Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: Sakho gaat niet in beroep en kan lange schorsing verwachten

Laatste update:
/

Mamadou Sakho is positief getest op doping, zo meldt Liverpool zaterdag via de officiële kanalen. De verdediger annex Frans international van Liverpool zou, naar verluidt, een afslankmiddel hebben gebruikt waarin stoffen zitten die op de verboden lijst staan.

In afwachting van een straf heeft Liverpool er, in overleg met Sakho, voor gekozen om de verdediger voorlopig niet op te stellen. In 2011 werd Kolo Touré, destijds speler van Manchester City en nu ploeggenoot van Sakho bij Liverpool, voor een vergelijkbaar vergrijp zes maanden geschorst.

Het was de Europese voetbalbond UEFA die Liverpool op de hoogte bracht van de positieve test van Sakho na de thuiswedstrijd tegen Borussia Dortmund (4-3), medio april. De verdediger heeft tot dinsdag om te reageren op de aanklacht. Het ligt voor de hand dat hij niet alleen het restant van het seizoen mist, maar ook het naderende EK in eigen land.

Update 27 april 12.16 uur - Sakho gaat niet in beroep en kan lange schorsing verwachten
Liverpool-verdediger Mamadou Sakho gaat niet in beroep tegen het resultaat van zijn dopingtest, zo melden diverse Engelse media. Het lijkt erop dat Sakho zo schuld bekent en dat hij ook niet in beroep zal gaan tegen een mogelijke schorsing. De 26-jarige Fransman is, zolang het onderzoek van de UEFA gaande is, sowieso niet inzetbaar voor manager Jürgen Klopp.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat had ik niet verwacht. Maar als het waar is dan moet hij gewoon geschorst worden.

Om te vermageren? Serieus? Zo'n profvoetballer kan toch makkelijk zonder die dingen op gewicht blijven/komen, die mannen trainen 5 op 7 op professioneel niveau. Dom.

23 april 2016 om 14:52

Inderdaad als je gewoon hard traint en let op wat je eet lijkt het mij totaal overbodig. Ik ben erg teleurgesteld als dit met intensie was. Waarschijnlijk geschorst en terecht

23 april 2016 om 14:53

Ik zou niet zeggen dat het makkelijk is, sommigen hebben niet de aanleg om op gewicht te blijven die moeten er keihard voor werken. Als ze dan een wondermiddel vinden dat het veel makkelijker maakt voor ze dan grijpen ze ernaar. Het blijft dom, maar sommige kiezen nou eenmaal de makkelijkere manier.

23 april 2016 om 15:00

Ja dat klopt, hangt af van je genen en je metabolisme, maar ik vind het vreemd dat een voetballer dit in het midden/naar het einde van een lopend seizoen doet, waarin hij toch al fit zou moeten zijn? Bovendien leven deze mannen als echte rasatleten, dan mag je een traag metabolisme hebben, fit word je toch en al zeker rond deze periode van het seizoen, Sakho zal na zijn carrière indien hij aanleg heeft om dikker te worden hier wel last van ondervinden, maar nu zou hij geen pillen nodig moeten hebben, indien hij de simpele clubregels volgt qua eten en gewoon traint.

23 april 2016 om 17:49

Ik snap je, maar wanneer je bij een club als Liverpool speelt krijg je toch geweldige professionele begeleiding? Als het dan nóg niet lukt had je altijd in overleg met de club kunnen gaan over medicijnen, de club kan dan laten testen of ze zijn toegestaan of niet

23 april 2016 om 15:08

De kans dat hij het gebruikte om effectief te vermageren zal klein zijn.
Er zijn meerdere mogelijkheden, het kan andere heftigere middelen verbergen of het kan een ander positief neveneffect hebben op je lichaam. Dat het toevallig een vermageringsmiddel is hoeft niet ter zake te doen.
Beetje stom om daar nu mee te experimenteren als je weet dat je ploeggenoot er al eens mee gepakt is.

23 april 2016 om 15:11

Naja sowieso dom dat ie dit doet, met welke motivatie dan ook. Hoop voor hem dat het goedkomt betreffende het EK, een voetballer wil daar toch bij zijn.

24 april 2016 om 00:14

Aangezien het zeer waarschijnlijk is dat hij dit bewust als doping heeft gebruikt, hoop ik juist dat hij het EK op de bank mag meemaken. Iets met brand en blaren.

Als hij in een individuele sport actief was geweest was de zege afgepakt, toch benieuwd wat de Uefa nu gaat doen, had toch een groot aandeel in de overwinning op Dortmund?

23 april 2016 om 14:47

Te groot wat zuur ook voor klopp dat dit onder zijn neus gebeurt en ogenschijnlijk groot effect heeft gehad

23 april 2016 om 14:54

Daarom ben ik benieuwd wat de Uefa gaat doen, er zijn clubs voor minder uit een toernooi gehaald, niet onterecht eruitgehaald, maar voor iets wat ik minder erg vind, Real en PSV met een geschorste speler opstellen bijvoorbeeld, wel terecht dat ze uit het toernooi gehaald zijn, maar het feit op zich vind ik minder erg.

23 april 2016 om 15:11

Ik zou het niet onterecht vinden, maar ik denk niet dat ze eruit zullen vliegen.

Wel een serieus verschil met Real Madrid: van Real was het haar eigen schuld. Hier kan Liverpool in principe niet zo veel aan doen. De spelers nog meer op het hart drukken/verplichten om te controleren of producten niet op de verboden lijst staan, maar veel meer kan je niet doen, lijkt me. Dan nog kan het zijn dat een speler dit stiekem neemt en en hoopt dat hij door de mazen van het net glipt. Dan ben je als club niet echt aansprakelijk vind ik.

23 april 2016 om 16:12

Dan ga je ervan uit dat liverpool of hun specialisten er niets vanaf wisten. Waarom zou een speler dit op eigen houtje doen? Die krijgt toch zn poen wel.

23 april 2016 om 16:24

Niet als 'ie te zwaar is om in de basis staan, vervolgens te zwaar om op de bank te zitten en voor je het weet speelt 'ie bij een mindere club en krijgt 'ie dus z'n poen niet.

23 april 2016 om 17:37

Lol vergezocht .. Totale onzin natuurlijk want zn contract loopt nog door en in voetbal krijg je altijd nog 23 kansen.

23 april 2016 om 14:49

Een heel groot aandeel zelfs. Hij had een paar aanvallen gestopt en had ook de 3-3 gemaakt.

23 april 2016 om 14:52

Arijan Ademi testte eind 2015 ook positief na de zege van Dinamo Zagreb tegen Arsenal en die had ook een aandeel daarin maar die zege werd ook niet afgenomen dus het lijkt me sterk.

De heenwedstrijd is ook al nu donderdag denk ik, dan is het onderzoek nog niet voorbij.

23 april 2016 om 14:57

Zou kunnen, ik kan mij dit niet meer voor de geest halen, maar was die net zo bepalend voor een uitschakeling als dat Sakho was?

Heb het ff opgezocht, maar kon niet zo snel vinden of hij gescoord had, ook was Arsenal niet uitgeschakeld door deze verliespartij, dus de impact was minder groot.

23 april 2016 om 14:59

Ik vind dat als de speler op het veld staat dat het genoeg is. ongeacht of hij er 12 ni een mandje legt. of enkel 1 pas breed heeft gespeeld.

Als ze voor dezelfde vergrepen de ploeg niet strafte vroeger, nu ook niet

23 april 2016 om 15:03

Dat weet ik niet meer, ik kende hem vooraf ook niet dus heb er natuurlijk niet speciaal op gelet.

Waarschijnlijk niet. Sakho heeft gescoord en had dus een erg belangrijk aandeel in de zege maar ook zonder goal kan je belangrijk zijn, Ademi heeft de volle 90 minuten gespeeld dusja, hij zal zijn rol wel hebben gespeeld.

Ik denk niet dat de overwinning van Liverpool ongedaan wordt gemaakt.

Edit: neen, ik heb het ook gegoogled, Ademi heeft niet gescoord. Ik deel de mening van godsson, alleen denk ik niet dat de Uefa zo zal beslissen.

23 april 2016 om 15:32

@godsson dat vind ik ook. Het aandeel van een speler in een wedstrijd is ook nauwelijks kwantificeerbaar

23 april 2016 om 15:11

De zege zal pas in het geding komen als er structureel sprake zou zijn van doping een club kan zich er vrij makkelijk op beroepen dat het niet in de hand heeft wat een individuele speler doet. Pas als er dus meerdere spelers gepakt worden en er een patroon is dat de club hier kennis van kan hebben wordt het een ander verhaal.

27 april 2016 om 13:56

Ja volgens mij moeten er dan minimaal 3 spelers gepakt worden.

Wat ontzettend dom zeg.

Hebben sporters en sportclubs geen adviseurs of medici die hun op de hoogte houden van zulke dingen? Lijkt me toch belangrijke informatie. Nu heb je bijvoorbeeld die Sharapova die geschorst is, in het verleden had je sprinters die geschorst werden. En telkens zeggen ze 'ik wist het niet'.

Wat een lage straf ten opzichte van wielrenners. Ik neem aan dat voetballers andere producten gebruiken dan wielrenners aangezien bij voetbaal meer baat is bij kracht dan bij uithoudingsvermogen. Daarnaast vraag ik me af hoeveel doping er wordt genomen onder de voetballers. Ze worden nauwelijks gecontroleerd en Eufemiano Fuentes zei dat als alle in beslag genomen documenten bij Operación Puerto bekend zouden worden gemaakt Spanje waarschijnlijk zijn wereldtitel voetbal moest inleveren.

27 april 2016 om 13:15

Punt is dat bij voetballers er nog geen bloedpaspoorten zijn. Als Fuentes openheid van zaken zou geven dan zou Spanje idd de wereldtitel verliezen. Datzelfde gold trouwens voor het WK in 98. Er is een goed boek geschreven over doping in de media genaamd 'shot'van Thomas Kistner

Zal ook waarschijnlijk dan niet mee gaan met Frankrijk voor het komende EK.

23 april 2016 om 15:03

Wordt weer niks met Frankrijk. Eerst het gezeik met Benzema en nu dit weer. Er is het laatste decennia iedere keer wat daar.

23 april 2016 om 15:16

Terwijl het volkomen onnodig is om ze niet mee te nemen.
Dat wat met Benzema is gebeurt heeft totaal niet met het voetbal te maken.

23 april 2016 om 17:35

Het heeft alleen wel met ploeggenoten te maken....

24 april 2016 om 11:10

Ja klopt maar heeft niks met het voetbal te maken.
Ik zou eerder Valbuena thuislaten.

27 april 2016 om 12:52

Ja, want als je Valbuena thuislaat en Benzema meeneemt vanwege een incident dat voor een groot deel te wijten is aan Benzema geef je een goed signaal af naar de spelersgroep. Die zitten dan ook echt niet te wachten op iemand die een ploeggenoot genaaid heeft. Voetbal is een groepsproces, geen individuele sport.

Tsja, totaal niet verbaasd. Het is naief om te denken dat het voetbal niet onder de doping zit. Wielrennen en atletiek zijn echt niet de enige sporten waar structureel doping gebruikt wordt/werd. Zoals de Spaanse doping arts Fuentes al zei; 'als ik mijn mond open doe, is Spanje elke medaille van de Olympische Spelen de afgelopen jaren kwijt'. En lees het boek over Rasmussen maar (gele Koorts). Daarin vertelt die gewoon dat die aan bloeddoping deed met een paar Nederlanders en Oostenrijkers aan dezelfde machine. Die Oostenrijkers waren geen wielrenners, maar deden aan een wintersport.

Zou Liverpool de overwinning afgenomen kunnen worden?

23 april 2016 om 15:12

De zege zal pas in het geding komen als er structureel sprake zou zijn van doping een club kan zich er vrij makkelijk op beroepen dat het niet in de hand heeft wat een individuele speler doet. Pas als er dus meerdere spelers gepakt worden en er een patroon is dat de club hier kennis van kan hebben wordt het een ander verhaal.

Wow heftig dit, ik dacht ja als die ook zes maanden krijgt prima maar natuurlijk heb je het EK in zijn eigen land nog... Rybka, Ademi, Toure gingen hem voor. Opnieuw tragisch nieuws voor Liverpool dit na de rotblessure van Origi.

Per direct Liverpool uit de EL halen, Villareal met een walk over naar de finale. Ook alle inkomsten uit de EL moet Liverpool terugbetalen vind ik.

23 april 2016 om 15:35

Ja, bij de renner zelf... Niet het hele team. Dus, Sakho schorsen en hem zijn wedstrijdbonussen terug laten betalen prima, maar Liverpool als geheel schorsen staat niet in verhouding tot het vergrijp.

23 april 2016 om 15:43

Sakho is ook een onderdeel van het team, mede door hem konden clubs niet (genoeg)scoren tegen Liverpool. Hij scoorde zelfs een belangrijke goal tegen Dortmund wat de uitschakeling van Dortmund inleidde. Of moet je een paar dopinggevallen in een team hebben om een team als geheel te straffen?
Dat lijkt me niet logisch, 1 dopinggeval als basisspeler moet al voldoende zijn om een club als geheel te bestraffen.

23 april 2016 om 15:49

Nou als ik mij goed herinner werd Festina destijds uit de tour gezet, terwijl het nooit bewezen wedr dat Virenque doping had gebruikt, maar weet eigenlijk niet meer precies hoe dat toen zat.

Wel er is zelfs een Festina wikipagina over de affaire, bija alle mensen, renners en volgers werden aangehouden door de politie en 5 van de 9 renners bekende doping te hebben gebruikt, dus dat was een iets andere reden

23 april 2016 om 16:17

Bij wielrennen wordt ook niet het hele team uit koers genomen bij een dopinggeval. Ook worden niet alle zeges van die ploeg afgenomen, maar alleen de renner. De vergelijking die jij maakt gaat dus niet op.

Is sowieso lastig om heel liverpool te schorsen denk ik, want de club kan hier niet echt iets aan doen lijkt me.

23 april 2016 om 16:41

Nou niets aan kunnen doen vind ik persoonlijk iets te kort door de bocht.
Iedere club kan natuurlijk ook zelf dopingcontroles houden, ze kunnen dit zelfs iedere (werk)dag doen als ze dit zouden willen, of iets minder ingrijpendst, na iedere wedstrijd.zo moeilijk is dit allemaal niet.
Waarom altijd wachten op de officiële instanties zoals de Wada, 9 van de 10 middelen kun je al zien in een urinemonster. dus zo lastig is het niet

Dit zou ook consequenties moeten hebben voor Liverpool in de PL en in de EL. Het maakt mij niet uit of het nu voor afvallen of voor prestatie bevordering is. Doping is doping en zou nooit toegestaan moeten worden. Laat spelers het maar hard voelen en voor min 2 jaar schorsen en het team waarin hij speelt ook straffen. Ploegen moeten beter weten en zorgen dat spelers dit niet gebruiken. Ik ga er ook van uit de Liverpool wekelijks\maandelijks bloedonderzoek doet.

27 april 2016 om 12:30

Hahaha zet je manchester united bril af. Tegenwoordig staan er zoveel middelen op de dopingslijst. Voor hetzelfde geld is deze stof pas 3 maanden geleden toegevoegd. Of het echt prestatiebevorderend is kun je ook betwijfelen.

Hetzelfde met die tennister. Slikte iets al een aantal jaar, wordt begin dit jaar in alle stilte op de dopingslijst gezet en een maand later is ze de sjaak. Vind het verhaal erachter meestal interessanter dan deze loze berichten.

27 april 2016 om 13:18

Afslankmiddelen worden vaak gebruikt om doping gebruik te maskeren. Daarnaast hebben ze bij voetbal geen bloedpaspoorten, out-of-competition controles en ook geen opgave van je wherabouts. In het voetbal mag alles.

Ik kan me de fotos van Bale nog herinneren toen hij bij real kwam en een jaar real. Dat was ridicuul.

28 april 2016 om 00:49

Daarom vind ik het verhaal erachter ook interessanter als deze berichten. Zoals je zegt, het wordt vaak gebruikt om te maskeren. Het blijft een beetje gissen en kan alle kanten op. Daarom wacht ik liever op het verhaal van Sakho dan meteen een oordeel te vellen.

27 april 2016 om 16:33

Doe niet zo kinderachtig man, lekker de boel opblazen. Wielrennen is een duursport en voetbal ook, maar je doet net dat sakho hierdoor veranderde in een hulk die ineens wel kan koppen, passen en tactisch inzicht heeft. Er zijn nog 10 man op het veld en dus maakt het de invloed op het spel minimaal. Invloed ja zeker en valt niet te ontkennen, maar jij doet net alsof het hele wedstrijden beslist of hij die goal zonder dat pilletje niet had gemaakt haha

Doping mag natuurlijk geen plek hebben in de sport.

Ik vraag me alleen wel af of dit nou zoveel invloed heeft op je voetbal prestaties.

Voetbal is nog zieker qua doping ivm andere sporten. Wielrennen is op dit moment de enige een beetje schone sport. In het voetbal zijn er nog steeds geen bloedpaspoorten. Alleen maar een urinetest

Sakho is tegen de lamp aan gelopen maar hij is absoluut niet de enige, die heeft gebruikt maar het is in het belang van de Fifa om niet te streng te controleren want ja ze moeten wel gewoon 70 wedstrijden per jaar kunnen spelen en een groot toernooi.

Een afslankmiddel wordt vaak gebruikt om dopinggebruik te maskeren.

Contract ontbinden, weg ermee.. als je je zelf er niet toe kan zetten om je zelf kapot te trainen en serieus bezig te zijn met je voeding/beroep dan mag die van mij gewoon vertrekken.. aanleg of niet.. Ronaldo heeft er ook aanleg voor, maar is wel tijden op gewicht geweest (behalve laatste jaren van zijn carriere niet zo)

Reageer

Het is niet mogelijk om te reageren op dit document.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren