Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Eredivisie onder druk vanwege plannen voor Europese B-competitie’

Laatste update:

Vertegenwoordigers van verschillende clubs, waaronder uit Nederland, hebben afgelopen week gesproken over de oprichting van een Europese competitie met clubs uit 'B-landen'. Op de laatste vergadering van de ECA (European Club Association) vorige week in Parijs kwam er op verzoek van diverse clubs een extra vergadering in Genève om de oprichting van een Europese competitie met zogenaamde B-landen, officieel Subdivision 2, te bespreken.

/

Onder de B-landen wordt begrepen: alle landen tussen de vijfde en veertiende plaats op de UEFA-ranking: Portugal, Rusland, Oekraïne, België, Nederland, Turkije, Zwitserland, Tsjechië en Griekenland. Het kan worden gezien als een reactie op de plannen die clubs uit Italië, Spanje, Frankrijk en Duitsland zouden hebben om een Super Liga op te richten. Dit idee is ontstaan omdat clubs uit deze landen zich zorgen maken over de financiële verschillen die ontstaan met de kapitaalkrachtige Engelse clubs. De Premier League dreigt met een televisiecontract van vier miljard euro per seizoen al de Europese concurrentie weg te vegen.

In maart komen de clubs opnieuw bijeen om beide initiatieven te bespreken, zo schrijven onder meer De Telegraaf en Het Nieuwsblad. Zo is het onduidelijk of deze eventuele competities in de plaats komen van de Champions League en de Europa League of dat de duels in het weekeinde worden gespeeld. Dat zou ten koste kunnen gaan van de nationale competities. Dat is voor een groot deel afhankelijk van de clubs in de grotere landen: het is interessanter om in het weekend te spelen in verband met de verkoop van de televisierechten op andere continenten.

Jacco Swart, directeur van de Eredivisie CV, bevestigt de gesprekken die in Zwitserland zijn gevoerd. De Champions League wordt steeds voorspelbaarder, zo geeft de bestuurder te kennen. “Bij de loting in augustus kun je al bijna veertien clubs aanwijzen die zullen overwinteren. Het zijn steeds dezelfde grootmachten die doordringen tot de laatste fase. De dominantie van de grote clubs is enorm. Internationaal kijken we vanuit Nederland hoe we met soortgelijken ons sterk kunnen maken. Het is nog in een vroeg stadium, maar we moeten tijdig met een plan komen.’’

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Eigenlijk is dit match fixing met het grote geld. Clubs met schulden zouden ze moeten buiten sluiten.

15 februari 2016 om 08:33

Dus geen clubs?

15 februari 2016 om 09:33

Haha jawel, ajax arsenal en bayern

15 februari 2016 om 15:04

Ook die hebben schulden. Of denk jij dat die alles direct betalen en nooit een rekening opgestuurd krijgen? Dat zijn ook schulden. Zolang clubs maar elke maand aan de financiële verplichtingen kunnen voldoen, dan is er niets aan de hand. Met andere woorden, lenen mag, zolang je jezelf er niet mee in de problemen helpt. Net als met een hypotheek, het kan alleen als t verantwoord is.

15 februari 2016 om 15:15

Verder, definieer schulden. Kortlopende? Langlopende? Hypotheken? Enz.

15 februari 2016 om 09:59

Onzinnige stelling natuurlijk. Heel de wereld draait op schulden. Ook Nederland heeft een gigantische schuldenlast.

Als jij een huis wil gaan kopen dan heb je hoogstwaarschijnlijk een hypotheek nodig. Dan steek jij jezelf ook in de schulden. Dan gooien we je ook niet in de gevangenis, want schulden hebben is eigenlijk een hele normale zaak, mits je gewoon aan jouw verplichtingen kan doen.

En daar wringt precies de schoen. In principe kan men geld lenen indien het duidelijk is dat men de lening af kan lossen uit resultaten van bedrijfsvoering of via loon uit werk.

Van kale kippen kan niet geplukt worden. Dat is nou precies een reden waarom Nederlandse clubs zichzelf eigenlijk nauwelijks in gigantische schulden kunnen steken. De inkomsten van clubs zijn karig en ze hebben doorgaans ook geen eigendommen die veel waard zijn. Als je kijkt naar de bezoekersaantallen en bezettingsgraad dan schieten de tranen je soms in de ogen.
In de Jupiler League zitten gemiddeld nog geen 3600 man op de tribune. Op het vierde niveau in Engeland zit er gemiddeld net geen 4700 man op de tribune.

Economisch lopen wij mijlenver achter op de grotere voetballanden. Dat heeft alles te maken met animo, aantal inwoners en ga zo maar door. Dat kunnen we allemaal wel heel erg oneerlijk vinden maar het is gewoon een logisch gevolg van mondialisering.

15 februari 2016 om 12:44

De UEFA is de grootste schuldige met de belachelijke opzet van de 'Champions League'. Terug naar de oorsprong, een bekercompetities met de 16 kampioenen. Loten zonder beschermde status of groepshoofden. In de EC2 hetzelfde met de nummers 2 van de competities en de EC3 voor bekerwinnaars. Wedden dat de spelers dan niet meer massaal naar een competitie trekken?

Voetbal gaat echt hele-maal na de klote! Ik hoor andere continenten? Misschien op een andere planeet? Zolang t maar lekker veel cash opleverd pff..

Dan zie ik veel meer in een benaliga.
Als dit is ipv een soort Champions league... Dan zijn we gewoon een nieuwe Europa league aan het creëren.

15 februari 2016 om 09:13

Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België is de Beker jaar na jaar aan belang aan het verliezen. Een Bene Liga lijkt me voorlopig iets te verregaand, maar wat zou men in NL vinden van een Beker der Lage Landen?

15 februari 2016 om 09:46

In Nederland krijgt de bekerwinnaar sinds kort directe plaatsing Europa League.

15 februari 2016 om 10:00

Best een leuk idee eigenlijk, De Beker der Lage Landen Zou finales met bijv. Ajax - Anderlecht of PSV - Club Brugge aantrekkelijke affiches vinden. Je zou nog altijd (mocht er geen Nederlandse ploeg winnen), de beste Nederlandse ploeg een Europees ticket kunnen geven.

15 februari 2016 om 10:28

@El Samp
Sinds kort? Dat is altijd al zo geweest sinds de Europa Cup voor bekerwinnaars is opgeheven.

15 februari 2016 om 11:56

Dat is niet altijd zo geweest, tot 1 of 2 jaar geleden plaatste de bekerwinnaar zich enkel voor de laatste voorronde Europa League

15 februari 2016 om 12:52

Dat mag niet meer, vanaf dit seizoen mag alleen een bekerwinnaar meedoen aan Europees voetbal van de Uefa. De nummer twee heeft dus pech.

15 februari 2016 om 09:31

Ik vind het überhaupt onzin om SuperLiga of BeNeLiga etc. op te richten. Kroatië richt toch ook geen KroBosliga op samen met bosnië om een sterkere competitie te krijgen? Nederland is gewoon een klein land, dus logisch dat wij niet veel voorstellen in Europa.

15 februari 2016 om 09:51

Nederland is altijd ambitieus, dus omdat je klein bent moet je maar accepteren dat je niet hoger komt? Proberen het op te lossen is toch veel beter?

15 februari 2016 om 09:57

Beide argumenten tegen een BeNeLiga zijn vrij scheef. Dus omdat andere landen het ook niet doen, kunnen wij geen voorloper zijn door wel een combinatieleague op te richten?
Dus omdat wij een klein land zijn, moeten we maar genoegen nemen met ons 'lot' in plaats van te zoeken naar creatieve oplossingen?

Zolang we niets doen, wordt het gat met de top 5 competities alleen maar groter. Met Belgie erbij heb je meer kijkers, meer televisieopbrengsten, meer sponsoropbrengsten, meer concurrentie, een hoger niveau en ga je eindelijk wat voorstellen in Europa.

15 februari 2016 om 10:13

Het kan wel, maar wat worden Anderlecht, Brugge, Psv, Ajax en Feyenoord er beter van als ze in een Beneliga spelen? De clubs gaan echt niet ineens beter spelen hoor. Er mogen toch maar 5 deelnemers zich inschrijven voor EL en Cl.
Enige wat je krijgt is dat de competitie in breedte sterker wordt, maar international worden we er echt niet beter door..

15 februari 2016 om 11:16

Als je in de breedte sterker wordt, word je dat internationaal ook. Teams en spelers worden toch beter wanneer ze tegenstanders krijgen als Anderlecht of Brugge i.p.v. Cambuur of de Graafschap? Wanneer het niveau van de competitie omhoog gaat wordt uiteindelijk iedereen beter toch? Teams dagen elkaar meer uit, spelers moeten vaker hun uiterste best doen om te winnen.

Het kan alleen wel funest zijn voor de clubs zwakkere teams uit de eredivisie, die zullen een niveau lager komen te spelen en minder inkomsten krijgen en daardoor waarschijnlijk wel zwakker worden.

15 februari 2016 om 12:49

Begrijp je insteek, maar ik zie dat voornamelijk als 'korte termijn visie'.
Nu zijn de clubs nog in goede doen, stel 8 clubs uit Nl en Bel.
Maar over een paar jaar zullen de club die het minder doen in de nieuwe league dit gaan voelen door middel van geld. (sponsoren gaan naar de beter clubs, supporters etc etc).

Misschien zit ik er helemaal naast, maar op de langere termijn zal hetzelfde gebeuren als wat er nu al aan de hand is in NL. Je hebt een top 3, een subtop en de rest kwakkelend er maar achter aan.

Beter doen ze een salary cap instellen, zit niet te wachten op deze onzin competities.

15 februari 2016 om 08:41

Een salarycap is inderdaad de oplossing. Zie het alleen niet gebeuren.

15 februari 2016 om 08:43

Voor een salery cap is het al veel te laat

15 februari 2016 om 08:45

Daar heeft de Fifa/uefa de ballen niet voor inderdaad.
Het is triest dat je van tevoren weet welke teams kampioen worden (psg, Juventus, Bayern) en welke teams in de halve finale gaan staan (als ze elkaar niet loten), Bayern Barca en Real.
Zit geen spanning meer in voetbal heb ik het idee, geld regeert, met heel af en toe een uuitzondering (wellicht Leicester nu, al kan dat ook mis gaan)

15 februari 2016 om 08:47

Waarom is het te laat voor een salarycap? Gewoon invoeren , niet meer dan 5 miljoen euro klaar uit! Spelers krijgen ook nog eens tekengeld, promotiegeld en nog vele bonussen!

15 februari 2016 om 11:19

Het gat wordt misschien kleiner met een salary cap van 5 miljoen euro. Maar dan nog gaan spelers niet voor 1 of een half miljoen in Nederland spelen, als ze ergens anders 5 kunnen verdienen. Het niveau in competities als de onze gaat daardoor echt niet omhoog.

15 februari 2016 om 09:15

Een salary cap is wettelijk onmogelijk in landen die een moer geven om arbeidsrecht, nl. landen buiten Noord-Amerika. In NA is die salary cap enkel mogelijk omdat de clubs een cartel vormen.

15 februari 2016 om 10:54

Het blijkt wel mogelijk te zijn bij overheidsinstantie dat ze niet meer mogen verdienen dan een minister salaris. Echter dat is enkel in NL. Bankiers trekken naar buitenland of veelal naar Engeland omdat daar de salarissen ook bizar zijn. Het zou kunnen werken maar dan moet wel elk land hierin meegaan.

Dit laat zien hoe verrot het voetbal eigenlijk is geworden. Niet het idee, maar dat het idee nodig is om het voor de rest uitdagend te houden.

Denk dat fans hier niet op zitten te wachten om in het weekend ergens naar af te reizen om hun club te steunen.

15 februari 2016 om 08:53

Dat boeit ze weinig, of de fans hun eigen club wel of niet kunnen zien.
Als de rijke zakenlui en sponsoren maar in het stadion zitten, dan is alles best.

15 februari 2016 om 08:59

Het gaat niet meer om de fans in het stadion, desnoods zetten ze er 50000 dummies neer met een geluidsband.
Het gaat ze om het TV geld.
Het voetbal is totaal kapot. Engeland (Sky Sports), dank je wel voor het verkrachten van mijn geliefde sport.

15 februari 2016 om 09:37

Hoezo is het voetbal gelijk naar klote? Kijk naar Leceister City, daar kunnen engelse topclubs veel van leren. Het is niet zo dat veel geld voetbal kapot maakt. Niet elke talent zal gelijk voor het geld gaan. En bij veel geld krijg je ook veel miskopen. (Bijv. Benteke)

15 februari 2016 om 10:32

@zermattperson
Leuk en aardig maar dat is eenmalig. Een uitzondering die de regel bevestigt. Over het algemeen wordt ook in Engeland een club met heel veel geld kampioen zoals City of Chelsea.

15 februari 2016 om 11:22

Denk dat de meeste fans eerder geneigd zijn om in het weekend ergens naar af te reizen dan doordeweeks. Een weekendje weg is makkelijker gemaakt dan doordeweeks vrij moeten nemen.

Tja het is al jaren duidelijk dat de opzet voor de CL en EL anders moet. Het is echter ook een dingetje met twee gezichten.

Enerzijds wil je diversiteit en kleinere clubs de kans te geven om te stunten. Anderzijds wil je clashes zien tussen Barcelona en Bayern.

In de huidige opzet is het laatste eigenlijk 'het doel' van de Uefa, namelijk het ervoor zorgen dat de grootmachten overblijven en elkaar in een eindfase bestrijden. Denk dat de prominenten van de Uefa allemaal een harde plasser krijgen als dit jaar de finale zal gaan tussen Barca en Bayern.

Maar door een Europese B-competitie op te zetten zet je jezelf alleen maar verder weg van het topniveau. Denk dan ook niet dat dit de oplossing is.

Ikzelf ben nog altijd voor de terugkeer van het oude UEFA-cup systeem. Geen groepswedstrijden, maar louter knock-outs en dan geen 2 toernooien, maar gewoon 1 toernooi voor alle clubs die 'europees' halen. Geen 'geplaatste' clubs meer en geen regels meer voor de loting. Gewoon alle clubs in 1 bak en husselen. Treffen Bayern en Barcelona elkaar in ronde 1? Jammer dan.

Dat vergroot in elk geval de spanning. Bovendien kunnen kleine clubs over 2 duels gemakkelijk boven zichzelf uitstijgen en stunten tegen een topper, dan over 6 duels in een groepsfase.

15 februari 2016 om 09:10

Gaat nooit niet gebeuren, clubs hebben dan het risico veel geld mis te lopen, en daar stemmer de toppers tegen. Zelfs Ajax, toen Ajax kampioen werd en de CL kon gaan spelen ging het bij de supporters veelal om de mooie affiches die dit kon opleveren. Maar bij de directie hoorde je maar 1 signaal, hoeveel geld zouden ze kunnen gaan vangen. Ook in de media werd veelal gesproken over het geld wat ze kunnen bijschrijven. Voetbal is een bijzaak, geld is de hoofdzaak nu. Er staat teveel op het spel, ik hoop dat die bubbel snel klapt en eens een grote Europese club omvalt.

15 februari 2016 om 09:25

Of het haalbaar is of niet is bijzaak, het is simpelweg een voorkeur die ik heb

Alles word kapot gemaakt zo, ook dat Ek 2020 in verschillende landen , Wk 2022 in Qautar in de Winter hoe verzin je het?

Alle topclubs uit B landen in een compeitie zetten , dat gaat vervelen niemand zit hierop te wachten , het is leuk om tegen Benfica, Zenith te spelen in een knockout fase, groupsfase maar niet in een competitie! Wie heeft er zin om even naar Rusland te gaan voor een competitie wedstrijdje!

De competities eerlijker maken , t.v gelden eerlijk verdelen over alle clubs!
Kijk eens naar Amerikaanse sporten waar men er alles aan doet , om gelijkwaardige teams te behouden ! Voetbal draait toch om spanning !

Wel enorme geografische verschillen binnen de competitie, mocht dit ooit doorgang vinden. Maar je kunt wel een mooi sterk deelnemersveld maken:
Porto
Benfica
Sporting
Cska
Spartak
Zenith
Anderlecht
Gent
Brugge
Dynamo Kiev
Shakhtar
Dnjepr
Psv
Ajax
Feyenoord
Fenerbahce
Galatasaray
Besiktas

Zal wel nooit van de grond komen. Landen hieronder, zouden in een C divisie terecht komen en dan zou ik met promotie/degradatie onderste 3 spelen + play-offs met de landen competities. Dus dat de slechtste club uit Nederland promotie/degradatie speelt tegen bijvoorbeeld de Nederlandse kampioen AZ. Utopisch verhaal vooralsnog denk ik.

15 februari 2016 om 09:18

Filosoferen is altijd leuk, dit zou dan een A-competitie kunnen worden:
Chelsea
Man Utd
Man City
Arsenal
Liverpool
Real Madrid
Barcelona
Atletico
Sevilla
Bayern
Dortmund
Leverkusen
Wolfsburg
Juventus
Napoli
Inter
Psg
Monaco

en dan een C-competitie met bijvoorbeeld

Basel
Young Boys
Zurich
Sparta Praag
Slovan Liberec
Viktoria Plzen
Olympiakos
Paok
Aek
Steaua
Dinamo Boekarest
Red Bull Salzburg
Austria Wien
Dinamo Zagreb
Rijeka
Apoel
Legia
Maccabi Tel Aviv

15 februari 2016 om 09:27

Is er in de C-competitie geen plaats voor Nederlandse teams?

15 februari 2016 om 09:30

Nee, die kunnen via de nationale competitie promoveren naar de B klasse, waar Nederland in speelt. Je kunt bijvoorbeeld ook nog bedenken dat de Nederlandse teams moeten zorgen dat ze gezamenlijk niet als laatste in de B-liga eindigen, want dan degradeert het land naar de C-klasse. Er zitten natuurlijk allerlei haken en ogen aan maar ik ben alleen maar even aan het filosoferen.

15 februari 2016 om 21:49

Met een salary-cap ga je er ook niet komen. Te makkelijk te manipuleren met onderhandse betalingen, sponsorovereenkomsten, portretrechten etc.

Weet je wat wel zou werken, een player-roster zoals in Amerika. Zoals bij WK's dat je max. 24 A- contractspelers in je club mag hebben.

Op deze manier kun je niet het niet meer verantwoorden á la Man City 6 spitsen te hebben lopen.

Op deze manier zijn de selecties gelijkwaardiger en kunnen we veel vaker van de beste spelers genieten. Nu zitten er regelmatig spelers die ergens anders een publiekslieveling zouden kunnen zijn te verpieteren op de bank.

Op deze manier dwing je clubs heel erg goed na te denken over het aankoopbeleid, maar ook over hun jeugd! Want daar moet evt. gaten in je selectie mee dichten.

Ook zouden we de wintertransferperiode moeten afschaffen, geeft alleen maar onrust en succesvolle kleinere clubs kunnen dan niet meer leeggekocht worden.

15 februari 2016 om 09:27

Waarom zet je Feyenoord erbij

Op de Europese ranking staat Feyenoord op plek 100, en moet het onder meer AZ en FC Twente nog boven zich dulden. Die zouden - afgezien van Twente in deze situatie - eerder voorrang krijgen om in zo'n B-competitie te komen dan Feyenoord.

Als er zo'n competitie zou komen, dan zou het op basis van de Uefa ranking moeten. De bovenste 15 clubs in divisie 1 and so on and on... Dan zou Ajax als enige Nederlandse club (plek 29) in afdeling 2 komen, PSV in 3.. Kampioen promoveert naar de A-klasse, Nummer laatst degradeer naar een klasse eronder.

15 februari 2016 om 09:32

Kan, maar je kunt ook eerst naar land indelen. Dus land 1-5 van de coefficientenlijst zit in A; 6-11 in B etc. en daarna op basis van de nationale competitie de afgelopen 5 jaar de afgevaardigden van een land in die liga kiezen.

Beter dan de eredivisie van nu, ik zou nog liever vandaag dan morgen iig samengaan met de belgische competitie. Goed voor het niveau voor beide.

15 februari 2016 om 09:14

Dit is ook iets wat beiden landen zouden moeten nastreven, ik ben al bijna 10 jaar een voorstander van een Beneliga, gooi van mijn part Luxenburg met hun teams erbij in de lagere divisies. En clubs uit het Noorden van NL moeten niet zeuren over afstanden, in Duitsland zijn de afstanden 10x zo groot.

15 februari 2016 om 09:24

Je kunt ook één Bene Liga doen met bijvoorbeeld

Anderlecht
Club Brugge
AA Gent
Oostende
Genk
Luik
Zulte
Psv
Ajax
Feyenoord
Az
Vitesse
Heracles
Utrecht

En dan daaronder gewoon een Nederlandse competitie met 14 clubs en een Belgische competitie met 14 clubs en dan aan het eind van het seizoen spelen de slechtste 3 uit beide landen met de beste 3 uit de nationale competities een nacompetitie. En dan spelen de beste 4 clubs per land uit de Bene Liga nog een keer tegen elkaar voor de Europese plekken.

15 februari 2016 om 10:23

"en clubs uit het Noorden moeten niet zeuren over de afstanden."

Doen wij dit dan? Ik zie een Beneliga wel zitten. Ik ga namelijk veel liever uit naar Club Brugge of Standard Luik dan naar, met alle respect, Roda of Excelsior.

15 februari 2016 om 10:26

absoluut. gooi de nederlandse eredivisie en belgische pro league samen en 'binnen de kortste keren' zitten we op bundesliga niveau (bayern munchen daargelaten). 20 ploegen met 3 zakkers die plaats maken voor de kampioen uit de belgische en nederlandse 2de klasse de winnaar van de confrontaties tussen hun nummers twee. wie wil geen feyenoord-anderlecht, ajax-gent, psv-club brugge, utrecht-standard zien? tv-gelden en budgetten zullen zienderogen stijgen; logischer en beter dan deze gekke europese pseudo-competities.
in éénder welk model (samen of apart) zit wallonië vanuit demografisch/financieel standpunt sowieso met slechts 2 vertegenwoordigers, standard dat vroeger al heeft aangedrongen op een beneliga en charleroi dat zich ook moet kunnen handhaven in een eengemaakte competitie, zeker met de extra centen erbovenop.

15 februari 2016 om 12:01

Inderdaad. Ik zou graag een grote competitie met 20 clubs, dan heb je ook meer wedstrijden en dat betekend meer recettes en TV geld. Een sterke 2de en 3de divisie daaronder met ook 20 clubs. Graag luxemburg erbij, er zit nu weinig maar er zit wel veel geld, ik zie het zo gebeuren dat een rijke luxemburger ala hoffenheim een club opbouwt en dat is goed voor het niveau. Qua belastingklimaat ook iets aantrekkelijker maken zodat clubs minder kwijt zijn aan salarissen.

15 februari 2016 om 09:19

De Waalse voetbalbond gaat hier helaas nooit mee akkoord gaan, tenzij je hen naar Belgisch model overdreven veel geld toestopt. Ze hebben nu maar twee ploegen (moeskroen is een farce) in 1e klasse, waarvan er één (charleroi) dreigt af te vallen in een Bene Liga. Ze gaan nooit willen spelen in een dominant Nederlands(talig)e competitie.

15 februari 2016 om 11:49

Lol dan gaan ze toch lekker niet akkoord. Ik heb niet het idee dat iemand moeskroen en charleroi zal gaan missen. Niet meegaan is hun eigen doodsteek toch?

15 februari 2016 om 12:02

Nou dan starten ze maar een waalse competitie, hooguit Luik zal gemist worden.

Als je gewoon minder geld in de CL kan verdienen en meer in de Europa League, dan worden er meer clubs kapitaalkrachtiger.
Ook t puntensysteem vibd ik niet eerlijk. Real en barca halen zoveel punten binnen dat er nog veel Spaanse clubs in de CL en Europa League uit mogen komen. Iden voor Engelse clubs. Gewoon terugdraaien en meer clubs uit andere landen in de Europa League. Ook de Europa cup 3 terug is misschien een idee.

15 februari 2016 om 09:54

Dat valt reuzen mee. Spanje domineert weliswaar de UEFA-ranking, maar dat wil niet zeggen dat zij meer CL of EL deelnemers mogen inschrijven dan nummer 2 Duitsland of nummer 3 Engeland. Spanje had dit jaar 5 CL deelnemers. Dat komt niet doordat Spanje nummer 1 staat in ranking, maar doordat Sevilla FC als EL winnaar buiten top 4 in nationale competitie van Spanje viel. Dus Engeland en Duitsland kunnen ook gewoon 5 deelnemers CL inschrijven als een van hun clubs EL wint en buiten top 4 valt.
Zelfs Frankrijk, Italië en Portugal kunnen 5 deelnemers inschrijven voor CL, maar dan moeten de CL winnaar en EL winnaar buiten top 3 vallen van hun nationale competitie.

De CL wordt pas interessant als de knock-out fase in gaat. Daarvoor spelen de meeste topteams berekenend en sparen ze met regelmaat hun topspelers. Deze opzet is niet leuk voor de toeschouwers en alleen maar goed voor de clubs met veel geld. Het beste voor het voetbal zou zijn als er weer ouderwets alleen de kampioen van elk land mee zou doen en dat er gelijk een knock-out fase ingaat. Geen oer saaie potjes meer in de poule fase.
Aangezien de grote clubs bepalen wat er gebeurd en dat de Uefa schijt heeft aan de toeschouwer zal dat nooit gebeuren en zullen de grote clubs steeds rijker worden en het verschil in kwaliteit alleen maar toenemen. Misschien is zo'n ECA niet eens zo'n heel gek plan, als de Uefa daar niet voor gaat liggen?

Nederland is over één a twee jaar zijn CL-plek voor de kampioen kwijt en dan holt het niveau nog verder achteruit. De tijden dat spelers als Ibrahimovic en Suarez de eredivisie een aantal seizoenen aandeden lijken al voorbij. Talenten als Bazoer gaan ook niet zolang blijven als voorheen Afellay of Sneijder. We vinden het al heel uniek en bijzonder dat een Nl'se club eens is overwinterd in de CL (en dat is het helaas ook geworden). Een fusie met minimaal België lijkt me dus zeer verstandig.

15 februari 2016 om 09:51

Dan komt de NL kampioen in de voorronde van de CL met andere kampioenen, dat zou nog wel moeten lukken.

15 februari 2016 om 14:00

Ajax moest dit jaar tegen de nummer 2 uit oostenrijk en dat ging al niet al dramatisch. Tegen de kampioen zie ik het zeker niet lukken. Er moet zeker niet te gemakkelijk over gedacht worden.

CL is de competitie voor kampioenen, niet voor een nummer 4 of 5
gewoon alle kampioenen dus ook van wales en ijsland in een pot en dan maar knockout wedstrijden
met vooruit de toplanden een nummer 2 erbij

daarnaast gewoon een europaleauge voor nummer 2 t/m 5 of 6 en ook gewoon iedereen in een pot en loten

en dan weer een beker voor bekerwinnaars

maar dat gaat de uefa nooit doen, want de CL en uefa cup brengen op deze manier het meeste op en daar gaat het alleen nog maar om!

Gewoon alles zo laten als het nu is, CL is toch bijna altijd leuk om te kijken ?
En tegen het geld kun je toch niet op. verschillen zullen alleen maar groter worden.

15 februari 2016 om 11:25

CL Wordt in mijn ogen pas leuk als de knock-out fase begint. Voor die tijd worden er vaak spelers gespaard en is een bloedeloos gelijkspel regelmatig genoeg voor beide partijen. De CL is uitgegroeid tot een melkkoe voor de rijke clubs. Het is eigenlijk een top 16 die bepaald, terwijl er in Europa honderden betaalde clubs zijn die door deze structuur helemaal kansloos zijn om uberhaubt aan de CL mee te doen. Rijke clubs worden steeds rijker het geld gaat alleen naar de clubs die nu de macht hebben en dat willen ze angstvallig zo houden.

It's all bout the money! De lokale helden spelen al lang niet meer voor 'jouw' club. Ik ga ga net zo lief voor 2euro naar de 4e klasse op zondagmiddag, gebeurt altijd wat! Al dat geld voor het voetbalbedrijf BVO en maar ergeren. Er gaat meer geld in om dan ooit, en het niveau blijft dalende. En toch maar weer een seizoenskaart dit seizoen, wat is dat toch?

Waarom al die onzin over andere competities starten opperen om met het grote geld van Engeland een beetje mee te kunnen? Waarom niet gewoon heel simpel ervoor zorgen dat het grote geld totaal nutteloos wordt in het voetbal. Zet een transferlimiet in voor alle Europese clubs dat je €30 miljoen per seizoen mag besteden. Daarnaast een salarycap invoeren en uitzondering maken voor 2 spelers. Dan heeft Engeland niets aan het grote geld en kunnen ook meteen de clubs uit de kleinere competities weer aanhaken. Of zijn die landen daar dan weer bang voor dat er meteen heel veel landen weer gelijk waardiger zijn en ze minder prijzen zullen gaan pakken in de toekomst omdat de CL bijvoorbeeld dan weer veel interessanter wordt en het dan gaat over goed beleid voeren bij een club en opleiden in plaats van alleen maar kopen.

Ik blijf me toch altijd weer verbazen hoe dergelijke processen tot stand komen.
Zullen clubs als Utrecht en Groningen ook zijn ingelicht mbt deze plannen? Of clubs als Excelsior en Roda?

Ik ga er namelijk vanuit dat dergelijke 'competitie' nogal wat invloed heeft op onze nationale competitie. Wie beslist of dit er gaat komen? De Knvb? Ajax, PSV en Feyenoord?

En ja, de CL is voorspelbaar. Net zo voorspelbaar als de eredivisie en de JL.

Dus? Dat is inherent aan de verdeling van gelden. Met een nieuwe competitie worden de verschillen nationaal toch ook weer groter! Ajax en PSV hebben namelijk meer kans om verder te komen en dus meer geld op te strijken.

Een fusie met Belgie heeft totaal geen zin en zal de definitieve doodsteek worden. Het niveau gaat alleen omhoog in de eerste 3 jaar waarin de topclubs en subtoppers dit het nog daadwerkelijk zijn. Al deze clubs strijden om één CL ticket, topclubs die hier vaak misgrijpen blijven geen topclubs. Het niveau zal vanzelf weer dalen.
Voor hoeveel meer tv geld gaat dit zorgen? Zit de Nederlander te wachten op Heerenveen - Genk of kijkt deze liever naar Heerenveen - Cambuur?
Kan Genk - Gent ons meer vermaken dan Sparta - Feyenoord of NEC - Vitesse?

Besef dat voor clubs als Nec, Sparta, NAC ,willem 2, Heracles, Twente dit wellicht een echt einde zou betekenen in een tweede divisie. Doorstroom van goede Nederlandse voetballers wordt ook minder, gezien dit niveau nog harder zal dalen. Aan de top zal de taart ook niet groter meer worden dan deze nu is, enkel krijgen minder clubs een stukje. Gevolg, niveau is niks hoger geworden, kijker haakt af en Nederland stelt nog minder voor dan het nu al voor stelt. Wij hebben gewoon geen interesse in de Belgische clubs en uiteindelijk betalen wij als kijker hoeveel geld onze clubs bezitten.

15 februari 2016 om 13:04

Dat valt te betwijfelen, het kan 2 kanten op. En het is moeilijk te zeggen hoe dat uitpakt.
Wanneer er meer tegenstand is in de de competitie worden spelers sneller beter, raken gewend aan betere tegenstanders en komen daardoor misschien verder in Europees verband. Daardoor komen ze weer hoger in de coëfficiëntenlijst en weer meer plekken voor Europa.
Wanneer we op deze voet doorgaan zullen we alleen maar verder zakken en hebben we ook steeds minder plekken voor Europees en zal het niveau nog verder dalen.

Daarnaast ben ik van mening dat een voetballiefhebber liever een wedstrijd ziet als PSV - Standard en Ajax - Anderlecht dan Ajax - De Graafschap en Cambuur - Excelsior.
Dat derby's als Heerenveen - Cambuur en NEC - Vitesse gaan verdwijnen is vooral voor de aanhangers van deze clubs jammer. Maar of de fans van andere verenigingen daar nou echt rouwig om zouden zijn wanneer hier een aantal topwedstrijden voor terugkomen?

Het kan inderdaad zo zijn dat het voor sommige clubs desastreus is. Maar als je weer een beetje mee wil doen in Europa zal er toch iets moeten gebeuren. Als we op deze manier blijven doorgaan zakken we alleen maar verder af.

Het hele probleem in de voetbalwereld is gewoon 'geld'. Het is al jaren te voorspellen welke clubs CL spelen en ook welke clubs kanshebber zijn. Door deze Europese B-liga op te richten - wat volgens mij gewoon een nieuwe vorm van een EL is - wordt dit alleen maar erger.

De Fifa zou m.i. gewoon helemaal opnieuw moeten beginnen met beleid, regels, etc. zodat de huidige voetbalwereld helemaal hervormd kan worden. Ik begrijp als geen ander het besef van vraag en aanbod, maar in een vrije economie, betekent dit dat dat de meest kapitaalkrachtige landen/clubs het beste materiaal kunnen kopen, waarmee uiteindelijk ook gewoon kampioenschappen etc. worden gekocht. Dit is precies hetzelfde als de ketenvorming in onze maatschappij (de grote bedrijven worden groter en groter, en de kleine lokale bedrijven worden steeds meer verdreven). Is dit wat we in de voetbalwereld ook willen?

M.i. zou er een grens moeten worden gesteld qua bijv. uitgaven voor spelers. Dat Messi een absurd salaris verdient kan mij (voor Messi zelf) niet deren. Maar wel dat dit enkel gedaan wordt om andere clubs af te troeven. Wat maakt het nog uit of je 30 miljoen per jaar verdiend als voetballer of 2 miljoen. Stel dat je als speler max. 2 miljoen mag verdienen; een salaris wat ook betaalbaar is voor bijv. Ajax. Dan kan ik me voorstellen dat er genoeg spelers zijn die niet perse bij Barcelona willen spelen om daar op de bank te belanden (en te cashen), maar liever bij een club als Ajax in de basis kunnen voetballen. Datzelfde geld voor de koopsommen van spelers, televisierechten die worden verkregen, etc. Geld is tegenwoordig noodzakelijk om op sportief vlak iets goed te doen; oftewel: een voorwaarde. Ik meen dat de NBA dit bijvoorbeeld wel dit soort richtlijnen heeft.

De voetbalwereld heeft tegenwoordig nauwelijks nog wat met voetbal te maken, alleen nog maar met Geld Geld Geld Geld en Geld.

Ach rot lekker op met die grote clubs. Ze verpesten het voetbal toch als je kijkt naar de prijzen voor seizoenskaarten in de premier League dan hoef ik dat echt niet hoor! Ik zie meer erin om terug te gaan naar de oude gouwe Europacups lekker de kampioenen van Europa tegen mekaar laten spelen. Het is allemaal naar de klote gegaan toen de champions League begon.

Met een salary-cap ga je er ook niet komen. Te makkelijk te manipuleren met onderhandse betalingen, sponsorovereenkomsten, portretrechten etc.

Weet je wat wel zou werken, een player-roster zoals in Amerika. Zoals bij WK's dat je max. 24 A- contractspelers in je club mag hebben.

Op deze manier kun je niet het niet meer verantwoorden á la Man City 6 spitsen te hebben lopen.

Op deze manier zijn de selecties gelijkwaardiger en kunnen we veel vaker van de beste spelers genieten. Nu zitten er regelmatig spelers die ergens anders een publiekslieveling zouden kunnen zijn te verpieteren op de bank.

Op deze manier dwing je clubs heel erg goed na te denken over het aankoopbeleid, maar ook over hun jeugd! Want daar moet evt. gaten in je selectie mee dichten.

Ook zouden we de wintertransferperiode moeten afschaffen, geeft alleen maar onrust en succesvolle kleinere clubs kunnen dan niet meer leeggekocht worden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren