Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘KNVB maakt om 17.00 uur degradatie Twente bekend’

Laatste update:

FC Twente maakte een zeer zwaar seizoen door, waarin er de nodige lijken uit de kast kwamen en de club in zwaar weer raakte. In sportief opzicht lukte het de club de schaapjes op het droge te krijgen en het speelde zich ruim op tijd veilig. Mogelijk degradeert de club echter alsnog uit de Eredivisie: er gaan geruchten dat de KNVB dat nieuws om 17.00 uur naar buiten zal brengen.

/

NPO Radio 1-journalist Joost Bakker claimt op Twitter dat de bond aan het eind van de middag bekend zal maken dat FC Twente verdwijnt uit de Eredivisie en in het nieuwe seizoen in de Jupiler League actief zal zijn. Persvoorlichter Hans van Kastel laat in een tegenreactie weten dat de KNVB om 17.00 uur met een bericht van de licentiecommissie komt dat FC Twente betreft.

“We gaan nu niet in op het nieuws dat nu rondgaat”, voegt hij eraan toe. FC Twente laat zelf weten dat de club eerst nog contact zal hebben met de KNVB en dat daarna pas duidelijkheid komt. Het is dus onzeker hoe de stand van zaken precies is. TC Tubantia roept in herinnering dat de club eigenlijk anderhalve week geleden al duidelijkheid had moeten krijgen over het wel of niet behouden van de proflicentie.

"De commissie vroeg echter om uitstel om de door de club aangeleverde documenten te kunnen beoordelen. FC Twente diende op 1 mei de herziene jaarrekening van 2014-2015 en de halfjaarcijfers van 2015-2016 in bij de KNVB", aldus de regionale krant, die ook aangeeft dat FC Twente kampt met een schuld van 32 miljoen euro.


Denk je dat FC Twente uit de Eredivisie wordt gezet?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
18 mei 2016 om 15:07

Wat de beleidsmakers hebben gedaan is absoluut fout, maar dit fans en spelers aandoen komt erg hard over, maar dus niet helemaal onterecht. Djeeez, je zal maar fan zijn ....

18 mei 2016 om 15:24

Dus omdat het niet zo leuk is voor de fans en spelers is het niet terecht?! Wat een onzin, volkomen terecht dat ze worden teruggezet. Jammer dat wel,schitterende club. Maar let ze maar eens orde op zaken stellen en groot voordeel: volgend jaar hebben ze weer wat te vieren met hoogstwaarschijnlijk een kampioenschap.

18 mei 2016 om 15:30

Lezen kerel. Ik zeg: "maar dus niet helemaal onterecht"

18 mei 2016 om 15:58

Het komt erg hard over? Ik zou als Twente-fan heel blij zijn dat ze iets doen wat eigenlijk niet mag, want als ze zich aan de regels zouden houden zou Twente de licentie kwijtraken en naar de amateurs moeten. Prima dat er eindelijk een redelijk passende straf volgt. En ja dat is zuur en jammer voor de supporters maar als ze dit niet hadden gedaan bij de Knvb, zou het een vrijbrief zijn geweest voor alle eredivisieclubs om te frauderen. Er moest een daad worden gesteld.

18 mei 2016 om 16:06

@ricardo

Hoezo is het volkomen terecht als het volgens de regels helemaal niet mogelijk is?

18 mei 2016 om 16:08

Volgens de regels had de knvb de licentie kunnen intrekken dus mag twente niet klagen

18 mei 2016 om 16:13

Maar volgens de huidige regels kan degraderen niet. Heeft de KNVB vorige week zelf bekend gemaakt. Dus waar wordt nu geknoeid en gelogen.

18 mei 2016 om 16:17

Geknoeid en gelogen, dat kennen ze in enschede

18 mei 2016 om 16:41

Het is gewoon onterecht de straf van de knvb is al geweest de licentie commissie kon ons alleen licentie terug geven of licentie kwijt.... licentie commissie kan ons niet eens na de Jupiler League sturen

18 mei 2016 om 16:50

Ik hoop anders dat Twente voorlopig niet meer terug komt op ons Nederlands hoogste niveau!
Als je zo loopt te frauderen en manipuleren dan verdien je eigenlijk een nog zwaardere straf.
Lullig voor de supporters natuurlijk maar daar moet de strafmaat niet vanaf hangen. Keihard aanpakken en een boodschap geven aan alle andere clubs die denken hun beleid op deze manier te moeten voeren.
Ajuus

18 mei 2016 om 17:00

@necbemmel: Jij wilt zwaardere straffen? Ben jij dan al aan het lobbyen voor het veranderen van de reglementen? Want tot op heden (de komende uitspraak buiten beschouwing gelaten) is FC Twente gestraft volgens de geldende regelgeving. Er is geen club in Nederland die ooit zwaarder is gestraft (terecht of niet laat ik in het midden). Gedwongen degradatie is - voorzover mijn informatie strekt - eenvoudigweg niet een straf die tot het strafpakket behoort. Dit is vergelijkbaar met een rechter in Nederland die een van moord verdacht persoon tot de doodstraf veroordeeld (misschien is die doodstraf voor een deel van Nederland wel te begrijpen maar het is daarmee nog steeds geen straf die uitgesproken zou kunnen worden... tenzij je lak hebt aan het rechtsstelsel.... in welk geval je niet vreemd moet opkijken dat je zelf ook buiten het rechtsstelsel om zult worden behandeld...)

18 mei 2016 om 17:23

er is geen club zo zwaar gestraft als twente?dat klopt er is dan ook geen club die zoveel gesjoemeld heeft als fc twente.

en de gedwongen degradatie is niet gedwongen want twente krijgt 23 punten aftrek waardoor ze alsnog degraderen

18 mei 2016 om 18:38

@ramonfcu: Waar lees jij dat er 23 punten aftrek zijn? Dat zegt het officiele persbericht van de Knvb niet namelijk.

18 mei 2016 om 19:35

Dan zou ik maar niet klagen, voordat ze alsnog de gehele licentie intrekken...

18 mei 2016 om 19:46

@suc6magnet: Liever de licentie kwijt dan dit - in mijn ogen - laffe besluit van de Knvb/licentiecommissie.

18 mei 2016 om 20:14

Ok dan pakken ze de licentie af. Zou dat dan beter en minder onterecht zijn? Prima.

19 mei 2016 om 05:51

Je hebt je reactie aangepast, ik reageerde op jouw reactie voordat jij je type fout corrigeerde!!!!!

wordt nog leuk dan met degradatie

18 mei 2016 om 15:21

Nee denk niet dat er veel gebeurt aan afgelopen jaar.. Er moet enkel besloten worden welke club de plaats van Twente inneemt. Dat zal in eerste instantie Willem II zijn lijkt me. Mits die uberhaupt degraderen.

18 mei 2016 om 15:23

Als ik het goed begrepen heb, staat de uitslag van de competitie vast en los van het eventueel terugzetten van FC Twente naar een lagere divisie (m.i.v. het komende seizoen). Daardoor ontstaat er echter wel één extra eredivisieplek. Daarover heeft de Knvb reeds gecommuniceerd dat die plek gaat naar de nr. 16 (willem Ii), 17 (De Graafschap) of 18 (SC Cambuur) van de competitiestand. Mocht Willem II de nacompetitie verliezen, nemen zij de plek van FC Twente over. Als Willem II de nacompetitie wint, maar De Graafschap verliest, neemt De Graafschap de plek van FC Twente over. Mochten zowel Willem II en De Graafschap de nacompetitie winnen, dan neemt SC Cambuur de plek over van FC Twente.

18 mei 2016 om 15:24

Nee, ze degraderen alleen, als de licentie nou afgepakt zou worden dan wel.. jammer he..

18 mei 2016 om 15:29

Waarom denk jij dat ze hiermee gewacht hebben tot na de competitie....

18 mei 2016 om 15:31

@ijspegel maar dat zou toch volslagen achterlijk zijn? Het enige dat er voor Willem II dan nog op het spel staat is dat ze Nac uit de eredivisie kunnen houden. Voor de rest zijn zij sowieso verzekerd van een plek in de eredivisie.

18 mei 2016 om 15:36

Had je het fair gevonden dan wanneer Twente 2 wedstrijden van te voren uit de competitie zou worden gezet? Is je reinste competitievervalsing. Maar daar zijn ze in A'dam niet vies van getuigen her massaal scanderen van naam scheidsrechter.. Maar gelukkig bestaat er gerechtigheid!!! #KARMA

18 mei 2016 om 15:40

Dan speelt willem 2 dus in principe nergens meer om

18 mei 2016 om 15:58

Maar hadden ze eigenlijk niet ook moeten wachten tot na de nacompetitie? Ik denk dat Willem II nu toch met een ander gevoel aan de wedstrijd begint namelijk. Niet zo netjes naar Cambuur.

18 mei 2016 om 16:10

Denk niet dat er een Ajaxfan is die de titel op deze zou willen winnen dus houd je Ajaxfrustratie voor je en maak je druk om twente dat degradeerd

18 mei 2016 om 16:33

Dat zou dan ook betekenen -6 punten van Psv en -4 Ajax en hebben we een andere kampioen

18 mei 2016 om 17:06

Zou te triest voor woorden zijn dat een derde partij gestraft wordt voor het wanbeleid van Twente!

18 mei 2016 om 15:27

Indien dit waar is, blijft Willem II er sowieso in. Nac promoveert bij winst op Willem II en Cambuur degradeert dan.

18 mei 2016 om 15:37

Maar als Willem II er sowieso in blijft hoeft die wedstrijd tegen NAC toch ook niet gespeeld te worden. Willem II speelt dan toch nergens meer om.

18 mei 2016 om 15:43

Dat klopt Willem II speelt nergens om, maar NAC wel. Als NAC verliest dan promoveren ze niet. Heel scheef allemaal, maar de enige reden voor Willem II om te winnen is dus om NAC dwars te zitten.

18 mei 2016 om 15:48

Ik zou de verliezer van Willem ll - Nac tegen de verliezer van De Graafschap - Go Ahead Eagles laten spelen.

18 mei 2016 om 15:51

En als ik het goed heb begrepen, is Willem II de grootste rivaal van NAC en andersom. Dus NAC dwars zitten, dat komt wel goed.

18 mei 2016 om 15:53

Ja dan moeten ze alleen Nac laten winnen.
Dan is Nac ook weer terug.

18 mei 2016 om 15:53

@soldierr

Maar waarom? Cambuur heeft niet goed genoeg gepresteerd om in de Eredivisie blijven maar de verliezers van Willem II - NAC en De Graafschap - GAE hebben ook niet goed genoeg gepresteerd om te promoveren. Laat ze dan op zijn minst een play-off spelen tegen Cambuur.

18 mei 2016 om 15:57

Ik zou juist denken dat het Nacompetitie verhaal blijft staan zoals het is, en dat VVV de mogelijkheid krijgt om te promoveren.

18 mei 2016 om 16:00

Grootste rivalen of niet, ik denk toch wel dat Willem II liever heeft dat NAC ook in de Eredivisie speelt dan dat ze er niet meer zijn. Je gaat je rivaal pas missen als hij er niet meer is. Bovendien is het mooiste om juist je rivaal af te troeven, niet te ontlopen.

18 mei 2016 om 15:43

@martijnnr12 Klopt, wat dat betreft zit daar dan in ieder geval nog enig 'belang' voor de (supporters) van Willem 2. Hetzelfde geldt overigens in het geval dat Willem 2 wint van Nac. De Graafschap speelt dan voor SC Cambuur of laat het lopen voor Go Ahead Eagles. Hoewel De Graafschap in ieder geval bewezen heeft wel te willen vechten voor de sportieve plicht. Als je precies wil weten hoe de regeling eruit ziet, zoek dan even op 'knvb Voorbereid OP Mogelijk Noodscenario FC Twente'. Dan vind je een nieuwsbericht van 29 april 2016 waar het precies in staat.

18 mei 2016 om 15:52

Los daarvan Twente kan nog in beroep gaan gokken dat daar geen gekken dingen gebeurt is natuurlijk absurt als je het zelf in hand kunt hebben. Bovendien is het een wedstrijden tussen 2 vijanden en geen vrienden. Wij gaan onze sportieve plicht echt wel proberen te realiseren!

18 mei 2016 om 16:37

Het punt dat gemaakt wordt is dat het van den zotte is dat er, door dit besluit, überhaupt een afweging gemaakt moet worden of je de sportieve plicht zult vervullen in een wedstrijd die er echt om gaat. Dat staat los van het antwoord op die vraag.

Hoewel ik het diep zou betreuren... Hoe wordt dit opgelost met cambuur (en willem 2)??

18 mei 2016 om 15:06

Als willem 2 en de graafschap zich handhaven degradeerd Cambuur niet

18 mei 2016 om 15:10

Maar dan blijft het toch competitievervalsing. Ploeg 15 zou in dat geval nacompetitie spelen en ploeg 17 is afhankelijk daarvan.

Ik gun het jullie zeker, maar vind wel dat lijfsbehoud op eigen kracht moet worden behaald.

18 mei 2016 om 15:18

Tja dat heeft de Knvb zelf over zich afgeroepen. Als dit allemaal gewoon voor de nacompetitie beslist wordt, dan krijg je niet zulke scheve onzin. Het maakt niet uit wat er nu gebeurt, er zal altijd geklaagd gaan worden.

18 mei 2016 om 15:27

Snap ik hoor, mocht het goed voor Cambuur uitpakken dan ben ik blij
, maar wel snap ik dat we eigenlijk hadden moeten degraderen

18 mei 2016 om 15:41

Als het zo is maakt de aankomende wedstrijden van willem II niets meer uit. Ongeacht het resultaat blijven ze in de eredivisie.
Ik zou als knvb wachten tot maandag, als dit de beslissing zou zijn

18 mei 2016 om 16:59

Zou de tweede keer worden dat Cambuur door financiele problemen van andere clubs in de ED terrecht komt.

18 mei 2016 om 17:35

Het lot van Cambuur ligt nu in de handen van een 'veilig' Willem II. Ze hadden dit nieuws dan beter even wat eerder (cambuur en de Graafschap de nacompetitie laten spelen) of wat later (aan de hand van de resultaten tussen Willem II en Nac) bekend kunnen maken.

18 mei 2016 om 15:27

Daarover heeft de Knvb reeds gecommuniceerd dat die plek gaat naar de nr. 16 (willem Ii), 17 (De Graafschap) of 18 (SC Cambuur) van de competitiestand. Mocht Willem II de nacompetitie verliezen, nemen zij de plek van FC Twente over. Als Willem II de nacompetitie wint, maar De Graafschap verliest, neemt De Graafschap de plek van FC Twente over. Mochten zowel Willem II en De Graafschap de nacompetitie winnen, dan neemt SC Cambuur de plek over van FC Twente.

18 mei 2016 om 15:28

Van Oostveen en de knvb hebben de gewijzigde degradatieregel, vlak voordat Twente de stukken opstuurde, bekend gemaakt. Als de knvb nu Twente ineens serieus laat degraderen , dan heeft het veel weg van een van te voren opgezet plan van de Knvb..

18 mei 2016 om 15:31

Je zou ook andersom kunnen redeneren. Ze hebben vooraf rekening gehouden met elk scenario en dat netjes in de degradatieregel verwerkt. Als ze dat pas gedaan hadden nadat de stukken van FC Twente reeds bekend waren bij de Knvb dan lijkt dat besluit genomen met de kennis van wat er in de stukken staat.

18 mei 2016 om 15:48

Dat zou zeer netjes zijn van Oostveen. In plaats van Twente de licentie te ontnemen zou Twente dan de laatste kans op betaald voetbal krijgen.

Kan Twente zich hergroeperen in de JL, hoeven ze geen miljoenen te betalen aan de andere clubs en zich richten om hetzelfde te gaan doen als in de jaren negentig, de club opnieuw opbouwen.

18 mei 2016 om 16:00

Ze kunnen de licentie niet ontnemen Twente heeft aan alles voldaan. Snel nieuwe regels verzinnen, dit riekt naar fraude.

18 mei 2016 om 16:06

Denk dat Fc Twente de laatste is die met het vingertje mogen wijzen. Jullie en jullie alleen hebben de boel bedonderd. Nou heeft de KNVB ook boter op haar hoofd door alles zo toe te staan, maar vind dit wel een terechte straf.

18 mei 2016 om 16:06

Hoezo geen miljoenen aan de andere clubs?
Gewoon betalen, dat zal me wat worden.

18 mei 2016 om 16:12

Inderdaad, men kan de licentie niet ontnemen als Twente aan alles heeft voldaan. De licentiecommissie heeft namelijk gestraft met een voorwaardelijke licentieintrekking afhankelijk van bepaalde voorwaarden. Echter kan men wel met terugwerkende kracht punten in mindering brengen of een club laten degraderen, want de tuchtcommissie moet nog uitspraak doen.

Veel mensen vergeten dat Twente bij verschillende instanties in overtreding is geweest en dat men bij de Knvb al door 2 commissies gestraft gaat worden. Die van de licentiecommissie is de op 1 na zwaarste straf die men kon geven geweest (hoogst mogelijke boete, langst mogelijke ontzegging van Europees voetbal en het voorwaardelijk intrekken van de proflicentie). Alleen het daadwerkelijk intrekken van de licentie was nog zwaarder geweest.

De tuchtcommissie heeft echter nog geen uitspraak gedaan, want men wacht op de beslissing van de licentiecommissie en deze kon pas gemaakt worden na 1 mei (toen Twente alles op orde moest hebben en dit ingeleverd diende te hebben).

18 mei 2016 om 16:54

@J. Staatsen

Jij zegt al jaren dat Twente netjes aan alles voldoet maar tot op heden is telkens het tegenovergestelde gebleken. We zullen af moeten wachten waar de Knvb mee komt en wat de motivatie is.

Nac en Willem2 allebei naar de Eredivisie!

18 mei 2016 om 15:05

Ik denk dat de verliezers van Willem 2-NAC en De Graafschap-GOA dan nog een duel moeten spelen.

18 mei 2016 om 15:07

nee, als Willem 2 en de Graafschap er in blijven, blijft cambuur in de Ere!

18 mei 2016 om 15:08

Nee in dat geval blijft Cambuur erin. Ze laten niet iemand extra promoveren, maar iemand minder degraderen.

18 mei 2016 om 15:08

Knvb heeft zich hier inderdaad onlangs over uitgesproken. Cambuur blijft er dan in, hoe krom ook..

18 mei 2016 om 15:10

Dus Sparta mag dan niet promoveren?

18 mei 2016 om 15:10

Maar mocht Willem 2 dan degraderen tegen NAC bijvoorbeeld, is het dan alsnog Cambuur? Of zijn de twee clubs die play offs spelen sowieso veilig mocht 1 vd 2 winnen?

18 mei 2016 om 15:11

Willem II speelt dan toch eigenlijk nergens meer voor? Ze blijven dan toch bij zowel winst of verlies in de Eredivisie

18 mei 2016 om 15:13

Nee. Knvb heeft hier een duidelijk verhaal over gegeven. Cambuur blijft er in dat geval in.

18 mei 2016 om 15:13

Het lijkt me dat Cambuur dan er in blijft en Sparta ook promoveert. Anders krijg je geen 18 teams.

18 mei 2016 om 15:17

maar dat zou toch te gek voor woorden zijn? dan spelen de clubs die hoger eindigen zoals je eigen cluppie nacompetitie en de laagst geclasseerde blijft erin zonder play offs. het is toch veel logischer om de nummer 3 van de play offs (met eeen verliezersfinale, eventueel met ook nog een ronde tegen cambuur er bij) te bepalen en zo te bepalen wie door te laten gaan?

18 mei 2016 om 15:18

Maar wat nu als willem2 en graafschap beide verliezen?

18 mei 2016 om 15:23

Zo krom is dat niet Harm.. En anders was Go Ahead zeker niet de eerste die aanspraak zou maken op promotie.

18 mei 2016 om 15:23

gwgwgw, ja precies dat gaat dan helemaal nergens over..

18 mei 2016 om 15:26

Dat hoor je mij ook niet zeggen Azalkmaar2..

18 mei 2016 om 15:29

De Knvb heeft vorige week uitleg gegeven over de gang van zaken mbt de nacompetitie, als Twente zou degraderen. Dit gaat als volgt: Mocht Willem II zich niet handhaven, nemen zij de plek van Twente in. Handhaaft Willem II zich wel, maar de Graafschap niet, neemt de Graafschap de plek van Twente in. Handhaven Willem II en de Graafschap zich beiden, neemt Cambuur de plek van Twente in.
Willem II is dus officieel veilig als Twente degradeert. Gelukkig is er niet bepaald sprake van een gunfactor van Willem II richting Nac, waardoor het niet waarschijnlijk is dat Willem II er met de pet naar zal gooien. Hoe dan ook is het een complexe situatie. Al denk ik wel dat dit de best mogelijke oplossing is in het scenario dat Twente degradeert.

18 mei 2016 om 15:41

@ Nipponichiban

Er is een extra plekje vrij. Sparta promoveert sowieso.

18 mei 2016 om 15:42

@ chelsea37

Dan blijft Willem 2 en degradeert De Graafschap

18 mei 2016 om 15:44

Tja krom, is maar net van welke kant je het bekijkt. In alle gevallen is er wel 1 club die naast de pot pist.

18 mei 2016 om 15:49

Dan gaat w2 door

18 mei 2016 om 15:57

nee het is een erg scheef iets dan zou je inderdaad zeggen sparta promoveert maar de Knvb kun je al jaren niet meer serieus nemen.

18 mei 2016 om 16:24

Sparta is al gepromoveerd en is de 15e club (alle clubs die er zeker in blijven - Twente geeft 14) die zeker is van Eredivisie. Willem II zou in dit geval ook zeker zijn van behoud (aangezien ze bij verlies plaats 18 krijgen toegewezen).

Mocht Willem II winnen dan krijgen zij plaats 16, anders gaat deze naar Nac.
Mocht De Graafschap winnen krijgen zij plaats 17 toegewezen en anders krijgt GO Ahead deze.
Mochten nu NAC en Go Ahead winnen, dan gaat plaats 18 naar de beste in de eindstand van de Eredivisie (16 Willem II, 17 De Graafschap en 18 Cambuur).
Mocht alleen Willem II winnen, dan gaat plek 18 naar De Graafschap (want plek 17), maar mochten Willem II en De Graafschap beiden winnen dan krijgt Cambuur alsnog de 18e plek in de Eredivisie.

Dit zou dus de plekverdeling zijn (indien Twente daadwerkelijk degradeert):
1. Psv
2. Ajax
3. Feyenoord
4. Az
5. Utrecht
6. Heracles
7. Groningen
8. Zwolle
9. Vitesse
10. Nec
11. Ado
12. Heerenveen
13. Roda
14. Excelsior
15. Sparta
16. Willem II/ Nac
17. De Graafschap/ Go Ahead
18. In specifieke volgorde Willem II/ De Graafschap/ Cambuur

18 mei 2016 om 15:08

Eerder de graafschap en willem 2

18 mei 2016 om 15:26

Merk dat het onduidelijk is. Als Willem 2 verliest, blijven ze alsnog in de eredivisie. Mocht De Graafschap verliezen en Willem 2 ook, blijft Willem 2 erin omdat ze boven De Graafschap zijn geeindigd. Als Willem 2 wint en De Graafschap verliest, blijft De Graafschap 'gewoon' in de eredivisie. Mochten zowel De Graafschap als Willem 2 winnen, blijft Cambuur in de eredivisie. Oftwel, er degradeert 1 team minder in de eredivisie, en promoveert niemand extra. Willem 2 is dus al zeker van lijfsbehoud, mocht FC Twente inderdaad degraderen. De Graafschap en Cambuur zijn afhankelijk van de andere wedstrijden.

18 mei 2016 om 15:54

Mits het allemaal waar is natuurlijk.

Wow.. ik had altijd het gevoel dat het wel met een sisser zou aflopen.. als dit echt is..

18 mei 2016 om 15:13

In principe kan de licentiecommissie deze straf helemaal niet geven. De enige straf is de licentie intrekken, dus volgens mij is sensatiezoekerij van deze best man..

18 mei 2016 om 15:35

Maar mag je zonder licentie in de Eredivisie spelen?

18 mei 2016 om 16:40

Ze kunnen de lcientie wel intrekken en uit coulance aanbieden dat Twente in de JL mag starten met een nieuwe licentie.

18 mei 2016 om 16:40

De tuchtcommissie kan deze straf wel geven. De licentiecommissie heeft al eerder uitspraak gedaan, maar de tuchtcommissie niet. Die wachten namelijk de volledige uitspraak van de licentiecommissie af.

Deze hebben namelijk de volgende uitspraak gedaan: de hoogst mogelijke boete (iets van 45000 euro), de langste uitsluiting van Europees voetbal (3 jaar) en een voorwaardelijke intrekking van de licentie (waarvoor Twente aan bepaalde eisen moest voldoen en dit moest voor 1 mei bij de Knvb ingeleverd zijn). Als nu blijkt dat de voorwaardelijke intrekking een definitieve intrekking wordt (en Twente dus niet aan de eisen heeft voldaan), dan heeft het geen nut dat de tuchtcommissie nu nog uitspraak gaat doen, want dan houdt Twente op te bestaan als betaald voetbalclub.

Voor zover bekend heeft Twente alles netjes op tijd geregeld en zal er dus geen definitieve intrekking volgen (dit valt af te leiden uit het feit dat de licentiecommissie op 11 mei bij Twente zou aangeven of de eisen voor behoud van de licentie zijn behaald). En dus kan de tuchtcommissie vandaag met een uitspraak komen. Deze heeft hele andere mogelijkheden om te straffen (zoals het puntenaftrek wat Twente eerder al kreeg voor het intrekken van een jaarrekening van 2014, waardoor men dus niet voldeed aan de afspraken dat dit allemaal bij de Knvb moet zijn voor een bepaalde datum. Op het achteraf intrekken staat dus een puntenstraf). De tuchtcommissie zal waarschijnlijk directe degradatie als straf uitdelen.

18 mei 2016 om 16:55

Aftrek van 23 punten is natuurlijk ook degradatie, we zullen af moeten wachten waar de Knvb zo mee komt en wat de motivatie is.

Whatttt.......ik ben erg benieuwd nu.
Het zou zo goed gaan na alle ellende.

18 mei 2016 om 15:18

Kan best zijn dat het nu beter gaat, maar ze hebben destijds de boel dusdanig belazerd dat dit er eigenlijk wel al aan zat te komen.

Ik blijf het erg vinden voor de supporters maar dit is wel gerechtigheid, hopen dat de club het financieel vol kan houden op het tweede niveau. in ieder geval al een opluchting dat de club kan blijven bestaan. Een club is toch voornamelijk supporters en die kunnen niks aan heel deze ellende doen. Sterkte Twente fans en laten we hopen dat dit soort zaken niet meer gebeurd!

18 mei 2016 om 15:07

Trek nou niet te vroeg conclusies... It ain't over till it's over

18 mei 2016 om 15:09

ja true, mijn verhaal is ook vooral van toepassing als dit bericht waar is. Zolang de licentie maar behouden blijft!

18 mei 2016 om 16:10

Ik snap je man, ik probeer de moed er ook maar een beetje in te houden. Bedankt voor je ondersteunende woorden!

Hoewel de licentiecommessie dit eigenlijk niet mag beslissen is het wel de beste en fairste beslissing voor iedereen. Twente heeft de boel belazerd, maar behoudt zijn proflicentie nog wel. Zal wel een leegloop komen nu. Zal nog zwaar genoeg worden om terug te komen.

Zou ongelooflijk zuur zijn voor de hele club en alle supporters. Hopelijk gaat dit niet gebeuren. Ik dacht trouwens ook dat FC Twente door het krediteurenakkoord voorlopig gered was?

18 mei 2016 om 15:32

Kratje bier alvast koud gezet? Wat zal het een feest worden in Almelo...

Ben eigenlijk wel helemaal klaar met deze hypocriete typisch Nederlandse bende. Zeker wanneer ik hoor dat clubs als FC Groningen en Feyenoord (met een niet geheel schoon verleden) juist de clubs zijn die Twente onder druk hebben gezet om 2 mlj euro af te tikken. Om deze clubs vervolgens met open armen gratis te ontvangen in het uitvak.

Er zijn inderdaad een beperkt aantal clubs die enigszins recht van spreken hebben en waarschijnlijk (durf voor geen enkele club mijn hand nog in het vuur te steken) is ook Heracles er hier één van. Dat Twente gestraft moet worden voor haar daden, ook daar is iedere Twente supporter het wel over eens. maar sluit hierbij niet de ogen voor de misstanden die door de Knvb in het verleden onbestraft zijn gelaten.

Het is echt typisch Nederlands elkaar alles te misgunnen!

18 mei 2016 om 15:43

Oh , kratje staat wel koud, maar dat doet die eigenlijk altijd wel;-) Denk dat ik hem bewaar voor zondag, kon nog wel is een historische dag worden.

Ik zou mijn standpunt even uitleggen. Ik vind gewoon echt dat twente de boel bedonderd heeft. En dat blijkt ook maar uit alle lijken die uit de kast zijn gekomen. vage transfers die gewoon niet hadden mogen plaats vinden en waar je andere clubs gewoon mee in het nadeel bracht.

Na het kampioenschap (toen jij waarschijnlijk een krat hebt opgezopen) is het begonnen. De licentiecommissie moet toch wel wat doen? Anders neemt niemand het hele voetbal meer serieus.

18 mei 2016 om 15:14

Als je je hebt verdiept in deze kwestie is dit juist wel een heel verassende straf aangezien meerdere bronnen hebben aangeven dat de licentiecommissie deze straf eigenlijk niet mag uitdelen. Alleen de licentie intrekken is een optie.

18 mei 2016 om 15:35

Inderdaad. Ik heb net het licentiereglement gelezen, nergens kan ik vinden dat er een sanctie is die degradatie betekent. Er staat duidelijk in artikel 12 in, dat de Knvb de licentie kan intrekken, dan wel niet intrekken. Er staat nergens dat de licentiecommissie voor degradatie kan zorgen. Het zou mij dan ook verbazen mocht dit het geval zijn.

18 mei 2016 om 16:02

maar als ze terug keren dan gaan ze falliet toch?

want de begroting is veel te groot voor de jupier league of niet?

18 mei 2016 om 16:25

Als ze degraderen verwacht ik inderdaad wel dat ze dat niet gaan halen. Ik heb er niet heel veel kennis van, maar een Eredivisie club met een begroting van rond de 30 miljoen kan lijkt mij niet zomaar in de Jupi belanden.

Volgens mij mag de Licentiecommissie dit helemaal niet doen. Of Eredivisie voetbal of terug naar de amateurs.

18 mei 2016 om 15:27

Ok terug naar de amateurs dan.

18 mei 2016 om 16:30

Hahaha gaat die tukker ook nog huilie huilie doen! Wees blij dat het hierbij blijft, veel beter dan de amateurs

Sneu voor de supporters die er niks aan kunnen doen, maar kan niet ontkennen dat ik dit gevoelsmatig een terechte beslissing vind. Zou Cambuur nu in de eredivisie blijven?

18 mei 2016 om 15:11

Volgens mij klopt er helemaal niks van. De Knvb heeft enige tijd geleden gezegd dat de nummer 16 veilig zou zijn en de nummer 17 en 18 nacompetitie gaan spelen. Nu is de nacompetitie al op zn eind en kan Cambuur dus niet meer mee doen.

Daarnaast mag de Licentiecommissie dit helemaal niet doen. Of eredivisie voetbal of licentie intrekken en terug naar de amateurs,

18 mei 2016 om 16:12

als twente al degradeerd moet Sparta vind ik gewoon promoveren lijkt mij.

of vinden jullie van niet?

18 mei 2016 om 17:36

Vind ik ook, maar Sparta is al gepromoveerd omdat ze kampioen zijn geworden toch?

18 mei 2016 om 17:42

Sparta ondervindt geen gevolgen,door de Degredatie van Twente.

En terecht. Eindelijk daadkrachtig optreden van de Knvb. Weet niet of Twente hier al op had begroot. Dat zou dan wel betekenen dat willem 2 ook bij verlies tegen NAC alsnog in de eredivisie blijft?

18 mei 2016 om 15:11

Als het voor de Playoffs zou zijn, dan zou denk ik Willem II gewoon sowieso erin blijven en nummer laatst de playoffs in. Maar nu lijkt het me eerlijker om verliezers van de finales nog een keer tegen elkaar te laten spelen om derde plek in de eredivisie. Anders kan je net zo goed Nac meteen promoveren, want als Willem II wint, mist er alsnog een ploeg in de eredivisie.

18 mei 2016 om 15:24

Ps. En als Willem II bij verlies ook gewoon erin blijft dan zou het helemaal onzin zijn, want dan gaat Nac Willem II eigenlijk helemaal nergens over voor Willem II

18 mei 2016 om 15:30

Volgens omroep brabant blijft willem II in de eredivisie ongeacht de uitslag van de komende wedstrijden dan kun je net zo goed deze wedstrijden niet door laten gaan.

18 mei 2016 om 15:46

Tuurlijk wel, als Willem 2 wint blijft de Graafschap er bij verlies in.
En anders blijft misschien Cambuur er zelfs in.

Voor Cambuur natuurlijk een beetje een deja vu, op zo'n soort manier zijn ze ook gepromoveerd.

18 mei 2016 om 15:57

@teckelaar ja maar voor Willem II gaan die wedstrijden dus nergens over. Zij blijven er sowieso in. De enige reden waarom zij echt spelen is om Nac uit de eredivisie te houden. Dat is toch krom, als een ploeg speelt voor promotie/degradatie terwijl het zelf niet kan degraderen haha

Meer dan terecht, ze hebben het hele Nederlandse voetbal belazerd.

18 mei 2016 om 15:44

Aangezien je veel groene duimpjes krijgt ik wil ik hier wel even op reageren. De stelling 'fc Twente heeft het hele Nederlandse voetbal belazerd' vind ik zeker niet opgaan. Er zijn ongeoorloofde trucs toegepast bij het halen van spelen, maar ik ben van mening dat ze zichzelf alleen maar in de voet hebben geschoten. Ze hebben hun eigen club, met geweldig stadion en achterban in de zeik gezet, niet zozeer de andere clubs. Daarbij zijn ze voor al die daden terecht beboet en staan ze op de rand van de afrond op dit moment.

Ik zou het ontzettend jammer vinden als Twente als club wordt gestraft, en niet zozeer de beleidsbepalers die daar toentertijd voor verantwoordelijk zijn geweest.

18 mei 2016 om 15:50

Ben ik niet met je eens, zonder Zyiech was de kans op degradatie dit jaar zeer groot. Nu moest Willem II, die de zaken financieel wel netjes op orde heeft, de na competitie spelen en kunnen zij zomaar degraderen.

18 mei 2016 om 15:58

Dat zal nooit te bewijzen zijn. Immers de kans dat Willem 2 degradatie / promotie play-offs moet spelen zou voor de competitie begon ook al als goed mogelijk worden beschouwd.

Wow, dat zou wat zijn! Niet meer dan terecht. Ze hebben er daar zo'n zooitje van gemaakt.
Goed om weer helemaal opnieuw te beginnen

Bakker sensatiezoeker!! Bron?
Ik geloof, ik geloof, ik geloof... in een positieve uitkomst.
Enkel gebaseerd op hoop natuurlijk

Nou kan iedereen in zijn handen klappen, Twente eind volgend seizoen failliet, heel jammer voor mij en de Twente supporters, de rest van Nederland zal wel blij zijn. Heel fout wat ze gedaan hebben, maar of ze nu opgeheven moeten worden.

18 mei 2016 om 15:13

Ik heb zelf niet zo veel met Twente maar ik kan hier niet blij mee zijn. Een van de weinig clubs in Nederland die de potentie bezit om het de traditionele topclubs lastig te maken, hoort wat mij betreft op het hoogste niveau te spelen. Dat ze gestraft worden is misschien rechtvaardig maar voor het niveau van de eredivisie is het naar mijn mening heel erg slecht.

18 mei 2016 om 16:45

@ hainrig
En dat is het probleem , met een KNVB die voornamelijk bestaat uit mensen van de traditionele top 3.

18 mei 2016 om 16:59

De Knvb is niet het probleem, dit probleem is veroorzaakt door de bestuurders van Twente die jaar in en jaar uit de kluit hebben belazerd. Zelfs dit seizoen nog, terwijl het 2 voor 12 was, besloot de nieuwe directeur wederom de kluit te belazeren.

Bedank Munsterman, Winter, van der Laan, Heerts, van den belt en ten hag maar. Geen van die komen uit de traditionele top drie.

18 mei 2016 om 15:16

Eén jaartje in de Jupiler League moet toch gewoon kunnen? Verkoop alle spelers die meer dan 2 miljoen opbrengen, Ziyech, Mokotjo, Gutierez, en promoveer met de rest volgend jaar terug naar de Eredivisie. Het zou de Jupiler League in ieder geval goed doen als daar veel aandacht naartoe gaat.

18 mei 2016 om 15:30

Niet een club met een uitgaven patroon van zo'n 30 miljoen kan het uithouden in de JL en al helemaal geen club die zoveel schulden heeft als Twente, laat ze nog eens met heel veel bezuinigingen 5 miljoen kunnen besparen, dan nog zijn de uitgaven 25 miljoen. Dus nee ik zie niet hoe ze dat kunnen redden.

18 mei 2016 om 15:52

Gewoon bezuinigen en spelers verkopen zoals Zyiech et cetera. Daarna opnieuw beginnen. Begroting terug brengen naar tien miljoen en iedereen netjes afbetalen. Daarna kan de weg naar de top opnieuw ingezet worden met integere bestuurders.

18 mei 2016 om 15:53

Edit. Niet vergeten dat Twente bij het volgende meetpunt weer in cat 2 moet zitten, dus financieel quitte moet spelen,gaat natuurlijk nooit lukken met de inkomsten in de JL

18 mei 2016 om 16:07

Valt wel mee, er is een parachute regeling bij degradatie zodat je nog steeds TV gelden krijgt, iets van zes ton in het eerste jaar.

Daarnaast verkoop je alle dure spelers dus gaan je salaris kosten zwaar terug.

Seizoenskaarten prijs hou je gewoon op hetzelfde peil, het publiek dat Twente een warm hart toe draagt wil de club natuurlijk steunen om snel terug te keren naar de Eredivisie.

Samenvattend, het is allemaal prima te doen.

Triest hoor, mensen die Twente dit gunnen......

18 mei 2016 om 15:18

Twente heeft het er zelf naar gemaakt. Wie zijn kont brand, moet op de blaren zitten.

18 mei 2016 om 15:27

Om heel eerlijk te zijn gniffel ik ook wel.
Ze hebben zelf de boel bedonderd en krijgen nu het recht waar ze mee speelden.

18 mei 2016 om 16:42

@fraxz: Jij gebruikt het woord 'recht'. Zou jij mij kunnen vertellen in welk wetboek, of in welk reglement, of in enig ander officieel document, vermeld staat dat de straf 'gedwongen degradatie' in dit geval rechtvaardigt? Als je dat kunt dan heb jij mij weer wat geleerd. Als je dat niet kunt ben jij een leugenaar. Simpel he...

18 mei 2016 om 19:45

Ten eerste geen gedwongen degradatie, maar intrekken van licentie en daarna een nieuwe verstrekt.

Ten tweede, wie gaf Twente het recht om met de cijfers te frauderen?
Dit is het minste wat de Knvb kon doen en helaas hebben ze een nieuwe licentie gekregen.

18 mei 2016 om 19:52

@fraxz: Nu de (voorlopige) uitspraak bekend is is het duidelijk dat het geen gedwongen degradatie is. Wat mij wel bevreemd is dat de licentiecommissie slechts twee opties had (voorzover ik het reglement nagelezen heb): of het definitief intrekken van de licentie of het niet intrekken van de licentie. Het eerste is gekozen... echter is tegelijkertijd besloten om een nieuwe licentie te verstrekken aan FC Twente. En volgens mij is dat niet juist (artikel 1 lid 2 van het licentiereglement geeft aan dat de Knvb een licentie kan verstrekken aan de licentie-aanvrager; dit zou betekenen dat FC Twente een licentie heeft aangevraagd en laat dat nou net niet gebeurd zijn). In mijn ogen is die licentie dus ten onrechte verstrekt!

18 mei 2016 om 20:11

Dus dan de stekker maar eruit trekken.
Is dat wat men wilt?
Ik zou het niet erg vinden in ieder geval.

18 mei 2016 om 16:12

Dat zegt heel veel over Nederland, namelijk dat leedvermaak leuker is als succes van je eigen club. Iets met jaloezie geloof ik.

Hier is dus nieuw leedvermaak, dus dat vind dan ook heel Nederland leuk behalve Enschede

Indien de teams die als zestiende en zeventiende eindigen de finale voor play-off promoto/degradatie winnen. Zal het team dat laatste is geeindigd de plaats van Twente overnemen " AD artikel van 29 April 2016

Betekent dit dat Sparta niet promoveert en Cambuur mag blijven?

18 mei 2016 om 15:10

Sparta promoveert hoe dan ook. Het betekent dat er geen extra promovendus komt, maar dat Cambuur mag blijven.

18 mei 2016 om 15:13

Sparta promoveert hoe dan ook. Maar het kan zijn dat Cambuur mazzel heeft

18 mei 2016 om 15:20

Nee KNVB had daar laatst duidelijk heid over gegeven. Er degradeert 1 minder.

18 mei 2016 om 15:37

De hoogst geklasseerde gedegradeerde ploeg blijft er in. Dus willem2 blijft er hoe dan ook in. De graafschap als willem 2 wint en Cambuur als beide winnen.

18 mei 2016 om 15:49

Nooit voor spek en bonen, de ratjes onder ons houden no matter what!

18 mei 2016 om 15:13

Sparta komt dan in plaats van Twente

18 mei 2016 om 15:28

Sparte komt in de plek van Cambuur...

Wie er in de plek van Twente komt is de vraag...

18 mei 2016 om 15:38

Jong Twente

18 mei 2016 om 15:13

Twente gaat er dan uit, dat kan de plek van Sparta worden.

18 mei 2016 om 15:21

Twente degradeert dan in plaats van Cambuur en Sparta promoveert gewoon.

Nou, nou lekker op tijd weer Knvb. Mooie timing zo net wanneer de playoffs promotie bezig zijn.

Dan kunnen ze die miljoenendeal met ECV direct terurg draaien. Ze worden dan immers al gestraft door verlies van TV gelden.

18 mei 2016 om 15:53

Klopt, levert zo direct 2,5 miljoen op. Daarna begroting halveren, spelers verkopen en een nieuw plan maken om terug te komen bij de subtop.

18 mei 2016 om 16:47

Is al voor getekend. Vandaar dat de KNVB het besluit had uitgesteld. 1- 2 tje tussen de KNVB en de ECV.

Lijkt me een redelijke oplossing voor alle clubs.

Als degradatie echt een feit is;; Fc Twente komt er wel weer bovenop. Te grote club om voor langere tijd uit de eredivisie te blijven. Veel sterkte gewenst komende tijd tukkers!

Nu zijn de spelers van twente voor een prikkie op te halen. Dus ook Ziyech is voor een Nederlandse topclub weer te betalen. Ik hoop dat Ajax oplet en hem naar Ajax haalt, hij kan Bosz aan de nodige creativiteit helpen. Al zal er nog veel meer bij moeten komen.

ik heb dit vandaag op omroep gelderland gelezen. als willem 2 de playoffs wint en de graafschap verliest blijft de graafschap erin. winnen willem 2 en de graafschap blijft cambuur er ook in.

Ik gun het niemand dat zijn of haar club verplicht verdwijnt uit de Eredivisie, laat dat voorop staan. Maar als de licentiecommissie bevoegdheid heeft om dit te doen, is dit de enige juiste straf voor alles wat er de afgelopen paar jaar in Enschede is gebeurd.

Zooooo, dat wordt feest in Leeuwarden dan. Rare situatie hoor. Wat een drama voor de supporters in Enschede

Aderlating voor de eredivisie.

En ajax dan kampioen?, beetje raar dit

18 mei 2016 om 15:19

Ja dan is Ajax volgens mij ook kampioen aangezien PSV meer punten haalde tegen Twente dan Ajax. Aangezien het seizoen tot 1 juli doorloopt zal de Knvb denk ik beslissen dat Ajax alsnog kampioen is.

18 mei 2016 om 15:25

Nee, ze degraderen alleen.. als de licentie afgepakt zou worden dan zouden er wel punten afgehaald worden

18 mei 2016 om 15:38

Waar heb je het over? De resultaten blijven, Twente degradeert alleen in dit geval.

18 mei 2016 om 15:25

Verrek nu je het zegt haha

18 mei 2016 om 15:30

Niets raars aan. Dat Cambuur degradeert bijvoorbeeld betekend toch ook niet de je de behaalde punten tegen hen terug moet geven?

18 mei 2016 om 15:41

Dit is dus de reden dat de knvb de beslissing tot na de competitie heeft opgeschoven. Als ze twente eerder uit de competitie hadden genomen zou er van alle kanten over competitievervalsing zijn geroepen omdat de ene club meer punten dan de andere zou kwijtraken. Dit hebben ze gewoon niet aangedurfd bij de knvb.

18 mei 2016 om 16:26

Nee de reden is dat de straf van toepassing is vanaf volgend seizoen. Daarom heeft het geen invloed op de puntenverdeling.

zo ziyech nu dalen in de marktwaarde en die goede rechtsback bijv.?

Kunnen clubs als AZ, Herenveen en Fc Groningen hier van profiteren?

Omdat er hoogst wss een leegloop komt vraag ik mij daarom dus af in hoeverre zijn de spelers die in de eredivisie nog veel kosten. Wat zijn ze nu waard na dat twente is terug gezet?.

18 mei 2016 om 15:18

Ligt aan zijn contract. Ik denk dat gigantisch veel clubs belangstelling voor Ziyech hebben. Twente kan dus nog steeds behoorlijk wat vragen

18 mei 2016 om 15:26

twente krijgt maar 40% van de transfersom , dus veel zal er niet overblijven van die transfersom .

18 mei 2016 om 15:31

Onzin. Ziyech is 100 procent van Twente. Heerenveen heeft een doorverkooppercentage van 15 procent.

18 mei 2016 om 15:33

en spelers als Guitterez enz.?

Gaan die niet veel minder kosten en dan vraag ik mij af kun je de spelers voor zoveel gemakkelijk verkopen.

Dat lijkt mij niet of wel?

18 mei 2016 om 15:42

Gutiérrez is 0 van Twente. 30 procent van universidad de chili en 70 van Joop en consorten. Daar houd twente sowieso niks van over. Alleen een salarisbesparing van een miljoen dan.. Daarnaast lopen alle dure contracten verder af Schilder, Cabral, Fernándes etc.

18 mei 2016 om 15:47

als ik alles zo lees.

Word het een hele lange weg voor twente want nu haal je ook niet even gemakkelijk goede spelers binnen veel spelers willen wss nu niet instappen bij een twente.

Of heb ik het mis?

18 mei 2016 om 15:58

Je hebt het mis, Twente kan alle spelers met waarde verkopen en verder gaan met alle talenten uit de jeugdopleiding. Dan heb je een elftal dat echt wel JL waardig is maar je kosten zijn minimaal. Vanuit die positie kan je de weg naar boven weer inzetten.

18 mei 2016 om 16:16

oke thnx voor je reactie ik hoop voor twente dat ze hun hoofd boven water kunnen houden.

Het word er niet gemakkelijker op.

Geloof er niks van. Wat is het nut ervan. Ja het is minder zwaar dan de licentie intrekken en dus misschien wel passend maar ik vraag me af of Twente wel uit de JL komt. Spelers zullen gaan en weinig zullen er nog interesse hebben. Ze hebben dan ook een groot gat mbt tv inkomsten etc

Ik wacht 17.00 nog af. Volgens de reglementen mag dit niet, dus wat dat betreft zou het op z'n minst opmerkelijk zijn. Aan de andere kant zou de straf wel begrijpelijk zijn natuurlijk, maar ik wacht af. Wat de sanctie ook is, hij is hoe dan ook terecht.

Overigens kan ik me wel voorstellen dat het een dringend advies van de commissie is, dan daadwerkelijk een sanctie (om Leon ten Voorde te geloven).

18 mei 2016 om 16:12

@tukkertje91: Hoezo zou deze straf (gedwongen degradatie) begrijpelijk zijn?

18 mei 2016 om 16:39

Omdat er doelbewust meerdere constructies zijn aangegaan met derde partijen om de regels van zowel de Fifa als Knvb te omzeilen. In het 'echte' leven heet dat fraude, wat op deze schaal (luttele miljoenen) een boete van de vijfde categorie en/of tot 4 jaar celstraf oplevert. Binnen de reglementen van de Knvb staat hier volgens mij geen straf, maar zolang de licentie behouden blijft denk ik dat de meeste Tukkers (ondanks dat het misschien teveel van het goede is) even door het stof moeten en dit accepteren. Volgend jaar met 26.000 man de FC aanmoedigen in de Eerste Divisie is een keer wat anders, maar ik denk dat de achterban zich hierdoor meer dan ooit met de club verbonden gaat voelen.

18 mei 2016 om 16:54

@tukkertje91: Graag zou ik van jou horen waarom deze praktijken 'in het echte leven' wel fraude heten maar 'in het voetbalwereldje' blijkbaar niet. Ik geloof niet in die splitsing (als je iemand op het veld bewust een karatetrap verkoopt dan kun je daar ook voor vervolgd worden). Ik ben niet blij met deze uitspraak (als het daadwerkelijk de uitspraak blijkt te zijn). Liever intrekking van de licentie dan deze degradatie (wat in mijn ogen een laf iets is omdat Twente in de Jupiler League het financieel nog moeilijker krijgt, met mogelijk een faillisement als afsluiting... iets dat de Knvb blijkbaar zelf niet direct durft te veroorzaken dus dan maar indirect doet).

Erg jammer, mocht dit waar zijn. Hoewel Twente natuurlijk wel gewoon de boel een tijdlang heeft belazerd en deze straf terecht te noemen is, is het jammer om zo'n ploeg te zien afdalen naar de Jupiler League.

Sterkte voor de Twente supporters.

Hoop niet dat dit waar is, dit gun je niemand.
De regeling wat betreft promotie/degradatie is trouwens volgens mij zo:
Als willem 2 verliest van NAC, blijft het in de eredivisie.
Wint willen 2 en verliest de Graafschap, dan zal de Graafschap in de eredivisie blijven. Winnen ze allebei dan blijft cambuur erin.

Persoonlijk vind ik deze regeling nergens op slaan want de clubs uit de jupiler league zijn in geen 1 geval in t voordeel.
Nogmaals hoop dat dit niet gebeurt want je wil gewoon een eredivisie met de beste teams en twente hoort hier gewoon thuis.

Heel erg jammer dit.
Zal mij benieuwen hoe ze het nu gaan regelen na de nacompetitie..

Woww Ajax alsnog kampioen dan?

18 mei 2016 om 15:22

Ik mag hopen van niet ... hahahaha
De reguliere competitie is afgelopen en dus zou deze beslissing (als het al klopt....) geen invloed hoeven hebben.
Maar je weet maar nooit. Ik ga dan wel in een hoekje zitten huilen. Heel hard zelfs.

18 mei 2016 om 15:25

punten blijven behouden .

18 mei 2016 om 15:28

Tuurlijk, ga ik vanuit. Was eigenlijk al eens geroepen dat de Knvb iets zou gaan doen direct NA de reguliere comp om daar geen invloed op te hebben.

18 mei 2016 om 15:47

Haha tuurlijk niet.. Ze hebben daarom expres gewacht met het besluiten hiervan om problemen zoals dit te verkomen..
PSV is gewoon kampioen, seizoen is klaar. Beginnen gewoon nieuwe seizoen zonder FC Twente.

Heftig, maar misschien wel terecht (ik ken de ins en outs uiteraard niet). De supporters en medewerkers - waarvan er waarschijnlijk een hoop op straat komen te staan - gun ik dit uiteraard niet. Sterkte.

Leuk, dan hoeven de JL clubs zich komend seizoen geen illusie te maken dat ze kampioen kunnen worden. Ik vind dit competitie vervalsing, zet ze dan terug naar de 5e klasse maar laat de Juup met rust. Nu hebben we een club met een begroting 10x zo groot als de gemiddelde JL club, dat word lachen, krijgen we een nulletje of 10 om de oren.

18 mei 2016 om 16:05

Zo goed is dit Twente niet meer hoor. Betwijfel of ze direct zouden promoveren volgend jaar....

18 mei 2016 om 15:56

Inderdaad, de doodsteek voor twente.
Die zullen na de zomer onherkenbaar terug keren omdat vele spelers opeens te veel kosten omdat de inkomsten minder zijn en er nog een schuldenhoop ligt.
In contracten zal ook wel staan dat men bij degradatie weg kan/mag.

18 mei 2016 om 17:25

ach welnee die zijn zo weer terug in de eredivisie

Zou een trieste dag zijn voor het Nederlandse voetbal.
Sterkte voor alle Twente fans.

18 mei 2016 om 15:24

pff hou op. Bedankt...

Onmogelijk, Twente heeft zich aan alle gestelde voorwaarde gehouden. De Knvb kan niet anders dan de licentie terug geven. Nieuwe regels verzinnen als een club overal aan voldoet kan natuurlijk niet.
En waar hebben we het sws eigenlijk over ; 5 M lenen van Doyen....

18 mei 2016 om 15:25

fraude met een 2e contract van tadic , ziyech aantrekken op basis van een achtergehouden contract en zo kunnen we nog ff doorgaan .

18 mei 2016 om 15:32

Ja net als dat Ajax contacten had met Doyen en Groningen de zaakwaarnemer van Tadic ook erg goed kende. Psv zn eigen grond verkoopt en Feyenoord zn zaakjes ook niet op orde had jaren lang.

En door de club te laten degraderen, werknemers dus indirect laat ontslaan en de supporters hun club af te nemen los je dit op?

18 mei 2016 om 15:42

Tadic is misschien belastingfraude, net als ajax, feyenoord, groningen, nac etc.
Alleen in dit geval heeft Twente het zelf aangekaart.

18 mei 2016 om 16:15

Gaat niet om de fraude van Twente maar om het herstelplan - jaarrekening die zijn ingediend. Dat klopt wederom van geen kant omdat er nog heel veel belasting betaald moest worden. Het zoveelste plan dat niet voldoet, daarmee de zoveelste sanctie en dus einde licentie.

In haar grootmoedigheid zou de Knvb nog kunnen voorstellen om Twente opnieuw te laten starten in de JL.

18 mei 2016 om 19:55

nee , daar is leaks meegekomen . maar ik bedenk net dat deze feiten nog door de tuchtcommissie beken moeten worden , daar heeft de licentie commissie niks mee te maken .

18 mei 2016 om 15:42

Als Twente wordt terug gezet naar de Jupiler league dan wordt de licentie niet afgepakt. Daarvoor zouden ze nog verder terug gezet moeten worden...

18 mei 2016 om 19:57

de licentie zijn ze kwijt , maar ze hebben meteen een nieuwe gekregen waardoor twente in de jupiler moet starten . als twente in beroep gaat kan het zomaar zo zijn dat dit niet wordt goedgekeurd en dan is twente weg .

18 mei 2016 om 15:29

Kan ik mij voorstellen. Een collega van mij is 100% hardcore FC Twente fan en heeft het nu niet meer. Lijkwit en helemaal van de wereld die gast.
Sterkte jullie allemaal!

18 mei 2016 om 15:33

Kan ik me voorstellen, sterkte aan alle Twente fans

18 mei 2016 om 15:38

jaa jullie zijn nu de dupe van een beleid wat jaren lang zo dit heeft mogen doen.

Heel triest dit verhaal kent alleen verliezers.

Dan vraag ik mij zowieso of ze het volhouden niemand gaat meer dan 5 miljoen neerleggen voor ziyech zeker niet als ze terug gezet worden de belangstelling zal toenemen van veel clubs en niet alleen voor hem maar voor meer spelers.

Ik ben heel erg benieuwd wat er gaat gebeuren dan want ja twente moet verkopen maar iedereen gaat zo min mogelijk nu willen geven.

18 mei 2016 om 16:18

Wellicht heeft Ziyech een degradatie clausule en mag hij gratis weg?

Volgens mij is het zo dat Willem II altijd in de eredivisie blijft, of ze nou winnen of verliezen van Nac. Nou is de vraag of die wedstrijd gespeeld gaat worden mocht Twente gedegradeerd zijn. Ook is de vraag dan of Willem II dan moet spelen tegen NAC of dat dit een andere club wordt.

Binnen één jaar weer terug. Kan niet beter deze straf eigenlijk voor FC Twente. Een jaar alle orde op zaken stellen en het seizoen er op weer in de eredivisie.

18 mei 2016 om 15:48

Einde Twente bedoel je, Volgende meeting moet Twente in cat 2 zitten, dus financieel quitte spelen, met uitgaven tussen de 25 en 30 miljoen en inkomsten die in de JL te verwaarlozen zijn gaat dat natuurlijk nooit lukken.

18 mei 2016 om 16:26

Wist niet dat FC Twente de volgende meeting in categorie 2 moest zitten. Dit zou inderdaad dan het begin van het einde zijn.

18 mei 2016 om 17:28

gaat wel goedkomen twente degradeerd en er stappen een paar geldschieters in komt echt wel goed.

Vreemd dat de Knvb op een dergelijk tijdstip met deze beslissing komt. Het eerlijkste is om de verliezers van de 3e ronde van de play-offs promotie/degradatie een beslissingswedstrijd te laten spelen op neutraal terrein.

De enige straf kan zijn licentieintrekken, meer regels zijn er niet voor gemaakt en kunnen pas ingaan vanaf seizoen 2016/2017.

Echter is Fctwente dan wel erg veel gestraft

9 punten afstrek
3 jaar geen europees voetbal (15 miljoen inkomsten mis)
geldboete aan de clubs
terug naar de jupiler legeau?

Mocht dit het geval zijn dan roep ik een actie op om een open onderzoek te gaan doen in de afgelopen 5 jaar hoe alle clubs gehandeld hebben.

18 mei 2016 om 16:19

Dat zal waarschijnlijk ook de straf zijn, intrekken licentie dus terug naar de amateurs. Daarna kan de Knvb voorstellen om Twente aan te bieden om in de JL te starten mits die clubs akkoord gaan.

mooie middenweg gevonden, want ze konden ook hun licentie kwijt raken en dan was er helemaal geen Twente meer..

18 mei 2016 om 16:38

Maar FC Twente kan in de Jupiler League niet overleven. Ook al roepen ze van wel, daar zijn de schulden en de begroting simpelweg te hoog voor. Bovendien is het dan maar de vraag hoe sponsors, leningverstrekkers en de gemeente gaat reageren! Er is simpel gezegd geen middenweg. Het lijkt er toch op dat de Knvb dit al vanaf het begin in gedachten had. Anders kan ik de beslissingen niet verklaren.

Beetje vage regeling als dit echt zo schijnt te zijn. Waarom zou een ploeg die zeer ondermaats heeft gepresteerd en verdiend degradeert meer recht hebben op 2 ploegen die in een play off finale hebben gespeeld? Jupiler league ploegen worden hier zwaar mee benadeeld!!

Mensen. De Knvb heeft al eerder bekend gemaakt hoe het in elkaar zit als Dit Echt zo is:

http://www.ad.nl/ad/nl/1443/FC-Twente/article/deta...

Als Twente degradeert hoe zit het dan met de licentie? Ze komen dan nooit op tijd uit Cat.1 en 3 jaar in Cat.1 betekend intrekken licentie? Trek dan meteen die licentie in?

18 mei 2016 om 16:09

Tja, je kan niet zomaar de licentie intrekken omdat je daar van uit gaat. Je kan ook geen zware crimineel berechten voor een mogelijke volgende misdaad die hij waarschijnlijk wel gaat plegen.

Ik ben het wel met je eens dat ze dat beter zouden kunnen doen, en waarschijnlijk trekken ze hem dan ook direct in. Dat is namelijk de enige optie, naast het behouden van de licentie. Ik hoop voor alle Twente-fans dat dat het geval is.

Ze dronken een glas deden een plas en alles bleef zoals het was.

Hmm Ajax zou pas kampioen zijn als de proflicentie wordt ingetrokken. Als Twente alleen degradeert blijft de landstitel voor Psv.

18 mei 2016 om 15:32

Ajax wordt geen kampioen dit seizoen. Alle wedstrijden zijn gespeeld en als Knvb een greintje geloofwaardigheid willen behouden wordt de licentie pas in de zomer ingetrokken mocht het zover komen.

http://www.ad.nl/ad/nl/1443/FC-Twente/article/det... ail/4291887/2016/04/29/KNVB-legt-gevolgen
-uit-bij-intrekking-licentie-Twente.dhtml

Zet die stukjes aan elkaar om de link te krijgen waarin de Knvb alles uitlegd.

18 mei 2016 om 15:34

De licentie wordt niet ingetrokken dus dit verhaaltje is niet van toepassing.

Klinkt lullig...maar op die manier wil je er toch helemaal niet in blijven. Dat gun je FC Twente en vooral de supporters niet.

Is er ergens een livestream van de persconferentie?

Technisch gezien is dit compleet onmogelijk, het is ook hoogst opmerkelijk is dat een Npo 1 journalist met dit nieuws komt. Wat is zijn bron? Naar mijn weten hebben zowel de licentie commissie als Twente nog niks losgelaten behalve dat de uitslag vandaag komt. Dit is pure sensatie zoeken, helaas heeft hij deze ook nog gevonden.

Ik wacht 17:00 want op dit moment geloof ik hier helemaal niks van, de licentie intrekken ben ik banger voor.

18 mei 2016 om 15:50

Het is wel erg concreet en de bron is ook niet zozeer een sensatiezoeker. Ga er maar vanuit dat dit waar is. Ik vond het al merkwaardig dat de Knvb vorige maand ineens besloot de regel toe te passen om het mogelijk te maken een club te laten degraderen als straf.

18 mei 2016 om 16:01

Ja, ik lees nu ook overal dat de politie al in is gelicht over mogelijk te komen rellen ivm het uitbrengen van slecht nieuws... Maar dan nog, de licentie commissie kan niet iemand laten degraderen, daar hebben ze het recht niet toe.

18 mei 2016 om 16:14

@sirius,

Heb jij daar een link van? In het licentiereglement staat namelijk niets over een degradatie. Een Radio-1 journalist is inderdaad geen sensatiezoeker, maar volgens mij brengt hij nieuws naar buiten wat onmogelijk is. Aparte situatie..

@ftcinsider,

Sterkte ermee, wat het dan ook is. Spannende 50 minuten nu. Moge het goed nieuws zijn.

18 mei 2016 om 16:32

Het probleem is dat dit ook niet als een gerucht naar buiten word gebracht. Elk platform schrijft en praat er inmiddels over en bovendien komen er 2 persconferenties (knvb en FC Twente). Het moge inmiddels wel duidelijk zijn dat deze straf zeer concreet is. Nu maar even een half uurtje ontzettend zenuwachtig afwachten.

18 mei 2016 om 17:31

twente gaat niet verplicht degraderen twente krijgt 23 punten aftrek waardoor ze degraderen en terecht is het ook hyet is alleen lullig voor de twentesupporters die kunnen er ook niets aan doen.

Los van het feit dat dit een terechte uitspraak zou zijn vind ik het belachelijk en ridicuul dat de Knvb zo laat met deze beslissing komt.

Het is tijd dat de bezem door Zeist gaat, daar zitten geen mensen die het voetbal in ons land in goede banen kunnen leiden, amateurisme ten top om nu pas met zon ingrijpende beslissing te komen.

Kan je niet maken aan het einde van het seizoen, geef ze nu dan maar de kans het wel waar te maken anders heb je de afgelopen competitie als Knvb ook nog eens in het voordeel van PSV beslist. Prima dat ze gewonnen hebben maar als uiteindelijkt blijkt dat ze niet mee hadden moeten spelen is Ajax in feite kampioen en dan moet je dat tijdig afhandelen niet daarna. Het zou een schande zijn als de Knvb Twente echte terugzet!

18 mei 2016 om 15:46

huh wat? In het voordeel beslist van Psv? Waar slaat dit nou weer op? Echt de reacties van menig Ajax supporters hier. Ajax heeft nergens recht op, geen kampioenschap niets, wat er ook gebeurd. Al vallen nu 16 clubs om, dat is gespeeld. Er is geen vervalsing, de vervalsing is het huilen dat een team de laatste wedstrijd zijn sportieve plicht doet en de Ajax rakkers gaan huilen at De Graafschap ze niet zomaar lieten winnen, dat is pas vervalsing.

PSV heeft 2x gespeeld tegen Twente toen Twente nog voor iets aan het spelen was, Ajax heeft tegen een uitgespeelde middenmoter moeten spelen welke geen reden had om te voetballen. Als er (wederom) één club is geweest welke voordeel heeft gehad is het (wederom) Ajax.

18 mei 2016 om 16:42

Menig? De minderheid zul je bedoelen. Lees de reacties nog maar eens na. De meerderheid wil zo geen kampioen worden.

19 mei 2016 om 10:03

Volgens de statuten die de Knvb en al haar leden hebben opgesteld en volgen heeft de Knvb in deze niet juist gehandeld. Niets met huilen of prestaties te maken, een simpele constatering die voor veel teams inclusief Twente gevolgen hebben. Als lid wil je niet dat jou bond de regels niet volgt en er zo gehandeld wordt. Vind dat van Oostveen moet opstappen na wederom falen.

18 mei 2016 om 16:06

PSV is de verdiende kampioen. Klaar.

Komen ze lekker snel mee die knvb....best lullig voor cambuur!!

Dit is wel echt de genadeslag die ze daar in Zeist uitdelen. Ondanks dat men zegt dat het kan overleven in de Jupiler League, de club heeft gewoon een te grote schuld. Bovendien komt er een volledige leegloop van de selectie en dat kleine bedrag dat er beschikbaar was voor eventuele versterkingen, zal nu nog kleiner worden. Geen enkele club in de Jupiler League kan met zo'n hoge schuld overleven.

Het zat de Knvb en licentiecommissie duidelijk dieper dan men dacht, want je kunt een club niet elke mogelijke straf opleggen om vervolgens de club te laten degraderen. Bovendien waren de punten in mindering dus echt volledig overbodig. Ook heeft de Knvb zelfs de regels aangepast. Dit is gezichtsverlies voorkomen, want niets wijst erop dat FC Twente kan overleven in de Jupiler league.

Ik mag dan supporter zijn en natuurlijk is het dan lastig om 100% objectief te oordelen, maar ik vind het naief om te denken dat de club overleeft in de Jupiler League. Als de deal met de gemeente doorgaat, hebben ze een wurgcontract die alleen voor Enschede positief is. Bovendien zijn ze dan ook nog eens het stadion kwijt (een flinke bron van inkomsten).

Ook is de deal met andere clubs om uitwedstrijden in de Grolsch Veste gratis te bezoeken en een bepaald bedrag ter compensatie te geven nu wel heel erg belachelijk. De club ligt min of meer op zijn kant. In plaats van zoeken naar een oplossing, houden we hier in Nederland onze handjes op om geld af te troggelen van iets/iemand die al niets meer heeft. In Duitsland helpen ze elkaar.

Ik zal de eerste zijn die zegt dat FC Twente een straf verdiend en het te bond heeft gemaakt, maar na al de druk die de Knvb en de licentiecommissie op de club heeft gezet met sancties, geldboetes, eisen en ga zo maar door, is een degradatie echt te zwaar. Vooral om het feit dat die regel pas geleden werd ingevoerd.

18 mei 2016 om 15:50

Dat niet alleen, hoe zit het met de clausules voor spelers die gratis of een prikkie de deur uit kunnen lopen bij degradatie? Hebben ze een degradatie clausule voor loonsverlaging vraag ik mij af? Hoe denkt Twente snel in Cat 2 te komen? Want ze mogen er maar 3 jaar in zitten in Cat 1 en de tijd tikt, dit halen ze nooit om in de Juup met zo'n schuld, zoveel eredivisie contracten, eredivisie structuur, nog een fatsoenlijke begroting te maken welke ze in Cat 2 zet. Ik zeg einde Twente hoe rot het ook is, ik hoop van niet maar zie het somber tegemoet.

18 mei 2016 om 16:30

@forzasittard

het moge duidelijk zijn dat degradatie voor FC Twente nu hetzelfde betekent als het intrekken van de licentie. Elk punt die jij nu aanhaalt, spookt ook door mijn hoofd. Bovendien zijn de schulden en de begroting te hoog voor een club in de Jupiler League. Een leegloop is sowieso niet te voorkomen, ook zonder degradatieclausules is dat onvermijdelijk. Ik ben persoonlijk ook bang dat dit het einde van FC Twente is.

Is dit werkelijk wat voetbalminnend Nederland wil, dat een bond de regels eigenhandig kan aanpassen en met terugwerkende kracht kan opleggen? Is dit werkelijk wat voetbalminnend Nederland wil, een hele club met 30.000 fans zo keistraffen voor de walgelijke wandaden van 2 man?

18 mei 2016 om 15:53

bij Fortuna werden ook en worden nog steeds een hoop mensen gestraft voor de wandaden van 2 man, bij ons werd de licentie ingetrokken door de wandaden van 2 man, en dat voor een stuk minder schuld dan Twente. En wij hadden ook 10000 supporters in die tijd. Rbc, Veendam, Haarlem, allen de dupe geworden door wanbeleid van een aantal man? Hoe rot het ook is bij Twente maar het is normaal, ze hebben toch ook een kampioenschap gevierd door die 2 man? Europees gehaald door die 2 man? Top eredivisie gespeeld door die 2 man?

18 mei 2016 om 16:19

Ik wil dit zeker niet! Hartstikke zonde voor Twente, al vind ik het een vreselijke club!

Ik wil wel even reageren op je laatste zin. Je gelooft toch niet dat er werkelijk maar 2 man van deze daden af wisten? En, mocht dat wel zo zijn, dan is toch gewoon de hele club verantwoordelijk? Macht moet je spreiden, dat is al duidelijk sinds 1800. Beetje naïef om te denken dat er werkelijk maar 2 man hier vanaf wist. Er zijn toch wel meer mensen die papieren onder hun neus geschoven kregen?

18 mei 2016 om 16:30

Nee voetbalminnend nederland wil dat Twente gewoon conform de regels wordt gestraft, dus einde oefening, terug naar de amateurs.

Dan kan een club die zeg wel aan de regels hield, gewoon in de eredivisie blijven.

Volgens diverse bronnen is het nieuws via de politie uitgelekt en wisten medewerkers van FC Twente wat er te gebeuren stond. Ze hebben dus lopen lekken naar de media. Ik denk dat we om 17:00 dus wel te horen krijgen dat Twente definitief zal degraderen.

Sterkte aan de Twente Fans.

Het is niet voor niets dat de knvb heeft gewacht tot na de competitie.
Als ze twee weken terug Twente uit de competitie hadden genomen was Ajax kampioen geworden.

Op zo een manier wil je geen kampioen krijgen (of worden) dus snap ik wel dat ze hebben gewacht.

De uitleg wat de consequenties zijn in geval van degradatie of nog erger het intrekken van de licentie:
(Er wordt hier gesproken over Willem II en Excelsior omdat dit informatie is van voor de laatste speelronde)
http://www.nu.nl/sport/4256898/licentiecommissie-k...
De Knvb heeft scenario’s klaarliggen mocht FC Twente de proflicentie verliezen. Als de uiteindelijke nummer zestien (willem II of Excelsior) van de Eredivisie in de nacompetitie uitgeschakeld wordt, dan blijft deze club alsnog op het hoogste niveau spelen doordat het de plaats van FC Twente inneemt.

Hetzelfde scenario geldt als alleen nummer zeventien De Graafschap wordt uitgeschakeld in de play-offs. In dat geval zal die club in de Eredivisie blijven in plaats van FC Twente.

Mocht zowel de nummer zestien als zeventien de nacompetitie overleven, dan zal nummer achttien SC Cambuur zich alsnog handhaven in de Eredivisie.

https://www.twenteinsite.nl/directeur-degradatie-f... Volgens sommigen is dit bericht ook niet waar

18 mei 2016 om 16:31

Volgens de NOS is het wel waar. Licentie van Twente vervalt maar uit coulance mag Twente in de JL starten. Twente is al in overleg met advocaten. Knvb verwacht een bezwaar en een kort geding.

18 mei 2016 om 17:38

van die advocaat daar geloof ik niets van want waarom zou fc twente dat risico nemen als de knvb zich aan de regels zou houden dan was twente nog veel verder van huis en konden ze in de 5e divisie opnieuw beginnen dan valt de straf degradatie na de jupiler nog reuze mee voor twente .

19 mei 2016 om 16:04

Je hebt gelijk gehad. T was gistermiddag een chaos Van allerlei kanten kwamen verschillende berichten binnen.

Mocht dit waar zijn, dan vraag ik me toch werkelijk af wat daar de afgelopen jaren gebeurd is.

18 mei 2016 om 16:33

Dat weet je toch, jaarlijks zijn er valse jaarrekeningen opgesteld om de Knvb te misleiden en veel te dure spelers te kunnen kopen. nadat Twente al twee keer op rij gestraft was, diende de nieuwe directeur doodleuk weer een valse jarrekening in. De derde dus, waarmee de straf intrekking licentie zou zijn.

Mocht Twente degraderen dan hoop ik echt dat Ajax zich gaat melden voor Ziyech. Hij is dan in 1 klap weer betaalbaar geworden voor Ajax. Dan kunnen ze miskoop Sinkgraven ergens voor twee jaartjes verhuren zodat hij aan zijn fysiek kan werken.
Verder zullen ook Gutierrez en Mokotjo wel bij Twente vertrekken waardoor Twente al zijn sterkhouders gaat verliezen.

18 mei 2016 om 16:01

Al die Ajaxieden die niet kunnen lezen, Overmars heeft toch duidelijk aangegeven een spits en vleugelspeler van kaliber te willen halen?

Opzich is het terecht, misschien is het eerlijker tov de andere teams.

Voor het Nederlands voetbal, potentieel top 3 kandidaat met Feyenoord en een AZ (goede jeugdopleiding) is het minder goed news.

Binnen 1 seizoen pronoveren ze weer, loopt genoeg potentieel rond die wil blijven.

Financieel zou in Twente veel kunnen gebeuren, stadion is in eigen beheer spelers die verkocht kunnen worden, nieuwe sponsors/rijke lui die de club willen bijstaan en later wat voor terug willen.

Voor de fans onverteerbaar wellicht, in ieder geval erg sneu. Probleem is wel dat zij zich moeten wenden tot de club die zij aanhangen. De beleidsmakers hebben er echt een puinhoop van gemaakt. De Knvb moet iets doen, de Uefa en Fifa kijken mee.

Hoop dat het niet waar is omdat Twente met haar aanhang in de eredivisie behoort. Maar beter dit dan licentie afpakken. Dan maar 1 jaar in eerste divisie en volgend jaar er weer staan, hoe zwaar ook....

18 mei 2016 om 16:20

@zooman: Zelfs als deze straf (gedwongen degradatie) niet bestaat in het pakket van sancties waaruit de licentiecommissie kan kiezen? Iemand die 60 kilometer te hard rijdt (en dus het rijbewijs kwijt zou moeten raken) pak je toch ook niet zijn huis af (want tja, dat vinden wij wel een gepaste sanctie). Ik ben benieuwd naar de onderbouwing van de Knvb/licentiecommissie indien deze sanctie daadwerkelijk uitgesproken wordt.

18 mei 2016 om 17:40

nog een keer twente gaat niet verplicht degraderen maar krijgen 23 punten aftrek waardoor ze degraderen

Waarom zou je Twente laten degraderen naar de JL? Als ze naar de JL degraderen spelen ze nog betaald voetbal, en kunnen ze minder inkomsten genereren dan in de Eredivisie en is het nog lastiger een gezonde club te worden.
Ze hebben dit seizoen toch bewezen Eredivisiewaardig te zijn dus ik zie de meerwaarde hiervan niet

Het gerucht is waar. De Knvb wil Twente laten degraderen. Maar juridisch is het absoluut niet mogelijk wat de Knvb wil. Twente gaat in beroep en heeft inmiddels politie ingeschakeld. Er worden veel onrusten verwacht. Het is een vooropgesteld plan geweest van de Knvb, die al voor dat Twente zijn stukken had ingeleverd de nieuwe degradatieregel bekend maakte. Daarnaast heeft de Knvb Twente alles laten accepteren dmv het dreigen van de licentie af te nemen. Om vervolgens,na meer dan een jaar de club chanteren, alsnog de kop er af te slaan
Twente gaat zwaar procederen tegen de Knvb en zijn schijnprocedures !

18 mei 2016 om 15:59

Als we daar onze welingevoerde heer Staatsen niet hebben... Jammer voor Twente, maar de Knvb is voor clubs als Wageningen en Veendam minder coulant geweest in het verleden. Volgende vraag is, wordt Ajax nu alsnog kampioen?

18 mei 2016 om 16:00

Ja wat zal de rechter dan zeggen! jullie hebben vals gespeeld jaren lang dus jullie hoeven niet gestraft worden. ik vind titel van 2010 naar ajax en eruit gedonderd worden begin maar opnieuw in de 5 de klasse.

18 mei 2016 om 16:03

Of de rechter zegt dan moet ajax er helemaal uit, want die heeft meerdere malen belastingfraude gepleegd, hebben connecties met Doyen en in de jaren 70 stelselmatig doping gebruikt.

18 mei 2016 om 16:07

rechter moet kijken of de straf opgelegd door Knvb wel kan en mag niet of het terecht/onterecht zou zijn.

Als jij door rood rijdt dan verwacht jij ook de straf die daar bij hoort volgends de regels en niet dat opeens een straf uit de lucht komt vallen welke n iet in de wet staat.

18 mei 2016 om 17:03

@J. Staatsen

Complete onzin, vermeende verjaarde feiten kan je niet bestraffen en geven Twente geen enkel recht om maar te doen wat hun goeddunkt. Ze hebben genoeg waarschuwinge, boetes, puntenaftrek gehad maar weigerde gewoon te accepteren dat de regels ook voor Twente gelden.

Schandalig ze moet er helemaal uit Veendam wagenining enz werden met een paar ton schuld eruit gegooid uit het betaald voetbal en hadden al deze wanpraktijken niet gedaan fc Twente 50 schuld het voetbal jaren bedonderd. Ik vind titel naar ajax.

18 mei 2016 om 16:14

'T gaat over Twente en alles wat een beetje Ajax kleurt hier heeft het over de titel of over het goedkoop over kunnen nemen van spelers.
Beetje inlevingsvermogen is teveel gevraagt he.
En die titel......dream on, dream on....omdat de supporters het niet kunnen verkropen dat hun Ajax de titel niet op eigen kracht konden binnen halen moet de Knvb ze dr titel maar geven.....belachelijk jongens, belachelijk....

Twente is gedegradeerd volgens Tubantia. Schakelen een advocaat in uitslagen worden niet geschrapt volgens Knvb.

Dit wordt een volksopstand, dit laten we toch niet gebeuren. Trek alle clubs eens na over de laatste 5 jaar. Lachwekkend. Zeist here we come. Wij geen eredvisie voetbal, nergens eredivisie voetbal.
Kom op zeg! Ze zijn gek geworden daar in Zeist, eerst al zo'n belachelijke deal om clubs te betalen, Te zot voor woorden.

18 mei 2016 om 16:07

Mooie woorden, maar slaat natuurlijk nergens op. Nog nooit heeft een club de Knvb en de rest van de ED-clubs op deze schaal belazerd. Na talloze geldboetes en keren puntenaftrek is het eens een keer afgelopen. Het is anders ook onverteerbaar voor een club als Cambuur, dat door haar eigen financiële beperkingen te respecteren uiteindelijk degradeert. En de ED gaat volgend jaar gewoon weer voetballen, met of zonder Twente.

update 15:54 | FC Twente is volledig overrompeld door de sanctie van de Knvb om de club terug te zetten naar de eerste divisie. De club heeft per direct een advocaat ingeschakeld, om de uitspraak te bestuderen.

Voer voor juristen, degradatie staat niet in de mogelijk uit te spreken straffen...of ze houden de licentie of niet.

Degradatie betekent impliciet het behouden van de licentie en dat is waar de licentie commissie uitspraak over mag en kan doen, dus kan van degradatie geen sprake zijn!

18 mei 2016 om 16:24

Zodra de licentie wordt ingetrokken is Ajax kampioen, kan zijn dat knvb daarom voor degradatie kiest. Op zo een manier heeft twente nog bestaansrecht zonder dat het invloed heeft op de ranglijst.

Tc tubantia : knvb laat twente degraderen. Hahahaha

Het is een gerucht! Nog niks is officieel! Ik als eNieSee supporter vind wel dat FCT gestraft mocht worden. Maar degradatie of proflicentie intrekken is toch wel erg hard. Ze hebben de afgelopen tijd hun best gedaan om de boel op orde te krijgen! Dus ik hoop op volgend seizoen FC Twente - eNieSee!! En op naar een gezonde toekomst!

18 mei 2016 om 16:36

Politie is al ingelicht in verband met de verwachtte rellen.

Twente kan nu bezwaar maken en naaar de rechter stappen, meer opties zijn er niet. Licentie is verloren maar uit coulance mag Twente starten in de JL.

Het schijnt dat de ME al is ingelicht ivm eventuele rellen, het nieuws komt nu dus van meerdere kanten. De tukkers die ik ken geloven al niet meer in Eredivisie volgend seizoen. Misschien een terechte beslissing, maar desondanks een trieste dag voor het Nederlandse voetbal...

Het is bevestigd. Twente schakeld een advocaat in.

Ok dit gaat nog een lang staartje krijgen dan. Juridisch mag het niet wat de knvb wilt doen dus dan zullen ze later alsnog moeten bepalen of ze de proflicentie gaan intrekken of niet. Dus dan kan Ajax alsnog kampioen worden bij het intrekken van de proflicentie.

18 mei 2016 om 16:39

@4bidden

Dat ligt er maar aan wat de straf is. Als de licentie is ingetrokken, dan is dat jurisch conform de reglementen toegestaan. Als de Knvb vervolgens Twente aanbied om als extra club te starten in de JL uit coulance, dan zal dat deel arbitrair zijn.

18 mei 2016 om 16:06

Nee, want zover we weten is er voor het kampioenschap niks merkwaardigs gebeurd en nee de licentie wordt of ingetrokken in de zomer (tussen de seizoenen) of Twente wordt als laatste geklasseerd. De wedstrijden van Twente blijven dus geldig.

18 mei 2016 om 16:08

Of Twente heeft ook recht op het kampioenschap van 2011. Want Twente gaat nu naast de Knvb ook Van Oostveen aanklagen voor oa partijdigheid. Hij zal met een dubbele agenda hebben gewerkt sinds zijn aanstelling in seizoen 10/11.

18 mei 2016 om 16:42

Hoeveel heb je er al op Staatsen?

18 mei 2016 om 17:07

Dus Oostveen is nu verantwoordelijk voor al die jaren dat Twente de kluit belazerd heeft? Oostveen heeft Twente geadviseerd om maar valse jaarrekeningen op te stellen, door te gaan met dure spelers halen terwijl er geen geld was, dubieuze deals met Doyen te sluiten en valse facturen op te stellen om transfers af te handelen?

Het lag dus niet aan Munsterman, van der Belt, van der Laan, ten Hag, Trebbe Winter en Heerts maar allemaal aan Oostveen. het is een groot complot. Ik krijg gewoon medelijden met de genoemde bestuurders. Hun goede naam besmeurd en dat allemaal door het complot van Oostveen.

Sorry J. Staatsen, je hebt boter op je hoofd.

Als de Knvb ballen had gehad dan hadden ze dit tijdens de competitie gedaan.
Maar de gevolgen voor de stand (miljoenen) zijn veel te groot.

Dan was Ajax kampioen geworden en PSV 2e....

Niet dat ik zo kampioen zou willem worden!!!

Twente weg jammer hoor. Maar aan de andere kant verantwoordelijk voor de fouten. Moet je ook op je blaren zitten.

18 mei 2016 om 16:07

Maar dan ook niet zeiken mochten we terugkomen volgend jaar.

Degradatie van FC Twente betekent het volgende:

Willem Ii
Willem II, als nummer 16 geëindigd in de eredivisie, is ongeacht het resultaat tegen Nac, zeker van eredivisievoetbal. Als NAC wint, gaat de Bredase club ook gewoon naar de eredivisie.

De Graafschap
De Graafschap, de nummer voorlaatst van afgelopen seizoen, is bij winst op Go Ahead Eagles sowieso zeker van de eredivisie. Als GAE wint, gaat de ploeg uit Deventer naar de eredivisie. Ook dan is er nog een kans op een terugkeer van De Graafschap. Mocht Willem II namelijk 'gewoon' winnen van Nac, dan keert ook de Doetinchemse club terug in de eredivisie.

Cambuur
Tot slot is er zelfs nog hoop voor Cambuur Leeuwarden. Bij winst van zowel Willem II als De Graafschap in de finale van de play-offs, mogen ook de Friezen volgend seizoen op het hoogste niveau meedoen.

Hoef sowieso geen titel op die manier.

18 mei 2016 om 16:12

En wij willen geen Jupiler League voetbal op deze manier.

18 mei 2016 om 16:21

Als Knvb resoluut is volgen ze dezelfde lijn die ze ook bij Haarlem, Veendam, Agovv en RBC hebben gevolgd.

Dan spreek je over amateur voetbal, dan mag je eigenlijk blij zijn met Jupiler League voetbal

18 mei 2016 om 16:43

Het gaat hier over andere dingen. Die clubs konden geen dekking voor hun schulden krijgen. Twente heeft die dekking wel.

Laten we hopen dat dit niet waar is. Zal een groot gemist zijn in de eredivisie.
En maakt het nederlands voetbal alleen maar zwakker

En nu nog titel afpakken.

Wellicht heeft de licentiecommissie besloten de licentie in te trekken. En Twente de mogelijkheid gegeven een nieuwe licentie aan te vragen met als startpunt eerste divisie.

Dan heeft Twente weinig keuze verder.

18 mei 2016 om 16:21

Volgens mij kan dit alleen als de andere eerste divisie clubs akkoord gaan. Anders gaan ze verder omlaag tot er een divisie is waar alle clubs Twente wel accepteren. Zo ging het in ieder geval ook met Glasgow Rangers.

Maar degradatie is volgens mij juridisch gezien nooit een maatregel geweest die de Knvb op mag leggen, ik ben dus zeer benieuwd naar de officiële uitleg.

Willem 2 - NAC kan dan schriftelijk worden afgedaan...

18 mei 2016 om 16:24

Jij denkt dat Willem II NAC laat winnen??? Wat denk je wat de supporters gaan doen als Streppel zn mannen niet opdracht geven om er voor te knokken? Hij ligt nu al heel slecht bij de supporters dus 2x winnen van NAC zou betekenen dat ie een mooi afscheid krijgt hier. Maar je geen zorgen Willem II zal zn sportieve plicht blijven doen. Er zal ook nog wel beroepsmogelijkheden zijn voor Twente dus daar wil je niet op wachten.

18 mei 2016 om 16:33

Knvb had beter tot zondag kunnen wachten, nu al is de voorbereiding van alle nacompetitie spelende ploegen verstoord...

19 mei 2016 om 11:31

Mee eens. Wie dit heeft bedacht binnen de Knvb heeft geen besef wat een degradatie/promotie playoffs betekent voor clubs. en zou m.i. nooit voor een voetbalbond mogen werken. Dat men deze strafmaat besloten heeft tijdens de playoffs kan ik me voorstellen maar besluit in vredes naam dan dat dit pas kenbaar wordt gemaakt zondag na de laatste wedstrijd. Het kan toch niet zo zijn dat wij dit met zn allee kunnen bedenken maar niemand in Zeist? Soms heb ik echt het idee dat de Knvb invloed wil uitoefenen op bepaalde wedstrijd. Sorry maar een andere verklaring kan ik echt niet bedenken.

Twente zou middels een advocaat beroep aan willen vechten. Maar kunnen ze beter niet doen.. Dat deze regel getroffen wordt is dus omdat blijkbaar de boel nog niet op orde was. Als ze nu in beroep gaan en de rechter geeft aan dat dit inderdaad niet volgens de regels is moet het wel volgens de regels gaan gebeuren, dan moet de licentie worden ingetrokken. Wellicht kan Twente dit beter accepteren.

18 mei 2016 om 16:33

@niek_je: Ik vind het vreemd dat FC Twente - volgens jou - blijkbaar dan maar moet accepteren dat de straf niet conform de regels is, terwijl diezelfde straf juist uitgesproken moet worden omdat FC Twente niet volgens de regels heeft gewerkt. Dit lijkt mij zeer tegenstrijdig... Liever strijdend ten onder (kunnen wij als particulier/clubcardhouder dan misschien ook een zaak aanhangig maken bij de rechter?) dan dit gedrocht van de Knvb accepteren.

als je de geruchten een beetje destilleert en probeert zin en onzin te scheiden ben ik bang dat de licentie weg is....
Degradatie kan eigenlijk niet het de geruchten lijken wel in de richten van het verdwijnen uit de ED te gaan.

Hoop niet dat ik gelijk heb.

Dit kan dus wel degelijk negatief uitpakken voor een promovendus. Als Willem 2 de eerste wedstrijd al ruim wint (lees: 0-3) dan kunnen ze eigenlijk niet meer verliezen. De Graafschap weet dan dus dat of ze nu winnen of verlizen van Go Ahead ze eigenlijk wel zeker zijn van eredivisie en kunnen dus vrijuit spelen. Dat kan in het voordeel of nadeel van Go Ahead zijn. Toch wel erg ongelukkige timing allemaal. Ik had nog een weekje gewacht tot na de uitslagen.

Alsnog een milde straf voor jarenlang valsspelen de boel moedwillig bedriegen.
Twente en Cambuur direct gedegradeerd. Sparta en VVV directe promotie.
De overige deelnemers aan de eredivisie zullen dit via de huidige opzet van de play-offs uitmaken.

18 mei 2016 om 16:36

Jezus wat een onzin wat er nu allemaal wordt geroepen. Knvb heeft tijdens de competitie al duidelijk aangegeven wat er gebeurt op moment dat Twente uit de eredivisie verdwijnt. Willem II is dan sowieso veilig. Als zij van NAC winnen dan is de graafschap veilig en als Willem II als de graafschap wint dan blijft Cambuur in de eredivisie. Staat gewoon op de site van de knvb op 29 april gepubliceerd.

18 mei 2016 om 17:01

Het is ronduit belachelijk dat deze keuze gemaakt wordt. Een directe promotie van VVV zou de meest logische en eerlijke oplossing zijn.

19 mei 2016 om 11:37

Daar ben ik het niet mee eens. Twente had uit de competitie gehaald moeten woren zodat cambuur in de playoffs terecht zou komen samen met de graafschap. Nu hebben ze een escape gegeven door voorwaardelijke intrekking van de licentie en dit pas na de competitie te beoordelen. VVV staat hier compleet los van de clubs in de eredivisie zijn hier de dupe van geworden.

Zal Bert van Oostveen lekker slapen vannacht. Hier heeft de 'beste man' weken naar toegeleefd

Als Cambuur daadwerkelijk in de eredivisie blijft, dan mogen zij voor Van Oostveen een standbeeld bouwen voor zijn eigen deur. Cambuur is namelijk mede door het faillissement en puntenaftrek van andere ploegen in de Jupiler League kampioen geworden, zij stegen vorig seizoen een plaats omdat FC Twente puntenaftrek kreeg en misschien handhaven zij dit seizoen dankzij deze regeling in de eredivisie.

Overigens vind ik dat de nummer 2 van de Jupiler League het meer verdient dan de nummer 18 van de eredivisie. Beetje raar van de Knvb om eredivisieploegen weer voor te trekken. Ik kan begrijpen dat VVV Venlo en haar supporters niet blij zijn met dit besluit.

eerlijkste zou dan zijn de verliezende partijen van de playoffs in en onderling duel de laatste plaats in te laten nemen.

Cambuur is terecht gedegradeerd, dat moet je niet terug willen draaien!

18 mei 2016 om 16:35

Dit is alleen eerlijk als de graafschap en Willem ll beide winnen. Dat dan Go Ahead en NAC een extra wedstrijd spelen om promotie.

18 mei 2016 om 16:39

Hoezo terecht gedegradeerd? Als Twente zich aan de regels had gehouden had Cambuur een veel grotere kans op de 17e plek gehad. Twente had dan Ziyech en nog een aantal spelers nooit kunnen halen.

18 mei 2016 om 17:09

Als, als, als. Ook zonder Ziyech was Twente niet in de degradatiezone terechtgekomen.

18 mei 2016 om 17:42

natuurlijk wel kijk anders alleen na de stats er op na zyech is zo een beetje bij iedere twente goal betrokken geweest en is de redding van twente geweest want voor de winterstop stonden ze op plek 16

Volgens de Tubantia is FC Twente al gedegradeerd. De Tubantia meldt dat Twente een advocaat inschakelt om de uitspraak te bekijken.

Als dit allemaal werkelijk waar is , is dit de reinste competitievervalsing voor de nog lopende nacompetitie, Willem 2 speelt voor Spek en Bonen en kan NAC mee laten gaan naar de Eredivisie.

Men had dit voor of na de Nacompetitie moeten melden dat Fc Twente naar de Jupiler gaat.

Dit slaat nergens op !!

18 mei 2016 om 16:37

Denk je werkelijk dat Willem II NAC gaat helpen??

http://www.tubantia.nl/sport/fc-twente/knvb-laat-f...

Het kan juridisch misschien niet de juiste strafmaat zijn, maar gevoelsmatig is het dat naar mijn mening wel. Beperkte puntenaftrek, boete en uitsluiting Europees voetbal is te weinig, licentie intrekken teveel. Nog nooit heeft een club de KNVB zo structureel lopen sarren en piepelen.

18 mei 2016 om 16:47

@falcao: Kleine kanttekening bij je reactie. De laatste zin zou ik graag aangevuld willen zien tot: Nog nooit - voorzover op dit moment bekend - heeft een club de Knvb....'. Dank je.

18 mei 2016 om 18:35

Oké zo je wilt ;-) Munsterman deed in elk geval weinig moeite zijn minachtende houding ten opzichte van de Knvb te verbergen. Sterker nog, hij gebruikte dit nota bene voor propagandadoeleinden als een soort geuzengedrag richting een deel van de achterban dat een latent minderwaardigheidscomplex koestert ten opzichte van alles wat met de Randstad te maken heeft. De volksmenner.

18 mei 2016 om 18:53

Dat lijkt mij een prima aanvulling. Bedankt!

waar kun je zien waar de knvb de degradatie van twente zal bevestigen??

Dan zal de licentiecommissie daar wel weer een hele goede reden voor hebben, of niet. We zullen het straks om 17:00 allemaal wel horen. Ik vind het onterecht. De beleidsmakers hebben bonje met de Knvb, maar de hele club en aanhang wordt gestraft. Zo maak je je vooral populair Knvb.

Zo te zien is het zo goed als zeker dat Twente gegradeerd.
Dit zou de wedstrijd tussen NAC en Willem II zinloos maken. Willem II kan NAC gewoon laten winnen en beide club blijven in de Eredivisie. Persoonlijk denk ik wel het beste voor de Eredivisie.

Het is zo jammer dat het zo moet gaan, maar als we Jupiler League spelen houden wij onze proflicentie dus. Daar zullen neem ik aan wel nog meer voorwaarden bij komen. Alleen denk ik niet dat Twente het hier bij laat. Dit zal zeker nog wel langer duren dan tot 17.00.

Twente verdiend naar de JL, en hoop dat mn club erin blijft. Ook al is het zwaar onverdiend....cmon Willem II en De graafschap.

De Knvb wil Twente chanteren: of deze straf accepteren, of afpakken van licentie. Aangezien bij degradatie de garantstelling van de gemeente vervalt betekenen beide opties het einde van Twente. Twente zal dus in elk geval gaan procederen, wat leidt tot een rechtsgang. Ik denk dat de Knvb haar hand overspeelt en hierdoor in Zeist koppen gaan rollen. Net dat Twente daar ultiem wat aan heeft,maar goed ik hoop dat men zoveel mogelijk bobo's meetrekt in haar val.

18 mei 2016 om 17:15

de knvb kan zich ook aan de regels houden en de licentie innemen wat eigenlijk gebeurd had moeten zijn.
dus ik verwacht geen rechtzaak van twente want dan kunnen ze hun hand zelf wel eens overspelen
nu ze gemats zijn en alsnog hun licentie verliezen.
ik vind het in ieder geval een prima straf en een terechte straf nu zien andere clubs ook dat je je gewoon aan de regels moet houden.

Het zou een schande zijn als Willem 2 het nu laat lopen en hierdoor NAC gemakkelijk de eredivisie inrolt.
Competitievervalsing van de ergste soort. Dit kun je niet midden in playoffs beslissen.

18 mei 2016 om 17:09

Nouja, aan de andere kant, ik zou juist als Willem II zijnde willen winnen van Nac, zodat ze dan in de Jupiler League blijven.

Heftig nieuws. Had het ook niet verwacht. Twente zal best een klap krijgen van degradatie, maar die spelen het seizoen erna gewoon weer in de Eredivisie alsof er niks gebeurt is. En dat kampioenschap neemt niemand ze af

Ik ben t met je eens dat dit nergens op slaat.

Maar of Willem 2 nou wel of niet ergens voor speelt, die gaan niet express verliezen van Nac om ze mee te laten promoveren... Het zijn rivalen, die gaan elkaar echt niet helpen!

Sorry was reactie voor iemand anders...

Als Twente supporter zou ik ala vb Glasgow Rangers nemen....veel grotere achterban die hebben moeten slikken dat ze nu FC Rangers heten en er 4 jaar over hebben moeten doen om weer op het hoogste niveau terug te keren.

Ik zeg maak er Twente United van en drop ze terug naar de topklasse....speel je over een jaar of 4 met een schoon geweten weer eredivisie voetbal!!

18 mei 2016 om 17:01

Zie ook KV Mechelen, in 2003 teruggezet naar het derde niveau en (officieel) omgedoopt in Yellow Red Koninklijke Voetbalclub Mechelen. Spelen nu ook weer sinds 2007 op het hoogste niveau.

Ik lees dat er vanuit verschillende hoeken wordt gemeld dat een dergelijke terugzetting niet reglementair is. Mijn theorie (reeds elders geplaatst), waarom het wel kan:

Ik snap dat de reglementen aan de commissie op dit moment (nog) niet de bevoegdheid hebben gegeven om te beslissen om FC Twente terug te zetten naar de Jupiler League. Ik las echter ergens (twitter) dat Twente een aftrek van 23 punten zal krijgen en het gevolg daarvan is dat FC Twente dus laatste wordt en dus degradeert, dit betekent puur naar de reglementen gekeken dat de commissie helemaal niet beslist om FC Twente terug te zetten naar de Jupiler League, maar dit wel het gevolg van het besluit is. Beetje een zure verkapte manier om FC Twente toch terug te zetten naar de Jupiler League, maar concreet gezien is dat natuurlijk niet het geval.

Vreselijk dit! Had dit eigenlijk niet verwacht, meer een geldsanctie of zo.
Maar...eigenlijk is Twente al genoeg gestraft
categorie 1
3 jaar geen europees voetbal
beperking op het buget en transferbeleid.

EN NU Dit?!!! k*t knvb. Ze gaan nu toch echt wel een beetje te ver.

Oke we hebben het er zelf natuurlijk naar gemaakt, dat ontken ik niet!! was gewoon vreselijk dom.
Nou hebben we met zn allen kei kei kei kei Keihard geknokt om weer ons hoofd, sportief en financieel, boven water te krijgen...en dan krijg je alsnog dit!

Vertrouwen in de knvb slipt weg als t om deze zaken gaat

trouwens dus ook cru dat ik lees dat de knvb een bepaalde regel heeft ingevoerd om n club te laten degraderen....suspicious

18 mei 2016 om 17:18

het vertrouwen in twente is ook weg en die straffen die ze al gehad hadden waren lachertjes

18 mei 2016 om 17:19

Vertrouwen wordt juist versterkt, intrekken licentie was de straf die gegeven diende te worden na de derde overtreding. die straf is nu dus uitgedeeld.

De Knvb zag dit aankomen en heeft de regels aangepast om dit af te handelen indien het daadwerkelijk uit zou komen.

dit betekent einde oefening. Want wat gebeurt er met garant stelling en crediteuren akkoord? die zijn niet uitgegaan van julier league. als die de keutel terugtrekken is twente failliet.

18 mei 2016 om 17:08

Garantstelling blijft gewoon, voorwaarde was dat de licentie behouden wordt en die blijft dus behouden.

Vind het diep triest voor een club als Twente, toendertijd toen het met Feyenoord zo slecht ging werd er nooit over degradatie gesproken. Maar goed ik weet het fijne er niet van. ALs ze degraderen vind ik dat gewoon triest. En welke club komt er dan voor hun in de plaats?

18 mei 2016 om 17:06

Feyenoord heeft het nooit zo bont gemaakt als FC Twente, waar gewoon dingen zijn gebeurd die het daglicht niet kunnen verdragen.

Ze krijgen 2e kans van de Knvb in de JL. Staat op de site van de knvb

wel geinig niemand weet nog wat en iedereen neemt gelijk voor waar aan wat gescheven word ik denk namelijk dat twente er goed vanaf gaat komen zonder te degraderen

18 mei 2016 om 17:09

Het is al officieel bekendgemaakt door de Knvb

18 mei 2016 om 17:20

Dat zal afhangen van de rechter, de laatste optie voor Fc twente. als die oordeelt dat intrekking van de lcientie juist was, dan is het over voor Twente en mag ze blij zijn met de coulance regeling.

Als de Knvb inderdaad besluit FC Twente te laten degraderen dan zou ik, als ik de directie van FC Twente was, om te beginnen niet de eerste maar wel de beste advocaat inschakelen om dit besluit aan te vechten. Waarbij mij direct de naam van Joris van Benthem te binnen schiet. Die afgelopen seizoen namens Feyenoord al enkele malen de Knvb van kleur deed verschieten. Verder zou ik het bepaald niet raar vinden als de aanhang van de club een protestmars naar Zeist organiseert. Om daar met name het bestuur van de Knvb ter verantwoording te roepen.

18 mei 2016 om 17:20

ja moet twente doen denk eens na als de knvb zich aan de regels gehouden had was twente gewoon zijn licentie kwijt geweest maar ga jij het maar aanvechten dan zegt de knvb gewoon prima doen we het volgens de regels dag licentie.

18 mei 2016 om 17:47

@ramon, mijns insziens is FC Twente meer dan voldoende gestraft voor het financiële wanbeleid van de laatste paar jaar. Je kunt een club, maar ook een staatsburger, niet twee keer of vaker straffen voor hetzelfde vergrijp? Toch?

Hadden ze dit 1 week later gedaan, dan had de wedstrijd Willem 2 nac nog invloed. Maar nu gewoon 1 dag voor de finale dit na buiten brengen. En dan vragen we ons af waarom het Nederlands voetbal zo achteruit gaat.

dit betekent dus het faillissement voor Fc Twente

18 mei 2016 om 17:43

@langstraat, als de Knvb zijn zin krijgt zou FC Twente best failliet kunnen gaan. En krijgt de Knvb uiteindelijk gewoon zijn zin. Al zullen de non-valeurs die nu in Zeist aan de touwtjes trekken, dat nooit toegeven. De eind april nieuw ingediende begroting van FC Twente is uiteraard gebaseerd op inkomsten uit voetbal in de Eredivisie. Ik vrees het ergste voor het voortbestaan van de Tukkers.

Play offs opnieuw laten beginnen , FC Twente degradeerd , De Graafschap en SC Cambuur na competitie...........................maar ja vul nu eens de naam Feyenoord i.p.v. FC Twente had de Knvb dan ook het zelfde besloten ? In de HCS periode durfden ze Feyenoord ook al niet de licentie in te trekken terwijl die van FC Wageningen werdt ingetrokken ,terwijl Feyenoord meer schulde had dan FC Wageningen , deknvb zal altijd met twee maten meten

18 mei 2016 om 21:14

Twente heeft daar ook nog eens flink bij gelogen en bedrogen. Niet wijzen. Boetekleed aantrekken en de Jupiler League in. Vul in plaats van Twente anders eens Fortuna in....

Ben benieuwd welke spelers transfervrij zijn bij degradatie twente

Ik vind dit verschrikkelijk nieuws. Niet alleen voor Enschede, ook voor de kwaliteit van de Eredivisie. Het niveau is de laatse jaren zienderogen achteruit gegaan en nog nooit waren er zoveel wedstrijden als dit jaar niet om aan te zien. Zonder Twente wordt de competitie nog verder uitgehold; er is buiten de top drie geen enkele club geweest die structureel de vierde of vijfde club kon blijven zonder dat er na afloop flinke schulden of schande ontstond. Jarenlang is het geprobeerd, en na een korte success periode volgden jaren van malaise, gemeentes die te hulp moesten schieten, lijken die uit de kast kwamen. Ik zie het somber in voor ons voetbal. Straks zijn alleen nog de onderlinge duels tussen de top drie het waard om te kijken ~en dan ben ik nog zeer optimistisch.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren