Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Update: Onafhankelijk onderzoek naar FC Twente van start gegaan

Laatste update:

FC Twente lijkt het seizoen gewoon af te kunnen maken. Vanwege de ongeoorloofde afspraken die waren gemaakt met investeringsmaatschappij Doyen Sports Group moesten de Tukkers vrezen voor het verliezen van de proflicentie, maar deze werd slechts voorwaardelijk afgenomen door de licentiecommissie van de KNVB. Twente raakt de licentie alleen kwijt als het niet volledig meewerkt aan een onafhankelijk onderzoek naar de huidige structuur van de club.

/

Twente werd verder voor drie seizoenen uitgesloten voor Europees voetbal en ontving een boete van 45.250 euro. Volgens velen een opvallend lage straf, maar dat ziet de KNVB anders: “Het is de zwaarste straf die de licentiecommissie ooit heeft opgelegd”, meldt de bond in een nadere uitleg. “De straf is in die zin dus uniek. FC Twente moet volledig meewerken aan een onderzoek in de organisatie en de aanbevelingen daarvan doorvoeren. Bovendien mogen bestuurders en toezichthouders die betrokken waren bij de overeenkomst met Doyen, geen dergelijke functie meer bekleden bij de club. FC Twente moet dus echt dit seizoen nog volledig schoon schip maken.”

Op social media wordt de vergelijking met clubs als AGOVV en BV Veendam, die de proflicentie wel kwijtraakten, gemaakt. De KNVB noemt dat begrijpelijk, maar vindt dat de vergelijking in principe niet op gaat: “Clubs als AGOVV en BV Veendam gingen failliet, waardoor zij de licentie niet konden behouden. Dat is bij FC Twente niet het geval. De situatie van MVV en FC Emmen, die in het verleden punten in mindering kregen, is ook anders. Die clubs voldeden toentertijd niet aan de afspraken in het plan van aanpak. Daar staat punten in mindering tegenover.”

Twente is door de licentiecommissie gestraft voor het achterhouden van informatie, maar moet nog vrezen voor meer sancties: de KNVB heeft de zaak ook voorgelegd aan de aanklager betaald voetbal en aan de FIFA. “Het is lastig om te zeggen wat daar uit gaat komen. Daar is deze zaak te uniek voor”, stelt de bond.

Update 8 januari 17.50 uur - Onafhankelijk onderzoek naar FC Twente van start gegaan
De KNVB en FC Twente maken via de officiële kanalen bekend dat het onafhankelijk onderzoek naar de bestuurlijke organisatie bij de Tukkers deze vrijdag is gestart. Onderzoeker Ben Knüppe brengt de komende periode in opdracht van de licentiecommissie in kaart welke personen een bestuurlijke of toezichthoudende rol vertolkten bij onregelmatigheden die zich hebben voorgedaan bij Twente, zodat deze personen in de verdere toekomst geen dergelijke functie bij de club meer kunnen vervullen. Ook worden de huidige organisatie en structuur van Twente onderzocht en worden er aanbevelingen gedaan deze te verbeteren. Twente verleent volledige medewerking aan het onderzoek.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hou toch op man, een groot lachertje.

Fc Twente zelf leidt hier totaal niet onder. De boete is al betaald door de sv en 3 jaar niet Europees... Nou dat halen ze de komende jaren toch niet.

16 december 2015 om 14:06

@malafronte9

Wat had jij graag gezien dan? Dit is de een na zwaarste straf die de licentiecommissie kon geven.
Voor puntaftrek, transferverbod heeft de licentiecommissie geen bevoegdheid.

16 december 2015 om 14:40

@illionis De zwaarste straf? Hoezo dan? Wat merk Twente hier nu van?

Ik zeg trouwens niet dat de licentie moet worden afgepakt. Integendeel. Maar de boete wordt door iedereen behalve Twente zelf betaalt en Europees voetbal zit er de komende jaren toch niet in. Dus merken ze er nul-komma-nul van.

Had ze 6 punten in mindering gebracht ofzo, dán hadden ze er pas iets van gemerkt.

Uitsluiten voor Europees voetbal.... buiten PSV en Ajax is deze straf voor elke club juist een zegen!

16 december 2015 om 14:53

@fachten

De een na zwaarste straf die licentiecommissie mag geven. Alleen de licentie afpakken is zwaarder. Dit komt simpelweg omdat deze commissie voor meer niet bevoegd is. Punten in mindering en een transferverbod is nog goed mogelijk, echter gaat dit via de tuchtcommissie en de Fifa. Afwachten dus.

Het uitsluiten voor Europees voetbal is echter wel een harde straf. Want hiermee blijft Twente een grijze muis in de competitie. Stel dat een speler de keuze heeft tussen Nec, Roda en Twente. Salarissen liggen hetzelfde, echter heb je bij Twente niet de mogelijkheid om Europees te kunnen spelen. Waar speel je de hele competitie dan voor. Er is dan geen ambitie voor een speler om een resultaat te behalen. Behalve dan tegen degradatie te spelen. Twente wordt hier echt wel mee aangepakt hoor, aantrekkelijkheid gaat omlaag.

16 december 2015 om 14:59

@illionis. Wat denk je van verplichte degradatie. Dit is totaal geen straf. Hoop dat de UEFA of FIFA wel met een gepaste straf komt. Proflicentie intrekken vindt ik trouwens te zwaar. Maar lekker over nieuw beginnen in de JL is wel op zijn plaats.

16 december 2015 om 15:06

Hoezo zou de bond geen punten in mindering mogen brengen?
De licentiecommissie van de Knvb heeft Fortuna in het verleden ook punten in mindering gebracht! In het begin van het jaar heeft de licentiecommissie Twente overigens ook al punten in mindering gebracht. Het hoeft dus helemaal niet via de Fifa en de tuchtcommissie.

16 december 2015 om 15:23

Aanvallert,

Je moet jezelf eerst afvragen wat mag die commissie überhaupt opleggen? Puntenaftrek en degradatie zijn ze niet voor bevoegd.

Daarnaast is de vraag wat als we ze de zwaarste straf geven? Of als ze straks door de aanklager betaald voetbal alsnog gaan degraderen?
Een stadion dat ondanks de slechte prestaties nog redelijk gevuld is met voor Nederlandse begrippen een grote capaciteit. In de hoogtijdagen werd zelfs geopperd om hier interlands te spelen. Daarnaast een flinke achterban met de laatste jaren een redelijke reputatie van het opleiden van jeugd spelers en het scouten van spelers. Op dit moment staan ze er niet goed voor, maar als ze behouden blijven voor de eredivisie blijft dit een stabiele club die de competitie eerder sterker maakt dan zwakker. Een sterkere competitie is in het belang van alle topclubs in Nederland dus laten we met zijn alle hopen dat ze erin blijven. Dan heb ik het ook over de langere termijn dan alleen over de stand van zaken op korte termijn.

Dan hebben sommige het over competitievervalsing. Dan weet ik nog meer zaken die reuken naar vervalsing (PSV sponsoring door gemeente, Feyenoord mocht een negatief vermogen van 20 mio opbouwen, Heracles jaren als een van de weinige op kunstgras, het Georgische geld in Vitesse en zo zullen wel meer voordeeltje behaald zijn door bepaalde teams).

16 december 2015 om 15:23

6 tot 12 punten in mindering en een geldboete van een paar (8-9) ton lijkt mij bijvoorbeeld al meer geschikt.

16 december 2015 om 15:26

@fachten & @aanvallert

Deze straf is gebaseerd op het bewust verbergen van voorwaarden die in strijd zijn met de voorwaarden van de Knvb. Dit valt onder de licentiecommissie zijn bevoegdheid. Die mogen helemaal Twente niet straffen voor deze overtreding.

De punten die destijds werden afgetrokken waren voor het niet nakomen van de meetbare afspraken in het destijds Pva(gericht om categorie 1 uit te komen). Bij twee maal niet nakomen werd er dus 2 keer 3 punten in mindering gebracht.

Het is een vereiste van de licentiecommissie om dit nog door te sturen naar de tuchtcommissie en Fifa. Aangezien Twente wellicht ook nog andere regels overtreed van zowel de Knvb als de Fifa. Daar kunnen dan alsnog punten in mindering worden gebracht en een eventuele transferverbod of verplichte degradatie.

Misschien is het wellicht wel even goed om terug naar de 2e divisie te gaan om de club weer op te bouwen, echter is Twente dan binnen 2 jaar failliet.

16 december 2015 om 15:32

Buiten Psv om bedoel je

16 december 2015 om 15:35

@fachten: lees het artikel nu nog eens door. Er zijn verschillende organen binnen de Knvb. Het betreft nu de licentiecommissie en die heeft niet de bevoegdheid om een club punten in mindering te brengen of te laten degraderen. Ze hebben 2 straffen: een boete en de licentie intrekken. Daarom heten ze ook licentiecommissie. Ze hebben de zwaarste geldboete opgelegd. Wie het betaalt maakt niet uit. De vrienden van Feyenoord betalen bijvoorbeeld ook de schulden van de club. Verder kan de commissie de licentie intrekken. Ook dat hebben ze in principe gedaan met uitstel. Als de club niet aan alle voorwaarden voldoet voor eind mei wordt de intrekking definitief.
Dus deze commissie heeft de zwaarste straf die mogelijk was opgelegd.

De punten die Twente eerder in mindering kregen kwamen niet van de licentiecommissie, maar van de aanklager van de Knvb. Dat is weer een andere tak. Overigens gaat die zich ook nog buigen over deze situatie en dan kan het alsnog tot puntenmindering komen boven op deze straf.
En dat valt allemaal uit de berichtgeving te lezen.

16 december 2015 om 15:54

Onzin. De licentiecommissie mag wel degelijk punten bij clubs in mindering brengen. Ze zijn absoluut wel bevoegd.

Ik mag geen linkjes plaatsen. Maar Google eens op licentiecommissie en punten in mindering. Het eerste artikel dat verschijnt dateert van april dit jaar en gaat over Twente.

16 december 2015 om 16:25

De licentiecommissie mag wel punten in mindering brengen, maar niet voor dit vergrijp...

16 december 2015 om 16:39

Ja, de vaste straf die staat op het niet nakomen van het plan van aanpak is puntenaftrek. Dat is dan ook een vaste straf, die samen met de tuchtcommissie is bepaald, maar die door de licentiecommissie direct mag worden uitgedeeld, omdat er maar 1 vaste straf op staat. Het is namelijk een beetje vreemd om ploegen die hetzelfde vergrijp hebben (pva niet nakomen) ieder apart te behandelen.

16 december 2015 om 17:26

Wat heb je dan aan zo'n licentiecommissie als ze bijna niks kunnen doen?

16 december 2015 om 17:46

Een club als Haarlem met rijke historie heeft veel meer aan het Nederlandse voetbal toegevoegd. Twente bestaat amper 50 jaar.

16 december 2015 om 18:24

Die ging failliet, Twente vooralsnog niet zolang de supporters en achterban blijven.

16 december 2015 om 14:06

Ja, doet me een beetje denken aan die straf van Feyenoord dat ze 3 jaar Europa niet in mochten. Die kwamen in de drie jaar daarna niet eens meer in aanmerking :s. Twente mag al blij zijn als ze de komende 3 jaar in de eredivisie blijven. Zeg dan dat ze zich eerst 3x moeten plaatsen voordat ze in Europa mogen uitkomen.

16 december 2015 om 14:10

Wacht nou eerste eens op wat komen gaat vanuit de Fifa en aanklager betaald voetbal, voordat je kort door de bocht een reactie geeft. Ga er maar van uit dat Twente nog wel wat meer straf gaat krijgen, en hier ben ik nog allerminst gerust op.

16 december 2015 om 14:21

Hoezo groot lachertje ? Meen je nou echt dat FC Twente haar licentie kwijt had moeten raken ? Dan had Psv, Vitesse, AZ, Feyenoord en nog een paar anderen ook niet meer bestaan. Het is ridicuul en dwaas om een club totaal kapot te wensen vanuit een bepaalde rancune. Twente is al een heel eind op weg. Munsterman en v.d. Laan zijn weg. Flink gesaneerd in het personeels- en spelersbestand. Het salarishuis is weer genormaliseerd. Er is een fatsoenlijke bestuursstructuur (governance) neergezet. Vorig seizoen 2 x 3 punten in mindering gehad. Voor sommigen is dat nog niet genoeg en voorlopig zijn we er nog wel even druk mee. Het lijkt wel een ordinaire lynchpartij van sommige supporters hier.

16 december 2015 om 14:57

@fcu75

Sportieve reactie, waarvoor dank.

16 december 2015 om 15:24

Waarom was AZ haar licentie dan kwijtgeraakt? De club is nooit failliet gegaan hoor, slechts een groot gat in de begroting door het wegvallen van de hoofdsponsor. Daarnaast heeft AZ de KNVB nooit voorgelogen over schimmige contacten met derden (want die waren er namelijk niet)

16 december 2015 om 15:35

Twente is nu ook niet failliet dus wat is je punt?

16 december 2015 om 15:50

Ja, een groot lachertje inderdaad. Twente heeft doelbewust de Knvb voorgelogen over een niet toegestaan contract. Dat noemt men buiten het voetbal om gewoon oplichting met voorbedachte rade waarbij je in het bedrijfsleven gewoon failliet verklaart word. Dat de Knvb nu Twente zo mild straft (dit noem ik geen straf) slaat nergens op en geeft een vrijbrief voor andere clubs om te sjoemelen, mits je sportief maar een redelijk club bent. En waarom die vergelijking met Psv, Vitesse, AZ of Feyenoord? Die hebben geen fraude gepleegd, twente wel!

16 december 2015 om 22:23

@ Hangover96

Beide handelde in het belang en namens Twente dus het is terecht dat Twente gewoon bestraft wordt. Dus niet de verkeerde wordt gestraft zoals jij nu beweert.

Echter denk ik wel dat als de gehele schade bekend is, en alles is afgerond dat men beide deze 2 figuren nog wel iets zal proberen te verhalen als ze al dan niet strafrechtelijk vervolgd gaan worden.
Maar dat is voor latere zorg.

Eerste zorg is totaal meewerken met het onderzoek en de aanbevelingen uit dat onderzoek in de praktijk brengen en dat zal nog lastiger zijn dan dat het nu klinkt. Niet voldoen aan deze eis betekend overigens gewoon intrekking van de licentie van Twente.

16 december 2015 om 14:43

Vorig seizoen heeft men bij FC Twente zelf al afgezien van europees via het fairplay klassement als ik mij niet vergis en nu moeten we dit gaan zien als straf?? Lachwekkend.

16 december 2015 om 17:17

Het was dit seizoen dat Twente heeft afgezien van Europees voetbal. Omdat ze vreesden geen Europese licentie te krijgen. En als straf jarenlang geen Europees voetbal te mogen spelen. Nu heeft de Knvb dit voor ons gedaan.

16 december 2015 om 18:32

Als europees voetbal zo belangrijk voor je is dan kun je beter uitwijken naar een andere club. Heracles is goed bezig daarvoor, in Arnhem zijn ook nog wel wat stoeltjes vrij.

16 december 2015 om 16:35

haha zegt iemand die fan is van een club die aan omkoping doet.

16 december 2015 om 17:07

Daar zijn ze toch ook voor gestraft?

Dat is pas een straf: verplichte degradatie en 12 punten in mindering bij de start van dat seizoen.

Niet dit soort laffe gedoe.

Vooral de mensen die de situatie van Twente vergelijken met die van Agovv en Veendam. Er wordt helemaal niet met 2 maten gemeten. Agovv en Veendam waren failliet, konden niet eens de terreinknecht betalen. Daar is bij Twente op dit moment nog geen geen sprake van.

Maargoed, het grootste gedeelte vindt dat de licentie moet worden afgepakt zonder echt een goede onderbouwing.

16 december 2015 om 14:09

Die vergelijking is wel degelijk te maken. Waarom moet de gemeente nu garant staan? Waarom werd die deal anders uberhaupt met Doyen gemaakt? Omdat het geld tegen de plinten klotst in Enschede zeker.. Mensen verbazen zich over Agovv en Veendam omdat zij wel gestraft werden zonder deze smerige trucs te hebben uitgehaald.

16 december 2015 om 14:13

@de bieroloog

Pas toen Agovv en Veendam failliet waren verklaard werd de licentie ingetrokken, niet eerder. Twente is op dit moment nog niet failliet. Dat ze op het randje van de afgrond staan is duidelijk. Destijds in 2013(toen de constructie met Doyen) werd aangegaan stonden ze dit ook al. Ze hadden namelijk snel geld nodig om gaten te dichten. Deze wurg-constructie heeft Twente uiteindelijk gewoon nog veel geld gekost ook.

Ik ben het met je eens dat men zich erover verbaast. Echter was de toekomst van Agovv en Veendam al tijden onzeker. Twente heeft de potentie om hier uit te komen: grotere achterban, meer inkomsten, divisie hoger en meer sponsoren. Dat dit nog jaren gaat duren is duidelijk. Op dit moment is het overleven, niks meer of minder.

16 december 2015 om 14:26

@ De Bieroloog&illionis

In geval van Agovv en Veendam ging de licentie pas verloren nadat er bestuursrechterlijk (dus uitspraak van de rechtbank) was gedaan over het faillissement.
Dan is het standaard procedure dat de licentie wordt ingetrokken. Immers de houder voldoet niet meer aan de licentievoorwaarden.

In het geval van Twente is dat anders. Twente kan nog steeds zijn lasten dragen mede door de verkopen van spelers. Echter heeft de gemeente Enschede wel belang bij het voorbestaan van de FC Twente. Immers men zit er al voor een flink bedrag in. Door een extra bedrag beschikbaar te stellen kan met de huidige lening omzetten naar een goedkopere en kunnen andere leningen afgelost worden. Hierdoor ontstaat er een gunstigere situatie voor FC Twente met lagere lasten. Gunstiger dus voor de club en daarmee ook de lening die uitstaat bij Twente.

De gemeente gaat echt niet zomaar garant staan. Die kijken idd naar de potentie van de club en ook naar het plan van aanpak dat is ingediend. Clubs als Agovv en Veendam en ook RBC in het verleden hebben aangetoond structureel jarenlang de boel niet op orde te kunnen krijgen. En dan is het niet vreemd dat de gemeente op een bepaald moment zegt het is genoeg hier stoppen we mee.

RKC is een leuk voorbeeld, in Waalwijk hinkt met ook op 2 gedachten. 1 RKC levert veel op voor Waalwijk. 2 Het kost verdomd veel.
Als je gaat kijken naar de dichtheid van de Bvo's daar kan het zomaar zijn dat er een keer wordt gezegd we springen niet meer bij en dan is RKC gewoon weer amateurclub.

16 december 2015 om 16:29

Het is maar net hoe 'gek' de gemeente is om mee te gaan in zo'n garantstelling. Als alles puur volgens de regels was gegaan dan bestond FC Twente ook niet meer. Dat het bij Agovv nog veel schrijnender was geloof ik echt meteen. Dat FC Twente meer bestaansrecht heeft geloof ik ook direct. Toch snap ik heel goed dat mensen naar die andere clubs wijzen.

Munsterman leende die 5 miljoen van Doyen omdat ze de eindjes juist niet aan elkaar konden knopen. Die deal nu met de gemeente is ook omdat ze de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen. Dan kun je er een heel verhaal aan vastmaken dat de club nog spelers kan verkopen etc. Feit is dat er op dit moment gewoon geen rode cent is en de club geholpen wordt.

16 december 2015 om 16:35

Tegenover Agovv en Veendam was de Knvb wel erg streng in de weg naar het faillissement toe. Laat ik het zo zeggen, de Knvb heeft niet bijzonder veel moeite gedaan om die clubs binnenboord te houden. Ik denk dat dat veel mensen stoort vooral.

Het is inderdaad overleven voor de club nu. Hoop dat ze nu voor eens en altijd met het verleden afrekenen. Lekker gaan bouwen aan een nieuw begin met nieuwe capabele bestuurders. Het is te hopen dat het niet nog maanden duurt voordat de andere 2 instanties uitspraak doen. Van al die onzekerheid wordt het allemaal niet beter.

16 december 2015 om 17:28

Dat is inderdaad een goed te verdedigen verhaal. Het zou de Knvb sieren als ze dat dan ook gewoon naar buiten zouden brengen. In plaats van zo'n warrig verhaal wat alleen maar tot onrust leidt.

16 december 2015 om 22:31

@ De Bieroloog

Dit had je zelf ook kunnen weten, beide clubs hebben namelijk vrij lang in categorie 1 gezeten.
Daarbij is bij beide clubs het faillissement aangevraagd door crediteuren en als de rechtbank dat dan uitspreekt is het gewoon sluiten dan wordt de licentie standaard ingenomen is RBC ook overkomen.

In het geval van Twente is het niet zover en dat de gemeente garant wil staan is ook omdat men geloofd in het plan van aanpak dat is opgesteld. Verder wordt de schuld die Twente al heeft bij de gemeente niet eens zoveel groter aangezien het schuldbedrag in eerste instantie wordt afgekocht en in een nieuwe lening gestopt tegen gunstigere voorwaarden. Hierdoor zullen de lasten van Twente dalen en is het simpeler voor Twente om de begroting rond te krijgen. Twente nu laten vallen betekend dat de gemeente en vele crediteuren maar een marginaal deel van hun geld zullen terug zien terwijl er een goedgekeurd herstel plan ligt. Dus bedrijfseconomisch gezien nu de stekker eruit trekken zou eigenlijk vreemd zijn.

Die andere 2 instanties zullen vrij rap uitspraak gaan doen. Zeker de aanklager en ook de Fifa verwacht ik redelijk rap eerlijk gezegd.
En ik ben banger voor de Fifa uitspraak dan die van de aanklager. Verder is ook het onafhankelijk rapport nog met zijn aanbevelingen die moet worden opgevolgd voor 1 mei 2016. Voldoet Twente daar niet aan is het sowieso over en sluiten met de club. Dit is een harde eis van de licentiecommissie.

17 december 2015 om 02:16

Twente is zeker levensvatbaar. Maar het is een complexe situatie. 2 belangrijke factoren in het crediteurenakkoord, zijn Munstermann en Van der Laan. Deze kunnen aansprekelijk gesteld worden voor onbehoorlijk bestuur, net als in Portugal is gebeurd.

En hun handtekening is dus nodig voor de gemeentelijke garantstelling. Knvb houdt de druk erop met voorwaardelijke licentie tot mei.

Operationeel gezien is er ondertussen geweldig werk gedaan door Van der Belt en Van Leeuwen. Die hebben deze zomer hun geld met verve verdiend.

17 december 2015 om 10:33

@ Bulkzooi

Die 2 zullen ook wel aangepakt worden, maar van belang is dat dan eerste de volledige schade zichtbaar moet zijn die is aangericht door die 2. Of te wel het onderzoek moet zijn afgerond en de straffen moeten bekend zijn. Dan kan het grote rekenen beginnen.

Zou me niet verbazen als er werkelijk oplichting en valsheid in geschrifte is gepleegd dat de 2 ook nog strafrechtelijk vervolgd gaan worden en dat een deel van de ontstane schuld op de 2 verhaald zal worden.

Echter is dit nu totaal niet im frage omdat het nu het proces zou schaden. Dit is voor latere zorg.

17 december 2015 om 15:13

Met andere woorden:
De 2 grote boosdoeners moet nu een handtekening zetten onder het crediteurenaakkoord terwijl ze door hetzelfde Twente aangeklacht gaan worden.

Vandaar dat ik het een complexe situatie noem.

16 december 2015 om 14:10

Twente kan deze mensen nog betalen door illegale constructies ja, is dat minder erg?

16 december 2015 om 14:23

@josjepauper

Onjuist, wat veel mensen vergeten is dat Twente nog steeds een begroting heeft van 38 miljoen euro. De gigantische schuld komt vooral van het versneld aflossen van de hypotheek van het stadion. Daarnaast de gigantische salarissen wat spelers, staf kregen in de periode van 2012-2015. Daardoor is er op dit moment ook gigantisch gesaneerd. Besparing op veel vlakken, Twente heeft bijvoorbeeld geen scouting meer.

Ik praat het absoluut niet goed, persoonlijk vindt ik dat vooral de heer Munsterman, Aldo van der Laan en de destijdse RVC juridisch vervolgd moet worden.
Dit schandaal is echt een gigantisch mooie case voor opleidingen trouwens .

16 december 2015 om 14:30

@ Illionis

Pas als alle straffen bekend zijn en de totale omvang duidelijk is heeft men al aangegeven dat het zeer voor de hand liggend is dat zowel Munsterman als v/d Laan zich voor de rechter mogen gaan verantwoorden wegens op zijn minst mismanagement.
Zij gaven beide gewoon leiding aan een Bv/nv (even geen idee wat Twente is) en als men de boel moedwillig besodemietert ben je persoonlijk aansprakelijk volgens de wet.
Daarom is het onafhankelijk onderzoek dat nu uitgevoerd moet worden zo verdomd belangrijk. Dan zal duidelijk worden wat deze heren precies hebben uitgevreten om FC Twente zo snel zo groot te laten worden.

Ook dan kan precies worden uitgezocht hoe deze figuren kunnen worden aangepakt en wat de eis zal moeten zijn.

16 december 2015 om 14:44

@the Ref

Veel hangt af van dit onafhankelijke onderzoek inderdaad. De supporters van Twente schreeuwen hier al sinds vorig jaar om, destijds stak Aldo van der Laan er telkens een stok voor. Het blijft toch onwerkelijk hoe een one-tier board Joop Munsterman, helpende hand Aldo van der Laan en een slapende RVC de situatie zo heeft kunnen laten escaleren. Zeer kwalijke zaak. Ik hoop ook dat beide heren vol worden aangepakt.

Ik ben er ook nog van overtuigd dat Schreuder destijds die mondelinge contractverlenging kreeg door spelers van Doyen en de befaamde Cyprus constructie op te stellen. Maargoed, dit blijft een gerucht.

16 december 2015 om 15:39

@ Illionis

Waarom v/d Laan hier een stokje voor stak is inmiddels wel duidelijk. Hoe de vork precies in de steel zit zal er wel uitkomen via het onafhankelijk onderzoek.
Of de RVC heeft zitten slapen zal ook wel uit het onderzoek blijken. Kan ook gewoon zijn dat ze de ja knikkers van Munsterman / v/d Laan waren.

Aanpakken zal pas op zijn vroegst gebeuren als het onderzoek is afgerond en de straffen van de aanklager en Fifa bekend zijn. Dan is de volle omvang en schade aan Twente te begroten en kan men gaan calculeren wat de luchtfietserij gekost heeft en waar men had gestaan als men het niet had gedaan.

Dat de 2 aangepakt zullen worden is wel duidelijk, hoe en wat is nog de vraag. Immers mocht Twente alsnog ter ziele gaan is zelfs een strafrechtelijke vervolging door het OM nog mogelijk. Dus nu is het te vroeg om daar al op in te zetten. Als alles klaar is en de uitkomsten duidelijk zijn zullen we gaan zien wat men gaat doen. Maar dat men iets richting die 2 gaat doen is wel duidelijk.

Dus omdat het de hoogste straf ooit is zou die per definitie goed zijn? Lekkere redenering weer. Komt er ooit iets zinnigs vanuit Zeist? Meewerken aan een onderzoek moet je altijd lijkt me, ook al geen straf dus.

16 december 2015 om 14:11

Inderdaad, één grote schijnvertoning zonder ook maar iets dat op ballen lijkt.

16 december 2015 om 14:31

@ De Bieroloog

Meewerken moet je altijd ja. Echter ook de bevindingen doorvoeren ben je normaliter niet verplicht en dat is Twente wel op straffe van het intrekken van de licentie als men dat niet doet.

Daar zit wel een redelijk nuance verschil.

En dat de hoogste straf ooit misschien niet de goede is, tja dat blijft een persoonlijk iets vrees ik.

16 december 2015 om 16:23

Je bent het inderdaad niet verplicht om de bevindingen door te voeren. Maar zou je dit niet doen, dan graaf je je eigen graf. Je word min of meer verplicht om je werk eens goed te doen, even heel populistisch geformuleerd.

Of de straf goed is of niet laat ik buiten beschouwing. Enkel het argument dat het de hoogste straf ooit is vind ik erg zwak. Ik had graag een duidelijke uitleg gezien waarom dit nou de juiste straf was. Nu is het vooral wijzen naar andere clubs en roepen dat het een flinke straf is. Oke, maar waarom dan?

16 december 2015 om 16:39

@ De Bieroloog

Hoeft niet kan namelijk ook een zienswijze verschil zijn waarom je dingen niet uitvoert die in een rapport komen. Hoeft niet te zijn dat die goed zijn of het beste zijn. In dit geval heeft Twente geen keus men moet het letterlijk uitvoeren anders is men de licentie kwijt (de zwaarst mogelijke straf). Dus er is geen keuze meer men moet.

De Knvb wijst naar andere clubs om vooral het verschil aan te halen. Men verklaart dat er bij de andere clubs juist andere dingen en daardoor tot andere maatregelen is over gegaan. Namelijk bestuursrechtelijk faillissement uitspraken en dan is het gebruikelijk dat je ook de licentie moet inleveren. En die kan je terugkrijgen als je bedrijfsplan voor een BVO wel goed worden bevonden door de licentiecommissie. Het is niet zo dat je die automatisch maar even houdt.

Ik houdt nog rekening met straffen van de aanklager en de Fifa. En met name die laatste vrees ik met grote vrezen voor Twente.
Ook vrees ik voor Twente de uitkomsten van het rapport want het kan zomaar zijn dat de aanbevelingen domweg niet op te volgen zijn binnen de tijdsdruk en dat houdt in dat de club na mei 2016 einde van de competitie niet meer bestaat.

Ik ga ervan uit dat er nog extra straffen bijkomen vanuit de aanklager en de Fifa, want als het hierbij blijft voor Twente mogen ze volgens mij in hun handjes knijpen (voor zover dat mogelijk is in deze situatie). Begrijp me niet verkeerd, ik sta er echt niet om te springen dat Twente degradeert of verdwijnt uit het betaalde voetbal, maar ik was toch verbaasd over deze relatief lage strafmaat.

Gezien de huidige verdeling van de TV gelden moeten de maximale straffen dus duidelijk "herzien" worden.
Nu is het erg lonend om fraude te plegen. mede hierdoor ontvangt Twente 6,5 mln EUR tv gelden per jaar. Dat is ruim 700.000 meer dan de nr5 op de lijst AZ en alweer 1,5 mln meer dan de nr 6 Heerenveen.

Die lachen zich volgend jaar weer rot in Twente als ze een veel te hoog bedrag krijgen uitgekeerd.

16 december 2015 om 14:29

Ik vind ook dat de tv-gelden eerlijker verdeeld moeten worden. Pas aan het eind van het seizoen uitdelen en het bedrag moet gebaseerd zijn op het percentage kijkers van het totaal aantal kijkers dat gekeken heeft.

16 december 2015 om 14:59

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens.

Ten eerste zeuren we allemaal over de zwakte van de competitie. Dat komt onder andere doordat de kleintjes niets krijgen. De grote worden alsmaar sterker en de kleintjes zwakker. Concurrentie moet er altijd zijn. Dat houdt je scherp.

Ten tweede krijgen een aantal clubs al alle media aandacht. Hierdoor zijn ze interessanter voor sponsoren en ontvangen ze dus al meer geld. Wanneer je ze vervolgens nogmaals gaat belonen puur omdat ze een grotere achterban hebben, zou dat absurd zijn. Je 'straft' clubs omdat ze in een kleinere stad actief zijn.

Daarbij, hoe bepaal jij welk gedeelte niet naar een bepaalde club heeft gekeken tijdens studio sport? Ik kijk alle wedstrijd. En dan? En zend je de kleintjes als laatste uit, is dat ook weer eerlijk. De helft haakt namelijk af bij het reclameblok.

Nee, eerlijk verdelen is een bedrag gelijkmatig verdelen over 18 clubs. De concurrentie zal daardoor omhoog gaan, net zoals het niveau. De grote achterban levert de clubs dan extra geld op door kaartverkoop en merchandise. Alsmede meer en grotere sponsoren.

16 december 2015 om 16:25

Het grootste deel van de inkomsten van de tv-gelden komen van de live-uitzendingen, dus dat van studio sport is anders, want dat is 1 uitzending en moet door alle clubs verdeeld worden. Echter kun je het niet maken dat Ajax bijvoorbeeld elke wedstrijd een miljoen kijkers heeft en de Graafschap in de meeste gevallen nog geen 100.000. Dus dat Ajax 10x zoveel kijkers genereert waarop het tv-geld wordt bepaald en niet 10x zoveel geld uit inkomsten krijgt.

Misschien moeten we over gaan stappen op een pay-per-view systeem zoals in de Verenigde Staten. Je betaald bijvoorbeeld een euro om een wedstrijd te kijken en dit geld gaat direct naar de clubs die die wedstrijd spelen.

En hoezo zou de competitie niet beter worden als de grote clubs meer te spenderen hebben? Ze kunnen spelers langer in Nederland houden, waardoor de subtoppers ook weer de spelers kunnen houden die anders naar de top verkassen etc.. En je vergeet dat de televisiegelden zo hoog zijn door die paar topclubs en niet door die clubs onderin, want anders waren zij echt wel akkoord gegaan met het zelf verkopen van de televisierechten, in plaats van alles in een bundel te gooien. De topclubs doen al water bij de wijn door aan dit spektakel mee te doen, aangezien een Ajax bijvoorbeeld het dubbele eruit zou kunnen halen als wat ze maximaal kunnen krijgen.

17 december 2015 om 02:31

De TV gelden verdeling heeft hier niks mee te maken. Twente is juist €800.000 verloren aan Feyenoord. Weer een tegenvaller die opgevangen moest worden.

Maar met de jaarcijfers en publicatie van meetmoment resultaten van de Knvb over Cat. 1 club Twente zal laten zien dat het plan om de begroting terug naar €30 miljoen te brengen realistisch en mogelijk mits het crediteurenakkoord getekend wordt.

Uitspraken van de Fifa zijn niet zo te vrezen. Eerst maar eens alle rechterlijke zaken rondom TPO afwachten. De footballleak blijven ook interessante dingen naar buiten brengen.

Degradatie was voor alle partijen een geschikte straf geweest: zwaar genoeg, en geeft Twente de kans schoon schip te maken.

16 december 2015 om 14:34

En wanneer had die degradatie plaats moeten vinden?

Direct? Beetje moeilijk aangezien er in beide competities al een halve is gespeeld. Dus dat is in 2 divisies dus een vorm van competitie vervalsing gaan doen. Lijkt me ook niet echt handig.

16 december 2015 om 14:40

Ik zou niet weten waarom je FC Twente niet gewoon uit de competitie zou kunnen halen. De prestaties van Twente zijn redelijk constant gebleven, dus er zal weinig verschil zijn in welk team uit de Eredivisie hier baat bij heeft en welke niet. Laat ze dan lekker volgend jaar in de JL instromen en laat een extra team in de play-offs promoveren. Zo moeilijk is het niet.

16 december 2015 om 14:48

Cashencarlo

Dus jij gaat beroepsvoetballers een half jaar van werk verstoken houden als Knvb zijnde?
En jij denkt niet dat die voetballers vervolgens de stap niet naar de rechtbank maken om hun werk te behouden?

Het zit iets complexer in elkaar dan jij nu doet vermoeden. Immers er zijn bestaande arbeidsovereenkomsten die gerespecteerd dienen te worden.

Immers niet werken (lees voetballen) betekend namelijk letterlijk dat de Knvb hun in de portemonnee raakt aangezien veel spelers namelijk prestatie clausules in het contracten hebben staan en die worden door de Knvb geschonden door ze uit de competitie te halen. En aangezien die contracten verplicht zijn door de Knvb hebben deze spelers een grote kans zo'n rechtszaak te winnen en dan heb je echt de poppen aan het dansen.

Dus is het iets gecompliceerder dan jij doet voorkomen. Men heeft zich in Nederland gewoon aan de wet te houden ook de Knvb.

16 december 2015 om 14:59

Je neemt alleen het eerste elftal uit de competitie. De spelers kunnen dus gewoon uitkomen voor bv Jong FC Twente.

Daarnaast is het bijna winterstop dus als spelers weg willen dan kunnen ze gaan als er een transfersom betaald wordt

16 december 2015 om 15:16

Een arbeidsovereenkomst op basis van wat? Twente betaalt dan gewoon door en er is niks aan de hand. Volgens mij kan een toeziensorgaan (wat de Knvb in deze is) gewoon de verantwoordelijkheid verhalen op het bedrijf en dient het bedrijf het eens te worden met haar werknemers wat betreft een compensatie. Die compensatie kan variëren van een financiële compensatie (van onder andere die prestatieclausules) tot het verlenen van een transfervrije status; twee dingen die zeker wel tot de mogelijkheden behoren. Het is niet zo dat de Knvb verantwoordelijk is als de Knvb een club een (terechte) straf oplegt. Als Jantje op school nog een uur extra moet nablijven omdat hij een klasgenootje uitgescholden heeft, dan is het ook niet zo dat de voetbaltrainer de school aansprakelijk stelt voor dat Jantje niet op de training was.

16 december 2015 om 15:19

@ Sverige4u

En de spelers van Jong Twente dan hebben die geen contracten denk je?

Te licht wordt er gedacht over verplichte degradatie. Er kleven zoveel haken en ogen aan het uit de competitie nemen van het eerste elftal.
Wat doe je met de resultaten die behaald zijn? Laat je die staan of schrap je die? Bij schrappen kan je er vergif op innemen dat het rechtszaken gaat regenen van clubs die daar nadeel van ondervonden hebben.

16 december 2015 om 15:26

@ Cashencarlo

Ga het begrip arbeidsovereenkomst met prestatieclausules maar eens uitpluizen. En die overeenkomsten zijn tussen Twente en zijn werknemer. Als de Knvb daar ineens iets aan gaat doen zullen ze ook met een oplossing moeten komen.

Hoe wil jij die gaan verhalen? Op basis van wat en hoe wil jij het restant van de wedstrijden die gespeeld zouden gaan worden gaan bepalen wie wat krijgt? Allemaal vragen waar jij geen antwoord op geeft maar die wel gaan spelen.

Transfervrije status kan de Knvb helemaal niet over beslissen aangezien de contracten namelijk tussen Twente en zijn werknemer zijn en niet tussen werknemer en Knvb. Oeps foutje.

Dus nogmaals het uit de competitie halen zitten veel meer haken en ogen aan dan dat jij en ik zo even kunnen bedenken. Iemand als Keje Molenaar zullen in hun handen wrijven immers ligt er een heerlijke cases waar ze uitstekend naam mee kunnen maken. Sportrecht en arbeidsrecht in 1.

En je vergelijking van jantje en school slaat nergens op. Tang op varken die laat ik maar voor wat hij is want totaal niet van toepassing en nog een verdomd slecht voorbeeld ook.

16 december 2015 om 15:31

Jij draait de boel om. Omdat de voetballers moeten spelen en contracten hebben moeten we allemaal accepteren dat men er een puinzooi van mag maken?

Dat is de omgedraaide wereld of niet?

Al zijn er 80 spelers met een contract, dat is niet het probleem van iedereen buiten FC Twente.

16 december 2015 om 15:32

Dus omdat er welgeteld 3 ploegen (roda, NEC en de Graafschap hebben van Twente verloren) er relatief veel baat bij hebben en we nog voor de winterstop zitten zou het rechtszaken regelen? Regende het ook rechtszaken toen er in de Jupiler League clubs uit de competitie gehaald werden? Sorry, maar je zit nu echt gewoon te zoeken naar excuses.

Een andere optie kan ook zijn dat de Knvb zich tot speelronde 34 stil houdt en dan met de mededeling komt Twente per direct te laten degraderen en alle inkomsten van het seizoen 2015-2016 af te staan aan een project binnen het Nederlandse voetbal. Maar ook daar heb jij vast wel weer een excuus voor vanuit maatschappelijke grond.

Edit: en wat betreft je hele verhaal rondom arbeidsovereenkomsten: als een individu en/of bedrijf zich bezighoudt met illegale praktijken kan er wel degelijk door een openbaar aanklager en/of orgaan met de bevoegdheid te straffen (wat de Knvb als organisator van de competitie waarin Twente gefraudeerd heeft is) een straf opgelegd worden waarbij de verantwoordelijkheid die straf uit te voeren volledig bij de gestrafte ligt. Zo moet Twente zorgen voor een oplossing met haar werknemers, en één van die oplossingen kan het verlenen van een transfervrije status zijn.

Om een voorbeeld te geven: denk jij dat Volkswagen niet zelf verantwoordelijk is voor de fraude met de dieselmotoren en het afwikkelen van belangrijke werknemers die door deze fraude niks meer te maken willen hebben met Volkswagen? Zo heeft Volkswagen één van de top-engineers geen stroobreed in de weg gelegd bij een overstap naar een Aziatische concurrent, en het is niet zo dat de Duitse of Amerikaanse overheid hierin heeft moeten bemiddelen.

Ohja, en als je niet eens aangeeft waarom naar jouw mening mijn vergelijking nergens op slaat dan neem ik het gehele semi-onderbouwde verhaal van je al helemaal niet meer serieus.

16 december 2015 om 15:48

@ Sverige4u

Ik draai niks om. Ik pak alleen het wetboek erbij. En dat is misschien cru maar zo werkt het nu eenmaal in een rechtsstaat. Iets met rechten en plichten.

@ Cashencarlo

Tot rondje 34 kan rustig ja. Dat is ook 1 van de mogelijkheden aangezien de licentie voorwaardelijk is ingetrokken. Echter heeft de Knvb zich ook aan zijn statuten en strafstatuten te houden. En men heeft vanuit de licentiecommissie nu bestraft met 42K boete en voorwaardelijke licentie intrekking.
Of het voorbeeld wat jij aanhaalt kan moeten we gaan uitzoeken in de regels. Vrees dat het niet mogelijk is.

Punt is heeft Twente gefraudeerd? Formeel heeft men passages uit de overeenkomst weggelaten. Overigens heeft de Knvb nog een rechtszaak lopen bij de EU in zake de Tpo's. Immers ziet de Knvb de overeenkomst met Doyen als een financieringsovereenkomst mits (en dan ook echt mits), deze TPO partij geen invloed heeft op de beslissingsstructuur van de club. En daar ligt nu net het heikele punt dat had Doyen wel door middel van boetebedingen in de overeenkomst. En die waren fijn uit het contract gelaten dat naar de licentiecommissie ging.

En je verhaal slaat nergens op omdat er tussen school en jantje en zijn straffen een correlatie bestaat tussen een werknemer en betaald worden voor zijn werk. Aangezien de trainer bij de plaatselijke voetbalclub geen dienstverband heeft maar een vrijwilliger is. En die hooguit een onkostenvergoeding krijgt. En geen prestatiecontract heeft. Misschien daarom?

16 december 2015 om 16:09

Goed, wat betreft je eerste alinea ben ik het met je eens.
Volgens mij werd er zelfs uit Twente-kamp aangegeven dat er is gesjoemeld met contracten op punten waarop de Knvb een overeenkomst had kunnen annuleren en technisch gezien is dat gewoon fraude. Of het 100 procent of 80 procent fraude is laat ik aan de professionals.

Maar: wat nou als Jantje 16 is, zijn eerste profcontract al getekend heeft en hij in de jeugdopleiding van SC Heerenveen speelt? Dan is mijn vergelijking toch volledig juist en geeft dat inzicht in wat de Knvb aan het doen is? Jij plaatst er bij dat het bij de plaatselijke vereniging is en dat de trainer er met een onkostenvergoeding zit, ik niet. Je verdraait de discussie om bepaalde acties subjectief te vergoelijken, en dat is eigenlijk wat je in je vorige posts ook al constant deed.

16 december 2015 om 16:31

@ Cashencarlo

Dan zal Jantje van zijn trainer bij SC Heerenveen nog een douw krijgen omdat hij zich niet op de training meldt .
Immers komt het gemaakte contract overeenkomsten niet na en zal hij daarvoor beboet lees bestraft worden.

Feit blijft dat het hier om een overeenkomst gaat waarin een derde partij ineens een cruciale rol in gaat spelen die verder gaat dan straffen. Het gaat hier om financiële dingen en daarnaast nog eens arbeidsrechtelijke regels. Dus dat gaat domweg niet.

Je VW verhaal had ik ff gemist. VW laat 1 van zijn top engineers gaan? Ja zowat heeft dat hiermee te maken? Er zullen in dat contract ook gewoon clausules zijn. Daarbij wordt er van hogerhand (lees regeringen niet geeist dat de engineer mag vertrekken of dat VW geen auto's meer mag ontwikkelen). En het opzeggen van een arbeidsovereenkomst kan altijd. Maar dat blijft een zaak tussen 2 partijen. In dit geval VW en de engineer. En als hun er zelf uitkomen is dat best.

In jouw geval gaat het om 3 partijen namelijk 1 Twente 2 Speler en 3 Knvb die iets veroorzaakt. Dus ligt het een stuk ingewikkelder. Zeker omdat partij 3 die het veroorzaakt geen directe verbinding heeft in het contract namelijk club en speler. Daar ligt gelijk de moeilijkheid van het verhaal. Dit is direct de reden waarom de Knvb in dit soort zaken heel voorzichtig dient te zijn, omdat er veel meer belangen spelen dan alleen de club en de competitie. Denk aan sponsors van de club, sponsors van de bond. Reputatieschade van zowel club/bond/speler etc. Zoveel meer dingen waar men rekening mee moet houden. En de straf moet ook nog eens in verhouding staan tot het vergrijp.

De overeenkomst met Doyen was geldig en viel nog onder het gedogen. Echter mocht er geen directe invloed meer zijn en die was er wel van Doyen en daar zit hem de pijn van dit dossier. De overeenkomst mocht alleen de passages waarin Doyen feitelijke macht had waren bewust uit het contract gehaald en daar is Twente nu voor bestraft.

De zaak ik echt een stuk ingewikkelder dan men denkt en weer minder zwaar dan men ook weer denkt. Er wordt heel veel bijgehaald wat totaal niet ter zake doende is.

16 december 2015 om 17:24

Doe eens normaal, je zit dingen te bedenken die helemaal niet kunnen. Totdat je zelf in de strafbankje zit. En wat doe je dan, dan huur je de beste advocaat in die je kunt betalen. Om zo laag mogelijke straf te krijgen. En wat dacht je van ons supporters die hebben betaald voor een seizoenkaart of sponsoren. Die gaan allemaal claims bij Twente en de Knvb neer leggen. De bond gaat zich daar niet aan branden.

16 december 2015 om 22:35

@ Sas32

De bond kan het zich heel simpel maken door onmogelijke eisen uit het onafhankelijk onderzoek door te laten voeren, dit zal niet mogelijk zijn en dan is het op 1 mei 2016 gewoon einde verhaal en is de club ter ziele.
Zonder dat dit verder consequenties heeft voor evt gevolg schade zoals je aanhaalt van schuldenaren en supporters met jaarkaarten etc.

Twente is nog lang niet gered en gaat nog een heel spannend half jaar te gemoed en kan zeker nog niet gaan feesten dat de club gered is. Want dat is de club verre van zelfs. Het zwaard van Damocles hangt nog steeds boven de club.

16 december 2015 om 16:29

Maar wel een straf waar de licentiecommissie niet over mag bepalen. Dus wat je zegt klopt gewoon niet. En als je het artikel niet eens hebt gelezen, dan kun je dat beter eerst doen voor je reageert. Ik word een beetje triest van al dat volk dat zegt dat de straf te laag is en vervolgens met straffen komt waar de licentiecommissie niets mee kan.

Voor iedereen hier: Lees JE IN EN GA DAN PAS Reageren!!!!!!!!!!

16 december 2015 om 17:13

Lees zelf eens even goed. Ik reageer niet op de straf, ik reageer op hoe Twente naar mijn mening in totaal gestraft dient te worden, welk orgaan daar ook de bevoegdheid voor heeft. Iedereen weet dat dit een schijnstraf is.

16 december 2015 om 17:21

Je reageert wel op de straf. Je zegt letterlijk dat 'degradatie voor alle partijen een geschikte straf was geweest'. Dat woordje 'was' doet het hem. Dit geeft aan dat je niet weet dat er nog meerdere straffen gaan volgen. Verder kan ik (en eigenlijk niemand) het er mee eens zijn dat het een lichte straf is. De maximale geldboete, het uitsluiten van Europees voetbal en een voorwaardelijke intrekking van de licentie nog op 1 vlak te overtreffen en dat is het volledig intrekken van de licentie. Op een schaal van 0-10 (0 is de lichtste straf, 10 de zwaarste) krijgt deze straf een 9,5. Dat lijkt me dus een hele zware straf.

Verder volgen er nog een hoop straffen van partijen die andere straffen kunnen en mogen uitdelen. Dit zal echt wel gaan gebeuren.

16 december 2015 om 22:35

De wens is de vader van de gedachte. Grappig is dat wij jij wilt (degradatie voor Twente) door jezelf als "beste voor alle partijen" wordt omschreven. Wat een hoogmoed.

Met contracten die niet mochten toch betere resultaten behaald en zo ook meer geld gekregen d.m.v. TV-gelden etc. en dan een flut boete van 45k en dan heb ik het niet eens over de andere clubs die hierdoor benadeeld zijn. Dat je een zooitje ervan maakt ok, maar als je dit doet d.m.v. bewust wazige contracten die van alle kanten fout waren dan mag je van mij per direct opzouten uit de eredivisie.

Zo geef je een heel fout signaal af aan andere clubs, maar de Knvb is zelf een grote grap dus misschien verwachten we veel teveel van ze als ze eens in het jaar wat moeten doen.

16 december 2015 om 15:48

Wat iedereen hier schijnt te vergeten is dat alle clubs samen de Knvb regelingen hebben bepaald. Als die met elkaar hebben ingestemd met een maximale boete van € 45.250,- dan is dat de maximale boete. Dat hebben ze samen zo afgesproken. En dus is nu de maximale boete opgelegd. Binnen de financiële opties heeft deze commissie dus de zwaarste straf uitgedeeld.
Die kunnen nu niet opeens zelf een hoger bedrag uit de hoed toveren.
Als in het BW voor een vergrijp een maximum straf geldt kan een rechter er toch ook niet zelf maar wat van maken?

Laat het onderzoek eerst maar eens vollrdig uitgevoerd worden voordat we massaal gaan roepen om het intrekken van de licentie. Eerst moeten alle feiten boven tafel komen en uitvoerig worden onderzocht. Dan pas kunnen we echte sancties gaan stellen. Voorlopig is dit dus prima

De straf is buiten proportioneel. Twente heeft een crediteuren akkoord en als de gemeente deal goed afgerond worden hebben ze inmiddels zelfs een positief EV. Het liquiditeits probleem lijkt ook snel opgelost te kunnen worden door de interesse van oa sevilla, newcastle, wolfsburg en Psg voor ziyech.
Maar nu komt de knvb alweer met straf op straf voor het zelfde strafbare feit. Een strafbaar feit waar de club zelfs het grootsteslachtoffer van is. Zwaar buiten portioneel en de knvb legt hiermee een bom onder het Nederlands betaald voetbal.

16 december 2015 om 14:36

De straf buiten proportioneel?? Je bent nu al niet meer serieus te nemen.

Men heeft een overeenkomst afgesloten waarbij de transfers grotendeels door een derde partij worden bepaald, dat is illegaal.

Daarnaast heeft men bv ook Ziyech te vroeg een contract laten tekenen terwijl de Knvb nog helemaal niet akkoord was. Men is afspraken niet nagekomen tijdens het sanerings traject. Men heeft 80 miljoen schuld en bedeld bij de gemeente om overheidsgeld.

Het is een grote schande dat de club hier zo makkelijk mee wegkomt. Die hele klerezooi opdoeken daar zodat de volgende bestuurd/club zich wel 3x bedenkt om dit soort zaken uit te halen met clubs die van de supporters zijn.

16 december 2015 om 14:45

Euh.. die laatste alinea van je... heb je heel toevallig ook gezien wat het voorwaardelijke intrekken van de licentie inhoudt?

16 december 2015 om 14:54

Ja dat weet ik heel goed maar jij leest mijn reactie niet goed en wil alleen daar op reageren.

Ik heb het over de volgende bestuurder /club, dus een andere vereniging bedoel ik hier mee, niet FC Twente zelf.

16 december 2015 om 15:04

Ok.. dus jij wilt een veelpleger (met afgetreden verantwoordelijken) de doodstraf geven om maar even een punt te maken naar volgende clubs?

16 december 2015 om 15:10

Veelplegers dienen extra hard gestraft te worden. Waarom je de doodstraf erbij haalt is mij een raadsel maar ik neem aan dat je refereert aan het innemen van de prof licentie?

Dit is niet om een punt te maken naar de volgende clubs maar om er voor te zorgen dat de regels gevolgd worden.

16 december 2015 om 15:30

Doodstraf = licentie afname
En hoe ga je de lijn vaststellen die de doodstraf bepaald of niet?

Wordt een voetballer die straks na een keer hands en de derde schwalbe (valsspelen) voor zijn leven lang geschorst?

De bond is niet genegen bij het intrekken van zoveel mogelijk licenties. Vandaar de voorwaardelijke straf. Het is nu aan Twente om te laten zien dat ze het kunnen, anders gaat de stekker er uit. Deel daarvan is dat alle onkruid binnen de club verbannen wordt, want we weten inmiddels wat 1 a 2 man kunnen aanrichten. Supporters wilden dit onderzoek al geruime tijd, maar dit werd tegengehouden door het onkruid.

Oeff... je zal maar schuldeiser zijn omdat je een lening hebt verstrekt voor het stadion. En omdat een bestuurder die op Sverige4u lijkt een punt wil maken, kun je ineens fluiten naar je miljoenen. Niemand zal dan ooit nog iets investeren in het voetbal, waardoor je competitie 0,0 waard is.

16 december 2015 om 15:39

Dat is heel simpel. Intrekken van de licentie is het einde van de club zoals die nu bestaat. Die gaat dan namelijk failliet.

16 december 2015 om 15:47

Ik kan je vergelijkingen niet serieus nemen. Schandalig dat je iets als de doodstraf wilt vergelijken met licentie afname, ga je mond spoelen man.

Iemand die vaker geel pakt, dat zijn vaak de straffen voor bv hands, zal een schoring krijgen en die schorsing krijg je steeds sneller naarmate de kaarten oplopen.

Dit geldt ook bij rode kaarten, ben jij veelpleger dan wordt de schorsing ook vaak steeds hoger na je zoveelste rode kaart. Er spelen namelijk ook vaak een voorwaardelijke schorsing mee.

De bond is niet genegen bij het intrekken van veel licensies nee, maar het gaat nu om FC Twente en dit is de enige zaak waarbij illegaal wordt gehandelb dmv inmenging van derde bij transfers en waarbij Fc Twente in het recente verleden meerdere zaken tegen zich had lopen (niet kunnen houden aan saneringsplan, problemen rond transfer Ziyech als 2 voorbeelden).

Er zijn 2 hoofdverantwoordelijken waarbij andere mensen maar wat graag ja knikten omdat het allemaal zo geweldig ging met de club, iedereen wilde daar onderdeel van zijn en sprak de 2 hoofdverantwoordelijke dus ook niet tegen. Er zijn wat mij betreft meer schuldigen dus.

Je laatste alinea raakt kant noch wal. Omdat we rekening moeten houden met schuldeisers moeten we alles maar laten gebeuren wat bestuurders / clubs aanrichten? Je draait de boel om, je moet het probleem oplossen, niet het gevolg.

Roze bril afdoen scheelt al heel veel. Ik kan mij vele reacties van je herinneren toen er langzaam naar buiten lekte dat het niet zo rooskleurig was bij FC Twente als werd voor gedaan. Jij liep vooraan om te vertellen dat er niets aan de hand was, alles onder controle en zie hier…doe je neutrale bril op en deel dan je mening eens.

16 december 2015 om 17:33

Licentie afname = doodstraf voor de club. Ik snap echt niet wat je daar niet aan begrijpt...

Ook daarna heb je het over steeds groter wordende straffen.. Zoals je weet zijn er al straffen geweest (geldboetes en puntenaftrek), maar nog niet zo hoog als nu. Daarbij geef je aan "er spelen namelijk ook vaak een voorwaardelijke schorsing mee.". En deze gaat nu dus ook voor Twente spelen....
"er zijn 2 hoofdverantwoordelijken waarbij andere mensen maar wat graag ja knikten omdat het allemaal zo geweldig ging met de club, iedereen wilde daar onderdeel van zijn en sprak de 2 hoofdverantwoordelijke dus ook niet tegen."
Is dat een zo ja? Hoe is het gegaan met Van Halst en Plageman? En de anderen die kritisch waren?

Ik zal overigens vast wel eens met een roze bril hebben gekeken, naar aanleiding van de berichtgeving vanuit de club. Al liep ik zeker niet vooraan omdat ik ook kritisch kan zijn op mijn club, al wil je dat vast niet lezen.. Maar is het niet zo dat iedereen keer op keer is voorgelogen?

Tuurlijk moeten we de boel niet omdraaien, maar je zwarte bril afdoen is voor jou misschien ook eens een idee... Het is niet goed te praten wat is gedaan en ik zal vast ook wel eens iets begitalliseren, maar ik heb toch het idee dat de Knvb in deze een meer neutrale kijk heeft dan jij, waar jij niet denkt in oplossingen, maar uit eigen haat zou willen handelen. Blijkbaar zit jou iets heel erg diep, en dat is eigenlijk best zielig.

16 december 2015 om 14:37

Nee, het is inderdaad ook kerngezond om op je blote knieën de gemeente te smeken voor een garantiestelling waar de gemeente nul komma nul aan heeft, veroorzaakt door het illegaal sjoemelen met contracten waar de gehele Raad van Commissarissen verantwoordelijk voor is en waar overduidelijk voordeel uit is gehaald ten opzichte van andere clubs door middel van extra TV-gelden, betere sponsorcontracten en ga zo maar door. Nee, Twente wordt veel te licht gestraft. Degradatie was meer dan terecht geweest, lekker vanuit de kern helemaal opnieuw beginnen. En dat is helemaal niet zo verkeerd voor dit FC Twente.

16 december 2015 om 14:40

@ J.staatsen

De straf is niet buiten proportioneel. Dit gaat helemaal niet over het EV en de deal met de gemeente.
Deze straf is vanwege het achterhouden van informatie omtrent de deal met Doyen. De deal was gemeld, echter bepaalde passages uit het contract zijn moedwillig achter gehouden omdat die domweg verboden waren door de Fifa/uefa/knvb.
Dat is waar Twente nu voor gestraft wordt.

Dit is de licentiecommissie die geoordeeld heeft. Men heeft in strijd met de voorwaarden voor de licentie gehandeld en daar is men nu voor bestraft.

De aanklager kan nog oordelen en de Fifa kan nog oordelen. En ik vrees met grote vrezen voor Twente dat die ook nog met straffen gaan komen. En vrees dat die iets zwaarder zullen zijn dan die van de licentiecommissie. Zeker de straf van de Fifa kan wel eens een zware worden. Vrees dat Twente letterlijk als voorbeeld gebruikt gaat worden voor zulke gevallen.

Ik neem als voorbeeld maar even de straf die is uitgedeeld aan het Verenigd Koninkrijk ten tijde van de hooligans en de straf die men toen uitsprak. Tegen alle clubs toen uit de UK. Ik verwacht dat er voor Twente in het byzonder een dergelijke straf gaat uitrollen. Pas toegelaten worden tot Europese toernooien nadat de Uefa hier haar goedkeuring aangeeft en niet de 3 jaar die de Knvb nu heeft opgelegd.

16 december 2015 om 14:50

Inderdaad..
Ik kan het ook nog maar moeilijk verkroppen dat mede-Twentesupporters al staan te juichen bij deze straf, en dat "tegenstanders" direct raaskallen dat de straf zo laag is.

We zijn er nog lang niet. Ik ben ook echt bang voor wat nog komen gaat vanuit de Fifa en aanklager, en verwacht dat het uiteindelijk aankomend jaar of volgend jaar degradatie tot gevolg zal gaan hebben (door terugzetting, puntenmindering, of omdat we sportief niets meer kunnen).

16 december 2015 om 15:12

Bij een transferverbod hebben we echt een probleem.
De huidige spelers zullen allemaal vertrekken en dan zou we het met de jeugd moeten doen. Die zijn echter nog lang niet op een Eredivisie-waardig niveau.
Degradatie is volgend jaar goed mogelijk, maar met de mogelijkheid van deze straf helemaal. We zijn er nog lang niet.

16 december 2015 om 15:15

@ Jansen Joenite

Ik verwacht de grootste problemen vanuit de Fifa eerlijk gezegd. Die is de strijd aangegaan omtrent de Tpo's. Die strijd hebben ze voor een rechtbank gewonnen, dus men zal nu een voorbeeld willen stellen en ik vrees met grote vrezen dat Twente dat voorbeeld gaat worden.
Mede omdat men de licentiecommissie bewust op het verkeerde been heeft gezet.

De aanklager kan nog wel iets doen maar daar verwacht ik niet al te veel van.

Ook het onafhankelijk onderzoek en de uitkomsten kunnen nog wel eens voor een nare verrassing zorgen. Immers de uitkomsten moeten doorgevoerd worden. Zo niet volgt als nog het definitief intrekken van de licentie. Dus Twente is bij lange na nog niet uit de gevarenzone.

16 december 2015 om 15:43

@the Ref: dat weet ik zonet nog niet. Feitelijk is de deal tussen Doyen en Twente een lening, en geen verkoop van transferrechten zoals de media wil doen geloven. Dus geen Tpo.

Er wordt een bedrag verstrekt dat in 7 termijnen moet worden terugbetaald, met een opslag als dat later gebeurd(=rente). Heeft dus alle kenmerken van een lening.

16 december 2015 om 15:54

@ Therock11

Er is sprake van directe invloed van Doyen op het transferbeleid doormiddel van boetebedingen in het contract (uitgelekte versie). Dat kan je zo zien maar er mag geen invloed zijn op het beleid en dat is daarmee wel het geval.

Er is niet voor niets tot deze uitspraak gekomen. Overigens loopt er in zake het verbod op TPO vanuit de Knvb nog een rechtszaak bij de EU hierover. Echter heeft de Fifa de slag met Doyen (lees Tpo) al gewonnen in Belgie en is het verboden.

Er is een bedrag verkregen in ruil voor een percentage van 5 spelers. En die spelers moesten voor een bepaalde datum verkocht zijn zo niet zou men buiten de aflossing voor de lening ook zoals jij zegt rente betalen. Echter in geval van aflossing en rente betaling bezit je normaler wijze weer de eigendomsrechten en dat was in het geval van Doyen niet het geval, die hielden na aflossing en rente betaling nog steeds de eigendomsrechten. Dus hier stap je af van de constructie van een lening en ga je over naar Tpo. En laat hem daar net de kneep zitten.

16 december 2015 om 16:34

@theref: Dat zijn geen boetebedingen, maar aflossingen voor spelers die transfervrij de deur uit lopen. Daar zit een opslag in verrekend voor het langer lenen van dat geld. (zeg maar rente)

Je moet niet vergeten dat er op het moment van een transfer ook een bedrag moet worden afgelost (waarbij dan een percentage van de winst op de transfer werd afgerekend)

Die 1,4 miljoen die in de media als boete wordt geroepen, moet je nog zo'n miljoen aftrekken die vast staan als aflossingen voor Eghan en Ebicilio... Dramatische journalistiek dus.

16 december 2015 om 16:51

@ Therock11

Wie is er transfervrij de deur uitgelopen bij Twente in de periode 2012-2015 die in verband kan worden gebracht met de 5 spelers? Bij mij weten geen 1. Castagnos is verkocht. Tadic is verkocht. Eghan en Ebicilio is verkocht.

Als er aflossingen zijn gedaan door Twente en rente is betaald had men meer aan de transfers moeten overhouden. Immers aflossing zou normaliter betekenen dat je meer overhoudt en dat blijkt niet het geval.

Dus is er sprake van TPO schap en dat is verboden. Zeker omdat Doyen directe invloed had op de transfers. De overeenkomst mocht omdat die al bestond voor 2015, echter vanaf dat moment mocht Doyen geen directe invloed meer hebben en die had men wel. Daar ligt het probleem in deze zaak.

16 december 2015 om 18:26

@ the ref
De straf is duidelijk wel buiten proportioneel.
En de straf heeft ook niks te maken met het positie EV ed., dat zegt ook niemand. De straf heeft echter wel een bom onder het gemeente akkoord gelegd en heel veel andere dingen. Op dit moment is de knvb eigenlijk de enige grote zorg wat betreft het voorbestaan van de club. Straffen is 1 ding, maar als bond een club kapot maken is iets anders. Ronduit schandalig !

16 december 2015 om 22:43

@ J.staatsen

Jij bent de persoon die begint over het EV die begint over het liquiditeitsprobleem. De licentiecommissie is bedonderd door het weglaten van verboden passages uit het legale contract met Doyen.
Want het contract mocht, echter mocht men vanaf 1 mei 2015 geen invloed meer hebben op de bedrijfsvoering. De zogenaamde TPO ruling. En dat had Doyen wel in deze. Immers Doyen bepaalde wanneer bepaalde spelers verkocht diende te zijn. En dat is dus verboden.

Dit bovenstaande is waar de licentiecommissie Twente voor straft. Dat dit een bom legt onder de afspraken die Twente inmiddels heeft gemaakt is niet van belang voor het proces. Immers gaat de hele zaak terug naar het begin van het seizoen toen de toetsing was voor de licentie en daar heeft Twente gelogen en wordt je dus ook bestraft naar dat moment.
Dus hoe de vlag er nu bij hangt is niet ter zake doende. Als men namelijk in het begin bij de licentieaanvraag eerlijk was geweest had Twente geen licentie gehad. Immers had deze niet door de commissie goed gekeurd geweest en hadden de rapen aan het begin van het jaar al rijp geweest.

Dus ga niet lopen janken dat de straf buitenproportioneel is. Want als men het eerlijk had gespeeld had je al geen betaald voetbal gespeeld zonder toen al een oplossing te hebben.
Nu wordt je gestraft voor het liegen en bedonderen van de licentiecommissie en die houdt geen rekening met wat men nu probeert te bereiken. De zwaarste straf heeft men nog achterwege gelaten en dat was definitief intrekken van de licentie. Dus prijs jezelf gelukkig dat je nog een BVO bent en de kans krijgt om wat fout was/is recht te zetten.

16 december 2015 om 14:58

@staatsen ben je serieus of zit je te dollen?
Even samengevat Twente wordt te zwaar gestraft want binnenkort zijn alle problemen voorbij omdat Ziyech mogelijk verkocht wordt????

16 december 2015 om 18:28

@copr
Nee , je leest niet zorgvuldig.

16 december 2015 om 15:55

Twente heeft doelbewust de Knvb voorgelogen over een niet toegestaan contract. Dat noemt men buiten het voetbal om gewoon oplichting met voorbedachte rade waarbij je in het bedrijfsleven gewoon failliet verklaart word. Dat de Knvb nu Twente zo mild straft (dit noem ik geen straf) slaat nergens op en geeft een vrijbrief voor andere clubs om te sjoemelen, mits je sportief maar een redelijk club bent. Wake up...

16 december 2015 om 22:49

@ yatsemata

Niet helemaal waar. Het contract met Doyen mag wel. Echter mag Doyen geen directe invloed uitoefenen op de bedrijfsvoering. Dit is de zogenaamde TPO ruling. Door te eisen dat spelers op bepaalde momenten verkocht zouden zijn en anders dat er betaald moest worden voor uitstel is dus verboden. Hiermee heeft Doyen namelijk linea recta invloed op het beleid aangezien Twente die bedragen zich niet kon veroorloven. Dus verkoop werd een verplichting.

Had die verplichting er niet geweest doordat Doyen netjes zou wachten tot spelers verkocht zouden worden en dan de aflossing en winst zou opstrijken was er niets aan de hand geweest. Nu is er domweg sprake van wurgcontracten omdat je domweg het geld niet hebt om de clausules te betalen. Dus je zit letterlijk tussen de wal en het schip in.

Dus er is een vorm van fraude gepleegd, technisch gezien ja. Maar hooguit door de passages eruit te halen waaruit zou blijken dat Doyen directe invloed had. Wat men heeft proberen te verdoezelen is dat men in zwaarder weer zat dan op dat moment leek uit te zien.
En daar zit hem de kneep, men heeft verzwegen dat Doyen directe invloed had op de bedrijfsvoering. Dit hoeft overigens niet tot faillissement te leiden. Dat is iets anders.

Ik durf te wedden dat bij het opstellen nooit rekening is gehouden met een dergelijke situatie (tenslotte ook uniek) . Wanneer is deze eigenlijk opgesteld??

Tijden zijn veranderd, er gaat veel meer geld in om, maar de boete staat niet in verhouding.

De hoogte van de boetes en wellicht de type boetes zouden herschreven moeten worden zodat er een betere balans in straffen ontstaat. Nu was het zo dat er een schijntje als boete staat of intrekken licentie. Dit is gewoon te zwart-wit. Er moet veel meer ruimte tussen zitten

Ik ben benieuwd hoeveel punten er van Twente worden afgepompt. Als het er drie zouden zijn is de straf in totaal natuurlijk alsnog veel te licht. Maar ik geloof niet dat er écht veel punten worden afgehaald (63 of zo). En een transferverbod is voor Twente nou ook niet echt een doorn in de ballen.

Het moet echt van die puntenaftrek komen dus. Ik ben een benieuwde pater.

16 december 2015 om 14:27

@depater

Puntenaftrek/transferverbod komt alleen in zicht op het moment dat er met de contracten met Doyen ook nog andere regels zijn overtreden. Dat is nog onduidelijk op dit moment. Voor het onjuist informeren is een straf opgelegd en dat kan niet nogmaals gebeuren.

Ik ben benieuwd.

16 december 2015 om 14:30

Weet je ook wanneer we daar uitsluitsel over krijgen? Wanneer die partijen klaar zijn met hun specifieke onderzoeken en met hun conclusie komen (straf of niet)?

Ik ben zo benieuwd daarnaar, echt. Ik ben nóg benieuwder dan jij bent.

16 december 2015 om 14:39

@depater

De enige 2 instanties die Twente nog kunnen straffen zijn de openbare aanklager en de Fifa.

Op dit moment is er met de licentiecommissie afgesproken dat er een onafhankelijk onderzoek gaat komen en dat alle verantwoordelijken per direct de laan uit gestuurd worden. De club weer op dit rit krijgen. Die afspraken moet voltooid worden voor Mei 2016. In de tussentijd worden de contracten bekeken door de openbare aanklager en Fifa.

De openbare aanklager(lees tuchtcommissie) kan Twente alleen punten aftrekken op het moment dat uitkomt dat er nog meer regels zijn overtreden. Dit verwacht ik binnen een maand.

De Fifa kan Twente een transferverbod opleggen. Dit kan nog wel veel langer duren. Ten tijde van het afsluiten van dit contract was Third-Party Ownerships nog niet verboden door de Fifa. Inmiddels is de organisatie streng tegen. Ben benieuwd wat hier uitkomt, want dit kan nog wel maanden duren. Daarbij kan je gelijk de hele Portugese competitie opdoeken, want daar heeft Doyen de meeste contacten. Dit kan nog maanden duren.

Veel wordt duidelijk wanneer het onafhankelijk onderzoek is afgerond. Vanaf daar wordt er vervolgens ook geprocedeerd denk ik.

16 december 2015 om 14:49

Duidelijk. Dat stuk over de Portugese competitie heeft mij nóg benieuwder gemaakt naar het onderzoek.
Bedankt voor jouw reactie!

16 december 2015 om 14:28

Er is al2x eerder punten aftrek geweest vorig jaar voor Andere vergrijpen


Misschien is 15 punten aftrek al dodelijk.... Maar ik verwacht dat er geen punten aftrek meer komt

16 december 2015 om 14:32

Volgens mij is een maximum van 9 punten aftrek mogelijk.

16 december 2015 om 15:19

De Knvb spreekt van een 'unieke zaak', dus het kan maar zo zijn dat vanuit de openbaar aanklager een 'unieke straf' zal gaan komen.

16 december 2015 om 15:46

Een unieke straf, die op feiten moet zijn gebaseerd, en niet op onderbuikgevoel, zoals hier hoofdzakelijk wordt gereageerd.

Feiten die ook alleen betrekking hebben op dit contract, en niet op de overige financiële situatie bij Twente.

Twente zag dit jaar zelf al af van Europees voetbal via FairPlay omdat zij het niet eens kunnen betalen....

Dus het is geen eens een straf...... Dan had je net zo goed mvv en agovv kunnen uitsluiten van Europees ipv punten aftrek

Ik had zelf een transferverbod verwacht voor 1-2 jaar. Want een grote boete heeft geen zin,

16 december 2015 om 15:34

Het voordeel is wel dat Twente bijna uitgeschakeld is als 'vierde' club van Nederland. Dan moeten wij onze oude plaats maar weer innemen.

8 januari 2016 om 23:47

mocht je willen maar 5e club zijn jullie niet 4e ook niet

11 januari 2016 om 13:36

Wie dan wel? Vitesse? Nac? Utrecht? Ik zie geen echte contenders hoor.

Ik vind het wel een passende straf. Die geldboete is natuurlijk overbodig. Dat doet helemaal niks.

Maar geen Europees voetbal is eigenlijk een soort van transferverbod.
Het betekend dat de betere spelers niet naar Enschede gaan. Daar is namelijk geen uitzicht meer om je Europees in de kijker te spelen om een mooie financiele klapper te maken.

Dus krijg je hutjemut in Enschede met niet zoveel transferwaarde.
Wat betekend dat Twente de sallarisseb echt laag moet houden en zichzelf niet op die manier meer in de vingers kan snijden.

Ook de eerste jaren na afloop van het Europees voetbal verbod zal dat nog doorwerken. Als Twente zich dan wil versterken, zal het geleidelijk gebeuren.

Goede passende straf voor een club die zich probeert te redden uit een lastige situatie.
Deze maatregel kan in mijn ogen ook worden gezien als een helpende maatregel voor Twente, en desondanks als een straf voor de toekonst.

Hulde aan de KNVB

16 december 2015 om 14:40

Geen Europees is een soort van transferverbod? Onzin, men kan gewoon transfers doen, het feit dat spelers minder snel voor Twente zullen kiezen is hun eigen schuld maar allesbehalve een transfer verbod, rare vergelijking.

Deze club had gewoon verplicht moeten degraderen om vanuit de eerste divisie aan een nieuwe, legale en financieel gezonde, toekomst te werken.

16 december 2015 om 14:53

Nou ja, had je het idee dat ze de komende 3 jaar überhaupt in aanmerking zouden komen op Europees voetbal? Het zou me al verbazen als ze de komende 3 jaar in de eredivisie blijven. Dat maakt de straf eigenlijk een staf van niks. Dat zou hetzelfde zijn als je Sparta of Excelsior voor de komende 3 jaar zou verbieden om Europa in te gaan.

Over die salarissen net zo, je kan alleen maar uitgeven wat je hebt. Je kan daarin geen rekening houden met een eventuele plaatsing voor een Europees toernooi. PSV heeft het zichzelf in het verleden ook moeilijk gemaakt om de Champions League in te calculeren. Dat hebben ze ook wel afgeleerd. Feyenoord hetzelfde verhaal. Dus die inkomsten van die toernooien moet je meer zien als extra (bijvoorbeeld transfergeld). De rest moet je generen uit sponsoren, supporters en merchandise.

Overigens vind ik eigenlijk dat die Knvb niet zoveel macht moet hebben. Laat clubs gewoon vallen onder algemene regels die overal gelden. Kun je je rekeningen niet meer betalen: dan ga je er onderdoor. Clubs moeten zelf de verantwoording nemen om gezond te blijven, zoals elk ander bedrijf (of zelfs persoon). We maken heel die Knvb veel belangrijker/ groter dan ze eigenlijk hoeven zijn. Scheidsrechters leveren en de wedstrijdagenda opstellen. Meer niet.

Kansloos, echt kansloos. Jarenlang de boel bedriegen, de titel winnen dmv valsspelen, de Knvb jarenlang bedriegen met valse geschriften en dan ervan komen met zo´n lage boete. Ik had op zijn minst negen punten in mindering verwacht en een boete van enkele tonnen, maar Kesler en Van Praag zijn goed bevriend en daarom loopt het met een sisser af. Dit biedt de mogelijkheid voor andere clubs om te gaan gokken, gokken met geleend geld om zo prijzen te pakken en mee te doen, want als je gesnapt wordt krijg je toch geen straf.

16 december 2015 om 14:46

@El Fenomeno

De titel door vals spelen? Toen Twente de titel pakte in 2010 was er nog geen sprake van wanbeleid, valsheid in geschrifte etc. Toen zat Twente nog netjes in categorie 3.
Dit hele verhaal speelt zich pas af daarna, de periode van 2012 - 2015.
Desalniettemin zou ik de titel zo inruilen voor een gezonde club. Maar dit heeft het niet veroorzaakt.

16 december 2015 om 15:01

Je hebt t over kansloos
Kijk eens naar jezelf Ik heb je al meerdere keren verteld dat t gerommel en t contract met Doyen ver na t kampioenschap was
Daar reageer je nooit op maar bij de volgende topic loop je weer te schreeuwen dat t kampioenschap onterecht was

16 december 2015 om 15:09

@ottofant

Dit noemen we "keyboardwarriors". Ongenuanceerd schreeuwen zonder feiten. Het zit hem blijkbaar diep dit clubje. Toch zou ik wel eens een echte discussie met hem willen aangaan. Maar dat blijkt meer de wens dan werkelijkheid.

16 december 2015 om 15:29

Het zit me niet diep, ik geniet er wel enorm van. Mede door wat leden hier op voetbalzone die Feyenoord jarenlang uitlachten terwijl ze zelf alleen konden aanhaken door Doyen. Vind het wel sneu voor de overige supporters.

16 december 2015 om 15:49

" Elfenomeno: Dan heb je het tijdspad goed verkeerd in beeld. Doyen haakte pas aan bij Twente, toen Feyenoord alweer boven jan was.....

16 december 2015 om 15:55

@EL Fenomeno

Onnodige provocatie, Twente kon destijds aanhaken(in 2008) door middel van een goed beleid en kundige selectie met een dosis geluk. Alle problemen kwamen pas vanaf 2012, toen werden er onnodige risico's genomen en had Twente acuut geld nodig. Toen was het hele Doyen verhaal pas aanwezig. Ik ben van mening dat leedvermaak het beste vermaak is, echter wat hier bij Fc Twente gebeurd gun je helemaal niemand. Vooral de supporters niet, die staan totaal machteloos in deze situatie.

16 december 2015 om 16:40

Heb Feyenoord nooit uitgelachen ook niet toe ze t moeilijk hadden
Maar als jij je plezier alleen kunt halen uit de ellende van een andere club kan ik alleen medelijden met je hebben en je d'r komende tijd nog veel plezier toewensen

16 december 2015 om 22:39

Aanhaken door Doyen ? Je wilt het echt niet snappen he? Geniet er lekker van. Die laatste zin "vind het wel sneu voor de overige supporters" mag je wel weglaten. Die slijmerij van jou zitten we niet op te wachten.

17 december 2015 om 09:55

Verspilde moeite Ik heb hem er al vaak op gewezen dat de deal met Doyen ver na t kampioenschap was maar hij wil t niet snappen om vervolgens bij een ander topic weer te roepen dat Twente onterecht kampioen is geworden

16 december 2015 om 15:06

@ El Fenomeno

Enkele tonnen boete? Onder welke steen kom jij vandaan? Het is al een tijdje bekend dat de max. boete 45K was.

Dit is alleen wat de licentiecommissie gedaan heeft. Vergeet niet dat de licentie voorwaardelijk is ingetrokken. Als men niet meewerkt met het onderzoek en de resultaten niet uitvoert wordt alsnog de licentie ingetrokken. Dus het gevaar is nog lang niet geweken voor Twente.

Daarbij heeft de aanklager ook nog de mogelijkheid tot het opleggen van straffen en ook de Uefa/fifa mogen zich er nog over gaan buigen. En met name de wat die gaan doen ben ik benieuwd naar. Mijn vermoeden is dat deze organisaties die namelijk de oorlog hebben verklaard aan partijen als Doyen (tpo), met een flink voorbeeld gaan komen voor het gefles van Twente inzake het weglaten van de passages waaruit zou blijken dat ze directe invloed hadden op verkoop van spelers. Immers dat is verboden. Dus het kan zomaar zijn dat Twente voor niet X aantal jaar zoals de Knvb gaf (3 jaar) maar tot Uefa/fifa ze weer rijp acht voor deze toernooien worden toegelaten en dat kan wel eens flink langer duren dan 3 jaar. Hiermee gaat dan ook gelijk een flinke angswerking uit naar andere clubs die denken oh ik kom er af met boete van 42K en max 3 jaar uitsluiting.

Voor de topclubs is het trouwens gelijk de doodsteek 3 jaar geen europees voetbal, tenzij je het niet niet begroot. En dan zou de straf van de Uefa tot zij het gepast achten dat je terug kwam wel eens een fijne maatregel zijn.

Dus al met al denk ik dat men in Enschede heel huiverig moet zijn voor de uitspraak van de Fifa/uefa. Die zal naar mijn inziens het zwaarste zijn. Puur omdat men een voorbeeld wil stellen. De rechtszaak in zake TPO hebben ze van Doyen al gewonnen dus nu is het tijd om dus ook gelijk clubs een afschrikwekkend voorbeeld te stellen. En ik vrees met grote vrezen dat Twente hier de dupe van zal zijn.

Onzin! De zwaarste straf ooit opgelegd is het intrekken van de proflicentie van Fortuna Sittard. Dat dit voor de rechtbank werd teruggedraaid mede doordat het toenmalige bestuur aanstuurde op een fusie met Roda en bewust schulden gegenereerd heeft, en als oplossing een leeg a4'tje aangeleverd heeft om zodoende Fortuna in de fusie te duwen en het feit dat je 3 jaar in Cat 1. mag zitten en Fortuna er pas 2.5 jaar in zat heeft er mede voor gezorgd dat Fortuna dit aanvocht en won.

Dat je dan beter fraude kunt plegen, ipv. een leeg blaadje in te leveren waar minder leugens op staan of dat je 3.5 jaar in Cat 1. kunt zitten met een grotere schuldenlast dan de gehele Jupiler League bij elkaar maakt het duidelijk dat de Knvb met 2 maten meet.

Neemt niet weg dat ik Twente en prachtige club vind en het ook jammer zou vinden als ze zouden omvallen of verdwijnen, maar er zijn clubs voor minder omgevallen, clubs die geen naam en reputatie hebben kunnen opbouwen dmv. gemeenschapsgeld en fraude. En op basis van die opgebouwde reputatie dmv. belastinggeld word er geen traan gelaten om clubs zoals Veendam of Agovv want die hebben immers niet de aanhang/reputatie als sommige eredivisie clubs, en dat vind ik schande.

16 december 2015 om 15:11

@ Forzasittard

Je geeft zelf al aan dat die straf is teruggedraaid. En daarmee is die straf vernietigd en dus niet bestaand.
Dat die is uitgeproken is 1 maar de straf is dus daadwerkelijk nooit geëffectueerd, aangezien Fortuna nog steeds in het betaald voetbal speelt.

Daarbij is hier iets anders aan de hand namelijk de categorie 1 instelling en niet sprake van het schenden van de licentievoorwaarden door bepaalde zaken buiten beeld van de licentie commissie te laten.

Je geeft zelf al aan dat Fortuna 2,5 jaar en geen 3 jaar in categorie 1 zat en daarom ook die zaak won.

Ook jij maakt de fout door clubs als Agovv en Veendam erbij te halen die zijn namelijk door een rechter failliet verklaard en dan verlies je automatisch je licentie.

Wat een groot stel hersenloze en onwetende reacties zeg. Het is letterlijk de zwaarste straf die ooit is opgelegd en nog schreeuwt men om meer, op basis waarvan?

Gevolgen voor Twente:
- 3 jaar geen Europees voetbal (jaja, laten we eerst maar eens proberen op Nederland's eerste niveau te blijven).
- Marginale geldboete, maar volgens de regels wel het maximale wat deze (nadruk) commissie kan geven.
- Voorwaardelijk verliezen van de proflicentie.

Men onderschat met name de laatste 'voor het gemak' even. Dit betekent dat Twente aan alle voorwaarden (hoofdzakelijk onafhankelijke onderzoeken etc.) moet voldoen. Deze onderzoeken starten in januari al, en zullen 2/3 weken maximaal duren. Tegen die tijd is het bijna februari en heeft Twente zeer beperkt de tijd (tot 1 mei 2016 meen ik) om aan Alle adviezen te voldoen. De gehele organisatie moet binnen een mum van tijd passen in het plaatje van de Knvb. Terecht natuurlijk, maar ben je een dag te laat dan is 30 juni 2016 de laatste dag dat FC Twente bestaat.

Gemekker en gemiauw over puntaftrek, dat kan nog en komt zelfs waarschijnlijk nog. De aanklager betaald voetbal buigt zich hier nog over. Transferverboden etc, extra geldboetes? Daar is de Fifa nu mee bezig. Milde straf zeggen ze dan, ga leren lezen best vz'ers.

Ik moet trouwens erkennen dat de straf wel terecht is, Twente dit over zichzelf uitgeroepen heeft en we hoeven ook absoluut niet in de slachtofferrol te kruipen, maar mild was de straf zeker niet,

16 december 2015 om 15:48

Goed stuk! Maar ben het niet eens met het stuk dat men onderschat. Hoezo is het aan die voorwaarde moeten voldoen een straf? Ja er zit een tijdsdruk achter, maar als club heb je sowieso een fatsoenlijk organisatie nodig. Als je die eind juni niet hebt kan je net zo goed niet beginnen aan het niewe seizoen. En meewerken aan onafhankelijk onderzoek is nou echt niet heel lastig.

16 december 2015 om 16:13

Oke laat ik het anders verwoorden. Het moeten voldoen aan de voorwaarden en het toestaan van de onderzoeken is het vonnis. De complete organisatie overhoop gooien binnen pak en beet twee maanden is een behoorlijke klus, in het bedrijfsleven is dit vaak een proces wat jaren (!) kan duren(afhankelijk van branche, grootte etc.). Dat de orginisatie op orde komt (hopelijk) is een godsgeschenk, maar om het binnen deze periode te handhaven betekent voor alles en iedereen maximaal pokkellen, dikke stress en vergt ontzettend veel geduld van alles en iedereen binnen de club, terwijl de tijdsdruk dus enorm is. Dat terwijl letterlijk alles van de club op het spel staat.

Dat is de straf, zoals ik al zei: terecht. Maar een milde straf is het niet, zo wuiven de meesten het hier wel weg.

16 december 2015 om 15:59

Omdat het de zwaarste straf ooit is, is het dan ook automatisch een juiste straf vind je?

Mensen schreeuwen om een zwaardere straf op basis van het doelbewust belazeren van de voetbal bond d.m.v. opstellen van onjuiste begrotingen, instemmen tot inmenging van derde partijen bij transfers etc.

Dat FC Twente supporters het hier niet mee eens zijn is inmiddels wel duidelijk, het elkaar geven van duimpjes op VZ is op zijn zachtst gezegd niet serieus te nemen .

Veel meer kon de Knvb hier niet mee aan, dat klopt. (behalve intrekken van de licentie wat ik zelf geen geheel onterechte straf vind maar dat terzijde).

Wellicht kan de Knvb onderzoeken om te zien of men meer bevoegdheid kan nemen bij het uitdelen van straffen in gevallen als deze want de strafmaat zelf, die is natuurlijk niet in verhouding tot het vergrijp.

Er is ook nog iets als een gulden middenweg tussen wat er nu is gedaan en het afnemen van de licentie, daar zal onderzoek naar moeten komen voordat er nieuwe gevallen als deze zullen komen.

16 december 2015 om 16:29

Niet meteen de juiste, maar in dit geval lijkt hij me terecht. Vergeet niet dat zoals het nu staat de club ophoudt te bestaan (welke straf is zwaarder dan dat zou ik zeggen). Moet het dan nog strenger? Moeten ze per direct opgedoekt worden? Je geeft zelf al aan dat het ook te ver gaat. De licentiecommissie heeft het maximale gedaan, maar toch komen de media met koppen aan als 'knvb spaart FC Twente'. Vervolgens lult er een paar man wat op los en loopt het grote gros er achteraan.

Dat duimpjes gedoe ga ik verder niet op in. Volgens mij zie ik de meest provocerende reacties bij Ajax en Feyenoord topics de meeste duimpjes krijgen. Lekker belangrijk dus..

Verdere straffen (vanuit maar ook buiten de Knvb) kunnen en zullen ook volgen. Aanklager betaald voetbal buigt zich waarschijnlijk over puntaftrek, Fifa over transfers etc. De termijn daarvoor is vooralsnog onbekend, dit oordeel zal in die onderzoeken waarschijnlijk ook de leidraad zijn.

Vergis je er niet in, Twente is in de huidige situatie de licentie kwijt, vooralsnog balanceren we dus meer richting het zware gedeelte in plaats van het lichte gedeelte van de straf. Pas als de organisatie aangepast is aan de hand van de onderzoeken in januari (dit moet voor 1 mei 2016 geregeld zijn), pas dan mogen we onze licentie behouden. Anders valt het doek, genadeloos maar terecht. Ik ben er nog niet gerust op.

Deze straf is ook NOG te licht. Maar dat komt vooral door de macht die bepaalde organen hebben. De licentiecommissie mag maar naar een paar dingen kijken. Dat die straffen niet in verhouding staan met mogelijke overtreding, daar kan de commissie alsnog FCT niks aan doen.

Ja, het is de zwaarste straf die deze commissie heeft ooit heeft gegeven, maar voor het vergrijp is het een straf van niks. Immers heeft Twente de boel gewoon keihard en doelbewust belazerd. Wat dat betreft hebben ze waarschijnlijk het voordeel dat de media zo gericht is op Munsterman en van der Laan. Daardoor zal denk ik ook de licentiecommissie enige medelijden hebben gehad met de rest van de organisatie binnen FC Twente. Hoewel die natuurlijk net zo schuldig zijn, want ze hebben het laten gebeuren en zijn alle akkoord gegaan met een onbegrijpelijke bestuursorganisatie.

Te verwachten valt dat andere organen die nu onderzoek doen nog wel een extra straf zullen uitdelen. Maar denk dat ze bij FC Twente überhaupt dankbaar mogen zijn voor behoud van de licentie.

Wat betreft de Knvb, die moeten natuurlijk zeer snel de regels aanpassen. Opzettelijke fraude zou gewoon einde verhaal moeten zijn ongeacht of er één persoon of 20 direct verantwoordelijk zijn. Overigens lijkt uit het stuk van VZ net alsof het moeten meewerken aan een onderzoek een straf is...

16 december 2015 om 16:07

@ rickv

Heeft Twente of Munsterman / v/d Laan de boel besodemieterd? Dat is dus de vraag die beantwoord moet worden door het onderzoek.
De licentiecommissie heeft gewoon bekeken wat nu exact is gebeurd. En dat is dat er passages uit de overeenkomst met Doyen waren weggelaten. Passages waaruit bleek dat Doyen direct invloed had op het reilen en zeilen bij Twente. De overeenkomst met Doyen was het probleem niet die mocht. Pas na 1 mei 2015 mocht TPO helemaal niet meer en deze overeenkomst valt nog onder de oude regeling en mocht dus wel. Echter wat niet meer mocht dat was de invloed die Doyen direct had.

Dat is waar Twente nu voor bestraft is. En dat mensen vinden dat het te licht is moeten zich maar even verdiepen. Niet alleen moet men meewerken aan het onderzoek. Dat is het probleem niet. Echter alle bevindingen moeten worden opgevolgd. Daarbij moet iedereen die ook maar iets te maken heeft gehad met de Doyen constructie uit zijn functie verwijderd worden. Hier moeten dus nieuwe mensen voor komen. Die hun werk moeten gaan doen. Alle bevindingen moet uitgevoerd worden voor 1 mei 2016, het niet halen van die deadline betekend onherroepelijk het intrekken van de licentie. En dat houdt in dat Twente gewoon weer een amateurclub wordt.

Daarnaast lopen er nog zaken bij de Fifa en aanklager en is het allerminst zeker dat FC Twente volgend jaar ook nog in de Eredivisie speelt.

In italie werden clubs gedegradeerd naar de Serie B vanwege matchfixing, waaronder Juventus. Twente overtreedt hier ook een regel van fairplay, door goede spelers via doyen aan te trekken terwijl dit feitelijk niet door de beugel kon. Punten in mindering was hier op zn plaats geweest, directe degradatie niet overigens.

Deze zaak is uniek ? Zo uniek is het niet. Een 3e partij had invloed op het transferbeleid...zo...zo...nou...nou. Ben benieuwd wat de knvb gaat doen als blijkt dat chelsea toch wel een beetje invloed had op het transferbeleid bij vitesse of de vvf bij Feyenoord of de talenten pools etc. Wie betaalt bepaald.
En toen bleek, via oa spelers van willem 2 en excelsior, dat ajax als 3e partij het resultaat (echt de kern van het voetbal) probeerde te beïnvloeden vond die zelfde knvb een onderzoek ineens niet nodig....

16 december 2015 om 23:06

@ J.staatsen

De zaak is uniek ja. TPO ruling is er pas sinds 1 mei 2015. De datum dat een rechtbank ik Belgie uitspraak deed in een zaak Doyen vs Fifa. In zake het TPO verbod.
De rechter stelde de Fifa in het gelijk inzake de TPO en daarmee was er een feitelijk verbod op TPO via een rechtspraak en daarmee dus jurisprudentie.

Sinds 1 mei 2015 zijn alle nieuwe overeenkomsten verboden bij wetgeving. De oude mochten nog bestaan met de beding (van de rechter uitgesproken) dat de TPO partij geen directe invloed meer mocht hebben op de bedrijfsvoering van de clubs van de betreffende TPO spelers.

De voorbeelden die jij aanhaalt zijn dus al van voor die tijd en dus niet ter zake doende. Dus raar dat je die erbij haalt. In mijn ogen probeer je de aandacht af te leiden waar het echt om gaat en dat is dat Doyen ook na 1 mei 2015 nog inspraak had wanneer spelers verkocht diende te zijn en via boeteclausules als ze niet verkocht zouden zijn de club steeds verder in het wurgcontract douwde. Immers met was al bij Doyen aan beland omdat men het geld niet had. Dus niet verkopen op het gestelde moment zouden de problemen alleen maar groter maken.

Dus je hele verhaal/relaas is wederom een slecht gekozen voorbeeld zoals je er al eerder 1 gaf in dit topic.
Chelsea verhuurt spelers aan Vitesse niets vreemds. Die spelers zijn gewoon eigendom van Chelsea en die stalt ze bij Vitesse, wat is daar fout aan?
De talentenpoules van VVF bestaan al niet meer en daar waren geen eisen omtrent verkoop bij. Alleen dat als de talenten verkocht zouden worden dat de VVF daar een percentage van zou krijgen. Dus hier had Feyenoord zelf de vrije hand wanneer men die spelers van de hand zou doen.

En Ajax dat resultaten probeert te boeken als derde partij????? Sorry maar je bent nu echt de weg kwijt. In Engeland was het gebruikelijk dat spelers niet tegen hun orginele club mochten worden opgesteld. In Nederland is deze clausule al jaren verboden. Ritzmaier speelt bij NEC toch ook gewoon tegen Psv.
Andersen, Zivkovic etc mogen ook gewoon tegen Ajax spelen met Willem II.

Dus beetje vaag wat je nu allemaal verteld.

17 december 2015 om 15:20

De Fifa heeft in Belgie een overwinning geboekt qua FFP maar ze zijn in het ongelijk gesteld qua Tpo.
Er is hoger beroep aangetekent en Fifa heeft een aanpassing aan de regels gedaan zodat er bij voorbaat door clubs dergelijke constructies moeten aangemeld worden. Hierdoor konden bv. de gestraften Man City en PSG deze zomer toch spelers kopen.

Het hoger beroep bij Europese rechtshof moet nog dienen maar deze civiele zaken zullen nog jaren doorlopen. Veel belangrijker is de uitspraak die het CAS moet doen want dat zal direct impact hebben op de regels van de Fifa.

Wat betreft de Nederlandse kant (twente) van dit verhaal: Pas in mei zullen de Fifa en Knvb weer verdere maatregelen ondernemen. Hier is het eerst wachten op de jaarcijfers, het crediteurenakkoord en de te verwachten rechtzaak tegen Munsterman en Van der Laan. Ik verwacht vandaag en morgen nog leaks van persoonlijke contracten van deze heren met Doyen. Deze contracten zijn in Portugal ook geleakt.

18 december 2015 om 01:00

@ Bulkzooi

Ze zijn juist in het gelijk gesteld. Daarom is TPO ook verboden, in de vorm dat een TPO geen inspraak meer mag hebben in wanneer spelers verkocht worden en met boetebedingen/aflossingen of rentebetalingen.

Transferrechten mogen nog steeds bij verschillende partijen liggen. Dat klopt. Maar de belangrijkste overwinning is dat men geen beleid bij een club meer kan bepalen.

PSG en Man City hebben geen TPO nodig die hebben hun eigen suikeroompje. Die hebben een heel ander probleem namelijk het FFP waar ze mee in de knoei zitten.

En over beide zaken lopen inderdaad bij de diverse instanties nog procedures.

Iets waar Doyen zich bij Twente nog wel schuldig heeft gemaakt (niet voor niets is er de straf voor Twente). En niet voor niets is die overeenkomst in alle haast ontbonden.

Fifa en aanklager gaan eerder komen. De licentiecommissie beoordeeld uiterlijk 1 mei 2016 of Twente alle bevindingen van de onafhankelijke commissie heeft doorgevoerd. Doet men dit niet valt het doek onherroepelijk voor Twente.

Dus het komende half jaar is er nog genoeg te verwachten. Te beginnen tussen nu en een week of 3 max. 1 maand het rapport van de commissie met aanbevelingen waaraan Twente moet voldoen.

Het is inmiddels wel duidelijk dat een gedeelte van de voetbalfans (vooral die uit Rotterdam) Twente gewoon kapot wil zien gaan. Met die lui kun je geen discussie voeren. Die hebben maar één haatdragende gedachte in hun kop. Ik wens ze veel plezier en leedvermaak toe. Vroeg of laat zijn ze zelf ook weer een keer aan de beurt. De discussie aangaan met deze groep is volkomen zinloos. Ondertussen lopen we met Twente langs het randje van de afgrond, maar net als Feyenoord, AZ, Vitesse, PSV e.a. clubs, zal onze FCT gewoon weer terugknokken en hier sterker uit komen.

16 december 2015 om 23:09

@ Taalbers

Dan hoop ik ook voor je dat Twente er bovenop komt. Echter gerust ben ik er niet op. Zeker niet gezien het feit dat de resultaten van het onderzoek 1 op 1 doorgevoerd moeten worden.
Doet men dit niet is het einde verhaal en dit moet gedaan zijn voor 1 mei 2016. Dus de tijd is kort en de druk hoog.

Tel daarbij dat ook hierdoor het totale plan met de crediteuren en gemeente nog wel eens in problemen kan komen bij op en je hebt een hell of a job.

Twente is nog lang niet uit de problemen al lijkt het op dit moment wel zo, ik zeg persoonlijk dat het zwaard van Damocles nog altijd boven de club zweeft en dit zeker tot 1 mei zal blijven doen. Mocht het op 1 mei gelukt zijn kan met in Enschede iets rustiger gaan ademen, echter is het leed dan allerminst geleden, en zullen er nog vele moeilijke jaren volgen. Met name voor de hondstrouwe supporters zal het echt heel lang afzien worden.

16 december 2015 om 23:27

Ben het helemaal eens. In eerste instantie bij het horen van de straf, was ik enigszins opgelucht, maar als je iets genuanceerder kijkt (en dat doe jij), dan is het leed nog lang niet geleden en is het maar de vraag of we overleven. Het wordt een paar maanden lang koorddansen. 1 misstap en het is gedaan. Tel daarbij de ellende van vorige jaar (herinner me het spandoek nog "bestuur bedankt voor dit gitzwarte seizoen" en het voetbal dat de afgelopen 3 jaar niet om aan te gluren was. Dat is blijkbaar voor sommigen hier nog niet genoeg. Het wordt een lange barre tocht en hopelijk overleeft Twente.

Die straf is gewoon een lachertje en moet veel zwaarder worden! Maar na het lezen van een artikel in de krant van vandaag lijkt er toch nog meer aan te komen wat straf betreft!

Twente blijft dezelfde fouten maken. Het is nog helemaal niet zeker dat de licentie behouden blijft.
Nog beter, ik acht de kans nog steeds nihil dat Twente volgend seizoen nog een prof licentie heeft. Dit vermoed ik omdat de deal met de gemeente door verschillende juristen en notarissen is bekeken en de meningen verschillen enorm of dit wel of niet is toegestaan.
Kijkend naar de deal van PSV met de gemeente waar al erg veel verwarring over was bij het Cas. Verbaas ik mij hoe Twente meer kan vragen voor een stadion waar de gemeente niets aan heeft dan PSV kon vragen voor de grond welke midden in het centrum van Eindhoven ligt en veel meer waarde heeft. Daarnaast probeerde de gemeente al jaren de grond te kopen van PSV alleen was de timing gezien de crisis toen ietwat ongelukkig.
Daarnaast heeft de gemeente een aantal eisen gesteld wat vanuit de gemeente ook wel logisch is, maar gezien de regelgeving niet mag. De gemeente heeft nu inspraak in de club en dat mag niet.
Verder kan de tuchtcommissie ook nog een straf opleggen welke het einde van Twente kan beteken. Let wel de straf van de licentie commissie gaat alleen over de deal met Doyen. Het voorliegen en het voorhouden va valse documenten word door de tuchtcommissie beoordeeld en ik acht de straf in deze een stuk zwaarder dan die van de licentiecommissie.
Het zou ook van de zotte zijn als Twente zo meteen 10 miljoen vangt voor Ziyech terwijl die onder valse voorwenselen is binnen gehaald en daar maar 50.000 euro boete voor heeft gehad.
Maar Twente moet vooral zo positief blijven en denken dat de straffen allemaal wel meevallen. Ik zou het zelf anders aanpakken. Namelijk mezelf zo goed mogelijk voorbereiden op de eventuele straffen die misschien nog komen. Echter wil Twente al weer spelers kopen terwijl er nog niets concreet is omtrent Ziyech of een andere speler van Twente.
Ik zie het al gebeuren. over twee maanden gaat Twente weer met de pet rond want ze konden Ziyech niet verkopen. Of de investeerders nog even een paar miljoen willen doneren.
Daar kom ik gelijk op een volgend punt. Kwijtschelden van laningen mag volgens het CAS ook niet.
Nog beter je moet zelfs een minimum van 8% rente betalen van een lening . Wanneer j vervolgens een deel laat kwijtschelden betaal je in totaliteit waarschijnlijk nooit meer die 8% rente hetgeen dan neerkomt op oneerlijke concurrentie strijd.
Begrijp me goed, Het is niet dat ik wil dat Twente verloren gaat maar ik snap werkelijk niet waarom Twente nog steeds niet de tering naar de nering zet. In mijn ogen blijven ze veels te hoog spel spelen. Wat mij hier enorm in verbaasd dat het meerendeel van de tukkers bovenstaande verdedigen ten op zichte van hun club terwijl het bestuur speelt met het voortbestaan van de club.
Zet gewoon de tering naar de nering en verkoop Ziyech, Guitterez, Tapia en Mokotjo. Je haalt een bak geld en zet dan een elftal neer welke jong is, goedkoop is en groei heeft en ga de komende 3 jaar sportief overleven. Zo weet je wel vrijwel zeker dat de club behouden blijft. Maar nee Twente wil al weer spelers kopen terwijl er nog niemand verkocht is.

8 januari 2016 om 19:00

Jeetje, je weet alles of niet soms. Blijkbaar niet alles gelezen. Je doet of je de wijsheid in pacht hebt.

8 januari 2016 om 19:35

Ik heb nergens gelezen dat Twente nieuwe spelers wil/kan kopen.
Een selectie die jong is, en groeimogelijkheden bevat, hebben we reeds.
Wel lees ik in de regionale media tussen de regels door, dat er geruchten gaan over eventuele transfervrije, danwel huurspelers.

8 januari 2016 om 19:37

Pfff, een Feyenoorder uit Gorinchem acht de kans nihil dat Twente volgend jaar nog een proflicentie heeft. Knap hoor.

Begin maart , worden de bevindingen voorgelegd aan de tuchtcommissie.
Daarna gaat er natuurlijk weer een tijd overheen, het moment dat deze commissie met een oordeel voor de draad komt.
En al die tijd maar wachten, en nog eens wachten.
Tegen de tijd dat alle sanctie's bekend zijn, en van kracht worden is het seizoen al ten einde.
Als Twente überhaupt al in de eredivisie blijft, zou het maar zo kunnen zijn dat we komend seizoen starten met min zes punten, of zoiets.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren