Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Messi tóch voor de rechter; celstraf van 22 maanden dreigt

Laatste update:

Lionel Messi moet toch voor de rechter verschijnen in een fraudezaak. De sterspeler van Barcelona wordt verdacht van drie pogingen om in totaal iets meer dan vier miljoen euro aan Spaanse belastinggeld te ontduiken. Dinsdag werd bekend dat het Openbaar Ministerie Messi vrij wilde spreken, maar het hooggerechtshof van Catalonië gaat nu tegen het Openbaar Ministerie in.

/

Volgens het Openbaar Ministerie viel Messi niet veel te verwijten. Hij had weliswaar zijn handtekening gezet onder illegale constructies, maar dat deed hij op advies van zijn vader. Het Hof denkt echter dat Messi wél moedwillig heeft getekend. Volgens El País moet Messi dus voor de rechter verschijnen en dat is geen goede zaak voor de dribbelaar. De sterspeler van Barcelona hangt een celstraf van dik 22 maanden boven het hoofd, terwijl tegen vader Jorge Horacio Messi eerder al een celstraf van achttien maanden werd geëist.

Vader en zoon Messi zouden bedrijven in Uruguay en Belize gebruikt hebben voor het verkopen van portretrechten. Vorig jaar schikte de familie Messi nog voor vijf miljoen euro, waarmee de financiële kant van de zaak was afgehandeld. De strafrechtelijke procedure liep echter door.

Denk je dat Lionel Messi achter de tralies verdwijnt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

T zal toch niet? Messi de gevangenis in? kans dat dit echt gaat gebeuren is in mijn ogen nog steeds zeer klein.. Dit zal ongetwijfeld vervolgt worden.. Messi zal uit eindelijk wel een afkoopsom betalen ofzo.. Wat denken jullie? Messi de gevangenis in? denk het niet.

8 oktober 2015 om 16:41

Als je in Spanje zonder strafblad veroordeeld word tot minder dan 2 jaar hoef je niet de gevangenis in.

Bron: AD

8 oktober 2015 om 16:48

Klopt. Al is de omzetting in voorwaardelijk niet helemaal automatisch.

8 oktober 2015 om 17:01

Ik hoop dat het doorgaat, puur om te kijken hoe dat in zn werk gaat als een topsporter die bijna een kwart miljard waard is moet gaan brommen tussen jan modaal ;-)
Gaat niet gebeuren....maar zie je het al voor je messi in een zwart wit gestreept pak, van champagne en kaviaar naar limonade en sardientjes haha! Als ie al iets krijgt zal het een boete zijn en heeeel miss huisarrest maar ik denk dat de enkelband hem zelfs bespaard blijft...de boef ;-)

8 oktober 2015 om 23:12

Nforl

Wat zou jij mee krijgen van hoe Messi de gevangenis zou beleven?

On topic: vraag me toch af waarom er rond nieuwjaar toch zoveel te doen is over Messi!! Perez en Ronaldo zullen deze negatieve berichten wel financieren in de hoop toch in aanmerking te komen voor de ballon dor!!!

9 oktober 2015 om 00:22

Een documentaire over 20 jaar. Toch iets om je op te verheugen.

Als Messi de gevangenis in gaat is die discussie over wie er op dat moment de beste is ook gelijk weg. Zou voor Ronaldo goed zijn.

8 oktober 2015 om 17:37

Wat er niet bijstaat is dat hij de gevangenis niet van binnen zal zien. Met een blanco strafblad hoef je in Spanje een gevangenisstraf van minder dan 2 jaar niet uit te zitten. For your information.

Het is één grote heksenjacht tegen dat ventje. Vraag me af hoe dit afloopt

8 oktober 2015 om 16:05

Denk je dat hij over zijn eigen geld gaat? Dat heeft hij echt wel uit besteed!

8 oktober 2015 om 16:15

Ook als je het uitbesteed blijf je zelf verantwoordelijk voor je geldzaken (op een paar uitzonderingen als gehandicapten etc na). Iemand die het voor je regelt kan dat alleen met jouw handtekening en het is je eigen plicht te zorgen dat alles dan ook in orde is.

8 oktober 2015 om 17:33

Nou ik denk dat hij die verantwoordelijkheid wel gaat weerleggen....
Hij draait echt de bak niet in!

8 oktober 2015 om 17:48

Het is aan de rechter of hij de bak in moet of niet. Gezien het OM geen vervolging vroeg zullen er wel voldoende verzachtende omstandigheden zijn, maar het principe blijft staan dat je niet zelf zomaar in the clear bent omdat je iemand anders je zaakjes laat regelen.

8 oktober 2015 om 19:05

Zoals boven al gemeld, hij hoeft de bak niet in omdat je met een blanco strafblad een straf onder de twee jaar niet hoeft uit te zitten.

Overigens al besteed je je financiën uit aan je vader, je blijft verantwoordelijk. Daarbij gelooft de rechter niet dat hij niets van de trucjes van zijn vader af wist.

8 oktober 2015 om 23:03

Amsterdamseboe

Ga nou niet zo heilig lopen doen!

Het blijft me verassen, dat dit soort nieuws altijd verschijnt tegen het einde van het jaar. Call me crazy, maar denk dat dit te maken heeft met ballon d'or. Perez is een vies mannetje, trust me!

Messi heeft echt geen tijd voor dit soort praktijken. Daar geloof ik niet in, maar ik denk dat zijn vader wel een grote boef is.

8 oktober 2015 om 16:04

wat is heksenjacht. Als je iets strafbaars doet, moet je daar voor gestraft worden.

Ik geloof best wel dat messi er niks van af wist, maar t moet wel uitgezocht worden, zelfs bij messi. Het gaat erom dat de daders hard aan gepakt worden. Ik hoop dat messi niks gedaan heeft en vrij uit gaat, maar als hij er wel wat vanaf weet dan moet je gewoon brommen.
Hij heeft geld zat, dus zou nooit het risico moeten nemen voor die paar miljoen meer. En zn vader of boekhouder al helemaal niet.

8 oktober 2015 om 16:05

Het feit dat het eerst afgedaan is, maar daarna toch weer op teruggekomen wordt. En naar mijn weten is hij nog niet veroordeeld toch?

Owja, best handig om dit erbij te vermelden: " De kans dat Messi daadwerkelijk een cel van binnen krijgt te zien, is klein. In Spanje hoef je bij vonnis tot twee jaar niet de cel in als je geen strafblad hebt."

8 oktober 2015 om 16:11

De openbaar aanklager had eerder besloten hem niet aan te klagen, maar de belastingdienst heeft vandaag pas besloten en heeft dus besloten wel Lionel aan te klagen.

8 oktober 2015 om 16:30

Het is nooit afgedaan geweest, dit is een strafrechtelijk onderzoek, dat staat er helemaal los van. Het bedrag wat betaalt is is een schikking in een civiel proces.

8 oktober 2015 om 16:35

@ Raulista

Dat klinkt al logischer, heb je daar bron van? Zoals VZ en veel andere bronnen kan het eigenlijk niet; OM eist vrijspraak of iig niet tot vervolging overgaan, hof gaat er tegen in, maar het OM eist dan weer 22 maanden? vreemde zaak.

8 oktober 2015 om 17:13

Indien je Spaans kunt lezen: El Pais. De Engelse versie staat nog niet online.

Op mirror.co.uk staat wel dit:
"it was argued by the prosecutor earlier this week that Messi should not have to answer the charges as his father was the one responsible for his finances.

But the judge in the case rejected the request after lawyers acting on behalf of the tax authorities pleased Messi must also be tried.

Spain's state attorney has now demanded a 22-month jail sentence for the Barcelona superstar.

"there are rational signs that the criminality was committed by both accused parties," said the judge." "

8 oktober 2015 om 16:05

Ze zijn gewoon schuldig, of Messi er zelf wat mee te maken heeft weet je natuurlijk nooit helemaal maar het lijkt me sterk dat hij er niks vanaf wist. Ik vind het niet meer dan terecht dat Messi geen speciale behandeling krijgt omdat hij een bekende sporter is, maar dat hij gewoon wordt vervolgt. Hierbij hoop ik ook dat hij geen extra zware straf krijgt juist omdat ze van hem een voorbeeld willen maken.

8 oktober 2015 om 16:10

@ Afcacfc

Ben blij dat jij geen rechter bent zeg. 'ze zijn gewoon schuldig'?? ze worden verdacht, dat is totaal niet hetzelfde, hoop dat je dat beseft.

Uiteraard hoort hij geen speciale behandeling te krijgen, maar als hij kan aantonen dat hij het niet kon weten dan is dat in ieder geval reden voor strafvermindering, maar dat heeft niets met Messi te maken, dat is ook als andere mensen hun financien door anderen laten doen.

8 oktober 2015 om 16:38

Dat ze de belasting opgelicht hebben is al zeker. Vandaar dat de financiële kant van het verhaal al geschikt is.

Het gaat nu echter alleen om het strafrechtelijk onderzoek. Daarin staat de vraag of het bewust is gedaan en wie daar dan vanaf wisten.

Dus ja, het is zeker dat ze de Spaanse fiscus opgelicht hebben. Nee, het is niet zeker dat ze in strafrechtelijke zin schuldig zijn.

8 oktober 2015 om 16:39

Het is alleen zo dat dit eigenlijk niet zonder je medeweten kan, de handtekening van degene wiens geld het is is altijd nodig, als jij je handtekening zet zonder te weten wat er gaande is is dat voor de wet jouw probleem. Natuurlijk zal er in sommige gevallen coulanter mee omgegaan worden, maar in principe is het je eigen taak goed geïnformeerd te zijn en eventueel derden in te schakelen als je een constructie niet snapt of niet vertrouwd.

8 oktober 2015 om 16:40

@ m1ch43ll

Ik weet niet of je weet wat schikken inhoudt? Dat is een uitspraak afkopen. Er zijn veel redenen om dat te doen en er is een grote kans dat inderdaad de belasting 'opgelicht' (want wat er precies gebeurd is weet niemand) is en dat ze daarom geschikt hebben, maar dat is absoluut niet zeker.

8 oktober 2015 om 16:42

@mimosa,

Helemaal juist. Alleen gezien de leeftijd van Messi waarop hij die handtekening zette, heerst de vraag of hij op dat moment verantwoordelijk geacht kon worden of dat die verantwoording bij zijn vader ligt. De meningen verschillen daar dus over. Nu is de vraag wie er aan het kortste eind gaat trekken, Messi zelf of zijn vader.

8 oktober 2015 om 16:44

@ Jomar3 & mimosa

Bovendien kan het natuurlijk nog zo zijn dat Messi's vader een totaal verkeerde voorstelling van zaken heeft gepresenteerd aan Messi, en dan is er ook iets te zeggen voor zijn onschuld, maar dat zou ook betekenen dat Papa Messi zelf heeft opgelicht.

8 oktober 2015 om 16:48

Tuurlijk, dat acht ik helemaal niet onmogelijk, maar dat zal tijdens het proces wel naar boven komen. Het eerste uitgangspunt blijft echter dat hij in principe zelf verantwoordelijk is en met bewijzen voor verzachtende omstandigheden zal moeten komen.

Overigens betekend het feit dat Messi's vader hem een verkeerde voorstelling heeft gegeven (mocht dat zo zijn) nog niet automatisch dat hij vrijgesproken wordt, er kan altijd nog een argument gemaakt worden dat Messi een onafhankelijk persoon naar de constructies had moeten laten kijken als hij het niet vertrouwde of niet snapte.

8 oktober 2015 om 16:52

Dus jij denkt dat ze voor 5 miljoen euro geschikt hebben omdat ze niets gedaan hebben? Afcacfc heeft gewoon gelijk, ze zijn schuldig. Daar komt bij dat je gewoon zelf verantwoordelijk bent voor je belasting, wie het ook invult.

8 oktober 2015 om 17:20

@jomar3 & jm87 Het lijkt me overigens ook helemaal niet gek dat de rechter helemaal niet de intentie heeft om Messi een straf op te leggen maar de zaak nog niet op voorhand wil sluiten om extra opties te hebben om echt alle feiten en verhalen over deze zaak boven water te krijgen.

8 oktober 2015 om 17:50

@ De Bieroloog

Je snapt schikken dus echt niet. Nogmaals het gaat er niet om wat ik denk, en d ekans is best groot dat er inderdaad wat gebeurd is, maar je kunt gewoon niet zeggen dat ze schuldig zijn want er is geen uitspraak geweest! Zo simpel is het.

8 oktober 2015 om 16:20

Hoezo een heksenjacht? Omdat het nu gaat om een sterspeler uit het voetbal? Die jongen wordt verdacht van het plegen van een misdrijf waarop een celstraf staat. Hij is ook een mens zoals jij en ik. Het recht maakt echt geen onderscheid tussen de ''average Joe'' en een beroemd persoon, anders zou er totaal geen rechtvaardigheid zijn natuurlijk.

Daarnaast moet je ook rekening houden met het feit dat je dan wel een verkeerd signaal zou afgeven richting de maatschappij en daarmee ook de jeugd. Veel kinderen hebben als idool voetballers zoals Messi. Wat voor signaal geef je aan hen af wanneer Messi vrijgesproken zou worden enkel en alleen omdat hij beroemd is?

Sorry dat ik zo inhoudelijk erop in ben gegaan, maar ik moest ff mijn ei kwijt.

8 oktober 2015 om 16:39

"hij is ook een mens zoals jij en ik. Het recht maakt echt geen onderscheid tussen de ''average Joe'' en een beroemd persoon, anders zou er totaal geen rechtvaardigheid zijn natuurlijk."

@thefatman:
Helaas gaat die vlieger niet op.... het recht wordt namelijk tenuitvoer gebracht door mensen.... mensen zijn zeer beinvloedbaar dus maakt het recht wel degelijk verschil tussen Average Joe en Famous Joe en is het dus over de gehele wereld niet echt rechtvaardig!

On: je vraagt je toch af waarom de Messi mensen dat gesjoemel met het geld doen en alle risico's nemen die bij de illegale daad horen, als ze volgens mij geld als water hebben.

8 oktober 2015 om 16:35

Ja wat nou heksenjacht. Hij is ren geweldige voetballer maar ook gewoon mens. Dus als hij hiervan op de hoogte was dan moet ie net als elk ander mens veroordeeld worden

8 oktober 2015 om 16:45

Hij zet zijn handtekening onder contracten met zeer merkwaardige constructies. Iedereen die tot 10 kan tellen weet dat dit foute praktijken zijn. Hij is dus totaal niet zielig en er is ook geen sprake van een heksenjacht. Het erge is juist dat dit wel weer met sisser af zou lopen op een of andere manier. Je moet dit als 'normale' man eens proberen te flikken. Dan kom je echt niet weg met de smoes dat je niet wist wat je tekende.

pff...t is toch niet normaal. Verdien je zoveel en dan nog illegaal bezig zijn om een klein beetje extra binnen te harken.
K geloof best wel dat messi er niks van af wist, maar wat ben je dan voor vader of boekhouder. Waarom risico nemen voor een paar miljoen extra als je je geld toch al niet op kunt krijgen.

8 oktober 2015 om 16:07

Hoezo geloof je dat best? Ik zie telkens reacties dat dat oh zo arme schattige messi'tje alleen maar wil voetballen en verder nergens vanaf weet. Maar zo heel ingewikkeld is een belastingformuliertje niet hoor. Even een paar cijfertjes invullen. Mensen met geld willen nou eenmaal meer geld. Altijd zo geweest.

8 oktober 2015 om 16:17

t is niet ingewikkeld voor jou of mij, maar gok dat het voor een profvoetballer met allemaal portretrechten, reclame inkomsten, meerdere huizen enz enz iets ingewikkelder is dan voor ons.

Daarnaast is de gemiddelde voetballer niet al te intelligent en al helemaal niet hoog geschoold.
Tel dat alles bij elkaar op en dan is een belastingaangifte knap lastig.

Denk je echt dat zo'n jongen er zelf voor gaat zitten. Die kijkt er nog geen seconde na en laat dat lekker doen door iemand die er wel verstand van heeft.

8 oktober 2015 om 16:20

whahaha

Even een paar cijfertjes invullen. Jij denkt dat Messi 30.000 euro per jaar verdient en even snel door de belastingdienst app heen klikt om zn aangifte te doen op basis van zn jaaropgaaf? wat een giller.

Mensen in zijn salarisrange hebben veel meer in te vullen dan simpelweg de getalletjes die op zijn jaaropgaaf staan.

Wat denk je nou, dat Messi elke dag even in zn ING app checkt hoeveel er gestort is op zn rekening en hoeveel er afgeschreven is?

Tuurlijk is het heel anders voor hem, en alle andere sporters/mensen die miljoenen verdienen. Waarom denk je dat die mensen het uberhaupt uitbesteden? In goed vertrouwen dat alles geregeld is, zodat hij alleen maar van zn geld hoeft te genieten en te voetballen.

8 oktober 2015 om 16:21

Hij heeft zelf vele bedrijven over de gehele wereld opgericht om via een ingewikkeld netwerk iedere cent die hij maar kan weghouden bij de belastingdienst daadwerkelijk weg te houden. Hij heeft het zichzelf moeilijk gemaakt als een geldverslaafde en zal daar nu waarschijnlijk de prijs voor betalen.

8 oktober 2015 om 18:10

Reclame inkomsten. Portretrechten. Ja klinkt allemaal heel ingewikkeld maar dat is het niet. Je laat niet 'per ongeluk' zoals messi je inkomsten via belastingparadijs Belize lopen en ze niet aangeven aan de spaanse overheid. Waarom heeft hij uberhaupt een netwerk daar? Geef gvd gewoon je inkomsten aan. En nu lopen roepen dat hij de formuliers niet heeft gelezen. Sorry, maar dan had hij ze ook niet moeten tekenen.

Blijf het maar opmerkelijk vinden dat een speler meet zoveel geld dit moedwillig doet, en met zon imago. Geloof er ook geen snars van dat hij dit zelf gewild heeft, en denk ook niet dat hij achter slot en grendel komt. Maar als blijkt dat hij schuld heeft, no mercy, je hoort je er gewoon aan te houden.

8 oktober 2015 om 16:05

klopt...kan het ook niet begrijpen dat messi het zou doen.. Die paar euro extra boeit ja niks. Maar t is nog kanslozer dat een vader dit zijn eigen zoon zou aan doen. Die pa krijgt ongetwijfeld genoeg geld van messi, dus die heeft het ook niet nodig.

8 oktober 2015 om 16:11

Precies dat ja... , waarschijnlijk steunt messi zijn familie behoorlijk en ook financieel gezien. En als je eigen vader dan dit doet zonder weet van Messi zelf, is wel erg triest maargoed we wachten af van wat er waar is. Het blijft speculeren natuurlijk

8 oktober 2015 om 16:33

Tja, met zo'n instelling wordt je nooit miljonair natuurlijk. Juist elke cent omdraaien. Zo word je rijk. 4 mio is natuurlijk ook niet niets. Waarschijnlijk gedacht of overtuigd dat constructie legaal was. Overigens is een dergelijke constructie bedenken lastiger dan belastingaangifte doen lijkt mij. Kan mij niet voorstellen dat een voetballer dit zelf bedenkt. Wel dat hij overtuigd wordt dat er niets aan de hand is. Helemaal door je vader....

8 oktober 2015 om 17:17

Nee je word rijk door de 30/40 miljoen per jaar wat op zn rekening gestort word. Hij hoeft echt niet elk centje om te draaien. Kan me niet voorstellen dat iemand die zoveel verdient en iets van 250 miljoen waard is, het risico neemt voor een kleine 4 miljoen.

8 oktober 2015 om 18:14

Genoeg miljoenairs die pissig worden om een verkeersboete. Genoeg miljoenairs die vastzitten voor belastingfraude. Genoeg bedrijven in de shit zoals volkswagen, om een paar miljoen te bespraren nu een boete van bijna 50 miljard. Ik kan het me ook allemaal niet voorstellen, maar het gebeurt toch.

8 oktober 2015 om 21:22

VW zaak gaat niet om een besparing van een paar miljoen

8 oktober 2015 om 20:29

Hij stelt zelf zijn adviseurs aan en tekent zelf de opdrachten om vennootschappen op exotische lokaties op de zetten. Vervolgens worden die vennootschappen gebruikt om geld rond te pompen om zo miljoenen minder be;lasting in Spanje te betalen.

Het enige wat er eigenlijk onduidelijk is of hij door had dat de constructie niet toegestaan is of niet, dat hij de belasting wilde ontwijken lijkt me wel duidelijk.

Achter slot en grendel komt hij nu sowieso niet, allen straffen langer dan twee jaar hoef je uit te zitten in Spanje.

wel raar dat er dan opeens 22 maanden worden geëist, terwijl je zou verwachten dat de eis voor Messi iig lager zal liggen dan voor papa.

Als Messi daadwerkelijk vast komt te zitten. kom ik hem persoonlijk bevrijden.

8 oktober 2015 om 16:17

misschien krijgt zn pa in hoger beroep ook een hogere straf

8 oktober 2015 om 16:18

Dat klinkt inderdaad wel enigszins apart, anderszijds zou je kunnen zeggen dat als Messi wist bij het handtekening zetten dat hij opdracht zou geven aan illegale constructies dit erger is dan wanneer je als vader voor iemand anders (hoewel hij er zelf vast ook beter van werd) fraude pleegt. Uiteindelijk staat wel Messi's handtekening eronder.

8 oktober 2015 om 16:22

Wellicht omdat hij uiteindelijk de feitelijke handtekening heeft gezet, en dus verantwoordelijk is. zijn vader heeft hem immers alleen maar advies gegeven.

Ik denk zelf dat Messi niet enige weet heeft van de belastingen etc. wat er bij zulke deals komen kijken. Die tekent op goed vertrouwen zo'n deal en gaat er vanuit dat alles goed geregeld wordt.
Het is dan de vraag of dat zijn vader wel de regeltjes goed begrijpt of er tussen door heeft willen glippen. Lijkt me erg stom om dat te doen, gezien de enorme inkomsten wat Messi op jaarbasis binnenhaalt. Dan zou je toch niet zo'n gevangenisstraf willen riskeren voor een paar miljoen extra.

8 oktober 2015 om 17:19

Je hoeft niet naar school te gaan om te begrijpen dat als je documenten uit uruguay en belize voorbij ziet komen er iets niet klopt, als argentijn werkend en wonend in spanje.

8 oktober 2015 om 16:26

22 maanden is volgens mij geen eis, maar de maximale straf voor dit vergrijp.

8 oktober 2015 om 16:29

@ Barca1899

Dat dacht ik ook even, maar het is toch volgens 'serieuze' nieuwsbronnen echt de eis. Vind ik wel vreemd overigens want normaal gesproken komt de eis van het OM en de uitspraak van de Rechter, maar hier vroeg het OM vervolging na te laten. Dus waar die eis dan vandaan komt weet ik ook niet.

8 oktober 2015 om 17:13

Ik vertrouw 'serieuze' nieuwsbronnen rond deze zaak niet. Volgens AD was het al zeker dat de vader van Messi de schuld op zich zou nemen en de bak in zou gaan.

Tja geen medelijden mee als het klopt wat er staat ma jammer voor het voetbal!

Vanuit Spanje moeten ze nu eens ophouden om op al mogelijke manieren dit mannetje proberen uit zijn doen te halen. Het OM heeft onderzoek gedaan en is met een uitspraak gekomen. Het betreft acties die genomen zijn in 2008-9. Messi was toen een jaar of 20 en in mijn beleving niet veel aan te rekenen. Dat ze zijn vader vervolgen kan ik wel snappen.

8 oktober 2015 om 16:28

Het OM kan wel een onderzoek doen, maar een uitspraak moet van de rechter komen. Het OM adviseert de rechter om hem niet te vervolgen, maar de rechter wil de rechtszaak toch beginnen. Dit kan in principe en betekent niet zomaar dat de Spaanse justitie hem daadwerkelijk aan het zoeken is.

8 oktober 2015 om 16:59

Ten eerste doet het OM geen uitspraken. Daarnaast ben je als 20 jarige gewoon volwassen. Jij en ik zouden evengoed een probleem hebben wanneer we als 20 jarige de belastingdienst zouden oplichten. Wanneer jou salaris via allerlei Bv's de hele wereld over gaat dan moet je niet gaan zeuren als het naar buiten komt.

Gewoon oppakken en vast zetten. Als wij zoiets doen worden we ook bestraft. Omdat het een prof voetballer is mag geen verschil zijn.

8 oktober 2015 om 16:27

Vreemde reactie, wie zegt dat hij niet hetzelfde wordt behandeld? Bovendien, 'gewoon oppakken en vast zetten' zonder dat je weet of hij schuldig is?

Misschien niet de juiste plek, maar wat wel interessant is vanuit een juridisch oogpunt is de vraag hoe ze tot de eis zijn gekomen. Als er door het OM wordt geadviseerd tot geen vervolging, maar de rechter neemt dit niet over, wie heeft dan een eis gesteld? Deze komt normaliter van de aanklager, maar die vroeg om niet te vervolgen.

8 oktober 2015 om 16:59

De eis komt van de belastingdienst die gerepresenteerd wordt door de 'state attorney'.

8 oktober 2015 om 17:51

Thanks, duidelijk!

Dan zien ze Messi jr als de hoofdverdachte inderdaad, Laten we het niet hopen. Als vader's in hoger beroep ook een hogere straf krijgt is ook lijden voor Messi. Persoonlijk denk ik ook dat Messi een goeie man is, vader zou ik niet weten haha. Maar hoop dat dit alles snel wordt afgesloten en onze Messias zich weer voetbal kan focussen, scoort tie er ook weer 50 in de competitie wellicht.

Top spelers of de top in het bedrijfsleven of beroemde mensen leven boven de wet, bv de zaak met Kluivert.

8 oktober 2015 om 16:36

verklaar je nader.. altijd zo'n populistisch gebrul dit, hoe weet jij dat Messi anders behandeld wordt?

8 oktober 2015 om 19:08

Wat is er mis met de zaak Kluivert dan? Hij is juist precies hetzelfde behandeld als iedereen.

Als het bewijsbaar waar is, gewoon opsluiten. Omdat het toevallig een van de beste voetballers ter wereld is doet daar niks aan af.

Meneer hoennes van Munchen moets ook de jail in toch??

Wow, ik ben wel benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Hij zal vast wel een Zeer capabel team advocaten voor zich hebben werken - die gaat echt geen cel zien hoor. Mensen die dat denken zitten echt te dromen. Als het uberhaupt hard gemaakt kan worden dat hij schuldig is, komt die er gewoon vanaf met een forse boete.

Als het echt zo is dat hij hier zelf weet van heeft, moet hij zich echt schamen. Zo veel geld verdienen en dan nog proberen meer er uit te halen.. Zijn vader lijkt me een inhalig mannetje. Maar goed, what do we know? Het zal voorlopig niet duidelijk worden hoe de vork echt in de steel zit; tot die tijd is hij dus gewoon niet schuldig.

Barcelona is het gezicht van Catalonië en Messi het gezicht van Barca. Het lijkt me niet dat hij door Catalanen in de gevangenis wordt gezegd. Het zou de kansen op onafhankelijkheid flink verkleinen.

8 oktober 2015 om 17:30

Hoezo zou dat de kans op onafhankelijkheid flink verkleinen? Hij wordt toch echt door het hooggerechtshof van Catalonië aangeklaagd.

Nu wordt het wel erg serieus,de rechter kijkt naar de feiten en doet niet aan liefdadigheid als Messi daadwerkelijk dit met opzet deed moet hij naar de gevangenis klaar. 22 maanden de gevangenis in wat zou dat een deuk in zijn imago, de mogelijke winnaar van de ballon d'or is een fraudeur mogelijk

8 oktober 2015 om 17:55

22 maanden gaat die sws niet de bak in, ook al is die schuldig, hij heeft geen strafblad

8 oktober 2015 om 17:30

Geen idee wat hier zich afspeelt, denk niet dat Messi dit oprecht heb gedaan en vraag me af of ze waterdichte bewijzen hebben. Het zou absoluut een gemis zijn op de velden.

8 oktober 2015 om 18:29

@tomas klopt,maar 12 maanden is ook erg lang plus het feit dat er sponsers zoals Pepsi gaan overwegen af gaan haken. Hoe ondenkelijk dat nu lijkt dat gaat wel gebeuren als Messi in de cel belandt. Zeg nou eerlijk het zou een domper zijn voor het voetbal als èèn van de beste spelers in de cel belandt

8 oktober 2015 om 19:18

Natuurlijk heeft hij dit oprecht gedaan, de belasting ontduik je niet per ongeluk met complexe constructies met brievenbus firma´s in meerdere landen en al helemaal niet als het om miljoenen euro´s gaat. Wellicht is hem verteld dat ze met de de constructie om onder de belasting uit te komen wel weg zouden komen.

Een gemis zal het niet worden, hij hoeft de gevangenis niet in met een straf korter dan twee jaar tenzij hij nog een misdrijf begaat.

Ik kan het me niet voorstellen en geloof ook niet dat het idee om Messi achter de tralies te zetten, wordt doorgezet. Die gasten verdienen toch genoeg en hoeven dan niet ook nog te frauderen zou je denken. Denk dat hij oprecht niet wist waar hij mee bezig was, maar dan nog is het illegaal. Toch denk ik dat alle schuld eerder op zijn vader wordt afgeschoven, dan dat hij daadwerkelijk het gevang in gaat.

Ik hoop het niet. Dit gun je niemand vooral niet voor zoiets kleins...

8 oktober 2015 om 19:14

Nou klein is het niet. Voor miljoenen de belastingen ontduiken ten tijde van de crisis in Spanje.

Messi heeft al geschikt omtrent de financiën.... Schikken is veelal al een bekentenis op zich! Een onschuldig iemand zou namelijk niet schikken ;-)

8 oktober 2015 om 21:14

Hij heeft niet geschikt, om te schikken moeten beide partijen akkoord gaan. Hij heeft gewoon geld overgemaakt in de hoop dat ze het zouden schikken.

8 oktober 2015 om 22:13

Hij heeft gewoon het tekort betaald. Niet gekke dingen de wereld in helpen.

Het grappige is is dat Messi een van de inkomstenbronnen is van Spanje ! Denk dat er veel toeristen naar Spanje komen om Messi te zien ballen. Deze man verdwijnt echt niet in de bak hoor!

8 oktober 2015 om 21:08

Haha. Maar het toch wel zielig als je meer dan 70 mil per jaar verdient dan niet 4 miljoen te willen betalen

Vond de berichtgeving eerder al raar dat ie vrijgesproken is. Des te meer omdat ie financieel zaak afgehandeld had, geeft dus aan dat je iets niet helemaal volgens regels heb gedaan.
Waarom vervelende constructies op na houden? Over al je inkomen dien je belasting te betalen en Messi is geen Microsoft dat de administratie zo lastig kan zijn. Het is inderdaag geen aangifte van een gemiddelde loontrekker maar zo lastig is het weer niet.
Ik denk dat ie door de constructies die allemaal Zijn bedacht, fouten heeft gemaakt.
Al met al als ie de fout heeft genaakt mag ie gerust de straf krijgen. Anders niet. Of hij de gevangenis ingaat doet er niet toe! Feit is dat recht zijn beloop heeft gehad.

9 oktober 2015 om 00:35

De constructies waren volgens de Spaanse belastingdienst niet toelaatbaar. Echter messi heeft geschikt en dus is het voor de belastingdienst nu afgedaan.

De vraag die nu overblijft is hebben ze met het opzetten van de constructies bewust de belasting regels overtreden en zijn ze daarmee strafbaar. En wat is de rol van Messi hierin? Dat laatste punt ligt zeer gevoelig omdat alle brievenbus firma's in exotische oorden allemaal op zijn naam stonden en hij ervoor heeft moeten tekenen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren