Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘PSV blijft gewoon landskampioen als FC Twente degradeert’

Laatste update:
/

Voetbalminnend Nederland wacht in spanning af met welk nieuws de KNVB rond 17.00 uur naar buiten treedt. De bond heeft bericht gekregen van de licentiecommissie en zal in de namiddag met nieuws over FC Twente komen. De kans bestaat dat de club uit Enschede zijn proflicentie kwijtraakt en/of degradeert naar de Jupiler League, maar voor het zover is wil de KNVB niet vooruitlopen op de zaken.

Op social media wordt druk gespeculeerd wat voor gevolgen een degradatie van FC Twente zou hebben voor de andere clubs. Er worden allerhande vragen gesteld over het schrappen van alle resultaten, ultiem lijfsbehoud voor SC Cambuur of tóch nog een landstitel voor Ajax. Van dat laatste zal in ieder geval geen sprake zijn, verzekert TC Tubantia.

/

De regionale krant sprak met een woordvoerder van de KNVB en stelt dat de schaal hoe dan ook in Eindhoven blijft, wat er ook gebeurt met FC Twente. Wanneer alle uitslagen van de Tukkers tegen de andere clubs zouden worden geschrapt, zou de titel naar Ajax gaan. Daarvan is echter sowieso geen sprake, heeft de KNVB dus al gegarandeerd.

Overigens stelt de krant ook dat het inderdaad officieel is dat FC Twente afzakt naar de Jupiler League. De club zou volledig overrompeld zijn door het nieuws en de straf willen aanvechten: daarom heeft het een advocaat ingeschakeld die de uitspraak zal bestuderen. Zelf communiceert FC Twente hier nog niets over en ook de KNVB heeft nog niet bevestigd dat het FC Twente inderdaad laat degraderen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Geen enkele ajacied zou zo kampioen moeten willen dan. Hebben het zelf laten liggen. PSV verdient kampioen en klaar dit verhaal.

18 mei 2016 om 16:04

Helemaal mee eens, maar je zal altijd wat fans hebben die koste wat kost het alsnog wanhopig proberen.

18 mei 2016 om 17:17

In dat geval zou ik meer genieten van de huilende gezichten in Eindhoven, dan feestjes in Amsterdam. Gewoon, lekker vals en onverwachts.

18 mei 2016 om 20:30

Hahaha, niets menselijks is ons vreemd en eerlijk van je om voor uit te komen. Een stapje terug nemende zegt mij dat gedane zaken geen keer nemen en het moet blijven zoals het is. Zeker omdat Psv de titel ons niet heeft ontnomen maar Ajax het heeft nagelaten deze te pakken.

18 mei 2016 om 16:05

Juist, op wat zielepoten na misschien.

18 mei 2016 om 16:17

Ik zou het als Ajacied ook niet willen zo. Gelukkig gebeurt het ook niet.

18 mei 2016 om 17:09

Toch is het niet terecht. Dit besluit had al veel eerder genomen moeten worden het besluit stond ook al lange tijd vast. Ze hebben het bewust uitgesteld en zijn een spel gaan spelen. (dit besluit had al genomen vooooorrr dat er een kkampioen was. Het nu nog doen is sowieso competitievervalsing.

Maar eigenlijk zijn ze gewoon onderaan komen te staan. Ik vind dan ook dat alle resultaten geschrapt moeten worden. Maar omdat ze het steeds uitgesteld hebben om wat voor reden dan ook, kan dit niet meer.

Dat zou helemaal een grap zijn natuurlijk.maar niet van toepassing. Er is een reden dat deze beslissing nu pas wordt gemaakt en niet al tijdens het seizoen. Als dat het geval was geweest wat het natuurlijk competitievervalsing. Nu blijft de eindrangschikking, muv van Twente gewoon gehandhaafd, mochten ze terug worden gezet. Tubantia heeft het volgens mij bij het rechte eind.

18 mei 2016 om 21:06

De gevolgen van het wanbeleid en de fraude van het vorige fc Twente bestuur was te groot. Eigenlijk had fc Twente al uit de competitie gehaald moeten worden maar dan was er een te grote invloed geweest op wie er of niet kampioen was geworden, er was dan geen directe degradant geweest, maar alleen twee ploegen die nacompetitie moesten spelen....

Toch kon dit niet bij boetes blijven, er is teveel gerotzooid om dit alleen met boetes en strafpunten af te doen.

Het oude spreekwoord een dubbeltje wordt nooit een kwartje blijkt toch waar te zijn. De regionale subtopper die kampioen wordt blijkt toch boven z'n stand te leven. Dit is twee keer met AZ gebeurd en nu gebeurt het met FC Twente. Hard gelag voor de trouwe supporters maar wel de bittere realiteit.

Maar hoe kunnen ze Twente dan laten degraderen? Als ze hun zaken niet op orde hebben, raken ze toch gewoon hun licentie kwijt? En dan zijn het amateurs ipv dat ze in de JL terechtkomen. Vind het daarnaast raar dat ze hier nu mee zijn gekomen. Doe dat dan voordat de playoffs beginnen. Dan had Cambuur die kunnen spelen in plaats van Willem II.

18 mei 2016 om 16:10

Het lijkt me dat Twente een flinke puntvermindering krijgt. Zie niet echt een andere optie, maar gezien hoe lang de Knvb er over heeft nagedacht, zullen ze echt wel iets in de wetgeving hebben gevonden.

18 mei 2016 om 16:30

Ze kunnen een club natuurlijk niet ineens een X aantal punten afpakken. Ze hebben zelf regels opgesteld in welke gevallen ze hoeveel punten kunnen inhouden.

18 mei 2016 om 16:31

Ik hoop inderdaad dat ze iets in de wetgeving hebben gevonden,

Als degraderen volgens de regels niet een mogelijkheid is, blijft er één toepassing over en dat is het intrekken van proflicentie.

Probleem is dat bij het intrekken van een proflicentie, de uitslagen van Twente dit seizoen niet meegenomen mogen worden, wat Ajax dus kampioen zal maken.

18 mei 2016 om 16:52

"probleem is dat bij het intrekken van een proflicentie, de uitslagen van Twente dit seizoen niet meegenomen mogen worden, wat Ajax dus kampioen zal maken. "

Maar geldt dat ook nu de competitie ge-eindigt is?

18 mei 2016 om 16:34

Lijkt erop dat de Knvb hetzelfde doet als wat er in Italië is gebeurt in 2006. Terugzetten + punten in mindering.

18 mei 2016 om 19:10

gingen de kampioenschappen in Italie niet naar andere teams?

19 mei 2016 om 10:57

Klopt. Echter het verschil met Twente en de zaak in Italië is, is dat in Italië er sprake was van omkoping. Oftewel die titels zijn niet rechtmatig verkregen. Misschien dat de Rangers uit Schotland een beter voorbeeld zijn.

19 mei 2016 om 01:31

Volgens mij zat het zo dat ze hun licentie afnemen maar dan gelijk weer teruggeven waardoor ze een niveau lager komen te spelen. Net als hoe een amateurclub een licentie krijgt als ze promoveren naar de JL

Terrecht....?ik wil de schaal op eigen kracht winnen en niet afhankelijk zijn van zulke dingen..

Mijn ogen, psv Terrechte kampioen.

Als Twente "gewoon" 30 punten in mindering krijgt degraderen ze ook, zonder dat er punten van andere clubs geschrapt hoeven te worden. Alleen de degradatieregeling zou dan anders worden, maar daar is al het één en ander over bekend gemaakt.

Maar De knvb mag Twente juridisch gezien helemaal niet terug zetten naar de jupiler league. Dan moet de knvb later alsnog beslissen of Twente zijn proflicentie behoudt of niet. Als ze hem verliezen wordt Ajax alsnog kampioen want dan worden wel alle uitslagen met Twente geschrapt.

18 mei 2016 om 16:16

Misschien moet je het artikel nog eens lezen. Ajax word sowieso geen kampioen, de resultaten worden niet geschrapt.

18 mei 2016 om 16:26

De knvb kan nu wel stellen dat Ajax gegarandeerd geen kampioen wordt maar mochten ze later alsnog de proflicentie intrekken dan wordt het misschien weer anders.

18 mei 2016 om 16:33

Ze zeggen. wat er ook gebeurd PSV blijft kampioen.
Dan maakt het vrij weinig uit wat er later nog gebeurd.

18 mei 2016 om 16:34

Onzin, de wedstrijden zijn gespeeld en het seizoen is voorbij. Ook al degradeert Twente, dan nog zullen de behaalde resultaten blijven gelden. Waarom zou een club de dupe moeten worden van een andere club die haar financiën niet in orde heeft en daardoor haar kampioenschap moeten verliezen?

Net als voor ieder seizoen geldt ook voor volgend seizoen: nieuwe ronden, nieuwe kansen.

18 mei 2016 om 19:13

@thefatman
omdat de club die vals spel gespeeld heeft eigenlijk niet eens uit had mogen komen dit seizoen. Daarmee zouden dus de behaalde punten moeten komen te vervallen.

het moge duidelijk zijn dat de Knvb op deze manier van iets wat al een verschrikkelijke bende was, een nog grotere puinhoop gemaakt heeft.

18 mei 2016 om 16:16

Waarom moeten dan alle uitslagen met Twente worden geschrapt? Alle wedstrijden zijn al gespeeld, dus lijkt me onlogisch.
Als het in het lopende seizoen was gebeurd (wanneer nog niet alle wedstrijden zijn gespeeld) had het wel gemoeten omdat er niet tegen een failliete club kan worden gespeeld en niet iedereen aan 34 wedstrijden komt dan, maar dat is nu niet van toepassing.

De verliezend finalisten playoffs promotie / degradatie spelen om de vrijgekomen plek van twente .

18 mei 2016 om 16:13

Onzin!
Als Willem2 verliest blijven zij in de Eredivisie. Als Willem2 wint en de Graafschap verliest blijven zij in Eredivisie. Winnen zowel Willem2 als de Graafschap dan blijft Cambuur in de Eredivisie.

18 mei 2016 om 16:14

Nee onwaar,

In eerste instantie is Willem 2 zelfs bij verlies zeker van de eredivisie.
Mocht Willem 2 winnen is de Graafschap zelfs bij verlies zeker van de eredivisie.
Mochten Willem 2 en de Graafschap winnen dan speel Cambuur volgend jaar nog een jaartje eredivisie.

18 mei 2016 om 16:21

Oplossing voor extra plek in de eredivisie wanneer Twente wird teruggezet (ala Glasgow rangers, alleen niet zo ver) moet wat mij betreft zijn:
De winnaars van de play offs gaan gewoon naar eredivisie en Cambuur moet sowieso degraderen.
Deverliezers van de play offs zouden een wedstrijd tegen elkaar kunnen spelen voor de laatste plek.
Het lijkt me niet logisch om de stand van de eredivisie erbij te pakken en dan Willem 2 voorkeur te geven omdat die als 16e geëindigd is. Nee dat zou niet consequent zijn en dat doet er in de play offs niet meer aan toe, daar is iedereen gelijk aan rechten en plichten. Dus iedere club die nu nog in de play offs zit heeft evenveel recht op de vrijgekomen plek

Zo willen we geen kampioen worden!!

Maar de Knvb is gewoon laf, neem dan consequenties tijdens de competitie...

Wat een seizoen is het zo toch geworden

Gelukkig blijft de titel in Eindhoven zo wil je toch geen kampioen worden

18 mei 2016 om 16:11

Is nog niet zeker, Twente gaat een advocaat inhuren om de beslissing van de knvb tegen te gaan. Wordt het van tafel geveegd zal de knvb met een nieuwe straf moeten komen.

18 mei 2016 om 16:24

4bidden ik zou nogmaals het artikel lezen, als er iets zeker is dan is het dat de schaal in Eindhoven blijft. Volgens mij heb je het er moeilijk mee. Twente gaat wel in beroep tegen de straf en als Twente in zijn gelijk gesteld word moet er inderdaad een andere straf komen (of geen) maar laten we eerst Maar eens afwachten.

18 mei 2016 om 16:22

Ik zou Ajax wel op deze manier kampioen willen zien worden, niet omdat ik PSV de titel niet gun maar omdat de Boer dan de eerste Ajax coach ooit is die 5 landstitels heeft behaald met Ajax.

18 mei 2016 om 16:28

Haha dat is toch treurig man. Ik snap wel wat je mogelijk probeert te zeggen maar Wie wil er op deze manier nou kampioen worden. Alle clubs hebben tegen dezelfde tegenstanders gespeeld en PSV is op basis daarvan kampioen, helaas heeft de boer niet dat unicum bereikt maar kom op....
Ik weet bijna 100 zeker dat de boer hem ook niet zou willen op deze manier, ook al gun jij het hem schijnbaar zo hard dat dit tkv eerlijkheid en spiortiviteit zou kunnen gaan.

18 mei 2016 om 20:38

het gaat er niet om of het treurig is of niet. Het is net zo oneerlijk tegenover de clubs die eventueel wel/niet zullen degraderen/promoveren vanwege Twente.

Als Twente teruggezet wordt, dan is dat mede omdat zij vals spel gespeeld zouden hebben en dus de resultaten van dit seizoen niet op een eerlijke manier verkregen zouden hebben. Het zou dan juist van eerlijkheid en sportiviteit getuigen wanneer alle resultaten van Twente geschrapt worden, en de ranglijst zonder Twente wordt opgesteld.

Persoonlijk vind ik dat de titel alleen al op basis van de laatste wedstrijdronde in Eindhoven hoort hoor. Maar ik vind de werkwijze van de Knvb hierin zo ontzettend vaag en onlogisch.
Bovendien vraag ik me af waarom dit niet voor het eind van de competitie al bekend gemaakt kon worden.

terecht had ajax maar moeten winnen bij de graafschap

18 mei 2016 om 16:20

of gewoon bij twente uit

Net alsof wij een schaal op die manier willen winnen, kom op zeg.

Overigens lijkt het erop dat de Knvb hier bewust heeft op aangestuurd, dat ze waarschijnlijk al voortijdig rekening mee hielden dat de club niet zou voldoen. Maar omdat ze niet wilde dat het van sportieve invloed was op de competitie hebben ze het allemaal uitgesteld, zodat de club die na 34 speelronde bovenaan stond kampioen zou worden. Ik vermoed dat het ongeveer zo is gelopen, en daar heb ik wel enig begrip voor.

Wie weet dat dit bericht onze complotdenkers van de afgelopen weken ook weer tot de realiteit doet terugkeren. Maar daar moeten we erg voorzichtig mee zijn, aangezien deze groep de grootste fantasten bevat waardoor dit ongetwijfeld opgevat zal worden als een schijnbeweging.

Alleen al als je kijkt hoeveel verschillende reacties en emoties de hele situatie Twente teweegbrengt, zou het al volkomen logisch zijn als de licentie wordt teruggetrokken of dat ze degraderen. Als Twente het niet zo had verprutst, was deze heisa nooit nodig geweest met alle bijbehorende rompslomp.

Mooi dat de laatste optie is uitgesloten. Zo wil je nooit kampioen worden lijkt me. Ajax heeft het zelf verperst en PSV dik verdiend. Volgend seizoen weer volop voor de schaal. Hopelijk blijft de club Twente wel voortbestaan mochten ze alsnog degraderen naar de Jupiler League.

Logisch ook, blijkbaar hebben vrij veel mensen toch enige moeite met begrijpend lezen.
Overal staat duidelijk dat FC Twente 23 punten in mindering krijgt. Nergens wordt gezegd dat andere clubs er punten bij krijgen.

Enige vreemde in de hele situatie is dat Willem II dan 15e zou zijn en dus geen nacompetitie hoefde te spelen. Cambuur had dan tegen MVV moeten spelen en de Graafschap tegen Almere City. Hierdoor had je wel heel andere wedstrijden gehad. Alleen naar MVV en Almere toe is het niet fair. Voor alle andere clubs maakt het geen verschil.

18 mei 2016 om 16:30

Volgens mij heb jij enige moeite met logisch nadenken.

Niemand stelt dat er punten bij komen, er wordt alleen gespeculeerd dat alle wedstrijden en de behaalde punten voor alle eredivisieclubs tegen Twente zouden vervallen.

In dat geval zou PSV (2x gewonnen) 6 punten kwijtraken en Ajax maar 4 geloof ik omdat die 1x gelijk hadden gespeeld , dan zou het puntenaantal weer het zelfde zijn tussen Ajax en PSV en Ajax een beter doelsaldo hebben en Ajax dus kampioen zijn.

Echter gaat dit niet gebeuren en dat is al bevestigd dus geen problemen behalve voor Twente.

18 mei 2016 om 16:42

Als Twente degradeert blijft in eerste instantie Willem II gewoon in de eredivisie. Ook als ze van NAC verliezen. Mocht Willem II de confrontatie winnen dan blijft De Graafschap sowieso in de Eredivisie. Mocht De Graafschap de confrontatie met GAE winnen dan blijft Cambuur in de Eredivisie.

Was het niet zo dat de KNVB FC Twente helemaal niet mag laten degraderen? Ook niet doormiddel van een enorme puntenaftrek? Licentie afnemen durven ze blijkbaar niet aan en als ze dat wel hadden gedaan, dan is Ajax alsnog kampioen doordat officieel de competitie tot 1 juli loopt. Ik vind het maar vreemd, maar eerst maar eens tot later vandaag afwachten. Eens kijken of er kritische journalisten zijn die de KNVB wijst op hun eigen regels.

18 mei 2016 om 16:30

Puntenaftrek, niet alle resultaten van FC Twente schrappen!

18 mei 2016 om 16:31

En mocht de knvb de proflicentie van twente in juni intrekken kan Ajax dan alsnog kampioen worden met terugwerkende kracht?

18 mei 2016 om 16:39

Maar ze trekken die licentie sowieso niet in....

18 mei 2016 om 16:42

Is nog niet zeker...

19 mei 2016 om 10:38

Nou volgens een verklaring op de fc twente website hebben ze licensie al onvoorwaardelijk ingetrokken. Dus als er iets zeker is, is het dat ze volgens mij de licensie hebben ingetrokken.

18 mei 2016 om 16:39

In 2006 kon het in Italië, in 2012 kon het in Schotland, dus waarom zou het niet kunnen in 2016 in Nederland?

19 mei 2016 om 10:35

Ze hebben de licensie afgenomen, dat is nou juist het probleem,

Het lijkt mij dat Feyenoord dan kampioen wordt. Als FC Twente zich aan de regels had gehouden, had Ziyech bij Feyenoord gespeeld en waren ze zeker kampioen geworden

Als dit echt zo is dat Twente degradeert dan is dit de reden dat ze uitstel hebben gevraagd op 1 mei. Dan had Ajax namelijk kampioen geweest en had er een bom in Nederland ontploft. Dan had iedereen, die niet Ajax als club steunt, in Nederland op zijn achterste poten gestaan en er schande van gesproken. Dit is de makkelijke manier om iets uit de weg te gaan.

18 mei 2016 om 16:48

Ik vind dat Ajax de titel dan alsnog moet krijgen met terugwerkende kracht. Mocht Twente zijn proflicentie verliezen.

18 mei 2016 om 20:29

Waarom? Alle wedstrijden zijn toch al gespeeld?
Uiteindelijk is het alleen maar eerlijker zo. Geen club die benadeeld wordt door het wanbeleid van FC Twente.

18 mei 2016 om 19:22

Natuurlijk hebben ze dat met opzet uitgesteld. Ze wilden niet het risico lopen het kampioenschap te beinvloeden. Marchanderen heet dat.

Het is officieel Twente degradeert naar de Juliper League en Psv blijft kampioen. Net op het nos journaal.

Hadden ze hier niet beter mee kunnen wachten tot na de play-offs (of het bekend maken voor de play offs). Akkoordje tussen De Graafschap en GAE kan zo gemaakt worden nu.

Was het niet gewoon een stuk makkelijker geweest om dit meteen na speelronde 34 te doen. Dan had je Twente op 18 gezet en de rest eentje omhoog.

Cambuur speelde nacompetitie als nr 17 ipv Graafschap
Graafschap speelde nacompetitie als nr 16 ipv Willem Ii

Had je heel veel gezeik bespaard.

18 mei 2016 om 20:20

Twente gaat deze beslissing aanvechten. Dat zou direct na speelronde 34 niet anders zijn geweest.

Gelukkig en ook logisch. De competitie is immers al volledig gespeeld.

Dan ook niet terecht Cambuur laten zitten als de uitslagen zo uitkomen....
Als je van de ranglijst af wil blijven moet je dat geheel doen!

Dus Cambuur eruit en VVV (2e) erin!

18 mei 2016 om 20:26

Sparta is al gekomen in plaats van Cambuur. Op basis waarvan zou VVV dan moeten promoveren en mag Cambuur niet blijven?

19 mei 2016 om 19:42

De Knvb beschouwt de competitie als gespeeld....
Dan moet je de nacompetitie zo spelen zoals hij is....

Verdwijnt Twente, dan heeft nummer 2 jupiler in mijn ogen de meeste rechten.
Dat is dus Vvv....

Wil je wel aan de nacompetitie zitten, dus aan de competitie....
Dan moet je dat met de gehele competitie doen

Dat zou wat geweest zijn zeg, dan hadden ook de play-offs om Europees voetbal tussen Heracles en Groningen opnieuw gespeeld moeten worden. Heracles had anders namelijk het voordeel niet gehad van de eerste wedstrijd uit spelen.
En de bekerwedstrijden zouden dan ook opnieuw gespeeld moeten worden vanaf het moment dat Twente instroomde.

Het beste, makkelijkste en eerlijkste is dus om alle gespeelde wedstrijden gewoon te laten staan. De competitie is al afgelopen. De bekerfinale is ook al gespeeld. PSV en Feyenoord hebben de prijzen gepakt dit seizoen.

18 mei 2016 om 20:27

Nou nee, dat is niet zo. De competitie loopt nog;; denk aan de nacompetitie. Voor wie is dat eerlijk?

18 mei 2016 om 20:33

Het is eerlijk voor alle clubs die dit seizoen tegen Twente hebben gespeeld. Twente wordt nu pas gestraft voor hun wanbeleid. Wat voor zin heeft het dan nog om nu nog de ranglijst overhoop te halen? Iedere club heeft evenveel last gehad van Twente. En als de Knvb toch besluit om de ranglijst aan te passen, gaan ze dat dan ook doen met de voorgaande seizoenen?

18 mei 2016 om 20:41

@bosche_bol
zo had ik het nog niet eens bekeken, wat de voorgaande seizoenen betreft.. maar waarom eigenlijk ook niet? Hoe ze dat in godsnaam gaan uitzoeken en wat dat voor consequenties mee zou brengen geen idee, maar als Twente tegen de reglementen van de Knvb gehandeld heeft.. Tsja,,

18 mei 2016 om 21:03

Dat uitzoeken is dan nog het makkelijkste. Maar vanaf wanneer moet alles uitgerekend worden? En hoe worden teams dan gecompenseerd? Het kan goed zijn dat er in de afgelopen 5 jaar een team is gedegradeerd, dat anders niet was gedegradeerd.
PSV zou in 2010/11 zelfs kampioen zijn geworden. Hoe kunnen die misgelopen CL miljoenen gecompenseerd worden?
Daarom vind ik ook: Elk team heeft evenveel last gehad van het vals spelen van Twente. De ranglijst laten zoals die is, met als enig punt dat de Eredivisie volgend seizoen toch weer 18 teams moet tellen. Een gelukje voor Willem II, De Graafschap en/of Cambuur.

18 mei 2016 om 22:01

Vorige seizoenen erbij halen is een wassen neus. Het huidige seizoen loopt nog en is de basis voor plaatsing voor allerlei zaken van volgend seizoen. De knvb maakt het zichzelf onmogelijk door er nu pas een uitspraak over te doen. Hier hebben clubs die mogelijk degraderen eventueel voordeel aan en andere clubs niet. Is dat dan eerlijk?

18 mei 2016 om 22:30

Het is eerlijk in zoverre dat alle clubs 2 keer tegen FC Twente hebben gevoetbald en op basis daarvan is de eindstand van de reguliere competitie bepaald. PSV kampioen. Cambuur gedegradeerd. 5 t/m 8 play-offs voor EL. 16 & 17 play-offs degradatie/promotie.
Waar het misschien niet eerlijk is, is dat Willem II nu zeker is van lijfsbehoud, ongeacht ze winnen of verliezen van Nac. Daardoor zouden ze ervoor kunnen kiezen om expres te verliezen van Nac. Gezien de rivaliteit tussen de twee clubs zie ik dat echter niet gebeuren.
Het is in mijn ogen in ieder geval de meest eerlijk mogelijke oplossing. Een betere (en ook reële) oplossing ben ik nog niet tegengekomen.

Ik wil niet dat Ajax op deze manier kampioen wordt.

Maar toch klopt het niet helemaal. Ofwel je zet een streep onder het seizoen 15/16, ofwel je besluit dat de 'affaire Twente' consequenties heeft voor 15/16. Dat eerste was het handigste geweest, maar het tweede is gebeurd. Immers, de clubs die onderin de Eredivisie zijn geëindigd in 15/16 krijgen nu ineens een kadootje (zeker Willem Ii). Waarom die clubs onderin wel en de clubs bovenin niet? Misschien zou ook NEC of Vitesse wel play-offs hebben gehaald als de resultaten van Twente zouden worden geschrapt (heb dat allemaal niet nagerekend maar het is een optie). Zeker is dat Ajax dan kampioen zou zijn geweest.

Een streep zetten onder 15/16 is volgens mij ook niet zo moeilijk, ook niet op 18 mei als de nacompetitie in volle gang is. Laat de "laatste" verliezers van de nacompetitie (die clubs die uiteindelijk net niet zijn gepromoveerd c.q. die in de laatste ronde zijn gedegradeerd), alsnog onderling twee wedstrijden spelen. Dus als bv. Willem II over 2 wedstrijden wint van NAC en Go Ahead van De Graafschap, dan organiseer je een extra tweeluik tussen NAC en De Graafschap. De winnaar speelt volgend jaar Eredivisie.

Trouwens, is er juridisch iets op tegen om één jaar 17 clubs in de Eredivisie te hebben en 19 in de Jupiler League? Of zitten we zo vast in de sponsorcontracten dat we elk weekend 9 wedstrijden in de Eredivisie moeten hebben?

19 mei 2016 om 10:32

Inderdaad, het klopt van geen kant, alleen daarom al moet de CAS een uitspraak doen, de Knvb heeft ook een rol gespeeld in deze en gaat wellicht ook niet vrij uit een uitspraak van de CAS is in mijn ogen de enige manier om echte duidelijkheid te verschaffen. Nu lijken ze ook nog de schijn van partijdigheid te wekken, mocht ajax ineens kampioen worden is dat het omgekeerde.

Het belangrijkste is, wanneer krijgen we weer een eerlijke open competitie!
van Oostveen roept dat namelijk wel, maar al jaren is het een groot circus. Terug naar alle wedstrijden op de zelfde dag en tijd! Geen spelers meer verhandelen als de competitie al is begonnen. (BV 2 weken voor de start een transfer stop) ook niet in de winter stop!! Laat de spanning weer terug komen door de sport zelf en niet door managers, tv rechten, burgemeesters enz enz enz!!!!

Oei daar kan de knvb nog wel eens een grove fout maken, nu wekken ze de schijn partijdig te zijn geweest, je moet uitspraken in dit geval los doen van de consequenties. Alleen al om duidelijkheid te krijgen, naar de Cas, maar dat kan nog wel eens een pikante zaak worden waar de Knvb mogelijk niet vrijuit gaat.

Ik ben het eens dat PSV de terechte kampioen is dit seizoen, maar de fans zijn allemaal wel verdacht stil hier vwb dit onderwerp. Toen het tijdens de competitie ter sprake kwam hoorde ik ze allemaal klagen dat dit niet eerlijk was. Maar nu na de competitie is dit wel allemaal ok. De Knvb heeft gewoon zijn plicht verzuimd door niet direct in te grijpen toen alles naar buiten kwam. Iedere andere club was al lang zijn licentie kwijt geraakt.

Knvb kan na deze situatie ook wel ontbonden worden na deze zaak, wat een stel flapdrollen zeg

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren