Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

De Boer looft Ajax-cultuur: ‘Bij Feyenoord is men wat sneller tevreden’

Laatste update:

In de lente doet Frank de Boer als trainer van Ajax altijd goede zaken. De oefenmeester verloor zelfs nog nooit in de maand april en slechts één keer in mei. Volgens broer Ronald is dat geen toeval: De Boer heeft het elftal van Ajax tegen die tijd volledig naar zijn hand gezet. Jonge jongens of aankopen hebben tijd nodig om het stokje over te nemen van vertrokken spelers en als trainer moet je deels weer opnieuw bouwen aan een elftal.

/

Het feit dat Ajax de afgelopen jaren relatief snel is uit gevoetbald in Europa, draagt volgens Ronald de Boer bij aan de eindsprint, net als de clubcultuur. “Bij de finish worden de prijzen verdeeld. En als je bij Ajax geen kampioen wordt, heb je verloren. Punt. Dat is een verschil met het Feyenoord van de laatste jaren, waar men wat sneller tevreden is”, vertelt de voormalig Oranje-international vrijdag in gesprek met De Telegraaf.

“Als Feyenoord Europees voetbal haalt, vinden ze het daar toch een redelijk seizoen, terwijl Ajax baalt van een tweede plaats”, zo stelt de analyticus, die aangeeft dat iedereen ‘in extase is’ als Feyenoord van Ajax heeft gewonnen. “Terwijl winnen in het Ajax-dna zit en er ’gewoon’ van elke tegenstander moet worden gewonnen, dus ook van Feyenoord. Als Ajax de Klassieker wint is er natuurlijk blijdschap, maar die is daardoor minder groot dan andersom.”

Wint Ajax de landstitel?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Mooie statistiek zeg! Hopelijk flikt de Boer dat weer dit jaar dan worden we kampioen! Eigenlijk hoop ik dat het tot de laatste speelronde spannend blijft

1 april 2016 om 08:52

Wat een ongelooflijke onzin kraamt die man er hier uit.
Feyenoord loopt minimaal 20 miljoen achter op de begroting van Ajax, dan is het toch onrealistisch dezelfde doelstelling te hanteren.

Eigenlijk zou je die twee clubs helemaal niet met elkaar moeten vergelijken. Plek 3 is waar Feyenoord hoort te staan, PSV en Ajax hebben veel meer mogelijkheden.

1 april 2016 om 10:30

Dat is toch ook precies wat hij zegt? Feyenoord is tevreden met plek 3, ajax alleen met plek 1.

1 april 2016 om 10:33

Hij heeft gewoon meer dan gelijk hoor. Ongeacht de begrotingen. Bij Feyenoord zijn ze gewoon sneller tevreden. Dit zie je alleen al aan het publiek. Als ze bij Ajax 7x op rij zouden verliezen, zou er niemand meer in de Arena zitten. Bij Feyenoord blijven ze komen, om vervolgens weer een zaadpartij te zien. In mijn ogen mag je als supporter ook best een statement maken, door weg te blijven, wanneer voetballers die dik betaald worden, door onder andere jouw geld (seizoenskaart etc.), hun werk constant niet doen.

Dit is waarom Ajax momenteel vaker kampioen zal worden, dan Feyenoord. Er hangt in Amsterdam meer een winnaarsmentaliteit dan bij Feyenoord.

En dit zeg ik als Feyenoord supporter (voordat mensen dalijk gaan beweren dat ik door een ajaxbril kijk).

1 april 2016 om 12:01

Ik ben het met je eens dat Feyenoord supporters kritischer mogen zijn, maar dat Ajax de laatste jaren meer successen boekt ligt gewoon volledig aan geld. Ze betalen drie a vier keer zoveel salaris daar en kunnen veel meer geld uitgeven. Dat wij onder Koeman niet kampioen zijn geworden was een geldkwestie. Met geld was je denk ik tweemaal kampioen geworden.

1 april 2016 om 12:15

Als je goed genoeg bent hoef je niet perse het meeste geld te hebben om kampioen te kunnen worden. Erg gemakkelijk om het alleen op het geld te gooien.

1 april 2016 om 12:58

Dat ene seizoen onder Koeman was meer een kwestie van geloof in eigen kunnen. Achteraf besefte men pas dat er meer in had gezeten.

Op de lange termijn is het wel een geldkwestie.

1 april 2016 om 13:00

Ik denk dat Feyenoord-supporters kritisch genoeg zijn hoor. Feyenoord zal afhankelijk blijven van het falen van Ajax en Psv. Als er 1 van die twee faalt (of beiden), kan Feyenoord inhaken mocht de selectie op sterkte zijn.

Ik had gehoopt dat Feyenoord geleerd had hoeveel impact de eigen jeugd op de selectie had toen ze die jonge spelers echt nodig hadden. We vergeten nl. wel eens dat geen van die spelers een echt toptalent is gebleken, misschien Clasie nog wel de meest talentvolle van het stel.

De huidige selectie is nl. weer voor een deel gekocht, maar geen van die spelers maakt het waar. Alleen Kongolo maakt een goede indruk en dat is het resultaat van de jeugdopleiding. Het beleid bij Feyenoord is dus nog niet goed.

2 april 2016 om 01:11

michael 90

Dat we blijven komen heeft niks met tevredenheid te maken. Dat heet meer trouwheid no matter what ongeacht de stand. Ook wij willen ieder wedstrijd winnen maar we moeten ook realistisch zijn. Ajax en PSV zijn verder als Feyenoord. Dat is ook de reden waarom er een nieuw stadion komt zodat de begroting opgehoest kan worden en we dan nog langer kunnen strijden om de titel in plaats van tot aan de winter.

Betekent dit dan ook dat het logisch is dat Ajax Europees niet meer presteert? En betekent dit dan ook dat Ajax geen kampioen kan worden als ze langer in Europa actief blijven? Als je een elftal nog niet helemaal naar je hand hebt gezet vroeger in het seizoen, dan zal je dan meer tactische vaardigheden achter de hand moeten hebben.

Hij zal wel bedoelen dat het het manco is met een jong elftal...

1 april 2016 om 07:36

Nee, want Europees hebben ze hun verwachtingspatroon omlaag bijgesteld. Zo zie je maar weer, als je op een bepaald vlak slecht gaat, pas je je daar gemakkelijk naar aan. Ronald De Boer heeft dat niet eens meer door, en verkondigt hier eigenlijk gewoon een beetje onzin.

1 april 2016 om 07:48

@ Feye88

Iedereen heeft door een incidentele (wel knappe!) prestatie van PSV even in gedachtes dat men ieder jaar maar door kan gaan in de Champions League. Maar vergeet iedereen voor het gemak even dat de afgelopen 4 jaar PSV nog dramatische presteerde in de EL dan Ajax deed? Het is een incidentele uitschieter en geen basis standaard niveau.

De ervaring die PSV had op europees niveau en die toegevoegde waarde. Diezelfde ervaren spelers kunnen zichzelf al het gehele seizoen niet opladen tegen de kleinere tegenstanders en verspelen daardoor punten. Hoe vaak is het niet kantje boord geweest met PSV (denk aan Pec bijv). Dan kan je gerust de grote wedstrijden winnen, maar als je de kleintjes verliest?

Met wat geluk blijft Ajax komende zomer bij elkaar, iedereen ligt nog langdurig vast en een verkoop gaat alleen gebeuren als er een bizar bod binnen komt. Bij elkaar blijven en dan volgend seizoen met dezelfde selectie + versterkingen Europa in. Dan wil ik het nogmaals wel eens zien.

1 april 2016 om 07:55

Vorig jaar ging PSV overwinterde PSV gewoon hoor.

1 april 2016 om 08:11

Ajax echter ook en werd pas uitgeschakeld door een finalist

1 april 2016 om 08:35

@ Asroma8, overwinteren wil niet zeggen dat je het goed hebt gedaan in Europa. Ajax heeft dat ook jaren lang in de EL gedaan, maar toch was niemand tevreden met die prestatie omdat je vaak door een club met een lagere status bent uitgeschakeld.

1 april 2016 om 09:13

PSV werd ook uitgeschakeld door een finalist.

1 april 2016 om 09:34

Maar dat is mijn punt. Ajax wil altijd winnen, behalve in Europa. Ze zijn ook niet gek. Sinds de jaren 70 1 uitschieter gehad, maar verder stelt Ajax in Europa niet meer veel voor. Als ze met 2-1 winnen van barca in een wedstrijd die nergens over gaat, hoor je dat 4 jaar later nog. Wat was dat knap...
Vroeger was die wedstrijd allang vergeten. Je past je verwachtingspatroon aan aan het niveau waarop je speelt. Dat is bij Feyenoord wat lager dan bij Ajax.
Wat de Boer zegt is onzin, omdat als de rollen omgedraaid waren, Ajax precies hetzelfde had gereageerd als Feyenoord nu. Geld bepaalt of je altijd wil winnen, niet je filosofie. Ajax bewijst dat in Europa

1 april 2016 om 09:35

@D-Bergkamp

Je richt je reactie naar feye88, maar gaat totaal niet in op wat hij zegt. Het is gewoon een feit dat Ajax tegenwoordig al blij is als ze de groepsfase CL overleven. Wat dat betreft zijn de ambities ook gewoon zwaar bijgesteld. De hoge verwachtingen binnen de eredivisie hebben ook gewoon te maken met het prestatiepatroon.

Je kan discussieren of er bij Feyenoord eenzelfde (topsport) klimaat heerst als bij PSV en Ajax, maar dat de verwachtingen op dit moment iets anders liggen is niet heel onlogisch.

1 april 2016 om 09:49

Feye88: 1 uitschieter sinds de jaren 70? Ik neem aan dat je 95 bedoelt maar het jaar erop haalde ze de finale en in 97 gewoon nog de halve finale. Vergeet ook niet dat ze voor 95 nog de europacup 2 pakte en een uefa cup.

1 april 2016 om 11:22

In de tussentijd is ook de europacup 2 en ook de uefa cup binnen gesleept. En doel je op de champions leauge of de wereldbeker met 1 uitschieter.
Kortom je praat veel maar weet eigenlijk niet veel over de jaren van ajax door europa.

1 april 2016 om 12:05

Dat PSV door is gegaan is geen incident. In de EL hebben ze heel vaak met een B team gespeeld omdat ze alles op het kampioenschap zetten. Nu in de CL zijn ze door gegaan omdat ze wel de portemonnee trekken, wat Ajax niet durft te doen. Guardado en Moreno zijn bijvoorbeeld de reden dat ze zo ver zijn gekomen, Ajax wilt niet zoveel salaris betalen voor zulke spelers terwijl ze dat wel kunnen.

Ik zie Ajax volgend seizoen niet ver komen in de CL of de EL omdat ze nooit van hun eigen spel kunnen afstappen. Altijd maar dat proberen te voetballen en ze worden er dan uit gecounterd. Nee, ga zelf eens defensief spelen om er vervolgens snel uit te komen. In Europa kun je niet meer de Hollandse school spelen.

1 april 2016 om 15:31

Volgens de redenatie van R. de Boer waten jullie alleen tevreden als je alles wint. Dus dan is er maar 1 uitschieter geweest.

1 april 2016 om 17:51

@asroma8 PSV werd helemaal niet uitgeschakeld door een finalist. Zenit vloog er de volgende ronde alweer uit.

Wat werd bedoeld is dat Dnipro dat jaar de finale haalde en dus helemaal niet zo'n zwak team was als vooraf gedacht.

1 april 2016 om 07:51

Nee... dat heeft er niets mee te maken...
Het komt er op neer dat hoe verder het seizoen vordert hoe beter het team op elkaar ingespeeld raakt... dit is overigens niet alleen bij Ajax zo... vaak zie je dat bij psv e.d. ook als ze in de zomer belangerijke basisspelers zijn kwijtgeraakt. Het team moet vaak wennen aan de opvolgers en het duurt weer even voor het team als team kan opereren

1 april 2016 om 08:37

En welke belangrijke basisspelers is Ajax afgelopen zomer dan kwijtgeraakt?

Ik vind het prima dat je aan elkaar moet wennen. Ik snap best dat dat zo werkt. Maar als er zoveel gewisseld blijft worden op allerhande positites aan het begin van het seizoen, dan hebben spelers ook weinig tijd om op elkaar ingespeeld te raken. Daarnaast krijgen enkelingen enorm veel vertrouwen en worden anderen naar een paar wedstrijden (als ze al een paar opeenvolgende mogen spelen) weer gewisseld. Geen stabiliteit dus.

Hoop toch dat het volgend jaar weer eens meevalt met opvangen van vertrokken spelers en het inpassen van nieuwelingen. Volgens mij zijn 9 van de 11 beoogde basispelers hoe dan ook weer van de partij. Cillesen blijft zou een keer kunnen vertrekken, Tete zit bij Raiola, dus dat is ook altijd spannend. Uit de breedte zou vd Hoorn een club kunnen zoeken met meer garantie op speeltijd. Hoop dat ze allen blijven. De pareltjes Klaassen en Bazoer hebben in elk geval duidelijk gemaakt nog geen haast te maken en hoewel niks zeker is vertrouw ik daar wel op. Belangrijkste voor mij is uiteindelijk dat Frank zelf blijft, wat een topgozer.

Dat is het verschil tussen een club die al heel lang geen kampioen is geworden en een club die regelmatig kampioen wordt.
Ronald, probeer het eens uit als Ajax zijnde. 16+ jaar geen kampioen worden en maar heel af en toe van Feyenoord winnen. Wedden dat je over 16 jaar ontzettend blij bent?
Dat heeft niks met DNA te maken...

1 april 2016 om 07:53

@ Feye88

Dat heeft alles te maken met instelling van een club. Bij Ajax word vanaf dag 1 uitgesproken dat ze voor het kampioenschap gaan. Geen excuses, geen maar, geen misschien. Gewoon: Ajax moet kampioen worden anders hebben we gefaald. Duidelijk en zonder twijfel.

Bij Feyenoord gebeurt het volgende:
- Doelstelling is Europees voetbal
- Feyenoord heeft geen druk, winnen hun wedstrijden en draaien opeens boven in mee.
- De supporters zien dat en beginnen zachtjes te praten over Cl.
- Feyenoord blijft een paar wedstrijden winnen, komt zelfs bovenaan.
- De supporters zien dat en gaan hardop roepen dat kampioen worden mogelijk is.

Dit zijn de spelers niet gewend, zorgt voor een immense druk en de spelers bezwijken onder dezelfde druk. Feyenoord verliest weer een paar keer en men is weer tevreden met Europees voetbal. Dit is ongeveer het scenario dat al een jaar of 4 afspeelt in Rotterdam.

Afgelopen zomer heeft Feyenoord met: Botteghin, Veijinovic, Kramer, Kuyt, Gustafson en Elia in totaal 6 spelers gehaald voor de basis. Tel daarbij op Kazim, Heijden en Tapia en ook de bank heeft de kwaliteitsimpuls gehad. Oftewel Feyenoord had vanaf begin af aan moeten spreken over het kampioenschap.

1 april 2016 om 07:57

Heel verhaal, maar Feyenoord heeft gewoon velen malen minder te besteden dan Ajax, en als je op het veld kijkt is er gewoon minder kwaliteit. Dan kan je wel uitspreken datje kampioen word, maar dat helpt niets.

1 april 2016 om 08:05

@ Asroma8

Feyenoord heeft minder te besteden dan Ajax, geen woord aan gelogen. Maar vele malen minder kwaliteit dan Ajax, dat vind ik absoluut niet.

Vermeer is gewoon een top 3 keeper in Nl
Karsdorp en van Beek moesten volgens veel mensen in Oranje.
Botteghin was 2014/2015 statistisch beste verdediger eredivisie.
Vilhena doet niet onder voor Gudelj
Elia moet niet minder zijn dan Fischer
Kuyt moet niet minder zijn dan El Ghazi.

Zouden ze bij Ajax basis staan, dat betwijfel ik. Maar doen alsof Feyenoord bizar veel minder kwaliteit had is over dreven. Ze hadden en hebben een prima selectie. Alleen de instelling (hard werken) word geprezen terwijl het technische vlak elk jaar word onderschat. En op het einde verlies je de strijd dan altijd.

Dus ja, Feyenoord doet dit op het moment zichzelf aan.

1 april 2016 om 08:16

D-bergkamp, En daar vergis je je al in, het is een leuke selectie maar een Elia bijvoorbeeld is echt een drama die de hele linker vleugel tandloos maakt door zijn domme acties, plus jullie kunnen een Gudelj halen waar wij het met een Tapia moeten doen, erg makkelijk om zo alles te beoordelen.

1 april 2016 om 08:26

Minder te bestenden heeft niet eens zoveel invloed. Ajax houdt de hand op de knip en huidige basiself is op een enkeling na ook door Feyenoord te betalen geweest.

1 april 2016 om 08:28

Jullie vergeten dat je Feyenoord helemaal niet meer kan vergelijken met Ajax. Er zijn helaas nog maar twee topclubs in Nederland: Ajax en PSV.

Feyenoord is alleen nog qua historie en fanbase een topclub. Sportief en financieel (de twee belangrijkste facetten) is het gewoon een subtopper van het niveau AZ. En dat lijkt overigens behoorlijk definitief te worden.

1 april 2016 om 08:39

@D-Bergkamp,

Dat heeft niks met de instelling van de club te maken, maar met wat de club kan besteden. Zou het toeval zijn dat alleen de twee rijkste club van Nederland direct spreken van een kampioenschap en dat Feyenoord dat in het verleden ook deed toen het financieel mee deed?

Dat jij vind dat Feyenoord over het kampioenschap moest spreken vind ik best knap met z'n nieuwe selectie waarvan de meeste zich niet hebben bewezen en waar je dus geen zekerheid hebt dat zij het niveau aan kunnen. Er is niet een speler binnengekomen die ergens anders de pannen van het dak speelde die binnen was gekomen.

1 april 2016 om 08:46

Dan zou ik niet te hard roepen want Feyenoord groeit gewoon weer. Feyenoord stond 6 jaar terug gewoon onder AZ en Vitesse. Nadat ze financieel er uit zijn gekomen zijn ze ook weer direct boven die twee genoemde clubs uitgekomen. De jeugd van Feyenoord blijft nog erg zeldzaam met geweldige talenten. Ik voorspel dat Feyenoord over 5 jaar weer echt mag meten tussen de top. De afgelopen 4 seizoenen hebben zij het 2 keer beter gedaan dan PSV en toen hadden zij ook minder te besteden.

1 april 2016 om 08:50

vorig jaar toen feyenoord 0-0 ib de arena speelden kwam de directie naar de kleedkamer om de spelers te feliciteren met hub goede spel.
Dan ben je echt niet goed bij je hoofd, dan mis je dus topsportklimaat en kan je nooit kampioen worden.

1 april 2016 om 09:28

Dbergkamp, wat een vergelijking.

Vilhena niet minder dan gudelj? Vraag ik me af, mja vilhena vertrekt dan ook transfervrij.
Elia niet minder dan fischer? Zeker niet waar, en daarbij; fischer is geen basisspelerz
Kuijt mniet minder dan el ghazi? Oke, maar weer geen basisspeler waarmee je m vergelijkt.

1 april 2016 om 09:36

Nee dat heeft het niet. Als je geen cent te makken hebt, kun je wel gaan schreeuwen dat je wilt winnen, maar dan zet je jezelf voor schut.
.
Hoeveel Ajacieden roepen hier wel niet dat Feyenoord aan het begin van het seizoen altijd zegt dat het kampioen wil worden? En nu ineens zijn ze niet ambitieus genoeg. Ik ben wel klaar met onzin over welke ambities Feyenoord moet hebben. Het is nooit goed en degenen die er buiten Feyenoord om kritiek op hebben zijn behoorlijk dom bezig.

2 april 2016 om 08:24

Ajax werd ook 6 jaar geen kampioen. Het geld raakte bijna op. De Boer kwam en speelde slechts met 7 spelers uit de jeugd en ook nu weer is de gemiddelde leeftijd weer rond de 21. Dus zoveel meer doet Ajax niet met het geld.

In 94/95 deden ze dat ook en we weten allemaal hoe dat afliep.

Toch leuk dat de boer ons dan nog steeds als topclub ziet. Meneertje weet volgens mij niet hoe we er 3 jaar geleden financieel voor stonden... Dus niet gek als je blij bent met een tweede plek na jaren ellende. Maar ach, wij dit jaar de beker en PSV de titel. Prima in mijn ogen

1 april 2016 om 07:54

Voor die ellende van 3 jaar geleden werden jullie ook al zoveel jaar geen kampioen... Dus de financieen kun je nu wel als excuus gebruiken

1 april 2016 om 08:52

We wonnen in 2002 de europacup en gingen boveb ons stand leven met drama beleid. We hebben denk jk zo'n 7-10 jaar ernstig geldtekort, dus dat gaat niet echt op wat je zegt. Als je naar afgelopen 30jaar kijkt hebben we meer geldtekort gehad dan geld over

1 april 2016 om 09:24

Er zit wel een verschil in. 3 jaar geleden toen jullie er financieel slecht voor stonden werd er beter gepresteerd dan nu er wel weer geld is om te investeren in de selectie. Nu is men al tevreden als de beker wordt gewonnen. Dat er in 70% van de wedstrijden geen enkele lijn in het spel zit en er een recordaantal nederlagen op rij is geleden boeit blijkbaar niet. Dat vind ik qua mentaliteit een groot verschil.

1 april 2016 om 09:52

Ik ben juist trots op de kalmte waarmee is gereageerd, vroeger kon je geen stoeptegel meer op zijn plek vinden rond de Kuip na een nederlaag, nu is men veel realistischer geworden. Dat komt deels ook doordat het voetbal tegenwoordig vrijwel volledig door geld wordt bepaald. Als we qua begroting dichter bij Ajax en PSV komen dan zullen we dat in prestaties ook doen. In de jaren '90 was geld nog lang niet zo bepalend als tegenwoordig, dat besef is ook bij het legioen doorgedrongen, en dat vind ik fijn.

Gewoon de club steunen, en als je er geen zin meer in hebt, dan ga je maar weg. Maar als ik de Kuip zie volstromen, ook al vallen de prestaties tegen, dan merk je dat die liefde bij iedereen leeft. Misschien wordt er daarom vanuit Amsterdam geregeld neergekeken en wordt de onvoorwaardelijke liefde voor de club verward met een gebrek aan ambitie. We zijn Feyenoordsupporters omdat we van de club houden, niet omdat het de club is met de meeste sterren op de borst.

1 april 2016 om 10:19

Leuk verhaal, maar je gaat totaal niet in op mijn reactie. Dat je van Feyenoord geen landstitel kan verwachten of eisen is logisch. Daarvoor is het verschil financieel te groot met PSV en Ajax. Incidenteel kan je een keer mazzel om toch boven beiden ploegen te eindigen, maar dan moet echt alles mee zitten.

Echter vind ik het wel vreemd dat er niet meer kritiek is en er een hoop wordt geaccepteerd terwijl de prestaties nu, minder zijn dan die van 3 jaar geleden toen er financieel geen ruimte was. Financien spelen natuurlijk een rol in de eindklassering, maar als je nu minder presteert dan eerst terwijl je meer kan uitgeven dan is er toch iets met de mentaliteit binnen als buiten de club. Waarmee ik mij dus afvraag of je met die mentaliteit weer de beste kunt worden op den duur.

Dan kun je wel weer die emotionele plaat gaan afdraaien en jezelf op de borst kloppen van "kijk ons eens goed zijn dat we achter onze club staan". Maar dat riedeltje kennen we nu wel.

1 april 2016 om 11:11

3 jaar terug hadden we spelers als Janmaat, De Vrij, Martins Indi, Pelle, daarvoor Guidetti, Clasie en ga zo maar door. Daar zat een goede jeugdlichting bij en een schot in de roos met Pelle en Guidetti. Bovendien een trainer die het nu weer laat zien en die veel uit de groep haalde. Die spelers waren of werden allemaal international, zelfs de spits van Italië, maar ze kwamen voor een habbekrats of uit de jeugd.

Nu is de jeugdlichting wat minder, Boëtius en Vilhena hebben het (nog) niet waargemaakt, Van Beek dit seizoen een terugval en Achahbar is niet doorgebroken. Kazim was geen schot in de roos, Kramer ook geen Pelle en we hebben een beginnende trainer aan het roer, waar we vorig jaar de trainer nog hebben moeten ontslaan.

Ja, dan kunnen we heel boos worden op van alles en nog wat, maar zo gaan die dingen nou eenmaal af en toe. De ene lichting is wat beter dan de andere, de ene spits is een voltreffer, de andere minder, een beginnende trainer maakt nog fouten. Op wie moeten we kritiek hebben? Als je heel veel geld hebt kan je een mindere lichting wel opvangen uit de jeugd en hoef je niet te gokken op spitsen waarvan de uitkomst hoogst onzeker is. Dat geld hebben we niet en daarom zit er af en toe een minder jaar tussen. Niets om van in de war te raken, een paar jaar terug waren we de licentie bijna kwijt, een seizoen derde eindigen is echt geen drama.

Overigens behoor ik misschien tot de gematigde garde, maar er is ook een groep die heel erg ontevreden is, marsen wil opzetten, van Geel en Gudde eruit wil gooien en weet ik veel wat wil doen. Of dat nou de mensen zijn die dan wel de juiste mentaliteit hebben? Ik weet het niet, de helft kan het woord niet spellen en de andere helft is chronisch ontevreden (zie het succes van figuren als Wilders en Fortuyn in die regio, die voeden zich louter op onvrede). Ik blijf liever realistisch, en ik merk dat veel Feyenoorders dat met mij ook zijn. Dat doet me goed, de club heeft nu geen behoefte aan een chronisch ontevreden achterban, daarvoor zijn we van veel te ver gekomen en daarvoor houden we veel te veel van deze club.

1 april 2016 om 12:04

Fantastisch stukje tekst, met als hoogtepunt je vergelijking over chronisch ontevreden mensen. Fijn om te lezen dat er nog mensen zijn die kunnen relativeren.

1 april 2016 om 18:10

Ajax eindigde niet zo lang geleden ook steeds behoorlijk in het rood 14fer14. Ik kan me nog goed herinneren dat Munsterman helemaal opgehemeld werd rond die tijd en Derksen zelfs aanhaalde dat Ajax een voorbeeld aan Twente moest nemen. Hoe anders liggen de zaken nu.

Daar doelt Ronald dus op. Hij weet heel goed hoe Feyenoord er financieel voor stond want Ajax zat zelf ook in zo'n periode. Zelfs toen het financieel minder ging streed Ajax wel steeds om het landskampioenschap. Ga maar terug al die jaren Ajax is op afstand het meest constant. Het verschil tussen Ajax en Feyenoord de laatste jaren is dat Ajax met haar jeugd wel kampioen kon worden en de spelers voor meer verkoopt.

Ajax en Feyenoord zijn er weer boven opgekomen zonder 50 miljoen van de gemeente zoals Psv. Feyenoord fans zeuren nu veel over Twente en Ziyech, maar Wijnaldum was bijvoorbeeld waarschijnlijk niet naar PSV gegaan zonder de bewuste gemeentedeal. Brands had het er eerder dat jaar over dat ze niemand konden kopen en dus moesten hopen op de jeugdopleiding zoals Ajax en Psv, maar een paar maanden later kwame er een heel elftal aan spelers.

Wat een dom geneuzel. Allereerst is de begroting van Ajax volgens mij het dubbele of meer. Alleen daarom al is het logisch dat de ambities hoger (moeten) zijn. Daarnaast zijn de uitspraken van winnen zit in het dna blablabla toch ook moeilijk te rijmen met de Europese prestaties. Volgens mij werd de uitschakeling in de EL toch echt niet als zo heel dramatisch ervaren.

1 april 2016 om 09:38

Dat ga je echt niet in hun hoofd krijgen. Want dan komen er ineens allemaal excuusjes. Met dat dna valt het wel mee.. Realisme heet dat.

1 april 2016 om 18:26

De begroting van Ajax is stelselmatig gegroeid na 4 titels op rij. In 2010 en de jaren daarvoor waren namelijk helemaal niet zo rooskleurig.

Zelfs rond 2012 waren er ook hier op VZ berichten over de financiële problemen van Ajax. Zoek het nog maar even terug.

Ajax heeft ontzettend veel over zich heen gekregen na de uitschakeling in EL. Dat het niet als dramatisch werd gezien is dus onzin, maar wen mogelijke landstitel maakt natuurlijk veel goed en Ajax sloot 2015 af als herbstmeister (3 punten voorsprong op PSV en 5 op Feyenoord.. wat nu ondertussen is opgelopen tot 19 punten).

Ja, als Feyenoord er net zo veel geld tegenaan zou smijten als ajax, dan zouden ze wel wat minder snel tevreden zijn. Ronald is niet het grootste licht van de tweeling, zo veel is duidelijk.

1 april 2016 om 07:55

@ Baardgrasmus

Net zoveel geld? Feyenoord haalde 9 nieuwe spelers afgelopen zomer. Botteghin, Kramer, Kuyt, Elia, Veijinovic en Gustafson zijn allemaal voor de basis gehaald. Daarna trokken ze Kazim, Heijden en Tapia ook nog aan. Dat zijn op Tapia na geen talenten maar spelers die zichzelf bewezen hebben en die voor een kwaliteitsimpuls moesten zorgen.

Misschien mag Feyenoord wel iets minder tevreden zijn met de huidige positie als je de aankopen/selectie ziet.

1 april 2016 om 08:11

Ajax uitgaven aan transfers de laatste twee jaar: 23.85 mil
Feyenoord: 20.9

Aantal inkomende transferuitgaven:
Ajax: 36.20 mil
Feyenoord: 46.9 mil

Ofterwel Feyenoord verkocht veel meer dan dat ze uitgaven, terwijl het bij Ajax niet eens zoveel scheelt.
Bij Ajax is alleen echt Blind vertrokken, dat is opzich goed op te vangen met de miljoenen die Ajax uitgaf aan spelers.
Bij Feyenoord moesten ze Pelle, Indi, De Vrij, Clasie, Janmaat en Boetiius vervangen met minder geld.
Dus heel logisch dat Ajax hoger eindigd, en ook Psv, heeft niets maar ook niets met mentaliteit te maken.

1 april 2016 om 08:13

Gustafson is toch wel degelijk een talent en niet gehaald voor de basis, hij had immers net al een heel seizoen gespeeld. Verder, Kazim, vd heyde, Kuyt en Elia waren transfervrij. Dan vis je qua uitgaven in een hele andere vijver dan wanneer je miljoenen spendeert aan spelers als sinkgraven of gudelj, waarbij sinkgraven niet eens een basisplaats heeft.

1 april 2016 om 10:57

Het probleem is juist dat nu Feyenoord geld te besteden heeft er weer hele domme dingen worden gedaan. Dan houd je nooit geld over om eens een echt goede aankoop te kunnen doen. Met dit technische beleid gaan we de achterstand nooit inhalen.

1 april 2016 om 11:14

Het houdt nog steeds niet over hoor. Een gedeelte van de inkomsten kunnen we uitgeven, maar je kan voor een Clasie of Pelle nog steeds geen vervanger aantrekken van dezelfde kwaliteit. Zelfs een talent met dezelfde potentie is nog niet betaalbaar.

1 april 2016 om 11:22

Nee en als je de Kramertjes en Kazimpjes van de wereld aantrekt en dikke contracten geeft hou je nooit geld over voor een topaankoop.

1 april 2016 om 11:33

Ik heb nooit een betrouwbare bron voor die salarissen gezien, dus daar kan ik weinig over zeggen. Het is gewoon een moeilijke positie om je op te versterken, kijk naar Ajax, of kijk naar PSV voor de Jong. En die clubs hadden nota bene wel het geld om flink in te kopen. Wat dat betreft hebben we het met Guidetti en Pelle bijzonder getroffen, en zelfs dit seizoen hebben we in de topscorerslijst twee spelers staan, een met 16, en een met 12 goals. Al doet Ajax het met 16 goals Milik en 11 voor El Ghazi en Klaassen wellicht nog wat beter.

1 april 2016 om 12:42

Het gaat niet eens per se om het feit dat je geen topper aan hebt kunnen trekken, want dat is inderdaad heel moeilijk voor de spitspositie als NLe club. Maar als je toch al Kuijt en Achabar hebt, waarom zou je dan in vredesnaam Kazim en Kramer vastleggen? Je gaat er kwalitatief dan namelijk 0,0 mee vooruit. Je hebt alleen meer spelers van hetzelfde niveau of nog minder zelfs.

Tegelijkertijd laten we wel Boetius, Manu én Sleegers vertrekken. 3 vleugelspelers, waar alleen de komst van Elia tegenover staat. Niet alleen is je totale bezetting op de vleugels dan veel te mager maar je doorgroeipotentie is ook 0,0 omdat je op Bilal na alleen nog maar oude spelers hebt voor die posities. Kwalitatief én kwantitatief kom je dan tekort op de vleugels.

Kijk om dit soort reacties is winnen oo Ajax mooier dan een kampioenschap. Voor mij geld dat ook, winnen van Ajax er bestaat niks mooiers. Daarom zal ik voetballers als Guidetti, Obiku, Veltman altijd dankbaar zijn voor hun winnende treffers tegen Ajax. Natuurlijk winnen wij winder prijzen en zijn wij sneller tevreden. Maar Feyenoord zit in je bloed. Het is voor mij de grootste en mooiste club van deze wereld. Voor mij is Feyenoord voetbal. De stad, stadion, aanhang en de club mooier bestaat niet op voetbal. Zelfs het Nederlands elftal kijk ik nooit naar ook niet op WK en EKs maar Feyenoord tegen FC bal op het dak moet ik zien. Ook mijn kinderen geef je dit weer mee, Maar laten we wel duidelijk zijn. Ik ben supporter he dus haat, vechten, bepaalde uitlatingen, rellen horen niet bij voetbal! Op sportieve gronden Ajax verslaan omdat we die dag gewoon beter zijn, is het mooiste wat er is. Maar ik zit nu al te genieten tot aan 24 april voor de bekerfinale. Is toch mooi dat mijn club weer een prijs pakt.

Dus Europees gezien heeft Ajax een Feyenoord-cultuur?

Wat een praatjes, Ajax doet het prima over de laatste jaren gezien waar Feyenoord al jaren uit een dal aan het klimmen is, waar hun speler hadden die Europees naar topclubs gingen moesten wij het met een Bruins, Slory en Green doen. En als je jarenlang niet eens in de top 3 eindigde is het dan wel realistisch om te zeggen met een bak aan schulden we gaan voor de titel? Wat een clown echt waar.

Ronald denk werkelijk dat het grootste verschil met Feyenoord de mentaliteit is, en dit is dan een analist, te triest voor woorden.
Ben nou eigenlijk blij dat ik de helft van wat hij zegt niet kan verstaan, mis denk ik niks als ik zijn beredenering hier zie.

1 april 2016 om 09:02

Het is inderdaad schrijnend als je hoort (verstaat) hoeveel onzin er uit die man komt, en er hoeft maar ergens een bal te rollen of die glimmende voorpui staat weer zijn mening te geven.

Ik vind dat sowieso een beetje treurig, dat typeren van de mentaliteit. Komen eens in de twee jaar langs Rotterdam gereden en denken de ziel tot in hun puurste essentie te kunnen definiëren. En het grappige is, hij denkt dat te kunnen doen door te wijzen op de prijzen en de stemming. Terwijl elke Feyenoorder weet dat de liefde voor de club los staat van het winnen van prijzen. Je kan wel een doelstelling formuleren, maar als andere clubs tientallen miljoenen meer kunnen uitgeven, en zelfs niet terugdeinzen om voor Scandinavische pubers miljoenen neer te leggen, dan moet je daar ook je doelstelling op aanpassen.

Dit is alsof we volgend jaar over Twente gaan zeggen (nadat ze met veel spullen en moeite de licentie hebben behouden) dat ze toch weinig ambitieus zijn in hun aankopen. Waar er voorgaande jaren nog Zuid Amerikaanse internationals werden ingekocht, doen ze het nu met eerste divisiespelers. En dan gaan we mijmeren over de Twentse ziel, en hoe de mentaliteit doorslaat op het elftal.

Misschien is het ergste van dit alles nog wel dat jouw Fox-abonnement mede zo duur is omdat dit soort mensen dik worden betaald om hun mening te geven. Types als Perez, Ronald de Boer en Mario Been staan jou hun onzin te verkopen voor geld.

Waarschijnlijk waren ze met hem bij Feyenoord ook wel blij geweest want wij zijn nog al gauw tevreden.

Alleen al om dit soort onzin is het heel treurig dat de Boer weleens analist is bij wedstrijden van Ajax.
Mist elke vorm van objectiviteit. Zowel bij zijn tweelingbroer als ook bij de bondscoach Blind geen enkele vorm van kritiek.

Ik heb de reacties hierboven gelezen. Blijkbaar doet deze uitspraak pijn bij ons Feyenoorders. Maar puur sec heeft hij gewoon gelijk.
Waar bij Ajax de pleuris uitbreekt als ze twee keer achter elkaar gelijk spelen, is dit bij Feyenoord niet het geval. Dit is het stukje winnaarsmentaliteit of topsportklimaat waar het bij ons aan ontbreekt. Gewoon ff eerlijk in zijn.

1 april 2016 om 09:40

Geld. het verschil is geld.

1 april 2016 om 09:45

Het is een stukje realiteitszin, als je niet veel hebt te besteden pas je daar je verwachtingen op aan. Ik geloof dat we de afgelopen 20 jaar alleen in 2002/2003 een vergelijkbare begroting als Ajax hadden. En toen we al die oude internationals aantrokken, toen was men bijzonder ontevreden met het mislopen van het kampioenschap, want er was flink (achteraf te veel) geïnvesteerd. Nu moet je gewoon reëel zijn, in het huidige voetbal is het geld vaak leidend. Dan zijn er soms uitzonderingen (leicester) maar elke keer weer blijkt de begroting de beste leidraad om de eindstand te bepalen. Af en toe een uitzondering, maar over het algemeen wijken die twee niet veel van elkaar af.

Dat Feyenoord geen kampioen wordt is niet gek, ze hebben inderdaad minder te besteden. Maar ik kan me zeker vinden in de mening van Ronald de Boer, nota bene Feyenoord's eigen algemeen directeur sprak gisteren met soort gelijken woorden.

Een club als Feyenoord mag natuurlijk absoluut niet tevreden zijn met 3 landstitels in de laatste 41 jaar. Zelfs AZ heeft in die periode 2 landstitels mogen bijschrijven. Het topsportklimaat moet heersen in de hele organisatie. Zowel op bestuurlijk en sportief vlak. Feyenoord heeft ergens de slag gemist en dat is heel spijtig, want daardoor lopen ze nu achter de feiten aan, terwijl het alle facetten (lees supporters) heeft om structureel om het kampioenschap mee te spelen. Het zal dan echter wel moeten zorgen dat het meer sponsorinkomsten gaat genereren en vernieuwingen van het jeugdcomplex + stadion.

Wat een onzin wat ie daar zegt. Ik zie Ajacieden juichen alsof ze de CL-finale hebben gewonnen wanneer ze van Feyenoord hebben gewonnen. Tegen andere clubs (op PSV na) zie je ze dit niet doen

Daarnaast is het flauw om deze clubs naast elkaar te leggen. De een komt net uit een enorme crisis gekropen terwijl de ander miljoenen kan uitgeven. Laten we eens kijken wanneer de begrotingen gelijkwaardig zijn, dan is het wat realistischer.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren