Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Geen kampioen en maar blijven zingen: wij zijn Ajax, wij zijn de beste’

Laatste update:

De politie hield zondag ongeveer 250 supporters van Feyenoord aan, die voor de wedstrijd tegen Roda JC Kerkrade demonstreerden tegen het bestuur van de club uit Rotterdam-Zuid. Dat was dit jaar niet het eerste incident rondom voetbalfans, want doelman Kenneth Vermeer werd eerder nog flink bejegend en beledigd.

/

De Volkskrant trekt in een artikel de vergelijking met de achterban van PSV, die volgens de krant zelden zijn boekje te buiten gaat. Ook het kampioenschap wordt in Eindhoven anders gevierd, erkent Harrie Timmermans, de voorzitter van de supportersvereniging: “We laten ons niet gek maken als we kampioen zijn. Dan zetten we geen grote 1 op onze stropdas.”

“Bij mensen die ik meeneem, valt op dat je bij PSV welkom bent. Bij Ajax heb je het gevoel dat je blij moet zijn dat je er mag komen”, voegt misdaadjournalist John van den Heuvel eraan toe. De Volkskrant schrijft verder dat supporters van Ajax vaak erg ‘zelfverzekerd’ zijn: “Ook als daar geen aanleiding voor is. Vier jaar op rij geen kampioen worden en maar blijven zingen: wij zijn Ajax, wij zijn de beste.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ja dat wat supporters zingen moet ook echt heel erg serieus genomen worden. Volgens mij is dit meer gericht op de supporters van de tegenstander dan dat ze daadwerkelijk aan iedereen willen zeggen dat ze heel erg goed zijn. Moeten ze gaan zingen; "wij zijn Ajax, de laatste paar jaar zijn we geen kampioen maar meestal eindigen we toch rond de 2e á 3e plek?"

23 februari 2016 om 10:15

Feitelijk gezien zijn ze gewoon de beste club van Nederland.. Qua prijzen, supportersaantal, stadion etc. In Nederland is het de laatste 20 jaar veel stuivertje wisselen tussen Ajax en PSV. De ene periode is het Ajax en dan weer PSV. Simpel en logisch. De twee enige echte topclubs.

23 februari 2016 om 10:19

maar met een grote club historie ben je toch niet de besten. voetbal draait toch niet om het verleden maar het team dat er nu staat.

23 februari 2016 om 10:25

Feitelijk wel.. Heracles is in jouw ogen dus beter dan Feyenoord? Dat is natuurlijk onzin. Feyenoord is gewoon club 3 van NL en de 3e beste club. Daar doet een 7e plaats toch niks aan af?

23 februari 2016 om 10:37

Tuurlijk wel op dit moment is heracles beter als feyenoord ze hebben meer punten verzameld

23 februari 2016 om 10:43

Feitelijk gezien is Heracles juist wel beter dan Feyenoord op dit moment, ze staan namelijk hoger omdat ze meer punten hebben gehaald. Punten haal je door goede resultaten en daar heeft Heracles er meer van dan Feyenoord, wat betekent dat Heracles op dit moment beter is.

PSV staat eerste en dus hebben ze het beter gedaan dan Ajax, ook al scheelt dat maar 1 punt.

Is geen wiskunde volgens mij.

23 februari 2016 om 11:01

Slimme opmerking, bloemen aan de finish. De ranglijst kan vertekend zijn door bv speelschema, arbitrale beslussingen vormcrisis of juist een enorme flow. Eind van de rit zou alles een keer mee en tegen hebben gezeten. De ranglijst op dat moment bepaald wie de beste is!

23 februari 2016 om 11:16

Je kunt ook inzien dat jullie het over verschillende dingen hebben. Ook dat is geen wiskunde.

Jij hebt het over het moment van vandaag. Wat hierboven beweerd wordt, gaan over de totale clubhistorie.

23 februari 2016 om 11:22

Henk-80 maakt de vergelijking over het moment van vandaag, dat doe ik niet. Hij zegt dat dat onzin is, waar ik het niet mee eens ben en daarom reageerde ik. We hebben het niet over verschillende dingen.

Ik kan me vinden in de mening van svenver, aan het einde van de rit kan je het beste oordelen.

23 februari 2016 om 11:29

Azrsenal, Svenver bedoelt wel degelijk iets anders dan wat jij in je eerste post zei, daar ben je je van bewust?

23 februari 2016 om 11:38

Ja, ik geef daarom eerlijk toe dat svenver naar mijn idee gelijk heeft. Al moet ik zeggen dat ik nog steeds achter me eerste post sta, je kan beter oordelen aan het einde.

23 februari 2016 om 12:59

Henk-80

Ik snap dat nooit. Jij bent precies zon type Ajacied. Op het moment is sportief gezien PSV de beste. En dat is een feit.
Dat jij zegt dat het dus om de prijzen gaat snap ik totaal niet. Want je zit in een stadion omdat je het spelletje leuk vind. Je juicht als je ploeg scoort en hoop dat ze winnen en dus uit eindelijk kampioen wordt. Dus al met al vind het je spelletje mooi om het sportieve gedeelte.
Want zoals jij het zegt kan je net zo goed voor de prijzenkast gaan staan en dan gaan zingen dat je de beste bent. Dan begrijp ik het meer.

En over de achterban vind ik helemaal lachwekkend. United heeft naar ratio de meeste aanhangers over de hele wereld. Nou die zie ik niet als de beste van de wereld hoor. Al jaren niet meer.

23 februari 2016 om 13:27

Joeyt,

Ajax won 4 maal op rij de titel en staat maar 1 punt achter op Psv. Met 33 landskampioenschappen is Ajax ook nog eens dichterbij een 4e ster dan PSV haar 3e.

Neem je een kijkje naar de afgelopen jaren waarin Ajax geen kampioen werd dan zie je ook nog eens dat ze vaak als 2e eindigden. Dit lukte PSV veel minder.

Volgens mij is de enige relevante vraag of Feyenoord of PSV als nummer 2 moet worden gezien.

PSV heeft heel veel te danken aan de gronddeal. Simpelweg omdat Ajax niet al het talent kon opkopen aangezien je ze natuurlijk ook moet opstellen en omdat Feyenoord niet kon concurreren. Als PSV er net zo te boven had moeten komen zoals Feyenoord financieel, dus zonder gronddeal, dan denk ik dat Feyenoord nu verder was (wijnaldum was dan bv niet naar PSV gegaan).

23 februari 2016 om 16:09

Ja Henk, en Michael Jackson is de beste zanger. Er is niemand die ooit zoveel platen heeft verkocht. Wat een onzin zeg.

23 februari 2016 om 19:45

Eens

23 februari 2016 om 19:47

Hoezo onzin? Muziek is een mening en sommige mensen zeggen dat MJ de beste is. Net zoals sommigen zeggen dat Maradonna de beste ooit was, en anderen noemen Messi, Cruijff of Ronaldo. Dus je kunt ook prima roepen dat Ajax de beste is. Zo zingen Vitesse- en NEC-supporters 'De nummer 1 van Gelderland'. En als was NEC of Vitesse laatste, je blijft het roepen, want voor jou is dit zo. Ajax is qua historie ook de beste, maar dat vind ik minder relevant.

23 februari 2016 om 11:29

Nou ik vind deze teksten nog altijd beter dan de "oehhh ahhhh, oehhh ahhh" van wat capuchon gasten. Wat fans betreft vind ik Ajax geen zak aan! Gelukkig hou ik van de club en niet van de hersenloze figuren

23 februari 2016 om 11:54

Ben het volkomen met je eens. Maar ik kan in Nederland sowieso niet veel clubs opnoemen waar de sfeer nog de hele wedstrijd te vinden is. Elk stadion schittert door haar lege plekken. Als het voetbal slecht wordt of de resultaten tegenvallen, zie je dat de sfeer in de stadions ook veel minder is. Kijk bijvoorbeeld naar Twente, waar echt grote gaten in het publiek zitten sinds het afgelopen jaar. Eerder was hier de bezettingsgraad aardig richting de 100%

23 februari 2016 om 13:05

Ik kijk ook liever thuis dan in een stadion, maar als ik thuis zit wil ik wel het stadion horen :P

23 februari 2016 om 12:22

Eens, bovendien kun je het ook opvatten als ''beste'' in de zin van persoonlijke smaak. Ook al wordt Ajax 16e, ik blijf het de mooiste club vinden, dus in die zin dan nog steeds de beste voor mij persoonlijk.

Daarnaast zijn we op basis van prijzenkast gewoon de beste van het land, ook als we een keer geen kampioen worden, dus in die zin liegen we nooit als we zeggen ''de beste''.

23 februari 2016 om 12:22

In Eindhoven zingt men iets in de trant van "een keer per jaar komt de schaal naar Eindhoven", maar dat is volgens Henk Timmermans, Frank Lammers en John v.d. Heuvel niet arrogant, want daar hoor ik ze niet over. Kerels met vreemde gedachtenkronkels, dàt denk ik dan.

23 februari 2016 om 13:58

Dat zingen de supporters ja. Maar de slogan van Ajax is: wij zijn ajax wij zijn de beste. Een stropdas met een 1. Dat is niet door de supporters lijkt mij zo. Je kan gewoon niet ontkennen dat ajax de meeste zelfoverschattende arrogante club van NL is. Of je nu voor 010 020 030 040 of wa dan ook bent. Iemand met beetje neutraal inzicht ziet toch gewoon dat amsterdam arrogant is.

23 februari 2016 om 14:17

Gewoon op feiten gebaseerd! Die stropdas was dom (vond ik ook als Ajacied zijnde) maar de slogan: wij zijn Ajax, wij zijn de beste is gewoon waar! Kijk maar naar de prijzenkast bij alle Nederlandse clubs!! Jaloezie van andere clubs wordt blijkbaar nogal eens verward met arrogantie van Ajax kant...... Niet altijd zijn wij arrogant! Kijk eens in de spiegel en misschien dat het jaloezie is?!

23 februari 2016 om 14:19

Haha jaloers op Ajax? Als je een club support vanwege de prijzen die ze pakken ben je een successupporter. Heeft niets met jaloezie te maken maar met de constatering dat de meeste Ajacieden simpelweg successupporters zijn.

23 februari 2016 om 14:58

Dat is helemaal niet de slogan van Ajax.

23 februari 2016 om 16:12

@ Dickvandijk

Lekker boeiend die "nummer 1" op de stropdas van toen, ik vond het toen al kleinzerig dat daar zoveel ophef over gemaakt werd. Waar een mens zich druk om kon maken. Hetzelfde vond ik ook gelden toen Ajax hardop uitsprak dat ze eigenlijk wel het predicaat "koninklijk" wilde hebben. Ajax had toen iets unieks neer gezet (en dat is het nog steeds), in de vorm van Champions League titels, maar ook door Nederland internationaal en het Nederlandse voetbal op de kaart te zetten.

Alleen op basis van die selectieve verontwaardiging die veelal ook op niets meer dan ouderwetse jaloezie gebaseerd is, is het uiteindelijk mijn inziens niet door gegaan. Daarnaast moet ik altijd wel smakelijk lachen om die vermeende arrogantie, omdat er vanuit andere supporters groepen er ongegeneerd met twee maten daarin gemeten word.

Wanneer Ajax, een Ajacied (supporter, trainer of speler) wat zegt of roept is het arrogant. Wanneer een andere club, speler of supporter hetzelfde of iets vergelijkbaar zegt is het weer niet arrogant. Wat dat betreft is veel verontwaardiging richting Ajax niets meer dan selectieve verontwaardiging.

Zo ie zo doen Nederlanders altijd wel alsof ze zogenaamd zo nuchter/ruim denkend zijn, maar in de praktijk valt dat al 15 jaar vies tegen. Men houdt er van om bepaalde nostalgische "beelden" (positief en negatief) in leven te houden, zeker als het ons toevallig zo even goed uitkomt.

In Nederland zijn we toch ook de beste, er is geen enkele club in Nederland die onze prestaties ooit zal evenaren. Zelfs in Europa mogen wij ons nog steeds tot een van de beste clubs aller tijden rekenen met het aantal gewonnen Europa Cups I/champions League. En wordt de club nog steeds internationaal geroemd om wat het op spel technisch vlak heeft bijgedragen. Wat niets minder dan revolutionair was.

Daar mogen wij best trots op zijn en dat uitspreken wanneer we dat willen, het hoort toch ook gewoon een beetje bij de rivaliteit om zuks te scanderen richting andere supporters. In het buitenland heeft men er veel minder problemen mee om bijzondere gebeurtenissen/prestaties van landgenoten te benoemen en te waarderen.

In Nederland zijn we tegenwoordig zo gevoelig. Het ironische is; als het om Wilders gaat is iedereen tegen "politieke correctheid", maar wanneer we naar anderen terreinen kijk is dezelfde politieke correctheid "beloved, treasured and alive and kicking". Tegenwoordig is alles arrogant, neerbuigend of beledigend.

Degene die hierboven beweerde dat het "wij zijn Ajax, wij zijn de beste/wzawzb de officiële slogan van de club is; heeft het fout. We zijn het wel gewend dat er dingen geroepen of er een beeld opgeroepen word op basis van onwaarheden. Niet ik daar zoveel problemen mee heb, want ook dat hoort bij de voetbal rivaliteit, alleen soms komt het opmerkelijk (om me beleefd uit te drukken) over.

23 februari 2016 om 16:48

Je kan lang en breed praten wat je wil. Maar ZSV (zeilbergse sport vereniging)is gewoon de beste club van Nederland. Met je ajax. Tis altijd jaloezie zogenaamd en die 1 op die stropdas was gewoon fkn arro da kun je niet ontkennen. Jullie zijn gewoon een eenzijdig succesvolkje die hun eigen spelers jaarlijks een aantal keer uitfluiten. Ik zie het een beetje als messi en ronaldo. Ronaldo is een arrogante mooiboy die van de daken moet schreeuwen als ie wat gewonnen heeft. En messi stelt zich bescheiden op en gaat niet roepen dat ie de beste is als ie wat wint. De louis van gaal cultuur zeg maar haha. Bovendien is het voetbal van Ajax al jaren niet aan te gluren. Dus als je de beste zijn enkel baseert op kampioenschappen ja dan is ajax de meest historierijke club van NL maar niet de beste. Het voetbal is al jaren gewoonweg saai zakelijk en voorspelbaar dus gebaseerd op het heden (want daar leven we toch echt in) is ajax niet de beste omdat ze niet het beste voetbal laten zien. Maarja eens arrogant is altijd arrogant. Mensen uit amsterdam eo zijn sws onuitstaanbaar niet alleen met voetbal maar gewoon over het algemeen. Altijd betwetertjes. Ajax is gewoon het real madrid van Nederland. Hoog van de toren blazen en altijd maar leunen op dingen die gebeurt zijn voor de oorlog😂. Ajax zou toch zo graag op barca lijken. Maar toch ik vind ajax echt het real madrid van NL. En om duidelijk te maken. Ik suppport geen top 3 club dus mijn mening is wel degelijk neutraal. Onderbouw het hoe je wil. Ajax is en zal altijd een arrogante club zijn.

23 februari 2016 om 16:48

@ Lavi

Vele reacties zijn op niets minder gebaseerd dan hypocriete selectieve verontwaardiging, oftewel jaloezie. Dat kun je ontkennen, maar waarom zouden andere supporters anders zo vaak ongegeneerd met twee maten meten ?

ik moet ook altijd zo lachen om die beschuldiging van "succes supporters". Al jaren hoor je van mensen die niet in of direct rondom Rotterdam geboren zijn, die geen familiare banden met de stad hebben; dat ze Feyenoorder zijn geworden omdat Feyenoord in het verleden indruk maakte door als eerste Nederlandse club de Europa Cup I (of een andere) prijs te pakken.

Dan horen we ze natuurlijk nooit over "succes supporters", of toen Feyenoord uit het dal begon te klimmen en men voor het eerst sinds tig jaren weer eens tweede eindigde. Het daarop volgende seizoen vermelde de clubs trots en blij dat het aantal seizoenkaarten ook weer flink omhoog was gegaan na jaren van daling.

Letterlijk zei Gudde namens Feyenoord; dat die tweede plek er weer voor gezorgd had dat mensen weer met Feyenoord geassocieerd wilden worden. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het komt overal voor, en de ene club heeft er meer dan de anderen, so what. Ik vind het alleen irritant worden wanneer mensen doen alsof het alleen maar een verschijnsel is van een bepaalde club.

23 februari 2016 om 19:16

@ Dickvandijk

“En om duidelijk te maken. Ik suppport geen top 3 club dus mijn mening is wel degelijk neutraal.'

Om beginnen zal ik eerst op het laatste deel van jouw bijdrage reageren, nergens in mijn bijdrage hoorde jij mij zeggen dat ik beweerde dat jij een supporter van de top drie was, of dat jij eventueel daardoor niet objectief/neutraal zou zijn. Ik reageerde gewoon op feit dat veel mensen Ajax en Ajacieden beoordelen en veroordelen op basis van hypocriete dubbele standaarden/meten met twee maten.

Zogenaamde “haat” op basis van hypocrisie en onwaarheden neem ik niet serieus, dan kan ik er persoonlijk niets anders van maken dat veel mensen gewoon jaloers zijn. Of heb jij een betere reden waarom mensen hypocriet met twee standaarden meten.

Vertel mij eens waarom een amateurvoetbal/korfbalclub de beste/de grootste Nederlandse voetbal club is. Kom niet aanzetten dat dit slechts een vorm van interpretatie is, want de grote of grootheid van een atleet of een sport vereniging/instelling word al sinds jaar en dag gemeten op deze planeet aan het aantal gewonnen (prestigieuze) prijzen, records, of wanneer een atleet of een vereniging iets revolutionairs toevoegde aan een sport.

Als jij dit niet gewoon kunt toegeven, dan kun jij wel stellen dat je zogenaamd neutraal bent, maar dan klopt daar feitelijk niets van. Wanneer iets goed of bijzonder is/was, is het gewoon goed of bijzonder. Persoonlijk heb ik er dan ook totaal geen moeite mee om dit te erkennen wanneer een andere club of persoon waar ik niet voor ben iets bijzonders of baanbrekend bereikt heeft. Het ironische is dat de grootheid van Mesi precies op dezelfde manier gemeten wordt. Dat Mesi een bescheiden/verlegen persoon is heeft hier voor de rest niets te mee te maken.

Kennelijk mogen mensen van jou niets iets zeggen, wanneer ze dat wel doen leg je dat dus meteen negatief uit, in China en in Noord-Korea houden ze wel van mensen zoals jou.

“jullie zijn gewoon een eenzijdig succesvolkje die hun eigen spelers jaarlijks een aantal keer uitfluiten.”

Dat gebeurd natuurlijk niet jaarlijks in andere stadions, Lol. Thanks voor het bevestigen van mijn punt dat veel veroordelingen/ beoordelingen betreffende Ajax op niets meer dan hypocrisie gebaseerd zijn. Daarnaast heb jij zo te zien ook de slechte gewoonte om iedereen voor het gemak even op een grote hoop te gooien met “jullie zien gewoon een eenzijdig succesvolkje. Man man, je laat hier toch wel echt kennen hoor.

Feyenoord heeft ook veel supporters die in of rondom Rotterdam zijn geboren, en geen familiare banden met de stad Rotterdam hebben. Je hoort en leest regelmatig van Feyenoord supporters dat ze supporter van Feyenoord zijn geworden toen Feyenoord als eerste Nederlandse club een Europese prijs pakte. Zijn dan ook alle Feyenoord supporters succes supporters ?

Of wat dacht je van de uitspraak van Gudde namens Feyenoord, dat toen Feyenoord na zoveel jaren van leed eindelijk weer als tweede eindigde; dat de jarenlange daling van seizoenkaarten zich stabiliseerde en weer omhoog gingen. Waarbij hij letterlijk trots en blij vermelde dat mensen weer bij Feyenoord wilde horen. Zijn dat dan geen succes supporters ? Zo kan ik nog wel meerdere voorbeelden bedenken van andere clubs.

Je hoeft mij niet te vertellen hoe slecht het voetbal van Ajax de laatste jaren is, ik ben namelijk 1 van de supporters die al zo´ n beetje vijf jaar steen en been klaagt over het voetbal en het gerommel binnen de club. Helaas, jouw poging om mij af te schilderen als een Ajacied die altijd alles maar recht praat wat zijn club doet kunnen we hierbij ook meteen als mislukt beschouwen. Verder is het ook totaal niet relevant of Ajax nog presteert zoals vroeger, Liverpool is ook 1 van de grootste clubs. Terwijl hun prestaties ook al tijden niet meer zo goed zijn, maar ik durf te wedden dat jij in geval Liverpool hier geen enkel probleem van zou maken.

“mensen uit Amsterdam eo zijn sws onuitstaanbaar niet alleen met voetbal maar gewoon over het algemeen. Altijd betwetertjes”h

En weer kom je weer aanzetten met een heerlijke en lachwekkende generalisering, mensen uit en rondom Amsterdam zijn allemaal onuitstaanbaar. Moet ik je nu werkelijk uitleggen hoe stom dit klinkt ? Nu wil ik je enigszins gelijk geven dat Amsterdammers wat betweterig zijn, maar dat geldt in zijn algemeen voor heel Nederland. Dat is iets wat veel mensen in het buitenland van Nederlanders vinden, dus wat dat betreft zijn we in goed gezelschap.

Maarja eens arrogant is altijd arrogant. Mensen uit amsterdam eo zijn sws onuitstaanbaar niet alleen met voetbal maar gewoon over het algemeen. Altijd betwetertjes. Ajax is gewoon het real madrid van Nederland. Hoog van de toren blazen en altijd maar leunen op dingen die gebeurt zijn voor de oorlogðÿ˜‚. Ajax zou toch zo graag op barca lijken.

Lol, hoe verzin je het. Zowel Ajax als Real Madrid behaalde hun grootste successen ver na de oorlog, nu weet ik wel dat je lollig probeerde te doen omdat jij op basis van argumenten er niet uit komt. Je hebt flauwe grappen en ontzettend flauwe grappen. Wederom kom je weer aanzetten met een sterk staaltje hypocrisie, nu ben ik ook geen fan van Madrid, maar elke traditionele Europese grootmacht leunt nog steeds voor een deel op het roemrijke verleden van de desbetreffende club. En profiteert daarvan daar tot op de dag van vandaag nog steeds van, daar is elke club terecht trots op. Wederom daar is niets arrogant aan. Dat is bij Arsenal, Liverpool, AC Milan, Manchester United, Bayern München, Club Brugge, Anderlecht, Psv, Feyenoord etc etc. In het geval van Ajax is dit natuurlijk “not done” hahaha.

Waar haal jij het vandaan dat Ajax zo graag op Barcalona wilt lijken ? Is dit officieel beleid van de club ofzo ? Dat de Boer denkt dat hij hetzelfde type (let op, dus niet van dezelfde kwaliteit voordat jij het weer verkeerd interpreteert) voetbal denkt te kunnen spelen, betekend nog niet dat Ajax zo graag op Barcalona wil lijken. I quess you got to say something.

“onderbouw het hoe je wil. Ajax is en zal altijd een arrogante club zijn.”
Dat vind jij, maar we kunnen nu toch wel stellen dat jij dit alleen maar baseert op jouw onderbuik gevoelens. Verder dan “ik vind gewoon” kom jij zo te zien niet, voor de rest staat jouw bijdrage bol van de generaliseringen en kinderachtige pogingen om te provoceren. Verder toon jij verschillende malen precies aan over welk soort hypocrisie ik het had, en raad ik jou aan om eens in het woordenboek op te zoeken wat de definitie van het woord “arrogant” is.

Weet je was ook arrogant is ? Iemand of iets van arrogantie bestempelen terwijl je geen idee hebt wat het woord daadwerkelijk betekend. Hetzelfde geldt om een persoon, team of organisatie van arrogantie te beschuldigen, terwijl je dit op basis van hypocrisie en dom populisme doet.

23 februari 2016 om 23:55

@afca_leeds, ga je serieus in discussie met iemand die alleen maar verwijten maakt en vooroordelen heeft en dan de stomzinnigheid toont door te zeggen dat hij neutraal is omdat hij geen top 3 club supportert of neutraal inzicht heeft, wtf dat ook moge zijn? Met iemand die vooroordelen als feiten presenteert is geen discussie te voeren, dus bespaar je moeite. Je kan beter met een kleuter die in de nee-fase zit discussieren, dan heb je meer kans om diegene van mening te doen veranderen.

24 februari 2016 om 03:51

Afcaleeds, wat een prachtig betoog! Ben het er ook nog helemaal mee eens..

Tja, boven de rivieren wordt het allemaal wat harder en arroganter. Ik vind het wel wat hebben om een zelfverzekerde (soms arrogante) uitstraling te hebben. Het is typerend voor Ajax: lef gozertjes, Amsterdamse bluf..heerlijk! Doet me vaak denken aan vroeger. Een heel team vol met Ajax talenten en iedereen in Europa verbazen. Dat die mentaliteit er nog steeds in zit kan ik wel waarderen, al is het soms wat misplaatst. Ik kan dan ook goed begrijpen dat veel mensen dat vreselijk irritant vinden. Het moet je liggen.

23 februari 2016 om 10:19

Je hebt gelijk. Ik snap dit hele stukje niet trouwens, erg onsamenhangend. Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat met dit stukje tekst "al is het soms wat misplaatst". Daarnaast heb ik ook het idee dat er bij elke discussie ook vaak dingen uit een verleden erbij worden gehaald, die er op dat moment helemaal niet toe doen, waardoor je meestal zinloze discussies krijgt.

Wat mij betreft mogen jullie het blijven zingen tot het einde der tijden, uiteindelijk bepaald de ranglijst na 34 wedstrijden wie er gelijk heeft

23 februari 2016 om 11:08

Je bent niet voor niets supporter . Als je zo een verleden hebt, dan praat je er natuurlijk nog graag over. Helemaal als je beseft dat die tijd nooit meer terug gaat komen. Het geld is te belangrijk geworden. Als je dan kijkt hoe we in '95 de CL en de wereldbeker veroverde, dan mogen we nu nog wel trots zijn dat de Ajax opleiding nog steeds als een van de beste ter wereld bekend staat. We hebben er niks meer aan, want het gat met de top is te groot geworden, maar het maakt de Ajax supporters wel erg trots. Als we dan nog uitblinken, dan maar met de jeugd waar we bekend om staan.

Dat we zo nu en dan doorslaan moet je daarom maar voor lief nemen (of niet..). Ajax kent te grote successen om nog nederig te zijn....(hehe).

23 februari 2016 om 11:46

Ach, de Volkskrant voert al tijden uit rancune een hetze tegen Ajax, dus ik trek me niet zo veel aan wat ze over Ajax te melden hebben. Het is allemaal zuur en gekleurd. Ook dit stukje is doorspekt met meningen van mensen die het niet op Ajax hebben, en dat wordt dan als feit gepresenteerd, terwijl het niet meer is dan de roddel en achterklap die je in de Privé kan lezen. Ik zou zelfs durven zeggen dat de jourmalist die dit geschreven heeft vals is.

23 februari 2016 om 12:56

"dat we zo nu en dan doorslaan moet je daarom maar voor lief nemen (of niet..). Ajax kent te grote successen om nog nederig te zijn....(hehe). "

Oh, maar daar heb ik ook geen moeite mee Vind alleen dat sommige Ajacieden, dat als ze dan doorslaan om jouw woorden te gebruiken, dan bepaalde opinies niet kunnne relativeren. Zoals ik zei, van mij part zingen jullie het elke week, geen moeite mee

23 februari 2016 om 11:19

Nou, ik wil je namens de meeste Psv supporters juist mijn excuses aanbieden voor deze Harrie Timmermans. Dat is nou iemand die ik, en vele met mij, echt gruwelijk irritant vinden. Echt zo'n type die '020' zegt ipv 'amsterdam'. Dan denk ik echt: jongen, ga je eens met je eigen club bemoeien.

En inderdaad, boven de rivieren is het wat arroganter allemaal. Maar dat is juist leuk. Het zorgt voor rivaliteit omdat er 2 verschillende culturen tegenover elkaar staan. Ieder sart de concurrent op haar eigen manier en dat hoort ook. Juist door die arrogante houding is het ook erg makkelijk om te lachen wanneer het minder gaat in Amsterdam. Overigens wordt er in Eindhoven ook enorm neergekeken op Amsterdam. Dat kun je dus ook redelijk arrogant noemen..

23 februari 2016 om 12:56

Beste Harrie vergeet ook even te vermelden dat er in Eindhoven al een podium klaargezet wordt om dingen te vieren die uiteindelijk niet behaald worden. En dan zegt ie doodleuk: 'wij zetten geen grote 1 op onze stropdas'.

Ik vind dat gewijs naar anderen altijd zo primitief, waarom constant die drang om te doen en te bewijzen alsof je beter bent dan een ander. Feyenoorders zijn fanatieker, Ajacieden zijn veeleisender en Psv'ers zijn gezelliger. Big deal zeg, een ieder kiest lekker waar ie zelf bij past en waarom zouden we een rankschikking moeten maken voor wat beter of slechter is? Wel is het zo dat er met de Eindhovenaren minder incidenten plaatsvinden dan met de Amsterdammers of Rotterdammers, wat daar dan de reden voor is laat ik maar in het midden.

23 februari 2016 om 11:42

Ik zie het ook meer als een mooie strijdkreet om het elftal aan te moedigen, gebaseerd op cultureel historische gronden en niet meer dan een onschuldig fenomeen.

Het was Louis van Gaal die de uitspraak luidkeels schalde voor meer dan 100.000 enthousiaste Ajacieden op het Museumplein, nadat Ajax zich medio negentiger jaren achtereenvolgens had laten kronen als beste van Nederland, Europa en de wereld.

Daarna werd overgenomen door de fans. Het bekt wel lekker en geeft de supporters een gevoel van trots en geloof in eigen kunnen, niet meer en niet minder. De drie sterren op de borst maakt de kreet bovendien nog eens enigszins te verantwoorden ook...

Dat Ajax op dit moment niet bovenaan staat en in Europa is uitgespeeld, doet daar niks aan af. Je kunt het bijvoorbeeld de Feyenoord-supporters toch ook niet kwalijk nemen, dat ze nog momenteel nog luidkeels 'geen woorden maar daden' door de Kuip laten schallen? Terwijl er op dit moment op basis van wat er te zien is op het veld en de uitslagen weinig reden toe is, omdat er nauwelijks daden zijn?

Het massaal zingen van dat soort teksten is niet meer dan ondersteunend en ietwat ludiek bedoeld. Supporters supporten nu eenmaal, laat ze lekker zingen dat ze hun cluppie het beste vinden of ze trots zijn op de daden van hun club. Ook al loopt het even allemaal wat minder soepel, je mag gewoon ongegeneerd trots zijn op je club.

23 februari 2016 om 15:01

@arie Vink

Inderdaad, maar het is wel onderdeel van de cultuur, ik ben een nuchtere achterhoeker maar door Ajax heb ik die mentaliteit ook leren waarderen. Ik zie overal wel wat positiefs achter en plaats mensen niet zo makkelijk in hokjes, er zullen ook arrogante Psvers zijn.

Achja in principe mogen ze dat blijven zingen totdat er een club met een grotere prijzenkast binnen Nederland is

23 februari 2016 om 09:50

En dat zie ik niet snel gebeuren haha!

23 februari 2016 om 10:03

Nou die club met een grotere prijzenkast dan ons komt er echt niet! Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!! We kunnen winnen of verliezen maar betere club dan Ajax (Vanuit de Ajax historie dan hè, het hedendaagse Ajax stelt niet veel meer voor) is er niet in Nederland!

23 februari 2016 om 10:07

Naja, het is maar hoe je het bekijkt he. Ajax is ook ouder dan Psv, dus is het makkleijker om vaker kampioen te worden. Ik ben in 88 geboren en sindsdien zijn ze even vaak kampioen geworden, even vaak de Europa cup 1 gewonnen. Mooie is ook dat PSV vaker in de Arena heeft gewonnen dan Ajax , dus eigenlijk zijn wij de beste in de Arena

23 februari 2016 om 10:11

Wat je je wel moet afvragen is of het erom gaat of je de beste bent bij het supporteren van een club.

23 februari 2016 om 10:18

Dus 88 is ineens de maatstaaf?

23 februari 2016 om 10:26

Is PSV niet opgericht in 1908? Ajax bestaat sinds 1900 dus als jij denkt dat die acht jaar het verschil maken...

23 februari 2016 om 10:39

Psv heeft nooit de Champions League gewonnen. En we zijn niet gaan tellen in 1988. Neem daar buiten alle europese titels dan gaat Psv ons komende 100 jaar niet inhalen.

23 februari 2016 om 10:49

Psv heeft in 1988 wel de voorloper van de CL gewonnen, namelijk de Europacup 1.

23 februari 2016 om 10:52

Naja ik ben in 88 geboren, dus sinds ik leef is dat mij historie. Sindsdien kijk ik. Daarvoor hecht geen waarde. Je kan ook zeggen dan Ajax is 13 jaar ouder, dan is t logisch dat ze meer titels hebben.

23 februari 2016 om 10:57

Leuk dat het sins 1988 jou historie is maar dan is het nog geen maatstaaf. Ajax heeft ook veel meer titels in alles hoe praat je dat dan recht? In alles is Ajax groter hoe vervelend dat ook voor jou is.

23 februari 2016 om 11:06

Aparte manier van beredeneren. Als je dan toch alleen naar jezelf moet kijken (wat al raar is) zou het logischer zijn de historie te pakken vanaf het moment dat je het voetbal volgt. Lijkt me sterk dat jij echt iets met die finale en die jaren hebt aangezien je toen nog op je moeders tiet lag te zuigen.

23 februari 2016 om 11:57

Zo moeilijk is t toch niet...

Ajax heeft de rijkste historie; zij zijn dus het vaakst de 'beste' geweest...
Wie de beste is (het heden) wordt bepaald op de ranglijst van dat jaar als psv dit jaar boven ajax eindigt, is psv dit jaar dus beter...

23 februari 2016 om 12:28

@arnino, jij bent geboren nadat PSV die beker won en landskampioen werd, dus het is niet eens waar wat je zegt

23 februari 2016 om 13:08

Juist als we allemaal pas gaan beredeneren vanaf we geboren zijn over historie zie ik de mens zeker vergaan.
Godnondenju xD

23 februari 2016 om 20:55

Hahaha idd. Wat een redenatie. Daarnaast miet ik ook altijd lachen om dit soort discussies. John Vd Heuvel en Volkskrant?? Heerlijk neutraal. Vraag Sjaak Swart en Peter R en je krijgt net zo n neutraal stukje.

Supporters zingen dat wij de beste zijn poeh en dat gaan we proberen in perspectief te plaatsen? Feyenoord heeft de veste supporters totdat ze in het nieuws komen. Zo is er altijd wel wat en dat maakt het mooi. Dit is en hoort namelijk bij voetbal en supporters.

24 februari 2016 om 00:47

Volgens mij heeft Ajax ook nog de wereldbeker, de uefa cup, de europa cup 2 gewonnen in die periode. Een Klein verschilletje, maar toch.

Waarom lees je deze dingen alleen als PSV de regerend kampioen is? Dat is bijna hetzelfde als waar ze Ajax/Ajax-supporters van beschuldigen. 4 jaar geen kampioen en toch roepen dat je de beste bent; dat heb ik liever dan alleen een grote muil hebben als je een keertje de titel pakt.

23 februari 2016 om 10:48

Die grote muil waar jij het over hebt wordt dus zo ongeveer nergens gewaardeerd. Je eigen voetballers omdopen tot 'godenzonen' kan alleen in Amsterdam, hoe succesvol een andere club in Nederland ook geweest zou zijn.

23 februari 2016 om 11:04

Ja maar eerlijk is eerlijk: bij pakweg een NEC lopen dan ook weinig godenzonen rond of niet? Spelers als Bergkamp, Zlatan, Sneijder, Van Basten etc etc mag je met een beetje gevoel voor drama best godenzonen noemen. Dat is net even wat anders dan Jason Oost, Stijn Vreven, of Tom Beugelsdijk.

23 februari 2016 om 11:10

Godenzonen lijkt mij ook gewoon een beetje een verwijzing naar de naam van de club. Wij lopen toch ook niet te janken dat bij psv iedereen het over boeren heeft terwijl er niemand op de trekker komt? Maar jullie blijven maar lekker zoeken naar die kleine dingetjes waarom Ajax minder zou zijn.

23 februari 2016 om 11:12

Komt omdat als een club als NEC een talent heeft, die binnen de kortste keren bij Ajax, Feyenoord, PSV of het buitenland speelt.

23 februari 2016 om 11:55

De reden dat er over godenzonen wordt gesproken, is dat Ajax een Griekse god is. Dat heeft helemaal niets met prestaties of de kwaliteit van de spelers te maken.

23 februari 2016 om 12:04

Er zijn ook niet zoveel clubs in NL die een Griekse God als clubnaam hebben. Bij Heracles zouden ze zich ook godenzonen kunnen noemen. Zonen van Heracles. Je oordeelt zonder de oorsprong te kennen.

23 februari 2016 om 12:30

@kukelekoki; Makkelijk om te wijzen naar de naam Ajax in dit geval, terwijl je mede-Ajacied hierboven al refereert aan het feit dat Ajacieden iets kunnen wat een ander niet kan (erg goed voetballen). Mag duidelijk zijn dat de term Godenzoon in dit geval niet wijst op een nuchtere 'down-to-earth' insteek van de supporters. Eerder met gevoel voor drama of flamboyant zo je wilt.
In het oude Christendom was het ook heel normaal om bijzondere mensen een dergelijke term mee te geven; verlosser, messias door God gestuurd etc.

Je kunt wel roepen dat ik niet weet waar ik het over heb, laat ik hier (in een ver verleden) nou net onderzoek naar hebben gedaan.

23 februari 2016 om 12:53

Feit blijft dat dit wel de oorsprong is van de term Godenzonen. Dat een paar pubertjes die zich Ajax supporter noemen daar niet van bewust zijn, is weer een ander verhaal. Waar ik overigens wel moe van word.
Je gaf aan dat zoiets alleen kan in Amsterdam, suggererend dat deze naamgeving voorkomt uit de vaak genoemde Amsterdamse arrogantie. Maar zo was het oorspronkelijk zeker niet bedoeld.

23 februari 2016 om 13:11

Godenzonen is een verwijzing naar de God Ajax(uit de Trojaanse oorlog).

23 februari 2016 om 13:20

Ik heb niet gesuggereerd dat het voortkomt uit Amsterdamse arrogantie. Ik heb letterlijk gezegd dat het voortkomt uit flamboyant(er) gedrag. Dat is toch echt wat anders

23 februari 2016 om 15:31

Je gaat (wijselijk) voorbij aan het feit dat de naam voortkomt uit de clubnaam. Godenzonen slaat in eerste instantie op de voetballers. Als de club een god is, dan zijn zijn spelers zijn zonen. Gewoon een simpele geuzennaam. Dat dat toevallig ook een flamboyante geuzennaam is die je met trots kunt dragen, is mooi meegenomen. Als ooievaars mythische wezens waren hadden Hagenezen hun spelers misschien wel 'de kuikens' genoemd.

De oorsprong kan dus niet ter discussie staan, maar als je enige punt verder is dat sommige supporters die term te letterlijk nemen; tja.

23 februari 2016 om 16:19

Ik ga er niet aan voorbij. De term deed zn introductie half jaren '90 toen Ajax de wereld veroverde met mooi voetbal. De term deed zn intrede toen de ploeg extreem succesvol was en werd daarvoor nooit gebruikt.
Dan kunnen Ajacieden nu wel verwijzen naar de oorsprong van de naam Ajax, maar er valt niet te ontkennen dat de term gepaard ging met successen.

Beetje rare uitspraak " ookal zijn ze 4 jaar geen kampioen geworden".
Als de regel is dat je eens in de 4 jaar kampioen moet worden om ons lied te mogen zingen, dan mogen we dat nu gewoon zingen, dus ik zie het probleem niet.
Bovendien als je 4X in 5 jaar tijd kampioen word mag je best zelfverzekerd zijn! En over dat thuis voelen is gewoon lariekoek!
Dat is een gevoel en bovendien twijfel ik of iemand dit echt gezegd heeft.
Overmars kan dit ook gewoon zeggen, want niemand vraagt naar namen! Conclusie een subjectief stuk dat geen bewijzen bevat!

Mensen maken zich ook veel te veel druk om Ajax. Een beschrijving van hoe je Ajax ervaart vergeleken met andere clubs, prima, maar het is wel een beetje overtrokken om Wzawzdb te gebruiken als voorbeeld voor hun arrogantie.

In Engeland heb je ploegen zoals Burnley waar de supporters leuzen roepen zoals "they're by far the greatest team the world has ever seen". Beetje irritant als je dat super letterlijk gaat nemen. Verder heb ik ook het gevoel dat mensen die een zwak hebben voor clubs als PSV or werken voor clubs als PSV juist enorm arrogant overkomen over hoe bescheiden ze wel niet zijn vergeleken met Ajax.

23 februari 2016 om 12:20

Precies. Het is grappig dat geciteerde personen hierboven hun eigen punt volkomen onderuit halen. Door zo stereotype over je eigen en andere fans te spreken, doen ze eigenlijk precies hetzelfde als hetgeen waar ze kritiek op uiten.

Ik snap niet dat rellen bij Feyenoord omgezet kan worden naar een discussie tussen Ajax en PSV.. Lezertjes trekken uiteraard, maar flauw is het wel..

23 februari 2016 om 10:00

Inderdaad heel bijzonder stukje. Eerste inleidende alinea heeft bijna niks met de rest van de tekst over kampioenschappen te maken.

De reden waarom ik ook PSV de titel gun. Ik hoor nooit over PSV supporters die een stad kort en klein slaan, zoals dat wel het geval is bij de clubs uit Amsterdam en Rotterdam-Zuid.
Ook bij ons kan het gewoon gemoedelijk gaan. De schade na het kampioensfeest in Alkmaar? Wat schade aan boten die tegen elkaar botsten bij de viering, een ingestort bushokje omdat mensen daarboven op een uitzicht op het feest wilden hebben, en gebroken glazen in de kroeg. Maar 100.000 euro schade aanrichten aan je eigen stad? Laat dat maar over aan 'De Besten van Nederland'.
Opdat PSV kampioen wordt dit jaar!

23 februari 2016 om 09:56

Dan moet je toch beter opletten. Het is niet vaak maar ook in Eindhoven rellen geweest na een wedstrijd tegen Ajax na een verloren pot.

23 februari 2016 om 10:02

Waarbij Ajax supporters betrokken zijn ja, als je slaat, kan je een klap terug verwachten

23 februari 2016 om 10:06

Ajax supporters mogen alleen per trein naar Eindhoven op het station bij het stadion, die lopen dus niet eens rond zodat ze rellen kunnen veroorzaken na afloop. Wel krijgen ze bij het vertrek spreekkoren te horen dat ze aan het gas moeten. Maar dat zal wel Brabantse gastvrijheid zijn.

23 februari 2016 om 10:22

@master D, het Philips stadion ligt midden in de stad en niet op een industrieterrein (in tegenstelling tot de Arena en de Kuip).
Als je daar een bult Ajax of Feyenoordsupporters los laat breekt de pleuris uit.

23 februari 2016 om 10:26

@bootsjungen, ik pleit ook niet voor ander vervoer. Echter als er rellen zouden zijn na een PSV-Ajax, dan zijn de meegereisde Ajax fans daar niet bij betrokken, want dat is gezien de organisatie onmogelijk.

23 februari 2016 om 10:44

Ja want het is onmogelijk dat er ajax supporters wel naar eindhoven komen als ze niet het stadion in gaan....

23 februari 2016 om 11:22

@Santeetje die waren er een x niet bij betrokken jammer he. Maar is natuurlijk makkelijk om dat er wel van te maken. Of was het dan ook de schuld van die Ajaxsupporters dat dat cafe dicht moest? Randdebielen heb je overal en als ze zich misdragen aanpakken.

23 februari 2016 om 11:30

Niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk. Wie reist er helemaal naar Eindhoven af wetende dat ze niet het stadion in kunnen. De harde kern heeft gewoon zijn combi kaartjes.

23 februari 2016 om 10:04

Beetje flauw om die ene keer (inmiddels 5/6 jaar geleden) aan te halen alsof dat volk ieder jaar de stad kort en klein slaat bij een kampioenschap. Ja ik weet ook wel dat ze vaak genoeg buitenshuis rotzooi schoppen maar dit is nu eenmaal de regel van de grote. Hoe groter de club, hoe meer volk het aantrekt dus hoe groter de kans dat er tokkies tussen zitten. Dit volk zit er bij elke club tussen alleen bij grotere clubs zitten er helaas meer.

23 februari 2016 om 10:09

Naja,
Volgens mij was er 100.000 man bij de huldiging in Eindhoven, en waren er maar zo'n 35.000 op de parkeerplaats. Google maar even op wat beelden, ging er lekker aan toe weer daar.

23 februari 2016 om 10:53

Ik wou net zeggen, het is nou niet bepaald bij dat ene incident gebleven. Ik kan me namelijk nog herinneren dat er twee jaar geleden een feestje werd gehouden in Alkmaar door een groep jonge jongens van de Ben Side, en dat feestje werd ruw verstoord door een paar F-Side types die erop lossloegen met knuppels en andere wapens. Mijn neefje (15 jaar oud toen) mocht de eerst komende paar weken met gips om zijn arm lopen omdat er iemand op hem bleef inslaan. Dus ja, mijn excuses als ik een hekel aan hetgeen begin te krijgen dat mijn neefje het ziekenhuis in heeft gewerkt. En er wordt veel te weinig gedaan aan dat tuig, velen zitten nog wel steeds in het stadion.

23 februari 2016 om 13:45

Ook bij PSV gebeurt weleens wat, maar wordt het minder breed in de pers besproken omdat ze in de media niet als even groot als Ajax en Feyenoord wordt gezien.

Er is altijd gezeur dat Ajax tevaak in het nieuws is of tevaak wordt uitgezonden op Fox etc.

Vorig seizoen waren er bijvoorbeeld grote confrontaties tussen PSV en ME omdat Ajax in Eindhoven won met 3 - 1. Dat jij dit niet hebt meegekregen neem ik je niet kwalijk omdat het waarschijnlijk veel meer in het nieuws was geweest as dit in Amsterdam of Rotterdam was geweest.

23 februari 2016 om 14:28

Scrumptiouz...

Weet je überhaupt wel wat er gebeurd is vorig jaar na de wedstrijd tegen Ajax?? Uit je tekst af te leiden zeker niet! Ik was er zelf bij nadat ik het stadion uitliep en opeens op het kruispunt paarden zag uitrukken en busjes met ME aanrijden. Er werd geroepen:"loop rustig naar waar u naar toe moet en blijf hier niet staan." Iedereen liep rustig door, maar naast dat kruispunt ligt de stamkroeg van PSV waar iedereen naderhand altijd even wat wil drinken.

Toen mensen richting de Verlenging liepen rukte de ME opeens zeer agressief uit op de naar huis lopende mensen waar oa een jongen van 12 werd geplet. Alles behalve grote rellen dus, gewoon onnodig machtsvertoon van de ME. De reden dat de ME aankwam zetten in eerste instantie was omdat er geruchten gingen dat er een Ajacied in de Verlenging zat(de stamkroeg)

23 februari 2016 om 19:26

Dat is niet wat de lokale media zegt. Er werden wel degelijk dingen naar de ME gegooid vooraf.

Nee de ME was daar omdat het een risicowedstrijd betrof en de afgelopen jaren ook rellen waren en mensen celstraffen hebben gekregen. Dat is niet niks.

Zelfs de uitbater van "stamkroeg" de Aftrap heeft een voorwaardelijke celstraf.

Je bent dus niet echt objectief. Ook PSV heeft een harde kern waar geen lieverdjes tussen zitten. Bij Ajax en Feyenoord zijn het er alleen meer omdat de legioenen eenvoudigweg vele malen groter zijn.

23 februari 2016 om 10:21

Vaak is het ook lekker makkelijk scoren van de pers... ik weet nog dat Ajax de 30ste titel pakte... en maar stukken over de schade die was aangericht (laat ik voorop stellen dat het ook zonder moet kunnen) maar de schade tijdens (toen nog) Koninginnedag was vele malen groter terwijl het aantal bezoekers in de stad gelijkwaardig was...

Het is dus maar net op welke manier je het nieuws wilt brengen en lezen...

Tsja, en bij PSV zingen ze "het kampioenschap zal weer in het zuiden zijn" en zelfs bij Feyenoord ook nu nog "niets is sterker dan dat ene woord, Feyenoord". Lijkt me allemaal van het zelfde laken een pak.

23 februari 2016 om 11:05

Precies dit. Zelf moet ik wel toegeven dat ik het irritant vind als mijn maten het roepen naar mij in een discussie. Uiteraard vind ik niet dat zij de beste zijn.

Ach, toen wij vier keer op rij kampioen werden was het ook

De Volkskrant heeft dus een 'feelgood' stukje geschreven over Psv. Als men overigens nog steeds die 1 op de stropdas erbij moeten halen, dan kunnen we ook het zo nuchtere PSV-publiek benoemen die het veld bestormt in 2001. Maar dat incident komt ze vast niet uit. Beiden situaties zijn totaal niet relevant overigens, maar schijnbaar moet er goedkoop worden gescoord.

Het is makkelijk praten als het goed gaat, dat blijkt wel gezien dit artikel in de Volkskrant. Want zo leuk was het nu ook weer niet in Eindhoven toen Cocu de open trainingen afgelaste of de spelers door de fans getroost dienden te worden. Maar laten we het dan vooral over de sfeer bij Ajax hebben inderdaad, omdat ze door blijven zingen dat ze de beste zijn, ook al hebben ze 6 jaar op rij geen titel gewonnen.

23 februari 2016 om 10:25

Vier keer kampioen worden en vier keer proberen om de volgende ronde van de CL te bereiken en vier keer falen om vervolgens je grootste concurrent het klusje in één keer te zien klaren.
Geen kampioen worden en vervolgens keihard op je bek gaan in de voorronde van de CL tegen Rapid Wien (?) en daarna een wanprestatie leveren in de Europa League...

23 februari 2016 om 10:35

Wat was uw punt? Je kunt namelijk bij iedere club wanprestaties naar voren halen. Een PSV heeft tenslotte recent ook 2 jaar niet overwintert in Europa. Men had hulp nodig van de gemeente om overeind en competetief te blijven. Alleen om hosanna te roepen en te laten zien dat je zo geweldig bent als het goed gaat. Dat is goedkoop en geen verdienste. Niet alleen bij PSV hoor, maar ook bij een Ajax toen ze 4x op rij kampioen werden.

23 februari 2016 om 10:46

Psv had geluk met die Europa League loting. Iedereen kan winnen van Manchester en Wolfsburg dit seizoen. 10 minuten voor tijd was Psv nog gewoon uitgeschakeld. Het is gewoon een mooie Prestatie niet meer niet minder. Atletico eindelijk een CL tegenstander van het niveau waar Ajax afgelopen 5 jaar tegen moest spelen. Ben benieuwd hoe dat afloopt.

23 februari 2016 om 10:47

PSV heeft ook een rits wanprestaties geleverd, het grote verschil is dat niemand bij PSV na zo'n wanprestatie roept dat ze 'de beste zijn'.

23 februari 2016 om 10:54

@jakethefatman, weet je wat zo hypocriet is? Dat iedereen riep (inclusief ondergetekende) dat PSV kansloos was toen Manchester United, Wolfsburg en Cksa Moskou werd geloot maar nu ze door zijn dat die clubs er geen klote van kunnen en dat PSV 'toch wel een heel makkelijke loting had'..

23 februari 2016 om 11:01

Tja hecht er maar waarde aan een Manchester en Wolfsburg presteren waardeloos in hun competities, had Psv tegen Real, Bvb,City moeten spelen in de poulefase dan hadden ze nu Europa League gespeeld. Psv heeft gewoon geluk gehad en zullen morgen pas echt een Champions League tegenstander treffen. Dan wil ik het nog wel eens zien.

23 februari 2016 om 11:20

Ach, opportunisme ten top. Ja, er is sprake van Amsterdamse arrogantie die ik vaak als onnodig of misplaatst ervaar, maar het feit dat er bij PSV vaak uit het niets moet worden afgegeven op Ajax vind ik vaak net zo vermoeiend. Het lijkt soms alsof het leedvermaak jegens Ajax of de vergelijking met Amsterdam belangrijker is dan genieten van het succes van de eigen ploeg. Dat gevoel krijg ik vaak als ik met Eindhovense vrienden spreek. Dat geldt overigens niet alleen voor Eindhoven, maar ook bij andere clubs uit 'de provincie'. Tekenend vind ik het voorbeeld van een Affelay die ooit in zijn PSV tijd nadat ze nipt kampioen waren geworden in een interview vlak na de wedstrijd meteen maar moest roepen dat ze in Amsterdam een grote mond hadden, maar wel weer met lege handen stonden. Diezelfde Affelay was in een wedstrijd waarin PSV op voorsprong kwam tegen Ajax meer bezig met zijn tegenstanders uitlachen dan juichen met zijn eigen ploeg. Ik kom zelf trouwens niet uit de Randstad, maar heb wel een lichte zwak voor Ajax. Desondanks gun ik PSV Europees succes van harte. Het zou goed zijn voor het Nederlandse voetbal. Maar deze zoveelste uiting van calimerogedrag of een minderwaardigheidscomplex, hoe je het ook wil noemen, vind ik toch weer storend. Let it go. Juíst omdat PSV de laatste dertig jaar heeft bewezen dat het niet meer onderdoet voor Ajax als topclub zou dit soort uitspraken overbodig moeten maken. Het is ergens volkomen onlogisch: door dit te blijven doen maak je jezelf alsnog kleiner dan Ajax. Als je daadwerkelijk zou vinden dat je gelijk bent aan Ajax of er misschien zelfs boven staat zou dit niet eens in je opkomen. Geniet gewoon van het succes van je eigen club en hou je niet zo veel met anderen bezig. Juist in deze donkere tijden van het Nederlandse voetbal moet men elkaar ook eens wat gaan gunnen.

23 februari 2016 om 12:46

Dat doen jullie toch precies hetzelfde wanneer Ajax kampioen is dan komt dat door de zwakke competitie en concurrentie . Is psv weer een keer kampioen dan zijn ze geweldig. Vooraf op papier was het voor psv een hele lastige poul. Tuurlijk knap waar ze nu staan maar was wel een cl zonder kampioenen in de poule en manutd hebben ze wat geluk mee.

23 februari 2016 om 14:00

bootsjungen het is logisch dat vooraf PSV als kansloos werd gezien aangezien United o.a. Depay en Martial had aangekocht en Wolfsburg de beste speler van de Bundesliga in de gelederen had, maar United bleek nog slechter dan het jaar ervoor en Kevin probeerde het weer in de Premier league.

Dat dus terecht wordt aangenomen dat de groep helemaal niet zo goed was kan je niemand kwalijk nemen want het was geen sterke groep. United verloor in Denemarken en Wolfsburg won maar met 1 doelpunt verschil van Gent en Gent had op het einde misschien recht op meer.

Ook profiteerde PSV ervan dat net toen zij eindelijk weer CL spelen er opeens een andere groepsindeling is waardoor PSV niet in pot 3 of 4 zat maar opeens pot 1. Uefa gaf hiermee de kleine landen een push en dat is gebleken want de eerder genoemde Gent haalde ook de volgende ronde (terwijl Belgische ploegen dikwijls als 4e eindigden in de groep).

Het is al uitvoerig besproken maar Ajax had 2 keer botte pech dat het als 3e eindigde en niet als 2e dus zo slecht deden ze het niet. Op doelsaldo niet overwinteren is zuur en helemaal op de manier hoe het gebeurde in beide wedstrijden (in Amsterdam 2 doelpunten afgekeurd terwijl het niet buitenspel was).

24 februari 2016 om 10:26

Haal nu maar de begrotingdn erbij en je praat wel anders. Ongelooflijk dat jullie zo jaloers zijn op psv terwijl ze nu het enige lichtpuntje zijn van het Nederlands voetbal.

Pfff grote 1 op stropdas dat is gewoon echt 20 jaar geleden. Wat een gast zeg. Leef niet zo in het verleden man. Zielepoot

Wat een jank artikel zeg. Niveautje. Nu het goed gaat is alles ineens hosanna bij psv..waan van de dag. Als het daar even wat slechter gaat, zoals voorheen, is het sfeertje ook gewoon anders. Dat ze altijd roepen bij Ajax dat ze de beste zijn, dat klopt gewoon...zie prijzenkast.

Nee een podium te vroeg opzetten voor een bekerfinale die vervolgens verloren gaat. Dat is pas arrogantie

23 februari 2016 om 11:24

Dus jij wilt gaan wachten tot het laatste fluitsignaal en dan pas dat podium bouwen, niet echt slim want dan kan er geen feest gevierd worden,

23 februari 2016 om 12:48

Lijkt me wel ja zoals elke club dat doet

De ajax supporters stralen inderdaad een bepaalde arrogantie uit. Ik denk dat het te maken heeft met de stad waar de voetbalclub hun stadion heeft staan. In Rotterdam en Amsterdam is een hele andere cultuur/mentaliteit dan in Eindhoven bijvoorbeeld.

23 februari 2016 om 10:04

Lees mijn reactie boven jou. Psvers zijn net zo arrogant heeft alleen een veel minder grote achterband

23 februari 2016 om 11:05

Onze plattekar heeft inderdaad kleine achterbanden.

23 februari 2016 om 12:17

Haha sorryy foutje.. maar leuke post

23 februari 2016 om 11:17

Wanneer spelen ze weer de kampioenswedstrijd in Eindhoven? Haha hou toch op met die zogenaamde nuchterheid. Een beetje cultuurverschil zal er best zijn. Zoals dat mensen met een zachte G het normaal vinden om stomdronken en verkleed als een piraat vrouwen aan te randen. Maar behalve dat soort kleine verschillen zijn we gewoon allemaal voetbalsupporters die soms wat dingen roepen die nergens op slaan. Zoals wij zijn Ajax wij zijn de beste, of boeren, terwijl je gewoon bij Philips werkt en nog nooit in een weiland hebt gestaan. Dat moeten we niet zo serieus nemen. Voorlopig staat PSV eerste, dus misschien moeten ze dat liedje van Ajax eens overnemen.

23 februari 2016 om 11:35

Mensen met een zachte G het normaal vinden om stomdronken en verkleed als piraat vrouwen aan te randen? Je probeert hiermee waarschijnlijk jezelf als iemand die dat niet doet en dus als een beschaafder iemand neer te zetten, maar met deze uitspraak bewijs je zelf over dezelfde bekrompenheid te beschikken als die je probeert te beschrijven. Overigens: die harde G wordt alleen in het westen van dit piepkleine landje als iets dat 'normaal' klinkt beschouwt. Als ik met buitenlandse vrienden hier over spreek dan wordt het vrijwel altijd als naar en ongemakkelijk beschreven, terwijl ze de zachte G als veel vriendelijker beschouwen. En bovenal: Nederland heeft zo'n klein taalgebied dat afgeven op kleine verschillen daar binnen eigenlijk al te idioot voor woorden is.

23 februari 2016 om 12:42

23vdv23

Vooropgesteld, ik ben zelf ook gezegend met een zachte G en ben trots dat ik uit Brabant kom. Echter word ik langzamerhand de zielige slachtofferrol van mijn provinciegenoten wel een beetje zat.

Wat zou jou het een zorg zijn wat mensen over die zachte G zeggen. Of wat zou het Timmermans een zorg zijn wat mensen op hun stropdas zetten, of in hun stadion zingen? Of zoals Dhr Langeler laatst nog moest melden hoe arrogant die snotapen van 16 erbij lopen?
Denk je dat ze het in Amsterdam ene toeter interesseert wat ze in Eindhoven voor liederen bedenken of in wat voor kleding ze rondlopen?

Wanneer je gelooft in jezelf heb je die kleinzerigheid helemaal niet nodig.

23 februari 2016 om 13:10

Ben ik met je eens hoor. In een discussie hierboven zeg ik eigenlijk precies hetzelfde. Zeker wat betreft deze uitspraken van PSV supporters: ik vind het een uiting van een minderwaardigheidscomplex die juist averechts werkt. Als je oprecht vindt dat je niet onder doet voor Ajax dan heb je dat soort uitspraken ook niet nodig.

Ik vond het alleen een wat onbeschaafde stelling van Leidsehood om mensen die met een zachte G spreken zo te degraderen en bij zijn aanname ook nog een heleboel mensen over één kam te scheren. Dat ging even verder dan alleen een uitspraak over voetbal, vandaar mijn reactie. Ik kom zelf overigens niet uit Brabant, maar uit Maastricht en heb zes jaar in Amsterdam gestudeerd/gewerkt in de mediasector. Daar heb ik gemerkt hoe mensen die gezegend zijn met een goed stel hersenen en over de meeste zaken heel open-minded zijn opeens heel bekrompen zijn als het gaat om mensen die 'in de provincie' wonen, uit de provincie komen en/of met een zachte G spreken. Ik merkte dat ik door mijn zachte G (verder heb ik niet eens een duidelijk accent, mensen konden mijn komaf meestal niet echt plaatsen) bij een eerste indruk toch tegen bepaalde vooroordelen moest opboksen. Dat vond ik naarmate ik ouder werd eigenlijk te idioot voor woorden. Zo'n uitspraak van Leidsehood vond ik daar weer een typisch voorbeeld van, dus wilde ik daar even op reageren. Vooral omdat het letterlijk ter sprake wordt gebracht. Wanneer zoiets niet ter sprake wordt gebracht is er ook geen reden om er over te beginnen. Dat vind ik wat betreft dit artikel dan weer het geval.

23 februari 2016 om 21:27

Je begrijpt mijn bericht niet helemaal. Wat niet gek is. Het is gechargeerd. Een beetje ironisch. Alhoewel ik carnaval absoluut belachelijk vind, wordt dat inmiddels ook boven de rivieren gevierd (tot mijn spijt) en snap ik best dat er daar meer gebeurt dan vrouwen aanranden. In de gemiddelde disco in de Bijlmer worden vrouwen bezwangerd dus wat dat betreft kan het in het westen altijd erger. Nee maar, ik probeerde me af te zetten tegen het idee dat het bij PSV allemaal zo anders is dan bij Ajax. Dat geloof ik gewoon niet. Wat minder arrogantie zal er misschien zijn, maar we zijn allemaal even trots op een kampioenschap en lachen elkaar even hard uit wanneer we hebben gewonnen. Tot slot: dat je als provinciaal moet opboksen tegen vooroordelen zal best. Hoort erbij zou ik zeggen. Andersom zal ik me als randstedeling ook moeten bewijzen in een dorpje op de Veluwe.

Frysk bloed tsjoch op, wy besjonge it beste lán van ierde! Laat ze maar kletsen in Amsterdam, wij zijn lekker toch het beste land van de aarde! Maar wel als provincie opgeslokt in Holland, hmmm...

23 februari 2016 om 10:03

Wat zeg je allemaal? Als je hier serieus een discussie wil aangaan dan zal ik het is in het Nederlands proberen

23 februari 2016 om 10:12

Reageer eens niet zo opgefokt man. Deze beste man citeert een gedeelte uit het Friese volkslied. Daar zingen ze dat het Friese land, het beste land van de aarde is! Hij wil gewoon aangeven dat veel clubs een lied hebben waarin staat dat ze de beste zijn.

23 februari 2016 om 10:13

Ik vertaal het toch voor je?! wy besjonge het beste lan van ierde. Het Friese volkslied bezingt het beste land van de aarde. Maar toch zijn we inmiddels een provincie en geen land meer. Met andere woorden, laat ze bij Ajax lekker hun liederen zingen (objectief of niet). Bij Heerenveen is voor elke wedstrijd het Fryske volkslied, alsof dat objectief is. Maar de enige die daar ooit voor weg liep was Leo Beenhakker.

23 februari 2016 om 10:21

Sorry man ik spreek geen Fries dacht dat hij liep te bashen.

23 februari 2016 om 11:20

Precies. Een beetje gevoel voor overdrijving en dramatiek is geen enkele voetbalclub vreemd. Is ook prima. Als ze nou bij Excelsior beginnen te zingen dat ze de beste zijn, dat zou ik prachtig vinden.

Ik vind het prachtig die arrogantie en bravoure wat ze uitstralen. Maar Wzawzdb slaat natuurlijk ook op de prijzenkast en daar kan niemand in NL aan tippen. Natuurlijk is Ajax al lang niet meer Europese top maar binnen NL is het nog altijd wel zo. Ajax wordt eigenlijk altijd (uitzonderingen daar gelaten) altijd wel 1ste of 2de en daarmee zijn ze ook de beste. De enige prijs die ze niet de meeste keer gewonnen hebben is de Johan Cruijff schaal. Laat dat nou de minste prijs zijn die je in NL kan halen.

Maar ik kan het van andere wel begrijpen dat ze het als misplaatst zien. Het is ook niet leuk als iemand continu loopt te pronken met zijn of haar bezittingen.

Belangrijk verschil tussen ajax en feyenoord in deze is dat ajacieden hun club de beste vinden en dat feyenoorders zichzelf vaak de beste supporters noemen. Weet ik niet wat nu arroganter is.

23 februari 2016 om 10:14

Maar iedereen weet toch dat ze in Deventer de beste supporters hebben?

Er zijn in Nederland twee grote clubs met wereldbekendhrid: Ajax en Feyenoord. Zo simpel is het.

23 februari 2016 om 10:14

Ga jij eens in Brazilië, Mexico etc. vragen welke Nederlandse clubs ze kennen. Ik denk dat ze die ene 'provincieclub' uit het zuiden als eerste noemen

23 februari 2016 om 10:20

Ajax is wereldwijd Psv in een paar landjes in Zuid Amerika

23 februari 2016 om 11:23

Oh nee hoor. In Argentinië en Brazilië beginnen ze meestal over Cruyff Van Basten en het Ajax van 95 met Bergkamp enzo. Natuurlijk kennen ze PSV ook van Romario en Ronaldo. Ach, toch alleen maar mooi dat ze wat Nederlandse voetbalclubs kennen daar. Andersom kennen wij er toch ook meerdere? Boca, River Plate, Santos, Fluminense etc etc.

" in havens en Grachten weer jaren wachten, PSV kampioen" staat deze tekst niet op dat spandoek bij de harde kern van Psv?

Is dezelde arrogantie.

23 februari 2016 om 11:02

Grappig, moeten ze in Rotterdam en Amsterdam zeggen. Daar is het ook constant steken onder water richting elkaar zodra het wat slechter gaat.

23 februari 2016 om 12:46

Die rivaliteit is er alleen tussen deze 2 clubs onderling. In Amsterdam maken ze zich heel wat minder druk wat er in Utrecht, Den Haag, Alkmaar of Eindhoven gebeurt dan andersom. Dat blijkt wel weer uit de citaten hierboven en ook uit de behoefte van mensen zoals jij om dit alles zo te bevestigen.

Ik hoop van harte dat elke supporter van welke club dan ook zijn club oprecht de beste vindt.

De cultuur van de supporters heeft ook enorm veel te maken met het ontstaan van de club, Feyenoord komt voort uit havenarbeiders, noeste werkers die niet met zich lieten sollen, dat heeft de supporters ook gekenmerkt.
Ajax vind zijn oorsprong in Oost, ook niet de beste buurt destijds, tekent ook de supportersschare.

Bij PSV komt de kern natuurlijk gewoon uit het Philips concern, fabrieksarbeiders, dat is toch een heel verschil met de havenarbeider in Rotterdam of de Amsterdammer uit Oost.

23 februari 2016 om 10:31

Het 1 zal het gevolg van het ander zijn. De politie en de ME wilde voorkomen dat er weer Maasgebouwrellen zouden onstaan.

Daarbij zijn de ME ers ook vaak zat zwaar belaagd door feyenoord fans. Dat speelt gewoon mee bij die mensen.

Daar zou je rekening mee kunnen houden, als je een protestmarsch niet aanvraagd, maar gewoon doet.

Beetje naief, als je het mij vraagt.

23 februari 2016 om 11:50

Rellen bij het Maasgebouw? De hekken eromheen waren op slot. Niemand had ook hoe dan ook de ingang kunnen bereiken.

De ME heeft een zeer zielig spelletje gespeeld.

24 februari 2016 om 12:20

'zelfs journalisten van RTV Rijnmond'? Ja alsof dat de meest objectieve bron is wat Feyenoord betreft, die mannen bij Rijnmond zaten waarschijnlijk stuk voor stuk in een fanatiek Feyenoordvak met wat biertje van de wedstrijd te genieten. Doet verder niets af aan je verhaal hoor, heb je volledig gelijk in.

Had PSV in die tijd met de 1 op de stropdas bij Ajax niet na iedere goal de tune Simply the best van Tina Turner?

23 februari 2016 om 10:32

Bij het opkomen van het veld draaien ze Simply the best van Tina Turner. Liberté was de goaltune die vroeger werd gebruikt.

23 februari 2016 om 16:08

Kom er niet zo vaak maar dat is gewoon engels voor: wij zijn PSV wij zijn de beste.

Beetje flauwe vergelijkingen. Ook die 1 op de stropdas is 10 jaar geleden

23 februari 2016 om 10:33

Haha ja volgens mij wel.

Inderdaad ja we zijn ook de beste club van Nederland en voorlopig zullen we dat ook nog wel blijven

Nee maar wel blijven wijzen naar boven. "boehoehoe zij zetten een nr 1 op de stropdas boehoe. waar is mijn mammie nou?"

Die snappen het daar nooit volgens mij beneden de rivieren.

Als Brabander zijnde schaam ik me echt kapot voor al die mensen die ontzettend opkijken naar Amsterdam en alle andere randsteden. Vooral bij PSV kijken ze ontzettend tegen Ajax op, continu maar dat vergelijken over van alles en nog wat. Hier in west-Brabant waar het grootste gedeelte voor Ajax of voor Feyenoord is, heeft men niet z'n last van het minderwaardigheidscomplex als in oost-Brabant. Kijk naar interviews van Brands, Langeler, van de heuvel en nu deze droeftoeter. Zodra ze uitgepraat zijn over hun eigen club gaan ze praten over de grote broer uit Amsterdam, waar ze voor altijd bij in de schaduw blijven staan. Dat zal nooit veranderen als ze zich zo blijven gedragen daar.

23 februari 2016 om 11:07

Leuk dat je leuk probeert te doen en ook vanuit west-Brabant even probeert te vertellen hoe de mensen zich in oost-Brabant voelen. Over de generalisering maar niet te spreken. Overigens zijn de mensen die je aanhaalt ook een geweldig goed voorbeeld. Alleen Brands is geboren in Brabant, waar John van den Heuvel deels is opgegroeid in Brabant. Bovendien representeren zij "heel oost-Brabant" niet. Dat zij altijd aan het eind van een interview zelfstandig beginnen over Ajax als de grote, o zo geweldige broer waar we tegen op kijken kan ik ook niet echt thuis brengen. Net zoals het gigantische minderwaardigheidscomplex wat elke oost-Brabander schijnt te hebben.

23 februari 2016 om 11:17

Nou ik kom uit zuid-oost brabant en kan wel zeggen dat het lijkt of die psvers meer bezig zijn met ajax dan eigen club!

23 februari 2016 om 11:24

Dan is het kennelijk in zuid-oost Brabant anders dan in noord-oost Brabant. Want ik kan nou niet echt stellen dat Psv'ers overmatig veel bezig zijn met Ajax. Maar waar gaat het uberhaubt over. Ik kan me niet zo ergeren aan de zogenaamde arrogantie van de Ajacieden. Elke supporters groep heeft zijn eigen trekjes. Ik kan er niet wakker van liggen.

Leuk stukje PSV-promo dit. Prima hoor.

* Maar ook bij PSv hebben ze de spelersbus opgehouden omdat er eerst gepraat moest worden...
* Ook bij PSV heeft een trainer (gerets) voor de hekken met doorgedraaide supporters gestaan, anders waren ze het veld opgelopen
* Natuurlijk zijn er ook weleens Europese relletjes geweest met PSv-supporters

Maar PSv blijft vooral provinciaal en ze kijken graag met argusogen naar de randstad. En verder staat provinciaal vaak voor gemoedelijk. De topclubs uit Amsterdam en Rotterdam staan vaak voor kil, zakelijk, ordinair, arrogant, 5e colonne, vandalisme etc. Hoe lang stonden de PSv-supporters niet bekend voor 'famous for not travelling' ? En kijk de eerdere jaren in de EL maar terug, dan zitten er ook ineens maar 10.000-15.000 op de tribune...

23 februari 2016 om 11:12

Nufc_u2, omdat de Europa League een gedrocht is. En als supporter ga ik liever naar PSV-Atlético dan naar PSV-Chornomorets en ik weet bijna zeker dat dit ook voor heel veel Ajax en Feyenoord supporters geldt.
En met 'argusogen naar de Randstad kijken' lijkt me sterk, Eindhoven is immers de meest innovatieve stad ter wereld!

Hij heeft liever "sing when you're winning"

In een stukje waar Psv gepromoot wordt moeten Ajax en Feyenoord er toch weer bijgehaald worden omdat dat nou eenmaal lezers aantrekt. Er is nou eenmaal een andere mentaliteit in de Randstad en de mensen daarbuiten vinden dat arrogant. Maar als je in de randstad leeft dan moet je ook een beetje arrogant zijn anders dan wordt je helemaal ondergesneeuwd als persoonlijkheid.
En de relletjes ja dat klopt er zijn bij Ajax en Feyenoord meer rellen maar dat heeft ook met de grote van de aanhang te maken. Ajax en Feyenoord hebben meer supporters dus dan is de kans ook groter dat er rotte appels tussen zitten.

Wat een flutartikel. Elke club heeft een percegntage vervelende supporters, alleen hoe groter de club, hoe meer vervelende supporters. Daarbij vindt iedere supporter zijn eigen club de beste, anders ben je geen supporter. Van den Heuvel is ook PSV supporter, dus heeft een gekleurde blik.
Zelf ben ik ook Ajaxsupporter en vind ik mijn club ook de beste. Ze hebben namelijk de meeste prijzen gewonnen. Daarbij spreekt het Ajaxvoetbal me aan en is het een zeldzaamheid dat ik met plezier naar PSV kijk omdat ik het vervelend voetbal vind. Het komt neer op countervoetbal. Maar elke club heeft goede en slechte tijden. Ik vind PSV supporters ook arrogant. Kijk eens op een site als deze en lees eens met hoe veel vingers in de neus PSV kampioen wordt, elke aankoop zou een voltreffer zijn zoals bij Ajax elke aankoop een mislukking. Mijn man heeft vorige week de wedstrijd NEC tegen PSV afgezet, want hij vond het niet om aan te zien. In de Champions League hebben ze eenmalig geluk met de loting gehad. Ik dacht oorspronkelijk ook dat ze weinig kans zouden maken tegen United en Wolfsburg, maar United valt gewoon heel erg tegen en Wolfsburg verkocht de kip die de gouden eieren legt, kreeg last van een sponsor in de problemen en dacht op halve kracht een gelijkspelletje mee te nemen uit Eindhoven.

Naar anderen wijzen is daarentegen dan weer erg kinderachtig.

Dit is een discussie die niet stopt, historische gezien is Ajax de beste club in NL maar dan zal Real de beste in Europa zijn omdat ze (net als ajax) in de jaren 60 en 70 veel gepresteerd hebben, ik zie PSV als het Barca van Spanje en (europa) de laatste 20/25 jaar meet succesvolste club!

23 februari 2016 om 19:46

Je weet dan Psv sins 2008 slechts een keer kampioen is geworden, niet zo veel drinken in de ochtend Barcelona verglijken met Psv

Ik heb dit artikel niet helemaal gelezen, dus is lastig oordelen, maar als hier alleen de voorzitter van de supportersvereniging van PSV en Van de Heuvel (PSV-supporter) gequote worden, dan zegt dat wel genoeg. Elk team dat kampioen wordt is het jaar daarop lichtelijk arrogant over hun prestaties. Dat was ook toen Twente kampioen werd en PSV heeft dat ook. Dus niet alleen maar in de Randstad.

Bij PSV hebben ze anders ook de laatste jaren gewoon 'eens per jaar wordt PSV weer kampioen' gezongen dus dat argument slaat nergens op.
Verder hebben ze natuurlijk wel een punt als ze zeggen dat de supporters minder vaak negatief in het nieuws komen en een warmere uitstraling heeft.

Lekker tendentieus geschreven....

Dit is de zoveelste in een lange reeks van artikelen waarin dan wel de PSV supportersclub, dan wel een speler van Psv, dan wel een bestuurslid van Psv, dan wel een willekeurige supporter van PSV het nodig vindt om in een topic dat over PSV (!) gaat, naar Ajax (!) te wijzen.

Die mensen denken ongetwijfeld dat ze heel stoer zijn, maar in feite maken ze zichzelf volslagen belachelijk omdat het getuigt van een obsessie die alleen maar treurig is.

In plaats van te genieten van het eigen succes moet er waar mogelijk een sneer worden uitgedeeld naar ''boven'. Jammere figuren.

Pfff....het gaat er niet om die 4 jaar dat Ajax geen kampioen wordt, maar op basis van de historie, uitstraling, prijjzen, etc, etc.

Waaomag je niet roepen "wij zijn Ajax wij zijn de beste"? Buiten dat je daar niet omheen kan wordt arrogantie verward met zelfvertrouwen en met zelfvertrouwen is niets mis.

Dat is nou eenmaal de cultuur in Amsterdam en dat roept elders een hoop weerstand op, Nou, dat vind een Ajacied alleen maar leuk en hoe meer weerstand hoe beter en dan gooien ze/we er nog een schepje bovenop. Iedereen weer op de kast en allemaal laten zich allemaal gek maken,
Geweldig toch !

Die valse Brabantse bescheidenheid en voorzichtigheid schiet je totaal niets mee op. Daarom is PSV een provincieclub en Ajax een wereldclub.

Inderdaad, weer die arrogante wij zijn de beste mentaliteit. Accepteer dat nou maar en maak je er niet druk om.

Relativeren heet zoeits.

Zo triest.. Psv is wel kampioen geworden vorig jaar, doen het dit jaar ook prima en hebben zelfs overwinterd in de CL. Maar waar hebben ze het over? De arrogantie van Ajax..
Grappige is, het zegt helemaal niks (nieuws) over Ajax, maar genoeg over Psv.

Wat een onzin. Bij Westham zingen ze "forever Blowing Bubbles" Maar die mensen zitten toch ook niet 24/7 bellen te blazen op de tribune.

Echt een non-artikel van de Volkskrant. Ik snap ook niet wat de protestmars van Feyenoord, het Vermeer incident, de liedjes van Ajax supporters en de zogenaamd vriendelijke PSV supporters met elkaar te maken hebben. PSV heeft net zo goed mongolen op de tribune zitten. Net zo goed als dat die bij Ajax en Feyenoord zitten. Of Utrecht, Cambuur, of weet ik veel waar.

Natuurlijk mogen mensen zingen wat ze willen maar dat het op waarheid berust is klopt dus idd vaak niet.

Ik heb toch wel erg het gevoel dat dit artikel vraagt om vervelende provocerende antwoorden. Het komt neer op een stel psv supporters die trots zijn op hun club en vinden dat ze beter met succes omgaan dan bij Ajax. Hier zullen Ajax supporters vervolgens niet blij mij zijn en dan krijg je de kansloze discussie over mijn club is beter dan die van jou.

Supportersschare nationaal en internationaal? Wij zijn de beste! Financieel? Wij zijn de beste! Prijzenkast? Wij zijn de beste! 3 sterren op de borst? Wij zijn de beste! Jeugdopleiding? Wij zijn de beste? Afleveren van spelers in de Eredivisie? Wij zijn de beste! Wij kunnen niets anders roepen dat wij de beste zijn!!! WZAWZDB!!!

Als andere mensen zeggen dat je als club ouder bent en daardoor meer titels verovert hebt is volkomen onzin. Volgens mij is sparta een van de oudste clubs die er is in Nederland. Hoeveel titels heeft sparta? Het is gewoon een strijdkreet van de supporters. Net als bij Feyenoord elke wedstrijd :geen woorden maar daden "gezongen wordt of zingen ze nu "hoop woorden weinig daden". Nee... dus slaat allemaal nergens op.
Het feit dat anderen zich daar aan ergeren met de heer van de heuvel voorop als het om Ajax supporters gaat, zegt genoeg over zijn telkens terugkerende provocerende stukjes in de Telegraaf (wat zegt u de Telegraaf!!!!!!!!!!!). Als Ajax een uitwedstrijd speelt in Nederland zit het thuis publiek te juichen als ze gelijk spelen en zit het stadion vol omdat het grote Ajax komt. Tis gewoon een strijdkreet van de supporters meer niet. Als ze zich ergeren aan een stukje bluf, branie en arrogantie dan zegt dat eigenlijk alles. Zeker nu PSV het meer dan prima doet de afgelopen twee jaar. Dus als je wat zegt over een ander als het goed gaat prima maar als dit soort mensen met hun positie in de maatschappij dat zeggen vind ik dat zielig. Net zo zielig als meneer Langeraar van de jeugd opleiding van dergelijke uitspraken doet over een jeugd wedstrijd wanneer Ajax komt.dan pas laat je je kennen. Daar wordt keihard om gelachen en dus nog harder zo'n strijdkreet gezongen.

gelukkig neemt niemand die John van de heuvel serieus.. en daarbij supporter ik liever een echte club, dan een club die meer stadionverboden heeft dan welke andere club hier in Nederland. Ajacied ben je niet voor even, maar voor je hele leven.. psv-supporters wisselen als de club niet presteert naar een ander team.. Zag je al toen ze de afgelopen jaren in de EL speelden,

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 2.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren