Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Nuance is zoek: 'Een beslissing van vijftien miljoen euro… Misschien achteraf'

Laatste update:

Mocht Ajax dit seizoen kampioen van Nederland worden, dan zal de titel ongetwijfeld nog een tijdje geassocieerd worden met de onterecht gekregen penalty tegen FC Utrecht. Journalist Valentijn Driessen heeft gemerkt dat de nuance volledig zoek is: hij las al opmerkingen over een foutieve beslissing van vijftien miljoen euro, omdat deze beslist over deelname aan de Champions League.

/

Onzin, meent Driessen: “Een beslissing van vijftien miljoen euro… Misschien achteraf. Maar wie weet zeker dat Ajax in de resterende tijd niet de 2-2 had gemaakt? Zijn er niet nog drie competitieduels te spelen? Kan de nummer twee niet via de voorronde van de Champions League doordringen tot de poulefase? Één voor één de vraag stellen, is hem beantwoorden”, schrijft de verslaggever in zijn column in De Telegraaf.

Driessen merkt op dat Danny Makkelie eerder dit seizoen ook al een onterechte penalty gaf aan PSV, tegen Heracles Almelo, en tien dagen geleden kreeg Helmond Sport nog een onterechte strafschop tegen Sparta Rotterdam. Hugo Borst herinnert dat laatste moment nog al te goed: “Binnen tien dagen twee identieke blunders begaan, is onprofessioneel”, stelt hij in het Algemeen Dagblad. “Ook de scheidsrechtersbaas (Dick van Egmond, red.) gaat niet vrijuit. Hij gaf Makkelie onmiddellijk na Helmond Sport-Sparta een grote wedstrijd.”

"Ze moeten scheidsrechter Makkelie maar even in de ijskast zetten”, zegt René van de Kerkhof bij Omroep Brabant. “Het is natuurlijk niet makkelijk voor een scheidsrechter, maar dit was wel het moment van het weekend. Hij geeft een penalty voor iets waar negen van de tien scheidsrechters geen penalty voor zouden geven en het kan grote gevolgen hebben. Makkelie is nu een besproken man, maar misschien ook nog wel over drie weken."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hij zegt dat 9 van de 10 scheidsrechters hem niet geeft, daarvoor nuanceert hij alles. Maar als de nummer 1 tegen de nummer 4 speelt. Dan moet gewoon de beste scheidsrechter hierop staan. Of kuipers of onze vriend uit de Achterhoek.

18 april 2016 om 09:56

Ook dat is natuurlijk objectief, want na Kuipers vind ik Pol van Boekel de beste Nederlandse scheidsrechter. Las net dat Makkelie PSV ten onrechte een strafschop gaf tegen Heracles, maar wie hoor je daarover...

18 april 2016 om 10:01

Wie hoor je erover dat PSV die wedstrijd op een ander moment wél een penalty had moeten hebben? Wie hoor je erover dat PSV op het moment van die penalty al voor stond? Die penalty heeft nauwelijks invloed op de stand.

18 april 2016 om 10:02

Omdat die penalty niet "beslissend" was in het puntentotaal. PSV won door die penalty 2-0. Anders had het 1-0 gebleven. Puur kijkend naar alleen de penalty en niet verder speculeren over een eventuele 1-1 of iets.

18 april 2016 om 10:13

Je heb volkomen gelijk. Maar wat als psv de titel pakt op 1 doelpunt dan kun je ook zeggen dat die pingel beslissend was. Dus nuance!!!

18 april 2016 om 10:16

Uiteindelijk heeft een team de scheids net zo vaak mee als tegen. Als je alle discutabele momenten van je team bekijkt zal je zien dat je deze gewoon tegen elkaar kan wegstrepen. Natuurlijk is het zuur voor PSV en Utrecht, maar uitendelijk heb je ergens anders zelf ook dat geluk gehad.

18 april 2016 om 10:32

Klopt Obama, vorig jaar bleek zelfs dat Ajax veel minder het geluk van de scheids had

18 april 2016 om 10:40

Maar doelsaldo had niet uitgemaakt als Ajax gisteren niet die goedkope pingel meekreeg

18 april 2016 om 10:43

Wat hè zegt is 100% waar, maar het scheelt nog al of je een dergelijk mazzeltje op het einde van het seizoen mee krijgt of aan het begin van het seizoen, wanneer er nog genoeg kansen zijn op het kampioenschap.

18 april 2016 om 11:09

Ja dat is een natuurwet namelijk dat de goede en slechte beslissingen van scheidsrechters in een seizoen altijd precies gelijk zijn voor een club .....wat een onzin

18 april 2016 om 11:54

Kom op zeg, wat ik gister heb gezien heb ik de afgelopen jaren toch zeer zelden gezien, dit was zo erg. Als het nog een discutabel moment was kon ik nog zeggen, van dat is nou eenmaal het voordeel van een topclub die thuis speelt. Maar dit neigt gwn naar Ajax een handje helpen. De sliding was perfect op de bal Milik werd een klein beetje geschampt. En hij geeft zonder overleg met zijn assistent gwn doodleuk een penalty. Waar zie je dit gebeuren? Deze fout is zo groot dat ik vind dat Makkalie een tijdje op non actief moet worden gezet, of geen salaris moet krijgen op zijn minst. Als een agent zo een grove fout maakt word hij ook gewoon op non actief gesteld hoor. Er zijn momenten waarop jejezef geen fout kan veroorloven, gister was zo een moment.

Vind het ook zonde voor De Boer en Ajax, die waren eindelijk opweg om voor het eerst onder zijn bewind, kampioen te worden op eigenkracht ( dus gwn door veel punten te halen, ipv het laten afweten door concurrenten) nu zal er toch altijd gerefereerd worden naar Makkalie en zijn grove fout, mocht Ajax kampioen worden.

18 april 2016 om 12:44

wij krijgen nooit onterecht een strafschop sterker nog wij krijgen 100% strafschoppen niet eens de laatste weken en dan krijgt toevallig ajax deze strafschop dat is geen toeval hoor.

18 april 2016 om 12:53

@ cr7_arsenal: Wat een onzin reactie. Ik hoop dat Voetbalzone jou een tijdje op non actief zet. Zo lang de scheidsrechters geen hulp krijgen van een videoscheidsrechter zullen dit soort fouten terugkeren. De uitleg van Makkalie was zeer plausibel. Deze penalty is niet de reden dat Ajax kampioen zal worden. Dat blijft namelijk nog steeds de uitkomst van alle 34 wedstrijden.

18 april 2016 om 13:02

Plausibel of niet. Waarom vroeg niemand de grensrechter of hij iets gezien had?
Bovendien gaf Makkelie aan dat zijn zicht beperkt was. Hij kon dus die situatie niet goed beoordelen. En dan fluit ie toch maar voor een strafschop.
Hoe kan dat????

18 april 2016 om 14:25

Daar ben ik het niet mee eens, zulke grove fouten moeten worden afgestraft. Ik denk zelfs wel wat verder dat het een fout is. De beste Makkalie fluit 34 wedstrijden per seizoen(als het niet meer zijn) en in 30 van de 34 maakt hij geen fouten die doorslag gevend zijn voor de uitslag. In 3 wedstrijden schat hij discutabele momenten verkeerd in omdat een topclub thuis speelt en beïnvloed dat de uitslag. Maar juist in zo een belangrijke wedstrijd en op zo een cruciaal moment in de wedstrijd maakt hij 'toevallig' een zo een grote fout, want laten wel zijn dit was geen discutabel moment dit was gewoon een duidelijk sliding op de bal. En dat hij het dan goed kan uitleggen maakt het niet opeens goed. Ik kan ook scheve dingen recht praten, maar dat maakt ze in werkelijkheid nog niet echt recht.

En deze penalty is op dit moment zeker wel de reden dat Ajax op dit moment boven aan staan. Stel je voor dat Cambuur tegen Psv 10 goals express door laat. En Psv daardoor op doelsaldo kampioen word, ga je dan ook zo nuchter praten van 'dat is de uitkomst van 34 wedstrijden, en Ajax won ook met 6-0 van Cambuur' nou we hebben het allemaal meegemaakt toen Lyon van dynamo Zagreb won.

19 april 2016 om 00:46

@patrick2103 waaruit bleek dat dan?

18 april 2016 om 13:16

Wie bedoel je met onze vriend uit de Achterhoek? Nijhuis is een Twentenaar, net als Kuipers. Twente en de Achterhoek zijn twee verschillende streken.

De combinatie nuance en voetbal komt niet echt vaak voor.
Maar het is wel mooi kl*te hoe dat gisteren ging, zowel voor mij als PSV-er als voor voor de dappere Utrechtenaren die er toch weer in slaagden het ajax zeer moeilijk te maken. Knap werk.
Ik hou mij er maar aan vast dat Ajax weliswaar nog in het voordeel is, maar dat de kansen voor PSV ondanks die belachelijke pingel groter zijn geworden dan voor deze speelronde.
Maar toch pijnlijk, eerlijk is eerlijk.

18 april 2016 om 09:56

Ach hou toch op allemaal. Als dit was gebeurd in oktober dan had niemand het over beslissend voor het kampioenschap gehad. Maar nu 3 wedstrijden voor jet einde is dit ineens beslissend. Maar alle punten die de andere clubs hebben laten liggen in de 30 wedstrijden hiervoor tellen nu in een keer niet meer. Alle clubs hebben een keer voordeel en nadeel van een scheids of dat dat nu in het begin midden of einde van het seizoen is maakt niet uit.

18 april 2016 om 10:12

Als het nadelig was voor ajax had je wel anders gepraat toch?

18 april 2016 om 10:13

Als de situatie nu eenmaal zo is dat er meer op het spel staat, heeft zo'n beslissing ook grotere gevolgen. Ik snap je punt wel dat je naar het hele seizoen moet kijken, maar het feit dat iedereen, incl scheidsrechter, zich bewust is van het belang van dit duel, maakt de fout wel degelijk ingrijpender voor de beleving, dan een niet gegeven penalty ergens in oktober als je nog geen enkel zicht hebt op hoe de competitie gaat uitpakken.

Een eigen goal maken bij 3-0 voor in de 1e helft is net zo goed een fout als in de 90e minuut bij 2-2. Toch is die laatste net even wat vervelender, of niet?

18 april 2016 om 11:01

Dus als een keeper een blunder maakt in de eerste wedstrijd van het sseizoen waardoor zijn club verliest is het even erg als in de kampioenswedstrijd waarin zijn team moest winnen? Dan geeft hij toch door een blunder het kampioenschap weg?

Zelfde als een scheids een blunder maakt. Aan het begin van het seizoen hoor je weinig mensen erover omdat de 'schade' nog te herstellen is door de concurrent.... nu is de kans veel minder en daardoor is dit een fatale blunder

18 april 2016 om 12:07

Klopt.. Alleen is dit niet in oktober gebeurd. Dit is wel een grote fout die en de uitslag van de wedstrijd beinvloed en de titelstrijd kan beslissen. Het vergelijk met een pingel tegen Heracles is dan ook scheef omdat die niet beslissend was. En wie zegt inderdaad dat Ajax de 2-2 niet gewoon had gemaakt. Klopt, maar wie zegt dat Utrecht geen 1-3 had gemaakt? Dat is dus gelul. En kwaliticiatie voor de CL via plek twee gebeurt praktisch nooit. Ook onzin dus.

Maar ik ben blij met deze beslissig. AZ heeft er praktisch net zoveel baat bij als Ajax, in verhouding dan. Maar het moet wel eerlijk gaan.

18 april 2016 om 12:15

Tja Ajax33 ... normaal gesproken zijn dit soort zaken nog niet beslissend in oktober. Beetje open deur he?
Maar inderdaad, als het 3 a 4 wedstrijden voor het einde al niet (bijna) beslissend genoemd mag worden, wanneer in hemelsnaam dan wel?

18 april 2016 om 12:39

Dus volgens jullie zou PSV nu het kampioenschap mislopen door deze fout. Serieus! En tuurlijk zou ik balen als dit bij ons was gebeurd. Wat dat is namelijk al een paar keer gebeurd dit seizoen. Maar om nu te stellen dat PSV hierdoor het kampioenschap mis zou lopen is toch wel erg kortzichtig dus!

18 april 2016 om 12:43

Die punten in october kunnen aan het eind net zo beslissend zijn dat is ook het hele punt. Dat er nu minder wedstrijden diet daar niet aan af dan had je die punten maar eerder moeten halen. Want als psv 6 punten voor had gestaan had niemand er zo over gevallen dan wat wr nu gebeurd

18 april 2016 om 12:45

Dus als die fout in october was gebeurd was het minder erg. Dat is echt onzin. Dat is dus het hele punt je moet dit over het het hele seizoen zien!

18 april 2016 om 12:47

nou wij hebben nooit een voordeel hoor wij krijgen geen onterechte strafschoppen sterker nog 100% strafschoppen krijgen wij zelfs niet we zijn geen topclub.

18 april 2016 om 12:49

dan is het zeker ook kortzichtig dat utrecht europees voetbal mis kan lopen omdat ze nu geen 4e meer zijn.

18 april 2016 om 15:26

Utrecht heeft de meeste strafschoppen gehad van alle clubs, waarvan er sommigen vrij makkelijk zijn gegeven. Ook nu moest ie niet gegeven worden (veel te makkelijk), maar je moet ook niet zeggen dat Janssen de bal speelt, want hij raakt de bal niet eens met zijn voet.

18 april 2016 om 15:54

Ramonfcu zie je iets over ytrecht zeggen. Zie je mij uberhoud iets zeggen over de strafschop zelf. Nee. Dus als utrecht hierdoor europees misloopt is dat zuur. Maar het komt wel op het zelfde neer ja alle clubs hebben wel te maken met invloed van beslissingen van scheidsrechters dus Utrecht zal niet alleen door deze beslissing europees mislopen maar ook door falen van zichzelf in andere wedstrijden. Dat geldt namelijk voor elke club!

18 april 2016 om 15:59

Lijkt me wel logisch ja, zoek nou niet zo opzichtig naar een nutteloze discussie.

Er zijn zoveel vaker dit soort foute beslissingen genomen maar deze is ineens verschrikkelijk omdat 'Ajax weer eens geholpen wordt'.

18 april 2016 om 09:58

Helemaal mee eens , PSV heeft zelf ook nog eens 8 penalty's gemist dit seizoen dus die moeten vooral naar zichzelf kijken. Over een heel seizoen heeft een ieder zijn deel geluk en pech ....

18 april 2016 om 10:02

Het is ook zo'n lekkere onzin xd
Ajax krijgt zelden penalty's. De laatste jaren heeft Ajax van de 'traditionele' top 3 verreweg de minste penalty's gekregen, terwijl ze in mijn ogen het meeste op de helft van de tegenstander voetballen. Statistisch gezien zou je dan de meeste penalty's moeten krijgen.

Sterker nog:
In de afgelopen 3 seizoenen:
Ajax 6
PSV 15
Feyenoord 20

Maar lekker blijven huilen.

18 april 2016 om 10:23

Dat zegt niks, Kan ook aangeven dat PSV vaker in de 16 komt en Ajax niet. Dus deze statistiek is niet zo sterk.

18 april 2016 om 11:18

Slaat nergens op asperge..

Ajax speelt gewoon heel matig en mag blij zijn als ze een keer in de buurt komen van de keeper.

18 april 2016 om 11:44

Het aantal penalty's zegt mijn niks. Als je een ploeg hebt met buitenspelers die veel naar binnen trekken en net buiten de 16 de bal er in willen krullen krijg je al een stuk minder penals. Waar naar gekeken moet worden is of de penalty wel/niet terecht voor en/of tegen gegeven had moeten worden, wat de invloed op het scoreverloop (of zelfs wedstrijdbeeld) was. Pas dan kun je echt conclusies gaan trekken. Dit is echter belachelijk veel werk en bovendien niet hard te maken. In plaats van met z'n allen met de vinger naar Makkelie te wijzen kunnen we ook met z'n allen gigantisch groot lobby werk verrichten t.o.v. een videoscheids (volgend seizoen is deze alleen met enkele KNVB-beker duels inzetbaar). Lijkt me een stuk nuttigere tijdsbesteding aangezien het kwetsende en onnodige opmerkingen bespaart, zowel nu als met toekomstige beslissingen.

18 april 2016 om 15:18

Maar nu is het net Ajax dat samen met de " Europese elite clubs " jaren geleden een grote lobby is begonnen TEGEN technische hulpmiddelen in het voetbal.
Ze vonden het te duur ....

18 april 2016 om 16:01

Oh ja ze hebben het beste doelsaldo maar komen niet in de buurt van keeper dus mogen blij zijn als ze een penal krijgen...
Nou weten we dat ook weer.

18 april 2016 om 11:05

Als je 100 euro hebt en je verliest 10 euro heb je altijd nog 90 euro over om uit te geven. (penalty begin van het seizoen). Als je 90 euro uitgeeft en je hebt nog 10 euro over maar die verlies je, is het verlies veel groter. (pingel eind van het seizoen). Toch ben je allebei 10 euro kwijt....

18 april 2016 om 11:41

Mensen die dat niet snappen hebben of een laag IQ of zijn ajax supporters neem ze het niet kwalijk

18 april 2016 om 12:05

Maar het bedrag blijft hetzelfde.

18 april 2016 om 12:56

Corian. Je hebt 100 euro, je verliest aan het begin van het seizoen 10 euro en in het midden van het seizoen nog een 80. Aan het eind nog eens 10 dan ben je ook de lul. Of te wel die punten aan het begin zijn net zo belangrijk. Dat je nu minder tijd hebt om dit eventueel te herstellen doet daar niet aan af! Dan had je die punten eerder in het seizoen maar moeten pakken.

18 april 2016 om 19:10

Ajax33 je vergelijking klopt alleen niet helemaal. Want ajax heeft nu inprinciepe een punt teveel gehad.hier had psv zowiezo geen extra punten zelf kunnen verdienen maar de concurrentie wel punten laten liggen.het is trouwens wel grappig dat iedereen schande spreekt over dit voorval behalve de fans van ajax.dit moet toch al genoeg aangeven hoe erg ajax gematst is door de knvb.vorige week ging makkelie zwaar in de fout en nu geeft hij weer een penalty terwijl hij zelf aangeeft niet helemaal goed kon inschatten door zijn positie op het veld en hij had zijn grensrechters moeten raadplegen die er wel zicht op had en zijn vlag niet omhoog stak.hij heeft dus eigenhandig de wedstrijd proberen te manipuleren zonder dat hij 100% zeker was van zijn beslissing dat is toch wel erg kwalijk.waarom heb je dan grensrechters als je ze op zon cruciaal moment toch niet raadpleegt ondanks dat je het zelf niet goed hebt kunnen waarnemen.makkelie hoort voorlopig niet te fluiten.fouten maken is menselijk ja maar dat betekend noet dat het mag of hoort.als iemand zo duidelijk meerdere malen in de fout gaat ben je gewoon niet geschikt simpel zat.je manipuleert niet alleen dr stand je naait ook gewoon 2 teams die uiteindelijk door jou beslissing europees voetbal en miljoenen kunnen mislopen.

De conclusie van het verhaal is dat de traditionele top 3 ( Ajax, Feyenoord en PSV ) veel te veel voordeel hebben bij de arbitrage. Dit kan zo niet langer. Een fc Twente of een az heeft eigenlijk geen schijn van kans gehad om aansluiting te vinden met de traditionele top 3. De KNVB bestaat bijna uitsluitend uit ( oud-) werknemers van de traditionele top 3. De vertegenwoordigde elftallen uit Zeist kijken niet verder dan deze 3 clubs. Goede spelers van andere clubs kregen geen of minder kans om zich te ontwikkelen bij oranje ( Zyech,van dijk, promes, Douglas etc ) etc etc
De gehele bond moet op de schop. Exit van oostveen !

18 april 2016 om 11:58

Beste J. Staatsen,

Dat de traditionele top 3 systematisch bevoordeeld wordt lees ik hier ontzettend vaak. Misschien zit er wel een kern van waarheid in (waar rook is, is vuur toch), maar ik zie niemand het daadwerkelijk hard maken. Als je cijfers hebt (ik ken je nou al een tijdje, je hebt ze vast), deel ze. Dat maakt de discussie een stuk makkelijker.

Wat betreft je opmerking over het bestuur, nota bene de man waarna jij je account hebt vernoemd was volgens mij een Knvb Bestuurder met een NAC verleden, een zekere Kesler zul je ook ongetwijfeld herinneren (zo zijn er nog tal van voorbeelden natuurlijk). Verder bemoeit van Oostveen natuurlijk niet de selectie, daar ging Hiddink over en nu Blind. Ben ik het met ze eens? Nou, lang niet altijd. Maar je kan als bondscoach moeilijk alle 17 miljoen mensen tevreden stellen. Overigens gaat het er om dat je door een goede ontwikkeling bij Oranje speelt, niet andersom. Dat Ziyech nooit is geselecteerd is natuurlijk een blunder eerste klas. Douglas vertrok zodra hij een NL-paspoort had naar Rusland waar hij zich niet onbespreekbaar wist te maken, van Dijk en Promes zijn onlangs nog geselecteerd dus dat lijstje mag de prullenbak in.

18 april 2016 om 14:54

k heb het dus niet alleen over het grote oranje ook over de jeugdselectie. En daar speelt ontwikkeling zeker een rol. Maar ook voor het grote oranje speelt ontwikkeling en marktwaarde een rol.
Staatsen en Kessler werken niet meer bij de knvb.....
Van Oosteveen wel en is een Amsterdammer, Blink is een oud ajacied en Hiddink een oud psver.
Promes en Van Dijk kunnen helemaal niet de prullenbak in, want beide mochten niet mee naar het WK en tijdens de EK kwalificatie kreeg Narsingh (!) de voorkeur boven de topscorer van Rusland promes ....etc
Hoessen en van der hoorn mochten op het jeugd ek opdraven ipv een Van Dijk of een Castaignos.etc
Het vrouwen team van Twente won de laatste jaren alles en deed het europees ook uitstekend, maar op het WK en tijdens de kwalificatie OS speelden vooral ajacieden mee.....etc
In Engeland is er onderzoek gedaan naar de extra tijd en er kwam inderdaad uit dat de grote teams meer etra tijd kregen dan andere teams. In NL zouden ze ook zo n onderzoek moeten doen, want de extra tijd is altijd 3 m. tenzij de traditionele top 3 niet voorstaat dan is het 4 tot 7 min. Let daar maar eens op....

Wat een onzin. Hoevaak zijn wij wel niet bestolen? Onterechte doelpunten, sttafschoppen die gegeven werden. Denk aan vorige week met van der Hoorn tegen Cambuur. Daarbij heeft PSV het zelf laten afweten tegen andere ploegen. Wat een zeikers in Eindhoven.

18 april 2016 om 11:10

Waarom ziet niemand dat er een handsbal vooraf gaat bij de afgekeurde goal na 15 minuten? Daar hoor je ook niemand over omdat dat lastig te zien was. Net als het laatste moment waar er wel een pingel werd gegeven.

Uit bij Cambuur na 5 minuten. Vaak win je zo'n pot dan 0-3 a 0-4.

18 april 2016 om 11:55

Nou kom maar op. Wanneer zijn jullie dit seizoen bestolen dan?? Van punten he, niet van 1 doelpunt in een 2-0 wedstrijd.

18 april 2016 om 12:06

Twee rode kaarten in Eindhoven nu alweer vergeten?

18 april 2016 om 20:05

Die wedstrijd hebben jullie toch gewonnen? En volgens mij had PSV voor 1 van die discutabele rode kaarten al een pingel moeten hebben..

Kan aan mij liggen hoor, maar ik dacht in eerste instantie ook aan een overtreding en dus penalty, achteraf gezien dus niet. Maar scheidsrechter zijn is erg moeilijk zonder hulpmiddelen.

18 april 2016 om 11:12

Vooral vanaf de positie van de scheids. Janssen komt lomp in. Dezelfde Janssen mocht na nog geen half uur spelen een bal weggooien zonder een kaart te krijgen. En toch lees je overal dat Makkelie de hele wedstrijd al in het voordeel van Ajax floot.

Voor het gemak word even Heracles-Vitesse vergeten waar het door deze scheids helemaal uit de hand liep. Vergeet ik nooit meer. Wat een dramatische scheids die Makkelie.

Wat zijn mensen dom en kortzichtig, alsof dit het enige moment in de competitie is geweest waarbij Ajax en of PSV werd bevoordeeld of benadeeld. Maar nu het bijna aan het einde is is het opeens veel belangrijker.

18 april 2016 om 11:57

Die laatste zin. Je snapt het dus weldegelijk zelf. Een onterechte pingel tegen bij 0-0 in de 2e minuut komt toch veel minder hard aan dan een onterechte pingel bij 0-0 in de laatste minuut?

18 april 2016 om 12:01

Als de ploeg goed genoeg is mag het niet uitmaken dat het in de laatste minuut is, dan staan ze namelijk 2-0 voor Mijn punt is dat je een kampioenschap op eigen kracht binnen moet slepen, als je één punt tekort komt door scheidsrechterlijke dwaling is dat erg zuur, maar ik kan me duels tegen Roda en Excelsior herinneren waarin de club het zelf liet afweten, dat kost meer punten. Als je met één vinger naar een ander wijst, wijzen er drie naar jezelf.

18 april 2016 om 13:20

Je bedoelt PSV - Roda met dat buitenspel doelpunt van Roda? Die wedstrijd?

Valentijn driessen die staat bekend als ajacied. Dat zegt natuurlijk genoeg. Die kan dus in dit geval geen objectieve columm schrijven

18 april 2016 om 10:02

Dat is vrij kortzichtig van je. Dus omdat iemand een club voorkeur heeft kan hij niks objectiefs meer zeggen over een artikel met betrekking tot zijn club?

18 april 2016 om 11:20

Inderdaad. Zeker die figuren uit amsterdam die een 1 op hun stropdas hadden staan. Niemand weet dat aan de binnenkant een labeltje zat met het opschrift 'made in Zeist'.

18 april 2016 om 13:05

Ja he het is niet eerlijk. Want alle clubs spelen tegen ajax op hun slechst ze laten Ajax altijd winnen ooow en de KNVB kunnen zo ook wel KNJB noemen want ja daar zitten allemaal Ajacieden. Boe hoe het is niet eerlijk iedereen is voor Ajax...... het is allemaal een complot ik zou alvast maar een Ajax dekbed gaan kopen want de Ajaxpolitie komt vanavond controleren en als je die niet hebt dan moet je in Arena slapen....... pfffff

Mee eens, de nuance moet overheersen.
Ik blijf erbij dat de fout vanuit de positie van Makkelie heel logisch te verklaren lijkt.
Veel te veel ophef, om een redelijk verklaarbare fout

Je zal maar de scheidsrechter zijn van Ajax of PSV in deze laatste fase. Wanneer je dan een fout maakt dan krijg je de strontkar over je heen.

Begrijp me niet verkeerd. Hij maakte inderdaad een fout. Maar ik vermoed dat PSV ook wedstrijden heeft gehad waarin scheidsrechters fouten hebben gemaakt. Het valt nu alleen meer op omdat het 4 wedstrijd voor het einde is en elk punt en elk doelpunt het verschil kan zijn tussen kampioen of niet.

Trouwens PSV moet vooral zichzelf aankijken. Ze hebben het zelf te vaak weggegeven.

De fout ligt niet bij de scheidsrechter maar bij het voetbal in het algemeen, het feit dat er nog geen camera beelden worden bekeken terwijl dit soort beslissingen over bedragen van miljoenen gaan is absurd. Je moet als scheidsrechter zo'n beslissing in een iets van 10 seconde maken wat nu dus grote gevolgen heeft dat vind ik persoonlijk haast onmenselijk.

Het was natuurlijk een hele belangrijke beslissing in het kader van het kampioenschap, maar wat Valentijn zegt... dat is allemaal indirect.

Psv is 'slachtoffer' van deze penalty, maar dat is Utrecht in wezen natuurlijk veel meer. Die zijn de enige die direct puntverlies hebben geleden door deze arbitrale dwaling. En voor Utrecht staat er ook gewoon heel veel op het spel. Hele dure punten laten liggen op deze manier voor plek 4, die gezien de bekerfinale hoe dan ook recht geeft op directe plaatsing voor Europees voetbal.

En die verhalen dat je over het hele seizoen ongeveer net zoveel voor als tegen krijgt, zullen best kloppen.
Maar als ik nu alleen naar Utrecht kijk: vorige week 100% penalty niet gekregen (ramselaar neergehaald in de 16), die wedstrijd win je wel, maar scheelt je een doelpunt in het doelsaldo tov AZ, dat is nu precies gelijk aan dat van Utrecht.
Gisteren krijg je een 100% onterechte penalty tegen. Kost je 2 punten en ook een doelpunt voor het doelsaldo...

Sowieso vind ik het van de pot gerukt dat deze beslissing steeds op de titelstrijd wordt betrokken. Alsof deze penalty bepaalt wie er kampioen wordt. Als Ajax en PSV nu de overige drie wedstrijden winnen en Ajax op doelsaldo kampioen wordt, zal er vanuit Eindhoven steeds weer naar deze penalty worden gewezen, maar "vergeten" ze voor het gemak dat ze het zelf hebben laten liggen tegen Ajax. Of tegen de "kleintjes" teveel punten hebben verspeeld.

Utrecht mag zich beklagen over deze penalty, want het raakt hen direct, zeker als ze nu de bekerfinale verliezen en uiteindelijk Europees voetbal mislopen. Maar als PSV wijst naar een wedstrijd waarin ze zelf niet eens hebben gespeeld, is dat echt een teken van ultieme zwakte.

Hele situatie wordt nu ook groter gemaakt dan het is, alleen maar omdat het vlak voor het einde is en de titelstrijd ongemeen spannend is. Maar scheidsrechterlijke dwalingen in het voordeel van PSV eerder in het seizoen, daar hoor je bijna niemand over. Of de keren dat Ajax de dupe is geweest van een slechte beslissing. Ja, dit was een grote fout van Makkelie, maar de selectieve verontwaardiging waarmee nu heel Nederland over Ajax heen valt, is natuurlijk zwaar overtrokken.

18 april 2016 om 13:08

Passionforpink. Ik kan alleen maar AMEN zeggen

Beetje een apart en raar verhaal dat Valentijn Driessen hier pleit voor nuance. Ik bedoel, de Chef Sport van De Telegraaf, bekend om zijn ongenuanceerde meningen en keiharde afrekeningen die opeens 'genuanceerd' gaat lopen doen?? Op zichzelf al een merkwaardige opmerking.

Daarnaast valt er hier natuurlijk helemaal niets te nuanceren. Het was geen penalty en het had ook nooit een penalty mogen zijn. Daar is iedereen, tenzij je echt een verstokte en dichtgetikte Ajaxsupporter bent, het wel over eens. En gebeurt dit in de eerste wedstrijd van het seizoen, dan heeft een dergelijke blunder gewoon veel minder impact dan wanneer dat gebeurt in de finale van het seizoen, met twee ploegen die zo enorm dicht bij elkaar staan. Dit zijn nu eenmaal de omstandigheden op dit moment en daar valt dus gewoon niets aan te nuanceren. Door deze blunder haalt Ajax een punt meer dan ze zouden hebben moeten halen. Het argument dat Ajax 'misschien wel in de resterende minuten had gescoord' doet in dit verband gewoon niet zo terzake. Met dat argument kan je iedere blunder universeel wel afdoen als een bedrijfsongevalletje. Ach, maakt het uit, in het andere geval had die ploeg toch wel gescoord..... althans dat weten we niet. Wat een flauwekul! Clichématige prietpraat.

En Driessen kan ook beter niet zo hypocriet doen over de financiéle gevolgen hiervan. Stel dat Ajax kampioen wordt, op doelsaldo. Dan is het toch logisch, ja behalve voor Driessen dan, en begrijpelijk dat het ene puntje dat Ajax gisteren haalde is ontstaan door die onterechte strafschop. Nou, dan is één plus één gewoon twee hoor. Dan boort Makkelie PSV dus een miljoen of dertig door de neus. Nee, niet vijftien. Dertig ongeveer. En dat daar een causaal verband ligt dat is zwaar evident. Daar doet wat Driessen hier allemaal roept niets aan af. Niets.

18 april 2016 om 11:01

Grootste flauwekul is dat het minder impact heeft in de begin ronde, die punten kom je uiteindelijk toch ook te kort. De ajax haters laten zich kennen. Zwak van de psvers dat ze moeten wijzen naar een wedstrijd waarin zij niet spelen en dus geen invloed hebben op de ranglijst.

18 april 2016 om 11:11

De wedstrijd Ajax - Fc Utrecht op drie rondes van het einde heeft geen invloed op de ranglijst zeg jij? Beetje raar om te stellen dat PSV hier geen belang bij zou hebben.

Ook je opmerking over punten in het begin mist de essentie. En daarmee ook, kennelijjk, jouw begrip van hoe een competitie werkt. Ik neem aan dat je het verschil kunt zien tussen een PSV - Ajax in een stadium waarin Ajax (zoals het afgelopen seizoen) een straatlengte achterstaat en eentje (zoals in dit seizoen) waarin Ajax slechts twee punten achterstaat? Nou, ik neem aan dat je, als je dat snapt, wel kunt uitwerken dat puntenverlies in de eindfase een andere impact heeft dan punten die je in het begin verliest.

Overigens, iedereen die het geen strafschop vond (of eigenlijk: iedereen die géén Ajaxfan is) is een 'ajaxhater'???

18 april 2016 om 11:18

Ga mij niet zeggen dat ik de competitie niet snap. Tellen punten nu zwaarder dan 1e ronde? Verlies 0 gelijk 1 winst 3? Dus als je in het begin pech hebt boeit het niet? En met de ajax haters bedoel ik de mensen die complottheorieën bedenken omdat ajax 1 keer een onterechte penalty mee krijgt, heel het land valt erover.

18 april 2016 om 11:28

Nee, uiteraard telt een punt in het begin even zwaar als een punt nu. En het gaat er niet om dat pech in het begin niet boeit.

Punt dat ik maak is dat als je twee punten achter staat met nog ongeveer 30 wedstrijden te gaan dat een iets andere situatie is dan wanneer je nog drie wedstrijden te gaan hebt. En als je in het begin punten hebt laten liggen maar nu inmiddels in een goede reeks en/of flow zit dan is dat ook anders dan wanneer je in een dip zit.

Enfin, ik heb geen enkele complottheorie bedacht. Ik stel alleen vast dat Ajax hier een onterechte penalty kreeg in een heel belangrijke fase van de competitie en dat Ajax daarmee is bevoordeeld. Daar hoeft ook geen complot aan ten grondslag te liggen trouwens. Makkelie heeft dit vast niet met opzet gedaan, of in opdracht van de Knvb of wie dan ook. Maar het is wel een fout en wel eentje die heel erg direct invloed heeft op de titelrace. Veel meer en veel directer dan die ene fout in week 6 waar PSV van profiteerde. Lijkt me evident trouwens.

Anyway, aangezien ik geen complottheorie heb bedacht voel ik me dus ook niet aangesproken door jou met dat 'ajaxhater(t)' dingetje. Je bedoelt vast anderen.

18 april 2016 om 11:40

Ik bedoel jou ook zeker niet, en ik weet dat het geen pingel was. Het is gewoon vervelend om zoveel negatieve berichten van anderen te lezen en ook over de scheidsrechter, die kunnen het nooit goed doen. Ik snap dat de situatie nu spannender was en psv baat had bij een winst van Utrecht. Maar ik denk dat je als kampioen niet moet wijzen naar één wedstrijd die je zelf niet hebt gespeeld, terwijl een competitie 34 speelrondes heeft.

Trouwens, ik zie mensen hier stellen dat je niet zou mogen klagen over scheidsrechterlijke dwalingen omdat die over een seizoen gemeten over alle clubs wel gelijk uitkomt. Sommige dingen mee, sommige tegen. Aan het einde allemaal op nul.

Zelden heb ik echter grotere flauwekul gelezen. Deze uitspraak slaat echt nergens op. In ieder geval niet op de realiteit van een compleet seizoen met 18 ploegen. Het is eigenlijk nooit zo dat alle ploegen kunnen stellen dat ze evenveel mazzeltjes hadden als tegenvallers. Of evenveel fouten van een scheidsrechter mee als tegen. Gewoon never. Altijd zijn er ploegen die meer bevoordeeld of veel meer benadeeld zijn dan andere ploegen.

En het gaat er mij trouwens totaal niet om me bezig te houden met de vraag of Ajax nou meer of minder bevoordeeld is dan FC Utrecht dit seizoen. Of zelfs of PSV meer of minder scheidsrechterlijjke dwalingen had dat Ajax. Nogmaals, dat lijkt me ook lastig om vast te stellen, gemeten over een heel seizoen met duizenden beslissingen.

Nee, het gaat mij erom dat exact déze beslissing genomen in dít stadium van de competitie gewoon heel erg en heel erg direct van invloed is op het kampioenschap van nu. Er zijn nog maar drie wedstrijden te spelen en het puntenaantal is gelijk. Dan kan je wel beginnen over die penalty die PSV in de derde wedstrijd van het seizoen meekreeg omdat die misschien niet deugde, maar de invloed op de landstitel in mei daarvan is gewoon veel minder groot. Dus het doet allemaal veel en veel minder terzake dat Ajax ook wel eens een keer ergens een penalty niet heeft gekregen. Als Ajax die pot met 3-0 won, is die niet gegeven penalty niet van invloed. Deze van gisteren uiteraard wel.

Dát is het grote verschil. Alles op één hoop gooien is sowieso zinloos, en in deze discussie al helemaal.

Ik blijf erbij - als FCU supporter -; de hoek van waaruit Makkelie stond, van daaruit leek het een gevaarlijke tackle. De grensrechter zou het moeten (kunnen) beoordelen en daar moet Makkelie ook gaan consulteren als hij niet zeker is van zijn zaak. Makkelie twijfelde zelf enorm, dat zag je aan alles inclusief zijn lichaamstaal en gelaatsuitdrukkingen.

HET IS DE Hoogste Tijd Voor DE Videoref

Want of we het met zijn alleen eens zijn of niet. Dit was een wedstrijd met grote belangen, niet alleen voor beide clubs. Ongeacht welke club je ook support, door dit moment ziet de wereld er wel een stukje anders uit.

18 april 2016 om 11:34

Je slotzin somt het gewoon heel kernachtig op. De wereld ziet er hoe dan ook anders uit dankzij het besluit van Makkelie!

Ben ook al jaren voor de invoering van camerabeelden als hulp voor scheidsrechters. We hebben toch ongeveer wel iedere week dit soort akkefietjes? Al ben ik er wel voor om eerst eens goed te bestuderen hoe je die beelden het beste gebruikt. Je moet het aantal mogelijke beslissingen dat je kunt beoordelen wel beperken. Anders moet je over iedere inworp minutenlang het spel stil leggen. Dat is geen doen. Ook is het soms lastiger dan je denkt. Zelfs mét beelden erbij ontstaan soms discussies omdat verschillende mensen andere dingen zien. En tenslotte heb je ook te maken met het feit dat voetbal een vloeiend spel is. Wat ga je doen als er een penaltygeval is, maar het spel ligt niet stil? Ga je een aanval die erop volgt affluiten omdat je wilt bekijken of het een pingel was of niet? Wat niet kan is na een paar minuten alsnog terugkijken en dan terug gaan naar die ene situatie. Je moet meteen de videoref inschakelen of het moment is voor eeuwig weg.

Zoals ik gister al zei raar dat iedereen nu valt over een foute beslissing dien15 miljoen tot gevolgen kan hebben. Waarom horen we dat nu en niet bij een foute beslissing in december?
Ik wil wel eens zien als de competitie over is er een opsomming komt van de punten die iemand door een fout gewonnen had en punten die ze dan eigenlijk niet zouden moeten hebben hoe je in die verhouding hebt. Want tuurlijk is het voor PSV supporters nu zuur maar vergeet niet dat jullie dit seizoen ook wel eens een beslissing mee hebt.

En het maakt de competitie leuk want PSV en Ajax hebben het nu beide in eigen hand om kampioen te worden wat een gaaf einde gaat dit worden. Wie weet het meeste te scoren en 9 punten binnen te halen.

Als je niet fluit voor een penalty, moet je eigenlijk wel fluiten voor een indirecte vrije trap omdat de keeper een terugspeelbal oppakt. Wellicht vliegt die er dan wel in en is het alsnog 2-2. Of Ajax scoort uit een volgende aanval alsnog 2-2.

Je weet dus niet hoe het was afgelopen als ie hem niet had gegeven. Dat is ook wel weer het mooie van voetbal, altijd iets om over na te praten.

Ik ben wel een beetje klaar met deze discussie, iedereen maakt fouten ..

Het grappige is dat sommige mensen er maar telkens over blijven vallen hoe cruciaal dit is geweest. Terecht in mijn optiek dat de wedstrijd waarschijnlijk een andere uitslag heeft gekregen dankzij deze blunder. Maar als je er iets langer over na denkt begrijp je ook direct waarom dit feitelijk niet onrechtvaardiger is als al die andere fouten die gemaakt worden door het seizoen.

Een foute beslissing is namelijk niet gepland. De scheidsrechter heeft de bedoeling de spelregels correct te handhaven en maakt een beslissing waarvan hij denkt dat het juist is. Mensenwerk, waar regelmatig fouten tussen zitten. Wanneer hij die fouten maakt weet hij niet, het moment waarop hij dit wel weet is het al te laat en is het leed al aangericht.

Dat betekend ook dat bij een foute beslissing geen enkele rekening met de stand, de score of het wedstrijdverloop rekening wordt gehouden. Een scheidsrechter houd zich ook niet bezig met die zaken wanneer hij juiste beslissingen neemt. Het gevolg is dat foute beslissingen over een wel/niet gegeven strafschop tegen FC Utrecht in de 88ste minuut niet fouter is dan het missen van een strafschop bij een 3-0 stand tegen Pec. Natuurlijk zijn de gevolgen voor alle betrokken groter bij het eerste geval, maar objectief maakt de scheidsrechter exact dezelfde fout. Voor de consequenties op het scorebord of in de stand hoeft hij zich nimmer te verantwoorden, alleen voor de beslissing zelf.

18 april 2016 om 12:48

Utrecht 2 punten bestolen en ajax 1 cadeau gekregen. Niets meer en niets minder...

Beste Valentijn, hier zijn je antwoorden:

1."maar wie weet zeker dat Ajax in de resterende tijd niet de 2-2 had gemaakt?"

Dat is koffiedik kijken en daarom een compleet non-argument. Een dergelijke opmerking verwacht ik van een gebruiker op Voetbalzone, maar niet van een sportjournalist. En als je dan toch een antwoord wil op deze vraag: ondanks de hoge druk van Ajax na de 2-2, scoorden zij niet meer. Duidelijk.

2. "zijn er niet nog drie competitieduels te spelen? "

Ja en dat is een valide punt. Maar is ook een beetje hypocriet om te zeggen. Immers, de mensen die dit nu zeggen waren dezelfde die de wedstrijd tussen PSV en Ajax al bestempelden als de beslissende kampioenswedstrijd. Toen heb ik deze vraag ook nauwelijks gesteld horen worden. Dus het hele klimaat dat nu heerst met "elk dingetje is beslissend voor het kampioenschap" is al enkele weken geleden ingezet door de voetbalwereld zelf. Daarnaast, los van Psv, is het met name (en daar kijken de meeste journalisten erg makkelijk overheen) gewoon ontzettend zuur voor Utrecht.

3. "kan de nummer twee niet via de voorronde van de Champions League doordringen tot de poulefase?"

Ja dat kan Valentijn, maar wanneer is dat voor het laatst gebeurd? Nu moet je niet doen alsof eindigen op de eerste plek hetzelfde is als eindigen op de tweede plek. Dat is gewoon dom.

De enige club in deze situatie die recht tot klagen heeft is FC Utrecht. Utrecht heeft door de onterechte penalty 2 punten te weinig gekregen. Iedereen betrekt PSV hier ook bij maar dan moeten we de hele competitie na gaan kijken en dan zie je dat de scheidsrechter beide clubs zowel bevoordeeld als benadeeld heeft. Maar omdat nu Ajax nog bovenaan staat met dit gelijke spel staat heel Nederland in brand. Had Psv nu door het gelijke spel bovenaan gestaan hadden alleen Utrecht en een paar Ajax haters geklaagd.

Makkelie geeft zondag voor de T.v.toe dat hij geen goed zicht op de situatie had.
Dan is er maar 1 conclusie,dan mag je nooit fluiten voor een strafschop.
Laat al die z.g.deskundigen dit nu eens uitleggen aan al die betweters.

De corner tegen roda waar het doelpunt uit kwam en dus de gelijk maker was ook geen corner uiteindelijk tel je alles op en klopt het aan het eind

Mensen doen net alsof deze penalty nu meer waard is dan als dat we er een (een onterechte) in oktober hadden gekregen en er een punt mee hadden gepakt. Net alsof een gelijkspel nu ineens 2 punten waard is, maar veel eerder in het seizoen maar 1.

Eens met Driessen, nuance is volledig zoek. Mooi om te zien hoe analisten of oud profs hierop reageren. Op basis van hun reacties kun je direct zien wie niveau heeft en wie niet.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren