Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Als ik perschef van Oranje zou zijn, zou ik denken: houd je kop’

Laatste update:

Tijdens de persconferentie van bondscoach Danny Blind mengde assistent-bondscoach Marco van Basten zich in een gesprek. Er werd gevraagd waarom Oranje niet meer moeite had gedaan voor Hakim Ziyech en dat was voor Van Basten reden om fel van zich af te bijten. Het incident wordt besproken aan de tafel van Studio Voetbal bij de NOS.

/

“Van Basten sprak voor Blind. Een beetje gênant”, aldus oud-prof en analyticus Youri Mulder. Kees Jansma, voormalig perschef van Oranje, zat met een dubbel gevoel. “Twee gedachten kwamen bij me op. Echt Marco, spontaan en origineel. Maar als ik perschef zou zijn, zou ik denken: houd je kop.”

In het Algemeen Dagblad bemoeit ook Willem van Hanegem zich ermee. Volgens Van Hanegem heeft Van Basten gelijk dat Ziyech zelf voor Marokko heeft gekozen. “Maar toch knaagt bij mij een beetje het gevoel: waarom in september of oktober toch niet heel even gebeld met die gozer? Dan hadden wij hem gehad”, schrijft de Kromme.

Marco van Basten had zich niet moeten bemoeien met de vragen over Hakim Ziyech

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Van Basten is ook gewoon een naar mannetje. Hij kan totaal niet comminiceren en door hem hebben we onder andere Seedorf en Van Bommel jarenlang niet bij Oranje gezien. Nu ook zeer onrespectvol over Ziyech en Tannane.

21 maart 2016 om 08:57

Seedorf zat er structureel niet bij onder meerdere bondscoaches en Van Bommel bedankte zelf voor de eer door botsende karakters.

21 maart 2016 om 09:10

Onzin. Van Basten zei onder andere dat Seedorf filmsterrengedrag vertoonde en dat hij een 'tactisch' probleem met hem had, en daarnaast bekritsieerde Van Basten Seedorf ook toen hij werd aangesteld als coach van Milan. Het is duidelijk dat ook deze twee botsende karakters hebben.

21 maart 2016 om 10:25

Daar ging het niet om Bozkurt. JIj zegt dat het door Van Basten komt dat Seedorf niet meer voor Nederland speelde, maar zoals Buitenspelval al zegt: Hij er daarvoor al structureel niet meer bij.

Van Basten is trouwens zelfs de coach die hem nog een paar wedstrijden heeft laten voetballen voor Nederland.

21 maart 2016 om 11:57

Seedorf verdween pas écht uit beeld toen Van Basten het overnam . Hiddink, Rijkaard, Van Gaal (het minste van deze 3) en Advocaat maakten 'gewoon' gebruik van hem. Seedorf speelde ook nog 4 duels mee op het EK in 2004 onder Advocaat.

Van Basten nam het daarna over en pas toen is Seedorf steeds meer uit het beeld verdwenen, al speelde hij nog een handjevol interlands onder Van Basten in 2006, 2007 en 2008. Een groot toernooi heeft hij echter na 2004 nooit meer gespeeld.

21 maart 2016 om 09:04

Vergeet ook Van Nistelrooij niet. Marco heeft een probleem met mondige jongens omdat hij zelf niet normaal uit zijn woorden kan komen.

21 maart 2016 om 12:54

Laat Ziyech en consorten lekker op de Afrika cup spelen als ze daar gelukkig van worden.
Ieder zijn keuze.

Als Ziyech verklaart voor zijn hart voor Marokko te hebben gekozen, dan zal een telefoontje in september of oktober geen invloed hebben gehad lijkt me.

21 maart 2016 om 09:02

Euhm ben ik niet helemaal met je eens, waarom zou hij dan zo lang hebben gewacht met zijn keuze? Dan had hij vanaf de eerste keer dat het ter sprake kwam al aangekondigd voor Marokko te gaan lijkt mij.

21 maart 2016 om 09:10

Omdat je soms wat dieper moet graven in je hart, voordat het duidelijk wordt. Tussen mei en september zoeken, lijkt me niet overdreven lang voor een gevoelskwestie. Ik mei koos hij op rationele gronden, in de maanden daarop borrelde zijn vaderlandsliefde voor Marokko schijnbaar steeds meer op.

21 maart 2016 om 09:37

Ziyech koos voor Marokko toen hij genegeerd werd door Blind en Blind vervolgens zonder Ziyech EK kwalificatie misliep.
Blind ligt tm 2018 vast en oranje zal na alle waarschijnlijkheid pas weer kans maken op een hoofdtoernooi in 2020(!). Rationeel gezien was er dus geen redenen meer om voor oranje te kiezen.

21 maart 2016 om 10:11

@J. Staatsen

Praat toch geen trieste onzin, dat er rationeel gezien geen groot toernooi gespeeld gaat worden door Oranje onder Blind en Van Basten. Het zal wel grappig bedoeld zijn. De humor ligt op straat.

Het is wat betreft Ziyech heel simpel. In mei werd hij uitgenodigd in de voorselectie en een trainingsstage voor Oranje. Hij verklaarde daar trots en blij mee te zijn en zei dat hij voor Oranje koos omdat hij graag Wk's en Ek's wilde spelen.

Vervolgens raakte hij geblesseerd en liet hij zich met Twente meesleuren in het moeras, waarmee ook zijn vorm. Er was op dat moment geen gegronde reden om hem te selecteren voor een Oranje dat moest bikkelen voor kwalificatie. Als jij dat negeren noemt, dan is dat op grond van de mindere vorm terecht.

De bondscoaches kun je moeilijk verwijten niet elke rookie uit die voorselectie van mei een uitgebreide verklaring hebben gegeven voor het feit dat ze niet geselecteerd waren. Ziyech moet ook zelf in die periode gevoeld en geweten hebben dat hij de vorm miste.
Het is een gemakkelijke drogreden om het vervolgen op een gebrek aan communicatie te wijten.

Intussen zag de Marokaanse bond hun kans schoon en vroeg hem weer voor een oefenpotje. Ik neem aan dat deze bond gewoon de geldende regels kende en op de hoogte was, dat er maar één keer geswitcht mocht worden. Dat mag best een slinkse strategische move genoemd worden. De Knvb werd niet op de hoogte gesteld.

Maar dat kreeg Ziyech zelf pas door, nadat een interviewer van FOX hem confronteerde met dat feit. Hij werd publiekelijk voor het blok gezet, vroeg bedenktijd en kwam in de week die er op volgde met een bericht op ik meen Instagram, dat hij definitief voor Marokko koos, omdat hij weet waar hij vandaan komt en zij hart bij Marokko ligt.

Blind heeft hem tussentijds nog gebeld en hem duidelijk gemaakt dat hij nog steeds een potentiële Oranje-speler was, maar voor Ziyech was het evenmin al duidelijk dat hij toch zijn hart wilde volgen.

21 maart 2016 om 10:34

Jij bent de gene die aanwijsbaar trieste onzin praat. Ziyech liet zich mee sleuren in het moeras ?! Ziyech was de mvp 2015 van de ED. En dat bij een club in zware problemen is en die ergens onderaan bungelde. Zo onwaarschijnlijk knap. Ongeëvenaard zelfs.
En Blind nam hem niet eens op in de voorselectie.....
Verder zal je de kwalificatie van 2018 maar eens moeten doornemen en dan kom je tot de conclusie dat Marokko in de nabije toekomst meer kansen heeft op eindtoernooien dan oranje. Want Oranje s ranking is na de zomer volledig weg en Frankrijk is een paar maatjes te groot.
Nogmaals, nadat blind ( contract tm 2018) Ziyech negeerde en vervolgens EK kwalificatie misliep waren er rationeel geen redenen meer voor Ziyech om voor oranje te kiezen.

21 maart 2016 om 10:54

@buitenspelval, mij moeten twee dingen van het hart. Enerzijds is Hakim Ziyech al enige seizoenen een meer dan bepalende speler bij zowel SC Heerenveen als FC Twente. En is het juist Ziyech geweest die zich bij de club in problemen (lees FC Twente) week in week uit wist te ontworstelen aan de malaise. Dat op zich mag al een prestatie genoemd worden. Anderzijds moet je als bondscoach volledig de weg kwijt zijn een sterkhouder als Hakim Ziyech niet op te nemen in de voorselectie van Oranje voor de beslissende EK-kwalificatieduels tegen Ijsland en Turkije. En spelers als Ibrahim Afellay, Vurnon Anita, Jaïro Riedewald, Kenny Tete en Paul Verhaegh wél.

21 maart 2016 om 11:04

@j.staatsen

Meer kans voor Marokko dan voor Oranje? Dat betekent dus ook dat je Oranje al weer iets meer kans geeft dan je zekerheid dat Oranje er niet bij zal zijn tot 2020.

Maar goed rationeel is je stelling sowieso nauwelijks, meer op het gevoel dat je hebt gebaseerd op je eigen aannames over de vooruitzichten en de kwaliteiten van het Oranje in de kwalificatie. Ziyech koos voor zijn hart en niet zoals eerder in mei rationeel voor Oranje, omdat hij op grote toernooien wilde uitkomen en de kans met Oranje daarop groter achtte. Dat rationele standpunt zal bij hem in de drie, vier tussenliggende maanden niet zijn veranderd.

Ze zakken op de ranking, ja en? Dat deed België ook en die voeren nu fier de ranglijst aan. Er staat een goede generatie spelers aan te komen. Met wat kneedwerk kan daar de komende tijd een geduchte elftal van gemaakt worden voor iedere tegenstander.

21 maart 2016 om 11:19

@paiko

Het klopt dat Ziyech na zijn blessure redelijk ontworstelde aan de problemen bij Twente en probeerde de boel op sleeptouw te nemen. Maar ik vond persoonlijk zijn vorm niet goed genoeg voor een selectie op dat moment. De hele problematiek bij Twente was ook Ziyech niet in de koude kleren gaan zitten en begrijpelijk.

Ik vind Ziyech een geweldige speler en vind het eeuwig zonde dat hij niet voor Oranje speelt. Maar je moet je afvragen ook afvragen in je keuze als bondscoach van Oranje of hij de focus op de kwalificatiewedstrijden zou hebben gehad. Ieder bondscoach is vrij om zij overwegingen en keuzes daarin te maken. Het was niet alleen Ziyech die voor de beschikbare middenveldposities voorhanden was. Anderen waren eveneens sterkhouders bij hun club. Sneijder, Klaassen bijvoorbeeld.

Iedereen bij de Knvb ging er logischerwijs van uit dat Ziyech's tijd bij Oranje nog wel zou komen met de voorgeschiedenis.



21 maart 2016 om 11:55

@ buitenspelval
Ik verwacht niet dat oranje zich kwalificeert voor wk 18.
Je vergelijking met België vind ik ook niet sterk. België heeft zich in 2014 pas na 12 (!) jaar weer gekwalificeerd voor een eindtoernooi. En toen pas heeft België zich met een ijzersterke selectie terug geknokt. Zo n sterke selectie heeft oranje niet, dus het heeft ook totaal geen zin om terug te vallen op België.
In die paar maanden is juist heel veel veranderd. Blind werd bondscoach , blind nam Ziyech niet eens op in de voorselectie (dus geen enkel zicht op selectie), blind liep met oranje kwalificatie op EK 2012 mis. Dus nogmaals rationeel waren er geen redenen meer voor Ziyech om voor oranje te kiezen.

21 maart 2016 om 12:02

@buitenspelval, Wesley Sneijder is nog wel sterkhouder op het middenveld van Oranje. Al wordt het steeds duidelijker dat hij over de top is. Helaas. Davy Klaassen vind ik echter een ander type voetballer dan Hakim Ziyech. Klaassen heeft de zeldzame kwaliteiten van een echte aanvoerder. Die met zijn drang en inzet erin slaagt de club Ajax maar ook Oranje op sleeptouw te nemen. Eén van de fouten die b.v. Alfred Schreuder bij FC Twente heeft gemaakt is Hakim Ziyech te bombarderen tot teamaanvoerder. Ziyech moet je gewoon het werk laten doen dat hij uitstekend kan. Het geven van een beslissende pass, en het maken van, vaak fraaie, doelpunten. Met echt verdedigend werk moet je een speler van zijn kaliber niet opzadelen. Dat levert verloren energie op. Ik blijf het als voetballiefhebber in ieder geval eeuwig zonde vinden dat we een speler met de kwaliteiten van Ziyech nooit in Oranje zullen zien. Over de schuldvraag zullen onze meningen uiteen blijven lopen.

21 maart 2016 om 13:03

@j.staatsen

De ranking van België is om aan te geven dat laag staan geen argument is om het volgende toernooi te halen zoals jij in je eerdere post stelde. Daarbij is het niet van belang hoelang ze laaggeklasseerd stonden.

België stond laag, werd gegehoond en verloochend in eigen land, maar er stond wel een goede talentvolle generatie aan te komen. Net als Nederland een goede talentvolle lichting heeft kan ook Oranje binnen de kortste keren weer toegroeien naar een hogere positie. Dat jij dat niet vindt ten spijt.

Over de redeneren van Ziyech om voor Marokko te kiezen, de vermeende negatieve rol van Blind en de vooruitzichten van Oranje de komende jaren kunnen we nu eeuwig doorgaan, de tijd zal het leren. Net zoals jij zal blijven herhalen dat Ziyech rationeel geen redenen meer heeft om voor Oranje te kiezen, hij heeft al gekozen en verder is het een aanname van je geen feit. Neemt niet weg dat je er zo over mag denken.

Ik laat het hier ook verder bij voordat deze discussie nog meer in een vicieuze cirkel rondjes blijft draaien. We worden het toch niet eens met elkaar.

21 maart 2016 om 13:26

@paiko

Ik heb hieronder al al aangeven dat ik vind, dat de persoonlijke keuze van Ziyech voor Marokko ook enkel de eigen keuze van Ziyech zelf is geweest. Als hij zijn hart heeft gevolgd, hoe kun je dan van schuld spreken. Wat mij betreft bestaat er hier dan ook geen schuldvraag, waar ik stelling in neem of heb genomen.

De selectiekeuze voor Oranje is aan degene die daar voor is aangesteld, daar mag iedereen een mening over hebben, maar die miljoenen meningen zullen dr selectiekeuzes niet veranderen. Ik vind er wat voor te zeggen dat Ziyech even in de wachtkamer plaats mocht nemen, juist om de redenen en problematiek, die jij hierboven al schetste bij Twente, de vraag was of Oranje op dat moment op goed was voor Ziyech, die met zichzelf en Twente worstelde.

We zijn het in iedergeval over eens, dat het voor ons als Nederlandse voetbalhebber eeuwig zonde is dat Ziyech nooit meer het Oranjetricot overde schouders zal trekken. Voor de Marokaanse voetballiefhebber, die het eigen nationale elftal een warm hart toedragen, is dat uiteraard een ander verhaal.

Ik wens Ziyech dan ook een mooie toekomst toe bij de Leeuwen van de Atlas.

21 maart 2016 om 14:27

@ buitenspelval

Jij bent juist degene met aannames. Het is juist een aanname van jou dat Nl een talentvolle selectie heeft. Ben ik ook absoluut niet mee eens. Jong oranje heeft zich bv ook niet geplaatst voor de OS deze zomer. Geen EK, geen os.
De ranking is heel belangrijk. Plek 2 lijkt mij het hoogst haalbare in de kwalificatie poule wk 18. Stel dat plek 2 lukt dan zijn we of uitgeschakeld of we mogen mee doen aan de play- offs. In de play- offs zijn we dan door de ranking niet geplaatst en hebben we daardoor een kleinere kans. EK kwalificatie wordt ook moeilijk doordat door de lage ranking NL in een zware poule gaat komen. Sterker nog, als het aantal landen weer naar beneden gesteld word voor het EK, dan wordt het echt een mission impossible voor NL om zich te plaatsen.
De toekomst voor oranje zit er gewoon zeer slecht uit.

21 maart 2016 om 09:06

Als Blind hem had gebeld had Ziyech wellicht met zijn verstand gekozen ipv met zijn hart. Kiezen tussen oranje en Marokko is als kiezen tussen je vader en moeder, hij heeft zeker getwijfeld.

21 maart 2016 om 09:14

Ach, wat betekend dat nu, met je hart kiezen? Zoals al eerder gezegd, dit antwoord kan hij voor een keuze voor beide landen geven zonder te liegen. Dat is nu net het probleem, die boys hebben erg veel moeite een keuze te maken (wat absoluut niet gek is natuurlijk). Hierbij worden ze dan vaak beinvloed door de directe omgeving, en eigenlijk zijn ze te jong om een weloverwogen keuze te maken. Jammer dat Marco dit niet inziet, en hij geen meter extra wou maken om deze jongen over de streep te trekken!

Het is inmiddels wel een beetje een koe in de kont kijken, veranderen doet de situatie toch niet!

21 maart 2016 om 10:11

Dat is precies mijn punt Harecles. Als Blind er op tijd bij was geweest had hij wellicht nog invloed uit kunnen oefenen op zijn keuze. Ik zou er ook moeite mee hebben om te kiezen tussen mijn moeder- en vaderland. Even een bevestiging van de bondscoach dat hij je ziet zitten zou net dat zetje kunnen zijn wat je nodig hebt.

21 maart 2016 om 10:30

@mobiku

Wat mij zo irriteert is dat er een schuldvraag wordt neergelegd en de bondscoaches verantwoordelijk worden gesteld voor een keuze die de desbetreffende speler zelf en niemand anders heeft gemaakt. Er is überhaupt geen sprake van schuld lijkt mij. Slim gespeeld van de Marokaanse bond vooral.

Bovendien heeft Blind, nadat hij hoorde dat Ziyech was ingegaan op een uitnodiging nog zeker geprobeerd om hem over te halen en nog getracht heeft invloed uit te oefenen. Dat was tevergeefs.

De Knvb en debondscoach gingen er na eerdere duidelijke uitspraken van Ziyech in mei al vanuit dat hij zijn keuze al had laten vallen op Oranje. En ze waren ook niet op de hoogte gebracht dat hij inginging op de invitatie van Marokko. Hoe kun je hen verantwoordelijk stellen dat hij er eerder bij had moeten zijn en beweren dat de vermeende fout bij de bondscoach ligt?

21 maart 2016 om 11:03

Dag Buitenspelval,

Het is geen schuldvraag, maar nalatig is het wel. Ik ben het met Mobiku eens dat een keuze maken verschrikkelijk lastig is en je bijna kamervragen moet beantwoorden als je er een hebt gemaakt. Vandaar een duwtje in de rug zeker van belang kan zijn en helemaal als je weet dat Marco en Hakim het daarvoor bij Heerenveen al met elkaar aan de stok hadden.

Het irritante van deze situatie is dat mij het gevoel bekruipt dat deze keuze niet gemaakt is op basis van een nuchtere overweging, maar vanwege wrok en oud zeer. Dat is natuurlijk in en in triest en moet je als bondscoach altijd proberen te vermijden.... (maar is wel gebeurd helaas)

21 maart 2016 om 11:40

Hi Heracles,

Ik kan alleen maar zeggen dat als het zo zal zijn dat Ziyech de keuze enkel heeft gemaakt uit rancune en vermeend oud zeer ten opzichte van een assistent-bondscoach, ik dat een weinig professionele en ook domme houding zou vinden.

Ziyech werd door zijn trainer na een prima debuut en een aantal goede wedstrijden gepasseerd door zijn trainer, die daar het volste recht toe had. Hij had het daar moeilijk mee en liet dat toen blijken. zijn trots was blijkbaar gekrenkt.

Als je daar als professional niet overheen kan stappen in pakweg ruim een jaar, dat zou ik dat toch bedenkelijk vinden. Ik geloof Ziyech op zijn trots en zijn woord als hij zegt dat hij met zijn hart heeft gekozen.

Ik geloof Van Basten als hij verklaard Ziyech een geweldige voetballer vind en dat hij heel jammer te vinden dat Ziyech niet voor Oranje speelt.

Ik geloof ook in de oprechtheid van Blind ondanks dat hij soms de schijn tegen heeft in moeilijke tijden voor het Nederlandse voetbal en hij van alle kanten met grog vuur bestookt wordt.

Van Basten is gewoon niet zo'n slimme man. Bij Heerenveen snapte hij ook niks van hersteltraining en video analyse. Hij wou het trainingsvak op "gevoel" doen. In deze situatie merk je dat ook weer. Hij moet gewoon zijn mond houden, maar zijn gevoel zegt anders. Aan de ene kant mooi dat je dat uitspreekt, maar aan de andere kant moet je je eigenlijk gewoon stil houden. Nu zit de bondscoach voor lul en eigenlijk de knvb ook. En het doet onnodig stof opwaaien

21 maart 2016 om 09:05

Als je wilt varen op gevoel en een emotioneel karakter hebt met je hart op de tong, ben je niet gelijk een niet zo slimme man. Er zijn daarnaast ook 'gevoels'-coaches geweest die wel succes waren zonder video-analyses. Marco van Basten is wel erg eigenwijs.

Vond jansma gisteravond bij studio voetbal wel erg aangebrand , als het gaat over iemand waarmee gewerkt heeft is kees altijd de beschermengel van die persoon , terwijl hij gister avond volledig onder de tafel werd gelultt door die turkse journalist.

21 maart 2016 om 09:36

Nou, dat vond ik wel meevallen. Die Özcan Akyol (geen sportjournalist overigens, maar schrijver en columnist) zat al vanaf het begin van 't programma overal ongegeneerd doorheen te lullen en toen het over het gesprek over Van Basten ging probeerde hij wel erg zijn stempel op het onderwerp te drukken, liet niemand uitpraten en kwam, zoals een in mijn ogen to the point en rustig blijvende Jansma al zei, vooral met ongenuanceerde aannames. Kees Jansma was sowieso ook kritisch op Van Basten.

Als je zoals Akyol iedereen wil overschreeuwen, lul je niet iedereen automatisch ook onder tafel. Überhaupt stond hij zijn meningen erg alleen en ergerde ook Van Hooijdonk, Mulder en Egberts zich zichtbaar aan zijn constante interrupties en geschreeuw.

21 maart 2016 om 10:09

Hebben wij hetzelfde programma gekeken? Kees Jansma liet Ozcan juist niet uitpraten en gedroeg zich zeer ongeschoft en denigrerend "ja wat, luister je niet?" "dat heb ik al drie keer gezegd?"

Omdat hij Ozcan niet uit liet praten kon hij ook nooit zijn zinnen afmaken en zijn punt maken. Bovendien zei Kees dat Hakim geen overzicht had en alleen voor zichzelf speelt? Terwijl hij meeste assists heeft in de Eredivisie? Kees heeft gewoon moeite de mening van een ander te respecteren. Wanneer het hem te heet wordt zegt hij oppeens dat je je mening alleen op feiten moet baseren "je denkt dat hij uit rancune handelt maar dat weet je niet", terwijl dit overduidelijk was naar mijn mening.

Nee, het was geen sterk optreden van Jansma

21 maart 2016 om 10:39

Ach man, die Ozcan kwam met telkens met onzin aanzetten. Jansma probeerde inderdaad alles wat te nuanceren en gebruikte Akyol zijn eigen woorden tegen en toen wist hij ineens niks meer te zeggen. Hij bleef inderdaad maar door mensen heen schreeuwen. Van de 5 mannen die er zaten had Ozcan Akyol toch echt wel de meeste praat tijd. Van Hooijdonk heeft werkelijk waar maar een paar zinnen kunnen zeggen (jansma heeft zelfs een keer Akyol moeten onderbreken omdat 'pierre anders niks heeft gezegd in het programma'

Het enige wat die Akyol maar bleef schreeuwen was dat Van Basten een hekel aan Ziyech had, dus hem daarom niet oproept of hem een domme jongen noemt. Kees Jansma wees hem daarna er gewoon goed op dat als je deze teksten letterlijk gaat nemen, je ook moet hebben gelezen dat Van Basten en Blind Ziyech niet goed genoeg vinden. Plus, Akyol dacht wel even Van Basten te kennen door hem op TV te hebben gezien. Onzin! Waarom zou Jansma hem niet beter kennen? Hij heeft namelijk 4 jaar met hem samen gewerkt.

Daarna begint Akyol over dat ze Ziyech dan maar 1 minuutje hadden moeten laten spelen om hem zo binnen te halen, waarop Jansma weer heel terecht op zegt: Dat zou helemaal niet sportief zijn. En Aangezien hij net Maher er had bijgehaald als een speler die de foute keuze had gemaakt, 5 interlands heeft gespeeld, en nu waarschijnlijk nooit meer interlands gaan spelen, snap ik al helemaal niet dat hij ineens wel wilt dat Ziyech maar 1 minuut moet spelen om hem binnen te halen.

En dan je punt over dat Jansma vindt dat Ziyech niet goed genoeg en te veel voor zichzelf speelt. Heeft hij ongelijk dan? Ziyech heeft inderdaad de meeste assists, maar hij speelt ook vooral voor zichzelf. Dat kon je prima horen aan zijn interviews van de 1ste seizoenshelft. Ook verteld Jansma dat hij gewoon niet het lichaam heeft voor een speler die de absolute top gaat halen. Dit mag hij toch denken? Plus, toen Jansma begon over de kwaliteiten van Ziyech was hij helemaal niet aan het onderbreken, het werd hem namelijk in de laatste 20 seconden gevraagd omdat ze nog tijd overhadden.

21 maart 2016 om 12:05

@bayku

Akyol liet niemand zijn verhaal afmaken, begon overal doorheen zijn mening te pushen en luisterde inderdaad niet wat anderen voor argumenten aandroegen.

Als Egbert een van de tafelgasten als gespreksleider een gerichte vraag stelde, durende het vaak niet meer dan een woord of zes, zeven of Akyol begon er weer doorheen te blèren. Met zo'n manier steeds weer een dialoog willen aangaan is het lastig tegelijkertijd te luisteren. Dat Jansma daar Akyol op wijst is dat een logisch gevolg.

Dat is niet onbeschoft en denigrerend. De man hoorde het hele programma alleen maar zichzelf praten.

Akyol weet inderdaad niet of Ziyech uit rancune heeft gehandeld. Dat weet alleen Ziyech zelf. Het is dus een aanname van Akyol zelf en het berust niet op feiten, ook al schreeuw je dat meermaals door de studio.

Dat Jansma om zijn mening wordt gevraagd over de speler Ziyech door Egberts en die persoonlijke mening ook ventileerde, staat los van die discussie. Hij vindt het geen Europese topspeler, vindt hen vrij zelfzuchtig in zijn interviews als het gaat om het groepsbelang, hem vooral met zichzelf zijn. Die mening mag hij hebben.

Ik vind Özcan Akyol minder geschikt als tafelgast op tv. Hij moet in ieder leren mensen uit te laten praten om mee te beginnen, naar andermans argumenten te luisteren en wat minder als columnist denken als hij vaker wil aanschuiven eat mij betreft.

21 maart 2016 om 12:24

Het hele programma was van de hak op de tak. Het AD-artikeltje werd helemaal niet afgelezen of meneer Jansma blèrde er doorheen. Ik vond dat die Akyol waarschijnlijk wel een punt had, maar erg jammer dat hij zijn betoog niet kon afmaken.

Sowieso sloeg dat nergens op .
Ik zag gisteren nog een fragment uit Voetbal Inside waarin Ziyech werd gevraagd over zijn keuze voor Marokko ipv Nederland.
Er werd gevraagd of het meespeelde dat na het vertrek van Hiddink, Blind hem niet opgeroepen had. En of hij dacht van "fack it".
Ziyech antwoorde met: Ja natuurlijk speelt dat mee.
Dus Van Basten en Blind reken ik zeker nog aan dat Ziyech niet voor Nederland speelt.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=f1zxrzuhtyy 2:30-3:00

21 maart 2016 om 09:11

@johnny, Danny Blind en Marco van Basten blijven maar bezig hun straatje inzake de werkelijke reden achter de keuze van Hakim Ziyech voor Marokko schoon te vegen. Helaas voor hen zal dat, wat mij betreft, nooit lukken. Er was gisterenavond in Studio Voetbal maar één deelnemer die over dit onderwerp het gelijk volledig aan zijn zijde had. Dat was schrijver Özcan Akyol.

21 maart 2016 om 09:14

Precies, ik ben het helemaal met je eens.

Maar dat van özcan Akyol heb ik gemist. Wat zei hij dan precies?

21 maart 2016 om 09:26

De schrijver van Turkse komaf vond overduidelijk dat de keuze van Hakim Ziyech voor Marokko en niet voor Nederland volledig te wijten is aan het selectiebeleid en het communicatieonvermogen van Danny Blind en Marco van Basten.

21 maart 2016 om 09:43

Je pakt twee geweldige voetballers, maar allebei zijn ze gewoon ontzettend slecht in communiceren en dat heeft ze in deze zaak volledig opgebroken.

Ik wens Ziyech het allerbeste in het shirt van Marokko maar ik had hem graag in het shirt van het NL elftal gezien, voor dit debacle zijn er maar 2 schuldig en dat zijn Blind en van Basten.

Hoe moelijk is het om even een paar dagen voor je je selectie bekend maakt, jongens die er niet bij zitten te bellen, jongens die er dicht tegen aan zitten (motiveren), jongens met blessures even een hart onder de riem te steken, en jongens met een dubbel paspoort te vragen wat er in ze omgaat. Blind/van Basten hebben daarvoor tijd zat als bondscoaches.

21 maart 2016 om 09:58

@ West1988
Je verwijt Blind en Van Basten nu iets dat geen enkele bondscoach doet of heeft gedaan. De enige keer dat een speler wordt gebeld als hij er niet bij zit, is als hij vele interlands achter zijn naam heeft staan en of heel belangrijk is geweest. Ziyech moest zijn debuut nog maken. Zelfs communicatiegoeroe Hiddink hing niet bij elke toekomstige debutant aan de lijn.

21 maart 2016 om 11:17

Voor het Nederlands elftal zouden ongeveer 40 tot 50 voetballers in aanmerking komen. Je vaste 30 spelers die je in de kwalificatie gebruikt plus roulatie en potentiële spelers. De onder 21 coach is verantwoordelijk voor zijn jongens.

Waarom zou dat niet even kunnen? Uiteindelijk als bondscoach zie je die jongens maar heel af en toe! Van mij part app je ze met uitleg maar betrek de jongens in ieder geval. Bondscoach zijn zie ik nu niet als een volle werkweek.

21 maart 2016 om 13:43

@paiko

'danny Blind en Marco van Basten blijven maar bezig hun straatje inzake de werkelijke reden achter de keuze'

Volgens mijn redeneer je hier verkeerd. De werkelijke reden achter de keuze van Ziyech, was niet aan de heren Blind en van Basten om te bepalen. Ziyech was degene die de werkelijke reden bepaalde. En dat was naar eigen zeggen zijn hart die hij volgende. Door te beweren, dat hij eigenlijk de waarheid daarmee niet zegt, zet je hem feitelijk neer als een leugenaar en daarnaast schuif je ook nog eens de bondscoaches leugenachtig gedrag in de schoenen.

21 maart 2016 om 14:03

@johnnypsv

Dus omdat Ziyech de pik op Blind en van Basten heeft reken je dat de laatste twee aan? Dat hij op mensen de pik heeft en dat in zijn keuze mee laat wegen, kun je hem toch alleen maar zelf aanrekenen? Daarnaast geloof ik niet dat jij in zijn gedachten kon kijken en hij dacht 'fack it'

21 maart 2016 om 15:18

Misschien moet je eens beter lezen?? Ik heb nooit gezegd dat hij dacht: 'fack it'.

Nogmaals dat is de vraag van de journalist of hij dacht Fack it, ik ga wel voor Marokko spelen. Vervolgens antwoordde Ziyech dat dat klopte. Dus misschien ligt het dus wél aan de bondscoach en zijn assistent.

2:30 - 3:00
https://www.youtube.com/watch?v=f1zxrzuhtyy

Kijk zelf maar, misschien dat je zelf misschien je ogen opent.

21 maart 2016 om 16:35

@johnnypsv

Ik zie dat je reactie #8 na mijn post hebt aangepast, dus dat is moeilijk opnieuw lezen wat je letterlijk schreef. Maar mocht je de bewuste passage niet hebben aangepast, dan nog is het door je zinsopbouw moeilijk te onderscheiden in eerste instantie.

Ik kan me ook sterk herinneren dat er stond: "of hij dacht: 'fack it' en niet "en of hij dacht: 'fack it'. Dat maakt nogal uit voor de lezer om het onderscheidend begrijpend te lezen, voor de aanpassing 'en'

Misschien ook handig om het filmpje eerder mee te posten als bron.

Je uitleg om te verdedigen dat het Blind en Van Basten aan te rekenen is dat Ziyech bedankte omwille van die twee veranderd niks. Het blijft Ziyech die het voor zijn rekening neemt te bedanken.

"een goed paard is nog geen goede ruiter", san Marco!

Hij is gewoon boos omdat ze slecht gehandeld hebben. Ziyech speelde harstikke goed en dat soort jongens moeten altijd mee. Denk dat ziyech acheraf wel spijt krijgt van zijn keuze.

Ik vind dat Van Basten zich verkeerd heeft geuit, maar wat ie zegt is klare koek en dat verwoordde Van Hooijdonk en Mulder gisteren prima. Hij is geselecteerd geweest toen moest hij afzeggen en op dat moment was hij nog niet zo goed als dat hij nu is. Dat hij dan direct gepikeerd is als hij de volgende keer niet geselecteerd wordt en niet gebeld wordt is overdreven gedrag. Hij koos toen voor Marokko uit rancune. En hij wist toen niet eens dat hij daarmee een definitieve keuze maakte, dat moesten Nederlandse journalisten hem vertellen (bedankt zaakwaarnemer). Al dat gezeur over telefoontjes. Propper zat er 'n keer bij en daarna tijden niet en nu weer wel. Denk je dat hij na die eerste keer 'n telefoontje van Blind heeft gehad waarin werd verteld dat hij nog steeds op de radar zit.
Ik zou het verwerpelijk vinden als je een speler alleen maar selecteert zodat je er later misschien gebruik van kan maken. Zo van laat hem een minuutje meedoen dan is ie binnen en als we daarmee zijn interlandcarrière verpesten dan is dat maar zo.
Laat dit een les zijn voor alle spelers met een dubbel paspoort. Kies of voor het land waar je hart ligt (nederland of ander land), of kies voor de sportieve uitdaging (nederland of ander land, maar laat je niet leiden door rancune.

21 maart 2016 om 09:33

@boris, met alle respect maar Hakim Ziyech speelt al veel langer dan het laatste half jaar wekelijks de sterren van de hemel. Zowel bij SC Heerenveen als bij FC Twente. Als je dat als bondscoach niet ziet of weigert te zien wordt het tijd jezelf eens een spiegel voor te houden.

21 maart 2016 om 09:52

Hij heeft hem 1x niet geselecteerd en daarna niet meer kunnen selecteren omdat Ziyech al voor Marokko had gekozen. Jij doet net of hij systematisch genegeerd is, wat volkomen onzin is. Ik geef alleen aan dat het jammer is dat hij zijn keuze uit rancune heeft gemaakt, want dan is er een kans dat je er spijt van gaat krijgen.
Daarnaast krijgen Blind en Van Basten nu de wind van voren, terwijl er volgens mij nooit een bondscoach is geweest die elke speler voor zijn selectie gebeld heeft om uitleg te verschaffen. Zeker niet spelers die hun debuut nog moeten maken.

21 maart 2016 om 10:50

@paiko

Hij speelde toen inderdaad erg goed en was toen opgeroepen voor het Nederlands elftal, maar hij raakte toen geblesseerd. Erg jammer, maar zo gaat dat soms. Toen was hij een tijdje geblesseerd en toen hij terug kwam was hij niet heel geweldig. Dan wordt hij terecht niet opgeroepen voor het Nederlands elftal. Dan hoort Blind ineens dat hij wilt spelen voor Marokko, dus belt Blind hem om te zeggen dat hij gewoon nog steeds een toekomstige Oranje speler is.

Dat is niet de schuld van Blind en Van Basten. Zij mogen er gewoon van uit gaan dat Ziyech voor Oranje had gekozen omdat hij al eens in de selectie heeft gezeten en daar blij mee was. Dan ga je er niet van uit dat hij naar 1 niet geselecteerde wedstrijd ineens voor een ander land gaat spelen.

Mensen doen hier alsof wij te maken hebben met Messi 2.0. Hij is een goede speler en ik vind het jammer dat hij nu voor Marokko speelt, maar dat heeft hij zelf gedaan. Hij heeft er voor gekozen om voor Marokko te spelen en hij heeft niet het geduld gehad om te wachten op een volgende uitnodiging.

Ziyech had helemaal niet gebeld hoeven worden. Hij had gewoon geselecteerd moeten worden. Oa Mvp ED 2015, maar waar iedereen geselecteerd na een paar goede wedstrijden in de ED werd Ziyech volledig genegeerd. Hiddink heeft hem 1 x geselecteerd in de zomerstop voor oa een oefenwedstrijd , toen veel internationals traditioneel hadden afgezegd. Blind deed zijn naam eer aan en negeerde Ziyech volledig, niet eens voorselectie ....
Een fout die de heren nog lang zal achtervolgen, vandaar de overspannen reactie van mvb.

21 maart 2016 om 09:40

Een fout die de heren nog lang zal achtervolgen ??

Hebben we het hier over Messi? Kom op zeg. Ziyech is een hele leuke voetballer, maar brengt Oranje echt geen internationaal succes. En dan nog, ook al had deze jongen de kwaliteiten van Ronaldo dan hoort hij nog niet in Oranje. Ik wil alleen maar spelers in Oranje zien die daar ook met de volle overtuiging staan. Spelen voor een nationaal team moet een eer zien en daar zou niemand voor overtuigd moeten worden. Zo wel, dan speel je voor het verkeerde land.

21 maart 2016 om 09:58

Ziyech is een heel bijzonder talent. Je moet echt wel (Danny) blind zijn om dat niet te kunnen zien.
Daarnaast heeft hij een dubbel paspoort dus logisch dat hij trots is om voor oranje uit te komen , maar ook trots is om voor Marokko uit te komen. Zal niet weten waarom dat niet kan. Echter, uiteindelijk moet hij een keuze maken en in dit geval heeft Blind die voor hem gemaakt, door Ziyech te negeren. Er viel dus niks meer te kiezen.

21 maart 2016 om 10:46

Als je keuze wordt bepaald door het wel of niet ontvangen van een belletje uit Zeist dan zou van Basten toch nog eens gelijk krijgen. Dan ben je inderdaad een domme jongen.

Overigens geloof ik daar helemaal niet in en hoop ik van ganse harte dat Hakim met zijn volle gevoel en verstand heel bewust voor Marokko heeft gekozen.

Ziyech is een talent (23 al weer net geworden trouwens), maar hoort helemaal niet bij de buitencategorie. Spelers die voor Oranje het verschil kunnen maken of hebben gemaakt in het verleden hadden en hebben heel veel meer talent en kwaliteit dan Ziyech. Ziyech is van het niveau Wijnaldum, Klaassen, etc. Niet van het niveau Robben, Sneijder, van Persie.

Dit is toch echt eigen schuld!! Is al een paar jee een van de beste, of eigenlijk de beste van de eredivisie en werd gewoon niet geselecteerd, terwijl andere eredivisie spelers wel kansen kregen.
Dus ik snap de keuze van Ziyech helemaal! Ik zou er op een gegeven moment ook klaar mee zijn.
Van Basten moet hierover gewoon zijn mond houden, hadden ze hem maar moeten selecteren.

Volgens mij ben ik één van de enige die Ziyech ook helemaal niet in Oranje wil zien. Spelen voor het nationaal elftal van een land moet een eer en jongensdroom zijn. Als dat voor een speler niet het geval is hoort hij ook helemaal niet thuis in dat elftal.

Als Ziyech dit gevoel wel heeft bij Marokko heeft hij een uitstekende keuze gemaakt. Hopelijk presteert hij daar super.

21 maart 2016 om 09:51

Ik denk dat je een Nederlander bent zonder dubbele nationaliteit, dat ben ik ook. Maar ik zou er persoonlijk veel moeite mee hebben om te moeten kiezen!

Je kan je ouders/grootouders ontzettend trots maken door voor Marokko te kiezen. Sportief misschien iets minder maar ook die keuze kan gevolgen hebben voor je carrière. Want teams in Spanje mogen maar 3 buiten EU spelers hebben, nu hij voor Marokko uitkomt valt hij in die Categorie. En verder kan hij nu om de 2 jaar opgeroepen worden voor de Afrika Cup.

Uiteindelijk is het een keuze tussen je hart en je verstand. Maar de keuze is nu voor hem gemaakt door de slechte communicatie en het verkeerde selectiebeleid van Blind.

21 maart 2016 om 10:15

@west1988
Het gaat er toch juist om dat je voor een nationaal elftal met je hart kiest. Kiezen met je verstand doe je bij de keuze voor een club - meer of minder geld, sportieve vooruitzichten, enz. Zyech geeft aan dat hij met zijn hart voor Marokko heeft gekozen en nu begint hij te zeuren dat de bondscoaches hem links hebben laten liggen. Als hem dat zo dwars had gezeten dan had hij dat beter van tevoren naar buiten kunnen brengen in plaats van achteraf. Ik had hem ook graag bij het Nederlands elftal gezien maar blijkbaar maakte het voor hemzelf niet zo heel veel uit voor welk land hij uitkomt.

21 maart 2016 om 10:34

Dat vind ik meer ideologische gedachten kiezen met je hart voor welk nationaal team je speelt. Omdat ik als Nederlander graag voor het Nederlands elftal wil spelen snap iedereen, maar als ik niet goed genoeg zou zijn en mijn opa komt uit Zuid-Afrika en ik de kans krijg daar grote toernooien (afrika Cup/wk) zou kunnen spelen doe ik dat.

Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van mensen die kiezen voor een ander nationaal elftal. Perquis voor Polen, Douglas Nederland, Diego Costa Spanje, Kazim voor Turkije, Deco voor Portugal, Camorenesi voor Italie, Boateng voor Ghana.

Om maar nog niet te spreken hoevaak het gebeurt in andere sporten!

Edit: en dan ben ik nog Bruno Martins Indi en Jonathan de Guzman van het NL elftal vergeten.

21 maart 2016 om 10:39

Dat de keuze voor Ziyech lastig is kan ik prima begrijpen. Daar heb ik juist respect voor.

Maar de keuze is helemaal aan hem. En juist daarom zou hij wat hij ook kiest helemaal niet door welke bondscoach dan ook over de streep getrokken moeten worden.

Overigens vind ik de uitspraken van Marco van Basten juist erg dom. Jongens als dom neer zetten omdat zij niet voor Oranje kiezen is veel te simplistisch.
Wat ik wel hoop is dat Ziyech en ook Tannane deze keuze inderdaad hebben gemaakt met hun volle gevoel en verstand. En niet dat ze hun keuze hebben laten afhangen door het wel of niet krijgen van een belletje uit Zeist.

21 maart 2016 om 10:56

Ziyech heeft veel betere stats dan Klaassen of een Wijnaldum ooit heeft gehaald.
Nogmaals, ze hadden hem niet moeten bellen , maar selecteren ! Niet eens voorselectie.....dan valt er weinig te kiezen voor Ziyech.

21 maart 2016 om 11:29

Ziyech heeft inderdaad betere stats, omdat hij als een aanvaller voetbalt. Zowel Klaassen als Wijnaldum voegen buiten assists en goals heel veel meer toe aan een team dan Ziyech doet.

Maar laat ik lekker in jouw droom mee gaan. Ziyech gaat de aankomende jaren gegarandeerd een ieders mond snoeren door de pannen van het dak te spelen in de Europese top....

21 maart 2016 om 13:35

Nee Ziyech speelt op t middenveld. En daarentegen speelt Ziyech bij een team wat veel minder scoort, veel minder balbezit heeft, veel minder wint etc. En toch maakt hij meer doelpunten en assist als Wijnaldum en Klaassen.

21 maart 2016 om 10:00

Ik ben het volledig met je eens. Ik vind dat de keuze altijd bij de speler ligt en als die zich wil laten leiden door rancune of door het feit dat ie zich verkeerd bejegend voelt, dan moet hij dat zelf weten. Het idee van de RTL7-gast om een speler 1 minuutje mee te laten spelen, om hem dan gegijzeld te hebben, vind ik verwerpelijker. Dan blokkeer je later eventueel zijn interlandcarrière als hij toch niet zo goed blijkt te zijn of andere spelers beter blijken te zijn.

En nog steeds geven mensen Blind de schuld van Ziyech... Terwijl het Hiddink was die hem stelselmatig negeerde waardoor Ziyech zijn keuze allang had gemaakt. Maargoed mensen op tv napraten werkt blijkbaar beter dan zelf even nadenken

21 maart 2016 om 10:19

Blind was assistent onder Hiddink. Daarnaast zat Ziyech niet eens bij de voorselectie (!) onder Blind.

21 maart 2016 om 10:28

En sinds wanneer heeft de assistent de macht? Doe ff normaal. Er is maar 1 man verantwoordelijk hiervoor en dat is toch echt Hiddink

Van Basten lijkt nu Danny Blind te gebruiken als stroman. Doe jij alle vragen maar en als het moeilijk word grijp ik wel in. Marco moet eens ophouden met zijn persoonlijke gevoel als maat te nemen.

Hoewel ik het met Blind en Van Basten oneens ben, hebben we nu eindelijk een assistent bondscoach die z'n mond open trekt en een mening heeft, maar dit zegt misschien wel meer over Danny Blind......

21 maart 2016 om 14:12

Volgens mij zegt dat vooral wat over jouw idee daarover en minder over Blind en zijn werkelijke samenwerking met van Basten.

22 maart 2016 om 00:01

En jouw antwoord hier op, misschien meer over jouw idee.......
Hoezo zou het daarover minder zeggen en meer over mijn idee dan?

Wanneer er een duidelijk een krachtige bondscoach is die alle touwtjes in handen heeft, is het niet nodig dat een assistent zijn mening verkondigd.
Blind bleef aarzelen en kon in eerste instantie niet eens meer goed voor de geest halen wanneer Ziyech precies wel en niet meer bij de groep zat.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren