Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax presenteert jaarcijfers: flinke nettowinst van 22 miljoen euro

Laatste update:

Ajax heeft vrijdag de jaarcijfers bekendgemaakt. Over het boekjaar 2014/15 realiseerde de club uit Amsterdam een flinke winst van 22 miljoen euro, zo luidt een statement via de officiële kanalen. Het eigen vermogen van de club is nu 110,1 miljoen euro.

/

In de kerncijfers meldt Ajax dat de omzet met 1,6 miljoen euro is gestegen van 103,8 miljoen euro naar 105,4 miljoen euro. De bedrijfskosten zijn gedaald naar 92,2 miljoen euro en het operationele resultaat bedraagt 13,2 miljoen euro positief.

“Het eigen vermogen bedraagt € 110,1 miljoen (na verwerking resultaat en voor uitkering van dividend) en komt op 61,7% van het balanstotaal”, zo meldt de club verder. Er staat dus dik 110 miljoen euro op de bank en dat komt door positieve resultaten uit spelersverkopen en de deelname aan de Champions League. Dit seizoen speelt Ajax in de Europa League.

Moet Ajax meer geld uitgeven aan spelers?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Marc Overmars doet dit netjes. Alleen wel jammer dat jongens als Sanogo, Heitinga, van der Hoorn en Viergever en Youness vooralsnog geen versterkingen zijn. Hopelijk gaan de aankopen hun waarde eens bewijzen, want tot nu toe valt het behoorlijk tegen en zijn het vooral de jeugdspelers van Ajax die eruit springen: Tete, Riedewald, Klaassen en El Ghazi.

25 september 2015 om 12:10

Sanogo, Youness en Heitinga moet je tijd geven. Youness doet het uitstekend in de minuten die hij krijgt, Sanogo lijkt ook beter te werken, en Heitinga heeft de problematiek dat de huidige verdediging pas 2 goals door heeft gelaten.

Verder heeft Viergever zijn waarde wel bewezen als perfecte 12de man.

25 september 2015 om 12:32

@Futureboss, niet met je eens. Sanogo kan er echt helemaal niks van en dat is gewoon een mispeer van Arsenal. Younes heb ik niet echt een mening over, te weinig zien spelen. En Heitinga kan Veltman niet eens uit de basis spelen, nou dan ben je echt geen aanwinst. Spelers als Sinkgraven en Viergever vallen bovendien tot nog toe erg tegen. Zeker Sinkgraven kan zich nog ontwikkelen, maar Viergever komt gewoon te kort heel simpel.

25 september 2015 om 13:18

Haha, Sanogo kan nog niet eens mee in de JL, dus laat staan dat hij een versterking is voor het eerste. Younes wordt bij mijn weten al zijn gehele carrière achtervolgt door blessures, terwijl Viergever gewoon niet goed genoeg is. Op zich leuk voor op de bank, maar was het beleid niet dat je dat soort spelers voor in de breedte zelf op zou leiden?
En als Heitinga al niet beter is dan Veltman, wat heb je er dan aan??

Duarte, Van Der Hoorn, Sanogo, Sana, Hoesen, Boccara, Zimling, Cuenca, Krkic...

Niet echt indrukwekkend gebleken!

25 september 2015 om 13:23

Ajax heeft geld zat om met het geld wat op de bank staat spelers aan te trekken die echt wat toevoegen aan Ajax. Nu wordt er geld uitgegeven aan spelers die meestal alleen maar minder zijn dan wat in de jeugd rondloopt.

Als je Ajax in Europa ziet spelen dan zie je dat er gewoon kinderlijke fouten gemaakt worden. Met een paar echt goede aankopen zou Ajax enorm veel opschieten.

Het lijkt alsof Ajax meer de ambitie heeft om flink te cashen d.m.v. de verkoop van jeugdspelers dan dat ze echt wat willen laten zien in Europa.

Om de titel meedoen maar in Europa zo zwak presteren is niet goed genoeg voor een club als Ajax.

25 september 2015 om 14:43

@ Flip_chelsea

Dat Ajax die 100 miljoen uit had moeten geven: Oneens.

Ajax wil elk jaar zwarte cijfers schrijven. Het is dus slimmer om die 100 miljoen te investeren (bijvoorbeeld het stadion kopen om minder kosten en meer inkomsten te hebben) met als doel élk jaar meer uit te kunnen geven. Als je die 100 miljoen gewoon uitgeeft, krijg je daar op de lange termijn niks voor terug. Logisch dus.

Dat Ajax 7/8 spelers gekocht heeft die nu allemaal op de tribune zitten of al weg zijn: Eens.

Al die grote talenten hadden er veel meer aan gehad als Overmars van het geld van die 7/8 matige spelers gewoon 2/3 goede spelers had gekocht.

Die fout geeft hij zelf ook al toe, door dit jaar opeens wél betere aankopen (gudelj en Sinkgraven) te doen van 6-8 miljoen. Als hij eerder begrepen had, dan hadden we nu 2 extra spelers uit de categorie Tadic (groningen) Ziyech (heerenveen) Bony (sparta Praag) Strootman/mertens (utrecht) Moreno en Guardado (spanje)

Niet dat we specifiek díe spelers hadden moeten halen, maar om even aan te geven wat je in die prijscategorie had kunnen halen. Wij kochten vd Hoorn, Viergever, Duarte. Spelers waar onze talenten ook niks aan hebben (concurrentie, coaching etc.)

Helaas gokt Overmars met Sanogo opnieuw flink mis deze zomer. Neemt niet weg dat jouw reactie onzin is.

25 september 2015 om 16:48

Wat een flauwekul zeg. Zoveel miljoenen op de bank en zoveel middelmaat op het veld en op de bank (incl trainer) het huidige ajaxspel is werkelijk beschamend en gaat voorlopig niet veranderen met de spelers die Ajax gehaald heeft en gaat halen. Ajax kiest hier zelf voor met het huidige beleid, is hun keus en verder prima maar dan moeten ze mij minimaal de helft van mijn seizoenkaart terug betalen. Ik betaal nl om Ajax te zien en niet naar een stelletje op de middellijn tikkende incompetente voetballers.

25 september 2015 om 16:57

Overmars kon niet meer uitgeven. Hij had van het geld van die 7/8 miskopen wel 2/3 goede spelers kunnen kopen.

Dat al zijn aankopen mislukt zijn is de reden dat het niveau van het eerste nu nergens op lijkt.

De jeugdaanvoer begint nu te komen. Het beleid is niet verkeerd, de uitvoering van het beleid wel.

Als je die 100 miljoen uitgeeft is het op. Misschien mislukken die aankopen ook wel. En wat dan?

Als je het stadion koopt bespaar je 10 miljoen huur per jaar, en krijgt je 10 miljoen inkomsten per jaar. (20 Miljoen) Onderhoud kost 10 miljoen per jaar. 20-10: Hou je 10 miljoen over. Als je die 10 miljoen 20 jaar lang bij je begroting optelt. Op hoeveel kom je dan uit?

Wel iets meer dan 100 miljoen of niet? Niet alleen maar aan de korte termijn denken..

25 september 2015 om 12:16

Youness heeft net 1 wedstrijd gespeeld en deed dat heel behoorlijk dus een beetje snel om hem nu al af te schrijven.

25 september 2015 om 14:21

Ik schrijf hem nergens af. Ik zeg dat die vooralsnog geen versterking is.

25 september 2015 om 16:01

volgens mij heeft Younes alleen in de 1e wedstrijd al tegen Celtic laten zien dat het een versterking is. Hij had de voorassist door een mannetje uit te spelen. Een kwaliteit, die weinig ajax spelers hebben

25 september 2015 om 12:33

ik denk dat jij niet echt verstand van voetbal hebt om heitinga en younes nu al af te schrijven en ook sanogo is denk k beter dan jij denkt.
Maar ik vind wel dat ajax net als psv ook spelers als moreno en guardado moet halen.

25 september 2015 om 14:21

Lezen. Ik schrijf hem niet af, ik zeg dat het vooralsnog geen versterking is. En types als Guardado en Moreno kan iedere topploeg in Nederland goed gebruiken. Zowel Feyenoord als Ajax.

25 september 2015 om 16:04

Nu word hij helemaal mooi. Younes, Heitinga hebben niet kunnen overtuigen maar Moerno wel? Het moet niet gekker worden. Hij heft 3 wedstrijden gespeeld, waarvan 1 tegen 10 man en 1 heeft hij er verlorem, waarbij hij er bij de doelpunten niet goed uitzag. Daarnaast nog alle commotie. Sorry maar als je dat nu al een versterking vind. Dan heb je geen enkele vorm van objectiviteit

25 september 2015 om 12:38

Lol, je brengt het wel leuk hehe. Overmars doet het netjes, maar wel jammer van die lijst miskopen. Ja, dan kun je niet spreken van goed beleid.

25 september 2015 om 14:23

Als je een dergelijke winst boekt, dan doe je het toch goed. Kennelijk zit Ajax niet meer in de pole position om spelers van het niveau Europese subtop (of vlak daaronder) aan te trekken. Dan moet je gokken met jongens uit de eredivisie of tropische verrassingen uit de Bundesliga en Premier League. Vooralsnog vallen ze zich er gaan buil aan.

25 september 2015 om 12:54

EL Ghazi is ook gekocht hoor, alleen wel op tijd. Net als Bazoer die in mijn ogen de meest waardevolle speler van Ajax is. Daarnaast is de aanvoerder van een uitstekend AZ aangetrokken (gudelj) , de spits van het nationale elftal van Polen (milik) en een van de grootste talenten van de eredivisie (sinkgraven). Ajax koopt alleen nog maar spelers op de groei, die echte grote spelers kunnen worden. Prima beleid, echt grote namen kosten veel en brengen over het algemeen weinig. Eigen jeugd aanvullen met het grootste talent wat betaalbaar is is de beste weg die je kunt volgen als Nederlandse club.

25 september 2015 om 14:26

Ik heb me twijfels over Sinkgraven en Milik. Singraven niet zozeer vanwege zijn talent, maar het feit dat hij het postuur heeft van een A-speler. Dan zul je in het eerste van Ajax altijd of een 8 spelen (qua cijfer) of een dikke onvoldoende, omdat type spelers als Guardado en El Ahmadi zo'n jongen uit de wedstrijd kunnen spelen en Sinkgraven dit nimmer met strijdlust kan compenseren. Hij moet fysiek echt stappen gaan maken. Milik vind ik momenteel voor Ajax de beste optie in de punt, maar het oogt wel als een net-niet speler. Pakt zijn goaltjes mee, maar mist toch ook behoorlijk wat kansen. Verder vind ik het geen typische nummer 9. Zeg ik iets vreemds als ik denk dat deze jongen beter in een 4-4-2 systeem uit de voeten kan?

25 september 2015 om 14:45

Deze jongens kunnen erg goed voetballen, ik denk dat het meer aan tactiek en een stukje mentaliteit ligt

25 september 2015 om 14:56

@ Joostfan

Met topspelers bedoelen mensen denk ik ook geen gevestigde namen (niet te halen voor Nederlandse clubs) maar spelers als Gudelj, Sinkgraven, Ziyech (heerenveen) Tadic (groningen) Mertens en Strootman (utrecht) Bony (sparta Praag).

Dat is de prijscategorie 5-8 miljoen. Overmars heeft dit jaar dus ingezien dat spelers als Viergever, vd Hoorn, Duarte (2-4 miljoen) allemaal miskopen bleken te zijn, en dat hij iets meer uit moest geven per aankoop.

Wel jammer dat hij de afgelopen jaren niet 2/3 van dat soort spelers gehaald heeft in plaats van de 7/8 spelers die nu allemaal de tribune warm houden of al weg zijn. Had hetzelfde gekost.

De jeugdaankopen waren wel prima, die vielen blijkbaar onder het maximum bedrag dat Mark per aankoop in gedachten had. (wat voor directe versterkingen dus te weinig is gebleken)

25 september 2015 om 14:06

Wat een onzin!! Wat doet Overmars goed dan? De inkomsten van de CL is puur aan de Boer te danken.
Wat heeft Overmars goed gedaan dan?
Aankopen zijn stuk voor stuk waardeloos

25 september 2015 om 14:28

Als je een winst boekt van 22 miljoen euro dan doe je het op financieel gebied gewoon goed. Qua aankopen lijkt hij vooralsnog minder succesvol. Maar wie weet verbeteren deze jongens zich nog wel.

25 september 2015 om 15:03

@ Hotsince82

22 miljoen is precies het verschil tussen CL inkomsten en EL inkomsten. Met andere woorden kwam Ajax dus precies rond dit jaar. (aangezien CL een bonus is, geen vast onderdeel van de begroting)

Overmars heeft tot aan dit jaar gewoon gefaald met zijn aankopen voor het eerste. Dat zag hij zelf ook in aangezien hij dit jaar een prijsklasse hoger gekeken heeft. (gudelj en Sinkgraven) Helaas heeft hij met Sanogo weer verkeerd gegokt.

Voor de jeugd heeft hij goede aankopen gedaan. Zwarte cijfers draaien heeft hij ook goed gedaan. Hij doet dus niet alles verkeerd.

Maar als hij nou 2/3 goede aankopen voor het eerste had gehaald van het geld waarvan hij nu 7/8 matige aankopen heeft gedaan, waren we met het eerste nu een stuk verder geweest. (En hadden we dus nog steeds zwarte cijfers)

En die 22 miljoen winst hoef je hem ook geen credits voor te geven. Dat is de CL bonus, en daar is inderdaad de Boer verantwoordelijk voor.

25 september 2015 om 16:45

Sanogo is goed te gebruiken als breekijzer in de laatste minuten. Johnny moet fit worden want hij liep woensdag echt als een ouwe man over het veld. Youness heeft een leuke actie zoals we een paar keer gezien hebben, kan wel wat worden. Sinkgraven vind ik een slechte aankoop en zeker voor 6 miljoen.

Spelers kopen die een versterking zijn voor Ajax zijn lastig te vinden want die kunnen bij Engelse clubs 3x zoveel verdienen.

De vraag is niet 'wat ga je ermee doen?'
De vraag is: wat kan je ermee doen wat daadwerkelijk een aanwinst is EN ook in Nederland wil voetballen.
De spelers die een directe aanwinst zijn willen toch niet in Nederland spelen. Of je moet gelukjes hebben, zoals PSV had afgelopen jaar. Maar dat zijn zeldzame uitzonderingen.

25 september 2015 om 12:27

Daarom moeten ze investeren in kwaliteit van de faciliteiten zodat de jeugd zich het best kan ontwikkelen wat nog meer geld oplevert aangezien er dan meer verkocht zullen worden en nog voor een hoger bedrag. De eredivisie beter wordt, de spelers die afvallen en het 1e niet halen van ajaz zullen dan in de eredivisie hun plekje zoeken en aangezien het dus een hoger niveau is wordt de eredivisie in het algemeen ook beter.

De Knvb mag ook eens actie gaan ondernemen zoals Duitsland 5 a 6 jaar geleden ook heeft gedaan. Die hebben het amateurniveau omhoog gekrikt door de proffesionele trainingen openbaar te maken voor elke duitse club. hierdoor wordt de amateurtak van het voetballer op een hoger niveau waardoor je automatisch betere spelers krijgt bij de proftclubs.

Als je daar de bonussen van de Champions League aftrekt, sta je quasi op 0. Dan hebben de transfers van oa. Siem de Jong en Daley Blind nog geld opgebracht, dus zonder transfers en Champions League bonus hebben ze gewoon negatief gedraaid.

Dit jaar geen CL prijzengeld, en transfer balans van -4 miljoen. Dus lijkt het dit jaar een zwaardere taak te worden om winst te draaien.

Of zie ik dit helemaal verkeerd?

25 september 2015 om 12:21

Als je de inkomsten weghaald hebben ze inderdaad niets binnen gekregen he

25 september 2015 om 12:47

Ze begroten niet op Champions League, dus als het nu een seizoen zonder Champions League was geweest hadden ze amper winst gemaakt, ook geen ramp natuurlijk. Maar wel even in perspectief zetten.

25 september 2015 om 12:28

Denk dat jij dat verkeerd ziet.

Onderstaande komt van de ajax site af:

Ajax heeft in het boekjaar 2014/2015 deelgenomen aan de groepsfase van de Uefa Champions League en vervolgens aan de zestiende en achtste finales van de Uefa Europa League. In het nationale bekertoernooi heeft Ajax de achtste finale bereikt. Op basis van voorrondes heeft Ajax zich voor het seizoen 2015/2016 gekwalificeerd voor de groepsfase van de Uefa Europa League.

dus deze opbrengsten zijn meegenomen met jaarcijfers

25 september 2015 om 12:48

Sorry, maar over welke kosten heb jij het?

Hoe ik het zie, heeft Ajax door CL en transfers deze miljoenenwinst kunnen behalen. Zonder deze, spelen ze om en om quite, wat gewoon een heel netjes resultaat is...

25 september 2015 om 12:55

Champions League levert natuurlijk niet alleen geld op he. Het kost je ook aardig wat knaken. Organisatie reis en verblijf, boetes niet te vergeten etc. Als je die CL opbrengsten wel wil halen moet je ook die kosten niet meetellen.

25 september 2015 om 18:20

@feelingood, deze kosten heb je bij de Europaleague ook hoor. Dus dat verschil is wel degelijk ongeveer de winst. We zullen dan ook bij de volgende meetperiode pas zien waar ze echt staan met hun begroting op Europaleague. Ze hebben dit jaar in ieder geval het geluk dat de kosten nog engszins meevallen aangezien ze bespaard blijven van uitwedstrijden naar Oost Europa. Ik verwacht dat Ajax als de begroting goed is, ongeveer op het niveau uitkomt van PSV vorig seizoen. Een lichte winst dus.

25 september 2015 om 20:02

Goed punt, niet bij stil gestaan.
Ajax zal ongeveer break-even draaien als ze geen meevallers hebben. Maar aangezien er vrijwel altijd meer verkocht wordt dan ingekocht verwacht ik dat er uiteindelijk alsnog jaarlijks winst wordt gemaakt. Afgelopen seizoen is er niemand voor een mooi bedrag verkocht en zijn er wel enige "flinke" aankopen gedaan natuurlijk.

25 september 2015 om 14:29

45 miljoen? Dat is inderdaad wel heel erg veel. Als je er vanuit gaat dat de helft daarvan, waarschijnlijk zelfs meer, aan spelers word besteed, dan kom je gemiddeld ongeveer uit op 1 miljoen per speler. Een miljoen p.p voor spelertjes van 18-24 jaar die niet eens heel denderend voetballen is wel heel erg veel vind ik.

25 september 2015 om 18:23

Je moet niet vergeten dat Ajax in de jeugd voor Nederlandse begrippen ook al forse salarissen betaald. Dus mag je dat in je berekening ook meenemen. Spelers als Cerny, Noury en Van Beek tikken ook al vlot 3-4 ton aan. Als je alle aankopen in de jeugd mee gaat tellen, dan kom je wel ongeveer op gemiddeld een half miljoen per speler ipv 1 miljoen.

25 september 2015 om 15:16

Vergeet niet dat je niet zomaar de inkomsten van de champions league eraf mag halen, want je krijgt ook extra kosten door de champions league. Zoals de reizen die Ajax moet maken of het gebruiken van het stadion (stewards etc etc). Dus je moet of ook deze kosten eraf halen of je zal alle kosten en opbrengsten moeten vervangen door de Europa League en dan zal je nog wel net een licht positief resultaat overhouden

25 september 2015 om 16:12

Nee, die kosten worden gedekt door de recettes van de thuiswedstrijden in de Champios League.

25 september 2015 om 17:20

Volgens maak je daar een denk fout. De recettes zijn puur de opbrengsten van de kaartverkoop. Daar staan wel degelijk een x aantal kosten tegenover. De netto opbrengst van de CL is wel degelijk een stuk minder. Oa. omdat Ajax relatief lage basissalarissen en grote bonussen betaalt voor het bereiken van de CL. Wanneer de CL niet gehaald wordt dan vervallen deze bonussen ook.

26 september 2015 om 21:20

En jij denkt dat die kosten niet in deze halfjaarcijfers zitten? Dat zou creatief boekhouden zijn van de bovenste plank.

25 september 2015 om 19:11

Dan je moet net zo goed belastingkosten (7,2 miljoen) bv. meenemen en de lagere kosten door geen CL te spelen (wedstrijd en huisvestkosten). De transferbalans is overigens wederom positief, in dit resultaat is de aankoop van Gudelj, Sinkgraven en Milik al verwerkt. Na boekdatum alleen nog Dijks en younes voor 2,3 miljoen gehaald en kishna en sigi verkocht voor 6, oftewel resultaat vergoedingen is 3,7 miljoen positief.

Ik denk dit jaar ongeveer quite, komt nog wel EL binnen, beetje transfergeld, meer sponsorgeld en ook de kosten vallen lager uit, bonus voor binnenhalen sponsor was bv. 0,5 miljoen, dit jaar hebben we dat niet meer. Als we het goed doen in de EL een kleine winst volgend jaar.

Dit is ook goed om in je achterhoofd te houden, ajax begroot op EL en kan dus niet onverantwoord meer geld aan salarissen en spelers uitgeven, dan gaan we wel verlies draaien namelijk. Kortom mensen die schreeuwen om aankopen, hou dit in je achterhoofd.

Ajax is het Arsenal van Nederland. Een gezonde club die aardig presteert en waar jonge spelers de kans krijgen. Echter valt er zoveel meer uit te halen als er wat meer sportieve ambities zijn. Het is erg frustrerend voor de fans.

25 september 2015 om 12:09

Eh... als je dik recordkampioen bent in een land, ben je dus echt niet het Arsenal van dat land.
Come on.

25 september 2015 om 12:28

Daarnaast speelt Arsenal leuk aanvallend voetbal. Ajax is op dit moment ook niet leuk om naar te kijken, dat geven veel Ajacieden ook aan. Daarnaast heeft Arsenal behoorlijk wat meer concurrentie. Ajax hoort hier met het geld en wat goede gerichte aankopen, die misschien boven het salarisplafond komen te zitten, met leuk aanvallend voetbal kampioen te worden op het moment.

25 september 2015 om 12:31

@ivanoviccfc

Met alle respect maar kampioen worden in Nederland is wel wat anders als kampioen worden in Engeland.

Om de titel meedoen maar in Europa zo zwak presteren is niet goed genoeg voor een club als Ajax.

Daarbij is het voetbal ook alles behalve sprankelend.

25 september 2015 om 13:39

@de scheids

Omdat het voor supporters frustrerend is dat de financiële middelen aanwezig zijn om sportief veel ambitieuzer te zijn. Dat geld voor zowel Ajax als Arsenal fans.

Chelsea doet om alle prijzen mee en is altijd ambitieus. Natuurlijk kun je Chelsea en Ajax niet met elkaar te vergelijken maar een Arsenal heeft de financiële middelen om minstens zo goed te zijn als Chelsea.

Het spel van Chelsea in topwedstrijden is vaak defensief maar tegen de mindere teams krijg je vaak een lekkere pot voetbal te zien.

Tegen de topteams telt voor mij alleen de overwinning, tegen mindere teams ga je gewoon uit van een overwinning en wil je vermaakt worden.

Als Ajax wint van PSV op een hele zakelijke manier dan zou mij dat niks uitmaken maar tegen een Excelsior hoop je toch op wat meer vermaak...

25 september 2015 om 14:08

Je haalt gewoon kul argumenten erbij, dit slaat nergens op.
Vergelijk ze dan met United, die spelen toch ook niet fantastisch?
Het is maar net wat je wilt vergelijken. Ik kan nu ook tal van overeenkomsten opnoemen met United....

25 september 2015 om 17:33

Flip_chelsea

De ambities/risico's van Chelsea zijn inderdaad anders dan die Arsenal en Ajax. Die van clubs als City, Psg, etc ook. En ik kan het uitstekend begrijpen dat een deel van de fans het geweldig vindt dat deze clubs met gemak zo veel geld betalen voor toppers en jaarlijks om het zilver spelen. Maar wel doordat er heel nadrukkelijk een oliemagnaat/sjeik bepaalt wat er met de club gebeurt. En daar betaal je mijn inziens ook de prijs voor. Voor mijn gevoel (ik herhaal mijn) zijn clubs als Arsenal en zeker Ajax veel authentieker en nog voor de fans ipv een speeltje van een multimiljardair.

Ben benieuwd wat Ajax allemaal van plan is. Dit is toch niet meer normaal zoveel geld

25 september 2015 om 12:15

Denk dat ze zich van de beurs willen uitkopen

25 september 2015 om 12:37

Dat levert niks op. Dan kunnen ze beter het stadion kopen.

25 september 2015 om 12:37

Superfijn dat de bedrijfskosten van Ajax zijn gedaald, dat is erg belangrijk! Mocht je inkomen een jaar tegenvallen kan je je verlies beperken!

Denk niet dat Ajax zich één twee drie van de beurs af laat halen, het is in feite mogelijk, dacht dat het ze iets van 60 miljoen kostte, maar volgens mij heeft Ajax weinig last meer van dat ze op de beurs zitten, de laatste jaren.

Het kopen van het stadium is in mijn ogen een betere mogelijkheid, zo verhoog je je vaste activa, en zoals Siepie zegt stijgen je inkomen en dalen je lasten opnieuw.

Hoop ook dat ze zichzelf gaan ontdoen van die satelliet club, maar zich puur bezig gaan houden met wat er in Amsterdam staat. Misschien is een nieuwe trainingsaccomadatie (lees sportschool) geen slecht idee! Fysiek schort nog het nodige.

25 september 2015 om 14:06

Ik vind het wel relaxt dat ze beursgenoteerd zijn. Het leidt tot meer transparantie.

25 september 2015 om 12:27

Ik mag toch hopen dat dit idd allemaal onderdeel is van een groter plan, bv het kopen van het stadion waardoor je nog meer inkomsten behaald. Dan zouden ze vervolgens die extra inkomsten weer gebruiken om de talentvolle spelers meer salaris te bieden en dus langer aan zich te binden.

25 september 2015 om 13:00

Stadion kopen lijkt me niet zo'n goed idee.
Natuurlijk duurt het wel even voordat een "nieuwe Kuip" er staat(als hij er uberhaupt komt maar als dit het geval zal zijn dan gaat het wel ten koste van de huidige opbrengsten vd Arena.

aandelen kopen en van de beurs gaan heeft ook geen enkel nut, Volgens mij betaald Ajax geen dividend aan de aandeelhouders dus kost het huidige systeem ook geen geld.

25 september 2015 om 14:01

Een eigen vermogen van 110 miljoen wil niet zeggen dat er ook 110 miljoen op de bank staat.

25 september 2015 om 17:14

Ze zijn van plan de ArenA te kopen en eigenaar te worden...net als Bayern

Lekker ajax, nu snel de toekomst gaan uitbreiden. Jeugd is belangrijk he

Zo rijk zijn qua eigen vermogen maar nog nooit zo armoedig geweest met voetballen. Het bedrijf is belangrijker gemaakt dan de sportieve ambities. Want Europees heeft Ajax het nu al lastig met Jablonec..

25 september 2015 om 16:14

Iets boven in Europa? Over wanneer praten we dan precies?

25 september 2015 om 12:23

En welke Nederlandse ploeg niet?

25 september 2015 om 12:43

Ajax moet toonaangevend zijn voor de andere Nederlandse clubs. Dan moet je het goede voorbeeld geven, dus niet meegaan met de misère.

Ajax moet investeren in kwaliteit ipv al die middelmaat aan zogenaamd talent wat ze binnenhalen.

25 september 2015 om 12:50

Niet mee eens. Ik snap heel goed wat Ajax probeert te bereiken. Echte goede voetballers kan je niet kopen. De keuze tussen redelijke dure jongens en jonge jongens die heel goed kunnen worden is dus overwogen. De huidige lijn is risicovol, je kan maar zo een te jong team hebben maar er is wel een kans dat een groep heel erg goed gaat worden. Akax moet inzetten om de grootstetalenten uit de eredivisie aan te trekken die nog kunnen doorgroeien. Met Sinkgraven en Gudelj is daar een prima eerste stap in gezet.

Ik zou zeggen koop een Ziyech voor de creativiteit, een goed meevoetballende spits met scorend vermogen (soriano bijvoorbeeld) en koop die Sisto zodat El Ghazi naar linksbuiten kan. En het liefste ook nog een ervaren verdediger erbij die goed genoeg is.

------------Cilessen
Tete Veltman Riedewald Dijks
Bazoer Ziyech Klaassen
Sisto Soriano El Ghazi

25 september 2015 om 12:54

Dat zou Ajax zo gevaarlijk maken, maar ik zou Milik blijven laten spelen.

25 september 2015 om 12:54

En Milik dan in de spits? Toch wel potentie?
Fischer op LB, misschien de de beste linksbuiten als hij zijn vorm weer heeft..
En Sinkgraven is al een hele creatieve speler, Ziyech is niet nodig.

Dit zou kapitaalvernietiging zijn..

25 september 2015 om 13:05

Milik laten concurreren met Soriano. Milik is een prima afmaker maar voor het Ajax voetbal heb je een spits nodig die ook goed kan meevoetballen en zelf kansen kan creëren. Sinkgraven is een creatieve middenvelder maar zijn rendement ligt zoveel lager dan van Ziyech. Hij mag wel de stand in zijn voor Ziyech en voor de vleugelposities waardoor hij hopelijk nog wat van zijn transfersom kan terugverdienen.

Leuk al dat geld als je aandelen hebt, maar wanneer vertaald het zich eens in een kwaliteitsinjectie in de selectie? Of in het behoud van de "kwaliteits"spelers voor langere periode?

25 september 2015 om 12:33

Het is al heel wat dat de meeste spelers dit jaar zijn gebleven. Maar mochten Cilessen, Klaassen en El Ghazi dit seizoen goed draaien zijn ze in de zomer gewoon weg.

25 september 2015 om 12:55

Klaassen heeft al gezegd dat hij nog 2 jaar wilt blijven en dan kijken wat er gebeurd, Cilessen gaat hoogstwaarschijnlijk weg, en el ghazi is een vraag.

25 september 2015 om 19:16

Daarvan liggen er 3 nog 4 jaar vast (El Ghazi (2019), Riedewald(2019) en Bazoer (2020), Klaassen ligt ook nog 3 jaar vast tot 2018.

Daar kan ajax nu weinig meer doen.

Vroeger kreeg je van de juffrouw een sticker als je iets goed deed. Die krijgt de directie van Ajax op het voorhoofd, zo'n sticker van een varkentje waar een muntje in wordt gegooid. Wanneer kan ik bij deze financiële instelling een rekening openen?

Kan wel ja met die knieperds bij ajax

25 september 2015 om 19:14

En toch staat er een topselectie waar 16 miljoen in is geinvesteerd. Ja het beleid is erg goed!

Misschien is Ronaldo kopen een optie?

Kan El Ghazi met zijn held spelen en is er eindelijk weer iemand die de Arena kan vermaken.....

Probleem opgelost

25 september 2015 om 12:40

Kan net niet daar willen ze 120 miljoen voor hebben

Zonder de CL draait Ajax precies 0 zo ongeveer.. dit seizoen zal er geen winst worden behaald..

eigen vermogen en banksaldo is niet hetzelfde... dus op basis van wat hierboven staat is helemaal niet af te lezen wat het banksaldo van ajax per einde boekjaar was.

Welke economische onbenul schrijft deze zogenaamde economische stukjes op Vz?

"het eigen vermogen bedraagt € 110,1 miljoen." "er staat dus dik 110 miljoen euro op de bank".
Wat een pure onzin is dit?
Alsof je eigen vermogen geld is dat op de bank staat? Je liquide middelen zijn de gelden. Je eigen vermogen zijn je bezittingen minus je schulden. Dit betekend niet dat je dit geld cash in hand hebt en uit kan geven.
2 verschillende dingen! Niet hetzelfde!

25 september 2015 om 12:57

Precies, eindelijk iemand die het snapt. Eigen vermogen heeft niets te maken met geld op de bank. Je kunt een eigen vermogen hebben van € 200.000.000 zonder ook maar € 1 op de bank te hebben. Dit wordt nog al eens met elkaar verward en voetbalzone werkt daar dus hard aan mee.

Ik weet niet of de spelersgroep ook gewaardeerd wordt, maar stel die heeft een waarde van € 50.000.000, en er zijn verder geen bezittingen en schulden. Dan is het banksaldo dus "slechts" € 60.000.000.

25 september 2015 om 13:28

Kijk, aan dit soort informatie heb je tenminste iets!

Dit zegt een stuk meer dan het hele artikel...

25 september 2015 om 13:44

Het is ook allemaal maar relatief en op de manier waarop VZ het verwoord kun je de dingen zo mooi maken als dat je zelf wilt. Zo'n afschrijving van 12 miljoen is natuurlijk gewoon een schatting. Als je ervoor had gekozen om 14 miljoen af te schrijven zou je volgens VZ dus 2 miljoen euro minder op de bank hebben staan.

Het is ongelooflijk dat een redactie, die een artikel over jaarcijfers schrijft, niet weet dat er een wezenlijk verschili is tussen Eigen Vermogen en Liquide Middelen.

Het eigen vermogen is 110 miljoen (lees: 110 miljoen meer bezittingen dan schulden), in de clubklas dus 80 miljoen (per 30-06-2015). Deze 80 miljoen is dus onderdeel van die 80 miljoen. De overige 30 miljoen zou je kunnen zien als spelers met balanswaarde, De Toekomst en overige kleine zaken.

Misschien ben ik wat kritisch maar ik lees net op Nu.nl dat het resultaat niet rekening houdend met transfers 8,7 miljoen euro positief is en dat inkomsten uit de CL 20mil plus bedroegen.

Dat zou betekenen dat Ajax zonder inkomsten uit Europa een fors verlies lijdt.

25 september 2015 om 19:04

Zo makkelijk kun je niet rekenen want:

- Zonder winst betalen we geen 7,3 miljoen aan belastingen.
- Zonder CL zijn er zowel lagere huisvestkosten als wedstrijdkosten.
- Zonder winst zijn de premies voor de directeuren en spelers lager. Scheelde dit jaar 4 miljoen.

Resultaat voor belasting is 29,4 miljoen positief, Resultaat voor resultaat transfervergoedingen is 13,1 miljoen positief. De totaal CL gerelateerde inkomsten zijn 28 miljoen, dat laat een positief bedrag over van 1,4 miljoen, waarbij dat veel hoger zou uitvallen om dat wedstrijdkosten en huisvestigingskosten lager uitvallen, dat moet ook om de lagere transferinkomsten te comperenseren, al met al ongeveer quite, oftewel prima beleid!

26 september 2015 om 17:50

Gezien de uitlatingen van Slop denk ik dat we nog niet helemaal quitte spelen met alleen Europa League. Ik denk een klein verliesje, maar het duurt niet lang meer tot we dit in orde hebben.

Zolang bij Ajax het kapitaal op de bank staat, en niet op het veld, blijft de Nederlandse competitie in ieder geval nog spannend.

Dat zijn fraaie cijfers.
Ik begin het gevoel te krijgen dat men nu bezig is aan de tweede buffer.
Ik bedoel, je kan sparen, en dan vervolgens platzak zijn als je bv de Arena koopt of een nieuw jeagdcomplex bouwt. Platzak werkt niet, dus Ajax heeft een grote buffer nodig.

Ten tweede vind ik dat Mark her erg goed doet. Ajax moet geld sparen om dmv een goede investering (Arena, beurs) structureel financieel daadkrachtiger te worden. Tegelijkertijd moet men aan Ajax 1 werken en de club financieel gezond houden.
Er zal bij aankopen nooit een 100 succes rate zijn. En er staan veel spelers in dit elftal waarvoor Mark medeverantwoordelijk is. En laat ik dit nou net een leuk elftal vinden. Talent, lange contracten, veel Nederlanders en (eigen) jeugd.

Je wint wel eens wat en je gaat wel eens op je bek. Maarre ik ben wel blij met Mark Netto.

Leuk die mooie cijfers, maar in mijn ogen kun je het vermogen beter op het veld dan op de bank hebben staan.

Als Ajax structureel kan overwinteren in de Champions League is dat veel lucratiever dan het aantrekken van Mislukkingen van europese topclubs of een legioen aan spelers waarvan je dan hoopt dat er eentje echt goed wordt.

Laat de scouts eens op de proppen komen met een aantal midtwintigers die in de europese sub-top spelen. Dat zijn spelers die Ajax beter maken en de jeugd van ajax meer weerstand leren te krijgen.

Prutsers eigen vermogen staat niet op de bank! Liquide middelen staan op de bank! Er staat 80 miljoen op de bank... Nog steeds veel geld, maar scheelt toch wel aanzienlijk met de 110 miljoen die jullie noemen Vz... Ga je huiswerk eens een keer goed doen!!

Stel voor dat Ajax de komende 10 jaar dit beleid voert en 5 x de Champions league haalt plus grote talenten die voor veel geld verkocht gaan worden, Bazoer Klaasen El Ghazi heb je straks een begroting die richting de 200 miljoen gaat en dat kan behoorlijk snel gaan. Veel mensen hebben niet door dat Ajax heel langzaam bouwt om er uiteindelijk ineens te staan. Dan kun je het salarisplafond verhogen dus betere spelers dus Champions League dus meer supporters en dan word het een echt domino effect waarin Ajax Uiteindelijk kan uitgroeien tot een soort Dortmund of Atletico. Ik hoop heel erg dat dit gaat lukken want dat zou echt een unieke prestatie in de Wereld zijn Ajax zou in mijn ogen de enigste club zijn die helemaal zelfstandig kan aansluiten bij de (sub)top over een aantal jaar.

25 september 2015 om 17:09

En dat denk ik dus niet want in het Buitenland groeien de TV gelden ook bij ieder nieuw contract.. en dat is meer dan die paar miljoen die Ajax elk jaar meer binnen haalt. Zolang het TV contract niet goed is kom je nooit meer bij de subtop!

25 september 2015 om 18:26

Daar geef ik je gelijk in alleen het verschil is dat het daar er ook gelijk weer uitgaat. Bij Ajax word het nu opgespaard zodat je uiteindelijk nog maar iets onder het gemiddelde van de subtopclubs zit. Dit kun je dan compenseren met alleen de grootse jeugdtalenten in te laten stromen en de rest kunt opvangen met wat duurdere spelers. Dit in combinatie met een goed tactisch plan zou je al heel ver kunnen brengen over een aantal jaar.

Ik wacht op het moment dat het beste besluit van de eeuw genomen kan worden genomen naast Frank de Boer aanstellen in 2010: de Arena kopen.

Vanaf dat moment kun je netto zoveel meer geld uit het stadion halen.

25 september 2015 om 21:16

Dat zou een heel goed idee zijn. Dat scheelt flink in de kosten: de jaarlijkse huur van 10 miljoen euro komt dan te vervallen. En de inkomsten van concerten / evenementen in de Arena gaat dan ook naar Ajax.
Daarmee zou de voetbalbegroting een stuk hoger worden.

Die mooie cijfers klinken leuk. 110 miljoen op de bank. Maar feit is dat er een heel mager elftal staat.
Er zijn veel te veel miskopen gedaan, omdat het aankopen van spelers zo goedkoop mogelijk moet.

De directeuren krijgen een vette bonus als Ajax winst maakt. Maar de selectie wordt jaar in jaar uit zwakker.

25 september 2015 om 18:32

Dat betaald zich anders uit en daarnaast ajax heeft met PSV de beste selectie van NL, doen weinig onder voor elkaar. De directeuren hebben juist geen bonus gehad, er is 0,8 miljoen minder uitgekeerd omdat men geen kampioenspremie kreeg.

25 september 2015 om 21:10

Ik heb gelezen dat ze naast de kampioenspremie ook een bonus krijgen bij winstgevendheid.
En ja, Ajax doet nog mee in de top van Nederland. Maar wat ze in Europa laten zien vind ik schrijnend. Ze hebben de grootste moeite met clubs als Rapid Wien, Jablonec en Celtic.

Ik vind het jammer dat ze spelers als Viergever kopen waarvan je van tevoren kunt zien dat ze tekort komen voor Ajax.

26 september 2015 om 15:18

We moeten het ook met jongere spelers doen, tja dan gebeurd dat. Viergever is een prima aanvulling doet het ook prima net als van der Hoorn, je wilt alles dubbel bezetten.

Wauw, wat een geweldige cijfers!

Je moet hierbij bedenken dat 1: de Ziggo en ABN deal maar voor een half jaar gelde, dit jaar voor een vol jaar waardoor er richting volgend seizoen nog meer sponsorinkmsten zijn, nu al 22 miljoen. De deal was een 0,5 miljoen euro beter dan die met Aegon die bovendien als partner is behouden. Oftewel van der Sar heeft puik werk verricht.

2: Gudelj, Sinkgraven en Milik al voor het einde van het boekjaar afgetikt zijn. Terwijl Sigthorsson en Kishna pas na het boekjaar vertrokken zijn, staat alleen dijks en Younes voor 2,3 miljoen nog tegenover, oftewel ajax haalt wederom een positieve transferbalans van 3,7 miljoen.

3: De inkomsten uit kaartverkoop wat gedaald zijn.

Iedereen zeurt dat er geen kapitaal op het veld staat, maar noem mij eens een club die meer kapitaal (financiele waarde) op het veld heeft staan? Ajax heeft weliswaar relatief weinig geinvesteerd in transfers maar de waarde is hoog, oftewel de opleiding doet goed werk en daar is jaren in geinvesteerd en betaald zich nu uit. Daarbij is er ook nog eens 16 miljoen geinvesteerd en weinig verkocht.

Marc Netto doet zijn werk uitstekend, je kunt alles van hem zeggen maar hij zorgt wel voor klinkende cijfers bij Ajax. Komende zomer kijken of Klaassen en Cillessen voor een mooi bedrag van de hand kunnen en dan kunnen de Ajacieden zich weer in de handen wrijven. Met oa Cerny en Nouri is er immers intern al voldoende achter de hand.
Jonge gozers als Riedewald en Tete die doorbreken zijn weer volgenden die waarde vertegenwoordigen. Gaat goed daar in de hoofdstad.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren