Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FC Twente krijgt boete en mag drie jaar Europa niet in

Laatste update:

FC Twente moest rekening houden met het verliezen van zijn proflicentie, maar zo ver is de KNVB (voorlopig) niet gegaan. De voetbalbond heeft besloten om de Tukkers voor drie jaar uit te sluiten voor Europees voetbal, als straf voor de ongeoorloofde deal tussen de club uit Enschede en investeringsmaatschappij Doyen Sports Group. Dat is dinsdag bekend geworden.

/

Mocht Twente zich in de komende drie jaar via de competitie of de KNVB Beker weten te kwalificeren voor Europees voetbal, dan moet de club uit Enschede dit ticket dus afgeven. Bovendien kreeg Twente te horen dat de proflicentie voorwaardelijk is ingetrokken; de club moet volledige medewerking verlenen aan een onderzoek naar de huidige structuur en organisatie van de club. Doet Twente dit niet, dan zal de proflicentie alsnog worden afgenomen.

Tot slot heeft de club ook een boete van 45.250 euro gekregen. Twente maakt via de officiële kanalen bekend dat het alle sancties accepteert; er wordt dus geen beroep aangetekend. “Dat laat onverlet dat deze sancties een grote impact hebben”, meldt de club in een statement. “De kern van onze club, het voetbal, wordt er hard door geraakt. Wij zullen de komende seizoenen hoe dan ook niet mogen deelnemen aan Europees voetbal. Dat doet pijn. Niet alleen bij spelers en staf, maar ook bij onze supporters, sponsors, medewerkers, vrijwilligers en alle anderen die met hart en ziel achter FC Twente staan.”

Nu de licentiecommissie een uitspraak heeft gedaan wacht men bij Twente gespannen op aankomende vrijdag: dan neemt de gemeenteraad van Enschede een besluit over het raadsvoorstel tot toekenning van een garantstelling van 32 miljoen euro. “Iedereen binnen FC Twente realiseert zich ten volle dat nu alles op alles gezet moet worden om een gezonde toekomst van de club veilig te stellen”, meldt het bestuur. “Het gevoel van urgentie om alle daartoe noodzakelijke maatregelen te nemen, is groot. We zijn nu aangeslagen, maar wij roepen iedereen die Twente een warm hart toedraagt op om de club te blijven steunen en er met elkaar voor te zorgen dat iedereen straks weer trots is op ons Twente.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Deze club gaat nooit kapot!

15 december 2015 om 17:22

Zeker niet met zulke lichte straffen.

Degradatievoetbal, waar kan moet bezuinigd worden en dan met de straf komen dat ze de aankomende drie jaar geen Europees voetbal mogen spelen...

15 december 2015 om 17:24

Rotdag voor je zeker? Zuur...

15 december 2015 om 17:31

Precies. Alsof Twente de komende jaren ook maar een beetje in de buurt gaat komen van Europees voetbal. Straf van niks.

15 december 2015 om 17:33

Ja, deze straf gaat helemaal nergens over. Alsof ze uberhaupt in aanmerking gaan komen voor Europees voetbal. Schandalig dit!

15 december 2015 om 17:34

Hier komt Twente heel goed mee weg als het zo blijft

15 december 2015 om 17:34

Hoezo zuur? Je kan er van maken wat je wilt, maar je kan niet ontkennen dat dit een volstrekt absurde strafmaat is voor het bewust rommelen met contracten. Een strafbaar feit dat Twente zo gigantisch veel voordeel heeft opgeleverd dat het moeilijk te verkopen is aan alle clubs die wel Eerlijk hebben gestreden om een plekje op de ranglijst.

15 december 2015 om 17:35

Inderdaad. Wat een laffe straf zeg. Dit is net zoiets als Helmond Sport voor 10 jaar een Champions League verbod opleggen. Een straf die heel ruig klinkt maar 0,0 inhoud heeft. Hebben ze hier nou zolang over moeten vergaderen? Geeft ook een mooi voorbeeld aan de overige clubs dit.

Ze hadden de licentie niet af hoeven pakken, maar dit slaat nergens op.

15 december 2015 om 17:36

Nou, je kan het ook anders bekijken. Talenten zijn moeilijker binnen boord tehouden, doordat de kans op europees voetbal bij voorbaat verkeken is. En ook eventuele toptalenten aantrekken wordt een stuk moeilijker. Ik denk dat die maatregel nog wel is zwaarder kan uitpakken als je in eerste histantie doet denken.

15 december 2015 om 17:42

Die talenten zouden sowieso weggaan, want Twente is een degradatie ploeg geworden. Europees zouden ze toch al niet spelen, dus die talenten zouden niet komen. Vind het een aparte straf, maar het zal wel kloppen. Een geldboete voor een club met zoveel schulden vind ik zelf wel heel apart, dat verbeterd de situatie nou niet bepaald, maar die straf zal er wel opstaan. We gaan zien hoe Twente zich hieruit redt.

15 december 2015 om 17:42

Als je een beetje realistisch bent dan kon je al weten dat de kans op Europees voetbal echt minimaal is bij Twente. Als dalijk Ziyech weg is dan zou ik eerst maar eens proberen in de eredivisie te blijven. Het is niet lullig bedoelt, maar denk je echt dat er ook maar een enkel talent (nog) zin heeft in die puinhoop bij Twente?

15 december 2015 om 17:46

Heeft gewoon gelijk... gewoon 15 punten mindering + geldboete was meer op zn plaats

15 december 2015 om 17:46

Clubs zoals veendam, haarlem enz zijn voor minder failliet verklaard. Plus dat die twente boeren de club beschermen en toendertijd vitesse randje failliet lag hadden ze de grootste bek! Twente wordt echt beschermd door de knvb want deze straf steld geen k....voor!

15 december 2015 om 17:53

"Histantie", echt?

15 december 2015 om 17:56

Stel is voor dat twente in een rustiger vaarwater komt, en die kans is redelijk gegrond met de overheidssteun van af de gemeente enschede, en over 2 jaar heb je belangstelling voor een speler waar bijvoorbeeld ado, utrecht of een nec ook belangstelling in heeft, dan werkt deze maatregel toch echt wel zwaar tegen je. Ik vind dit met het oog op de toekomst toch wel een straf waar je lang last van hebt als club.

15 december 2015 om 17:57

De 1e tukker met een kulargument. Twente is gewoon gematst. Er is geen andere kant

15 december 2015 om 18:01

Wat willem jullie dan? Het intrekken van de licentie en dus het einde van de club? Dat zou namelijk de enige straf zijn die mogelijk was en niet gegeven is.

Als jullie dat zouden willen, kan ik jullie zure reacties begrijpen. Anders niet.

15 december 2015 om 18:04

Je kan ook blij zijn voor deze schitterende club.
Stel dat dit bij een andere club was geweest (of het nou exelcior of ajax was),je wenst het toch geen enkele club toe

15 december 2015 om 18:07

Geniux, wat was het waanzinnig grote voordeel dan? Dat de deal 5 miljoen opleverde maar 7.5 miljoen heeft gekost?

15 december 2015 om 18:09

Nee hoor Daan. Een straf als puntenaftrek is namelijk helemaal niet mogelijk in deze situatie.

15 december 2015 om 18:12

Haha dat jij als fc twente fan deze straf probeert te verdedigen snap ik best hoor. Maar wees aub een klein beetje realistisch. Dit is een straf van niks. Als twente spelers wilde aantrekken lopen ze nu tegen dezelfde problemen op als gisteren. Namelijk geen uitzicht op europees voetbal. In principe heeft de tsraf daar weinig mee van doen, behalve dat het nu 100 procent vast staat waar het gisteren 99 procent was. Als diezelfde speler naar de door jou genoemde clubs kan maakt dat geen reet uit want ook die gaan europa niet in.

Knvb stelt hiermee natuurlijk alles behve een voorbeeld. En die steun door de gemeente, is dat wel toegestaan dan? Dacht dat dat ook niet mocht, of krijgt de gemeente er een tastbaar onderpand voor terug?

15 december 2015 om 18:18

Hoe weet jij dat Twente,niet in de buurt van Europees voetbal kan komen?
Leg me dat eens uit,ik ben benieuwd.

15 december 2015 om 18:23

@leon070,

Toen Vitesse randje Failliet was, heeft een tukker, de broer van onze voorzitter destijds Dick Wessels vitesse gered met een lening van 10 miljoen, dus niks grote bek, zonder dat gegeven was Vitesse gewoon ophoude te bestaan.

15 december 2015 om 18:23

Haha jullie gunnen twente echt wel wat he.. dat de haat zo erg is binnen de nederlandse supporters tegen een club.. zoiets gun je geen 1 club in nederland en al helemaal niet als er 2 clownen er een zooitje van hebben gemaakt en vertrokken zijn.. moet de club dan maar boeten voor hun praktijken.

15 december 2015 om 18:24

Ik ben al tientallen jaren fan van deze club,en ik vind het wel een zware straf.
3 jaar verplicht huisarrest is dit.
Ik denk dat,in het algemeen bedoeld,een fan zich zo gaat voelen,als het om z;n eigen club gaat.

15 december 2015 om 18:26

@snizzle,

Ach nee twente zou met mindere spelers niet incidenteel de beker kunnen winnen of zoiets, vind die 100% en 99% van jou dikke onzin en uit de lucht gegrepen, Twente won in 2001 ook de beker met een elftal dat in de competitie op plek 10 of 12 stond.

15 december 2015 om 18:27

Ik gun het ze wel, sorry. Ik heb een hekel aan Twente en met zulk beleid mag je van mij best verdwijnen. Ik snap best dat als dit AZ zou overkomen of was overkomen (was best mogelijk was) ik wel anders zou piepen. Ik gun het de supporters ook niet, maar de licentie intrekken had ik gerechtigheid gevonden.

15 december 2015 om 18:40

Mag je echt blij mee zijn met een straf van deze mate. Blijf vervelend, maar er is vrij weinig aan de hand. Twente blijft bestaan en kan met goed beleid weer een stabiele club worden. Duurt alleen een tijd. Enschede en omgeving is groot. Wanneer Twente eruit zou worden gegooid dan is de eredivisie nog zwakker.

15 december 2015 om 18:51

Deze straf gaat niet over de financiële situatie bij FC Twente!

15 december 2015 om 18:52

Wat een gelul ....... het was ook mogelijk ze terug te zetten naar eerste divisie met een promotie verbod. Of punten in de mindering..... transfer verbod waardoor je het dus echt moet doen met eigen talenten

15 december 2015 om 18:58

Ik heb anders een hoop twente fans zien lachen toen AZ bijna failliet ging. Dus nee, sympathie zijn jullie kwijt. Jullie hebben ongelofelijke mazzel dat jullie alleen maar dit als straf krijgen, maar met een beetje geluk degraderen jullie door jullie eigen slechte resultaten.

15 december 2015 om 18:59

En welke clubs zijn dat dan?😂😂😂

15 december 2015 om 19:02

Omdat 2 mensen er een puinhoop van hebben gemaakt? Kortzichtig

15 december 2015 om 19:04

@altomaniac: Omdat jullie deze winter Zijech kwijt raken, stijf staan van de schulden, nog verplichtingen hebben aan Doyen, je tv rechten hebben verpand en zwáár onder curatele staan. Je mag je handen dichtknijpen als je over 3 jaar nog in de eredivisie zit. Daarom.

15 december 2015 om 19:11

@waagplein,

Inderdaad, dat is ook de reden dat ik hier totaal geen medelijden mee heb. AZ uitlachen maar nu het zelf slecht gaat zitten piepen (wat dat piepen betreft begrijp ik het). Ga dan ook niet AZ uitlachen.

@fct22,
Dat 2 mensen hier een puinhoop van hebben gemaakt maakt niets uit. De organisatie als geheel is toch gewoon de mist in gegaan? Of zit ik nu verkeerd? Zo kan elke club wel foute dingen doen en het af doen met "ja, maar Pietje heeft dat geheime contract afgesloten.'
Nee, zo werkt het niet in de wereld.

15 december 2015 om 19:11

vak30
Hij heeft wel gelijk natuurlijk, deze straf is een grap..
Twente heeft de afgelopen jaren structureel de boel opgelicht, alsook andere Nederlandse clubs benadeeld. En dan is dit de straf!? Kom op zeg..

15 december 2015 om 19:16

@jansen Joenite: Moet ik dat nou echt gaan uitleggen? Twente heeft structureel boven haar stand geleefd waardoor spelers konden worden aangetrokken die ze normaliter niet hadden kunnen kopen. Deze kwaliteitsinjectie(s) zorgden er direct en indirect voor dat de club zowel sportief als financieel beter ging draaien. Dit terwijl andere clubs elk dubbeltje twee keer moesten omdraaien om het hoofd boven water te houden en zwarte cijfers te kunnen blijven schrijven.

Maar goed, blijf die koppen maar diep in het zand steken. Het is bijna beschamend hoe sommige supporters de valsspelerij blijven goedpraten en bijna lachend wegwuifen onder het mom van "kan gebeuren" en "je gaat een club toch niet afrekenen op het falen van 2 personen".

15 december 2015 om 19:25

de kans op europees voetbal was zowiezo al bekeken voor twente straf van niets

15 december 2015 om 19:31

Dit twente zou willen dat ze 10e stonden man. Denk aub een beetje realistisch na. De chaos is enorm en de enige talentvolle speler die ze nog hebbe 'n gaat van de winter ook weg. Er blijft alleen een stadion, een wanstaltige selectie en een enorme schuld over. Meer is twente gewoon niet op dit moment.

15 december 2015 om 19:35

Sorry....supporters vergeten. Die zijn er gelukkig ook nog steeds.

15 december 2015 om 19:41

Altomaniac, ze staan 15e. Hebben geen geld voor transfers. Wanneer hun spelers vertrekken moet dit geld in de schulden gestoken worden. Nog meer nodig?

15 december 2015 om 19:57

Geniux.. moet ik jou dan uitleggen dat clubs als Feyenoord, Utrecht, PSV en Ajax jarenlang boven hun stand leefden, en dat voor Vitesse nog steeds de tekorten worden aangevuld door de russen?
De injecties van de Vvf, Gemeente, Van Seumeren etc zorgden er direct en indirect voor dat de club zowel sportief als financieel beter ging draaien. Dit terwijl andere clubs elk dubbeltje twee keer moesten omdraaien om het hoofd boven water te houden en zwarte cijfers te kunnen blijven schrijven.

15 december 2015 om 20:10

@jansen Joenite: prima, dan zijn we uitgepraat. Als jij in elke reactie gemakshalve vergeet dat al die voorbeelden die jij noemt geen zak te maken hebben met de boel bedonderen dan zijn we uitgepraat.

15 december 2015 om 20:43

@geniux,

Jij snapt er echt de ballen van, Twente heeft door de doyen constructie helemaal geen spelers gehaald?? hoe kom je daar bij, pffff wat ik al zei, 80% hier blaat maar wat in het rond, Twente heeft 5 miljoen geleend van doyen, en daarbij een percentage van de transferrechten van een aantal spelers aan doyen moeten betalen, dus die spelers in kwestie waren al eigendom van de club. sommigen,pffff

15 december 2015 om 20:53

Ho ho.. jij rept zojuist over valsspelerij door financieel en sportief voordeel en daar reageer ik in mijn post op. Op geen enkele manier probeer ik goed te praten wat ons oude bestuur heeft voorgelogen en bedonderd, en dan kan ook op geen enkele manier.
We hebben een straf verdient daarvoor, maar kijk wel kritisch naar wat binnen de machten van de licentiecommissie ligt.

15 december 2015 om 21:08

Inderdaad. Wat een laffe KNVB. Verplichte degradatie en een paar miljoen aan boete hadden gemoeten. (Moeten ze de selectie maar in de aanbieding doen om zo'n boete te betalen)
Dit is bijna een vrijbrief om keer op keer de boel te belazeren.

15 december 2015 om 21:24

Laat ik nu een hekel aan AZ hebben. Een club die jarenlang is geleid door een nog veel grotere boef dan Joop Munsterman en met brave supporters die jarenlang met een klappertje hun team hebben aangemoedigd.

15 december 2015 om 22:19

Wil je ajax even uit je rijtje halen. Wanbeleid is niet hetzelfde als financiele hulp of de boel opzettelijk bedriegen. Ajax heeft nooit enige vorm van financiele hulp gehad en al hun problemen zelf opgelost.

15 december 2015 om 22:24

Indirect heeft twente hier natuurlijk ook spelers van gekocht. Het is op zich een straf van niets. Niet dat ik tegen twente ben, want ik vind dat ze in de eredevisie moeten blijven, maar dit kun je niet verkopen naar clubs als Haarlem/veendam. Bij hun ging het om een paar ton te weinig.

15 december 2015 om 22:57

Gelukkig boeit het mij helemaal niks wat jij van AZ en Scheringa vind. AZ staat los van het DSB-debacle. Misschien hebben ze er van mee geprofiteerd maar het staat niet direct in verbinding, zoals Twente wel vals heeft gespeeld.
Gelukkig is mijn club er goed vanaf gekomen, en moet Twente nog vrezen voor het bestaan.

Dat wij lekker met onze klappertjes ons team hebben aangemoedigd.. Nou daar raak je ons mee zeg.

Scheringa is trouwens een hartstikke aardige vent!!

16 december 2015 om 07:47

Het grote verschil is dat Scheringa geen contracten heeft vervalst en munsterman wel. Liever klappers dan denken dat je topclub bent.

16 december 2015 om 07:49

Hoe denk jij dan over de zwart geld affaire bij ajax?

15 december 2015 om 17:23

precies!

15 december 2015 om 17:34

Smithers gisteren heb ik het je geprobeerd uit te leggen, echter kom ik tot de conclusie dat jouw IQ nog lager is dan Bonnie Sinclair.

15 december 2015 om 17:27

Nou wat een onzin straf ze komen er erg makkelijk vanaf. Ze mogen blij zijn als ze niet degraderen. En mochten ze zichzelf handhaven dan ziet het er voorlopig niet naar uit dat twente Europees voetbal gaat halen.

15 december 2015 om 18:18

Ik als Ajacied vindt het gewoon klote voor jullie supporters. Jullie kunnen er niks aan doen en zijn de dupe van de ellende wat n stel bobo's hebben veroorzaakt! Twente komt er bovenop, Twente is een club dat altijd in de eredivisie en Europa thuis hoort!

15 december 2015 om 18:27

@batistuta10,

Thnx, voor je objectiviteit.

15 december 2015 om 18:33

Mooie reactie bedankt
Moet eerlijk zeggen dat ik een zwaardere straf verwacht had
Het is ook wel eens leuk dat er supporters zijn die een andere club niet t ergste toewensen

15 december 2015 om 18:53

Hij is niet objektief. Hij gunt het jullie Twentefans niet dat de club wordt opgedoekt. Gunnen heeft niets met ovjektief te maken. Dat twente niet heel populair is heeft het aan zichzelf te danken.

15 december 2015 om 19:28

Ik heb helemaal niks met Twente en ik had er niet slechter van geslapen als ze morgen niet meer bestonden. Ik heb 't alleen te doen met de loyale aanhang van Twente. Die Die-Hard Tukkers die deze gifbeker hebben leeggedronken voor hun club. Respect voor de jongens die voor de succesjaren er al stonden en morgen nog steeds.

15 december 2015 om 22:07

Eindelijk iemand die ook denkt aan de fans

15 december 2015 om 22:19

Is al kapot maar je beseft het niet!

Redelijk opgelucht, we blijven in ieder geval nog bestaan voorlopig.
Zaak wordt wel doorgespeeld naar de Fifa. We zijn er nog niet.

Zwartste bladzijde uit de geschiedenis van Twente dit jaar. Ongelofelijk.

Man Man Man.

Wat een lachertje deze straf. .

15 december 2015 om 17:37

Precies, de Knvb geeft hiermee eigenlijk het signaal af dat frauderen gewoon kan want je komt er toch wel met een lachertje van een straf mee weg. De Knvb moet de straffen die de licentiecommissie kan opleggen eens goed opnieuw bekijken. En een ieder die Twente een warm hart toedraagt mag hierbij zich eens flink in de handjes knijpen dat het zo is afgelopen.

15 december 2015 om 17:48

Idd clubs die degradatie kandidaat zijn zouden idd een "poging kunnen wagen" wie weet pakt het goed uit!

15 december 2015 om 18:11

De uitdrukking is: je handen dichtknijpen.

15 december 2015 om 18:30

Ik knijp m'n handen absoluut niet dicht,want ik baal van die 3 jaar huisarrest.
Daar kunnen wij als fans toch niets aan doen?

15 december 2015 om 18:55

Jullie hebben toch je plezier gehad met een titel en CL voetbal? Die je zonder deze oplichterij nooit had gekregen.

15 december 2015 om 20:12

Ach joh, wat nou huisarrest? Alsof Twente enigszins in de buurt zou komen van Europees voetbal. Kijk eens naar de ranglijst. Ze spelen om lijfsbehoud op dit moment. Dit is toch een zeer milde straf en als Tukker mag je er blij mee zijn.

15 december 2015 om 20:53

Op dit moment is het spel inderdaad bagger,en lijfsbehoud is eerste prioriteit.
Maar als fan hoop ik dat we een beter team terug krijgen op termijn.
Daar hebben we nu 3,5 jaar de tijd voor.

15 december 2015 om 18:07

Precies. Vitesse, Groningen, Ajax en GA waren dit seizoen ook uitgesloten voor Europees voetbal, terwijl ze niks fout deden.

Hoe bedoel je meten met twee maten? Clubs zoals HFC Haarlem kregen de volle laag van de Knvb en daar was niet eens fraude gepleegd. Alsof Twente überhaupt kans zou maken op Europees voetbal de komende drie seizoenen. Wat een symbolische ''staf'' is dit zeg.

15 december 2015 om 17:24

Deze straf heeft niks te maken met de financiële huishouding. Jij meet dus met 2 maten. De straf die os uitgesproken heeft betrekking tot de Doyen deal.

15 december 2015 om 17:30

Als je de ''straf'' reëel bekijkt dan worden jullie alleen geraakt door een boete, want Europees gingen jullie toch niet halen de komende 3 seizoenen. Lachwekkende straf dus.

15 december 2015 om 18:12

Dus jij had gewild dat Twente op zou houden te bestaan?

15 december 2015 om 18:19

Ja inderdaad dat is de enigste straf die ze verdienen. Dan mogen ze bij de amateurs opnieuw beginnen.

15 december 2015 om 18:30

@feyenoordalles,

net als dat jullie vorig jaar ook geen europees haalden??

hoe kun je dat nou beweren? heb jij een glazen bol??

15 december 2015 om 19:47

Hoe wil je europees halen, als je met dit spelers materiaal nieteens in het linkerrijtje staat? Vervolgens je beste speler(s) moet verkopen, om vervolgens weer dit geld niet te kunnen investeren.

15 december 2015 om 19:51

nee ik niet in ieder geval maar een jaar of twee jl was wel terecht geweest in dit geval .
en ik zal een heel klein voorbeeldje geven,
twente is hoger op de ranglijst geeindigd dan bvb een groningen
maar waren ze dat ook zonder deze deal,
dat weet ik wel zeker van niet maar twente krijgt door deze actie wel meer tv gelden dan die clubs die zich wel aan de regels hielden dus is het competitie vervalsing.

15 december 2015 om 17:25

nogmaals, hfc is de licentie kwijtgeraakt omdat ze failliet waren verklaard, bij twente is nog niet zo. geef me maar eens een voorbeeld waarbij een club niet door een faillisement maae als straf de proflicentie is kwijtgeraakt

15 december 2015 om 17:31

Proflicentie kwijtraken gaat te ver maar jullie hebben letterlijk alleen een boete nu aangezien jullie toch Europa niet in gaan de komende 3 seizoenen. Punt aftrekt was gewoon rechtvaardig geweest want jullie hebben wel de vruchten geplukt van de Doyen spelers. Lees nu net dat puntaftrek niet mogelijk was geweest maar als dit de maximale straf is die er gegeven kan worden dat maken ze zichzelf echt belachelijk.

15 december 2015 om 17:37

welke doyenspelers? twente heeft ooit 5 miljoen van doyen gekregen om financiële gaten in de begroting te dichten in ruil voor een bepaald percentage van de verkoopprijs van spelers die voor doyen al onder contract stonden bij twente.

15 december 2015 om 17:52

En dat ze voor eind van seizoen die eghan en ebecilio moeten verkopen omdat ze anders boete kregen?

Valt zeker ook onder gaten in begroting dichten.

15 december 2015 om 18:33

@alwaysfctwente,

Bespaar je de moeitte om hem dat uit te leggen, het gros wat hier reageert weet niet eens waar die doyendeal nu eigenlijk echt inhield, de meesten zijn gewoon haters die het nu eenmaal leuk vinden om te bashen.

15 december 2015 om 19:55

Vind het een enorm lage straf. Maar ben er uiteindelijk wel blij mee. Zie liever twente weer aanhaken dan dat de licentie werd ingetrokken. Hopen dst onder een nieuw bestuur een gezonder twente mag komen.

Wat een waardeloze straf. Ze wilden europa toch niet in.

15 december 2015 om 17:25

En ze kunnen het ook niet.

15 december 2015 om 18:15

Dat was het huidige seizoen. Volgend jaar zouden ze waarschijnlijk best Europa in willen.

15 december 2015 om 18:21

De enige andere straf die binnen machten van de licentiecommissie mogelijk was is afname van licentie. Tuchtcommissie en Fifa buigen zich nog over puntenaftrek en transferverbod.

15 december 2015 om 19:57

ze hadden fctwente verplicht kunnen laten degraderen wat in mijn ogen terecht zou zijn. ook hadden ze de licentie kunnen en eigenlijk moeten afpakken maar gelukkig voor de eredivisie is dat niet gebeurd want twente hoort er gewoon bij.

15 december 2015 om 20:01

Het laten degraderen (door puntaftrek?) is volgens mij gewoon aan de tuchtcommissie en niet een licentie-maatregel.

Hoe kan je in godsnaam een geldboete geven aan deze club? Wat een lachertje. Geef punten in mindering voor het wanbeleid wat ze hebben gevoerd.

15 december 2015 om 17:27

de licentiecommissie kan geen puntenaftrek geven

15 december 2015 om 18:34

Herrinert u zich deze nog???
http://www.nu.nl/voetbal/2300859/forse-puntenaftrek-dreigt-mvv.html

De licentiecommissie kan wel degelijk puntenaftrek geven.

15 december 2015 om 18:38

Maar alleen bij het niet houden aan financiële verplichtingen, niet voor andere overtredingen van de licentieregels.

Echter kan de tuchtcommissie FC Twente alsnog een puntenstraf geven. De tuchtcommissie buigt zich nog over het bewust misleiden van de Knvb door dat contract (deels) achterwege te laten.

15 december 2015 om 18:15

als twente nog 1 aftrek krijgt dan is het einde oefening . bij 3 x aftrek in 2 jaar is de licentie is weg . en de tuchtcommissie kan dat wel .

15 december 2015 om 18:16

Kan niet. Is pas 482 keer gemeld inmiddels. Kun je dus ook bijna niet weten.

15 december 2015 om 18:27

dan is het triest dat zo'n oplichtersbende in het betaald voetbal actief mag blijven . dan hoop ik dat ze omkiepen . dit kan niet .

15 december 2015 om 18:34

De licentiecommissie niet nee. Echter wordt het ook nog voorgelegd aan de tuchtcommissie en de Fifa. FC Twente hangt dus nog een puntenstraf én een transferverbod boven het hoofd.

Europa stond toch al niet op de planning, die boete is het maximum bedrag wat men voor zoiets als dit kon opleggen en dus valt de straf wel mee.
Opnieuw in de fout gaan en daarmee de licentie kwijtraken gebeurd toch niet meer.

15 december 2015 om 18:53

Hoezo macimale straf? Die 45.000 was de minimale straf die ze op konden leggen als ik het me goed herrinner

Heeft dit ook betrekking tot de vrouwen tak? Aangezien die het doorgaans goed doen in de competitie.

15 december 2015 om 17:25

Dat staat hier volgens mij los van, de vrouwen van FC Twente zijn ondergebracht in een aparte stichting en komen daar dan goed mee weg.

Uiteindelijk opgelucht over deze ''strafmaat''. Echter is het best wel een farce...
Twente heeft de boel (Ik bedoel het voorgaande bestuur) bewust misleid. Nu valt uiteindelijk de straf wel mee, maar er zijn er nog meer groepen die Twente kunnen straffen.

De eerste horde is genomen. Nu nog hopen dat de tuchtcommissie en de Fifa/uefa mild zijn...

Knvb schaam je diep.

3 jaar geen Europees voetbal opleggen terwijl Twente tegen degradatie vecht?
De champagne flessen kunnen open in Enschede.

Dit is geen straf, ze wouden toch al geen Europees voetbal spelen..

15 december 2015 om 18:17

Jij zie Twente liever verdwijnen uit het betaalde voetbal?

15 december 2015 om 19:09

Ja. Corruptie moet je uitbannen. Dan maar weer opnieuw beginnen bij de amateurs.

15 december 2015 om 19:41

Nee liever niet maar de Knvb moet consequent zijn zoals ze destijds ook hard opgetreden hebben bij onder andere Haarlem en Veendam.

15 december 2015 om 20:15

Die andere clubs zijn door een rechtbank failliet verklaard. Daar stond de Knvb volledig buiten. Die clubs hielden door het faillissement automatisch van rechtswege uit op te bestaan.

15 december 2015 om 21:29

Waagplein. Dan had jouw club al lang niet meer bestaan met jullie oud-voorzitter die over de rug van heel veel DSB klanten zichzelf en hiermee AZ heeft verrijkt. Toch?

15 december 2015 om 22:12

Het is niet eerlijk tegenover haarlem en die clubs maar ik vind dat soort straffen sowiezo al nutteloos ik ben als tukker erg opgelugt met deze straf hopelijk blijft het hierbij maar daar ga ik niet vanuit

Lijkt me allemaal zeer aannemelijk. Vooral het Europese voetbal, waar ze vorig jaar op het laatste moment zich zelf nog terugtrokken waardoor we via GAE weer gigantisch gezakt zijn op de coefficientenlijst lijkt me duidelijkheid omtrent Europees voetbal erg goed.

15 december 2015 om 17:32

@myvision. Niet via GAE hoor? Die hebben tenminste een puntje gehaald. Is niet veel maar meer dan dat sommige clubs in het verleden halden tegen Petro nog wat of Differdange. Kan je Go Ahead de schuld niet van geven die hadden maar 1 kans en zeiden vanzelfsprekend ja.

15 december 2015 om 18:13

Daar hadden ze Twente ook voor moeten straffen. Je haalt Europees en je weigert te spelen. Hierdoor gaat een kleinere club en heeft het Nederlandse voetbal minder punten gescoord. Alle clubs kunnen nu dus het voorbeeld van Twente gaan volgen want voor 40k kom je er super makkelijk van af. Belachelijke straf is dit!

Knvb heeft Twente dus gematst. Relatief kleine boete, en Twente zal de komende jaren toch al niet Europees spelen. Ook de transparantie moet geen probleem zijn aangezien de boosdoeners( vdlaan/munsterman) weg zijn.

De Knvb heeft hier goed aan gedaan, het zou doodzonde zijn als een club als Twente zou verdwijnen. Zijn qua toeschouwersaantallen nog steeds de vierde club van NL.

15 december 2015 om 17:26

dat zijn ze door onterecht geld te hebben ontvangen . de ploegen onder hun hadden die mogelijkheid niet . het is en blijft competitie vervalsing .

15 december 2015 om 17:30

Maximale boete volgens de regelementen. Ik denk ook niet dat je Twente helpt om ze nog meer miljoenen in de schulden te werpen.

15 december 2015 om 17:31

Geldboete is maximaal. Niet relatief klein.

Ben wel benieuwd waar de KNVB uit op heeft gemaakt dat de uitgelekte contracten authentiek waren. Bewijs zou toch de basis van een straf moeten vormen.

15 december 2015 om 17:47

De geldboete is natuurlijk helemaal niets in het profvoetbal. 40.000 euro, kom op zeg, dat is het salaris van de koffiejuffrouw.

15 december 2015 om 18:11

"dat is het salaris van de koffiejuffrouw."

Dat is dan een goedbetaalde koffiejuffrouw

Overigens is die juffrouw al ontslagen bij Twente.

15 december 2015 om 18:17

misschien hebben twente en boyen niet gereageerd en niet alle stukken aangeleverd ? en dan mag je er van uit gaan dat het weldegelijk klopt .

15 december 2015 om 18:21

Moeten ze hun strafmaten aanpassen. Heeft verder niks met matsen te maken.

15 december 2015 om 18:23

Rare conclusie Diekertje.
Overigens heeft Twente, zoals inmiddels wel algemeen bekend mag zijn, wel gereageerd.

15 december 2015 om 18:29

ja die zullen jou volledige inzage geven wat ze wel en niet gedaan hebben . twente was maar wat vlug om dit te accepteren en ieder normaal denkend mens weet dat dit eigenlijk niet kan .

15 december 2015 om 18:30

Jajoh...het bewijs is dat twente zelf heeft aangegeven dat die documenten echt waren ....en dat betekend ze de knvb dus al jaren aant oplichten waren .....straf 45000 euro en illegale staatssteun ( betaald door ons allen ) dus als je nu even je roeptoeter wilt houden met je domme pro twentse geblaat.....iets van stilzitten als je geschoren word enzo

16 december 2015 om 22:20

Kan wel maximaal zijn, maar is voor een betaaldvoetbalclub nog steeds relatief klein. Vergelijk de enorme schuld van Twente maar eens met deze boete.

Straf van niks dit. Als je iets wil doen dat straf echt en anders laat zitten. Dit is een lachertje.

Ik zeg niet dat Twente gestraft moet worden. Maar dit slaat natuurlijk nergens op.

15 december 2015 om 18:22

De enige andere straf die binnen machten van de licentiecommissie mogelijk was is afname van licentie. Tuchtcommissie en Fifa buigen zich nog over puntenaftrek en transferverbod.

Blij met deze straf. Licentie afnemen was veel te zwaar geweest, iets waar meerdere sensatiezoekers/mensen die een hekel aan Twente hebben hier wel op hoopten.

15 december 2015 om 17:42

Van mij had Twente niet gestraft hoeven worden. Maar dit is natuurlijk een farce. Geef een echte straf of geef niks.

15 december 2015 om 17:50

Ik heb absoluut geen hekel aan Twente en hoop van harte dat ze behouden blijven voor de eredivisie. Maar deze straf is ronduit belachelijk. Er is op frauduleuze wijze voordeel gehaald tav de concurrentie. Het voordeel dat Twente hiermee heeft gehaald en nog erger de mate waarin andere teams hierdoor benadeeld zijn kan toch niet af gedaan worden met zo'n absurd lage prijs? Dit staat simpelweg niet in verhouding. €42.500 op een begroting van tientallen miljoenen, dat is lachwekkend. Net zoals de straf voor het onthouden van Europees voetbal. Twente lijkt de eerst komende jaren helemaal niet de middelen te hebben om in de buurt te komen van Europees voetbal. Licentie afnemen was zeker te zwaar geweest, maar wat er nu gebeurt staat vrijwel gelijk aan geen straf. En dat is tov de andere ploegen in Nederland niet te verkopen.

15 december 2015 om 18:48

En toch heeft Twente vrijwel de maximale straf gekregen. De enige hogere straf was het intrekken van de licentie (waar vervolgens tegen jouw hoop in gaat). De boete is de maximale die kon worden uitgereikt.
Twente kan natuurlijk nog gestraft worden door de Fifa (transferverbod) en tuchcommissie (puntenaftrek), waardoor ik verwacht dat de straf nog wel zwaarder zal gaan worden (met mogelijk directe degradatie tot gevolg)

16 december 2015 om 10:20

Ik zou een aanvullende straf door de Uefa in de vorm van een transferverbod dan ook gepast vinden.

dus een boete van 45000 euro . wat een bullshit .

15 december 2015 om 17:28

dat is de maximale boete die de licentiecommissie mag geven

15 december 2015 om 17:32

sorry , maar die tv gelden dan wat twente onterecht gekregen heeft en gaat krijgen ? wat te denken van spelers die twente normaliter niet had kunnen halen ? nee , dit is competitievervalsing .

15 december 2015 om 17:33

Hoezo onterecht?

15 december 2015 om 17:49

omdat ze spelers hebben gekregen die normaal niet te krijgen waren geweest . deze spelers hebben er misschien voor gezorgd dat twente op een hogere positie stond en daardoor krijgen ze of hebben ze te hoge tv gelden gekregen . ploegen onder hun hielden zich wel aan de regels en liepen hierdoor waarschijnlijk inkomsten mis .

15 december 2015 om 18:34

Twente had deze spelers al. Heeft vervolgens geld geleend van Doyen, met deze spelers als soort van onderpand. Twente is er niets beter aan geworden. En was ook niet verboden.

Het enige dat fout lijkt te zijn is dat Doyen invloed blijkt te hebben op het transferbeleid van Twente. (Ook niet bepaald gunstig voor Twente lijkt me).
Ik weet nog niet waaruit het blijkt, maar dat is waar we voor gestrafd worden.

15 december 2015 om 18:50

dus hebben jullie van dat geld wat jullie gekregen hebben daar voordeel uit gehaald . dat geld dat jullie van boyen " gekregen " hebben kan ook gebruikt zijn om spelers salaris te betalen , iets wat je dus eigenlijk niet meer kon . competitievervalsing , niet meer , niet minder .

Beter dit dan er uit geschopt worden in de competitie als dat al niet gebeurd dit jaar

Alleszins tevreden met deze straf.

1) Geen Europees voetbal tot aan 2018/19. Prima, denk toch dat we maximaal 1 jaar (als dat al lukt) Europees voetbal afdwingen.

2) Boete van €45000,-. Jammer, maar niet onoverkomelijk.

3) Voorwaardelijk intrekken licentie mits aan eisen voldoen. Twente gaat logischerwijs aan die eisen voldoen en zal het niet meer zo snel in hun hoofd halen deze constructies.

Kortom: had veel erger uit kunnen pakken. Redelijk tevreden.

Milde straf. Europees voetbal zit er de komende jaren toch niet in en de boete is relatief laag. Daarnaast is de huidige directie hard bezig om orde op zaken te stellen. Gefeliciteerd Gerald van den Belt en nu juridische stappen ondernemen tegen Joop Munsterman en Aldo van der Laan.

15 december 2015 om 17:38

Ik hoop dat de satuten van de club op orde zijn.

Dus uiteindelijk is Twente niet gestraft....

In Europees voetbal hadden ze zelf toch al geen zin, zelfs niet als het via de achterdeur nogmaals zouden bereiken. De organisatie stond toch al onder toezicht van de Knvb en een boete van 42.500 euro is niets voor de club die jaren lang het geld met bakken tegelijk naar buiten gesmeten blijkt te hebben.

Ik vind het ergens jammer dat de documenten uitgelekt zijn. Ik ben toch heel benieuwd hoe dat anders gelopen was als Twente de betrokken spelers niet tijdig had doorverkocht. Ligt er ineens een rekening van Doyen waar niemand van weet waar die ineens vandaan komt.... Net als dat niemand snapte waarom die spelers toch allemaal met zo'n haast verkocht moesten worden... want niemand was op de hoogte, écht niet.

15 december 2015 om 17:35

Je bent matig geïnformeerd, anders zou je jezelf deze dingen niet afvragen.

15 december 2015 om 17:42

Nou,... leg het mij eens uit dan?

15 december 2015 om 18:36

Sorry, is al op genoeg plaatsen te lezen. Al weken lang.

15 december 2015 om 19:18

Ah... een klassieke Twente fan die het allemaal beter weet, in dit geval zelfs beter dan de licentiecommissie die onderzoek gedaan heeft (en de contracten als authentiek heeft bestempeld), beter dan het bestuur van Twente (dat akkoord gaat met dit oordeel en letterlijk aangeeft niet op de hoogte te zijn geweest van afspraken die wel in "het geheime contract" stonden, maar niet in de documenten die eerder naar de Knvb gestuurd zijn).
Is het niet vermoeiend om steeds te roepen dat je het allemaal weet en er steeds weer achter te komen dat de rest achteraf gelijk had?

15 december 2015 om 18:23

De enige andere straf die binnen machten van de licentiecommissie mogelijk was is afname van licentie. Tuchtcommissie en Fifa buigen zich nog over puntenaftrek en transferverbod.

15 december 2015 om 19:16

Fifa heeft amper belang bij een transferverbod. Die willen dat de verantwoordelijke bestuurders aansprakelijk gesteld worden.

Wordt Twente gewoon gespaard door de KNVB! Deze straf is veel te licht.. Door de financiele problemen en gevolgen daarvan is Europees voetbal voorlopig toch alleen maar een droom voor Twente! Punten in mindering zou ik meer gepast vinden.. Daar pak je ze veel harder mee! Ze hebben de boel opgelicht en achter gehouden voor de KNVB. Als Doyen niet gehackt was geweest, was het nooit uitgekomen..

15 december 2015 om 17:29

de licentiecommissie kan geen puntenaftrek geven

15 december 2015 om 17:49

dan was het intrekken van licentie de enige terechte straf geweest!

15 december 2015 om 18:52

dus fans van ploegen die zich wel aan alle regels houden zijn haters ? jullie hebben al boetes en puntenaftrek gehad vorig jaar , jullie lichten de boel op .

Daar zullen ze wel wakker van liggen in Enschede (uhum). Europees voetbal zouden ze toch al niet halen. Nu hopen voor Twente dat de beerput leeg is en er niet nog wat nieuws boven water komt, dan ben je de licentie kwijt.

Het is duidelijk bij de knvb zijn ze ook corrupt, ze zijn de fifa en uefa in het klein!

15 december 2015 om 17:39

Ja echt he? Schandalig die schorsing voor Marsman.

Twente staat op degraderen.

Dit is net als Ijsselmeervogels Champions League voetbal verbieden..

Je kunt dit niet echt een straf noemen.

Inderdaad een lachertje deze straf. Een voordeel: andere categorie 1 clubs zoals mijn cluppie Pec hoeven zich niet al teveel zorgen te maken over hun toekomst.

15 december 2015 om 17:43

Behalve dan dat het geen reet met de categorie indeling of de slechte financiele situatie van Twente te maken heeft. Domme opmerking van je.

Feitenkennis...

Ongelooflijk..... De Knvb maakt zichzelf volledig belachelijk.

Hiermee geeft de KNVB wel een signaal af, dat er geen serieuze maatregelen worden genomen tegen fraudeurs. Dit gaat ze nog een hoop gezeik opeleveren.

Met deze strafmaat kan ik leven. Laat het bestuur nu zorgen dat ze de financien eens een keer voor elkaar hebben en benaffel de supporters en sponsors niet nog een keer.
Wat is er een zootje van gemaakt. Ben in ieder geval blij dat de club blijft behouden voor de supporters.

15 december 2015 om 17:53

Kan je hiermee leven? Is dat nuchtere humor uit het Oosten? Met zo'n milde straf (zeg maar geen straf) moet je toch de polonaise lopen?

Komen ze goed weg zeg... Europees voetbal zit er voorlopig toch niet in voor ze, dus dat kun je geen straf noemen. Voorwaardelijk de licentie inleveren.... tsja... het zal wel...
De enige straf die ze dus in feite krijgen, is die geldboete van 45.000. Magertjes voor al die misstanden.
Puntaftrek was meer op hun plaats geweest...

15 december 2015 om 17:29

de licentiecommissie kan geen puntenaftrek geven

15 december 2015 om 17:34

Daar doet de aanklager betaald voetbal en Uefa onderzoek na. en je weet 3x puntaftrek binnen 2 kalenderjaren is ook licentie kwijt... Ik gun het ze niet maar het kan wel eens werkelijkheid worden.

Donders wat een straf. Echt een lachertje. Twente merkt er vrij weinig van. Europees voetbal zou er de komende 3 jaren sowieso niet zijn met deze selectie. Dus dat het ze raakt valt wel mee. Die boete, tja als de gemeente 32 mil garant staat valt dat wel mee. Geen echte straf dus..

Knvb wil FC Twente natuurlijk behouden voor het betaald voetbal. Club waar tweewekelijks dik 20.000 man zit.

Derhalve een straf die er op het eerste oog streng uit ziet, maar eigenlijk weinig voorstelt. Kleine boete, dat is het eigenlijk. En ondertussen wel lekker jarenlang op grote voet geleefd en prijzen gepakt. Is moeilijk uit te leggen aan clubs die het wel eerlijk spelen.

Mooi nieuws voor de goedwillende fans, maar verder een enorme farce dit natuurlijk. KNVB maakt zich weer onsterfelijk belachelijk. De KNVB was al een enorm FC Twente bolwerk toen Henk Kessler er het voor het zeggen had, maar is dat blijkbaar nog steeds.

15 december 2015 om 18:41

Foute conclusie. In deze was lezen niet mijn sterkste kant.

Excuses. Verkeerd gelezen van me dus.

15 december 2015 om 18:46

Vwb de straf van Marsman: zou hij geschorst worden als de KNVB zon Twente bolwerk zou zijn? Denk het niet. Zeker gezien het feit dat zelfs de scheidsrechter na de wedstrijd aan heeft gegeven dat hij fout zat.

De relevantie tussen mijn vraag en jouw bewering over het Twente bolwerk is er dus wel degelijk.

Oke, het is een lage straf maar het is al erg genoeg dat het zover heeft moeten komen. Kon natuurlijk ook niet dat de hele club hiervoor gestraft wordt.

Deze Club Gaat Nooit Kapot

15 december 2015 om 17:37

Hoezo? De hele club heeft ook geprofiteerd van de misleidingen en oplichterij van Munsterman. Toen stond er ook niemand klaar om te roepen dat dit echt niet kon. Net als dat andere clubs de dupe zijn geworden van het feit dat ze moesten concurreren met een club die zich niet aan de regels hield. Dus net doen alsof Twente en haar aanhang hier de (enige) slachtoffers zijn is buitengewoon ongepast.

Wat een walgelijke straf. Moraal van het verhaal: je komt gewoon weg met valsspelen omdat de Knvb de ballen niet heeft om een 'roemruchte' club te straffen met passende maatregelen. Wat een farce!

Het handelen van Fc Twente wordt nog voorgelegd aan de aanklager betaald voetbal en Fifa.

Dit betekent dat er nog de mogelijkheid is om punten in mindering te krijgen en een transferverbod.
Dus zo licht is dit ook niet.

Dan wordt het wel erg veel, dus denk maar niet dat Twente er makkelijk van af komt.

15 december 2015 om 17:33

Je weet dat als je 3x punt aftrek binnen 2 jaar krijgt, je als club ook je proflicentie kwijt bent? Aangezien twente afgelopen kalenderjaar al 2x puntaftrek hebben gehad. vrees ik het ergste

15 december 2015 om 17:38

@hafctom1993

Twente heeft destijds 2 maal 3 punten in mindering gekregen voor het niet nakomen van de afspraken van het optimistische plan van aanpak om categorie 1 uit te komen. Bij een 3 keer niet nakomen van dit Plan van aanpak zou de licentie in worden getrokken door de Knvb.

Dit is echter een verhaal apart, vanwege de doyen-wurg constructie en het frauderen met documenten. De doyen constructie is gebaseerd dat doyen geen zeggenschap heeft over de spelers van Twente. Dit hadden ze echter wel volgens het document en dit hebben ze bewust niet aangeleverd aan de Knvb.

2 verschillende strafbare feiten.

Ik denk dat er dan alsnog wel punten in mindering zouden kunnen worden gebracht, maar via een andere constructie en andere reden dan de vorige 2 keren.

15 december 2015 om 17:38

@Illionis. Is het wel zeker dat de aanklager ook wat gaat doen? Werd aan het begin gezegd maar daarna alleen maar over de tuchtcommissie gesproken. Fifa was bekend maar die hebben wel betere dingen te doen en gaan vast niet zwaar straffen en zal ook wel heel wat maanden duren.

15 december 2015 om 17:46

@niek_je

Ik denk dat de openbare aanklager zeker wel wat gaat doen. Deze straf valt oprecht mee en is nog een keer te overzien voor Twente. Aangezien de komende jaren er niet verwacht wordt dat Twente Europees gaat halen. Vooral door de financiële situatie en de minimale bestedingsruimte om spelers aan te trekken.

Fifa weet ik echter niet, zijn heel onvoorspelbaar. Fifa heeft een heel strict beleid met third-party ownerships zoals Doyen. Dit kan alle kanten nog op gaan.

Twente is er in ieder geval nog lang niet klaar mee.

Haha echt een grote wassen neus, deze straf. Wat een schijnvertoning. Van harte gefeliciteerd Twente supporters!

Wat VZ vergeet te vermelden is ook dat de Uefa en aanklager betaald voetbal een onderzoek ingesteld hebben naar dit contract. dus geheel veilig is Twente nog niet. Verder is deze straf natuurlijk een lachertje

Dit is voor de twente supporter een hele mooie uitspraak. Waar ik erg benieuwd naar ben is, als ze dan echt openheid van zaken geven en de Knvb vind als nog documenten waar ze niet blij van worden, of ze dan ook echt de licencie gaan intrekken of dat ze het dan toch niet aan durven.

Laat vooropstellen dat ik het zonde zou vinden als een club als twente uit de competitie wordt gehaald maar ik ben toch bang dat de Knvb de ballen er niet voor heeft. Clubs als Haarlem en Veendam hadden minder grote problemen maar zijn harder gestraft.

Hoplijk staan er nu eens echt mensen op die twente op een normale manier terug willen brengen. Anders ben ik bang dat de geschiedenis zich zal blijven herhalen.

Niks tegen Twente, maar deze 'straf' is een mes in de rug van andere clubs die de zaakjes wél keurig op orde hebben, en daardoor geen cent kunnen uitgeven.

15 december 2015 om 18:02

Welke clubs zijn dat dan?

Zoals ik al zei..... de Knvb maakt zich weer eens volstrekt belachelijk. De ene club moet punten en al inleveren en Twente krijgt "niets". Geen europees: alsof ze dat de komende 3 jaar gaan halen.
Een boete: die helemaal niets voorstelt.
En de licentie word voorwaardelijk ingetrokken: andere woorden we moeten iets zeggen dus bij deze.

Twente had punten in mindering moeten krijgen en niet deze belachelijke "straf". Er is de laatste jaren zoveel fout gegaan bij deze club waaronder het belachelijke maken van de Knvb met een begroting die voor geen meter klopte. Maar ze mogen maar door gaan. Wees gewoon reëel en behandel iedereen gelijk.

15 december 2015 om 17:39

de licentiecommissie kan geen puntenaftrek geven

Van mij mag Twente blijven bestaan. Mooie club. Maar de KNVB geeft eigenlijk aan dat kleinere clubs nu ook mogen frauderen. Want ze krijgen een straf opgelegt die ze nooit zullen halen (europees voetbal) als een club iets doet wat niet mag, moet je ze geen champagne laten drinken na je uitspraak!

Wel acceptabel gezien het feit dat de mensen die er nu zitten weinig kan verweten worden aan de criminele handelingen die voorgangers met grootheidswaanzin hebben gepleegd. Bedoel deze mensen waren destijds niet betrokken bij Twente en moeten nu vooral gaan puin ruimen.

De club heeft ook zeker voordeel getrokken uit al deze onrechtmatige daden maar die prijs wordt nu toch al betaald sportief en financieel, daar zal afnemen van de licensie niks bij helpen.

Verplichte degradatie zou de club ook uiteindelijk kapot gaan maken en gezien de functie binnen de regio zal de gemeente dat nooit toelaten, dit zal de burger dan uiteindelijk meer geld gaan kosten.

Ben daarom wel tegen het plan met de gemeente, ik vind dat ze het moeten zoeken bij mensen die de club een warm hart toedragen en vermogend zijn en niet de gemeenschap moeten opzadelen met het wanbeleid wat er gevoerd is.
Feyenoord heeft het destijds ook op die manier opgelost, zet de schulden om in aandelen en laat de club ze terugkopen als het financieel weer beter gaat en wend je vooral op private personen en niet tot de gemeenschap.

Er zijn genoeg mensen met genoeg vermogen en een hart voor de club die Twente misschien in groepsverband een helpende hand kunnen toereiken, als die animo er niet is dan zegt dat misschien ook wel genoeg over de status van de club en het belang wat mensen er aan hechten.

15 december 2015 om 18:38

Dan moet je het deugd doen dat de vriendenkring van twente de boete betaald.
Het garant staan van de gemeente is ook nog niet rond. Komt dit wel rond dan staat de gemeente garant voor 32 mil. Om meerdere partijen schuld af te lossen en zo een lening uit te hebben staan bij een bank tegen een aantrekkelijke rente.

Laat al die azijnzeikerds nu eens ophouden FC Twente continue na te trappen. De Knvb heeft gesproken en dus kan de club eindelijk verder met het puinruimen. Natuurlijk waren ze fout. En moet er afgewacht worden wat de Fifa en Uefa (zelf ook niet vies van verkeerde contracten) gaan doen. Maar ze kunnen weer vooruit kijken.

Wat een prut straf zeg tsjonge jonge. Zo omgaan met Doyen en dan een boete van 45.000? Ze wilden toch al niet Europa in. Wat een lachertje is de Knvb geworden.

Ook al is het een grote club, hier leren ze niks van.

Komisch.

Mensen. Deze straf is het hoogste wat ze konden geven zonder Twente kapot te maken.
Ze mogen geen punten mindering geven en de boete is de maximum boete die ze konden geven.
Stop aub met het vragen om een van deze dingen.

Onvolledig bericht. De zaak wordt tevens doorgespeeld naar de tuchtrechter en Fifa. Die kunnen wel degelijk punten in mindering brengen.

kan de fifa twente nog straffen?
Nu gebleken is dat er verboden afspraken waren.

Prima straf! In het belang van het Nederlands voetbal dan. Iedereen kan wel piepen dat de straf te laag is, maar liever blijft Twente behouden voor de Eredivisie (moeten ze wel niet degraderen).

15 december 2015 om 19:18

Op dit moment is Twente nou niet echt een toevoeging aan het Nederlands voetbal. Dus nee, we missen niets aan Twente. De straf is veelste laag.

15 december 2015 om 20:31

We missen niets aan Twente? Die club heeft een veel groter statuur dan welke club dan ook uit de JL. Nu eerst saneren en over vier jaar weer bouwen aan een stabiele subtopper!

15 december 2015 om 21:25

Natuurlijk is Twente groter dan welke club in de JL dan ook. Maar jij spreekt alsof Twente belangrijk is voor het Nederlands voetbal in het algemeen, en dat is niet zo.

Sneu als je zegt dat twente gematst is, gewoon kapot gemaakt door twee mensen. En blijkbaar hopen jullie dat twente failliet gaat wat bovendien ongelooflijk slecht is voor het nederlands voetbal. Twente we will be on your side!

3 jaar. Is dat al inclusief dit seizoen? Na dit seizoen nog 2 seizoenen spelen zonder te plaatsen voor Europees voetbal dan.

Zozo, een echte straf!!! Dus frauderen loont. Zal een leuke competitie worden zo, als iedereen dat gaat doen. Mja gelukkig durft de maffia bond Knvb wel log tegen de kleintjes!!!. En dan bedoel ik de echte kleintjes, niet die boven hun stand hebben geleefd....

15 december 2015 om 17:52

Grappig. Ik zou de onderbouwing van de KNVB wel eens willen hiren. Waarop wordt bijvoorbeeld gebaseerd dat de gelekte contracten echt zijn?

15 december 2015 om 20:10

Zou twente een boete moeten betalen als er geen bevindingen zijn? Niet zo naïef he

16 december 2015 om 08:34

Jij bent hier samen met die Jansen unite de hele dag al onzin aan het verkondigen. Als je wordt geschoren moet je stil zitten. Jij weet ook wel dat Twente er hier erg genadig vanaf komt. Het past niet nu alles goed te gaan zitten praten. Die contracten zijn echt. Anders was vd Laan niet opgestapt, had Twente of Doyen wel andere stukken laten zien en had de KNVB jullie niet bestraft!

Wanbeleid wordt kennelijk gewaardeerd in Zeist. Wat dat betreft doen Twente en de Knvb niet veel voor elkaar onder.

Ik snap echt niet hoe sommige hier reageren.

Dat sommige hopen dat twente hun proflicentie kwijt raakt is gewoon bizar hoor.

De nederlandse competitie is al helemaal geen competitie wat er goed op staat in europa en dan gaan sommige hier ook nog schreeuwen dat sommige clubs hun proflicentie moeten kwijt raken...

Ik hoop dat twente gewoon blijft bestaan.
Is en kan misschien nu uitgroeien tot een club voor opkomende talenten wat weer goed is voor het nederlandse voetbal.

We mogen blij zijn dat we nog 18 clubs hebben in de eredivisie of wil je een fc eindhoven of achilles in de eredivisie???
Of ook wel nog meer het niveau omlaag krikken.

Haarlem en veendam zijn hele andere voorbeelden.
Die clubs konden het niet meer zelf ophoesten om hun eigen spelers te betalen.

Die hadden geen illigale deals met derden.
Dit is een straf op een overtreding wat twente is begaan.

Maar om de proflicentie in te trekken vind ik veel te zwaar.
Nog paar jaar en de macedonische competitie heeft ons als ingehaald europees daar moet je trots op wezen!!

Schaam je als nederlander als je een club dit toenwenst.
Je zou juist moeten hopen dat de nederlandse competitie sterker en sterker word met goede krachtmetingen voor de top van nederland (ajax,feyenoord,psv)

15 december 2015 om 17:58

Precies, als de Spaanse bond net zo streng was konden we met gemak 12 clubs schrappen uit de hoogste twee afdalingen daar. Die clubs hadden bij elkaar een miljardenschuld, waaraan wij indirect via het IMF weer aan hebben meebetaald. Deze clubs gaan vervolgens ook Europa in en halen gewoon goede resultaten! Van ons geld! Dat is pas crimineel!

Nu terug naar het verhaal Twente: ik keur het niet goed, maar plaats het na het bovenste stukje eens in perspectief! Dank.

De kans dat ze nu binnen de drie jaar Europees gaan halen is natuurlijk wel erg laag (ze zijn weer in opbouw) dus in hoeverre is dit een reëel straf. Het zou meer doel hebben als ze de eerste 3 maal dat ze zich plaatsen voor Europees ze uitgesloten worden los van de duur hoelang ze erover doen. Als de Uefa iemand een schorsing geeft blijft die ook staan.

Wat een waardeloze staf. Knvb is totaal niet meer geloofwaardig.

Alsof FC Twente in de aankomende 3 jaar überhaupt Europees voetbal gaan spelen.. met de selectie die er nu staat en straks zonder Ziyech acht ik de kans klein dat ze de komende jaren in aanmerking komen voor Europees voetbal..

Dus eigenlijk komen ze er gewoon mee weg door een boete te betalen, want Europees gaat ze in die periode sowieso niet halen. Het is niet zo dat ik niet blij ben voor Twente, maar als statement is dit helemaal niets.....

Veel te lichte straf dit. Knvb had ballen moeten tonen. Schijnbaar mag fc twente de boel jarenlang bedonderen want ze komen er toch maar vanaf met een flutstraf.

Alsof ze de überhaupt europees voetbal zullen halen.

15 december 2015 om 17:53

Jarenlang?

15 december 2015 om 18:03

net niet. sinds 1 jan 2014 is Twente met Doyen in zee gegaan en sindsdien hebben ze dus de boel bedonderd. Op 16 dagen na jarenlang

15 december 2015 om 18:22

Ja jarenlang. Ze kopen spelers ( ziyech, mokotjo ) die ze niet kunnen betalen en nu dit frauduleuze gedrag. Ze hadden zwaarder gestraft moeten worden.

Knvb kan geen punten aftrek geven, dat doet de aanklager betaald voetbal. Ik neem ook aan dat er nog wel iets bij gaat komen qua straf. Zo niet dan vind ik de straf persoonlijk te licht. Zeker gezien eerder genomen maatregelen voor andere overtredingen.
Desalniettemin begrijp ik de Knvb ook niet helemaal, het voorwaardelijk intrekken van de licentie is natuurlijk een goede zet. Bij iedere leugen of tegenwerking is het nu gewoon (terecht) gedaan. Knvb zou nu ook gewoon de directe vraag moet stellen of dit alle documenten zijn. Zullen ze ook wel doen.
Wat ik niet begrijp is de europese straf. De enige die daar hun voordeel mee kunnen doen zijn de betere clubs in NL. Terwijl de kleinere clubs toch ook last heben van deze vorm van vervalsing. Daarnaast, zou FCT überhaupt beter zijn dan de rest. Benadeel je dan niet jezelf door een mindere ploeg europa in te sturen. Zoveel punten haalt Nederland immers niet.

Achterlijk lage straf.
Dit beloond wangedrag.
En ik dacht de laatste weken te hebben gelezen dat de enige twee opties een zware geldboete of ontnemen proflicentie waren? En dan komen ze met een boete van 45k? Dat is een maandsalaris van een van hun spelers.
Totaal uit balans met de bedragen die in het voetbal omgaan.

Ach dit had ik ook wel kunnen weten. Bij wangedrag van een profspeler lees je ook wel eens dat hem een hoge boete wordt opgelegd waarna het 8,000 euro ofzo blijkt te zijn.

Er is toch helemaal geen sprake van fraude hier. Er is volgens de Knvb een ongeoorloofde constructie van toepassing. Kijk, die doyens deal is misschien niet zuiver maar voetbalclubs boren andere bronnen wanneer banken niet mee werken.

Knvb is inderdaad niet geloofwaardig maar wie is dat wel? Fifa? Dfb? Met al die corruptie en onder de tafel constructies? Joop en Aldo zijn wellicht fout maar je moet je afvragen wat de beweegredenen hiervoor zijn geweest. Dat zijn geen leken.

Ik lees overigens genoeg reacties dat behoud van FCT goed is voor de eredivisie en Nederland? Kan iemand mij uitleggen waarom? Het is gewoon één van de 18 clubs en heeft internationaal geen bijzonder aanzien. De enige clubs die je echt zou kunnen missen zijn een Ajax/feyenoord/psv vanwege een roemrijke internationale geschiedenis. Zoveel clubs in de JL of amateur met een historie die ook mooi is. Maar nee, bij FCT gaat nu niet bepaald een belletje rinkelen van iets unieks.

15 december 2015 om 17:57

@rickv

Twente is de eeuwige nummer 4. Dus ze hebben best een bepaalde historie. Dat Twente er internationaal niet goed opstaat kunnen we over discussiëren, maar dat doet de hele eredivisie al jaren niet.

15 december 2015 om 17:58

een van de clubs die al voor de zoveelste keer gered moet worden. Hoor ze in Twente ook vaak roepen dat ze de 4e club van Nederland zijn maar hebben wel minder prijzen dan bv een Az.
Ik had net zo lief Sparta weer terug gezien in de eredivisie welke net zo veel heeft gepresteerd als Twente maar veel meer historie heeft.

15 december 2015 om 18:10

Sorry maar eeuwige nummer 4 zegt me niet zoveel. Fortuna was de eerste BVO en die missen we ook niet echt. Haarlen is ooit landskampioen geweest nog voordat FCT bestond. Ik zal niet beweren dat ze geen historie hebben, maar ja welke club in Nederland heeft daadwerkelijk geen history? Zelfs over Almere kan je vinden. Europees heeft FCT het één keer leuk gedaan. Sorry ik zie het niet. Behalve in Enschede zal niemand FCT daadwerkelijk missen en behalve vanwege Doyen zal het ook in het internationale nieuws niet halen.

Moet de Knvb dan iedereen die iets bijzonders heeft gedaan dan helpen. Zouden ze FC Utrecht dan vooral moeten sparen omdat ze de enige zijn die naast de top drie nooit gedegradeerd zijn sinds Roda dat wel deed?

15 december 2015 om 21:44

FC Twente heeft anders wel een groot maatschappelijke betrokkenheid in de regio. Je maakt veel meer kapot dan die 21.000 seizoenskaarthouders. Mag je zeker niet vergeten.

Daarnaast zal niemand buiten Enschede FC Twente missen?? Dus als je in Landgraaf woont kun je ook alleen maar voor de plaatselijke voetbalclub zijn?

Snap er niets van. Wat is nu de feitelijke straf?
Europees halen ze toch voorlopig niet, dus dat is bullshit.
Een geldboete doet Twente geen pijn nu ze net 32 miljoen garantstelling hebben, die halve ton tikken ze zo af. En dan nog zeggen het raakt ons zwaar. Pfff wat een poppenkast is dit zeg!
Ik zie dit als een vrijbrief voor andere clubs, zeker voor de clubs die geen europees spelen. Enkele tonnen miljoenen winnen aan extra tv inkomsten en dan ff 45 duizend aftikken en de boel is weer glad.
Ik vind het een schande dat de Knvb FC Twente niet hard aanpakt echter gun ik het de supporters wel en het is natuurlijk ook beter voor het Nederlands voetbal. Maar de strafmaat is lachwekkend en niet serieus te nemen.
Twente heeft wel even Ziyech voor de neus van Feyenoord weggeplukt dankzij Doyen. Twente gaat op hem wel 10 miljoen winst maken. Die lachen zich helemaal kapot daar in Twente voor die boette van 45 duizend.

Nou, dan kan je nog wel een keer zo´n deal maken. Europees voetbal halen ze toch de komende 3 jaar niet en die boete is een lachertje. De Knvb en het straffen blijft altijd krom. Voor kleine vergrijpen wordt je altijd hard aangepakt. Maar bij serieuze vergrijpen komen ze niet verder dan wat lage boetes of bekerwedstrijden uit bij Urk zonder uitfans.

15 december 2015 om 17:57

Lijkt me niet handig met een voorwaardelijke intrekking van je licentie aan je broek. Maar dat deel zul je wel gemist hebben. Conveniently.

15 december 2015 om 18:06

Nee maar andere clubs hebben blijkbaar een vrijbrief op de 45 duizend euro na.
Maarja als je daarmee een speler als Ziyech voor de neus weg kan halen van een concurrent, dan lach je jezelf drie keer in de rondte gezien de miljoenen winst onder aan de streep.

15 december 2015 om 18:25

Het is vervelend voor je status, maar heeft geen enkele invloed op de bedrijfsvoering. Je moet samen met de Knvb een plannetje maken, dat kan ik niet echt zwaar of betekenisvol noemen. De deal met Doyen was ook kortgesloten met de Knvb, maar ja daar had FC Twente nog een onderhandse bijlage verzwegen.

15 december 2015 om 19:17

Twente krijgt van de KNVB en de gemeenre enschede een onderzoek aan de broek, waarvan ze de gevolgen moeten uitvoeren.

In deze heeft Twente geen plan te maken...

15 december 2015 om 20:11

Een onderzoek waar uit zal komen dat de situatie van toen met Joop en Aldo niet meer mag voorkomen. Die situatie is er al niet meer, dus het wordt gewoon een fop onderzoek bij een fopstraf.

opgelucht maar dit is slechts de eerste.
als ze voor mei niet aan de eisen voldoen is het alsnog gebeurd.
dan krijgen we nog fifa en tuchtcommissie.

15 december 2015 om 18:11

Daar ben ik niet bang voor, we liggen op schema met plan van aanpak. En de schulden worden nu drastisch gereduceerd. Denk dat we naar categorie 2 gaan

Heel veel mensen snappen blijkbaar niet dat de licentiecommissie maar een beperkt arsenaal aan mogelijke straffen heeft. Twente krijgt de maximale boete en geen Europees voetbal voor drie jaar omdat ze eigenlijk niet mee mochten doen vorig jaar. De enige andere straf was onvoorwaardelijk intrekken van de licentie, wat wel weer teveel van het goede is omdat de mensen die hier verantwoordelijk voor zijn al met de noorderzon zijn vertrokken. Ik zie allemaal mensen met creatieve straffen, maar daar gaat de tuchtcommissie en de Fifa over.

15 december 2015 om 18:09

De meest zware straf die ze konden geven is het intrekken van de licentie en deze straf is niet opgelegd. Een creatieve straf hoeft men ook niet te bedenken. De licentie intrekken was terecht geweest.

Nou, als het aan de aanklagers hier had gelegen. Dan hadden we allang niet meer bestaan. Gelukkig dat ze in Zeist er anders over denken. Tevreden met de straf, alleen nog kijken wat de aanklager gaat doen. De FIFA zal ons waarschijnlijk een transfer verbod opleggen.

15 december 2015 om 18:19

Nog drie hobbels te gaan voor Twente.
1 Tuchtcommissie.
Aanklager gaat oordelen of de communicatie tussen Twente en de Knvb wel eerlijk is verlopen.
(de valse contracten die voorgeschoteld zijn)
2 De Fifa
Eerlijk gezegd geen idee waar hun over gaan oordelen. Vermoed dat hun de straf moeten goedkeuren omdat het hun toernooi betreft.
3 Cas.
Het CAS is niet geïnformeerd over de deal met de gemeente. Twente heeft geen goedkeuring aangevraagd vanwege tijdgebrek. In januari/februari zal het CAS de deal alsnog beoordelen.

Punt 1 en drie zijn nog van levensbelang maar punt 2 zal niet zoveel meewegen in het voortbestaan van Twente.

"de club moet volledige medewerking verlenen aan een onderzoek naar de huidige structuur en organisatie van de club. Doet Twente dit niet, dan zal de proflicentie alsnog worden afgenomen."

Wat heeft dat nog voor nut? De straf is al uitgedeeld dus klinkt het mij als nutteloos in de oren. Laat maar zitten, je gaat ook niet eerst de verdachte veroordelen en dan pas het strafrechterlijk onderzoek starten.

15 december 2015 om 18:13

Ze doen nu onderzoek, naar hoe het zover heeft gekomen. En degenen die daarvoor aansprakelijk kunnen worden gesteld ook aan te klagen.

Erg blij met dit nieuws 😄

Deze club gaat nooit kapot !!

15 december 2015 om 19:05

Met vrienden op de juiste plek niet nee. Ze mogen van mij de licentie behouden hoor maar een serieuze sportieve straf was toch wel het minste geweest.

Straf dan niet.. fc wageningen. Bv Veendam. Hfc Haarlem. Rbc Roosendaal. Gingen mede door druk van de knvb kapot op enkele tonnen. En fc twente smijt met miljoenen en pleegt financiële malversaties en mag vrolijk verdergaan van de knvb. Waar ligt de nuance want ik begrijp hier niks van.

FC Twente, van harte gefeliciteerd met dit mooie gebaar van jullie vrienden uit Zeist!
3 jaar geen Europees voetbal: wassen neus

Voorwaardelijke intrekking: wassen neus

Blijft over: 45000 euro boete

De maffiapraktijken zijn in mijn ogen niet bestraft. Maar daar heb je vrienden voor.

Oud knvb voorzitter Henk Kesler komt uit Enschede, hoe groot zou zijn invloed nog zijn?

Waarop baseert de knvb dat de documenten echt zijn? Dit heb ik nog nergens gelezen?

15 december 2015 om 20:38

Dat is gewoon een stellingname die ze gedaan hebben. Daar zal wel nooit een onderbouwing van zijn gemaakt.

Net zoals de media consequent weigert om de Doyen-deal als een lening te beschouwen, omdat het verpakken als "verkopen van transferrechten" veel meer sensatie oplevert.

Definitie van een lening is dat een partij geld verstrekt aan een andere partij, en dit geld , eventueel in termijnen, met meestal een opslag (rente) terug krijgt betaald.

Verstrekt bedrag: 5 miljoen
aantal termijnen: 7 (met zelfs de hoogte per speler bepaald)
opslag: het verschil tussen het bedrag dat per speler moet worden betaald als de speler transfervrij vertrekt, en het bedrag bij een tussentijdse transfer.

Dan mogen de andere clubs ook wel weer terugkeren. Het moet niet uitmaken hoe groot de club is. Alweer wanbeleid van de KNVB. Hoelang mag het bestuur van de KNVB nog fouten blijven maken ? In en in triest. Nu wil ik niet dat FC Twente uit het voetbal verwijderd wordt maar een gelijke behandeling voor alle clubs graag.

15 december 2015 om 20:39

Die andere clubs waren al failliet verklaard voordat de licentie verviel.

Twente is niet failliet verklaard.

Zoek de verschillen???

De knvb zet zichzelf erg voor schut, kleine kans dat ze komende jaren mee zouden spelen voor europees voetbal en die boete kan boven op de stapel bij de schuldeisers. Mooi voor de club en haar supporters, maar dit is natuurlijk een "straf" van niks

Waardeloos, alsof deze club in de komende drie jaar maar in de buurt van Europees voetbal komen behalve via fair-play. Ze hebben vorig seizoen zelfs afgewezen vanwege te hoge lasten om t te organiseren enzo. Tsjonge jonge

Bij sommige reacties hier denk ik alleen maar

'some men, just want to see the world burn'

Alles moet meteen kapot, FC Twente is de 4de club van Nederland die komen er wel bovenop

15 december 2015 om 19:22

Daarvoor was het jarenlang: van de prins geen kwade spreken

15 december 2015 om 19:38

Net of niemand gejeugd heeft voor Fc Twente in de gloriedagen, als niet Fc Twente supporter,

Ik snap de Knvb wel, ze kunnen niet nog een grote club kwijtraken, de competitie is al zo zwak.

Betekend niet dat men niet gestraft moet worden, maar hoe men Fc Twente nu de grond in boort vind ik jammerlijk te zien.

z'n club is niet alleen belangrijk in voetbal, maar ook in de regio en voor de jeugd die ipv op straat hangen daar voetballen, of een sociaal project volgen.

Fc Twente is meer dan voetbal, netzoals Ajax, Feyenoord en menig andere clubs doen voor hun eigen regio.

Voorlopig zal Heracles de beste club daar zijn voor nu, ook eens fijn voor de Heracles supporters :P

Belachelijk, erkennen dat ze in de fout zijn gegaan en vervolgens geen fatsoenlijke straf uitdelen. De knvb hoopt wss dat de fifa dat wel gaat doen.

dit is niet goed veel te licht gestraft nu moedig je clubs juist aan om wanbeleid te gaan voeren want je word toch niet gestraft maar als ze spelers verkopen zoals ziyech straffen ze zichzelf want dan spelen ze volgend seizoen jupiler league

Het zou natuurlijk zonde zijn als een mooie club als Twente geen licentie meer had gekregen.
Daarnaast ook zonde voor het Nederlandse clubvoetbal.
Maar ....
het is natuurlijk wel zo dat Twente er op deze manier bijzonder goed van af is gekomen.
Ten opzicht van de eerder genoemde clubs (haarlem, Wageningen enz) ook niet helemaal fair.

Als voetballiefhebber ben ik blij dat het hierbij blijft.
Hoop dat ze in Enschede hun lesje hebben geleerd en de boel van de grond af weer opbouwen.

Goed zo Knvb! Twente is al genoeg gestraft. Iedereen die loopt te mouwen over dat de licentie moet worden ingetrokken, denk na. Zelfs nu trekt Twente nog 25.000 mensen per thuiswedstrijd. Nu kan er rustig gebouwd worden aan een nieuw FC Twente zonder luchtfietsers.

3 jaar verbod op Europees voetbal met het voetbal van het huidige team klinkt als 3 jaar geen sex te mogen hebben met Doutzen Kroes. Was er toch niet van gekomen

15 december 2015 om 19:02

Genoeg gestraft? Waarmee dan?

15 december 2015 om 19:16

De megolomaan Joop die zichzelf uitvoerende en controlerende macht heeft gegeven.

De RvC die nooit vraagtekens bij stelde.

De enorme achtergehoude schuld, het liegen, het frauderen.

En blijven acteren dat alles goed zat, terwijl de beerpurt tot de nok gevuld was.

Vooral het liegen tegen hun eigen supporters, de chaos, en het kampioenschap met spreekwoordelijk 'bloed' erop.

Ik heb sympathy met de Fc Twente fans.

15 december 2015 om 22:04

Kijk je nooit voetbal? De hondstrouwe supporters hebben door het wanbeleid geen fatsoenlijke wedstrijd kunnen zien dit seizoen. Iedereen praat maar over fraude etc. Het enige is dat een geldschieter inspraak wilde inzake hun investeringen. Overal een normaal gegeven maar in het voetbal een doodzonde....

15 december 2015 om 22:22

Maak er maar 20.000 van worden er steeds mínder.

15 december 2015 om 22:44

Ik heb van mijn club nog geen fatsoenlijke wedstrijd gezien dit seizoen. Ik heb dus geen medelijden met je. En als iets niet mag dan mag het niet.

Een absurde straf. Europees zouden ze toch niet halen dus alleen een boete van 45 ruggetjes. Vergelijkbaar met spreekkoren of ander wangedrag van supporters. Clubs als Haarlem en Veendam zullen hun oren niet geloven. Wat mij betreft was alleen 20 strafpunten een passende straf geweest.

Een goed voorbeeld voor andere clubs dus. Neem maar onverantwoorde risico's en ga constructies aan die niet mogen zolang er niemand achter komt. Als je dan toch gepakt wordt kom je er makkelijk mee weg. Ik had zeker op punten aftrek gerekenend. Dit omdat Twente in drie jaar nooit Europees gaat halen gezien de selectie die ze nu hebben. De Knvb maakt hier duidelijk dat alles geoorloofd is een eerste keer.

Hele milde straf echt ongelooflijk!

FC Haarlem: geen fraude, problemen om een paar ton, Knvb trekt stekker eruit
Rbc; geen fraude, problemen om een paar ton, Knvb trekt stekker eruit
Veendam: geen fraude, problemen om een paar ton, Knvb trekt stekker eruit

FC Twente: oplichting, fraude, miljoenen onterecht binnenhalen, liegen tegen de Knvb, Knvb gaat onderzoek doen waar ze aan moeten meewerken. En drie jaar geen Europees voetbal, terwijl ze 16e staan, spelers moeten verkopen en geen nagels hebben om hun gat te krabben.

hoe gek kan het zijn?? Schandalig dit.

15 december 2015 om 19:29

Verschil is wel dat Haarlem, RBC en Veendam clubs waren die niet echt uitzicht hadden op betere tijden. Die waren al jaren aan het modderen zonder licht aan het einde van de tunnel. Dat ligt bij Twente anders. Die hebben nu even een tijdelijk tegenslag, maar zullen er uiteindelijk ongetwijfeld weer bovenop komen. Waarom zou je willen dat de Knvb zo'n club willens en wetens om zeep helpt?

15 december 2015 om 20:42

@ David: het punt is dat bij die clubs de rechter de stekker eruit trok middels het uitspreken van een faillissement. Twente is niet failliet...

15 december 2015 om 22:24

Hoeveel eigen vermogen hebben jullie?80 miljoen schuld is dat niet failliet?

Vrijbrief voor wanbeleid.

Echt ongelooflijk, niet dat ik vind dat Twente eraan moet hoor, maar de club verdient een straf voor de ongeoorloofde risico's die zijn genomen en het verstoppen van de waarheid.

Dit is een vrijbrief voor wanbeleid, want een straf wordt er niet gegeven. Ga dus cijfers achterhouden, schimmige constructies bedenken en als het lukt kun je er gigantisch van profiteren. Mislukt het? Dan is er dus ook niets aan de hand, je moet alleen iemand vinden die 45k kan ophoesten.

De Knvb maakt zichzelf opnieuw compleet belachelijk en steekt een middelvinger op naar alle clubs die zich wel aan de regels houden.

15 december 2015 om 19:46

Ajax zit aan de andere kant van het extreme ;-)

Die mogen juist wat meer risico nemen

15 december 2015 om 20:54

@ Liquidfire

Helemaal mee eens, maar niet Ajax is in deze discussie dan ook niet zo relevant.

Wat een straf. Knvb is een grote grap tegenwoordig. De straf is in mijn ogen veel te zacht. Nu kun je wel denken, ''fc Twente kan er zelf niks aan doen..'' bla bla bla, allemaal gelul als je het mij vraagt. Binnen een club moeten toch wel zeker meerdere mensen weten wat de situatie is binnen het beleid. Niet Europa in? Als je 16e staat zal je denk ik geen Europa gaan spelen... Verschrikkelijke straf, en onterecht in mijn ogen!

15 december 2015 om 19:24

Twente is van plan om geheel volgens Madrileens voorbeeld een parkeerplaats aan de gemeente te verkopen voor 180 miljoen .
Dat mag gewoon van de bond en de UEFA

Droeftoeters zat die zich al rijk zaten te rekenen. Het is wel sneu, hopen dat je eigen cluppie voordeel heeft van de ellende van een andere club. Ik blijf het gek vinden, een hele club straffen voor de wandaden van individuen, maar goed de Knvb heeft haar punt gemaakt en nu kunnen we weer verder.

15 december 2015 om 19:42

Die Posts hierboven zijn bijna zonder uitzondering echt enorm haterig... Omgekeerd zou ik een andere club nooit zoiets toewensen. AZ zat in precies dezelfde situatie hiervoor (notabene gesteund door Geld van een bank!) en toen heb ik ook niet de polonaise gelopen in de hoop dat ze eruit zouden vliegen... tsjongejonge.

twente weer gemats door de knvb dit is geen straf maar een lachertje drie jaar uitgesloten van europees voetbal alsof ze dat kunnen halen zonder geld en spelers.
eerlijker was geweest als ze twente hadden laten degraderen tot de problemen opgelost zijn financieel gezien.
intrekken licentie slaat nergens op en hoeft voor mij ook niet zou zonder zijn om een club als twente te verliezen voor de eredivisie .

Ik vind het uitsluiten voor europees voetbal een vreemde straf. De knvb gaat toch niet over de champions league of europa league. De uefa moet bepalen of ze een club toelaten tot die toernooien. Als twente heeft valsgespeeld in nederland dan moet de straf ook op de Nederlandse competitie betrekking hebben. Een puntenaftrek zou logischer zijn geweest.

Ik lees steeds reacties dat de licentiecommissie geen punten in mindering kan geven. Maar volgens mij was het de licentiecommissie die vorig jaar voor een niet juiste aanleveren van jaarrekening wel punten in mindering kan geven. Zijn de regels veranderd dan?

Verder is de straf 3 jaar geen europees voetbal. Ik neem aan dat je je eerst moet plaatsen voor europees voetbal voordat de straf ingaat. anders is het geen straf.
ik vind de berichtgeving hierom trend wel matig. hoop dat er een toelichting komt van de licentiecommissie waarom ze deze keuze hebben gemaakt.

15 december 2015 om 20:06

en wat ik mij dan ook afvraagt is wie zitten er in die commissie zijn dat mensen vanuit de voetbalwereld of echt onpartijdige mensen van buiten het voetbal.

Waar gaat Twente hun wedstrijden spelen dan? Marokko?

Hoop dat de FIFA het laatste zetje geeft. Stelletje fraudeurs met het excuus dat er maar 2 verantwoordelijk zijn voor de wanpraktijken. Ze hebben jarenlang andere clubs benadeeld. Kom er maar in Fifa, asjeblieft oale wief hoal em stief

15 december 2015 om 19:40

Stik maar lekker in die onvrede van je Zal nooit snappen waarom Heracles fans zo'n afgunst/nijd hebben tegen FC Twente. Omgekeerd Support ik Heracles altijd als ze niet tegen Twente moeten.

15 december 2015 om 22:38

Haha, fifa zou een transferverbod opleggen waardoor Twente terugvalt op jeugd. Laat nou net jouw cluppie tot nu toe hebben geprofiteerd met een halve selectie Twente jeugd.. jammer van je doorstroom joh!

Ik vind het wel goed zo. Ik ben sowieso absoluut geen voorstander van straffen als puntenaftrek en verplichte degradatie. Dat is gewoon competitievervalsing. Er zijn fouten gemaakt op bestuurlijk niveau, waarom zou je daar de spelers en supporters voor straffen? Die zijn zelf ook slachtoffer in dit verhaal. Pak liever de betrokken bestuursleden keihard aan, met celstraffen, boetes en/of levenslange stadionverboden.

Als Twente fan heb ik áltijd het beste met andere clubs voorgehad. Vond het vervelend toen het slechter ging met bijv. Feyenoord, AZ en Vitesse. Nu de rollen omgedraaid zijn komen die supporters uit alle holen en hoekjes gekropen om om het hardst mee te roepen dat de club Twente uit de Eredivisie moet verdwijnen... gatverdamme. Ga nog maar wat langer huilen want dat gaat niet gebeuren! Vind dat de Knvb een straf gekozen heeft die gepast is voor de situatie.

En het "jullie hebben je kampioenschap gekocht" is de grootste onzin die ik óóit gehoord heb... Alles is pas fout gaan lopen daarna, ook ivm Stadion dat instortte etc.

15 december 2015 om 19:50

Veel Twente supporters zijn vrij arrogant uit de hoek gekomen de afgelopen jaren, misschien speelt dat mee? Iets in de trant van hoogmoed komt voor de val.....

15 december 2015 om 19:56

Je vergeet alleen 1 ding: Het gaat hier om valsspelerij, het bewust bedonderden van de boel om er zelf beter van te worden. Al die clubs die je opnoemt hadden het moeilijk, al dan niet door wanbeleid en schimmige zaken, maar daar werden de regels van de Uefa en Knvb niet geschonden.

Ik denk dat de gemiddelde voetballiefhebber gewoon rechtvaardigheid eist, simpelweg omdat hun club wel volgens de regels heeft gespeeld en hun plek op de ranglijst niet hebben 'gekocht'.

15 december 2015 om 20:19

Dat jij het destijds jammer vond voor bijv. Feyenoord, AZ en Vitesse betekend niet dat iedere Twente-fan dat vind.

Veel Twente-fans waren destijds wel vrij hatelijk tegen deze drie clubs toen zij het financieel moeilijk hadden. De reacties die je nu ziet zijn denk ik ook deels "pay-back" voor de hatelijke reacties die ze zelf destijds hebben gekregen.

Ik ben zelf opgegroeid in de buurt van Enschede en de reacties richting Vitesse onder veel Twentefans waren toen weldegelijk hatelijk. Velen wensten Vitesse toen het faillissement toe en ze brachten destijds zelfs nog spandoeken naar Arnhem om dat tijdens de wedstrijd nog eens te benadrukken. Nu zie ik (ik woon inmiddels in Nijmegen en kom af en toe ook in Arnhem) dat een deel van de Vitesse-fans dat ook als reden geven waarom ze totaal geen medeleven met Twente hebben. Ik kan me voorstellen dat fans van AZ en Feyenoord dat ook hebben.

Daarnaast heb je ook gewoon veel mensen die de huidige straf gewoon zeer licht vinden. Dat is natuurlijk ook wel zo, maar velen vergeten denk ik dat dit waarschijnlijk niet de totale straf zal zijn. De tuchtcommissie en de Fifa zullen zich er ook nog over buigen en waarschijnlijk ook nog straffen uitdelen. Ik denk dat daarna Twente wedegelijk in totaal een behoorlijke straf heeft gekregen. Ik wacht dus eerst dat nog af voordat ik ga roepen dat Twente te licht zou zijn bestraft, want dat weten we momenteel dus nog niet.

15 december 2015 om 21:45

In ieder geval ga ik niet mee in die vicieuze cirkel ;-) Het enige wat ik kan doen is me niet teveel op voetbalzone begeven komende tijd... niet goed voor m'n humeur.

16 december 2015 om 17:34

Gelukkig zijn er inderdaad altijd nog uitzonderingen zoals jij ja. Dat siert je.

Mag Fc Twente noooit meer europees spelen?

3 jaar Europa niet in voor straf, is pas een straf als je je 3x kwalificeert voor Europa en dan niet mag gaan. Niet zoals nu is gesteld dat mocht Twente zich in de komende 3 jaar plaatsen voor Europees, ze dan niet mogen gaan..... Waarschijnlijk plaatst Twente zich niet eens voor Europees de komende 3 jaar, dus is dit geen straf. Pro- of anti- Twente maakt mij niet uit, maar feitelijk is dit geen straf. Na Utrecht-Ajax blundert de Knvb wederom met een vage rechtsspraak.

15 december 2015 om 19:48

Aah oke

heheh ik lag me kapot om de reacties.
en maar mekkeren dat de straf niet hoog genoeg is en dat Twente kapot moet.
Zoveel angst om een klein clubje uit het oosten dat als een Phoenix weer uit zijn as kan herrijzen.
En stel je voor over 3 jaar dat heel toevallig Twente een goed team heeft dat Europa ingaat.
Ik kan me nu al verheugen op al die berichtjes hier op voetbalzone.

15 december 2015 om 20:20

Niemand zegt dat Twente "kapot moet". We willen alleen zien dat de KNVB wat strenger zou optreden in deze situatie en daarmee een goede voorbeeld zou kunnen geven aan de rest. Puntaftrek was terecht geweest naar mijn mening. Die boete boeit Twente niet zoveel aangezien hun liquiditeitspositie toch al negatief is.

Met deze straf hoeft Vvv zich al helemaal geen zorgen te maken. Die krijgen en boete van denk ik dan € 150. En Twente 3 jaar niet europa in haha. Dat lukt zo op dit moment toch al niet en willen ze ook helemaal niet.Maar wel fijn nieuws voor Twente

Valt me reuze mee. Een voorwaardelijke straf, als zijnde; 'foei', dat mogen jullie nooi meer doen. Troost je, dat willen en wouden we al niet! We zijn belazerd! Een geld boete. Da's wel lastig als je in de financiële shit zit, maar goed, niet onoverkomelijk, lijkt me. En dan 3 jaar geen europees spelen. Whahahah, dat gaan we ook niet halen de eerste 3 jaar. We mogen blij zijn als we ons dit jaar handhaven en de 2 seizoenen daarna rond plek 10 gaan spelen. Daarna zien we wel weer verder.alleen jammer dat ze nou het meest betrouwbare en grootste orgaan van de voetbal willen gaan inschakelen, de Fifa. Helaas, hebben we enkel enveloppen met lucht. Maar als wij daar een straf van krijgen, mogen ze heel Doyven en dus ook AC Milaan, Benfica, Porto etc etc compleet gaan binnenstebuiten keren. Maar goed ik zeg maak er een film over. Word een bestseller! Zijn we ook zo weer uit de shit.

Een milde straf naar mijn mening. Gelukkig worden de fans nu niet gestraft voor het risicovol ondernemen van Munsterman en het pact met de duivel dat hij heeft gesloten. Met Doyen heeft hij een wolf in schaapskleren bij de club gehaald.

Toegegeven je moet risico nemen als je verder wilt komen in de voetballerij. De 5 miljoen euro die Twente heeft geleend van Doyen is naar mijn weten besteed aan Mokotjo (1.5m) en Ziyech (3.5m). In de hoop dat deze spelers in de toekomst voor nieuwe middelen zouden zorgen. Het feit blijft echter dat Twente ook veel geld is misgelopen door Doyen percentages van toenmalige spelers te beloven. 6.8 Miljoen euro van de 30.5 miljoen die werd verdiend aan Promes, Castaignos, Tadic, Mohktar en Ould-Chikh is al overgemaakt naar de investeringsmaatschappij. Als je dat optelt bij de lening plus rente kom je uit op 12.3 miljoen (5.5 + 6.8). Ofwel het minimale bedrag wat Mokotjo en Ziyech zullen moeten opleveren om deze lening tot een succes te maken.

Daarbij kun je je afvragen hoe ethisch het is dat de twee spelers die Twente heeft gekocht met deze oneerlijke lening nog steeds spelen. Ziyech en Mokotjo zijn verantwoordelijk voor 10 van de 17 doelpunten. Dit is simpelweg niet eerlijk voor de andere ploegen die strijden tegen degradatie.

Hier komt twente te makkelijk mee weg

Ik vind dit te mild gestraft. Wat voor signaal geef je daarmee af aan andere clubs als KNVB zijnde? Twente speelt de aankomende seizoenen waarschijnlijk toch niet om Europees voetbal. Het intrekken van de proflicentie was te zwaar. Puntenaftrek was terecht geweest. Ik kan er eerlijk gezegd niet mee zitten mochten ze degraderen. Laat ze maar opnieuw beginnen met een schone lei.

De straf is buitenproportioneel. Het legt zelfs een bom onder het betaald voetbal in NL.

15 december 2015 om 20:33

Een onethische lening zorgt voor 5 miljoen euro waar nieuwe spelers voor kunnen worden gekocht. Daarmee worden Ziyech en Mokotjo aangetrokken. Twente is niet eerlijk geweest over de lening met Doyen van 3 jaar terug. De enige reden dat ze niet stijf onderaan komt door de spelers die ze met deze lening gehaald hebben. Van de 17 doelpunten die Twente gescoord heeft, scoorde Ziyech 9 doelpunten (gaf 5 assists) en Mokotjo 1 doelpunt.

Ik zou me als Roda JC, Cambuur, Willem II en de Graafschap supporter aardig benadeeld voelen.

Geweldig! Alleen maar goed voor het Nederlandse voetbal uiteindelijk. FC Twente is een te grote club om te laten verdwijnen. Op 0 beginnen en hopelijk rustig weer terugkomen op Niveau

Straf is een lachertje. Degradatie naar de JL zou perfect passen in deze situatie, proflicentie is dan behouden voor de club en iedereen blij (behalve twente dan) Dit zal ook andere clubs in de ED afschrikken.

Opdoeken die club. Regels zijn regels. Maakt geen reet uit of de 2 boosdoeners er niet meer zijn.

Met deze milde straf komen de Tukkers goed weg. Hopelijk volgend jaar op de tractor maar Kassel, Oberhausen en BV Weeze. Weg ermee uit Nederland

Wel apart dat supporters van andere clubs
zich zo druk maken over Fc Twente. Niemand (supporters) weet exact wat er zich allemaal achter de verschillende muren afspeelt maar allemaal hebben ze er een mening over. De Fc Twente-supporters wisten ook niet dat Munsterman en co een aparte afspraak met Doyen hadden gemaakt maar toch beweren er velen dat ze dat hadden moeten weten. Hoe dom kunnen jullie (vele supporters van andere clubs) zijn?? Wat mij betreft zijn er, wat dit gedeelte van alle ellende betreft, maar twee mensen de schuldigen en moeten zij gestraft worden voor "valsheid in geschrifte" en niet de supporters, de "gewone" medewerkers en alle vrijwilligers!! Ik vind het zo langzamerhand een zielige bedoening worden als ik zie hoe mensen reageren. Begrijp mij niet verkeerd: natuurlijk moet er gestraft worden maar sommige mensen gaan wel heel erg ver in hun reactie!

Achja de straf is natuurlijk veel te mild, maar het hedendaags voetbal is voor mijn al behoorlijk verpest. Alle Engelse clubs worden als speeltjes opgekocht door onbekende zakenmannen uit heel de wereld. Dit terwijl clubs uit veel andere landen hun hoofd niet meer boven water kunnen houden. Ondertussen is de Fifa een grote onbestuurbare maffiabende die eigenlijk gewoon stuurloos is. Clubliefde lijkt totaal niet meer te bestaan. De charismatische clubs als bijvoorbeeld AS Roma met spelers als Totti en de Rossi kenmerkend voor de club worden nu volgestouwd met spelers als Dzeko en szcnezney. En we kunnen allemaal gaan bashen op Twente maar Vitesse Met die eigenaars Psv met hun grondverkoop Utrecht met hun geldschieterij van van Seumeren en dan nog alle Premier leauge clubs. Het word wachten tot de bom ontploft.



Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren