Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Waarom neemt Overmars geen ontslag? De RvC maakt de dienst uit’

Laatste update:

Ajax mag van de Raad van Commissarissen pas een nieuwe aanvaller halen wanneer er iemand verkocht is en daardoor beginnen de supporters de hoop op de komst van een geschikte spits te verliezen. Jack van Gelder begrijpt niets van de gang van zaken in de Amsterdam ArenA.

/

De presentator en commentator plaatst vraagtekens bij de rol van directeur spelersbeleid Marc Overmars: “Waarom neemt Overmars geen ontslag? De RvC maakt de dienst uit. De supporters zijn de dupe van een gebrek aan durf en slagvaardigheid”, aldus Van Gelder op Twitter.

“Hij mag geen echte versterking aantrekken en slaagt er niet in om 'ballast' te verkopen. Prima job dus.” De RvC van Ajax bestaat overigens uit Hans Wijers, Leo van Wijk, Theo van Duivenbode en Ernst Ligthart.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Begin er ook steeds meer aan te twijfelen of Overmars en de scouting nou wel de schuldigen zijn indd

29 januari 2016 om 22:35

Het probleem is dat Ajax beursgenoteerd is. Het is een bedrijf geworden dat alleen maar winst wil maken, met het kopen van jonge talenten, ze laten rijpen en dan liefst redelijk snel weer met veel winst verkopen. En meteen weer ruimte voor de volgende. Snel van de beurs af !

29 januari 2016 om 23:31

Er zijn wel meer clubs beursgenoteerd...

30 januari 2016 om 12:19

Idd hie kan een club nou in vredesnaam een bedrijf zijn dat komt ajax niet ten goede van de beurs af!

Misschien is de RVC de shit die Overmars haalt en die je niet meer aan de straatstenen kan slijten meer dan zat? Zie rapport Ling voor zijn straat aan miskopen en breedte aankopen.

Maar geen gek idee als hij vertrekt ook wat mij betreft

29 januari 2016 om 21:52

Zoals ik al eerder, zeio, het staat de RvC vrij om advies in te winnen, net zoals ze bij Ling hebben gedaan. Ze kunnen gewoon een extern bureau inhuren en zelf een geweldige creatieve aanvaller halen. Beetje laf om je dan achter eerder aankopen van enkele jaren terug te verschuilen.

29 januari 2016 om 21:58

@ Speedyafc

Wat een onzin!
Overmars heeft de verkeerde spelers gehaald en moet daarom nu eigenlijk opnieuw de markt op. De spelers die overbodig zijn raakt hij niet kwijt. Hij had zijn geld beter moeten besteden dan was er nu geen noodzaak geweest om de markt op te gaan. Het is volkomen logisch dat de RvC nu eerst verkopen wil zien, het is de taak van de RvC om te voorkomen dat er weer te veel overbodige jongens onder contract blijven staan. We hebben meer dan genoeg spelers, de kwaliteit valt echter vies tegen op sommige posities. Daar gaat de RvC niet over, maar Overmars. Overmars moet dus eens in de spiegel gaan kijken.

29 januari 2016 om 22:11

IDD de RVC kan je niet verantwoordelijk houden voor het halen van Milik en Sanogo en dan nu verzoeken om een nieuwe spits.
Ik zie ook heel graag versterkingen komen omdat het broodnodig is om de titel te halen. Maar ja, ik heb ook geen vertrouwen meer dat Overmars met wat goeds aankomt.

29 januari 2016 om 22:18

De titel is helemaal niet broodnodig. En de suggestie dat de RvC het werk van Overmars zelf maar moet gaan doen... echt waar slaat dit op? Munsterman constructietje.

29 januari 2016 om 22:20

Een miskoop zit er altijd wel bij, denk je werkelijk dat er iemand is die geen miskoop doet? De alom geprezen Brands heeft ook een lading miskopen op zijn conto staan van heb ik jou daar, Maher koste 8 miljoen.. laat weinig zien bv.

Het RvC doet het prima, maar meer omdat het financieel gezien gewoon te krap is om veel te doen op de transfermarkt, er is al flink geïnvesteerd en er staat geen CL of spectaculaire verkopen tegenover.

Hij kijkt wel in de spiegel en verbeterd zich zelf, ik zie echt een stijgende lijn en zijn grootste kwaliteit is vooral niet kopen en de jeugd de kans geven. Dat is de hoofdmode van Ajax, niet kopen, daarom moet je een technisch directeur daar vooral op afrekenen. Kijk je naar wat er uit de opleiding komt, nou dat is echt gewoon ongelooflijk, Tete en Riedewald spelen er alsof ze er al 10 jaar staan, Bazoer is absolute top, van de Beek en Cerny breken door.

Dijks, Gudelj, Milik en Younes zijn prima versterkingen, Heitinga is moeilijk te zeggen, maar alleen voor de ervaring al prima en Sinkgraven is ook afwachten.

Komt bij dat Becker, Andersen, Menig, Frenkie de Jong, Dolberg, Nouri, Muric, El Azzouzi, Hendriks zich op de achtergrond goed ontwikkelen en er ook nog aankomen.

Het enige probleem is dat Ajax qua ervaren spelers tussen wal en schip zit, met 1 miljoen is Heitinga het hoogst haalbare, zelfs spelers die het onderin de PD niet meer aankunnen (van der Vaart) stappen daarvoor niet uit bed. Wellicht moeten we meer gaan betalen, maar als dat betekend dat we geen budget voor de opleiding hebben (wat zo is op dit moment), dan tarten we het beleid dat de jeugd het moet doen bij Ajax. Kortom je moet eerst financieel sterker staan om dit te kunnen, daar wordt oa. door Overmars hard aan gewerkt, mede door hem is er een ontzettende buffer waar we mee kunnen investeren (stadion bv.).

29 januari 2016 om 22:38

Die limieten leggen ze zich zelf toch op? Lekker makkelijk om je daar achter te verschuilen. En het bank saldo groeit lekker door. Jippie

29 januari 2016 om 22:40

@ afcanats

Je hebt er echt de ballen van begrepen.
''...en zijn grootste kwaliteit is vooral niet kopen en de jeugd de kans geven. Dat is de hoofdmode van Ajax, niet kopen, daarom moet je een technisch directeur daar vooral op afrekenen.''

Daarom is Sinkgraven voor 7 miljoen euro gehaald terwijl Van de Beek nu al verder is en ook Nouri eraan zit te komen. Een van de redenen dat Jonk vertrokken is, is dit voorbeeld.

Een miskoop zit er altijd wel in. Dat is wel heel letterlijk bij Overmars, bij Brands niet. Die komt wel regelmatig een speler voor een verantwoord bedrag die direct een sleutelspeler wordt. Welke sleutelspelers heeft Overmars nu aangetrokken? Gudlej speelt mee, en de rest is of niet goed genoeg (milik) en zit op de bank of tribune (Vd Hoorn, Heitinga). De enige speler die het goed doet is Younes, maar die kan nog geen twee wedstrijden in de week spelen. Een kinderhand is snel gevuld bij jou. Het is werkelijk dramatisch wat er als directe versterkingen allemaal gekocht is onder Overmars. Overmars is gewoon niet klaar voor deze taak, Ajax moet een meer geslepen man halen als technisch directeur. Dat zou de beste aankoop in jaren zijn.....

29 januari 2016 om 23:00

@afcnats
Ik blijf me verbazen om je reacties. Je zegt: "met 1 miljoen is Heitinga het hoogst haalbare" waar haal jij die 1 miljoen vandaan? Ajax kon voor een kleine 3 miljoen ook een Moreno halen toch? Het contract net André Ooyer verlengen was nog goedkoper geweest.

Overmars maakt keer op keer de verkeerde keuzes. 8 Miljoen voor Sinkgraven terwijl je Zyech voor iets meer dan de helft kon halen bij dezelfde club een half jaartje eerder.
Kijk wat er voor Viergever en Van der Hoorn is uitgegeven om op de bank of op de tribune te zitten. Kan je toch beter een keer de goede keuze maken en iemand halen voor het veld?

En waarom zou je in godsnaam in die graftombe (arena) investeren? Ze zijn niet eens in staat een normaal veld neer te leggen. Het is vast weer heel zin vol om nu een nieuwe mat neer te leggen voor Ajax Feyenoord. Net of die in een weekje hecht. Ook weer niet echt over nagedacht. Nee beleid is ver te zoeken bij Ajax

29 januari 2016 om 23:50

@inti

Het banksaldo groeit zeker niet door en is er door incidentele inkomsten zoals CL geld en transfers. Zeker niet iets waar je echt op kunt bouwen, maar het biedt wel potentie om er wat meer te doen waar mee je structureel meer kan verdienen.

30 januari 2016 om 00:00

@hennie

Staat tegenover dat er heel veel jeugdspelers door zijn gebroken. Ik verbaas mij namelijk ook, koopt hij niks, is hij een goedkope zak. Koopt hij wel wat, kijk hij niet naar de opleiding.. Koopt hij iets goedkoops en goeds is het een gelukstreffer of iemand anders die het heeft geregeld. Met andere woorden, het is nooit goed!

Het zit hem in de nuance, het middenveld moest direct versterkt worden vorig jaar winter helemaal, onze selectie was heel krap mede ook omdat er nog geen echte vervanger voor Blind was opgestaan of gekomen. Andersen viel met name tegen. Daarnaast, er is 21 miljoen winst gemaakt er was nog CL geld, dus het was het juiste moment om daarvan wat te investeren.

Jonk is ontslagen... omdat hij niet goed communiceerde en niet samenwerkte, wel essentieel binnen een Bvo.

Je zegt dus dat Brands geen miskopen doet.. Maher niet voor meer dan Sinkgraven gehaald heeft niks laten zien bij Psv, Zanka, Tyton, Schaars, Poulsen?, Boljevic ook al allemaal even geweldig, tenminste dat zeg jij hier blijkbaar.

Bazoer, El Ghazi, Gudelj, Dijks zijn sleutel spelers.. Cerny, Muric, Frenkie, Younes, Milik, de Jong hebben die potentie. En nogmaals de hoofdmode is opleiden, niet aankopen. Het is juist de kunst om niet die LCV te halen die iedereen wou, maar Riedewald de ruimte te geven. Zo ook met Sisto, we zijn met Cerny beter af op termijn.

Het meest ideale is nog wel dat we gewoon geen aankopen hoeven te doen en alles met de jeugd kunnen opvangen, dat zal niet lukken maar dat is het extreme streven en dat is goed. Overigens komen we daar dichter en dichter bij in de buurt, het middenveld puilt uit van het talent de vleugels ook, echt 0 aankopen nodig daar en moeten we zelfs verkopen om talenten de ruimte te geven. Enkele posities daar moeten we creatief zijn, LB en de spits positie (ook veel talent aanwezig) dat zijn de zwakke plekken.

30 januari 2016 om 00:09

@hansje..

Hebben we Moreno nodig? Hij zou Riedewald gigantisch in de weg hebben gestaan, Riedewald gaat nog minimaal 15 miljoen opleveren.. Moreno dan mag je blij zijn dat je break even draait. En is Moreno beter? Nee, vind ik niet.

1 Miljoen.. dat is het salarisplafond van Ajax, dat is het bedrag waarmee Overmars moet werken.

Ziyech en Sinkgraven.. het is om het even hoor, Ziyech heeft een beter schot, Sinkgraven is sterker in de dribbel bovendien sinkgraven was dan wat duurder, maar ook jonger. Beide nog weinig laten zien in de top van NL, beide wel de potentie om dat te kunnen. Daarnaast was die 7,5 miljoen totaal geen probleem vorig jaar, anders hadden we wellicht 28 miljoen winst gemaakt.

Je moet investeren, ook in de breedte. En je moet het ook in perspectief van het moment plaatsen, Alderweirld ging eruit voor 7 miljoen, er was nog maar een RCV uit de opleiding die nog niks had laten zien, sterker nog aan Veltman werd zwaar getwijfeld of dat wel een echt een talent was. Dan moet je versterken, je investeert de helft van je transferbedrag, prima! Alles moet dubbel bezet zijn en ja daar mag je best een paar miljoen voor uitgeven. Voor Mike jammer dat Veltman de concurrentie strijdt won, maar hij is nu wel belangrijk en kan wat mij betreft moeiteloos het stokje overnemen. Geen overbodige luxe hoor, eerder perfect!

Waarom? Nou om meer inkomsten te genereren en er wordt al geïnvesteerd namelijk voor het toekomstige EK, betaald ajax geen rooie cent voor, maar het heeft er wel baat bij, prima beleid! Je kunt ook in je complex investeren, vastgoed, whatever als je maar meer structurele inkomsten genereert

30 januari 2016 om 11:55

@ afcanats

Het was juist de bedoeling dat we geen breedte aankopen meer zouden doen, er zouden alleen nog spelers gekocht worden die meteen of op hele korte termijn iets toevoegen. Het verleden (maar ook het heden) heeft vaak genoeg aangetoond dat breedte aankopen 99 procent van de tijd niet het gewenste niveau hadden. Dus zou daarvoor die plaatsen opgevuld worden vanuit de jeugd.

Wat het salaris plafond betreft, ook daar mag men een uitzondering voor maken als het zou gaan om een bijvoorbeeld een goede internationaal ervaren speler. Zoals ze ook een constructie bedacht hadden om Eto drie miljoen te geven als hij naar Amsterdam zou komen.

Het verbaasd mij elke keer weer hoe jij steeds maar weer met halve waarheden aan komt zetten. Om vervolgens geheel kritiekloos alles daadwerkelijk maar recht te praten wat krom is wat Overmars betreft.

Ajax moet nu ook geen paniekaankopen gaan doen, zeker niet vlak voor het sluiten van de transfermarkt.

Is toch al lang bekend. Ze drijven het weer op de spits. Komen ze straks met Finnbogason aan denk ik.

Vorig jaar heeft Overmars al een paniekaankoop gedaan in de winter.

Met Sinkgraven. Dat geld had hij beter kunnen houden en kunnen investeren in een fatsoenlijke spits. Ik zie net dat Gertjan Verbeek met een hele leuke optie komt, die Drmic is natuurlijk een veel betere optie dan Milik en Sanogo. Maar, nogmaals, ik begrijp heel goed dat Overmars geen vrij spel krijgt op dit moment. Hij heeft zich daar niet voor bewezen en heeft zelf de verkeerde aankopen gedaan waardoor de selectie nu nog altijd niet in orde is.

29 januari 2016 om 22:11

Milik is een prima investering! We hebben inderdaad een zwakke plek, ook omdat Sanogo wat tegenvalt vooral qua blessures. Echter als Dolberg het over twee jaar ineens is, dan hoor je mensen zoals jou in geen velden of weg meer over Overmars. Zo ook bij Bazoer, met andere woorden, hij zal het in jouw ogen nooit goed doen.

29 januari 2016 om 22:15

@ afcanats

Milik is 3x niks. Een waardeloze spits. Hij kan totaal niet meevoetballen en maakt ook nog eens te weinig goals. Ajax heeft in mijn optiek eigenlijk twee nieuwe spitsen nodig, maar ik zou al heel erg blij zijn als we een fatsoenlijke spits in de basis kunnen opstellen. Tot die tijd maar El Ghazi in de spits. Overmars bakt er helemaal niets van als het gaat om directe versterkingen voor Ajax 1. De ene na de andere miskoop.

29 januari 2016 om 22:24

Te makkelijk, hij is bij heel wat doelpunten betrokken, wordt ook totaal niet goed aangespeeld vind ik. Ik denk we Milik echt moeten koesteren al moet er inderdaad een betere concurrent bij. Wellicht aankoop Dolberg, zou niet de eerste zijn die het op jonge leeftijd waarmaakt.

Je slaat echt door.. Dijks is een geweldige versterking, Gudelj zorgt oa. voor de verdedigende stabilteit en dat Ajax niet meer zo dom tegengoals weggeeft, Bazoer is een wereldaankoop, Younes is de beste voorhoede speler van Ajax, meeste dreiging en kan in tegenstelling tot Kishna wel een pion voorbij komen.

29 januari 2016 om 22:44

@ afcanats

Dijks is een geweldige aankoop haha. Dijks is een prima kerel om erbij te hebben, maar eerst weggestuurd en toen voor meer geld teruggehaald. Hij doet het goed, maar om nu van een geweldige versterking te spreken.....

Gudelj speelt mee, maar is geen sleutelspeler. Younes is de beste voorhoedespeler, maar dat komt omdat er voor de rest veel te weinig kwaliteit in de voorhoede loopt. Bazoer is een wereldaankoop, maar een jeugdaankoop evenals El Ghazi. We hebben het hier over directe versterkingen voor Ajax 1 (heitinga, Vd Hoorn, Viergever, Milik, Sinkgraven) , zoals dat nu ook de bedoeling is van Overmars met een spits. In directe versterkingen voor Ajax 1 faalt Overmars 9 van de 10 keer. Je zult ze nooit alle 10 goed hebben, maar de helft van je aankopen moeten toch kunnen slagen of vind jij van niet?

29 januari 2016 om 23:30

@hennie

Prima kerel? Gewoon een fikse versterking! En dan druk ik het nog maar lichtjes uit. Eerst weggestuurd met een reden en met een optie, die stap heeft hem ontwikkeld en Ajax kon hem door die clausule voor de neus van de concurrentie wegkapen. Goed beleid!

Gudelj wint zoveel duels, zo belangrijk, wordt wel vaker niet gezien door Ajax supporters, ook zonder bal belangrijk en heeft daarnaast een karrevracht aan assists uit voornamelijk dode spelmomenten (over versterking gesproken), maar hij brengt vooral gif, professionaliteit en gogme, verslapt niet en dat was het manco van Ajax vorig jaar, exact wat we nodig hadden!

Laat Ajax nou vooral een beleid hebben gericht op opleiden.. maakt het niet minder geniaal dat je Bazoer voor 50.000 haalt en nu al voor 50 miljoen kan verkopen. Het is geen toeval dat dit soort jongen zo makkelijk instromen, komt juist omdat ze die 1 of 2 jaar in de opleiding hebben gezeten. Beleid, puur beleid dit!

Directe versterkingen.. van der Hoorn en Viergever reken ik daar onder, bank heb je nodig, dat heeft van der Hoorn wel weer bewezen. Bank sterker = selectie sterker.

Ook investeert ajax veel met het oog op de lange termijn, Frenkie de Jong zou nu nog niet direct van waarde zijn, maar over 2 jaar, ja dan wellicht wel. Ook puur beleid.

Ajax koopt vooral niet, maar leidt vooral op.

Waarom nemen ze niet allemaal ontslag? Allemaal ongeschikt of niet goed genoeg.

30 januari 2016 om 10:47

Omdat de belangrijskte pijler van een voetbalclub nog altijd de resultaten zijn. En die zijn werkelijk uitstekend de afgelopen vijf jaar, vier titels en een tweede plaats.

Maar ja, als je zo vaak kampioen wordt, ga je denken dat het normaal is. Vergeet je dat voor Frank de Boer er zeven jaar op rij helemaal geen titel gewonnen werd.

Dan moet er ineens niet alleen gewonnen worden, maar moeten er ook minimaal twee wereldgoals per wedstrijd gemaakt worden. Dan is 6-0 winnen van Roda ineens de norm en is het meteen crisis als je een keer doordeweeks 0-0 speelt tegen Heracles.

Dat is dus een van de problemen van Cruijff....niet voetballers maken
de dienst uit

29 januari 2016 om 22:10

Ga je mond spoelen.. van duijvenbode was een voetballer!

29 januari 2016 om 22:14

Leo van Wijk ook heeft alleen het eerste van Ajax niet gehaald.

29 januari 2016 om 22:35

Juist! Thanks voor de aanvulling.

29 januari 2016 om 22:42

De grootste problemen worden veroorzaakt door Frank, Marc en Dennis.

30 januari 2016 om 06:51

Ja, wat een schande. Bovenaan staan met de meeste goals, minste goals tegen, een jong team vrijwel geheel zelf opgeleidt en echte clubiconen op bepalende posities. Wat een gezeik toch allemaal. En dan did jaloerse blikken naar PSV. Waarom? Daar hebben ze jarenlang naar Ajax gekeken en nu met een volledig bijeen gekocht team, incl dure bank staan ze zelfs nog achter het piepjonge Ajax. Wat een schande! Oh, nee wat een lof! Ik snap ee geen reet vanhoor.

30 januari 2016 om 09:04

Uitgeschakeld in europa. Uitgeschakeld in de beker.
Op de weg om uitgeschakeld te worden in de competitie.
Zet je ajax bril eens af.

30 januari 2016 om 10:48

Prima, zet jij dan even je glazen bol weg. Vooralsnog staat Ajax gewoon boven aan terwijl er nog maar 14 wedstrijden te spelen zijn.

De RVC staat Overmars niet meer toe om geld weg te gooien, zoals hij de afgelopen jaren heeft gedaan met overbodige miskopen als Zimling, Duarte, Viergever, Heitinga, Sanigo en vd Hoorn die allen 1 ding gemeen hebben: ze zijn niet goed genoeg, of in elk geval niet beter dan hetgeen er al was. Overmars moet inderdaad opstappen, en wel vanwege zijn eigen falen.

29 januari 2016 om 22:09

Ach hoeveel heeft dat nou gekost? van der Hoorn bewijst overigens nu zijn waarde, bankzitters hebben we ook nodig en linksachter zitten we ook krap, Viergever is ook zeer nuttig daar.

Vergeet niet dat van der Hoorn kwam toen Alderweirld vertrok, we hadden toen alleen Veltman als RCV en dat is te krap voor een club die op 3 fronten actief is. Kortom, er was niet genoeg op dat moment en Alderweirld viel weg.

Je kunt het ook hebben over Dijks, Younes, Cerny, Bazoer, El Ghazi die wel slagen en wat toevoegen. Er zit ook een lading talent om het eerste heen van heb ik jou daar, zoveel dat er nauwelijks aankopen nodig zijn en dat is zeker ook door het beleid van Overmars.

30 januari 2016 om 06:54

Nee, dat zijn noodoplossingen geweest omdatecht investeren niet werd gedaan. Daar zitten inderdaad een paar missers tussen. Je vergeet alleen de jongens te noemen die een buitenkans zijn gebleken. Noem dat ook een Poulsen, Dijks, Bazoer en Youness.

30 januari 2016 om 10:54

Daar gaan we weer, Zimling, Heitinga en Sanago waren gratis. Wegens gebrek aan transferbudget zijn deze gehaald.

Vd Hoorn heeft nu laten zien dat hij gewoon van waarde kan zijn, dus is het te vroeg om hem nu een miskoop te noemen. Pas na een eventuele verkoop valt dat te bezien.

Maar de aankopen Poulsen, Dijks, Younes, Cerny, Bazoer en El Ghazi hebben hun meerwaarde al bewezen. Daarnaast zijn Sinkgraven en Gudelj gewoon goede spelers.

Afgelopen jaren heeft Overmars een budget gehad van tien miljoen per jaar voor alle aankopen, inclusief jong Ajax en de jeugdopleiding. Denk je nou echt dat er ergens een TD rond loopt die het beter had gedaan dan hij? Minimaal acht geslaagde aankopen met een budget van 40 miljoen, dat is vijf miljoen per speler. Met alleen al de verkoop van Bazoer zou Overmars al quitte spelen over de afgelopen vier jaar, de rest is puur winst.

30 januari 2016 om 16:32

Ik weet wel zeker dat er TDs zijn die het beter hadden gedaan dan Overmars. Zimling en Heitinga kosten niets?? Wat dachten jullie van salaris? En hou aub op over het nut van bankzitters: een viergever is destijds niet gehaald voor de bank, en een Heitinga is niet gehaald om een stoeltje in de Arena bezet te houden. Bazoer is een goede zet geweest, maar mag het een keer?? Het lijkt me normaal dat als je iemand haalt, dat hij wat toevoegt. Gudelj vind ik trouwens veel te traag in balbezit, en El Ghazi een blind paard zonder idee, maar dat is dan weer mijn mening.

Jack het is altijd een samenwerking, financieel gezien heeft Overmars dit jaar gewoon wat minder speelruimte omdat bij de jaarcijfers al was aangegeven dat het financieel gezien, zonder grote verkopen, CL en blijvende investeringen in de opleiding en in het eerste elftal (16 miljoen geïnvesteerd) een zwaar jaar wordt. Gevolg daarvan is dat de RvC waarschijnlijk wat meer controle wil omdat men geen verlies wilt draaien, gezonde gang van zaken.

Het is ook goed dat het TH de RvC moet overtuigen om toch te investeren, wellicht nemen ze nu op de koop toe dat men een keer verlies draait. Maar er is dan wel goed over nagedacht.

29 januari 2016 om 22:12

Gezond zijn en geen (ingecalculeerd) verlies draaien zijn twee verschillende zaken.

Ajax heeft het grootste eigen vermogen in NL en is meer dan gezond. Dan is het heus geen ramp om een of twee jaar een beperkt verlies (zeg 5-10) te draaien en dan 10-15 mln in te teren op je eigen vermogen als dat sportieve successen met zich mee zou brengen. Mijn overtuiging is dat Ajax dan PSV en Feyenoord nog verder achter zich laat en misschien in Europa weer wat zou kunnen betekenen,

29 januari 2016 om 22:32

Ja klopt, maar het is wel de bedoeling dat het zo blijft. Als je verlies draait moet je gaan snijden, je bent zo door je reserves heen. De doelstelling om geen verlies te draaien vind ik dan ook gezond, je moet niet meer uitgeven dan je binnenkrijgt. Ik ben er ook van overtuigd dat dat ten koste gaat van de opleiding, Ajax investeert gewoon 10 miljoen per jaar in de opleiding dan moet je daar ook voor gaan. En dat doen we met succes, er breekt ontzettend veel door en er komt nog meer aan.

Daarnaast hebben we jarenlang een beetje verlies gedraaid, laten we nou juist in die jaren nauwelijks prijzen hebben gepakt. Ik geloof erin dat we door jarenlange investeringen en gezond beleid en vooral ook vertrouwen in de leiding (oa. dat ze een keer een fout mogen maken en er van mogen leren) en continue ontwikkeling door kunnen maken. De sleutel ligt gewoon simpel bij hoeveel geld we kunnen genereren en hoe goed we opleiden.

Je ziet het al in de sponsoringbijdrage, merchandising, kleine stadion uitbreiding, modernisering van het stadion, zaken die echt structureel voor inkomsten zorgen of kunnen zorgen.

Als we gewoon 10 miljoen meer per jaar kunnen genereren kunnen we wel zonder investeringen in de opleiding te staken een of twee ervaren toppers halen (maxwell, Nigel de Jong, Ibra, Huntelaar, Sneijder), dan is het plaatje compleet maar je moet er wat geduld bij hebben. Nu kunnen we dat nog niet betalen.

29 januari 2016 om 22:52

Ben het niet met je eens.

Een positief vermogen van € 100 mln is ongekend, zeker in Nederland. Een voetbal bedrijf in NL met een eigen vermogen van € 30-40 mln is al gezond te noemen; de rest is overkapitalisatie (ofwel in voetbal termen: "het vermogen moet op het veld staan". Dan kan het echt geen kwaad 1-2 jaar gecontroleerd een negatieve begroting te presenteren.

Ik denk dat de talenten echt baat bij een goede, ervaren speler hebben die net even boeven het maaiveld uitsteekt. Die heeft Ajax niet en daar is behoefte aan. Heitinga is niet goed genoeg; Van Gudelj mag je het ook niet verwachten.

29 januari 2016 om 23:37

Overkapitalisatie.. mwoah ligt eraan wat je met dat geld doet op termijn, als je het investeert in zaken waardoor je structureel meer verdiend of kosten dekt dan zet je juist net de stap die nodig is.. structureel meer geld genereren. Even op de korte termijn investeren geeft geen garantie en je kunt er structureel zeker niet meer mee, het recente verleden heeft dat meerdere malen bewezen.

Ik zou daarnaast eigen vermogen even veranderen in liquide middelen, je moet het vermogen wel direct kunnen aanwenden zoals nu het geval is.

Ja ik denk dat ze daar baat bij hebben, maar ik ben ook realistisch genoeg om in te zien dat we dat nog niet kunnen betalen.. De gezonde weg is, eerste begroting omhoog, dan salarishuis en de rest zal volgen.. Ik weet zeker dat het helpt hoe oud spelers nu behandeld worden zoals Blind, Suarez, de Jong etc. die wordt een overstap gegund dat betaald zich een keer terug. Dat kun je winnen, de gunfactor en heb je ook nodig want ze moeten alsnog inleveren.

Idd belachelijk zoveel geld en je mag niet eens een spits aantrekken. Zo moeilijk kan het niet zien Sanogo kan terug en dan kun je een spits aantrekken. Nu maar hopen dat Ajax Zivkovic weer laat aansluiten bij Ajax dan hebben we toch iemand slechter als Milik zou hij het niet doen. Overnars kan idd beter opstappen blijkt niet nodig.

29 januari 2016 om 22:35

Ligt er maar aan hoe je dat ziet, qua liquide middelen wel, maar de balans staat denk ik nu al in het rood. Oftewel er wordt meer uitgeven dan er binnenkomt dit jaar. Dus hoezo zoveel geld?

Wat is je alternatief voor Overmars? En waarom zou hij het beter doen?

Ik voel wel wat voor een ontslag van Overmars, De Boer, Bergkamp, Vd. Sar en de rest van het zooitje. Gewoon helemaal opnieuw beginnen en een betrouwbare organisatie neerzetten die wel goed functioneert en het belang van Ajax voorop zet.
Ajax wordt nu geleid door amateurs.

29 januari 2016 om 22:46

Dan zal ajax eerst van de beurs moeten.daarna een goed en betrouwbare voorzitter vinden en de gehele coronelkliek eruit gooien. Pas dan kan ajax weer ajax worden.

30 januari 2016 om 10:58

Weer opnieuw beginnen omdat vier titels en een tweede plek niet goed genoeg was?

Weer opnieuw beginnen omdat het banksaldo van 0 naar 120 miljoen is opgekrikt?

Weer opnieuw beginnen omdat er een spelersgroep staat die inmiddels een vermogen waard is?

Weer opnieuw beginnen omdat er veel te veel eigen jeugd doorbreekt?

Weer opnieuw beginnen omdat Ajax straks weer hofleverancier voor Oranje is?

30 januari 2016 om 11:12

Het voetbal is al jaren niet om aan te zien en de organisatie is onbetrouwbaar en ongeschikt gebleken.

30 januari 2016 om 12:52

De organisatie is onbetrouwbaar en ongeschikt omdat je het voetbal niet mooi vind om te zien? Daarom moet de hele organisatie vervangen worden.

Dus de RvC moet naar huis gestuurd worden, een nieuwe RvC moet er komen die vervolgens de directie ontslaat. Dan krijgen we nieuwe directeuren die vervolgens de trainer en het technisch hart onstslaat en allemaal nieuwe mensen benoemt. en van die nieuwe mensen eisen we dat het voetbal mooi wordt anders gaan we iedereen na twee jaar weer ontslaan, net zolang het voetbal mooi wordt?

En als we dan eindelijk een goed elftal hebben met spelers die heel mooi voetballen, hoe lang denk je dat het dan duurt voordat die mooie voetballers in het buitenland spelen? En dan weer iedereen ontslaan zeker?

Bij dit soort berichten duiken al die Fifa mannetjes weer op met de opmerking dat ze 100 miljoen op de bank hebben. Dat is echter niet waar de RvC zich zorgen om maakt. Zij maken zich zorgen om de jaarlijkse afschrijvingen op transfers en het totale salarishuis. In theorie is het voor Ajax gewoon mogelijk om iemand van 25 miljoen te halen en hem vastleggen voor vijf jaar + een salaris van 2 miljoen euro, maar dat drukt zwaar op de jaarlijkse afschrijvingen. De richtlijn is nu eenmaal dat ze geen verlies willen maken, ook wanneer dit verlies al betaald is met reserves. Dit komt door het verleden en het is een richtlijn wat eigenlijk een zwaardere regel zou moeten zijn, dan de eisen die nu worden opgelegd door de Knvb en de Uefa.

Die 100 miljoen op de bank moet gewoon vergeten worden, maar het daadwerkelijke probleem is wat Ajax op dit moment uitgeeft. De transferafschrijvingen zijn hoog. Zo hoog dat het vragen oproept die niet gesteld worden en dus ook niet beantwoord zijn. De afschrijvingen bedragen 42 miljoen euro wat door mogelijk doorberekende bonussen en premies zo hoog is geworden, maar dan nog geeft Ajax voldoende geld uit. Zoveel dat de RvC zegt ''tot hier en niet verder''.

En daar valt ook wel iets voor te zeggen. Ajax heeft binnen een jaar tijd Sinkgraven, Gudelj, Dijks, Younes, Milik gekocht en een handjevol jeugdspelers. Daarbij wordt er nog steeds afgeschreven op spelers als van der Hoorn, Duarte, Viergever, Boer, Zivkovic tot aan Cillessen en Serero aan toe. Om geen verliezen af te schrijven door te hoge afschrijvingen en te lage verkopen, is er dit boekjaar nog steeds een uitgaande transfer nodig na Kishna en Sigthorsson. Vandaar dat ze af willen van Boilesen en eerder van Rhijn, want dat drukt de afschrijvingen. Dan kan het verschil die nog over is uiteindelijk aan het einde van het seizoen rechtgetrokken worden door bijvoorbeeld Klaassen of El Ghazi te verkopen.

Nogmaals dit is een keuze van de Rvc. Ook al boekt Ajax een verlies van 10 miljoen, dan kan dit met de reserves opgevangen worden, maar de keuze is gemaakt om geen verlies te maken. Er is dus geen voldoende ruimte om een transfer te doen, ook als ze dit ondanks het verlies van nu om kunnen buigen tot een plus in de toekomst (als er b.v. spelers vertrekken waarop nog steeds afgeschreven wordt, waardoor de afschrijvingen lager worden, Duarte, Zivkovic, Viergever ect).

De volgende knelpunt is het salarishuis. Ajax heeft weer lekker veel contract spelers onder contract die uiteindelijk weer helemaal niets toevoegen / niet voldoende toevoegen. Veel van die jongens zijn ook nog een aankopen en andere zijn bijvoorbeeld Heitinga en Sanogo. Ajax hanteert vijf salarisschalen binnen de selectie en dus kun je wel raden dat jongens als van Rhijn, Boilesen, van der Hoorn, Viegever, Hietinga, Duarte, Sanogo, Schöne behoren tot de duurdere schalen. Dat zijn de bankzitters en tribuneklanten. Naast dat er volgens de richtlijnen geen ruimte is voor afschrijvingen is er dus ook nauwelijks ruimte in het salarishuis.

Ik vind dat de RvC zich moet vasthouden aan de gestelde richtlijnen. Daarnaast zouden ze weggestuurd moeten worden door het gezeik met Jonk en verantwoordelijk gehouden moeten worden voor het niet strikt naleven van het Plan Cruijff. Vooral met betrekking tot aankopen, waarbij iedere aankoop bekeken is door de Rvc, waardoor ze net zo schuldig zijn als Overmars en de Boer (de twee personen die spelers uitkiezen en contracteren).

Je kunt het behoorlijk dramatiseren door te zeggen dat Ajax weer terug bij af is. De realiteit is echter dat ze daadwerkelijk in de buurt komen. Zowel sportief en nu dus ook financieel. Het grote verschil tussen nu en het tijdperk Coronel is, dat er kasgeld aanwezig is en de N.v. en de vereniging Ajax op een schandalige manier op één lijn zitten. En het voetbal is weer de dupe. Ajax speelt laf voetbal, de Europese uitschakeling is een schande en de twee mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn, willen nog meer risico nemen, maar worden terecht op hun vingers getikt door hypocriete mensen in de RvC die net zoveel verantwoordelijk zijn voor het laffe voetbal en waardeloze transferbeleid.

Dat iemand als Jack van Gelder dan zegt dat de supporters de dupe zijn van het gebrek aan durf en slagvaardigheid, komt er domweg op neer dat hij denkt dat er een verschil zit tussen de RvC en de directie plus Frank de Boer. Er zit alleen een verschil in het wel en niet volgen van een financiële richtlijn. Voor de rest zitten ze op één lijn getuige de puinzooi die ze gezamenlijk gemaakt hebben. Cruijff heeft hier schuld in met name in de Boer het hand boven het hoofd houden en niet de oorlog heeft verklaard aan mensen die onder zijn toezicht in dienst zijn getreden. Maar Cruijff en daarbij Jonk zijn alweer een tijdje buitenspel gezet en de puinzooi duurt voort. Sterker nog, dit wordt alleen maar erger.

Het gezeik om aanstellingen van mensen in de jeugdopleiding en de manier van opleiden die bij die mensen horen + de geruchten over veranderingen die doorgevoerd worden, zijn net zo dom als het denkniveau van de Knvb. Hennie Henrichs en Dolf Collee maken de dienst uit bij Ajax. Ook weer over het voetbal wat onder Cruiff helemaal niet de bedoeling was, maar de gezamenlijke vijanden hebben zich vorig jaar gevonden. De supporters zijn in slaapgevallen door het anti voetbal van de Boer en is verdeeld in een groep die komt kijken of Ajax wint, een groep die denkt dat ze heel de tijd moeten gaan zingen en een groep die naar jongens als Tete en van de Beek kijkt om nog een beetje Ajax gevoel te krijgen. En geen van die allen heeft nul komma nul inbreng of zeggenschap in een topclub dat geen topclub meer is, die net doet alsof ze het allemaal voor de fans doen.

29 januari 2016 om 23:46

Mooi stuk, ik ben het met je eens tot met wegsturen van mensen. Ik erger er mij aan dat er altijd zo weinig ruimte wordt gegeven aan mensen, vooral ook ruimte om fouten te maken. Het was juist Cruijff die zei, we moeten een lerende organisatie opzetten, leren betekend in de eerste plaats fouten maken. Zonder fouten en problemen hoeven mensen immers, niks te leren.

De kunst is juist om eens koers te houden, continuïteit houden, een Overmars weet nu donders goed dat hij Vermeer niet zoveel ruimte had moeten geven, leert hij van. Ook weet hij dat beloftes en praatjes van Eto'o vooral bedoeld zijn voor zijn eigen portemonnee, ervaring die we nu juist kunnen gebruiken. Zo leert ook het Rvc, Cruijff is leuk, maar zonder heldere afspraken en ook ondersteuning vanuit de initiatiefnemer gaat het niet werken. Ik denk juist dat er nu een veel duidelijkere koers gevaren kan worden, Cruijff was een onzekere factor, dan was hij er weer wel, dan weer niet. Zijn plan was niet eens duidelijk, dat zegt voldoende.

Zo heb ik er ook vertrouwen in dat men leert van het minder attractieve spel, het blijft een continu leerproces voor Ajax maar een keer ga je oogsten als je doorzet. Vorig jaar was het achterin een gatenkaas, dat is nu weer stabiel, het blijft zoeken naar de juiste balans. Gewoon deze koers blijven volgen, veel jeugdspelers, niet meer uitgeven dan er binnenkomt maar wel proberen meer binnen te krijgen. Nu aan de attractiviteit werken want dat mag inderdaad beter.

Jack van Gelder neem ik al tijden niet meer serieus. Deze man is een Ajacied in hart en nieren, hij wil het alleen niet toegeven. Dit begrijp ik dus niet. Hij hoeft zich er toch niet voor te schamen. Wat betreft Overmars heeft hij gelijk. Marc moet ontslag nemen, niet omdat hij volgens Jack geen bevoegdheden heeft maar omdat de beste man niet geschikt is voor zijn job.

30 januari 2016 om 13:09

Want met het minimale jaarlijks budget doet Overmars geen wonderen? Tien miljoen per jaar voor alle elftallen, en dat al vier jaar op rij. En toch heeft hij spelers weten te strikken die een veelvoud van dat bedrag gaan opbrengen.

100 Miljoen op de bank en de supporters krijgen stank voor dank.

Er zitten gewoon mensen daar die alleen een geld belang hebben en helemaal niets met ajax hebben daarom moet ajax van de beurs af

Waarom neemt Overmars geen ontslag, persoonlijk hoop ik er al jaren op, maar dat zal voorlopig nog wel een fata morgana zijn die ver weg is. Het zal niet lang meer duren voordat Overmars en het technisch hart zullen clashen met de raad van commissarissen. Het was niet de eerste keer dat ze Overmars met zijn beroerde track record wat betreft aankopen hem terecht terug floten. Helemaal toen hij tien miljoen wilde uitgeven.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat hij het in zijn broek deed voor van Kinsbergen en Slop, ook deze keer is het weer duidelijk dat Overmars niet op kan tegen gelouterde bestuurders. Aangezien het de Boer is geweest die de raad van commissarissen moest overtuigen om Overmars de markt op te laten gaan. Iets wat in mijn ogen een grote fout is, niet dat Ajax een kwaliteit injectie kan gebruiken, want die hebben we al jaren nodig.

Alleen beste man toont al jaren aan totaal niet in staat te zijn om serieuze versterkingen voor het eerste te halen, daarnaast geloof ik er ook niet in dat een spits (hoe goed ook) opeens alle problemen bij Ajax zal oplossen zolang de spelers:

- Amper vooruit willen spelen.

- Veelal geen fatsoenlijk baltempo willen/kunnen hanteren.

- Spitsen weinig tot geen aanvoer krijgen.

- Vaak te slordig en ongeconcentreerd zijn in de (eind) pasing.

- De boer een linkspoot op rechts zet en vice versa, waarvan je van ten voren al weet dat ze zich daar niet prettig voelen en daarom altijd naar binnen zullen knijpen. Of gebruik maakt van spelers die van origine geen vleugelspelers zijn.

Heb ik er weinig vertrouwen in dat een nieuwe spits het opeens beter zal doen dan zijn voorgangers, voor de competitie moet het genoeg zijn om met deze ploeg kampioen te worden. Dan moeten de dames nogmaals het wel kunnen opbrengen om met een fatsoenlijke wedstrijd mentaliteit en wedstrijd concentratie het veld op te komen; en in staat zijn om zoals echte topsporters langer een fatsoenlijk baltempo kunnen hanteren.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren