Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Stadion Ajax mogelijk vernoemd naar Cruijff: ‘Het zou passend zijn’

Laatste update:
/

Johan Cruijff overleed donderdag op 68-jarige leeftijd aan de gevolgen van longkanker. Cruijff gold als de meest legendarische voetballer die Nederland ooit voortbracht en Ajax en Barcelona lagen hem het meest na aan het hart. Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam zegt dat hij zich voor kan stellen dat de thuishaven van Ajax op een dag vernoemd zal worden naar de iconische oud-voetballer.

“Het is misschien te vroeg, maar ik denk dat heel veel Amsterdammers wel in hun hoofd hebben dat het passend zou zijn om de ArenA voortaan Johan Cruijff-stadion te noemen. Ik denk dat je kunt volhouden dat het stadion er niet geweest was als Cruijff er niet geweest was. Ik stel niks voor, maar ik denk daar aan en ik weet bijna zeker dat een heleboel mensen dat doen”, zegt Van der Laan donderdag tegen De Telegraaf.

Cruijff speelde zijn meeste wedstrijden voor Ajax in Stadion De Meer: hij maakte er zijn debuut op 15 november 1964. Uiteindelijk zou Cruijff tot 369 wedstrijden komen voor de Amsterdammers.

Zou het stadion van Ajax hernoemd moeten worden naar Johan Cruijff?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zag het idee al op de social media passeren, mooi dat van der Laan hier ook achter staat. Zou een fantastisch eerbetoon zijn, al ben ik niet volledig op de hoogte wat er juridisch voor nodig is gezien het feit dat het stadion niet van Ajax zelf is.

24 maart 2016 om 18:03

In principe word je er als arena zijnde niet slechter op als de naam johan cruijf aan je word verbonden lijkt me..win win

24 maart 2016 om 19:47

maar goed dat ze dan het stadion een oaar jaar geleden niet naar rinus michiels hebben vernoemd anders zou je het niet meer kunnen doen. om: Cruijf heeft zoveel voor Ajax betekend dat dat het minste is wat ze kunnen doen

24 maart 2016 om 18:06

Klopt. Het scheelt echter wel dat het stadion niet de naam draagt van een bedrijf, zoals het Etihad stadion bij Man City of de Allianz Arena van Bayern. Dit zou het een stuk makkelijker moeten maken.

http://thelab.bleacherreport.com
/the-church-of-cruyff/
Schitterend artikel hier voor liefhebbers waarin Cruijff op een bijzonder mooie wijze wordt beschreven (in het engels).

24 maart 2016 om 23:06

Gooi de url door een url verkorter als goo.gl. Voetbalzone ondersteunt geen super lange woorden. Zet anders spaties in de url, zo kan ik het artikel niet lezen :/

24 maart 2016 om 23:55

gedaan.

Sorry, ik had zelf nog niet in de gaten dat de link niet volledig zichtbaar was.
mooi dat je er belangstelling voor hebt
veel leesplezier zou ik zeggen.

Ik zeg doen! Een betere komt er niet bij ons, vooral niet voor zon lange tijd.

Ik vind Cruijff-Arena toch iets lekkerder klinken

24 maart 2016 om 17:59

Mee eens of gewoon de Johan Cruijff ArenA

24 maart 2016 om 19:48

of barcelona stadion vernoemen naar hem. camp cruijf!,klinkt wel mooi maar aan de andere kant ook weer niet.

ach man, de laatste jaren moest niemand wat van hem hebben, hij zeurde alleen maar. De technische staf ging hun eigen gang en volgden niet plan Cruijf. Alleen Jonk en die is weg nu. En nu ineens het stadion naar JC vernoemen. lekker schijnheilig

24 maart 2016 om 18:04

Niks met schijnheiligheid te maken. En Ajax was Cruyff, Cruyff was Ajax. Dat het de laatste jaren minder ging zegt niet dat er wel degelijk altijd aan de Cruyff zijn idee over voetbal word gedacht!

24 maart 2016 om 18:08

Dat je een menkngsverschil met mensen hebt betekent niet dat hij ineens nonsens is geworden. Daarnaast vonden veel mensen hem een zeurkous, maar ook heel veel mensen niet. Wat hij heeft betekent voor ajax, nederland en voetbal globaal gezien, veranderd niet door een verschil in opvatting. Het niet doen om wat er gebeurd is, zou ik persoonlijk veel vreemder vinden.

24 maart 2016 om 18:10

Een beetje meer respect is wel op zijn plaats.
Schijnheilig? Niemand moest hem meer hebben?
Hij is wel overleden he, en het gaat nu om Cruyff als persoon en niet Cruyff ala de verlosser van Ajax de laatste jaren.
Als jij zo redeneert vraag ik me af wat jij van Cruyff weet behalve de ajax revolutie waarbij partijen uit elkaar gingen, volgens mij nier veel.
Laten we hem nu eren, en niet anderen gaan bevooroordelen zoals jij nu doet, of denk je echt dat de mensen binnen de organisatie waarmee het niet vlotte hem dood wenste?

24 maart 2016 om 18:55

En toch heeft hij daar wel een punt.

24 maart 2016 om 18:59

Ik ben het ook eens met hem! Die man moest vooral geeerd worden toen hij nog leefde. Waarom niemand met dat idee kwam toen Nederlands grootste voetballer alertijden nog leefde ga ik nooit snappe.

24 maart 2016 om 19:52

Als iemand altijd geëerd werd was terwijl hij leefde was het Johan wel, ook om zijn sociaal maatschappelijk werk.
Was in 74 de eerste voetballer samen met coach Rinus die prins in de orde van Nassau werd.
In 2002 is dat eerbetoon voor hem nog groter gemaakt en is hij de enige (ex-)voetballer is die benoemd is tot officier in de orde van Nassau.
Mede omdat hij zo'n nuchtere Hollander was was de hele wereld dol op hem.
Er is nooit slecht gesproken over Cruyff als persoon in de wereld in tegenstelling als levende legendes zoals Maradonna en Pelé.
Omdat de media scoort met negatief nieuws en dus artikelen is er slecht gesproken over Cruyff als persoon, terwijl hij alleen het beste voor Ajax wilde.
Dat zijn (misschien verouderde) visie niet gedeeld werd staat helemaal los van of Cruyff al genoeg geëerd was tijdens zijn leven.
Slaat dus helemaal nergens op om te zeggen dat het schijnheilig is van mensen die berouw toonde maar zijn visie niet deelde.
En hierbij laat ik het.

24 maart 2016 om 20:02

En niet te vergeten dat zelfs de Nederlandse Super Cup al jaren zijn naam draagt

25 maart 2016 om 01:21

Word vooral moe van gasten als jou, lekker nog gaan zeiken op onrelevante dingen die allang verleden tijd zijn.

Waarom worden spoorwegovergangen pas veiliger gemaakt als er een dodelijk ongeluk gebeurd ? Soms moet je gewoon is niet altijd alles willen bediscussiëreb, maar gewoon blij zijn met wat er wél gedaan word nu en niet zeiken over wat er al dan niet, niet gedaan is in het verleden.

Cruyff filosofie stadion zou ik nog veel mooier vinden. Bij Ajax begon het en je houd zijn verdiensten en denken in leven,

24 maart 2016 om 18:42

Het stadion is alleen niet van Ajax, dus dat zou ook wat vreemd zijn.

24 maart 2016 om 19:14

Ach, Cruijff is ook nog een geboren in Amsterdam en heeft voor voor het voetbal en de samenleving betekend dus dat zou geen belemmering hoeven zijn lijkt me.

24 maart 2016 om 19:26

Ben het ook wel eens met zijn naam, maar niet met het woord filosofie ertussen.

24 maart 2016 om 19:38

Dat lijkt me ook onzin; een Stadion vernoem je naar een persoon, stad of zoiets dat lijkt me in deze ook Meer eervol

25 maart 2016 om 03:44

Ik associeer de Arena niet met Cruyff. De stadion naam kun je beter verkopen mochten ze dat later nodig vinden.
Bij Cruyff denk ik aan Ajax en een jongetje uit betondorp. Vernoem de Toekomst naar hem.

25 maart 2016 om 11:57

Filosofie kun je ook denken aan het Nederlandse voetbal. Je refereert naar het wereldberoemde totaal voetbal, naar Ajax en naar de opleidingen van de Nederlandse clubs. Daarnaast is Ajax groot aandeelhouder van de Arena, dus zo raar is het niet! En het Nederlands elftal speelt er zijn wedstrijden daar. Denk dat een groot voetbal land wel onder de indruk is als ze er komen. En dat lezen. De Arena is momenteel het visite kaartje van het Nederlands elftal, dan mag je dat er van mij gerust aanhangen.

27 maart 2016 om 05:33

Oranje noch Ajax speelt volgens de filosofie van Cruyff. Ik zie meer in de opleiding wat de drijfveer is.

Dit zou wel een passend eerbetoon zijn aan de man die waarschijnlijk het meest betekend heeft voor het voetbal van iedereen die ooit bij het spel betrokken is geweest. Barcelona's Camp Nou ondergaat in de komende jaren een renovatie. Ik als culé zou graag zien dat Camp Nou na de renovatie vernoemd wordt naar Cruijff. Cruijff was voor Barcelona niet alleen een legendarische speler en trainer, maar heeft ook veel betekend voor de regio Catalonië en heeft de club en jeugdopleiding gemaakt tot wat die nu zijn. Rust zacht Johan, opdat we nooit vergeten wat u voor ons betekend hebt!

24 maart 2016 om 18:06

Cruyff moet je eren in Nederland en Catalonië. Niet alleen het voetbal, maar in alle sporten in Nederland kon je de naam Cruyff vinden. En ja voor Catalonië is hij een god, die Catalonië omarmde.

Had dat gedaan toen ie leefde. Ik vind dit altijd zulke hypocriete onzin. In de emotie roepen mensen dit nu en over anderhalve week hoor je er niemand meer over.

24 maart 2016 om 18:18

Stel je niet zo aan dit is gewoon een mooi eerbetoon aan alles wat hij voor Ajax en het voetbal heeft betekend! Dat je hier nog over kan zeuren man.

24 maart 2016 om 18:28

Ik geef Azalkmaar2 helemaal gelijk.
Alles wat er in de eerste dagen gezegd word of gebeurd gaat vanuit de emotie die zoiets met zich mee brengt.
Opzich is de gedachtte aan een naamswijziging niet verkeerd, maar had dat jaren geleden al gedaan.
Nu word dat door mensen geroepen omdat ze vinden dat dat maar moet en iedereen dat dan maar sympathiek vind.

24 maart 2016 om 18:49

Een eerbetoon is niet tijdgebonden, het is Nooit te laat voor een eerbetoon! Natuurlijk roepen mensen dit uit emotie maar dat is menselijk. Het maakt het niet minder mooi want een eerbetoon is ten alle tijden even mooi! Het enige jammere is dat Cruijff het niet in levende lijven mee krijgt maar dat krijgen soldaten die oorlog voeren ook niet. Dat gebeurd ook pas nadat zij zijn overleden.

24 maart 2016 om 23:13

Klopt, maar ik ben daar tegen. Ik vind dat je iemand moet eren als hij of zij er nog is. Na het overlijden vind ik altijd zulke overbodige symboolpolitiek. Tien jaar geleden was het ook al een held, had het dan gedaan.

25 maart 2016 om 01:26

Wat is je punt ? Waarom zeiken op zaken die allang verleden tijd zijn ? Het stadion is toen niet naar Johan vernoemd en nu willen ze dat wel doen, waarom niet gewoon blij zijn met zo'n gebaar.



24 maart 2016 om 18:21

Over 1,5 week hoor je er niemand meer over? Dit idee is al meermaals geopperd. Denk je er zo ook over, over het Abelenstrastadion, Fanny Blankens Coen Stadion of het Willem 2 stadion of naam als voetbalclub? Of erasmus ziekenhuis? Johan had een schaal na hem vernoemd, bij leven, nu een stadion, om hem te eren, prima initiatief!

24 maart 2016 om 18:38

Er is een schaal naar hem vernoemd ja. Alleen jammer dat het hem weinig boeide.

24 maart 2016 om 18:31

Meestal worden dit soort dingen juist na iemands overlijden gedaan als eerbetoon..

24 maart 2016 om 19:41

Vast, maar het stadion is niet van Ajax, dus kunnen ze beter wat naar hem vernoemen waar ze wel de volledige zeggenschap over hebben.

24 maart 2016 om 20:02

Dat het stadion niet van Ajax is, hoeft niet uit te maken. Het stadion kan ook vernoemd worden naar hem vanuit het standpunt dat hij een legendarisch sportman was, en dat hij één van de meest legendarische Amsterdammers ooit was.

24 maart 2016 om 20:35

Dat het stadion niet van Ajax is, maakt helemaal niets uit.
Zonder Ajax zou dat stadion er niet staan. En zonder Cruijff zou Ajax nooit zo groot zijn geworden.
Dus het stadion hoort ter nagedachtenis gewoon naar Johan Cruijff vernoemd te worden.

Dat zou een erg mooi eerbetoon zijn!

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit een geweldig idee maar waarom hebben ze dat niet eerder gedaan toen de beste man nog leefde? ik wil niet als een azijnpisser over komen maar nu is het toch een gebaar richting het publiek i.p.v. een eerbetoon aan cruijff zelf.

Zou een heel mooi eerbetoon zijn aan nederlands beste voetballer ooit. Johan Cruijff Arena. Top. RIP Johan Cruijff #14

Nog mooier eerbetoon zou zijn een Cruijff waardig stadion bouwen.. Cruijff heeft de arena namelijk nooit een mooi stadion gevonden...

24 maart 2016 om 19:00

Nieuwbouw zal lastig worden denk ik. Eens grondig verbouwen kan geen kwaad. Die lelijke openhoeken dicht gooien. De grachten weghalen en tribunes doortrekken tot het veld.

Mooi eerbetoon. dus waar wachten wij op. Had in mijn ogen al veel eerder moeten gebeuren.

Johan Cruijff Arena!
En het is niks te vroeg: dit moet unaniem worden gesteund door de aandeelhouders van de Arena (waarvan ik ook een hele, hele kleine ben) en door Ajax. Gewoon dit besluiten en voor aanvang van de aankomende Johan Cruijff schaal het stadion feestelijk heropenen ter nagedachtenis aan de grootste Nederlander ooit!

En ik zeg bewust "grootste Nederlander" ipv "grootste Nederlandse voetballer".
Omdat Johan Cruijff ook buiten het voetbal ongelooflijk veel heel gedaan en heeft betekend! Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld.

24 maart 2016 om 19:30

Ik denk dat Stadhouder Willem I van Oranje toch nog wel net iets groter was hoor. Stadion vernoemen naar Cruijff (Cruyff?) zou inderdaad wel fantastisch prachtig zijn.

24 maart 2016 om 20:00

Arena en geen stadion, gewoon Amsterdam vervangen door Johan Cruijff. Johan Cruijff = Amsterdam

Had allang al gedaan moeten worden! Real madrid (waar ik absoluut geen fan van ben) deed het toen Santio Bernabeau nog leefde.

Dat had al jaren geleden gemoeten !
Een sport stadion, en de grootste voetballer die ook nog Amsterdammer is !

Johan Cruijff Arena

24 maart 2016 om 20:06

Klinkt helemaal zo gek nog niet.

Sorry maar Ajax is groter dan alleen Cruijff en ja ik vind het vreselijk maar nee ik zie dat niet graag gebeuren.

24 maart 2016 om 20:05

Ajax is groot dankzij Cruijff en daardoor groter dan Cruijff. Dat wist hij zelf ook.

De mooiste manier om hem te eren is zijn naam voor eeuwig verbinden aan de thuis haven.

Stadion of Arena dat maakt mij niet zoveel uit als er maar Johan Cruyff voor staat.

ja janta johan cruijff is voor altijd verbonden aan amsterdam en aan ons aller ajax

Beetje raar dan dat het geen michels arena heet dan...maar goed. Ik zou een stadion nooit naar een speler vernoemen. Geen enkele speler is groter dan een club.
Laat stoel 14 voor eeuwig vrij of zo.

RIP Johan

Cruijff Arena zou wat mooier staan lijkt me.

24 maart 2016 om 21:05

Maar ik zou voor een tribune kiezen. Stadion vernoemen naar een oud speler,hoe legendarisch hij ook is,is in mijn ogen wat te ver gezocht.

24 maart 2016 om 22:58

Abe Lenstra Stadion? Santiago Bernabeu?, Ernst Happel?

Allemaal stadions vernoemd naar oud spelers, en mooi ook.

Als iedereen het graag wilt, prima. Van mij hoeft het niet. Dat de supercup naar hem is vernoemd boeide hem niet.
In Nederland eren we mensen als ze dood zijn. In het buitenland is dat wel anders.

Vind dit een beetje belachelijk, begrijp me niet verkeerd het is heel erg wat er vandaag is gebeurd en hij heeft heel veel voor het voetbal betekend maar ik vind dit een beetje te ver gaan....

Gewoon de Arena als de grootste Johan Cruijff court benoemen.

Vraag me af hoe Sjaak Zwart hierover denkt. ze hadden tijdens openen Johan Cruijff Stadion moeten benoemen. Als ik het goed heb, hadden ze wat betaald aan Hotel Arena om naam te gebruiken.

24 maart 2016 om 23:37

@ uacimbom

Ondanks dat Sjaak Swart de ere titel van "mr Ajax" heeft is hij niet groter dan Cruijff, al is Sjakie natuurlijk voor ons Ajacieden ook een levende legende. Ik denk ook niet dat hij hiermee problemen zal hebben want ook hij weet dat Cruijff de grootste Ajacied was.

De jeugdopleidingen bij Ajax vond Johan het aller belangrijks dus de 2e optie kan ook zijn dat de Toekomst omgedoopt word tot de Johan Cruyff voetbalacademie.

Wat mij betreft doen ze dit zo snel mogelijk, want wat hij voor Ajax en de stad Amsterdam betekend heeft is echt uniek. Uiteraard snap ik dat het een eventuele naam verandering niet morgen al plaats vind, maar ik steun dit deze uitspraak van harte.

Johan Cruijff Stadion klinkt in mijn optiek beter dan Johan Cruijff Arena. Persoonlijk vind ik het een sympathieke gedachte, alleen wordt het nu teveel door feel good mensen gepusht waarvan ik er een aantal verdenk hiermee de populariteitsprijs te willen winnen. Dat stoot me af.

Johan had heel veel met de Toekomst bij Ajax dus waarom niet de 2e optie deze om te dopen tot de Johan Cruiff voetbal academie?

Uiteraard is dit een prachtig initiatief en een fantastisch eerbetoon aan cruyff. Wereldwijd wordt hij gezien als een van de aller beste ooit, een geniale man niet alleen op het veld maar ook daarbuiten. Geen blad voor de mond, recht voor zijn raap en niet bang om de confrontatie aan te gaan. Nederland zal nooit meer zo snel zo'n grote persoonlijkheid te zien krijgen. Heb vanavond veel beeldmateriaal van hem voorbij zien komen en geen moment heeft het me verveeld.

Deze man heeft zoveel betekend voor Ajax, Nederlandse voetbal, Barcelona , Catalonië en het wereld voetbal in het algemeen. Een eigenwijze visionair die de kijk op het spelletje drastisch veranderd heeft.

En ja de Super cup is al Naar hem vernoemd en dat interesseerde hem toch al niet lees ik hierboven. Misschien wilde cruyff juist dat wij dachten dat het hem niets interesseerde, zo onnavolgbaar als hij was.
Rust in vrede, en bedankt voor al het moois!

Wat nou Johan Cruijff-stadion? Gewoon Johan Cruijff ArenA, is dat zo moeilijk? Behoud het internationale merk ArenA en vervang Amsterdam gewoon met zijn naam. Kleine verandering, groot gebaar...

Volgens mij werd zelfs tijdens de bouw aan de ArenA het als een serieuze optie gezien het stadion naar hem te vernoemen. Reden o.a. was toen volgens mij dat je dergelijke bouwwerken alleeb vernoemd naar mensen die er niet meer zijn. Plaatst dit wel in een perspectief... Zou 20 jaar later alsnog een prachtig eerbetoon zijn. Dan is de cirkel rond...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren