Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Sponsordeal in Portugal afgerond: opmerkelijke eis van tafel

Laatste update:

Het Portugese voetbal kan er volgend seizoen wel eens heel anders uit gaan zien. De Portugese voetbalbond heeft namelijk een sponsorcontract afgesloten met Ledman, een Chinese fabrikant van LED-verlichting, voor de naamrechten van de Portugese Eerste divisie, oftewel de Segunda Liga. Het blijft echter niet bij een naamsverandering; als onderdeel van de deal moeten de beste teams een aantal Chinese spelers gaan opstellen, tien verspreid over de competitie om precies te zijn.

/

FC Porto en Sporting Portugal worden op deze manier ook bij de deal betrokken; beide grootmachten hebben namelijk B-teams die meedraaien bij de bovenste tien clubs in de Segunda Liga. Zij zouden dus onderdeel worden van de deal, die verder onder meer inhoudt dat er drie Chinese coaches in de competitie aan de slag gaan en dat het aantal clubs in de Eerste divisie binnen twee jaar wordt teruggebracht van 24 naar 18.

De nieuwe deal werd op dinsdag bekend gemaakt in Beijing in aanwezigheid van Pedro Proença, ex-scheidsrechter en voorzitter van de Portugese voetbalbond. Tijdens de persconferentie kwam ter sprake dat de achterliggende gedachte achter deze afspraak is om de ‘Chinese spelers beter te maken’. De bond liet verder weten dat de details van het partnerschap tussen Ledman en de Portugese competitie binnenkort bekend worden gemaakt.

Update 4 februari 09.54 uur - Sponsordeal in Portugal afgerond: opmerkelijke eis van tafel
De competitieorganisatie van de Segunda Liga, het tweede niveau van Portugal, heeft de sponsordeal met Ledman afgerond. De Chinese fabrikant van LED-verlichting betaalt iedere club uit de competitie in totaal vijf ton en het plan om een aantal topclubs te verplichten om een paar Chinese spelers te contracteren, is afgeschoten. Het aantal deelnemers aan de nieuwe Ledman ProLiga wordt tot 2018 overigens teruggedrongen van 24 naar 18.

Ben jij te spreken over deze deal?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Over een paar jaar moet ik een ander sport gaan volgen, allemaal geld.
Dit slaagt gewoon nergens op!

26 januari 2016 om 18:25

Ben er helemaal met jouw eens. Geld is zo een misleiding geworden dat men hun ziel en cultuur verkopen voor het velen geld.

4 februari 2016 om 11:13

China pakt het slim aan. Europa heeft geld nodig om overeind te blijven. Europa heeft zelf de sjeiks en de Russen toegelaten om eigen succes te kopen. Nu doen de Chinezen het vanuit eigenbelang en nu gaan we moord en brand schreeuwen. Die Chinezen komen kennis halen en doen dit door met heel veel geld te smijten. Als ze een behoorlijke infrastructuur in China kunnen wegzetten, dan kan het wellicht een voetbalgrootmacht worden. Dit lijkt mij een vrij logisch gevolg. China heeft economisch gezien de toekomst!

4 februari 2016 om 11:49

@ Ryanbabel8

Precies, we hebben het als het westen ons grotendeels zelf in deze benarde positie gewerkt. Ik voorspel dat het nog erger gaat worden, als in de nabije toekomst de Euro en de Dollar (die beide door niets gedekt worden) instorten zal de invloed vanuit China, Rusland en de landen die zich bij hen hebben aangesloten alleen nog maar groter worden. Op die manier zullen ze in principe alle kennis die ze willen hebben voor een appel en een ei kunnen bemachtigen, omdat in principe alles hier in het westen op zwart zaad zit.

4 februari 2016 om 11:55

@nonameboy.

Ik ben t helemaal met je eens. Ik vind t voetbal de laatste jaren steeds minder leuk worden.
Veel jonge talenten worden te vroeg de hemel in geprezen door alles en iedereen; fans, zaakwaarnemers en zelfs onze eigen bondscoach doet eraan mee. Vaak spelen ze een paar goede wedstrijden en zijn ze al toe aan een grote club, zijn ze opeens miljoenen waard en/of spelen ze hun eerste interlands al.
Ook de mentaliteit is anders. Kaarten aannaaien, theatraal gaan liggen enz. Je moet voor de gein eens naar een wedstrijd uit de jaren 70 of 80 gaan kijken. Of wat nog leuker is; eerst een rugbywedstrijd kijken en daarna een voetbalwedstrijd. Rugby is een verademing wat dat betreft.

En natuurlijk de enorme bedragen die spelers verdienen en wat sommige laten zien. Onvoorstelbaar. Het talent spat er vanaf maar de mentaliteit... Teveel in de watten gelegd door clubs, trainers (en vaders). Weinig kritiek in hun leven gekregen waarschijnlijk.

Ook de matchfixing gevallen en de FIFA-Fraude van de laatste tijd maken het er niet leuker op.

Helaas is geld in al deze gevallen de oorzaak.

Hoe kan de bond de clubs nou dwingen om chinese spelers in dienst te nemen? Volgens mij is dit niet mogelijk.

26 januari 2016 om 18:25

Het word gekker en gekker..

4 februari 2016 om 12:03

@ Glory

Hoezo is dat niet mogelijk ? Wie betaald die bepaald, reken maar dat de Chinezen dit juridisch tot op de bodem zullen hebben uitgezocht. Ook al is het juridisch niet toegestaan, als het om geld gaat (wat vaak ook nog eens hard nodig is) zijn onze westerse bestuurders er helemaal niet vies van om wetten te breken of er alles aan te doen om wetten te omzeilen.

Als we kijken waar ze in de politiek en in Brussel echt mee bezig zijn; en dan heb ik het niet over die afleiding onderwerpen die al jaren het nieuws halen; maar (handels) verdragen (al kunnen ze het beter monsterlijke verdragen noemen) zoals; Ttip, Ceta, Isds etc, zal het nog makkelijker worden voor het grote geld om te bepalen wat er gebeurd.

4 februari 2016 om 22:49

Ik zie gewoon niet hoe de ene organisatie een contract kan afsluiten dat andere organisaties ertoe dwingt spelers van een bepaalde nationaliteit aan te nemen.

Interessant, zelf ben ik voor het helpen van de kleinere voetballanden.
Maar ik zou zelf eerder denken aan positieve discrminatie, dus twee spelers van vergelijkbare kwaliteit hebben en de voorkeur geven aan de speler uit het kleinere voetballand.

Dit lijkt meer op een geld gerichte actie en heeft niets met competitief de besten opstellen.

Wat een onzin. Clubs moeten gewoon hun beste spelers opstellen. Als dat Chinezen zijn, prima. Zo niet, dan zou ik daar als coach niet graag willen werken.

Om je kapot voor te schamen. Deze keuze van de Portugese bond. Uiteraard zal China genoeg goeie spelers kunnen laten opgroeien maar dat moet niet op deze manier.

Hoe kan een sponsor zoveel macht hebben?

26 januari 2016 om 18:29

Door veel geld te betalen.

4 februari 2016 om 12:07

@ Fluffy48

Omdat zo´n beetje alles in het westen om geld te springen staat, en omdat wet en regelgeving ook steeds meer verzwakt worden ten faveure van het grote geld.

Is dit geen ongewenst invloed uitoefenen op opstelling, aan- en verkoopbeleid van clubs. Dat is toch verboden? Of alleen maar in NL?

4 februari 2016 om 11:30

Daar dacht ik dus ook meteen aan. Kan niet waar zijn dat de FIFA dit goedkeurt.

4 februari 2016 om 12:22

@ wielaart

Het voetbal is net zoals de buitenwereld, het grote geld regeert. Als je ziet hoe westerse (grond) wetten al jaren systematisch verzwakt worden krijg je dit soort toestanden. Je zou je eens moeten inlezen waar de Europese politiek al jaren mee bezig is (dan niet de afleiding onderwerpen die we al jaren op het nieuws zien), ga maar eens zoeken op termen zoals Ttip,ttp Ceta, Isds en al die andere zogenaamde bilaterale/multilaterale (handels) verdragen uit het (recente) verleden die al geldig zijn. Dan zal er heel veel voor je duidelijk worden hoe dit soort praktijken mogelijk zijn en in de nabije toekomst alleen nog maar vergroot zullen worden. Daar kan de Fifa, de Uefa of nationale voetbalbonden weinig tegen beginnen.

Ben wel benieuwd of je bedrijven binnen de EU juridisch kunt verplichten om iemand met een bepaalde nationaliteit aan te nemen eigenlijk.

4 februari 2016 om 12:33

@ Redirkulous

Ja, dat is prima mogelijk, ik neem aan dat jij wel bekend bent met het gegeven dat er binnen de EU er een vrij verkeer van goederen, kapitaal diensten, arbeid en mensen geldt. De politiek is hard bezig om verdragen af te sluiten die dit mogelijk maakt met de rest van de wereld, van dwang kun je dan niet echt meer spreken omdat het volkomen zo direct wettelijk legaal is.

Veel Europeanen (zo niet de meerderheid) zijn terecht tegen de EU of maken zich grote zorgen, maar het valt mij tegelijkertijd op dat velen geen idee hebben of ze zich er niet in echt in verdiepen waar de Europese politiek echt mee bezig is. Veel zaken in het voetbal waar wij als voetbal liefhebbers ons al jaren zorgen over maken is allemaal mogelijk gemaakt door Europese wet en regelgeving. Als je gaat kijken wat er allemaal in de pijpleiding zit; dan zullen partijen met geld nog meer invloed krijgen. Zoals we nu al jaren zien; dat wat er in het "normale" leven allemaal gebeurd ook allang al is door gedrongen door de sport.

De fifa wilt investeringsmaatschappijen (terecht) uitbannen omdat zij invloed hebben op het beleid van clubs. Maar, hoe kan het dan dat een sponsor van notabene een nationale voetbalbond invloed kan hebben op de selectie van clubs? Er moeten tenslotte Chinese spelers in de selectie komen van bepaalde clubs. Lijkt mij dat dit niet de bedoeling kan zijn. Of is er in Portugal een soort van 1 april traditie? Anders is het wel heel erg lachwekkend

4 februari 2016 om 12:48

@ Frankapf

Het verbieden van dit soort praktijken door de Fifa zal van korte duur zijn, ik raad mensen om eens om zich echt eens te verdiepen in de (handels) verdragen waar Brussel (veelal met toestemming van politiek partijen uit de Europese landen) mee bezig zijn. Er zijn tal van sites te vinden in verschillende talen waar dit het in begrijpelijke taal wordt uitgelegd. Als de verdragen die nu in de pijpleiding zitten er door komen (daar ziet het het er helaas wel naar uit) dan kan de Fifa hoog of laag springen, maar is er niets in de nabije toekomst wat dit soort praktijken een strobreed in de weg kan en zal liggen. De huidige internationale/europese wet en regelgeving heeft al een nadelige invloed op het voetbal, maar dit zal in de nabije toekomst nog veel groter/erger worden.

Dit word wel heel raar. Dus Portugese clubs worden verplicht op Chinezen aan te nemen.. En Chinezen worden verplicht om in Portugal te gaan wonen? Gaat dit over voetbal of wilt de Portugese regering gewoon iets doen aan de economische groei door Chinezen met hoogstwaarschijnlijk grote families voor lage lonen in Portugal te laten werken? Of is het nog ingewikkelder dan mijn gedachtes?

26 januari 2016 om 19:09

Volgens mij was dat best duidelijk hoor. Ik ben op geen moment onder de indruk geweest dat dit ging om het hoogste niveau. Dat zou natuurlijk ook het niveau omlaag halen, aangezien er misschien 1 of 2 spelers uit China zijn die in de buurt komen van dat niveau.

Een krankzinnige deal natuurlijk. Fifa moet dit verbieden. Clubs kun je nooit verplichten spelers of trainers in je team of club aan te nemen ten behoeven van een contract.

Ik vraag mij af hoe legaal dit is. Door deze regeling beperk je toch al de andere nationaliteiten en trek je Chinezen voor. Is dit niet een vorm van discriminatie? Stel je bent een potentiële speler voor porto en speelt daar in porto B. Helaas kan je niet spelen want volgens het contract moet de chinees spelen. Dat kan je toch niet verantwoorden?

26 januari 2016 om 19:37

Gebeurt in Nederland toch ook. Vrouwen, allochtonen, etc. Niets nieuws, schijnbaar geen discriminatie. En economische motieven om spelers wel of niet op te stellen gebeurd ook. Spelers die niet bijtekenen, aankopen van de trainer of voorzitter. Het is profvoetbal en wordt geregeerd door geld. Het gaat steeds verder. Just follow the money.

26 januari 2016 om 22:23

Vrouwen en allochtonen kan je over het algemeen over de capaciteiten van de baan nog twisten. Economische en contractuele redenen opzich ook wel, dat zijn de clubs eigen beslissingen. Hier worden ze gedwongen door een hogere instantie

4 februari 2016 om 11:35

Je hebt toch ook regels als home grown spelers, of minimaal aantal engelse spelers in je team om meer spelers van je eigen land voor te trekken. Dit is ongeveer hetzelfde maar dan andersom. Vind het overigens een belachelijke regel.

Ik moest dit 2x door lezen voordat ik pas besefte dat dit geen fictie is. Waar gaat het heen met de voetbalwereld

Ik mis de tijd van de olierussen en de geÄ·ke sjeiks. Die Chinezen in het voetbal, ik vind het helemaal niks

Lekkere voetbalbond heb je dan, ze hebben de 1e divisie verkocht. Hoe kun je clubs verplichten om spelers en coaches uit een bepaald land op te stellen? Welk baat hebben die clubs bij deze voorwaarden, krijgen ze geld toe voor die spelers?

Jezus wat een idiote gang van zaken. Niet normaal dit. Hopelijk wordt dit geen gewoonte, een Eredivisie met allemaal Chinezen die niet kunnen voetballen (want als ze wel kunnen voetballen hadden ze al in de Eredivisie gespeeld)...
Dat de clubs dit accepteren trouwens, zij hebben toch gewoon de mogelijkheid om dit af te wijzen of desnoods te stoppen en een eigen competitie beginnen?

China verpest het hele voetbal

Die voorzitter van De Portugese voetbalbond is ook niet serieus te nemen. Begrijp niet dat je dat zou willen. Begrijp niet eens dat je daar serieus over nadenkt.
Geld helaas...

Wat een onzin dat ze chinese spelers moeten kopen. Ik vond de rijke oliesjeiks en russen al vervelend in het voetbal, maar de chinezen blijken velen malen erger. Ik snap niet dat de clubs niet weigeren. Niemand wilt toch verplicht spelers in het team die er niks van kunnen.

4 februari 2016 om 11:52

Clubs mogen zelf bepalen welke spelers ze opstellen. Als dat een chinees is omdat hij geld meebrengt, ok. De bond zou dit niet moeten kunnen. Een speler kan ook naar een chinese club gaan omdat die meer betaalt.

4 februari 2016 om 14:45

Ze wilden toch verplichten dat er chinese spelers en coaches bij moesten. Dan mogen clubs het toch niet zelf bepalen. Dat is toch onzin.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren