Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Van Gaal heeft heel veel kwaad gedaan en dat zit er tot vandaag in'

Laatste update:

De teloorgang van het Nederlands elftal is volgens Jan Mulder al begonnen tijdens het WK in Brazilië. Toenmalig bondscoach Louis van Gaal koos daar voor defensieve zekerheid en mikte voor een goed resultaat vooral op de bevliegingen van sterspeler Arjen Robben. Oud-international Mulder heeft sindsdien geen verbeteringen gezien.

/

Na de waarschijnlijk fatale 3-0 nederlaag bij Turkije spuwde de tv-analyticus op het Belgische Sporza zijn gal. “De grote ergernis is begonnen op het WK 2014 met het grote kwaad: niet spelen, maar afbreken. Nederland stond in de halve finales, maar dat was puur toeval. Van Gaal heeft heel veel kwaad gedaan en dat zit er tot vandaag in”, aldus Mulder.

Hij zegt zich flink te ergeren aan het zogenaamde ‘inbouwen van zekerheden’. “De prestatie op het WK was een mirakel, met dat abominabele spel. Je vernielt je eigen grote traditie met spelers als Johan Cruijff, Marco van Basten en Dennis Bergkamp”, besloot de uitgesproken criticaster.

Denk jij dat Oranje met Louis van Gaal aan het roer wel moeiteloos het EK had gehaald?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Helemaal eens met Mulder.
We hebben dan wel de halve finale gehaald maar het voetbal was verschrikkelijk en on-hollands.

7 september 2015 om 14:47

Met hollands voetbal kom je vandaag de dag niet meer ver. Dat zie je op club niveau en ook internationaal.
3de plaats moet je blij mee zijn, als nederland op zn hollands had gespeeld waren ze er de eerste ronde uit gevlogen.
Ook van marwijk speelde on hollands. Welliswaar 4-3-3 maar wel behoudender met van der vaart hangend linksbuiten.

Nederlanders zijn soms zo naief altijd met hun hollandse school. Met de naieve hollandse school word je tegenwoordig afgeslacht. Het buitenland heeft Nederland aan alle kanten in gehaald. Voor de hollandse school heb je ook top spelers nodig en die heeft nederland niet. Dan kan je beter een ander systeem gebruiken waarmee je wel resultaat kan halen.

7 september 2015 om 15:31

Eens, ben verbaasd dat Mulder durft te zeggen dat we de Hollandse school moeten volgen. Dacht dat het wel duidelijk was dat dat niet meer realistisch is. Idealistisch gezwam is het

7 september 2015 om 15:31

De hollandse school zoals jij die bedoeld bestaat al enige jaren niet meer. Alle trainers die de laatste zes jaar zijn opgeleid volgens het nieuwe beleid vormen de nieuwe hollandse school: De Boer, Schreuder, Blind etc. Allemaal gevormd door het tikkie trug principe: controle, balbezit, domineren. Liefhebbers keren het voetbal zo langzamerhand de rug toe, er is geen bal meer aan om naar te kijken. En verwonderd vraagt men zich in Zeist af waarom we niet meer meetellen.

7 september 2015 om 16:29

Thetruth kwam, en sprak de waarheid.

Mulder wil vasthouden aan iets dat er niet meer is. En dan afgeven op Van Gaal, die ons een magische zomer heeft bezorgd. Mulder had het kennelijk leuker gevonden om kansloos te verliezen, maar wel dartele buitenspelers te zien met kalk aan hun zwarte kicksen.

Alsof we dan nu beter waren geweest in deze kwalificatiereeks.

7 september 2015 om 16:46

@twentewatcher

Controle, balbezit, domineren?

Haal die eerste en die derde maar weg. Zelfs met een meerendeel aan balbezit slagen deze ploegen (ajax, Oranje) er niet in om te domineren.

7 september 2015 om 17:05

Met de klassieke Hollandse school kom je er wel. De Hollandse school van van Gaal die werkt niet meer, maar huist die vind je terug bij Blind en De boer en ik zie het ook bij andere ploegen in Nederland. Lijkt wel alsof iedereen het stramien van van Gaal volgt. En daarin heeft Mulder dus in wezen gelijk. Tel maar eens de absolute topspelers die er na de generatie van 95 zijn doorgekomen. Dat zijn er maar vier en die zijn nu of al op of op aan het raken. De generatie van 95 is niet onder het stramien van van Gaal opgeleid, maar op basis van de klassiek Hollandse school.
Maw als je klassiek Hollandse school wilt spelen dan moet je daarvoor de spelers hebben die de kwaliteit hebben om dat te spelen. En dat je het met mij eens bent bewijs je in jouw opstelling hier ergens onder.
Daarnaast zijn er nog twee andere oorzaken. Nederlandse jeugd die de stap naar het buitenland maken en waar je vervolgens nooit meer wat van hoort. Maar belangrijker nog de hoeveelheid (middelmatige) buitenlandse voetballers die er in de eredivisie spelen. Doordat je kwantitatief zo veel buitenlanders hebt gaat dat ten koste van je kwantiteit Nederlandse spelers. Als je minder kwantiteit hebt dan is het ook logisch dat er vanuit die kwantiteit minder kwaliteit volgt.

7 september 2015 om 17:12

Eens. Onder Van Marwijk speelden we minstens zo verdedigend met Van Bommel en De Jong als controleurs voor de verdediging. Zo haal je de finale van een WK, en niet door drie aanvallers op te stellen. Daarbij komt dat het ook erg afhankelijk is van de wijze van spelen; papieren systemen zeggen weinig. Vorig jaar speelde Barcelona een aantal wedstrijden zonder een aanvaller.

7 september 2015 om 19:31

Hij heeft helemaal niet gelijk hij wilt het gewoon niet inzien die ouwe. Dat nederland toen 2 van de beste van de wereld is dus dat betekent op elke positie staat een topper en geen narsings en klaasens die het ff moeten maken. Van gaal is een meester vandaat dat hij de halve finale had gehaald had hij geluisterd naar iedereen lag nl eerste ronde eruit en nedetlanders zijn geen dankbare mensen. Want uiteindelijk zo een mooie wk gezien met nl maar is het nog ateeds niet goed en nu kunnen ze niet eens 3 worden in een ek kwalificatie en dan gaat die ouwr mulder zeggen datbhet van gaals fout is ja doeiiiii neem er nog 1 mulder

7 september 2015 om 14:48

Ja die 5- 1 tegen Spanje was echt verschrikkelijk! En gelukkig spelen we nu weer 4-3-3 met alle gevolgen van dien.

7 september 2015 om 15:29

Het gaat niet om formatie maar overgave, vertrouwen, strijdlust en vorm. Dat lijken we maar moeilijk te vatten allemaal.

7 september 2015 om 15:34

Met alle respect, dat was toch een 1 op duizend wedstrijd? Alle ballen aan Oranje kant vielen toevallig goed en aan Spaanse kant niet. Vergeet even het resultaat en haal die wedstrijd nog even voor de geest. Nederland had normaal gesproken na een half uur al met 3-0 achter moeten staan. Maar ze werden bijna dronken van geluk.

7 september 2015 om 15:46

Alsnog blijft spanje-nederland een van de leukste wedstrijden, misschien wel DE leukste, die ik ooit gezien heb van het nederlands elftal. Mooie goals, zware tegenstander, weinig verwachtingen en dan nog zo toeslaan. Daar draait het toch uiteindelijk om?

Dit was een onvergetelijk WK, geluk of niet, we kwamen ver. Genoten van iedere wedstrijd (tot aan kwart finale dan) en iedere speler had zijn eigen rol. Prachtig!

7 september 2015 om 16:35

twentewatcher, ik heb het van de week nog eens terug zitten kijken. De pingel van Spanje was onterecht, om mee te beginnen. De 1-1 was geweldig, wat is daar toeval aan? Het was geen klutsbal ofzo. Casillas ging 1 keer echt de fout in, de andere goals waren prima. Geweldige pass van Sneijder op een Robben die gewoon te goed was voor Ramos (dacht ik). Niks toeval aan.

Dat je zo dik wint, ja dat is een op de duizend. Maar dat je in de halve finales pas met pingels verliest, dat is dat niet. Dan heb je gewoon als team gevochten voor wat je waard bent, en niemand heeft je op de knieën gekregen. En vergeet niet dat we in 2010 ook nog wat bereikt hebben he. Echt geen toeval.

Van Gaal heeft geëxcelleerd met het maximale uit de groep te halen. Tot aan de keeperswissel aan toe. Dat is waar trainers voor betaald worden, en dat is waarom Van Gaal een absolute toptrainer is. De meeste trainers maken een team helemaal niet beter, en dan zie je op topniveau het verschil.

Nu is het op, deze selectie haalt het niveau van 2014 niet meer, de vorm is minder, het teamwork is minder, de cojones zijn minder, de trainers zijn minder.

We hebben in 2010 en 2014 twee prachtige kado's gehad, als supporters. Nu is het even voorbij.

7 september 2015 om 16:52

Met on-hollands bedoel ik niet eens zo zeer de opstelling want het zal me een zorg zijn of ze 442 , 433 of een nog ander systeem spelen.
Wat voor mij echt Hollands is is technisch voetbal, graag de bal willen hebben en het spel domineren op het middenveld.
Wat je nu ziet is angsthazenvoetbal, een middenveld dat overlopen word en oeverloos heen-en-weer getik in de achterhoede. Het duurt maar en duurt maar en tegen de tijd dat je in de buurt van de vijandelijke 16 bent hebben de tegenstanders alle posities al weer ingenomen en is er geen doorkomen aan. Voorzetten vanaf de achterlijn lijken wel verboden met 2 buitenspelers die vaak voor eigen succes gaan en naar binnen trekken. De discussie, Van Persie, Huntelaar , de Jong of Dost hoeven we ook niet meer te voeren want met het huidige spel van Oranje staat elke spits op een eiland.

7 september 2015 om 17:11

Vergeet anders even dat Sneijder in de 5e minuut al de 1-0 op z'n slof had.

7 september 2015 om 20:11

Freekaleek, ik begrijp dat je nog jong bent, no offence. Natuurlijk is het mooi dat een wedstrijd zo loopt. Maar dat hele wk hing van geluk en dramatisch voetbal aan elkaar.
De wedstrijden met bijvoorbeeld Kluivert aan boord tegen ploegen als Brazilië, dat was pure klasse en ook fysieke kracht van Nederland. Werkelijk geweldig om te zien.

7 september 2015 om 14:48

Je kan het nooit met zekerheid stellen, maar ik vraag me sterk af of het zonder die zogenaamde "negatieve spelopvatting" wel gelukt was de halve finale te halen.

Met een eredivisie-verdediging zo ver komen, ik vind het juist bewonderenswaardig.

7 september 2015 om 15:20

Er stonden zo'n 8 verdedigers hoor. Alleen Robben en Van Persie speelden voorin.

7 september 2015 om 16:40

Nederland is jaren het team geweest dat het mooiste voetbal speelde, maar nooit wat bereikte. Iedereen in het buitenland knuffelde ons dood. Was lachen in 2010, toen dat ophield omdat we met glasscherven tussen onze tanden aan de finale begonnen. Dat was het buitenland even niet gewend. En in 2014 is resultaatvoetbal gespeeld, en ook nog eens op een geweldige manier. Je bekijkt je materiaal en past de speelwijze aan. Maar ook daar met het gif in de aderen. 2014 was geweldig.

Zonder dat gif bereik je helemaal niks, zeker niet met deze selectie.

7 september 2015 om 17:31

Zonder die opvatting verliep de kwalificatie voor dat WK trouwens moeiteloos.

7 september 2015 om 14:48

Nu is het spel inderaad lekker 'Hollands' nog steeds het aankijken niet waard en elke wedstrijd de boot in.. hulde voor het 4-3-3

7 september 2015 om 14:50

Volgens mij heb jij 2010 en 2012 gemist? Bert van Marwijk heeft alleen maar verschrikkelijk vechtvoetbal gespeeld

7 september 2015 om 15:32

precies, het oranje van v marwijk was ook helemaal niet om aan te zien

en om nu v gaal de schuld te geven slaat nergens op, misschien bij een club kan zoiets nawerken omdat je dan alles afsteld op het eerste elftal maar toch niet bij een nationaal team, wat een gelul zoals meestal bij die man

v gaal zag zoals eigenlijk iedereen dat de selectie vooral achterin heel erg zwak was en is en daar anticipeerde hij heel goed op, en dat was niet alleen maar geluk

7 september 2015 om 16:41

@kharika maar zeg eens eerlijk. Heb je feest gevierd in 2010? Ik wel. Had je het liever anders gezien? Keurig verzorgd voetbal en dan door Slowakije uitgeschakeld worden in de laatste 16?

7 september 2015 om 17:11

Nee, ben er blij mee, alleen wou die eerste reageerder wijsmaken dat v Gaal begon met dat lelijke voetbal. Is al zo sinds 2008 met van Marwijk

7 september 2015 om 14:52

Absoluut niet met Mulder en jou eens. Je moet je team laten voetballen naar haar mogelijkheden en dat heeft Van Gaal uitstekend gedaan! Hij zal als 1 van de weinige dat dit team de kwaliteit ontbeert om 4-3-3 te gaan spelen dus het systeem en tactiek die hij bedacht waren uitstekend. Daarbij word ik wel liever 3e met minder aantrekkelijk maar veel efficienter voetbal dan uitgeschakeld worden in de voorronde van het EK met Turkije, Ijsland en Tsjechie voor je... Mensen en supporters moeten zich beseffen dat de "hollandse School" verleden tijd is en dat er tegenwoordig andere systemen en capaciteiten nodig zijn om je staande te houden in het internationale voetbal. Fysiek, mentale hardheid, slimheid zijn enkele aspecten daarvan. Mulder leeft in het verleden net zoals Cruyff. Hopen dat we snel een realistische coach krijgen.

7 september 2015 om 14:58

Helemaal oneens..
We spelen met on-hollands voetbal en haalden daar de halve finale. 4 jaar eerder met on-hollands voetbal zelfs de finale.

Nu met Hiddink en Blind, weer lekker terug naar de oude school. 4-3-3. Lekker naïef.. Niet eens gekwalificeerd.. Ik win liever dan dat je een oude en tevens verouderde spelwijze hanteert.

Je kunt alleen op de "hollandse manier" spelen als je ook daadwerkelijk beter bent dan je tegenstanders. Anders counteren ze je gewoon weg. Dat is wat je moet beheersen. Discipline en verdedigende stabiliteit. Als team geheel.

7 september 2015 om 15:04

Als van Gaal zo duidelijk de fout in is gegaan (met een totaal ander systeem overigens), is het dan niet aan Hiddink en Blind om dat te corrigeren? Lijkt mij dat je dit moeilijk op Louis af kunt schuiven met dit droogredeneren van dhr. Mulder.

LvG speelde net 5-3-2 (de verkapte 3-5-2 variant) weliswaar geen denderend spel, maar wist wel het maximale uit de ploeg te halen. Zowel Hiddink als zijn rechterhand Blind hanteren een zowaar nog controlerende tactiek, in de 4-3-3 formatie. Is dat de schuld van Louis? Nee, dit afbraakvoetbal wat op de mat wordt gelegd is verschrikkelijk saai om naar te kijken. Gebeurt er eindelijk eens wat, is het die flapdrol van een Narsingh die weer eens een kans verkloot, of het haantje Memphis (tegenwoordig wordt ons namelijk verboden Depay te zeggen) die te druk met andere dingen bezig is. Waarschijnlijk zat hij nog met z'n kop in de potjes tegen Brugge, dat meneer het wel eventjes liet zien.

Dat Hiddink en Blind openlijk door iedereen (op een kleine groep na) bekritiseerd worden op hun selectiebeleid, zullen we dat maar op Louis afschuiven? Nee! Ook Louis koos soms voor 'vreemde namen' (lees: niet de vedettes). Hij koos voor een jong elftal wat hij afwisselde met ervaren jongens in vorm. Lens speelde elke wedstrijd onder van Gaal, Schaken mocht debuteren, Kongolo en Fer mochten mee naar het WK, die gek gooit Krul op goal tegen Costa Rica. Allemaal vreemde beslissingen in de ogen van de meeste Nederlanders, Maar: alles pakte goed uit. Alles wat hij deed had een onderbouwing, hij woog z'n beslissingen duidelijk af en koos voor wat hem het beste leek. Hiddink en Blind doen volgens mij gewoon maar wat ze het leukste lijkt. Met name Blind verdient een oorveeg (bmi en vd Wiel zonder wedstrijdritme oproepen, twee jongens van Ajax die 6 wedstrijden op die positie stonden, Narsingh die alleen maar kan rennen en niks anders), Blind weet zelfs de spelers die het hardst door de mand vallen nog weer opnieuw op te stellen. Ja meneer Mulder, allemaal de schuld van Louis!

7 september 2015 om 15:10

Nederland kan de hollandse school spelen wanneer ze de volgende spelers in hun top jaren kunnen op stellen ( zie fictieve opstelling).

Voor de hollandse school met aanvallende vleugels, nummer 10, inschuivende centrale verdedigers en aanvallende backs moet je top materiaal hebben.
Vroeger had nederland dat, nu allang niet meer.
Met de huidige spelers en vooral de verdediging word je kapot gemaakt met de hollandse school.

Vd sar
Reiziger
Stam
Rijkaard
bronkhorst
Cocu
Sneijder
Davids
Robben
Kluivert
Overmars
7 september 2015 om 16:51

Dan zou ik Robben en van Bronckhorst er dus niet in hebben gezet. Robben geeft nauwelijks een bal af. Daar zet je een Bergkamp neer of ben je hem vergeten. Linksachter hebben we wel betere backs gehad dan van Bronckhorst. Ben even de naam van die jongen die bij PSV speelde en later naar Glasgow Rangers ging kwijt en dan had je ook nog Bogarde. Zullen we Sneijder vervangen met Cruijff? En wellicht Rensenbrink ipv Overmars? En waar zijn Gullit en van Basten?

7 september 2015 om 21:01

Het beste Oranje van de afgelopen jaren (qua voetbal) speelde op het WK 1998 in een 4-4-2 formatie en ook niet telkens met 2 echte buitenspelers, maar met 2 middenvelders hangend op de vleugel, waarbij Marc Overmars wel regelmatig hangend op links speelde, maar zeker niet elke wedstrijd. Dat elftal wist vrijwel iedere wedstrijd te domineren en speelde aantrekkelijk voetbal. Toch valt en staat alles met de kwaliteit(en) van de spelersgroep. In 1998 hadden we veel meer wereldtoppers in het elftal dan nu het geval is. Alleen Robben is écht van wereldklasse, de rest is of op zijn retour (denk aan Sneijder en Van Persie), of zijn talenten die (nog) niet goed genoeg zijn (denk aan Blind, Depay en Klaassen).

Van der Sar
Reiziger
Stam
F. de Boer
Numan
R. de Boer
Jonk
Davids
Cocu
Bergkamp
Kluivert
7 september 2015 om 21:07

Als we het elftal van 1998 willen vergelijken met het huidige Oranje, dan kom je tot de volgende opstelling (en dit zou best wel eens kunnen werken denk ik) :

Cillessen
Tete
Van Dijk
Blind
Willems
Robben
De Jong
Sneijder
Depay
v. Persie
Huntelaar
7 september 2015 om 15:19

Rot op Mulder met je eeuwige onrealistische kijk op de wereld. We mogen van Gaal dankbaar zijn dat hij wel inziet wat onze kwaliteiten zijn. Alsof van Gaal schuldig is aan de teloorgang van het Nederlands voetbal. Lijkt mij niet. Ik ben dankbaar voor het wk 2010 en 2014. Eindelijk eens geen herhalingen meer in zwart wit van het zogenaamde grote Oranje wat ook niet wist te winnen.

7 september 2015 om 16:44

@objectief

alleen al op 2014 kan ik zo 10 jaar vooruit. Wat een heerlijk WK was dat, tot en met de wedstrijd om de derde plaats. Een aantal absoluut onvergetelijke hoogtepunten.

Ik vind het ook vreselijk dat het nu prut is, maar we zijn verwend de laatste jaren.

7 september 2015 om 15:24

@gait1701

Lees wat Thetruth zegt, hij heeft helemaal gelijk!

Zonder van Gaal hadden we nooit 3rde geworden. Dat jij Mulder hier helemaal gelijk geeft is gewoon een teken van onvermogen om te veranderen!

7 september 2015 om 15:37

Mulder zit er per definitie naast deze man heeft bijna nooit iets te zeggen wat wat toevoegd.

7 september 2015 om 16:55

Totaal oneens met Mulder.
Overal in de wereld passen ze de speelstijl aan de spelers aan.
En juist wij passen onze spelers aan de speelstijl aan.
Dat gaat er fout, we moeten resultaatvoetbal spelen en eens inzien dat het niet gaat om mooi voetbal en 4-3-3.

7 september 2015 om 17:00

Maar om het hollandse spel te spelen moet je wel spelers hebben die dat kunnen.

8 september 2015 om 01:02

Ik heb zeker wel genoten van het voetbal alles klopte. Resultaat voorop. 4 3 3 is nederland kansloos met die dwazen achterin. Die jan mulder schreeuwt voor de show, gebruikt zijn hersenen niet altijd.

Deze man en zijn zoon horen beide een verbod te krijgen, zoveel onzin wat eruit komt dat ze de hele omroep vervuilen al sinds weet ik niet veel.
Het was of in de groepsfase eruit geknikkerd worden of ver komen ten koste van wat het publiek wilt.
En voetbal bestaat ook uit geluk, het zit je mee of niet.

7 september 2015 om 16:47

Een correctie:

Het was of in de groepsfase eruit geknikkerd worden of ver komen ten koste wat een handvol nostalgische bejaarden wilden.

Ik ben publiek, en ik heb genoten. Een mooier WK met mooiere goals en hoogtepunten is nauwelijks denkbaar. We kunnen niet allemaal wereldkampioen worden zoals Duitsland vorig jaar. Meestal zijn de kampioenen lelijk.

8 september 2015 om 02:37

De wedstrijden tegen Andorra ( de slager is een top coach) al vergeten? Wat speelde oranje slecht als het zelf het spel moest maken. Dat hoefden we op het WK gelukkig niet. Een hand vol gelukkige momenten als hoogte punten en we hebben een wereld coach. Lol.

Wat lult Mulder weer ,hij leeft nog steeds in de jaren Cruijf er is juist te laconiek en te weinig aandacht geweest voor de verdediging.

7 september 2015 om 14:58

Er moet een verjonging plaatsvinden in het voetballandschap. Ik zie steeds duidelijker een deling ontstaan tussen generaties. Degenen die nu nog beginnen over het tijdperk Cruijff en Van Basten leven te veel in het verleden. Kijk de beelden van deze helden maar terug. In het hedendaagse voetbal had hun manier van spelen geen resultaat opgeleverd.

Reageren is altijd makkelijker dan ageren. Wij leggen onszelf elke keer weer een onnodige handicap op door een soort verheerlijking van het verleden. Onze spelers zijn niet meer goed genoeg om 11 turken in de 16 uit elkaar te spelen. Maar goed, het zal wel aan de inspeelpass liggen.

7 september 2015 om 16:48

Ik las net op de online versie van het AD een reactie van iemand die het vooral de schuld van Cruijff vindt, wat er nu gebeurt

Vermakelijk

Wat een onzin om van Gaal hiervan te beschuldigen. Hij zag juist vroeg in dat het op deze manier niet zou werken en heeft gped ingegrepen en Nederland zijn eer gered!

Helemaal mee eens. Ik vond van Hooijdonk een hele goede analyse geven over het spel van Oranje. Het spel van Oranje is niet meer van deze tijd. Alles draait om balbezit. Elke speler kiest voor de meest veilige optie. Dat gaat zover dat men de bal het liefst 1 linie terug speelt.
We zien geen passes tussen die linies, niemand durft zo te spelen. We zien geen dribbels. We zien nauwelijks lange passes vanuit de verdediging. Alles is zo voorspelbaar.

7 september 2015 om 15:01

En op het moment dat iemand wel zo'n pass durft te geven, dan zien de tegenstanders dat een millenium van tevoren aankomen en wordt de bal onderschept. Gisteren ook weer een aantal schrijnende voorbeelden van

Helemaal niet mee eens. Als je de spelers niet hebt voor het spel moet je de tactiek aanpassen.
Dat heeft van Gaal goed gezien, het oude Nederlandse 433 werkt gewoon niet (meer)

7 september 2015 om 15:38

Het werkt nog wel alleen moet je dan wel buitenspelers hebben die aan hun kant blijven en een voorzet geven. En geen buitenspelers hebben die alleen naar binnentrekken.

Je kan wel zeggen je moet altijd 433 spelen maar je moet er wel het materiaal voor hebben. Als je het materiaal er niet voor hebt moet je anders spelen en dat is wat van Gaal uiteindelijk heeft gedaan. Iets wat Hiddink en Blind niet doen.

7 september 2015 om 16:59

Precies dit. Eerlijk gezegd ken ik ook helemaal niemand die het met Mulder eens zou zijn in deze kwestie. Wat een onzin om de prestatie van Van Gaal zo naar beneden te halen. Hiddink, dat is degene die het heeft verprutst door zonder enig idee weer 433 te spelen terwijl je er de spelers niet voor hebt. En dan ook nog eens 433 met 3 aanvallende middenvelders, amateurisme.

7 september 2015 om 21:14

Helemaal waar. Ik denk zelf dat je moet spelen naar je mogelijkheden, maar wel altijd moet proberen een wedstrijd te domineren en in elk geval aantrekkelijk te spelen. Ondanks de op papier ''aanvallende'' formaties speelt Oranje allesbehalve aantrekkelijk voetbal op dit moment. Het is voorspelbaar, te langzaam en teveel breien. Ajax heeft de laatste 2 jaar te kampen met hetzelfde probleem, al is het bij Oranje nog net iets erger.

Misschien dat de komende wedstrijden in deze formatie kunnen worden gespeeld ?!?

Cillessen
Tete/De Vrij
Van Dijk ?!?
Blind
Willems
Depay
De Jong
Sneijder
Robben
v. Persie
Huntelaar

Meneer Mulder moet wat roepen. Draai het eens om. Met de huidige resultaten had van Gaal het gelijk aan zijn zijde.

Deze seniele oude man moet ook weer wat zeggen. Dat gedweep met Cruijff begint echt vervelend te worden. We zijn 2e en 3e geworden op de laatste 2 Wk's! Lekker belangrijk met welk voetbal, je moet je systeem baseren op de spelers die je hebt en niet andersom. Alsof het de schuld van Van Gaal is dat Van der Wiel een prutser is, hij selecteerde hem tenminste niet.

Laten we ook wel gewoon zo realistisch zijn en beseffen dat het wel of niet aanwezig zijn van Robben gewoon het verschil maakt. Robben is er deze kwalificatiereeks nauwelijks bijgeweest. Mede hierdoor staat er in bepaalde wedstrijden eigenlijk gewoon niet één wereldniveau speler op het veld bij ons. Dan nog moet je gewoon kunnen winnen van deze tegenstanders, maar als dan ook nog eens alles tegen zit en de spelers niet vrij in hun koppies zijn, behoort een fiasco als dit kennelijk tot de mogelijkheden. Neem niet weg dat er genoeg fouten zijn gemaakt op organisatorisch en individueel niveau, maar dat is altijd achteraf.

Wordt zo moe van die mensen die blijven roepen dat we aanvallend dominant voetbal moeten spelen.
Wakker worden! Wij zijn geen Barcelona... We hebben geen dani Alves en Jordi Alba op de backs staan en geen killers in de verdedeging. Ons middenveld bestaat uit middelmatige kabouters. In de spits staan 2 spitsen die al meer dan een jaar op hun retour zijn. Net op de vleugels hebben wij nog klasse, maar 1 van de 2 is meer dan de helft van de wedstrijden geblesseerd.

Jan... anders solliciteer je zelf als bondscoach! Grote mond van de zijlijn is altijd makkelijk maar in deze selectie zit gewoon geen kwaliteit waarmee je dergelijk voetbal kan spelen. Er zal toch een transitie gemaakt moeten worden naar spelen met meer durf en felheid zoals bijvoorbeeld de turken dat doen. Met "mooi" voetbal redden we het kwalitatief gewoonweg niet, jammer maar een feit gezien deze dramatische kwalificatie reeks.

Iedereen voelt zich te goed om toe te geven aan het syteem van Van Gaal. Van Gaal wist dat de verdediging van Nederland niet op kon tegen de aanval van andere landen, dus daarom die 5 verdedigers!!!

Tegenwoordig gaat het allemaal om de uitslag, typisch hollands voetbal is veel balbezit met mooie aanvallen over de vleugels en de fans vermaken.
Geef mij maar bij wijze van een 5-4-1 opstelling en 1-0 winnen met afschuwelijk voetbal dan 3-0 pakslaag met middenveld dominatievoetbal.

Van Gaal heeft het uitstekend gedaan om met een dergelijk elftal de halve finale te halen. Als hij aanvallend/4-3-3 had gespeeld dan was het toernooi voor ons na 3 wedstrijden afgelopen geweest. Ik snap niet hoe Mulder zoiets durft te zeggen.

Dat is de eeuwige discussie: resultaatvoetbal vs mooi voetbal. Betonvoetbal vs Sambavoetbal.

Voordeel van mooi voetbal is dat als je verliest, nog met redelijk opgeheven hoofd het veld kunt verlaten.

Bij resultaatsvoetbal heb je bij een nederlaag niets om je vrolijk over te maken.

7 september 2015 om 19:21

Nee gister zagen we de spelers inderdaad met opgeheven hoofd het veld verlaten. Komop man. Sambavoetbal is alleen mogelijk als je vanuit defensieve zekerheid speelt. Als je een stel middelmatige verdedigers hebt, zul je moeten versterken. Ik heb vanaf het begin al met klapperende oren geluisterd naar wat Guus ons te vertellen had over zijn strijdplan en dacht al dat het niet goed zou kunnen gaan.

7 september 2015 om 19:32

@bastardoo

Domme opmerking zeg. NL speelde niet eens mooi voetbal of samba voetbal gister. Het was gewoon een en al drama voetbal. Natuurlijk kan je dan je hoofd niet hoog houden. Speelden ze nou als Arsenal of Brazilië van Ronaldinho en verloren.. ja dan mag je met opgeheven hoofd naar huis.

8 september 2015 om 09:13

Vind je nu echt dat Nederland nog positief aanvallend voetbal brengt? Balletje breedleggen telt niet.

Het is een standaardkreet maar hij geldt opnieuw:

If talent can't beat hard work, hard work will beat talent.

Zoveel exceptioneel talent is er niet op dit moment, dus het wordt knokken, strijden, vechten en sleuren. Alleen praten we onszelf aan dat we nog steeds zeer getalenteerd zijn.

van Gaal is een van de weinige nederlanders die weet wat er voor nodig is om in dehedendaagse top mee te draaien.

Daarom 5-3-2 en ja alles voor het resultaat. We hebben even geen Bergkamp of van Basten en Rijkaard in huis.

7 september 2015 om 15:20

Welkom in Nederland; het land van het chauvinisme!

Het is toch te belachelijk voor woorden dat zelfs onze analytici zulke uitspraken doen, terwijl zij de zogenaamde 'experts' zijn. Zelfs deze mensen vergelijken het Nederland van nu met het Nederland in de tijd van Bergkamp, Cruijff, Van Basten, Rijkaard etc., maar op dit moment is de enige speler die aan kan haken op dat niveau Arjen Robben. Verder hebben we helemaal niemand die in de buurt van dat niveau komt, terwijl we in die jaren minstens 4 a 5 van die spelers hadden.

Daarnaast ben ik de Hollandse school ook meer dan spuugzat. Die school toont al jaren aan bij Nederland en de Nederlandse clubs dat het niet meer werkt. Om dat spelletje te kunnen spelen, heb je een elftal aan sterren nodig. Kijk bijvoorbeeld naar Barcelona. Het is misschien niet de echte Hollandse school, maar de basis stamt daar zeker wel vanaf. In de loop der jaren is het echter geinnoveerd en geperfectioneerd.

Na Sneijder, Van Persie, Klaassen en Blind is Mulder de zoveelste die de realiteit helemaal uit het oog is verloren. Zolang we blijven leven met deze gedachten, komt het Nederlands elftal er in de komende 5-10 jaar niet meer bovenop.

7 september 2015 om 16:53

Dat vind ik zo mooi aan Atletico Madrid. Niet de beste spelers ter wereld, wel een team dat iedere grasspriet opvreet omdat ze willen winnen.

Van mij mogen ze alle Mulders, Hiddinks, Blinden, en al die mannen die graag netjes verzorgd op hun broek krijgen, allemaal met permanent pensioen sturen. Doe mij maar een bondscoach als Diego Simeone.

7 september 2015 om 19:25

Je hebt gelijk, maar eigenlijk is het "hard work beats talent when talent doesn't work hard"

7 september 2015 om 21:20

Mooie uitspraak en allesomvattend !

Bij talent doesn't work hard denk ik aan : Van der Wiel en Narsingh. Blind en Bruma waren ook bar slecht gisteren en Depay heeft wel talent, maar wil alles te mooi doen en kapt te vaak terug naar zijn rechtervoet, waardoor een aanval vanaf links altijd vertraging oploopt.

Het Nederlandse voetbal is gewoon niet meer realistisch. Om dominant te kunnen spelen, heb je nu eenmaal topspelers nodig en dit is nu net niet wat Nederland heeft. Van Gaal zag dit al en introduceerde een nieuw systeem. Met wat geluk zijn ze ver gekomen, maar het zorgde wel voor resultaat. Eigenlijk begon het al bij van Marwijk, die een defensief blok voor de verdediging neerzette.

Ik heb voordat van Marwijk en van Gaal aan het roer kwamen als bondscoach, heel vaak heel mooi voetbal gezien, met uiteindelijk 'nul' resultaat. Mooi voetbal is leuk, maar lijkt af en toe wel belangrijker gevonden te worden dan een wk winnen (zie bijvoorbeeld 1974).

Nu ben ik het eens met Jan Mulder dat je wel vanuit een concept moet spelen en dat zie ik nu helemaal niet meer terug. Ik ben het alleen niet eens met Mulder dat dit de schuld is van van Gaal, aangezien Hiddink koos voor een hele andere benadering die gewoon niet aansluit bij die deze mindere generatie.

Leuk hoor, aanvallend voetbal willen spelen. Ik zie nu allen maar saai positievoetbal op eigen helft en een hoop geblunder. Geef mij dan maar liever vechtvoetbal en op zijn tijd een scherpe counter, zeker wanneer we het moeten doen met beperkte voetballers als: Klaassen, Riedewald, Indi en noem ze allemaal maar op.

Die Turken gaven het na de wedstrijd zelf ook aan. Nederland is veel te makkelijk te bespelen op deze manier en missen gewoon kwaliteit om aanvallend voetbal te spelen met veel balbezit. Lijkt me niet de fout van van Gaal, het probleem zit hem gewoon in kwaliteit op het veld (gebrek eraan).

7 september 2015 om 17:34

Ook onder Van Marwijk en Van Gaal zijn er mooie wedstrijden geweest maar dan vooral in de kwalificatie of sommige oefenwedstrijden.

Je kunt een toernooi en kwalificatiereeks niet met elkaar vergelijken, op een WK zit er veel meer druk op en meestal presteer je dan beter, en nog beter door meer zekerheid (532) in te bouwen zoals de meeste teams tegenwoordig doen en Louis ook heeft gedaan, dat is dan ook wel gebleken op het Wk.

Het is meer Hiddink (en Knvb) te verwijten dat deze de lijn van van Gaal niet gewoon hebben doorgetrokken. Waarom moet je in hemelsnaam 'mooi' spelen (433) in een kwalificatiereeks?
Wat is er mis vanuit de omschakeling te voetballen ipv 75% balbezit en nul kansen.
Het gaat er nu alleen maar om je te kwalificeren voor een toernooi...

In dit geval ben ik het totaal oneens met Jan Mulder, van Gaal heeft het juist goed gezien en gedaan met zijn spelers en Hiddink niet. Blind kan beter ten rade gaan bij van Gaal, 542 opstelling maken en de beste spelers opstellen. O.a. Van der Wiel, Narsingh, Martins Indi volharden in persoonlijke fouten en/of missen gewoon kwaliteit voor dit niveau. Roep ze dan ook niet meer op!

Voor de laatste 2 wedstrijden zou ik het roer radicaal omgooien en zo spelen;

Krul
De Vrij
van Dijk
Dijks
de Guzman
Clasie
Wijnaldum
Sneijder
Blind
Robben
van Persie
7 september 2015 om 16:56

Even los van het realistische gehalte van een soort 3-2-3-2, vind ik de gedachte erachter wel mooi. Dijks is inderdaad echt niet oke, doe dan Riedewald of Kongolo. Nigel de Jong in plaats van De Guzman.

En verder het mes tussen de tanden, en gaan. Dat is veel belangrijker dan schuiven met de getalletjes.

7 september 2015 om 18:09

Die 3 heus wel aan gedacht maar was niks en wordt niks.
Pieters is om de haverklap geblesseerd, kun je niet op bouwen.
Van Aanholt speelde bij Vitesse al matig, geen niveau voor Oranje.
Büttner is ook geen niveau voor Oranje, blind paard en krijgt te vaak rood.

Dijks is een Kerel met een zeer goede voorzet, razend snel, kan inpassen en ook nog (als het moet) de hele linkerkant bestrijken. Verder is hij kop sterk wat nog wel eens handig kan zijn als je een corner tegen krijgt, want zoveel lengte heeft het elftal niet. Hij is gewoon een moderne sterke verdediger met alle gewenste kwaliteiten.

En eh.. niet omdat hij bij Ajax speelt.. hij stak er bij Willem ll ook met kop en schouders bovenuit. Ook tegen Psv, Ajax en Feyenoord.

7 september 2015 om 18:16

Ik zie Riedewald er liever naast, in het centrum, niet als linksback.
Was zondag ook de beste man trouwens maar wellicht nog iets te jong.

Nigel de Jong is over the Hill, te veel overtredingen nodig. De Guzman speelde oook al op het WK bijvoorbeeld tegen Brazilië een zeer sterke partij, mits fit lijkt me dat de ideale controleur en schakelspeler tussen verdediging en middenveld.

7 september 2015 om 21:32

Als je dan per se in een 3-2-3-2 formatie wil gaan spelen met Oranje, dan zou ik het persoonlijk toch anders invullen. Dijks is m.i. -met alle respect- nog lang niet toe aan het Nederlands Elftal en De Guzman zit op de reservebank en soms zelfs op de tribune bij Napoli ...

Cillessen
De Vrij
Van Dijk
Riedewald
De Jong
Blind
Wijnaldum
Sneijder
Depay
Robben
Huntelaar
7 september 2015 om 22:35

De Guzman heeft een blessure gehad en heeft vorig jaar 23 wedstrijden gespeeld met Napoli, ook in Europa, en een goed WK gespeeld. Zoals ik al zei, mits fit zou ik hem daarom zeker opstellen.

Dijks kun je zien onder de noemer fris bloed, en daar is Oranje erg aan toe.
Als ik zie wat nu is geselecteerd kan hij al prima mee als linksback, niet Riedewald.

Wat betreft je opstelling; Depay is niet in vorm en geeft vrijwel geen voorzet, dat hebben we net 2x gezien, Riedewald nog te jong en is beter in het centrum als back.., en aan van Persie, ook mits fit, heb je meer als aan Huntelaar. Cillessen maakt nu te veel fouten, dus verdiend Krul nu een kans. Die speelt wekelijks tegen topspitsen in Engeland. Over de rest zijn we het wel aardig eens.

Ben nooit voorstander geweest van van Gaal, maar met het oog op de huidige kwalificatiereeks kan ik niets anders concluderen dan dat van Gaal echt 1 van de beste coaches is momenteel.

Als je iets wilt winnen, ooit, dan zullen we toch moeten afstappen van het mooie voetbal en leren spelen naar ons vermogen, iets wat van Gaal eigenlijk (bijna) perfect heeft gedaan in 2014.

7 september 2015 om 16:58

Hulde, het is nooit te laat om de briljantie van Van Gaal te onderkennen.

Pas als wij weer minstens 4 wereldtoppers en 7 spelers in de categorie daarachter hebben, kunnen we weer van onze eigen kracht uit gaan.

Mulder moet niet blijven drijven in ouderwetse nostalgie. De Hollandse School is al jarenlang achterhaald en een recept om via counters een klap om je oren te krijgen.

Met van Gaal stonden we nu al in Frankrijk Mulder!

Het blijft gewoon jammer dat we het waarschijnlijk niet gaan halen. Ik denk dat iedereen zich erop had verheugd.. De dagen van het wk/ek zijn voor mij de leukste dagen van het jaar.. Het maakt wat los in Nederland.. Het gevoel van samen zijn.. Iedereen isnje vriend.. Het voetbal van het laatste wk was niet om aan te zien.. Maar man wat heb ik genoten .. Dat ga je nu missen en volgend wk denk ik ook.. Helaas

7 september 2015 om 17:01

Eens. En ik kijk ook vooral verder naar het WK, en dan word ik niet vrolijk. Het is hopen dat een paar jongens flinke stappen gaan maken, anders wordt het niks.

Ik heb ook voor een bak geld een stapel kaarten gekocht voor het EK. Als Nederland niet meedoet zou dat wel erg jammer zijn. Heb ik straks opeens kaarten voor Ijsland - Wales ofzo.

Ik kan dit echt niet serieus nemen het is juist de fout dat ze de speelstijl veranderd hebben na het WK 2014. Van Gaal heeft helemaal niets met deze kwalificatie te maken. En dat Nederland met puur toeval het tot de halve finale schopte is ook gelul, ze hadden ook zomaar in de finale kunnen staan als we zo gaan beginnen.

Dream on met de "hollandse school", dat bestaat niet meer en kan ook helemaal niet meer.

Laat ze in Nederland ten eerste eens verdedigers gaan opleiden!

Geen verdedigers, die moeten voetballen maar verdedigers, die fysiek in orde zijn, mental sterk zijn en simpelweg een spits uitschakelen.

Met van Dijk en Douglas in het centrum was dit niet gebeurd, dan waren we nu al gekwalificeerd voor het Ek.

Ze moeten de oogkeppen in Nederland eens af doen. Ze blijven hangen in het verleden.

We moeten verdedigers gaan opleiden, die gewoon eens een spits uitschakelen en indien noodzakelijk de bal de tribune inrossen. Op resultaat aan spelen daar gaat het allemaal om in het moderne voetbal. Als ze dit niet los gaan laten, dan zitten we heel snel op het niveau van Letland en Kazachstan.

Wat een kleuterverdediging gisteren met al die Ajaxieden en ex-Ajaxieden!

Eigenwijze rakkers zijn het. Ze hebben Douglas nog nooit een eerlijke kans gegeven. Die kun je wel om een opdracht sturen. Zet hem op de spits en geef hem de opdracht de spits te neutraliseren, dan voert hij die opdracht moeiteloos uit. Nee zoals gisteren de 1e goal viel bij de Vrij en Bruma, kindercrash verdedigen noemen ze dat, een middenvelder, die zo door kan lopen naar de goal.

7 september 2015 om 16:37

Ajax noemen in 1 zin met De Vrij en Bruma.

7 september 2015 om 17:05

Haha, inderdaad. De Vrij en Bruma van Ajax. En met Douglas en Van Dijk waren we al geplaatst. Was het maar zo simpel. Ben ook benieuwd of het grote Trabzonspor met Douglas kampioen gaat worden.

Wel eens dat we verdedigers moeten hebben die aanvallers uitschakelen. En dat we het verleden achter ons moeten laten.

7 september 2015 om 21:44

@bouchiba : Inderdaad, wat een onzin die Peterwiggers hierboven plaatst ...

7 september 2015 om 19:29

De Vrij, Bmi, Vlaar, Kongolo, Willems, Janmaat, Bruma, Rekik
Allemaal verdedigers afkomstig van Ajax.

7 september 2015 om 21:44

Kleuterverdediging met Ajacieden (ja, dat schrijf je met een c en niet met een x) ... ?!?

Bruma speelt bij PSV en De Vrij bij Lazio (met een Feyenoord verleden ...), dus waar haal je het vandaan ?!? Blind speelde op het middenveld en deed het inderdaad niet goed. Van der Wiel als rechtsback was 2 wedstrijden lang een compleet drama. De enige 2 Ajacieden die in het basiselftal stonden waren Klaassen en Riedewald en die deden het heel behoorlijk. (vooral Riedewald)

En verdedigers opleiden heeft m.i. niet de hoogste prioriteit. Vooral het gebrek aan creativiteit is schrijnend !!! Als Robben wegvalt hebben we per definitie een probleem. Douglas is geen Nederlander, maar een Braziliaan met een Nederlands paspoort. Dat soort jongens zie ik persoonlijk liever niet mijn land vertegenwoordigen. Van Dijk verdient nu wel een keer een kans. El Ghazi, Bazoer en eventueel Van Beek mogen van mij ook uitgenodigd worden de volgende keer. Vers bloed en spelers die met enthousiasme het veld betreden. Dus Narsingh, Bruma en Van der Wiel mogen voortaan thuisblijven wat mij betreft !

De schuld van Van Gaal dat er nu nog slecht wordt gespeeld? Zelden zoveel onzin gehoord.

Ik vind het zielig voor de nederlandse spelers.
maar eerlijk is eerlijk het is alles maar ajax wat er speeld
klaasen das toch geen speler kom op mensen.
en die keeper hh waar is hij nou goed in.

7 september 2015 om 21:53

Cillessen is (ondanks zijn matige optreden gisteren) gewoon de beste doelman van Nederland wat mij betreft hoor. Heeft veel zelfvertrouwen, is nuchter en houdt het hoofd koel, kan goed meevoetballen en is redelijk constant i.t.t. Krul en Vermeer. Is kwalitatief ook beter dan Zoet.

Klaassen is een talent. Ben wel met je eens dat hij in Oranje minder goed speelt dan bij Ajax.

Voor de rest (refererend aan jouw woorden : er spelend bijna alleen maar Ajacieden in Oranje) :

Van der Wiel, Bruma, De Vrij, Blind, Sneijder, Narsingh, Van Persie en Depay spelen volgens mij niet bij Ajax. Dat zijn 8 van de 11 basisspelers. Alleen Cillessen, Klaassen en Riedewald spelen bij Ajax. Uitgerekend Klaassen en Riedewald waren de beste spelers gisteren.

Ik dacht dat David Endt lulkoek kan verkondigen.

Daar was ik Mulder even vergeten.

Want dit is natuurlijk waanzinnige onzin. Methode vgaal is juist het enige wat nog helpt bij deze selectie. Hoe kan je in godsnaam de enige succesvolle trainer van afgelopen 5 jaar aanwijzen als de reden van Oranje's teloorgang.

7 september 2015 om 17:06

Waanzinnige onzin, dat vind ik een prima samenvatting.

Ik las in een reactie elders dat de prestaties van Oranje vooral de schuld zijn van Johan Cruijff.

Dus het kan nog net iets gekker.

7 september 2015 om 19:33

Ja want je zou maar iets slechts over Cruijf zeggen haha. Mensen verdedigen hem alsof het hun vader is.

7 september 2015 om 23:10

Ok Idgaf, je hebt nogal het punt gemist.

Oranje bestaat uit spelers. Die verliezen veel de laatste tijd. Dan zijn er trainers. Die falen ook. Dan heb je de Knvb, ook gefaald. Johan Cruijff is hier allemaal geen onderdeel van.

En dan zijn er mensen die vinden dat de hoofdverantwoordelijke voor al deze ellende is.... drum roll... Johan Cruijff.

Het wordt tijd dat ie heer Mulder sr. ontwaakt uit het verleden. De Eredivisie stelt al niets meer voor, dus een Van Basten of een Bergkampje die van een Nederlandse clubs komen zijn tegenwoordig zeer schaars.

Ajax was destijds altijd koploper in voortbrengen van jeugdspelers die naar de top gingen. Toen hadden we Davids, Seedorf, Bergkamp, Kluivert, Gebr. De Boer en Van der Sar die als een lopende band de top bereikten en er was een Overmars, Cocu, Stam die vanuit de Eredivisie allemaal in dezelfde periodes een topclub bereikten en wat heeft men nu? Een 31 jarige Robben die de beste speler van het Nederlands Elftal is. Dan heb je nog Robin van Persie 32 en Sneijder 31 jaar. De rest van de selectie is qua kwaliteit enorm minder.

Echt onzin wat Mulder hier aangeeft, Hollandse school is verleden tijd !
Van Gaal heeft juist met bijna hetzelfde spelersmateriaal een geweldige prestatie neergezet.
natuurlijk heeft hij hier en daar een gok gewaagd, maar dat was wel altijd op basis van een degelijke kansberekening en bij Van Gaal, zit er gewoon Altijd een plan achter, dat plan zie ik bij Danny Blind als bondscoach een stuk minder.
Natuurlijk hoop ik ergens dat de Turken nog een steek laten vallen, maar eigenlijk verdienen de turken het meer dan Oranje.

De oudere spelers die het moeten maken (V Persie, Sneijder, Robben) worden steeds ouder... maar zijn nog niet versleten vind ik. alleen de jonkies zijn nog niet echt stabiel genoeg... er zijn eigenlijk weinig echt goede spelers van een jaar of 25/26 we missen gewoon een generatie goede voetballers.

7 september 2015 om 18:09

Wordt ook een beetje moe van die ouwe zeur. Ja, hij heeft gelijk over het spel van Ajax van de afgelopen 2 jaar. En ja, ook ik zou het liefst een aanvallend dominerend Oranje willen zien, maar dat is met dit spelers potentieel niet meer mogelijk.
Maar wat hij hier beweert is gewoon complete onzin. V Gaal heeft het meeste uit deze groep gehaald, met de spelopvatting van Jan Mulder zouden we er in de groepsfase roemloos uit zijn geknikkerd.

De Hollandse School is toe aan een modernisering en daarvoor hebben we trainers voor nodig die zowel ambitieus als realistisch zijn. En geen ouderwetse types als Mulder.

Toen we nog wel zogenaamd volgens de Hollandsche school speelden, in 1974, speelden we net als in 2010 spijkerhard. En in 1988 speelden we in de voorronden net zo'n sloom tikkie takkie voetbal als Ajax nu. Pas op het toernooi gingen we 442 en van bank spelen met alle gevolgen van dien.

Ik ben over het algemeen pessimistisch ingesteld, maar als Tsjechië nou wat weerstand bied tegen de turken, heeft Nederland nog een kans. Mits als ze weten te winnen van Kazachstan. Eerder las ik op vz dat als nederland op gelijke hoogte komt te staan met Turkije, de turken een voordeel hebben met de doelpuntensaldo? Ik zie toch echter dat nl met 13-10 staat en turkije 11-9.. als nou turkije gelijk speelt tegen tsjechie en nl wint, neem ik toch aan dat nl er beter voor staat of zie ik dat verkeerd? Volgens mij telt het aantal goals voor meer dan tegen. Tenslotte heb ik statistieken bekeken waarin stond dat turkije ooit eerder 8x tegen tsjechie heeft gespeeld waarvan ze 5x hebben verloren en 1x gelijk. Ik weet dat het niks betekend maar toch als nl nu 2x wint en turkije 1x verliest of gelijk speelt halen we alsnog de playoffs. Kan iemand mij vertellen of dit wel klopt?

7 september 2015 om 17:39

Klopt niet. Onderling resultaat telt en dat is in voordeel van Turkije.

7 september 2015 om 17:43

Bedankt voor de info. Hopen dat de turken dan maar 1x verliest of 2x gelijk speelt en nl beide wedstrijden winnen

Van Gaal heeft uitstekend gedaan met het materiaal wat hij voorhanden had. Mulder begint seniel te worden, altijd maar slappe opmerkingen maken. Hij pakt lekker zijn centjes met wat infantiele opmerkingen. Wat een kwal van vent. Wat betreft Nederlands elftal, we moeten accepteren dat er mindere tijden komen . De nieuwe lichting is stukken minder van kwaliteit, geen mannen maar alleen veel verwende jongetjes zonder enige vechtersmentaliteit. Het zal lang duren voor Nederland weer op topniveau is, als het al gaat gebeuren. Er is nooit geselecteerd op fysieke spelers alleen op techniek, en daar redt het niet meer mee. Van Dijk en Douglas eens proberen , er valt weinig meer te verliezen.
EK is echt helemaal over.

Nee meneer Mulder. Juist nostalgische zeikerds die krampachtig vasthouden aan de jaren '70 zorgen voor 'het grote kwaad'. Van Louis van Gaal kan je vinden wat je wilt, maar juist op het wk kon je zien dat het een internationale toptrainer is. Hij liet zich niet gek maken door de Jan Mulders van deze wereld. Hij kijkt naar zijn beschikbare spelers en komt met een plan om daar het maximale uit te halen met de halve finale tot gevolg. Deze lichting heeft de kwaliteit niet om dominant aanvallend voetbal uit de jaren '70 te spelen. Bovendien is het voetbal al lang en breed geëvolueerd

Juist dit gelul over on-hollands voetbal heeft ons nu het EK gekost, Mulder. Blijf jij maar hangen in je romantische gezwam, je zal wel enorm tevreden zijn met de kwalificatie-reeks aangezien we weer lekker Hollands 4-3-3 spelen met dominant en aanvallend voetbal. Wie heeft ooit bepaald wat "hollands" voetbal is. Ik irriteer me al jaren aan het Cruijff hoekje die blijkbaar een alleenrecht hebben op wat wel, dan wel niet aantrekkelijk voetbal is. Een ding weet ik wel; wat gisteren op de mat werd gelegd was niet aantrekkelijk. Kappa.

7 september 2015 om 19:40

Helemaal mee eens. Dat gezwam over de Hollandse school altijd. Ik heb ook altijd het gevoel dat het de 40 a 50 plussers zijn die hier weer steeds over begint. Ik hen zelf 28 en mijn gehele vriendengroep ziet liever resultaat dan 'Nederlands voetbal'.

7 september 2015 om 22:01

Voetbal volgens de ''hollandse school'' (aanvallend, attractief en met buitenspelers) is alleen leuk als het goed wordt uitgevoerd en je over de juiste spelers beschikt, anders is het (ondanks de juiste intentie) niet om aan te zien en kun je inderdaad beter overschakelen naar een opportunistische speelstijl of zelfs countervoetbal. Als dat goed wordt uitgevoerd is het ook mooi om naar te kijken. Het resultaat komt dan vanzelf. Nu wordt de bal eindeloos rondgetikt, zonder enig idee en met gebrek aan creativiteit. Dat is ook niet om aan te zien. Spelers als Narsingh, Van der Wiel en Bruma missen spelinzicht en doen te weinig met de ruimte op het veld. Sneijder wil wel, beschikt ook over een uitstekende mentaliteit (mooi om te zien), maar is niet meer zo goed als 5 jaar geleden.

Hollands school door de wc . Elke klote land wint van ons . Er zijn geen toppers meer die in hun eentje een wedstrijd winnen . Van oosteren of hoe hij heet ,moet opstappen . Van Praag aanstellen Koeman smeken

7 september 2015 om 22:05

Het grootste probleem is inderdaad dat Oranje niet meer kan beschikken over echte topspelers en dat daardoor ook kleine landen van ons kunnen winnen. Met Narsingh, Van der Wiel en Bruma win je de oorlog niet en Van Persie en Sneijder zijn over hun hoogtepunt. Alleen Robben kun je nog tot de wereldtop rekenen, maar die is om de week geblesseerd. Ik vestig mijn hoop op Klaassen, Depay en De Vrij (die zijn er nog lang niet, zoals we hebben kunnen zien) en in een later stadium op Bazoer, El Ghazi en Riedewald ... Wie weet staan er nieuwe toppers op de komende jaren.

Wat een bullshit.
Dat heet nou tactiek. De enigste nederlandse trainer die dat nu nog toepast is van gaal. En koeman.

Dat de rest dat nou niet kan, het maximale uit het team halen, moet je niet bij van gaal neerleggen.

Volgens mij werd er vroeger geselecteerd o.b.v. wie op dat moment in vorm was....daar lijkt het nu niet echt op...want hoe kan anders van der Wiel of Narsingh zijn geselecteerd? Het lijkt alsof er geselecteerd wordt op naam of op club. Kinderlijke persoonlijke fouten zorgden voor de afstraffing tegen Ijsland en Turkije...tja..dat krijg je met een heel jong elftal waar je iemand in mist zoals bijv een de Jong die de boel op scherp zet en af en toe is een beuk uitdeelt omdat de wedstrijd erom vraagt...

Totaal oneens met Mulder!
Natuurlijk hebben we op het WK veel geluk gehad. Echter zag van Gaal gewoon goed dat het team niet beter was en met een 5-3-2 tactiek de meeste kans zou hebben, alles op het resultaat, heeft met uiteraard wat geluk heel goed uitgepakt. Hij heeft het gewoon goed gezien en het maximale eruit gehaald, wat voor een coach toch het primaire doel is, mooi voetbal komt dan pas op de 2e plaats, hoe lelijk het ook kan zijn. Al vond ik die 5-1 wel een hele mooie wedstrijd ;-)

Dat Mulder nu als het ware de schuld bij van Gaal neer legt is echt achterlijk.
Bij Studio Voetbal zit hij ook altijd tegen alles en iedereen in te gaan.
Zeurt ook echt om alles en vind dat hij vaak geen gelijk heeft!
Zijn zoon Youri vind ik vaak een stuk realistischer dan deze ouwe zeur.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren