Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Baas Spaans voetbal waarschuwt Barcelona en Espanyol opnieuw

Laatste update:

Javier Tebas heeft maandag weer publiekelijk gewaarschuwd voor de gevolgen van een zelfstandig en onafhankelijk Catatalonië. Als dat deel van Spanje wordt losgemaakt van de rest van het land en zelfstandig verder wil gaan, dan betekent dat ook dat de Primera División niet in zijn huidige vorm door kan gaan, aldus Tebas.

/

“Als Spanje uiteenvalt, dan valt La Liga ook uiteen”, verzekert Tebas in AS. “We hopen dat we nooit te maken krijgen met zo’n absurde situatie.” Tebas zei al eens eerder dat Barcelona en Espanyol uit de competitie moeten stappen wanneer Catalonië autonoom wordt en niet meer onder Spaans gezag valt.

Op 9 november vorig jaar was er een referendum over de onafhankelijkheid van de Catalanen en een deel van de mensen die toen hun stem bekendmaakten, gaf aan los te willen breken van Spanje. Dat is echter nog niet officieel gebeurd. Deze week zijn er regionale verkiezen in Catalonië en dus is het onderwerp weer helemaal op tafel gekomen. De sportwet in Spanje heeft een toevoeging dat er alleen clubs uit één niet-Spaanse staat mogen meespelen in de competitie, en dat is Andorra.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit is natuurlijk een non-argument, de Catalaanse en Spaanse competitie kunnen prima samengaan bij onafhankelijkheid van Catalonië (zie Wales, dat Cardiff City in de BPL heeft spelen).

21 september 2015 om 12:46

Je bedoelt neem ik aan Swansea, Cardiff alleen vorig seizoen of al 2 seizoenen??? geleden.
Maar je ziet ook Vaduz uit Liechtenstein in Zwitserland meespelen en Monaco in de Ligue 1. Ik zie ook geen probleem voor Barca om in de Spaanse Liga mee te doen na eventuele onafhankelijkheid.

21 september 2015 om 13:15

staat toch ook dat spanje dat heeft alleen met andorra en dat het in de wet staat dat het maar met een staat mag. dit zou het spaanse voetbal wel kapot maken, barca en real maken de dienst uit en eindigen met 20 punten boven de rest, al kwam atletico dichterbij laatste jaren.

21 september 2015 om 13:26

Dan passen ze de sportwet wel aan. Of ze weren de ploeg uit Andorra en laten die van Catalonië spelen. Dat komt echt wel goed, De Spaanse competitie heeft barcelona gewoon nodig, net zoals ze Madrid nodig hebben. Het draait tegenwoordig toch alleen maar om geld in zekere zin.

21 september 2015 om 13:30

Zo'n wet is aan te passen. Deze man gebruikt dit argument alleen om druk te zetten op de catalanen om niet voor onafhankelijkheid te kiezen. Barcelona is erg belangrijk voor de catalanen en is dus een goed pressiemiddel.

21 september 2015 om 14:27

@jackbrown,
Dat zullen ze in eerste instantie zeker niet doen. De inkomsten die vanuit Catalunya jaarlijks naar Madrid gaan zijn vele malen hoger dan wat er verdiend wordt aan het voetbal.
Om het Catalaanse volk onder druk te zetten zullen ze Barça (De Catalaanse trots) buiten spel willen zetten.

21 september 2015 om 12:47

Ja inderdaad, Swansea en Cardiff in Engeland en Monaco in Frankrijk, genoeg voorbeelden. Ook in de MLS met bijvoorbeeld Toronto.

21 september 2015 om 12:50

Het mag niet volgens de Spaanse wet. Lijkt me sterk dat de regering dit gaat aanpassen wanneer ze door de Catalanen worden genaaid.

21 september 2015 om 13:17

Precies, volgens de wet in Spanje is het een no go en daarom is het niet mogelijk dat ze het expres doen. Pas als ze de wet niet aanpassen dan doen ze het uiteraard opzettelijk, omdat er een groot stuk inkomsten wegsijpelt met het verlies van Catalonië

21 september 2015 om 13:18

ik denk wel dat ze het aanpassen, barcelona is veel te groot om uit de primera division te zetten dat zie ik niet gebeuren, denk wel dat de spaanse regering er heel ziek van zal zijn want al die belastingen die barcelona en hun spelers betalen zal dan in catelonie blijven

zal hetzelfde worden als Monaco in Frankrijk

21 september 2015 om 13:26

@tinus: Wat is nou de belasting van Barca en haar spelers op een inkomsten van een land?

Dit is puur druk zetten op de bevolking. Barca kan niet zonder Spanje Spanje wel zoner Barca, Barca valt dan weg en zullen andere clubs het in Spanje overnemen.

De Spanjaarden zullen nooit de wet hier voor aanpassen, puur al om hun trots. Jullie willen onafhakelijk zijn dan ook helemaal.

21 september 2015 om 13:32

Het gaat om de inkonsten van heel Catalonië, misschien wel de rijkste regio in Spanje...


Natuurlijk is men in Madrid niet blij als dat gebeurt. Icerigens moest toch heel Spanje stemmen en niet alleen Catalonië?

21 september 2015 om 13:48

ik denk dat je de hoogte van het belastinggeld van alleen al deze voetbalclubs onderschat, en dan nog van de stad.. gaat over honderden miljoenen per jaar en zo sterk is de spaanse economie niet buiten de paar grote steden en de costa brava

daarbij is de spaanse competitie helemaal niet meer interessant wanneer barcelona wegvalt, en barcelona kan dan misschien wel naar de Ligue 1

21 september 2015 om 13:51

@sanma: Ik reageerde op Tinus, die verwees naar Barcelona en haar spelers.

Tuurlijk wil Spanje ze niet kwijt (de hele regio) daar gaat juist heel het gedoe om. Dit is de beste Economische sector van Spanje. En nu gebruiken ze voetbal om politieke druk uit te oefenen.

21 september 2015 om 14:20

Capis : dus Spanje kan wel zonder Barca ?

Het land Spanje allicht wel (al zal ook daar de afscheuring van Catalonië zich zwaar laten gevoelen).

De Spaanse competitie allicht ook ; maar waar Spanje nu op 1 of op 2 staat zal de Primera serieus aan attractiviteit inleveren.

Jij bent er vrij gerust op ; ik zou er toch iets minder gerust op zijn.

21 september 2015 om 15:20

ik denk dat het nooit zal gebeuren dat spanje catalonie autonoom maak.
mocht dat wel zo gebeuren dan is het einde zoek , want dan volgens er meer en gaan we heel ver de geschiedenis in waar vroeger spanje uit alleen maar autonome staatjes verkeerde.

als het nu catalonie is zal het volgende week baskeland zijn en de week er op andalucia .

of te wel het gaat niet gebeuren!!!

21 september 2015 om 17:28

Catalonie is niet de beste economische sector van Spanje maar staat op 4e plek na Baskenland, Navarre & Madrid

21 september 2015 om 18:01

Prima, onafhankelijkheid. Toedels, veel plezier met je voetbal.
Knappe jongens als jullie de competitie recht weten te trekken zonder de Catalanen en in het verlengde daarvan de Basken. Die blijven in dat geval ook niet wachten.

Spanje weet ook dat zodra Catalonie het lukt Baskenland het ook wil en dan zullen de andere regio's waar het heerst het ook willen.
Dan verliest La Liga niet alleen barca en Espanyol.

21 september 2015 om 13:46

klopt...maar dit gaat slechts over voetbal... met andere woorden lekker belangrijk.

Alsof er nu mensen tegen onafhankelijkheid gaan stemmen alleen maar omdat dat beter is voor het voetbal.

21 september 2015 om 13:49

Klopt als een bus! Dan verliezen ze ook clubs als Athletic Club en Real Sociedad! Niet de minste clubs... Het is gewoon een manier om Catalonië onder druk te zetten... In mijn optiek zou het geen probleem moeten zijn, verschillende regio's in 1 competitie. België zou ook leuk samen kunnen met de Eredivisie... Financieel worden we daar denkik sterker van, en ook in Europees verband!

Hij is zeker fan van Real madrid, en geen Voetballiefhebber, al hoewel ik het van zijn standpunt wel begrijp, maar goed in Groot britainie kan het hoezo in spanje niet. Regels zijn er om weer te verbreken, als ze creatief zijn kunnen ze wel een oplossing vinden, maar er is een verschil tussen willen en kunnen.

Wat willen ze doen? Barca buiten sluiten van La Liga? Moeten ze proberen. Commercieel zou het een doodsteek voor de Spaanse competitie zijn.

21 september 2015 om 12:51

En voor Barca

21 september 2015 om 18:11

Niet alleen voor Barca, ook voor Real Madrid, doordat Barca niet meer in La Liga speelt zal Real Madrid makkelijker La Liga kunnen winnen waardoor het spel erop achteruit gaat door gebrek aan concurrentie, en mochten ze een jaar echt goed spelen en vroeg kampioen worden is de scherpte ook weg als ze een halve finale of finale moeten spelen van de Champions league. Een goed voorbeeld hiervan is Bayern Munchen wat (te) vroeg kampioen is geworden en daardoor in de competitie niet meer scherp waren en vervolgens ook verloren in de CL.

21 september 2015 om 12:59

Ik denk dat Frankrijk zich direct meldt om Barcelona op te nemen in de competitie mocht dit het geval zijn. Ik denk vooral dat dit loze dreigementen zijn van iemand die tegen autonomie van catalonie is.

21 september 2015 om 13:23

Ja want daar zitten Psg, Lyon en Monaco en dergelijk e op te wachten? Dat ze nooit meer kampioen worden in hun eigen competitie voor een club die 0,0 met hun land te maken heeft.

Dit zijn gewoon dreigementen om er voor te zorgen dat ze bij Spanje zullen blijven. Is eigenlijk triest de kracht van voetbal voor politiek te gebruiken.

Het Spaanse voetbal zal het wel overleven, clubs als A madrid en Valencia zullen wat meer oprukken weer. Maar voor Barca zou het wel een doodsteek zijn, commercieel zijn ze niet meer aantrekkelijk en de spelers zullen ook niet willen blijven. Op eventueel Catalaanse na dan.

21 september 2015 om 13:43

Zeker wel. Met Barca erbij is de Franse competitie in een klap een stuk waardevoller (dus ook voor alle clubs in de competitie). PSG heeft een serieuze concurrent en de kleine clubs worden toch nooit kampioen. Of ze nou verliezen van de oliedollars of een echte voetbalclub.

je moet het even omdraaien. denk je dat Spanje liever Real én Barca in de competitie heeft of liever enkel Real óf Barca?

21 september 2015 om 18:19

100% gelijk - is een typisch dreigement dat nooit zal worden uitgevoerd - Spaanse liga gaat als het effectief zo ver komt dan gewoon een uitzondering toestaan zoals nu al voor Andorra

21 september 2015 om 14:43

Commercieel gezien heb je gelijk. Maar de (nu nog) provincie Catalunya betaalt jaarlijks, tussen de 15 en 20 miljard aan de centrale overheid in Madrid. Van dat geld komt er uiteindelijk ongeveer 1/4 terug naar Catalunya. De rest wordt verdeeld over de rest van Spanje. En dan tel ik niet het bedrag mee wat in de zakken verdwijnt van de corrupte regeringspartij; PP.

Van wat ik heb begrepen en gelezen draait de Catalaanse economie veel beter dan de rest van Spanje. En dat is denk ik de hoofdreden waarom ze onafhankelijk willen worden. De politiek laait vervolgens nationalistische gevoelens op bij de bevolking die lekker mee gaan in die nonsense. Dat terwijl, in mijn ogen, de Catalanen en Spanjaarden eigenlijk gewoon het zelfde volk zijn. Ik ben zelf een Marokkaanse Nederlander, en als zoiets zou gebeuren in Nederland met de Friezen, of in Marokko met de Berbers, zou ik het echt belachelijk vinden. Ik zou er dan ook fel op tegen zijn.

21 september 2015 om 13:09

Gaat in Friesland ook echt niet gebeuren

21 september 2015 om 13:10

Niet alleen dat, er zit ook erg veel oud zeer bij de Catalanen. In de tijd van dictator Franco werden de Catalanen uitgebuit en het werd hen verboden om hun Catalaanse tradities te behouden en uit te voeren. Daarnaast mocht er ook geen Catalaans lied meer gezongen worden. Menigeen die dat deed werd door het terreurbeleid van Franco geëxecuteerd met maar een summier proces, al ze die al kregen. Ze werden dus totaal beroofd van al hun tradities en afkomst. Dat zit ze nog het meest dwars, de emotionele schade die veel Catalanen hebben opgelopen tijdens de burgeroorlog, toen Barcelona nota bene gebombardeerd werd door het Spaanse leger, en het terreurbeleid van een vroegere dictator.

21 september 2015 om 13:28

Klopt is ook zo, maar het speelt hier wel een erg grote rol. Als ik erover begin hier, zelfs met de jongere generatie, dan hebben ze t vooral over het bombardement op Barcelona en de burgeroorlog. Die verhalen zijn ze met de paplepel ingegoten, door de vorige generaties dus zodoende blijft het broeien helaas.

21 september 2015 om 15:16

Natuurlijk kun je zo bezig blijven, en dat gebeurt dus ook, waar denk je waar al die herdenkingen voor zijn? Dat is juist zodat we er mee bezig zijn, zodat we het niet vergeten.
Zijn volop musea en tentoonstellingen over de burgeroorlog, en al helemaal in Catalonië, die in het Kasteel van Montjuïc is trouwens zeer aanbevelings waardig

21 september 2015 om 13:14

Aan die betere economie zitten ook hogere belastingen als ik het goed heb begrepen. Zo van "Die Catalanen dragen het meeste bij aan de economie, dan mogen zij ook extra belasting betalen". Alsof je bedrijven en personen in de Randstad ook een hoger belastingpercentage oplegt.

21 september 2015 om 18:04

Jouw ogen maken dan ook geen donder uit, daar jij niets met de mensen hebt, van het gevoel weet of ook maar een beetje benul hebt van hoe de vork in de steel steekt.
Kortom, jouw mening is net zo waardevol als de mijne op het gebied van quantumfysica.

Al met al zou het een doodsteek zijn voor de spaanse competitie. Met het verdwijnen van de wereldsterren van Barca, zou de competitie behoorlijk saai worden en dalen de inkomsten.
Andersom gaat dat ook op. De competitie heeft de Catalaanse ploegen nodig en andersom.

21 september 2015 om 19:06

Anders houd jij jouw fake Catalaanse nationalisme ook maar voor je, want jouw mening doet er eigenlijk ook niet toe.

Ik weet genoeg over de geschiedenis en wat zich daar allemaal heeft afgespeeld. Punt is dat men hier in Europa daar al over heen hoort te zijn. Als elders in de wereld men nog een probleem maakt over shit dat jaren geleden is gebeurd, dan begrijp ik het nog aangezien de meeste van dat soort gebieden zwaar achterlopen qua gedachtegang en logica. Maar in West-Europa? Een plek waar iedereen al decennia lang streeft naar eenheid? Ik vind dat maar apart. Maar goed je hebt gelijk, mijn mening doet er inderdaad niet toe. Maar dat neemt niet weg deze hele kwestie belachelijk is. Straks willen we met zijn alleen Europa uit omdat de Duitsers 70 jaar geleden Rotterdam hebben gebombardeerd en tig andere oorlogsmisdaden hebben gepleegd.

21 september 2015 om 19:24

Punt is dat men hier in Europa beweert de vlag van democratie te zwaaien en ondertussen zijn er knuppels die vertellen dat de mening van een volk er niet toedoet, omdat zij zich niet voor kunnen stellen waarom een volk dat zou willen.

Jouw mening doet er niet toe, jij mag vinden dat het belachelijk is, maar ronduit stupide is wat jij doet: de mening van een volk dat over zijn eigen toekomst en vrijheid wil beschikken, belachelijk maakt. Zonder duidelijk te weten waarom mensen het nog steeds willen. Zonder te begrijpen waarom eerste, tweede en derde generatie spanjaarden uit Andalucia en Extremadura tegenwoordig voor de onafhankelijkheid stemmen.
Of zoek anders maar eens op waar Sumate voor staat.

Als jij denkt dat het werkelijk alleen maar draait om wat een generaal enkele decennia heeft geflikt, dan heb je werkelijk totaal geen verstand van de situatie.

21 september 2015 om 19:33

Mij hoor je niet roepen dat hun mening er niet toe doet. Ze kunnen doen wat ze willen, het heeft geen effect op mijn leven. Maar nogmaals, ik vind het maar raar en heb er weinig begrip voor. Dan kun jij weer gaan roepen dat mijn mening er niet toe doet, en zij mijn begrip niet nodig hebben, maar dan moet jij je ook niet als een of ander pseudo freedom fighter gaan opwinden.

Ik denk dat La Liga een grote probleem heeft als Catalonië zelfstandig wordt. De Basken willen dan namelijk hetzelfde en die gaan dat dan ook krijgen. Dus niet alleen Barcelona en Espanyol verdwijnen dan uit de Spaanse competitie, maar ook Athletic Bilbao en Real Sociedad. Dat is nogal een sportief gemis. Om over het financiële gemist nog maar te zwijgen.

21 september 2015 om 13:03

Het verschil is dat Catalonie 5keer zo groot is als baskenland. En dat zei financieel heel sterk staan, waarbij de basken het financieel alleen niet zouden trekken.

Maar ik zie deze splitsing niet snel gebeuren, want zonder Catalonie is Spanje niets meer, Want de sterkst draaiende economie is nu enemaal daar. Zoals vlaanderen ook veel meer financieel bijdraagt aan belgie dan walonie

21 september 2015 om 13:13

Wie zei dat?

Catalonië is een van de grote economische motoren van Spanje. Ik denk dat het aardige gevolgen heeft voor Spanje mocht Catalonië onafhankelijk worden. Dit natuurlijk ook voor het voetbal.

Lekker doen.. Dan valt dat Spaanse team ook uiteen, maakt de rest weer wat meer kans op een EK titel

Ben benieuwd hoe dit zal gaan uitpakken..

21 september 2015 om 13:16

Dat hoeft niet per sé. Net zoals bij de deling van Joegoslavië zullen de spelers van catalaanse afkomst dan mogen kiezen of ze doorgaan bij Spanje of verder gaan bij het dan officieel erkende Catalaanse elftal.

21 september 2015 om 13:21

Wie vallen er dan weg bij Spanje, busquets-pique-alba-fabregas
Dan heb je denk ik alleen een probleem bij het invullen van het centrum inplaats van pique, maar laporte zou dan eventueel genationaliseerd kunnen worden naar een Spanjaard , voor de rest kan alba vervangen worden door Gaya of bernat en busquets door koke (hoewel busquets wel beter is) en fabregas daar heb je genoeg alternatieven voor.
Spanje heeft gewoon een overvloed aan kwaliteit bijna elke positie is dubbel bezet, als de Catalanen weg gaan verliezen ze misschien wel wat kwaliteit maar de alternatieven blijven van wereld klasse. Spanje zal er niet veel op achteruit gaan denk ik zo.

21 september 2015 om 13:34

Laporte heeft toch al voor Frankrijk gespeeld?

21 september 2015 om 13:43

Nee zover ik weet is hij nog nooit uitgekomen voor het 1e Franse nationale elftal, hij heeft wel alle Franse jeugd selecties tot aan -21 doorgelopen, had een tijdje geleden gelezen dat Laporte ook bereid zou zijn voor Spanje te spelen mocht del bosque hem oproepen.
Zelf denk ik dat hij voor Frankrijk kiest hij heeft alle jeugd selecties daar doorlopen en is een Franse Bask, wel een uitstekende vervanger voor Pique zou het zijn.

21 september 2015 om 14:12

Nou Mike maak je daar maar geen zorgen over, zonder Catalanen blijft er genoeg over om van te genieten bij Spanje.

Dit zal indrukken maken in Catalonië.... Not.

Dat deze brave man dan ook maar per direct alle budgetten naar beneden bijstelt met minstens 40 pct. Een Spaanse competitie zonder Barcelona zal ongeveer in dezelfde zin aan aantrekkelijkheid verliezen.

Schots scenario in Spanje : Real Madrid zoals Celtic steeds weer kampioen (en heel uitzonderlijk ook Atletico eens).

21 september 2015 om 13:49

nou he...die mensen daar willen onafhankelijk zijn en dan gaan ze zeker rekening houden met een potje voetbal, want dat is ook zooooo belangrijk.

Ze verdienen het om onafhankelijk te worden. Rest van Spanje maakt er een zooitje van.

On; dat wordt samenvoegen, denk dat Spanje dit maar al te graag wilt aangezien Barca de meeste punten voor ze binnenharkt.

21 september 2015 om 14:01

Informeer je eerst, je weet niet wat je zegt man!

21 september 2015 om 19:52

In Jip en Janneketaal: Catalonië is de motor van Spanje. Hopelijk gaan ze in Madrid nu zien hoe belangrijk Catalan nu is.

Andorra is toch ook de enige niet-spaanse staat "binnen Spanje" op dit moment.
Of in ieder geval de enige met een voetbal club op het hoogste niveau.
Wat is nou helemaal het probleem om van dat 1'tje een 2'tje te maken?

ja en wat wil hij nu hier mee zeggen?
Moeten de 2 voetbalclubs zich met de politiek gaan bemoeiten zodat het niet door gaat?
Of moeten de inwoners van Catalonië voetbal belangrijker vinden dan de politieke situatie van een land en daarom maar tegen onafhankelijkheid zijn??
Het is maar voetbal.

En daarnaast:"de sportwet in Spanje heeft een toevoeging dat er alleen clubs uit één niet-Spaanse staat mogen meespelen in de competitie, en dat is Andorra."
Wetten zijn er om aan te passen aan veranderende tijden

21 september 2015 om 16:04

Wat hij duidelijk probeert te maken is dat de Spaanse voetbalbond het niet accepteert dat Catalonië wel van de lusten wil genieten maar niet de lasten wil dragen.

21 september 2015 om 16:17

denk niet dat het volk er wakker van zal liggen. Bij de club misschien wel, maar verder niet

Wat een dom gezwets lees ik hier, Catalonië heeft als regio enorme schulden veel meer als Castilla om een voorbeeld te noemen. En het zou voor Barcelona en Espanyol desastreus zijn, al denk ik dat Espanyol heel graag in de Primera division zou willen blijven aangezien hun aanhang zich wel Spaans voelt. Denk ook eerlijk gezegd dat de onafhankelijkheid van Catalonië een wens is van een minderheid in Catalonië dus zal dit alles wel met een sisser aflopen.

21 september 2015 om 14:31

Met welk recht ontzegt Spanje an Catalonie en Baskenland hun recht op zelfbestuur??
Mensen zijn toch vrij om te kiezen??
Als Friesland zich van Nederland wil afscheiden kunnen ze toch ook de zegen krijgen.
Hebben wij 175 jaar geleden ook met Belgie gedaan

21 september 2015 om 14:49

De Catalaanse economie is vele malen sterker dan de overige Spaanse provinciën. Deze is voornamelijk gebasseerd op toerisme, diensten, textiel, landbouw en industrie. De enige die kan tippen aan de Catalaanse is de Baskische. Dat zijn ook de twee autonome regios die onafhankelijkheid nastreven.
Van het Baskenland ken ik de cijfers niet, maar als Catalaan ken ik die van Catalunya wel; jaarlijks betaalt Catalunya tussen de 15 en 20 miljard aan de centrale overheid in Madrid. Dat is veruit de hoogste bijdrage (voornamelijk uit belastinginkomsten) van alle provinciën van Spanje.

21 september 2015 om 15:10

Ik ken de cijfers niet (waarvoor dank), maar diegene die meer verdienen betalen toch altijd meer belastingen?

Als je 40% belastingen betaalt, is dit een hogere som op 100.000 euro dan op 10.000 euro. Tenzij er ook sprake is van een procentueel verschil?

21 september 2015 om 17:30

Waar heb je de cijfers vandaan als ik vragen mag

21 september 2015 om 17:48

@rmadrid4ever,
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar daar is waar het oude zeer zit. De huidige Spaanse regering (het Partido Popular) bestaat uit de nakomelingen van het regime van Franco. Zie het als de politieke tak.
De meeste Catalanen (waaronder ik zelf), identificeren zich huis we met de mijnwerkers uit Asturias, de vissers uit Galicia of de boeren uit Andalucia. Maar dus niet met de rechtse elite die de Partido Popular aanhangt; het nageslacht van Franco.

Als je nagaat dat elke intentie, in de loop der jaren, om een proces te starten om de schuldigen van de vele tienduizenden doden uit de burgeroorlog door de aanhangers van Franco, in de prullenbak is beland. De laatste intentie werd geïnitieerd door Baltasar Garzon; één van de beste onderzoeksrechters van de wereld. Hij wilde de schuldigen, die vanuit het rechtste PP na de dood van Franco Amnesty hadden gekregen, alsnog vervolgen. Dit betekende het einde van Garzon, die tegenwoordig werkzaam is als adviseur bij het internationale straftribunaal in Den Haag.
Het oude zeer is dus in de ogen van vele Catalanen nooit geheeld omdat er nooit iets aan gedaan is. Er zijn geen schuldigen berecht zoals bij het regime van Adolf Hitler. En niet alleen dat; het is ook nog zo dat die aanhangers nu het land leiden op de manier waarop rechts regeert; meer voor de elite, minder voor de midden en lagere klassen. Grote(re) verschillen tussen rijk en arm en weinig doen aan werkgelegenheid, armoedebestrijding, onderwijs en algemene ontwikkeling voor alle Spaanse burgers. Het zijn dus ook allerlei factoren die de afkeer van Catalunya ten opzichte van het rechtste Spanje in leven houden, naast het oude, maar voor Catalanen zeer pijnlijke, zeer.

Mijn standpunt. Ik ben Catalaans, maar ook Spaans. Ik ben voor onafhankelijkheid omdat als het zo is, het de keuze van de Catalanen is, en omdat ik van mening ben dat een klein land beter te besturen is dan een groot land. Ik ben tegen onafhankelijkheid omdat ik me identificeer met vele miljoenen Spaanse landgenoten kiezen voor meer gelijkheid en ook hun voorgangers die in de burgeroorlog voor hetzelfde streden als de meeste Catalanen; meer gelijkheid, werkgelegenheid en goede sociale voorzieningen. Als zij die oorlog hadden gewonnen had Spanje economisch gezien veel sterker geweest dan ze nu is.

Hoe dan ook, jouw punt is helemaal correct! Wie meer verdient hoort ook meer te betalen.

21 september 2015 om 18:14

Juanito:
Balanzas Fiscales DE LAS Ccaa CON EL Sector Público Estatal.

https://www.youtube.com/ watch?v=l8bqiy8zypq

21 september 2015 om 18:31

Ik zie dat Almogaver me voor is. Maar je kunt ook Googlen op: cuanto paga Catalunya cada año al estado español. Daar staat de info ook op meerdere sites.

21 september 2015 om 20:14

Mijn Spaans is nou ook weer niet zo goed dat ik economie - wat ik al amper in het Nederlands kan - in het Spaans kan volgens.

Heb je nog een Engels linkje, heb er zelf wel een aantal maar kom erg veel verschillende cijfers tegen,

22 september 2015 om 20:57

Wauw, bedankt voor dit allemaal neer te typen. Erg boeiend stuk en geeft toch andere inzichten.

Ik vrees gewoon dat de onafhankelijk de doodsteek is voor de rest van Spanje helaas...

21 september 2015 om 18:10

Haha, schei uit. De schuld is ontstaan omdat Catalonie schandalig veel af moet staan aan de spaanse hoofdstad om daar vervolgens weer te moeten lenen.
Hetzelfde verhaal zou opgaan als jouw bijdrage dermate groot is in je ouderlijk huis dat je moet lenen bij je ouders om een keer naar de dokter te gaan. Zo bouw je de schuld wel op en wordt het leven je onmogelijk gemaakt. Daarom moet je het huis uit, zodat je zelf je eigen boontjes kunt doppen en geld overhoudt om jezelf fatsoenlijk te kunnen verzorgen.

Waarom? Monaco speelt ook in frankrijk toch? En is ook een zelfstandig land.

Pure chantage. Maar ik vrees dat Catelonië niet zelfstandig mag worden. Het Spaans constitutioneel gerechtshof heeft immers bepaald dat een positieve uitkomst van het zelfbeschikkingsrecht een overtreding van de wet zou zijn. Regio's kunnen niet éénzijdig een referendum over zelfbeschikkingsrecht houden volgens het gerechtshof. Ondanks het verankerde VN recht op zelfbeschikking van volkeren. Het zou door het gerechtshof in strijd met de grondwet worden verklaard.

Is toch volledig normaal dat Spanje zo druk oefent op Barcelona om bij Spanje te blijven?
Spanje verliest anders een enorm groot deel van inkomsten als Catalonië onafhankelijk wordt.

Catalonië wil zijn inkomsten niet verdelen met de rest van het land, waar er in sommige regio's echt geen geld/economie zit. Dat is een beetje hetzelfde met Vlaanderen dat in België onafhankelijk wil worden, tov Wallonië. Of Europa dat Griekenland eruit trapt, gezien de schulden. Het wordt dan een beetje ieder voor zich: De rijke landen/regio's die de minderen niet willen helpen. Egoisme ten top.

21 september 2015 om 18:37

Dat is ook de issue; als het de grote broer uitkomt dan mag het en anders niet.
Ik denk dat Catalunya economisch beter uit is als ze onafhankelijk worden. Maar ik denk dat zowel Spanje als die boevenbende in Brussel alles zullen doen om het tegen te werken. Hoe tegenstrijdig het ook is als je ziet wat in het recentelijke verleden gebeurde in Yugoslavie en Oekraine; waarin de EU heeft lopen lobbyen en provoceren tot die landen uit elkaar vielen.alleen is Catalunya een onderdeel van een grote bondgenoot, dus dan mag het niet.

22 september 2015 om 21:02

Ongetwijfeld dat Catalunya er beter uitkomt door onafhankelijk te worden. Maar als land, zullen de betere regio's de mindere moeten ondersteunen.

Hypothetisch gesproken, veronderstel dat ze onafhankelijk worden. Wat ik erg betwijfel want het gros wil bij Spanje blijven. Maar het gebeurd Catalonië scheid zich af, dan vraag ik me af hoe lang al die toppers nog bij Barca willen voetballen. Ook zullen ze enorm veel inkomsten gaan mislopen. Als niet meer in la Liga voetballen dan lopen ze ook de tv gelden mis. Maar wat ik al eerder zei het zal allemaal met een sisser aflopen denk ik.

21 september 2015 om 18:48

Bij de laatste stemming bleek dat 80 procent voor onafhankelijkheid was. Nu kun je zeggen dat niet iedereen gestemd heeft, maar als je echt tegen bent, dan neem je wel de moeite om tegen te stemmen. Het is duidelijk dat het overgrote deel voor onafhankelijlheid is.

21 september 2015 om 19:26

Het kan zijn dat de meerderheid alsnog is voor de unie, echter wijzen tot op heden Alle cijfers, inclusief die van de meest spaanse kranten, uit dat een meerderheid voor de onafhankelijkheid is.
Waar jij de wijsheid dan vandaan haalt is op z'n minst frappant te noemen.

Mooi, ook voet bij stuk houden als ze echt onafhankelijk worden, zijn we ook van dat gezeik van Piqué af en word Messi ongetwijfeld topscorer van de Liga Catalonia,

Waarom kunnen Barcelona en Espanyol niet in de spaanse competitie spelen. In Engeland spelen ook clubs uit wales en in Zwitserland spelen clubs uit Liechtenstein. Bovendien is het voor het spaanse voetbal van belang dat barcelona in spanje blijft. Alleen al vanwege de klassiekers met real madrid.

Onzin natuurlijk. Overduidelijk dat dit als politiek pressiemiddel wordt gebruikt. Belachelijk.

Waarom kunnen ze niet blijven?????? Nou dat is nogal simpel ze willen niet bij spanje horen.
Dan ben je klaar toch. Maar ff wat anders het gros wil er wel blijven 100%.
Hier is een spaanse link van een Catalaans politicus de de vloer aanveegt met het hele onafhankelijkheidsplan. https://www.youtube.com/watch?v=qeuxejhsbv4 (helaas alleen in het spaans!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren