Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van Persie: 'Feyenoord en PSV lopen stuk voor op de buitenlandse jeugd'

Laatste update:
/

Het mogelijke mislopen van het EK in Frankrijk is volgens Robin van Persie geen aanleiding tot grote paniek. Dat het Nederlands voetbal momenteel in een dip zit, is volgens hem inherent aan de grootte van het land. “Wat wij doen is heel knap”, richt de spits van Fenerbahçe zich op de goede prestaties van de afgelopen jaren op de grote toernooien.

Nederland mag volgens Van Persie niet vergeleken worden met bijvoorbeeld Brazilië en Duitsland. Die landen hebben veel meer inwoners en dus veel meer mogelijkheden. Relatief gezien doet Oranje uitstekend, ook al gaat het nu even minder. “Afgelopen zomer organiseerde ik het RVP-jeugdtoernooi waaraan de beste teams van Duitsland, Engeland en Nederland meededen. Ploegen als Feyenoord en PSV lopen een stuk voor op de buitenlandse jeugd”, zegt hij in Metro.

“We doen al heel veel dingen heel goed. Het is niet zo slecht als mensen het vaak doen voorkomen. We zijn de afgelopen jaren gewoon verwend met een tweede en derde plek op een WK”, vervolgt Van Persie in het gratis dagblad. Hij pleit er dan ook voor om een ‘middenweg in de kritiek’ te vinden. “Dat is beter voor iedereen.”

Ben jij het met Robin van Persie eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Jeugd is leuk en aardig, maar als zij zich rond hun 22,25 niet verder ontwikkelen heb je er weinig aan. En niemand kan hier een 25 jarige international noemen die zich wel ontwikkeld heeft. Rond 25 ben je op fysieke top als speler en ben je meestal bij de top clubs...

6 oktober 2015 om 18:10

@90boz:Je mist het punt van Van Persie, die alles in perspectief plaatst. Jarenlang hebben wij een voorsprong in jeugdopleiding gehad ten opzichte van andere landen. Logischerwijs hebben clubs in andere landen met veel middelen het niveau van jeugdopleidingen kunnen verhogen. Kortom, relatief is het verschil in groei dankzij opleidingskwaliteit geslonken.

Welke fysieke en/of omgevingsvariabelen ten aanzien van voetbalpotentie liggen aan jouw bovenmatige verwachtingen ten grondslag?

Waarom zou je hier evenredig meer talent verwachten?

Wat is het probleem wanneer talenten elders rijpen? Welk negatief effect zou dit hebben op de ontwikkeling van het Nederlandse voetbal? Zolang opleidingen hier bovengemiddeld presteren, zou hier een gezond bussiness model bij passen

6 oktober 2015 om 19:52

Nee relatief in verhouding tot het aantal inwoners! Als er 10x zoveel jeugd spelers zijn worden er zelfs met veel slechtere opleidingen nog toppers afgeleverd.

6 oktober 2015 om 19:24

Precies wat ik ook al een tijdje denk. Alleen Blind komt bij me op. Jongens als Wijnaldum, Cillessen, Janmaat, Dost, Lens en Siem de Jong weten net niet die stap te maken van topspeler in de eredivisie naar goede speler in het buitenland. In de interlands zijn het ook nog lang geen spelers waar je op kan bouwen. Neem hierbij mee dat de generatie die nu rond 28 en dus top horen te zijn helemaal mislukt is. Zie Babel, Afellay, Drenthe...

Nou dan hebben we een mooie toekomst als ik het zo lees.

Wat mij opvalt is dat het fysiek van spelers in buitenlandse competities gewoon veel beter is dan in de Eredivisie. Nederlandse jeugdspelers lezen het spelletje wel en hebben meestal een goede basistechniek, maar ik zie geen beesten achterin en de racemonsters die we hadden in de Eredivisie konden weer geen bal recht vooruit trappen.

Donderdag keek ik bijvoorbeeld naar SC Braga - FC Groningen en die spelers van Braga (50% bankzitters) waren allemaal sterker en sneller. Ik denk dat krachttraining in de Nederlandse opleidingen nog een flinke boost kan gebruiken.

6 oktober 2015 om 17:20

Bij psv loopt de wijs rond. Dit is wel een speler met body.

6 oktober 2015 om 17:47

Hij heeft body, maar is blessuregevoelig. Ik denk niet dat hij definitief het 1e van PSV gaat halen. Hij zit nu wel zo nu en dan bij de selectie samen met Bergwijn, maar Bergwijn is 3 jaar jonger.

Fosu-Mensah bij Man United die van Ajax kwam lijkt mij wel een fysieke verdediger die goed aan de bal is die Oranje weer naar grote hoogtes kan brengen.

In Nederland overdrijven we soms om alleen maar verdedigers te willen met voetbalintelligentie en een goede pass. Vandaar dat van Dijk en Douglas steeds worden genegeerd. Maar misschien hadden ze wat langer in Nederland moeten blijven, als ze nu bij een Nederlandse topclub zaten dan hadden ze nu misschien al vast achterin gestaan hoe raar dit ook klinkt.

6 oktober 2015 om 20:19

Wijs heeft body, maar wel op exact de manier waarop je dat als voetballer niet wilt. Hij is veel te plomp, waardoor hij zo traag en onwendbaar is als dikke stront.

Als dat zo is dan is IJsland een wereldmacht in de voetballerij. Die hebben zo'n 400.000 inwoners maar zijn al wel gekwalificeerd voor het EK.

6 oktober 2015 om 17:25

Dit is ook hun eerste keer op een groot toernooi terwijl Oranje er altijd bijzit en het ook nog eens heel goed doet in die toernooien. Dat kan je van IJsland niet zeggen.

6 oktober 2015 om 17:38

Maar hebben nog nooit gepresteerd op een toernooi. Dus die vergelijking van je klopt niet

7 oktober 2015 om 14:18

Ijsland heeft daarvoor niets gepresteerd. Die kennen nu gewoon een gigantische piek.

Slovenie en Letland hebben dat ook weleens gehad.

Dat verhaal van inwoners vind ik altijd zo'n onzin! Het gaat er niet om hoeveel inwoners je hebt maar hoe populair de sport in het land is en hoe goed gestructureerd het amateurvoetbal is. Heeft het land een voetbalcultuur ja of nee? Dat is veel belangrijker dan het aantal inwoners.

6 oktober 2015 om 17:01

klopt, maar dat is in Duitsland natuurlijk allemaal niet minder geregeld dan hier. En dan is het wel een voordeel of je 10x zoveel jeugdvoetballers hebt of niet.

Brazilië is het ongetwijfeld veel minder geregeld en zal een heel groot deel van de jeugd nooit in clubverband spelen. Aan de andere kant heeft een heel groot deel van de jeugd daar veel meer tijd om te voetballen en wordt niet alle creativiteit weggehaald door coaches die al gelijk alleen maar samenspel willen zien ipv lekker voetballen en dribbelen.

6 oktober 2015 om 20:51

Nee het is niet zo dat als je meer inwoners als land hebt dat je dan ook beter zou moeten zijn als een land met minder inwoners. Dat is wat ik de hele tijd probeer uit te leggen. Ijsland zal ook van China en India winnen. Wat belangrijk is dat je een voetbalcultuur ontwikkeld en dat de bond genoeg geld heeft om de juiste faciliteiten te creëren om de sport voetbal op een professionele manier uit te oefenen waardoor goede voetballer opleid.

/wat is de reden dat Nederland met 17 miljoen inwoners veel verder is als India, China en VS? Het antwoord is heel simpel; Nederland heeft veel meer geïnvesteerd in voetbal de afgelopen decennia 's. De VS heeft sinds zij het WK in 1994 voetbal serieus op de agenda gezet. Ze hebben genoeg geld om het professioneel aan te pakken en wat is er sinds toen gebeurt; je raad het al ; ze hebben flinke stappen gemaakt.

Brazilië is een arm land dat altijd geld heeft vrij gemaakt voor voetbal, hadden zij dat niet gedaan waren zij nooit zo succesvol geweest.

7 oktober 2015 om 09:08

@peterhak ja ik zeg toch dat je verhaal klopt... maar ik zeg ook dat als je wel 10x zoveel inwoners hebt en een even goede voetbalcultuur als in Nederland (duitsland dus) dat je dan absoluut in het voordeel bent.

6 oktober 2015 om 17:02

Het is helemaal geen onzin. Hij vergelijk het toch met Duitsland en Brazilie wat ook gewoon voetballanden zijn. Daarin is inwonersaantal doorslaggevend aangezien voetbal in de drie landen populair is.
Ik zie hem nergens de VS en China noemen.

6 oktober 2015 om 17:04

Nou, onzin onzin. Voetbal is in bijna ieder land immens populair en veel landen hebben een voetbalcultuur. Het is natuurlijk gewoon een kwestie van kansberekening: in een land met 100 miljoen is de kans een stuk groter dat er een supertalent tussen zit dan een land van 16 miljoen zoals Nederland. Amateurvoetbal heeft hier verder ook niet zoveel mee te maken, het gaat vooral om de jeugdopleiding.

6 oktober 2015 om 18:16

@Peterhak: Ervan uitgaan dat het aantal inwoners is minstens net zo onzinnig!

Populariteit: We hebben het hier over wereldsport nummer 1. Natuurlijk zijn andere indicatoren belangrijk, en kunnen deze bijdragen als multiplier. Maar inwoneraantallen zouden zeker niet weggelaten kunnen worden als variabele

6 oktober 2015 om 20:22

@peterhak. Ja. En jij denkt dat in Ijsland de omstandigheden ideaal zijn en dat daar een goede structuur ligt?

De voetbalbond in Ijsland heeft 20.000 leden (1 op de 20 inwoners). De Knvb heeft er 1,2 miljoen. Zelfs afgezet tegen het aantal inwoners is dat minder dan in Nederland.

Als je met zo'n verschillen niet in staat bent om structureel 5 klassen beter te zijn, dan doe je het niet goed.

7 oktober 2015 om 14:20

Ijsland heeft nu gewoon een sterke geneartie.

Nederland is ook op momenten beter geweest dan Duitsland en Brazilie. Doen die landen dan ook iets niet goed of lag dat misschien gewoon aan een sterke generatie?

Hij heeft wel gelijk. Veel andere grootmachten hebben 50-100 miljoen mensen in het land, Nederland 'maar' bijna 17 miljoen. Statistisch gezien is de kans dat je groot talent en goede spelers kan brengen ook gewoon veel kleiner. Daarom is het ook gewoon knap dat we zo lang zulke fantastische spelers hadden, maar een dip in in de aantal daarvan is dus echt wel te verwachten.

Daarbij word het echt tijd dat Nederland wat leert van landen zoals Ijsland, door het verleden is het Nederlandse elftal echt een beetje een team van individuen, wat nu dus echt niet meer kan. Van Gaal stopte daarmee en maakte het echt meer een team. Maar natuurlijk ook dan kan het verschil worden gemaakt zoals spelers als Robben, maar je moet er niet afhankelijk van zijn.

6 oktober 2015 om 19:11

Zo is het dus niet dat wanneer je 50 miljoen inwoners hebt dat je een groter kans op een talent hebt dan een land met 17 miljoen inwoners. Wat nou als het merendeel van die 50 miljoen inwoners liever gaat basketballen of honkballen zoals in de VS. De reden waarom Nederland een groter voetballand is als China met haar 1 miljard inwoners is puur omdat men in Nederland altijd meer heeft gegeven om voetbal en daarom daar ook geld, tijd en energie in gestoken heeft.

Je kan als land 50 miljoen inwoners hebben maar als geen voetbalcultuur ontwikkeld en het professioneel aanpakt dan zal een land met veel minder inwoners die dat wel doet alsnog haar talenten eerder ontdekken als het land met 50 miljoen inwoners

Een rijker land heeft meer mogelijkheden als een arm land. We mogen wel trots zijn op de prestaties van Oranje uit het verleden maar we moeten ook beseffen dat vele landen arm zijn en daarom nauwelijks geld in voetbal pompen. Als RVP zegt ja we hebben maar 17 miljoen inwoners dan zeg ik ja maar we hebben wel veel meer geld dan vele landen met een groter inwoners aantal. Denk je dat ze daar denken aan jeugd academische terwijl er nog niet eens een fatsoenlijke gezondheidszorg is.

7 oktober 2015 om 00:27

Ik had het specifiek over andere voetbalgrootmachten, waar echt wel een voetbalcultuur is.

Klop helemaal , wij hebben nu gelukkig een paar hele goede generaties gehad, maar dat was ook mede omdat Nederland destijds nog een rol van betekenis speelde in het mondiale voetbal, Maar die tijden zijn waarschijnlijk voorgoed voorbij, dus zullen onze grote talenten nog eerder de stap moeten maken naar de topcompetities wil oranje weer een rol van betekenis gaan spelen. Probleem is alleen dat ze tegenwoordig daar als nobodies binnen komen.

Van Persie heeft wel gelijk dat Nederland trots moet zijn op de historische prestaties van Oranje - al vijftig jaar de best presterende ploeg ter wereld op een per capita basis - maar dat neemt niet weg dat de huidige kritiek terecht is.

Gezien kwaliteit en marktwaarde van de ploegen die Oranje het nakijken hebben gegeven de afgelopen anderhalf jaar is het nog altijd zonder meer een grove schande dat we het EK niet halen.

6 oktober 2015 om 18:23

Zou Uruguay niet de best presterende ploeg ter wereld zijn par capita? Slechts 3,5 miljoen inwoners en afgelopen 50 jaar 5 Copa America's gewonnen. Zou je de tijdspanne nog breder trekken dan zijn ze het sowieso met 2 wereldbekers en 15 copa America's. Nederland weliswaar vaker in de finale WK afgelopen 50 jaar, maar ook slechts een continentale beker.

6 oktober 2015 om 19:48

Afgezien van de vraag of de Copa qua competitiviteit ook maar in de buurt komt van de EK, buiten kijf staat toch dat alleen al qua afgeleverde legendarische voetballers, wedstrijden en doelpunten op eindtoernooien Nederland ook Uruguay ver de baas is?

6 oktober 2015 om 20:18

Individuele spelers is een ander verhaal natuurlijk, dan is Nederland beter.

Nederland was een vooruitstrevend land wat betreft voetbal. Echter sinds het steeds meer om geld draait raakt Nederland steeds verder achterop. Ik verwacht dan ok dat Nederland nog wel wat plekken zal zakken op de coefficientie lijst

Ik geloof er niet in. Mooi dat Nederlandse talenten het goed doen in onbelangrijke toernooien maar het is juist deze arrogantie die ons ieder jaar op grotere achterstand zet. De Nederlandse jeugdopleiding is ingehaald door vele buitenlandse en al lang niet uniek meer. Er speelt buiten 1 of 2 voetballers geen enkele Nederlandse speler een bepalende rol bij de Europese top.

Talenten spelen tegenwoordig tussen hun 18 en 22e in Nederland structureel op een veel te laag niveau. Daarom vallen er rond die leeftijd zo veel stil in hun ontwikkeling.

6 oktober 2015 om 19:25

Ik denk dat ze juist te snel naar het buitenland gaan. Daar blijven ze stilstaan. Als ze terugkomen kunnen ze hooguit aanhaken bij de eredivisie, meer zit er niet in.

Toen Franz Beckenbauer eens een helicoptervlucht maakte over Nederland, begreep hij pas waarom Nederland het voor elkaar kreeg om altijd goede voetballers voort te brengen. Het kleine landje lag bezaaid met voetbalvelden, viel hem op. Combineer die enorme belangstelling voor de sport met een goede opleiding en de Nederlandse mentaliteit en je snapt waarom we er altijd wel in slagen talent te herkennen en door te ontwikkelen.

Echter, wat Van Persie hier vergeet, is dat Nederland teveel omwentelt in zijn zelfbevlekking. Want onze manier van opleiden is niet toereikend meer. Dat bijv. Spanje en Duitsland meer inwoners hebben is niet eens zo relevant: dat was het in de voorgaande decennia kennelijk ook niet, en bovendien kun je maar 11 spelers opstellen. Het Brazilië waar Van Persie naar refereert telt 202.000.000, maar het land heeft momenteel slechts een wereldspits. Net zoveel als Zweden en Portugal dus. Dus wat zegt het werkelijk? Het gaat om de doorontwikkeling van je manier van opleiden, wat de doorslag geeft. Terwijl Nederland narcistisch genoeg volhard in oude patronen die ooit revolutionair waren, hebben alle Europese topclubs een kijkje genomen in de keuken van onze jeugdopleidingen. Maar niet alleen bij ons: ze combineren het beste van meerdere werelden en leiden technisch vaardige spelers op die groot, sterk, snel en slim zijn. Ik pleit ervoor Italiaanse en Duitse trainers te integreren in onze opleidingen; hun hardheid, teamgeest en killersmentaliteit zou ons voetbal veel goed doen. Het zou ons in ieder geval verder brengen als de eeuwige nadruk op balbezit en het never ending gezever over driehoekjes. Op Depay na hebben we voor de komende jaren niemand die de opvolging van Robben en Sneijder aankunnen straks. Losers, dwergen, grijze middelmaat en eenheidsworsten is ons deel.

6 oktober 2015 om 20:39

Ik ben het grotendeels met je eens, het is inderdaad zo dat wij andere landen in onze keuken hebben laten kijken en dat hun nu met onze manier van voetballen aan de haal zijn gegaan, zij hebben er echter wel optijd het fysieke aspect bij gedaan.

Het is echter wel zo dat als wij 10x zoveel inwoners hadden, er automatisch ook een aantal grotere talenten waren doorgebroken dan dat dit nu het geval is. Dan waren er niet 1, maar 2 Klaassens geweest alleen was er 1 ook nog eens fysiek heel sterk. Dit is gewoon statistiek, de opleiding hier is bij lange na niet zo slecht als velen doen denken. Alleen met gelijke middelen (opleiding) maar demografische verschillen ga je vanzelf achterlopen op de grotere landen.

Af en toe heb je dan geluk, met een lichting die toevallig de juiste combinatie van Fysiek/techniek beheerst.

6 oktober 2015 om 22:39

Wanneer je opleiding, doorstroom, scouting en selectie top is, maakt pas demografie het verschil. Ik zeg niet dat onze manier van opleiden slecht is, maar we lopen wel achteruit. Hoe kan het dat Ajax al jaren vooral verdedigers laat doorstromen, hardwerkende en geen sierlijke middenvelders voortbrengt en al sinds de jaren negentig niet meer in staat is een spits en vleugelspelers van het gewenste niveau op te leiden? Dan gaat er toch iets mis?

Zo gaat het ook mis in Engeland, dat qua inwoners vijf tot zes keer zo groot is als wij. Niettemin is onze manier van opleiden en de kansen die we aan talenten geven veel gunstiger. In de top van de nationale competitie, een topcompetitie, speelt hooguit een handvol Engelsmannen. Dat is funest voor de lokale jeugd en dat laat zich al decennia voelen in de Engelse ploeg, die we vrijwel altijd wel de baas kunnen met Oranje.
Engeland bewijst structureel dat demografie niet leidend is.

Overigens ben ik helemaal niet van mening dat andere landen ons voetbal hebben overgenomen. Ze hebben gewoon de tactische elementen genomen en gecombineerd met andere stijlen. De Duitsers koppelen dit aan hun teamgeest en fysiek, en weten door een gestroomlijnde opleiding - nota bene gestoeld op het Masterplan van Louis van Gaal - ontzettend goede spelers van de grond te krijgen. Daarna speelt het demografisch voordeel wel degelijk een rol. Wie zo'n strak georganiseerde voetbalbond heeft en ruim 80 miljoen inwoners is niet meer te achterhalen.

6 oktober 2015 om 22:55

Datgene wat Beckenbauer constateert is juist. Een vlekkenkaart van voetbalvelden. Van teveel clubs in 1 stad of dorp. Clubs zouden fusies moeten aangaan om elkaar te versterken. Talenten beter maken.

6 oktober 2015 om 23:12

Vind ik niet, hoe minder clubs, hoe minder onderlinge competitie. En dus hoe minder mogelijkheid voor talent om zich in de kijker te spelen. Het is prima zo, hoewel het mooi zou zijn als de stap naar de Jupiler League wat interessanter zou worden gemaakt voor de Topklasse.

7 oktober 2015 om 15:28

Je hebt zeker gelijk, het is echter zo dat voor het financiële aspect dit een heel groot verschil zou maken. Clubs in dezelfde regio stelen eigenlijk elkaars "klanten". Als er gefuseerd zou worden zou de marketing-omzet van een club gigantisch kunnen stijgen op jaarbasis.

Absolute topspelers worden geboren, niet gecreëerd in de jeugdopleidingen. Als je het dan kijkt naar het inwonersaantal van Nederland is het inderdaad indrukwekkend hoe goed er gepresteerd is tijdens veel grote toernooien.

Echter speelt een ander ding denk ik ook een grote rol: in Nederland heeft vrijwel iedere inwoner de kans om zich aan te melden bij een voetbalclub. De kans dat grote talenten hier in Nederland ontdekt worden, is denk ik groter dan diezelfde kans in derdewereldlanden. In dat opzicht heeft Nederland het dus goed voor elkaar.

Maar nu de opleidingsvaardigheden in andere landen (vooral Europa) bijna gelijk zijn aan die van Nederland, zal Nederland denk ik steeds verder achterop raken. Het wordt dan wachten op een gouden lichting, zoals onze zuiderburen nu hebben.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren