Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Riedewald: 'Ik was een proefkonijn van plan-Cruijff'

Laatste update:

Johan Cruijff ontketende een paar jaar geleden een zogenaamde ‘fluwelen revolutie’ bij Ajax en de legendarische nummer veertien zorgde met het ‘plan-Cruijff’ voor een hoop veranderingen in de jeugdopleiding van de Amsterdammers. Zo kregen de talenten plotseling te maken met performance-coaches, een individueel traject voor jeugdspelers in de hogere leeftijdsklassen.

/

Jaïro Riedewald was een van de eerste spelers die een performance-coach kreeg. “Ik was een proefkonijn”, zegt de verdediger tegen de NOS. “Alles werd een beetje bij mij getest. Zo kwam het bij me over en zo werd het ook aan mij verteld. Bas (Bruning, de performance-coach van Riedewald, red.) zei: ‘dit is een nieuw programma, kijk even hoe het bevalt’. Ik moest ook altijd na een training mijn ervaringen delen. Of ik moe werd van een oefening bijvoorbeeld.”

Het leven van Riedewald, die nog zestien jaar oud moest worden toen hij te maken kreeg met een performance-coach, veranderde direct drastisch: uitslapen was er niet meer bij, hij moest zich iedere ochtend melden bij Bruning voor onder meer persoonlijke conditie-, kracht en stabiliteitstraining. Hierna volgden er nog een of twee normale trainingen en minstens een sportmaaltijd.

“Het was vermoeiend en zwaar”, geeft Riedewald toe. Bij Ajax werd echter goed op overbelasting gelet en soms mocht de mandekker een training overslaan en kreeg hij extra rust. “Mijn bouw en lengte heb ik mee, maar uiteindelijk werd ik nog sterker door deze aanpak. Dat merkte ik. Wat ik heb meegemaakt, is me goed bevallen. Het werd mede daardoor, en door wedstrijden te spelen voor Jong Ajax, makkelijker om in te stromen bij het eerste. Fysiek was ik er klaar voor.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
29 december 2015 om 10:05

Snap ik waarschijnlijk meteen waarom ze vaak zo slecht spelen. Het plezier in voetbal zal daardoor flink zijn terug genomen. .. laat die jongens een keertje uitslapen!!
Overigens moet ik wel zeggen dat dit juist het tegenovergestelde van plan Cruijff is..

29 december 2015 om 10:11

of je gaat lekker bij bal op het dak 9 spelen en komt wanneer je zin hebt.

Als je topsporter wilt worden moet je nou eenmaal veel in jezelf investeren.

Topzwemmers liggen vanaf jonge leeftijd elke ochtend om 6 uur al in het water. Dat zal niet altijd makkelijk zijn, maar het is een keuze.

Als je uit wilt slapen en niet te veel wilt trainen ga je lekker bij de lokale amateurs voetballen, niks mis mee. Maar dan moet je niet zeuren dat je niet de top haalt en geen miljoenen per jaar verdient.

29 december 2015 om 10:29

Wat is nou mis met niet kunnen uitslapen. Jouw relatie tussen uitslapen en plezier in het vak raak kant nog wal. Ik moet ook elke ochtend om 7uur uit bed en heb ook plezier in me werk.

Het gebrek aan plezier in het veld is meer te wijten aan de coach. FdB laat ze eindeloos rondtikken. Daar ligt de oorzaak en niet bij het uitslapen.

Plan Cruijff was gericht op het individu en dat is precies hetgeen wat Riedewald beschrijft.

29 december 2015 om 10:35

FdB laat ze niet eindeloos rondtikken. FdB laat ze naar voren spelen, maar die jongens voorin moeten leren dat je niet 90 minuten stil kan staan. Met of zonder bal, altijd bewegen.

29 december 2015 om 10:37

Haha ze kunnen vaak genoeg slapen en op andere dagdelen hun rust pakken, uitslapen hoort geen optie te zijn voor een topsporter imo, nee gewoon op tijd naar bed..

En ja dat moet je er dus voor over hebben wil je echt de top bereiken.. Plezier komt net als in de jeugd met prestaties, zelfs bij de amateurs verdwijnt het plezier als je er elke week met 5-0 afgaat..

29 december 2015 om 10:42

Ik hoop maar voor je dat je niet uit ervaring spreekt OT: ben het helemaal met je eens.

29 december 2015 om 11:32

Het plan van Cruijff was juist ingesteld op het individu en dit sluit daar volgens mij goed bij aan.

Hij geeft ook aan dat hij op de juiste momenten rust kreeg en uitslapen doe je maar als je geen topsport wil beoefenen.

29 december 2015 om 12:41

Nou ik denk dat meneer Jonk dat duizend keer beter weet dan jij, toen Riedewald 16 was kreeg hij een performance coach etcetera, toen speelde hij nog in de A'tjes, dus de jeugdopleiding.
Dit is absoluut niet het tegenovergestelde van plan Cruijff.

Het plan Cruijff is letterlijk, echt letterlijk meer aandacht voor het individu d.m.v. een personal coach/trainer, om zo voor een beter fysiek en een betere techniek te zorgen.

Wat hij zegt zit wel een kern van waarheid in. Heeft even nodig gehad om een basisplaats te bemachtigen, maar vond wel dat ie vanaf het begin af aan fysiek sterk was. Beetje bangig in het spel nog (vaak achteruit en opzij spelen), maar ik denk dat de jeugd er wel baat bij heeft als ze vanaf 15 - 16 flink fysiek getraind worden.

29 december 2015 om 10:06

Klopt. Al hoop ik wel dat Heitinga snel in de basis komt, ten koste van hem. Niet omdat het een echte Ajacied is oid, maar omdat Riedewald elke wedstrijd zo'n 2 a 3 keer z'n mannetje laat lopen.

En iedereen het maar goed praten, omdat ie zogenaamd nog een talent is en moet groeien. Moet ie ook geen basis plaats hebben, of naast een andere jonge vent staan.

29 december 2015 om 10:56

Hoe oud is deze jongen??? Juist... nog erg jong en is het dus vrij normaal dat hij zijn mannetje weleens laat lopen. Deze jongen moet nu juist blijven staan en van zijn fouten leren. Johny moet hem hier in coachen en dat hoeft niet op het veld, want Johny is daar niet de geschikte man voor, als we De Boer moeten geloven. Hij heeft de pech dat Veltman ook nog niet zover is om met hem aan de slag te gaan. Ik begrijp je punt overigens wel, maar dan zal Ajax die ervaring moeten aantrekken.

29 december 2015 om 11:01

Maar ik ben ervan overtuigd dat het juist wel in het veld moet worden geleerd. Om het tenminste te beperken tot 1 keer in de wedstrijd. Direct nadat ie zoiets doet, moet er iemand zijn die het em even vertelt. Of die em wat extra ondersteuning biedt. En zoals jij inderdaad ook zegt, is Veltman nog niet zover. Maar 1 van die 2 zal dan toch eruit moeten als je het mij vraagt.

29 december 2015 om 11:09

Dat ben ik met je eens, maar zo'n ervaren speler is er niet. In '95 had je Rijkaard en Blind. Zeker tegen Rijkaard keken de jonkies op. De jongere spelers kijken denk ik in die zin niet zo tegen Heitinga op. Met alle respect, hij heeft een leuke carrière gehad maar is aardig afgezwakt. Rijkaard kwam toch net even iets anders binnen. Zo'n speler heeft Ajax nodig. Daarbij zei Rijkaard niet eens heel veel, zijn aanwezigheid alleen was al goed.

29 december 2015 om 11:22

Daar heb je wel weer een goed punt ja. Maar goed, zo'n speler als Rijkaard was een buitenkansje, volgens mij de enige speler met een succesvolle terugkeer.

29 december 2015 om 11:34

Daar heeft Ajax een scouting voor. Als hen dan geen ex-speler is dan maar een andere ervaren rot. Iemand van een jaar of 30/31. Van der Vaart is afgetakeld, Sneijder zit goed in Turkije en De Jong wilt nog niet terug. Maxwell zit goed en aan Zlatan hoeven we niet te denken.

29 december 2015 om 11:38

Een speler als Rijkaard krijg je tegenwoordig niet meer terug gehaald. Rijkaard was op het moment dat ie terugkwam nog altijd een van de besten ter wereld op zijn positie en was compleet. Fysiek sterk, technisch goed, had een geweldig inzich, durfde zijn mond open te doen en was een winnaar. Nu komen de toppers pas terug als ze niet meer top zijn. Alleen Cocu had zijn niveau nog enigzins, al was die nooit een wereldtopper op zijn positie.

29 december 2015 om 12:00

Dat is inderdaad een utopie. Maar we kunnen onszelf ook afvragen waarom een Kuyt wel terugkomt en waarom een Sneijder, Seedorf, Van der Vaart bijvoorbeeld niet. Gaat het dan om geld? Is het een kwestie van niveau? Ze hebben toch behoorlijk wat aan Ajax te danken. Waarom komen er zo weinig jeugdspelers terug naar Ajax? Of gaan we gewoon slecht met onze helden om? Wat overigens een merkwaardig Nederlands trekje is.

29 december 2015 om 12:06

Tja. Ergens hoef ik Sneijder ook helemaal niet meer, nadat ie zei dat ie liever naar Utrecht terug zou keren later. Dan ben je als je het mij vraagt ook gewoon behoorlijk ondankbaar. Maar ik weet het niet, misschien omdat spelers ook geen vertrouwen meer hebben in een succesvolle terugkeer oid.

29 december 2015 om 12:19

En hoezo twijfelen ze dan aan een succesvolle terugkeer. Het niveau is niet te hoog voor ze, ze zouden zich prima staande moeten kunnen houden. Van de succesvolle lichting uit 95/96 zijn alleen Davids en Litmanen teruggekeerd en alleen Van der Sar is op zijn hoogtepunt bij United gestopt. Ik vind dat toch best merkwaardig. Ook de lichting Sneijder en co. Alleen Johny Heitinga komt terug, Babel alleen om zijn carrière een nieuwe wending te geven. Ligt het misschien ook niet aan Ajax zelf?

29 december 2015 om 13:16

Tja, ik vraag me dan wel af hoe het aan ze zou kunnen liggen. Misschien toch meer pushen om terug te komen ofzo? Ben bijvoorbeeld nu wel benieuwd naar Huntelaar, leuk dat Frank de Boer er over begint, maar stiekem hoop ik dat ze al een balletje hebben opgegooid.

29 december 2015 om 13:53

Ik denk dat het financiële plaatje hierin zeer belangrijk is. De bedragen die je in Italie, Spanje en Turkije kan verdienen zijn gewoon veel hoger. Ik heb persoonlijk niks met Galatasaray, maar ik snap wel dat Sneijder liever daar speelt. Meer dan het dubbele salaris en de beleving qua voetbal is daar veel intenser.

29 december 2015 om 10:08

Fysiek staat hij meer zijn man dan Veltman vind ik.

29 december 2015 om 10:10

Als je het mij vraagt niet. Veltman heeft dit seizoen in de Eredivisie al heel wat spitsen afgestopt, puur op fysiek gebied. Sterk in de lucht.

29 december 2015 om 10:13

Ja maar tegen te vrede laat hij het twee keer afweten.
Dat zie ik bij riedewald niet gebeuren.

29 december 2015 om 10:15

Klopt, maar liever dat dan dat ie elke wedstrijd wel een aantal keer z'n man laat lopen.

29 december 2015 om 13:33

Dat is waar.
1 tegen 1 is Veltman niet te kloppen.
Dan is er geen betere in Nederland.

29 december 2015 om 10:10

Dit klinkt echt goed. En lijkt hetgeen wat er schort in de gehele jeugdopleiding van de Nederlandse voetbal clubs. Die jongens missen kracht. Ze zetten veel minder explosief af dan de jongens uit Duitsland, Spanje en Italië. Hopen dat deze lijn wordt doorgetrokken. Het lijkt echt nodig.

29 december 2015 om 10:23

Toen hij op het middenveld speelde vond ik niet hij dat terug speelde hoor. Speelde bijna alles mooi en strak vooruit.

29 december 2015 om 12:14

Je ziet idd hoe relatief makkelijk Tete, Bazoer en nu ook Van den Beek en Cerny aanpikken bij het 1e elftal. Die individuele aanpak, en vooral het doorschuiven naar een hogere leeftijdscategorie, lijkt er wel voor te zorgen dat de aansluiting met het eerste makkelijker wordt.

Heel jammer dat het hele plan cruijff in het water is gevallen, waar hij het zelf ook wel debet aan is als je iets wilt veranderen moet je er zelf 24/7 aanwezig zijn ook heeft hij te maken gehad met een koppige mensen die toch deden wat zelf wouden maar dat staat buiten kijf. toch heeft ajax een hoop talentvolle jongens in het elftal wat voorheen niet zo was vaak werd er jong talent uit het buitenland gehaald wat nu niet zo is dat is alleen maar voordeel voor ajax. ook jammer dat het aankoopbeleid nog steeds geen knip voor de neus waard is

29 december 2015 om 10:09

Wat een onzin dat hij 24/7 aanwezig moet zijn om iets te veranderen.
Je moet er mensen hebben zitten die het willen uitvoeren en niet die alleen voor zichzelf bezig zijn.
Daarnaast heb je een coach nodig die ook nog aanvallend durft te denken en niet alleen maar opdracht geeft voor balletje breed balletje terug.
Als iedereen gewoon doet wat er van hem gevraagd wordt is er niets aan de hand.
Maar alleen Jonk en de Jeugdopleiding gingen op die manier.
de Boer en Overmars kloten maar wat aan.

29 december 2015 om 10:11

Ajax speelt dit jaar alles behalve balletje breed.
Waarom denk je dat ze zoveel scoren?

29 december 2015 om 10:12

De Boer geeft geen opdracht voor balletje breed balletje terug. Die jongens die daar op het middenveld en daarvoor staan moeten met hun botte verstand eens snappen dat je bij Ajax geen moment stil mag staan. Als je stil blijft staan, doet de tegenstander dat ook. Gevolg: de verdediging blijft rondspelen, tot er 1 iemand gaat lopen, waarna er meestal een lange bal op volgt. Triest, maar het probleem ligt bij de spelers, niet bij Frank. Die wil dolgraag beweging zien, maar buiten Youness, van de Beek en Cerny lijkt de rest het niet te snappen. Klaassen wil het zo nu en dan doen, maar is meestal bezig met de bal ophalen, omdat de verdediging er niks mee kan doen.

29 december 2015 om 10:14

In de Eredivisie wel, maar daarbuiten valt het hard tegen. Puur omdat buitenlandse teams i.t.t. Nederlandse teams met zonedekking. Dan is er veel meer nodig, dan wat Ajax laat zien.

29 december 2015 om 10:33

@ Metibo753

Wat een utopie helaas. Er zitten daar mensen in een publieke functie die zichzelf moeten verantwoorden voor 500.000 supporters van Ajax. Die zichzelf jegens banken, bestuursorganen, ouders, supporters, sponsors en geldschieters moeten verantwoorden. Maar die compleet en alleen moeten luisteren naar iemand die in Spanje zit?

Dat is precies het punt waar het mis gaat, als je iets wilt veranderen op jou manier dan moet je ook komen, zitten en verantwoordelijkheid nemen. Vanuit Barcelona opdrachten geven en maar geloven dat iedereen het klakkeloos volgt. Zonder zelf ook maar enige vorm van verantwoordelijkheid te nemen. Dat accepteert niemand.

En vergeet niet, Cruijf is niet de enige met voetbalverstand. OP het moment zijn van Basten, F de Boer, R de Boer, Stam, Bergkamp, Overmars en van der Sar het allemaal eens dat het plan Cruijf niet kon zoals Cruijf dat wilde. En dat zijn tezamen ook niet de minste namen.

29 december 2015 om 10:36

Precies. Dit zijn namen die weten wat ze willen, en ook gewoon hun volle verantwoordelijkheid pakken. Iets wat je Cruijff gewoon kwalijk kan en moet nemen.

29 december 2015 om 10:43

Nou ik ben van mening als je iets wilt veranderen er ook daadwerkelijk bij moet zijn zoals hij ook bij barcelona heeft gedaan die lijn heeft hij daar geintroduceerd. Als je dit Ajax nu niet zit het opzich wel goed in elkaar alleen onbreekt er een echte leider wat heeft Ajax aan al die onnozele aankopen haal dan gelijk een goede speler van 10 miljoen dan 3 miskopen. gearriveerde spelers heeft Ajax nodig een stuk of 2 a 3 spelers die het voor touw nemen haal een type sneijder om zijn loopbaan bij Ajax af te sluiten met een baan na z'n loopbaan dat doet Ajax te weinig in vergelijking tot PSV waarom kan het daar wel ? een mix van jong en oud

29 december 2015 om 10:48

@ Armenia11

Ajax probeerde van der Vaart te halen maar die wilde niet. Dus de oude ervaren speler halen die ze wilde lukte niet. Achteraf gelukkig want hij had totaal niets toegevoegd. EN iedereen is Lyrisch over het halen van Moreno bij Psv. Als je de carrieres van Heitinga en Moreno naast elkaar legt dan delft Moreno gigantisch het onderspit.

Mensen roepen altijd om Sneijder, Nigel de Jong en dergelijke. Niet na denkende dat die gasten tussen de 4 en 6 miljoen verdienen op jaar basis.

29 december 2015 om 10:52

@d_bergkamp
Het enkele feit dat R. de Boer, Van Basten, Stam, Bergkamp, Overmars en Van der Sar goede spelers zijn geweest, wil nog niet zeggen dat ze ook voetbalverstand hebben, althans tot nu toe is dat nergens uit gebleken. Afgelopen zondag heb ik op FOX sports de documentaire over de jeugdopleiding van Ajax gezien en ik moet zeggen dat dat mij heel erg aansprak. Daarmee zeg ik zeker niet dat ik voetbalverstand heb, maar de gedachte aan het kweken van mentale hardheid door een coach uit het rugby, looptraining van een atletiekman etc. vind ik goede gedachten Donny van der Beek gaf ook aan heel veel te hebben gehad aan die begeleiding. Ik vind het heel jammer dat door het wegsturen van Jonk en in diens zog een aantal andere coaches dit project een vroegtijdige dood is gestorven. Ook Riedewald zegt dat hij er veel baat bij heeft gehad dus moet het toch wel wat goeds hebben gehad.

29 december 2015 om 10:57

Ik bsn van mening dat die gasten er zitten voor hun bankrekening en niet voor Ajax is geen toeval dat al die trainers weglopen na het ontslag Jonk.
Tuurlijk ging ook niet goed om met de situatie maar de rest is zeker minimaal net zo schuldig.
En let op mijn woorden de echte leuke wedstrijden komen weer als de Boer weg is eat na dit seizoen hopelijk zo is.
Win liever met 5 - 3 dan met hjoe we nu gespeeld wordt en ja wel degelijk komt dit spel uit de koker van de Boer.
Geen enkel ander team bij Ajax speelt zo langzaam met balletje breed balletje terug dus wel degelijk de Boer zijn schuld.

29 december 2015 om 11:07

@ Nico50

Het feit dat Cruijf de beste Nederlandse voetballer ooit was betekent ook niet dat hij veel voetbalverstand heeft. De 7 namen die ik noemde behoren ook tot Nederlands trots en hebben allemaal op het hoogste podium gespeeld en weten wat prof voetbal in houd. Tezamen zit er in ieder geval (in cruijf termen) genoeg voetbal knowhow.

Dat het volgens jou tot nu toe nergens uit gebleken is, dat is jou mening. Die deel ik totaal niet. Frank de Boer staat voor de 5e keer in 6 jaar tijd bovenaan in de competitie. Overmars heeft spelers als Cerny, Bazoer, Dolberg, El Ghazi, Milik gehaald. Van Basten heeft toch ondertussen ook de enige ervaring als (assistent) coach. R de Boer is een vrij gewaardeerd en veel gevraagd analist. Van der Sar heeft de grootste sponsorcontracten in de historie van Ajax binnen gesleept. Al met al doen ze tezamen genoeg dingen goed.

En zo geld dat ook voor de toekomst natuurlijk. Daar worden ook gewoon genoeg goede dingen gedaan. En zelf ben ik ook fan van het performance coach systeem en ik hoop dat dit behouden blijft. Maar op een gegeven moment moet wel een conclusie getrokken worden.

Jonk zijn budget is in 5 jaar tijd van 3,5 miljoen naar de 8 miljoen gegaan. Er word komend jaar 10 miljoen geinvesteerd in een nieuw complex (ajax city). Dat terwijl de salarissen van spelers in Jong Ajax en transfers van jeugdspelers nog betaald worden buiten om het budget van Jonk. Oftewel in 6 jaar tijd is er 50-60 miljoen euro geinvesteerd in de jeugdopleiding.

En voor die investering is er relatief weinig terug gekomen. Want de genoemde transferbedragen door Cruijf zijn niet door izjn plan. Die spelers waren allemaal al aanwezig bij het eerste voordat hij zichzelf er mee bemoeide. Oftewel dat is een stokpaardje minder.

Een ander stokpaardje is dat de A1 fantastisch speelt. Dat doen ze ook. Maar dat deden ze 4 jaar geleden ook in de Next Gen series met een weergaloze Viktor Fisscher. Wederom een stokpaardje minder.

Cruijf roemt de jeugdopleiding. Maar ondertussen speelt Jong Ajax waardeloos. Terwijl die gevuld is met de jeugd die Cruijf zo probeert omhoog te schrijven. Cruijf brand Stam/jong Ajax af. Terwijl dat de exponenten zijn van zijn project. Hoe krom wil je het hebben?

Een laatste stokpaardje van Cruijf is dat het eerste niet voetabl zoals de jeugd. De afgelopen 4 jaar speelden we met 2 AM spelers, nu weer met een 10. Dus wat is dan de speelwijze wel?

Al met al heeft Cruijf een hoop punten benoemt, voornamelijk op het compleet vage rapport van Ling. En die punten kun je feitelijk stuk voor stuk de prullenbak in verwijzen. Oftewel Cruijf zat gewoon mis maar heeft niet de ballen om toe te geven dat hij zelf de fouten heeft gemaakt.

29 december 2015 om 11:11

waarom zou Van Der Vaart niets toevoegen die kan je nu prima gebruiken het gaat erom dat je ervaren spelers binnen haalt om zo de mix tussen jong en oud stabiel houd. Dat Heitinga niet speelt zou wel een reden hebben wat overigens niet begrijp.

Mensen roepen altijd om Sneijder, Nigel de Jong en dergelijke. Niet na denkende dat die gasten tussen de 4 en 6 miljoen verdienen op jaar basis.

dit soort spelers moet je binnen lokken met een goede deal natuurlijk moeten ze in lonen terug maar het zijn wel Ajax jongens die een warm hart voor de club hebben die moet je baan aanbieden na een voetbal carriers bij Ajax.

Dus ben het totaal niet met jouw redenering eens.

29 december 2015 om 11:11

@ Metibo753

Eredivisie 2015-2016, 17 wedstrijden gespeeld.
Koploper: Ajax
Punten: 41 (slechts 10 verlies punten)
Doelpunten voor: 45 (2,6 doelpunt per wedstrijd)
Doelpunten tegen: 11 (0.65 doelpunt per wedstrijd)

Feitelijk gezien scoren we dus elke wedstrijd 2 doelpunten meer dan de tegenstander. PSV heeft een doelsaldo van 11 minder positief. Feyenoord van 15 minder positief.

Als je dit seizoen klaagt, dan moet je Bayern Munchen gaan volgen ofzo.

29 december 2015 om 11:26

Volgens mij kijk jij dan geen wedstrijden van Ajax of snap jij het niet helemaal. Op het moment dat Ajax achterin de bal heeft, zal er voorin en op het middenveld beweging moeten komen. Ook op het moment dat bijv. Klaassen de bal krijgt ingespeeld, moet een Fischer al snappen dat hij ook vrij moet komen te staan, en datzelfde geld dan ook voor een Milik, of een Bazoer. Ik weet nog dat het eerste wat ik leerde op voetbal, dat de spits altijd moest bewegen, en het rest van het team daarom heen mee moest bewegen.

Je ziet dit ook in de jeugd, of met de jonkies bij Ajax, die het wel beheersen. Je ziet een El Ghazi een hele wedstrijd met niemand een combinatie maken. Cerny komt erin, en een van zijn eerste acties is de bal aan Tete geven, en zelf meteen weer bewegen. Op het moment dat er bij 1 iemand beweging komt, weet bijv. ook Van de Beek dat hij ook moet bewegen.

Opvallend dat jongens van 18 dit wel begrijpen, maar dat het er bij jongens als Fischer en El Ghazi maar niet inkomt.

29 december 2015 om 11:49

Het project met die persoonlijke begeleiding en specifieke training is geen voortijdige dood gestorven. Dit zijn veranderingen doorgevoerd vanuit het technisch hart en uitgevoerd door Jonk, volgens de ideeen van het Plan Cruijff. Jonk zegt wel dat er niet naar hem werd geluisterd, maar ondertussen is heel de jeugdopleiding naar zijn zin veranderd door het technisch hart. Hier staat men dus blijkbaar wel achter en zal dus niet veranderen, alleen worden ingevuld door anderen.

29 december 2015 om 12:38

@ armenia11

Van der Vaart heeft slechts 7 wedstrijden gespeeld bij Betis. Deels door blessures die hem al zijn hele carriere teisteren. Deels omdat de trainer hem er gewoon naast zet. Dus iemand die bij Betis op de bank komt te zitten moet de versterking van Ajax worden?

Nigel de Jong had aanbiedingen van o.a. Schalke 04 liggen en verdiende 4 miljoen bij AC Milan. Hoe wil je die lokken met een goede deal? Dat betekent dat je 3 miljoen tekenbonus wilt geven boven op het salaris en de afkoop som?

En Wesley Sneijder woont in een wereldstad, bij een club waar hij geliefd is. Waar zijn vrouw dolgelukkig is en hij 6 miljoen per jaar verdient. Wat voor deal wil je die man aan bieden dan?

Huntelaar is ook zo een mooi voorbeeld, verdient bijna 7 miljoen per jaar bij Schalke, is aanvoerder en speelt in de subtop van Europa. Met wat voor deal denk je zo een man uberhaupt terug t ekunnen halen?

Jongens een goede deal aan bieden is leuk, maar De Jong/sneijder/huntelaar zijn gewoon totaal niet realistisch geweest.

29 december 2015 om 12:55

@D-Bergkamp
Door onder meer het winnen van de Europacup voor bekerwinnaars met Ajax en de CL met Barcelona heeft Cruijff wat bewezen, dit hebben de anderen die jij noemt vooralsnog niet gedaan. Als je goed had gelezen dan had je gezien dat ik F. de Boer niet genoemd heb! Van Basten is weggelopen bij Ajax en AZ en komt met idiote ideeën over opheffen van buitenspel. Van der Sar heeft aan het handje meegelopen en zeker zelf geen contracten afgesloten. Bovendien wat zegt dat over zijn vermeende voetbalverstand? Overmars is er nog niet in geslaagd één fatsoenlijke aan- of verkoop te realiseren en wat Bergkamp doet is niemand duidelijk. R. de Boer heeft Ajax verlaten dus wat is zijn mening waard?
Ik blijf het een gemiste kans vinden de ingezette koers te verlaten, want daar komt het op neer.

29 december 2015 om 10:10

Dat weet je niet of het in het water is gevallen.
Je kan als hoofd jeugdopleiding niet in eens alles zelf beslissen en niet overleggen met de rest van het technische hart.
Dat werkt niet.
Als Ajax er nu in slaagt een sterk hoofd neer te zetten en juiste communicatie met elkaar kan het plan nog slagen.
Alleen is dan geen plan Cruijff want die naam is er af.

29 december 2015 om 10:51

Dit plan is al jaren aan de gang het idee was om weer terug te komen in de europese top nou dat hebben we gezien dit jaar dus het is tot nu toe wel degelijk in het water gevallen.

Ik geloof wel in de jeugdopleiding op dit moment er stromen veel spelers door. Wat wel erg jammer is het aankoop beleid dat moet en kan beter Ajax gaat keer op keer de fout in met spelers transfereren dit moet beter wat ze nodig hebben zijn 2 a 3 gearriveerde spelers die in het veld het hef in handen nemen.

29 december 2015 om 10:21

Hoezo in het water gevallen? Dat Cruijff en Jonk er niet meer zijn wil nog niet zeggen dat we jeugd niet een gelijke wijze kunnen benaderen, sterker nog het huidige technische hart wil die lijn gewoon doorzetten, veel individuele benadering.

Aankoopbeleid is in lijn met het beleid om veel jeugd door te laten stromen.

Ik vind dit eerlijk gezegd Cruijff niet waard om het Plan Cruijff te noemen. Volgens mij is onrust de enige uitwerking geweest van plan Cruijff. Zonder Johan was dit ook gebeurd. Wel mooi natuurlijk om te horen dat het z'n uitwerking niet gemist heeft, maar dat wisten we natuurlijk allemaal wel. Net als met Tete en Bazoer.

29 december 2015 om 10:09

De onrust is toch juist gekomen omdat Overmars en Co compleet hun eigen plan hebben getrokken. In de media hebben verkondigen ze plan Cruijff te doen, maar in werkelijkheid hebben ze compleet sgeit aan hem gehad. Ik vind idd zijn naam niet aan dit plan verbonden hoort te zijn, omdat dit ook gewoonweg niet Cruijf zijn plan is. ..

29 december 2015 om 10:19

Overmars en Co zijn een weg ingeslagen waarvan zij denken dat dat het beste is voor Ajax. Zal heus wel een plan achter zitten, en zij zijn per slot van rekening op dit moment verantwoordelijk bij Ajax. Ze pakken die verantwoordelijkheid ook gewoon. Heeft Cruijff nog geen moment gedaan. Vertikte het keer op keer weer om ook maar iets te overleggen, of neer te leggen bij Ajax.

Nee, alles moest via die achterlijke column van hem. Waar ie elke week hetzelfde zegt, maar volgens mij is het tijd dat Cruijff daar ook maar mee stopt. Er zijn Ajacieden die Cruijff terug willen, puur om z'n naam. Maar een groot deel van de Ajacieden wil gewoon een transparant bestuur, waarbij het Ajax spelletje weer goed wordt uitgevoerd, en waarbij het aankoop-beleid op de schop moet. Cruijff mag wat mij betreft zwijgen.

29 december 2015 om 10:36

@no.2

Het is inderdaad Cruijf zijn plan niet. Omdat Cruijf verwacht dat hij zelf geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen. Hij wilt gewoon in Spanje zitten, zijn naam hangen aan de goede dingen die gebeuren. Maar zodra er iets negatiefs gebeurt wil hij zijn naam nergens meer aan verbinden of verantwoordelijkheid nemen.

Cruijf verwacht(te) dat mensen als Vd Sar, F de Boer, Overmars, Bergkamp, Stam en in het verleden ook van Gaal en van Basten klakkeloos zouden doen wat hij vertelde. Dat hun de hete kolen uit het vuur raapten, de verantwoordelijkheid namen voor de fouten en zodat hij zelf met de positieve dingen kon strijken.

En met alle respect, de 7 namen die ik net noemde vind ik waardevoller tezamen dan de ene naam van Cruijf.

29 december 2015 om 10:44

Als jij een plan hebt en jij wilt dat mensen dat uitvoeren, en zij besluiten gewoon heel iets anders te doen, dan wil henook niet dat dat onder jouw naam komt te staan

29 december 2015 om 10:50

@ Elliotoski

Als je een plan hebt, en je wilt dat mensen het uitvoeren. Dan moet je zelf aanwezig zijn om sturing te geven. Maar ook om verantwoordelijkheid te nemen wanneer het mis dreigt te gaan. Juist door niet aanwezig te zijn is Cruijf zelf verantwoordelijk voor het mislopen. Tenslotte had hij, als bedenker, aanwezig moeten zijn om problemen tijdig in de kiem te smoren.

Moet je 24/7 aanwezig zijn? Absoluut niet. Maar één keer per twee a drie weken had toch wel gewenst. Het is 2 uur vliegen. Dus sochtends 9 uur vliegen en je kan savonds gewoon aan het warme hapje zitten om 7 uur in Barcelona.

29 december 2015 om 12:05

D-Bergamp

Wordt je niet een beetje moe van jezelf door alsmaar op de verantwoordelijkheid van Cruijff te wijzen of dat hij die zogenaamde verantwoordelijkheid niet neemt?
Het is helemaal niet zo moeilijk, Cruijff heeft een plan op papier gezet en dat is toentertijd door de machthebbende mensen omarmd en iedereen wist dat Cruijff niet al te vaak aanwezig zou zijn. Als een plan, goed of slecht, niet uitgevoerd wordt volgens de afspraken heeft geen enkel plan een kans van slagen. Als men besluit om een plan uit te voeren dan moet je het doen zoals is besloten. Het kan natuurlijk best zo zijn dat er later nog een aantal puntjes op de i worden gezet of dat er iets wordt veranderd maar als je er vanaf wijkt dan moet je niet de bedenker van het plan de schuld in de schoenen schuiven maar de uitvoerders van het plan.

29 december 2015 om 12:10

De vraag is of iedereen het wel zo eens was met plan Cruijff. Maar ik erger me wel dood aan Johan. Elke week weer die achterbakse column, maar even een belletje naar de Boer, ho maar.

Net als de kritiek op Jong Ajax. Ulderink en Stam hebben Johan nooit bij een training of wedstrijd gezien. Toch durft deze man zonder iets te zien 2 goede trainers even haarfijn uit te leggen wat er mis gaat. Walgelijk. Ik hou van arrogantie, maar dit is niet de manier waarop je dat uitdraagt. Arrogantie is mooi, zolang het maar terecht is. Johan heeft als speler en trainer mooie dingen laten zien, maar is de laatste jaren voor Ajax niks waard gebleken.

29 december 2015 om 12:43

@ Kaassie

Cruijf had een plan en dat is in vage bewoordingen op papier gezet. Het was de bedoeling dat de huidige technische staf die door hem zelf is samen gesteld de boel zou gaan managen. Oftewel de wil van Cruijf geschiedde. Sar, Overmars, Boer, Bergkamp namen allemaal hun verantwoordleijkheid en leiden de club.

Als je dan klaagt dat de mensen die je zelf hebt aangesteld. En zelf de taak hebt geegeven om de club te gaan managen. Het niet volgens jou standaarden doen. Dan kom je naar Nederland en ga je met ze zitten. Ipv je column er bij te pakken.

Maar nee, Cruijf bleef liever in Barcelona voor een half jaar. In de tussentijd is meneer 2x naar Nederland gekomen voor de Cruijf foundation. Maar voor Ajax welgeteld nul keer. En vanuit Barcelona maar klagen over Stam, Boer, Overmars, Bergkamp en Sar. Een keer twee uur in het vliegtuig stappen. Of een telefoontje plegen naar de betreffende heren was teveel gevraagd.

Het mooiste voorbeeld is de kritiek van Johan Cruijf op Jong Ajax/stam+ulderink. In de tijd dat Stam trainer is bij Jong Ajax is Cruijf welgeteld 0, ja 0 keer wezen komen kijken. Maar hij heeft er in zijn columns 4x over geschreven. Das makkelijk?

Cruijf had een idee, cruijf had een plan. Maar Cruijf wilde dat zijn plan werd uitgevoerd zonder er zelfs iets voor te moeten doen. Zonder zelf verantwoodelijkheid te nemen. Zonder zelf aanwezig te zijn. Cruijf wilde Ajax veranderen dmv zijn column in de telegraaf.

En dat, dat werkt helaas niet.

30 december 2015 om 18:28

Daar kom je weer met je zogenaamde verantwoordelijkheid, kan je echt niets anders verzinnen? Als Cruijff wel maandelijks naar de Toekomst was gekomen, had hij dan wel verantwoordelijkheid getoond? Wat een lariekoek zeg. Ik heb niet zo veel met Cruijff en nog veel minder met Ajax maar als je iemand wil afbranden moet je met een knap argument komen en iets anders verzinnen dan die kinderachtige verantwoordelijkheid.

Cruijff heeft in het verleden genoeg verantwoordelijkheid genomen, zowel bij Ajax als Barcelona.

Ik denk dat een performance coach de Nederlandse jeugd ten goede komt dit zie je ook aan Riedewald, Tete en Bazoer. Zij hebben zich moeiteloos aangepast aan het niveau en zelfs ervaren spelers als van Rhijn en Viergever uit de 'basis' kunnen spelen.

29 december 2015 om 10:09

Nou noem je wel namen die toch wel hebben bewezen dat ze het niveau absoluut niet aan kunnen. Viergever was leuk bij AZ, maar komt echt te kort. En van Rhijn is een iets te typische Nederlandse back, aanvallend leuk, maar verdedigend echt niet om aan te zien.

29 december 2015 om 11:04

En hoe komt het dat Tete en Riedewald al wel zo ver zijn? Wellicht door de nieuwe aanpak. Van Rhijn speelde aan het begin ook gewoon erg degelijk. Europees was hij vaak één van de betere. Maar inderdaad aanvallend super, maar verdedigend wat minder. Dat is op dit moment al stukken beter. Ze krijgen weinig doelpunten tegen en die ze tegen krijgen komen vooral door standaardsituaties. Nu moeten ze nog leren bewegen zonder bal en dan zijn we al een heel end.

29 december 2015 om 11:14

@ Ryanbabel8

Omdat Tete vrijwel niets met de aanpak van Jonk te maken heeft gehad. Hetzelfde geld voor Bazoer die net aan 1,5 jaar bij Ajax speelde voordat hij basis speler werd.

Tete, Veltman, Dijks, Bazoer, Klaassen, El Ghazi zijn allemaal jeugdspelers die in de basis spelen. En het mooie is dat ze eigenlijk allemaal niets te maken hebben gehad met de aanpak van Jonk. De enige die dat wel heeft is Riedewald. Maar voordat Jonk begon was het dus allemaal zo slechts nog niet.

29 december 2015 om 11:29

Dat laatste ben ik helemaal met je eens hoor. En wat D-Bergkamp ook zegt. Tete en Bazoer hebben wel fysieke training gehad, maar niet zoals Riedewald. Tete en Bazoer hebben vooral stappen gemaakt door de JL.

En nu maar hopen dat vooral de jongens voorin gaan leren bewegen zonder de bal. Snap echt niet dat vooral de spelers van het 1e dit maar niet echt begrijpen, terwijl de volgende generatie het keer op keer voor moet doen.

29 december 2015 om 11:42

Veltman, Klaassen, El Ghazi en Dijks inderdaad niet. Bazoer en Tete zijn bij Jong Ajax toch behoorlijk onder handen genomen. Nog niet het volledige programma, maar wel een gedeelte. Voordat Jonk begon was het inderdaad zo slecht nog niet, maar de lat is hoger weggelegd. Jongeren moeten harder in zichzelf investeren. De doorstroom moet van een hoger niveau zijn. Tete en Bazoer moeten de maatstaf zijn net al Van Beek en Nouri, waarvan we nog maar moeten zien of ze zich zo gaan ontwikkelen zoals we dat hopen.

29 december 2015 om 12:45

@ Ryanbabel8

je bedoelt Tete en Bazoer bij Jong Ajax. Het Jong Ajax waar Cruijf nooit is komen kijken, waar Jonk niets mee te maken heeft en wat continu een punt van kritiek was van Cruijf/jonk? Dat Jong Ajax bedoel je?

Het zegt genoeg dat de beste doorgebroken (jeugd) spelers of aankopen zijn (El Ghazi+bazoer+cerny) of mensen die niets met Jonk te maken hebben gehad (dijks+tete)

29 december 2015 om 13:21

Maar, die komen niet uit de lichting waar meer aandacht was voor de individu. Jeugdspelers die er nu aan komen, daarover ben ik wel benieuwd waar die in 3 jaar staan.

Ik vind het echter niet alles om dat onder Plan Cruijff te rekenen. Het gaat mij persoonlijk om hoe Cruijff zo genaamd Ajax weer naar de Europese top wilde brengen. Spreekt zichzelf in nog meer dingen tegen namelijk.

Hij heeft het over het voetbal van Bayern en Barça. En over het halen van de Europese top. Die clubs hebben 500 miljoen uit te geven. Ajax niet. Misschien handig om eerst even te weten hoe ook financieel de vork in de steel zit Johan.

29 december 2015 om 13:47

Moet Cruijff daar kijken dan? Spelen Van de Beek, Cerny en Nouri daar nu ook niet geregeld mee? Zijn die jongens niet meegenomen in het nieuwe opleidingsprogramma van Ajax? Wat probeer je nu aan te geven? Dat het zo goed ging bij Ajax. Dat we toppers opleidde, dat we een hoog aanzien in Europa hebben? Nou nee, weet zijn het lulletje rozenwater in Europa. Cruijff heeft samen met Jonk en co een nieuwe lijn uitgestippeld. Het is een utopie om te verwachten dat dit gelijk resultaat oplevert, maar de jeugd speelt behoorlijk. De top gaan we niet halen, hopelijk krijgen we wel ons gezicht terug. Met of zonder plan Cruijff.

Het is absoluut niet nodig dat Cruijff daar 24/7 is. Als je met
volwassen mensen werkt, en je street allemaal hetzelfde
doel na dan is dat niet nodig. Het probleem bij Ajax is dat
de neuzen niet dezelfde kant op staan, en dan ben je
Teveel individuen zijn uit op macht....helaas
Ajax gaat het niet redden zo

29 december 2015 om 10:17

Als ik lees hoe bergkamp er in staat ben ik er niet zo bang voor.
Bergkamp heeft nooit macht willen hebben maar er moet wel overleg zijn want hij heeft ook een mening die belangrijk is.
En dan moet een hoofd jeugdopleiding daar naar luisteren en bij een stemming mee moeten gaan in de democratie binnen Ajax.
Maar als hij dat niet doet heb je er niks aan.

Nou heb ik jonk zijn verhaal nooit echt gehoord maar ik vind bergkamp niet het type leugenaar.

29 december 2015 om 10:31

Juist, maar dat is nou het probleem met Jonk, die heeft zich niet volwassen gedragen en bv. kampen heeft gecreeerd.

29 december 2015 om 10:39

@ Eagle456

Als je iets wilt bereiken, dan moet je verantwoordelijkheid nemen. Oftewel zowel de positieve dingen accepteren van je keuzes maar ook de negatieve gevolgen. Vanuit Barcelona een email sturen en verwachten dat 5 behoorlijke voetbal mensen die klakkeloos overnemen is een utopie.

En Cruijf hoefde er niet 24/7 te zijn, maar wel af en toe. Hij kwam voor zijn Cruijf foundation wel naar Nederland. Maar bij Ajax hadden ze hem al in 6 maanden niet gezien. Dat komt lekker betrokken over. Verwachten dat Frank de Boer alles doet wat jij zegt. Terwijl Frank de Boer zichzelf moet verantwoorden tegenover alle supporters, sponsors, banken etc. Terwijl Cruijf lekker in Spanje zijn column schrijft?

Alleen een dwaas zou aan zulk soort leiding gehoor geven.

Klinkt wel als een professionele aanpak. Stevig maar wel doelgericht. Heel wat anders dan uitslapen tot half elf, een anderhalf uurtje trainen en daarna na een half uurtje krachttraining, de rest van de dag achter de playstation.

29 december 2015 om 10:40

Dat mieren over uitslapen snap ik sowieso niet. Op je 16de moet je in ieder geval nog naar school, op die leeftijd elke ochtend om 08.30 in de banken tot een uur of 3 a 4. Uitslapen zit er dan ook niet in.

29 december 2015 om 11:08

D-bergkamp

Cruijff neemt verantwoordelijkheid, en dat gaat prima zonder er bij te zijn
De top in het bedrijfsleven doet niet anders. Zoland de juiste mensen
maar op de juiste plaats zitten. Frank de Boer spelt niet zoals het
Cruijff voor ogen staat. Waarom niet? Hij heft zich toch ook geconfirmeerd
aan het plan Cruijff??? Dat moet je meegaan. Er zouden geen breedte
aankopen meer gedaan worden......het e n I g e dat ze gedaan
hebben zijn breedte aankopen. Ajax is met zijn aankopen toch het
lachertje van de eredivisie. Dus zegt Cruijff (die de speelstijl van Barcelona
en Bayern als norm hanteert) ik zie veel te weinig terug van mijn plannen.

Topmensen van het bedrijfsleven zijn ook niet 24/7 per dag aanwezig.
Zij hebben mensen op plaatsen neergezet, die zijn visie uit moeten
dragen. Dat werkt uitstekend.

29 december 2015 om 11:21

@eagle

Waarom zou je dan nog oud voetballers nodig hebben in de club, als de eigen inbreng 0,0 is? Dan kun je er net zo goed een paar vakkenvullers van de AH voor overnemen. Alleen maar uitvoeren en dus als marionet fungeren voor iets wat ver weg in Spanje zit werkt niet. En er zal niemand met enig statuur in het voetbal ooit nog werkzaam willen zijn voor Ajax.

Ook managers in bedrijven moeten er bovenop zitten om hun mensen in goede banen te leiden. Managen is een pittig vak en niet voor niks krijgen die meer betaald dan hun medewerkers. Een manager is verantwoordelijk en moet bijsturen wanneer mogelijk.

En als je repliek is dat Overmars, de Boer en co de managers zijn, dan moet je ze ook laten doen waarvoor ze zijn aangesteld: managen. Dat is in overleg met elkaar tot beleid komen.

Cruijff wil helemaal niet dat er mensen beleid voeren bij Ajax, dat wil hij zelf doen. Hij doet het helaas alleen niet.

29 december 2015 om 11:22

@ Eagle456

Foutief gezien, een mooi voorbeeld was het volkswagen schandaal. Martin Winterkorn was de topman bij Volkswagen en had inhoudelijk totaal niets te maken met het schandaal van de dieselmotoren in de Verenigde Staten. Desondanks stapte hij op omdat ondanks dat hij niet van de fraude wist. Dit wel zijn taak was om het te weten. Uiteindelijk vallen de mensen onder zijn verantwoordelijkheid. Dus hun fouten zijn ook fouten van hem. De top in het bedrijfsleven zijn airmiles vreters. Juist omdat ze dan in elke locatie zelf sturing kunnen geven en aanwezig kunnen zijn wanneer het benodigd is. Zie je hoe je de parallel kan trekken naar Ajax toe?

En dan nog even verder in je post:
Frank de Boer speelt niet zoals Cruijf voor ogen heeft. De afgelopen 4 seizoenen speelden we met de punt naar achter. Dit seizoen spelen we met de punt naar voor. De enige constante factor is dat Cruijf al 4 jaar klaagt dat Ajax niet speelt zoals hij wilt. Dus feitelijk komt het er op neer dat Cruijf zelf niet weet wat hij wilt.

En breedte aankopen, de geliefde modellen van Cruijf zijn leuk (bayern en Barcelona) maar vergeet voor het gemak dat die selecties 500 miljoen euro hebben gekost. Een klein verschil van slechts 450 miljoen euro. Een schijntje natuurlijk. Streven naar hetzelfde voetbal als Bayern/barcelona met een budget dat 10x zo klein is, dat is pas ver van de waarheid af staan. Dat is hetzelfde als dat Bavaria probeert een omzet te behalen als Heineken. Iets wat mensen noemen: onrealistisch.

Ajax is met izjn aankopen het lachertje van de eredivisie? Dus omdat Ajax minder geld investeert dan PSV en Feyenoord. Maar fier boven aan staat met puntne, meer doelpunten voor en minder doelpunten tegen. Geeft dat dan niet aan dat het juist PSV en Feyenoord zijn die lachwekkend zijn met hun duurbetaalde aankopen?

29 december 2015 om 11:37

Is ook in het verleden meermaals gebleken. Weet nog heel goed dat PSV voor miljoenen aan spelers had gekocht, had de smaakmakers en sensaties uit de competitie, iedereen ging ervan uit dat ze wel even kampioen zouden worden. Niet dus.

Qua aankopen kan het inderdaad nog wel gerichter bij Ajax. Maar liever zo dan dat er elk seizoen weer 5 a 6 aankopen zijn, waarvan je maar moet hopen dat ze je vooruit helpen.

Ook in dit opzicht zie je wel de denkwijze van De Boer en het TH. Laatste jaren was het niet altijd even goed. Maar afgelopen zomer ging al beter, op Heitinga na eigenlijk. Voegt in ieder geval voetballend niks toe. Maar Gudelj bewijst zich wel. Heeft extra power en duelkracht, wat Ajax echt nodig had. Nu hopen dat Ajax Traore met optie tot koop binnenhaalt, dat zou een leuke back-up zijn.

En Hendriks kunnen ze denk ik ook wel verkopen. Is eerste spits bij Jong Ajax, maar lijkt weinig perspectief te hebben. Maar goed, we gaan het zien. Ik zie de toekomst in ieder geval positief in.

29 december 2015 om 14:34

D-Bergkamp

je snapt er niet zoveel van.
Winterkom heeft zelf mensen binnen VW aan kunnen stellen
die hem van het reilen en zeilen op de hoogte moeten houden.
Weet hij iets niet...jammer...ben je toch verantwoordelijk.
Logisch. Criuijff wordt nu verantwoordelijk gehouden voor iets
waar hij total niet achter staat. Hoe logisch is dat? Dus stapt hij
op..volkomen normaal.

Het voetbal is al 5 jaar niet om aan te zien. Ik denk niet dat
daarover veel misverstand is. Je wordt kampioen.....maar alleen
omdat de rest het nog slechter doet. Je moet je maar eens verdiepen
in wat Cruijff over het spelletje zegt......en waar zijn probleem
ligt. De tegenstander vast zetten op eigen helft, de aanvaller is
de eerste verdediger......en als je dan een extra "creatieve"
middenvelder koopt...koop dan niet Gudelje maar proper.
Die creativiteit heb je hard nodig......gudelje is meer een werkpaard.
Totale miser...want dat sort middenvelders hebben we voldoende.

het gaat er niet om dat je prestaties moet leveren zoals Barcelona
of Bayern....het gaat er om dat je dat als norm hanteert en dat zo dicht
mogelijk benadert. Je moet echt beter lezen. Iedereen weet dat we
financieel niet mee kunnen komen.....dat wil echter niet zeggen dat
je geen aantrekkelijke pot voetbal op de mat kunt leggen (zoal die
ploegen dat doen). Dan zul je creatief moeten zijn.....en dan moet je
geen spelers kopen/huren alla Zimmling of die Fransman.......die door
iedereen uitgelachten wordt......"hij ontwikkelt zich goed" zegt de Boer
Hahahahahahaha....daar huur je hem toch niet voor......om zich te
kunnen ontwikkelen.......geld weggooiien.....dat geldt ook voor een
aantal spelers op posities die makkelijk vanuit de jeugd ingevuld
hadden kunnen worden.

Ik denk dat de tweede helft van afgelopen seizoen prima liet zien
hoe Ajax door zijn hoeven zakte. Dat zal dit jaar wellicht weer gaan
gebeuren. Ja....uitgelachen/....en dat weet jij ook wel.
Alles wat ze gekocht of gehuurd hebben......a L L E S
voldoet niet....of......anders gezegd.....is niet van het nivo dat
ajax nastreeft.......afblijven.....alleen kopen als het een aanwijsbare
versterking is..ook dat was het plan Cruijff.

Ajax gaat het niet redden.......

PSV heft uitstekende zaken gedaan.......kunnen ze in Amsterdam
nog wat van leren....met a l die voetbalkennis

Dikke min voor plan cruijff. Dit bewijst dat dus juist de fysieke verbetering en niet technisch van belang is om te kunnen door breken.
maar eens per eeuw komt er een messi of cruijff door in dit land

29 december 2015 om 14:43

Lees dit maeven...om te huilen

http://www.ajaxprimeur.nl/nieuws/617241/analyse-de...

Klinkt wel aardig positief zo te horen.

Ik wil niet eens meer iets horen over plan Cruijf.. plan was gedoemd om te mislukken alleen al door de benaming.. Laten we het hebben over plan Ajax en als ze doorgaan als de laatste jaren met hier en daar een verbetering komt het allemaal wel weer goed.. De ideeen van Cruijf waren te rooskleurig je kan ons niet vergelijken met barca, wij kunnen geen eens Anita of de Jong behouden, en wij kunnen geen aanval kopen van Suarez en Neymar erbij eventjes maar de veranderingen tov de jeugd en de aandacht verleggen was top. In combinatie met gewoon goed scouten en inkopen is er wel het een ander mogelijk maar het is een combi van beide denk ik!

Riedewald, Tete maar ook van de Beek zijn fysiek wel stuk verder, als alleen dat al een gevolg is.. super! Ajax heeft geen schuld meer, dikke bankrekening, er staan een hoop jongens dicht tegen het 1e aan met echt veel potentie, vier titels etc. Het is allemaal zo slecht niet

29 december 2015 om 11:06

Precies. Alleen maar doemdenkers de laatste tijd. Gewoon doorgaan op deze lijn. Voor de Ajacieden onder ons, ik zou je eens willen aanbevelen te zoeken op 'Ajax' Kweekvijver: De allerbeste elf van 2015'. Er staat een enorm mooie lichting klaar bij Ajax. De A1 bulkt van het talent, maar ook in de B1 loopt er enorm veel moois rond.

29 december 2015 om 12:34

Juist. Er komt echt veel talent aan hopelijk kunnen de aanvallers zich ook door ontwikkelen verdedigend en qua middenvelders is het sowieso smullen, maar gewoon zo doorgaan inderdaad, met de focus op de jeugd en denk dat je vooral aanvallend nog wel even goed moet scouten en inkopen

29 december 2015 om 13:23

Ja inderdaad. Over 2/3 jaar heb ik er wel vertrouwen in met vooral Walian en Dekker. Echt genieten van die jongens. Maar voor nu inderdaad aanvallend scouten. Middenveld is bij elk jeugdteam genieten, en ook bij Ajax 1 lijkt dat redelijk te lopen. Alleen nog te weinig beweging.

Terecht dat ze zo hard trainen. De mentaliteit bij Nederlandse topclubs moet beter worden. Er moet harder worden getraind. Veelal lees je dat er bij kleinere clubs veel harder getraind wordt, dat zouden ze ook eens in de top moeten doen, daar profiteert uiteindelijk 't Nederlandse voetbal van.

Beetje onzin om het plan Cruijf te noemen.bij Feyenoord wordt dit ook al jaren gedaan. Elke training en wedstrijd wordt vanaf de D-tjes al geanalyseerd met videobeelden en per individu teruggekoppeld. Ook met name overbelasting wordt nauwkeurig in de gaten gehouden.
Ik neem aan dat Ajax wat dat betreft niet ineens een heel andere koers gaat varen.

Daarom zou een braziliaan nooit slagen bij Ajax..met uitzondering van maxwell maar dat was kwa voetballer en mentaliteit een europeaan ( midden klasse Brazilië) ..ronaldo of romario hadden nooit gerendeerd bij ajax omdat ze geen tegenspraak dulden en moeilijke jongens weren..totaal geen warmte.. Of het moet een neppe c braziliaan zijn als wamberto haha

29 december 2015 om 13:00

Achja, sommige spelers passen beter bij een clubcultuur dan andere. Ik denk dat die "luie" creatieve Brazilianen het bij Atletico ook een stuk moeilijker hebben. Dat past gewoon een stuk minder goed. Verder ook niks mis mee natuurlijk. Het is eigenlijk al een wonder dat Suarez en Ibrahimovic zijn geslaagd bij Ajax. Nemen ook niks aan.

29 december 2015 om 13:01

En hoeveel van de achttien Brazilianen die bij PSV hebben gespeeld zijn er nou echt geslaagd?

29 december 2015 om 17:41

En waarom zijn Reis, Cassio, Ramos, Vampeta, Tardelli, Robert en Leandro dan niet geslaagd bij PSV en waarom zijn Ronaldo, Gomes en Tardelli met onenigheid weggegaan bij Psv?

Kun je wel wat zeggen over Ajax, maar kijk eerst even verder dan je neus lang is.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren