Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Kieft snapt het niet: ‘Zoiets roep je normaal aan de koffietafel’

Laatste update:

Marco van Basten gooide deze week een flinke steen in de vijver met zijn column in Voetbal International. Daarin rekende de assistent-bondscoach van Nederland af met de werkwijze van Ajax en de revolutie, die in zijn ogen niets teweeg heeft gebracht. Veel prominente namen reageerden al op de actie van San Marco en ook Wim Kieft doet dat. Hij speelde samen met Van Basten en herkent de oud-spits hier wel in.

/

“Als speler vloog hij ook wel eens uit de bocht. Had-ie een rotdag en kon hij vreselijk en ongenuanceerd tekeergaan. Eén ding heeft het wel opgeleverd: zijn beste column tot dusver. Want die andere waren dodelijk saai”, sneert Kieft in zijn eigen column in De Telegraaf. Hij is het overigens niet op alle gebieden eens met generatiegenoot Van Basten. Hij zegt dat ook hij ziet dat er weinig terechtkomt van de plannen die Ajax jaren geleden smeedde.

Maar de manier waarop Van Basten zijn kritiek uitte en de timing vindt Kieft wel erg ongelukkig. “Marco heeft uiteraard recht op zijn eigen mening. Maar in zijn positie kan hij niet zomaar iets roepen wat je normaal aan de koffietafel roept. Het is leuk om een mening te hebben, maar dit was niet het juiste moment. Na twee verloren interlands waarin de coaching niet echt geweldig viel te noemen, staan voor Oranje twee belangrijke interlands op stapel. Daar zou het over moeten gaan.”

Wim Kieft heeft gelijk: Marco van Basten uitte zijn kritiek op het verkeerde moment

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zegt de man die zijn geld 'verdient' met koffietafel geleuter.

26 september 2015 om 08:05

en niet verbonden is aan een club dan wel het nationale elftal

26 september 2015 om 09:34

We holden elkaar nog niet zo lang geleden allemaal achterna over vrijheid van meningsuiting, allemaal waren we Charlie, renden we naar de Dam om te demonstreren. Want in dit land vinden we dat iedereen mag zeggen wat hij denkt.
En nu mag iemand, nota bene in functie als columnist, zijn mening ineens niet meer geven?

Omdat hij 'zelf ook niks presteert / gepresteerd heeft als trainer', omdat hij 'bijt in de hand die hem te eten gaf', omdat je überhaupt niks tegen God Cruyff de uitverkorene mag zeggen? Wie denkt Marco wel dat hij is, hoe durft hij?

Och och mensen, ga eens bij jezelf te rade...

26 september 2015 om 09:50

Kan het echt niet meer met je eens zijn. Wat een commotie zeg...allemaal vanwege een columpje. Ging er van de week zelfs over bij programma's als Pauw. Alsof het echt een eye opener zegt wat van Basten meld. Alsof het heel schokkend is allemaal. Alsof iedereen het mag denken maar van Basten het niet mag zeggen.

Bizar

26 september 2015 om 10:06

Roepen we hier met zijn allen al jaren op VZ, dat Ajax zijn 4 kampioenschappen niks met de revolutie heeft te maken en dat het steeds slechter wordt. Nu wordt het door Marco gezegd en plotseling is het hek van de dam. ........geweldig.
Iedereen weet het en iedereen ziet het, maar wie durft er nou toch de weledele grootheid Cruijff af te vallen? Niemand.
Cruijff, net als Ajax, vergane glorie. Ze zoeken elkaar elke keer weer op en kunnen het maar niet accepteren dat er 10-tallen ploegen het ooit zo grote Ajax voorbij zijn gestreefd. en 1 ding weet ik zeker.....cruijff gaat dit niet oplossen

26 september 2015 om 10:36

Goed punt. Laatste stukje had je kunnen scrappen alleen. 'Accepteren', maak dat eens concreet? Hoe moeten ze dat daar dan doen?

26 september 2015 om 10:57

Ok dus Ajax moet maar gewoon accepteren dat het allemaal kut is en stoppen met geld verdienen (bedrijf) en ambitie hebben..

Als iemand in zijn column fouten maakt en aan allerlei feiten voorbij gaat, dan mag je dat ook zeggen. En dat hij dan als (assistent) coach ook een track-record heeft van verkeerde beslissingen dan versterkt dat zijn geloofwaardigheid ook niet.

Ben het met je eens dat Marco zijn mening mag hebben. Ben het met je eens dat het niveau van Ajax 1 momenteel drama is.

Maar dat neemt niet weg dat Marco zijn mening goed moet onderbouwen. Hij kijkt niet verder dan zijn neus en roept alleen maar over het resultaat, net als jullie.

Als je objectief de oorzaken bekijkt zie je dat het ingezette beleid maar voor de helft is uitgevoerd. Sommige mensen hebben verzuimd de afspraken na te komen. Hoe verwacht je dan 100% resultaat? En hoe is het dan nog steeds 100% de schuld van het beleid? Hoe weet je dat? Alsof jullie kunnen voorspellen hoe het er nu voor stond als ze zich wel overal aan gehouden hadden? Marco had ook een plan en mocht dat niet uitvoeren. Huilie huilie. Maar ook hij kan niet voorspellen hoe zijn plan had uitgepakt.

Gezien zijn resultaat als (assistent) trainer en analyticus heb ik (je suis Louis) daar ook mijn mening over klaar.

26 september 2015 om 11:07

Weet je iedereen mag zijn of haar mening geven. Maar in deze hele discussie willen Cruijff en Van Basten eigenlijk hetzelfde en dat is dat het niveau in de Nederlandse eredivisie omhoog gaat. Cruijff heeft destijds getracht de organisatie weg te zetten zoals hij denkt dat dat het beste rendeert. Zijn stokpaardje is toch wel de jeugdopleiding van Ajax. Daarnaast maakt Ajax al jaren winst, het is ook een bedrijf. Alleen wij zien alleen de elf spelers op het veld. En daar valt voor de grote massa en totaal beleid mee. Gaat het op het veld goed dan is er sprake van goed beleid over de gehele organisatie, is het op het veld ruk dan deugt er niets van. Hoe kortzichtig kunnen we met zijn allen zijn zeg. Het spel van Ajax lijkt inderdaad al drie seizoenen nergens naar. Ajax lijkt zijn identiteit kwijt te raken. Cruijff vindt het voetbal ook niet om aan te zien, dat geeft hij toch meerdere keren toe. De meest simpele zaken gaan niet goed. Ligt dat aan Cruijff of ligt dit aan de huidige staf? Misschien heeft Ajax een meer jarenplan, waarbij men met het eigen vermogen iets wilt bewerkstellingen om stappen vooruit te maken. Als je de jeugd nu ziet spelen dan is dat leuk om te zien dit in schril contrast met het eerste en tweede elftal. Voetballen kunnen ze wel, dat hebben de overwinningen tegen City, United, Barcelona en Milan laten zien, maar ze kunnen ook behoorlijk door de ondergrens zakken zoals tegen Red Bull, Rapid et cetera. Dat verval is gewoon te groot. Maar gelukkig is het in de gehele eredivisie kommer en kwel.

26 september 2015 om 11:09

De lat niet zo hoog leggen Glory. Accepteren dat er niet meer in zit. Blij zijn met de EL. Accepteren dat Viergever en v/d Hoorn het soort aankopen zijn waar ze het mee moeten doen, als ze niet meer uit willen geven. Accepteren dat de Boer het geweldig doet met dit middelmatige materiaal. Pas dan kan er weer vanuit rust gevoetbald gaan worden. En accepteren dat er in verschillende landen meer financiele mogelijkheden zijn waar wij in NL niet aan kunnen tippen en daardoor nooit, maar dan ook nooit meer bij de Europese top zullen behoren. En als ze dit allemaal snappen, dan moeten ze ook accepteren dat een fluwele revolutie een lachertje is. Dat niet Cruijff er voor gaat zorgen dat die Europese top weer gehaald wordt, maar een omwenteling in de totale (financiele)voetbalwereld. Gebeurt dat niet dan moeten ze accepteren Glory dat het niet meer wordt dan dat het nu is. Ik hoop dat ik het nu concreet heb gemaakt

26 september 2015 om 15:20

Niet echt. Ik zal na dat ik op al je punten ben ingegaan wel zeggen wat ik niet snap.

De lat te hoog leggen. Ik ben benieuwd wat je concreet bedoelt. Volgens mij is de lat nu CL overwintering. Jaarlijks is er wel een team uit een kleine competitie die daar in slaagt. Ik vind dat een mooie hoogte van de lat voor nu.

Blij zijn met de EL. Dat vind ik ook en ik weet ook dat ze dat zijn. Jaarlijks spreken de coach en de spelers namelijk hun ambitie uit om succesvol te zijn in dat toernooi. Ajax voelt zich er zeker niet te goed voor.

Viergever en vd/ Hoorn zijn het soort aankopen waarmee ze het moeten doen. En ze doen het er ook mee. Ik snap niet wat hier aan niet geaccepteerd is.

De Boer doet het geweldig en iedereen bij de club is volgens mij idolaat van hem. Wat gaat hier fout volgens jou?

Er zijn verschillende landen met meer financiele mogelijheden waar wij in NL niet aan kunnen tippen. Dat wordt niet alleen geaccepteerd voor Ajax, ze hebben een strategie ingezet waarmee ze die financiele concurrrentie uit de weg gaan! Prima toch?

We zullen nooit meer bij de Europese top horen. Maar toch dromen alle clubs er van. Wat is hier mis mee?

Fluwele revolutie is een lachertje. Als je de huidige gang van zaken vergelijkt met hoe het er aan toe ging voor de revolutie is de revolutie een succes. Van geen beleid naar wel beleid.

Zonder omwenteling in het totale financiele voetbalwereld wordt het niet meer dan wat het nu is. Maar die omwenteling is onoverkoombaar. En het moment dat hij komt is de organisatie van Ajax in topconditie. Het is een kwestie van tijd tot de bubbel knapt.

Nu. Wat snap ik niet aan mensen die zeggen "je moet gewoon accepteren dat *insert random opinie*!!"
Accepteren is niets. Het is geen activiteit. Wat bedoel jij met "ze moeten accepteren"? Dat ze moeten kappen met alle ambitieuze projecten waar ze mee bezig zijn? Iedereen de laan uitsturen omdat de wereld toch nooit verandert? "het zal nooit veranderen", dat is een self fulfilling prophecy, begrijp je dat? Het is het slechtste advies dat je ooit iemand zal kunnen geven.

26 september 2015 om 11:31

Wel koffietafelgeleuter met hoge kijkcijfers.
Daarnaast vind ik Gijp en kieft en Genee echt mensen met voetbal verstand.
Derksen is een hypocriet die je zodra je hem met zijn eigen woorden confronteert ontkend.
San Marco is altijd iemand geweest met een eigen anders.
Kritiek moet je altijd kunnen geven.

Dus Marco schrijft een collum, maar omdat oranje niet presteert mag hij niet over het falen schrijven van Ajax, onzin natuurlijk en logisch dat een columnist niet schrijft over het falen van zijn eigen werkveld op dit moment.. hij gaat natuurlijk niet z'n collega's en zichzelf openbaar bekritiseren in een collum.

26 september 2015 om 11:32

Het gaat erom meer dat zij wel ajaxspelers selecteren waar hij kritiek op heeft.

26 september 2015 om 14:54

Ik heb de collum niet gelezen maar maak uit dit bericht op dat het over de revolutie gaat, het beleid en de filosofie... individuele spelers staan daar los van.

Nog los van de timing is van Basten niet in de positie om iets over het beleid van een club en Ajax in het bijzonder te zeggen.
Hij is allereerst een officiële vertegenwoordiger van de knvb.
Tenn tweede heeft hij er een grote klerezooi van gemaakt bij Ajax, miljoenen over de balk gesmeten die als verloren konden worden beschouwd zonder een prijs te winnen. Dan kun je beter stil in een hoekje gaam zitten en zwijgen.

26 september 2015 om 08:40

Tenzij hij gewoon gelijk heeft. De waarheid mag altijd verteld worden lijkt mij

26 september 2015 om 08:42

uitstekend verwoord,

26 september 2015 om 08:43

uitstekend verwoord Jaakke!!

26 september 2015 om 09:12

Omdat Ajax zo stom was hem als onervaren man aan te stellen en hij daardoor fouten gemaakt heeft mag hij nu, vele jaren later geen opmerking maken ?

Het feit dat Frank de Boer aangegeven heeft dat Marco in een aantal gevallen gelijk heeft zegt volgens mij genoeg. Hierbij moet je er ook nog rekening mee houden dat Frank niet het achterste van zijn tong laat zien.

26 september 2015 om 16:07

Haha janssen, de Boer heeft helemaal nier gezegd dat van Basten gelijk of ongelijk heeft, hij houdt zich verstandig op de vlakte.

En nee inderdaad, als je zoveel geld weggooit is het niet zuiver als je nu opmerkingen maakt over anderen die het op elk vlak beter doen dan hij.

Onzin allemaal!! Als er iemand in Nederland is die recht heeft zijn mening te geven omtrend Ajax dan is het van Basten wel.
Zijn mening past echter veel mensen niet en dan gaan ze redenen verzinnen waarom hij zijn mening niet zo mogen geven. Gewoon zielig

Haha ik kan toch altijd wel lachen om Kieft. Ik vind hem ook een van de beste mensen om naar de te luisteren als hij het over het spelletje heeft.

26 september 2015 om 11:30

Inderdaad. Kieft is fijnzinnig en genuanceerd. Denk dat dat ook de reden is dat hij psychisch in de knoop geraakt is en naar dat rotspul greep.

Ik snap net dat Kieft zo'n opmerking via de media doet. Waarom belt hij Marco niet op om hem dit te vertellen.

V Basten heeft gewoon 100%gelijk, maar laat ze maar aan modderen vind het prima zo

26 september 2015 om 10:59

Van Basten heeft inderdaad 100% gelijk, en opvallend nergens wordt op zijn kritiek maar wordt op de man gespeeld. Want inderdaad, die zelfborstklopperij van Jonk/jongkind is misplaats en voor de rest is die revolutie vooral een afrekening met mensen en draait het om macht. En nog week in week uit krijgt Frank de Boer de achterbakse trappen van Cruijff en de Groot vai de columns in zijn rug. Want er is er maar een die deugt bij Ajax en dat is Wim Jonk.

Kieft is zelf dodelijk saai om naar te luisteren. Alles is slecht en wordt afgekraakt. Van basten geeft altijd zinnige kritiek. Je kunt er ook gewoon naar luisteren in plaats van in de verdediging te schieten.

Het wordt eens tijd dat die Cruijff de bek wordt gesnoerd. Het is inmiddels zichtbaar wat het heeft opgeleverd. 3x niks dus... Iedereen in Nederland mag een mening hebben over voetbal. Merkwaardig, als iedere andere ,,voetbalkenner'' anders dan Cruijff het zelfde had gedaan, dan was die al lang met de grond gelijk gemaakt. Ik zit me dus altijd af te vragen waarom er nog zoveel Cruijff-aanhangers zijn. Zijn periode is geweest, doet fantastische dingen met z'n foundation, maar gezien de ontwikkelingen en verschillen in met name de financiën past zijn visie absoluut niet meer. Die toppers opleiden in de jeugd zal nooit meer gebeuren. Die zijn al weg op hun 14e samen met hun ouders. En het is ook een misvatting dat ,,oud-spelers'' door hun ,,levenswijsheid'' een beursgenoteerde voetbalvereniging kunnen runnen. Dat hebben ze ook al bewezen. Dan moet je nu als goeroe niet gaan roepen dat je niet verantwoordelijk bent voor de uitvoering. Dat is nu typisch Cruijff, nog een jaren-80-visie hebben die totaal niet meer matched met de huidige poenige voetbalwereld.

Zegt de man die een column in de telegraaf heeft . Telegraaf is voor Cruijff en Win doet ook nog eens een duit in het zakje . Vind Wim een leuke gast maar die begint ook al steeds meer met zijn belangen in het achterhoofd antwoorden te geven. Marco heeft op veel punten gewoon gelijk en mag best als Marco van Basten zijnde een mening over de club Ajax geven . Ook all is hij ass bij het ned elftal

De tegenaanval van de Cruyff-vazallen van De Telegraaf in duidelijk ingezet. Opa zorgt zelf wel dat hij geen vuile handen maakt, daar heeft hij zijn vriendjes van de krant voor. Ik heb Kieft best wel hoog zitten, maar hij heeft volgens mij niet in de gaten dat hij zich ook door die ouwe in Barcelona laat misbruiken. Kieft kan ivm zijn coke verleden de centjes voor zijn column natuurlijk goed gebruiken en dan ligt het voor de hand dat je je wat minder kritisch opstelt.
Van Basten heeft groot gelijk, de zgn. revolutie heeft maar weinig opgeleverd. Wel veel jonge talenten, maar tegen de tijd dat je daar wat aan hebt, zijn ze alweer verkocht om de toch al volle bankrekening nog verder te spekken. Ondertussen vallen we in slaap bij hwet saaie spelletje dat Ajax wekelijks op de mat legt....

Gisteren werd in Voetbal inside nogmaals duidelijk hoe mensen altijd zo kunnen redeneren dat het beleid van Ajax gekraakt wordt. Om de fluwelen revolutie te niet te doen, haalde Genee meerdere keren als argument aan dat Klaassen al sinds de f-jes bij Ajax speelt en dit dus niets met de revolutie van doen heeft. Wanneer er gesproken wordt over andere jeugdige spelers die doorgebroken zijn, zoals een el ghazi, dan wordt benadrukt dat deze uit de jeugd van een andere club is geplukt. Als je zo redeneert, dan kan je het succes van de revolutie nergens aan afmeten.
Ook in de reacties op het spel van dit seizoen is die negatieve redenering terug te zien. Als Ajax attractief en met durf speelt zoals tegen rapid, dan is het jeugdig en onvolwassen. Als ze in de competitie meerdere keren winnen en de nul houden, dan is het niet attractief en niet des Ajax.

Dit hoort bij de grootste club van het land. Echter wel belangrijk dat de supporters niet zo mee laveren en oog blijven houden voor hoe het echt is.

26 september 2015 om 13:47

Punt is dan wel, je kunt het falen dan ook niet afmeten als je het zo bekijkt. Kortom het is een negatief ingestoken verhaal.

Het verwachtingspatroon en prestige dat Ajax van oudsher heeft opgebouwd binnen het kader van een autonome statengemeenschap met gesloten grenzen is door de EU en Champions League-uitbreidingen zwaar onder druk komen te staan. Geneuzel over een lijn Cruijff of lijn Van Basten is in het kader van deze enorm overstijgende ontwikkelingen maar iets voor in de marge.

Er wordt wel voorbijgegaan aan het feit dat opleiden langer dan 3 of 4 jaar duurt. Nu heb ik een week of wat geleden naar een documentaire gekeken over de Ajaxopleiding nieuwe stijl. Dan zie je dat er wel degelijk veel in de opleiding is veranderd. Bij de allerjongsten wordt gewerkt aan techniek in verschillende trainingsvormen. Er is een nabootsing van straatvoetbal. Er wordt veel gedaan aan een soort voetbalsquask. Wedstrijden zijn ook veranderd. Nu zijn er de zogenaamde twingames, waarbij een voetbalveld wordt verdeeld in twee helften, waarbij twee wedstrijden tegelijk worden gespeeld en de uitslagen bij elkaar opgeteld. Er spelen dan minder spelers per wedstrijd en spelers hoeven minder te lopen. Dat zou de techniek bevorderen.
Daarna komt pas een fase waarbij meer aan tactiek wordt gewerkt. Ondertussen krijgen spelers individuele begeleiding, o.a. door mensen uit de atletiek.
Deze documentaire maakt duidelijk dat het nog wel een paar jaar duurt voordat we een voetballer gaan zien die volledig volgens deze methode is opgeleid.
Ondertussen zie je wel dat de spelers die doorbreken zoals Tete en Riedewald fysiek verder zijn dan de voetballers die eerder doorbraken. Hoewel ze natuurlijk nog niet zo sterk kunnen zijn als iemand van 25.
Ook over sommige aankopen is er veel gezeur. Ja, er zijn miskopen bij, maar dat is het risico van het vak. Ajax werkt met een concurrentiemodel, bijvoorbeeld Veltman en van der Hoorn. De laatste is de verliezer, waardoor hij gelijk een slechte aankoop is. Daarbij was het niet onverstandig om een wat bredere selectie te hebben met het oog op CL. De grootste missers waren trouwens gehuurd. Van der Hoorn speelde afgelopen woensdag wel een goede wedstrijd, kan t.z.t zeker elders aan de bak en is niet slechter geworden van een paar jaartjes Ajax, zowel qua ontwikkeling als salaris.

26 september 2015 om 13:46

Juist, het is veel te vroeg om te oordelen laat staan klagen voor dat er spelers van andere clubs komen. In de boven en onderbouw doet ajax gewoon goed werk, als je in de laatste jaren met Veltman, Klaassen, Fischer, Dijks, Riedewald, El Ghazi, Bazoer en Tete heb afgeleverd wat 7-8 basisspelers zijn leidt je goed op in de boven en middenbouw. Daar komen als grootste taletnen, Cerny, Nouri en van de Beek achteraan. Daarbij maakt wel of geen eigen jeugd niet uit, gaat om de opleiding in de midden en bovenbouw, die kun je namelijk wel op 3 jaar afrekenen en daar zit het juist goed.

26 september 2015 om 20:01

Maar van Basten geeft juist aan dat hij de column heeft geschreven nav deze documentaire. Omdat deze dus werkelijk niets verschilt van de opleiding die ze bij Heereveen of AZ hebben en er dus niets speciaals aan is. Ajax heeft in Nederland simpelweg de beschikking over de meeste poen en harkt daarmee dus voor Nederlandse begrippen de meest talentvolle voetballers binnen. Andersen, Fisher en Eriksen hebben bijvoorbeeld allen zo'n 1,5 miljoen per stuk gekost. Prima dat je als club dat doet maar de vraag is hadden al die jeugdtrainers die op voorspraak van Cruijff ontslagen zijn niet hetzelfde resultaat bereikt?

Die column is idd scherp maar snijdt m.i. wel hout en van Basten is een van de weinigen die dat mag schrijven. Maar wat ik veel opzienbarender en meer onthutsend vond was de reactie van Cruijff. Die luide samengevat... 'ik heb alleen maar poppetjes neergezet en er nu niets meer mee te maken'. Kortom er zijn op zijn voorspraak tientallen mensen geslachtofferd, ontslagen en kapot geschreven maar nu het een puinhoop is, is dhr. Cruijff ineens niet meer verantwoordelijk voor de gang van zaken en wijst hij naar de mensen die door hem daar zijn neergezet. Wat een slechte grap.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren