Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

NAC wacht in spanning op FC Twente-nieuws: ‘Dat kan officieel niet’

Laatste update:

Bij NAC Breda is men heel benieuwd wat er gebeurt met FC Twente. De Enschedese club is woensdagmiddag het middelpunt van de belangstelling, want rond 17.00 uur komt de KNVB met nieuws van de licentiecommissie. Mogelijk wordt bekendgemaakt dat de licentie van FC Twente is ingetrokken of dat de club zelfs rechtstreeks degradeert naar de Jupiler League. Dat zou gevolgen hebben voor andere clubs.

/

Justin Goetzee, directeur van NAC, laat aan BN De Stem weten dat hij de kans niet reëel acht dat FC Twente echt wordt teruggezet naar de Jupiler League. Gebeurt dat, dan handhaaft Willem II zich als nummer zestien automatisch in de Eredivisie en dus zijn de play-offs waaraan de Tricolores deelneemt een wassen neus. Goetzee zegt dat dat pure competitievervalsing zou zijn.

“Wij worden als club redelijk goed op de hoogte gehouden over het dossier van Twente”, aldus Goetzee aan de regionale krant. “En ik kan me niet voorstellen dat, één dag voor de finale van de nacompetitie, bekend wordt gemaakt dat Twente wordt teruggezet. Reglementair technisch is dat niet mogelijk. Dat kan officieel niet. Het is niet conform de reglementen”, zegt de NAC-directeur.

Hij geeft aan dat hij vermoedt dat er aanpassingen worden gemaakt voor ‘eventuele calamiteiten’ richting de toekomst. “Het zou vreemd zijn om nu met deze uitspraak te komen”, sluit hij af. TC Tubantia schreef na navraag bij de KNVB al dat PSV sowieso landskampioen blijft, maar wat er in de kelder van de Eredivisie precies gebeurt is ongewis.

Denk jij dat Willem II 'gewoon' in de Eredivisie blijft?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tubantia meldt wel dat de degradatie al op zeker is, als ik het goed lees. "fc Twente is volledig overrompeld door de sanctie van de Knvb om de club terug te zetten naar de eerste divisie. De club heeft per direct een advocaat ingeschakeld, om de uitspraak te bestuderen". Ik ben heel benieuwd, weet ook nog niet zo goed wat ik er van vind eigenlijk.

maar als er onderin wel gevolgen zijn voor de competitie en bovenin geen gevolgen zijn is dus ook vervalsing. Beste en makkelijkste keuze is Twente handhaven...dan zijn er geen verliezers....

18 mei 2016 om 16:44

De makkelijkste keuze allicht, maar waarom is het de beste?

18 mei 2016 om 16:48

Omdat naast mogelijk Cambuur, de Graafschap, Willem II, NAC en Cambuur niemand hiervan profijt kan hebben, en iedereen op eigen kracht verder (of juist niet) kan.

18 mei 2016 om 16:54

Maar dat maakt het niet de beste oplossing. Als de Knvb van mening is dat de enige juiste straf voor het gebeuren rondom Twente een terugzetting naar de JP is, dan zijn de maatschappelijke kosten voor het niet degraderen nogal hoog. Niet alleen "beloon" je dan illegitieme praktijken, je schept ook een gevaarlijk precedent. Het is dan een afweging die je moet maken, en ik vind het zeker niet duidelijk de beste oplossing om Twente in de Eredivisie te houden. Twente op zeker in de Eredivisie houden betekent dat een club als Willem II die zich wel keurig aan de regels heeft gehouden eventueel kan degraderen. Lekker voorbeeld stel je dan als Knvb. Ik zou graag willen weten waarom dat een meer wenselijke situatie is, maar liever niet van iemand die Tukkertje91 heet (verder niks persoonlijks hoor)

18 mei 2016 om 17:05

Tja in situaties als deze, kunnen we dan spreken van een 'beste oplossing'? Beste is in mijn ogen sowieso subjectief, zeker in complexe stof als dit.

Een straf als verplicht degraderen staat niet in de reglementen van de licentiecommissie, dus dan treedt de toezichthouder buiten zijn eigen regels, zou opzich heel vreemd zijn. Maar ik denk dat het wel zeer (nadruk) waarschijnlijk is.

18 mei 2016 om 17:33

Technisch gezien gaan ze niet om hun eigen regels heen als de uitleg juist is. In de praktijk is dit natuurlijk wel zo, maar regeltechnisch mag het.

Stap 1: Ze trekken de licentie van Twente in.
Stap 2: Twente krijgt een nieuwe prof licentie waarmee ze vanaf volgend seizoen in de JL spelen.

Hier zitten nog wel een aantal haken en ogen aan doordat - op papier - Twente nu een nieuwe voetbal club wordt. Ik denk dat het geen invloed heeft op de spelers contracten maar wel op bijvoorbeeld het potje televisie gelden (gebaseerd op prestaties van de laatste jaren) en zelfs de straf van de Uefa. (al doet die er niet meer toe).

18 mei 2016 om 18:05

gaat niet om belonen gaat ook om de nieuwe weg die Twente is ingeslagen. Ze zijn al behoorlijk gestraft in mijn ogen.

Nou ik wacht met spanning af, nog 20 minuten.... Ben ook zeer verrast door dit nieuws.

Zou natuurlijk belachelijk zijn als NAC van een eventuele degradatie zou kunnen profiteren alleen omdat ze toevallig tegen Willem II moeten spelen. Mocht het gebeuren dat Twente degradeert dan verzinnen ze neem ik aan iets anders..

18 mei 2016 om 16:46

Het zou dan ook veel eerlijker zijn als NAC dat beslissingsduel eventueel tegen Cambuur zou moeten spelen, maar dat zal wel weer allemaal gezeik opleveren omdat Willem II wel in de vorige ronde Almere uitschakelde enzo.

18 mei 2016 om 16:54

Ze spelen ook nog eens tegen Willem 2 (nummer 16) omdat ze als 3e/4e zijn geëindigd wat inhoudt dat je de minst gunstigste play-offs route aflegt (via de nummer 16 van de eredivisie). In principe zou VVV (als nummer 2) veel meer recht hebben op promotie dan Nac . Ware het niet dat VVV al uitgeschakeld is, maar omdat NAC de minder gunstige route aflegt worden ze hier dus ten onrechte bevoordeeld.

18 mei 2016 om 17:05

Wat dat betreft heeft NAC gewoon op een eerlijke manier een andere Jupiler League club uitgeschakeld. Ik denk ook niet dat NAC profiteert van het feit dat Willem II zoiezo in de ere blijft. Ik zie het eerder als een nadeel. Wij zijn rivalen, zij zullen er alles aan doen om ons in de jupiler league te laten blijven. Daarbij komt dat ze dat op deze manier zonder druk kunnen doen en vrijuit zullen gaan voetballen. De spanning is er op deze manier vanaf

Voor degene die het draaiboek niet kennen:
Winst van de Graafschap, winst Willem II: Willem II, de Graafschap en Cambuur blijven in de Ed.
Winst van de Graafschap, verlies Willem II: Willem II, de Graafschap en NAC in de Ed.
Verlies de Graafschap, winst Willem II: Willem II, de Graafschap en Go Ahead in de Ed.
Verlies de Graafschap, verlies Willem II: Willem II, NAC en Go Ahead in de ED.

18 mei 2016 om 16:49

Dus in principe speelt Willem II nog enkel voor spek en bonen? Althans, vanuit gaande dat Twente degradeert. Bijzondere situatie op zijn zachtst gezegd...

18 mei 2016 om 16:59

Ben ik absoluut met je eens, maar dit is het draaiboek mocht Twente degraderen. Althans, dit liet de Knvb vorige week weten.

18 mei 2016 om 16:52

Oftewel Willem 2 hoeft nergens voor te spelen en kunnen nac de winst geven.
Zal schandalig zijn en nog eens slecht voor het voetbal.

18 mei 2016 om 17:01

Heb het vermoeden dat Willem II en Nac niet echt de beste vrienden zijn... Dus die kans is klein.

18 mei 2016 om 17:01

Eens, maar het lijkt die kant wel op te gaan mocht Twente de das om worden gedaan.

18 mei 2016 om 17:01

Ik kan me niet voorstellen dat Willem II de aartsrivaal de winst wil gunnen.

18 mei 2016 om 17:03

Willem 2 gaan NAC echt de winst niet geven hoor. Het is wek schandalig dat Jupiler league clubs nooit profijt hebben van deze regeling.

18 mei 2016 om 17:11

Ik kan me ook niet voorstellen dat Willem II voluit gaat spelen om NAC uit de Eredivisie te houden. Je speelt liever tegen je rivaal volgend seizoen dan helemaal niet.

Waarom kan dit precies niet? Ik snap dat de reglementen aan de commissie op dit moment (nog) niet de bevoegdheid hebben gegeven om te beslissen om FC Twente terug te zetten naar de Jupiler League. Ik las echter ergens (twitter) dat Twente een aftrek van 23 punten zal krijgen en het gevolg daarvan is dat FC Twente dus laatste wordt en dus degradeert, dit betekent puur naar de reglementen gekeken dat de commissie helemaal niet beslist om FC Twente terug te zetten naar de Jupiler League, maar dit wel het gevolg van het besluit is. Beetje een zure verkapte manier om FC Twente toch terug te zetten naar de Jupiler League, maar concreet gezien is dat natuurlijk niet het geval.

De manier van het handelen van de Knvb verdient natuurlijk ook geen schoonheidsprijs en vele supporters zijn slachtoffer en ook in mijn ogen een verlies voor de Eredivisie in het algemeen. Ik betwijfel of FC Twente in de huidige vorm (financieel en bedrijfsmatig gezien) een terugzetting zou overleven. Een gat van 32 miljoen is al gauw de begroting van een Jupiler League club voor 10 jaar. De supporters zijn in ieder geval wel trouw, dus daar zie ik niet zozeer een probleem.

18 mei 2016 om 16:53

23 punten in mindering betekent Twente als laatste, dan had Cambuur dus play offs moeten spelen. Maar die play offs zijn al lang begonnen.

Een zooitje dus.

18 mei 2016 om 16:55

Dat zonder twijfel. Maar dat is dan het 'probleem' van Cambuur

18 mei 2016 om 17:05

Dit kan niet omdat - volgens de reglementen - de licentiecommissie slechts een x aantal keren puntenaftrek kan geven. Dat maximum is al bereikt, als ik me niet vergis. Indien er dan opnieuw een sanctie moet volgen, is de enige sanctie het intrekken van de licentie.

18 mei 2016 om 17:08

De licentie wordt dan ook ingetrokken maar er wordt direct een nieuwe licentie verstrekt omdat Twente de afgelopen maanden zulk goed werk heeft geleverd.

Tja zo werkt het niet. Verwacht dat het gewoon Go Ahead Eagles vs Nac wordt en dat Excelsior en Willem 2 er in blijven. Of op basis van de ranglijst VVV naar de Eredivisie maar dat lijkt me niet.

18 mei 2016 om 16:50

Excelsior lijkt me als nummer 15 sowieso wel redelijk veilig Zie post #6 voor de mogelijkheden.

Degradatie kan onze club financieel niet aan. Knvb zet waarschijnlijk twente onder druk met dreigen van verlies van de licentie.

18 mei 2016 om 16:53

Ik denk dat Twente weer heel snel terug zal zijn. Als ze degraderen zitten er volgend seizoen gewoon weer 30.000 man. Ik denk dat sponsoren ook wel een jaartje blijven. Zo'n degradatie verbroedert gewoon heel erg en met zulke opbrengsten moet je toch kunnen promoveren binnen een jaar.

18 mei 2016 om 16:55

Dat dacht NAC ook.

Gewoon even een vraagje: Moet Twente volgens de regels niet terug worden gezet naar de Tweede divisie in plaats van de Jupiler league?

Het zou helemaal belachelijk worden als de uitspraak van de Knvb teruggedraaid wordt waardoor de normale degradatieregels weer gelden. Het lijkt me dat vooral Willem II met een andere motivatie nu de wedstrijd in gaat dan wanneer het een zaak van leven of dood is.
En als dan achteraf opeens de wedstrijd er toch toe doet...

Ik vind de timing van de Knvb behoorlijk onhandig, ze hadden beter een klein weekje kunnen wachten.

18 mei 2016 om 16:54

Kan ook een nadeel voor NAC zijn als Willem II vrijuit een potje kan voetballen, terwijl NAC onder hoogspanning staat.

18 mei 2016 om 16:59

Klopt, ook dat zou kunnen. In ieder geval is de kans groot dat er een andere wedstrijd zal komen dan wanneer dit nieuws niet bekend was.

18 mei 2016 om 17:30

Ja en Nee. het betreft een voorstel van de Knvb aan de spelersraad. Dit is nog niet definitief.
Willem 2 moet dus nog steeds voor de winst gaan mocht de spelersraad niet akkoord gaan met dit voorstel.
Voor Twente is dit wel de beste oplossing anders word het het definitief intrekken van de licentie en is het direct over en uit voor Twente.

Dit mag inderdaad officieel niet. De knvb zal toch uiteindelijk met een andere straf moeten komen dan. En voor mijn part nemen ze dan hun proflicentie in.

De uitspraak is nog niet gedaan en er begint al weer iemand te schreeuwen.
twente word niet naar de Jupiler League gezet maar de lecentie word ingetrokken echter krijgt Twente ook direct weer een licentie waardoor ze weer kunnen instromen in de Jupiler League. Andere optie was 45.000 euro of definitief de licentie intrekken.
Die geldboete slaat nergens op natuurlijk gezien de omvang en de licentie definitief intrekken wil eigenlijk ook niemand. Vind het wel een mooie oplossing van de Knvb.

18 mei 2016 om 17:07

Zoals ik ook aangaf hierboven is een puntenaftrek niet een sanctie die je kan blijven herhalen, daar zit een maximum op. Is dat maximum bereikt, dan is de enige straf volgens de regels dat je de licentie verliest.
Ik kan me uiteraard vergissen, maar volgens mij is puntenaftrek geen optie meer. Dus degradatie als gevolg hiervan is dan uitgesloten.

18 mei 2016 om 17:20

Heb mn reactie aangepast gezien nu duidelijk is wat er precies gebeurd.
Punten aftrek kon nog wel hoor. De punten aftrek die Twente gehad heeft was puur voor het meerdere malen te laat inleveren van de jaar/half jaar cijfers. Twente kon daarvoor geen puntenaftrek meer krijgen inderdaad maar nog wel voor andere zaken. Echter speelt dat niet meer.
Knvb heeft de licentie ingetrokken en direct weer een licentie verleend waardoor Twente mag instromen in de Jupiler league.

Alles op een rijtje.

De derby wordt al verknald doordat er geen uitsupporters bij mogen zijn door de belangen (nou die belangen zijn nu alleen maar eenzijdig).

Willem II kan zonder druk spelen, het haalt heel de spanning weg van deze wat op papier legendarische wedstrijden hadden kunnen zijn.

Hoezo had niet vijf dagen eerder deze beslissing kunnen vallen, dan hadden Cambuur en de Graafschap de nacompetitie ingekund en kunnen vechten voor hun plek. Nu kan Cambuur bij winst van Willem II en De Graafschap handhaven terwijl dit helemaal niks heeft te maken met hun eigen kwaliteit.

Hoezo de Eredivisieclubs zou voortrekken. Ik bedoel NAC heeft veel meer last gehad van het valsspelen van Twente dan pak hem beet Cambuur en De Graafschap. Als vorig jaar de uitspraak was gekomen dan was NAC als zestiende niet gedegradeerd.

Er is hier toch iets gigantisch misgegaan zou je zeggen?

18 mei 2016 om 17:27

Als, als, daar koop je niets voor. Feit is dat de misdragingen van Twente nu pas aan het licht komen en niet vorig jaar. Anders is het einde zoek. Wat als Twente geen ziyech had gekocht dan speelde hij mss wel bij Feyenoord en was mss Feyenoord wel Kampioen geworden. Maarja dit is niet gebeurd dus speelt het niet. Zelfde geld voor Nac.
Ik vind het vrij logisch.

Afwachten welke van de huidige eredivisie clubs degradeert. Degradeert Willem 2 dan mogen hun toch naar de eredivisie. Helaas voor de Graafschap en Cambuur. Wanneer Willem 2 zich handhaaft en de Graafschap niet dan mag toch de graafschap blijven. handhaven hun zich ook dan blijft Cambuur alsnog in de eredivisie.
Lijkt mij een eerlijke zaak. Anders zou je de huidige jupiler ploegen benadelen welke nu voor promotie spelen.

Wel heb je een punt dat Willem 2 in enige mate kan beslissen wie ze liever in de eredivisie hebben.

Mocht Twente worden teruggezet, dan is het absurd om hen het volgend seizoen in de JL te laten spelen. Zo'n besluit zou in het nadeel van alle JL-clubs zijn.
Overigens wat een zeer merkwaardige oplossing: Twente zijn licentie ontnemen en ook weer teruggeven, maar dan voor de JL. Dat riekt naar (vooraf) van competitievervalsing!!!

Van de volgende feiten zou er in ieder geval dan moeten worden uitgegaan:
1. PSV kampioen van Nl.
2. Cambuur gedegradeerd naar de Jl
3. Sparta, kampioen van de JL, gepromoveerd naar de 'ere'. Komt i.p.v. het gedegradeerde Cambuur.

Maar dan? Dan zijn er nog 4 clubs over: Willem II, NAC Breda, De Graafschap en Gae. Wat is dan de oplossing? 2 clubs eruit, namelijk Twente en Cambuur en ja, wat dan? Met meer teams in de 'ere' gaan spelen ?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren