Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Cruijff luidt noodklok: ‘Wereldkampioen breed- en terugspelen’

Laatste update:

Het voetbal in Nederland ligt de wonden: deelname aan het EK hangt aan een zijden draad en in clubverband houdt het ook niet over wat de Nederlandse clubs laten zien in Europa. In zijn column in De Telegraaf blikt Johan Cruijff terug op de lastige periode voor Nederland. Volgens de beste Nederlandse voetballer aller tijden is de opbouw momenteel het zwakste onderdeel van ‘ons’ voetbal.

/

Crijff schrijft dat Nederland wereldkampioen ‘breed- en terugspelen op de keeper’ is. “Daardoor is de intensiteit van het spel laag en zijn we ongegeneerd langzaam in de omschakeling.” Volgens Cruijff zijn deze punten trainbaar. “Omdat dit op een vrij breed vlak gebeurt, ga je steeds meer vraagtekens achter de trainingsopleiding zetten”, schrijft hij.

De legendarische nummer 14 is met name verbaasd over het verdedigen van hoekschoppen. Cruijff ziet dat er regelmatig elf spelers van de verdedigende partij in het strafschopgebied staan. Daar snapt hij weinig van, omdat er zo sowieso overtal is. Volgens Cruijff is het logisch om minimaal drie spelers voorin te houden, zodat de aanvallende partij daar rekening mee moet houden. Met nog eens twee spelers buiten de zestien, wordt het volgens Cruijff ‘zes tegen vier’. “Of eigenlijk zesenhalf tegen vier, omdat jij nog iemand erbij hebt die zijn handen mag gebruiken”, zo doelt hij met Cruijffiaanse logica op de keeper.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Doe het dan wat aan Cruijf als je het zo erg vind.
Het blijft alleen bij praatjes, ga bij een club aan de slag en bewijs het tegendeel.
Ieder persoon kon deze deur intrappen

21 september 2015 om 10:10

Ik zal Cruijff tot in den treure verdedigen en hoop dat Ajax altijd de deur voor hem open houdt. Ik ben het echter wel met je eens. Doe er dan wat aan en neem een officiële rol bij Ajax, pleur alles eruit wat niet mee wil en werk je plannen volledig uit. Nu zitten we met een halve revolutie, dat komt het Nederlands voetbal in het geheel ook niet ten goede. Er wordt nu zelfs door pak em beet 80 procent gescjreeuwd dat we van de Hollandse school afmoeten, puur omdat het voetbal niet om aan te gluren is en tevens resultaat ontbreekt. Maar sprankelend voetbal, hoge pressing, zoals Barca op zijn best is iets wat bijna iedereen kan bekoren.

21 september 2015 om 10:59

Hij heeft al vaker mensen eruit gegooid en het werkt nog steeds niet. Hij heeft hier zeker wel gelijk, maar Cruyff is wel verantwoordelijk voor het promoten van het zogenaamde totaal voetbal. En dat hield onder andere in dat je op balbezit moet spelen. Dus dan krijg je vaak een balletje breed of terug. Misschien word het door de trainers verkeerd geïnterpreteerd. Maar zo kan het niet langer door gaan. Bij voetbal moet je gewoon je mannetje voorbij kunnen. Zo niet uitschakelen.

21 september 2015 om 11:02

Totaal voetbal en spelen met intensiteit kan toch prima samen? We doen alleen op dit moment geen van beide. Alleen het balbezit houden we nog over, maar er is totaal geen sprake meer van de overhand hebben en effectiviteit.

21 september 2015 om 11:12

Dus dat betekent dat het aan de trainers ligt in Nederland die Cruyff niet begrijpen? Van Gaal heeft effectief voetbal laten zien op het WK. En het had niks met totaal voetbal te maken. Was het altijd even mooi om aan te zien? Nee. Maar het werkte wel. Misschien moet Cruyff het totaal voetbal beter in details uitleggen aan de opleiders in Nederland want volgens mij snappen ze er niets van. Het kan ook zijn dat totaal voetbal niet meer van de tijd is. Ik ben geen trainer dus ik kan het ook niet weten.

21 september 2015 om 11:38

Ik denk als je een voorbeeld wil van totaalvoetbal mét intensiteit, dat je niet ver hoeft te zoeken. Ga naar Duitsland naar een willekeurige ploeg en je ziet ze met 11 man compact voetballen en als team over het veld bewegen. Met een aanval schuift iedereen 30 meter naar voren, als er verdedigd moet worden weer 30 meter naar achteren. Daarnaast zijn de duels een stuk fysieker en kan de gemiddelde speler na 90 minuten nog wel een marathon lopen. Balbezit is ook maar relatief aangezien de teams een stuk gewaagder aan elkaar zijn (bayern daar even buiten gelaten) en doelloze tikkies breed worden daar keihard afgestraft.

Lang verhaal kort, we worden op uithoudingsvermogen, fysieke kracht, 'totaal voetbal', intensiteit, inzet, loopvermogen en alles afgetroefd. Het heeft nog niet eens zoveel te maken met de individuele kwaliteiten, want de spelers van NL kunnen op zich prima voetballen. Deze generatie is verloren, maar ik geloof best dat je dit allemaal kan trainen.

22 september 2015 om 16:05

@ypuh

Precies dit, ik had ergens gelezen dat er een nederlander had mee geholpen om de duits jeugdopleiding opnieuw te herstructueren in 2006. Ik kom eff niet meer op zijn naam, maar als knvb zijnde hoor je deze man toch gewoon binnen te halen en hem dan ook carte blanche te geven. Maar dat gaat jammer genoeg niet gebeuren.

We zouden is om ons heen moeten kijken of zelfs een buitenlander in te huren om alles om te gooien, het is toch niet te geloven dat ze in het buitenland de hollandse school beter uitvoeren dan hier.

We worden ook afgetroefd op snelheid en techniek, noem maar is een nederlandse speler van de nieuwe generatie die je met een man in zijn rug kan aanspelen, een speler die met een voetbeweging de bal gelijk kan stil leggen, een speler die op de vierkante meter een speler uit kan spelen .

21 september 2015 om 10:12

Ja, een oude man met hartproblemen moet vooral een drukke baan met heel veel stress nemen... Je lijkt het UWV wel.

21 september 2015 om 11:05

Hehe, mooi verwoord, dat zeker. Maar als hij het dan echt zo zwaar heeft, laat hem dan ook gewoon zijn mond houden en thuis niet zo druk maken. Dat doet de gemiddelde persoon bij het UWV ook niet. Wel de lusten en niet de lasten, dat willen we allemaal wel.

21 september 2015 om 10:13

Ik word zo moe van die mensen die zeggen dat cruijf eens iets moet gaan doen. Heeft de beste man niet al lang bewezen dat hij een geweldige voerballer/coach is? Als je niet wilt horen welke zinnige dingen dhr. Cruijf te vertellen heeft lees het dan niet. Zolang de media hem een podium geeft kun je ervan uitgaan dat mensen graag lezen wat hij te zeggen heeft. Als niemand het interessant vind, dan zullen de media het ook nutteloos vinden om hem dat podium te gunnen.

21 september 2015 om 10:20

Hij bewees zich vroeger, tijden zijn veranderd en dat moet Cruijf accepteren.
Het werkt niet meer zo als vroeger, en Cruijf weet blijkbaar alles beter maar laat het niet zien. Laat hij zich nu dan bewijzen of hij het beter kan dan praten op de achtergrond. Verander het Nederlands voetbal moet je zelf stappen nemen Cruijf en anders moet je gewoon accepteren wat er nu gebeurt.

21 september 2015 om 10:26

Hij accepteerd het toch ook? Enkel bij ajax is hij een andere koers gaan varen, waar ik nog steeds voor de volle 100% achter sta. Ik ben blij dat hij voor die club zoveel kan betekenen op zijn oude dag. Ik vind dat hij weinig meer kan doen op deze leeftijd. Verder begrijp je mijn punt niet. Zolang er mensen zijn die vraag lezen en horen wat hij te vertellen heeft zullen de media hem altijd een podium geven. En als jet je niet boeit?? Lees het dan niet.

21 september 2015 om 10:27

Maar jij geeft ook 0 argumenten waarom het niet klopt wat hij zegt. Je maakt jezelf er zo niet meer geloofwaardig op. En de kracht van Cruyff lag altijd al in het open deuren intrappen, dus om hem daar op af te branden slaat ook nergens op. Als of je zegt dat een luchtballon nutteloos is omdat er teveel lucht inzit.

21 september 2015 om 10:28

Sinds Cruijf er is is het voetbal alleen maar slechter geworden bij Ajax, gebrek aan creativiteit en te veel eisen van de spelers.

21 september 2015 om 10:29

Lennonturbo, Dit is de man die voor de revolutie van Ajax heeft gezorgd, deze man heeft ervoor gezorgd dat Ajax nu zo speelt als ze doen. Altijd maar breed en terug, heb je nog meer argumenten nodig.

21 september 2015 om 10:32

Naast de hartproblemen die er gewoon voor gezorgd hebben dat hij nooit meer een trainersbaan zal accepteren, heeft Cruijff ook gewoon niet de persoonlijke vaardigheden om in een bestuursrol te fungeren. Cruijff is een voetbaldier, geen bestuurder. Dat eerste toont hij door de commentaren die hij geeft, op TV en in de krant. En dat tweede heeft hij getoond toen in dat debacle in de raad van commissarissen. Dat ligt hem gewoon niet.

Meer dan analyses geven zal het dus nooit worden. Ik lees dat jullie vinden dat Cruijff maar moet accepteren wat er nu gebeurt. Maar misschien moeten jullie zelf maar accepteren dat Cruijff zijn mond nooit zal houden, en ook nooit meer trainer zal worden. Hij heeft inhoudelijk meer recht van spreken dan dat wij hebben trouwens, want Cruijff heeft namelijk als speler en als trainer iets bereikt, en wij niet.

21 september 2015 om 10:46

Je veroordeeld Cruyff nu voor het spel wat hij in dit artikel nog afkraakt. Hij wil snellere opbouw en geen tikkie breed zoals hij hier aangeeft. Onzinnig om hem dan de schuld te geven van het spel dat De Boer Ajax laat spelen.

21 september 2015 om 10:49

En waarom belt Cruijf dan de Boer niet even op en zegt hij wat er moet gebeuren?
Dit is zijn revolutie, hij beslist en Ajax moet maar luisteren, dat is het hele idee

21 september 2015 om 11:47

Ik begrijp dat gezeik op Cruijff nooit zo goed maar dat is wellicht een gebrek van mij. De beste man heeft helemaal niets over Ajax te zeggen en is daar slechts adviseur en klankbord, verder helemaal niets.

Hij heeft jaren geleden al gezegd dat hij geen trainer meer zal worden dus dat geroep dat hij het maar moet laten zien zijn natte kreten waar geen gehoor aan zal worden gegeven. Cruijff is columnist en heeft daarnaast volop werkzaamheden voor zijn foundation waar hij heel goed werk mee doet. Zijn baan als columnist zal hij misschien nog opgeven maar zijn werkzaamheden voor de foundation legt hij pas neer als hij tussen 6 planken ligt en bovendien heeft hij ook nog een vrouw die niet meer wil dat hij gaat trainen.

21 september 2015 om 13:00

@ Shikamaru

Dat het voetbal bij Ajax slechter is geworden komt door de het huidige technische hart en de Boer die al jaren niet uitvoeren wat ze zouden moeten uitvoeren. Daarnaast hebben we ook nog een directeur voetbalzaken die overal letterlijk en figuurlijk een van potje maakt. Het is toch echt Overmars die er zelfs voor gezorgd heeft dat de onvrede bij de scouting erger is dan ooit, iets wat ik nooit voor mogelijk had gehouden.

Hetzelfde geintje heeft hij samen met de Boer en Bergkamp ook geflikt bij de Toekomst. Ten slot zijn het de spelers die een topsport mentaliteit van likmevestje hebben, net zoals de meeste voetballers in het Nederlands voetbal. Hoe vaak moet Cruijff nog ingrijpen ? Zijn revolutie hij beslist ? Hij kan niet zomaar mensen op straat zetten, heb jij ooit weleens van arbeidsrecht gehoord ?

Zijn al die "backstabbers" ook niet verantwoordelijk door eerst "a" te zeggen en vervolgens "b" te doen zodra ze hun baantje hebben ? Sorry, maar jij laat voor het gemak behoorlijk wat achterwege en komt alleen maar met (veelal) achterhaalde clichés aanzetten.

21 september 2015 om 15:13

Waarom denk je dan dat Cruyff zo vaak verkapte kritiek op Ajax geeft? Hij is het ook niet eens met hoe het verloopt.

21 september 2015 om 10:23

Hij heeft het tegendeel al lang bewezen. Wat een ongekend domme opmerking is dit weer. Je zegt dat ieder persoon dit wel weet, maar waarom veranderd er dan niets? Het is duidelijk dat de trainers en spelers het iig niet begrijpen.

21 september 2015 om 10:26

Tijden zijn veranderd, het gaat niet meer zoals vroeger.
Waar heeft hij het tegendeel bewezen? Bij Ajax zeker de club die hier het meeste last van heeft.

21 september 2015 om 10:28

Dusnjij vindt dat Cruijf zich niet heeft bewezen? Dan leef je onder een steen en denk ik dat je niet capabel bent om daar ooit inderuit te komen.

21 september 2015 om 10:30

Vroeger wel, maar in deze tijd zou hij zwaar onderdoen ja.

21 september 2015 om 10:31

Bij Ajax heeft hij fantastisch werk verricht. Ajax werkt vanuit een idee. Dat idee ontbreekt bij bijvoorbeeld een club als PSV. Dat heb ik zelfs mensen horen zeggen die daar werken als jeugdtrainer. Verder vind ik dat kwaliteit van het veldspel niet de verantwoordelijkheid van Cruijf, maar van FdB. Cruijf heeft enkel een voorzet gegeven voor de organisatie van de jeugdopleiding en op bestuurlijk vlak. Hij heeft zich nooit bemoeid met het voetbaltechnisdhe gedeelte van het 1e elftal.

21 september 2015 om 10:32

Shikamaru, je vergeet voor het gemak wel even dat Ajax gewoon bijna niks doet met wat Cruijff zegt. Ze willen wel zijn hulp maar wel nog steeds doen wat zij willen. Als je zijn hulp wil hebben is dat niet erg maar werk dan ook 100% mee. Ga niet klagen ja dst doen we maar we stellen wel onze mensen aan, dan ben je al fout bezig.

Cruijff heeft zichzelf immers bewezen als speler, coach maar ook adviseur van Laporta bij Barcelona.

21 september 2015 om 10:38

Jawel, Cruijf is eindverantwoordelijk, die heeft gezorgd voor dit beleid binnen Ajax dat balbezit heilig is en hij heeft de mensen aangesteld die dit kunnen uitvoeren.
Als hij het er niet mee eens is kan hij zo een belletje plegen en het veranderen.
Maar Cruijf vind het wel goed zo wat er allemaal bij Ajax gebeurt.
Leuk een idee om op balbezit te spelen en tikkie breed en tikkie terug maar dan niet zeuren dat Nederlandse clubs te veel op balbezit spelen

21 september 2015 om 10:40

@nudel2
Cruijf heeft deze mensen aangesteld alles wat nu binnen Ajax is is geregeld door Cruijf. Dit is zijn grote revolutie.

21 september 2015 om 10:42

Je hebt een heel erg scheef beeld van Cruijff zijn rol bij Ajax.

21 september 2015 om 10:48

Cruijf is diegene die deze hele revolutie heeft gestart. Het was Cruijf of van Gaal en dit is het resultaat met Cruijt

21 september 2015 om 10:57

En de Boer is degene die het verkeerd invult. Overigens zullen de resultaten van de Cruijff revolutie, positief of negatief, pas over een jaar of 3 zichtbaar beginnen te worden. Dat schijnt er ook maar niet in te gaan bij mensen.

21 september 2015 om 11:18

Overdrijven is ook een kunst!

21 september 2015 om 11:55

Shikamaru

Het is natuurlijk niet zo dat Cruijff alles beter weet maar als jij, als 21 jarige, denkt dat je het beter weet dan Cruijff dan denk ik dat je de plank lelijk mis slaat. Als jij het dan allemaal zo goed weet, waarom zit jij dan niet op de bank naast of in plaats van Frank de Boer?

21 september 2015 om 13:41

Omdat ik accepteer dat dit momenteel het beste is met de selectie die we hebben en het Nederlands voetbal niet beter zal worden doordat er zoveel geld zit in het buitenland.
Je kan e welt tegenin gaan maar het voetbal in Nederlands zal steeds verder afzakken, hier is gewoon geen oplossing voor behalve geldschieters

22 september 2015 om 08:19

Wij doodnormale stervelingen mogen niks over cruijf zeggen behalve dan dat het een geweldenaar is, daar wou ik t graag bij laten.

21 september 2015 om 10:29

De uitspraken kloppen wat mij betreft volledig, maar om het uit de mond van Cruyff te horen is toch wel bijzonder. Dat terwijl de grootste jeugdopleiding van Nederland praktisch volledig door hemzelf is ingericht, of ingericht mag worden. Maar het zijn juist ook de Ajacieden die deze vaardigheden. Als het zo eenvoudig te trainen zou zijn, waarom zien we er dan nog niks van terug bij Ajax? Sterker nog, bij Ajax is dit een nog groter probleem.

21 september 2015 om 10:39

Ja bij de ultieme wereldkampioen tikkie breed en tikkie terug. dat is Cruijf zijn beleid.
Tikkie breed tikkie terug met jeugdspelers waar het er bij de jeugd al word ingegoten met de paplepel dat balbezit heilig is

21 september 2015 om 11:13

Dat is dus helemaal niet Cruijff zijn beleid. Je begrijpt werkelijk waar helemaal niet van de situatie bij Ajax.

21 september 2015 om 11:43

Volgens mij moet je even gewoon het sportnieuws volgen en dan kom je er vanzelf achter dat de dingen die Cruijff met Ajax wilt er anders uitziet dan wat er bij Ajax wordt uitgevoerd (bij Ajax 1 dan met name). De jeugdopleiding gaat redelijk zoals hij dat wilt, dus vooruit en aanvallend voetbal, maar bij Ajax 1 kijken ze daar anders tegenaan en dus botst dat.

Dus niet zomaar het beleid afkraken. Wat je mag afkraken is manier waarop het beleid wordt uitgevoerd. Kennelijk vindt Frank dat hij het anders wilt doen (en dat snap ik), maar daarom worden wij met dodelijk saai voetbal opgescheept.

En overigens, 5 jaar is het niet. 5 jaar geleden zijn ze het gevecht aangegaan en nu 3 jaar wordt het uitgevoerd. Jammer genoeg sijpelt het niet door naar Ajax 1.

Ik zou over een jaar graag Jaap Stam bij Ajax 1 willen zien.

21 september 2015 om 11:58

Shikamaru

Als je een beetje kan lezen zie je dat het tikkie breed en tikkie terug juist niet zijn beleid is maar ik vermoed dat ik beter tegen de tafel kan kletsen en beter kan stoppen.

21 september 2015 om 11:38

Volgens mij heeft hij in eerder columns aangegeven dat hij doet wat hij kan doen en dat hij niet zelf die rol ambieert. Ook is het logisch dat hij er zelf niet iets aan doet, want de jongere generatie moet het oppakken. Daarvoor is hij nu vraagbaak en adviseur, maar je kan niet van hem verwachten dat hij Ajax nu gaat hervormen of het Nederlands voetbal. Die man is daar te oud voor. Maar dit is dus het verschil tussen wat Cruijff wilt (vooruit spelen) en wat Van Gaal wilt (totale controle). En dat is ook bij Ajax de ruzie: in de jeugd de Cruijff-lijn, bij het eerste de Van Gaal-lijn.

En laten we eerlijk zijn: de Van Gaal-lijn gaat nergens over. Ajax is saai, Manu is saai. Een beetje durf in het spel zorgt ervoor dat je alles veel beter moet gaan doen. Veel vooruit spelen betekent ook veel beter verdedigen. Nu is alles, letterlijk alles, te gezapig!

21 september 2015 om 13:05

Cruijff geniet lekker van ze ouwe dag en zegt op een afstandje wat er mis is. Ik snap niet zo goed wat hier op tegen is.

21 september 2015 om 13:07

Cruijff geeft alleen kritiek. Dat moet je na al die jaren toch wel weten.

Cruijff heeft ooit gezegd; als je de bal niet hebt, kun je niet scoren. Nederlandse trainers hebben dit vertaald naar oeverloos getik en ongevaarlijk balbezit op het middenveld. Met Hiddink en Blind als protagonisten van dat type spel.

22 september 2015 om 16:38

Precies dit, ze zijn overgeslagen naar het extreme. In barcelona en duitsland voeren ze het beter uit dan in nederland, niet te geloven.

Ons spel kan opbouwend al stukken beter worden als je jongens als Martins Indi en Blind gaat passeren. Die voegen in de opbouw helemaal niets toe. Wanneer iedereen fit is zou ik overigens ook heel anders met Oranje gaan spelen:

Cillessen
Karsdorp-De Vrij-Van Beek-Riedewald-Willems

Clasie - Sneijder / Strootman

Ziyech

Depay - Robben

21 september 2015 om 10:20

Blind is juist sterk in de opbouw, met een strakke goede inspeelpass. Daar wordt hij in Engeland juist voor geroemd. Beter dan van Beek in opbouwen, minder fysiek maar met de vrij naast zich kan dat een sterk duo worden.

21 september 2015 om 10:21

Riedewald staat er alleen in om het opbouwen. Daar moeten we vanaf, hij moet erin staan omdat hij het best kan verdedigen en dat kan hij nog niet. Gewoon van dijk die gisteren redelijk speelde in de bpl. Samen met de vrij die vorig seizoen de meeste intercepties had in de serie A. En als ze dan op kunnen bouwen is het mooi meegenomen, iedereen kan de bal gewoon naar de nr 6 schuiven die vervolgens de opbouw doet ( zonder tussen de 2 CV's in te gaan staan want dat gaat ook nergens over)

21 september 2015 om 10:22

Ik vind de formatie waarin je wilt spelen op zich prima. Er zijn echter een aantal kritiekpuntjes.

1. In de kwalificaties kun je nooit met 5312 gaan spelen omdat dit rijdens het WK wel heeft gewerkt. Tijdens de kwalificatiewedstrijden speel je tegen tegenstanders die jou laten komen. De countertacktiek is daarom een stuk minder waardevol. Op het EK heeft oranje nauwelijks zelf het spel hoeven te maken. Dat was wel het geval tegen Costa Rica en in beperkte mate tegen Argentinie. Nou kijk eens naar de uitslagen. Tweemaal 0-0. Je krijgt dus een doodsaaie wedstrijd waarbij beide ploegen elkaar laten komen. Dat resulteert in rondtikken op de eigen helft.

2. Wie zou je als vervanger van Sttootman willen gebruiken? Die is coorlopig geblesseerd!

3. Ziyech en clasie acht ik nog niet klaar voor oranje.

21 september 2015 om 10:51

In balbezit kun je met deze opstelling juist een man meer situatie op het middenveld creëren, doordat je dan met vijf man op het middenveld staat. Je moet met deze opstelling niet enkel er vanuit gaan dat deze uitsluitend werkt in de omschakeling.

22 september 2015 om 17:17

5-3-2 kan gewoon aanvallend zijn, maar je moet de juiste spelers op de back posities zetten en voor de verdediging zetten.
Op de back positie moet je 2 spelers zetten met een individuele actie en snelheid.
Voor de verdediging moet je spelers hebben met loopvermogen, créatief zijn en dus niet de bal alleen maar breed leggen, combinerende spelers met een goede passing en die kunnen verdedigen. Strootman is perfekt voor deze positie samen met een speler ala pogba en kondogbia.

Op het wk werkte het niet omdat de backs geen individuele acties en snelheid hadden en de bal dus steeds terug ging en omdat de we geen voetballers hadden voor de verdediging.

21 september 2015 om 10:25

hahah jij bent grappig. Daley Blind is juist iemand die Altijd voor de voetballende oplossing gaat,

21 september 2015 om 10:41

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb tijdens de laatste twee EK-kwalificatiewedstrijden goed op hem gelet bij het Nederlands elftal en hij kreeg met regelmaat de kans om een pion over te slaan waardoor Nederland sneller naar voren kon, maar vrijwel iedere keer koos hij voor de gemakkelijke brede bal. Ik vind daarnaast dat Blind nooit in aanmerking kan komen voor een positie in het centrum van Nederland, enkel omdat hij bij United de kans krijgt om op de LCV plek te staan.

21 september 2015 om 10:31

Maar je moet ook niet je verdedigers de opbouw laten doen. Daarvoor heb je zoiets als een middenveld.

21 september 2015 om 10:33

Een middenveld is het 3e statiom van de opbouw. Nummer 2 is de keeper en nummer 2 de verdediging. In sommige gevallen kan de verdediging worden overgeslagen, maar ik vraa me af of je dan nog in veel gevallen spreekt van een opbouw.

22 september 2015 om 17:20

@ Iennonturbo

Klopt maar tegen de tijd dat wij dat in nederland door krijgen zijn we 100 jaar verder. Echt niet te geloven dat dit zo gaat hier.

21 september 2015 om 10:37

Je wil de opbouw verbeteren door de best opbouwende verdediger (blind) er uit te halen? Wat klopt hier niet?

21 september 2015 om 10:43

Ik denk dat mensen verkeerd kijken naar Daley Blind. Daley Blind is een jongen die bij balbezit de bal weinig verliest en hij heeft een strakke inspeelpass, maar mijn definitie van goed kunnen opbouwen is dat je als verdediger de man durft aan te spelen die verder naar voren staat dan de gemakkelijkste optie over de breedte. En dat zie ik Blind nauwelijks doen.

21 september 2015 om 10:40

Ja, met 12 man zullen we veel meer kans maken. Ik sta achter je man, hopelijk wordt het overgenomen door Blind!

21 september 2015 om 10:44

Hoe kom jij bij twaalf man?

21 september 2015 om 11:25

Die opstelling is wel heel erg Feyenoord georienteerd. Karsdorp, De Vrij, Van Beek en Clasie in Oranje. Ik hoop het toch niet! Misschien in de toekomst als Karsdorp en van Beek een goede ontwikkeling doormaken, maar voorlopig zijn ze niet goed genoeg (net als Veltman, Riedewald en Tete overigens).

Als je het hebt over Oranje over 4 jaar zou ik me erin kunnen vinden, maar voor nu moet je gaan vertrouwen op werkvoetballers met ervaring. Mijn voorstel zou dan ook zijn om te spelen:

Cillessen
vd Wiel - De Vrij - van Dijk - Willems
De Jong
Robben - Sneijder - Depay
van Persie (of Huntelaar)

Kijk ik naar Oranje over 5 jaar dan denk ik aan bijgevoegde opstelling. Waarbij ik hoop dat Depay, El Ghazi, Van Dijk, Bazoer en Ziyech hun potentie en ontwikkeling door kunnen zetten op het huidige tempo, want dan is er een kans dat ze allemaal weer de wereldtop gaan halen en er weer een mooi oranje komt te staan. Alleen zie ik nog geen echte topspits in ontwikkeling. Zivkovic is de enige jongeling met heel veel potentie die ik als toekomstig NL elftal spits zie, maar ook die zie ik te weinig stappen maken.

Cillessen
Tete/Karsd.
De Vrij
van Dijk
Willems
Bazoer
Ziyech
Strootman
El Ghazi
Zivkovic
Depay
21 september 2015 om 11:43

Mijn opstelling is puur gebaseerd op het systeem met 5 verdedigers. Als je met vier verdedigers gaat spelen is het de vraag of Karsdorp en van Beek in de basis moeten staan. Maar besluit je met vijf te spelen dan is van Beek in mijn ogen de enige pure libero met talent die we in Nederland hebben rondlopen. Echt als pure sloper. Daarnaast acht ik van alle Nederlandse rechtsbacks alleen Janmaat en Karsdorp in staat om zoveel te pendelen vanaf rechts. Karsdorp vind ik technischer waardoor ik hem de voorkeur zou geven.

dit klopt wat cruyff zegt, maar dit geld misschien nog meer voor zijn cluppie ajaxxxxx!!!!

En deze beste man is wereldkampioen open deuren in trappen. Natuurlijk heeft hij gelijk ik snap alleen niet waarom trainers dat nog niet zien

21 september 2015 om 10:37

Hij is tevens wereldkampioen "stuurlui aan wal" spelen.
Hij weet het altijd het beste terwijl hij al meer als een decenia niets meer uitvoert op het gebied waar hij zoveel "verstand" van heeft.

21 september 2015 om 18:25

En kan jij dan nu 1 argument bedenken wat niet klopt aan zijn beweringen?

Cruijff heeft gewoon volkomen gelijk. Dit is overigens iets wat hij al decennia roept. Een bal moet altijd vooruit gespeeld worden en nimmer zijwaarts. Dit is inderdaad pure basis. Maar zo simpel dat het blijkbaar door vrijwel geen enkele club in Nederland nog geïmpliceerd wordt.

In eerste instantie dacht ik dat Cruijff het over Ajax had, maar toen ik het artikel las had hij het over Oranje.

Tja, met spelers als Martins Indi, vd Wiel, Klaassen op '6', Narsingh op de flank een verkeerde spits wordt het gewoon niet zoveel.

21 september 2015 om 18:30

Cruijff heeft het in de breedte over het Nederlands voetbal. Oranje is daar natuurlijk het ultieme uithangbord van.
Cruijff heeft mijn inziens gewoon weer gelijk. Het is zo iets simpels, maar wel degelijk simpel toe te passen door training. Kijk naar PEC van de afgelopen jaren. Dat team loopt met alle respect niet over van de kwaliteit. In vergelijking met Ajax hadden ze op vrijwel elke positie mindere spelers. Maar door een positiespel dat naar voren gericht was konden ze het Ajax en eigenlijk elk ander statisch team in Nederland helemaal zoek spelen.

Cruyff heeft gelijk hierin. Ik denk ook dat het een gebrek is aan zelfvertrouwen. Daarbij heb je ook nog met een tegenstander te maken. Als die met zijn allen in het strafschopgebied gaat staan ben je dan ook weer in ondertal. Sommige ploegen doen dit namelijk omdat ze voetballend de mindere zijn en op deze manier meer kans hebben om te scoren. Daarbij regent het kritiek op Gudelj omdat hij niet met zijn tegenstander meeliep.

Cruijf kan ik niet meer serieus nemen. Het is heel leuk hoor die Hollandse school, maar daar win je geen prijzen mee. Dat is nooit gebeurd en zal ook nooit gebeuren. Voetbal draait meer om effectiviteit, strijd en mentaliteit dan om techniek. Kijk maar naar de clubs die de prijzen verdelen. Weinig spelen echt puur voetbal, maar hebben wel de slimheid om op t juiste moment een overtreding te maken of de bal weg te trappen. Dat mis ik vooral in Nederland, die slimheid.

Cruijff heeft hier wel weer gelijk in, maar ik begrijp de toegevoegde waarde niet van het zeggen. Volgens mij ziet iedereen wel dat het op dit moment dramatisch gesteld is met het Nederlands voetbal. Waar tot 10 jaar geleden vrijwel bij elke topclub Nederlandse spelers rondliepen, is dat nu teruggezakt tot het nulpunt. Nog niet zo lang geleden liepen tegelijkertijd Bergkamp, Overmars, Seedorf, de Boer, Stam, Davids, Kluivert, Cocu en vd Sar rond bij de absolute wereldtop. Van het huidige Nederlands elftal spelen alleen Depay en Robben bij een topclub. Daar zit nu het grote verschil! En grappig genoeg zit het verschil alleen maar in de Ajax jeugd. Er komen vanuit de Ajax jeugd al jaren geen spelers meer door die doorgroeien tot de wereldtop (sneijder, vd Vaart en de Jong zijn de laatsten), terwijl Ajax toentallen jaren lang de grootste opleider was voor Europese topclubs.

Je ziet dan ook gelijk hoe belangrijk de Ajax jeugd is voor het Nederlands voetbal. Ik hoop dan ook dat ze snel weer terug kunnen keren naar hun oude niveau.

21 september 2015 om 17:04

Blind ben ik even vergeten en vd Wiel speelt niet meer bij zijn club, dus kan ik niet echt spelen bij een topclub noemen.

Wat je daarna zegt ben ik niet met je eens. De generatie van 1980-1986 had ook: Koeman, Rijkaard, Kieft (mindere mate), van het Schip, van Basten, Gullit, Winter en de altijd onnavolgbare Barry van Aerle Met andere woorden, 4 echte topspelers en 2 spelers die bij grote clubs hebben gespeeld.

Hij heeft gewoon gelijk. We durven niet meer iemand in te spelen. We durven niet meer vooruit te voetballen. Hierdoor worden we juist voorspelbaar en kwetsbaar. Het is vrij makkelijk voor een tegenstander te anticiperen dat oeverloze breed getik. Durf eens iemand in te spelen die een man in zijn rug heeft.

Komt ook bij dat wij in Nederland blijkbaar niet meer kunnen bewegen zonder bal. Er is zoveel stilstaand voetbal. Iemand geeft een bal en blijft dan doodleuk stil staan in de trant van "heel veel succes er mee". Mensen anticiperen niet meer en blijven allemaal stil staan. Dat maakt alles voorspelbaar en goed te verdedigen.

21 september 2015 om 13:11

@ Filip

Precies, al denk ik dat naast de al eeuwen oude bekende "hollandse voetbal kwaaltjes" erop mentaal/topsport mentaliteit echt een hoop mis is bij spelers in het Nederlandse voetbal. Helaas zien we dit niet alleen bij Ajax.

- Ze denken allemaal dat ze "the king" zijn.

- Zijn te vaak niet scherp/gemotiveerd, als het al structureel teveel gevraagd is om met een gezonde wedstrijd mentaliteit het veld op te komen; vraag ik mij af waarom ze uberhaupt voetballen.

- Hebben een ontzettende slechte (wedstrijd) concentratie, waardoor het al een hele opgave is om een pass over twee meter te kunnen geven, om fatsoenlijk een standaard situaties te nemen of te verdedigen of om tijdens de slotminuten/seconden geen domme en fatale tegengoals tegen te krijgen.

- Luisteren doen ze ook niet, het nakomen van simpele afspraken in het veld is teveel gevraagd. Het maakt niet uit hoe vaak ze verteld word dat het tempo omhoog moet en/of dat ze vooruit moeten, maar ze vertikken het gewoon.

- Leren van hun fouten doen/willen ze niet, na drie keer dezelfde fout te hebben gemaakt zou er toch een lichtje moeten gaan branden dat je iets verkeerd doet.

Nederlandse clubs moeten eens meer gaan eisen van die toch goed betaalde (tenzij je bij een Excelsior speelt) zogenaamde pseude profs. Zodra ze in het buitenland zitten hoor je ze meteen zeggen dat "het soort gekloot in de Nederlandse competitie" daar niet geaccepteerd word.

Doe er dan wat aan en zeg De Boer flink de waarheid. Kom ook met oplossingen hoe het beter moet.

Vooropgesteld dat Cruijff inhoudelijk helemaal gelijk heeft en dat Nederland en Nederlandse ploegen hier inderdaad in doorslaan, is het toch vreemd om het uit zijn mond te horen. Want juist de club waar Cruijff een dikke vinger in de pap heeft, Ajax, lijkt dit speltype te hebben geïntroduceerd en slaat hierin door. Juist de mooie uitspraken dat als jij de bal hebt de tegenstander niet kan scoren (Ik vond via Google nog een mooi citaat van hem: ‘als je op balbezit speelt, hoef je niet te verdedigen, want er is maar één bal.’) zijn misschien wel de bakermat voor deze spelopvatting.

Balbezit is prima, maar dan moet dan wel in een hoog tempo gaan want anders wordt het balbezit hebben om maar een hoog percentage te hebben. Probleem is dat wij niet (meer) de spelers hebben die op een hoog tempo de bal rond kunnen spelen en de tegenstander echt hun wil op kunnen leggen. Dat probleem zit hem met name achterin waar er veel te weinig voetbal vermogen zit en waar de bal dus soms eindeloos naar elkaar rond gespeeld wordt. Dat verander je uiteraard niet een-twee-drie en je ziet wel dat ploegen het proberen door een middenvelder in te laten zakken maar dan kom je juist weer vaak een speler tekort op dat middenveld.

De Nederlandse mentaliteit moet veranderen en we moeten beseffen dat we niet het beste team en de beste voetballers hebben. Wij zijn geen Barcelona met een Messi en Iniesta die het balletje in hoog tempo rond kunnen laten gaan en de tegenstander kapot spelen. Daarvoor missen we kwaliteit en handelingssnelheid. Het afgelopen WK heeft bewezen dat we het inderdaad meer moeten hebben van de omschakeling en een goede organisatie. Maar ja, ploegen die dat doen worden vervolgens keihard afgezaagd door de publieke opinie want hoeveel mensen hebben vorig jaar wel niet geroepen dat PSV een laffe counterploeg was?

Wat mij betreft bestaat ‘De Hollandse School’ dan ook niet meer en moet je kijken naar de spelers die je hebt en daar het systeem en de speelstijl aan aanpassen. Waarom angstvallig vasthouden aan buitenspelers als je nauwelijks echte buitenspelers hebt en al helemaal bijna geen centrumspitsen? Van Gaal was wat dat betreft iemand die het perfect gezien had en het maximale uit zijn spelersgroep heeft gehaald. Dat hij daar pas de credits voor kreeg toen oranje ver kwam op het WK en dat hij vervolgens ook bij United weer vasthield aan het systeem is uiteraard jammer. Maar helaas vinden veel trainers (en ook Cruijff zelf) het systeem heilig en proberen ze de spelers in dat keurslijf te drukken onder het motto ‘als het ooit bij team A lukte, dan lukt het hier ook’.

21 september 2015 om 15:47

Ik ben het hier helemaal mee eens. Maar ons voetbal blijft bij de Nederlandse trainers (vanuit de opleiding) heilig. Ik vind dat de Knvb anders moet gaan opleiden. Als trainers anders worden opgeleid, alsmede spelers, kun je pas opnieuw beginnen. We hebben op het WK gezien dat je het maximale resultaat uit een spelersgroep kunt halen, zolang je maar niet naief en conservarief speelt. PSV speelde tegen United ook vrij oppertuun, veel realistischer en niet geheel dankzij geluk, met resultaat. Ik ben alleen bang dat er met Van Oostveen aan het bewind weinig gaat veranderen. De Knvb is maar een stoffig en versleten instituut zonder nieuwe ideeën of impulsen. In de ideale wereld is Cruijff de beste voorzitter voor ons hoogste voetbalorgaan, maar de vader en de wens he..
..


Cruijff, neem je rotzooi mee. Je revolutie is mislukt, Ajax speelt waardeloos, dramatisch slecht. Je bent er zelf ook niet trots op.

Marc en Frank moeten gewoon weg. Nieuwe bloed er in. Zit niks anders op.

Hij heeft gelijk dat het allemaal te traag gaat, maar dat ligt natuurlijk ook aan de kwaliteiten die je hebt. Het barca onder Pep speelde het beste voetbal ooit (en dat is ook wat Cruijf graag wil zien en bedoeld), maar zij hadden ook de spelers omdat in te vullen. Geen enkele Nl'se club of het Nederlandse elftal hebben de spelers om die visie na te streven.

Ajax probeert het, maar door gebrek aan kwaliteit krijg je het trage langzame balbezit en saaie veldspel. NL elftal probeert het ook en ook daarbij mislukt het keer op keer.

Soms moet je van die totale voetbal visie afstappen en je aanpassen aan de spelers die je hebt, zoals bijv van Gaal deed. Je kan wel leuk en aardig het tempo willen versnellen, 1x aanraken en de tegenstander met mooi aanvallend voetbal kapot willen spelen, maar als je de spelers en kwaliteit er niet voor hebt dan houdt het gewoon op.

Begin dan maar eens met je eigen club Ajax. Daar heeft hij invloed en kan hij daden bij de woorden voegen.

Mijn mening ;

Johan Cruijff was een geweldige speler en trainer . Ongetwijfeld een van de beste spelers die onze wereld ooit heeft gekend . Ik heb groot respect voor die man ,

Maar beste Johan , doe er dan wat aan ! Tuurlijk heeft hij gelijk , maar er moet wel wat gebeuren .
Alle analisten op tv en andere media zeggen precies te weten hoe alles moet . In vele gevallen is dit ook zeker waar . Maar ondertussen wordt in de praktijk vrijwel niks ook daadwerkelijk verwezenlijkt .

Neem nou Ajax , ooit een van de beste clubs ter wereld .
Met als laatste hoogtepunt natuurlijk de Champions League overwinning op AC Milan , in 1995 .

Tegenwoordig stelt het Nederlandse voetbal internationaal vrijwel niks voor .
Wat is er gebeurd in 20 jaar tijd ?
Natuurlijk zijn er tegenwoordig kapitaalkrachtige clubs waar je nooit tegenop kan , maar waarom kan dat hier in Nederland niet ?
Ajax heeft een bankrekening van zo'n 100 miljoen euro . Kan daar niet een keer wat mee gedaan worden ? Kan er niet een keer een speler gehaald worden waarvan iedereen zegt wow , dat is een goede aankoop ? ( En dan niet uit de eredivisie , maar van een buitenlandse club ) .
Dan moet dat salarisplafond maar een keer omhoog , maar je wilt toch vooruit ?

Vorig jaar huurde Ajax Niki Zimling . Met alle respect , dat kan toch niet ?
Niki Zimling was een matige speler bij NEC , en dan via een avontuur naar Ajax ?
Die jongen is een versterking voor Go Ahead Eagles , of De Graafschap , maar voor Ajax ?

Het Nederlands Elftal dat verliest van zowel Ijsland (!) als Turkije , wat is er toch mis ?
Graag reacties op dit bericht .
Wat is jullie mening ?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren