Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Nederlandse clubs gaan nooit meer een Europese hoofdprijs winnen’

Laatste update:

De hoogtijdagen van het Nederlandse (club)voetbal lijken definitief voorbij. Het laatste Europese succes dateert alweer van 2002, toen Feyenoord in de eigen Kuip de finale van de UEFA Cup won. Sindsdien holt het niveau van de Eredivisie met het jaar verder achteruit en slagen Nederlandse club er niet meer in om potten te breken in de international bekertoernooien.

/

Ook de bezoekers van Voetbalzone lijken het vertrouwen in een Europees succes langzaam maar zeker kwijt te raken. Op de stelling ‘Zie jij een Nederlandse club ooit nog een Europese hoofdprijs (Champions League of Europa League) winnen?’, antwoordde meer dan de helft met nee. Die 55 procent vormde daarmee een meerderheid ten opzichte van de 45 procent die daar nog wel in gelooft.

De laatste jaren reiken clubs uit de Eredivisie slechts sporadisch tot de laatste fase van de Europa League, laat staan de Champions League. PSV vormde dit seizoen dan wel een welkome en fijne uitzondering, maar op de keper beschouwd betekent het heldhaftige optreden tegen Atlético Madrid, dat pas na strafschoppen verder bekerde, nog steeds weinig. Verder dan de laatste zestien kwam het elftal van Phillip Cocu uiteindelijk ook niet.

De gouden jaren zeventig, waarin zowel Feyenoord (1x) als Ajax (3x) de Europa Cup I won, of de jaren negentig waarin Ajax domineerde, zijn inmiddels al niet meer dan een vreugdevolle herinnering aan betere tijden. Het grote geld domineert in het huidige topvoetbal en daar zijn de clubs uit de internationaal bescheiden Eredivisie simpelweg niet meer tegen opgewassen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
22 april 2016 om 07:22

Inderdaad woe weet hoe alles er over 20 jaar uitziet. Het nederland elftal zie ik nog wel het ek of wk winnen als talenten als promes zich goed ontwikkelen

22 april 2016 om 08:14

Klopt, de kans is zeer, zeer klein...maar zeg nooit nooit.
Er zijn wel meer rijke oliesjeiks in het midden-oosten dan dat er voetbalclubs zijn in de 1e divisies van de gehele westerse(lees: West-Europese) voetbalwereld.
Straks willen ze allemaal een speelbal hebben.

22 april 2016 om 11:54

Als het van een Promes gaat afhangen zie ik het heel somber in.
Voorlopig gaan ze niks winnen. Mogen blij zijn als ze überhaupt mee gaan doen met het wk. Clubs gaan ook niks winnen. Dit jaar met PSV was al heel knap en bijna het maximaal haalbare.

De Europa League zou nog kunnen maar de Champions League is onmogelijk idd.

Ik vind het nog bijzonder dat 45% denkt dat dat wel gaat lukken.

Zolang het voetbal is zoals het nu is, en Nederland kan daar niet in mee, zal het Nederlandse clubs niet meer gaan lukken.

Misschien af en toe nog overwinteren, maar meer dan 1 of 2 rondjes zal dat ook niet zijn. Daar is het verschil (vooral in geld natuurlijk) gewoon veel te groot voor.

22 april 2016 om 00:14

Psv heeft mij dit jaar positief verrast. Als ze aankomend seizoen op de Europese velden weer zo een nivo halen dan kunnen ze ver komen in de europa league (als ze hierin komen dan he)

22 april 2016 om 00:18

Ja precies. Overwinteren zal vast wel lukken af en toe. Maar winnen ga ik niet meer mee maken denk ik, en ik ben pas 20.

22 april 2016 om 00:33

Dan ben je ook lekker levensmoe. Weet je hoe lang het geleden is dat Nederland een Europese hoofdprijs won? Veertien jaar. Als we uitgaan van een gemiddelde levensduur van tachtig, betekend dat er in de komende zestig (!) jaar geen enkele Nederlandse club ooit een generatie heeft die het geluk aan z'n zijde heeft (of genoeg kwaliteit heeft) om een prijs te winnen. Dat weiger ik te geloven.

22 april 2016 om 01:06

Inderdaad. Sluit me aan bij jou Guaporte.

22 april 2016 om 01:17

Vanaf de jaren 70 tot 90 hebben we toch ook niks/niet veel gewonnen in club verband? Als je naar andere clubs kijken die de cl in die dagen won doen we het nog niet eens zo slecht (zoals AC milan). Er komt echt wel weer een betere tijd aan. Btw, winnen is belangrijk, maar ik vind het mooier om nederlandse samengestelde teams te zien dan ongelimiteerde bij elkaar gekochte teams die niet meer op een foutje te betrappen zijn. Gelukkig zijn de afgelopen jaren weer 2 of 3 keer grote uitslagen gevallen, maar dat uitgedokterde 1-0 zakelijke overwinningen zijn ook niet het aanzien waard.

22 april 2016 om 02:59

Of niet veel? De grootste cup is in die 20 jaar al 4 of 5 x gewonnen.

22 april 2016 om 08:22

Ik ben levensmoe omdat ik denk dat een Nederlandse club geen Europese successen meer gaat halen? Sorry hoor, maar wat is dat voor opmerking?

22 april 2016 om 02:14

In de vraag staat het woord ooit, dat vergroot de kans natuurlijk wel heel erg. Als ze nou hadden gevraagd "gaat een Nederlands team in de komende tien jaar een Europese prijs winnen?" dan zou ik waarschijnlijk nee gestemd hebben. Ik voorzie in de komende jaren geen grote veranderingen qua kwaliteitsverhoudingen of opzet van competities e.d. maar dit kan in de verdere toekomst best het geval zijn.

Als ze een beetje hun best doen en een seizoen een talentvolle ploeg hebben is het ook nu best mogelijk de Europa League te winnen.

22 april 2016 om 11:22

Kun jij de toekomst voorspellen? Wie weet komt er nog ooit verandering in.

Onzin. Denk dat we in Nederland de kwaliteit hebben om het voetbal opnieuw uit te vinden. Guardiola deed dat in de afgelopen jaren door het Nederlandse voetbal te koppelen aan de Spaanse 'furie', dat zou Nederland in de komende tien jaar ook kunnen. Natuurlijk kunnen de Nederlandse clubs financieel niet opboksen tegen de Engelse, Italiaanse, Duitse, Franse en Spaanse clubs, maar we hebben gezien met PSV dat op basis van inzet er veel bereikt kan worden. Heel eerlijk; als er stappen worden gezet op basis van wedstrijdbeleving zie ik een Nederlandse club in de komende tien jaar nog wel de Europa League winnen. Als Ajax de selectie nog twee jaar bij elkaar kan houden en een stuk volwassenheid/inzet kweekt voor de belangrijke wedstrijden in Europa zouden zij in mijn ogen de voornaamste kandidaat zijn om dat te bereiken.

22 april 2016 om 07:37

Ja klopt, PSV werd ipv in de 1e ronde in de 2e ronde uitgeschakeld ....

22 april 2016 om 13:44

Beter dan inge groesfase kansloos zijn 😉

Toch nog 45 procent met een enorm bord voor hun kop. Hoe kun je nou in vredesnaam denken dat een Nederlandse club kans maakt om een Europese prijs te winnen. Kan daar echt niet bij.

22 april 2016 om 00:25

Nooit. Dat is wat er gevraagd wordt; er wint nooit meer een Nederlandse club een Europese hoofdprijs. Als je dat alleen al statisch gezien gaat bekijken is dat al bijna onmogelijk, laat staat sportief gezien. Hoezo een 'enorm bord voor hun kop'?

22 april 2016 om 02:40

@lovrefc,

Ja of jij hebt eikenhouten plank veur de kop, want waarom zou dat niet kunnen dan?,

Alles wat nu de prijzen verdeeld is door grote geldschieters gedaan, die onmogelijk veel geld in diverse europese topclubs steken, er zou zomaar een keer een grote geldschieter in een nederlandse club kunnen investeren, dat weet je niet, maar door ons systeem belastingtechnisch en overheid zal dit een stuk moeilijker worden, maar misschien komt er wel weer een tijd aan, dat het zo geroemde Financial Fairplay een echte rol gaat spelen, en dat de de geldkraan bij de groten in Europa dicht moet.

22 april 2016 om 14:06

Waarom zou een nl club niets kunnen winnen in de komende duizenden jaren? Waarom heb ik dan een bord voor de kop?

Ik heb nog wel hoop. PSV investeerd goed en heeft veel ervaren spelers en Ajax heeft best veel talenten met een lang contract. Ajax moet dan wel hun spelers houden, want geld hebben ze genoeg. Met een beetje geluk zat PSV in de kwartfinale van de CL, dus het is zeker niet onmogelijk. Denk dat we volgend jaar best een aardige kans hebben om volgend jaar met 2 Nederlandse clubs in de CL poulfase zitten (zie trouwens PSV meer kans in de voorrondes maken, dus Ajax maar kampioen? Haha). We zullen zien, zeg nooit nooit.

22 april 2016 om 00:33

Maar het is voor de Nederlandse clubs langzaam opbouwen. Zie ons nog jaren geen Europese prijzen winnen.

22 april 2016 om 01:20

Niet in de komende 10 jaar, maar het kan zo maar in 1x weer anders daarna zijn. Barcalona, Real Madrid en Bayern zijn ook niet voor altijd de beste.

Ik zie het niet het komende decennia gebeuren maar wonderen gebeuren, zoals griekenland dat het ek won. Zeg dus nooit nooit

Ik denk dat psv verder was gekomen in de europa league dan in de champions league

22 april 2016 om 06:24

Dat denk ik niet, de jaren hiervoor mochten ze dat proberen, toen waren ludogorets en dat soort clubs al te goed, heeft te maken met prioriteiten

22 april 2016 om 07:10

Dat dachten we van Ajax ook. Ze hielden zich redelijk staande in de Champions League, dus moet de EL een eitje zijn. Zo is het jammer genoeg in de realiteit niet. Psv kon lekker achteruit leunen en bouwen op een solide verdediging. Het punt in de EL is echter dat je ook het spel zal moeten maken. Verder is het een feit dat vele ploegen onderschat zijn. Kijk naar Praag dit jaar, Salzburg in de voorgaande jaren, dnipro (finale). Je wint niet zomaar even van ze terwijl dat wel zou moeten..

Het geld is heel belangrijk en nog meer in het hedendaagse voetbal maar het domineert zeker niet.

Wat domineert is nog steeds een solide en duidelijke beleid buiten het veld en passie, teamwork oo het veld.
Kijk Leicester met weinig kapitaal vergeleken met de andere top 7 en ze staan nog steeds nr 1 en verdiend, kijk psv in een een competitie die laag staat maar door innovatief risico's te durven nemen hebben ze hun visite kaartje gelaten in de CL en dan zie je een Ajax die 4 jaar kampioen wordt om alleen hun bankrekening te verhogen, laf hoor heel laff.
Dus Nederlandse club kunnen zeker aansluiten bij de top maar de mentaliteit van het management moet veranderen.

22 april 2016 om 07:12

Triestige sneer naar Ajax. Ajax zette altijd alles op alles in de CL.

22 april 2016 om 08:21

Jup, duidelijk een sneer naar Ajax toe.
Veren in de reet van PSV stoppen...innovatief? waar was PSV innovatief? misbruik dat begrip niet aub.
En Risico's nemen, dat is nou net wat PSV niet heeft gedaan, en dat was overigens het enige juiste.
Als je risico's gaat nemen tegen zulke clubs dan ga je op je muil.

En Ajax heeft gewoon prima gepresteerd op 1 seizoen na.
Grote kans dat PSV ook niet was doorgegaan in de poules waarin Ajax zat.

Ach als dnipro met anti voetbal de El finale kan halen, kan een Nederlandse club dat met wat mazzel ook. Structureel mee doen gaat niet lukken nee, maar een stunt kan altijd.

22 april 2016 om 08:25

Het verbaasd me nog dat we toen van hun hadden verloren, maarja liever verliezen van de finalist van dat seizoen...dan verliezen van een van die andere oostblokclubs die wij(ajax) weer eens onderschatten.

Die Konoplyanka vond ik geen eens zo goed, hij schoot veel over, was onoverzichtelijk...maar scoorde wel.
Vooral uit hadden we gewoon moeten winnen.

De uefa en fifa hebben dit zelf laten gebeuren door in de CL meer clubs dan alleen de kampioen in te laten stromen. Daardoor is er nog meer geld richting Engeland, Spanje, Duitsland e.d. gestroomd.
Tevens kun je in de europa league te weinig verdienen als club. Het verschil is gewoon te groot. Minder geld en minder clubs in de CL, en meer geld in de EL. Dat is al een begin, wat natuurlijk niet alles oplost.

Als olie minder belangrijk wordt verdwijnen de oliedollars uit het voetbal en krijgen de gewone clubs ook weer meer kansen. Dan nog blijft het lastig tegen clubs uit landen als Spanje, Engeland en Duitsland maar ook die krijgen minder inkomsten uit transfers en hebben uiteindelijk ook minder te besteden.

Klinkt logisch.
Clubs uit andere competities hebben meer geld te besteden en verschil wordt alleen maar groter.
Talenten gaan eerder weggekocht worden. Dus ja. De Nederlandse clubs zullen nooit meer aan kunnen haken. En we zullen dus ook nooit meer een prijs winnen zoland financial fair play niet wordt ingevoerd

Het Europees voetbal is het meest voorspelbare in de wereld. Nederland heeft zijn kennis zelf weggegeven aan het buitenland. Het voordeel dat wij ooit hadden is niet meer.

Het kan wel, maar dan moet bij de jongens het besef komen dat ze voor hun 25e nog niks in het buitenland te zoeken hebben, met uitzondering van de echt grote talenten.

Ik denk wel dat er nog Europese successen mogelijk zijn, maar niet in de eerste 10 jaar. We zullen de clubs langzaam op moeten bouwen zodat er weer een goed fundament ligt. Daarbij moet het mogelijk zijn om een grote naam te worden. Allereerst zal een keer de Europa League gewonnen moeten worden, pas daarna is het mogelijk succes te hebben in de Champions League.

Verder denk ik dat we niet echt ver in de toekomst kunnen kijken. Misschien duikt er een andere sport in waar het voor de superrijken leuk is om mee te doen. Daardoor kan het voetbal totaal veranderen.

Zolang elke speler uit Nederland verkocht word die een beetje kan voetballen zal dit idd niet gebeuren. Spelers gaan op 15/16 jaar (of nog eerder) al naar het buitenland. Terwijl als zulke spelers (en daar moet de eredivisie het toch van hebben) nog een paar jaar in Nederland blijven, of tot hun 25ste zoals 'vroeger' dan zie ik het nog wel een keer gebeuren.

Nooit meer is moeilijk te voorspellen, wat als er regels aangepast gaan worden die goed zijn voor kleinere landen of er eens een hele rijke sheik een Nederlandse topclub overneemt dan kan het opeens weer wel.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren