Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Miljardair twijfelt over KNVB: ‘Ik zie dit als het westen tegen het oosten’

Laatste update:

FC Twente kreeg in april een ‘substantiële garantstelling van het Twentse bedrijfsleven’ van naar verluidt twaalf miljoen euro en Dik Wessels was een van de ondernemers die met zijn bedrijf Reggeborgh voor die borgstelling zorgde.

/

Wessels beloofde daarnaast voor aanvullende liquiditeiten te zorgen, maar weet niet wat de borgstelling nog waard is nu Twente waarschijnlijk afdaalt naar de Jupiler League. “Ik ben maar een eenling. Er zijn veel ondernemers bij betrokken. Het kan consequenties hebben. Maar ik heb geen zin daar nu op in te gaan. Het is allemaal nog heel vers”, zegt hij in TC Tubantia.

Wessels plaatst in een interview met de krant wel vraagtekens bij de handelwijze van de licentiecommissie van de KNVB: “Ik zie dit als het westen tegen het oosten. Eerst Twente een week laten wachten en dan met dit komen”, besluit de miljardair.

Marinus Dijkhuizen, de trainer van NAC Breda, laat zich in gesprek met BN/De Stem ook uit over de situatie van Twente. “Ik zou dit niet in het buitenland vertellen. Je schaamt je kapot. Dit is heel slecht voor het Nederlandse voetbal. Zo kort voor de finale geeft dit ook extra reuring in mijn spelersgroep. Het slaat echt nergens op.”

'Ik zie dit als het westen tegen het oosten'

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit snap ik wel. Deze mensen hadden zich misschien niet zo ingespannen als ze dit al hadden geweten. Dat gejank over dat we ons moeten schamen in het buitenland is natuurlijk onzin. In het buitenland komen clubs weg met dit soort ongein en wordt ze de hand boven het hoofd gehouden door overheid en banken. Is dat dan zoveel beter?

19 mei 2016 om 11:14

Het stukje banken en overheid is het probleem niet eens volgens mij. Ook hier wordt er regelmatig door een gemeente iets gedaan. Het feit dat ze dingen hebben gedaan die niet mogen en daarna ook nog eens erover gezwegen hebben, dat is het punt.

Zelf zie ik het probleem niet, je geeft als bond een teken af dat je je aan de regels moet houden, anders ga je eruit. En wat was wel een goed moment geweest om dit bekend te maken. Na de finale? een half jaar terug. een maand terug. Het maakt niet zo heel veel uit.

19 mei 2016 om 11:58

Men had kunnen weten dat er fraude gepleegd was en dat de intrekking van de licentie mogelijk was. (En naar mijn mening terecht ingetrokken)
Dit is gebeurd, maar de knvb is zo vriendelijk geweest gelijk een nieuwe licentie afgegeven.

Ik kom ook uit het oosten, ben dan wel voor een andere club, maar snap nog steeds niet dat supporters vinden dat ze benadeeld zijn. Dit zijn de gevolgen van het wanbeleid.

Off topic: ik vind Sjaak Swart ook niet realistisch door de graafschap de schuld te geven en niet te wijzen naar het wisselbeleid of de instelling van de spelers.

19 mei 2016 om 12:05

Ik snap er ook geen zak van waar ze zo over klagen. Gezien de situatie hadden ze zo maar de licentie kunnen verliezen. Daarnaast vind ik het ook echt dom om in beroep te gaan, het enige wat volgens de regels opmerkelijk is is het geven van een nieuwe licentie, door in beroep te gaan loop je nog het risico dat dit niet rechtsgeldig wordt geacht en je helemaal zonder licentie zit...

19 mei 2016 om 12:12

In belgie is net de licentie van een club ingetrokken....en er zijn veel meer gevallen bekent hoor waar eem club verplicht degradeerde omdat ze oo wat voor manier hadden gesjoemeld ....en een verassing is het ook al niet....volgens mij heeft bert van oostveen een half jaar geleden ook al gezegd dat twente heel weinig kans had om te blijven bestaan.....dus gefeliciteerd fc twente met jullie nieuwe kans.

19 mei 2016 om 15:42

Ik zou in het buitenland ook niet durven vertellen dat we hier in de Nederlandse competitie gewoon spelers kopen volgens allerlei niet toegestane constructies of met niet-bestaande middelen op basis van speculaties. Dan zou ik me ook kapot schamen. Laat Twente blij zijn dat de licentie niet in zn geheel is ingetrokken. Dan hadden ze a la Glasgow Rangers helemaal opnieuw kunnen beginnen.

In Italie zijn clubs op een zelfde manier gestraft (palermo, Juve in het verleden) wegens omkoperij, wat ook een vorm van 'vals spelen' is. Zo'n ongepaste straf is degradatie dus helemaal niet.

Westen tegen Oosten? Wat een onzin. Ik had deze man hoger ingeschat. Begrijp ik goed dat in het Oosten vervalsen van contracten, achterhouden van informatie e.d. normaal is.

19 mei 2016 om 11:10

deze man ziet net als mij zijn favoriete club afdalen naar de jupiler league, dan snap ik wel dat hij complottheorieën gaat bedenken

19 mei 2016 om 11:12

Nou laat die complot theorie maar achterwege, er zijn praktijkzaken vanuit Twente niet aan de haak, hoe kun je dan nog aan complotten denken, twente heeft gefraudeerd, gelogen en bedrogen.

19 mei 2016 om 11:18

@fctwente.
Het komt als een klap voor hem, maar houdt er rekening mee dat het huidige bestuur misschien zelfs wel dingen heeft verzwegen om geld binnen te harken.
Ze hadden een mooi plan, ook voor andere eredivisieclubs (tvgelden) maar de Knvb weet meer dan dat er naar buiten is gekomen. Kan niet anders, tijd dat alles naar buiten komt. Zodat we zelf kunnen oordelen.

19 mei 2016 om 11:19

Als ze ermee weg zouden komen met een kleine boete, dan zouden die andere clubs allemaal hetzelfde denken. Nu is er een compromis gesloten bij de straf, door de goede wil van het huidige bestuur en vooral de supporters niet keihard te straffen. Maar wel een passende straf voor de voorgedane feiten. Het klagen van de andere clubs nu, is logisch. Maar een goede reden heb ik nog niet gelezen. De directeur van Go Ahead is boos, want de kampioen van volgend jaar is al bekend. Go Ahead is nog nooit kampioen geworden, waar maakt hij zich druk om. Moet je een club als Twente helemaal royeren, daarvoor straf je een te grote groep voor iets dat een kleine groep heeft gedaan. Ik vind dit een prima compromis, vervelend is het wel, maar ook wel gewoon terecht, hoe lullig het ook klinkt.

19 mei 2016 om 13:36

@jdg,
Ik lees overal dat de licentie intrekken een te grote straf is. Als je dat een te grote straf vindt, dan kom je dus uit op de eerst volgende alternatieve straf. Dat is de boete. Of dit nu wel of niet terecht is, is niet belangrijk.
Punt is dat de Knvb/icentiecommissie de zaakjes niet op orde heeft omdat er geen enkele straf tussen deze twee uitersten in geformuleerd is. En dus verzinnen ze iets nieuws waarbij dus toch de te zware straf eerst wordt uitgevoerd. En daarom klinkt het niet logisch.... Kwalijke zaak voor Knvb, om over de timing nog maar niet te spreken.....

19 mei 2016 om 11:37

Dat de LC, een paar vrijwilligers uit het westen (amsterdam, rotterdam, leiden (en arnhem)), nu ineens nieuwe regels bedenken roept idd vraagtekens op, ook bij Wessels.

19 mei 2016 om 12:14

J.staatsen ....Die regels zijn bedacht om twente in leven te houden dus een bedankje zou welbop zijn plaats zijn

19 mei 2016 om 12:20

Nee de regel zijn bedacht omdat Twente aan alle voorwaarden had voldaan en de licentie terug moest krijgen en alleen nog maar een boete kon krijgen.

Knvb:
In december 2015 trok de licentiecommissie de licentie in, tenzij de club volledig zou meewerken aan een onafhankelijk onderzoek door dhr. Knüppe naar de structuur van de club en de aanbevelingen uit dat onderzoek voor 1 mei 2016 zou opvolgen. De conclusie van de licentiecommissie is dat FC Twente voldaan heeft aan deze voorwaarden.

19 mei 2016 om 12:25

Had je liever geen nieuwe regeling gehad en dat Twente nu niet meer bestond? Want dat is het alternatief. Echt een schandalige mentaliteit wat ik bij sommige Twente fans lees, de KNVB doet er alles aan om Twente te laten bestaan maar nog steeds adequaat te straffen. Het is financieel gewoon een zooitje en er waren harde afspraken gemaakt waar er voor de zoveelste keer niet aan gehouden werd. Wat moet Zeist dan doen? Zeggen dat ze het maar allemaal okay vinden terwijl er bij andere clubs wel de licentie werd ontnomen? Als Twente niet de grote status had gehad die ze recent hebben verworven had de KNVB ze niet zo gematst. Oneerlijk tegen de kleine clubs die niet zo werden geholpen, maar zeker in jullie voordeel!!

19 mei 2016 om 12:37

Wat jij zegt zit een kern van waarheid in, echter zijn er meerdere vraagtekens ontstaan bij mij.

Volgens het rechtboek zou een nieuwe regel niet met terugwerkende kracht kunnen werken, en zou de straf niet rechtsgeldig zijn.

Echter de KNVB heeft de licentie ontnomen, wat in de huidige reglementen is vastgelegd. Dat zou betekenen dat ze een nieuwe licentie moeten aanvragen, echter is dit mogelijk tot 1 mei. Hierbij was bij FCTwente geen sprake van, zij hebben een Jupiler licentie ontvangen uit coulance (wederom niet opgenomen in de huidige regelementen).

Daarnaast het punt dat jij vermeld, indien de KNVB aangeeft dat FCTwente een onafhankelijk onderzoek moet laten uitvoeren en op basis van de aanbevelingen uit het onderzoek de deadline behalen zoals genoemd, zou FCTwente de licentie mogen behouden. De vraag is FCTwente heeft voor mij weten zich hieraan gehouden, dus vanwaar is de rare straf op gebaseerd?

De uitspraak van de KNVB is daarnaast heel vaag, de ene straf te zwaar de andere te licht. Dus is er op 'gevoel' en 'gezond' verstand besloten voor de 'gouden middenweg'. Op basis van feitelijke informatie kan niet zomaar een uitspraak worden gedaan.

Kortom: zeer vaag allemaal en slecht onderbouwt

19 mei 2016 om 12:40

Ze hebben Twente inderdaad erg gematst met dit vonnis.
Normaal zou Twente moeten straten in de 5e klasse amateurs.

Dit roept zeker vraagtekens op ja.

19 mei 2016 om 13:36

@J. Staatsen

Denk eens na voor je iets roept, zonder de resultaten van Twente was Ajax (amsterdam) kampioen dit jaar. Dus intrekkeing per 1 mei was voor Amsterdam het beste geweest.

Darnaast spelen wij liever tegen Twente dan tegen een kleine kunstgras club, er is echt geen Ajacied die blij is dat Twente teruggaat naar de Jl.

Juist dat hele calimero complot denken is de oorzaak van het hele verval van Twente. Alsof je zonder list-en-bedrog niet mee om de prijzen kon spelen, Steek gewoon de hand in eigen boezem i.p.v. wederom naar anderen te wijzen.

19 mei 2016 om 13:47

Het gaat er niet om of Twente gematst wordt. Het gaat erom of de LC volgens de regels werkt. En dat lijkt niet het geval. Als je iets niet in de regels hebt staan, kan je niet zelf iets nieuws bedenken. Er staat letterlijk dat de commissie het intrekken van de licentie" buitenproportioneel zwaar vindt".
Maar waarom doen ze dit dan alsnog? Dat is complete onzin, het ene moment aangeven iets buitenproportioneel zwaar te vinden, en dan toch maar uitvoeren? Dat is gewoon idioot.

De LC heeft zelf de zaakjes niet op orde door maar twee uitersten te beschrijven. Of licentie kwijt, of boete. Wanneer je zelf aangeeft licentie kwijt te zwaar te vinden kom je dus automatisch uit bij de boete. Of dit nu terecht is of niet maakt natuurlijk niet uit wanneer je regels hanteert.....

19 mei 2016 om 14:14

@frankentime

Nee de licentie commisie stelt als eerste dat een boete niet aan de orde kan zijn wegens de ernst van alle vergrijpen. Dus kan men niet anders dan de licentie intrekken, je moet het niet omdraaien.

19 mei 2016 om 14:31

En dan gaan we het Maar op de woonplaats van de mensen gooien? Enorm kinderachtig en bovendien ga ik er vanuit dat je Maar wat kopieert en geen Idee hebt welke mensen er in de commissie zitten en waar ze wonen.

19 mei 2016 om 18:09

Arnhem is het westen?? OK dan heb ik wat gemist met topo.
Had een van die personen uit Almelo gekomen, zelfs dan had jij geroepen dat het een heraclied is.
Kinderachtig hoor, het boze gemene westen ook.

19 mei 2016 om 12:45

Ik woon in het westen en ik ben ajax fan maar ik ga nu ook van een complot theorie uit.
Eind vorig jaar was er al een enorm gedoe rond twente en moest de club financieel op korte termijn zijn zaken op orde krijgen om de licentie te behouden. Twente draaide op dat moment sportief slecht en stonden volgens mij zelfs 16de of 17de.

Op dat moment lijken twee scenario's waarschijnlijk,

a) twente verkoopt de halve selectie waaronder ziyech in de winterstop en kan met de opbrengst een deel van de schulden af betalen. Hierdoor verliest twente echter zoveel kwaliteit en dat icm de 17plek zou sportieve degradatie aan het einde van het jaar waarschijnlijk maken
b) het tweede en meest waarschijnlijke scenario zou zijn geweest dat twente uberhaupt haar financieen niet op orde krijgt en daardoor haar licentie kwijt raakt.

Echter, geen van beide is uitgekomen want twente behield haar spelers en speelde zich veilig en ze trokken daarnaast alsnog veel sponsors aan. Tenslotte wilde ook de gemeente enschede het laatste gaatje vullen waardoor twente aan haar financiele verplichting kon voldoen.

Het lijkt mij dan wel logisch dat de knvb hoopte dat twente zou degraderen door extreem hoge eisen te stellen op dat moment en dat ze er daarmee vanaf zouden zijn, maar dat gebeurde niet en dus grijpen ze nu opnieuw in.

Het vorige bestuur van twente heeft er een potje van gemaakt maar straf die mensen dan lekker en niet de club. Nu zijn de spelers en de supporters juist de dupe terwijl die er niks mee te maken hadden.
En denk ook eens na wat voor gevolgen dit heeft voor de toekomst mocht twente degraderen. Waarschijnlijk trekken alsnog veel sponsors zich terug omdat de jupiler league minder interessant is waardoor de club alsnog failliet gaat.

Nou Jacobs ik denk dat de enige optie op dit moment is om op de blote knietjes maar eens te gaan smeken bij Wessels om de club van de ondergang te behoeden. Ik heb geen inzicht in de financiële tegenslagen die ze nu gaan krijgen, maar als de gemeente zich terugtrekt met de garantstelling, de tv gelden drastisch verminderd worden, de seizoenkaarten in prijs verlaagt worden, er minder kaarten per wedstrijd worden gekocht, de sponsors minder zullen betalen, dan vrees ik het ergste.

Dit kan ook aan mijn inleving liggen, maar snap al die verbaasde reactie niet helemaal.
Het wordt tijd dat alles naar buiten komt, zodat we zelf kunnen oordelen waarom de Knvb hiermee gekomen is.

Mijn eerste gevoel is, dat Twente nog gematst wordt door de Knvb. Licentie afpakken en in de Jupiler L instromen.

19 mei 2016 om 13:03

Ik denk dat het gecalculeerd contracteren van Zyech en arrogant de boete daarvoor op de koop toe nemen, dusdanige angst in het westen heeft geoogst en kwaad bloed heeft gezet dat de gouden korenaren koste wat kost gekopt moesten worden onder het Motto alles wat boven het maaiveld uitsteekt...

19 mei 2016 om 11:19

Die zat er alleen aan te komen wanneer niet werd voldaan aan de eisen voor 1 mei. Voor de zaken uit het Knuppe rapport is Twente immers al bestraft. De knvb is aan het goochelen met straffen en regels die niet bestonden. Een jl licentie bestaat immers helemaal niet in een wereld waar slechts 1 licentie (betaald voetbal) bestaat.

19 mei 2016 om 11:42

@jansen Joenite
Je hebt gelijk als je stelt dat geen licentie bestaat voor de JL. Wat hier is gebeurd, is dat de licentie ingenomen is, zodat geen betaald voetbal meer kan worden bedreven. Vervolgens is een nieuwe licentie verstrekt en dan begin je op het laagste niveau betaald voetbal en dan is dus de JL. De benaming is fout. De uitvoering echter niet.

19 mei 2016 om 12:01

Volgens mij moet je dan in de nieuwe tweede divisie komen als je het stelt zoals jij aangeeft.

19 mei 2016 om 12:02

Na 1 mei mag de KNVB geen nieuwe licenties voor komend seizoen meer verstrekken. Deze actie is dus illegaal.

19 mei 2016 om 12:25

Is het niet zo dat alles binnen moest zijn vóór 1 mei? Volgens mij mag de Knvb na 1 mei alsnog bepalen of er een licentie wordt verstrekt ja of nee.

19 mei 2016 om 15:24

@jansen Joenite
Nee de tweede divisie valt onder de sectie Amateurs.

De echte insiders wisten allang dat dit een reële optie zou zijn, dus misschien niet met het vingertje wijzen naar de Knvb maar naar Twente en naar jezelf dat je zo naïef bezig bent. Daarnaast vind ik het echt misselijk hoe ze elke keer maar weer in de slachtofferrol kruipen, neem je verantwoording en ga knokken in de JL. Wees blij dat ze de hele boel niet hebben afgesloten.

19 mei 2016 om 12:32

@ Fron010

Mee eens, al vind ik dit geen verrassende reactie van iemand die uit een sector komt waarin in het verleden heel wat jaren flink gesjoemeld werd. Eerlijk gezegd denk ik nog steeds dat het in het bouwwezen er heel wat gebeurd wat het daglicht niet kan verdragen. Wat dat betreft heb ik totaal geen vertrouwen meer in mensen die in de top actief zijn/waren in het wereldje van banken en het grote bedrijfsleven. Het is werkelijk waar misselijkmakend om te zien hoe dat soort figuren altijd maar die slachtoffer rol zoeken. Dat de Knvb is afgeweken van hun eigen regels vind ik ook niet zo gek, ik zie dat meer als jurisprudentie. Als rechters de vrijheid hebben om tot op zekere hoogte zelf een interpretatie te geven aan de wet of daarvan kunnen afwijken; waarom zou de Knvb zoiets niet kunnen doen omtrent hun eigen regels ?

Het argument wat hij aanbrengt dat men FC Twente een week heeft laten wachten vind ik ook behoorlijk kinderachtig. Hoe vaak heeft FC Twente de Knvb wel niet laten wachten of om uitstel gevraagd ? En telkens weer over van alles en nog wat loog, maar wanneer de Knvb/licentie commissie een week langer nodig heeft en dit goed gecommuniceerde is de wereld te klein. Het is alsof je een gedaagde in de rechtbank hoort zeggen dat de rechter(s) vaart moeten maken, dit is die typische arrogantie die altijd te zien is bij "grote jongens".

Die opmerking van die trainer van NAC Breda is te lachwekkend voor woorden, maar ik snap die schaamte gevoelens wel vanuit dat wereldje. Overal ter wereld worden dit soort mensen beschermt en voelen zich onaantastbaar, volgens mij is het meer de schaamte dat ze aan hun buitenlandse vrienden/relaties moeten uitleggen dat ze geen manier hebben gevonden om er mee weg te komen. Men moet blij zijn dat de licentie niet is afgenomen, als men geen jurisprudentie zou hebben toegepast was het echt over en sluiten.

Nu krijgt de club alsnog een tweede kans, hoe lullig ik het ook vind voor sommige supporters er moest gewoon een zware staf komen. Noem me maar een moraalridder, maar hoe kunnen we als bevolking ooit nog eens banken, multinationals en andere grote organisaties tot de orde roepen als we het goed vinden dat er licht gestraft word wanneer het "ons" vertier betreft ?

Alsjeblieft zeg, Twente heeft helemaal niks te zeuren als er iemand even heel stil moet zijn is het Twente wel en zeker niet met zulke onzinnige insinuaties komen, ik kom uit het oosten en zie het totaal niet zo.

Callimero gedrag door niet willen inzien dat het bestuur er een puinzooi van gemaakt heeft en wat nog veel erger is, ze zijn tig keer met valse jaarcijfers aan komen zetten dat verbloemde in welk zwaar weer Twente verkeerde. Fc Twente mag nog blij zijn met deze licentiecommissie door tegen hun eigen regels in de proflicentie voor de eredivisie f te pakken maar weer een nieuwe te geven voor de J.l. Een constructie dat je alleen in bananenrepublieken kan verwachten.

Dit is toch een Glasgow Rangers situatie die hier nu gaande is of zie ik het verkeerd?
Paar divisie's lager weer instromen en dan hopen dat je club overeind blijft

19 mei 2016 om 11:15

Kijk naar de schulden en de lasten hierop en je weet dat Twente dat nooit overleefd.

19 mei 2016 om 12:56

dan word het tijd dat twente gaat praten met de schuldeisers om hun claim te verkleinen omdat ze anders bij een faillisement niets terug krijgen.

19 mei 2016 om 13:00

Je kan het gemist hebben, maar daar is Twente al 1,5 jaar mee bezig.
Al 1,5 jaar is de club aan het saneren, onderhandelen en vechten tegen de bierkaai. Ik denk echt dat we nu de genadeklap hebben gekregen.

19 mei 2016 om 13:40

Die klap moet nog komen, er loopt nu een strafrechtelijk onderzoek van de Fiod. Daarnaast wordt de Doyen groep als geheel door diverse internationale instanties onderzocht dus daar kan ook nog genoeg uitkomen.

19 mei 2016 om 13:57

Die komen er ook inderdaad nog achteraan (incl Uefa en tuchtcommissie). Al is het denk ik voor een faillissement al niet eens meer nodig.

19 mei 2016 om 11:18

Niet helemaal, G.r. ging failliet, dus alle schulden kwijt en kon helemaal, schulden vrij, opnieuw beginnen. Heb het niet meer opgezocht, maar volgens mij kon dat omdat de licentie in een ander bv zat en als zodanig weer gebruikt kon worden met wat kleine aanpassing (naams wijziging em dergelijke, maar weet niet de exacte details). Wel in de laagste klasse

Bij Twente blijft de schuld staan, want zijn niet failliet verklaard, en om die weg te werken is een plan van aanpak gemaakt obv eredivisie voetbal (+ inkomsten). Dat gaat nu dus niet meer op en wordt eigenlijk het probleem alleen maar groter.

19 mei 2016 om 11:31

Nee, Glasgow Rangers is falliet gegaan. Ze zijn een nieuwe club begonnen genaamd Rangers FC

19 mei 2016 om 12:29

Glasgow Rangers was de volksnaam . Rangers Fc (1872) zijn failliet gegaan , de nieuwe club heet The Rangers Fc (2012) oftewel Trfc

19 mei 2016 om 12:59

dat zie je verkeerd want in dat geval had twente in de 5e divisie moeten beginnen nu mogen ze in de jupiler beginnen.

19 mei 2016 om 11:15

Nee hoor, ze hebben aan alle voorwaarden voldaan.

19 mei 2016 om 11:21

Hoe weet je dat zeker? Ik kan dat niet met droge ogen zeggen namelijk.

19 mei 2016 om 11:25

Oja J. Staatsen? "het wordt FC Twente zwaar aangerekend dat in december informatie over Tadic, Corona en Engelaaar werd achtergehouden. Dat ook bij deze transfers was gerommeld was wel bekend bij diverse Twente-topmannen met wie de Knvb destijds om tafel zat. De bond gaf de club het voordeel van de twijfel en stelde een eisenpakket op, waaraan FC Twente voldeed. Begin 2016 belandden echter nieuwe verhalen over transfergegoochel op straat. Uiteindelijk is die laatste misleiding de club fataal geworden."

Gaat lekker daar in Twente, ook met het huidige bestuur.

Bron: Vi.nl

Edit Tukkertje91: Woord vervangen om provocerende reacties uit te sluiten.

Edit Juicher: Geen probleem Tukkertje91, al heb ik geen idee welk woord je hebt vervangen

19 mei 2016 om 11:26

Anders bedenken ze het nuet om een nieuwe licentie te verstrekken... de stukken waren dus in orde.

19 mei 2016 om 11:31

Knvb

De conclusie van de licentiecommissie is dat FC Twente voldaan heeft aan deze voorwaarden.

In december 2015 trok de licentiecommissie de licentie in, tenzij de club volledig zou meewerken aan een onafhankelijk onderzoek door dhr. Knüppe naar de structuur van de club en de aanbevelingen uit dat onderzoek voor 1 mei 2016 zou opvolgen. De conclusie van de licentiecommissie is dat FC Twente voldaan heeft aan deze voorwaarden.

19 mei 2016 om 11:32

onzin J. Staatsen, een advocaat die bij Fortuna betrokken is en Fortuna geholpen heeft nadat hun licentie was afgepakt zegt dat de licentie intrekken de normale gang van zaken is. Maar een licentie uitgeven totaal niet, dit staat nergens dat dit zomaar mag. Dus ik hoop dat een rechter zich hierover gaat buigen, want wat de Knvb doet mag niet. Twente hoort gewoon in de 5e klasse opnieuw te beginnen hoe rot het ook is. Een Licentie aanvraag dient door de club gedaan te worden, dit kost voorbereiding, een hoop papierwerk en maanden tijd. Twente is gematst door de Knvb waar andere clubs wel gewoon in de 5e klasse mochten beginnen.

En dat gezeur van die gifbeker hier ben ik ook een beetje zat, boehoehoe met FC Twente, ja het is jammer en als Fortuna supporter weet ik er alles van. Maar wij hadden nog niet eens 1/3e de schuld van Twente, wij hebben geen gemeente welke miljoenen in de club pompt, en ja wij hadden in de eredivisie misschien 1/2e van de toeschouwers van FC Twente, maar wij zijn al dik 15 jaar aan het bloeden voor het wanbeleid, zonder een euro gemeentegeld. Wij hebben onze shit jaren geleden al weggewerkt maar komen maar niet met ons hoofd boven water, omdat we steeds koppie onder geduwd worden zodra we even een beetje lucht kunnen happen. Ik weet dat het erg is, maar wij zijn nooit zo gematst geworden, en Twente moet kappen met zeuren en de gevolgen ondervinden van jarenlang wanbeleid en fraude! Dus als je het over een gifbeker wilt hebben, kijk maar naar de gifbeker van Fortuna, Veendam, Rbc, Haarlem en Agovv .

19 mei 2016 om 11:38

5e klasse is alleen met faillissement toch? Bij het niet verkrijgen van een proflicentie stromen ze af naar het hoogste amateurniveau (tweede divisie). Niet dat ze dan overleven ofzo, maar volgens mij is dat dan de regeling.

19 mei 2016 om 11:45

Dat zijn dan details, zou best kunnen wat je zegt Tukkertje91. Bij Fortuna hoopte ik het, stekker eruit en schone lei opnieuw beginnen want wij zitten al 15 jaar naar een hoop ellende te kijken waar 15 jaar het al niet over voetbal gaat en we een club hebben welke en uitgemergeld geraamte is, wij zijn niet half dood maar klinisch dood en de stekker had er allang uit gemoeten. Zie het ook niet als een aanval op Twente supporters maar sla Fortuna supporter stoor ik mij gewoon aan het feit dat andere clubs wel mogen/moeten omvallen of op de blaren moeten zitten en andere menen het recht hebben om te klagen/zeuren omdat ze successen behaald hebben d.m.v.. inkomsten welke voor anderen niet toegankelijk waren (gemeentegeld), of fraude.

19 mei 2016 om 12:02

Je gevoelens zijn ook zeker te begrijpen, ik zie het (persoonlijk) dan ook zeker niet als een aanval. De afgelopen paar maanden zijn we elkaar genoeg tegengekomen bij diverse Fortuna of Twente topics waarbij je meer dan 95 procent van de tijd louter goede berichten die doorgaans objectief zijn post. Dus kop omhoog houden, ik blijf nog altijd duimen voor een gezond Fortuna

19 mei 2016 om 12:11

Het is óf in de eredivisie blijven mét licentie, of weg uit het betaald voetbal. Van mij mag Twente blijven maar in de 1e divisie kan niet.

19 mei 2016 om 12:31

Dat mag dan wel zo zijn maar de club dient alsnog gestraft te worden. De Knvb is stelselmatig voorgelogen en er is fraude gepleegd. Zuur voor alle supporters en betrokkenen maar FC Twente mag in haar handjes knijpen dat het nog überhaupt betaald voetbal mag spelen. Wat had de Knvb anders moeten doen?

19 mei 2016 om 13:01

bij een faillisement ga je niet na de 5e klasse maar is het gewoon einde verhaal.

19 mei 2016 om 13:02

@ lexaanse

Het is zeker niet goed voor het Nederlandse voetbal, maar de club heeft het er zelf naar gemaakt. Hoe willen we als maatschappij de financiële wereld, multinationals en andere grote organisaties ooit nog eens ter verantwoording roepen wanneer we het "to big to fail" principe wel willen toepassen als het om "ons" vermaak gaat ?

Persoonlijk vind ik niet dat je de situatie waarin Feyenoord toen verkeerde kunt vergelijken met de situatie van FC Twente. Feyenoord heeft toen alleen maar haar geld dom besteed, daar waar FC Twente bewust en structureel de regels van de Knvb; Uefa en de Fifa meerdere malen heeft geschonden. En daar bovenop ook bewust nog fraude en valsheid in geschriften pleegde, wat strafbare feiten zijn.

19 mei 2016 om 13:03

Twente is daar ook voor bestraft, maar de bond beseft nu dat de strafmaatregelen die ze zelf hebben opgesteld niet voldoende zijn en goochelen wat nieuwe straffen uit de hoge hoed.
Beetje hetzelfde als dat in Nederland geen doodstraf bestaat, maar ach.. die seriemoordenaar heeft zoveel moorden op zijn geweten dat we de doodstraf maar even gaan gebruiken.

19 mei 2016 om 13:34

@ Jansen Joenite

Zo zou je het kunnen uitleggen, maar ik je kunt het ook op een andere manier uitleggen. Je kunt dit ook als een vorm van jurisprudentie zien van de kant van de Knvb, een rechter kan ook tot op zekere hoogte onder bepaalde omstandigheden afwijken van de strafmaat die de wet voorschrijft. Waarom zou dat Knvb dit niet kunnen/mogen doen met hun eigen regelgeving ?

De club komt zo toch nog goed weg ? Nu krijgt men dus nog een tweede kans, en hoe moeilijk het ook is om die tweede kans goed te vervullen vanwege de grote van de club die voor de Jupiler League een te grote financiële huishouding heeft; is en blijft het een tweede kans.

En wellicht vreesde men voor hun veiligheid wanneer ze direct de licentie zouden intrekken, en men daarom ervoor koos om de club terug te plaatsen. Met de kennis dat een club met de grote van de financiële huishouding van FC Twente niet kan overleven in de Jupiler League, en zodoende je uiteindelijk hetzelfde bereikt. Nu hang ik hier geen waarde oordeel aan, maar is wellicht een verklaring waarom men voor deze straf heeft gekozen.

19 mei 2016 om 13:44

@janssen Joenite

Wat je nu zegt klopt echt niet. Stel dat er in Nederland twee straffen zouden bestaan, een taakstraf van 40 uur en levenslang. Dat is waaruit gekozen moest worden.

Nu heeft Twente het zo bont gemaakt, werkelijk alle regels herhaaldelijk overtreden en zelfs strafbare feiten gepleegd, men kan gewoon geen taakstraf uit delen. Dus kan men niet anders dan levenslang te geven, er is immers geen andere straf mogelijk.

Wat men vervolgens doet is na het opleggen van levenslang direct strafkorting geven wegens goed gedrag de afgelopen zes maanden en brengt men de straf terug tot maximaal 2 jaar gevangenis straf

19 mei 2016 om 14:02

Je kunt het inderdaad scharen onder jurisprudentie. Echter is de mogelijkheid van jurisprudentie opgenomen in de wet, en bestaat jurisprudentie niet in de reglementen van de bond.

Het zal uiteindelijk uitgevochten worden in de rechtbank. Er zijn juristen die aangeven dat de bond geen poot heeft om op te staan, maar de bond heeft natuurlijk zelf ook onderzoek gedaan.
We zullen zien waar het toe leid. Bij deze straf laat failissement niet lang op zich wachten.

19 mei 2016 om 14:17

Vergis je niet, juristen stellen dat de bond geen nieuwe licentie kan verstrekken voor de JL. Intrekking van de licentie an sich is gezien de ernst van de vergrijpen gewoon mogelijk en zeer waarschijnlijk de uitkomst van een gang naar de rechter.

19 mei 2016 om 14:23

De sanctie voor de ernst van de vergrijpen is hier nattevingerwerk van de Knvb, waarbij Houdini en Klok zelf door de bond zijn opgetrommeld.
Vandaar dat ik erg benieuwd ben. Er valt ook weinig te verliezen, want faillissement houdt evengoed licentieverlies in.

Westen tegen Oosten? Hou toch op man, Twente wordt eerder voorgetrokken dan achtergesteld t.o.v. eerdere gevallen. Vergelijk het maar eens met Wageningen, Veendam, Rbc, Haarlem of Agovv.

19 mei 2016 om 11:23

Heeft dat er niet meer mee te maken dat Twente het financieel blijkbaar nog wel kan gaan redden, in tegenstelling tot de clubs die jij noemt?

19 mei 2016 om 11:41

Heeft dat er niet meer mee te maken dat Twente wel belastinggeld mag gebruiken van hun lokale gemeente om hun schulden af te lossen?

Heeft dat er niet mee te maken dat door fraude en een hoger uitgave patroon er een reputatie is opgebouwd, sponsoren zijn aangetrokken, successen zijn behaald en nu word geroepen dat Twente niet kan omvallen omdat het zo'n grote club?

Twente kan het financieel niet meer redden, dat konden ze in 2003 al niet meer toen de gemeente er al miljoenen in pompten. Moesten we eens als alle Nederlanders doen, gewoon geld lenen, een leven vol glitter en glamour, dikke auto's, hoge uitgaven, contacten opdoen, en zodra de schulden afgelost worden aankloppen bij de gemeente en meer recht menen te hebben dan Jan Modaal want jij hebt immers een dikkere auto, een boot, een groter huis en meer vrienden in hogere kringen. En het klinkt misschien als onzin maar zo gaat het in Nederland wel met een groot gedeelte van de voetbalclubs en dat moet eens zwaar afgestraft gaan worden! Als Telstar 60 miljoen schuld zou maken speelden ze ook eredivisie, en dan mag Telstar opeens niet omvallen want ze spelen immers eredivisie en door de eredivisie hebben ze meer toeschouwers! Is toch een cirkel die nooit ophoud zo. Stekker eruit en opnieuw beginnen!

Knvb houdt Twente nu al jaren in een houdgreep.
Twente ging tegen geen enkel besluit van de Knvb in beroep. Dit konden ze niet omdat de knvb dreigde met de licentie in te trekken, ondanks dat twente straffen kreeg op basis van onrechtmatig bewijsmateriaal, meerder straffen kreeg voor het zelfde feit etc. etc. Doordat de LC hun beslissing uitstelde zijn ze vervolgens ook nog eens gechanteerd door de ECV en werden miljoenen afgetroggeld. Twente moest alles slikken. Nu verzint de licentie commissie weer een nieuwe regel en verwacht van Twente dat ze het accepteren of anders... Je raadt het al..pakken ze de licentie af. De Knvb pleegt hiermee chantage , fraude en laat zien dat de Knvb, licentie commissie en de ECV niet onafhankelijk van elkaar werken.

19 mei 2016 om 11:19

Dus licentie intrekken en je club opdoeken??

19 mei 2016 om 11:31

Misleiding J. Staatsen, tot aan begin 2016 van de kant van Twente. Maar goed blijkbaar ben je enkel bereid de situatie met een Twente bril op te bekijken. De rest van Nederland snapt heel goed dat je niet zomaar weg komt met een boete en een uitsluiting die niet gemerkt wordt als jarenlang het Nederlands voetbal beïnvloedt is door een club die alles bij elkaar heeft gelogen en bedrogen. Dit is de enige passende straf en nog zeer coulant van de LC. Het is sneu voor de welwillende fans, maar daar kun je het niet voor laten.

19 mei 2016 om 11:35

J. Staatsen, kap met die onzin verhalen, de licentie had ingetrokken moeten worden en niet meer. Jij en velen andere Twente fans moeten een bloemetje naar Zeist sturen als dank dat jullie nog een kans in de JL krijgen. Andere clubs hebben de luxe van Twente niet, en andere clubs hebben geen gemeente waar ze miljoen van mogen incasseren!!

19 mei 2016 om 12:20

De knvb heeft alles gedaan om twente te redden en misschien ook wel druk uitgeoefend op de lc om tot dit besluit te komen....maar er is maar eem fraudeur in dit spel en dat is fc twente zelf

19 mei 2016 om 12:31

wat een onzin kraam je weer uit als de knvb zich aan de regels zou houden was twente nu kapot geweest omdat ze de licentie waren verloren nu krijgen ze bij twente een nieuwe licentie cadeau van de knvb en lopen ze nog te klagen

19 mei 2016 om 19:52

Zes jaar wanbeleid en omdat men de laatste maanden zijn leven betert wordt er voor de gulden middenweg gekozen door de licentiecommissie. Dat is pas wanbeleid en snel die gehele licentiecommissie vervangen.

Westen tegen oosten is natuurlijk onzin. Wel ga ik er van uit dat deze garantstellingen van de gemeente en het bedrijfsleven nu niets meer waard zijn waarmee ik verwacht dat in de zomer de club opgedoekt kan worden.

19 mei 2016 om 11:25

Ja de opmerking van west tegen oost is verschrikkelijke mispeer. Als een AZ of ADO of wat dan ook hetzelfde doet, volgen dezelfde sancties. Beter zelfs, ik ben er eigenlijk van overtuigd dat als ADO dit zou overkomen de stekker er volledig uit werd getrokken omdat het een 'kleinere' club is. Je laatste zin sluit ik me voorlopig bij aan.

19 mei 2016 om 11:35

Het Nederlands voetbal ken wel meer gevallen, oa van belasting ontduiking, zwart betaling, valsheid in geschrifte, doping gevallen, structureel doping gebruik, matchfixing, invloed van derden op resultaten. etc etc.
Dus dat een paar vrijwilligers uit het westen (amsterdam, rotterdam, leiden) nu ineens nieuwe regels bedenken roept idd vraagtekens op, ook bij Wessels.

19 mei 2016 om 12:35

jij wil het gewoon niet snappen net zoals je al het hele seizoen allerlei onzin verkondigd hier want volgens jou valt het allemaal wel mee en heeft twente nog een positief banksaldo van 6 miljoen

19 mei 2016 om 13:17

@ J.staatsen

Ja en ? Eens moet er paal en perk gesteld worden aan grote organisaties die bewust en structureel de boel bedonderen, dat andere organisaties zijn die er onterecht genadig vanaf zijn gekomen betekend niet dat we dan alles maar moeten laten lopen.

Nu ben ik helemaal niet vies van een goed complot theorie, maar het complot wat jij zoekt is er gewoon niet en compleet lachwekkend. Wees nou eens vent en geef nou gewoon toe dat FC Twente er nog genadig vanaf komt, men is bereid om jurisprudentie (want zo kun je het wel noemen) toe te passen om er voor te zorgen dat de club nog een tweede kans krijgt.

19 mei 2016 om 13:53

@J. Staatsen

Ik heb je al vaak genoeg uitgelegd dat al die vermeende gevallen of bestraft zijn (ajax versus fiscus, 5,4 miljoen naheffing plus half miljoen schikking) of verjaard en onbewezen zijn (doping, match fixing).

Echter in geen van die gevallen is de desbetreffende club ermee doorgegaan nadat men betrapt en gestraft werd. Dat is nou juist het hele verschil, Twente is tot december 2015 gewoon doorgegaan, ook na de eerste boete en de diverse puntaftrek maatregelen). Zelf in december is de licentie commisie niet volledig ingelicht, anders was toen de licentie al ingetrokken.

19 mei 2016 om 13:57

@ Ramonfcu
Nee, Twente heeft een positief EV , dat is heel wat anders.

19 mei 2016 om 14:00

Ajax is bestraft door de fiscus , maar niet door de KNVB.

19 mei 2016 om 14:19

Waarom zou de Knvb in dat specifieke, enkelvoudige geval moeten straffen?

Het ging om betaling van de loonbelasting over het tekengeld bij een buitenlandse tranfer , daar gaat de Knvb niet over. De boekhouding op zichzelf was in orde en er waren genoeg financien om de fiscus te betalen.

19 mei 2016 om 15:55

@J. Staatsen

Man zeur toch niet over het westen. Uiteindelijk gaat Ajax Fc Twente redden en blijft Twente gewoon in de eredivisie.

Ajax is namelijk een beursgenoteerd bedrijf en wettelijk verplicht om te handelen in het belang van haar aandeelhouders, dat gaat boven sportiviteit of het belang van de eredivisie.

De Ajax NV zal dan de misgelopen CL miljoenen moeten claimen bij de Knvb, immers op 1 mei zou Twente uitslag krijgen en naar nu blijkt is er alleen maar uitstel geweest om te voorkomen dat Ajax haar verliespunten tegen Twente zou kwijtraken. Twente was namelijk ook al op 1 mei haar licentie kwijt, alle ingeleverde stukken waren in orde dus niet relevant voor de beslissing om de licentie in te trekken.

Was de licentie wel ingetrokken op 1 mei, dan was Ajax kampioen en ontving zij tientallen CL miljoenen. Dit kan haast niet anders dan leiden tot een miljoenen claim op de Knvb.

Kortom, de Knvb kan beter maar Twente haar licentie terug geven in een eventueel beroep. anders wordt het een slagveld van processen waarvan niemand de consequenties kan overzien.

19 mei 2016 om 19:26

Ben er niet zo van overtuigd als dit AZ of ADO Den Haag dit was overkomen dat ze er de stekker al lang en breed hadden uitgetrokken.

Alle bovenstaande reactie getuigen van dat mensen dus dhr Wessels niet kennen. Deze man is echt niet achterlijk om ergens garant voor te gaan staan als er geen perspectief is. Dat ook hij verbaasd is over de uitspraak van de LC en de Knvb geeft al aan dat deze uitspraak nergens is voorzien, wat ook niet kan omdat het ook niet in de reglementen staat van de Knvb. Je trekt of de licentie in of je verlengt de licentie , maar wat nu gebeurt kan nooit.

19 mei 2016 om 12:37

dat is dus precies wat er gebeurd is de licentie is ingenomen maar twente is tegelijkertijd ook gemats door ze een nieuwe te geven waardoor ze in ieder geval nog in de jupiler kunnen uitkomen en kunnen gaan bouwen aan de toekomst vd club.
in beroep gaan is dan ook niet slim omdat fc twente waarschijnlijk dan helemaal geen licentie meer krijg

19 mei 2016 om 13:13

De licentie wordt juist gegeven omdat de stukken m.b.t. het rapport Knuppe in orde zijn. Twente hoort dus eredivisie te spelen. De LC neemt met het huidige besluit gewoon wraak op het oude bestuur. Zeer laag bij de grond...

19 mei 2016 om 13:20

@ Therock11

Ja hoor, leg dan eens uit waarom de licentie commissie wraak zou willen nemen op het oude bestuur ? Wanneer je mensen van dit soort dingen ernstige zaken beschuldigd neem ik aan dat jij dit kunt bewijzen of hele sterke indirecte bewijzen hebt die zo´n uitleg plausibel maakt.

19 mei 2016 om 13:56

@therock11

Het gaat niet om wraak, de licentie commisie stelt dat als zij alle feiten in december 2015 hadden geweten, men toen de licentie al had ingetrokken. later is men erachter gekomen dat in december 2015 Twente nog steeds niet alle informatie had verstrekt m.b.t. de trasnfers van o.a. Tadic.

Twente heeft gewoon teveel fout gedaan om eraf te komen met een kleine boete. het precent naar de andere clubs zou zijn dat je eigenlijk alles kan flikken wat verboden is.

Marinus Dijkhuizen, de trainer van NAC Breda, laat zich in gesprek met Bn/de Stem ook uit over de situatie van Twente. “Ik zou dit niet in het buitenland vertellen. Je schaamt je kapot. Dit is heel slecht voor het Nederlandse voetbal. Zo kort voor de finale geeft dit ook extra reuring in mijn spelersgroep. Het slaat echt nergens op.”

Iemand die dit nader wilt/kan toelichten, begrijp niet helemaal wat hij hiermee bedoeld

19 mei 2016 om 11:28

Zoals ik het lees is het een sneer naar de Knvb, dat deze met een amateuristische wijze omgaan met de situatie. De uitspraak neemt hij niet in twijfel, maar de reactie daarop en timing daarvan schaamt hij zich kapot voor. Imagoschade voor de Knvb en daarmee het Nederland's voetbal.

Dat is zoals ik het lees, er zullen genoeg andere invalshoeken zijn.

19 mei 2016 om 19:00

Thanks voor je opmerking. Nu ik het 's avonds nogmaals lees is het inderdaad wat beter te begrijpen.

Je hoort wel veel verbaasde reacties uit het Twente kamp is er dan iets afgesproken tijdens het uitstel van Twente om met een reddingsplan te komen die ze voor 1 mei moesten inleveren?
Je krijgt denk ik nu meer een beeld bij de KNVB/licentiecommissie dat die het niet aan durfden om de licentie in te nemen en zo Twente failliet te verklaren en het maar oplossen door ze naar de Jupiler league terug te zetten met de gedachte in hun achterhoofd dat Twente nog een dikke schuld moeten wegwerken en dat zal wel lastig worden in de Jupiler league als je ook weinig kan aantrekken kwa nieuwe spelers en je waarschijnlijk veel topspelers verplicht moet verkopen en dus er een appel en een ei voor gaat krijgen. Wat dat betreft is het een rare uitspraak van de KNVB/licentiecommissie maar ik niet alle stukken inzichtelijk dus inhoudelijk weet ik er niets van.

Simonsays, ben het helemaal met je eens. De knvb had 2 opties: De lecentie afnemen. of de boete van 45000 euro. Aan deze uitkomst heb je niks omdat Fc Twente nu eigenlijk failliet gaat. De knvb drukt ze een weg op maar eigenlijk is het een doodlopende weg met als gevolg dat Fc Twente failliet gaat.

19 mei 2016 om 11:58

@betarom, zo is het maar net. FC Twente kan met het oog op de toekomst onmogelijk blij zijn met degradatie naar de 1e Divisie. Omdat dat simpelweg zal leiden tot het faillissement van de club.
En als westerling durf ik gewoon te zeggen dat dat eigenlijk ook de bedoeling is van de Knvb. Die stiekem vindt dat er met FC Twente, PEC Zwolle, Heracles Almelo, De Graafschap en Go Ahead Eagles te veel voetbalclubs uit het Oosten van het land in het betaalde voetbal vertegenwoordigd zijn. Ik hoop van harte dat FC Twente erin slaagt een kei van een advocaat op voetbalgebied te vinden die een non valeur eerste klas als Bert van Oostveen juridisch aan het kruis nagelt. Joris van Benthem zou dat heel goed kunnen, al is deze vakbekwame jurist in dienst van Feyenoord.

19 mei 2016 om 18:50

Teveel clubs uit het oosten? wat een uit de lucht gegrepen, nergens op slaande, kul verhalen.
Hier had ik tot voor kort een niet nader te noemen term voor, echter is deze niet toegestaan op Vz.
Bert v Oostveen heeft helemaal niets met die commissie te maken.

19 mei 2016 om 12:45

de knvb drukt ze helemaal geen weg op dat heeft fc twente helemaal zelf gedaan.
de knvb heeft overigens wel degelijk de licentie ingetrokken en gelijk een nieuwe afgegeven zodat twente nu nog bestaat anders was het al klaar geweest dus eigenlijk mag twente de knvb op hun blote knieen bedanken voor de kans die ze nu krijgen.

In alle eerlijkheid zijn er in deze situatie alleen maar verliezers, want FC Twente zal over 10 ook niet meer bestaan. Mocht de schuld echt zo hoog zijn opgelopen zal zelfs een miljardair er zijn vingers niet aan branden!

Wat ik eigenlijk nog steeds niet snap is dat er geen juridische stappen worden ondernomen tegen de schuldigen!
Onbehoorlijk bestuur hoef eigenlijk niet eens meer bewezen te worden, fraude, belastingontduiking.

Het is echt te hopen dat Dik Wessels zijn hand over zijn hard strijkt en FC Twente wil overnemen OF na failliesement alles opkoopt en verder gaat onder een andere naam.

Wat een kinderachtig gepiep van deze meneer. Het Westen tegen het Oosten, lachwekkend. Het is natuurlijk uiteindelijk allemaal aan Twente en haar (ex) bestuurders te danken dat Twente zo in de puree zit. Het handelen van de licentiecommissie en Knvb had inderdaad wat minder halfslachtig gekund, aan de andere kant had de licentiecommissie de licentie van Twente ook in een eerder stadium kunnen intrekken. Het is natuurlijk niet zo dat mensen/clubs uit het westen gebaad zouden zijn bij het verdwijnen van FC Twente?

Westen vs. Oosten, kap toch eens met die belachelijke complot theorieën overal, Twente is ontzettend gematst. Een advocaat betrokken bij het licentie verhaal van Fortuna en iemand die alle ins en outs weet m.b.t.. licentie aanvragen had aangegeven dat hij het raar vond van de Knvb om een licentie aan FC Twente te verstrekken. Indien een licentie is afgenomen dient er een aanvraag vanuit de club te komen, welke nogal een papier winkel is en maanden kan duren. Dit is geen gemakkelijke klus, Twente heeft een licentie cadeau gekregen terwijl ze geen recht hadden op een licentie. Ze hebben dus een laatste strohalm gekregen van de Knvb en i.p.v.. bedanken op hun blote knieën is het blijkbaar een hetze tegen FC Twente.

De Knvb voert alleen maar uit wat Fc Twente zichzelf heeft aangedaan. Ik vind Twente een prachtige club, maar dit is toch gewoon terecht? En dan komen ze er nog genadig vanaf.
Als ik voor Twente was, was ik alleen heel boos op de mensen die van Twente een puinhoop hebben gemaakt.

19 mei 2016 om 12:37

Ik hoor en lees veel verhalen dat het ook op een andere manier had gekund maar hoe? De Knvb is feitelijk gezien stelselmatig voorgelogen en er is ook fraude gepleegd. Ik vind ook dat ze met behoud van licentie maar wel met degradatie + een geldboete (geldboete had van mij niet gehoeven) er genadig vanaf gekomen zijn.

19 mei 2016 om 13:15

Twente voerde juist uit wat de KNVB wou. En worden toch teruggezet? Dit is een afrekening die niets te maken had met de stukken die op 1 mei moesten worden aangeleverd. Dit is een onrechtmatig besluit van de LC.

19 mei 2016 om 14:03

Nou, er hebben nogal wat lijken in de kast gezeten bij Twente. De club mag blij zijn dat ze hun proflicentie behouden. Dat is in principe ook wat er is afgesproken. Al die trucjes van Munsterman en zijn vriendjes zijn een schande voor het Nederlandse voetbal.
Ik vind Twente een mooie club, en gun de fans bijna het beste, maar wat er is gebeurd hoort niet in de voetballerij thuis.
Feyenoord heeft misschien een grote schuld gehad, maar we hebben nooit de boel stelselmatig bedonderd. En toen de leiding van Feyenoord het verkloot had, werd het Legioen alleen boos op het eigen bestuur. Dat resulteerde helaas in de Maasgebouwbestorming.
Ik zie nog veel te veel vingertjes in Twente naar anderen wijzen. Nu is de tijd gekomen om rustig in een hoekje te bezinnen en volgend jaar weer terug te komen in de Eredivisie terwijl je schoon schip hebt gemaakt. Wees blij dat er nog een kans komt, want met alle rottigheid die de leiding heeft uitgehaald, mag je blij zijn dat Fc Twente nog bestaat.
Hoe het met die licentiecommissie zit weet ik niet precies. Volgens mij weet niemand dat die er niet direct bij betrokken is. Speculatie heeft weinig zin...

Hoewel de Knvb het ook niet handig heeft aangepakt en de hele situatie bij Twente schromelijk heeft onderschat, vind ik het belachelijk dat mensen nu de Knvb als zondebok aan gaan wijzen. Nee, de Knvb had niet allerlei kleine straffen uit moeten delen en veel eerder moeten besluiten tot een grootschalig onderzoek in plaats van aan symptoombestrijding moeten doen. Maar de Knvb kon ook niet weten dat na elk afgesloten incident er een nieuw lijk uit de kast zou vallen. Wie had op het moment van de Doyen zaak kunnen bedenken dat er met Tadic ook een contract verborgen is gehouden?

Je kan de Zwarte Piet wel bij de Knvb neer gaan leggen en wijzen op alle ‘fouten’ die zij misschien gemaakt hebben maar het is hier hetgeen Twente gedaan heeft dat centraal staat. En heel hard gezegd, als Twente binnen de lijntjes gekleurd had, had de Knvb de kleurpotloodjes niet afgenomen. Dus Twente wordt niet gezocht, genaaid of als voorbeeld gesteld; Twente was fout en dient dus ook gestraft te worden. En inderdaad, wat mij betreft niet een keer of vijf maar gewoon een keer goed maar dat is achteraf makkelijk praten.

Ik zie dit als eigen schuld, dikke bult.

Je kon er op wachten. De crimineel in de slachtofferrol. FC Twente is de maffia in het Nederlands voetbal. De straf is nog mild. Club moet licentie inleveren. Weer zo'n slappe Nederlandse oplossing.

Dit hele besluit is pure klassejustitie.

Er wordt nu een U bocht gemaakt, om een " grote club" te redden. Zouden ze dit ook doen voor Almere City, Emmen of Fortuna Sittard?

De Knvb moet zich gewoon aan haar eigen regels houden, en de licentie intrekken. En ook geen voor de JL, voor alle duidelijkheid.

Ze maken zich nu volledig ongeloofwaardig.

Die fans moeten dan maar een nieuwe club starten. FC Twente 2016 ofzo.

Recht is recht voor iedereen, groot of klein.

De boel belazeren en dan het "westen" de schuld geven. Typisch weer. Haarlem werd gewoon failliet verklaard.

19 mei 2016 om 12:22

Door een rechter ja....

19 mei 2016 om 12:48

omdat de gemeente niet garant wilde staan voor een paar ton waar ze in enschede voor miljoenen garant gaan staan dat is het verschil.

19 mei 2016 om 12:48

Dus had de KNVB de hand over het hart kunnen strijken en een "nieuw" FC Haarlem in het betaald voetbal laten (iets waar RBC ook om vroeg) maar dat kon niet volgens de KNVB. En nu kan het ineens wel?

Zoals je de tafel dekt, zul je eten. Er is maar één partij die iets te verwijten valt en dat is de club FC Twente. Iedereen die Twente een warm hart toedraagt moet eens ophouden met de rol van slachtoffer te spelen. FC Twente is niet de slachtoffer, maar de bedrieger die met bewuste oplichterpraktijken een betere positie trachtte te bewerkstelligen in de competitie ten kostte van de overige bvo's. Dat mag niet en nu zijn ze door de mand gevallen en moeten ze op de blaren zitten. Het dogmatisch blijven huilepieten dat de veroorzakers (o.a. Munsterman) er niet meer zijn en dat de organisatie schoon schip heeft gemaakt is allemaal leuk en aardig, maar verandert niets aan wat ik hierboven heb geschreven. Zo kan iedereen wel redeneren. Ik betaal in overleg met mijn huidige boekhouder komende 3 jaar geen enkele belasting meer en vervals mijn inkomsten op de belastingaangifte. Als ik betrapt wordt, ontsla ik de boekhouder en iedereen die met hem te maken had, en kondig aan dat ik schoon schip maak en vanaf nu wel mijn belastingen betaal en netjes mijn inkomsten opgeef. Is dat dan ineens een reden om mij niet te straffen en mij geen 300% boetes te geven over wat ik verschuldigd ben? Nee, ik zal keihard en met terugwerkende kracht gestraft worden door de Belastingdienst. Zo ook Twente, dus aub ophouden met het hypocriet slachtoffertje spelen en "westen tegen oosten" gelul. Nee, Twente heeft willens en wetens de boel bedonderd en krijgt nu alsnog de rekening gepresenteerd. Eigenlijk komen ze nog goed weg, want de licentie had gewoon afgenomen moeten worden, zonder een nieuwe uit te geven, dus accepteer dat nou maar, dan kom je er nog goed weg mee.

Misschien had deze miljardair wat eerder wakker moeten worden en het niet zo ver had moeten laten komen.
Nu heeft het niets meer met geld te maken,maar met frauduleuze handelingen. Als ook de Fiod een onderzoek gaat starten,dan kunnen gelukkig de oud bestuurders ook hun borst nat gaan maken.

19 mei 2016 om 12:16

Ik ben bang dat er een deal is gemaakt met de club in het 'nieuwe' crediteurenakkoord. De oud-bestuurders verlagen de openstaande schuld van de club bij hun, betalen deels de naheffing en de club betaalt een afkoopsom van een half miljoen om de bestuurders niet te laten vervolgen. Zoiets hebben we in het verleden ook bij Ajax gezien meende ik.

Overigens heeft Wessels enkele jaren terug al laten weten zich met de club te willen 'bemoeien', maar op voorwaarde dat het toenmalig bestuur de biezen zou pakken. Maar het blijft wel een feit dat iemand met zijn statuur dit soort opmerkingen nooit ofte nimmer moet uiten.

19 mei 2016 om 14:22

@harry Voorne

Deze miljardair is al jarenlang bij Twente en haar (oud) bestuurders betrokken. Zijn bedrijf heeft het oude stadion en het nieuwe stadion gebouwd. Alleen was hij wel zo slim om niet op afbetaling te leveren en ervoor te zorgen dat zijn bedrijf allang betaald is.

Clubliefde is mooi maar geld dat je in een voetbalclub stopt, zie je zelden terug.

meneer wessels moet niet zo janken de licentie is meer dan terecht afgepakt omdat zijn club de boel bewust bedrogen heeft de knvb kon gewoon niet anders dan de licentie innemen.
de knvb heeft twente nog gemats door ze een licentie voor de jupiler te geven want eigenlijk moesten ze bij de amateurs opnieuw beginnen .
en als meneer wessels het er niet mee eens is zou ik zeggen pak je portomonaie en maak de club schuldenvrij zodat ze weer verder kunnen maar dat gaat hij niet doen waarschijnlijk dus moet hij lekker zijn mond houden.

Twente mag de Knvb juist op de blote knieen bedanken, 45.000 is een boete die veel en veel te laag is voor de mafia praktijken van de afgelopen jaren door Twente.
Clubs als veendam haarlem gaan failliet, de Knvb is coulant door direct een nieuwe licentie te geven maar klopt twente fans beetje tegen de regels, dus dan maar correct doen licentie intrekken eind Twente? de boete van 45.00 is een giller en zeker bij lange na niet voldoende. Kijk naar het verleden hoe andere clubs ophielden te bestaan dan mag je de Knvb op je blote knieën bedanken! Het is zuur tuurlijk en Twente hoort in de eredivisie maar wat Twente heeft gedaan moet bestraft worden ook om er voor te zorgen dat geen enkele club dat meer gaat doen.

schouders eronder en naar een jaar weer in de eredivisie!!!
Streep eronder en weer opbouwen, Glasgow rangers ook gelukt dus dan moet twente dat ook lukken de mentaliteit is er voor bij Twente.

19 mei 2016 om 12:37

Opbouwen met deze schulden en bijbehorende lasten?
Ik kan me niet voorstellen dat Gemeente en bedrijfsleven nu nog de garantstelling afgeven. Feitelijk is de bestaande licentie ingetrokken (behoud van licentie was voorwaarde)

Dit wordt gewoon een regelrecht faillissement...
Dus op blote knieën bedanken lijkt me nou niet het juiste in deze martelgang.

19 mei 2016 om 12:53

als twente het financieel niet voor elkaar krijgt is dat natuurlijk niet de schuld van de knvb maar van twente de knvb geeft ze alleen nog een kans om te overleven terwijl het eigenlijk al klaar had moeten zijn dus ja dan mag je ze op je blote knieen bedanken

19 mei 2016 om 13:08

Tuurlijk moet voorop worden gesteld dat Twente de grote schuldige is. Maar als je iets afspreekt over een voorwaardelijke straf (licentie afname) en je voldoet aan de voorwaarden.. dan is de straf er toch niet?

Volgens mij waren er 2 opties: licentiebehoud of licentie kwijt.
Het is dus licentie kwijt geworden, maar ik zie nergens staan op basis van welke reglementen of niet nakomen van afspraken volgens het PvA dit is gedaan.
Het lijkt mij haast dat Van Oostveen nu zelf Houdini en Hans Klok heeft ingehuurd voor de goocheltrucs.

19 mei 2016 om 18:59

Spelers verkopen en 1 jaartje daar op teren moet te doen zijn toch?
Twente moest sowieso al vanaf onderaan beginnen, alsof dat ene jaartje zoveel uitmaakt qua inkomsten.
Volgens mij vangt FCT alsnog flink wat TV geld omdat ze de afgelopen 10 jaar de nummer 4 waren(gemiddeld).
Als de supporters trouw blijven levert dat ook aardig wat geld op qua kaartverkoop.
Het is te doen, mits FCT meteen weer kampioen word.

19 mei 2016 om 20:27

Normaal gesproken wel ja. Maar Twente heeft zo grote schuld met bijbehorende rentelast, dat er al een garantstelling bij de gemeente en bedrijfsleven moest worden gevraagd om gezond te worden in de eredivisie. De club kon daarmee namelijk tegen veel gunstiger voorwaarden herfinancieren.
Echter met deze straf wordt ook het risico voor de gemeente en bedrijven zo groot dat Twente die garantstellingen wel kan vergeten.

Tevens krijgt Twente vrijwel geen tv geld meer, omdat die werd verschaft op de oude licentie. Met de nieuwe licentie mag de club opnieuw beginnen en kan het rekenen op een kleine 90.000 euro.

Dit is helaas echt niet meer te doen ben ik bang.

Wat een gezever zeg...pfff. Wordt daar zo moe van. Jullie hebben de boel belazerd en andere clubs een oor aan genaaid. Ben blij dat jullie clubje niet helemaal opgedoekt is.

Gezien de reacties van alles en iedereen had ik liever gezien, met pijn in mijn Twente hart, dat de Licentiecommisie de licentie had ingetrokken.
Hoewel er dan ook veel mensen zouden geweest dat dit besluit van de Licentiecommissie dan te hard zou zijn geweest.
Dit zou dan betekenen dat Twente failliet zou gaan en dat we als een nieuwe club in de 4e/5e klasse opnieuw zouden moeten gaan beginnen.
Of zouden kunnen fuseren met een andere club, en op deze licentie verder kunnen gaan in de klasse waar deze club speelt.
Wij als Twente supporters moeten accepteren voor wat er gebeurt is en dat Twente gestraft moet worden, wij zouden hetzelfde eisen als dit bij een andere club zou gebeuren.
Daarom hoop ik ook dat supporters van andere clubs dit nooit hoeven mee te maken.

Ik ga nu even voor de advocaat van de duivel spelen (hoewel dit misschien niet het geschikte moment is, maar toch....).
In het verleden zijn er meerdere clubs bezocht door de Fiod voor het betalen van zwart geld.
Dit betekent dus dat deze clubs mensen meer geld hebben betaald dan volgens het contract, welke zij bij de Knvb hebben ingeleverd.
Tevens hebben deze clubs deze gelden buiten de begroting en de jaarcijfers gehouden, welke zij hebben ingeleverd bij de Knvb.
Dit houdt dus in dat deze clubs (belasting)fraude hebben gepleegd, wat heeft de Knvb toendertijd gedaan met deze clubs.
Heeft de Knvb deze clubs toen ook straffen opgelegd?

Verder heb ik nog veel vragen, waar ik nog geen duidelijke antwoorden op heb gezien.

Het voorgenomen besluit van de is Licentiecomissie om de licentie van Twente in te trekken, en om Twente direct daarna een nieuwe licentie toe te kennen om toe te treden tot de Jupiler League.
Dit voorgenomen besluit word nu voorgelegd aan de Centrale Spelersraad voor een niet-bindend advies, m.a.w. wat de CSR ook beslist de Licentiecomiisie hoeft hier niks mee te doen.
Maar wat nou als de CSR beslist tegen dit voorstel te zijn, wat gaan de Licentiecommisie dan doen?
Gaan ze dan alsnog door met uitvoeren van het besluit, met de kans dat de CSR in opstand komt.

Wat gebeurd er nu met de overeenkomst die Twente had gesloten met de Eredivisie CV, om andere clubs te compenseren.
Komt deze overeenkomst nu te vervallen, want deze overeenkomst is opgesteld met de verwachting dat Twente gewoon in de Eredivisie zou blijven spelen.

Wat gebeurd er met de garant-stelling van de Gemeente Enschede, en het crediteuren-akkoord dat is gesloten.
Deze garant-stelling en akkoord zijn gesloten op basis van wat de Knvb geeist heeft voor toetreding (licentie) tot de eredivise.

Maar mijn grootste vraag is hoe de Licentiecomissie tot deze beslissing is gekomen, maar vooral hoe men tot deze oplossing is gekomen.
Volgens de regels waren er maar twee opties:

1. De licentie blijft bestaan, en er word een rechtmatige boete opgelegd van 45.000 Euro
2. De licentie word ingetrokken, wat zou betekenen dat Twente geen bestaansrecht meer zou hebben en dit tot een faillisement zou leiden.

De licentiecommissie heeft nu zelf een derde optie bedacht om Twente, in de ogen van velen in Gods gratie, voor het betaalde voetbal te behouden.
Maar mijn gevoel zegt mij dat de Licentiecommissie deze oplossing heeft bedacht om niet de gehele voetbalwereld over zich heen te krijgen.
Ik kan het niet hard maken, maar mijn gevoel zegt mij dat de Licentiecommissie eigenlijk voor de hierboven genoemde optie 1 zou hebben besloten.
Maar dat men dit besluit niet kon nemen vanwege de druk van buitenaf (clubs en publiek), en de hieruit volgende konsekwenties (rechtzaken, publieke opinie).
Het zou goed zijn als de Licentiecommissie met een duidelijk schrijven naar buiten treedt hoe en op basis waarvan men tot dot besluit is gekomen.

Het westen tegen het oosten? Wat een rotopmerkingen zijn dat toch steeds. Alsof wij in het westen enige invloed hebben gehad op de situatie. En hoe zit het dan met het zuiden of het noorden? Dacht dat de wijzen spreekwoordelijk uit het oosten komen? Er zijn in het westen veel mensen die Twente het beste wensen en die schop je tegen het zere been met dit soort achterlijke uitspraken.

Wat een onzin....ik hoor niemand van en in Twente de waarheid zeggen! De waarheid is dat ook een half jaar geleden de licentie commissie om de tuin is geleid. Puur om de licentie te kunnen behouden. Daarna zijn er nog vele lijken uit de kast gevallen die Twente wel wist maar niet aan de Knvb heeft doorgegeven....daarom licentie mogen behouden terwijl die eigenlijk ingetrokken moest worden. Nu voelt de Knvb zich logischer wijs in zijn hemd gezet en gaat het actie ondernemen. Het is een lichte straf voor een groot vergrijp wat mij betreft had Twente zijn kampioenschap moeten inleveren en de andere clubs heel zwaar moeten compenseren. Als ze daarna nog bestaansrecht hadden gehad dan hadden ze mogen blijven voetballen maar eerlijk is eerlijk..ze hebben iedereen misleid, zelfs hun eigen supporters die allemaal nu wijzen naar het westen....hoe bekrompen!

Nou Knvb, succes! Als het écht doorgaat breekt de volledige pleuris uit in NL en gaat er één grote kettngreactie komen. Ben iig wel blij te lezen dat veel clubs deze handelswijze van de Knvb ook dubieus vinden. En Mr. Wessels, word dan a.u.b onze nieuwe shirtsponsor! 15M voor 3 jaar(meer mag altijd).

19 mei 2016 om 14:28

@olley

Elke club reageert vanuit haar unieke positie. Clubs die nu voor promotie spelen worden ineens met onduidelijkheid geconfronteerd, het heeft impact op de spelersgroep en dus op de komende resultaten.

Voor een club die degradeerd maar in de eredivisie zou mogen blijven geldt weer dat zij wekenlang onduidelijkheid krijgen terwijl ze de selectie voor voglend jaar rond moeten maken. Ook die hebben liever gewoon duidelijkheid dan ter elfde ure alsnog eredivisie voetbal te mogen spelen met een niet eredivisie waardige selectie.

Andere clubs die bijvoorbeeld in de JL spelen, willen Twente niet in de JL omdat dat hun promotie kansen behoorlijk doet afnemen.

Grote clubs moeten nog reageren maar ook daar geldt, ze spelen liever tegen Twente dan tegen Cambuur, een sterke competitie is in ieders belang.

Andere clubs hebben net een miljoenen deal gesloten met Twente. Die komt ineens weer op losse schroeven te staan. Hun financiele belang weegt ook zwaar.

Fans zien natuurlijk wat ze willen zien maar feit blijft dat FCT geluk heeft met deze oplossing.

19 mei 2016 om 20:42

tenzij je al ploeterend je hoofd net boven water houd en een ander duwt je langdurig kopje onder!

Het grote geld zegeviert altijd. Dat is een gegeven. Munsterman heeft crimineel gehandeld maar wordt (nog) niet vervolgd. Die man moet rain de gevangenis in maar in plaats daarvan worden de onschuldigen gestraft door se KNVB. Bizar gewoon.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren