PSV doof voor kritiek: 'Feit is dat we dertig procent meer omzet hebben'
Na een jarenlange samenwerking met Philips krijgt PSV een nieuwe hoofdsponsor. De Eindhovenaren maakten donderdag bekend dat zij een contract voor drie jaar hebben afgesloten met Energiedirect.nl, dat circa zes miljoen euro per jaar betaalt. PSV is nog op zoek naar een rugsponsor, om de totale inkomsten uit shirtsponsoring over de tien miljoen euro te laten gaan.
In het contract met Energiedirect zijn prestatiebonussen opgenomen, waardoor PSV dus nog meer geld binnenhaalt als het goed presteert. Toon Gerbrands is blij met de deal, al heeft hij de eerste kritische geluiden over de uitstraling van de nieuwe sponsor ook al gehoord. Daar trekt de algemeen directeur zich weinig van aan.
“Zulke geluiden waren er ook toen we na twintig jaar van Nike naar Umbro gingen, maar de harde feiten zijn dat we dit seizoen dertig procent meer omzet hebben met Umbro dan met Nike”, zegt Gerbrands in De Telegraaf. “Als de mensen zich er een beetje in verdiepen, dan wordt duidelijk wat voor kansen deze deal met Energiedirect PSV biedt.”
Meer nieuws
Ajax ‘hengelt’ naar negentienjarige middenvelder uit Keuken Kampioen Divisie
Chivas wil ‘juweel’ betrekken in ruildeal met PSV om komst Lozano te realiseren
Ajax en Nordsjaelland spoedig in gesprek over transfer van 21-jarige spits
Manchester United meldt zich voor verdediger; deal is afhankelijk van Huijsen
Nagelsmann hakt knoop over sportieve toekomst door na hardnekkige speculaties
‘Werkelijk gehele Engelse top jaagt op dezelfde middenvelder van 70 miljoen’
Meer sportnieuws
Uit historisch oogpunt is het uiteraard heel erg jammer, Philips en PSV waren onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar als je puur naar het geld kijkt, heeft Gerbrands uiteraard gelijk.
Het was zowiezo klaar met Philips, het is niet dat ze zijn overgestapt om meer geld binnen te halen.
Niet alleen dat, maar Philips wilde ook geen hoofdsponsor meer zijn. Ze switchen van consumenten naar bedrijven met hun producten, dus uitgebreide reclame op het shirt van PSV is niet nodig.
Daarnaast is afwisseling ook belangrijk, anders valt het niet meer op. Bij AZ hebben we natuurlijk heel lang DSB op het shirt gehad, maar omdat dat niet blijft opvallen hebben we ook met sub-delen van DSB op het shirt gelopen, zoals Frisia Financieringen.
Philips en PSV blijven sowieso onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Tenzij er een naamsverandering plaatsvindt.
Zelfs als die naamsverandering er komt, al schat ik de kans nihil dat zo iets ooit gebeurd. De club is opgericht voor Philips medewerkers. Dus hoe je het went of keert de club blijft aan Philips gekoppeld.
PSV is al jaren geen afkorting meer, PSV is losgekoppeld van Philips wat betreft de naam.
Eneco is booming.
Energiedirect niet.
Een sponsor met weinig uitstraling.
Maar 700.000 klanten en in het buitenland onbekend.
Eneco booming? Verklaar je nader...
Ik snap niet wat het belang van energiedirect is om een sponsorschap aan te gaan waarmee internationale bekendheid wordt verworven.. Maar misschien missen we een stuk van de deal en komt er in Europa RWE op de shirts (Essent (RWE) is de eigenaar van energiedirect)
En daar geef je precies de reden aan waarom ze graag wil sponsoren, haha.
Klantenbestand gegroeid naar 2, 2 miljoen. Marktaandeel gegroeid naar 22%.
Groot aandeel in windenergie.
Goed bezig met groene stoom.
Innovatief met Toon.
Doen ze zeer goed.
Net Oxxio overgenomen.
Ja en wat heeft dat hier mee te maken???
Explosief: werk jij bij Eneco?
Nee joh...zit een beetje te stangen. Hahaha
Hij heeft waarschijnlijk onbedoeld wel een punt. Waar andere producenten overschakelen naar groene stroom, zoals zonneenergie en windenergie, is RWE een ouderwetse vervuiler. RWE haalt zijn energie voor 95 uit steenkool, bruinkool, vuilverbranding en kernenergie. Dat zorgt zowel voor kernafval als voor CO2 uitstoot.
Maar goed, de gemiddelde consument weet dat toch niet en maalt alleen om de prijs.
En dat PSV meer omzet draait komt niet door Umbro maar door CL deelname
Ik vind het nogal een scheve vergelijking. Verschil tussen Nike en Umbro is vele malen kleiner dan het verschil tussen Philips en Energiedirect. Het eerste moet je haast van dichtbij zien (oke, misschien ook soorten ontwerpen van de shirts), terwijl het tweede je direct ziet vanaf meters afstand. Daarom verwacht ik niet dat er nu meer shirts verkocht gaan worden.
Overigens hebben veel supporters dit seizoen wellicht ook zoiets van: dit is het laatste Philips-shirt, laat ik er toch maar één kopen. En PSV brengt nu ook nog een shirt uit speciaal voor de laatste 2 speeldagen, zal ook een reden zijn voor meer omzet. Kortom, blijft scheve vergelijking met te veel variabelen.
En voorgaande jaren speelden ze geen champions league, dat zal ook wel hebben bijgedragen in de omzet
Heel simpel, een fan koopt een voetbalshirt omdat het het shirt van zijn club is, niet omdat er Nike of Umbro op staat. Het design zal ook een beetje helpen, maar dat is weer niet afhankelijk van het merk.
Omzetstijging hangt natuurlijk samen met de prestaties van PSV..
En dan de sponsor, tsja... Uiteindelijk gaat het om de pegels natuurlijk.. Als energiedirect meer betaald dan VDL (bijvoorbeeld), dan snap ik wel dat PSV gaat voor een bedrijf dat niet Eindhovens is...
Die 30% verschil in omzet moet wel in het juiste perspectief gezet worden. De overeenkomst tussen PSV en Nike liep na vorig seizoen af. Het nieuwe aanbod van Nike was 30% lager dan de vorige overeenkomst. Umbro betaald nu ongeveer hetzelfde bedrag als wat Nike deed. Er is dus geen sprake van extra inkomsten ten opzichte van vorig seizoen!
Nike staat tot Umbro als Albert Heijn tot Aldi of Bijenkorf tot de Wibra. Nike is een A merk en Umbro is een C merk. Het gaat er niet om of jij het verschil tussen het PSV shirt van Nike of het PSV shirt van Umbro niet ziet, maar hoe de consument buiten de meest verstokte PSV fans het merk zien. Nike en Adidas zijn een statussymbool, en Umbro is dat eenvoudigweg niet. Als voetbalclub wil je Nike of Adidas als sponsor. Dat zijn de enige twee echte A merken in de sport. Je ziet het aan Feyenoord ook, de shirtverkoop is enorm gestegen toen Adidas hoofdssponsor werd.
Gerbrands kan een mooi marketingverhaal ophangen, net als hij bij de lancering van energiedirect.nl deed, maar de waarheid ligt anders. Op termijn kost dit geld, want PSV groeit niet met de nieuwe hoofd- en shirtsponsors.
Logisch, gewoon de naam erop zetten die het meeste centen binnen brengt!
De reacties onder de echte PSV supporters zijn zelfs zeer negatief. En natuurlijk is het zo dat zij reageren uit sentiment en emotie. En ook weet ik dat je op basis van emotie en sentiment geen business kunt runnen. Maar er was toegezegd door Gerbrands dat niet zo maar iedere naam op het PSV shirt zou komen. Hier zou kritisch mee omgegaan worden. En nu komen ze met e.o.a. B merk aanzetten .NL die PSV een JL uitstraling geeft. Nog sterker, er moet nog meer reclame op gaan komen. Maak er een reclamezuil van zou ik zeggen, wellicht wil DLM ook wel. PSV wil graag een A label zijn met internationale uitstraling en heeft inmiddels al een B merk kledingsponsor, en nu dan ook een B merk shirtsponsor met 0 internationale uitstraling. Toon is wat mij betreft goed bezig. Natuurlijk is mijn reactie voor een groot deel emotie, maar ben er zieker van dan het mislopen van de titel.
Ik snap dat Energie Direct geen aansprekende naam is, maar het is zeker geen B-merk.
Het is gewoon een grote energiespeler in de markt. Phillips heeft internationaal ook naam, dat heeft ED niet.
Bovendien een dochter van Essent wat weer onderdeel is van Rwe. Hoeveel Clubs in de eredivisie lopen er nu rond met een Sponsor die ook Buiten de landsgrenzen grote bekendheid geniet? Ik kan zo snel eigenlijk alleen Maar Feyenoord met Opel bedenken.
En wat te denken van Ziggo met het intetnationaal enorme Liberty Global erachter als eigenaar.
Ziggo is van Liberty Global, ook niet bepaald een kleine speler.
Maar het kan dan wel onderdeel zijn van, maar het is alsnog het "b/kleinere" merk van dat bedrijf wat op je shirt komt te staan. Qua uitstraling heeft een moeder bedrijf daar weinig effect op tenzij ze zelf op de shirts komen te staan. Het geeft alleen wel financiële zekerheid omdat het niet zomaar een speler is, maar 1 die met haar dochteronderneming wil doorgroeien.
Ik kan inzien dat mensen niet heel blij zijn met zo'n simpele shirt sponsor (geen groot aanzien en mooi logo, maar simpele url). Maar geld is geld, en je vind niet zomaar een bedrijf met uitstraling dat ook nog eens veel wil betalen om op het shirt te staan van een club uit de eredivisie.
@Ronzie
Maar hoeveel weten er dat Ziggo een dochteronderneming is van Liberty Global? Niet veel mensen, waardoor er over het algemeen gedacht wordt dat ze een Nederlandse sponsor hebben.
Mij boeit de sponsor nooit zo veel, mij gaat het eerder om het geld wat erbij komt! Liever een Energiedirect.nl wat 6 miljoen betaald, dan bijvoorbeeld Apple (Groot, internationaal merk, puur voorbeeld) dat 4 miljoen betaald.
@fr12jules Dat is ook precies wat ik bedoel te zeggen. Ik noemde Liberty Global omdat Dammie zich af vroeg of er meerdere grote buitenlandse concerns zijn die moederbedrijf zijn van een sponsor. Maar het feit dat ik geen idee had dat RWE achter Energiedirect zit en hij Liberty Global niet wist geeft nog eens extra aan dat het gaat om de naam op het shirt en niet wie er achter zit.
Maar is dat een probleem? Het is toch juist de bedoeling dat door deze deal er bij PSV geld in het laatje komt en dat Energie Direct naamsbekenheid krijgt?
@Fr12jules: dan vergeet je nog wel de kracht van een goede shirtsponsor want ik denk voor 100% zeker te zijn dat er meer mensen een shirt zullen kopen met het Apple logo erop dan met energiedirect.nl erop en dan is het beetje geld minder ineens niet meer zoveel minder.
Het heeft in Europa ook een slechte uitstraling door een url naar een Nederlandse site op je shirt te hebben. Twente heeft het bv ook en dat ziet er naar mijn idee gewoon amateuristisch uit. Maar goed de PSV directie is er blij mee en ik zal toch nooit een PSV shirt kopen dus mij maakt het niet uit wat ze ermee doen.
Vindt het alleen jammer dat ze het helemaal vol gooien met reclame want op de achterkant hoor ook al geen reclame te staan dat ziet er nooit uit.
Ik had gehoopt op een grotere naam. dit voelt wel als een degradatie..
Voor energiedirect is dit echt een koopje. alleen al gisteren en vandaag is half nederland al in aanraking gekomen met het bedrijf.
Voor PSV heeft het niet de (internationale) uitstraling die ik had gehoopt, maar goed het levert als het goed is, al met al, meer op dan voorheen.
Hopelijk is dit geen korte termijn visie maar daar moeten we Toon maar op vertrouwen!
@ronzie
Ik ken Liberty Global wel dus dat is niet het punt dat ik wilde maken. Waar het mij om ging is eigenlijk precies het punt dat jij op een andere Manier ook maakt. Er zijn niet veel internationale bedrijven die met de meest bekende naam op Shirts zichtbaar zijn. Neem Liberty Global als voorbeeld; het brengt dat bedrijf niets wanneer Ajax met de naam van het moeder bedrijf op het Shirt rondloopt omdat alleen het moederbedrijf zo heet en je geen producten van Liberty Global kan kopen. Het is voor hen veel aantrekkelijker wanneer jij en ik het Ziggo merk kennen omdat je daar een product van kan kopen.
Interessant zou zijn wanneer Ajax bijvoorbeeld in Nederland met Ziggo zou spelen en bijvoorbeeld bij een wedstrijd in of tegen Belgie met Telenet (ook een merk van Liberty)
Energie is het budgetmerk van Essent, dus wel degelijk een b-merk geënt op de consument met een kleine portemonnee. Essent zelf als sponsor is een heel ander gezicht. Ik vind dat PSV zich eerst met Umbro en nu met energiedirect.nl in een lager marktsegment heeft neergezet.
Als ik het voorbeeld van het shirt zo zie dan denk ik meteen aan Sparta.
Maar goed dit is een geknutseld voorbeeld en niet het uiteindelijke shirt.
Ook nog een rugsponsor? Alles voor het geld zelfs het shirt is niet meer heilig. Een sponsor op de borst is al lelijk maar er ook nog 1 op je rug dan heb je geen respect voor het shirt. Tegenwoordig alles voor de centen......
Dat is niets nieuws want in het verleden stond Freo al op de rug. Je kan het verloedering Noemen Maar het is ook gewoon sim Marketingbeleid. Je haalt er toch weer een aardig bedrag voor binnen n zo storend is het niet
De tijd van de 10 miljoen op het shirt is voorbij. Daardoor komen er nu onbekendere sponsors bovendrijven, wat ook weer een risico is. De kans dat zo'n merk failliet gaat is groter dan bijvoorbeeld Ziggo.
Energiedirect is onderdeel van RWE dus de kans dat dat failliet gaat is ook niet heel groot hoewel je het natuurlijk nooit in kan schatten als buitenstaander. Ziggo gaat verder als Joint venture met Vodafone in Nederland dus daar zitten misschien wel Meer vragen qua continuiteit dan bij een (klein)dochter van Rwe.
De tij van 10 mln is inderdaad voorbij en dat zijn bedragen die je in Nederland heel lastig binnen gaat halen. Dat betekent niet dat je met elke euro blij moet zijn en je moet natuurlijk goed bedenken wat je wil. Maar uiteindelijk is het toch Maar een naam en maakt het niet heel veel uit wat er nu op Staat; het gaat om de inkomsten. Dat PSV supporters sentimenteel zijn dat Philips na jaren verdwijnt snap ik, Maar dat is een besluit dat al veel eerder genomen is.
Snap de negatieve reacties van de PSV fans wel. Shirt heeft een enorm Jupiler-league gehalte gekregen. Echt zonde.
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.