Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'We willen altijd domineren, laat dat duidelijk zijn'

Laatste update:

De supporters van Ajax hoopten dat de koploper van de Eredivisie als herboren uit de winterstop zou komen, maar na de eerste twee wedstrijden van het kalenderjaar is er weer veel kritiek. ADO Den Haag en Vitesse werden weliswaar verslagen, maar dit gebeurde twee keer met een minimaal verschil en bovendien was het vertoonde voetbal weer niet om over naar huis te schrijven.

/

Ajax had tegen Vitesse maar 38 procent balbezit. “Maar we willen altijd domineren, laat dat duidelijk zijn. Dat verlangen wij, dat verlangt het publiek en er zijn heel veel wedstrijden dat we dat wel doen”, zegt Frank de Boer tegen de NOS. “Daarom is het jammer dat je de belangrijkste wedstrijden aan het begin van het seizoen speelt, zoals tegen Rapid Wien. Ik denk dat we nu veel verder zijn. Door fouten word je wijzer, maar het zijn vaak dure lessen geweest.”

Bij concurrent PSV is er minder kritiek als er eens minder goed gevoetbald wordt, maar De Boer weet dat het nu eenmaal zo werkt bij de club die in zijn hart zit, Ajax dus. “Ik heb veel respect voor Phillip Cocu, maar het zit gewoon meer in de genen bij PSV. Bij ons wordt verwacht altijd het spel te maken en dat zullen we ook altijd doen”, aldus de oefenmeester. Dinsdagavond komt Heracles Almelo op bezoek in de Amsterdam ArenA.

Ajax kan met dit voetbal geen kampioen worden

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Bij concurrent PSV is er minder kritiek als er eens minder goed gevoetbald wordt, maar De Boer weet dat het nu eenmaal zo werkt bij de club die in zijn hart zit, Ajax dus.

Met alle respect, dat heeft meer met het spel van PSV te maken. PSV laat aantrekkelijk voetbal zien. Dat kunnen de fans iets meer waarderen, dan het eindeloze tikken.

26 januari 2016 om 11:26

@ kzmaks

Ach, Ajax heeft dit seizoen de meeste doelpunten voor, de minste doelpunten tegen en scoort over het algemeen het makkelijkst van alle eredivisie clubs. Daarnaast hadden ze tegen bijvoorbeeld Ado nog meerdere kansen op doelpunten die helaas net niet worden benut. Ajax is solide, stabiel, degelijk. Maar in de eerste 17 wedstrijden zijn er zeker 10 wedstrijden geweest waar in met 2 doelpunten verschil gewonnen werd en die leuk waren om te kijken.

PSV en Feyenoord spelen allebei veel opportunistischer voetbal. Wat misschien attractiever is, maar veel minder degelijk. En dat zie je ook terug in de resultaten.

De afgelopen jaren verspeelden we punten bij Vitesse, Pec, Ado etc. Ik ben juist blij dat we nu de spelers hebben om een goal te maken en de wedstrijd dood te maken als het nodig is.

26 januari 2016 om 11:32

Dat klopt niet, PSV heeft er een meer gemaakt dan Ajax, maar het verschil zit 'm vooral in de tegengoals. 21 voor PSV en slechts 11 voor Ajax.
En ook wel grappig: het verschil tussen stabiel (ajax) en niet stabiel (psv) is drie punten ... ;-p

26 januari 2016 om 11:36

Dankjewel, ik ergerde me er ook al aan

26 januari 2016 om 11:44

En Ajax is in zowel de beker als in Europa uitgeschakeld, daar waar PSV nog op alle fronten mee doet.

26 januari 2016 om 11:45

Maar in het buitenland, waar mensen niet meer onder de indruk zijn van de naam Ajax, wint Ajax niks.
Nou staat Ajax verdiend 1e, maar hoe verklaar je dit?

26 januari 2016 om 11:54

dus het aantal tegengoals heeft niet te maken met stabiel zijn?!

Tot nu toe heeft dat "slechts" een verschil opgeleverd van 3 punten,maar er zijn redelijk wat wedstrijden waarin het een dubbeltje op zijn kant was voor PSV en dat ze de tegenstander nog terug lieten komen in de wedstrijd.

Ik zeg niet dat PSV minder sterk is dan Ajax, maar ajax is wel meer klinisch in het afmaken en uitspelen van wedstrijden en dat heeft wel degelijk met stabiliteit te maken.

Er kunnen zomaar wedstrijden komen waarin PSV zich het lijf niet meer weet te redden..bij Ajax heb je eigenlijk zelden het idee dat ze punten gaan verliezen.

Anyway, PSV en Ajax zullen nog lang in de competitie binnen 3-5 ptn van elkaar blijven staan verwacht ik.

26 januari 2016 om 11:58

Clubs spelen goed voor en na Ajax, maar tegen Ajax zie ik soms clubs met een 2e gezicht. Dit is iets wat ik al jaren roep, Ajax teert nationaal nog teveel op de naam Ajax. Dat is de reden waarom laagvliegers/middenmoter al automatisch een verlies calculeren, en er dit seizoen zelfs clubs zijn die spelers rust gaven tegen Ajax. Als dit Ajax niet onder de naam Ajax voetbalde dan vlamde elke club erop en hadden ze heel wat minder punten. Want Ajax heeft dit seizoen nog geen enkele wedstrijd overtuigd. Als ze kampioen worden, en dat zie ik ze worden heb ik medelijden met de Ajax supporters. Kampioen worden in een seizoen waarin je geen enkele wedstrijd kunt herinneren gezien de meest gegeven reactie de laatste seizoenen op de wedstrijden van Ajax is: 3 punten gelukkig binnen, snel vergeten op naar de volgende tegenstander.

Vitesse had zaterdag eens moeten winnen met 38% balbezit, was het weer anti voetbal geweest.

26 januari 2016 om 12:04

@bergkamp

Jij weet er altijd zo'n draai aan te geven dat het net is alsof het geweldig is daar in Amsterdam. En gelijk heb je, want het is je club, maar tsjonge jonge wat is het een ellende in Amsterdam wat voetbal betreft. En laat me je dit zeggen, ....dit houden ze niet vol tot aan het einde van dit seizoen. Geen enkele beleving, geen enkel systeem. Geen leider in het veld (veldman aanvoerder) En de Boer is aan zijn laatste seizoen bezig, dus is met heel veel andere dingen bezig. Onenigheid tussen de raad van Comm. en de trainers wat aankopen betreft.... Zeer smalle selectie en zeker nu Tete wegvalt gaan ze het niet redden. Jammer maar helaas

26 januari 2016 om 12:11

@pukkie dukkie
Ze zijn met dit type spel al 4 van de afgelopen 5 jaar kampioen geworden. Het is slaapverwekkend, maar wel effectief. Denken dat ze dit niet vol gaan houden is eerder hoop dan realisme. In de jaren 90 had je boring Arsenal tot Bergkamp kwam maar sinds Bergkamp bij Ajax zit is het boring Ajax

26 januari 2016 om 12:17

Bergkamp, PSV heeft de meeste goals voor dus volgens mij scoren zij makkelijker dan Ajax

26 januari 2016 om 12:19

Amen

26 januari 2016 om 12:39

@D-Bergkamp
. Ik zie je Ajax ten alle tijden met hand en tand verdedigen. Je mag ook wel eens wat kritiek geven hoor, dat kan echt geen kwaad.

Dat terzijde, je kan echt niet ontkennen dat het spel gewoon zeer ondermaats is. Dan druk ik het nog op zijn zachtst uit, want het is gewoon drama. Dominant voetbal is er de afgelopen twee wedstrijden ook niet meer bij. We mogen best wel veeleisender worden, want Ajax is gewoon aan zijn stand verplicht om kampioen te worden. Dus die resultaten waar je over spreekt zou eigenlijk normaal moeten zijn. Ik hoor Frank al bijna 3 jaar roepen dat het spel beter moet en dat hij de supporters begrijpt. Al zie ik geen verbetering in het spel. Dat kan gewoon geen toeval zijn. Zoals ik beneden al aangeef, ik vermoed dat die jongen geen risico meer mogen nemen op het veld, of dat ze met teveel taken opgescheept zitten. Ik heb geen andere verklaring hiervoor. Het is gewoon heel opvallend dat het spel na de eerste 2 seizoenen onder de Boer dramatisch verslechterd is.

26 januari 2016 om 12:42

@ Feye88

Ach, Ajax heeft dit jaar gefaald in Europa. Waar alle andere eredivisie clubs de afgelopen 5 jaar gefaald hebben in Europa. Door een incidenteel succes van PSV in de Champions league betekent het niet opeens dat dit standaard kan. Daarnaast ontliep PSV minimaal 1 grote tegenstander door de loting voorwaarden die alleen dit jaar van toepassing waren.

De afgelopen 5 jaar zijn Psv, Feyenoord etc etc met uitzondering van AZ ook europees continu er vroeg uit geknikkerd. Oftewel dat is gewoon het niveau van de eredivisie. Het succes van PSV dit jaar is dan ook incidenteel. Absoluut knap van Psv. Maar ik geloof niet dat het volgend jaar weer zo zou zijn.

In het buitenland is niemand meer onder de indruk van welke Nederlandse club dan ook.

26 januari 2016 om 12:48

@D-Bergkamp.....een wedstrikd maak je niet dood bij 0-0 of een 1-0 voorsprong na 20 minuten. Ze proberen de wedstrijd niet dood te maken....ze krijgen niet makkelijk doelpunten tegen, maar ze scoren.ook niet makkelijk...dan krijg je dus, ondanks meer balbezit, een saaie wedstrijd.

26 januari 2016 om 12:49

@ Apyrog

Ik geef genoeg kritiek, maar ik weiger kritiek te geven op de punten die wel gewoon goed gaan of onrealistische kritiek. Mensen verwachten dat Ajax speelt zoals Barcelona speelt. En dat is gewoon weg niet te realiseren.

Je spreekt over de afgelopen twee wedstrijden, kortzichtig vind je niet? Vitesse is de ploeg waar tegen we de afgelopen 5 jaar het meeste aantal punten hebben verspeeld. In de uitwedstrijd winnen we met goed voetbal met 1-3 en thuis winnen we met solide spel (niet aantrekkelijk) met 1-0. Oftewel gewoon 6 punten tegen onze lastigste tegenstander. Wees eens blij met wat er gepresteerd word.

Tegen Ado Den Haag (uit) is ook structureel één van de lastigste wedstrijden van het jaar. PSV speelde er gelijk en Feyenoord verloor daar. Ajax wint daar solide met 1-0.

Supporters moeten eens leren dat je blij moet zijn met uitslagen in zulke wedstrijden. Omdat Ajax eindelijk na tig jaar het spelletje beheerst om een wedstrijd dood te maken als het nodig is. Iets waar PSV in de jaren 90 zo ongelofelijk om geroemd werd. Maar nee het is niet goed genoeg.

Speelt Ajax vooruit, worden ze naief genoemd.
Speelt Ajax solide, worden ze saai genoemd
Is Ajax koploper, word er geschreven over europa
Wint Ajax van Barca, ligt het aan Barca
Word Ajax 4x kampioen, ligt het aan de gebrekkige concurrentie.

Alsjeblieft zeg, hou toch eens op. Mensen zeiken om het zeiken. De selectie is goed, de contracten zijn lang, de resultaten in de competitie zijn prima. Het spel is zeker dit jaar niet beroerd te noemen. De jeugdopleiding floreert. Financieel gaat het top. De lange termijn plannen zijn afgerond.

Wees is een keer trots ipv het continu gezeik. Wil je dat alles positief is? Dan ga je lekker Barcelona kijken. Oh nee, die spelers plegen belastingfraude en Barcelona transfereert jeugdspelers.

26 januari 2016 om 12:52

Nou nou 1 doelpunt meer gescoord, en psv heeft veel tegengoals.

26 januari 2016 om 13:03

@D-Bergkamp
Dit is allemaal niets nieuws. Je doet alsof Ado en Vitesse twee clubs zijn waar we anders nauwelijks tegen spelen. Dit zijn clubs waar we jaarlijks twee keer tegen spelen. Voorheen speelden we daar ook niet zo tegen, dus waarom nu ineens wel? Over arrogantie gesproken (en dat ben ik persoonlijk totaal niet) iedereen weet dat Ajax de beste club van Nederland hoort te zijn en dat iets is dat wij altijd zou moeten nastreven. Dan moet je dat ook eisen op het veld. Dominant voetbal is leuk en aardig, maar wij zijn aan ons stand verplicht om ook aantrekkelijk voetbal op de mat te leggen. Dan kun je wel leuk en aardig zeggen dat we veeleisend zijn, maar dit is nooit anders geweest. Sinds de Boer aangesteld is geworden lijken de meeste Ajacieden wel ge-brainwashed. Wat dat betreft moet ik Splijtpass beneden volkomen gelijk geven. Kampioen worden is nooit makkelijk, maar daar hoor je mij ook niet over klagen. Waar ik wel over klaag is, dat wij voldoende middelen hebben om aantrekkelijk voetbal mogelijk te maken. Wij zijn qua status en eigen vermogen de grootste club in Nederland. Dus ja, het is vrij normaal dat wij zo kritisch zijn op onze club.

Ik wil Barcelona ook het liefst buiten beschouwing laten, aangezien dit helemaal los staat van Ajax. Ajax heeft nooit gespeeld zoals Barcelona dat de afgelopen 15 jaar doet. Onder Rijkaard was het nog enigszins vergelijkbaar spel. Mensen moeten sowieso ophouden met die vergelijking, daar geef ik je wel gelijk in. De enige link tussen Barca en Ajax is Cruijff en dat ze beiden een soortgelijke filosofie hanteren, maar geen vergelijkbare spelopvatting. Tenminste niet exact hetzelfde.

Ook wil ik even aangeven dat ik niet zeik om het zeiken. Mensen die me kennen uit de tijd dat ik hier nog zeer actief was, weten dat ik altijd heel realistisch en neutraal reageer. Mensen die kritiek geven bedoelen het niet altijd slecht, hou dat ook in je achterhoofd.

26 januari 2016 om 14:14

Uhm bergkamp...je geeft genoeg kritiek zeg je ....nou zeg eens wat er niet goed gaat bij ajax dan ? Ben benieuwd

26 januari 2016 om 16:07

@ Stadjer050

- aankoop beleid
Het aankoop beleid kan verbeteren. Ondanks dat ik vind dat Overmars te veel kritiek krijgt en zeker veel kritiek achteraf. Hij heeft een aantal goede spelers gekocht als Younes/milik/gudelj/dijks/bazoer etc. Maar ook miskopen als Duarte en Zimling die nooit bij Ajax mochten komen te spelen. De score is nu een mager 6je voor Overmars over zijn gehele termijn. Dat moet naar een 8. De reden dat Overmars alsnog een voldoende verdient is ook het utidelen van langdurige contracten aan de meest belovende spelers en de vele aangetrokken jeugd talenten. Denk aan Cerny, Leyder, Dolberg etc.

- jeugd training aspect
Het trainen van fysiek in de jeugd. Als je ziet hoe ver onze jeugd spelers in Nederland achter lopen op de jonkies vanuit Duitsland/engeland is dat echt bijzonder. Technisch zijn de spelers vergelijkbaar of zelfs beter in Nederland. Maar fysiek delven we het onderspit veel te veel. Een duitse ploeg probeert eerst op techniek te winnen, en de back up is op fysiek gebied knallen. Waar wij die back up dus missen en dus geen plan b kunnen overleggen.

- Scouting + communicatie met technisch hart
Er zijn in de afgelopen 5 jaar een aantal goede scouts vertrokken bij Ajax. Waaronder Urbain Haesaert die verantwoordelijk was voor Alderweireld, Vertonghen, Vermaelen etc. Scout nu ondertussen bij Anderlecht Er zijn de laatste 3 jaar een aantal goede talenten binnen gehaald. Maar er waren er nog veel meer voor handen. Zo waren bijvoorbeeld Moses Daddy, Tielemans en Praet aangeraden maar niet gehaald. Respectievelijk allemaal uitblinkers nu.

- Samenwerkings verbanden
Het samenwerkingsverband met Ajax cape town levert vrijwel tot niets op. Het is in ieder geval niet effectief genoeg voor 1 miljoen op jaarbasis. Of de scouting/begeleiding in Afrika moet verbeterd worden. Of opgezegd worden. tegelijkertijd word het tijd om banden met Trencin te versterken en misschien weer met Anderlecht. Zoals dat een jaar of 6 a 7 geleden het geval was.

En zo zijn er nog wel legio voorbeelden.

26 januari 2016 om 13:32

Klopt PSV is leuker om naar te kijken. Zit meer durf en optimisme achter. Ajax wint vaak strategisch en berekenbaar. Voor beide valt wat te zeggen, maar ik vind PSV leuker om naar te kijken als objectieve toeschouwer.

Het vertoonde voetbal was niet om over naar huis te schrijven, maar ben in elk geval blij dat hij de organisatie achterin (inclusief hardwerkende middenvelders) op orde heeft. Nu maar hopen dat die laatste lijn wordt doorgetrokken in Europa volgend jaar, als het even mee zit speelt Ajax CL (psv ook hopelijk) en dan moet je zo'n wedstrijd vakkundig kunnen doodmaken als het een avondje niet loopt, om toch met drie punten van het veld te lopen.

26 januari 2016 om 12:00

Op basis van wat zou die Europese lijn doorgetrokken moeten worden? Ik zou wel eens willen weten hoe Ajax de komende jaren Europees een vuist kan maken? En kom nu niet met "deze selectie 2 jaar bij elkaar houden", deze selectie is al 2 jaar bij elkaar. En ook niet met "in de B zitten super talenten" dit zitten er al 6 jaar en zouden inmiddels al midden 20 moeten zijn en nog niets over gehoord.

26 januari 2016 om 12:42

Op basis van de organisatie achterin. En de selectie al 2 jaar bij elkaar? Niet mee eens, als je kijkt naar spelers die bepalend zijn voor die selectie omdat ze wekelijks spelen. Dijks is nieuw - voor Willem II weliswaar al bij Ajax maar amper wedstrijden gemaakt in het eerst -. Tete speelt zeker geen 2 jaar bij het eerste, Bazoer idem dito, harde werker/jager Gudelj zit er pas sinds dit seizoen bij, Riedewald is pas sinds een jaar een vaste kracht. Enige die al (ruim) twee jaar in de basis staat achterin is Veltman.

Achterin staat het stabiel. Op basis van die stappen vooruit (die dit seizoen zijn gemaakt!) zou die Europese lijn doorgetrokken moeten worden ;-)

Lijkt rapper sjors wel, die foto!

26 januari 2016 om 11:25

hahahha jaa dacht ik ook al aan xD

Wij willen ook elk jaar kampioen worden, lukt ook niet.

26 januari 2016 om 11:27

@ Fc Moulijn

Precies, de verwachtingen zijn onrealistisch hoog. Het spel is zeker dit seizoen absoluut niet om over te klagen. Er zitten leuke uitslagen en wedstrijden tussen. Natuurlijk kan het meer en natuurlijk kan het beter. Tegelijkertijd moet men ook beseffen dat we geen Barcelona zijn met spelers als Neymar, Messi en Suarez die de tegenstander aan gort spelen.

Ajax kiest voor de solide, stabiele ploeg en de bijbehorende resultaten. Koploper, meeste doelpunten voor en de minste tegen. Zoveel valt er dan toch niet te klagen denk ik dan bij mezelf.

26 januari 2016 om 11:35

Wil niet veel zeggen, maar Ajax heeft niet de meeste goals gemaakt

26 januari 2016 om 11:41

Nou bergkamp ik heb nog wel een paar puntjes ...Uitgeschakeld in cl , europa league, en de beker ( en kansloos ook ) en maar drie punten voor op een team dat drie van de belangrijkste spelers van het vorige seizoen heeft verloren ( willems door blessure)

26 januari 2016 om 12:51

@ Stadje050

En Ajax speelde een aantal wedstrijden zonder de meest beslissende vleugel speler van de eredivisie ( El Ghazi). Ze speelde een aantal wedstrijden zonder de 1 na meest beslissende vleugel speler eredivisie (fisscher) Een aantal wedstrijden zonder de op 1 na effectiefste spits van de eredivisie (milik). Een aantal wedstrijden zonder het grootste talent eredivisie (bazoer)

Ja Ajax is uitgeschakeld in Europa. Hoe is dat anders dan Psv, Feyenoord, Groningen, Heereveen, Twente etc in de afgelopen 5 jaar? Omdat pSV nu een (incidenteel) succes heeft is dat de maatstaf? Kijk even de prestaties van PSV in europa de afgelopen 5 jaar en kom dan nog eens terug.

26 januari 2016 om 14:58

D bergkamp je kijkt wel heel erg door een ajax bril hoor.....ik noem drie dragende spelers van psv die uberhaupt niet gespeeld hebben dit seizoen.....jij noemt el gazhi die pas dit seizoen een echt effectieve buitenspeler is geworden ( of ie het volhoud moet ik nog zien ) en spelers die maar een paar wedstrijden gemist hebben , waarbij fisher vorig seizoen nou ook niet echt langdurig uitblonk en bazoer pas dit jaar echt doorbrak....ajax heeft dit seizoen dus best geprofiteerd van deze spelers . En waarom je de prestaties van andere clubs van de afgelopen jaren erbij haalt snap ik ook niet zo goed ...natuurlijk heeft psv een beetje geluk gehad met de loting maar volgens mij is ajax in de voorronde ook niet de zwaarste tegenstanders tegengekomen....jablonec was al bijna te sterk....en in de el was het ook niks, misschien is dat gewoon het niveau van het nederlandse voetbal maar als ik gewoon naar de doelstellingen van ajax kijk mag ik de conclusie trekken dat die niet zijn gehaald ( en dan kijk ik alleen naar resultaat en zeg ik nog niks over het vertoonde spel)
Ook door de uitschakeling in de beker is de doelstelling die door ajax zelf is vastgesteld niet gehaald
Dus mijn stelling dat er buiten de stand op de ranglijst nog wel wat aan te merken is op de prestaties van ajax lijkt me niet echt onderuitgehaald door je verhaal over de prestaties van andere nederlandse clubs in europa.....en dan laat ik de discussie over de spelstijl nog helemaal buiten beschouwing .

26 januari 2016 om 16:14

@ Stadje050

El Ghazi 2014/2015, 31 wedstrijden, 9 goals en 8 assists
El Ghazi 2015/2016, 15 wedstrijden, 8 goals en 1 assist
statistisch vorig seizoen op Memphis de beste vleugelspeler van de eredivisie. Dit seizoen de beste vleugel speler van de eredivisie op fisscher na

Viktor Fisscher 2015/2016, 16 wedstrijden, 7 goals en 3 assists
Statistisch dit seizoen de beste vleugel speler van de eredivisie.

Arek Milik, 2014/2015, 21 wedstrijden, 11 goals en 4 assists
Arek Milik 2015/2016, 17 wedstrijden, 8 goals en 7 assists
Tweede seizoen op rij na Luuk de Jong beste spits van de eredivisie.

Als je bedenkt dat alle drie deze spelers dit jaar geblesseerd zijn geweest en niet in alle wedstrijden mee konden doen is dat dus inderdaad een verschil van een slok op een borrel.

Waarom ik de resultaten van andere teams erbij haal is om een passende vergelijking te treffen. Tenslotte word Ajax verweten uitgeschakeld te zijn in Europa (terecht) maar er word even vergeten dat Europees succes incidenteel is voor alle Nederlandse clubs. Dus dat geld ook voor Ajax. Alleen worden er voor Ajax schijnbaar hogere standaarden gehanteerd dan voor de andere clubs.

26 januari 2016 om 11:29

Nee maar dat is het verschil tussen een topclub en een goede sub-topper.

Nee Frank, dominant voetbal is geen aantrekkelijk voetbal. Dat is een typische misvatting uit de Van Gaal-school.

Als jij de bal niet hebt, kunnen zij niet scoren - nee, maar ook geen fouten maken. En zeker in Nederland komen juist uit fouten van de tegenstander de meeste doelpunten voort. Niet uit dat zielloze getik.

Waar zijn de echte Ajacieden? Niet de closet PSV-ers zoals D-Bergkamp, maar de echte, die mooi aantrekkelijk voetbal eisen, met vleugels, veel beweging, middenvelders die tussen de linies lopen en een verdediging op een hoge lijn?

Ze zijn er niet meer. Geneutraliseerd door het steriele resultaatvoetbal van De Boer. Ik zag ze al steeds minder in de Arena voor ik mijn seizoenskaart opzegde. De neppers die er nu zitten zijn als kinderen zo blij met een droge, zaaddodende 1-0 thuis tegen de nummer 6. Het is om moedeloos, zo niet PSV-er, van te worden.

26 januari 2016 om 12:15

Dominant voetbal met veel lopende mensen, mooie driehoekjes en de wil om aan te vallen, bij balverlies binnen 6 seconden de bal terug hebben is het mooiste voetbal wat er is. Niets misvatting aan.

26 januari 2016 om 12:17

Dat is niet het soort dominant voetbal waar Frank het over heeft. Maar dat wist je best he?

26 januari 2016 om 12:30

@mentalist
Dat klopt, alleen zien we dat soort voetbal al zeer lang niet meer. Wanneer heb jij voor het laatst een driehoekje gezien, of een een-tweetje of echte combinaties of een steekpass waar wij Ajacieden bekend om staan? Ik zie nog weinig spelers met lef en/ of flair. El Ghazi kwam er nog dicht in de buurt, maar die jongen moet zijn vorm weer hervinden.

26 januari 2016 om 12:42

Ik heb tegen Ado driehoekjes gezien, ga die wedstrijd maar terug kijken.
Daarnaast geeft Veltman vaak genoeg goede diepe ballen, zie ook de 1-0 tegen Ado. Steekpass tussendoor is er niet want er is geen creatieve middenvelder in de basis dus dan kan je dat ook niet verwachten.

26 januari 2016 om 12:50

Shikamaru
Dat zeg ik beneden ook al. Diepe ballen is iets anders dan een steekpass. Diepe ballen worden ook bij PSV gehanteerd, of bij clubs als Cambuur, dus dat is niets bijzonders.

Dit terzijde, het is gewoon aantoonbaar en een feit dat we geen spelers meer hebben rondlopen die met veel flair spelen en risico's durven te nemen. Het lijkt er wel uitgestampt te worden, zodra ze in het eerste komen te spelen. Donny heeft dit gelukkig wel, maar de vraag is, hoelang dat nog gaat duren. Fischer had dit namelijk ook op het begin, dat weet iedereen. Of dat ligt aan een vorm dip, dat is nog maar de vraag.

26 januari 2016 om 12:21

Die Ajacieden zijn er zeker nog wel, alleen laten zij zich niet zo vaak hier zien. Geen enkele Ajacied die mooi voetbal gewend is, zal ontkennen dat het vertoonde spel pijnlijk is om te zien. Ik vind het zelf al zeer lastig om een hele wedstrijd af te kijken.

Het onaantrekkelijke spel komt voornamelijk, omdat het spel te statisch is. De spelers op het veld zijn nauwelijks in beweging, als ze in balbezit zijn. Dus is het ook makkelijker verdedigen voor de tegenstander. Het gevolg is dus een simpel balletje terug of balletje breed. Ik mis voornamelijk dynamiek en het combinatie spel waar Ajax zo groot mee is geworden. Een steekpass of een-tweetje is zeldzaam. Erger nog, de laatste speler die ik dit zag doen was Eriksen. Dit komt voornamelijk door de 3 middenvelders die nu basis staan. Gudelj, Bazoer en Klaassen zijn echte box-to-box spelers. Er is dus geen echte creatieve speler die het spel maakt bij Ajax. Bij Jong Ajax hebben we dan wel Frenkie De Jong, Nouri en Van De Beek die eraan komen, maar die jongens zien we pas echt meer minuten maken in het volgend seizoen. Sinkgraven heeft nog niet gebracht wat hij moet brengen, voornamelijk omdat hij op linksbuiten gezet werd, zijn vormdip en blessure erna. Om eerlijk te zijn zie ik hem ook geen basisplek meer veroveren, nu Bazoer, Gudelj en Klaassen het volgens de Boer zo geweldig doen. Ik het overigens niet ontkennen, maar die creatieve middenvelder wordt wel echt zwaar gemist.

Daarnaast heb je nog buitenspelers die voornamelijk naar binnentrekken, waardoor de spits geïsoleerd komt te staan. Milik is absoluut geen slechte spits, maar past gewoon niet in het huidige systeem, omdat hij juist een spits is die gevoed moet worden van een voorzet van de flanken of door een steekpass. Een echte flankspeler/ winger die zijn mannetje voorbij kan spelen hebben wij geeneens in de selectie, dit terwijl dit wel echt noodzakelijk is. De enige speler die dit kan is nota bene een speler in de A1 genaamd Vince Gino Dekker. Ook hier gaan weer 3 jaar overheen voordat hij zijn minuten in het eerste gaat maken (als hij zich zo blijft doorontwikkelen).

Het is gewoon zeer droevig gesteld op het moment. De jeugd die eraan zit te komen ben ik zeer te spreken over, want die jongens hebben stuk voor stuk potentie om het eerste te halen. De Boer heeft het altijd goed gedaan, maar toch denk ik dat hij de jongens wat meer vrijheid moet geven op het veld. Ik heb zo het idee dat die jongens echt met teveel taken het veld opgaan en met weinig risico moeten spelen. Met degelijk maar oersaai voetbal als gevolg, geen frivoliteit en geen flair...

26 januari 2016 om 12:36

Goede analyse, maar ik heb zelf alle hoop opgegeven dat Frank zijn tactiek en methoden verandert. Dan kunnen er nog zulke gigantische talenten doorbreken, als ze hun talent niet mogen tonen omdat ze vastzitten in Frank's tactische korset heb ik daar als toeschouwer ook niets aan.

En Frank verandert niet, die was als speler al zo. Mensen zijn het vergeten, maar hoe vaak werden wij in zijn tijd als aanvoerder van Oranje niet getrakteerd op teksten als 'we hebben gedomineerd' en 'we moeten de kansen afmaken', na weer een schandalig lethargische vertoning?

26 januari 2016 om 12:45

Daar ben ik het ook over eens. Vandaar dat ik ook zeg, dat ik vermoed dat het aan Frank zelf ligt. Dat is ook voornamelijk de reden waardoor steeds meer Ajacieden het liefst naar de A1 kijkt. Zowel Jong Ajax als Ajax 1 spelen hetzelfde soort voetbal, maar de jeugdteams spelen allemaal geweldig aantrekkelijk voetbal, dat kan gewoon geen toeval meer zijn. Dan kunnen mensen wel zeggen dat het aan niveau verschil ligt en de druk, maar dat zou geen excuus mogen zijn. Zeker niet, omdat dit eerder nooit een issue was.

26 januari 2016 om 12:51

Inderdaad, de A1 speelt wel Ajax-voetbal. Daarom komt de huidige speelwijze van het eerste in feite neer op kapitaalsvernietiging: men leidt spelers op voor Ajax-voetbal, en ziet vervolgens jaren van opleiding en investering verkwanseld worden in het anti-Ajax conceptvoetbal van De Boer cs.

26 januari 2016 om 13:38

@apyrog en Splijtpass
Gelukkig zijn ze nog niet uitgestorven, de mensen die het echte Ajax voetbal aanhangen en niet alleen naar het resultaat kijken en alles recht praten wat krom is. Ik word al kotsmisselijk als bij een wissel de keeperstrainer(!) met een vuistdik boekwerk de in te brengen speler van instructies voorziet alsof die jongen voor het eerst in een Ajaxshirt speelt. Men denkt geloof ik dat alles in een wedstrijd is te controleren, maar dat gaat (gelukkig) niet. Begin gewoon eens met het plezier terug te krijgen en straal dat ook uit. Het valt toch op dat met name het clubje van 1995 (van Gaal, Blind, De Boer) deze slaapverwekkende speelwijze hanteert.

En zo is er altijd wel weer wat te zeiken over Ajax. Spelen ze te aanvallend en gaan ze de pottenbak in dan zijn ze naief, pakken ze het anders aan door meer volwassen en realistisch te gaan spelen dan is het weer niet om te pruimen. Het is ook nooooit goed! Ik zeg, zorg eerst dat de verdediging goed staat dan komt de rest vanzelf wel, we staan bovenaan met maar 11 doelpunten tegen en dat telt.

26 januari 2016 om 12:03

Omdat er tijden waren dat Ajax deze twee spelopvattingen beide beheerste, lekker aanvallend tegen laagvliegers, waar er geen pijn en moeite overwinningen of gelijkspelletjes werden gehaald. Of volwassen tegen grotere tegenstanders. Nu is het zakelijk, en inspiratieloos.

26 januari 2016 om 12:44

Dan praat je over 20 jaar geleden. Ga mee met je tijd zuurpruim. De Eredivisie red geen enkele ploeg dat.

De Boer zegt dit omdat hij weet dat er genoeg Ajaxcieden zijn die het graag horen. Heeft verder niets met de realiteit te maken. Scorebord technisch gezien is er iets voor te zeggen. Als je kijkt naar het voetbal dan zie je dat PSV het véél beter heeft gedaan dan Ajax in Europa. Daarnaast heeft PSV de beschikking over een Guardado en de Jong. Bij Ajax lopen er geen gelijke. Daarnaast komt Willems terug. Ook zo een speler.

Splijtpass, dan word je toch lekker psv-er.. zielige gozer. Eerst je seizoenkaart opzeggen, je afvragen waar de echte ajacieden zijn en dan afgeven op de mensen die er wel zitten..

misschien moet je eens goed kijken naar hoe ploegen spelen als ze tegen Ajax moeten. Met zn allen op de rand 16 en hopen op een counter. Maar dat weet je natuurlijk niet omdat je geen kaart meer hebt..

26 januari 2016 om 12:30

Ik kan de wedstrijden ook zien op televisie. Helaas, moet ik zeggen. Want er is me ook op mijn eigen bank al menig uurtje ontnomen door Frank's afzichtelijke, 'dominante' resultaatvoetbal.

Ploegen spelen tegen Ajax helemaal niet anders dan tegen Psv. Toch speelt die laatste leuke wedstrijden, ook in Europa, terwijl Ajax-Vitesse afgelopen weekend verreweg de saaiste wedstrijd was. Weer eens.

En ja, jullie zijn nep-Ajacieden in mijn ogen. Tevreden met een seizoen lang voetbal-als-voorbehoedsmiddel alleen omdat jullie aan het eind weer eens naar Amsterdam kunnen komen voor een feestje op het Museumplein of in bruisend Zuidoost.

Triest. Jullie houden met deze volgzame, snel tevreden houding Ajax en Frank de Boer de hand boven het hoofd, waar Ajacieden ooit de titel van meest kritische fans met gepaste trots droegen.

26 januari 2016 om 13:20

En tegen PSV speelt iedere tegenstander natuurlijk vol op de aanval? wat een slappe smoes is dat zeg.. de enige reden waarom het zo lijkt dat elke tegenstander van ajax allen maar verdedigt is de oersaaie speelstijl van ajax.

26 januari 2016 om 13:45

@freek83
En denk jij dat het parkeren van de bus iets van de laatste tijd is? Dus niet. Alleen had Ajax altijd de klasse om dat aan te pakken. Spelers die een man uit konden spelen, hoog baltempo etc. Nu zie je een speler na de eerste aanname nog een keer of 3-4 de bal toucheren waardoor het hele tempo er uit is.

Bij De Boer is het te vaak A zeggen maar B doen.

Domineren zonder creativiteit en aanvallende intenties is gewoon spuuglelijk en doodsaai voetbal. Ik zie liever leuk voetbal en om de zoveel jaar een kampioenschap dan een saai team dat elk risico eruit wilt halen zodat je de 1 na de andere zaadpot voor je krijgt en dan elk jaar kampioen wordt.

De Boer en Overmars zijn voor de echte Ajax liefhebbers gewoon enorme rampen. Overmars zit weer in zijn handjes te wrijven als Klaassen en Bazoer verkocht kunnen worden maar wat heeft het publiek daar aan? Je moet ze juist zien te houden enorme oelewapper! Die spelers behouden en versterkingen binnen hengelen die het spel van Ajax op een hoger niveau brengen. Overmars faalt op beide vlakken. Heeft gewoon lak aan het eigen publiek.

En dat gezever van winnen is het enige wat telt dat is dus iets wat Totaal Niet des Ajax is.

26 januari 2016 om 13:10

Ik ben het wel grotendeels met je eens Ansjo. Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat men nooit naar Jonk en Cruijff heeft willen luisteren. Het is al langer aantoonbaar dat er zo slecht gescout wordt en dat de aankopen geen meerwaarde zijn gebleken. Ik zie echt veel liever eigen jeugd doorstromen dan een breedteaankoop. Al ben ik wel voorstander voor gerichte aankopen, als er op een positie geen aanwijsbare versterking in de jeugd rondloopt.

26 januari 2016 om 13:53

Dat bedoel ik. Ajax leidt spelers op die de Europese top wel willen kopen maar Ajax kan geen topspelers kopen die bij Ajax willen spelen. Ja dan moet je dus niet heel graag Bazoer en Klaassen willen verkopen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren