Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Er zijn bij de amateurs betere trainers dan De Boer, Cocu of Van Bronckhorst’

Laatste update:

Co Adriaanse heeft in binnen- en buitenland bij een groot aantal verschillende clubs voor de groep gestaan en in zijn bijna drie decennia omspannende trainersloopbaan een berg ervaring opgedaan. Volgens de oefenmeester, die na zijn vertrek als technisch adviseur bij FC Utrecht niet meer in de voetballerij heeft gewerkt, is routine een belangrijke eigenschap voor een trainer.

/

Het baart hem dan ook zorgen dat de Nederlandse topclubs de afgelopen seizoenen met Frank de Boer, Giovanni van Bronckhorst en Philip Cocu trainers hebben aangesteld die geen noemenswaardige ervaring hadden opgedaan: “Het is echt god zegene de greep. Zo van: we hebben Frank hier toch rondlopen, of Giovanni, laten we hem maar trainer maken. Ik denk dat er bij de amateurs jongens te vinden zijn die in potentie betere trainers zijn dan De Boer, Cocu of Van Bronckhorst”, vertelt Adriaanse in gesprek met de VARA Gids.

“Alleen krijgen zij de kans niet. De huidige trainers van FC Rijnvogels, VV Katwijk of Quick Boys hadden het misschien wel beter gedaan met Ajax, Feyenoord en PSV dan De Boer, Van Bronckhorst en Cocu”, stelt hij verder. Adriaanse is wel gecharmeerd van Erik ten Hag, Ernest Faber en Alex Pastoor. Hij denkt verder dat het Nederlandse trainersgilde in een tussenperiode zit en dat er naar een nieuwe stijl wordt toegewerkt. Welke dat precies is durft hij niet te voorspellen.

Ben je het eens met Co Adriaanse?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Weer zon oude azijnzeiker. Heeft wel een punt misschien, maar eerst de boer en van bronckhorst afzeiken om vervolgens Faber als voorbeeld te noemen. Nee die heeft idd al meer dan 10 jaar ervaring

17 mei 2016 om 16:07

Hij zegt toch niet gecharmeerd te zijn van Faber op basis van ervaring? En hij is zeker aan het azijnzeiken, maar hij heeft ook wel een punt, topclubs willen vooral een grote naam voor de ploeg hebben lijkt het.

17 mei 2016 om 22:13

Elsjorro...

Nee ik noem dit een beetje jaloezie, dat ze hem niet vragen bij PSV, Ajax of Feyenoord.

17 mei 2016 om 15:11

Ben het hier totaal niet eens met co! De broer, gio, cocu hebben alle 3 op hoog niveau gespeeld en meerdere toptrainers meegemaakt. Ervaring in winnen van prijzen, cl, EK's, wk's. Terwijl amateurtrainers deze ervaring niet hebben. Daarbij heb je als club ook een bepaalde status als je ergens aankomt met een naam uit het verleden. Niet dat amateurtrainers persee slechter zijn, maar snap co ze punt niet helemaal!

17 mei 2016 om 16:02

Ervaring is leuk, maar trainer zijn bevat veel meer facetten dan alleen dat. Wat heb je aan status als degene totaal geen idee heeft wat het is om een trainer te zijn? Ik zou liever een trainer hebben die een duidelijke filosofie heeft hoe hij zijn team laat voetballen en beter maakt. En of hij dan international is geweest of alleen amateurvoetballer zou mij absoluut niet uitmaken. De status prikken de spelers namelijk wel doorheen als hij er een potje van maakt.

17 mei 2016 om 16:03

Onzin! Maradonna is 1 van de beste voetballers ooit maar een zeer slechte trainer. Je hoeft geen wk's te hebben gewonnen om een goede trainer te zijn.

17 mei 2016 om 16:06

Maradona*

17 mei 2016 om 16:08

Nee maar je hebt bij top teams wel aanzien nodig bij spelers en fans om een slechte periode te overleven. Een onbekende trainer had de zeven verlies wedstrijden op rij nooit overleefd bij feyenoord. Van Brockhorst redde het wel en nu hebben ze de beker en staan ze derde.

17 mei 2016 om 16:18

Is maar net wat je belangrijk vind als club zijnde. Dat betekend dus dat je geen grote speler bent geweest je de ambitie om bij een grote club te komen dus uit je hoofd kan zetten. Van Gaal en Morinho waren ook geen grote voetballers. Jij geeft nu het voorbeeld van Gio maar de medaille heeft altijd twee kanten. Er zijn ook een hoop clubs die zichzelf hebben benadeeld omdat ze juist voor een trainer met naam zijn gegaan.

17 mei 2016 om 16:20

als*

17 mei 2016 om 18:26

Van Gaal en Mourhino zijn eerst werkzaam geweest bij een grote club in een andere rol voordat ze hoofdtrainer werden van een grote club.

Een trainer zonder naam heeft bijna geen kans om het te redden bij een grote club. Bij grote clubs zijn altijd meerdere kampen, meerdere stromen waarin je je staande moet houden. Dan heb je vrienden nodig die je uit de wind houden. Grote voetballers hebben vaak die vrienden.

17 mei 2016 om 18:32

Is de boer nou wcht een goede coach? Afgelopen 2 seizoenen met zijn eigen samengestelde team gespeeld en 2 keer geen kampioen. Die 4 keer heeft hij gedaan met een elftal die hij geerfd had van martin jol.

17 mei 2016 om 18:41

Het licht er aan wat voor club je bent. Waarom zou een trainer van een amateur club die een geboren leider is, uitstraling heeft, goed met mensen kan omgaan, tactisch sterk is, een sterke persoonlijkheid heeft en genoeg verstand heeft van voetbal niet succesvol kunnen zijn bij een topclub? Vertel me dat eens?

17 mei 2016 om 15:28

Hihi...gevat ...en oh zo waar..

Betere trainers zullen het misschien wel zijn, maar of ze geaccepteerd worden in het prof-wereldje is de vraag

17 mei 2016 om 16:08

Ja, iemand als Mourinho zal echt wakker liggen van die vraag.

Dit is natuurlijk onzin want die trainers uit het amateur voetbal zijn misschien beter (wat ik al betwijfel) maar onderdeel van trainer zijn is ook waardering en dat hebben de boer en andere echt wel voor op amateurs

17 mei 2016 om 18:05

Huh wat zeg je nou waardering. Waarderig krijg je toch door je prestaties?

Kort door de bocht, in het topvoetbal komt wel meer kijken dan bij de amateurs. Als je bij Barcelona hebt gespeeld heb je denk ik wel meer inzichten hoe professionals zich moeten gedragen bij druk rondom een wedstrijd dan wanneer je bij SV Spakenburg trainer bent geweest. En zo zijn er tal van redenen waar amateurtrainers geen ervaring in hebben.

17 mei 2016 om 16:06

Precies! Denk dat het qua inhoud van de trainingen en begeleiding van een elftal een wereld van verschil maakt of je voor 300 man je wedstrijden afwerkt of voor 40 a 50.000 man. Nog los van het Europese podium. De Boer, Cocu en van Bronkhorst hebben allen met dat bijltje gehakt en kennen het klappen van de zweep wat dat betreft.

17 mei 2016 om 18:07

Waarom ga je ervanuit dat elke amateur trainer geen prof is geweest?

Misschien is het handig dat hij dan ook namen noemt uit het amateurvoetbal. Ik denk dat een trainer die zelf aan de top heeft gespeeld wel een voorsprong heeft op een trainer die dat niet heeft gedaan. komen af entoe toch ook wel goede trainers uit het amateurvoetbal. De jong ex Cambuur trainer kwam ook bij de amateurs vandaan, maar ik vind het lastig om te zeggen of dit dan een trainer is die beter zou kunnen zijn dan eerder genoemde namen.

17 mei 2016 om 16:09

Hans Kraai.
Wha ha

17 mei 2016 om 18:05

Had liever gehad dat Hans v/d Haar was gebleven

17 mei 2016 om 18:08

Waarom zou dat niet kunnen?

Ik denk dat hij zeker gelijk heeft. Echter hebben Van Bronckhorst, Cocu en De Boer ervaring met top voetbal. Een wezelijk verschil met amateur voetbal. Wel vind ik dat, zoals ook gebeurd is, deze beginnende trainers goed moeten worden begeleid. Zoals Advocaat en Hiddink hebben gedaan. Misschien kan Co dat zelf ook doen in plaats van dingen zoals deze te verkondigen.

17 mei 2016 om 16:10

@domineedirksen

Die begeleiding hebben ze ook. Bij PSV hielp Hiddink, bij Feyenoord hielp Advocaat en bij Ajax hebben ze Spijkermanj.

Co zou het doen bij Utrecht maar is daarmee gestopt.

17 mei 2016 om 16:53

Ja klopt ook, en Spijkerman was ik inderdaad vergeten. Waar ik op doelde is dat Advocaat en Hiddink pas kwamen toen het fout ging. Ik weet zeker dat Feyenoord sneller door de slechte periode was gekomen als Advocaat er van af het begin zat. Vind het heel vreemd dat zulke grote clubs totaal onervaren mensen de boel laten runnen.

Daarnaast vind ik dat Adriaanse altijd wel heel makkelijk praat heeft, als hij het zelf doet stopt hij er snel weer mee.. Door meningsverschillen als ik me goed herinner. Laat voor mij zien dat hij niet meer met deze tijd mee kan en zichzelf wat minder in de picture moet zetten.

Maar die 3 trainers die in het buitenland gespeeld hebben brengen bar weinig buitenlands over. Hebben ze wel opgelet?

Haha. Ik vind het wel een heerlijke scherpe stelling van Co. Hou ik wel van. Ben het er overigens niet mee eens. De Boer, Cocu en Van Bronckhorst hebben wel onder grote trainers getraind en weten wat er in de top gevraagd wordt. Denk dat de trainer van FC Rijnvogels die ervaring niet heeft....

Wat maakt je überhaupt een goede trainer. Ik vind de prestaties van de Boer en Cocu bijvoorbeeld vrij weinig zeggen. Ik bedoel, je wordt kampioen en de Boer inderdaad 4x in een paar jaar, maar dat is ook wel bij clubs die alles in zich hadden om kampioen te worden. Meeste budget, beste omgeving etc. En laten we in het geval van de Boer ook niet vergeten dat ie het nodige geluk aan zijn zijde heeft gehad.
Dat het topvoetballers waren zegt ook weining. Of was Marco van Basten een matige voetballer?

Waar ik ieder benieuwd naar ben is hoe een Cocu of de boer het zou doen bij een Groningen of Heereveen. Zou het hen kunnen lukken om die clubs kampioen te maken of CL positie te pakken na 2-3 jaar. Of zou NAC dit jaar wel kampioen zijn geworden. Trainers zeggen op een bepaald moment een uitdaging te zoeken. Maar voor Ajax/psv werken is toch geen uitdaging, misschien in je eigen mentale aspect, maar dat is iets wat ze al hadden vanuit hun opleiding (het voetballer zijn). Ik kan ook niet zeggen dat ik enorm heb genoten van het getoonde voetbal en dat zegt misschien ook iets over de trainers...

We zijn met zijn alle erg makkelijk in het ophemelen van iconen als ook het neerhalen ervan. Objectief gezien valt er echter nog weinig te zeggen. Cocu, de Boer en van Bronckhorst, ze komen allemaal pas net kijken bij het betaald voetbal als het gaat om trainer zijn. Geef ze eerst maar eens de tijd om bij verschillende clubs iets te laten zien.

Ja Co, in de tijd dat jij trainer was dachten wij dat ook...

17 mei 2016 om 16:12

Met willem 2 champions league gehaald

zure vent. heeft heel de nacht in de azijn liggen weken nadat ie een pot augurken heeft leeggedronken.

Ik snap al die negatieve reacties niet. Hij heeft toch gelijk? De oud-voetballers kunnen veel sneller aan de slag doordat ze voetballers zijn geweest, maar niks gepresteerd hebben als trainer. Oud-assistent trainer bij Oranje is dan ook dankzij hun carriere en niet hun staat van dienst.

17 mei 2016 om 16:12

Hij heeft geen gelijk omdat hij niet snapt wat ervoor nodig is om aan de top te slagen.

Het begint allemaal met acceptatie door de spelers. een onbekend iemand wordt niet serieus genomen en wordt er bij de eerste tegenslag of conflict direct uit gegooid. Daarbij komt nog de media aandacht waarmee je om moet kunnen gaan. Kijk maar eens hoe de Boer zich staande hield tijdens de revolutie bij Ajax en het elftal uit de wind hield, dat was een onbekende trainer nooit gelukt.

17 mei 2016 om 16:16

Vind anders Jose Mourinho zich goed staande weet te houden zonder een 'mooi-achtergrond'.

17 mei 2016 om 16:44

En dat is heel knap van Mourhino, alle credits voor hem. Maar bij hem ging het meteen goed bij zijn eerste grote club, direct twee titels, de beker, de Uefa cup en de CL. Daarnaast is assistent van Barcelona natuurlijk wel iets een aardige binnenkomer.

Het probleem is er pas wanneer het in het begin tegen zit. Dan vliegt een onbekende trainer er direct uit waar een bekende naam meer tijd krijgt om het op de rails te krijgen.

17 mei 2016 om 18:13

Wie bepaalt of de onbekende naam er meteen uitvliegt?

Met jou visie zouden alleen ex profs met naam trainer mogen zijn van een grote club. Onzin natuurlijk!

17 mei 2016 om 18:46

@banbangida

Iedereen mag het zijn echter je staande houden bij een grote clubs is niet eenvoudig. Met al die fans, televisie programma's, voetbal analisten, internet etcetera ligt alles onder een vergrootglas. Elk incidentje wordt opgeblazen en als het even tegenzit, staat de meute je spelersbus op te wachten.

Als je dan geen grote naam bent, als je geen vrienden in de pers hebt, bij de tv programma's et cetera, dan wordt het hele moeilijk om je staande te houden.

Vergis je niet, bij grote clubs moet er altijd gewonen worden, moet je altijd kampioen worden. De realiteit is dat er elk jaar maar één kampioen is en dat je altijd wel wedstrijden verliest. Grote namen overleven dan makkelijker dan onbekende namen.

Ben het wel eens met Co. In Nederland maak je alleen kans als trainer bij een grote club als je bij grote clubs hebt gespeeld en minstens zoveel interlands achter je naam hebt staan. Echter blijkt het vak trainer veel meer in te houden, dan ervaring op hoog niveau te hebben gehad als speler. In Duitsland hebben ze dat al langer door en zie je met: Schmidt, Tuchel en Klopp trainers opstaan die het als voetballer niet ver hebben geschopt, maar toch zeer goede trainers blijken te zijn. Om maar een stokpaardje van Adriaanse te gebruiken: 'een goed paard is nog geen goede ruiter'.

Dat is ook zo, helemaal mee eens.

Neem Danny Blind voorafgaand aan de interland tegen Turkije. Nederland stond derde op een play off plek, maar bij winst van Turkije gingen hun ons voorbij. Wat doe je dan als trainer? Niet als een gek lopen aanvallen en die Turken laten komen.

Wat zegt Blind? ''het is niet des Nederlands om in te zakken''. Speelt gewoon 433 en na tien minuten stond ons niet al te snelle duo De Vrij en Bruma op de middenlijn en counterden de Turken naar de 1-0.

Bijna iedere amateurtrainer had gewoon ingezakt om op de counter te spelen.

Ex profs hebben een voorkeursbehandeling en de middelen om trainer te worden, waar mensen zonder die ervaring dat niet kunnen doen. Neem Mourinho, geen prof geweest, maar wel drie keer de CL gewonnen.

Adriaanse heeft in de kern wel een punt. Hein van Heek, Richard Grootscholten (overigens de nieuwe hoofd opleidingen bij Feyenoord!!) en Jan Zoutman zijn misschien wel betere trainers dan De Boer, Cocu en Van Bronckhorst. Ze zullen vast wel beter zijn in het neerzetten van de pionnen en het correct uitzetten van een pass-en-trap vorm.

En aangezien deze genoemde heren allemaal een veel ruimere ervaring hebben als trainers, en uitgaande van het gegeven dat het trainersvak vooral een ervaringsvak is, is de opmerking van Adriaanse dat die drie amateurtrainers 'in potentie' betere trainers zijn misschien niet eens zo gek.

Maar, laten we wel wezen. Hein van Heek speelde het grootste deel van zijn voetballende carriere bij vv UDO (in Oegstgeest) in de Derde en Vierde klasse Knvb. Daarna nog een paar jaar bij vv Noordwijk. Cocu, De Boer en Van Bronckhorst speelden daarentegen in de top van het voetbal. Psv, Ajax, Feyenoord, Fc Barcelona, Arsenal. 100 interlands of meer. Sorry hoor, maar mij lijkt het wel handig voor het trainen van een topclub dat je als trainer ook zelf in die top van het voetbal gespeeld hebt. Pas als je echt weet wat het betekent als speler om in de top te spelen kan je, in mijn ogen, ook echt een topclub trainen. Die ervaring als speler telt wat dat betreft óók heel zwaar mee. Hein van Heek heeft die ervaring niet. En het is echt wat anders om voor een periodetitel of promotie naar de Tweede Klasse te spelen dan voor een landstitel in de eredivisie of in een CL wedstrijd.

Dus wat mij betreft had Adriaanse moeten zeggen: 'er lopen bij de amateurs trainers rond die in potentie betere trainers zijn voor subtopclubs dan Cocu, De Boer en Van Bronckhorst'.

17 mei 2016 om 16:09

Waarom zal je in de top moeten hebben gevoetbald? Een voorbeeld is Jürgen Klopp die zijn gehele carrière bij 1. FSV Mainz in de 2. Bundesliga speelde. Op zijn palmares als trainer heeft hij toch mooi staan: 2x kampioen Bundesliga, verliezer finale Champions League en finalist Europa League.

17 mei 2016 om 16:15

Van gaal.
Mourinho.

17 mei 2016 om 16:21

Niets moet maar het helpt wel om te overleven als het tegenzit. Media en fans kunnen iemand compleet breken als het even niet loopt.

17 mei 2016 om 16:56

@ deniels

Er is nog wel een verschil tussen 3de, 4de klasse amateur en 2. Bundesliga lijkt me. Misschien niet in de top gespeeld. Maar wel professioneel, en daarna ook begonnen bij Mainz. Dat hij daar zelf voetbalde zal vast hebben meegeholpen bij het verkrijgen van die baan.

17 mei 2016 om 17:07

@deniels121

Niets moet, maar mijn punt is nu juist dat een voormalig topvoetballer veel beter weet wat er gevraagd wordt in het topvoetbal dan een trainer die zelf nooit in de top speelde. En daar hebben we het over: de topclubs. De ervaring als voormalig topspeler zorgt ervoor dat je, sneller dan een trainer die zelf nooit hoog speelde, in staat kan zijn met vrij geringe ervaring als trainer/coach direct voor een groep te staan.

Dat een trainer die zelf nooit hoog speelde net zo goed een uitstekende trainer (of zoals Adriaanse zegt zelfs 'beter' kan zijn dat bestrijd ik trouwens helemaal niet. Maar dan vooral voor clubs onder de échte top, in mijn visie. Een trainer als Klopp is natuurlijk ook niet zomaar zonder eerst ruime ervaring op te doen als trainer bij Dortmund begonnen...

Ik zie gewoon een groot verschil tussen het trainen van Cambuur (met alle respect uiteraard) en van Psv/ajax/feyenoord. Als je als speler al groot bent geworden in een situatie van iedere wedstrijd Moeten winnen, dan heb je gewoon een enorme streep voor op trainers die werkten bij clubs die Mogen winnen.

En inderdaad, Jurgen Klopp en Jose Mourinho zijn voorbeelden dat het ook anders kan. Maar noem nou nog eens een stuk of tien andere trainers van de topclubs nationaal en internationaal die daarmee te vergelijken zijn? En vergeet niet, Jose Mourinho werkte voordat hij als zelfstandig trainer aan de slag ging jarenlang binnen de organisatie van topclubs. Die kon dus letterlijk in de keuken rondkijken en zien hoe dingen werken binnen de echte top.

17 mei 2016 om 18:41

Ben het met je eens dat je een beter een oud-topvoetballer direct kan aanstallen, dan iemand zonder enige ervaring op het hoogte niveau. Dat gebeurt ook genoeg in Nederland, kijk maar naar: de Boer, van Basten, Cocu en van Bronckhorst. Echter vind ik dat van weinig beleid getuigen, omdat je totaal geen idee hebt wat je aanstelt. Er zijn namelijk veel meer facetten die een trainer moet beheersen, naast dat ervaring als speler wel leuk is. Denk hierbij aan: filosofie van voetballen, periodisering, groep smeden, de pers te woord staan en nog meer dingen.

Het carrièreverloop van Mourinho lijkt mij ook totaal niet gek. Mij gaat het erom dat je in Nederland als trainer eigenlijk alleen kans maakt als je zoveel interlands hebt gespeeld en bij de absolute top hebt gezeten. Terwijl in het buitenland talloze voorbeelden zijn van trainers zonder ervaring op het hoogste niveau met een verrassend goede voetbalfilosofie. Conclusie: Het gaat erom wat je als trainer te bieden hebt, niet de ervaring als speler, die zou wel kunnen helpen, maar moet absoluut niet doorslaggevend zijn.

17 mei 2016 om 18:17

Ze spreekt jezelf behoorlijk tegen in je betoog.

Nu vind ik Van Bronckhorst een slecht voorbeeld. Het winnen van de KNVB beker en de 3e plek schaduwen het feit dat het spel van Feyenoord helemaal geen karakter kent en dat het nergens op lijkt. Ik wil dit nog wel eens zien komend seizoen in de Europa League.

Ik ben het helemaal met Co eens. Je moet op de eerste plaats een goeie psycholoog zijn en waarom zouden die paar man die meer dan 80 interlands hebben gespeeld dan al die trainers in het amateurvoetbal? Het enige waar Cocu, De Boer en Van Bronckhorst bijvoorbeeld een klein voordeel mee hebben is dat ze weten wat je moet doen en laten om jezelf te verbeteren als speler en hoe je met druk en de medio om moet gaan.
Met Ten Hag, Faber en Pastoor noemt hij meteen voormalige karakter-voetballers. Ik denk dat je dat moet hebben en daarom denk ik bijvoorbeeld ook dat een Van Bommel een beter coach dan Cocu wordt.

17 mei 2016 om 17:19

@wouterke

Niet eens zozeer 'psycholoog' maar vooral 'peoplemanager' denk ik.

Wat je zegt over de voordelen van Cocu, De Boer en Van Bronckhorst klopt wel denk ik. Maar die facetten die jij noemt die hebben zij dus sowieso al in hun rugzakje zitten dus. Die hoeven voor die zaken niet eerst zeven jaar lang via Spakenburg, FC Oss en Roda JC naar PSV of Ajax te gaan.

Wat wel zo is, denk ik, is dat een onervaren trainer in wezen eerst nog langs een serie rookiefouten moet gaan. Gek genoeg heeft Frank de Boer daar eigenlijk nauwelijks last van gehad (tenzij je zijn gebrekkige omgang met vedetten zou willen noemen) maar Cocu heeft fouten genoeg gemaakt in zijn eerste jaar bij Psv. Die heeft nu echter alweer drie seizoenen topvoetbal bij PSV achter zijn kiezen. Waarvan twee als kampioen.

Overigens vind ik dat men nogal snel onderschat hoe moeilijk het is om PSV of Ajax te trainen. Tuurlijk, je werkt in beginsel met de beste spelers van het land. Maar dat je iedere boerelul voor die groep kan zetten en dat die ook de titel pakken is flauwekul. Borrelpraatjes. Zo werken die dingen niet. Zie eerst maar eens een elftal te maken van die beste spelers. Zo simpel is dat dus niet. En ja, het is makkelijker werken met betere spelers dan met het materiaal van Cambuur, maar er zijn zat voorbeelden van trainers die met het beste materiaal er niet in slaagden te presteren. En dat Hein van Heek PSv ook kampioen had gemaakt dat vind ik een losse flodder. In die zin hebben Cocu en De Boer dus wel degelijk bewezen prima trainers te zijn.

17 mei 2016 om 19:13

Volgens mij is omgaan met druk en met de media meer dan 50 van de kunst. Dat in combinatie met het 'overwicht houden in de selectie' door bijvoorbeeld 80 interlands gespeeld te hebben of zelf belangrijke prijzen gepakt hebben. Zo'n 20 jarige Depay gaat je (helaas) echt niet serieus nemen als trainer als hij niet weet wie je bent en dat is (jammer genoeg) wel je beste speler in de strijd om de titel.

Frank de Boer heeft wonderen gericht met Ajax, Cocu heeft de laatste twee jaar ook mooie stappen gemaakt. Van Bronkhorst is pas één jaar hoofdtrainer bij Feyenoord. Dat er misschien ook goede trainers zijn bij het amateur voetbal is best een realistische gedachten, maar om te slagen bij de Nederlandse top drie heb je ook tonnen mentale kracht en sterke zenuwen nodig. Het zwaard ligt bij wekelijks op je keel. Dat vergeet Co er even bij te zeggen.

Ik denk dat iedereen met een brein een betere analist als waterreus en adriaanse

Misschien wel ja. Misschien ook niet.. Zo kunnen we allemaal van alles roepen.

Maar Co, als die amateur trainers "in potentie beter zijn dan Frank, Gio en Philip", dan is het toch logisch dat zij het nu niet zijn die deze clubs leiden. Als ze ooit hun potentie waarmaken en beter zijn dan genoemd trio, dan zou het interessante kandidaten zijn. Als ze het dan niet worden, zou het kunnen zijn dat dat is door gebrek aan fatsoenlijke clubs op de cv. En dan kan ik met je eens zijn dat het logge voetbalwereldje dan te vaak kiest voor namen.

Adriaanse vergeet dat voetballers opkijken tegen De Boer, Cocu en v.Bronckhorst. En dat telt ook mee in voetbal, niet altijd, maar soms kan het van belang zijn (zoals Cocu die uit ervaring kan benadrukken hoe belangrijk de laatste speeldag kan zijn).

17 mei 2016 om 18:24

Maar dat is toch heel wat anders dat spelers tegen je opkijken vanwege je voetbalverleden maakt je niet per definitie een betere trainer dan zij waar ze niet tegen opkijken.

Co hoeven we dus ook niet meer serieus te nemen

Geen woord aan gelogen. Gio is nu een jaar trainer, maar er is nog geen enkele vorm van eenheid te bekennen in het elftal. Het is los zand. Door hogere machten en krachten hebben we een beker en derde plaats behaald, maar ik durf om een dikke krat pils te wedden dat we voor de kerst geëlimineerd zijn uit de EL en minstens 10 punten achterlopen op de koploper. Menig trainer uit de amateurs ziet het beter.

17 mei 2016 om 18:25

Ja want die hebben we ervaring en zal het vertrouwen hebben van de spelers.. Er komt meer kijken bij trainerschap dan jij denkt.

Als je het nu met een ervaren erkende trainer vergelijkt oke. Maar waar komt het idee vandaan dat ook amateurs opeens beter zijn? Die staan toch net zo op 0? Lol

Dacht eerst dat hij wel een punt had..

Maar zijn argument is krom:
Hij zegt dat de coaches geen ervaring hebben en dat er bij de amateurs mensen met meer potentie te vinden zijn. Maar wat heeft dat ermee te maken? Want die hebben ook geen ervaring, maar potentie heb je wel of niet. Waarom zou de boer of gio minder potentie hebben? Omdat zij ervaringloos zijn aangesteld? Kromme opmerking dus

17 mei 2016 om 18:27

Weet je wel wat het woord potentie betekend? Vertel mij eens waarom zou Gio geen minder potentie kunnen hebben dan een trainer van de amateurs? Voetballer zijn en trainer zijn, zijn twee verdchillende dingen.

17 mei 2016 om 20:21

Als hij nou zegt van 'he ik denk dat die coach het beter had gedaan want die is op dit moment beter' dan zou hij misschien een punt kunnen hebben, maar wat heeft potentie daarmee te maken? Wie zegt dat Gio het op termijn niet beter gaat doen? Misschien iemand met een glazen bol? Of kan Co meten wie er in de toekomst beter gaat worden? Is gewoon te gek voor woorden dit haha

Kom op nou, co. Beter dan de boer en columns,wat een gekke reactie is dit nu weer. Echt belachelijk gewoon.

Deels mee eens. Het is inderdaad soms God zegene de greep, maar anderzijds ben je lijkt me gemotiveerder als een oudtopspeler voor je staat dan een of andere amateurcoach, hoe kundig die ook mag zijn. Cocu, Bronckhorst en de boer hebben fouten gemaakt, maar niet meer dan de zogenaamde ervaren coaches Jol, advocaat, rutten, verbeek enzo voor hun aanstelling deden.

Volgens mij heeft co te diep in het glaasje gekeken. Dat er best kundige amateur trainers zijn is helemaal waar, dat het God zegen de greep is slaat kant nog wal. De 3 voorbeelden die hij noemt zijn jongens van de club met daarbij hele specifieke leiderschap kwaliteiten. Die combinatie met de wetenschap dat ze op het allerhoogste niveau hebben gespeeld onder top trainers maakt dat de kans van slagen veel groter is en dus niet zomaar een gok.

Een amateur trainer in bv een kolkende kuip met de druk van het legioen, budget en grotere verantwoordelijkheid is een bijna onmogelijke combinatie. Aankoop beleid gaat gemoeid met miljoenen. Dan heb je nog de spelers die wat moeten aannemen van wat de trainer zegt en uit praktijk blijkt dat dit meer effect heeft bij een trainer waar ze tegen op kijken. Maar ik dacht dat dit voor Co ook logisch zou zijn.

Ik zie het al voor mij Simon ouali die de jongens van PSV moet vertellen hoe ze zich voor een champions League moeten voorbereiden.

17 mei 2016 om 23:18

Doet Cocu ook niet hoor. Wij die aan de zijlijn staan hebben ern te grote voorstelling ervan.

Van de Gouden Generatie topvoetballers die Oranje Europees Kampioen maakten in 1988 werden nog geen handvol spelers succesvol als hoofdtrainer. Ronald Koeman en Rijkaard kun je geslaagd noemen, over Erwin Koeman kun je nog twijfelen, terwijl je Van Basten en Gullit gerust mislukt kunt noemen. Dit even ter illustratie: het zou wel erg toevallig zijn als Frank de Boer, Philip Cocu en Giovanni van Bronckhorst van hun generatie allemaal toptrainers blijken te zijn.

Frank de Boer heeft veel charisma en straalt zowel rust als energie uit die een coach nodig heeft. Zijn Ajax speelde echter wel bijzonder saai en tactisch - getuige zijn laatste wedstrijd - was hij niet altijd even sterk. Philip Cocu en Van Bronckhorst zijn saaie types met de uitstraling van een zoutzak en ook zij hebben zich nog niet als briljante trainers gedemonstreerd. Ze ontwikkelen zich naar mijn idee prima, maar of een baan in de absolute top bijvoorbeeld hun lotsbestemming is, is nog lang niet bewezen.

Met recht - hij is immers een minder paard dat een uitstekende ruiter bleek - kan Adriaanse, ook al is het een betweterig zeur, dit stellen en ik sluit ook niet uit dat hij gelijk heeft. Op een lager niveau krijg je veel meer situaties en scenario's voor je kiezen om op te anticiperen en van te leren dan wanneer je het beste materiaal hebt en dus even goed bent als de kwaliteit van je selectie. Punt is alleen dat een trainer in de top meer is dan enkel instructeur. Je bent ook uithangbord, spreekbuis en in sommige gevallen medebeleidsbepaler, en last but not least bepalend voor spelers om eventueel naar de club te komen als versterking. Met een amateurtrainer in die rol snij je je als club toch in de vingers.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren