Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ajax bedankte in de zomer voor komst Finnbogason’

Laatste update:

Ajax heeft volgens Voetbal International in de zomer de mogelijkheid voorbij laten gaan om Alfred Finnbogason aan te trekken. In Amsterdam was men van mening dat de 26-jarige spits voetballend gezien niet goed genoeg was voor Ajax en daarom ondernam de club geen actie. Finnbogason werd in de hoofdstad aangeboden na een erg teleurstellend debuutseizoen in Spanje.

/

Real Sociedad haalde Finnbogason vorig jaar zomer voor een som tussen de 7,5 en 10 miljoen euro op bij sc Heerenveen, waar hij zich uitermate trefzeker toonde. De 53 goals in 62 wedstrijden waren echter geen voorbode voor een succesverhaal in Baskenland: Finnbogason kwam in het shirt van los Txuri-Urdin tot welgeteld 2 doelpunten in 25 competitiewedstrijden.

Gezien het vierjarige contract van de spits in Sociedad zochten de club en Finnbogason naar een oplossing. Ajax was echter niet bereid om de deur open te zetten voor de voormalig topscorer van de Eredivisie en huurde Yaya Sanogo van Arsenal. Olympiacos hapte wel toe en huurde Finnbogason voor het seizoen 2015/16. In Griekenland gaat het hem ook nog niet voor de wind: de IJslander begon in de competitie pas eenmaal in de basis en viel drie keer in. Hij maakte wel een belangrijk doelpunt in de Champions League tegen Arsenal, in de wedstrijd in Londen die verrassend met 2-3 gewonnen werd.

Was Alfred Finnbogason een zinvolle aanwinst geweest voor Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tsja, dat is het verschil tussen PSV en Ajax. Bij psv kijken ze naar kwaliteit en bij Ajax naar leeftijd.

28 oktober 2015 om 12:51

Rare conclusie uit dit verhaal. Finbogasson heeft juist niet de kwaliteiten om voetballend mee te kunnen functioneren.

28 oktober 2015 om 12:58

Sanogo staat nou ook niet bepaald bekend om zijn voetballende kwaliteiten. Werd vorig jaar naar Palace gehaald omdat hij 'chaos' kon creëren en niet omdat hij zo goed kon voetballen.

28 oktober 2015 om 13:05

Sanogo is gehaald als pinchhitter/breekijzer om in geval dat de wedstrijd daar om vraagt fysiek en door de lucht iets te forceren. Niet echt het type zoals je Finnbogason zou omschrijven.

28 oktober 2015 om 13:05

En die kwaliteiten bezit Finnboganson ook niet.

28 oktober 2015 om 13:05

Cfcrotterdam

Klopt, Sanogo is inderdaad met het idee gehaald om als stormram achter Milik te functioneren, niet dat het tot nu toe er heel erg uit komt (ook al zag je bij Twente wel effect). Maar die kwaliteiten heeft Finbogasson toch ook niet?

Finbogasson is een type Milik, misschien voetballend zelfs nog iets slechter en scorend iets beter. Een type speler dat heel erg veel moeite heeft in het Ajax systeem, zoals de laatste jaren wel hebben uitgewezen.

28 oktober 2015 om 13:15

Dat is naar mijn idee het hele mankement aan Ajax, "het systeem". Allemaal leuk en aardig dat de jeugd dan makkelijker ingepast kan worden. Maar ik denk niet dat de baten opwegen tegen de lasten.

Kwaliteit moet je toch veelal kopen, dat zie je vrijwel iedere topclub. Uit al die "aangekochte toppers" die het elftal moeten dragen, haar je hiermee niet het maximale rendement. Daarnaast moet je waarschijnlijk ook buitenkansjes laten kiezen omdat ze niet binnen het systeem zullen functioneren. En daarnaast worden vaak de grootste talenten al jong weggekaapt, waardoor je zoals ik net al zei: aangekochte spelers nodig hebt om het team te dragen / hoger niveau te brengen.

28 oktober 2015 om 13:17

Finnbogason is voetballend inderdaad niet beter dan Milik. Hij doet nauwelijks mee in het combinatiespel en staat ouderwets balletjes af te wachten. Daarnaast is hij fysiek kleiner en ieler dan de Pool.

28 oktober 2015 om 13:18

Volgens mij voldeed jullie beste spits van de afgelopen 10 jaar, klaasje Huntelaar, ook niet aan de eisen van de zogenaamde Ajax spits. Miss moet men in Amsterdam eens van het achterlijke idee afstappen dat een Ajax spits alles moet kunnen want die hebben we sinds kluivert niet meer gezien volgens mij.

Ik denk dat dit een gemiste kans is en dat ze met dunnigheid wel een spits hadden kunnen hebben die er zo 20 in legt.

28 oktober 2015 om 13:27

snizzle

Dat is een andere discussie. Maar als er van het systeem afgestapt zou worden was de komst van Finbogasson nog steeds niet nodig. De manier waarop Finbogasson de spitspositie invult, dat kan Milik net zo goed.

28 oktober 2015 om 13:30

Ja alleen heeft finbogasson al bewezen aan de lopende band te kunnen scoren in Nl terwijl milik nog geen goal maakt als de bal op de lijn ligt...dus ik blijf erbij dat dit een gemiste kans is.

28 oktober 2015 om 13:30

Als Finnbogasson een paar miljoen minder had gekost, hadden ze het ook vast wel aangedurfd. Echter voor dit bedrag was het wel een behoorlijk risico, als je hem voetballend te kort vindt komen. Ik had de krantenkoppen en reacties ook wel eens willen zien als hij mislukt was. Dan had iedereen Ajax voor gek verklaard dat ze zoveel geld hadden uit getrokken voor hem (zie de kritiek nu al op de transfer van Sinkgraven).
Conclusie: gezien het prijskaartje denk ik dat het een verstandige beslissing is geweest. Voor dat geld wil je meer garantie op succes.

28 oktober 2015 om 13:40

Laten we eerlijk zijn, die Finnbogason kan niet al te best voetballen. Doelpunten maken kan hij prima en met name in NL, maar ik geloof niet dat onze competitie de juiste graadmeter is. Bij Heerenveen fungeren de spitsen altijd. Misschien moeten Ajax eens kijken hoe dat komt. Daarbij zoekt Ajax een nieuwe Cruijff, Van Basten, Kluivert. Allemaal spelers met een individuele actie in huis. Of je moet zo'n technisch begaafde nummer 10 hebben in de vorm van Bergkamp of Litmanen. Voor een balvaste spits moet je een boom van een kerel hebben. Maar volgens mij is de Ajax filosofie twee klassieke buitenspelers, een technisch begaafde spits en een klassieke nummer 10 die aansluit. Wat betreft die spits... die zullen ze nooit meer krijgen. De Europese top heeft zo'n speler snel genoeg gezien.

28 oktober 2015 om 13:42

Finbogasson is voor de Nederlandse Eredivisie een topspits. Dat heet hij bewezen bij Heerenveen.
Met 53 goals in 62 wedstrijden zorgt hij ieder seizoen voor punten voor zijn club. Het lijkt me toch dat je die er altijd wel bij kan hebben. Spitsen die en mee kunnen voetballen en een aanspeelpunt zijn en veel scoren zijn nou eenmaal niet haalbaar voor de Nederlandse clubs. Dan moet je gaan voor het beste alternatief. Ik kan niet anders dan concluderen dat Finbogasson veel beter was geweest dan Sanogo en dat het er bij Milik ook niet uit komt.

28 oktober 2015 om 13:53

Hieruit constateer ik dus dat jij een aardige vinger in de pap hebt bij Crystal Palace?

28 oktober 2015 om 15:14

Suarez is de beste spits van de laatste tien jaar

28 oktober 2015 om 15:35

En dat is wel een typische Ajax spits?

28 oktober 2015 om 15:49

Ryanbabel8, de spitsen bij Heerenveen functioneren veelal door de ruimte die er ontstaat. Is het niet omdat er een snelle buitenspeler (bijvoorbeeld Narsingh of Sulejmani) loopt, die de ruimte van 30 meter achter de back benut om vervolgens voor te geven (iets wat vaak bij Dost en Huntelaar gebeurde) of zelf naar binnen te komen, dan is het wel omdat er een slimme spits staat met aardig wat snelheid die op het juiste moment de diepte zoekt en zo met een dieptebal 1op1 gezet kan worden. Die ruimte is er bij Ajax gewoonweg niet.

28 oktober 2015 om 16:29

Die halen dus spitsen die bij hun spelletje past. Toch gek dat het hun altijd lukt.

28 oktober 2015 om 17:32

Pff nou inderdaad, wat een statische voetballer is dit zeg. Liever finbogasson.

28 oktober 2015 om 18:39

Stel dat Ajax het systeem loslaat en een team rondom Finnbogason gaat bouwen, dan denk jij dat clubs in de Eredivisie opeens vol op de aanval tegen Ajax gaan spelen, zodat er voorin de ruimte ontstaat die Finnbogason nodig heeft om te kunnen floreren?

Finnbogason is een counterspits en aangezien Ajax weinig ruimte krijgt, zal hij nooit slagen bij Ajax ongeacht het systeem dat Ajax speelt.

28 oktober 2015 om 12:53

Je denkt dat Ajax niet naar kwaliteit kijkt? Wat een onzin, dus omdat Sanogo toevallig niet goed uitgepakt is, kijkt Ajax niet naar kwaliteit. PSV heeft toch ook niet alleen maar succes gehad met transfers?

En wat heeft PSV hier uberhaupt mee te maken? Ajax vond blijkbaar dat hij tekort kwam wat betreft voetballende kwaliteiten, dus dan zouden ze hem in jouw redenatie toch juist wel hebben moeten kopen?

28 oktober 2015 om 13:07

ajax moet geen voetballende spits hebben maar eentje die balvast is en een aanspeelpunt. daarbij is hij ook nog goed koppend. hij heeft ook al bewezenndat hij een goede eredicisie spits is.

als locadia zo door gaat als hij doet (qua gedrag), zou ik graag zien dat finnbogason gehaald word bij psv

28 oktober 2015 om 13:10

@ Markbakel

Ongeveer de eerste eis van Ajax met betrekking tot spitsen is dat ze voetballend sterk zijn, dus dat klopt al niet wat je zegt. Om een aanspeelpunt en balvast te zijn moet je bovendien voetballend ook sterk zijn.

28 oktober 2015 om 12:54

Jij hebt het artikel dus niet gelezen. Letterlijk in de inleiding staat dat Ajax een spits zoekt die kan meevoetballen en dat kan Alfred dus amper.

28 oktober 2015 om 12:59

Sanogo is echter ook geen mee voetballende spits maar gewoon een afmaker. Dus heb mijn twijfels bij het aantrek beleid.

28 oktober 2015 om 13:01

Dat ben ik het mee eens, maar Alfred heeft en geen fysiek sterk lichaam en kan niet voetballen. Daar waar Sanogo tenminste fysiek nog wat voorstelt.

28 oktober 2015 om 13:08

Als je een type Finnbogason haalt, moet je dat doen voor de basis, maar daarvoor ontbeert hij voldoende kwaliteit. Sanogo is enkel gehaald voor de breedte en als breekijzer.

28 oktober 2015 om 13:10

Sanogo is dan ook niet gehaald voor de basis en ook niet om dezelfde rol als Milik te vervullen. Hij hoeft niet te kunnen voetballen, hij moet zorgen voor chaos bij de verdediging.

28 oktober 2015 om 12:56

Nou ik vraag me.dus echt af welke spits volgens het ajax systeem lan werken.. de spitsen die al deze facetten beheersen zijn voor ajax toch gewoon onbetaalbaar? En wat maakt het uit hoe goed hij voetballend is alsie de bal.maar kan vasthouden en hem in het doel kan rammen toch?

28 oktober 2015 om 13:00

Precies, fysiek sterk, bal kunnen vasthouden en beetje kunnen scoren. Ibrahimovic zou de droom spits zijn, maar dat gaat niet lukken. Dus we moeten de focus leggen op een soort van target man.

28 oktober 2015 om 13:05

Spelers zo compleet als ibra zijn super zeldzaam en niet te halen voor Ajax. En dan bedoel ik dus niet qua niveau ibra, want wereldtop is natuurlijk logisch dat je die niet kan halen

28 oktober 2015 om 13:15

Giroud en Pelle, dat zijn de types die Ajax nodig heeft. Kunnen een bal vasthouden, kunnen meevoetballen en scoren redelijk.

28 oktober 2015 om 13:33

De Jong is een goed voorbeeld vab een spits die haalbaar was. Een redelijk scorende spits die kan meevoetballen is goed genoeg. Wat mij betreft was Hoesen goed meevoetballend, maar Frank had iets tegen hem leek het. Liep vaak een stuk beter met hem erin.

28 oktober 2015 om 14:35

Zou Luca Scamacca van PSV in theorie niet een "ajax spits" kunnen worden. Fysiek sterk, heeft een actie in huis, kan een bal vast houden.

28 oktober 2015 om 18:42

Luuk de Jong en Pelle zouden het prima doen bij Ajax en waren op een bepaald moment haalbaar geweest.

28 oktober 2015 om 13:00

Finnbogason laat al anderhalf seizoen nauwelijks kwaliteit zien. Dan kijkt Ajax toch juist goed?

28 oktober 2015 om 13:56

Indien ze bij PSV kijken naar kwaliteit, en bij Ajax naar leeftijd, waarom is Ajax dan vaker kampioen geworden dan PSV? Schijnbaar hebben ze naast een jongere leeftijd dan toch meer kwaliteit.

Lijkt me ook, die gaat niet slagen bij Ajax, die zoeken echt een spits die alles kan, waaronder meevoetballen. Dat is hij niet, wel een goede afmaker.

28 oktober 2015 om 12:53

En dat is nou juist wat Ajax nodig heeft, een afmaker.

28 oktober 2015 om 12:56

Dat is nou wat Ajax juist niet nodig heeft. Milik kan prima afmaken, El Ghazi ook etc. Ajax heeft een fysiek sterke spits nodig die een beetje kan meevoetballen.

28 oktober 2015 om 13:00

Juist wel. Ajax heeft een afmaker nodig die ook zijn eigen kans kan creëren, dat kan deze man ook goed. Als Cardozo, Haller etc niet haalbaar zijn dat moet je z'n jongen als deze nemen.

28 oktober 2015 om 13:04

Nee echt niet. Plus, wat jij beschrijft is niet Finbogasson. Die jongen heeft aanvoer nodig net als Milik. Hij is absoluut geen Suarez die zijn eigen kans creëert met een mooie actie, want dat kan hij niet. Hij is gewoon een 2de milik alleen dan beter in afmaken.

Zoals ik al zei, Ajax heeft een fysiek sterke spits nodig die de bal kan vasthouden waardoor de vleugel spelers of middenvelders kunnen opkomen.

28 oktober 2015 om 13:04

Daarbij moet je als Ajax zeker 2 a 3 spitsen hebben van een goed niveau. Anders mag je je zelf nog geen eens subtop noemen in Europa.

28 oktober 2015 om 13:06

Alfred is wel iemand die zijn eigen kansen kan creëren. Ook in Spanje de keren dat die meedeed liet die dat zien. Ajax wordt ook vaak genoeg terug gedrukt in uitwedstrijden. Als je dan iemand hebt als Bazoer die een goede pass kan geven dan kan Alfred het in situaties echt wel afmaken. Zo deed die dat bij Heerenveen ook, en door zijn loopacties. Ik weet niet wie jij denkt wat voor spits het is, maar jij hebt niet de juiste voor je. Het hoeft geen mooie actie te zijn, als het maar effectief is en dat is Alfred. En ja Ajax heeft ook een fysieke spits nodig, maar dan moeten ze er zeker 2 vastleggen want dat is nodig. Cardozo en deze speler zou eigenlijk moeten.

28 oktober 2015 om 13:07

@ laligathomas

Een goede afmaker die zijn eigen kans kan creëren? Dan heb je het alleen over topspitsen die dat kunnen. Finnbogason kan daarnaast helemaal niet zo goed een kans creëren en is juist alleen afmaker.

28 oktober 2015 om 13:18

@ laligathomas

Het lijkt erop dat jij niet weet over wie je het hebt. Je zegt zelfs zelf al 'als Bazoer een goede pass kan geven dan kan Alfred echt wel afmaken'. Klopt, hij is ook een afmaker. Dat heeft niets met een kans creëren te maken. Finnbogason heeft een goed schot, zeer doelgericht en loopt goed, maar hij creëert vrijwel nooit een kans voor zichzelf door een actie te maken.

28 oktober 2015 om 16:09

Het is nou net zo dat het zo bijna alle wedstrijden en dan vooral uit gaat met Ajax. Worden ze onder druk gezet en dan wordt er een pass vooruit gespeeld en heb balverlies. Omdat er geen diepgang in het spel zit. Met Alfred heb je dat dus wel en die weet hoe je moet lopen.

28 oktober 2015 om 12:53

Oh, en Sanogo kan wel goed meevoetballen?

Onzin, hij was óf te duur of gewoon te oud. Jammer weer, lijkt me een betere spits dan Milik. En natuurlijk beter dan Sanogo, die is helemaal waardeloos.

28 oktober 2015 om 12:55

Dus jij beweerd dat Ajax liever een spits heeft die leuk kan voetballen, dan een spits die er 30 maakt. Dat denk ik niet. Ik denk dat Ajax hem te duur vond.

28 oktober 2015 om 12:58

Milik kan ook 30 goals maken met de juiste aanvoer, maar die aanvoer krijgt hij niet in dit systeem. Zoals ik al eerder zei heeft Ajax een fysiek sterke spits die mee kan voetballen nodig. Hij zal niet super veel gaan scoren waarschijnlijk, maar hij laat wel het team beter voetballen. Sanogo heeft het fysiek, maar of hij kan meevoetballen heb ik ng niet kunnen zien in die paar invalbeurten.

28 oktober 2015 om 13:01

Je moet niet alleen je goals kunnen maken door aanvoer, je moet ze ook zelf kunnen creëren. Dat kan Alfred zeker wel. Ajax wordt ook vaak terug gedrukt in uitwedstrijden, had je hem zeker kunnen gebruiken.

28 oktober 2015 om 13:13

Vaak terug gedrukt in uitwedstrijden??? Tegen psv en feijenoord kan dat. Verder als clubs als vitesse hun dag hebben. Maar dat is dus zeker minder dan 1/3 vd uitwedstrijden of niet? Vind ik niet vaak...

28 oktober 2015 om 15:15

Milik 30 goals. Je vind hem goed hè! Komaan zeg. Is gewoon met alle respect een speler voor Nec, Cambuur Excelsior. niet meer

28 oktober 2015 om 15:26

Haha. Heb jij milik bij polen wel is gezien? Met de goeie aanvoer kan hij heel veel scoren?

28 oktober 2015 om 16:10

Haha tegen Pec, Vitesse, Heerenveen, FC Twente (op dit moment niet), Groningen en noem ze allemaal maar op wordt Ajax gewoon best vaak terug gedrukt op de eigen helft hoor. Bijna elke uit wedstrijd is dat het geval tegenwoordig om nog niet te spreken over de wedstrijden in de Arena tegenwoordig tegen Pec, Vitesse, Psv, Feyenoord

28 oktober 2015 om 16:30

Ja maar ik beoordeel hem als bij Ajax. Als je in dit elftal geen hoofdrol kan spelen dan ben je een matige spita

Hadden/hebben ze ook gelijk in. Finbogasson komt voetballend vele malen te kort, maar is wel een echte afmaker als hij de ballen op maat krijgt. Een goalgetter functioneert echter niet in dit systeem van Ajax, is al jaren te zien dat elke echte spits het erg moeilijk heeft.

28 oktober 2015 om 12:54

Nee, niet waar. Je hebt een spits nodig die ook zijn eigen kansen kan creëren, en dat kan deze jongen wel. Gemiste kans dit.

28 oktober 2015 om 13:08

Nee dat kan deze jongen helemaal niet. Deze jongen moet het puur van de aanvoer hebben. Ik volg Heerenveen bovengemiddeld en weet dat het publiek daar zich altijd erg kon ergeren aan deze man zodra hij niet in het strafschopgebied aan de bal was.

28 oktober 2015 om 13:09

Vanuit een pass en dan tegen 2 of 1 verdediger actie kwam die er toch vaak langs hoor en scoorde die.

28 oktober 2015 om 13:13

Met heel veel ruimte kon deze man dan scoren ja, maar anders ook echt nooit. Bij Ajax krijgen je die ruimte bijna nooit omdat je zowat altijd aan het aanvallen bent.

28 oktober 2015 om 13:16

laligathomas

Ja zo'n dieptepass vanuit het middenveld, met ruimte achter de verdediging bij tegenstander, waarbij die in een 1 vs 1 situatie komt, dat speelde die met zijn doelgerichtheid inderdaad nog vaak prima uit. Echter, Milik kan dat ook wel, maar die passes worden bij Ajax vrijwel niet gegeven. Komt ook doordat Ajax veel verder op de helft van tegenstander speelt dan bijv. Heerenveen en er dus vrijwel geen ruimte achter de verdediging ligt.

Echt, deze jongen is niet beter dan bijv. een Milik. Maar zo'n type spits komt bij Ajax gewoon al jaren niet lekker uit de verf.

28 oktober 2015 om 16:11

Totaal niet het geval. Heel vaak in uitwedstrijden heeft Ajax het erg lastig en ligt er zoveel ruimte achter de verdediging van de tegenstander.

Als supporter van Heerenveen snap ik dat wel, voetballend kwam hij bij Heerenveen al veel tekort. Hij compenseerde dat natuurlijk met enorm veel goals, maar wel door veel ruimte in de rug. Bij Ajax heb je die ruimte niet, dus is hij minder geschikt. Echter had Ajax die Sanogo natuurlijk helemaal nooit moeten halen, want die is nog drie klassen minder dan Finnbogason.

53 goals in 62 wedstrijden, ongelooflijk, ondanks dat het de Eredivisie is!

Begrijpelijk, anders had Ajax een tweede sigthorsson binnen gehaald voor een paar miljoenen.

Finnbogason is technisch niet goed genoeg voor wat ze in Amsterdam willen van een spits. Ze vragen misschien wel te veel van een spits bij Ajax. De Spits die Ajax wil zijn onhaalbaar en nu spelen ze met voornamelijk middenvelders in de spits iets wat in de eredivisie nog wel kan maar Europees gezien redt je het daar absoluut niet mee. Ajax zou er verstandig aan doen om een doelpuntenmaker als spits aan te trekken en het liefst 1 die beter is dan Milik.

Iedereen begint natuurlijk over dat ze Sanogo hebben gehaald, maar als je het objectief bekijkt is dit best goed te begrijpen.

We weten niet wanneer hij aangeboden is, of Sanogo er al was of niet. Als Sanogo er al was, is het sowieso goed te begrijpen omdat je geen drie spitsen nodig hebt (achteraf misschien wel, maar goed). Ervan uitgaande dat Sanogo er nog niet was, was dit ook te begrijpen. Op dat moment was Milik de beoogde eerste spits en is dit nog steeds. Overigens vind ik Milik helemaal niet zo slecht, maar hij moet het nu wedstrijden aan een stuk in een beter draaiend Ajax laten zien, maar dat terzijde. Finnbogason was natuurlijk op zich een prima spits bij Heerenveen, maar daar zag je al dat hij voetballend niet sterk was. In principe is Ajax daarnaar op zoek, dus dat is al het eerste waardoor het begrijpelijk is. Daarnaast zou je Finnbogason, met een aardig salaris en dito ego (na bij Heerenveen topscorer te zijn geweest bedoel ik), niet halen als tweede spits. Dat zal hij zelf niet hebben gewild, en Ajax salaristechnisch ook niet. Milik heb je ook net gekocht, dus die ga je ook niet op de bank zetten. Kortom begrijpelijke keuze. Dat sanogo dan gehaald wordt is een ander verhaal, wellicht waren ze ervan overtuigd dat hij technischer was vanwege zijn Arsenal verleden, of was juist de bedoeling dat hij als stormram werd gebruikt. Dit heeft echter niets met Finnbogason te maken.

Slechter dan Sanogoal zal hij wel niet geweest zijn maar hij komt te kort voor ajax. Technisch en ook in de kleine ruimte zo ontzettend matig. Ik vraag me zelfs af of hij zoveel beter is dan Siggy (laat staan Milik, al ben ik ook niet zo kapot van hem). Als we dan toch een Heerenveen spits hadden moeten halen had dan maar Uth gepakt. Komt volgens mij ook te kort voor ajax maar Uth kon nog wel eens een balletje vasthouden en aardig voetballen.

Goede afmaker, maar niet meer dan dat. Dus logisch dat hij afgewezen is. Wat ik wel nog altijd erg zonde en triest vind is dat ze Sanogo hebben gehaald. Volgens mij hebben ze hier puur gekeken naar het feit dat hij bij Arsenal zat, want als je hem 5x had bekeken wist je al dat hij nooit goed genoeg was. Ze hadden veel beter Akpom kunnen huren, die past bij Ajax en kan tenminste iets.

Waarom kijken ze niet eens in Zuid-Amerika ofzo. Daar barst het van de talenten op dit moment.

Haha wat een grap! Finnbogasson niet halen, maar dan wel het koningskoppel Younes en Sanogo naar Amsterdam halen! Klasse gedaan!

28 oktober 2015 om 13:18

Younes is opzich een prima speler, en maakt een prima indruk. Buitenspeler die nog een lekkere dribbel heeft en zijn tegenstander wil opzoeken, dat is iets wat Ajax wel kon gebruiken.

28 oktober 2015 om 13:27

Vreemde opmerking, want Younes doet het gewoon prima. Daarnaast staat hij op een andere positie.
Sanogo is tot nog toe inderdaad niet erg positief opgevallen. Maar hij is een heel ander type spits. Finnbogasson is qua type niet zo anders dan Milik. Dus ik begrijp het ergens wel.

28 oktober 2015 om 13:33

Klopt inderdaad van de positie van Younes! Doelde meer op het feit dat Finnbogasson zich allang heeft bewezen in de eredivsie en ze die juist afslaan terwijl aan de andere kant materiaal voor de voorhoede wordt aangeschaft wat amper weet hoe een bal eruit ziet! Kun je toch beter voor iemand gaan waarvan de cijfers toch echt niet liegen binnen de eredivisielijnen!

28 oktober 2015 om 13:33

Klopt inderdaad van de positie van Younes! Doelde meer op het feit dat Finnbogasson zich allang heeft bewezen in de eredivsie en ze die juist afslaan terwijl aan de andere kant materiaal voor de voorhoede wordt aangeschaft wat amper weet hoe een bal eruit ziet! Kun je toch beter voor iemand gaan waarvan de cijfers toch echt niet liegen binnen de eredivisielijnen!

28 oktober 2015 om 13:39

@ Kevinpsv

Ja hij had zich bewezen in de eredivisie, maar in een totaal ander team en niet voetballend, vooral als afmaker. Daar was ajax niet naar op zoek. Natuurlijk is Sanogo een fout geweest (vooralsnog), maar dat heeft niets te maken met het fet dat Ajax Finnbogason niet gehaald heeft. Younes maakt een redelijke indruk, dus waar je vandaan haalt dat hij 'amper weet hoe een bal eruit ziet' is mij onduidelijk.

Finnbogason is voetballend ook niet goed genoeg net als Sanogo. Als ze een voetballende spits wilden hadden ze Uth moeten halen. Die heeft een fantastische techniek, maar die vonden ze om de een of andere reden niet goed genoeg.

Sanogo afschrijven lijkt me erg voorbarig. Hoeveel echte kansen heeft hij gehad? Toen Bulykin onze 2e spits was hoorde ik ook niemand klagen. En ik denk dat Sanogo meer kwaliteit heeft dan Bulykin. Het is te hopen dat zijn blessureleed de komende maanden wat afneemt.

Goede keuze, finnbogason (snel) is niet het type dat Ajax nodig heeft. Ajax heeft een fysiek sterke spits nodig, vind ik Sanogo een betere keus.

28 oktober 2015 om 14:10

Ja want die speelt de pannen van het dak?

28 oktober 2015 om 17:49

Nee maar al wel twee keer belangrijk geweest en verder vooral geblesseerd. Tegen Twente uit bezorgde hij ons een punt en was ook verantwoordelijk voor de 2-2 omdat hij het duel van de keeper won en Gudelj de afvallende bal pakte.

Het gemak waarmee Ajax spitsen afschrijft als 'niet goed genoeg' is toch wel bijzonder. Is het stuitend arrogant? Is het blinde trouw aan de eigen visie? Het komt op mij in ieder geval een beetje vreemd over. De laatste zelfopgeleide spits die voldeed aan alle eisen die Ajax stelt was notabene Patrick Kluivert, dat is écht lang geleden. Uberhaupt de laatste échte spits die volop scoorde was Klaas Jan Huntelaar, en die voldoet zeker niet aan het gestelde profiel. Om mijn punt te ondersteunen heb ik de clubtopscorers van Ajax van de afgelopen 5 jaar eens opgezocht: Milik (11), Klaassen (10), De Jong (12), De jong (13) en El Hamdaoui (13). Het gaat er bij mij niet in dat Finnbogason (52 goals in 63 wedstrijden!) dat niet zou kunnen. En om dan Sanogo te huren is natuurlijk helemaal het failliet van je eigen argument.

Finnbogason is uiteraard geen wereldvoetballer, maar wel een hele slimme. Hij speelt inderdaad niet zomaar twee of drie man uit, maar in zijn Heerenveentijd had hij zulke mooie (schuine) looplijnen dat hij die spelers al zónder bal voorbij was. Dat hij te klein of te slap zou zijn vind ik ook onzin, Finnbogason is niet iel gebouwd, en gewoon een metertje of 1,85. Hij is langer én zwaarder dan Siem de Jong, Mounir el Hamdaoui en Davy Klaassen, en even lang en zwaar als Milik.

Haha en nu zitten ze met Sanogo opgescheept... Nou ik wist het wel, Finnbogason is toch echt wel een klasse beter dan sanogo

Ik weet niet of hij de oplossing van het spitsenprobleem van Ajax geweest was. Hij is ook niet echt een ajax spits. maar hij zou het wel beter doen dan Sanogo(al) denk ik.

Wel leuk zo'n artikel, maar men moet dan wel erbij vermelden wanneer Finnboa is aangeboden bij Ajax. Nu doet men - al dan niet expres - voorkomen alsof Ajax Finboa geweigerd en Sanogo boven hem heeft verkozen. Dat is pertinent niet waar.

Finnboa maakte op 24 juli zijn transfer naar Olympiakos bekend, wat betekent dat hij dus in de eerste weken van de transferperiode is aangeboden bij Ajax. Met andere woorden; Ajax weigerde omdat zij andere doelwitten op het oog hadden voor de spits die zij beter vonden passen. Pas toen bleek dat die doelwitten niet haalbaar waren nam men genoegen met Sanogo. Hij was dan ook een laatste redmiddel, ook omdat Zivko het niveau nog niet aankon en veelvuldig aan spelen moest komen op een verhuur.

Als Finnboa op 31 augustus beschikbaar was, was het een heel ander verhaal geweest. Al vermoed ik niet dat Sociedad hem wilde verhuren en hem alleen wilde verkopen. Gezien het talent Zivko waar Ajax vertrouwen in heeft, is het onzinnig om een 26-jarige spits voor meerdere jaren vast te leggen, helemaal als je al besloten hebt dat Milik spits 1 is en je een tijdelijke oplossing wil voor de verhuurde Zivko.

28 oktober 2015 om 14:34

Thanks voor het uitzoeken, ik vroeg me al af wanneer hij dan aangeboden was, dat maakt inderdaad nogal uit!

Alleen zlatan en benzema passen bij ajax gewoon wachten tot real en psg komen aankloppen in amsterdam, geen paniek!

Qua voetbal heeft ajax gelijk. Finbogason is voeballend niet zo sterk. Veel ballen schieten weg. Te weinig controle zeker onder druk. Wat hij fantastisch kan is 1) op buitenspel lopen en dan alleen voor de keeper komen 2) mentaal sterk. Raakt na een paar missers niet in paniek maar gaat voor de volgende kans 3) echte goalgetter met gevoel voor de ruimte. Het is dus maar net wat je zoekt. Een meevoetballende spits of een pure goaltjesdief. Ajax zoekt volgens mij beide, wat hun steeds niet lukt. Maar dat terzijde.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren