Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Kramer reageert opgelucht: ‘Het was gewoon geen slaan wat ik deed’

Laatste update:

Michiel Kramer leefde de voorbije twee weken tussen hoop en vrees over zijn inzetbaarheid voor Feyenoord tijdens de komende wedstrijden. De aanklager stelde een onderzoek naar hem in naar aanleiding van een vermeende klap aan Ted van de Pavert in de uitwedstrijd tegen De Graafschap, op 4 oktober. Dinsdag werd eindelijk duidelijk dat de schorsing van tafel is en dat Kramer niets meer hoeft te vrezen.

/

In een reactie aan Voetbal International maakt Kramer kenbaar opgelucht te zijn. Hij is blij dat hij gewoon ter beschikking van Giovanni van Bronckhorst blijft staan. De aanklager eiste aanvankelijk vier wedstrijden schorsing voor de spits (waarvan één voorwaardelijk) en die bleef staan bij de tuchtcommissie. Vervolgens sprak de commissie van beroep bij de KNVB alsnog Kramer vrij.

“Je kunt begrijpen dat ik heel opgelucht ben. Anderzijds: het was gewoon geen slaan wat ik deed. Dat heb ik steeds gezegd en dat is ook zo. Wat dat betreft is het een logische uitspraak”, aldus de spits, die in acht competitieduels al viermaal scoorde. Feyenoord is behalve de beroepscommissie ook huisjurist Joris van Benthem dankbaar: hij kreeg eerder al Rick Karsdorp en Eljero Elia vrij van een schorsing.

Feyenoord kan moeilijk zonder Michiel Kramer

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Desalniettemin blijf je van iemands gezicht af.

20 oktober 2015 om 11:16

Juist, en daarom was geel terecht geweest. 4 wedstrijden schorsing voor deze duw was bizar geweest. Opmerkelijk dat de commissie in de eerste twee instanties alsnog die schorsing gaf, gelukkig is Feyenoord blijven doorprocedureren.

20 oktober 2015 om 11:29

Ja of je maakt als Knvb een duidelijk punt en geeft iemand een schorsing. Hoe harder je dingen bestraft, hoe minder ze zullen voorkomen. Aan iemands gezicht zitten hoort niet, klaar.

Maar goed, dat gaat lastig als de Knvb zijn zaakjes niet op orde heeft en dus een verkeerde aanklacht heeft ingediend.

20 oktober 2015 om 12:13

Geel? Gewoon een rode kaart hoor... Contact zonder dat er een bal in het spel is, of een duel om de bal aan de gang is... Dan ook nog in het gezicht is gewoon een rode kaart!

20 oktober 2015 om 12:33

Je weet dat harder straffen totaal geen correlatie heeft met recidivegedrag? Dat is een fabel die al duizenden jaren bestaat. Educatie voorkomt herhalingsgedrag.

Overigens moet je van 1 speler geen voorbeeld maken. Je moet gewoon duidelijke regels instellen. Anders ga je de ene speler harder straffen dan de andere. Dat is wel heel oneerlijk vind je niet?

20 oktober 2015 om 14:25

@Feye88

Leuk verhaal enzo, beetje eenzijdig maar dat zal ik je niet kwalijk nemen omdat je voor Feyenoord bent.

Hoeveel wedstrijden had Kramer dan geschorst moeten worden van jou?

20 oktober 2015 om 15:20

Nee dat is het gewoon niet. Het gebeurt de hele wedstrijd dat er zonder bal in de buurt enige vorm van contact is. Aan iemand gezicht zitten is meestal gewoon geel mits het zonder geweld gebeurt.

20 oktober 2015 om 20:41

Weet iemand wie de aanklager was???

20 oktober 2015 om 11:17

Klopt. Daar hoor je geel voor te krijgen. Schorsen voor een duwtje is van de gekke. Terechte vrijspraak.

20 oktober 2015 om 11:18

Agh voetbal is een contact sport! Er word geduwd, getrokken en af en toe een tikje uitgedeeld! We moeten niet zo mieten hier in NL... In Engeland gebeurt dit elke wedstrijd zowat. Ik hoorde overigens niemand klagen over bazoer en locadia die van het weekend ook hun handen gebruikte.

20 oktober 2015 om 11:31

Locadia had duidelijk een straf verdiend en die situatie is te vergelijken met Kramer.

Namelijk; op het moment dat het spel stilligt je vergrijpen aan een tegenstander. En dat is tegen de regels.

Bazoer is echter een totaal andere situatie. Dus die vergelijking gaat niet op.

20 oktober 2015 om 14:47

Bazoer kon de speler niet zien vanuit zijn rug. Een gele kaart was voor die situatie terecht geweest maar rood is overdreven

20 oktober 2015 om 11:19

Eens, maar hij is dan ook niet vrijgesproken omdat hij helemaal niks zou hebben gedaan. Hij is vrijgesproken omdat de aanklacht niet klopte met de overtreding. Hij duwt, dat is fout, maar Kramer werd aangeklaagd voor slaan. Als dat niet bewezen kan worden, is er ook geen strafmaat die opgelegd kan worden, dus volgt vrijspraak.

20 oktober 2015 om 11:21

als ze hem 2 wedstrijden hadden gegeven had er niemand iets over gezegd, nu wilde ze hem gewoon te lang schorsen al helemaal als je het vergelijkt met een de zelfde soort vergrijpen

21 oktober 2015 om 00:37

Zo zie ik het ook. Een schorsingkje had zeker gekund maar 4 wedstrijden voor 'slaan' sloeg - net zoals Kramer in de wedstrijd ook niet - nergens op. Daarom ben ik ook blij met de vrijspraak. Moeten ze maar normaal doen bij de Knvb. Al drie onterechte eisen tegen Feyenoord, sta je dan voor lul.

20 oktober 2015 om 15:44

Het is te zielig voor woorden dat ze hier weer mee wegkomen. Schijnbaar kan je als Feyenoord zijnde dit seizoen alles maken. Proficiat met het kampioenschap Feyenoord

20 oktober 2015 om 20:33

Zielepoot!

21 oktober 2015 om 08:46

net als ik al eerder zei, als ze gewoon 2 wedstrijden hadden gegeven was er niemand in beroep gegaan denk ik. maar omdat ze 4 wedstrijden eiste, wat gewoon teveel is als je het vergelijkt met een dezelfde voorvallen. nu is het dus vrijspraak omdat de Knvb het 'weer' verkeerd heeft gedaan. maar geloof mij, als ze 2 wedstrijden hadden gegeven waren er niet veel Feyenoord supporters die hadden geklaagd!

20 oktober 2015 om 20:09

Mooi dat gerechtigheid nog bestaat!

Karsdorp was geen rood, bij elia was er "te weinig" bewijs daarnaast had de scheidsrechter de rode kaart niet op het formulier gezet. En deze actie van Kramer was zeker niet slim verdiende misschien 1 wedstrijd schorsing maar slaan was het zeker niet!!!

Idd terecht! Nu wel netjes gedragen aub, want bij het minste of geringste zullen ze het weer proberen.

20 oktober 2015 om 11:28

Dan gaat feyenoord toch gewoon weer in beroep. Want dit is wel een vrij brief. Vanaf nu mag iedereen zijn hand in iemand zijn gezicht duwen.

20 oktober 2015 om 11:32

Nee dat is het niet. Kramer is vrijgesproken voor slaan en niet voor duwen in het gezicht. De aanklager heeft gewoon een fout gemaakt met zijn aanklacht, slaan ipv duwen.

20 oktober 2015 om 20:12

Stel je niet aan man, was gewoon een van je oma achtig ah gossie knijpje in de wang.

20 oktober 2015 om 11:30

Ik vind het allesbehalve terecht dat hij wordt vrijgesproken. Strafvermindering was wel terecht geweest. Mensen hebben het nu over aanstellen en dat voetbal een contactsport is, maar als ik me niet vergis was degene die kramer 'duwde' niet eens zijn man. Het was weer pure frustratie en hij kan zich gewoon niet inhouden, is al vaker gebleken. Waarom zou hij het volgende keer niet weer doen? Hij komt er toch weer mee weg.

20 oktober 2015 om 11:46

Strafvermindering kon niet op slaan van eem tegenstander staat 3+1. Aangezien het als duwen wordt beoordeeld wordt Kramer vrijgesproken niet omdat Kramer niets gedaan heeft. De aanklager kan niet ineen gaan vervolgen voor duwen omdat ze beter uitkomt, vandaar de vrijspraak.

20 oktober 2015 om 11:22

Precies zoals ik het ook zie! Zonde dat het zo moet gaan eigenlijk, heel deze poppenkast was niet nodig geweest als de aanklager gewoon met een normale aanklacht was gekomen.

20 oktober 2015 om 11:29

Inderdaad. Door het te gooien op een belachelijk hoge schorsing, en dat ook steeds vol te houden, heeft hij zichzelf wederom in de voet geschoten. Met een voorstel van 2 wedstrijden was Feyenoord denk ik meteen akkoord gegaan.

De aanklager heeft Feyenoord echt belachelijk en oneerlijk hard willen aanpakken en het is gewoon terecht dat hij nu is vrijgesproken.
Eerst wordt hij aangeklaagd voor slaan terwijl hij duwde en eisen ze 3 (!) wedstrijden. Daarna willen ze er nog een wedstrijd bovenop gooien omdat Feyenoord hun gelijk wil halen in hoger beroep.
Dit heet gewoon intimidatie, vooral nu bewezen is dat Feyenoord al die tijd gelijk heeft gehad.
Hulde voor Van Benthum!

20 oktober 2015 om 11:28

Hoezo is het bewezen dat hij niet heeft geslagen?? Het is juist helemaal niet bewezen.
Alleen kunnen ze blijkbaar ook niet aantonen dat hij wél heeft geslagen.

20 oktober 2015 om 11:35

Ik denk dat je de beelden eens moet gaan nakijken dan kan je het duidelijk zien. Kramer heeft een duwende beweging gemaakt tegen de hoofd van die Graafschap speler.
Geel waard maar nooit een schorsing van meerdere wedstrijden.

20 oktober 2015 om 11:54

Op de beelden is inderdaad duidelijk te zien dat hij zijn tegenstander aankijkt en uit het niets zijn hand/vuist met snelheid naar het gezicht van de tegenstander brengt. Daaruit maak ik niet op dat hij niet slaat.

20 oktober 2015 om 12:05

hand/vuist? haha. Kom op hoor! Jij kan zo voor de Knvb gaan werken. Die dikken de boel ook graag aan..

20 oktober 2015 om 12:09

Hahaha, ja hand/vuist!! Hij nam ook een aanloopje toen hij met zijn hand/vuist sloeg. Wat een zielig gelul zeg.

20 oktober 2015 om 12:15

Gisteren is het in de beroepszaak toch uitgebreid ter sprake gekomen Fachten, zelfs een professor van de VU (en ajaxfan!) betoogde dat dit onmogelijk als slaan kon worden aangemerkt. De houding was anders, er was geen versnelling in de armbeweging, het was met de verkeerde hand en een open hand. Heb je het betoog gelezen of reageer je hier zonder het naadje van de kous te weten Fachten?

20 oktober 2015 om 12:34

Dachten maakt hiermee duidelijk de beelden niet tw hebben gezien. De hand is nooit gebald geweest en dus geen vuist.

21 oktober 2015 om 00:44

Hahaha vuist, ben jij die aanklagert?

Heerlijk dat Feyenoord al die onterechte aantijgingen zo goed kan verweren.

Kom op Kramer, nu de winnende tegen Ajax

Als ik het goed begrijp heeft een "expert" aan de hand van het standbeen van Kramer weten te bewijzen dat hij nooit heeft kunnen slaan.... jaja. En wat valt dan precies onder slaan?

Die expert kan zeggen wat hij wil, al hang ik ondersteboven met mijn knieën opgetrokken tot mijn kin, dan nog kan ik makkelijke slaan dan duwen! Duwen is namelijk wanneer je in dit geval iemand zijn gezicht al vast hebt, en zonder het gezicht los te laten kracht zet. Slaan is wanneer je iemands gezicht al met kracht benaderd en er kracht vrij komt bij de aanraking. Dit was 100% slaan. Of het nu zacht of hard was, dat doet er niet toe!

Maar ja, dit is een ja/nee spelletje. Feyenoord supporters vinden het duwen, de rest vind het slaan. Opzet kan alleen bewezen worden als Kramer de waarheid spreekt. Dat zal hij uit zelfbescherming natuurlijk nooit doen.

20 oktober 2015 om 11:31

Jij zal het inderdaad vast beter weten dan een bewegingswetenschapper die colleges geeft op de universiteit van Amsterdam.

20 oktober 2015 om 11:36

Zo is dat. Verbazingwekkend dat men Fachten links heeft laten liggen in dit proces.

20 oktober 2015 om 11:47

Ow sorry, dus omdat iemand gestudeerd heeft, hoeft er niet getwijfeld te worden over zijn of haar oordeel? Deze wetenschapper heeft hoogstwaarschijnlijk zelf nog nooit iemand geduwd of geslagen! Persoonlijk ben ik instructeur Pankration en kan je inderdaad vertellen dat duwen in deze situatie net zo makkelijk of moeilijk is dan slaan.

20 oktober 2015 om 11:58

Stefanderfree, niet dat die wetenschapper zo bekwaam bezig was. Ik citeer: ". De aanvaller zei voordat De Ruiter gehoord werd, dat hij niet de bedoeling had om Van de Pavert in het gezicht te raken. Hij wilde naar eigen zeggen tegen diens lichaam duwen, maar zijn hand zat per ongeluk te hoog. Even later meende de bewegingswetenschapper op basis van de beelden echter te kunnen concluderen dat de hand van Kramer zeer bewust richting het gelaat van Van de Pavert ging; al was De Ruiter later na vragen van de tuchtcommissie iets minder stellig dienaangaande". Lekker op 1 lijn...

20 oktober 2015 om 12:08

Aan zijn oordeel wordt in elk geval, terecht, meer waarde gehecht dan aan aan de jouwe.

20 oktober 2015 om 12:21

Fachten, ik kan wel merken dat je nooit gestudeerd hebt, deze man heeft zijn sporen toch wel verdiend in de wetenschap. Als je zelf hebt gestudeerd weet je hoe moeilijk zoiets is en hoeveel tijd daarbij komt kijken. Bovendien is Jo de Ruiter niet alleen wetenschapper, hij is ook atletiekcoach op hoog niveau. Ik neem zijn oordeel toch iets serieuzer dan jouw oordeel.

20 oktober 2015 om 12:24

Zou je denken? Als feyenoord zijnde zou ik eerder op een vz poster afgaan dan op een ingehuurde deskundige.

20 oktober 2015 om 20:18

@fachten jij moet stand up comedy gaan doen, ik lach me de ballen uit de broek om die reacties van jou

21 oktober 2015 om 10:20

en aan het oordeel van Feyenoord fans in deze zeker wel?

Ik wist dat er een aantal mensen niet meer helder kunnen nadenken wanneer het om hun 'club' gaat. Maar complete gipsplaten voor hun kop hebben is weer iets anders. Maar ja, dat is heel Nederland gewent van Feyenoord fans. Of het nou gaat om fonteinen afbreken, of bananen op het veld gooien. Ze ontkennen altijd alles.

Zelfs de club Feyenoord communiceert dat de advocaat altijd dingen vindt om zaken in hun voordeel te krijgen. Daarmee zeg je dus letterlijk dat je naar smoesjes hebt gezocht en dat deze gewerkt hebben.



Het was ook niet echt slaan, het was een duw in het gezicht. Desalniettemin blijf je van iemands gezicht af! één wedstrijd schorsing was prima geweest. Nu komt hij ermee weg en zeg je eigenlijk..dit mag!!!
Van de zotte natuurlijk. Ben benieuwd welke voordeeltjes de Knvb nog meer in petto heeft!

20 oktober 2015 om 11:31

Zo ligt het niet precies. De reden dat Kramer is vrijgesproken is niet omdat men vindt dat er niets gebeurd is, maar vanwege het feit dat de aanklacht (slaan) niet bewezen is. Wederom gewoon erg slordig van de aanklager, die net als bij Elia en Karsdorp zijn zaakjes niet op orde blijkt te hebben.

20 oktober 2015 om 11:32

Kijk eens aan, nog iemand die het niet snapt. De reden waarom hij is vrijgesproken is omdat de aanklacht slaan is terwijl het duwen had moeten zijn. Had de aanklager het vanaf het begin af aan al gehad over een duw dan was Kramer gewoon geschorst geweest. In de toekomst kunnen spelers dus ook voor dergelijke vergrijpen geschorst gaan worden.

Al met al wederom een blunder van de Knvb/aanklager.

20 oktober 2015 om 11:41

Misschien een blunder van de aanklager, misschien mislukte gok. Het zou natuurlijk kunnen dat hij hoopte dat Kramer Ajax zou missen

wat een aanfluiting. Toont dus dat je met kinderachtig 'nietus' een heel eind kan komen. Hopelijk gaat niet iedere club dit doen, anders gaat geen enkele schorsing meer door. Het ergste is nog wel dat het om de details gaat. 'ja het was duwen ipv slaan'. Iedereen kan toch zien dat dit bewust was, een schorsing van 2-4 wedstrijden was gewoon op zijn plaats geweest.

20 oktober 2015 om 11:34

Zo werkt een rechtssysteem nu eenmaal. Ik kan iemand een kaakslag geven, maar als de aanklacht luidt dat ik hem neergestoken heb, dan loop ik vrij de rechtszaal uit. Dat neersteken is namelijk niet gebeurd en ik zal dus ook niet de straf krijgen die staat voor het neersteken van iemand.

20 oktober 2015 om 12:36

Nee dat klopt ook wel, en kramer moet ook niet bestraft worden voor slaan. Maar iedereen kan alsnog zien dat hij iemand bewust in het gezicht duwt, en daar verdient hij gewoon een straf voor. Ik weet niet of de aanklager opnieuw een eis mag doen (hoop van wel in ieder geval)

20 oktober 2015 om 12:41

Tsja, daar ben ik het op zich wel mee eens, maar zo werkt het dus niet. Wat mij betreft had Kramer hier best 1 of 2 wedstrijden voor mogen krijgen. Ik denk ook dat Feyenoord dan überhaupt nooit in beroep was gegaan.

20 oktober 2015 om 11:39

"Bewegingswetenschapper heeft bewezen dat het duwen was". Wat heeft hij gedaan dan? Heeft hij het de altijd eerlijke kramer gevraagd? Is hij naar plaats delict gegaan om de situatie na te spelen? Wat is bewijzen in dit geval? Slaan of niet, is gewoon een vreselijk domme actie die ik hem zo weer zie doen, en niet bestraft word.

Ze mogen die van Bethem wel voor het leven vastleggen. Die krijgt Blatter en Platini dalijk nog vrij.
Ik ben hier als Feyenoord supporter erg blij mee, maar het systeem is wel een beetje vreemd.
Omdat het een ''duw'' betreft in plaats van een ''klap'', kan er geen schorsing worden gegeven?
Beetje vreemd.

Maar goed, we mogen als Feyenoorders onze handjes dichtknijpen en van Benthem bedanken.

20 oktober 2015 om 12:30

Zie het als een fout in het rechtsysteem. Als jij een moord pleegt en je wordt aangeklaagd voor diefstal van een fiets dan zul jij ook niet bestraft worden, omdat jij geen fiets hebt gestolen. Dat gebeurt hier ook. Kramer duwt een tegenstander en wordt aangeklaagd voor het slaan van een tegenstander. Dat is dus een fout van de openbaar aanklager betaald voetbal en daarom wordt Kramer niet bestraft. Als hij was aangeklaagd voor het duwen van een tegenstander was hij waarschijnlijk wel geschorst.

20 oktober 2015 om 15:47

Maar als jij voor moord wordt aangeklaagd kun je nog wel bestraft worden voor doodslag als bijvoorbeeld de voorbedachte rade niet bewezen wordt geacht. Het Staat immers onomstotelijk vast dat Kramer zijn Hand in het gezicht van Van de Pavert plempt (laten we Maar eens een ander woord Kiezen). Dat er discussie is over slaan of duwen is terecht en dat zou inderdaad de strafmaat moeten bepalen. Maar als slaan niet bewezen wordt geacht en men concludeerd dat het duwen is, hetgeen ook ongeoorloofd en onsportief is, dan kan daar wel degelijk een strafmaat op volgen. Het betreft immers hetzelfde (bewezen) vergrijp alleen de intentie wordt anders gezien.
Of in jouw vergelijking, de anders is nog steeds door jouw schuld overleden Maar je deed het in een opwelling hetgeen wij minder zwaar straffen dan wanneer je er maanden voorbereiding op hebt zitten.

Deze uitspraak geeft iedereen nu het recht om zijn hand vol in het gezicht van z'n tegenstander te planten! en of je nu voor Feyenoord, Ajax of voor welke club ok bent, je moet met je handen van een speler afblijven !

20 oktober 2015 om 11:42

Nee hoor, de aanklager wilde Kramer een schorsing opleggen op basis van slaan. Dit was echter niet te bewijzen. Als de aanklager het bij duwen had gehouden dan was Kramer geschorst geweest.

Complete onzin dus dat vanaf nu iemand maar mag duwen en slaan.

Mensen geven hier af op Feyenoord en hoe de Knvb ons helpt, maar de Knvb wilt ons juist pakken maar snijden zichzelf keer op keer in de vingers door zelf een rommeltje van alles te maken. Bij Karsdorp was het gewoon geen rood, Elia zal er zeker wat gebeurd zijn maar iedereen heeft een andere verklaring dus dan kan je daar al snel je vraagtekens bij plaatsen, en hier ging het om slaan terwijl het een duw was. Allemaal kleine details dat de Knvb nekt in deze zaken door hun eigen schuld.

En waar gaat het over, met corners zie je ze duwen slaan trekken etc. het is geen zaalvoetbal toch.

Het is terecht dat hij niet wordt gestraft voor slaan. en knap van de jurist van feyenoord. Het enige wat jammer is aan dit hele verhaal is dat blijkbaar ook een club als feyenoord dit gedrag goedkeurd. Het legt op deze manier alleen maar een vergrootglas op alles wat elke speller nu nog gaat doen dit jaar. wat dan niet door scheidsrechters kan worden gezien. misschien had feyenoord er goed aan gedaan om Kramer een wedstrijd te schorsen.

21 oktober 2015 om 00:34

De vrijspraak geeft aan dat Feyenoord opkomt voor eigen spelers als er door de knvb onterechte eisen worden opgelegd, zoals eerst bij Karsdorp, daarna bij Elia, en nu weer bij Kramer. Feyenoord heeft intern al lang met Kramer gesproken. Dus dat Feyenoord het goedkeurt is onzin.

Een wedstrijd schorsen had gekund maar wees eerlijk, welke club doet dit nou? Ik ken maar 1 voorbeeld: Ajax schorste Suarez twee wedstrijden voor het bijten, maar toen wisten ze ook wel dat hij er veel meer zou krijgen dus dat was ook lekker makkelijk.

Ik hoop van harte dat dit nu tegen hem gebruikt gaat worden want dit is een vrij geleide voor anderen om hem in het gezicht te duwen wat provocerend is. . Dit is gewoon een lachwekkende uitspraak.

Vind dit toch werkelijk bizar en zeer schokkend.hoeveel feyenoorders dit goed praten.oke hij word aangeklaagd voor slaan en het was duwen,prima,maar om het dan goed te praten met ze allen vind ik werkelijk bizar.

20 oktober 2015 om 13:59

Omdat de zaak daarmee af is! Je kunt hem nu niet nog eens een keer voor duwen aanklagen dus wat wil je er nog meer over zeggen dan dat het een eerlijke uitspraak was?

20 oktober 2015 om 14:17

k weet niet waar jj op reageert maar duideljk niet op mijn bericht.waar staat dat ik vind dat ze hem nu als nog moet straffen voor duwen?ik vind het bzar dat zo veel mensen nu net doen als of duwen in het gezcht volstrekt normaal is.

20 oktober 2015 om 14:35

Ja, ik reageerde op jouw bericht maar blijkbaar bedoelde je het anders. Ik lees juist van iedere Feyenoorder dat ze 1 of 2 wedstrijden wel verdiend vonden dus ik weet niet waar jij vandaan haalt dat "zo veel" mensen het normaal gedrag vinden?

Het is een beetje krom natuurlijk want het lijkt erop alsof het niet geven van de schorsing valt en staat met het woordje 'slaan'. Het is inderdaad geen vuistslag en wat mij betreft ook inderdaad niet slaan Maar aan de andere kant gaat Kramer weldegelijk over de schreef en moet hij zijn Hand niet in het gezicht van iemand planten. Beetje vreemd dat je als speler daar toch mee weg kan komen en de Commissie van Beroep niet de mogelijkheid heeft om te zeggen 'nee het is geen slaan dus 4 wedstrijden is te veel Maar bijvoorbeeld 2 wegens onsportief gedrag vinden wij wel op zijn plaats'. Maar zo werkt het nu eenmaal in het juridische systeem en dus hameren advocaten Maar wat graag op vormfouten...

Laten we hopen dat ondanks deze toch wat opmerkelijke en verrassende uitspraak, zowel de aanklager als Kramer zelf toch wat leren van deze (en andere) situaties

20 oktober 2015 om 12:30

Het is niet zo zeer een vormfout dit, het is gewoon een beroerde aanklacht. Je verschijnt voor de beroepscommissie met een aanklacht opgesteld door de aanklager. Die aanklacht kan je aanvallen, je weet waarvan je wordt verdacht en je weet waarvoor je je dient te verantwoorden. Het is een fundamenteel recht, en ik durf gerust te zeggen een van de hoekstenen van onze rechtsspraak, om te weten waarvan je verdacht wordt als je wordt aangeklaagd (in bepaalde landen zitten ze soms jaren vast zonder aanklacht). Dat het niet strookt met het rechtvaardigheidsgevoel kan ik wel begrijpen, maar dat is vooral een onderbuikgevoel. Denk bijvoorbeeld eens aan de zaak Holleeder, iedereen voelt op zijn klompen aan dat hij schuldig is aan het e.e.a. , maar het OM moet zeer zorgvuldig te werk gaan voordat ze hem konden oppakken. De rechter kan niet zeggen "ja, ik kan niet bewijzen dat je Endstra hebt vermoord, maar ik bestraf je nu je hier toch bent wel even voor het afpersen van een aantal andere mensen, ook al is dat geen onderdeel van deze zaak en ook al loopt dat onderzoek ook nog steeds en wacht ik nog op de aangifte." Zo werkt het natuurlijk niet en dat is maar goed ook.

20 oktober 2015 om 12:40

Dat is juist het kromme want niet de aanklacht zou centraal moeten staan Maar hetgeen er gebeurd is. Natuurlijk hangt dat met elkaar samen en is de aanklacht de Basis voor de rechtzaak Maar het is natuurlijk wel een beetje krom. Natuurlijk moet de aanklager zijn zaken goed op orde hebben Maar het is natuurlijk zo krom als een hoepel dat de beroepscommissie wel vindt dat er sprake van ongeoorloofd onsportief gedrag Maar hier geen straf aan kan koppelen omdat de aanklacht over slaan gaat.

Als ik wordt aangeklaagd voor door rood licht fietsen Maar uit de beelden blijkt dat ik net op het Moment van door rood gaan van mijn fiets sprond en door rood liep, dan ben ik nog steeds fout en hoor ik een bekeuring te krijgen: alleen niet voor fietsen Maar voor door rood lopen. Want of ik door rood ben gegaan is geen discussie punt, het is alleen de vraag hoe ik dat deed en of en hoe dit bestraft moet worden

De vergelijking met de Zaak Holleeder is een beetje een kromme want dat zijn totaal andere dingen die je erbij haalt. De rechter kan echter wel zeggen dat moord met voorberdachte rade niet bewezen wordt geacht, omdat er niet bewezen is dat Holleder de trekker heeft over gehaald, Maar als er wel voldoende bewijs is om te concluderen dat hij betrokken was bij de moord (er wordt bijvoorbeeld bewezen dat er 4 man aanwezig waren en het schot door een van de vier gelost is, Maar men weet niet wie) dan wordt Holleder wel veroordeeld. De vraag is hier ook niet, heeft Kramer wat gedaan, Maar hoe moet dit geinterpreteerd worden.

We kunnen ook het Holleder voorbeeld volgen; dan kan de aanklager nogmaals een aanklacht indienen Maar nu voor duwen in plaats van slaan

20 oktober 2015 om 12:51

Ja door rood lopen is ook anders dan een duw/klap uitdelen. Maar als jij het laat voorkomen, jouw bekeuring voor door rood fietsen, en de aanklacht van door rood fietsen blijft ongewijzigd staan, en je kan aantonen dat je op dat moment door rood liep ipv fietste dan word je vrijgesproken mag ik hopen, je kan niet veroordeeld worden voor iets dat je niet hebt gedaan natuurlijk. Dat je een andere overtreding beging doet er volgens mij niet toe, dat had de agent in kwestie op dat moment moeten constateren, of dat had de aanklacht moeten worden. Als jij als een idioot over de weg jakkert, maar er kan geen meting worden verricht, dan ga je ook vrijuit voor te snel rijden, ook al ziet iedereen dat je te snel reed.

Was de aanklager met een aanklacht voor ongeoorloofd sportief gedrag naar Zeist gestapt dan had het misschien wel tot een veroordeling voor Kramer geleid. Al zou in dat geval de verdediging een ander pleidooi houden en hun verdediging op de aanklacht hebben afgestemd. Als je vindt dat we in Nederland recht hebben op een eerlijk proces, en ik ben er van overtuigd dat jij dat vindt, en je recht hebt op verdediging, dan kan de rechter natuurlijk niet tijdens de beroepszaak (nota bene de laatste stap die je kan zetten in Zeist, neem aan dat je niet in cassatie kan voor een voetbalvergrijp) ineens de aanklacht veranderen. Dat zou een mooie boel wezen, dan heb je getuigen voor niets opgeroepen, voer je als rechter een straf door waar geen aanklacht voor ligt en wordt het al snel een soort koehandel in de rechtszaak. Nogmaals, ik snap waarom het misschien krom aanvoelt, maar besef dat dit soort kronkels juist de kracht is van ons rechtssysteem. Soms loopt er weliswaar een schuldig persoon zonder straf de rechtszaal uit, maar de kans dat een onschuldig persoon vast komt te zitten is mede door dit soort dingen veel kleiner.

edit reactie op jouw edit: Volgens mij had de aanklager dat dan al in een eerder stadium van het proces moeten doen, en niet pas in de beroepszaak daarmee moeten komen. Een dief kan je niet voor moord veroordelen omdat hij schuldig is aan diefstal. Dan had de aanklacht diefstal moeten zijn, om het even gechargeerd neer te zetten .

20 oktober 2015 om 15:41

Het gaat mij niet om de aanklager in deze; die heeft inderdaad niet echt goed werk verricht en op zich is het terecht dat de advocaat daar gehakt en gebruik van maakt. Maar je hebt bijvoorbeeld in de normale rechtsgang ook gevallen waar gradaties gelden. Iemand die aangeklaagd wordt voor moord met voorbedachte rade, kan weldegelijk in hetzelfde proces veroordeeld worden voor dood door schuld als de voorbedachte raden niet bewezen kan worden. In dit geval heeft de beroepscommissie wel geconcludeerd dat er sprake van ongeoorloofd onsportief gedrag maar er geen straf aan gekoppeld. Met andere woorden, wat Kramer deed was ongeoorloofd en hij had zijn hand niet in het gezicht van Van de Pavert moeten zetten maar we straffen hem niet omdat het geen slaan is. Dezelfde argumentatie had ook gebruikt kunnen worden om te zeggen dat hij daarvoor gestraft moet worden maar omdat slaan niet eenduidig bewezen kan worden, de straf lager uitvalt.

Verder begrijp ik wat je zegt maar denk ik dat wij vanuit iets te tegenstrijdige invalshoeken komen om het helemaal met elkaar eens te worden. Ik ben zeker voor een eerlijke rechtspraak en vind ook dat iemand onschuldig is totdat het tegendeel bewezen wordt maar ook dat schuldigen gestraft moeten worden. De vrijspraak van Elia vind ik bijvoorbeeld volkomen terecht omdat er gewoon niet bewezen kan worden wat hij gedaan zou hebben. Maar hier ligt het wat anders want de beelden spreken eigenlijk voor zich en Kramer ging gewoon in de fout.

Dus nogmaals, Feyenoord doet niets fout in deze maar ik vind de redenering van de beroepscommissie (niet alleen gevoelsmatig) krom. En daarnaast krijg ik de indruk dat Kramer van mening is dat hij helemaal niets fout gedaan heeft en dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn want dit soort gedrag hoort gewoon niet thuis op een voetbalveld. Maar kennelijk ben je zelfs als alle juristen (rechters zijn het geloof ik niet) het daarover eens zijn heel erg afhankelijk van in dit geval dat ene woordje ‘slaan’.


Dit is voor ons Feyenoorders een gunstige uitspraak.
Al vond ik zeker dat Kramer een wedstrijd schorsing zou moeten hebben.
Als Feyenoord mag je eigenlijk wel Kramer zelf 1 wedstrijd schorsen om een goed signaal af te geven richting speler en ook Knvb op basis van wat is voorgevallen, maar 3 tot 4 wedstrijden is schorsen is absurd.
We hebben geluk met van Benthem en de aanklager en Knvb moeten hun zaakjes eens wat beter op orde hebben.

Gewoon heel erg stom gehandeld van de aanklager. Kramer verdiende een wedstrijd schorsing, de aanklager had veel minder hoog moeten inzetten. De aanklager is overigens bijzonder streng richting Feyenoord dit seizoen. Gelukkig laat onze jurist het er niet bij zitten!

20 oktober 2015 om 13:36

De voorbeeldfunctie heeft hier niets mee te maken, er wordt een zaak aangespannen vanwege slaan, en het blijkt geen slaan te zijn. Dan hadden ze hem moeten aanklagen voor duwen, maar je kan moeilijk akkoord gaan met iets wat je niet hebt gedaan. En dat hij niet heeft geslagen, dat wist Van Benthem met de hulp van Jo de Ruiter overtuigend aan te tonen. Voor duwen staat overigens geel, je kan hem een boete geven om mooie sier te maken, maar lig je daar echt wakker van als ze het niet doen?

20 oktober 2015 om 14:26

Hoe kan deze zaak als precedent werken dan? Voor elke volgende zaak waar de aanklager iemand voor slaan wilt vervolgen terwijl het een duw betreft? Ja dat lijkt me dan alleen maar goed dat het als precedent werkt, al hebben ze daarvoor deze zaak echt niet nodig hoor, daar maakt elke beroepscommissie gehakt van.

20 oktober 2015 om 13:36

Wat een voorbeeld geef je aan de jeugd/amateurs en de collegas van Kramer met deze vrijspraak? Je mag dus gewoon iemand in zn gezicht duwen/slaan? Wat een precedent zal deze zaak worden in de toekomst.

Er is een verschil tussen iemand niet schorsen op basis van televisie beelden en iets accepteren. Indien de scheidsrechters de actie van Kramer had waargenomen zal hij hoogstwaarschijnlijk geel gegeven hebben (zie soortgelijke situatie met Locadia). Dat hij achteraf dus niet bestraft wordt lijkt mij dan ook logisch. Ik zelf had 1 wedstrijd schorsing ook ok gevonden, om een voorbeeld te stellen. Maar de Knvb heeft zichzelf gewoon overbluft door te gaan voor slaan en 4 wedstrijden schorsing te eisen.

21 oktober 2015 om 09:03

Misschien een beetje onduidelijk geformuleerd, maar ik bedoel het volgende;
- Het gedrag van Kramer kan/ mag niet.
- Terecht dat hij niet geschorst wordt, aangezien er in soortgelijke situaties vaak geel getrokken wordt en je niet op basis van video beelden een gele kaart kan geven.
- Indien de Knvb 1 wedstrijd schorsing had geeist zou dit waarschijnlijk geaccepteerd zijn door Feyenoord, omdat het gewoon een domme/ idiote actie was van Kramer.
- De Knvb heeft zichzelf overbluft door te gaan voor 4 wedstrijden schorsing, terwijl dit buiten alle proporties is.

Verder lijkt het er op dat jij weet wat er gebeurd is op het veld tussen Elia en die speler van jong Cambuur, terwijl zelfs het aanwezige publiek niks gezien heeft. Er heeft 100% zeker een opstootje plaatsgevonden, maar het is niet duidelijk of Elia daadwerkelijk geslagen of een kopstoot uitgedeeld heeft. Hoe vaak zien we tegenstanders niet als een stervende zwaan naar de grond gaan bij het minste contact?

Vanaf nu mag je dus met de hand het gezicht weg duwen tijdens de wedstrijden?
Kan leuk weekndje voetbal opleveren.

20 oktober 2015 om 13:33

Lees de uitspraak nog eens, er staat toch dat het onsportief gedrag is? De aanklacht was slaan, slaan was het niet werd met verve aangetoond, dus dan volgt vrijspraak. Dat is toch volledig logisch?

20 oktober 2015 om 14:02

Je kon altijd al iemand in het gezicht duwen zonder gestraft te worden, mits de scheidsrechters het niet zien. Normaal gesproken krijg je daar wel een kaart voor dus nee, het is nog steeds niet toegestaan.

Het zal me als neutrale sportliefhebber eigenlijk worst zijn of het een slaande, duwende, aaiende of stompende beweging van Michael Kramer was. Dit soort gedrag hoort absoluut niet op het sportveld of in een sporthal thuis. En dient ten alle tijde bestreden en bestraft te worden. Doe je dat niet dan is het eind zoek. En wordt in de toekomst elke al dan niet geconstateerde overtreding van een speler of vergissing van de scheidsrechter achter de groene tafel beslist. Als Feyenoord dat persé wil. Prima. Maar dan wil ik niets meer met de voetbalsport te maken hebben. Wat er nu gebeurt vind ik in ieder geval te beschamend voor woorden en een aanfluiting van jewelste. Samenvattend: De uitkomst in de zaak Kramer betekent een aanslag op mijn rechtvaardigheidsgevoel.

20 oktober 2015 om 14:48

Nou palko, het was niet Feyenoord die dit achter de groene tafel wilt beslissen, dat was de Knvb. Als we het bij de weledele voetbalsport hadden gehouden was er niets gebeurd namelijk, de scheidsrechter heeft er niet voor gefloten dus daarmee zou de kous af zijn. De Knvb besloot echter tot een vooronderzoek en stelde zelfs een aanklacht op, een aanklacht waarin het wel degelijk van belang is of het om een klap gaat of een duw. Dat is niet nieuw, hetzelfde speelde min of meer met Elia een rol. Dat het jou worst zou zijn dat is je goed recht, maar als je iemand op deze manier wilt vervolgen dan moet je zorgen dat je de aanklacht op orde hebt. Een klap was het niet wat mij betreft, en was op zijn minst twijfelachtig, als je dan 4 wedstrijden eist, dan kan je verwachten dat een jurist het eens heel goed gaat bekijken. En zie hier het resultaat, vrijspraak. Knvb heeft de zaken niet op orde en zo lang dat het geval is raad ik iedereen aan vooral in beroep te gaan als je denkt het te kunnen winnen.

20 oktober 2015 om 15:04

@baardgrasmus, we zullen het over dit onderwerp nooit eens worden. Nogmaals, op het gevaar in herhaling te vallen, nog even en elke beslissing van een scheidsrechter in het nadeel van Feyenoord wordt juridisch aangevochten. Als dat de toekomst van de voetbalsport is dan zien ze mij in ieder geval niet meer in het voetbalstadion. En zoek ik mijn heil bij sporten die een beslissing van een scheids of van een bond wél accepteren. Of die beslissing nou leuk of niet leuk is. Het zou mij totaal niet verbazen dat door dit verwerpelijke gedrag van Feyenoord de groeiende populariteit van de club van Zuid snel zal omslaan in hekel. En dat heb je dan, vind ik, als clubbestuur over jezelf afgeroepen.

20 oktober 2015 om 15:15

Nee je lijkt het wel niet willen te begrijpen palko. Feyenoord heeft de beslissing van de scheidsrechter helemaal niet aangevochten, hoe kom je daarbij? Welke beslissing van de scheidsrechter hadden ze moeten aanvechten? Scheidsrechter had niets gezien zei hij.

De Knvb heeft besloten tot een vooronderzoek, en doen een voorstel voor een schorsing. Daar kan je mee akkoord gaan of niet. Feyenoord ging niet akkoord, de Knvb verhoogde de schorsing, Feyenoord ging in beroep en won, want ze hadden gelijk; het was een duw en geen klap.

Er is niet zo veel om het over oneens te zijn palko als je de situatie begrijpt zoals hij is, de aanklacht kwam niet overeen met hetgeen er had plaatsgevonden, dan rest de beroepscommissie niets anders dan vrijspraak.

20 oktober 2015 om 15:39

@baardgrasmus, ik begrijp het wel, maar jij snapt het niet . Het gaat mij er vooral om dat ik als liefhebber van het voetbalspel mijn broek vol begin te krijgen van het oneindige juridisch getouwtrek tussen club en bond over een plaatsgevonden voorval. Persoonlijk vind ik de discussie over het gedrag van Michiel Kramer in ieder geval de voetbalsport onwaardig. En als het over het aanwijzen van schuldigen gaat is dat zeker niet alleen de schuld van de Knvb.

20 oktober 2015 om 15:52

Nou ja, ik vind de actie van Kramer ook niet handig, maar als de scheidsrechter het niet waarneemt, moeten we het dan negeren of moeten we het dan toch proberen te bestraffen? Zeg het maar, ik heb niet eens echt een duidelijke voorkeur. Alles op het veld laten vind ik prima, geen gebruik maken van beelden meer. Of we doen het wel, met gevolg dat je dus dit soort beroepszaken krijgt. Hoe zou jij het het liefst zien?
(en kom niet met, dat spelers zich weten te gedragen, dat is een utopie)

20 oktober 2015 om 17:32

@baardgrasmus, dat de Knvb via de aanklager betaald voetbal met gebruik van beeldmateriaal een onderzoek start naar gedrag of overtredingen die een scheidsrechter niet gezien of bestraft heeft, lijkt me op zich een goede zaak. Er gebeuren nu eenmaal, helaas, te veel zaken op het veld die het arbitrale trio niet heeft kunnen waarnemen. Ik doel met name op dingen die absoluut niet op een voetbalveld thuishoren. Vervolgens wordt partijen gevraagd hun visie te geven op de zaak. Waarna de aanklager met een (voorlopig) strafvoorstel komt, danwel met vrijspraak. Als één van de partijen het niet met het voorstel eens volgt een bindende uitspraak. Waar alle betrokkenen zich gewoon aan dienen te commiteren. Hoe vervelend voor sommigen ook. Zo'n proces lijkt me in het wereldje dat voetbalsport heet, meer dan voldoende. Maar misschien zie ik het wel veel te simpel. Ach, ik ben dan ook maar een eenvoudige liefhebber van het spelletje dat voetbal heet.

20 oktober 2015 om 17:45

Ja maar de aanklager doet een voorstel voor een straf, maar als ik jou goed begrijp moet hij ook degene zijn die het oordeelt velt uiteindelijk? Dat zou vreemd zijn toch? Dat het OM ook de straffen oplegt, zonder inspraak van advocaat of rechter. Of begrijp ik je niet goed?

20 oktober 2015 om 18:20

@baardgrasmus, je hebt gelijk. Ik snapte het zelf niet meer. Kun je nagaan hoe simpel het allemaal in elkaar steekt. Ik heb mijn tekst wat aangepast. Eigenlijk wil ik maar één ding voorkomen. Dat het voetbalgebeuren steeds meer op het dagelijkse wereldje gaat lijken. Waarbij bij conflicten een rechtbank, advokaten etc worden ingeschakeld. Dat vind ik namelijk sportonwaardig.

Ik vind het absurd, zeker met behulp van een wetenschapper. Het moet niet gekker worden. Feyenoord heeft zich al uit heel wat benarde situaties geluld. Echt waanzinnigheid ten top.

20 oktober 2015 om 14:43

Kan je dat beter onderbouwen? Wat is waanzin of absurd? Dat een wetenschapper in dit veld kan betogen dat het een dus ipv klap is? Of dat de Knvb een aanklacht opstelt waarop het vrijuit schieten is?

21 oktober 2015 om 00:15

Het gaat om gedrag dat niet hoort op het veld, dus schorsen.
Er wordt wel om minder geschorst.
Het is fout of het nu een duw was, of een klap.
Het feit dat Feyenoord een hele goede advocaat heeft redt ze, maar dat heeft niets met sportiviteit te maken. Hij heeft Karsdorp vrij gekregen.
Ik vind dat Feyenoord moreel fout zit om dit tot op het hoogste niveau uit te vechten. Iedereen ziet dat het niet kan in het veld. Kramer is een recidivist. Elleboog bij Cillessen een paar jaar geleden en meerdere belachelijke acties nadien

21 oktober 2015 om 08:20

In de rechtszaak bleek juist dat Kramer geen recidivist was, buiten de aantekening met Cillessen was er niets, geen direct rode kaart of schorsing. Ik denk dat de credits naar de aanklager moeten, die heeft er zo'n bende van gemaakt dat het voor de advocaat makkelijk werd om hem vrij te krijgen. En laten we wel wezen, heel veel gebeurde er niet, die vd Pavert stond zelf iedereen te duwen.

20 oktober 2015 om 14:59

Welke benarde situatie's? Feyenoord heeft aan de hand van feiten laten zien dat iedere aanklacht tot nu toe ongegrond was. De Knvb heeft zichzelf juist telkens in benarde situatie's gebracht!

21 oktober 2015 om 00:16

Het is fout of het nu een duw was, of een klap.
Het feit dat Feyenoord een hele goede advocaat heeft redt ze, maar dat heeft niets met sportiviteit te maken. Hij heeft Karsdorp vrij gekregen.
Ik vind dat Feyenoord moreel fout zit om dit tot op het hoogste niveau uit te vechten.

21 oktober 2015 om 01:20

Ieder weekend zie je wel een actie die eigenlijk bestraft had moeten worden met een kaart. Deze actie zou waarschijnlijk bestraft zijn met een gele kaart wanneer de scheids het had waargenomen. Iedere club staat in zijn recht om zich te verdedigen tegen feitelijk onjuiste aanklachten. Dat heeft niets met '"moreel fout" te maken.

Misschien dat Feijenoord zelf iets aan het ongedisciplineerde gedrag van bepaalde spelers kan doen?
Dat zou de Rotterdamse club sieren. Slaan doe je niet - iets wat Kramer ook tijdens zijn ADO periode meerdere malen "overkwam". En over Elia hoeven we het niet te hebben. Daar wordt op termijn een boek over geschreven....

20 oktober 2015 om 18:32

Wanneer heeft Kramer geslagen in z'n Ado tijd? Ik zie het hier vaker geschreven worden maar op het de aanvaring met Cillessen kan ik me niet herinneren. Ook zie ik de mensen die Kramer beschuldigen van " slaan" of ander fysiek geweld niet met voorbeelden komen dus zal het allemaal wel meevallen en roepen die personen maar wat.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren