Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax mist miljoenenjacht en kapitein Frank de Boer de trein

Laatste update:
/

Zondagmiddag liet Ronald de Boer bij FOX Sports weten op de hoogte te zijn van de toekomstplannen van zijn broer. Hij vond het echter niet zijn rol het publiek hierover te informeren en deed zijn best erover te zwijgen. Na de deceptie in Doetinchem verraadde Ronald met zijn woordkeus onbewust vermoedelijk toch de plannen van zijn tweelingbroer toen hij zei dat deze titel ‘de kroon op zijn werk’ had moeten worden.

Later deze week zal Frank de Boer waarschijnlijk zijn vertrek officieel meedelen aan de clubleiding, die naar verluidt al bezig is met de zoektocht naar een geschikte opvolger. De gevolgen van de tweede plek zijn voor beide partijen enorm. PSV-directeur Toon Gerbrands vertelde zondag al met een lach dat het geplande begrotingsoverleg in Eindhoven er nu heel anders uit zal zien, maar de miljoenenstrop zal voor het kapitaalkrachtige Ajax vermoedelijk nog wel overkomelijk zijn. Belangrijker is het feit dat de directe plaatsing voor de poulefase van de Champions League is komen te vervallen, wat betekent dat de Amsterdammers niet op 13 of 14 september, maar al op 26 of 27 juli zullen moeten aantreden.

/

Al voor de start van de Eredivisie moet er een complete en op elkaar ingespeelde selectie staan, die in de derde voorronde kwalificatie voor de loodzware play-offronde moet veiligstellen. Anders is Ajax opnieuw veroordeeld tot de Europa League, een toernooi dat de club de laatste jaren alles behalve goedgezind is. Gezien deze krappe planning mag Ajax inderdaad wel een lijstje potentiële opvolgers voor De Boer klaar hebben liggen.

Daarnaast zou een vertrek van de trainer voor jongens als Jasper Cillissen, Joël Veltman en Davy Klaassen een reden kunnen zijn zich op hun eigen toekomst te beraden. Verder speelt (gebrek aan) perspectief in het miljoenenbal vaak ook een belangrijke rol in deze beslissing. Eenzelfde overweging geldt voor eventuele vervangers die aangetrokken moeten worden. Door het mislopen van de titel ligt een negatieve spiraal op de loer en kunnen de gevolgen verstrekkend zijn. In de toekomst dreigt dit scenario ook realiteit te gaan worden voor de kampioen. Een vrije val op de UEFA-coëfficiëntenlijst ligt in het vooruitzicht als straks de punten uit de jaargang 2011/12 wegvallen. Daarmee zou directe plaatsing voor de Champions League verloren kunnen gaan.

/

Voor Frank de Boer zelf is de situatie ook alles behalve ideaal. Twee jaar geleden lag hij, na zijn vierde kampioenschap op rij, nog op pole position om naar Tottenham Hotspur te vertrekken. Naar verluidt was het destijds zijn eigen loslippigheid over het contact met de Londense clubleiding die een streep door de overgang zette. Daarvoor was hij al eens gepolst door Liverpool, maar die overstap kwam voor hem destijds te vroeg. Inmiddels heeft het blazoen van De Boer de nodige deuken opgelopen.

Opportunistisch als de voetballerij is, zullen er na twee opeenvolgende verloren kampioenschappen vermoedelijk geen clubs van dezelfde omvang meer op de stoep staan. ‘Hij heeft de trein gemist’, zou Ronald Koeman kunnen zeggen over de carrièreplanning van zijn collega. In de tijd van de interesse van the Spurs liet Frank de Boer optekenen dat de Europese clubs die bij hem passen waarschijnlijk op één hand te tellen zijn.

/

Inmiddels lijkt deze kieskeurigheid plaats te hebben gemaakt voor nieuw realisme. Zaakwaarnemer en vriend Guido Albers zei van de week dat Frank ‘Valencia en Everton geweldig zou vinden’. Geen overbodige luxe, want door het wederom mislopen van de titel is het aanzien van de club, zijn coach en diens spelers aangetast. Het is te hopen dat Marc Overmars een goed plan van aanpak heeft liggen om de lonkende sportieve malaise af te wenden. Anders kan het zomaar eens een bijzonder lastig seizoen worden.


Justus Dingemanse is fulltime presentator en programmamaker bij Voetbalzone en levert onder meer bijdrages in de vorm van exclusieve interviews, reportages, documentaires en programma's.
Denk je dat Frank de Boer nog aanblijft als trainer van Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het aanblijven van Frank de Boer zou voor mij het seizoen nog enigszins goed maken. Helaas acht ik die kans op een paar procent.

9 mei 2016 om 13:44

Ja precies. Ik heb dit jaar voor het eerst het idee dat als we de ploeg een beetje bij elkaar kunnen houden we volgend jaar echt potten kunnen gaan breken. Volgens mij hoeven jongens als Klaassen, Veltman en Milik nog niet zo nodig weg. Je defensie staat gewoon goed en ik heb het idee dat de aanval van Younes - Milik - rechtsbuiten steeds beter gaat lopen. El ghazi kan na de zomer weer sterk terugkomen en Cerny langzaam gebracht worden. Dan heb je ook Muric nog die minuten kan gaan maken en met een aanvallende versterking er bij kan het wel wat moois worden.

We missen alleen echt creativiteit op het middenveld.

9 mei 2016 om 13:48

Klopt. Het is voor mij ook meer dat ik bang ben voor de opvolger. Voor De Boer hadden we genoeg trainers die er niks van bakten en nu hebben we eindelijk stabiliteit. Waar ik wel mee zit is dat ik elk jaar met de hoop zit hoge ogen te gooien, maar uiteindelijk (zwaar) teleurstellen.

9 mei 2016 om 14:07

Klopt. Bosz wordt veel genoemd. Hij speelde leuk voetbal met zn andere teams maar ik weet niet of hij consistent genoeg is om succes te halen met Ajax. Om gelijk Kluivert door te schuiven is natuurlijk ook een gokje ook al heeft hij het bij andere teams goed gedaan.

Ideaal zou zijn als we Rijkaard konden overhalen nog één keer zn trainingspakkie aan te trekken maar ik ben bang dat die er geen zin meer in heeft. Of van Gaal terug als ie weg moet bij manchester maar dan moet ie 0,0 zeggenschap krijgen over de opleiding.

9 mei 2016 om 14:09

Wie wilt Klaassen, Veltman of een andere speler van Ajax hebben?

Klaassen draait een redelijk seizoen maar kan het niet waar maken, Veltman draait een redelijk tot goed seizoen maar is zijn plaats als CV kwijt (door de blessures) en doet het goed op de RB positie maar zie geen club die het risico neemt om hem te halen voor die posities.

En Cilessen? Misschien zijn ze daar blij mee bij Fc Omniworld, wat een matige keeper is dat zeg. Jammer dat Vermeer die foutjes soms heeft want die heeft toch meer potentie dan deze keeper.

Alleen Milik komt in aanmerking voor een transfer, net zoals Bazoer en El Ghazi misschien als een club het waagt.

De rest is brandhoudt en niet klaar voor een (sub)topclub tenzij een lagere club het waagt en hun meer dan het dubbele kunnen verdienen. Voor de rest zijn er veel meer betere spelers waar clubs in betere competities geld aan willen uitgeven. Zeker als je weet dat Ajax genoeg geld geeft en een hoge prijs hanteert.

9 mei 2016 om 14:12

@lucasandersen Met De Boer als trainer zal je met een club als Ajax nooit ver komen. Laat zijn spelers gwn te veel spelen naar zijn spel.

9 mei 2016 om 14:23

Wickedman, vanaf het moment dat je Cillessen noemde gaat het helemaal fout. Cillessen is juist omdat hij die foutjes niet heeft, een betere keeper dan Vermeer. Lange tijd (en in mijn ogen nogsteeds) de beste keeper van de ED. Spelers als Bazoer en El Ghazi zijn uit de basis gezet omdat ze gewoon slecht speelden. Die zijn echt niet toe aan een stap hogerop. De rest brandhout? Viergever speelt steeds beter, Dijks is goed en Tete een verademing, Younes uitblinker sinds zijn komst en dan heb je nog Gudelj die zeer degelijk speelt.

9 mei 2016 om 14:36

Sure, een pion heeft ook geen fouten. Laat wel alles door, is hij ook een betere keeper dan Vermeer?

Alleen al de reflexen van Vermeer zijn beter dan die van Cilessen.

Bazoer kan de transfer nu maken als hij wilt, El Ghazi ook als er een club in hem ziet zitten en met geld over de brug komt. Tete heeft een goed seizoen gedraait maar is jong en komt net terug van een lange blessure dus daar komt geen club voor, Viergever is een gemiddelde verdediger, Dijks doet het goed maar is er nog niet klaar voor.

Younes komt ook niemand voor net als Gudelj.

9 mei 2016 om 15:04

De Boer weg betekend weer een tijdperk van elk jaar een nieuwe trainer zoeken, al die miljoenen die verdient zijn onder de Boer zullen verdampt worden aan afkoopsommen en andere bullshit.

9 mei 2016 om 15:28

ik heb cillissen dit seizoen aardig wat ballen uit het net zien vissen die gewoon houdbaar waren .
dat je zegt dat hij misschien wel de beste keeper uit de eredivisie is ben ik ook niet helemaal met je eens
wel is hij absoluut een van de betere in de eredivisie maar de beste vond ik jeroen zoet dit seizoen.

9 mei 2016 om 15:48

Maar hoe denkt Milik er nu zelf over? Ziet hij het nog wel zitten als De Boer blijft? Denk dat er gisteren na zijn wissel best iets bij hem knakte.

9 mei 2016 om 16:10

Die durft tenminste wel zijn systeem aan te passen. Van Gaal is voor mij welkom beter als Bosz. Of een gokje wagen met vd Brom.

9 mei 2016 om 17:10

Wickedmen

Klaasen geniet voldoende belangstelling vanuit Italië hoor, Napoli, Fiorentina zijn al meermaals genoemd.

9 mei 2016 om 17:38

Hoevaak zeggen we dit wel niet, volgens mij hebben we dit jaar zelfde selectie gehad als vorig jaar...

Persoonlijk vind ik dat je Fischer, El Ghazi en Schone moet gaan verkopen...

En daar voor in de plaats een Ziyech en een ervaren jongen erbij.. Dan nog een Goede centrale verdediger ( In plaats Veltman. ook al doet hij het redelijk op de rechtsback.. Centraal komt hij toch echt tekort om in Europa te spelen) en hopen dat Cilessen blijft...

9 mei 2016 om 18:42

Met deze groep wordt het opnieuw niks in de vcl. Ik hoop echt op het volgende. Weg: Fischer, viergever, schone en el ghazi als we daar zo'n 12 miljoen euro voor kunnen vangen. Er zijn blijkbaar wat clubs die hem willen. Mocht Klaassen verkassen er alles aan doen om Bazoer te behouden. Mocht Bazoer verkassen dan Klaassen behouden. Ziyech per direct halen. Kan op 10 en Klaassen dan als box to box. Sisto ook proberen te halen voor de rechterflank. Traore of kjh halen voor in de spits.

Aanval: Younes-milik/kjh/traore-sisto
Middenveld: Ziyech (10)
Gudelj-Klaassen
Verdediging: Dijks-riedewald/ervaren nuttige kracht-Veltman-tete
Cil.
Maar nogmaals is maar waar ik op hoop.

9 mei 2016 om 22:34

Rijkaard zou heel mooi zijn, maar dan heb je Ten Cate ook nodig.... Ik denk echt dat het de combinatie van die twee was die zo succesvol was.

9 mei 2016 om 22:58

Lijkt me een prima selectie Lee! Wie wordt dan de ervaren verdediger die Europees mee kan?

Iig Ziyech halen en KJH, Sisto zou een bonus zijn, maar die gaan ze vast niet halen. Dan maar Cerny op die plek laten doorbreken.

10 mei 2016 om 01:43

@lee: Ben het me je eens maar ik zou kiezen voor Cerny ipv Sisto. En Urby als ervaren concurrent van Dijks. En je bent Van der Hoorn vergeten.

Als dan voor alle overbodige spelers een oplossing is gevonden, dan kan evt. Fisher of El Ghazi ook nog vervangen worden met bv. Sisto. Drukke tijden voor Overmars want 25 july staan de CL voorronden op het programma.

11 mei 2016 om 18:31

Klopt Sisto is puur een bonus. Op zijn komst reken ik eerlijk gezegd sowieso niet. Dan indd Cerny of een wat meer fysiek sterkere snelle vleugel.
Wie die ervaren verdediger moet zijn, eerlijk gezegd geen idee.

@ Bulkzooi, heey Urby! Daar had ik niet aan gedacht. 25 juli al? Ik hou m'n hart vast!

9 mei 2016 om 17:38

ik kan niet wachtenop het nieuws dat ajax verlost is van major pain. 4 een titel maar voor de rest in de beker drama CL drama EL drama baton voetbal te veel wissels wanneer he denkt die heeft wat bewezen laten staan. na een slechte wedstrijd wissel. krijg je een onzeker team die niet durft te voetballen en fouten te maken dan zakken die kopjes. meestal als een groot talent binnen gekomen als een muis weg door de achterdeur. en steeds in de klinch met spelers. kunnen dan zeggen het ligt aan de spelers maar een mes snijd aan twee kanten. hopelijk iemand met ervaring als rijkaard van gaal seedorf zou kunnen maar is een grote gok. iemand met naam en ervaring en die bij ajax past?

10 mei 2016 om 07:38

Als Ronald heeft gezegd dat dit 'de kroon op zijn werk' had moeten zijn, kun je toch met zekerheid zeggen dat ie weggaat, lijkt me.

Sowieso gaat hij weg, anders zei hij wel dat hij bleef. Daarom zat hij ook in zo'n zware deceptie na de wedstrijd. Hij wilde zo graag met een klapper afscheid nemen en dan doet degene die nog nooit een eredivisie goal had gescoord je de das om.

Maar goed gewoon teveel onnodige gelijke spelen. Kan me roda jc uit herinneren waar je 0-2 voor staat en het op het laatste moment nog 2-2 word. Je hebt natuurlijk niet alleen het kampioenschap verloren op de laatste dag.

9 mei 2016 om 13:42

Eindelijk weg wat lekker!! Nu iemand die met plezier voetbal er in gaat brengen. Klaassen mag van mij verkocht worden. Hopen dat Frank weggaat al 3 jaar lang beton voetbal haha.

9 mei 2016 om 15:50

@Ajaxnr... Jij bent zielig.. Frank de Boer heeft ond VIER titels gegbracht he, ik neem aan dat je dat niet bent vergeten? Beetje meer dankbaarheid mag wel

9 mei 2016 om 16:59

Laat hem maar, dit zijn precies de mensen die in de 80ste minuut naar huis gaan als hun club tegen achterstand aan kijkt en dat zijn helaas ook de mensen die Frank De Boer de schuld geven van dit debacle..

9 mei 2016 om 17:31

@invoque

Jij breekt op deze manier de discussie snel af. Misschien moet je een keer kritisch naar het Ajax kijken. Als jij akkoord gaat dat het allemaal zo goed is, moet je toch echt meer aan je zelf reflectie doen. Vorig jaar geen kampioen geworden echt een bizar slecht seizoen PSV was op elk vlak beter. Dit jaar niet kampioen geworden omdat we het mentaal niet kunnen op brengen om tegen de Graafschap te winnen en heeft ook met kwaliteit dan weer te maken.

9 mei 2016 om 17:03

Maar het rare is dat hij voor de wedstrijd een interview had met de nos. Daar versprak hij zich enigszins door te zeggen "maar natuurlijk dien ik gewoon mn contract uit", waarna Schreuder zei "maar je weet dat je nog een contract hebt voor een jaar" en Frank zei "ja dat weet ik". Niemand is daarop gedoken terwijl het voor mij er dan dus op lijkt dat Frank gaat beslissen zijn laatste jaar in te gaan en daarna te vertrekken. Dan kan de uitspraak van Veltman ook nog enigszins verklaard worden die zei dat de spelersgroep graag wilde dat Frank blijft maar dat Frank een keuze heeft gemaakt. Als Frank besluit om nog maar 1 jaar te blijven, bijvoorbeeld als er geen leuke club voor hem komt deze periode, dan zijn de spelers dus een beetje teleurgesteld aangezien zij wilden dat hij langer blijft bv. Ik denk dat het niet zo zwart-wit zal zijn dat Frank zegt, ik vertrek nu of ik blijf nog vijf jaar. Ik gok dat hij zal vertrekken als er een leuke club komt, maar dat hij anders nog een jaar blijft en zijn contract uitdient.

9 mei 2016 om 23:37

Mocht hij blijven dan gaat hij zijn contract verlengen. De Boer mag van mij best blijven maar dan moet hij de spelers wat vrijer laten voetballen.

Frank de Boer blijft niet aan. Ajax is toe aan een frisse wind, hijzelf is toe aan een nieuwe uitdaging. Voor beide partijen is het beter om nu uit elkaar te gaan.

9 mei 2016 om 13:45

Haha wat een onzin zeg. Zlatan en trots zijn? We halen de voorronde toch niet! Met dit materiaal en de huidige trainer kan je beter een jaar geen Europees spelen.

9 mei 2016 om 17:42

Zlatan kopen? Je bent ervan op de hoogte dat Zlatan meer verdient dan de gehele selectie van Ajax, plus al het ondersteunend en facilitair personeel in de Arena bij elkaar?

Wordt een lastig verhaal, niet?

9 mei 2016 om 20:03

Frank is net zo goed verantwoordelijk voor het technische beleid als Marc Overmars, zitten samen in het technische Hart samen met Bergkamp ook. Daarbij heeft Overmars een uitstekend jaar achter de rug, weer weinig middelen maar optimaal versterkt, voor zon 11 miljoen (gudelj, Dijks, Younes, Milik, Antonucci en Frenkie de Jong), twee jongens voor de toekomst en 4 gerichte directe versterkingen.

Ook zie je dat de investeringen in de opleiding en jong Ajax zich nu uitbetalen, Bazoer, Tete, Riedewald zijn definitief doorgebroken. Van de Beek, Cerny en Muric hebben op de deur geklopt en Nouri, Dolberg, Frenkie de Jong zijn alweer de volgende die aankloppen. Uitstekend!

Ajax gaat een klein verlies draaien dus meer zat er echt niet in, financieel gezien. De waarde van de selectie is echt ongekend hoog.

En wie zou De Boer moeten opvolgen dan? Stam? Iets anders weet ik niet.

9 mei 2016 om 13:44

Peter Bosz. Iemand die wel weet hoe je mooi voetbal speelt. Em met het materiaal van Ajax moet je mooi voetbal spelen. Ben Frank enorm dankbaar voor de 4 titels, maar elk jaar met enorm laf spel.

9 mei 2016 om 13:45

Ik zou maar eens gaan voor een buitenlandse trainer. Die zit ten eerste al niet bij een van de twee kampen binnen ajax en het is voor Nederland tijd dat er invloeden komen van buitenaf. Nieuwe ideeën en inzichten is waar het Nederlandse voetbal aan toe is. Ik zie geen enkele Nederlandse trainer meer die onze top-clubs iets nieuws kunnen brengen. Een ander kijk op trainen en wedstrijdinstelling is van harte welkom. Zeker bij Ajax. Dit zelfde geldt trouwens ook voor PSV als Cocu ooit weg zou gaan.

Ook zou Ajax eens moeten investeren in een breder spelers/scouting netwerk. Verder dan Barcelona-B en Arsenal-B en een verdwaalde Zweed komt Ajax niet. Nedrelandse spelers kunnen we allemaal wel scouten, al loopt er op de Nederlandse velden op Ziyech na geen enkele aanwinst voor de top-2 rond. (nee ook Janssen niet).

9 mei 2016 om 13:49

Ajax moet volgend jaar geen Europees spelen maar terug naar de basis gaan. Sportief geen meter vooruit enkel Younes en Milik positief met Gudelj.

9 mei 2016 om 17:18

Je vergeet Dijks t.o.v Boilesen..
Tete t.o.v van Rhijn, Riedewald t.o.v wandelaartje Moisander..

Ajax is er echt wel meer op vooruit gegaan dan je nu beweert. Jammer genoeg niet genoeg en hebben wij ook de pech gehad dat PSV er ook niet (genoeg) op achteruit was gegaan.

9 mei 2016 om 13:48

Dat halen we toch niet geloof me nou maar. Na PSV heeft geen enkele club wat gepresteerd in Europa. Als we dit jaar het opnieuw doen en dat gaat gewoon gebeuren is de plek weg. Zeg het al jaren Nederland hoort niet in de Champions League maar Europa League. We hebben de kwaliteiten er niet voor. Nederland moet samen met België een competitie beginnen. Dit is gewoon een aflopende Schotse competitie geworden.

9 mei 2016 om 14:26

Ja op dit moment wel. Ik ben niet zo bijster positief over Nederland. PSV heeft een aardige selectie en die van Ajax zou wel meer moet kunnen als vorig jaar Europees. Maar de rest van de Nederlandse clubs stellen niks voor. En je moet wel presteren als land zijnde. Dat gaat PSV niet nog een seizoen doen of Ajax de voorrondes haalt of ver komt in de EL. We moeten lekker opleiden en verkope sportieve successen zijn maar gebaseerd op hoop.

9 mei 2016 om 17:53

Je zegt dat de rest weinig voorstelt maar Feyenoord kwam in ieder geval uit z'n groep (met beter tegenstanders dan Ajax) en AZ heeft het vaker geflikt om ver te komen en sowieso sterkhouder Vlaar houden.
Daar komt nog bij dat we geen GAE of FC Groningen hebben die gegarandeerd gaan falen.
Hopen dat Heracles niet de Play-offs wint, dan heb je gewoon een rijtje ploegen die het best aardig kunnen doen.
Nederland deed het niet eens slechter dan een Tsjechie of Zwitserland, het is gewoon dat de punten vaak door 6en moest, waar andere landen het maar door 4en hoefden te delen.

Fijne vent is De Boer en ook een goede trainer voor Ajax geweest. Af en toe een frisse wind is echter ook niet gek. Hoop dat ie een mooie uitdaging vind, daar is ie wel aan toe.

Zou mooi zijn als spelers weg willen omdat ze volgend jaar geen cl spelen. Dan denk ik bij mijzelf;; het is je eigen stomme schuld en verantwoordelijkheid, ga het eerst maar eens goedmaken richting je club en supporters voordat je er vandoor gaat. Laat eerst maar eens zien dat je een toegevoegde waarde bent voor een andere club lamzak. Maar ja, wegrennen is waarschijnlijk makkelijker.

9 mei 2016 om 13:56

Ik hoop dat er spelers weggaan. Het boeit mij niks ze zijn allemaal vervangbaar.

Ik denk dat de boer en el ghasi weg gaan, over de andere twijfel ik nog, maar wie dan aan het roer.
Misschien dat ze peter bosz voor 1 seizoen over laten komen en kluivert klaarstomen.

9 mei 2016 om 14:30

Hopen op Klaassen dat die ook weggaat. Die speelt het hele jaar al slecht. Op basis van doelpunten lijkt het wat.

9 mei 2016 om 14:40

overdrijven is ook een kunst, ja de laatste paar weken heeft deze een dip, maar welke speler heeft dit nu niet. Bazoer heeft gisteren dan niet gespeeld, maar deze was ook de laatste weken niet goed in vorm en zo kan je nog wel een paar op noemen. Maar laten we gewoon weer verder gaan en naar het volgende seizoen kijken hoe het dan weer gaat en welke trainer er voor staat. Ron Jans vind ik ook nog wel leuk.

9 mei 2016 om 15:06

Kun je nagaan: die wordt door de Televaag als speler van het jaar uitgeroepen, wat een bak zeg!

9 mei 2016 om 17:29

Pff man je weet niet waarover je het hebt. Klaassen is goed maar verkeerd gebruikt. Als rechtshalf was hij fantastisch. Helaas wile de Boer en Bergkamp hem een 10 maken waarvoor hij (nog) niet geschikt is. Deze aanvoerder stond er zelfs nog wanneer hij geblesseerd was en het team hem nodig had. Het is echt niet te geloven wat voor een dankbaarheid types als jij laten blijken voor die opofferingen. Het is de Boer die had moeten zeggen, dit doen we niet, Schone, Sinkgraven of Bazoer speelt. Maar ok de Boer weet dat je voor de balans op het middenveld en de spelopbouw bijna niet zonder Klaassen kan. Nee we moeten nu de ervaring wegdoen en weer een kind op het middenveld zetten die a la Sinkgraven de Europese progessie om zeek helpt. Kansloos figuur ben jij.

Enige positieve is dat we niet aan het EK meedoen. Hierdoor kunnen spelers sneller terug zijn van vakantie. Frank mag gaan, hij sorteert geen effect meer en heeft het hele jaar verbaasd met zijn rare opstellingen. Ook onder een nieuwe coach zal Ajax zich niet plaatsen en daarmee Nederland nog verder weg laten zakken op de lijst. Trieste zaak maar Nederland telt al tijden niet meer mee in het voetbal.

9 mei 2016 om 15:44

PSV heeft vooral een zakelijkere ploeg. Zo'n Luuk de Jong sleept ze er vaak doorheen met een goal of een assist. Daar kun je bijna de klok op gelijk zetten. Terwijl Milik als het er echt op aan komt vaak niet te zien is. Propper is ook zo'n speler.

PSV zou gisteren die 0-2 erin gelegd hebben en over en sluiten. Bij Ajax zie je het hele jaar al dat ze moeite hebben de zege over de streep te trekken.

Als je puur naar de individuele voetbalkwaliteiten kijkt, ontloopt het elkaar niet veel.

9 mei 2016 om 17:30

Misschien wel, misschien niet. Ajax supporters zijn het spel gewoon zat en er zit ook geen progressie meer in. Dan moet je af en toe een gokje wagen toch?

9 mei 2016 om 17:33

Van mij mag ie per direct weggaan. Ik ben er helemaal klaar mee. Leuk zo af en toe een titel winnen maar 2 jaar is die rek er wel uit. Laat hem maar lekker gaan. Nederlands voetbal moet meer down to earth worden. We zijn het niveau Tjechie etc.

9 mei 2016 om 19:55

Ongelooflijk, ik wil niet weten hoeveelste zeikreactie dit is dat ik van jouw lees..

Daar komt dan Bosz of vd Bron voor, of Direct Stam als ze hem geschikt achter. Over 2 a 3 jaar zou Kluivert het over kunnen, want daar zijn ze enthousiast over begreep ik. Er wordt weer net gedaan alsof dit een rampzalig seizoen is geworden, maar kanpioen worden was dit seizoen vanaf begin al niet eens een 50/50 met psv, maar lag psv ver voor. De uitkomst is zonde en de manier waarop zeer triest, maar wordt weer gedaan alsof het einde van de wereld is.

Ik hoop dat Frank blijft, maar ik denk dat hij vertrekt. En wie dan voor de groep? Ik vermoed Stam samen met Trustfull en Winter.... zou geen slechte staf zijn. Misschien aangevuld met Rijkaard of Ten Cate als ervaren mannen?

Ik denk dat Ajax in deze cruciale periode eindelijk maar toch eens de portemonnee moet trekken en 2 á 3 gelouterde spelers moet halen. Als Milik vertrekt, zou dan Van Persie niet een optie zijn? Die wil zich graag in de kijker spelen voor Oranje en is een spits die perfect bij de Ajax filosofie past. Daarnaast zou ik het niet zo gek vinden om Sneijder te halen.

9 mei 2016 om 15:57

Van Persie naar Ajax zou ik een slimme zet vinden. Mits de supporters hem pruimen?

9 mei 2016 om 17:18

Degradeer nog liever.

9 mei 2016 om 17:32

Dat hoopt elke feyenoord supporter ook, dat Ajax degradeerd.

Maar van persie naar Ajax....Ik weet niet of hij dat zelf ook zou willen. Daarbuiten is het salaris dat wij in Nederland bieden erg laag vergeleken met Amerika, China, ook met Turkije.

9 mei 2016 om 17:33

Geldt ook voor Sneijder en huntelaar. Die kunnen in de eerder genoemde landen minimaal het 4 voudige verdienen.

9 mei 2016 om 17:49

Haha.

Maar Van Persie is geen Feyenoorder hé. Zijn club is die andere uit Rotterdam
Dus ik denk niet dat hij daar problemen mee krijgt. Maar het zou toch fantastisch zijn om zo'n speler nog in de Eredivisie te zien spelen. Als je van voetbal houdt tenminste.

9 mei 2016 om 17:50

Vast wel? Het is meer zo dat ze bij Feyenoord van Van Persie walgen, tenminste, zoals ik dat altijd begrepen heb. Misschien zit ik ernaast.

De gevolgen van de tweede plek is dat Ajax het kampioenschap misloopt. Dat zou toch het ergste moeten zijn? Tegenwoordig is het belangrijker dat je mee mag doen in de CL en miljoenen kunt bijschrijven dan dat je daadwerkelijk een prijs wint.

9 mei 2016 om 17:51

Klopt. Maar als je er zo dichtbij zit, is het wel enorm frustrerend hé.

9 mei 2016 om 19:58

Ajax heeft de zaakjes goed op orde, geen CL begroting, dit jaar zullen we hoogstens een of twee miljoen verlies draaien maar we hebben ook een negatief transferresultaat, kortom meer uitgegeven dan dat er binnen kwam op dat gebied en dan lopen Boilesen en Duarte nog voor veel geld op een traningsveld rond. We hoeven niks te verkopen en zullen wat verkopen en inkopen, inkopen hoeft ook niet veel te zijn want er komt jeugd aan.

Ik hoop dat hij blijft, anders zou het weleens helemaal de verkeerde kant op kunnen gaan met Ajax. Een tijdperk dat we al kennen met Ten Cate, van Basten, Jol, Blind en noem die wisselingen maar op. Schuif Stam, Kluivert of Trustfull ofzo dan maar door. Iemand die de filosofie bij Ajax een beetje begrijpt. Een Bosz of Ron Jans zal vrees ik veel gaan inkopen en al die miljoenen die in de jeugdopleiding zijn gestopt is weggegooid geld. Een ervaren rot als van Gaal of Rijkaard is geen optie vind ik. Worden hoogstwaarschijnlijk dan maar voor een jaartje aangesteld en dan is bouwen op een team heel lastig. Nee, voor mij mag Frank zeker blijven. Frank is voor mij het gezicht van Ajax geworden. En bovendien heeft hij dit team net gesmeed en ik denk dat Ajax indien het team intact blijft zeker potten kan breken.

Zou niet weten waar Klaassen en Veltman naartoe moeten hoor, als ze weg willen. Verder dan een club uit het rechter rijtje komen ze niet in Duitsland/Engeland/Spanje. Napoli had nog interesse volgens mij. Daar mag Klaassen op dit moment super blij mee zijn.

9 mei 2016 om 16:07

Ik weet dst het niks zegt maar deze spelers hebben zelf aangegeven te willen blijven.

9 mei 2016 om 17:34

Klaassen zal wel zo Napoli speler kunnen worden. Maar Veltman echt geen idee leuk in Nederland maar buiten dat mist hij alles.

Als De Boer blijft zal hij toch eens uit een ander vaatje moeten tappen betreft het systeem want aanvallend voetbal en de tegenstander de wil opleggen is al 5 jaar niet meer aan de orde bij Ajax .
Ajax heeft topbedragen betaalt voor gudlje , singraven en nog een paar van die gasten maar heeft totaal geen goed of beter spel opgebracht .
Ook Klaassen wordt te groot gemaakt door media en door De Boer , maar die gozer heeft helemaal niets daar lopen er genoeg van rond in de eredivisie , 13 van in een dozijn .
3 tot 4 gelouterde spelers kopen , Huntelaar , Vlaar , Zyech en dan kom je wel verder , maar met deze pubers gaat dat niet lukken .
Bosz halen en die 3 spelers dan krijg aanvallend en goed combinatie voetbal , maar niet zoals het de laatste 2 jaar is gegaan .

Dat de selectie voor juli in orde moet zijn dat was vorig jaar niet anders. En toen heeft ajax het ook niet gered. Nu hopelijk wel met een nieuwe trainer.

Justus heeft natuurlijk helemaal gelijk in zijn artikel. Ajax mag dan wel kapitaalkrachtig zijn, maar het (wederom) mislopen van CL heeft rampzalige gevolgen voor het aantrekken van goed materiaal. Daarbij heeft PSV de selectie op dit moment goed in orde en gaan er waarschijnlijk maar 1 of 2 spelers weg die met deze extra inkomsten goed te vervangen zijn.

Of FdB weg laten gaan de oplossing is weet ik niet, maar feit is dat hij dit seizoen echt gefaald heeft met zijn ploeg. Zowel in de eredivisie als in Europees verband hebben ze zichzelf compleet voor schut gezet.

Ajax heeft voor komend seizoen nog wel een kans om het gat met PSV te dichten, maar dan moet er echt een hoop gebeuren en niet alleen veldvulling gekocht worden.

De spelers die volgens mij weg/verkocht moeten worden zijn: v Rhijn, Fischer, Serero, El Ghazi, Andersen, Schone en Klaassen (omdat die nog goed geld op kan leveren).
Spelers die verhuurd moeten worden: vd Hoorn, Muric, vd Beek, Sinkgraven, Zivkovic

Spelers die aangetrokken zouden kunnen/moeten worden: Huntelaar (scoort makkelijk en kan Milik een hoop leren), Ziyech, Engels (club Brugge), Donk en een rechtsbuiten.
Spelers die vanuit de jeugd overgeheveld moeten worden: Cerny en Nouri

En mijn favoriete opstelling zou dan zijn:
Toelichting. Bjorn Engels vind ik echt een verdediger voor de toekomst. Lang, sterk en naar mijn mening de nieuwe Kompany. Huntelaar scoort makkelijk en kan afwisselen met Milik, of zelf samen in de spits als er met 3 verdedigers wordt gespeeld. Op rechtsbuiten Cerny een kans geven, maar wel met een volwaardige vervanger daarachter. Zo'n jonkie gaat het team namelijk nog niet een heel seizoen lang dragen en er moeten veel wedstrijden gespeeld worden. Ziyech op 10 lijkt me vanzelfsprekend. Is de beste speler van de eredivisie en maakt het verschil voor Ajax.

Cilessen
Tete/Veltman
Engels
Riedewald
Dijks
Bazoer
Ziyech
Gudelj
Cerny
Huntelaar
Younes
9 mei 2016 om 22:33

@remcob

Het mooie is dat we nu juist terug kunnen vallen op waar we jaren en jaren in investeren, de jeugdopleiding. En wel op twee manieren, ten eerste de aanwas van nieuwe kwaliteit en ten tweede de transferinkomsten van jeugdspelers. Op de buitenposities en op het middenveld zitten we zo ruim in de spelers dat we wel wat moeten verkopen om voldoende perspectief te bieden, dat levert geld op. Als je nagaat dat we dit jaar met een negatief transferresultaat alsnog bijna quite draaien weet je dat we ongeveer alles kunnen spenderen wat we verkopen zonder dat we verlies draaien en er stroomt makkelijk 15 miljoen binnen maar dat kan ook 60 miljoen zijn.

Ajax hoeft nauwelijks te kopen, ik denk als we Haps en Huntelaar kopen dat we nog een flinke winst boeken en een hele sterke selectie hebben die kampioen kan worden. Ziyech kopen als Nouri en Sinkgraven hebt, wanbeleid, die jongen heeft nog niks laten zien in de top en kan zomaar net zo hard door het ijs zakken als bv. een Sulejmani.

PSV heeft een paar aflopende contracten en Lestienne en van Ginkel gaan sowieso weg of moeten voor flink wat geld aangetrokken worden.

10 mei 2016 om 10:19

Ik ben het niet helemaal met je eens. De kracht van Ajax was juist dat ze jeugdspelers in een goed draaiend elftal konden inpassen, wat draaide op een mix van ervaring en jonge kwalitatief goede spelers. Door nieuwe jeugd in te passen kon je doorselecteren of de iets oudere jongeren verkopen voor veel geld. Nu bestaat Ajax alleen nog maar uit jonge gasten, waardoor er geen vastigheid is en jonge talenten minder goed uit de verf komen.

Ziyech kopen is dus geen wanbeleid, maar kan er juist voor zorgen dat jongens als Nouri, vd Beek en Sinkgraven makkelijker gebracht kunnen worden. Daarbij zorgen goede prestaties in Europa ervoor dat je de echte supertalenten waarschijnlijk een jaar langer in huis kunt houden.

Als bovenstaande weer goed geregeld is en de genoemde doorstroom weer structureel op orde is, dan ben ik het met je eens dat er nauwelijks gekocht hoeft te worden. Maar met alleen jonge jongens zoals Muruc, Cerny, Sinkgraven, El Ghazi, Nouri, vd Beek etc. gaat het niks worden. Er zitten dan te weinig vastigheden in om constant te presteren en dan moet je accepteren dat je wedstrijden zoals tegen de Graafschap blijft verliezen en dat je voor het kampioenschap afhankelijk bent van het falen van Psv. Dat lijkt me niet de ambitie van Ajax. Die is namelijk het Bayern Munchen model. Vooral zelf opleiden, maar daarnaast je selectie aanvullen met de beste spelers uit eigen lang en eventueel een echte topper uit het buitenland (al komt dat laatste steeds meer voor helaas).

10 mei 2016 om 11:29

@remcob,

Ik kijk nu al ontzettend uit naar volgend seizoen! ik verwacht namelijk dat zowel Ajax, Feyenoord als PSV (met al het geld wat ze nu binnen krijgen) flink gaan investeren.

iyech zal Ajax inderdaad een stuk sterker maken maar die zal wel heel erg duur zijn voor Ajax. Engels heb ik nog nooit van gehoord? Ben benieuwd naar z'n kwaliteiten.

Cerny vindt ik zelf absoluut geen basisspeler waardig voor volgend seizoen, ik denk dat die nog een seizoen langer moet wachten..

Wat PSV betreft hoop ik dat ze van Ginkel vast kunnen leggen, wat is hij belangrijk geweest voor PSV het afgelopen half jaar. Hierbij hoop ik wel dat er gerouleerd wordt met Hendrix..

Daarnaast zal er versterking komen op de flanken van PSV verwacht ik, het afgelopen jaar zijn de flanken van PSV namelijk redelijk matig geweest met voornamelijk Narsingh en Locadia.

Ik ben benieuwd!

10 mei 2016 om 12:25

Bjorn Engels is een (relatief) jonge centrale verdediger. Groot, goede kopper en zou daarmee een aanvulling zijn op het aanwezige materiaal bij Ajax. Het is meer een type Engelse verdediger, dus man uitschakelen, maar opbouwend wat minder goed (maar zeker niet slecht). Ik vind hem heel erg lijken op Stones, die wereldwijd als 1 van de grootste talenten wordt beschouwd.

Zou echt een geweldige aankoop zijn voor Ajax als ze hem kunnen halen.

Een frisse, aanvallende wind zal Ajax goed doen. Dat moet dan wel in
combinatie met 4 of 5 aantoonbare versterkingen wil je nog enige kans
maken in de voorronde CL. Als er echt rigoureus wordt doorgeselecteerd
mogen er 10 tot 15 spelers vertrekken. Een lijstje? O.a. Veltman, Viergever,
Van der Hoorn, Dijks, Gudelj, Schone, Fisher, Sinkgraven, Andersen, Serero,
Van Rhijn, Zivkovich, EL Ghazi en bij een goed bod Bazoer, Cilissen en Milik.
Klaassen wil wel blijven, laat hem maar op 6 spelen, zoals Cruijff dat zag.
Blijven dan verder Tete, Riedewald, Younes, aangevuld met talentrijke spelers
als b.v. van den Beek, Nouri, Dekker, Cerny, Muric, Onana,
Met de verkopen kun je proberen b.v. Sneijder en Huntelaar als oud
Ajacieden terug te lokken, en daarnaast proberen Janssen en Ziyech te kopen.
En hopelijk komt Marc Overmars ook nog met wat konijnen uit de hoed.
Met een aanvallend ingestelde coach, b.v. Bosz, kun je de geest van het
beton(rot)voetbal onder Frank de Boer verdrijven.
Leuk, dat dagdromen, maar we zien volgend seizoen Mr. Cool (veltman) en
zeker de steeds op cruciale momenten zijn man laten lopende Rambo ((gudelj)
weer terug in de selectie. Mooi bij elkaar houden deze selectie. Ben je in ieder
geval zeker vrij van Europees voetbal op z'n laatst voor de winterstop....

Ik vind dat de boer moet blijven. Als je trainer van ajax of psv bent mag je van jezelf alleen maar stoppen met de titel

En zo ga alleen maar verder achter psv aanlopen want die Gaan wel Het geld inversteren en halen straks ziyech op en proberen van ginkel van Chelsea te halen dus in alles Gefaald als Ajax zijnde daar zal als de boer weggaat ook meerdere spellers weggaan waardoor je weer helemaal opnieuw kan beginnen en dus de kampioen voor volgend jaar ook al Bekend bedankt frank voor weer even jaar vol frustatie met soms een lichtpuntje

De Boer komt er wel heel makkelijk vanaf in de media. De Boer dacht gisteren een slotoffensief te kunnen creëren door een linksbuiten te positioneren als rechtsbuiten, een spits eruit te halen voor een rechtsbuiten en een linksback eruit te halen voor een linkercentraleverdediger. Wat een brevet aan tactisch onvermogen. Hij is zelf hoofdverantwoordelijk voor het verliezen van de titel op de laatste speeldag, zo dramatisch ging het niet tot aan de goal uit het niets van Smeets. Er werd genoeg gecreëerd, enkel de afronding was dramatisch en Jurjus hield veel tegen. En opeens gooit hij weer het hele elftal door elkaar, met als gevolg dat er een trechtervorming ontstaat rond de 16 zonder dat er een bal vanaf de zijkant kan worden ingebracht. Enkel door geluk of door een bevlieging van Younes kon een goal worden gemaakt. Waar is dat positiespel gebleven wat hij zo belangrijk vond toen hij werd aangesteld en wat de reden was dat Ajax in het eerste jaar kampioen werd?

En als je dan toch zo graag wat meer diepgang wilt hebben als spits, wat een totaal onlogische redenering is als het 1-1 staat, dan had je Zivkovic moeten meenemen naar Doetinchem en niet vijf buitenspelers. De Boer is in zes jaar tijd veranderd van iemand die vrij logisch nadacht over voetbal naar iemand met totaal onlogische, onbegrijpelijke keuzes waardoor Ajax finaal de plank misslaat in Europa en de titel verliest in de eredivisie. Het vertrek van De Boer en het aanstellen van een logische opvolger (bosz) zou voor de toekomst van Ajax een grotere prijs zijn dan het winnen van de titel.

Laatste jaren is Frank niet in staat gebleken om zijn elftal er te laten staan als het moest. De kampioenswedstrijd gisteren, de bekerfinale tegen Pec, verschillende Cruijffschalen die niet gewonnen werden, voorronde CL tegen Rapid en in de EL. In de belangrijke wedstrijden geeft Ajax de laatste jaren niet meer thuis. Ook de keuzes van de trainer zelf zijn niet meer te volgen. Dat is nog het ergste. Dan is het beter tijd om te vertrekken.

Pfff, hopelijk is hij snel weg. Heb respect voor hoe hij dingen aanpakte maar is duidelijk geen inspirator naar de groep meer, heeft nooit een visie op het spel van Ajax kunnen drukken (althans, ik neem aan dat dat saaie voetbal zijn visie niet was) en de resultaten zijn de laatste twee seizoenen gewoon dramatisch.

Het is tijd voor een frisse wind ookal heb ik niet de ilusie dat de Ajax directie wel visie heeft. Die komen gewoon met Brom op de proppen, lekker makkelijk, uit Alkmaar zoals gewoonlijk. Helaas zal er onder Brom niet veel veranderen, doet het goed in de subtop maar was ook bij Anderlecht angsthaas nummer 1.

Er moet iemand staan die geen verdediger was, iemand die beter kan omgaan met karakters en iemand die Ajax of Amsterdam gerelateerd is. Het liefst nog met ervaring ook. Ik zou het aandurven met Pastoor. Lekker eigenwijs, heeft bewezen het vak aan te kunnen en leuk spel op de mat te leggen. Seedorf, Jonk, Jans en Bosz als secundaire mogelijkheden die allen wat missen.

En misschien wel het belangrijkst wordt het vervangen van Overmars. Ben nog geen man in het voetbal tegengekomen die zo apatisch zijn ding doet. Een TD moet er als de kippen bij zijn om een team scherp te houden indien de trainer faalt. Dit doet de Ajax trainer nu al jaren en van Overmars horen we nooit iets. Jordi Cruijff?

Ja, en dan nog Frankie. Ben bang dat hij ergens in UAE of bij een middenmoter in Belgie terechtkomt, eventueel een club als Newcastle, Bremen, Malaga of een andere hopeloze club die vroeger of later afdaalt uit de hoogste Engelse, Duitse of Spaanse divisie en waarbij de komst van Frank dat proces zeker zal versnellen.

Wat ik gisteren al zei, kost dit geintje ons twee jaar. Die selectie op tijd rond zal niet lukken. Weer geen CL met dank aan geklungel in het technisch hart.
Als FDB enig verantwoordingsgevoel heeft voor Ajax dan loopt hij nu niet weg

9 mei 2016 om 19:53

Dat denk ik niet. De selectie is praktisch al rond eigenlijk moeten we wat verkopen om niet teveel concurrentie te hebben en jeugd perspectief te bieden, enige wat we nodig hebben is een extra spits en linksback. Vertrek van El Ghazi of een middenvelder kunnen we opvangen. En als van der Hoorn niet wilt blijven zou ik St. Juste halen.

GK: Cillessen, Onana, de Lange
RB: Tete, Owusu, Sanniez
Rcv: Veltman, van der Hoorn, Doekhi (alweer aangetrokken voor de toekomst)
Lcv: Riedewald, Viergever, Mirani
LB: Dijks, Haps (halen), Savastano
RM: Gudelj, van de Beek, Eiting
LM: Bazoer, Sinkgraven, Castillo
AM: Klaassen, Nouri, Frenkie de Jong
RA: El Ghazi, Muric, Becker
SP: Milik, Huntelaar, Dolberg
LA: Younes, Fischer, Cerny, Dekker

9 mei 2016 om 20:40

@afcanats
Heb jij gisteren onder een steen gezeten??????
We hebben niet gewonnen van de graafschap. Hoop niet dat een al te grote schok is.
Hoe kan je nou zeggen dat de selectie op orde is? Waar ik al zo vaak op gehamerd heb de laatste jaren is gisteren weer gebeurd. Te weinig kwaliteit om zelfs van De Graafschap te winnen en jij vindt dat het zo wel verder kan?
Man gisteren bleek toch weer dat we ervaring nodig hebben.
Verder blijf jij voorstander van 11 spelers en een veel mindere bank. Kijk Klaassen of Bazoer. Die kunnen geen seizoen volhouden en wat krijgen we dan......een klaassen die er geen reet meer van bakt en Serero in de plaats van Bazoer. Wil je dan weer niet presteren in Europa?

We hebben ervaring nodig. Minimaal 1 per linie. En niet weer voor de tribune maar directe versterkingen.

Van mij mag de boer weg. Maar zou het heel laf vinden na zijn falen gisteren.

9 mei 2016 om 22:18

@hansje

Ik weet dat er structurele fouten worden gemaakt, er mist killer instinct maar dat betekend niet dat alles meteen waardeloos is. Ik denk dat de selectie dat nu ook wel beseft, dit seizoen staat bol van het dom weggeven van wedstrijden, dan noem ik NEC thuis, Roda uit en de graafschap uit maar zeker ook Rapid uit. Ik geloof erin dat mensen kunnen leren van fouten zeker jonge spelers zoals wij die veel hebben, er is enorme progressie geboekt met deze groep en dat zag je terug in het laatste halfjaar maar net niet genoeg.

Een beetje ervaring erbij zou goed zijn, maar zoals gezegd men heeft nu ook weer een karrevracht aan ervaring erbij. Haal Huntelaar bij deze selectie en je hebt die ervaring. We hebben zoals ik het neerzet ook volgend jaar 4 volwaardige basisspelers (gudelj, Sinkgraven, Bazoer en Klaassen) en twee talentvolle back ups, dat is uitstekend. Wie doe je anders weg? Bovendien ervaring is geen garantie dat zie je ook aan oranje in de kwalificatie, genoeg ervaring.

10 mei 2016 om 02:34

Naast het vertrek van Schone, Van Rhijn, Boer, Serrero vergeet je Zivkovic, Anderssen, Azzouzi, Duarte, Menig, Beckers, Ligeon. Die gaan echt niet in Jong voetballen en eigenlijk moet Ajax het aantal contractspelers verminderen. Urby en Huntelaar zijn wel goede versterkingen maar er moet eerst ruimte gemaakt worden in het salarishuis.

En denk je dat Viergever en Van der Hoorn nog een jaar 2e viool willen spelen? Ook Fischer, El Ghazi en Milik zijn minder te spreken over De Boer. Bovendien is er onenigheid in de technisch staf. Een nieuwe trainer lijkt wel noodzakelijk.

De RvC bewaakt het operationeel resultaat en naast het kleiner houden van de technische staf, wordt de inkrimping van het aantal contractspelers verder geconcretiseerd met het opheffen van de A2.

10 mei 2016 om 12:32

@afcanats

Je hebt gelijk dat het grootste gedeelte van de selectie wel rond is, maar de selectie zoals jij de hierboven neerzet is gemiddeld 21 jaar oud. Daarmee ga je het simpelweg niet redden, omdat die jonge gasten de ervaring missen wat er nodig is qua energie bij tegenslagen. Daarbij is het wel een selectie vol lichtgewichten. Veel jonge frivole voetballers, maar onvoldoende kracht en strijders in de selectie.

Ik denk dat Frank de Boer een nieuwe uitdaging moet zoeken. Everton of Arsenal zoals iedereen zegt. Frank is een goeie coach, maar het komt er niet uit. Dat is niet erg, dat overkwam Klopp bij Dortmund ook. Soms is een frisse wind gewoon nodig.
Maar wie de nieuwe Ajaxcoach wordt is nog een raadsel..

Als de voetballerij zo opportuun was als deze column zou die hele bedrijfstak niet meer bestaan. Wat een onzin dat De Boer de trein heeft gemist. Gisteren is hem de das omgedaan door een momentopname, waar hij als trainer geen grip meer op had. Een team van gemiddeld - wat? - 23 jaar staat onder een enorme druk en dat loopt verkeerd af. En nu zou hij ineens een slechte trainer zijn voor al die clubs die belangstelling voor hem toonden? Dat lijkt me sterk, net zoals ik me ook niet kan voorstellen dat verstandige beleidsmakers hem aanrekenen dat hij maar niet doorkomt in de Champions League. Frank de Boer moest het altijd maar doen met de afbeknibbelde kleuterklas die Marc Overmars hem elk jaar in de maag splitste. En daar heeft hij het de afgelopen 5,5 jaar uitstekend mee gedaan!

De opmerking dat Davy Klaassen vertrekt is al achterhaald voor die ueberhaupt geplaatst is. Klaassen heeft aangegeven dat hij niet zal vertrekken bij Ajax. En dat Cillessen en Veltman hun heil elders zouden zoeken: zijn die onvervangbaar dan? Zeker Veltman lijkt me toch makkelijk te vervangen? Haal Ron Vlaar gratis op uit Alkmaar, en je bent al beter af!

De vraag blijft natuurlijk wel wat Overmars voor plan heeft klaarliggen. Als die weer een piepjonge selectie de voorronde instuurt is hij definitief ongeschikt voor zijn functie. Men zal nu echt met een paar miljoen moeten gaan smijten om twee of drie toppers van 25+ te halen om de ruggengraad voor het elftal te vormen. Bovendien kan enige creativiteit ook geen kwaad, want enkel Cerny en Younes brengen Ajax verrassing. Als ik Overmars was, zou ik Huntelaar en Maxwell eens polsen voor een terugkeer en vol inzetten op de aanschaf van Ziyech. Doe je dat, en dan ziet alleen de zomer er al een stuk zonniger uit als eind juli de kaarten al geschut gaan worden!

Cillessen
Tete
Veltman
Riedewald
Maxwell
Klaassen
Ziyech
Gudelj
Cerny
Huntelaar
Younes
9 mei 2016 om 19:43

@gomes

inderdaad, frank is het beste wat ons is overkomen, hij heeft heus fouten gemaakt maar dat maakt iedereen. het is juist de kunst om ook nu de rust te bewaren hem minimaal nog een jaar te houden (liefst zelfs langer) dan kunnen we een opvolgers zoals kluivert rustig klaarstomen.

waar ik het dan weer niet mee eens ben is het neersabelen van overmars, net als dat frank inderdaad niet een te dure selectie tot zijn beschikking krijgt, heeft overmars niet meer budget. ajax investeert maximaal in de opleiding en dat gaat nou eenmaal ten kosten van het transferbudget, sterker nog ik denk dat we op een licht verlies afstreven dit jaar, dat geeft al aan dat maximaal gespendeer heeft. als we dan kijken wat hij voor een miljoen of 11 heeft gehaald met dijks, milik, frenkie de jong, antonucci en younes en gudelj denk ik dat hij het heel goed heeft gedaan.

ik zie het team graag bij elkaar blijven met een extra lb en een spits ben je dan al helemaal klaar en moet je eigenlijk naast van rhijn nog een buitenspeler en middenvelder verkopen om iedereen voldoende perspectief te geven. dit team was het afgelopen halfjaar al erg goed en flink gegroeid, als je op dat niveau begint dan heb je zeker kans op de titel volgend jaar. het plan van overmars is volop in werking, namelijk oogsten vanuit de opleiding, bovendien hoeven we niemand te verkopen budget technisch gezien, ook een flinke plus want in 5,5 jaar is er ook veel gesaneerd.

we hebben onze eigen ziyech met nouri.

gk: cillessen, onana, de lange
rb: tete, owusu, sanniez
rcv: veltman, van der hoorn, doekhi (alweer aangetrokken voor de toekomst)
lcv: riedewald, viergever, mirani
lb: dijks, haps (halen), savastano
rm: gudelj, van de beek, eiting
lm: bazoer, sinkgraven, castillo
am: klaassen, nouri, frenkie de jong
ra: el ghazi, muric, becker
sp: milik, huntelaar, dolberg
la: younes, fischer, cerny, dekker

verhuren: menig, andersen, zivkovic, el azzouzi, warmerdam
verkopen: serero, van rhijn, schone en een buitenspeler (of verhuren)

9 mei 2016 om 20:56

Tja, aan jeugd geen gebrek. Maar het is toch treurig als je met het jongste elftal in de Champions League ooit de bak in gaat tegen Rapid Wien? Dat wil je toch niet als Ajax zijnde? En Frenkie de Jong gaat dat volgend jaar niet veranderen hoor, en Antonucci - die gozer moet volgens mij zijn debuut nog maken, dus hoe kan dat nu al een succes zijn? - al helemaal niet.

Ajax heeft meer balans nodig in zijn selectie. Talent genoeg, maar graag wat meer ervaring. Meer dan alleen Davy Klaassen kan bieden. Ajax heeft spelers als Moreno, Guardado en De Jong nodig, spelers waar de jongere spelers zich aan op kunnen trekken, waar je je spel aan op kunt hangen. En denk trouwens niet dat PSV alleen maar inzet op het directe resultaat. Voor de komende jaren is PSV bezig om De Wijs, Bergwijn, Paal, Scammaca, Lundqvist, Laursen en Rigo klaar te stomen voor het eerste. Ook uitstekende talent, maar ze stromen wel door naar een selectie waar de druk aanvankelijk niet zo groot is om te presteren. Bergwijn gaat veel leren van Guardado en De Jong leren volgend jaar; wie gaat Cerny bij de hand nemen?

9 mei 2016 om 22:25

dat is waar, maar dat is tegelijkertijd ook de filosofie en kracht van ajax echter niet zonder risicos. financieel doen we het daardoor wel heel goed en kunnen we zonder cl, bovendien halen we veel kwaliteit uit de opleiding, kwaliteit die we ons financieel niet kunnen veroorloven door enkel te kopen. moet ook wel want we investeren er veel in, het past binnen de ajax filosofie om het zo te doen.

wel denk ik dat een of twee ervaren krachten het compleet zouden maken. psv komt nu goed weg, maar die ervaring nou het verschil heeft gemaakt? nee nauwelijks, psv is gewoon de beste laat daar geen onduidelijkheid over zijn maar de jonge ajax selectie had bijna de kaas van het brood gehaald.

het beleid van psv is dodelijk voor het perspectief in de jeugdopleiding, er zit echt wel talent maar je moet ook durven om ze te laten spelen dat doet men bij ajax wel wat meer, ik denk dat op de lange termijn meer succes op levert. bindt je beter jeugdspelers en hou je meer geld over uiteindelijk voor versterkingen, ajax hoeft nu bv. nauwelijks aankopen te doen. psv denk ik wel, alleen al omdat zowel lestienne als van ginkel gehuurd zijn en wat contracten aflopen.

De Boer zie ik wel vertrekken, als een Everton daadwerkelijk op de stoep zou staan denk ik dat hij daar heel blij mee mag zijn. Mooie club, ook wel wat mogelijkheden. Een frisse wind zou niet slecht zijn bij Ajax. Ze spelen zeker niet slecht, het feit dat ze met een gemankeerde verdediging zou weinig tegen goals binnen kregen is heel knap. Maar het team mist bravoure en bij de club ontbreekt ambitie. Ik ben erg benieuwd wat Ajax deze zomer gaat doen, het momentum is voorbij voor Ajax en ze moet zichzelf toch weer een beetje herontdekken. Juist nu zouden ze er goed aan doen om een stevige slag te slaan op de transfermarkt en ook een trainer van formaat te halen in de Boer weg gaat.

Ondankbare Ajax fans die zeggen dat Frank weg moet gaan. Hij gaat waarschijnlijk weg en ik hoop echt dat Wim Jonk de coach wordt. Echter schat ik die kans niet heel groot

Galatasaray zoekt nog een trainer. Riekerink Hoofd jeugdopleiding, Frank de Boer trainer en Sneijder co-aanvoerder. Frank heeft een Galatasaray-verleden, why not ?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren