Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Tweederangs spelers als Van der Hoorn kan Ajax zelf wel opleiden'

Laatste update:

De forse kritiek van Marco van Basten op de wijze waarop Johan Cruijff de jeugdopleiding bij Ajax heeft vormgegeven, vindt geen weerklank bij Piet de Visser. De topscout van Chelsea is juist van mening dat de Amsterdammers sinds de zogenaamde ‘Fluwelen Revolutie’ de juiste weg zijn ingeslagen. “Ajax is wat dat betreft een voorbeeld voor alle clubs”, stelt De Visser in Ajax Life.

/

Het streven van de club om individueel met talenten aan de slag te gaan, is volgens de 81-jarige scout een uitstekende manier van werken. De club doet dat door trainers door te wisselen. “Een vaste coach bij een elftal wil alleen winnen en vergeet soms extra trainingen om spelers individueel beter te maken”, ziet De Visser, die zich desondanks verbaast over het feit dat er weinig topspelers doorbreken.

Regelmatig wordt hem in het buitenland gevraagd hoe het kan dat Ajax geen voorname rol meer speelt in Europa. Aan de opleiding ligt het niet, concludeert De Visser. “Dus zou het helemaal niet zo'n gek idee zijn om spelers langer vast te houden.” Ook pleit hij ervoor dat de club inzet op de komst van exceptioneel talent, in plaats van middelmaat. “Ajax betaalt wel vier miljoen voor Mike van der Hoorn en drie miljoen voor Nick Viergever, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Tweederangs spelers kunnen ze zelf wel opleiden.”

Wie ben jij geneigd meer te geloven?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik denk dat ze dit hebben gedaan om de tijd te hebben om de jeugd te laten groeien en dan een kans te geven. Zo moesten toch eerst wat overbruggen en zo slecht vindt ik die twee niet, alleen is bij viergever het nog niet uitgekomen, wat we verwachten.

24 september 2015 om 16:57

dat is ook zo alleen dan hadden ze beter iemand met ervaring kunnen halen van 28-30 jaar, deze jongens waren ook zogenaamde talenten waarvan iedereen al wist dat het veel kans niks werd maar toch kocht ajax ze voor dik geld

piet de visser neem ik minder serieus dan van basten wie bij ajax heeft gespeeld en gewerkt en de technische staf goed kent

elke keer wordt hij topscout genoemd maar ik vind dat allemaal wel meevallen op een paar uitzonderingen na..ik vind de scouts van heereveen en groningen veel beter dan hem

24 september 2015 om 17:02

Ik vind sowieso dat clubs als Ajax en Feyenoord eens in de 3 jaar centrale verdedigers en zeker backs op moeten kunnen leiden.
Deze clubs worden geroemd om de opleiding maar waar blijven de toppers.
Dit zijn toch posities wat zeker moet kunnen.

24 september 2015 om 17:12

dat lijken ze nu ook te doen al is het afwachten met riedewald, tete, van beek en karsdorp

24 september 2015 om 17:27

Viergever had juist een prima leeftijd. Langere tijd aanvoerder van AZ en behoorlijk wat duels in Europa gespeeld. Van der Hoorn was een talent en 6 jaar jonger dan Viergever toen hij naar Ajax kwam. Dat het met van der Hoorn tot nu toe niks is geworden is duidelijk. Die jongen lijkt het niveau niet te hebben. Het was echter wel een groot verdedigend talent. Dat Ajax de gok daarmee waagde vind ik prima en hopelijk blijven ze ook investeren in talenten in de toekomst.

Verder vind ik dat Visser gelijk heeft. Ajax moet geen geld verspillen aan B categorie spelers. De opleiding moet op een dusdanig niveau terug gebracht worden dat Ajax deze jongens zelf jaarlijks wel kan opleiden. De portemonnee moet alleen getrokken worden voor spelers die Ajax echt beter maken. De spelers die in die categorie vallen en voor Ajax willen spelen zijn schaars. Als de mogelijkheid zich dan voor doet moet Ajax ook niet schromen om flink te betalen.

24 september 2015 om 17:42

@ Polop

Voor het perfect inpassen van deze grote talenten moet je ook het niveau van het eerste op orde hebben. Die jongens hebben een paar gasten nodig waaraan ze zich op kunnen trekken, die ze op hun plek kunnen wijzen, en die het ze moeilijk maken om in de basis te komen. (Of makkelijk maken, omdat ze wat rustiger gebracht kunnen worden. Net hoe je het wil zien)

De opleiding gaat allemaal goed, de goedkope gokjes van Overmars zijn in het eerste allemaal verkeerd uitgepakt. Daarom is het eerste nu niet volwassen genoeg.

Als je een prijsklasse hoger kijkt (6-8 miljoen) dan kom je bij Tadic (groningen) Ziyech (heerenveen) Bony (Na één jaar Vitesse) Luuk de Jong (gladbach) Maher (az) Gudelj, Guardado, Moreno. Daarvan is Maher uiteindelijk de minste, maar ook die staat nog in de basis bij PSV en is niet in waarde gedaald. Onze aankopen zitten inmiddels allemaal op de tribune, of zijn al weg.

Ik zeg niet dat we die allemaal hadden moeten halen, maar liever 2/3 goede dan 6/8 matige aankopen. Dan had dit team er heel anders voorgestaan. Talent genoeg.

24 september 2015 om 17:44

De scouts van Groningen rijden alleen maar naar Leeuwarden.

24 september 2015 om 18:17

ik denk dat je piet de visser niet zo goed ken dan ,
zeker als je ziet welke topspelers hij allemaal ontdekt heeft

24 september 2015 om 18:54

@ramonfcu, Zijn rendement is anders bedroevend. Bij PSV tientallen spelers binnengeloodst en daarvan zijn alleen Alex gehuurd, Gomes mede dankzij trainer Hiele goed ontwikkeld en Kezman voor de hoofdprijs gehaald echt doorgebroken. Alles bij elkaar hebben deze spelers ook nog niet echt winst opgeleverd bij verkoop.

24 september 2015 om 20:31

bedroevend hij heeft ook nog ene ronaldo , romario, kezman, en gomes bij psv binnen gehaald dat waren ook echte miskopen en hebben allemaal gefaalt en veel geld gekost maar goed dat hiele nog wat van gomes gemaakt heeft haha

24 september 2015 om 20:53

Hij was nog niet eens als scout in dienst bij PSV toen Romario kwam. ronaldo was al een bekende voetballer toen hij naar PSV kwam en koos voor PSV op voorspraak van Romario.

24 september 2015 om 22:33

en wie heeft ze gescout precies piet de visser

25 september 2015 om 15:51

Nope, Jort Thijs heeft Romario gescout en Ronaldo is op voorspraak van romario gekomen.

24 september 2015 om 17:16

@ Jolano

Had jij echt het idee dat Viergever iets ging toevoegen aan het niveau van Ajax 1? Die was al 24 toen hij kwam, en viel bij AZ juist in Europese wedstrijden altijd door de mand.

@ Tinuske80

Piet de Visser kan niet oordelen over talent? Met zijn CV als scout? van Basten heeft na zijn voetbalcarriére juist in elke functie gefaald. Hij was verantwoordelijk voor het debuut van Martijn Meerdink en Dave van den Bergh in Oranje..

Enough said..

On:

De Visser slaat hier de spijker op de kop. De jeugdspelers worden steeds beter, die breken nu door of komen eraan. Dat het eerste geen prestaties levert ligt eraan dat er teveel jonge gasten tegelijk in staan, waarvan direct verwacht wordt dat ze dragende spelers zijn.

Als Ajax in plaats van 7/8 middelmatige spelers nou gewoon 2 toppers had gehaald dan was er niks aan de hand. Dat geven ze zelf ook toe door dit jaar wél een prijsklasse hoger te kijken met Gudelj en Sinkgraven.

Alle goedkope gokjes zijn verkeerd uitgepakt, en zitten nu op de tribune of spelen er niet meer. Als dat gedeelte ook in orde was geweest had er nu een prima team gestaan, want talent is in overvloed aanwezig

24 september 2015 om 17:29

ieder zijn of haar eigen mening zou ik zeggen of niet

24 september 2015 om 17:30

de visser zijn cv als scout? noem eens wat spelers die hij gescout heeft buiten de nederlandse competitie

de scouts van groningen en heereveen zijn bter

24 september 2015 om 17:46

@ Jolano. Jij vond Viergever van het niveau dat Ajax na moet streven, iemand die ons Europees iets gaat brengen? Riedewald zal wel vrezen voor zijn plekje nu..

Of waar reageer je op? Thanks voor je onderbouwing..

24 september 2015 om 17:47

Alex, Gomes, Kezman, Cech, Courtois, Ronaldo, Romario. Lijken me toch niet de minste. Maar toegegeven hij heeft er ook heel veel gescout die waardeloos waren.

24 september 2015 om 17:56

@ Tinuske80

Waarom zijn de scouts van Groningen en Heerenveen dan niet naar Chelsea gegaan?

Zal even wat opnoemen:

Romario, Ronaldo, Alex, Farfan, Gomes, Dsudszak voor Psv. Daarna nog genoeg toppers voor Chelsea. Daarnaast heeft hij als manager bijvoorbeeld de Rinus Michels Award gewonnen. Schijnt er toch wel oog op te hebben of niet?

Ik wil niet zeggen dat ze het bij Groningen en Heerenveen niet goed doen, maar of zij het 'beter' doen is van vele factoren afhankelijk en dus niet te meten.

Een leuk spelertje die goed genoeg is voor Groningen, is iets anders dan inschatten of iemand geschikt is voor de echte top. Ben dus benieuwd naar je onderbouwing. Nogal een uitspraak dat de Visser geen goede scout is.

En wat maakt van Basten een goede trainer, scout of analyticus? Heeft hij op dat gebied iets bewezen?

24 september 2015 om 18:22

hier twee voorbeelden ronaldo en alex

24 september 2015 om 19:47

Ronaldo is niet door De Visser ontdekt. Ronaldo is ontdekt omdat hij zo geweldig voor Brazilie speelde. Kwam op voorspraak van Romario naar PSV terwijl half Europa achter hem aanzat. Ennuh Alex...... Geweldige verdediger voor Psv. Voor de rest kon hij aardig mee.

24 september 2015 om 19:50

Romario is ontdekt door Jort Thijs, De Visser was destijds nog trainer van ik geloof Willem II, Ronaldo speelde geweldig voor Brazilie, waardoor half Europa achter hem aanzat. Op voorspraak van Romario koos hij voor Psv. Wederom had De Visser daar niets mee van doen. Farfan is gescout door Hans van der Zee. Dsudsak is na een tip aan Valkx gescout door oa willy van der Kuilen.

24 september 2015 om 21:16

Juist, Romario was per toeval gescout, ze gingen voor iemand anders naar het jeugd wk destijds en hadden namen door elkaar gehaald en kwamen zo bij Romario...had niks met scouten te maken zoek het maar op Google...nu jij weer Louis el pisto, valt allemaal reuze mee wat de visser gedaan heeft maar hij heeft veel vriendjes gemaakt zoals hiddink en arnesen en zo kwam hij bij chelsea

25 september 2015 om 13:18

@ Tinuske80

Ok, maar Piet heeft goede dingen gedaan, en slechte dingen gedaan. Als je als trainer de Rinus Michels Award hebt gewonnen, en je hebt het als scout tot PSV en Chelsea geschopt, dan vind ik dat in ieder geval 'niet slecht'.

van Basten daartegen heeft na zijn voetbalcarriére (waarin hij natuurlijk fantastisch was) nog nooit iets bereikt en dacht dat de meest vreemde voetballers talent hadden. Hem kan ik het stempel 'niet slecht' nog niet geven.

Bovendien zeg jij van Basten serieus te nemen omdat hij bij Ajax gewerkt heeft. Aangezien dat vóór het beleid was, betekent dat in mijn ogen niks. Hij was al vanaf het begin tegen het beleid en is er nooit bij betrokken geweest.

Conclusie:

Of de Visser nou een perfecte scout is of niet, er is alle reden om van Basten hier te corrigeren:

- van Basten is zelf een van de oorzaken van het Cruijf beleid.
- van Basten is zelf buitengesloten toen hij zijn eigen beleid wilde voeren. Dat vond hij natuurlijk niet leuk.
- Hij zegt dat er maar 3 talenten in het eerste spelen, terwijl dat er 5 zijn. 167% meer.
- Hij weet zelf ook dat de jeugd begint bij de Dtjes en Fjes.
- Het beleid is door ruzie en rechtzaken 2 jaar later pas écht ingevoerd.
- Het beleid is niet uitgevoerd zoals het van tevoren afgesproken was. Hoe verwacht je dan 100% resultaat?

De Visser merkt tenminste op:

- Dat afgesproken was alleen toegevoegde waarde te kopen. Heeft Overmars zich daaraan gehouden? Is het beleid dan volledig uitgevoerd? Heeft de Visser daar geen gelijk in?

De prestaties zijn inderdaad kut, en na 5 jaar zijn we Europees geen stap verder, klopt. Maar Marco heeft gewoon niet objectief naar de redenen gekeken.

25 september 2015 om 16:54

van 3 naar 5 is 167% meer? 67% meer, maar daar gaat het niet om

piet de visser is bij chelsea gekomen omdat hij onder andere bevriend is met hiddink en arnesen

ik zeg dat marco dichter bij ajax staat en stond dan piet de visser en meer bekend is met de manier van werken in de jeugd, of dat voor de veranderingen is of erna maakt niet uit, en hij kent de mensen van het zogenaamde technisch hart veel beter

van basten kijkt puur naar resultaat, en dan heeft hij gewoon gelijk..het is gewoon niks beter dan voorheen en als je alleen met eigen jeugd blijft spelen zoals nu wordt het nooit niks, er moet een juiste mix zijn en die is er al jaren totaal niet...de eigen jeugd lijkt inderdaad wel beter te worden maar tot nu toe zonder resultaat

25 september 2015 om 17:33

Marco kraakt terecht het resultaat af, maar met de verkeerde redenen.

De jeugd doet het goed. De jeugdaankopen zijn goed. De aankopen voor het eerste zijn verkeerd. Optelsom: Een veel te jeugdig team.

Betekent niet dat het beleid verkeerd is. Als je maar de helft van het beleid uitvoert, kan je gewoon niet 100 resultaat verwachten. Dat snapt Marco prima. Dat snap jij ook heus wel.

We zijn het helemaal eens dat het eerste momenteel nergens op lijkt. Neemt niet weg dat de onderbouwing van Marco kant nog wal raakt, en dat hij vrij weinig recht van spreken heeft.

Hij kan wel dichtbij staan. Hij is niet bevriend met die mensen, hij was het niet eens met die mensen aan het begin van het plan, hij was boos op die mensen dat zijn plan het niet werd.

Het is jammer dat de Visser geen antwoord geeft op de vraag waar het wél aan ligt! Een man met zijn ervaring en kennis zou toch moeten kunnen aangeven waar het mis gaat? Aan de opleiding ligt het volgens hem niet. Zijn 'we' dan gewoon niet getalenteerd genoeg?

24 september 2015 om 16:54

Zoals Jolano hierboven aangeeft kost dat meer tijd en dan zoek je een oplossing die tijdelijk is en niet veel kost. Dan heb je wat grotere risico maar vaak goed genoeg voor de Nederlandse competitie.

24 september 2015 om 17:05

Goed punt. Ik ben alleen bang dat wanneer de talenten goed genoeg zijn ze op jonge leeftijd worden weggekocht door de kapitaalkrachtige clubs uit o.a. Engeland.

Talenten vasthouden, dat is volgens mij één van de redenen om Europees succes te hebben. En, tja...die hou je alleen maar vast met geld ben ik bang...

24 september 2015 om 17:25

@ Mr. Woody

Dat geeft hij wel aan. Er is teveel middelmaat gekocht. Wie heeft dat gedaan?

Als er 3 spelers van 6 miljoen aangetrokken waren, in plaats van 6 voor 3 miljoen. Had je hetzelfde uitgegeven, maar had het eerste nu:

- Mensen in het veld die de talenten kunnen coachen
- Hadden talenten mensen om zich aan op te trekken
- Zouden talenten rustiger gebracht kunnen worden, waardoor je misschien eerst hun contract weer kan verlengen als ze echt doorbreken. Dan zijn ze fysiek een jaar verder, volwassener, en verdien je er meer aan. Nu zijn ze al vroeg de beste en zullen ze gewoon weer snel vertrekken.

Als de goedkope gokjes van Overmars niet mislukt waren (vd Hoorn, Duarte, Viergever, de matige huurlingen, Zimling, Sana enz.) dan had je nu bijvoorbeeld 2 goede spelers van rond de 23, Gudelj, Klaassen, Cilessen, en 6 jonge talenten.

Nu heb je 8 pubers in de basis staan. Die hebben veel talent, maar dat is teveel tegelijk. Dat is de reden dat het tegenvalt.

Maar de Visser heeft gewoon gelijk dat het goed gaat het de jeugd.

Hij heeft gelijk, maar je weet nooit hoe iemand zich ontwikkeld. Wanneer is iemand een talent van buitencategorie waar je 10 miljoen voor neer moet leggen? Je weet het nooit zeker. PSV legt ook 7 miljoen neer voor het grote talent van Uruguay en zit nu de bank warm te houden.

24 september 2015 om 16:43

Dat blijft altijd gokken, maar in het geval van Van der Hoorn en Viergever wist je gewoon van tevoren dat je geld aan het verkwisten was. Althans, iedereen buiten het technisch hart van Ajax.

24 september 2015 om 18:58

Also, als je bijv. voor het centrum van de verdediging 2 redelijke spelers koopt, ipv 1 goede, dan hebben:
- jonge spelers veel meer kans om in de basis te komen
- de aangetrokken spelers minder problemen om op de bank plaats te nemen (immers, ze hebben geen recht van spreken)
- ze als club bredere opvang mochten er blessures komen

Tuurlijk, het heeft ook een aantal nadelen, echter niet alleen maar.

De jeugd is goed maar de scouting is erg slecht. Je moet nou eeaal je jeugd aanvullen met een paar hwle goede voetballers van 26 of 27.

Mij lijkt het juist dat een vaste coach meer aandacht heeft voor talent en een coach die 1 of 2 jaar zit daar geen tot weinig ook voor heeft

Piet de Visser heeft gelijk als hij zegt dat de opleiding een belangrijk deel uitmaakt van Ajax en dat van der Hoorn en Viergever geen aankopen voor Ajax zijn. Maar exceptioneel talent komt allang niet meer naar Ajax. Daar gaat hij even aan voorbij.

Verder: in vijf jaar revolutie van Cruijff is er geen verbetering opgetreden in het spel van Ajax en de successen. De enige successen (nationaal) zijn voor conto van de Boer. De revolutie heeft saai voetbal, slechte aankopen, rare posities (vd Sar) en vooral geen succes in Europa opgeleverd. Dus een voorbeeld voor andere clubs kan Ajax nauwelijks zijn...

24 september 2015 om 17:00

Waarbij jij voorbij gaat aan het feit dat Ajax 1 juist niet beleid van Cruijff uitvoert. Onder De Boer is het spel saaier, maar wel 4x kampioen.
Als je de visie van Cruijff wilt aanvallen kijk dan of er verbetering is te constateren bij de jeugdteams van Ajax. Daar lopen iig twee (nederlandse) middenvelders rond die exceptioneel kunnen worden. Vraag is meer of er zicht is op een paar (nederlandse) exceptionele spitsen in wording.

24 september 2015 om 17:52

Ik moet het nog maar zien met die exceptionele middenvelders. Al zo lang als ik voor Ajax ben heb ik denk ik al wel 30 spelers voorbij horen of zien komen die als exceptioneel bestempeld werden. Eerst maar eens zien hoe ze zich een jaar lang in de Eredivisie redden dan kijk ik wel of ik ook meega in de hosanna stemming.

24 september 2015 om 18:27

als ik al die verhalen over talenten moet geloven moet ajax ieder seizoen minimaal 5 spelers hebben die doorbreken alleen breekt er bijna niemand door ja in nederland maar dat is ook niet zo bijzonder

Heb je onze betweter van de vorige eeuw weerlekker goedkoop scoren met dergelijke opmerkingen. Bij Utrecht was Van de Hoorn een heel groot talent. Bij Ajax is hij gewoon kapot gemaakt door de technische staf en het publiek

24 september 2015 om 17:09

Van der Hoorn kan het niveau gewoon niet aan, in het begin was het zo slecht dat ik zelfs medelijden met de beste man kreeg. Heeft vrij weinig met kapot maken te maken. Kritiek was hard maar hij bakt er ook niet zoveel van.

Zou lekker met Viergever naar een mooie subtopper moeten gaan. Hebben beiden niks bij Ajax te zoeken. Iets zegt mij dat als VD Hoorn geen 4 miljoen had gekost hij er een jaar geleden al uitgebounjourd was.

24 september 2015 om 20:27

en iets zegt mij dat veldman niet beter is dan vd hoorn die maakt dezelfde fouten is verdedigend veel minder dan vd hoorn maar opbouwend weer beter dan vd hoorn
heitinga is gewoon vergaande glorie waar ajax niets aan heeft

Liever 1 topaankoop dan 4 middelmatige die 3 jaar nodig hebben om te wennen. De rest gewoon eigen jeugd. En natuurlijk moet er in de jeugdopleiding de beste talenten spelen. Het is gewoon balen dat zo'n toptalent als Donyell Malen zich door Raiola en Arsenal laat verleiden om als B-junior al de overstap te maken. Dan kan je opleiden wat je wilt maar als het eigen publiek niet meer kan genieten van die spelers....

24 september 2015 om 18:04

Precies.

Ik ben het met Piet eens alleen hij vergeet nog 1 heel belangrijk punt en dat is dat Ajax eigenlijk in elke linie minimaal 1 ervaren speler moet hebben. Dat zou men moeten opnemen in het beleidsplan. Verplicht de TD om minimaal 3 ervaren spelers voor de basis te halen. Zo kun je die wisselvalligheid eruit krijgen.

Precies wat P d V zegt. En met die middelmaat halen daar is Overmars nu al vijf jaar bezig. Ik zal niet weer de hele rits noemen.
Maar de spelers opleiden zoals de visser noemt kunnen we inderdaad zelf ook. Kijk naar Veltman bijvorbeeld. Die is van hetzelfde niveau helaas.

24 september 2015 om 17:09

Opbouwend kan Vd hoorn niet aan Veltman tippen. Alleen in de lucht is Vd hoorn sterker dan Veltman.

24 september 2015 om 17:51

Ja en dus nog te gebruiken als breekijzer. Zie excelsior uit vorig jaar. En zo geweldig is die opbouw van veltman ook nou weer niet om hem hiervoor te handhaven

24 september 2015 om 17:55

Plus dat Veltman er verdedigend vaak gewoon niks van bakt. Leuk hoor die vermaarde opbouwende kwaliteiten maar hoeveel domme goals Joel wel niet veroorzaakt heeft. Ligt trouwens niet alleen aan hem. Hij werd al jong voor de leeuwen gegooid en daar ligt vind ik gewoon de fout. Ook Veltman heeft nooit echt iemand gehad aan wie hij zich op kon trekken.

Ajax betaalt wel vier miljoen voor Mike van der Hoorn en drie miljoen voor Nick Viergever,
maar dat zet geen zoden aan de dijk. Tweederangs spelers kunnen ze zelf wel opleiden.
Daar heb Dhr De Visser wel gelijk in er zijn meer clubs die daar instappen.
Vroeger trok Ajax een blik open en er was weer een talent maar dat gaat niet meer op.
Alleen je moet er voor zorgen dat een club een talent [ of die er tegen aan zit]
niet te vroeg weg doet.

24 september 2015 om 17:18

Ajax "doet" die talenten niet weg, die willen tegenwoordig vaak zelf al op jonge leeftijd naar het buitenland.

24 september 2015 om 17:37

Juist en daar hadden ze bij Ajax niet bij nagedacht? Is toch niks nieuws......deze filosofie werkt niet in het hedendaagse voetbal waar de miljoenen je om de oren vliegen. 5 jaar verder en gewoon stug door blijven proberen...
de groeten (die jaloerse Psv supporter)

24 september 2015 om 18:00

@ajaxrene en @pukkiedukkie,
Dan zou ik als ik Ajax was in een contract laten zetten voor je 22,sté,
niet weg, mijn idee hoor ik weet ook wel die jonge gasjes willen.
Alleen maar geld zien voorbeelden zat die door de mand vielen.
Dan luisteren ze niet en zijn eigen wijs en denken dat ze het weten.

24 september 2015 om 21:50

Haha, jongetjes van 15, 16 jaar hebben niet eens een contract en dat mag ook niet van de Knvb. Zijn ze te jong voor.

24 september 2015 om 20:19

Die 3 miljoen voor viergever klopt weer eens niet. Dat is ongeveer de helft. We kunnen niet twee tweederangs spelers tegelijkertijd opleiden, toen alderweirld vertrok was er alleen Veltman voor RCV en je wilt je posities toch dubbel bezeten en een gezonde concurrentie hebben, logische aankoop dus.

De jeugdopleiding van Ajax is op dit moment nog steeds van een goed of zelfs uitstekend niveau en zal de komende jaren grote talenten voortbrengen. Al kan het denk ik geen kwaad om eens over de grens, in bijv Duitsland en Frankrijk te kijken hoe die hun jeugdopleidingen aanpakken én bij andere sporten.

Grote probleem van Ajax is dat ze geen goede aankopen doen. Het is voor een groot gedeelte middelmaat, vd Hoorn en Viergever idd als voorbeeld. Gudelj, Sinkgraven en Younes vind ik ansich nog logische aankopen, maar toch ook voor de toekomst. Als je een rol wilt spelen in Europa dan zul je goed moeten scouten én de portemonnee moeten trekken voor spelers die er gelijk staan.

PSV heeft het wat dat betreft vorig seizoen en dit seizoen goed gedaan met Guardado en Moreno. Op dat soort type spelers zul je je moeten richten, alleen al om een stuk minder domme fouten te maken zoals we nu elke Europese wedstrijd van Ajax zien.

24 september 2015 om 17:20

Ja, we hebben allemaal genoten van Moreno.
Je kan ook stage gaan lopen op de eerste hulp van het Amc, zie je hetzelfde.

24 september 2015 om 17:28

Er staat iig een kerel met 4 jaar ervaring in de Primera Division. Heeft Ajax zo iemand nu iemand rondlopen?

24 september 2015 om 20:20

Cuenca en Krkic hadden dat ook en wat te denken van de tank van Bilbao, Urzaiz, we weten allemaal hoe dat afgelopen is. Geen onverdeeld succes, net als Stijntje Schaars overigens

24 september 2015 om 21:51

Gelukkig niet, anders zou Ajax ook van Heracles gaan verliezen.

24 september 2015 om 22:41

ajax kan alleen maar dromen van een moreno

24 september 2015 om 17:31

Precies, ik prijs de dag dat Ajax net als PSV gewoon wat routine haalt die er meteen staan. Guardado, Moreno en De Jong zijn nou net de spelers die wat extra's hebben. Ajax zou dan wel het salarisplafond moeten verhogen, want die 1 miljoen bruto is echt lachwekkend in deze tijd. Ter vergelijking: Club Brugge, Anderlecht, Psv, Dynamo Kiev, Trabzonspor, Sporting betalen beter!

24 september 2015 om 20:17

En ja dat kan financieel niet uit. Dus moeten we eerst meer inkomsten hebben en niet andersom.

24 september 2015 om 20:29

Alsof de clubs die ik noem er financieel beter voorstaan! Kom op, Ajax is de grootste kruidenierszaak van ons land!

24 september 2015 om 20:16

Punt is dat dat niet kan, daarvoor heeft ajax het geld niet, mede omdat we veel investeren in de opleiding maar als we dat niet doen is dat weer niet goed. Ajax draait net quite met EL kortom, meer kunnen we niet investeren.

Cillessen kwam ook voor 3,5 miljoen, het kan wel maar het kost meer tijd en je moet meer vooruit kijken.

PSV neemt ook een risico, Guardado en Moreno hebben een hoog salaris en je krijgt er straks weinig voor terug.

25 september 2015 om 13:35

Keepers kosten sowieso minder. Talenten kosten ook minder. Misschien is dat wel de reden dat dat gelukt is? De grote vraag is eigenlijk? Had hij een maximum transferbedrag per speler, óf had hij gewoon een maximum transferbedrag?

In geval van dat laatste is het zijn eigen schuld dat hij er middelmaat voor gehaald heeft. Als het dat eerste was dan was het beleid tegenstrijdig.

Ik denk dat Ajax in de loop van de jaren zo'n 20 miljoen verbrast heeft aan middelmatige spelers zoals Viergever, Hoorn en Duarte. Erg zonde, ze zouden eigenlijk ieder jaar één versterking moeten halen van 5-8 miljoen en voor de rest de jeugd laten doorstromen. Daar heb je meer aan dan dit halfbakken beleid, waar er nu zeker zes spelers zijn gehaald die he-le-maal niets toevoegen.

24 september 2015 om 18:10

Dat lees in de reacties ,
die willen tegenwoordig vaak zelf al op jonge leeftijd naar het buitenland.

Ik vraag me af waarom of van Basten of de Visser gelijk moet hebben. Ze beweren naar mijn mening geen tegenstrijdige dingen.

Ajax heeft altijd al de nadruk gelegd op de opleiding, maar haalde er vroeger exceptionele talenten of ervaring bij. Nu hebben ze nog steeds een goede opleiding, maar is de aankoop ernaast zwak gebleken.

Verder heb ik nooit echt begrepen wat de 'fluwelen revolutie' nou inhoudt. Ik weet alleen dat Ajax er niet in is geslaagd om Europees stappen te maken, maar wel vaak kampioen is geworden. Door het steeds groter wordende gat in begroting met de rest van Europa, was het al snel duidelijk dat er Europees weinig mogelijk meer is.

24 september 2015 om 17:31

Is dat wel zo? Een club als Basel bijvoorbeeld heeft de laatste jaren toch mooie prestaties neergezet in Europa. En die hebben een kleinere begroting dan Ajax geloof ik en spelen in een nog minder aansprekende competitie. Het is nog steeds wel mogelijk maar dan moet je een uitstekend beleid hebben op zowat alle vlakken.

Open grenzen en Bosman-arrest blijven het allergrootste probleem.

24 september 2015 om 17:35

Het Bosman arrest is zeker een groot probleem, maar het grootste probleem is en blijft de commercialisering. Nederland ligt zover achter op de rest, ieder jaar wordt het gat groter

24 september 2015 om 18:04

Commercialisering hoeft geen probleem te zijn zolang de buitenlanderregeling intact blijft. Dan hebben Engelse clubs niets aan 20 buitenlanders en is voor Ajax heel wat druk van de ketel voor een gezonde doorstroming.

24 september 2015 om 18:48

Ja, maar dat is een utopie. We hebben nu eenmaal vrije grenzen.

24 september 2015 om 22:41

Dus is de situatie voor een Nederlandse club fundamenteel verslechterd ten opzichte van voor 1995. Cruijff denkt dat je door geld op te potten een buffertje hebt om talenten langer te houden dan de laatste jaren gebeurde en zo weer enige aansluiting te vinden. Dat is op zich een goede en heel logische redenering, alleen is de praktijk weerbarstig. Dit even afgezien van de technisch-inhoudelijke discussies met betrekking tot de wijze van opleiden.

25 september 2015 om 14:29

Waar maak jij uit op dat Cruijf dat denkt over geld oppotten? Volgens mij heeft dat werkelijk niks met het beleid te maken.

- Ajax geeft alleen geld uit dat beschikbaar is binnen de jaarlijkse begroting, ze willen zwarte cijfers draaien. Die 100 miljoen op de bank staat daar helemaal buiten.
- Volgens mij willen ze die 100 miljoen nuttig besteden. Er zijn plannen om bijvoorbeeld het stadion te kopen om jaarlijks minder (huur) kosten te hebben, en meer (ticket/exploitatie) inkomsten te genereren. Zo kunnen ze dus élk jaar meer uitgeven, in plaats van één keer 100 miljoen.

In mijn ogen ligt het langer vasthouden van talenten anders dan grotere contracten:

- Grote talenten zijn na 2 jaar Eredivisie (speeltuinvoetbal) klaar met deze competitie en willen dan een volgende stap. Dat zal niet veranderen, aangezien de meeste eredivisieclubs nog altijd aan het bezuinigen zijn.

Hoe je dan toch meer aan talenten kan hebben: Je eerste op orde hebben.

Waarom dit zo belangrijk is? Ik zal het uitleggen. Stel:

Je bent 18 en hebt een contract t/m je 21e bij Ajax getekend. Nu al speel je je (matige) concurrent de basis uit, en speelt alles. Je bent wisselvallig. Volgend jaar speel je beter. Je bent al direct een van de besten in de (matige) eredivisie. Zit die twee jaar er al op, speler weg.

óf

Je bent 18 en hebt een contract t/m je 21 bij Ajax getekend. Op jouw positie staat een aardige speler, af en toe mag je hem vervangen. Je speelt 1/3 van de wedstrijden. Het volgende seizoen speel je je concurrent de basis uit, maar de concurrentie is groot. Je speelt 2/3 van de wedstrijden. Na deze twee jaar heb je dus 1 jaar aan wedstrijden gespeeld, en bent nog niet klaar voor de stap. Dan komt jouw jaar, je speelt het hele jaar goed en vertrekt.

In beide gevallen is de speler er na 2 jaar aan speeltijd klaar voor. Maar het jaar dat de speler weggaat is hij fysiek een jaar verder, mentaal een jaar verder, en dus van grotere waarde geweest voor Ajax.

Met een beetje geluk heeft Ajax het contract tussendoor nog een keer verlengd en krijgt het ook nog meer transfergeld voor de speler.

Met andere woorden:

Als je eerste op orde is kunnen talenten rustiger gebracht worden, krijgen ze coaching in het veld, en hebben ze uiteindelijk meer waarde voor Ajax.

Overmars had op de goede weg kunnen zijn door 2/3 goede spelers van 6-8 miljoen te halen. Nu heeft hij 7/8 spelers gehaald die allemaal op de tribune zitten of al weg zijn. Weg is die volgende stap, en weg zijn Bazoer, El Ghazi, Klaassen, Tete en Riedewald na volgend seizoen. Want wat is Viergever nou voor concurrent voor Riedewald?

Gemiste kans.

De rede waarom Ajax geen rol meer speelt in Europa is omdat ze de laatste jaren geen team meer hebben die ingespeeld zijn op elkaar. Ze moeten spelers min. 5 jr. bij elkaar houden. En niet na 2 à 3 jr. verkopen. En ook ong. 4 ervaren spelers van 25 jr. of ouder erbij hebben. Als Ajax ze te snel verkoopt, moeten ze steeds opnieuw beginnen om een ingespeelde team op te bouwen. En dan moeten ze steeds weer opnieuw beginnen om ingespeeld te zijn op elkaar.

24 september 2015 om 22:44

De redenering zal zijn dat wanneer ze genoeg geld op de bank hebben ze spelers langer vast kunnen houden. Het is alleen de vraag of je dit gelijk kunt trekken met persoonlijke ambities van spelers, die hoe dan ook gelokt worden door het grote geld met name uit Engeland, dat na de big deal nog veel groter is geworden.

Ach ik wil hier niet de betweter spelen, maar het probleem van Ajax is dat ze topspelers te snel laten gaan. Had je nu nog gespeeld met Eriksen, Blind, Vertonghen, Alderweireld dan hadden jongere spelers zich aan dat niveau kunnen optrekken. Genoemde spelers zijn vandaag de dag nog jong genoeg om een mooie overstap te maken naar het buitenland, maar Ajax kiest voor het geld. Een goed jeugdopleiding hebben ze, maar die jongens worden gelijk bij het eerste gehaald voor een basisplaats. Het niveau wat de beste spelers van Ajax hadden, hebben de tegenstanders in de basis staan als ze in Europees verband tegen Ajax spelen. En dan mogen jongens als Tete, Riedewald en Bazoer gelijk laten zien dat ze een Vertonghen, Eriksen en Van der Wiel aankunnen. Salarisplafond omhoog en niet de hele selectie uit oude mannen en tieners laten bestaan. Hoe langer Ajax zo zuinig blijft, hoe verder het Nederlands voetbal afdwaalt. Ajax is de bekendste club van NL, en er is nauwelijks een speler die wil komen.

24 september 2015 om 20:12

Klopt maar het is niet laten gaan, wat wil je als je maar 1 miljoen per jaar kan betalen en in de mickey mouse competitie speelt. Talenten willen weg als ze de kans krijgen. Het gaat zeker nu niet meer om geld, maar meer dat spelers ontevreden worden als we ze houden.

Ajax is 'zuinig' omdat ze niet meer dan 60-65 miljoen aan inkomsten hebben en daarvan ook nog flink willen investeren in de opleiding (8-10 miljoen). Als we meer uitgeven gaan we verlies draaien en failliet dus tussenstap is om de begroting omhoog te krijgen structureel.

Ik snap niet dan mensen kunnen zeggen dat er sinds de revolutie geen verbetering is. Ik noem een voorbeeld. Eerst had je lukoki. Dat soort spelers zijn te min dus sinds de revolutie zie je echt vooruitgang. Na lukoki had je de sa . Is al een stukje beter . Daarna komt menig die is weer een stukje beter. En nu heb je becker die is weer een stukje beter. Dus we zijn 3 stappen vooruit gegaan. Daarnaast hebben riedewald en tete een heel groot deel van de revolutie gehad maar niet in de hele periode dat ze in de opleiding zaten dus die spelers moeten nog doorstromen. Dan pas kan je oordelen of het gewerkt heeft of niet. Tot nu toe zie ik wel al verbetering aangezien er geen donalds , bonevacias , lukokis meer debuteren voor het eerste.

Leuk en aardig dat hij de jeugdopleiding goed vind maar, wat ook goed gaat maar dat is niet de reden dat Ajax niet meedraait er is maar een reden, te weinig geld. Het is inderdaad goed om spelers langer te houden, maar dat lukt niet met een salarisplafond van 1 miljoen euro en dat salarisplafond is er weer omdat we niet meer geld binnen krijgen.

Daarnaast gaat van der Hoorn het steeds beter doen en kwam hij toen Alderweirld te snel weggekocht werd (voor 7 miljoen), Veltman stroomde toen al door uit de opleiding dus er wat een gat in de bezetting. Ajax heeft ongeveer de helft van dat bedrag geinvesteerd in van der Hoorn, prima!

Op de positie(s) van Viergever was er onderbezetting en nu nog steeds. Je hebt gewoon twee goede Lcvs nodig en Denswil/moisander wouden niet verlengen, dan moet je gewoon de markt op en dan vind Viergever een prima back up voor overigens 1,5-2 miljoen en geen 3 miljoen.

Wat ajax moet proberen is het salarisplafond verantwoord omhoog te krijgen dan kunnen we betere ervaren spelers aantrekken en spelers miss. een jaartje langer houden.

Doen ze ook! Zo'n Veltman vind ik bijvoorbeeld niets beter!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren