Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Oerwoudgeluiden houden ADO bezig: ‘Hoe doe je het wel goed?

Laatste update:

De wedstrijd tussen ADO Den Haag en Ajax (0-1) werd ontsierd door oerwoudgeluiden aan het adres van Ajacied Riechedly Bazoer. In gesprek met Omroep West blikt directeur Jan Willem Wigt van ADO Den Haag terug op de gebeurtenissen. Volgens Wigt kan de aanpak bij zo’n situatie natuurlijk altijd beter, maar hij zegt dat ‘men’ de mening heeft dat de club het ‘niet verkeerd heeft gedaan’.

/

“Het kan natuurlijk altijd beter, maar ik vraag me wel af: hoe doe je het goed?”, aldus Wigt. Zo werd de wedstrijd niet stilgelegd, omdat het protocol van de KNVB werd gevolgd. Tot tweemaal toe werd gewaarschuwd via de stadionspeaker, daarna werden de oerwoudgeluiden minder. Daarop werd besloten om de wedstrijd uit te spelen.

ADO Den Haag is momenteel bezig met de identificatie van de daders. Het gaat volgens Wigt om een groep van een man of twintig. Wigt vertelt dat de daders ‘keihard’ worden aangepakt; het gaat om een stadionverbod van vijf jaar.

De wedstrijd tussen ADO en Ajax had stilgelegd moeten worden

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

IK denk dat je meer dan 20 man nodig hebt om zoveel geluid te produceren.

19 januari 2016 om 19:50

Jij begrijpt wel dat er bij midden-noord gewoon een tv-microfoon staat net als bij het uitvak, daardoor klinken 20 man al snel als 80 man. Ik heb zelf 12 jaar op midden-noord gestaan, ik vrees aangeboren. Neemt niet weg dat ik racisme verafschuw en laatst nog een nachtclub in de rechtbank heb aangevochten wegens het niet binnen laten van een van mijn gekleurde vrienden. Ik wordt heel verdrietig als ik de reacties hier op VZ zie over al dat "tokkie-volk" bij Ado. Ik heb er jaren tussen gestaan en ik heb nooit het idee gehad dat de harde kern van ADO asocialer is dan die van Twente, Nec, Feyenoord enz. Ik kon mij eigenlijk ook wel vinden in de woorden van Van der Gijp gisteren, ook ik betwijfel in hoeverre dit racisme is. Als je zo racistisch bent ga je toch geen geld betalen voor een kaartje bij een club met gekleurde spelers en zelfs een gekleurde coach. Al met al hoop ik niet dat ik verkeerd word begrepen hier, ik keur racisme in elke vorm af en dit tuig moet absoluut gestraft worden.

19 januari 2016 om 20:47

@gekkeDH respect voor je eerlijke verhaal. En respect dat je nog op een redelijke manier met die jongetjes hierboven probeert te discussiëren. Zoals je kan zien gaan ze niet eens serieus in op je stellingen of punten maar vallen ze alleen maar over een punt. Ik zou je er niet druk om maken.. Laten we wel wezen ook in de arena staan gekeken midden in de winter in hun blote lijf stijf onder coke. En ook hier klinken spreekkoren, verschil is alleen dat er hier 50 duizend zitten waardoor het praktisch niet te horen is.

On: Vanuit het oogpunt van die gekken is het inderdaad geen racisme, er staan zelfs gekleurde jongens tussen. Ze staan sowieso niet al te serieus in het leven, dit is overigens een heel klein deel (20 misschien 30 man) Het trieste is dat het grootste deel van de mensen die in deze vakken staan gestudeerd hebben, een goede baan of eigen bedrijf heeft. En dat door deze spreekkoren je half NL en dan vooral de media weer lekker de kans geeft om een complete groep te stigmatiseren en weg te zetten als dom tokkie volk. Ado is al lang zo'n club niet meer, stadion zit vol met families en de club wordt steeds breder gedragen in de regio. Daarom is dit alles ook zo triest.

19 januari 2016 om 21:01

Las alleen wat je als antwoord op mij was in je eerdere reactie.
In je eerste reactie kwam 020 neerbuigend over, alsof de haat zo diep zat dat je de naam van een club of stad niet eens voluit kan typen.
Maar nu ik het wat beter doorlees, snap ik waarom je het gebruikt. Is prima als je netnummers in het algemeen typt uit gemak en dat het gezonde rivaliteit is voor jou. Nu is het allemaal wel wat duidelijker.

19 januari 2016 om 21:25

Ik ben het gedeeltelijk met je reactie eens. Al vind ik wel van der Gijp zijn woordkeuze niet helemaal slim. Jij en ik begrijpen allebei wat hij bedoeld. Maar als je letterlijk zegt ik betwijfel in hoeverre dit racisme is dan denk ik dat je niet de juiste woorden gebruikt. Want dit is wel racisme, maar is het wel zo nadrukkelijk bedoeld om die jongen puur op zijn 'ras' te beledigen. En zijn ze wel zo 'anti-zwart'. Ik ben op de hoogte van de aanwezige microfoons maar dan nog kreeg ik de indruk dat er veel meer meelopers waren. Want zo kan ik ze wel noemen. Ik begrijp trouwens de reactie van de trainer helemaal niet. Als hij nou kei hard roept. Supporters waarom doen jullie dit hiermee beledig je niet alleen een speler individueel maar ook je eigen speler(s) en trainer. Of iets in die richting; Dit komt een beetje laf over in mijn ogen. Ik vind ook uitspraken als ik heb een pleuris hekel aan 020, 010, 040, 013, iedereen met zijn kengetal. En het dan aangeboren noemen beetje overdreven allemaal, maar ik zal dan wel bij veel mensen dan geen 'echte' supporter zijn.

19 januari 2016 om 21:58

Snap het eigenlijk nooit waarom mensen zo haten en domme dingen naar ajax. Ik als ajax fan zeg altijd je bent maar voor je wie je bent. Daardoor ga ik geen haat zaaien ofzo

20 januari 2016 om 11:43

Kerel, het is gewoon niet 20 man die het doet. Dat slaat nergens op. En de opmerking dat daar bij ADO tokkie-volk zit, ja, dat is zeker zo. Er zitten ook gewone mensen tussen, maar jammer genoeg zijn dat er niet heel veel.

Ik ben zelf donker, kom uit Den Haag en ben sowieso fan van Den Haag. Maar het stadion kom ik never nooit meer en wellicht ooit als ik merk dat er echt wat verandert daar bij de club. De bestuurders nemen dit probleem niet serieus, want zijn bang voor die tokkie-supporters/hooligans. Maar de reden dat ik er nooit meer kom, een paar voorbeelden:

1) 'kezman, Kezman, je moeder is een h...!' Heel het stadion zong dat niet. Van jong tot oud en niemand die zich ook maar schaamde voor dat liedje. Ik wist niet wat ik hoorde toen ik daar was.
2) Romeo Castelen aan de bal en ik zit op Midden Noord in het Zuiderpark. Hoor ik van achter mij: 'rennen, kk bruine aap!' Op dat moment vond ik het welletjes en ben ik weggegaan. Liep ik weg, werd ik nog nageroepen.
3) Jong ADO - Jong Ajax. ADO staat voor, niks aan de hand. 20 minuten voor tijd komt Ajax 1-2 voor. Was een gezin naast mij, vader van 30, moeder, dochter van 8, zoon van 5 (zoiets) na de achterstand begint de vader te schelden met van alles en nog wat. Daarna beginnen de kinderen mee te schelden 'k-dit, k-dat'.

Belachelijk gedrag van de supporters daar. Echt deze hele club niet waardig en dat is de reden waarom wij als vereniging niet verder komen. Er zijn zoveel sponsoren in Den Haag die misschien wel wat met de club zouden willen doen, maar vanwege dit imago gaat dat nooit gebeuren.

En laten we het dan niet hebben over die supportersclubs met wie ze banden hebben. Debielen van Legia, Brugge en Juventus.

Mjin mening is dat ze daar schoon schip moeten maken. Kei- en keihard aanpakken dat tuig. Als vereniging gewoon zeggen dat bij het eerstvolgende, zelfs hele kleine, incident gelijk de tribune waar dit gebeurt leeg gooien!

Het is en blijft lastig om dit bij de thuisclub neer te leggen. Elke beslissing heeft voor ten nadelen. Maar krijg wel het gevoel dat ze heel erg bezig zijn met goedpraten. Een man of 20??? Waren er zeker veel meer.

Ben benieuwd naar volgende week zondagavond aangezien je wekelijks oerwoud geluiden hoort. Dus kom zondagavond maar op met topics over oerwoud geluiden.

19 januari 2016 om 19:41

Volgende = aanstaande


Dat je dit probleem wil aanpakken ok maar doe het dan bij elke club. Net zoals dat hamas,hamas hoor je ook overal alleen den haag, feyenoord en utrecht worden er altijd uitgelicht wat betrefd hamas enz terwijl je ook dat ook wekelijks hoor bij zo wat alle clubs!

19 januari 2016 om 19:51

Bij welke andere club heb je dit ooit gehoord dan? Ik heb het zelfs bij de klassieker zowel in de kuip als in de arena nog nooit gehoord, terwijl dat toch de meest beladen wedstrijd van het seizoen is. Wees een vent en keur die vieze zooi die er bij jullie op de tribunes te horen was gewoon keihard af, in plaats van alleen maar zielig met je vingertje naar anderen te wijzen.

20 januari 2016 om 00:55

Kazim heeft vorig seizoen in het duel met Go Ahead Eagles aangegeven bij de arbitrage dat hij racistisch bejegend is.

19 januari 2016 om 19:47

Ik weet niet wat voor natuurdocumentaires jij allemaal kijkt in je weekend, maar ik heb nog nooit zo nadrukkelijk dergelijke mongolen bezig horen zijn bij een voetbalwedstrijd. Misschien dat het bij jullie daar in Den Haag de normaalste zaak van de wereld is, maar in de rest van NL is dat in elk geval niet zo.... Wat een achterlijke reactie van jou zeg, beetje de boel lopen bagatelliseren hier. Ik kom al 13 jaar vrijwel elke thuiswedstrijd in de arena en ik heb het daar echt nog nooit gehoord.

19 januari 2016 om 20:05

Inderdaad. Ze proberen het weer af te zwakken, door te claimen dat het wekelijks gebeurt. Misschien dat ik een gehoorprobleem heb als ik samenvattingen kijk van de Eredivisie, maar ik hoor het niet wekelijks.
En dan in de slachtofferrol kruipen door te doen alsof de Knvb het weer op het zielige Ado heeft gemunt.

Neem gewoon je verlies en zeg gewoon dat supporters van je club gewoon fout waren, i.p.v. dat kinderachtig gaan wijzen naar andere zaken en situaties. Hoe moeilijk is dat nou?

19 januari 2016 om 20:33

Er zijn genoeg spreekkoren te verzinnen richting ADO Den Haag en ook met Feyenoord en Fc Twente. Alsof er bij Ajax nooit wat geroepen wordt is natuurlijk lachwekkend.

19 januari 2016 om 20:33

ah joh doe normaal dit gebeurt letterlijk bijna elke wedstrijd. Feyenoord, excelsior, utrecht, roda noem ze maar op. achter je tv hoor je dit soort dingen niet, ik hoorde het namelijk niet bij ado-ajax toen ik fox keek. Dit keer gebeurde het bij ajax en meer mensen waren betrokken (natuurlijk nog een klein percentage idioten maar het waren er in ieder geval meer dan normaal). Als mensen dan komen met ze moeten ado laten degraderen en punten in mindering brengen is dat natuurlijk ontzettend dom. Zulke complete randdebielen heb je overal en ado onderneemt nu tenminste actie door ze op te sporen

19 januari 2016 om 20:55

Gebeurd idd in alle stadions verschil zit hem in de aantallen. Zelfs in venlo, zwolle en breda heb ik zeer kwetsende spreekkoren gehoord. Als je alleen fox of samenvattingen kijkt en nooit in de stadions komt kan je hier totaal geen gefundeerde mening over hebben.

19 januari 2016 om 21:19

FM Nederland, je hoort mij hier absoluut niet zeggen dat er bij andere clubs nooit wat gebeurt, dat maak je er zelf van. Ik schaam me zelf ook met enige regelmaat kapot als een stel dwazen weer eens de hele boel gesloopt hebben in Glasgow of in Milaan of waar dan ook de laatste jaren. Echter gaat het hier om Racistische uitlatingen, niet om spreekkoren of wat voor andere ellende dan ook. Dit heb ik inderdaad bij Ajax (en ook niet bij Sparta, AZ of Feyenoord, waar ik ook meerdere malen ben geweest) echt nog nooit gehoord. En ook voor jou geldt: wees een vent en keur die ellende af man, in plaats van met je vingertje naar die stoute boze mensjes in Amsterdam, Rotterdam of Enschede te wijzen.

19 januari 2016 om 21:22

Lukio messi, wie heeft het hier over ADO laten degraderen? Ik in elk geval niet, en Ajaxcitizen ook niet. En als dit volgens jou bijna elke wedstrijd gebeurt, noem dan eens aantoonbare voorbeelden? Want ik heb het in ieder geval bij Ajax nog absoluut nooit meegemaakt.

19 januari 2016 om 21:27

dan moet je er in het stadion bij zijn, moeilijk zo iets vast te leggen.
Ook waren er bijvoorbeeld bij het live meepraten een stel ajacieden die dat soort dingen schreeuwde, ik sprak jou zeker niet aan hoor

20 januari 2016 om 00:05

Wees een vent, wees een vent.... wat zou een vrouw daarvan zeggen

Dank voor je toevoeging, biedt wel een goede nuance. Natuurlijk keur ik dit soort gedrag af. Maar je gaat toch niet op ieder moment, iedere keer telkens weer zeggen.. voordat ik mijn post plaats wil ik eerst even zeggen dat ik racisme echt afkeur hoor?

Wat mij alleen opvalt is dat er nu enorm negatieve berichtgeving is naar ADO in het algemeen terwijl er van alles heeft gespeeld maar dat de club niet eens de kans krijgt om dit normaal op te pakken.

Ook los van deze mediahetze zou er een oplossing voor gekomen zijn in de vorm van stadionverboden. Dit is iets wat door de club sinds de verplaatsing naar het Kyocera stadion zeer uitgebreid is doorgevoerd. Overigens zijn diverse clubs er uitstekend mee bezig en dat geldt ook voor situaties die niet zulke media aandacht hebben gekregen.

Maar dat is het wel, over 2 maanden gebeurt het bij een willekeurig ander veld en dan zal er buiten een korte opmerking weinig aandacht aan geschonken worden.

20 januari 2016 om 09:31

Jij doet ook net alsof je neus bloed. IK heb jou in andere topics zien reageren en je gaat mij niet vertellen dat je niet veel van dit soort reacties voorbij hebt zien komen. Ajaxcitizen is iemand die met heel provocerende reacties zijn mening uitte in andere topics.
We keuren dit soort wangedrag met zn allen keihard af en dat mag wel duidelijk zijn, toch? Ik vind nu het om ADO Den Haag gaat, dan komt men met de meest domme reacties, ADO Den Haag moet punten in mindering krijgen en laten degraderen. Vraag me af of ze dit ook wensen wanneer hun club met wangedrag te maken krijgt.

20 januari 2016 om 09:40

@lukio Messi. Klopt! Er waren tijdens live meepraten een hoop Ajacieden die ADO Den Haag van alles wenste en dan wel in de meest negatieve zin. Als je zo correct wilt overkomen dan moet je ook dit soort gedrag de kop indrukken.

Hoe je het wel goed doet? Eerste actie is omroepen ermee te stoppen, direct extra cameraman op het vak zetten, tweede waarschuwing is inclusief de belofte dat de wedstrijd beëindigd wordt. Stopt het niet direct van het veld stappen en een 0-3 nederlaag accepteren. Dan doe je er echt iets aan.

19 januari 2016 om 19:45

En ik vergeet natuurlijk nog dat de daders direct opgepakt moeten worden voor een strafrechtelijke vervolging. Te belachelijk voor woorden hoe halfzacht de Nederlandse aanpak is.

19 januari 2016 om 19:52

Helemaal mee eens! Nederland is altijd te gemakzuchtig om daders op te sporen en, als ze toevallig daders makkelijk op weten te sporen, zijn de straffen zo laag dat het nog steeds geen zode aan de dijk zet!

19 januari 2016 om 21:02

Volgende stap is een "cooldown" van 10-15 minuten, zoals bijvoorbeeld bij Zwolle-Ajax voor de beker.

Als er daarna toch nog weer langdurige en aanhoudende spreekkoren zouden zijn, pas dan een eventuele staking in overleg met de drie eenheden.

5 jaar stadion verbod maar ook 5 jaar na elke thuiswedstrijd met de bezem plein rondom stadion schoonvegen 👍

Beste reactie zou zijn als de blanke ado spelers het veld aflopen.

19 januari 2016 om 19:54

Ja, want dat levert op....?? Totaal niks..

19 januari 2016 om 21:55

Dat is misschien het domste wat je kan doen. Hallo, er zijn nog 14500 meer. Die laat je dan ook in de steek door die 20/30 man die dom doen!

Als je mij als onschuldige supporter achterlaat zou ik dat echt niet leuk vinden. Gewoon voetballen voor die andere nog!

20 januari 2016 om 00:57

Gewoon politie in normale kledij de tribune opsturen. Zodra er wat racistisch wordt geroepen die personen per direct de tribune afslepen.

20 januari 2016 om 09:38

Politie ? Wil je dat er zoals destijds in het Zuiderpark gewonden vallen?

Je spoort niet als je de politie de Harde Kern instuurt. Dat gaat dan compleet mis.
Zelfs ik zou dat niet goed vinden. Ze kunnen prima na de wedstrijd ze een voor een opsporen en oppakken. De politie het vak insturen is het domste wat je kan doen.

20 januari 2016 om 09:47

ADO Den Haag heeft de meest geavanceerde apparatuur en via dit systeem kan iedereen die zich hier schuldig aan heeft gemaakt opgespoord worden. Undercoveragenten tussen de harde kern zetten zorgt alleen maar voor nog meer escalatie.

20? Klonk als meer en aan de beelden te zien ook. Overigens heb ik het interview gezien en hij zei dat er na de 2e omroep door de stadionspeaker niet veel meer te horen was en dat het zelfs stopte. In tegendeel zelfs, het ging gewoon door. Volgens 'het protocol' waar iedereen zich nu achter verschuild had het dus gestaakt moeten worden. Vindt het jammer voor de ADO supporters die wel gewoon naar het stadion komen om een lekker potje voetbal te kijken.

Waarom zou je zo'n figuren na 5 jaar weer in je stadion laten? Daarnaast lijkt de groep mij veel groter dan 20 obv het geluid..

20 januari 2016 om 00:58

Ik vind 5 jaar ook weinig. Geef die idioten maar levenslang. Geeft meteen een signaal naar andere supporters af dat het niet getolereerd wordt.

Nu zegt hij dat het minder werd na de 2 waarschuwingen en gisteren lieten ze bij Voetbal Inside zien dat hij zei dat het gestopt was na de 2de waarschuwing maar dat werd weerlegd met de beelden. Toen het na de 2de waarschuwing niet was gestopt had de wedstrijd stilgelegd moeten worden. Dit werd ook door de omroeper gezegd bij de laatste waarschuwing. Maar het bestuur zag dat Ajax na rust stukken zwakker was dan in de eerste helft en die dacht daarvan te kunnen profiteren.

19 januari 2016 om 21:53

Het werd ook minder. Juist toen deden het een paar ipv 20/30. Toen gingen we toch echt met zn allen achter de ploeg staan. Ook die idioten die dat deden. Als je een beetje je club volgt dan weet je dat er aan de overkant supergoed materiaal staat die alles opneemt wat je aan het doen bent.

Iemand met een beetje verstand doet dit sowieso niet!

20 januari 2016 om 16:33

Het gaat mij erom dat hij eerst beweert dat het was opgehouden en dat hij na de beelden van Voetbal Inside zegt dat het minder was. Dus dat hij in eerste instantie loog.

En achteraf wordt iedereen van ADO in de gelegenheid gesteld om hun eigen straatje schoon te vegen door allerlei onzinredenen te geven waarom ze de wedstrijd niet gestaakt hebben.
Hoe doe je het wel goed? Misschien door om te beginnen eens wat ballen te tonen.

Kijk ik zei nog het waren er maar stuk of 20/30.
Ik heb wel eens gehoord dat sommige onschuldige supporters wel is zijn opgepakt voor niets.
Ik stond zelf op Midden-Noord en stond hooguit een paar treden ver van hun. Was toch stiekem bang dat misschien iedereen daar wordt gestraft. Maar gelukkig !

Je weet natuurlijk nooit of je nog iets hebt geroepen, dat kan je namelijk wel is vergeten. Ik keur dit namelijk af, die gasten moeten daar weg. Ze komen nooit en zetten ons voor schut. We doen het al een paar jaar erg goed. De sfeer is misschien minder maar wel veel rechtvaardiger.

We gaan gewoon door alsof er niets is gebeurd tegen Cambuur. Onze spelers supporten en achter de club staan.

C'mon The Hague!

Wat een lulkoek je kan het nooit goed doen. Volgens mij kan je het nooit zo fout doen. Even deze gast citeren op uitspraken die hij deed met de persvoorlichter van de club.

Bazoer had aangegeven aan de scheidsrechter dat hij er last van had in de eerste helft vervolgens volgen er 2 waarschuwingen om te stoppen. Daarna spreken ze af in de rust met de scheidsrechterr te staken ls het na rust weer gebeeurd, maar gelukkig is het gestopt. Vervolgens krijgen we beelden uit de 60e en 70e minuut waaruit blijkt dat het gewoon door is gegaan. Sta dan ook achter je standpunt in de rust en staak de handel. Deze afspraak maak je maar vervolgens blijf je gewoon staan. Gewoon omdat je bang bent voor commentaar.

Dan moet Ajax een keer terug naar Den Haag. Probleem? nee beide clubs hebben geen verplichtingen meer in Europa of de beker dus 1 keer op een woensdag terug moet kunnen. Als dat al teveel is zou ik de spelers willen adviseren nooit in Engeland te gaan voetballen of ook niet hopen op Europees voetbal.

Verder ben ik het wel met vd Gijp eens het zal niet eens vanwege rascistische motieven gedaan zijn, maar meer om de speler Bazoer te raken en te hopen dat hij minder gaat spelen. Je zoekt iets om die persoon te kwetsen en omdat je volledig ddorgesnoven bent en niet meer helder kan denken en dan kom je met dit.

Om hoeveel mensen ging het ongeveer? Indien het bijna het gehele vak betreft, is het dan niet een optie om gewoon het gehele vak te ontruimen en iedereen een stadionverbod te geven?

Waarschijnlijk zullen er ook supporters in dat vak gezeten hebben die geen racistische uitlatingen jegens Bazoer gedaan hebben, maar die supporters zouden zich dan na afloop gewoon bij ADO kunnen melden waarbij hun stadionverbod weer wordt ingetrokken (gebruik videobeelden). Lijkt me een stuk effectiever dan na afloop iedereen weer trachten te traceren..

20 januari 2016 om 00:15

Exacly! Niets nieuws overigens..

Die Wang zal zich echt wel gaan bedenken na deze ongereldheden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren