Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Verbazing over uitspraak Van Basten: 'Hij wilde zelf ook de macht bij Ajax'

Laatste update:

Marco van Basten heeft met zijn column in Voetbal International flink wat stof doen opwaaien. De assistent bondscoach van het Nederlands elftal haalde uit naar de ‘fluwelen revolutie’ van Johan Cruijff, die hij beschreef als een ‘Fabeltjeskrant’. Bovendien stelde hij dat Cruijff alleen maar uit was op macht en die uitspraak verbaasde analist Kenneth Perez, die nog onder Van Basten trainde.

/

"Toen ik het las kreeg ik eigenlijk een flashback naar acht jaar geleden, toen ik zelf speler van Ajax was", zei Perez bij Studio Voetbal. "Van Basten was toen hoofdcoach. Je kon in deze column eigenlijk de naam van Van Basten invullen in plaats van Cruijff. Van Basten wilde ook de baas zijn en beslissen over het aankoopbeleid. Hij zegt nu dat Cruijff de baas wil zijn en dat het om macht gaat. Dat hij rücksichtslos ingrijpt. Maar dat vond ik Van Basten ook doen bij Ajax."

Cruijff had eerder deze week al ontkend dat hij de macht wil grijpen bij Ajax: “Ik heb toch geen enkele positie daar? Ik woon in het buitenland en kan dus moeilijk allerlei dingen naar me toetrekken. Ik denk dat het voor hem, vanuit zijn positie, niet verstandig is om kritiek te hebben op een club”, verwees Cruijff in gesprek met de NOS naar de functie van Van Basten bij de KNVB.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ja dat is voetbal, deze mensen zijn het voorbeeld voor de jonge generatie en gaan nu zo om met macht etc.. het is net geen Franz Beckenbauer die zowat de president was van een club, maar het gaat er wel aardig op lijken. Nee dit is geen voetbal meer en wordt er ook niet mooier op voor een club als Ajax.

28 september 2015 om 00:02

Wat zeg jij? Dit is voetbal maar ook geen voetbal meer? En Marco komt ook niet als de slimste over op mij. Ik geloof direct wat Perez zegt.

28 september 2015 om 00:38

Nee perez komt altijd slim over.

28 september 2015 om 02:01

Perez is wat mij betreft de beste analist die er op de Nederlandse tv te vinden is. Redelijk neutraal, kraamt geen onzin uit en doet gewoon goed zijn ding.

28 september 2015 om 06:46

Had ik maar een vriendin die die drie kenmerken had

28 september 2015 om 00:18

Angtet, weet jij wel waarover je praat ? "franz Beckenbauer die zowat de president was van een club" Haha, Beckenbauer is sinds 1994 president van Bayern Munchen, weet je dat niet ?
Beckenbauer zou president van de Uefa of Fifa moeten worden.
Het is ook de bedoeling dat het er op gaat lijken. Bayern Munchen is de meest gezonde club van heel Europa. Het idee van Cruijff is juist om oud-voetballers op sleutelposities te zetten, zoals vd Sar en Overmars, dit alles naar voorbeeld van Bayern Munchen met Beckenbauer, Hoeness etc.

28 september 2015 om 06:17

@angtet, hoe kom je die conclusies? Dan moet je er al vanuit gaan dat wat kenneth zegt waar is. De revolutie gaat oa over het juist verdelen van de macht en bevorderen van samenwerking. De opmerking van kenneth sluit daar dus niet op aan... Volgens mij is de revolutie gebouwd op 4 pijlers; 1 financieel verantwoord en gezond (lukt aardig) 2 hogere kwaliteit jeugdspelers afleveren door oa individuele training te geven ( zijn aardig op weg, maar effecten zijn pas zichtbaar tussen de 5 en 10 jaar) 3 bindt talenten vroegtijdig langer aan je ( zijn we volop mee bezig zodat ze later en met een hoger niveau doorstromen). 4 speel binnen de club allemaal op dezelfde manier. Ook dat lukt aardig, het eerste is nog een beetje een dissonant, maar de A1 en b1 geven hoop op betere tijden... Maw het gaat nog niet eens zo slecht!! Snap de kritiek van Marco dus niet zo goed...

28 september 2015 om 06:45

Groot verschil is wel dat Van Basten hoofd coach bij Ajax was en dat Cruijff geen functie heeft en in het buitenland woont. Cruijff moet echt ophouden met Ajax de wil opleggen en lekker gaan genieten van zijn pensioen.

28 september 2015 om 09:31

Cruijff legt Ajax niet de wil op.
Ajax vraagt Cruijff om advies en Cruijff geeft zijn advies.

Wat een onzin perez.
Van Basten werd voor het blok gezet door de directie en in de steek gelaten door Cruijff.

27 september 2015 om 23:50

Hoezo? V Basten wilden niet drastisch doorpakken. Marco was diegene die Suljemani koste wat het kost kopen en daar ging 18 miljoen. Daarnaast is er zeker al wat veranderd mbt de jeugdopleiding en de hele structuur.

28 september 2015 om 00:32

Ja en die fout zou niet gemaakt zijn als directie dat niet toe had gelaten.
Marco ging voor het eerst een club trainen dan je niet verwachten dat hij alles in zijn eentje gaat doen.
Enorme fout van toenmalige directie.

28 september 2015 om 00:43

Dat staat toch los van de visie van v Basten? Daarnaast is toch juist diezelfde directie eruit gezet? Wat is nu je punt?

28 september 2015 om 01:09

@wve

Cruijff wou niet voor niets meer voetballers in de directie. Is ook gelukt en nu niet meer van die rare fratsen, miskopen zullen er altijd wel zijn maar er gaat meer goed dan fout.

28 september 2015 om 06:56

Of er wel of geen voetballers in de directie zitten maakt niets uit. Feyenoord en PSV hebben vrijwel geen voetballers in de directie en hebben beide flinke financiele zorgen gekend. Het is een kwestie van beleid, niet van achtergrond.

28 september 2015 om 00:22

Perez en Yuri hadden helemaal gelijk.
Cruijff werd juist door van Basten weggestuurd toen Marco hoofdtrainer was en kocht eigenwijs Sulejmani voor 18 miljoen, de duurste miskoop uit de geschiedenis van Ajax. Gelukkig hield van Basten het al snel gezien, die pannenkoek !

28 september 2015 om 00:35

Ten eerste is Marco nooit over het geld gegaan.
Dat is altijd de verantwoording van de financieeldirecteur. (slop dacht ik.)
Daarbij wilde Cruijff iedereen ontslaan en dat kan natuurlijk niet.

28 september 2015 om 00:51

Marco had veel inspraak en eiste Suljemani en verdedigde die 18 miljoen. Cruijff wilde iedereen ontslaan?? Hij wilde het falende technisch hart ontslaan omdat die er een puinhoop van hadden gemaakt of ben je dat alweer vergeten?

Sjonge jonge, wat n rancuneuze wereld is de voetballerij toch! van Basten had best n paar zinnige dingen, maar het leek er wel op alsof hij dit het juiste moment vond om Cruijff eens even lekker terug te pakken voor het feit dat ie z'n vriendje vd boog en hem destijds bij Ajax aanpakte.
En dan pakt Kenneth perez Marco weer aan omdat hij bij Ajax wegmocht toen van Basten de baas was. Niemand spreekt hier zonder eigen belang en rancune. Triest...

Lekker dit zeg. Al die ex Ajacieden die modder heen en weer gooien. Totaal onnodig.

28 september 2015 om 00:29

Het was lachwekkend om te zien dat David Endt -die door Johan Cruijff was weggestuurd- op TV zijn zegje mocht doen. Over rancune gesproken. Meneer wilde vooral niet over zichzelf praten. Nee, natuurlijk niet, want dan is zijn eigen geloofwaardigheid in het geding.
En dan die Arno Vermeulen die heb ik nog nooit iets zinnigs over Ajax horen zeggen, wat een flapdrol. Arno zal morgen -terecht- wel weer in VI op de hak worden genomen door Derksen c.s..

28 september 2015 om 00:48

Juist, ook geen enkel goed argument. Vermeulen is een typische AZ supporter die de stand en goede spel van Ajax niet kan aanzien en ze het licht in de ogen niet gunt. Straalt er vanaf, het piept en kraakt van alle kanten die column maar nee, hij heeft helemaal gelijk. Uuh, waarmee dan? Dat hij klaassen niet noemt als jeugdspeler.

Ondertussen laat de 18 jarige Bazoer zeldzame kwaliteiten zien, schrijft ajax 22 miljoen netto bij, bekert het eenvoudig verder, staat het bovenaan, heeft het een zeldzaam record geevenaard (doelpunten tegen) met een verdediging die geheel uit de opleiding komt. Dat zijn uiteraard onderwerpen die te positief zijn.

28 september 2015 om 06:57

Tjonge jonge zeg ben je lekker gefrustreerd met je 'typische az supporter'? Als we over 1 kam gaan scheren zal ik dat ook maar doen. Echt een typische arrogante blaaskaak reactie hier van een ajax 'supporter'. Zal wel zo zijn dat als het minder gaat dat ik je hier weer niet hoor en pas als je weer bovenaan staat dat je weer hoog van de toren blaast.

28 september 2015 om 11:23

Nee hoor, ik moet er altijd alleen maar om lachen om die AZ supporters. Minderwaardigheidscomplex, daar heeft Arno ook last van en dan schreeuwen ze maar wat.

29 september 2015 om 05:06

Wat ben ik blij dat ik niet zo arrogant ben. Mijn god zeg.

29 september 2015 om 15:21

Weet je wel wat arrogant betekend? Minderwaardigheidscomplex dat is je probleem.

28 september 2015 om 00:31

Och gaan we weer. Studio Ajax??
Hadden we dan nog langer over Feyenoord en Kuyt moeten hebben? Of is er zoveel nieuws in Rotterdam op dit moment? Heb namelijk ook nog ADO en de Chinezen invasie gezien.

Verder is er toch weer gezeik in het nieuws mbt Ajax. Daarnaast is het ook helemaal niet positief want het gaat niet om het goede voetbal. Maar kijk dan lekker niet als Calimero en ga Feyenoord TV kijken.

28 september 2015 om 00:40

Nou het was vooral 20 minuten zeiken op Ajax, terwijl ik geen enkel steekhoudend argument hoorde, alleen maar, ja maar het is ook mislukt etc. Nou waarom dan? Omdat ze niet bij de EU top horen?bij de EU top horen was geen doelstelling maar de ambitie plus het is nog geen 5 jaar onderweg. En zoals Mulder al zei, het gaat om meer dan alleen dat.

Youri Mulder was de enige die terrecht van Basten tegengas gaf, had helemaal gelijk, als assistent zeg je niet dat alleen Blind een goede inspeelpas heeft. Goed dat Endt weg is.

Deze keer was er op het spel niks te zeiken, nu dit maar weer verzonnen, nou ik ben goed klaar met dat programma, ik heb hem juist bij Ajax afgezet.

28 september 2015 om 00:48

Precies, en dat door een assistent Bondscoach die dat vanuit een documentaire heeft opgemaakt. Terwijl er veel nieuwe zaken te zien waren bij de jeugd die ten tijde van Marco er nog niet waren.

Die Vermeulen heeft ook ook steeds over de Europese top en dat heeft Cruijff nooit gezegd. Cruijff heeft aangegeven dat je als Nederlandse Top een opleidingsclub bent en als het al een keer moet lukken, kan het alleen door eigen jeugd langer te behouden en dat is nu juist net wat ze gerealiseerd hebben.

28 september 2015 om 00:52

Juist! En dat terwijl de resultaten nu al juist beter zichtbaar worden met bv. Tete, Riedewald, Bazoer en El Ghazi. Vermeulen zei ook dat er toen ook veel uit de opleiding kwamen, nou tel de selecties nog maar eens op en vooral wat het verschil in leeftijd en kosten waren. Cruijff heeft dat inderdaad nooit gezegd.

Ergerde me dood aan de inhoudsloze kritiek van mannen met haat en racune jegens Ajax (endt en Vermeulen), mooi dat ze aan tafel al door hadden waar Endt mee bezig was, hulde voor Youri Mulder die dat doorzag, plan cruijff beter kende (gaat echt niet alleen om EU prestaties, waar Vermeulen enkel het gesprek op focuste omdat dat nog iets is wat (nog) niet lukt) en ook van Basten goed onderbouwd kritiek gaf. Endt moest antwoorden met inhoudloze dingen, ben je marco aan het fileren? Nee hij gaf een goed argument david, namelijk dat het warrig was en hij aangaf dat eigenlijk niemand een goede inspeelpas had behalve Blind (als assistent bondscoach). Perez zei terecht dat Marco boter op zn kop heeft.

Maar ze hadden wel gelijk dat Ajax geen aansluiting heeft met de Europese top.

28-09-2010 Ajax - AC Milan 1-1
08-12-2010 AC Milan - Ajax 0-2
24-10-2012 Ajax - Manchester City 3-1
06-11-2012 Manchester City - Ajax 2-2
01-10-2013 Ajax - AC Milan 1-1
26-11-2013 Ajax - Barcelona 2-1
11-12-2013 AC Milan - Ajax 0-0
17-09-2014 Ajax - Paris Saint Germain 1-1

Welke clubs zitten er ook alweer in die "europese top" ?

28 september 2015 om 01:38

Aansluiting bij de Europese top heb je niet door resultaten tegen grote clubs te pakken. Dat is als zeggen dat FC Utrecht aansluit bij de Nederlandse top omdat ze vaak een resultaat halen tegen Ajax. Aansluiten bij de Europese top is acteren op Europees topniveau; meedoen om de prijzen. Ajax is niet 1x de groepfase doorgekomen, dus van aansluiting is geen sprake.

28 september 2015 om 02:40

Omdat Ajax altijd in groep zat die veel te sterk was met kampioenen uit Spanje, Engeland, Duitsland, Italie of Frankrijk.
En daarnaast ook regelmatig door de arbiters werd genaaid.
PSV heeft geen club uit Spanje in de poule en alleen Manchester United waar ze met stront geluk onverdiend hebben gewonnen, maar goed...hou maar op.

28 september 2015 om 07:18

Tuurlijk gooi het maar op de loting. Lekker makkelijk. Het werkt gewoon niet. Als je doelstelling door in groepsfase is en je haalt dat niet dan heb je gewoon gefaald. Niks meer niks minder.

28 september 2015 om 09:26

We zeggen toch ook niet dat Psv aansluiting vindt? Ajax is verre van Europese top. Als je eruit geknikkerd wordt door: red bull salzburg, Steau Boukarest en Met de kers op de taart Rapid Wien dan heeft Ajax nog ieder jaar 'hard' gefaald.

28 september 2015 om 09:56

Salzburg en Boekarest is Europa League en niet zo erg van belang, maar Rapid Wien deed veel pijn. Maar ook dat is inherent aan het runnen van een opleidingsclub en de prestaties van een jeugdteam zijn nu eenmaal niet consistent en dan kan zo'n zeperd er helaas eens tussen zitten.

28 september 2015 om 05:34

Dordrecht wint van Ajax. Dordrecht is topclub in Nederland! Sjonge jonge..

28 september 2015 om 09:53

De laatste wedstrijd van het seizoen als de competitie is gespeeld doet er nogal veel toe.

28 september 2015 om 12:48

Oke.. PEC wint de bekerfinale met 5-1. PEC is topclub!

28 september 2015 om 13:15

Ja, klopt, er werd ook op de TV gesproken over de topper dit weekend Feyenoord-PEC.
Als PEC in de laatste 5 jaar ook de kampioen van Spanje en Engeland weet te verslaan, mogen zij zich ook een topclub noemen !

28 september 2015 om 13:49

Lekker selectief...
Als je aansluiting had gehad met de Europese top, waarom speel je dan geen Champions League?

Dit was echt (na het Waterreus-tijdperk) de meest tenenkrommende aflevering van Studio Voetbal ooit. Tom gaf voor de vorm nog even aan dat David er niet helemaal onpartijdig in staat. Maar Endt kwam er niet uit met zijn wollig geformuleerde volzinnen. Arno dacht er ook nog even lustig op in te hakken maar gelukkig waren er nog 2 mensen met goede argumenten, Perez en Mulder. Die niks met, maar ook niks tegen Ajax hebben.

Ze hebben Bij de NOS net zolang gegraven tot ze een paar critici hadden die Marco van Basten wel even konden bekritiseren. Dat was zo lag wekkend. Wat een amateuristisch programma gisteren.

28 september 2015 om 11:32

Heb je het wel gezien?lijkt er niet op
David Endt en Arno Vermeulen probeerden alles van van Basten recht te lullen,wat niet echt lukte omdat je meteen doorhad dat er vooral bij Endt nog een flink pak rancune tov Cruijff zat.

Ze hebben van Basten ook gevraagd om aan te schuiven
had hij uiteraard weer eens geen zin in.

Je kan l.llen wat jij wilt, feit is wel dat die hele fluwelen revolutie is een grote mislukkig, er is na 5 jaar geen enkel aansluiting met de suptop in Europa laat staan de top, en qua opleiding wordt er te weinig opgeleid en wel te veel gekocht. Nou.. dan heeft toch Van Basten gelijk, want uiteindelijk is dat precies wat hij bedoelt in dat stukje, de rest is bijzaak en wordt alleen bijgehaald door Cruijff mensen om hem zo te kunnen verdedigen.

Ajaxrene, als je bij de top wil horen in Europa moet je tegen iedere ploeg een resultaat kunnen neerzetten, en niet dan maar hopen op een makkelijke poel toch ?

Zeg niet dat je alles moet winnen in Europa, maar nou te gebruiken dat Ajax altijd een zware poel heeft en genaaid word door scheidsrechters vind ik toch ook wel een beetje zwak gedacht

Die vreselijke revolutie bij mijn Ajax begint steeds desastreuzer vormen aan te nemen. Werkelijk iedereen die niet voor 100 procent meegaat in de gedachten van Cruijff zit in het tegenkamp en dat gaat al jaren op deze manier. Talrijke mensen zijn inmiddels beschadigd en daaronder niet de minsten, met Davids, Blind en nu van Basten.

Het is onbegrijpelijk dat er destijds mensen bij Ajax waren die mee wilden gaan in een Ajax dat volledig naar de pijpen danst voor een man die geneens die verantwoordelijkheid wenst te dragen. Een dodelijke constructie voor Ajax, dat wordt gegijzeld door een onzichtbare macht boven de club die wél alles voor het zeggen heeft, maar tegelijk 0,0 verantwoording af hoeft te leggen. Al vanaf dag 1 ben ik, van oorsprong helemaal geen tegenstander van Cruijff, tegen de manier waarop dit allemaal gaat en hoe er met mensen met een afwijkende mening wordt omgesprongen. Cruijff lijkt een aimabele en relaxte man maar is in werkelijkheid een absolute alleenheerser die geen tegenspraak duldt. Alles met een afwijkend geluid wordt richting uitgang verwezen en dat gaat over het algemeen met bakken stront meegegeven vanuit het Cruijff kamp.

In eerste aanleg weet ik niet of Marco van Basten met zijn functie bij de Knvb slim is om zich hiermee te bemoeien maar aan de andere kant is hij na Cruijff de allergrootste en waarom zou die niet ook iets over zijn oude club kunnen zeggen. Ik vind het eigenlijk gewoon moedig dat hij zijn eigen mening geeft en niet meegaat in de verplichte Cruijff-trein. Er zijn al meer dan voldoende verstokte Cruijff-adepten in Nederland met oogkleppen op, in de media in de vorm van Derksen en de gehele Telegraaf, aangevoerd door De Groot. Elk ander geluid wordt weggehoond en daar baal ik vreselijk van. En Jaap de Groot met droge ogen beweren dat hij niet in een kamp zit. Haha.

Cruijff is vakkundig bezig mijn club ten gronde te richten en daar krijgt hij spijtig genoeg al 5 jaar de tijd voor. Ik vind dat het tijd wordt dat meer mensen, liefst binnen de club, zich gaan roeren en dat er eens een einde gaat komen aan deze belachelijke constructie.

Ik heb alle respect voor de voetballer en de trainer Cruijff maar als mens vind ik hem waardeloos acteren de laatste jaren. Intens jammer dat mijn club daar de dupe van is. Waar Cruijff is is gezeik en conflict, die wetmatigheid bewijst zich al sinds Cruijff 16 is en zijn debuut maakte.

Tsjonge jonge, wat een reactie... "cruijff is vakkundig bezig mijn club ten gronde te richten" het moet toch niet veel gekker worden.
Sinds de Cruijff revolutie is het vermogen van Ajax van -10 miljoen naar +120 miljoen gegaan en is Ajax 4x op rij kampioen van Nederland geworden. De cijfers spreken voor zich. Sommige mensen kan ik gewoon niet begrijpen.
De revolutie van Cruijff wil zeggen dat je de club, in een veranderde wereld waar geld in grotere competities een steeds grotere rol gaat spelen, door oud-voetballers die de know-how hebben moet laten leiden en niet door "top-managers" die geen verstand van zaken hebben zoals o.a. Steven ten Have en Marjan Olfers. We kunnen in een kleine competitie met kleine sponsors nu eenmaal niet op tegen de grote jongens dus zal je het op een andere manier moeten doen om nog zo veel mogelijk bij te blijven door zelf talentvolle jeugd aan te trekken en op te leiden en niet door spelers voor 18 miljoen euro te gaan kopen.
Mensen die dat niet begrijpen en toch dure spelers kopen, zoals v. Basten en ten Have c.s. richten de club ten gronde. Cruijff is een levende legende die gelukkig Ajax de juiste weg wil wijzen, zonder daar zelf een beloning voor te vragen in de vorm van een bestuursfunctie of grote sommen geld.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren