Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Waterreus: ‘Daarmee doe je Cruijff tekort, hij is veel groter dan dat Ajax is’

Laatste update:

Na het overlijden van Johan Cruijff vorige week gingen er al veel stemmen op om de voetballegende te eren door de naam van de Amsterdam ArenA te veranderen naar het Johan Cruijff Stadion. Dit plan kende ook bij onder andere de gemeente Amsterdam en de directie van het stadion voorstanders, maar volgens Ronald Waterreus is het geen goed idee om de thuishaven van Ajax te vernoemen naar Cruijff.

/

“De sentimenten van de Ajax-supporters begrijp ik best. Alleen: ik vind het geen goed plan”, schrijft hij in zijn column in Voetbal International. “Domweg omdat je hem daarmee tekort doet. De voetballer Cruijff is veel te groot om zijn naam aan de Arena te verbinden. Hij is veel groter dan dat Ajax is. Die club is groot dankzij Cruijff. En niet andersom. De link Cruijff-Arena zie ik daarom niet echt, behalve dan dat hij er soms op de tribune zat om naar Ajax te kijken. Dat stadion heeft amper geschiedenis. En als Cruijff nu iets wél heeft, is het geschiedenis.”

Het lijkt de oud-doelman van PSV wel een goed idee om het Camp Nou naar Cruijff te vernoemen; dat stadion heeft volgens Waterreus veel meer internationale uitstraling dan de ArenA. Hij stelt dat iedereen over de hele wereld Barcelona kent en dat dit een veel betere manier is om de naam Cruijff levend te houden.

Vind je dat Ronald Waterreus gelijk heeft?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Iedereen over de hele wereld kent Ajax, als je aan mensen vraagt noem 1 club in Nederland dan komen ze meestal eerst bij Ajax uit.

30 maart 2016 om 15:37

Denk niet eens dat 1/50 van de wereldbevolking Ajax kent. Ajax is wel de bekendste Nederlandse club ik het buitenland, natuurlijk.

30 maart 2016 om 15:52

Hij zal "de voetbalwereld" wel bedoelen..

Wat een zure reactie weer van Watereus, deels heeft hij natuurlijk gelijk maar laten we nou even normaal doen. Moeten we dan ook een half uur stilte doen ipv dat magere minuutje?

Het gaat om het idee, het is mooi om je stadion aan zo'n man te verbinden, dat kinderen over 30 jaar naar de Johan Cruyff ArenA gaan en vragen aan hun vader wie Johan is. Dat zou toch prachtig zijn!

30 maart 2016 om 15:55

1/50 is 140 miljoen als je uitgaat van 7 miljard. Denk dat dat makkelijk gehaald wordt, maar lastig te schatten ik weet het natuurlijk ook niet zeker.

30 maart 2016 om 16:04

Je onderschat de markt waarde van voetbal en van Ajax.

30 maart 2016 om 17:49

En denk dat jij ajax overschat

30 maart 2016 om 17:56

Ik denk dat er wel meer dan een miljard mensen Ajax kennen. In Europa alleen al wonen er 750 miljoen. En ik denk dat minstens 500 miljoen daarvan sowieso de naam Ajax(in verband met voetbal) weleens gehoord hebben. Nou laatst werd de CL wedstrijd van PSV op 5 verschillende zenders in China(en daar wonen er een stuk of 1,5 miljard) uitgezonden, dus ik ga er van uit dat in een misschien iets minder mate(geen kwartfinale) ook bij Ajax is gebeurt. Dus dan zullen er dan ook wel een paar honderd miljoen Chinezen zijn die Ajax kennen, en dan hebben we de rest van de wereld nog(afrika, M-O, Z-Amerika, en nog veel meer). Dus aan een miljard kom je makkelijk denk ik.

30 maart 2016 om 18:21

Marc0109 slaat hier de spijker op z'n kop wat mij betreft. Het lijkt wel alsof hij niet wil dat Ajax z'n gevoelige kant laat zien, daar hij altijd van mening is dat Ajax een koude en kille club is. Als ze het stadion niet mogen vernomen, wat dan wel? Moeten ze Amsterdam dan maar Cruyffstad noemen? Ik proef alleen maar bitter bij Waterreus, niet serieus te nemen.

30 maart 2016 om 18:27

Inderdaad, kijk ook naar Uruguay, Van de miljoenen (3,5) mensen zijn er genoeg die daar echt Suarez wel probeerde te volgen (hun beste talent destijds..), ze wisten echt wel waar hij speelde. Dan krijg je Zuid-Afrika, 53 miljoen inwoners, die echt wel begrijpen waar Ajax Cape-Town mee te maken heeft. Pak daar 15 miljoen van. (transfer Enoh en Serero naar Ajax, en allerlei Ajax spelers/trainers naar Cape-Town) Vergeet ook Pienaar niet.. Jaren bij Ajax gepresteerd.

Suk heeft heel wat Zuid-Koreaanse belangstelling opgeleverd.

Ik durf echt wel te stellen dat je richting de miljard mensen gaat.

31 maart 2016 om 05:17

Als ik met me ijsselmeervogels shirt loop in canada vragen ze of het een ajax shirt is zegt niet dat ze fan zijn of een shirt kopen maar ze kennen ajax wel om bijv suarez

30 maart 2016 om 17:39

Eens met Watereus, ik ben fan van Ajax door Cruijff en niet andersom. Mijn interesse in Ajax is nu ook een stuk minder nu ze niet de filosofie van Cruijff meer volgen....

30 maart 2016 om 18:36

Als ajax idd zo groot is geworden door cruijff, dan is het toch juist logisch?? Of kijk ik nu scheel?

30 maart 2016 om 21:21

Nee jij slaat de spijker op zijn kop. Je verbind dan ook de thuishaven van Ajax aan Cruijff en mocht er ooit weer een nieuwe komen dan doe je dat weer. Maar dat Waterreus de Arena los trekt van Ajax en Cruijff zegt genoeg over zijn inzicht. Daarnaast zit in de Arena ook een museum met veel beeltenissen van Johan.

Dus heer Waterreus de JohanCruijff Arena is meer dan een stadion maar gaat om de verbintenis die je tussen beide maakt.

31 maart 2016 om 00:30

Helemaal met jullie eens! In de optiek van waterreus spelen we de wedstrijd om de JC schaal dus voortaan ook maar in camp nou?

30 maart 2016 om 20:01

Nee eerst bij Feyenoord, heel soms maar ajax

31 maart 2016 om 15:39

"the only thing I know of Feyenoord is that they come from the country of Ajax."
- Fabio Capello

Niet overmoedig worden hoor...

Hahahaha, wat een doorzichtige zure actie van Waterreus om te proberen Johan Cruijff weg te halen van/bij Ajax, hahahaha!
Cruijff is Ajax en Ajax is Cruijff! Of Waterreus dat nou leuk vind of niet..
'cruijff is groter dan Ajax" zegt ie. En daarom moeten we maar geen stadion in Nederland naar hem vernoemen. Maar wel eentje ver weg in Barcelona?

30 maart 2016 om 15:46

Dat Waterreus weer jaloers moet zijn op zoiets als liefde tussen een Ajax en zijn icoon. Walgelijk. Hij had het waarschijnlijk amusanter gevonden als de Amsterdam Arena de Jeroen Verhoeven Arena werd.

30 maart 2016 om 15:50

Ik schaam me ooit voor die kerel als psver

30 maart 2016 om 19:36

Dat zou ik ook doen. Dat je over de rug van een overleden Johan Cruyff nog even je anti-Ajax gevoelens moet uiten vind ik zo smakeloos van deze Waterreus. Ajax en Cruyff horen echt wel bij elkaar, alhoewel Cruyff natuurlijk meer was dan Ajax. Maar niet per se groter dan Ajax. En om dan maar Camp Nou naar Cruyff te noemen en niet de Arena slaat natuurlijk nergens op.

Misselijke opmerkingen van Waterreus.

30 maart 2016 om 18:36

Ah joh ik geloof niet dat er überhaupt mensen zijn die Waterreus nog serieus nemen.
Daarbij, in zijn eigen verhaal geeft hij aan dat Ajax groot is geworden door Cruijff, dan zou de Arena er dus ook nooit geweest zijn zonder Cruijff (want dan was de meer dus groot genoeg).
Het was een goede keeper en misschien moet ie zich maar focussen op keeperstraining ipv analist

30 maart 2016 om 20:13

wie is hier nou zuur??
cruijff is niet ajax, cruijff is barcelona

30 maart 2016 om 23:12

@gowestgo
Ben je zo dom?
Cruyff is amsterdammer opgegroeit met ajax won met ajax 4 keer een europa cup. Met barca 2 daarnaast speelde hij voor ajax 2 keer zoveel wedstrijden als met barca.
Waar je vandaan komt verloochen je niet en is je eerste liefde.

Oh oh, Ronald Waterreus vond weer een legitieme manier om Ajax af te zeiken. Jammer dat zulke mensen nog een podium krijgen. Analisten zoals hij zijn die altijd hun gekleurde bril op hebben, zijn toch niet serieus te nemen.

Cruijf zelf zei vlak na de oplevering van de Arena al dat hij het een eer zou vinden als het stadion naar hem vernoemd zou worden. Cruijff zelf voelde zich daar niet te groot voor Ronald.

30 maart 2016 om 17:29

Klopt, maar waarom deed ajax het destijds niet gelijk.
Ik vind dat v. Hanegem wel gelijk heeft..waarom nu opeens wel nu hij dood is?

Bij Barcelona moeten ze gewoon een levensgroot standbeeld voor Cruijff plaatsen (bij ajax ook trouwens)

30 maart 2016 om 17:37

Omdat Ajax geen eigenaar is van de Arena

30 maart 2016 om 17:52

Nu wel?

30 maart 2016 om 18:38

Nee nog steeds niet, Gemeente Amsterdam is eigenaar. Daarbij zijn er nog (volgens mij) 7 founders die nog steeds wat te zeggen hebben (oa Philips, Grolsch en de ABN Amro)

Waterreus is echt nooit op een zinnige opmerking te betrappen als om Ajax gaat.

30 maart 2016 om 20:19

Hier ben ik het niet mee eens. Hij heeft ook gezegd dat in zijn tijd PSV 18 thuis wedstrijden speelde. 17 in eindhoven en 1 bij Ajax. Gezien het aantal keren dat hij daar gewonnen heeft is dat best wel een zinnige opmerking.

Veel Ajaxieden zullen niet zo blij zijn met deze uitspraak. Ben het wel met hem eens dat Camp Nou naar je vernoemd krijgen een mooiere en grotere eer is dan de Amsterdam Arena.

30 maart 2016 om 15:47

Ja en zo zijn er nog wel grotere eren te bedenken. Maar wij willen hem eren want wij houden van hem. En wij hebben geen Camp Nou.

30 maart 2016 om 15:48

Niet blij? Waarom niet? Moeten we triest in een hoekje gaan zitten om dat Waterreus zo'n uitspraak doet? Onze blijdschap wordt er niet minder op hoor, het veroorzaakt eerder een glimlach om zoveel nonsens.

30 maart 2016 om 16:16

Ik vind het vooral een vrij belachelijke uitspraak. In het buitenland wordt Cruijff juist vaak geassocieerd met Ajax en andersom. Daarnaast heeft hij zelf ooit aangegeven het een grote eer te vinden.

Ik zou het overigens wel enigszins hypocriet vinden als het stadion naar hem vernoemd wordt, aangezien de personen binnen Ajax die daarover mogen beslissen juist de personen zijn die hem tegengewerkt hebben.

30 maart 2016 om 16:23

Over welke personen heb je het nu precies? De ArenA is namelijk niet van Ajax, dus ben benieuwd wie binnen Ajax hier volgens jou over gaat..?

God daar hebben we hem weer... Middelmatige keeper en slechte analist! Ga een andere hobby zoeken man, ik kan je kop niet meer zien of horen

Ben het een keer met Waterreus eens. Cruijff's naam is te groot voor een stadion dat er net een aantal jaren staat.

30 maart 2016 om 17:13

Daar dacht hij zelf anders over

30 maart 2016 om 17:29

Kan best..maar waarom deden ze het destijds niet dan en nu opeens wel nu hij dood is?

30 maart 2016 om 17:43

Omdat de Arena niet in handen van Ajax is, maar de Arena is het onderdeel van een BV. Nu is hij overleden en willen ze alsnog een eer bewijzen aan zijn leven, zoals dat zo vaak gebeurt Nadat mensen zijn overleden. Dat er een hoop mensen zijn die daar alleen maar om lopen te janken vind ik ronduit triest.

30 maart 2016 om 17:53

Is terecht dat de Arena zijn naam krijgt, maar dat de Arena niet in handen is van ajax is natuurlijk gelul..dat was het toen niet en nu ook niet.
Als het nu wel kan dan kon het toen ook.

30 maart 2016 om 18:53

ik denk dat je het punt mist. Lees je nog is goed in

ff serieus, zegt Watereus nou echt dat iedereen over de hele wereld WEL Barcelona kent en Ajax niet? man man man ik zeg skippen deze kerel!

Zure reactie helaas weer. Ja hij is enorm belangrijk voor ajax geweest maar Ajax is meer dan alleen Cruijff. Net zoals barca meer is dan alleen Cruijff. Het is de speler van Ajax en Barca maar er zijn meer glorie periodes geweest. Het is gewoon heel mooi om op zon manier johan Cruijff te eren.

30 maart 2016 om 20:19

waterreus bedoeld m.i. dat cruijff juist meer is dan ajax. denk maar aan zijn liefdadigheid en stichting etc.

Ouch dit is genant, erg doorzichtig van Waterreus.

Cruyff is een ajax icoon. Waterreus vind kennelijk dat Nederlandse clubs alleen nietige iconen mogen hebben. Absurd. We moeten korte metten met dat Nederlandse minderwaardigheidscomplex, het is al te ver verspreid.

Mensen beseffen niet dat de Arena zo bekend is bij andere clubs. Steeds weer de nieuwste technologie en volgens mij ook de 1e club met verwarmde velden. Clubs komen dan vaak naar de Arena om dit na te doen. Vorig jaar nog, werd een artikel overgeschreven op VZ.

30 maart 2016 om 20:23

Volgens mij waren er allang verwarmde velden voordat de Arena gebouwd werd. Daarnaast zijn er i9nmiddels stadions die door ontwikkeld zijn na de bouw van de Arena. Zo zijn de stadions van Schalke en Bayern Munchen beter dan de amsterdam arena.

De amsterdam Arena heeft al 2 hele grote negatieve eigenschappen. Er wil geen fatsoenlijk veld in groeien en de akoestiek is ook niet echt geweldig.

Dank je Ronald, weten we jouw mening ook weer. Kansloze opmerkingen als je het mij vraagt. Wie is Waterreus om te zeggen dat dit geen goed idee is terwijl Cruijff zelf (toen hij nog leefde) aangaf het wel een eer te vinden.

We zullen maar naar Ronald moeten luisteren i.p.v. de persoon waarover het gaat!

Serieus, heeft Waterreus dit echt gezegd? Vraag aan een willekeurige chinees in China over de club van Johan en hij zal zeggen Ajax?
Arme Ronald, was zeker niemand anders die gisteren in de regen wilde staan om een wedstrijd te analyseren? Hou toch alsjeblieft op met dit werk en ga weer lekker fietsen want er komt echt echt echt alleen onzin uit je mond. Samen met Arno Vermeulen de prutsers van de nederlandse tv op voetbalgebied

Wat een onzin weer.... Geef dat stadion toch gewoon zijn naam als supporters en familie dat willen!
Met zulke domme redenatie kan je ook zeggen dat het Barca stadion zijn naam niet mag dragen. Want dat stadion is van buiten zo godsgruwelijk lelijk, dat Johan zijn naam niet op de het stadion mag staan...

30 maart 2016 om 17:31

Ga nou niet zeggen dat het Barcelona stadion lelijk is...want als er 1 stadion lelijk is, dan is het de Arena wel zeg..
Camp Nou straalt tenminste echt voetbal uit...is misschien gedateerd..maar het bruist van de geschiedenis en straalt voetbal uit..beide kun je niet zeggen van de Arena.

30 maart 2016 om 17:43

Dat is ook geen vergelijking. De arena is in '96 in gebruik genomen, Camp Nou iets eerder. Maar het gaat om de verdiensten van Cruijff voor Ajax, die namen horen bij elkaar, net als Barca erbij hoort.
En Ajax speelt nou eenmaal in de Arena.

30 maart 2016 om 17:54

iets eerder? Camp nou is er al sinds 1957

30 maart 2016 om 19:41

God, als het om Ajax gaat ben jij niet te betrappen op enige intelligentie he paddepoel? Dat "iets eerder" was duidelijk ironisch. Dat was toch zijn hele punt, dat Camp Nou er al langer staat?

Daarnaast loop je alleen maar te zuigen op deze pagina. Schaam je om over de rug van Cruyff je anti-Ajax onzin te moeten spuien. De Arena is misschien geen voetbaltempel, maar ondertussen gewoon geaccepteerd als prima voetbalstadion, zeker met de recente aanpassingen.

Dat jij het geen voetbal vindt ademen is jouw probleem. Dat het geen geschiedenis uitstraalt zoals Camp Nou kan je ook omdraaien: het valt tenminste niet van ellende uit elkaar. En ja, Camp Nou is lelijker dan de Arena.

Zit wat in. Bovendien leefde Cruijff in onmin met Ajax en was hij een halve Spanjaard/Catalaan.

Een lelijk betonnen kolos vernoem je niet naar een kunstenaar...

30 maart 2016 om 16:00

Umm nee Ajax is een van zijn grote liefdes. Hij leefde niet in onmin met wie dan ook, dat is nog eens iets waar Cruijff te groot voor was.

30 maart 2016 om 16:08

Jij hebt de soap gemist...?

30 maart 2016 om 16:10

Zeg nou zelf; Nou Camp of de Arena....Als ik de familie was, wist ik het wel 😜

30 maart 2016 om 16:17

Die soap waar jij naar refereert was niet tussen Cruijff en Ajax... Cruijff = Ajax

Cruijff is niet van zijn familie, dat statement hebben ze zelf al gemaakt.

30 maart 2016 om 16:20

Cruijff heeft zelf in een interview aangegeven dat hij het een eer zou vinden dus wat jij vind is niet echt boeiend. Wat Cruijff vond wel.

Dat hij in onmin leefde met wat bestuuders bij ajax betekent niet dat de club ajax geen liefde van hem is.

1 april 2016 om 10:56

De arena naar Cruijff vernoemen zou ik prachtig vinden en waardig.
Echter heeft er wel degelijk een soap plaatsgevonden de afgelopen jaren waar je binnen Ajax 2 kampen had: bestuur en Cruijff. De helft van de Ajax-supporters stonden achter het bestuur en wilden Cruijff weg hebben. Hem werd verweten dat hij vanuit barca af en toe. een zegje deed. nu hij overleden is roept iedereen zo hard mogelijk hoe belangrijk deze beste man is geweest (hoe hypocriet sommige ook zijn).
Cruijff moet net als iedere overleden persoon Herdacht worden en gezien zijn betekenis voor het Nederlandse voetbal en speciaal voor Ajax verdiend hij een mooie eer ook zodat iedereen afscheid van hem kan nemen. Of dat nou in de vorm van een stadion, standbeeld of wat dan ook is maakt niet uit.

30 maart 2016 om 17:19

haha Fcstad, misschien moet jij het camp nou is gaan bekijken. Dat ziet er net zo verschrikkelijk uit als de Arena. Dus ''een lelijk betonnen kolos vernoem je niet naar een kunstenaar' en daarvoor beweren dat camp nou dan dus wel naar Cruijff vernoemd mag worden slaat kant nog wal. Triest dat jochies als jij altijd maar naar Ajax moeten haten om alles.

En vervolgens komt ie met het idee Schiphol om te dopen tot Johan Cruijff Airport. Alsof Cruijff iets met vliegtuigen of vliegvelden heeft. Niet serieus nemen die gast, dat deden ze in Eindhoven ook niet

30 maart 2016 om 19:44

Inderdaad zeg. Heb ik nog overheen gelezen ook. Dat maakt het allemaal nog dommer. Want Schiphol heeft wel voetbalgeschiedenis inderdaad... Zucht die zure anti-Ajacieden als Waterreus zijn zo vermoeiend.

Johan Cruyff Arena, ik ben helemaal voor. Zijn geest waart daar nu al rond, zou mooi zijn als het officieel werd. Absoluut de grootste ajacied en de enige die dit verdient.

31 maart 2016 om 00:20

Waterreuss zijn argumentatie slaat kant noch wal, en dit is niet voor het eerst. Had liever gezien dat de Meer vernoemd werd als Johan Cruijff Stadion/Arena/Park etc. maar Ajax speelt nu eenmaal in de Arena. Je kan het Cruijff niet aandoen om een leeg stadion naar hem te vernoemen.

Het zal mij echt een zorg zijn hoe die stadions heten. Belangrijker vind ik de kwaliteit van het voetbal wat ik in die stadions zie. En dat is meestal om te huilen. Overal in Nederland. Voor mijn part heten het Ajax-stadion, het Feyenoord-stadion en het PSV-stadion alle drie het Pietje Puck-stadion, als ik maar goed voetbal zie. Nou, dat ik zie ik niet in de Arena, ook niet in de Kuip en ook niet in het Philips stadion en dat zal ik ook niet in het Johan Cruyff-stadion zien!!

Ik ben het niet eens met Waterreus, Barca is ook zo groot mede dankzij Cruijff. Ajax was in het verleden gewoon een grotere club dan Barcelona. Geef hem wel gelijk dat Cruijff meer verdiend dan de Amsterdam Arena. Dat stadion heeft inderdaad nauwelijks historie en geen karakter, iets wat het Camp Nou imo wel heeft.

30 maart 2016 om 16:25

Ach het gaat helemaal niet om dat stadion, dat is toch gewoon een middel? Maar het gaat om de link Cruijff-Ajax, dat snapt Waterreus ook al niet. Ze kunnen ook gewoon een standbeeld neerknallen, op zich. Maar is Cruijff daar dan ook niet te groot voor??? Een nietig standbeeld???

Waar gaat het nou echt, echt om?

Laten we dan het stadion naar hem vernoemen en opnieuw geschiedenis schrijven!

Wat een bizarre reacties hierboven. Hij zegt zich te kunnen voorstellen dat supporters willen dat het stadion naar Cruijff vernoemd wordt – maar voegt gewoon toe dat Schiphol naar hem noemen hem op een nog grotere podium zou brengen. Miljoenen mensen vliegen van/naar/via Schiphol, veel meer dan dat er naar de Arena gaan.

Het vliegveld van Belfast is ook naar George best vernoemd, en dat van Liverpool naar John Lennon, New York naar Jfk, ga zo maar door. Honderden vliegvelden zijn wereldwijd vernoemd naar grootheden - zo raar is het nou ook weer niet. Om Waterreus nu hiervoor als gek te houden vind ik te ver gaan.

Crujff zei bij de opening van de arena dat hij het een eer zou vinden om het stadion naar hem vernoemd laten worden.
Daarnaast heeft ajax ook aardig wat successen behaald na het era van cruijff zoals met van Gaal in '95

Zielig mannetje die Ronald Watereus, het is een verschrikkelijke analist die totaal geen kijk heeft op voetbal. Hij was een matige keeper die somehow nog 7 keer voor Oranje heeft mogen keepen.

De club is groot door Cruijf en niet andersom zegt die. Dan is iets van Ajax naar hem benoemen toch juist een prachtig eerbetoon. Dat doe je niet om ajax te bedanken voor cruijf, maar dat is ajax die cruijf bedankt voor alles wat hij heeft betekent voor ajax. Lekker logisch. Hij belegt zijn pindakaas ook met boterham, en niet andersom, want de smaak komt van de pindakaas en niet van de boterham..

Een kinderachtige reactie van Waterreus die puur bedoeld is om ajax kleiner te maken dan het is. Dat het stadion geen historie heeft is een nonsens-argument. Dit is juist DE manier om het stadion historie te geven. Moeten we anders het Olympisch Stadion naar Johan noemen. Dat stadion heeft immers wel historie. Tuurlijk is Nou Camp anno 2016 een nog groter podium om zijn naam levend te houden maar dat is nog geen reden om hem ook in Nederland, in Amsterdam en bij Ajax te eren. Johan Cruyff groeide als rasechte Amsterdammer op in betondorp onder de rook van stadion De Meer en is Ajax en is Amsterdam en speelde twee keer zoveel wedstrijden voor Ajax als voor Barcelona.
Als er een manier is om hem te eren dan is het wel om het Ajax-stadion naar hem te noemen. Johan heeft bij leven ook gezegd dat hij dat een eer zou vinden dus als Ajax, Amsterdam en de andere aandeelhouders van Amsterdam Arena N.v. en de erven Cruyff dat ook een goed idee vinden gaat het gewoon gebeuren. Dat laat uiteraard onverlet dat het minstens zo eervol is en ook terecht is dat Barcelona hem ook wil eren.

Iedereen in de wereld kent johan Cruijff. Cruijff is groter dan wie dan ook. Waterreus vond het blijkbaar weer nodig om Ajax belachelijk te maken. Met elke actie wat ze verzinnen doen ze Cruijff te kort. De intentie is al heel wat in Nederland. Omdat wij hier heel slecht zijn in het eren van super sterren.

Moet ook zeggen dat het me op valt dat Barca Cruiff meer eert dan dat Ajax dat doet.

30 maart 2016 om 19:46

Dan heb je niet goed opgelet. Beide clubs eren Cruyff. Wat doet Barcelona dan wat Ajax niet doet, behalve de familie verwelkomen bij de officiele herdenking? Alle ajacieden die ik ken hebben uitgebreid stil gestaan bij de dood van Cruyff, en terecht.

Zijn redenenatie zit misschien een kern van waarheid in als je het vanuit een bepaald perspectief bekijkt. Maar wanneer je een andere invalshoek kiest heeft Cruijff met Ajax vier Europacups gewonnen en met Barcelona slechts twee en beide als trainer, dus ligt er maar net aan waar je het accent op legt. Waterreus legt het accent daar waar je het van hem verwacht.

Hmm ik snap zijn punt, weet alleen niet of ik het er mee eens ben. Wel meer stadions/sportcentra zijn naar grootheden vernoemd, neem bijvoorbeeld (abe Lenstra als in Nederland misschien meest bekende voorbeeld). Als ajax en/of de supporters iets naar hem zouden vernoemen zou ik juist iets intiems kiezen. Niet een compleet stadion waar slechts 1x per 2 weken een wedstrijd wordt gespeeld. Misschien, in de visie van de beste man, een deel van de jeugdopleiding naar hem vernoemen of iets van de toekomst.

Overigens, vind ik ook vele reactie hier tov van Waterreus zeer zielig, alsof hij niks beters te doen heeft dan iets negatiefs over ajax zeggen? Wordt toch volwassen en ben niet zo snel op je teentjes getrapt. Hij zegt helemaal niks verkeerd en besteed net als iedereen even aandacht aan Cruijff. Dat zal de komende weken nog wel zo blijven met vele columns van iedereen die een mening heeft of er naar gevraagd wordt. En ja als je iets groots naar hem wil vernoemen dan is Camp Nou een logischere keuze dan de Arena, al vind ik beide een slecht idee. En voor diegene die zich zorgen maken dat er straks niks naar hun held vernoemd wordt. Er gaan echt nog wel een paar dingen de naam Cruijff dragen, dat hoort er nou eenmaal bij als een beroemdheid sterft.

Die Waterreus toch, die snapt er al helemaal niks van. Groter of kleiner maakt niet uit, het gaat om de wederzijdse liefde voor elkaar. En wanneer ze in Amsterdam vinden dat ze Johan daarmee een eer bewijzen en zeker weten dat hij daarmee vereerd was dan moeten ze dat vooral doen

Tja, Waterreus.....
Hij wil maar niet zien dat de naam van Ajax wereldwijd zoveel groter is dan alle andere clubs in Nederland en dat dit een één op één relatie heeft met Johan Cruijff's aanwezigheid in de geschiedenis.

Dat Ajax momenteel geen grote rol speelt in Europa doet er niets aan af.

"ajax is groot dankzij Cruyff, en niet andersom". Inderdaad. Dus we noemen het stadion naar de man die ons groot gemaakt heeft. Geen raar idee toch?

Zielige column van deze Waterreus, Johan Cruijff heeft in het verleden aangegeven het een eer te vinden als de Arena naar hem vernoemd zou worden.

Off: Waarom krijgen figuren zoals Waterreus, Ronald de Boer en Bruggink Voetbal International als podium om hun columns te schrijven? Echt je kan vinden wat je wil van Johan Derksen maar onder hem was Voetbal International nog een goed blad, alles wat hij opgebouwd heeft wordt kapot gemaakt.

30 maart 2016 om 18:52

Bepaalde analisten met een goede maar niet overdreven carrière hebben een goede lobby. Dat zal zeker een rol spelen.

Natuurlijk kent en begrijpt hij de sentimenten van de Ajaxsupporters, net als ik zijn anti-Ajaxsentimenten begrijp.

Het is wel zo dat zowel FC Barcelona als Ajax hun roem en glorie aan Cruijff te danken hebben dus waarom wel het FC Barcelonastadion en niet het Ajaxstadion naar Cruijff vernoemen?

Logisch dat Ajax als allergrootste club van Nederland het stadion waarin het speelt wilt vernoemen naar de allergrootste voetballer van Nederland die bij Ajax heeft gespeeld.

Als hij eerlijk is dan zegt hij gewoon dat het hem enorm veel pijn doet dat Cruijff een Ajacied is en geen PSV-er.

Ach laten we dan Nederland vernoemen naar Cruijffland want ja dat heeft nog een groter aanzien in de wereld. Wat is dat nu weer voor drogreden. De reden waarom het speelt is omdat Cruijff uit Amsterdam komt en een kind van Ajax is dus lijkt me logisch dat ze er dan ook over nadenken om de Arena te vernoemen naar hem.
Ben wel eens met het feit dat ze deze naamswijziging al hadden moeten opeten op het moment dat bekend werd dat Cruijff longk*** had dat zou voor Cruijff veel mooier zijn geweest. Maar om Camp Nou te vernoemen lijkt me niet logisch en de Arena wel.

'Vroeger' deed hij nog een beetje zijn best om zijn voorkeur en afkeur qua club te verbloemen maar wat een zure, vil afgunst zeg deze reactie... Wellicht vergeet hij dat zijn collum in de VI ook alleen kon doordat JC VI groot heeft gemaakt. Misschien dat we dat blad dan maar JC magazine moeten noemen

Haha die Ronald Waterdwerg. Sneue kerel!

Alsjeblieft ronald , wat zou ik het waarderen als je een keer je ..... houd pfff. Altijf maar weer die onzin, ik heb helemaal niks met ajax maar cruijff is niet groter dan ajax en uit ronald zijn mond klinkt het al helemaal onzinnig.

Haha zo berekend weer.. wat een lachwekkend rancuneus mannetje is het ook die waterreus

Wat haalt die Waterkneus in zijn hoofd om hier een oordeel over te geven. Deze zeer overgewaardeerde keeper van vroeger is zo onbelangrijk dat hij eigenlijk door iedereen genegeerd moet worden. Maar helaas, dat lukt mij zelf niet

Jullie missen ook het punt.
Het is geen Camp Nou of de Arena, Barcelona heeft al aangegeven dat het Camp Nou blijft en er niet aan wordt gedacht om de naam te wijzigen. Als reden wordt aangevoerd (trouwens dezelfde reden dat de Arena niet in het begin het Johan Cruijff stadion is gaan heten) dat de stadions niet alleen voor voetbal, maar ook voor andere sporten en evenementen worden gebruikt. Bovendien hebben er zoveel uitstekende voetballers in Barcelona gespeeld, waarom zou het stadion dan naar deze Hollander vernoemd moeten worden ?
Het is eigenlijk de Arena of niets. Waterreus heeft gelijk: Cruijff is inderdaad groter dan Ajax en lag vaak overhoop met het bestuur van de club. Hypocriet of niet, maar als je moet kiezen tussen de Arena of niets, dan is de keuze snel gemaakt: De Johan Cruijff Arena zou een terechte naam zijn.

Ben ik serieus de enige die zich wel kan vinden in het punt van Waterreus? Ik lees heel veel dat Ajax een gigantische club is met enorme intetnationale allure. Het spijt me, maar vergeleken met de persoon Cruijf vervaagt Ajax gewoon. Ajax heeft niet de internationale klasse waarmee het Cruijff eer aan zou doen. Ajax was ooit een internationale topploeg, geen twijfel daarover, maar gezien de Europese resulataten van de afgelopen jaren is Ajax dat echt niet meer, zelfs geen subtop. Overigens lees ik veel dat mensen zeggen dat over de wereld veel mensen Ajax kennen, maar daar twijfel ik zeer aan. Het werkt namelijk zo: de voetbalwereld is oppurtinistisch. Ajax heeft door het internationale resultaat van de afgelopen jaren totaal geen naamsbekendheid verworven. Mensen hebben geen Ajax gezien dat memorabel is. Ajax is afgegleden. Kom op, Ajacieden. Ajax is niet meer wat het geweest is. Als je aan een willekeurig Aziaat naar een topclub uit Nederland vraagt, zal ie eventueel PSV noemen als ie de Champions Leugue gekeken heeft. Ajax zal, vrees ik, niet genoemd worden. Ajax heeft nauwelijks internationale allure meer, geen enkele Nederlandse topclub heeft dat, maar Cruijff heeft dat wel. Cruijf was een van beste voetballers ooit. Daarom is de naam Cruijff naar mijn inziens te groot voor de Arena. Doe alsjeblieft niet alsof het een eer is voor Cruijff als de Arena naar hem vernoemt wordt, het zou een eer zijn voor Ajax!

Misselijk mannetje is het ook,zijn haat naar Ajax druipt echt in elk dingetje wat hij maar aan de club uit Amsterdam kan linken af.
Ajax is Cruijff en Cruijff is Ajax.
En dat hij overhoop lag met het bestuur was juist het maximale bewijs dat hij van de club hield,anders ga je zo een strijd niet aan natuurlijk.

Ik zie vele mede Ajacieden zeer negatief reageren. Maar laten we wel eerlijk zijn...waterreus heeft wel een punt.

Johan Cruijff is onze grootste voetballer ooit. Hij heeft Ajax op de kaart gezet en Ajax is groot geworden deels door hem, maar ook door anderen.

Laten we we nu aub niet doen alsof hij de Messias is...dat gaat ook wel erg ver.

Verder heeft Ajax al vele jaren niets meer laten zien, en is Barcelona stukken groter dan Ajax inmiddels.
Ook woonde Johan in Spanje...en zat hij altijd Barca te kijken. Ja soms kwam hij naar Ajax, en ongetwijfeld droeg hij Ajax in het hart.

Maar als je iemand echt wilt eren doe je dat toch zo groot mogelijk? Dan is Barca wat Ronald zegt gewoon een feit! Ik als Ajacied zou dat prachtig vinden! Ik heb overigens ook gestemd op de Johan C Arena...maar toen was nog niet sprake van Estadio Johan C...dat heeft toch veel meer uitstraling?

Niet allemaal gelijk op de tenen getrapt zijn...mocht Barcelona zijn naam willen eren, zeg ik doen.

Zonde, dat een oud-PSV'er zo gefixeerd is op Ajax.. Houd je lekker bij de club die je graag support, en niet de club die je klaarblijkelijk niet moet. En daarnaast vind ik het ook onzin. Ajax heeft Cruijff een platform geboden, en niet (of in andere mate) andersom. Cruijff kan Ajax wel mede groot hebben gemaakt, maar Ajax heeft Cruijff de kans en gelegenheid ervoor geboden!

Wil er eigenlijk niet op reageren.

Wat een calimero die man.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren