Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FC Twente maakt weer melding van miljoenenverlies en sluit lening af

Laatste update:
/

FC Twente heeft de afgelopen maanden fors moeten snijden in de uitgaven, maar het lek is nog altijd niet boven. De club maakt via de officiële kanalen bekend dat het over het seizoen 2014/15 een totaalverlies van zo’n 3,5 miljoen euro heeft geleden. In het Plan van Aanpak, dat werd ingediend bij de KNVB, is daar echter rekening mee gehouden, zo stelt directeur Gerald van den Belt.

De jaarcijfers liggen momenteel ter controle bij de accountant, maar de verwachting is dat FC Twente anderhalf miljoen euro aan verlies lijdt, plus een afboeking van twee miljoen euro na een geschil met de fiscus. “We komen financieel steeds meer ‘in control’, maar staan nog voor genoeg uitdagingen”, stelt Van den Belt. “Zo blijft de druk op de liquiditeitspositie groot. De eerder aangekondigde lening van acht miljoen is inmiddels definitief en is noodzakelijk.”

De club heeft dat geld nodig om ‘een aantal kortlopende verplichtingen’ te voldoen. “Het is goed om te constateren dat we met de belastingdienst “in het reine” zijn. Maar een lening biedt natuurlijk geen structurele oplossing, en die is wel nodig. We zijn daarom in overleg met de verschillende financiers om het verdere fundament voor een gezonde financiële toekomst te leggen”, besluit de bestuurder.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit is toch flink zonde.. Hopen dat ze er uiteindelijk weer bovenop kunnen komen!

jammer, leek een paar geleden aansluiting te gaan maken bij de klassieke top3, in de jaren dat ze kampioen werden, hadden ze echt een enorm goed team. Vond PSV afgelopen seizoen een terechte kampioen, de laatste daarvoor waren Twente en AZ dat.

13 oktober 2015 om 09:52

@bugohorst. In de jaren dat ze kampioen werden? Dat was 1 keer in 2010. Of reken je de middeleeuwen ook mee

13 oktober 2015 om 10:07

Als Ajax in die 4 jaar geen een keer terecht kampioen vindt, kun je beter gelijk je account opheffen. Sowiesi wie de meeste punten heeft is terecht kampioen. Ajax heeft in die tijd ook goeie spelers gewoon opgeleid die bij ajax geweldig voetbal lieten zien.

13 oktober 2015 om 10:32

Ik maak ook een keer een schrijf foutje; in het jaar dat ze kampioen werden!

13 oktober 2015 om 10:34

Daar zijn de meningen over verdeeld, ik vond Twente en AZ toen iig erg overtuigd kampioen, over het hele seizoen lieten die zien dat ze constant presteerde. En sommige clubs staan 15 punten achter en kunnen dan door falen van een verdediging bij een andere club ook nog kampioen worden in Nederland. Ik noem geen namen, misschien heb ik het wel over 60 jaar geleden..

13 oktober 2015 om 11:20

Twente was ook geen overtuigende kampioen, Ajax was de tweede seizoenshelft een klasse beter en verdiende op dat moment ook om kampioen te worden echter heeft Feyenoord Twente laten winnen waardoor Twente uiteindelijk kampioen werd.
Niet dat ik het Twente niet gunde, juist wel ze hadden zeker een goed elftijal en een zeer hoge gunfactor. Alleen het einde van het seizoen duurde te lang voor ze en ze konden het naar mijn mening niet waar maken en verloren toen ook van een ontketend Ajax dat met meer punten eindigde dan ze in de jaren daarna ooit kampioen zijn geworden.

13 oktober 2015 om 12:30

Twente werd kampioen met 1 punt verschil en een veel slechter doelsaldo. Dat is voor jou overtuigend?

13 oktober 2015 om 12:34

Wat een totale onzin. Alle kenners waren eensgezind: twente was toen de terechte kampion met een geweldig team.

13 oktober 2015 om 12:44

"echter heeft Feyenoord Twente laten winnen"

Het doet me plezier te zien dat er nog steeds mensen zijn die daar last van hebben.

Terzake: Twente won dat seizoen AL zijn thuiswedstrijden. De aanname dat ze punten zouden hebben laten liggen tegen Feyenoord is derhalve een wankele.
Verder lijk je aan te nemen dat de tweede seizoenshelft belangrijker is dan de eerste. Dat moet je me dan maar 'es uitleggen.

13 oktober 2015 om 13:38

Je praat echt onzin, Twente speelde elke wedstrijd spectaculair. Vooral de overwinning tegen PSV. Ze waren in de toppers altijd de dominerende partij. Elke neutrale toeschouwer vond het prachtig om hun in actie te zien. Netals de tijden van AZ met barry van galen en Ramzi. Twente was echt een mooi team en europees gezien CL ook niet teleurgesteld terwijl Ajax wel 4 doelpunten tegen grote clubs kreeg. Herenveen en AZ waren wel dramatisch in de CL

13 oktober 2015 om 14:43

In het jaar dat Twente kampioen werd, speelde Ajax ook zeer goed in de Cl.

Dat Twente nou alleen tegen Inter een leuke pot heeft gespeeld... man man man.
Elke wedstrijd spectaculair?
JE bedoeld al die 1-0 2-1 'tjes?

Weet niet wat jij heb gezien...maar niet een spectaculaire ploeg.
Ja ze speelde goed voetbal, net als Ajax dat met 1 punt minder en 102-20 als doelsaldo had.

Selectieve verontwaardiging man man man.

13 oktober 2015 om 16:26

Twente was al een wedstrijd voor het eind kampioen. De laatste pot was een gezellig feestpartijtje 'chill out, we're done'

14 oktober 2015 om 14:36

@vdeinselaan
Ik heb er totaal geen last van anders zou ik het ze ook niet gegund hebben.

Ik heb de thuiswedstrijd tegen Feyenoord geheel gezien, het scheelde niet veel of Feyenoord moest een eigen doelpunt maken omdat Twente niet bij machte was om dit zelf te doen. Ze stonden stijf van de zenuwen leek het wel en het spel was veel minder dan ze andere wedstrijden speelde.

Verder geef ik aan dat Ajax op dat moment (die 2e seizoenshelft) het verdiende niet over het gehele seizoen. Over het gehele seizoen gezien konden ze beide aanspraak maken op de titel naar mijn mening. Twente had leuk voetbal maar won vaak nipt en Ajax in het begin wat minder maar scoorde veel meer.

14 oktober 2015 om 14:46

@yusufcesin
Ik denk dat je volledig mis zit vriend, Twente heeft dat jaar niet gewonnen van Psv, het werd 2 keer 1-1 uit en thuis, Verloren met 3-0 van Ajax uit en speelde ook gelijk tegen Feyenoord uit, De toppers hebben ze dus veel punten op verloren.in de CL werden ze al in de voorronde uitgeschakeld tegen Sporting Lisabon ..... sorry hoor.

13 oktober 2015 om 10:11

haha dus als ik je goed begrijp vond je dat ajax alle 4 de kampioenschappen niet terecht heeft gewonnen?

dan je er toch vrij weinig verstand van. of het heeft met je clubvoorkeur te maken, maar iedereen die aan het eind van de rit bovenaan staat is de terechte kampioen. wat een onzin zeg, kan me nog zo voor de geest halen dat ajax in de 2e seizoenshelft tot 2x toe alles won van iedereen, en dan ga je mij vertellen dat je wel vind dat psv (die vorig jaar bij gebrek aan beter ook wedstrijden met al het geluk van de wereld over streep heeft getrokken) wel een verdiende kampioen is... je bent moeilijk serieus te nemen.

13 oktober 2015 om 20:25

dus ajax won in de tweede seizoenshelft van iedereen en nog wel 2x ook kan aan mij liggen maar dat kan niet en ook won ajax niet alles ze gingen er in bvb utrecht met 6-3 vanaf.
maar wie aan het eind vd rit bovenaan staat is gewoon terecht kampioen dat ben ik met je eens en of het met geluk gebeurd of niet doet er ook niet toe kampioen is kampioen

14 oktober 2015 om 01:51

Ligt inderdaad aan jou Ramon. Ajax heeft twee seizoenen achter elkaar een inhaalrace gemaakt na de winterstop, dus hij heeft gewoon gelijk.

14 oktober 2015 om 12:42

heeft hij niet want ajax won ten eerste niet van iedereen en al helemaal niet twee keer in een seizoenshelft terwijl je iedereen toch echt maar een keer treft

14 oktober 2015 om 16:36

@ramon

ben je nou echt zo dom of doe je net alsof?

13 oktober 2015 om 10:24

Daarin blijkt dat naar de top groeien makkelijker is dan er ook te blijven. Kijk een paar jaar flinke uitgaven doen en boven je stand leven om kampioen te worden hou je maar even vol.

Dus volgend seizoen moet Ziyech verkocht worden om weer naar de zwarte cijfers te gaan en daarna weer langzaam op te bouwen naar een subtopper.

14 oktober 2015 om 14:56

Daarvoor duurde het even he Hahaha Ajax was ook de terrecht kampioen, als dat de eerste nog niet duidelijk was, deed ajax dat 4x dunnetjes over. PSV had vorig jaar weinig weerstand kun je je ook afvragen of je dan geen kampioen van de armoede bent.

Wat Twente betreft, in de top blijven is toch lastiger dan ze dachten, ik heb het vaak gezegd de afgelopen jaren.

Wie even stil staat bij wat hij leest, beseft pas hoe ernstig de situatie bij Twente blijkbaar is: een afboeking van 2 miljoen euro na een "geschil met de fiscus"? (wat is dat, een belastingschuld, een boete?)
En een lening van 8 miljoen om aan een aantal kortlopende verplichtingen te kunnen voldoen... Dan heb je inderdaad heel erg acute financiële problemen omdat anders het licht in het stadion straks niet meer brandt, en daarnaast dus problemen met de Belastingdienst (gehad?). Het is voor Twente nog steeds balanceren op de rand van de afgrond dus....

13 oktober 2015 om 10:03

Een geschil met de belastingdienst is waarschijnlijk wat anders en minder erg. Hoogstwaarschijnlijk heeft twente bepaalde activa (volgens de belastingdienst) te hoog in de boeken staan. Kan ook zijn dat ze verkeerd hebben afgeschreven.

13 oktober 2015 om 20:28

dat zou kunnen bij een of twee ton maar niet bij 2 miljoen dan zit er meer achter

13 oktober 2015 om 13:48

Eens. Leningen afsluiten om kortlopende schulden af te betalen is op z'n zachts gezegd ernstig

14 oktober 2015 om 12:46

dat is niet helemaal waar stel twente heeft 20 miljoen schuld uitstaan en betalen dan 10 procent rente dan kunnen ze door de lening die 20 miljoen afbetalen tegen een rente van bvb 2% boete rente ervanaf en de club heeft dezelfde schuld maar betaald er wel minder rente over waardoor de club een gunstiger maandbedrag hoeft af te lossen

14 oktober 2015 om 20:33

Wat je zegt is helemaal waar.
Maar de ernst zit hem in het feit dat kortlopende schulden bij bijvoorbeeld de belastingdienst alleen maar met een nieuwe lening kunnen worden afgelost. Als je dat soort constructies al aan moet gaan voor dit soort kortlopende schulden dan is het goed mis.
Normaliter sluit je leningen af om te investeren in de toekomst, FC Twente sluit leningen af om andere gaten te dichten.

Dit is al eerder naar buiten gekomen dus geen nieuws. Je moet het ook niet te dramatisch maken. Dit zijn cijfers van vorig seizoen. Dit seizoen zijn ze pas begonnen met saneren. De verwachting van dit seizoen is dat er gewoon een sluitende begroting staat waar vermoedelijk zelfs een kleine winst gemaakt gaat worden.

13 oktober 2015 om 10:37

Volgens mij is dit toch wel redelijk actueel nieuws, beste mede-Tukker. Op zijn minst is dit de bevestiging vanuit het bestuur op eerdere berichtgevingen over de huidige financiële situatie in de pers.

13 oktober 2015 om 10:44

En ondanks alle saneringen van afgelopen zomer, hebben ze nog steeds op korte termijn een lening nodig van 8 miljoen euro.
Dan zou ik de hoop op winst in dit voetbaljaar ook maar laten varen (tenzij Ziyech in de winter voor een flink bedrag wordt verkocht).

13 oktober 2015 om 11:10

Het ene gat met het andere vullen klinkt zeer slecht, echter is die lening lang zo gek nog niet. Zoals de tekst al stelt: het is geen definitieve oplossing, maar biedt wel uitkomst op korte termijn: nog meer druk van de ketel wat direct zorgt voor meer tijd tot herstel.

Daarnaast blijft het speculeren waar we staan begin volgend seizoen. Inkomsten blijven relatief gelijk en vaste lasten dalen aanzienlijk (ontslagen, aflossingen/rente etc.). Afwachten dus tot de nieuwe begroting en het beleidsplan bekend worden gemaakt.

En zoveel hoop op winst/sportief succes hebben wij niet in deze zware tijden

13 oktober 2015 om 12:39

Daar ben ik het mee eens, zo'n lening geeft voor de korte termijn rust.
Dan hoop ik voor jullie ook maar dat er de komende weken/maanden nog een x-aantal punten gepakt worden en dat Twente zich op plek 9-11 kan nestelen.
Dat zal ook zeker helpen om de druk te verlichten.

13 oktober 2015 om 13:56

Wat ze doen is geld lenen op de huidige geldmarkt met percentage van onder de 1,5. En daarmee betalen ze leningen met percentages van boven de vier.
Stel je hebt een lening van acht miljoen tegen 4, dan betaal je 320.000 rente.

Leen je nu 8 miljoen tegen 1, dan los je oude lening af en betaal je daarvoor in de plaats 80,000 rente. Je saneert dus de rente met 240.000 euro en verhoogd daardoor je liquiditeit met 240.000 euro. En die gebruik je om het licht te betalen.

Je kunt nu goedkoop geld lenen om duurdere leningen af te kopen. Uiteraard gaat er dan ook nog een boeterente vanaf, maar per saldo betaal je minder voor hetzelfde of meer. Zie ook de huidige hypotheekmarkt.

13 oktober 2015 om 15:07

Of je verkoopt nog een extra speler, dan heb je uberhaupt geen nieuwe lening nodig

13 oktober 2015 om 19:34

@twente-watcher

Dat is maar gedeeltelijk mogelijk, ze komen 3,5 miljoen te kort, dus kunnen ze geen acht miljoen aflossen. Daarnaast zal de rente voor Twente niet lager zijn maar juist hoger, Twente heeft een heel hoog risico profiel dat pas kort duidelijk is voor iedereen. Pas als een andere partij voor Twente wil lenen, zal ze een veel lagere rente betalen (zie deal PSV - gemeente).

13 oktober 2015 om 11:05

Tukker1. Waar hebben we dat eerder gehoord? Moesten we in het verleden (1/2 jaar terug) volgens Twente supporters en bestuur verhalen ook niet al te dramatisch opvatten? Feit is dat Twente na die periode er nu zowel financieel als sportief dramatisch voor staat. Er is dit maal in het plan rekening gehouden met dit verlies, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds dramatische cijfers zijn.

13 oktober 2015 om 12:31

Tuurlijk zijn dit dramatische cijfers, maar dit had iedereen eigenlijk wel kunnen weten want over het boekjaar waar deze cijfers van zijn (2014/2015) kreeg FC Twente ook 6 punten in mindering van de Knvb. Daarnaast heeft Twente in dat seizoen ook het Europese ticket afgeslagen, omdat ze de financiën niet hadden om Europees te mogen/kunnen spelen.
Dan kon je dus al weten dat de cijfers niet mee zouden vallen.

FC Twente is nu echter wel serieus bezig werk te maken van de financiën. Daardoor hebben ze nu inderdaad een selectie die zwaar uit balans is en op te veel plekken een gebrek aan kwaliteit heeft. Dat is inderdaad even behelpen, maar altijd nog beter dan het faillissement van de club. Ik denk dat Twente er wel weer bovenop gaat komen en daarna terug zal keren in de subtop, al zal dat nog een paar jaar duren voor het zover is.

13 oktober 2015 om 14:59

Tsjah, zo'n sluitende begroting is wat mij betreft allemaal schijn op papier. Feit blijft dat ze ondanks al die verkopen van afgelopen zomer alsnog een lening hebben moeten afsluiten. Ik zie daarbij niet in hoe ze die hypotheek op het stadion gaan aflossen. Ook weer extra lening voor afsluiten?

Let op: geld lenen kost geld

Ajax koopt Ziyech in de winterstop!

Jammer dat het met Twente niet goed gaat, al hebben ze het stadion in eigen beheer.
Langzaam kruipt Twente uit het dal, financieel als sportief.

Met:
Ziyech 10miljoen+,
Tapia 5miljoen,
Gutierrez 4miljoen,
Mokotjo 3 Miljoen.
Loopt er wat talent rond daar, deze Jongens kunnen een balletje trappen.

13 oktober 2015 om 15:01

Dan blijft er alsnog iets van 35 mln hypotheek op het stadion staan...

13 oktober 2015 om 16:29

Hypotheek is ook niet erg. Op mijn huis moet ik nog 25 jaar hypotheek betalen. De kortlopende schulden zijn veel gevaarlijker.

13 oktober 2015 om 19:37

Dat is correct, zeker met het kredietrisico dat momenteel voor Twente geldt, is kortlopende schuld zeer bedreigend. Twee schuldeisters die je niet kan betalen en je kan al failliet gaan. Al zullen de financiers van de hypotheek pas echt veel verliezen als Twente omvalt dus die zullen dan hoogst waarschijnlijk bij moeten springen.

god waar gaat het heen met mn cluppie, ik dacht dat na alle verkopen het grootste euvel was genomen, volgens mij werd dit ook gecommuniceerd, nu hoeven we niet direct te verkopen, spelers niet meer in de uitverkoop. Maar kennelijk wordt er nog steeds iets anders dan de waarheid naar de fans gecommuniceerd een zeer slechte zaak, en wellicht het zetje wat van der Laan nu de tent uit jaagt.

13 oktober 2015 om 15:03

Inderdaad. Ik word hier zo moe van. Wees als club transparant in hoe het er financieel voorstaat en kom niet achteraf aanzetten met een lening van 8mln. Had dan gewoon nog wat spelers verkocht, dan was die lening ook geen probleem

13 oktober 2015 om 15:10

Weet iemand wat op dit moment het salarishuis is? Of moet ik van den belt/van leeuwen op hun blauwe ogen geloven dat die gehaalde b-garnituur als olaitan, uvini,ede,katzikis allen voor een bescheiden jaarsalaris van een ton op de loonlijst staan?

13 oktober 2015 om 15:13

Ik heb het gevoel dat daar nogal makkelijk overheen wordt gestapt, maar ook transfervrije en gehuurde spelers kosten (teken)geld. Waarom niet gewoon wat (meer) eigen jeugd erin? Die zijn een stuk goedkoper en tegelijkertijd bespaar je hogere salarissen als die gehaalde clowns die nu al weer op debank zitten

13 oktober 2015 om 16:32

De lening om de liquiditeitspositie te verbeteren was al bekend en een slecht boekjaar 2014-2015 is ook geen geheim. Wat moeten ze dan nog meer vertellen?

13 oktober 2015 om 19:03

Dan heb ik het verkeerd, ik dacht juist dat er financieel stappen waren gemaakt, maar dit was dus nog van de 'vorige zooi' als ik het goed begrijp. Het artikel waaraan ik refereerde zette me op het verkeerde been kennelijk, ik dank je voor je toevoeging.

13 oktober 2015 om 20:36

als je vd laan eruit gooit is het klaar met twente die staat zo een beetje voor alles garant en als je hem eruit schopt gaat hij zijn geld opeisen en dan?

maar ik vind het dan wel weer vervelend dat alleen dit stukje uit het hele interview met van den belt op deze site word gezet en de rest achterwege word gelaten, voetbalzone wil ook alleen negatief nieuws over twente plaatsen

14 oktober 2015 om 14:58

Hoge bomen vangen veel wind, Twente wou een hoge boom worden en zijn dan nu ook de consequenties over Feyenoord of PSV was de media in tijden van financiele crisis ook niet mild.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren