Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Voorzitter van Barcelona pleit voor wildcards in Champions League

Laatste update:

Josep Maria Bartomeu is er een voorstander van om topclubs die door een minder seizoen Champions League-voetbal mislopen, een wildcard te geven. De voorzitter van Barcelona vindt dat de Europese voetbalbond UEFA daarmee een voorbeeld kan nemen aan het tennis, waarin sporters voor een evenement soms een vrij startbewijs krijgen zonder eigenlijk aan de aanvankelijke selectiecriteria te voldoen.

/

Een wildcard wordt in het tennis vergeven wanneer het bijvoorbeeld om de titelverdediger of om een populaire speler bij het publiek gaat. “Waarom delen we in het belang van het voetbal ook geen wildcards uit, net zoals bij tennis?”, vraagt Bartomeu zich hardop af in een interview met de BBC. “Soms kwalificeren topspelers zich niet en dan krijgen ze toch wildcards. Dat kan ook in het voetbal, maar dat is iets waar de UEFA over moet beslissen.”

“Soms draaien clubs een minder seizoen en is het een enorm zware straf wanneer zij niet deel mogen nemen aan de Champions League. We hebben een sterkere Champions League en meer belangstelling van het publiek nodig om er een sterkere competitie van te maken. De Champions League blijft namelijk de grootste en belangrijkste competitie die we hebben”, besluit Bartomeu.

Ben jij voorstander van wildcards in de Champions League?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Alsof het voetbal nog niet voldoende naar de klote geholpen is..;

23 februari 2016 om 11:57

Als de grote landen één van hun vier tickets willen afstaan, dan vind ik het prima. Maar als het ten koste gaat van de kleine landen, dan ben ik falikant tegen. Alleen bij dat laatste kan je zeggen dat het voetbal nog meer naar de klote wordt geholpen. Overigens zijn de grote landen reeds bezig het voetbal voor ons voorgoed om te zeep te helpen door een nieuwe Europese Super League op te zetten.

23 februari 2016 om 12:23

Mee eens, de tijden dat voetbal "van ons allemaal was" zijn lang vervlogen. Tegenwoordig zijn het de dollartekens die regeren, zowel bij de Fifa als bij clubs. Er wordt meer gekeken hoeveel shirtjes een speler zal gaan verkopen dan naar z'n voetbalkwaliteiten of hoe zo iemand in een voetbalsysteem past.

Die Spanjaarden en Engelsen knijpen em een beetje voor China denk ik met hun geld en dit soort gekke voorstellen. Voor ons maakt het niks uit, we doen toch al jaren niet meer mee net zoals 9/10e van Europa. Wat dat betreft zie ik dit toch wel als een "grappige" ontwikkeling, laat ze maar zweten met hun geld in Engeland/spanje, ik vraag me af of ze die financiele powerplay vanuit China aankunnen.... Ik word er niet warm of koud van als ze zichzelf hierdoor om zeep helpen.

23 februari 2016 om 20:56

Doncoxxx
Natuurlijk gaan ze geen tickets afstaan aan de kleinere landen. Het hele "plan" gaat er juist om, om de rijke ploegen uit de "grote" landen structureel in de CL te houden.
Nederland heeft helemaal niets aan zo een plan..

Dit idee sta ik absoluut niet achter, ten koste van wie moet dat dan gaan vraag ik mij af? Als een team zich wil kwalificeren voor de CL moeten zij daar in de nationale competitie maar de gevraagde prestatie om leveren, heel simpel en de meest eerlijke manier denk ik.

Toegangsbewijzen tot de CL moeten zijn gebaseerd op prestaties, niet reputatie of populariteit, in hoeverre die laatste twee überhaupt duidelijk in kaart zijn te brengen.

23 februari 2016 om 09:26

Nee inderdaad.
Ik snap de gedachte erachter ook niet. Je wil toch een zo breed mogelijk scala aan topclubs? Waarom zou je een Milan of Inter in de Champions Leaue willen hebben als ze totaal niet presteren en niet meer topclub waardig zijn?

Leicester werkt nu hard en zal zich waarschijnlijk plaatsen voor de CL. Hun de CL ontzeggen omdat Chelsea een grotere naam is, zou de omgekeerde wereld zijn.

23 februari 2016 om 09:53

Ze zullen nooit de kampioen van de beste competities toegang ontzeggen. Het zal eerder een ploeg zijn die de meeste kwalificatieronden moet spelen

23 februari 2016 om 10:17

Ik weet niet helemaal of je nou een zo breed mogelijk scala aan topclubs wil? Ik ben persoonlijk eerder voor het afslanken van de "champions" League, want dit zou volgens mij de spanning van zowel de nationale competities als de champions league vergroten?

Dan wordt het voor clubs als Madrid/barcelona en Man City/chelsea of dit jaar wellicht Leicester weer een echte beloning om aan het toernooi te mogen meedoen.

23 februari 2016 om 10:35

Inderdaad. Bij tennis bestaat dit voornamelijk omdat het een individuele sport is. Als je als speler 3 maanden geblesseerd bent, kan je nooit de verwachte prestaties leveren. Dan vind ik een wildcard te begrijpen. Voetbal is echter een teamsport en wordt niet geconfronteerd met dat probleem.

23 februari 2016 om 12:57

Ik zou het prachtig vinden wanneer de CL weer alleen toegankelijk is voor de daadwerkelijk kampioenen. Zoals het ooit bedoeld was, neem ik aan.

23 februari 2016 om 15:24

Een utopie, maar dromen mag.

Een wildcard? Ten koste van wie? Daar waar een club erbij komt, zal er toch echt eentje op geofferd worden. Laat dat nou net waarschijnlijk niet een elite-club zijn. Soms draaien profclubs een minder seizoen inderdaad, maar dat ze dan geen CL-startbewijs krijgen heet competitie, iets wat altijd voorop hoort te staan in de sport. Als je niet presteert, verdien je ook niks. Soms vraag ik me wel eens af van deze sportdirecteuren van topclubs hoe ver ze in hun eigen wereldje leven, hoog in de ivoren toren der voetbalwereld.

Nu draait Chelsea een minder seizoen, dus zou je die normaal gesproken een wildcard geven. Prima. Maar als dat ten koste zou gaan van Leiceister of Spurs, is het natuurlijk een slecht idee.

23 februari 2016 om 09:24

Het lijkt me waarschijnlijker dat ze enkele plaatsen creëren in de kwalificatieronden. Een wildcard zal niet ten koste gaan van een gegarandeerde plek uit dezelfde competitie.

23 februari 2016 om 09:28

@brakobama maar waar ga je dan op selecteren?

Chelsea doet de laatste 10 jaar mee in de CL, maar Liverpool al veel langer. Maar die plaatst zich de laatste paar jaar weer niet. Aan de andere kant is Ajax historisch gezien veel groter dan Chelsea, maar is het nu een veel kleinere club (qua prestaties en budget), wie geef je dan voorrang. Ajax heeft de Cl/europa cup 1 tenslotte al 4x gewonnen...iets wat chelsea de eerst komende 50 jaar niet gaat lukken.
En AC Milan? Die hoort er in thuis qua naam en verleden, maar op dit moment is het gewoon geen top club... Jammer dan...nu is het de beurt aan Napoli...ac milan moet eerst de boel maar weer voor elkaar hebben.

Als je per se de beste teams wilt hebben, kunnen ze beter met die (16?) ploegen een eigen competitie gaan houden. Want daar begint het dan wel op te lijken.

23 februari 2016 om 09:58

Je zal nooit naar 50jaar geleden kijken e. Het zal eerder over de pretaties van max de laatste 2,3 jaar zijn.
bv Chelsea was vorig jaar kampioen, nu spelen ze slecht dus zij zouden een wildcard kunnen krijgen. Het man utd van moyes zou er toen ook 1 kunnen krijgen. Het dortmund van het laatste jaar van klopp. Zo'n zaken.

Anders kan je Nottingham Forest ook laten spelen die zelf niet meer in 1ste klas spelen

23 februari 2016 om 10:14

klopt..maar op basis van wat verdient bijvoorbeeld chelsea een wildcard?

Je hebt gewoon de hele competitie de tijd om een plek in de CL te verdienen...lukt dat niet..dan ben je niet goed genoeg. Jammer dan...volgend jaar een nieuwe kans

23 februari 2016 om 10:18

Precies wat Babymongo zegt ja. Je hebt 38 wedstrijden de tijd om je plek te verdienen. Lijkt me genoeg. Om deze reden ben ik ook zo'n tegenstander van de Play Offs in Nederland. Dat de nummer 7 doorgaat op basis van 4 wedstrijd ten koste van de nummer 4, op basis van 34 wedstrijden. Onbegrijpelijk.

Misschien is het een idee om nu de beste 32 teams aan te wijzen en die voor de eeuwigheid Champions League te laten spelen.
De huidige opzet zorgt er al voor dat grote clubs zich vrijwel altijd plaatsen en ook nog eens dat ze elkaar pas ergens in de kwartfinale kunnen tegenkomen. Als een Manchester bijvoorbeeld geen vierde wordt, dan hebben ze gewoon niets in de CL te zoeken.

Tja, de grote clubs moeten groot blijven.. natuurlijk een belachelijk idee! Laten we anders dezelfde 32 clubs vastleggen voor de komende 25 edities van de champions league!

Zo zal het allemaal nog voorspelbaarder worden. Hoop nu al van ganser harte dat telkens enkele grote clubs zich niet qualificeren zodat het verrassend blijft! (Lees: Inter, Chelsea, Valencia etc.)

23 februari 2016 om 10:00

Inter is al jaren geen grote club meer als je op prestaties afgaat. Dit jaar leken ze terug te zijn, maar dan uiteindelijk toch niet

23 februari 2016 om 10:20

Zeker waar. Ook hoop ik dat Bayern, Barca en Real niet alle 3 in de halve finale van de CL staan. Laat Juve maar van Bayern winnen, en laat Barca maar onderuit gaan in London. Beetje afwisseling is wel zo leuk.

Helemaal niet mee eens. Als je een jaar niet goed genoeg bent om je te plaatsen voor de Cl, heb je pech. Dan heb je het dus ook niet verdiend. Jaar daarop kun je het weer proberen. Ik vind het juist mooi dat er soms andere clubs bijzitten (al zijn het voor het grootste deel de standaard clubs natuurlijk).
Kijk bijvoorbeeld in Engeland. Daar zijn kleinere clubs een stuk sterker geworden en in een seizoen zoals dit lijkt het erop dat Leicester en Spurs zich gaan kwalificeren voor de Cl. United en Chelsea niet, dat is toch het mooie van voetbal?

De enige manier om een eerlijke CL te hebben is juist om minder clubs van de 'grote' landen te hebben. Net als vroeger, zodat andere clubs ook een kans hebben op deze prijs. De naam Champions League zegt dat het voor de kampioenen zijn, door wildcards in te voeren wordt er nog meer van dit principe afgeweken.

Waarom verhuis je jouw club niet gewoon naar China. Daar zit het meeste geld tegenwoordig en dan hoeven de meeste fans ook niet helemaal naar Spanje te reizen voor een selfie. Twee vliegen in een klap.

Lijkt me een goed plan. Het gat tussen de absolute top en de clubs daaronder is namelijk de laatste jaren flink aan het slinken. We moeten nu ingrijpen voordat hardwerkende ploegjes die één keer in hun clubhistorie een goed seizoen draaien zich kwalificeren voor de CL. Daar zit toch niemand op te wachten... Stel je voor dat Willemii, AZ, Twente of Heerenveen zich zou kwalificeren...

Alsjeblieft zeg, dat megalomane gedrag van zo'n voorzitter is werkelijk om te kotsen. Het voetbal is al naar de klote gegaan door het wanbeleid van de Fifa en nou gaan de clubs zelf ook nog geloven in deze absurde ideeën.

23 februari 2016 om 10:00

Nee want Ajax gooit hoge ogen in de Champions League & Europa League, dan kan de loting een keer tegen zitten in de Champions League maar ze liggen er ook al uit in de El

23 februari 2016 om 10:39

Hij is sarcastisch he. Niet zo op je pik getrapt zijn

23 februari 2016 om 13:24

Ik deel je sarcasme. Wat een groot ons-kent-ons gehalte zeg. Richt dan een eigen ' elite-league' op of zoiets als je zo 'groot' bent dat je wel op het jaarlijkse prestige gala moet zijn. Het is juist leuk om af en toe wat verrassingen te zien. Zoals bijvoorbeeld Gent en in mindere mate PSV nu.

23 februari 2016 om 13:54

precies, die verrassingen maken het voetbal ook mooi. Ik vind nu het gat tussen de absolute top en de clubs daaronder in Europa al veel te groot. Momenteel strijden Barca, Real en Bayern jaarlijks om de CL. Af en toe zijn er clubjes die zich nog mengen in de strijd (chelsea, Juve, Atletico) maar het is anders dan vroeger toen het ieder jaar maar een verrassing was wie er bij de laatste vier van de CL zouden komen. Nu kun je 3 vd 4 al wel invullen.

nee dank je....af en toe een verrassing houdt het juist leuk.

Anders kun je net zo goed gelijk een competitie beginnen met de 16 beste ploegen en de rest niet mee laten doen.

Met zo'n regel zou het verschil tussen arm en rijk alleen maar verder toe nemen. Mooi toch dat leicester nu in keer de CL in gaat en lekker kan cashen. Hebben ze helemaal zelf verdiend.

Ik ben zeker een voorstander van dit project. Alleen zo pak je wel de kansen van mindere teams af, die heel het seizoen goed gepresseerd hebben. Om in het miljoenen bal uit te mogen komen. Wat mij meer lijkt is dat je een Europese competitie maakt. Neem je bijvoorbeeld eerst 4 teams die eindigen in de competitie van de grootste landen. En die 1 competitie maken met spanje, engeland, duitsland, Italie en evt. Frankrijk.

23 februari 2016 om 09:36

Waarom ben je dan een voorstander eigenlijk?

23 februari 2016 om 09:38

Goed verhaal, want het supporter zijn is nog niet duur genoeg zonder dat je heel Europa door moet reizen..

23 februari 2016 om 10:01

In principe is dit wel mogelijk. In Amerika gebeurt dit ook. Onderlinge competities met playoffs met alle beste

Zeker geen goed idee. Naast de reden dat het sportief minder leuk wordt, blijft op deze manier al het geld bij de grote clubs.

De Champions League moet je verdienen en niet toegereikt eorde., simpel.

23 februari 2016 om 12:27

@ nasri4life

Alsof dat argument iets zal tegenhouden, er zitten nu al tig clubs in het tournooi die daar op basis van hun eind ranking in hun eigen competitie niets te zoeken hebben. Ik blijf er faliekant op tegen dat de nummers 2 t/m 4 van een competitie deel kunnen nemen aan de Champions League. Wat dat betreft hadden ze dit tournooi beter kunnen omdopen tot de "europa League" want met kampioenen heeft het weinig mee te maken.

Klinkklare onzin! Dan weten ploegen als Psg, Barcalona, Juventus, Bayern, Chelsea, Manschester United dus dat ondanks dat ze een slecht seizoen draaien toch wel in de CL komen.

Laat ze lekker in de Europa League spelen, dat geeft dat toernooi ook wat meer aanzien. En kwalificeer je als ploeg niet voor Europees voetbal, zit je er niet bij!

Voor een kleine ploeg is het een droom zoals Astana dit jaar voor het eerst CL speelde.

Wildcard of oranje om naar het EK te gaan klinkt niet slecht. Maar is een raar idee want niet geplaatst is pech gehad en wie bepaald wie de wild card krijgt?

Alsof de Champions League nog niet voorspelbaar genoeg is... De hele opzet van de CL moet op z'n kop. Het gat tussen de toplanden en de rest wordt alsmaar groter doordat de toplanden meer CL tickets hebben. Daarnaast worden zij ook nog flink beschermt tijdens de loting d.m.v het 'pottensysteem.' Hef dat eerst maar op zodat Bayern, Barca en PSG bijvoorbeeld elkaar meteen kunnen loten in de groepsfase, wordt de knock-out ook niet meer zo saai en voorspelbaar en krijg je er meer verassingen bij. Zo hebben Nederlandse clubs ook een keer de kans om wat verder te komen.

Zeer dom idee, lijkt mij. Probeer er gewoon voor te zorgen da je geen slecht seizoen draait. CL moet je ook verdienen. Pak nu een Man Utd, of Liverpool. Die verdienen toch ook geen beloning voor de CL op de manier waarop ze nu spelen. Of zie ik dit verkeerd?

In tennis gebruiken ze wildcards mede door de mogelijkheid op blessures. In voetbal heb je een hele selectie ter beschikking en zou je dus niet afhankelijk moeten zijn van dit soort omstandigheden. Ridicuul idee in mijn ogen, zou alleen maar de grote clubs beschermen.

Barca is zich dus aan het indekken voor het geval dat ze zich over 10 jaar wellicht een keer niet voor de Champions League plaatsen.

Dit idee slaat helemaal nergens op.
Gewoon lekker blijven presteren in je eigen competitie.

Hou het lekker simpel, voetbal is al genoeg vernieuwd met al die zooi eromheen.
Doe dit er niet bij aub

Ja, want ploegen als AC Milan of Manchester United met hun 2-1 nederlaag tegen dat team waar Tim Sparv een bepalende speler is, zijn van toegevoegde waarde.

Walgelijke statement, doen ze wel vaker bij Barcelona.

Laat het maar aan de grote clubs die het voetbal verpest hebben met al het geleende geld over om het nog verder naar de klote te helpen. Volgende voorstel is een Europese super competitie. Kunnen de andere landen en clubs meteen opgedoekt worden.

Als je een voorstel wil doen kijk dan meer naar de nfl. Te beginnen met een 'salary cap' iedere club krijgt een bepaald budget voor salarissen van spelers en als je aan je cap zit moet je je speler hoe goed ze ook zijn laten gaan. Zo kom je is af van dezelfde 8/10 clubs in de slotfase van de champions League.

23 februari 2016 om 11:19

Ik zie wel heil in een NBA achtige aanpak. East en west en die ook weer verdeeld en tezamen een grote competitie binnen de EU (goed voor de Europese integratie ook).

Ook een organisatie die er dicht op zit en strenge financiële fair play regels, het liefst losgekoppeld van de FIFA ook. Laat FIFA de Afrikaanse en Aziatische bond vervangen, daar liggen hun belangen toch.

23 februari 2016 om 11:58

Of gewoon een 7 plus 4 regel, of nog mooier 8 plus 3.
Elk team mag slechts 4 of 3 buitenlanders opstellen.
Dan verdwijnen in ieder geval de selecties met ongeveer 25 internationale supersterren en wordt het voetbal weer wat spannender en romantischer.
Gaat echter niet gebeuren, geld is de baas, de rest is niet van belang bij de beleidsbepalers.

Deze competitie heet de Champions League of voorheen Europa Cup 1 waar alleen de landskampioen mocht meedoen. Dit is onderhand al uitgebreid naar de nrs 1-4/5 van de topcompetities en de overige landen mogen 1-2 teams direct aan deelnemen of via voorrondes. En nu willen ze ook nog een wildcard invoeren? Alsjeblieft zeg je moet het gewoon verdienen om mee te doen aan de Champions League klaar uit. Tennis is een individuele sport dat kan je niet met een teamsport vergelijken. Alsof ze in de tennissport ook een uit/thuis duel gaan invoeren.

Ben zelf een chelsea fan. Maar zou dit niet eerlijk vinden tegenover een Leicester bijvoorbeeld.

Lijkt me geen goed idee. Moet dan het deelnemersveld vergroot worden? En met hoeveel teams?

Straks krijg je dat team A wel wordt toegelaten wanneer ze een slecht seizoen draaien maar team B (misschien uit hetzelfde land) niet. Dan krijg je veel geklaag en dat lijkt me niet iets wat je wil.

Wat je misschien wel kan doen is een wildcard uitdelen tijdens de kwalificatie rondes, maar verder dan dat lijkt het me geen goed idee.

Nee gewoon nee..
Zorgt er maar gewoon lekker voor dat je kampioen van je land word of 2e /3e wordt..
Dan heb je maar gewoon pech als je als "grote "club 5e word.
Alleen al het feit dat vaak ook 2e en 3e plek meedingen is al meer dan zat, en nu wilt hij die grote clubs nog meer lucht geven??

Wat een voorstel zeg.

Nee, verschrikkelijk kdee. Dan zou zo'n Chelsea of United gewoon CL spelen. Die verdienen het niet, hebben daar niks te zoeken.

Prima idee Bartomeu. De clubs die hiervoor in aanmerking komen nemen dan de plek in van clubs die zich wel geplaatst hebben, maar de zaakjes niet op orde hebben? Zoals bijvoorbeeld Barcelona? Lijkt me een uitstekend idee...

Ja en dag he, krijgt Leiceter daarlijk een slechte reeks, eindigen ze 3e, zijn ze niet geplaatst omdat United en Chelsea populairder zijn onder de voetbalfans

Hey Bartheumeu, waarom schaffen we net als bij het tennis niet alle geldschieters af? Dan moeten de clubs het van hun talent hebben en niet van geld. Waarom kijkt de uefa daar niet naar?

Haha, absoluut niet! Het is al oneerlijk genoeg als je alleen al kijkt baar de enorne verschillen in financiele mogelijkheden.

Typisch zo´n idee van iemand uit een "top segment" die deels door oneerlijke concurrentie een overbrugbare voorsprong heeft. En de kleinere het nog moeilijker wilt maken, maar dit probeert te verpakken in suiker en stroop. Het geeft maar weer eens aan dat het voetbal geregeerd word door het zelfde soort elitaire megalomane gekken: die via hun lobbyisten helaas ook in de dagelijkse maatschappij het voor het zeggen hebben. Het zal mij daarom ook niets verbazen dat dit idee goed ontvangen zal worden bij de Europese elite "sugar daddy" clubs en dat corrupte op geld geilende zooitje in Nyon hier ook wel voor te porren is.

Als ze dit doen, kun je de fairplaycup etc lekker inde prullenbak flikkeren! Hoezoe competitie en statusvervalsing! En dan ook nog eens voor de CL. Die is al geen kampioennenbal meer maar een elite competitie met al die extra zogenaamde kampioenen.....pleur toch op man.

Hoewel het idee niet eens zo gek klinkt, is dat misschien een betere optie voor de Europa League. De CL is namelijk voor Champions, de kampioenen en de korte volgers.

Zou dus grof betekenen dat bijvoorbeeld een Man U nu een Wildcard zou kunnen krijgen. Deelname aan de CL moet je verdienen in het seizoen dat je speelt.

Als je je niet kwalificeert hoor je ook niet in de cl thuis.

wat een achterlijke redenering van bartomeu. ik mis de oude europacup tijden waarin kleinere landen ook ver konden doorstoten zoals een steaua bucarest in 86, psv in 88, rode ster in 91, marseille in 93, ajax in 95, .. toen was voetbal nog echt genieten en onvoorspelbaar! de toplanden hadden 2 deelnemers, enkel het land van de winnaar had er 1 meer. het was veel eerlijker en minder op geld gebaseerd.

Niet geplaatst, dan heb je het ook niet verdiend om in de cl uit te komen Punt.

Bovendien kan de eufacup wel een paar goede namen gebruiken om dit toernooi een boost te geven.

Meest waardeloos idee van het jaar.

Kan beter snel zijn mond houden. De grote competities en clubs worden al genoeg bevoordeeld.

23 februari 2016 om 15:23

Een vrijetrap of penalty via de paal binnen mag niet meer. Want bij tennis mag je ook niet opslaan via de netrand!

Wat een onzin, de grote competities krijgen al meer aanwijsplekken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren