Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Gemeente steekt FC Twente helpende hand toe: 'Een enorme stap'

Laatste update:

De gemeente Enschede is bereid FC Twente de helpende hand toe te steken. Men is bereid tot een herfinanciering van de bestaande leenovereenkomst van de club, waardoor de schuldenlast fors zou worden verlicht. De zeventien miljoen euro die de club had geleend voor de bouw van De Grolsch Veste, wordt omgezet in een garantstelling van 32 miljoen euro.

/

Mocht het voorstel op 14 december worden goedgekeurd, dan is FC Twente niet langer eigenaar van het stadion en zal het huur gaan betalen om in het onderkomen te mogen spelen. “Met de hiermee verkregen middelen kan FC Twente de bestaande gemeentelijke lening van zeventien miljoen direct aflossen”, legt algemeen directeur Gerald van den Belt uit op de officiële website. Ook is de club in gesprek met overige schuldeisers.

De garantstelling zou een forse meevaller betekenen voor de Enschedese club, die naar verluidt een totale schuldenlast van tachtig miljoen euro met zich meetorst. “Hiermee zetten we een enorme stap richting een financieel gezonde club. Van achteroverleunen is geen sprake, maar wat dit betreft begint deze week een stuk prettiger voor de tienduizenden die, zoals afgelopen zaterdag ook weer bleek, volop achter FC Twente blijven staan”, aldus Van den Belt.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
30 november 2015 om 17:49

Het is schandalig. De burger draait nu dus weer op voor die megalomane gekken uit Enschede. En dat waren echt niet alleen Munsterman en Van der Laan die dat op hun geweten hebben. De financiele mensen en de RvC moeten ook op de hoogte zijn geweest. Zoveelste keer dat de gemeente die club helpt. Hopelijk neemt de KNVB dit mee in de strafmaat.

30 november 2015 om 17:52

Ben ik met je eens. Is te gek voor woorden dat hier geld heen kan gaan. Dit moet toch provinciaal, en landelijk gekeurd worden eigenlijk. 2e keer in nog niet zo'n lange tijd dat de gemeente bijspringt. Is dat dan bestaansrecht?

30 november 2015 om 18:08

Ik weet niet exact hoe het zit maar oordeel niet te vroeg.. Zoals het hier staat levert Twente het stadion ( waar ze uberhaupt de lening voor af hebben gesloten) plus eventueel afgelost geld in.

Reken maar niet in de groen gezinde Twentse gemeenteraad dat men hierom zit te springen.
Bovendien gaat de lening naar 32 miljoen euro. En moet Twente garant staan op het moment dat de gemeente daar om vraagt. Her en der gaat er nog wel eens een gemeente failliet..... zeker in krimpgebieden..

De kostenlast die de Grolsch Veste met zich meebrengt is van de schouders af. Aan de andere kant is dit een enorme stap terug voor de club qua bezit. Vastgoed neemt namelijk nog wel eens toe in waarde(vraag maar aan Overmars).

Anderzijds kan de gemeente ook niet echt anders. Wanneer Twente failliet raakt is de gemeente weer volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van het stadion, Waar zonder grote voetbalclub erin geen hond op zit te wachten.

Bovendien heeft de gemeente behoorlijk in de infrastructuur rondom het stadion geïnvesteerd de afgelopen jaren. Stel Knvb trekt de stekker eruit dan zijn al die miljoenen in bijvoorbeeld het nieuwe station ook verloren belastinggeld.

30 november 2015 om 18:10

De Burger draait op, de burger draait op..
Jonge, de burger draait op voor bijna alles in deze maatschappij heb je dat nog niet door?
De bouwfraude, de verschillende grote verbouwingen aan de snelwegen, de algehele crisis en het falen van de banken en kan zo nog wel even doorgaan hoor.
Daar zijn we letterlijk voor Miljarden "genaaid".
Ga jij je ff lekker druk maken om deze 17 miljoen.

Weet je, ik kom niet uit Enschede ofzo en heb weinig tot geen binding met die stad/club.
Maar goed, ik heb nog steeds liever dat "mijn burgercenten" om maar even in jouw termen te spreken naar een voetbalclub gaan dan naar slechte politici of een of andere multinational met geen enkel maatschappelijk belang.

Behalve dat, de burger draait op voor alles omdat de burger dan ook netjes voorover gebukt gaat staan, laten we eerlijk zijn..
We pikken het met zijn allen dat de banken ons land en half Europa op zijn kop zetten en jij denkt dat men nu ineens tegen Twente moet opkomen voor de centen van de burger? lol.

ff normaal doen ja.
Helemaal als je uit Alkmaar komt want dan draai jij helemaal nergens voor op.
Laat de mensen uit Enschede maar beslissen of ze graag zien dat de gemeente helpt of niet.

imo

30 november 2015 om 18:20

Als je de moeite eens nam het artikel te lezen en je erin te verdiepen gaf je niet zo'n dom antwoord. Het is niet zo dat de gemeente Twente geld schenkt.

30 november 2015 om 18:26

@ruiz: maar die heeft alles uit eigen zal betaalt. En die woekerpolissen waren inderdaad schandalig maar wel marktconform. Ik hoorde je niet toen Ajax en Feyenoord op de borst liepen met Fortis en ABN Amro. Bedrijven die zich schuldig maakte aan dezelfde praktijken.

Je haalt de oorzaak en t gevolg trouwens door elkaar. Oorzaak was dat twee voorzitters op te ruime voet hebben geleefd. Verschil is dat iedereen dat bij AZ ook toegaf. De begroting was niet sluitend en Dirk moest jaarlijks een bedrag bijleggen. Joop heeft tot drie maanden geleden nog beweerd dat er niks aan de hand was.

Kom je bij het gevolg, en dat is waar mijn reactie over ging, dat de bevolking er nu voor op moet draaien. AZ heeft deze verkapte staatsteun nooit gehad.

30 november 2015 om 18:27

@nolimit: nee ze nemen het stadion over waardoor Twente het kan terughuren. Zelfde principe. Wat dacht je, dat het de gemeente niks kost?

30 november 2015 om 18:43

Hendrikjozef,uit jouw verhaaltje blijkt dat je iets verder hebt gekeken dan je neus lang is,inderdaad ja.
In Tctubantia had ik gelezen dat Fc Twente het stadion in onderpand geeft aan de bank,en de gemeente Enschede hiervoor een garantstelling tegen over stelt.
Fc Twente krijgt dus niets Cadeau!
Voorlopig zijn de betrokken partijen uit de wind,want bij een failissement kan de bank en gemeente Enschede fluiten naar de centen.
Het stadion,en de grond die erbij hoort zijn dus absoluut niet verkocht,maar wel verpand!
En de zogeheten belasting betaler,wordt hierbij niet gepasseerd,zoals velen denken.

30 november 2015 om 18:46

lees het bericht eens goed door voor je ergens op reageert de gemeente staat garant voor 32 miljoen dat is een bedrag wat fc twente kan gaan lenen bij de bank om schuldeisers aftebetalen .en niet om lukraak te verbrassen ook is het stadion niet meer in eige handen maar valt nu onder een stichting waar twente jaarlijks 2,5 miljoen aan betaald

30 november 2015 om 18:46

@ruiz Je bedoelt die mensen die geld gingen lenen om een grotere televisie te kunnen kopen dan de buren of bedoel je de "grote banken" die elkaar overeind houden en dsb bank lieten stikken?

30 november 2015 om 18:48

Wat een flauwe kwats.. Wat denk je dat een voetbalclub als twente jaarlijks oplevert voor de gemeente? Hier komen miljoenen binnen doordat supporters voor en na wedstrijd de kroeg in gaan! Wat levert zoiets aan belasting inkomsten op? Nooit aandacht zeker?! Zoon blinde opmerkingen altijd! Het voetbal in nederland levert het land en de gemeentes indirect bakken met geld op! Is niet voor niets dat voetbal zo groot is

30 november 2015 om 18:52

Ruiz_fct

Je maakt jezelf net als die honderden, zoniet duizenden, anderen op deze site volslagen belachelijk die dit argument gebruiken.

Ten eerste gaat het nu niet om AZ en ten tweede is er geen BVO die geen bank of andere financiële instelling als sponsor heeft die de praktijken c.q. misdaden die de boef Scheringa er op nahield niet deden en zelfs op veel grotere schaal uitvoerden en nog steeds uitvoeren. Zelfs het nationale elftal ontkomt hier niet aan. Scheringa is, hoewel ik zijn praktijken verafschuw, slechts een kruimeldief als je hem vergelijkt met de grote banken.

30 november 2015 om 18:52

Waar zijn ze mee bezig. Waarom moet de gemeente weer bij springen. Belachelijk voor woorden. Als zo iets bij een bedrijf gebeurd krijgt men niets. Laten ze maar bloeden voor het wandbeleid, en verkeerde voorstelling geven van zaken. Belasting geld hoe kom je erop omdat daar voor te gebruiken.
PSV heeft dat ook deze constructie, vindt het niet normaal dat dit zo maar kan in Nederland andere clubs die het netjes voor elkaar hebben worden hierdoor benadeeld, de KNVB moet dit niet goed keuren heb daar zwaar hoofd in dat dit niet gaat gebeuren. Laten ze maar lekker degraderen dat hebben ze zelf gedaan met dit beleid.

30 november 2015 om 18:54

Je begrijpt het niet. Als Twente failliet zou gaan, gaat de gemeente voor 17 miljoen het schip in. Door de garanstelling (=geen lening) wordt Twente in staat gesteld goedkoper geld te lenen. Afspraak is dat Twente daarmee direct die al bestaande lening van 17 miljoen, waar Enschede overigens een heel hoge rente voor kreeg, aflost. Op dat moment zit de gemeente er juist met geen cent meer in. En is de kredietverstrekking verplaatst naar de kapitaalmarkt. Daar ben ik als burger van Enschede weer blij mee. En als supporter van Twente ook.

30 november 2015 om 19:08

Helemaal met je eens. Ik zie mijn burgercenten ook liever naar Twente gaan dan naar al die andere onzin. Ik zie niet in waarom het bij Musea en de Publieke Omroep bijvoorbeeld zo vanzelfsprekend wordt gevonden dat ons geld erheen gaat. Wanneer het om het voetbal gaat schreeuwt iedereen moord en brand. Er wordt ook altijd voor het gemak even vergeten wat het voetbal oplevert voor de horeca en dergelijke. Daarnaast mochten de voetbalclubs de afgelopen jaren ook nog even een crisistax afdragen aan de overheid omdat we geen rooie cent meer hadden. Aan de andere kant maken we een paar miljard over aan ontwikkelingshulp, koekoek.

30 november 2015 om 19:12

Niet alleen Psv of Twente heeft deze constructie. Werkelijk elke club in Nederland wordt op de ene of de andere manier gesteund door de gemeente. Allemaal via verschillende constructies, maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

30 november 2015 om 19:13

@nolimit

Jawel, als Twente degradeerd, dan gaat de gemeente voor 32 miljoen het schip in. Zo eenvoudig ligt het. En de gemeente Enschede is al armlastig, ze hebben het rijk verleden jaar om extra geld gevraagd omdat ze veel werklozen en bijstandsuitkeringen hebben. Beetje vreemd om dan nu dat extra geld in een voetbalclub te steken.

30 november 2015 om 20:08

Als we het over een blinde opmerking hebben... Een voetbal club zorgt echt niet voor miljoenen jordy. Vergeet met gemak even wat politie inzet enzo allemaal kost. En die mensen die in de kroeg gaan? Dat valt allemaal wel mee. Hoop gezwets in 1 post jordy psv

30 november 2015 om 20:10

Ach joh, dr zijn miljarden naar die Grieken gegaan. Dan zie ik liever mijn centen naar FC Twente gaan.

30 november 2015 om 20:24

Wow, we zijn in Nederland al cultuurbarbaren terwijl dat erg belangrijk is voor de vorming van jeugd en maatschappelijke ontwikkeling. Voetbal draagt werkelijk niks bij daaraan en is echt totaal overbodig, alleen voor de lol. Dat is ook belangrijk, lol maken. Maar wat mij betreft is het faillissement van de Nederlandse cultuur nabij. Niemand leest nog Nederlandse literatuur, gaat naar musea, theater etc. Om mij heen zie ik alleen maar droevige mensen die na het werk tv kijken en achter de computer zitten. Waar ik nu woon, zijn de mensen cultureel gezien zoveel beter ontwikkelt. Na het werk ga je naar de bioscoop, het theater, ballet, etc. Ik vind het heerlijk om eens op een redelijk niveau over literatuur te kunnen praten aangezien iedereen hier de klassiekers kent. Wat dat betreft zijn wij het meest armoedige volk wat ik ken. Amerikanen kennen tenminste nog Shakespeare omdat ze dat een onderdeel van opvoeding en educatie vinden. En groot gelijk hebben ze.

30 november 2015 om 20:27

Ah, het Griekenland argument. Het Nederlands equivalent van de wet van Godwin. Verklaar je even nader in al je wijsheid hoe dit ter zake doet, wil je?

30 november 2015 om 20:37

Als twente alsnog failliet gaat is het stadion ook niks waard.

30 november 2015 om 20:45

@marcpeters

Dus als Twente failliet gaat of de licentie verliest en in een andere vorm doorgaat is de gemeente 32 miljoen kwijt. Want volgens jouw woorden staat de gemeente garant voor 32 voor fc twente. Dit terwijl het stadion buiten fc twente in een stichting valt.
Dit klinkt allemaal niet logisch.

Daarnaast vind ik 2,5 miljoen huur wel erg weinig. Volgens mij is de regel bij bedrijfspanden : 10x de huur is de aanschafprijs. Volgens mij was het stadion duurder.

30 november 2015 om 20:47

@bieroloog

het is niet allemaal hetzelfde en zeker niet voor hetzelfde bedrag. PSV heeft grond verkocht aan de gemeente. Hier kun je wel iets mee. Garant staan voor een club die hoogstwaarschijnlijk fraude heeft gepleegd en hierdoor nog een flinke straf verwacht is toch totaal iets anders.

30 november 2015 om 20:55

Als dit niet om steun ging dan had twente dit wel gewoon kunnen regelen bij een private partij.......als de gemewnte garant staat betekend het ook dat als twente haar licentie verliest of falliet gaat dat ze alles kwijt zijn toch....misschien moet de gemeentraad maar even afwachten wat voor straf twente gaat krijgen voordat ze allerlei overheidssteun gaan toezeggen .....zeker in een arme gemeente zoals enschede waar de voedselbanken de aanloop niet aankunnen

30 november 2015 om 20:59

Ja precies ....de gemeente staat garant voor 36 miljoen....dua ala twente failliet gaat of zn licentie verliest ia de gemeente ineens het dubbele kwijt

30 november 2015 om 21:01

Neejoh ze staan alleen maar garant voor het dubbele....dus als twente failliet gaat of de licentie verliest is de gemeente aansprakelijk.....maar geen twente supporter die dat inziet....die geloven liever in luchtkastelen

30 november 2015 om 21:04

Vertel mij eens , wat de gemeente Enschede nu daadwerkelijk financiëel bijdraagt aan het oplossen van de malaise? De lening van FCT wordt door FCT direct terugbetaald en de gemeente staat slechts Garant voor een bedrag van max €32milj. In ruil daarvoor gaat de gemeente een normale huur ontvangen en gaat FCT onderhoudskosten betalen. Het is vooral interessant voor de verlaging van de jaarlijkse rentelasten voor leningen, die absoluut geen markt-conforme rentepercentages hebben. De gemeente wordt er niet armer van, mits de Stichting 'de Grolsch Veste' (waarin FCT niet participeert) zijn verplichtingen nakomt. Vergelijk o.a. PSV en Fcutrecht.

30 november 2015 om 22:33

Een lening van 32 miljoen euro in deze tijd aan FC Twente is enorm risicovol. In de markt zou je dan een astronomische risico premie moeten betalen. Nu kan je zeer goedkoop lenen omdat de gemeente garant staat. De hoogte van de risico premie is dus de werkelijek financiele bijdrage van de gemeente.

Uiteraard gaat de gemeente ervan uit dat Twente dit jaar en de komende jaren niet degradeerd dus haar eredivisie tv gelden houdt. Gaan ze ervan uit het Doyen verhaal niet tot consequenties van de knvb/uefa/fifa gaat leiden.

Zo beschouwt valt het risico wellicht mee echter als het anders loopt kan de gemeente zomaar voor 32 miljoen in het schip gaan. En daarvoor krijgt de gemeente ook niet sterug, het stadion blijft onderpand voor de hypotheken. Want buiten de 32 miljoen zijn er ook nog 48 miljoen euro overige schulden en die pandhouders doen echt geen afstand van hun rechten.

30 november 2015 om 22:36

Ook bij Psv werd behoorlijk met cijfers gegoocheld. Zeker niet zo erg als nu bij Twente, maar het ging ook zeker niet op een frisse manier.

30 november 2015 om 22:45

Dat Griekenland argument is volkomen aanvaardbaar. Mensen begrijpen gewoon niet waarom er in Nederland op werkelijk alles bezuinigd moet worden, terwijl er onbeperkt geld en garantstellingen naar het buitenland worden gepompt. Door de elite wordt je dan weggezet als populist, maar ik noem het eerder realisme. Natuurlijk komt dat geld allemaal uit andere potjes en zal het boekhoudkundig allemaal best kloppen. Feit is dat de Nederlandse clubs een crisisheffing kregen en er tegelijk geld naar Griekenland ging.

Dat kunst en cultuur zo belangrijk zou zijn maakt dat groepje kunstenaars vooral zichzelf wijs. Mensen zijn beter geschoold dan ooit. Waarom zou iemand in godsnaam naar het ballet moeten voor zijn ontwikkeling?

Dat je de Amerikanen noemt is helemaal prachtig. Daar lopen nog zoveel mensen rond die denken dat de duivel bestaat. Hoezo opvoeding en educatie? De verlichting moet daar nog beginnen..

1 december 2015 om 00:20

Lees ik dit nou verkeerd of leest elk ander dit verkeerd.
Volgens mij is de gemeente met deze constructie beter af mocht Twente failliet gaan. Ja de gemeente moet 32 miljoen betalen als Twente failliet is maar ze krijgen wel eerst die lening van 17 miljoen terug betaald. Zo vanuit het oog punt van de gemeente maken ze een verlies van 15 miljoen in plaats van 17 miljoen.

1 december 2015 om 06:21

Ach, er zijn zoveel voetbalclubs waarvan het stadion in handen is van de gemeente. Wat ik belachelijk vind is de situatie van Nec, waar ze eerst gered worden door het stadion te verkopen voor 12 miljoen en het een paar jaar later terug proberen te kopen voor 2 miljoen, zeggen dat dat 'de werkelijke waarde is'.

Een vrij nieuw en modern stadion zoals dat van FC Twente biedt de gemeente voldoende mogelijkheden om op de lange termijn geld terug te verdienen. Zo'n club brengt heel veel mensen plezier en is één van de weinige redenen om dat suffe oosten eens te bezoeken.

1 december 2015 om 10:14

zelfde constructie als bij fcutrecht met galgenwaard wat de gemeente uiteindelijk 25 miljoen heeft gekost omdat midreth failliet ging

30 november 2015 om 17:51

Waarom is dit zinvol? Twente heeft nu blijkbaar problemen de hypotheek op het stadion te betalen maar denken straks wel huur te kunnen betalen. Tevens zit de stad Enschede met een stadion opgescheept wanneer Twente zijn licentie kwijtraakt. Haarlem, RBC en Veendam mochten ook doorstarten, maar dan wel bij de amateurs.

30 november 2015 om 17:56

Het reeds afbetaalde deel van de lening op het stadion krijgen ze weer terug. Met deze kapitaalinjectie hopen ze andere schulden af te kunnen lossen en dichterbij gezondheid te komen.

30 november 2015 om 18:19

Haarlem lijkt me als gemeente toch groot genoeg om een profvoetbalclub te kunnen voorzien? Was daar niet wanbeleid meer de oorzaak (net als Twente)

30 november 2015 om 17:53

Nee dat kan niet. Wanneer je de licentie kwijt bent kun je geen doorstart maken. Twente zal ongetwijfeld gestraft worden maar wanneer deze deal doorgaat (moet nog wel goedgekeurd worden door de gemeente raad) zal dit ook door de licentie commissie als uiterst positief gezien worden en zal de licentie zeker niet ingetrokken worden.

30 november 2015 om 18:22

De kwestie licentie intrekken ja of niet gaat toch juist om het voorliegen van de Knvb? en het zaken doen met N'doyen op een manier die niet toegestaan is? Daar zou het toch niet uitmaken als Twente een positieve balans van een miljard zou hebben?

30 november 2015 om 18:49

Een doorstart kun je sowieso niet maken met behoud van proflicentie. Een doorstart maak je na een faillissement en bij een faillissement raak je automatisch je licentie kwijt. Bij een doorstart start je in de hoofdklasse of in de 5e klasse (afhankelijk van wanneer je je aanmeldt en wat je wil).

30 november 2015 om 19:23

De onderste profleague is tegenwoordig toch de topklasse dacht ik?

30 november 2015 om 19:36

Nee JL

30 november 2015 om 20:04

Dan is een failliesement geeneens zo'n gek idee. Ben je van de hele schuldenlast af en kan je opnieuw beginnen. Heb je waarschijnlijk direct de hoogste begroting van de JL dus kan je binnen een jaar promoveren.

30 november 2015 om 20:15

Tot aan dit voetbaljaar was dat 100% de Jupiler league. Volgend jaar moet de hele nieuwe voetbal piramide staan en is er geen/minder duidelijke scheiding tussen prof/amateur voetbal. Het zou best kunnen dat ze dan kiezen voor de topklasse.

30 november 2015 om 21:29

De licentiecommissie berokkent toch veel meer schade als ze de licentie intrekken. Denk eens aan al die economische belangen. Het zou dan een wraakactie achteraf zijn om hun gram te halen. Want de betrokken bestuurders zijn al weg en de huidige bestuurders bewijzen dat ze een financieel verantwoord beleidsplan hebben gemaakt en nakomen. Waarom zou je die willen straffen. En wat betekent het voor het Nederlandse voetbal als een club als Twente wegvalt.

30 november 2015 om 23:05

De Knvb zal dat denk ik niet zo snel doen, het enige waar je wel bang voor moet zijn is de Uefa en de Fifa, die moeten helemaal niets hebben van inmenging door derde partijen. Momenteel valt er weinig over te zeggen omda alles nog erg mistig is maar zodra de werkelijk overeenkomsten duidelijk worden moet je maar hopen dat het mee valt.

Vrees dat het te laat is, en wanneer de commissie zich over het 'Doyen-schandaal' buigt Twente zoveel puntenmindering krijgt wat lijd tot degradatie.
Helaas!

30 november 2015 om 17:52

Het Doyen schandaal heeft niks met puntenvermindering te maken. Een boete of licentie intrekken zijn mogelijke straffen, puntenvermindering niet.

30 november 2015 om 18:12

Check je feiten.
Ook kan Twente puntenvermindering krijgen waardoor degradatie zo goed als zeker is.

http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=262616

Dus ja op deze manier kan twente ook worden gestraft.

En ik ben degene die je per ongeluk een duimpje heeft gegeven.

30 november 2015 om 18:24

Ik heb toch hele andere feiten dan jij dan. Van den Belt heeft zelf gezegd dat puntenaftrek geen mogelijke straf is bij dit soort praktijken. Het is meer een straf die past bij financiële problemen (ja, die heeft Twente ook, echter is Twente daar al voor gestraft en dit staat los van de financiële problemen).

30 november 2015 om 19:08

Van der Belt heeft gezegd. Ja. dat deden Munsterman en vd Laan ook. Een goed bericht en alles is weer waar ....

30 november 2015 om 19:47

Fraxz dankjewel voor het duidelijk toelichten van mijn post.
Laat ForzaTwente vd belt maar geloven.
Ik denk dat ze puntenmindering met resultaat degraderen krijgen.
Doen de uitspraken van vd belt niks van af, dergelijke uitspraken aan Twentes kant moet je niet geloven. Die proberen nu onschuld te spelen.

30 november 2015 om 20:51

@forzatwente

Volgens mij hebben jullie al vaker een voorzitter blindelings gevolgd. Volgens mij heb ik ook juristen horen zeggen dat punten in mindering brengen een mogelijke straf is.
Van de andere kant met het voetbal dat ze nu spelen duur het niet lang meer voor ze zonder puntenaftrek onderaan staan.

30 november 2015 om 21:30

O en dan liegt vanaf nu dus iedereen?

30 november 2015 om 23:43

ForzaTwente: Die mensen van wc-eend adviseren ook altijd wc-eend.
Maar goed, we zullen zien wat de KNVB besluit.

1 december 2015 om 15:42

We zullen inderdaad zien wat de Knvb besluit. Ik sluit in ieder geval puntenaftrek uit. Niet vergeten dan Van den Belt zelf ook is voorgelogen door Joop & Aldo. Ik denk dat zijn woord toch wat betrouwbaarder is dan de sensatiezoekers in de media.

Het belonen van mismanagement.....joop Munsterman zou dit moeten betalen en niet de belastingbetaler.

30 november 2015 om 17:42

Heeft Twente niet een RvC die verantwoordelijk is voor de controle van de directeurs? Punten in mindering is zuur maar op basis van jurisprudentie kan de KNVB eigenlijk niks anders, dat valt anders niet uit te leggen tegenover een Veendam dat omviel op 5 ton of een RBC! Maatschappelijke functie of niet, regels zijn regels en in het verleden heeft Twente een voordeel gehad ten opzichte van de andere ploegen door vals te spelen, dan moet je nu niet zeuren als je straf krijgt!

30 november 2015 om 17:51

Voorzitter van RvC was jawel Joop. Joop en Aldo handelden uit naam van de club, dus de club is aansprakelijk voor wat er gebeurd. Welke straf dan ook is dan ook terecht. Hoe jammer ik het ook vind.

30 november 2015 om 19:11

Joop Munsterman controleerde Joop Munsterman.
Daar gaat het mis. Dit is waar alle problemen vandaan komen.

30 november 2015 om 20:55

@laurens E

En deze constructie heeft iedereen juichend toegestaan. Deze macht heeft hij gekregen en niet als een dictator opgeëist.

1 december 2015 om 00:15

Klopt tot dat dit naar buiten kwam.
Toen werd er toch gepraat en nog geen jaar later was Munsterman weg. Ik neem aan dat dit binnen club al lang bekend was, maar ik had dat niet eens door tot die tijd.

30 november 2015 om 21:09

De belastingbetaler betaalt niets! Het gaat om een garantie niet om een betaling aan Fct! FCT draagt de eigendomsrechten van de Grolsch Veste over aan een Stichting.

30 november 2015 om 23:32

Het zit iets anders in elkaar, De lasten van Twente dalen met iets minder dan vier miljoen omdat het stadion naar een stichting gaat waardoor Twente geen aflossing en rente meer betaald, dit levert een besparing op van 6,5 miljoen per jaar. Twente gaat echter 2,5 miljoen huur betalen plus 1,25 ton aan onderhoud. Dit levert dus minder dan vier miljoen beparing op.

Twente vangt echter momenteel 6.x miljoen euro per jaar aan tv gelden. Door het slechte seizoen zal dit drastisch gaan dalen de komende jaren, dit gaat Twente vele miljoenen per jaar kosten en zal elk volgend jaar blijven doordreunen. Ter vergelijk, iedereen in het rechterrijtje van verleden jaar krijgt minder dan 3 miljoen.

De gemeente neemt echter een risico van 32 miljoen indien het toch fout gaat met Twente, In dat geval zal de belastingbetaler in Enschede daar volledig voor op draaien.

Lekker nieuws aan het begin van de week! Eindelijk is een x weer goed nieuws.

Hmm vraag me toch echt af hoe Twente 80 miljoen aan schuld krijgt. Dan moet er wel een heel erg wanbeleid worden gevoerd.
Hoop dat Twente zich zowel financieel als voetballend herpakt, want met degradatie gaan ze denk ik alsnog failliet.

30 november 2015 om 17:41

Veruit het grootste is het stadion + de twee uitbreidingen die er zijn gedaan.

30 november 2015 om 17:45

Hoeveel hebben de uitbreidingen gekost dan?

30 november 2015 om 17:54

Dat weet ik niet zeker, maar Wikipedia geeft het volgende aan:
1997/1998: Bouw: 33 miljoen
2007/2008: 1e uitbreiding: € 50 miljoen
2011: 2e uitbreiding: € 15 miljoen

Daarnaast is er bij de 2e uitbreiding ook nog een flink ongeluk geweest waardoor 2 mensen overleden. De terugval heeft wel extra kosten met zich meegebracht denk ik.

Wat bekend is dus al zo'n €100 miljoen. Natuurlijk is er al heel wat van afgelost maar toch.

30 november 2015 om 17:55

Ik geloof samen 65 miljoen in ongeveer 6 jaar tijd. Ook zo'n onveranwoorde beslissing van het management in zo kort tijdsbestek..

30 november 2015 om 18:00

Ze hadden veel langer mogen doen over het afbetalen van t stadion, maar nee Joop zag wat Bayern heeft gedaan met zijn stadion (ruim van te voren af betalen) en toen dacht hij: Dat kan Twente 04 ook!

Helaas voor Joop z'n natte droom. FC Twente is geen topclub en deze bubbel was gedoemd tot barsten.

30 november 2015 om 18:02

Zo 65 miljoen is niet niks. Dure grap, die op deze manier nog duurder kan uitvallen. Waren die uitbreidingen echt nodig?

30 november 2015 om 18:10

Na de 1e uitbreiding zat het direct vol met een lange wachtlijst. De 2e kon, maar was volgens mij niet echt nodig.

30 november 2015 om 18:43

Met verslagen is weleens gerommeld toch? Ik denk dat er geen snars van klopt.

30 november 2015 om 19:14

Daar heb je gelijk in maar Joop was een kei in boekhoudkundige trucs natuurlijk.

30 november 2015 om 19:25

@hangover96

De laatste drie jaar is er per jaar een verlies van meer dan acht miljoen per jaar gemaakt. Dat bedrag minus de afgelostte schuld in dezelfde periode moet je dus optellen bij de schuld uit 2011/2012.

30 november 2015 om 21:16

Die bubbel heeft ons wel de titel, beker en de supercups. En spectaculaire wedstrijden gezien. Al moet ik zeggen, dat ik liever had gehad dat wij schuldenvrij zijn.

30 november 2015 om 23:37

Dat is een misverstand, de titel is behaald met goed beleid, er waren toen geen dramatische schulden. De spelers waren toen zeer goedkoop ingekocht door goede schouting.

De droom om daarna structureel om de titel te gaan spelen en tot de beste 32 teams van Europa te gaan behoren, dat heeft de bubbel veroorzaakt en dus de malaise.

Vind het zelf niet goed. Ik ben/was juist trots op dat Twente het stadion in eigen beheer heeft/had.

Als ik moet kiezen tussen failliet of stadion niet in eigen beheer, dan kies ik uiteraard toch het tweede.

30 november 2015 om 19:45

Met alle respect, maar toen Joop de vergelijking begon te trekken met Bayern en Dortmund met de populaire kreet 'Steine statt Beine' ging het al mis. De omgevingsfactoren rond deze clubs zijn met geen mogelijkheid te vergelijken met de situatie rond Twente. Klinkt in theorie allemaal grappig, naar totaal onhaalbaar. Zeker in zo'n kort tijdsbestek.

Heeft iemand een link naar een reconstructie van de beleidsproblemen rond FC Twente, mocht deze beschikbaar zijn? Ik zou graag eens alle feiten op een rij zien.

30 november 2015 om 17:52

Hier een recente samenvatting van het ad: http://m.ad.nl/ad/m/nl/1443/FC-Twente/article/detail/4194642/2015/11/25/De-teloorgang-van-FC-Twente-in-zeven-momenten.dhtml

Ik ben echter op zoek naar iets met meer diepgang en inzicht in bepaalde afspraken en constructies.

Het was te verwachten dat de gemeente Fc Twente ging helpen. Wel jammer dat Twente het stadion niet meer in eigen beheer heeft, maar op dit moment kan twente niet anders. Ik heb vandaag ook gelezen dat Wessels er over zit te twijfelen om Fc twente te helpen, mocht dat zo zijn dan kan twente er echt weer bovenop komen.

30 november 2015 om 18:59

Wessels is investeerder, geen financier. Hij laat nooi andere mensen met zijn geld stoeien als zij er zelf ook niet met een risico in zitten. Daarom legde hij die laatste 16 miljoen voor de luchthaven er ook niet bij. Hij wil medeverantwoordelijken. En gelijk heeft ie.

30 november 2015 om 19:14

Ik heb nooit begrepen wat clubs zelf met een stadion moeten. Alsof je niets kunt ondernemen door een stadion te huren. Je hebt toch ook geen eigen bedrijfspand nodig om te kunnen ondernemen?

30 november 2015 om 21:23

Als jij jouw hypotheek op je huis hebt afgelost. Kun je andere dingen doen. Ruimer leven. Zo was de intentie van Joop Munsterman ook, hij wou het stadion in een snel tempo aflossen. Waardoor de liquiditeit in gevaar kwam. Wat hij gewoon reel gebleven en het stadion in periode van 30 had afgelost. Dan waren de problemen niet zo groot geweest. Als nu. Twente betaalt nu 4 miljoen euro per jaar aflossing en dat word gereduceerd naar 2,5 miljoen plus 125 duizend euro voor onderhoud.

30 november 2015 om 21:32

Twente betaalt geen 4 miljoen, maar betaalt in de nieuwe situatie 4 miljoen minder.

Hoe vaak kan en moet een gemeente bijspringen zou je zeggen. Het zal voor Twente de enige oplossing zijn maar maatschappelijk kun je dit op een gegeven moment niet meer verantwoorden.

30 november 2015 om 17:56

Ik vind van wel. Het was volgens de gemeente een keus: tussen deze garantstelling of weg 17 miljoen euro aan belastinggeld. Dan is het makkelijk kiezen.

Niettemin ben ik met je eens dat het niet zou hoeven/moeten.

30 november 2015 om 19:34

Ik ben het niet met je eens, mocht Twente degraderen, dan is de gemeente dus 32 miljoen kwijt. Het is alsof je in een casino op verlies staat dus verdubbel je je inzet maar...

30 november 2015 om 20:35

Inderdaad, voorkomen dat je voor 17 miljoen het schip ingaat door er nog meer geld in te pompen

30 november 2015 om 21:26

Als Twente degradeert dan zijn zo goed als zeker failliet, dan is niet alleen de gemeente haar geld kwijt. Maar ook andere schuldeisers. Overzie daar de gevolgen daarvan. Mocht Twente onverhoopt degraderen, dan blijven we bestaan. doe de rekensom maar.

30 november 2015 om 22:09

Nee hoor, dan is het einde oefening. Twente ontvang momenteel meer dan zes miljoen uit de eredivisie rechten. Daarnaast vallen je inkomsten uit je seizoenskaarten en merchandizing ook zwaar terug plus de sponser inkomsten. Dat verlies kan in totaal zo oplopen naar ver boven de vijftien miljoen euro.

De kosten lopen echter wel gewoon door.spelers hebben salarissen op eredivisie niveau, je betaald nog je oude trainer, je hebt een duur stadion waarvoor je ineens miljoenen huur betaald. Plus de aflossingen op de geleende bedragen. Nee hoor, degraderen is einde oefening.

Belachelijk, wederom de belastingbetaler die voor het wanmanagement van Twente mag opdraven. Straf die club nou gewoon eens goed. Licentie innemen!!

30 november 2015 om 17:55

Ik betaal liever belasting voor Twente dan voor die bodemloze put genaamd Griekenland. Licentie innemen kun je vergeten, hoe graag je het ook wil.

30 november 2015 om 18:14

Hoezo. Als ik 1 week naar griekenland op vakantie ga breng ik er al meer levenstijd door dan in het fc twente stadion

30 november 2015 om 18:27

Tsja, meningen verschillen. Ik denk dat veel supporters van Twente daar een andere mening over hebben. Ik wil jouw reactie wel eens zien als jouw favoriete club in de problemen zit en de gemeente steunt die club. Volgens mij praat je dan ook wel anders

30 november 2015 om 19:33

Mijn club Feyenoord had ook een beetje financiële problemen, maar dat werd ook niet door de gemeente opgelost. Laat FC Twente gewoon z'n eigen rotzooi opruimen

30 november 2015 om 21:53

Tja, als we zo beginnen. Die dijken boeien me niet. Ik woon ver boven het Nap. Toch betaal ik ervoor.

1 december 2015 om 02:55

@markerazzi
Feyenoord heeft geen eigen stadion, maar zit al in een stadion met gemeenschapsgeld. Daar lagen de financiële problemen niet.
Dus dan had de gemeente geld moeten stoppen in de selectie. En dat mag dus niet.

1 december 2015 om 09:35

In Eindhoven kochten ze direct na de hulp van de gemeente Wijnaldum van Feyenoord voor ruim 5 miljoen?

30 november 2015 om 19:14

Dat klopt, tenzij Twente degradeert. Dan is de gemeente ineens 32 miljoen kwijt.

30 november 2015 om 19:36

Nee hoor, het wegvallen van de inkomsten uit de TV rechten kom je bij degradatie niet te boven. De begroting van de club is daar veel te hoog voor. Als Tente nu degradeerd, is dat een faillissement. Is ook beter in dat geval want dan kan Twente opnieuw beginnen zonder schuld.

30 november 2015 om 21:28

Ken de feiten speedy, als Twente failliet is. Dan kunnen ze niet terugkeren. Misschien als nieuwe vereniging te beginnen in de 5de klassen of misschien hoofdklasse. Maar fc Twente zal nooit meer bestaan.

1 december 2015 om 00:12

Als ze weer opnieuw beginnen als Fc Twente worden de schulden weer aan hun gelinkt . Moeten dus echt als iets nieuws starten dan.

Wij als Ajax steken jullie ook een helpende hand toe. 1 miljoen voor Ziyech.

30 november 2015 om 18:59

Haha denk het ook.
8 miljoen zeker misschien plus een speler.

30 november 2015 om 19:23

Boilesen?

30 november 2015 om 19:36

Het trieste is dat ik hen zelfs graag zie komen op moment. Gemiddelde speler van ons elftal werd vorig jaar nog 13e in de JL..

30 november 2015 om 20:56

Dan gaat is het wel heel slecht gesteld. Om eerlijk te zijn weet ik niet wie der nu linksback staat bij FC Twente.

1 december 2015 om 00:10

Normaal Schilder maar die is geblesseerd.
Tweede keus is van der Lely. Die doet het op links wel redelijk maar met het missen van Ter Avest staat hij op rechts en daar maakt hij er helemaal niks van. Nu staat Bijen op links die het centraal wel goed deed en op links bakt hij er niks van. haha

Yes de burger mag weer betalen voor wanbeleid. Wanneer ziet de regering nou in dat je moet stoppen om voetbalclubs en grote bedrijven geld toe te steken. Laat ze maar falliet gaan, dan heb je meteen een mooi voorbeeld voor de andere bedrijven en voetbalclubs.

Belachelijk, dit neigt gewoon naar staatsteun! De belastingbetaler betaald nu mee aan het wanbeleid dat jaren bij Twente gevoerd is.

30 november 2015 om 18:24

Zoek eens op: gemeente Groningen onderhoud Euroborg en kom van je hoge paard af.

30 november 2015 om 19:18

Klopt, maar ligt toch iets anders. A) gaat om een veel lager bedrag. B) FC Groningen moet ook het onderhoud zelf gaan uitvoeren. Maar dat ook dit een creatieve manier van herfinancieren is, geef ik graag toe.

30 november 2015 om 19:41

Daarentegen betaalt Twente 2,5mln aan huur en overigens ook (minimaal) 125.000€ voor onderhoud. Per jaar uiteraard. Dus dat weegt dan ook tegen elkaar op? Ik probeer het niet goed te praten, maar Twente zelf kan niet ander, de gemeente Enschede kiest hier uiteraard ook zelf voor.

30 november 2015 om 20:47

Totaal niet te vergelijken vriend. Groningen betaald daar gewoon dikke huur voor en vraagt niet om staatsteun wanneer het water hun aan de lippen staat. Twente doet dat nu wel.

30 november 2015 om 20:55

Goed punt, Twente kan zichzelf inderdaad beter failliet laten gaan, is erg goed voor de club en de omgeving.

30 november 2015 om 22:58

Heb je gelijk in Sam, maar het principe is hetzelfde. Dat zijn we met elkaar eens, niet?

1 december 2015 om 04:58

Wat zitten mensen nou te zeiken over staatssteun ed. Voetbal is consumentenvermaak nr 1 in Nederland met miljoenen bezoekers per jaar, hier mag hier en daar best wat staatssteun voor zijn zolang het draagvlak er is.

In het geval Twente denk ik dat ze zeker gestraft gaan worden voor het Doyen gebeuren, dus degradatie ligt wel erg op de loer en daarom is het wel een erg risico voor garantstelling Vd gemeente Enschede. Ik denk dan ook niet dat de raad hiermee in zal stemmen.

30 november 2015 om 18:26

En straks stadion weer terug kopen voor een euro zeker...

30 november 2015 om 20:21

Tuurlijk die investering proberen ze veilig te stellen echter ze verhogen wel hun risico naar 32 miljoen dat ze binnen acht maanden kunnen verliezen. Op dit moment lijkt me het risico van Twente onaanvaardbaar hoog, ze weten nog geeneens wat er in de contrten met Doyen staat en wat de gevolgen kunnen zijn. Verder staat Twente in de degradatie zone.

Schandalig dat de belastingbetaler hiervoor moet opdraaien! Dit soort constructies moeten we niet willen in Nederland!

Nu even serieus, als dit Twente kan redden dan moeten ze dit doen. Hierna wel een andere weg inslaan net als PSV deed.

30 november 2015 om 19:00

Haha ja jullie kunnen erover meepraten. Ik vind eigenlijk dat de gemeente in dit soort situaties wel bij mag springen, omdat een voetbalclub toch waarde heeft voor een groot deel van de stad. Maar goed, zo wordt wel weer wanbeleid beloond met staatssteun.

30 november 2015 om 19:30

Ajax is volgens mij de enige club met staatssteun. De arena is namelijk betaald met oa rijksgeld. Heel Nl heeft meebetaald aan het stadion van ajax.

30 november 2015 om 19:43

J.staatsen, dat stadion moet Ajax nog altijd gewoon huren...

30 november 2015 om 19:44

De Arena is niet van Ajax. Ajax huurt de Arena af voor voetbalwedstrijden, Verder wordt de Arena verhuurt aan de Knvb voor interlands en voor concerten zoals de toppers e.d. Hiermee is de Arena zo winstgevend dat de Amsterdam Arena het stadion nu voor 50 miljoen gaat verbouwen.

De financiering is met name gedaan door Ajax zelf, de founders waaronder Grolsch, Philips en anderen, de gemeente Amsterdam en de provincie. Er is maar een hele kleine rijksbijdrage geweest door het ministerie van VWS omdat ze daar graag de finale van het EK 2000 wilde spelen.

Overigens zijn er nu gesprekken tussen de gemeente en Ajax. Ajax heeft nu 13 procent van de aandelen en de gemeente heeft 48 procent. Ajax wil graag de aandelen overkopen.

30 november 2015 om 21:56

@JJ
En dat stadion dat ze huren zit dus rijksoverheids geld.
Ajax heeft trouwens ook een huurverlaging gekregen toen ze financiële problemen hadden.

30 november 2015 om 22:20

Daar zit nauwelijks rijksoverheidsgeld in, de founders, Ajax en de gemeente zijn de grote geldschieters. De Amsterdam Arena is zeer rendabel gebleken. Alleen Ajax betaald al meer dan 9 miljoen huur per jaar en dar komen alle andere evenmenten nog bij.

De gemeente heeft met de Arena het gehele gebied ontwikeld tot entertainment gebied met een mega bios, de Ziggo Dome, Heineken muziekhal, Endemol plus een meubelboulevard. En dat heeft de gemeente zeer veel geld opgeleverd.

30 november 2015 om 19:44

Bij ons gaat het dan ook nog eens om het stadion, niet alleen de grond eronder Maar alle gekheid op een stokje, Twente moet en voor de gemeente lijkt het ook een uitweg. Enschede heeft er niks aan als Twente op de fles gaat, noem 1 evenement in Enschede (en omstreken) dat 17 keer in het jaar tussen de 25.000 en 29.000 bezoekers trekt.

1 december 2015 om 01:09

.. ik snap de gemeente wel die hebben straks helemaal niks als Twente Failliet gaat maar goed ik vind ook dat Twente hard gestraft mag worden door de Knvb.. Hoge bomen vangen veel wind enzo.. Feyenoord heeft op de blaren mogen zitten dus Twente mag er van mij ook niet makkelijk vanaf komen maar ze hoeven van mij niet op te houden met bestaan dat gun ik ze ook niet ook al ben ik totaal niet pro Twente .. blijf het een kut club vinden

Krijgen we naar deze constructie dan ook een onderzoek en net zoveel commentaar als dat psv destijds kreeg?

30 november 2015 om 18:59

nee psv heeft de grond onder het stadion verkocht aan de gemeente .fc twente leent bij de bank waar de gemeente garant voor staat en betaald daar schuldeisers mee af zo ook doyen groep. maar fc twente is wel het stadion kwijt uit eigen beheer die valt dan onder een stichting daar moet fc twente dan 2.5 miljoen voor betalen per jaar + wat ik gelezen heb 125.000 perjaar voor onderhoud

30 november 2015 om 19:51

Ja natuurlijk zal ook hier onderzoek naar eventuele staatssteun gedaan worden. Dat is op zich toch ook logisch. Als Twente niet degradeerd, dan is een andere club zonder steun wellicht de klos.

1 december 2015 om 03:29

Wat is een andere club zonder steun? Roda die 600 duizend per jaar aan huur betaald voor het Parkstad stadion? De Graafschap heeft een strippenkaart voor gemeentelijke steun in Doetinchem.

Even rekenen.
een garantstelling van 35 miljoen Door de gemeente
De lening van 17 miljoen gaat terug naar de gemeente
kost fct 2,5 miljoen per jaar x30 jaar is 75 miljoen dit gaat terug naar de gemeente.
Dus gemeente investeert 18 miljoen en krijgt dit viervoudig terug.
hoezo belastingbetaler de dupe

30 november 2015 om 18:53

Jij snapt het.. hier hoeft de belastingbetaler helemaal niet de dupe van te zijn.

30 november 2015 om 18:57

Ik weet niet waar je de 2,5 miljoen vandaan haalt? En op hoeveel schat je het jaarlijkse onderhoud aan het stadion?

30 november 2015 om 19:01

Twente moet 2.5 betalen voor de huur en 125.000 voor het onderhoud. Hoe ze dit gaan doen is me een vraagteken aangezien Twente zelf altijd 4 miljoen exploitatiekosten had..
Daarnaast is deze bovenstaande berekening natuurlijk veelte snel door de bocht.

1 december 2015 om 01:00

@twent52

Helaas, het stadion gaat naar een stichting, aangezien de gemeente haar lening afbetaald krijgt, zullen voornamelijk de overige hypotheekverstrekkers afgelost worden vanuit de stichting.

De gemeente geeft een garantie af van 32 miljoen. Hiervoor ontvangt zij nauwelijks een tegenprestatie. Wellicht mag de gemeente het stadion na dertig jaar houden als tegenprestatie maar wat is de waarde van een 33 jaar oud matig onderhouden stadion?

Als alles de komende dertig jaar goed gaat, dan verliest de gemeente geen geld, Gaat er wel iets mis, dan is de gemeente haar 32 miljoen kwijt. De belastingbetaler is nu nog niet de dupe maar krijgt wel een enorm risico opgelegd.

Mooi. Hopelijk krijgen ze een dusdanige puntenaftrek dat ze volgend jaar starten in de juup. Kunnen ze vanuit die positie de boel weer op de rails krijgen.

Niet de mooiste oplossing, maar gemeente moet haast wel: het is of 17 miljoen weg of een kans maken dat het terugkomt. Daarnaast heeft fc Twente ook een maatschappelijke rol opgebouwd en is daarmee een belangrijke stimulans in de regio voor bijvoorbeeld kinders in slechte wijken.

Had het maar niet gehoeven. Zucht.

Zucht, lezen is voor sommigen echt heel moeilijk.

Edit: een kleine toevoeging. Het artikel is alles behalve compleet. Hier door is het voor de een een raadsel, terwijl het andere het wel begrijpt.

Dus alles waarvoor Joop alle risico's genomen heeft (binnen een paar jaar eeigenaar worden van het stadion en uit de exploitatie structureel aanhaken bij de top is nu over en uit. Jammer, maar Twente gaan we de eerste 10 jaar niet meer in de subtop tegenkomen. Wordt het nieuwe Roda, en Roda het oude Twente....

30 november 2015 om 20:16

hmm,zit wel wat in dat je hier stelt,het is natuurlijk ook een beetje de kwestie van wel of geen mazzel hebben he?
Hiermee denk ik weer terug aan verschillende fase's uit de geschiedenis van Twente,dat we spelers voor een habbekrats ophaalden,voor een dubbeltje op de eerste rang zaten,en hier en daar een paar jongens voor weinig huurden om het feest compleet te maken. ,aissatti,bakkal,stoch,janssen,perez,arnautovich e.v.a. opgeleid,gehuurd of gekocht.
Uiteraard is dit lijstje bij lange na niet compleet,het zijn slechts een paar voorbeelden.
Ik bid,dat het weer gaat gebeuren!

Ben er niet echt trots op. Het stadion in eigen beheer was vlgns mij een goede zaak geweest.vind het wrang dat mensen met een gewoon loon moeten betalen voor oa spelers die een veelvoud verdienen als hun
Maar ik denk dat Twente geen ander keus had.
Ik hoop wel dat dit de laatste keer is dat we zoiets meemaken.maar we zijn er nog niet. We zijn nog afhankelijk van de licentie commisie

Dit moet toch niet mogelijk zijn, de gemeente staat er zelf financieel ook niet zo top voor volgens mij.
Kan de landelijke belasting pot er indirect weer voor op draaien straks.

30 november 2015 om 19:02

Ik ben het helemaal met je eens hoor maar vind je mening vreemd voor iemand die uit Rotterdam komt. Hoe wilt Feyenoord de (ver)bouw van de Kuip financieren dan? Volgens mij zou de gemeente Rotterdam zelfs 300 miljoen betalen toen de eerste plannen bekend werden.

De risico's van de BVO komen nu grotendeels bij de gemeente te liggen. Dat is makkelijk ondernemen. Waarom moet een gemeente een stadion 'hebben'? En wie stelt de waarde van het stadion vast? Ik ben benieuwd wat accountant van de gemeente -BDO- hiervan vindt.

30 november 2015 om 19:16

Exact, een stadion heeft voor een gemeente generlei waarde, alleen als er een gezonde BVO in zit. Gaat Twente failliet dan zit de gemeente met een onverkoopbaar object.

1 december 2015 om 05:38

Een stadion voor een club is niet alleen maar nadelig voor een gemeente. Denk aan de middenstand en de sociale betekenis. Nu wordt er moeilijk gedaan over een stadion van een BVO maar kijk ook eens naar de gemeentelijke bouwwerken voor de TOP klasse. De gemeentes zien blijkbaar graag een voetbal club met veel toeschouwers. Om competitie vervalsing tussen Bvo's te voorkomen is gemeentelijke steun aan deze club's verboden, maar niet aan de onderkomens waarin ze spelen.
Over de hoogte van een investering en de risico's om het terug te verdienen kunnen we oeverloos discussiëren. Zie de gemeente Rotterdam met zo'n 300 miljoen investering voor een nieuwe super Kuip.

Jongs jullie klagen en zeuren maar lekker verder over belastingcenten..schuldvraag..of ze nou moeten of niet etc etc maar ik ben TROTS op m'n stadje dat ze hierin het voortouw nemen.

30 november 2015 om 19:02

En voor de azijnzeikers onder ons lees anders ff de gehele uitleg over het financieele plaatje van de wethouder en dan zal je een genuanceerde blik hebben over de kosten van de belastingbetaler..want onder de streep gaat dit de gemeente niets kosten. Maar goed daar zullen de meningen ook wel weer over verdeelt zijn hier onder de juristen ;-)

1 december 2015 om 01:05

Wederom, het gaat je niets kosten als het de komende decennia goed gaat. Gaat er iets mis, dan kost het je 32 miljoen euro als gemeente.

Je onderschat de risico's van profvoetbal met een matige selectie en weinig geld voor verbeteringen. De inkomsten zullen voorlopig behoorlijk blijven dalen dus wordt je elftal echt niet veel sterker. Eeen slecht jaar en je kan zo de degradatie zone in vallen.

1 december 2015 om 01:37

De gehele uitleg gelezen: check

Conclusie: Burger loopt nog steeds risico

Zal je een voorbeeld geven gemeente Heerenveen kocht een enorme lap grond aan de andere kant van de snelweg voor industrie boeren werden uitgekocht etc etc nu 15 jaar later is het weer landbouw grond en staat de gemeente onder curatele ook hier werd beweerd dat alles gedekt was met project ontwikkelaars etc

Mensen die in Heerenveen wonen hebben hun gemeentelijke belastingen als een malle zien stijgen door dit fiasco

Wel prettig om te horen voor alle inwoners van Enschede. Iedereen die daar namelijk zijn huis te koop heeft staan zal door de gemeente geholpen gaat worden als het allemaal te duur wordt. Want wat is Twente nu meer dan de inwoners van Enschede?

30 november 2015 om 20:25

Nee ik zie het anders, hij krijgt zijn huis aan de straatstenen niet kwijt. Gemeentd gaat deze mensen helpen door het huis te kopen, jij bent van je schuld af en zegt de huur op. Niet te vergelijken met de situatie van Twente, maar ik ga er vanuit dat de gemeente niet alleen veel geld stopt in een voetbalclub, maar ook in de vele mensen die hun huis niet kunnen verkopen.

Ondanks dat ik hoop dat Twente punten in mindering krijgt en zich nog herpakt en gewoon in de eredivisie blijft vind ik dit absoluut niet kunnen. Wederom dat Twente een helpende hand krijgt nadat er geen geld meer is. Zomaar even 32 miljoen geven als of het niets is maar ondertussen roepen dat er geen geld is en iedereen maar meer moet betalen kan gewoon echt niet. Ook al is het je club moet je hier sowieso niet blij mee zijn want nu ga je een grotere schuld opbouwen als je achter gaat lopen met de huur. 80 miljoen is niet zomaar even weggepoetst.

30 november 2015 om 19:27

Ja zomaar even 32 miljoen geven... toen ben ik maar opgehouden met lezen.

Ondertussen klinken er overal geruchten.
De gemeente wil helpen door garant te staan voor een lening.

Daarnaast heeft Fcttoday.nl uit betrouwbare bron vernomen dat er inderdaad iets gaande is, vanuit het bedrijf Volkerwessels is er namelijk na FC Twente - Willem II tot in de late uurtjes door gespeculeerd hoe het nu verder moet met de club…..

Ik wacht wel gewoon af wat het wordt.
Het gerucht over 100 miljoen van Dik Wessels die er gaat zou meteen alle problemen oplossen.

30 november 2015 om 19:43

Schijnt dat ze balsponsor willen zijn tegen de graafschap ;-).
Maar zonde gekheid..de geruchten over Wessels neem ik met een korreltje zout.

30 november 2015 om 20:59

@dr snuggels

een bal sponsor zou mooi zijn. De vorige bal is door Andersen meegenomen.

30 november 2015 om 19:57

Dick Wessels heeft geld verdiend door verstandige beslissingen te maken. Die gooit echt geen 100 miljoen in een bodemloze put als Twente. Tenzij ze bij Twente exact gaan doen wat hij verwacht, hij zal wel behoorlijk wat eisen stellen. Daarvoor moeten er mensen met egootjes aan de kant en dat kost tijd.....kww

30 november 2015 om 20:02

Ook wel een beetje mazzel gehad hoor met World Online. Zonder geluk vaart niemand wel.

30 november 2015 om 20:07

Haha, een ding is zeker: Wanneer Wessels iets te zeggen krijgt, zal er vooral zuunig an moeten worden gedaan. Wat dat betreft kan hij wellicht goed door 1 deur met saneerder Van den Belt.

30 november 2015 om 20:14

Inderdaad. Maar dat beseffen veel mooiboys en fantasten zich nog niet ;-)

1 december 2015 om 00:04

Met Wessels zal er niet meer met geld gegooid worden.
Iets wat dit Twente begon te doen na het kampioenschap.

Kijken naar de koopjes en de club gezond maken is het meest belangrijk en daar heb ik onder hem wel vertrouwen in.

Ik heb niks tegen FCT en tegen gemeentesteun maar in dit geval toch een beetje onverstandige beslissing denk ik.. de liquiditeit van FCT is zo slecht.. Burger betaald nu de schulden die een ander heeft gemaakt. Het is voor Twente fijn als ze er zo bovenop komen maar het is wel heel gemakkelijk. Maargoed, alles beter dan in de JL waar het nu op af stevent.

30 november 2015 om 19:52

Ik kan de plank volledig misslaan, maar van wat ik hieruit opmaak is dat de oorspronkelijke lening van 17mil omgezet is naar het garant staan voor een lening van 32mil. Dat betekent dat Twente zelf 32mil leent bij een bank, en uitsluitend in het geval van een faillissement de gemeente de restschuld moet ophoesten. Er vanuitgaande dat Twente niet failliet is binnen enkele jaren, moet de club al een stuk afgelost hebben.

Daarnaast krijgt de gemeente nu ook inkomsten uit het stadion, denk hierbij aan de versnaperingen, 2.5mil per jaar aan huur en bijvoorbeeld ook de huur van de kantoorpanden in het stadion gevestigd. Twente zelf hoest ook nog eens geld op voor het onderhoud (schamele 125.000€ per jaargang).

Al met al op de lange termijn rendabel en het kost de gemeente geen cent zolang FCT niet failliet gaat. Gaat de club onderuit, tja dan zit de gemeente met een zo goed als waardeloos stadion en de aflossing van de restschuld. Investeren = risico

1 december 2015 om 02:13

@Tukkertje. Je zit gedeeltelijk mis. Twente kan nl niet lenen bij een bank. Banken lenen niet een bvo's. Twente gaat dus gewoon verder zoals nu met het plan met saneren enzo en bespaart op de kosten door stadion huur ipv hypotheek. Maar als er later alsnog een mol blijkt te zijn of er komt weer wat bovendrijven en die kans is aanwezig dan kunnen er problemen ontstaan en kan de gemeente flink de mist in gaan. Daarbij; je zegt het al investeren is risico als het verkeerd loopt is het geld weg. Gokken met belastinggeld moet je niet willen als gemeente zijnde. Zeker niet als je al jaren moet bezuinigen. Gem Enschede heeft zelf erg weinig geld en overal wordt op bezuinigd, zelfs gras wordt minder gemaaid. Maar dan wel voor 32 mil garant staan?

1 december 2015 om 02:23

@Tukkertje.. Voorbeeld: Go Ahead Eagles heeft een tijd geleden 6 miljoen geleend van de gemeente. Niet een garantstelling maar een lening. Reden; banken wilden niet lenen, allen om dezelfde reden; Bvo's wordt niet aan geleend ivm risico's.

30 november 2015 om 19:58

Niekje,als ik geld van jou tegoed heb,bijvoorbeeld,en je zit effe krap,kan ik je failliet laten verklaren,en kan ik fluiten naar m'n centen.
Dus dan tref ik liever een regeling met jou,bijvoorbeeld ik krijg jouw playstation als onderpand,en die krijg je weer terug als jij mij hebt terug betaald.
Natuurlijk een simpele vergelijking,maar zo begreep ik het uit de bericht geving van dagblad Tc Tubantia.nl.
De belastingbetaler(jij en ik dus) staat hier volledig buiten.
Gemeente Enschede staat financieel er slecht voor,met giften in die richting komen ze niet weg t.o.v. de burger.

1 december 2015 om 02:16

@Alto. Belastingbetaler staat er niet buiten. Dit is niet alleen even een onderpand. In ruil voor onderpand kan Twente nog 32 mil schuld maken en draait de gemeente daar voor op even heel zwart wit gezegd. Uiteraard hoeft het zon vaart niet te lopen maar indd gem enschede staat er financieel beroerd voor hoe kan je dan dit risico nemen?

Eenzelfde soort deal als destijds met PSV is gemaakt toen de grond verkocht werd. Alleen speelt de crisis nu minder mee.
Toch blijft het ietwat oneerlijk gezien niet alle clubs op steun van de gemeente kunnen rekenen. Echter feitelijk verkoopt Twente gewoon. Maar omdat de gemeente zonder Twente niets kan met dit stadion is het toch wel ietwat vreemd. De gemeente Eindhoven probeerde bijvoorbeeld al jaren de grond van PSV te kopen. Iets waar de gemeente ook wat aan heeft gezien de locatie in Eindhoven. Dus ook zonder PSV is het voor Eindhoven een interessante deal. Echter vraag ik me af wat de gemeente Enschede aan het stadion heeft zonder FC Twente?

30 november 2015 om 19:58

Je kan het ook anders bekijken. Gemeente Eindhoven betaalt tegen de 50mil voor een paar hectare grond die ze bij een failliet PSV ook (veel goedkoper) zouden kunnen kopen. Enschede koopt een compleet stadion door alleen maar garant te staan voor een lening van 32mil.

Overigens ben ik het wel met je eens verder, probeer alleen even advocaat van de duivel te spelen door m'n Twente-bril gemaakt van Grolsch Beugels

30 november 2015 om 20:15

Het risico profiel van Twent is wel een stuk groter dan dat van Psv. Sowieso weet je niet wat er uit de Doyen onderzoeken komt en wat de Knvb / Uefa / Fifa ermee gaan doen. Verder staat Twente in de degradatie zone, als ze degraderen zijn ze failliet en is de gemeente direct 32 miljoen garantstelling kwijt.

30 november 2015 om 20:28

Daarom zei ik ook dat ik het met hem eens ben

30 november 2015 om 20:35

Helemaal eens Speedy. De kans dat Twente binnen een paar jaar niet meer in deze vorm bestaat acht ik reëel (danwel door degradatie, danwel door licentieperikelen). Dat kost de gemeente zeker een vermogen. Indien Twente een doorstart maakt in de (pakembeet) 5e klasse (net als RBC) kunnen ze die 2,5 miljoen ook niet betalen.

1 december 2015 om 06:27

Het maakt niet uit wat voor club je opstart. Je moet onderaan beginnen en je naar boven werken. Denk jij werkelijk dat als Twente dit jaar degradeert naar de JL, ze failliet raken en door de KNVB teruggeplaatst worden in de JL? Dan zouden al die clubs in financiële problemen dat toch doen? Lekker makkelijk.
Nee kerel, gewoon onderaan, 5e klasse.

Verkapte staatssteun en ik ben er principieel op tegen, ook al ben ik Twente supporter. Aan de andere kant: de gemeente Enschede kan Fctwente niet failliet laten gaan, ze hebben de lening voor het stadion verstrekt en hebben er helemaal niets aan mocht Twente failliet gaan. Wat moet je met een stadion als onderpand, zoveel is de grond daar ook niet waard.

Minst slechte scenario voor de gemeente dus op deze manier.

30 november 2015 om 20:16

Wat dacht je van je verlies nemen en een doorstart van Twente in de JL maar dan schuldenvrij? Nu loopt de gemeente het risico dat haar verlies in acht maanden verdubbeld.

30 november 2015 om 20:37

Doorstart in de JL zal niet gaan. Nieuwe club start onderin de amateurklasse, zie RBC.

1 december 2015 om 04:42

Zal dat ook zo zijn in de nieuwe voetbal piramide? De belofte teams van de verschillende Bvo's komen straks in alle lagen voor.

30 november 2015 om 20:44

Waarom kan de gemeente Enschede FC Twente niet failliet laten gaan ? De lening afschrijven en je bent ervan af. Nu verliezen ze nog meer bij een faillissement, wanneer de licentiecommissie de licentie intrekt of wanneer FC Twente degradeert en daarna alsnog omvalt dan zijn ze een veelvoud van die lening kwijt.

Het is feitelijk een soort uitstel van executie voor de gemeente, maar als de afrekening alsnog plaats vindt dan sta je als gemeente helemaal met een groot verlies.

Het zou bijzonder spijtig zijn als FC Twente verloren ging, maar misschien is het wel het moment om eens schoonschip te maken. Als clubs als Roda JC, FC Twente en NAC eens omver zouden vallen zou het heel snel afgelopen zijn met het mismanagement in Nederland.

De volgend RvC bedenkt zich wel als er een luchtfietser aankomt met plannen om van de lokale FC een echte toplcub te maken. En reken maar dat supporters dan heel wat kritischer zijn wanneer bestuurders met verklaringen komen voor slechte financiële resultaten. Tijd dat iedereen in Nederland weer pas op de plaats maakt.

30 november 2015 om 21:39

@adzevedo
Uiteraard kunnen ze Twente failliet laten gaan, alleen zou het afschrijven van de lening wel een hard gelach zijn. Vergeet niet dat deze constructie in eerste instantie geen extra geld kost, de gemeente staat immers garant. Hoe dan ook: de volksvertegenwoordigers van Enschede zullen wel niet helemaal op het achterhoofd gevallen zijn en ik hoop dat deze personen geen onverantwoorde risico's nemen.

1 december 2015 om 01:48

Correct, maar je weet zelf dat bij degradatie de miljoenen tv inkomsten verdwijnen en de club ten dode is opgeschreven. Nou staat FC Twente onder de streep voor de nacompetitie en hangt bovendien een sanctie boven het hoofd vanwege de Doyen-affaire. Wanneer de proflicentie wordt afgepakt is het sowieso einde oefening voor de club, maar ook maatregelen die degradatie kunnen veroorzaken (puntenaftrek) zijn aan de orde. En uiteraard kan de Uefa/fifa de club veroordelen tot uitsluiting van de transfermarkt.

Op de korte termijn ongetwijfeld prettig, daarmee schuiven ze de problemen in ieder geval even op. Maar mocht het zo lopen dat FC Twente daadwerkelijk omvalt is het probleem in omvang twee keer zo groot.

1 december 2015 om 02:20

@RaulDuke. Die mensen zijn dus wel op hun achterhoofd gevallen. Staan voor 32 mil garant maar gem Enschede staat er zelf heel slecht voor. Moeten extreem bezuinigen ivm heel hoge schulden. Hadden zelfs te weinig geld om bijstand te kunnen betalen. Is een van de slechtste gemeentes qua liquiditeit.

Misschien komt de gemeente nu wel met Tuckerville 2.0. Ook zo'n triomfantelijk gebracht initiatief waar dik geld bij moest en uit pesterij de naam Grolsch Veste aanvankelijk plaats moest maken voor 'FC Twente-stadion.' Net als die interessantdoenerij met internationale samenwerkingsverbanden, voetbalschool, tweede stadion in Hengelo etc. Man man, wat hebben mensen zich toch zand in de ogen laten strooien.

Ben altijd niet eens met zulke leningen. Nog niet zo lang gelden zat Joop met droge ogen te vertellen hoe gezond Twente was en met een nog grotere trots te vertellen het stadion is van Twente. Sorry voor de fans maar het kan niet zo zijn dat twente geholpen gaat worden. En oma op de hoek krijgt geen beugels in de badkamer omdat de gemeente dit niet vergoed ivm kosten besparing. Twente heeft zelf een te grote broek aangetrokken. Als Feyenoord fan heb ik ook jaren moeten bloeden met de 10-0 als absolute dieptepunt!
Het ergste is dat het stadion nu dan in een stichting wordt gestopt. Over een aantal jaren komt de gemeente zelf in financiële problemen en drukt het stadion te veel op de begroting. Dan bellen ze Twente en die kunnen het voor een symbolisch bedrag het stadion overnemen. Dus de burger wordt 2x gepakt met belastinggeld.

30 november 2015 om 21:44

Zonder de vrienden van feyenoord, had jouw club ook niet bestaan. De gemeente geeft geen rooie cent aan de club. De gemeente krijgt bij een faillissement niks en gaat voor 17 miljoen het schip. Wie is dan de dupe, toch ook de belastingbetaler. En oma op de hoek. Nu gaat de club huur voor het stadion betalen. plus een bedrag aan onderhoudskosten. En over joop daar hebben wij supporters jaren in geloofd. Ook ik, we waren toch een gezonde club die in categorie 3 van de Knvb zaten. Iedereen gunde ons de titel zelf jullie feyenoorders. Maar dat de beste man, na die titels megalomane trekjes begon te krijgen. Dat hadden wij ook niet voorzien. In de raad van commissarissen zaten en zitten miljonairs. Mannen die met zakendoen hun vermogen hadden verdiend. Dus je mag verwachten dat ze hun toezichthoudende taken zouden uitvoeren. Dat hebben ze niet gedaan. Bij vi begin van het jaar verkondigen dat alles goed zou komen, Twente was klaar voor de toekomst. Hoe anders is het nu. Al die prijzen kunnen mij gestolen worden, als ik daar een gezonde club voor terug krijg.

Doodzonde dat de zoveelste gemeente in Nederland zich voor het karretje laat spannen. Ze lenen een keer wat uit, vervolgens lenen ze extra uit omdat ze bang zijn dat bij een faillissement de lening is verdwenen en ze politieke consequenties krijgen van de lokale fans. En voor je het weet ben je weer vele miljoenen kwijt als gemeente, terwijl de voedselbank van Enschede - Haaksbergen zo'n 1400 mensen van eerste levensbehoefte voorziet.

Ik gun het FC Twente supporters niet dat de club verdwijnt, maar we zijn wat mij betreft op een punt gekomen waarop de maat inmiddels al ver overschreden is. Het is tijd om deze inzet van gemeenschapsgeld te stoppen, per direct. Clubs zijn zelfstandige bedrijven die zelf verantwoordelijk zijn voor de financiën. Maken ze er een zooitje van ? dan zal de club dus moeten bloeden, hoe vreselijk dat ook is.

Misschien zou eerst een club als FC Twente moeten omvallen voordat de Nederlandse clubs zich gaan beseffen dat het afgelopen moet zijn met het piramide spel waar uiteindelijk de belastingbetaler voor moet opdraaien. Vanaf volgend seizoen zou er een promotie / degradatie regeling zijn tussen het profvoetbal en het amateurvoetbal. Dat betekend dat lege plekken opgevuld kunnen worden en dat betekend dat clubs bij een doorstart keurig in de 6de klasse starten.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil FC Twente en alle andere clubs graag behouden. Maar de lokale FC redden is geen overheidstaak, het moet ophouden en wel zo snel mogelijk. Alle bestaande situaties van gemeente afhankelijkheid zouden beëindigt moeten worden, waarvoor clubs een plan van aanpak moeten indienen. Geen nieuwe reddingsconstructies meer en binnen een paar jaar hebben de clubs het allemaal geleerd. Wanneer ze onverstandig financieel beleid voeren vallen ze om, en dat zal dan ongetwijfeld een paar keer gaan voorkomen. Maar het is net als leren lopen, dat leer je met vallen en opstaan.

30 november 2015 om 20:42

Het is allemaal veel erger geworden na het Bosman-arrest en de Europese opheffing van de buitenlanderregeling. Toen zijn Nederlandse clubs in een enorme wedloop beland die niet meer vol te houden is. Laat ze in het buitenland gek worden en trek als Nederland je eigen plan. Ook voor de spelers, meer 'take it or leave it' beleid.

30 november 2015 om 21:18

Klopt inderdaad, na het Bosman-arrest brak vervolgens een soort koehandel in spelers uit. Plotseling konden spelers als Babel en Drenthe voor 15 miljoen euro weg. En wat deden de clubs met het geld ? Ze gaven het net zo makkelijk uit en plotseling kon je miljonair worden door bij NAC of Roda JC te spelen.

Van onze topclubs tot de kleine clubs in de Jupiler League, ze maakten er bijna zonder uitzondering allemaal een zooitje van. Ajax werd gered door het CL voetbal, Feyenoord verviel tot jaren in de subtop en PSV werd geholpen door de gemeente.

Toch zijn er clubs die hun lessen wel geleerd hebben, maar clubs als Roda JC en NEC gokte vorig jaar vrolijk op een rechtstreeks terugkeer in de Eredivisie terwijl ze in categorie 3 zaten. Sommige clubs zijn zeer hardleers, het is tijd dat er een keiharde aanpak komt. Namelijk je bent als bestuur verantwoordelijk voor het voortbestaan van je club met je financieel beleid. Valt de club om ? Eigen schuld, dikke bult. Probeer maar een doorstart in de 6de klasse van de amateurs te regelen zoals Rbc. We moeten stoppen met het gemeente infuus om clubs instant te houden.

30 november 2015 om 21:49

Dan zouden heel veel clubs omvallen en kunnen de traditionele top drie elke week tegen elkaar spelen voor de titel. Ik zie in het plan geen rooie cent naar de club gaan. Jij wel.

1 december 2015 om 01:10

Als clubs naar hun stand gaan leven zou er geen enkele club om hoeven te vallen. Ze moeten in Nijmegen, Utrecht of Groningen bijvoorbeeld gewoon niet begroten op Europees voetbal. Dat behalen die clubs slechts zeen incidenteel en is qua potentie ook niet normaal.

Als FC Twente niet geprobeerd had structurele aansluiting te zoeken bij de Nederlandse top zouden ze nu waarschijnlijk in de top 5 staan met geweldige financiële cijfers. Helaas besefte men in Enschede niet daar er in Nederland geen plaats is voor een extra topclub en dat FC Twente niet instaat is qua potentie om te concurreren met PSV of Feyenoord.

En dat gebeurd op kleine schaal ook, in Kerkrade waren ze zelfs tijdens het verblijf in de Jupiler League over 1x per 5 jaar Europees voetbal aan het praten. Hoe vreselijk blind kun je zijn, een provincie club als Roda JC heeft minimaal een club of 8 puur op basis van potentie voor zich te laten, zonder naar de huidige situatie te kijken. Er zijn in Nederland 3 traditionele topclubs die structureel kunnen begroten op Europees voetbal en prijzen mogen verwachten over een periode van 5 jaar.

Overigens zie ik op korte termijn geen cent naar de club gaan, maar je weet hoe dit soort constructies werken. Voor je het weet moet de huur tijdelijk verlaagd worden, wordt gevraagd om onderhoudskosten te delen en weer later wordt de tijdelijke huurverlaging structureel en wordt de rest omgezet in een lening. Een lening die daarna weer ergens kwijtgescholden gaat worden. Om nog even te zwijgen over de gevolgen voor de gemeentelijke huishouding. Die garantstelling zorgt ervoor dat de gemeente minder makkelijk geld leent en eventueel reserveringen moet doen voor als Twente toch in de problemen komt. Allemaal geld wat aan armoede bestrijding, zorg, onderwijs of infrastructuur had kunnen gaan.

1.400 mensen in de regio Enschede zijn voor eerste levensbehoefte afhankelijk van de voedselbank!! En dan lopen sommige hier te verkondigen dat het een volkomen terechte beslissing is dat de gemeente bereid is garant te staan miljoenen voor lokale FC. Leg dat die mensen maar eens uit, die hebben geen rooie cent en moeten echt in leven gehouden worden. Daarbij is het verdwijnen van Twente uit het profvoetbal geen enkel leed.

Voor iedereen die zomaar wat roept en vindt:

Twente is nagenoeg failliet! Gaan ze failliet dan kan de gemeente een lening a 17 miljoen afboeken, lees; nooit terugbetaald krijgen!

Nu krijgen ze dat geld in 1x terug en krijgen jaarlijks huur en onderhoud van twente betaald.
Net zo lang tot de plooien glad gestreken zijn.
De burger alsmede de club hebben hier baat bij uiteraard!

Forza Twente!!!

30 november 2015 om 20:55

Dat valt natuurlijk te bezien. Ook deze nieuwe situatie is een blok aan het been voor de gemeente. En ze staan garant voor nog meer miljoenen. Dus bij een eventueel faillissement kost het je nog meer miljoenen. En je zit met een onverkoopbaar voetbalstadion. Tel uit je winst.

30 november 2015 om 23:47

Lening (gemeente aan Twente) van 17 miljoen wordt veranderd in een garant aan de bank voor 32 miljoen. Twente moet die 17 miljoen terug betalen en dan zou de gemeente nog maar 15 miljoen mislopen mocht Twente kapot gaan. Of ik zie het helemaal verkeerd of de gemeente gaat er op vooruit. Ze vangen dan ook nog de huur.

30 november 2015 om 20:56

De gemeente staat garant voor de lening....dua als twemte falliet gaat zijn ze het dubbele kwijt slimmerik

30 november 2015 om 23:49

Is de gemeente niet minder kwijt?
Van 32 miljoen krijgen ze wel meteen 17 miljoen terug.
Dan lopen ze dus maar 15 miljoen risico in plaats van die 17 miljoen.

1 december 2015 om 01:30

Nee het zit zo :

De gemeente laat FC Twente 32 miljoen lenen en is verantwoordelijk voor 32 miljoen wanneer FC Twente omvalt. Ze hadden 17 miljoen schuld en staan garant voor 32 miljoen. 32 + 17 = 49 miljoen verlies wanneer FC Twente zou omvallen.

Van die 32 miljoen gebruikt FC Twente er 17 om de oude lening af te lossen. 49 - 17 = 32 miljoen wanneer FC Twente omvalt.

Schuld aan de gemeente ? 0 euro, schuld aan de bank wanneer FC Twente die lening niet kan betalen en omvalt : 32 miljoen euro.

Hoe lang FC Twente erover zal doen om die lening van 32 miljoen terug te betalen en hoe lang de gemeente het risico loopt ? behoorlijk lang, aangezien de schuldenberg bij FC Twente gigantisch is.

30 november 2015 om 21:26

@tommy_fct

Inderdaad, en dat is de schuld van FC Twente zelf dat ze bijna failliet zijn. Daar hoeven we geen enkele vorm van medelijden mee te hebben, FC Twente heeft zich gebrand en zou de gevolgen daarvan moeten ondervinden. Ook al betekend dat een faillissement en een doorstart bij de amateurs, zo hard zou het moeten zijn. We moeten ophouden met die verkapte staatssteun wanneer clubs in de problemen zitten.

Nu staan ze garant voor 32 miljoen dus als FC Twente omvalt zijn ze dubbel zo hard gepakt. De plooien gaan niet glad gestreken worden, die kans is bijzonder klein. De kans dat FC Twente via een omweg alsnog omvalt is vele malen groter. Zelfs als FC Twente blijft bestaan kun je al raden hoe dit gaat. Huurverlagingen zullen volgen, kwijtscheldingen volgen en aan het einde van de rit het avontuur natuurlijk handen vol geld gekost.

Ga jij de 1400 mensen in Enschede en omstreken die hun eerste levensmiddelen via de voedselbank krijgen maar feliciteren dat ze hier baat bij hebben. Maar om die situatie te verbeteren heeft de gemeente geen geld, de lokale FC moet geholpen worden. Het is ronduit een schande!

30 november 2015 om 21:57

Waarom de vergelijking met de voedselbank steeds. Die mensen krijgen nog steeds hun pakket. Ook valt de club om en ze krijgen heus niks meer in hun pakket.

30 november 2015 om 22:24

Dat is niet waar, Enschede kon het verleden jaar al niet meer bolwerken en moest de rijksoverheid om een extra bijdrage vragen om het hoofd boven water te houden. Een direct verlies van 32 miljoen zullen de burgers van de stad echt gaan merken, in dat geval zal Enschede ergens behoorlijk moeten gaan bezuinigen.

1 december 2015 om 01:18

@sas32

Omdat dat wel een wezenlijke taak van de overheid is, een verzorgingsstaat bieden waarin iedereen een menswaardig bestaan heeft. Het reden van de lokale profclub, wat gewoon een bedrijf is en zelf verantwoordelijk voor zijn financiële problemen, hoort daar absoluut niet bij.

Dat vind ik onbegrijpelijk en zelfs schandelijk.

Al dat geklaag over twente is dikke onzin en overdreven. Je vergeet zeker dat PSV de hertgang heeft gekregen van de gemeente met overheidsgeld waar alle Nederlanders belasting voor betalen. Als het bij de een mag kan het bij de ander ook. Dus hou in hemels maal op met dat zoutloze en onzinnig gekwaak in de ruimte. Daar erger ik mij aan en niet aan de goede daad van de gemeente Enschede om een club weer gezond te krijgen. Eigenlijk zouden de groot verdieners van tv geld hun deel moeten afstaan om een club sportief te helpen. Das een feit!

30 november 2015 om 23:10

Enig nuance kan hier geen kwaad. Ten eerste behoorde Twente al jaren tot de absolute grootverdieners qua TV gelden in Nederland. Pas verleden jaar werden ze bijgehaald door Feyenoord. Maar ook nu nog nemen ze met zes komma nog iets miljoen euro nog de vierde plek in op de grootverdieners lijst. Als Twente nu eerlijk moet gaan delen met de minder bedeelde clubs, worden de zorgen nog veel groter.

Het tweede verschil is dat PSV een veel kleiner risico profiel heeft dan Twente momenteel. Hoe je het ook draait of keert, dit jaar is er een reeel degradatie gevaar. En bij degradatie komt de gemeente direct in het nauw en kan ze voor 32 miljoen het schip in gaan.

Ten derde weten we niet wat er straks uit het onderzoek met Doyen komt. We hebben nog geen idee hoe de Uefa en Fifa daarop gaan reageren en wat de consequenties zullen zijn.

Tot slot, bij PSV ligt het heel anders. Die kunnen de lening die de gemeente voor hun heeft afgesloten makkelijk betalen. Ook heeft het onderpand veel meer waarde omdat de grond daar veel meer geld waard is terwijl de gemeente Enschede nauwelijks onderpand zal krijgen want het stadion is al onderpand van de hypotheek verstrekkers.

Karma, zo veel zeiken over Vitesse, Psv, Feyenoord etc, voor het kampioenschap waren ze al zogoed als falliet. Heb me ff verdiept in twente en historie. En nu voor de 2e keer word de broek omhoog gehouden. Jaren goed beleid gevormt tot ze net als carel aalbers en onze georgische vriend teveel inkomsten zagen en de toekomst zagen en zaten op een roze wolk. Hoop dat ze behouden kunnen worden en niet degraderen. Heracles doet het wat dat betreft wel goed. !!!! Succes supporters van Twente

Uitgaand van het ergste scenario gaat de gemeente hier op vooruit.
In plaats van 17 miljoen te verliezen aan Twente verliest het 15 miljoen aan een bank.
Dus de Gemeente gaat er in dat opzicht op vooruit. Gaat Twente niet failliet dan moet het net zo lang wachten tot die 32 miljoen is afbetaald door Twente. Het is inderdaad een verlies maar een minder verlies dan wat ze anders leiden.

1 december 2015 om 00:21

Nou nee, als Twente dit jaar degradeert of wanneer er forse straffen uitgedeeld worden door Knvb / Uefa / Fifa n.a.v. het gedoe met Doyen, kan Twente in 2016 ten onder gaan en dan schiet de gemeente er direct 32 miljoen euro bij in.

En niet alleen 2016 is een risico jaar, de komende tien jaar blijft er gewoon een risico bestaan. Twente krijgt gewoon veel minder geld te besteden, alleen al de tv gelden zullen zeker halveren.

En laten we eerlijk zijn, wie dacht dat NAC zou degraderen, of Sparta, of Roda JC of VVV met hun nieuwe stadion et cetera. Uiteindelijk zal je voorlopig elk jaar in het rechter rijtje spelen met een reeel risico dat je in een minder seizoen zomaar in de degradatie zone terecht komt.

1 december 2015 om 00:39

Op het moment zouden ze 17 miljoen verliezen.
Mocht deze deal door gaan "betalen" 32 miljoen maar krijgen ook meteen 17 miljoen terug. In dit opzicht verliezen ze dus maar 15 miljoen.

1 december 2015 om 00:45

Nee sorry, je hebt het niet begrepen. Ja ze krijgen hun huidige lening van 17 miljoen terug echter ze geven een garantie af van 32 miljoen. Als het misgaat, is Enschede dus 32 miljoen kwijt en niet slechts 15 miljoen.

Als het nu misgaat is de gemeente overigens niet direct 17 miljoen kwijt, het is afhankelijk van de bezittingen die verkocht gaan worden hoeveel men daadwerkelijk verliest.

dit is gewoon precies dezelfde constructie als bij fcutrecht is toegepast en dat koste de gemeente uiteindelijk ruim 25 miljoen euro plus 6 miljoen aan de rabobank die nu het stadion beheerd

Was het niet beter geweest om eerst maar eens de verantwoordelijken persoonlijk aan te spreken? Steld dat het toch nog misgaat wie is dan de dupe van het financiele verlies??? De ouderen en hulpbehoevenden in die gemeente???

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren