Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Miljoenenstrop dreigt voor Ajax: 'Dan nog meer hand op de knip'

Laatste update:

Als Ajax zich donderdagavond niet weet te plaatsen voor de groepsfase van de Europa League, dan heeft dat grote financiële gevolgen voor de Amsterdamse club. Volgens financieel directeur Jeroen Slop gaat Ajax in dat geval nog meer de hand op de knip houden. De impact van geen Europees voetbal is groot en kost de club dan miljoenen.

/

Een goed resultaat in Tsjechië is zeer gewenst, daar Ajax de groepsfase begroot heeft. "Het zou daarom zeker een grote teleurstelling zijn als we worden uitgeschakeld. Je moet aan tv-gelden, recettes en (start)premies denken die we dan mislopen”, vertelt Slop in De Telegraaf. Het gaat daarnaast ook om de uitstraling die een groot indirect effect heeft op alle activiteiten van Ajax.

Ajax zal een nog strikter financieel beleid zal voeren als FK Jablonec donderdagavond een ticket voor de groepsfase boekt. "We houden altijd wel de hand op de knip, maar moeten dat nog meer doen als we de groepsfase van de Europa League niet halen. Het is voor Ajax het toernooi waar we op zijn minst elk jaar bij moeten zijn. Daar zijn extra inkomsten aan verbonden en we moeten zorgen dat we die hebben.”

Slop distantieert zich van de bedragen die worden genoemd als de bankrekening van Ajax in de media ter sprake komt. "Die zijn meer van goklustigen, heb ik af en toe het idee. Maar we hebben een goed beleid, waarbij de jeugd de voorrang geniet. En daar past smijten met geld gewoon niet bij”, zo stelt de directeur, die ook erop wijst dat een transfer veel bijkomende kosten met zich meebrengt. "Die moet je ook kunnen opbrengen. Dat soort jongens komt niet voor ons salarisplafond. Als ze überhaupt al naar de eredivisie willen komen. Het is niet de bedoeling dat we ons maximumsalaris ooit zullen doorbreken.”

Plaatst Ajax zich vanavond voor de groepsfase?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Slop distantieert zich van de bedragen die worden genoemd als de bankrekening van Ajax in de media ter sprake komt. "die zijn meer van goklustigen, heb ik af en toe het idee'.

Weet iemand wat hij hier mee bedoelt?

ot:
is ook niet meer dan logisch dat we daar op begroot hebben, zou ook voor de fans een domper zijn als we helemaal geen Europees spelen dit jaar!

27 augustus 2015 om 07:04

Volgens mij probeert hij een veel gebruikte argument van mensen die vinden dat Ajax voldoende geld heeft te ontkrachten. De wijze waarop toont aan dat het niet een heel sterk argument is.

On; het beleid zint mij wel. Zorg maar dat die bankrekening blijft groeien tot een miljard bewijs van spreken. Dan kan Ajax zich af en toe een top transfer veroorloven. Nu snap ik dat mensen dat een utopie is, maar geloof hebben en positiviteit is een belangrijke kracht in topsport.

27 augustus 2015 om 08:45

Een miljard zal niet lukken Nee, want met al die jeugd zal ajax geen cl galen voorlopig. Psv en feyenoord zijn sportief veel beter bezig, het kampioenschap zal tussen die twee gaan ben ik bang.
Maar die strop spoort niet door de groepsfase te begroten want de kans dat je die haalt met twee voorrondes is heel erg klein gezien het feit dat ze de laatste jaren juist veel moeite hebben met de kleine clubs en de laatste wedstrijd tegen bijvoorbeeld shaktar zag ik ze sowieso niet winnen..het is voor de Nederlandse clubs rechtstreeks kwalificeren of niks met misschien een keer een uitzondering

27 augustus 2015 om 09:24

Ajax zal voorlopig geen CL halen? Kampioenschap gaat tussen Feyenoord en Psv?

Heb jij een glazen bol? Zowel PSV als Feyenoord hebben mij namelijk in de eerste wedstrijden van het seizoen niet meer overtuigd dan Ajax hoor. Ik zeg zeker niet dat het bij Ajax allemaal zo sprankelde, maar ik zou ze nog niet afschrijven voor de titel.

27 augustus 2015 om 09:52

Meneer Strop bedoelt dat Ajax begroot heeft op groepsfase van de Europa League.

27 augustus 2015 om 09:59

Bols, juist later in het seizoen zal de ervaring naar boven komen, met een jonge ploeg speel je vaak minder constant..ik denk zelf dat het zo zal gaan, niks met een glazen bol maar ik verwacht gewoon dat het tussen psv en feyenoord zal gaan
En het spel van ajax is niet om aan te zien ook al hebben ze redelijk wat goals gemaakt tegen respectievelijk Willem II en nec en een gemarkeerd az

27 augustus 2015 om 10:01

Ok maar de Europa league levert zo weinig op dat het niet zo kan zijn dat dat ineens een ramp is financieel..als je naar Oost Europa moet kost het alleen maar geld ipv opleveren, daar moet de uefa ook iets aan gaan doen...ze moeten net als vroeger 3 toernooien maken zodat de kleinste clubs ontlopen worden

27 augustus 2015 om 10:16

Ajax kon Shakthar volgens mij niet loten

27 augustus 2015 om 11:43

Feyenoord kampioen? Met Kramer en Botteghin die al hun hele leven lang in de middenmoot spelen? Feyenoord die sportief beter bezig is, maar toch hun grootste 2 talenten uit eigen jeugdopleiding grondig verpest en verkoopt en hun 3e talent Bilal (niet uit de jeugdopleiding) laat banken voor Kramer die maar 1 goed seizoen heeft gespeeld en daarin ook 'maar' 17 goals heeft gemaakt? En Achahbar op de tribune laten zien omdat krachtpatsertje Kazim zo'n goede spits is? Met Immers en El Ahmadi op het middenveld wordt geen enkele ploeg ooit kampioen. Verder hebben ze wel een prima verdediging en als Bilal erin komt ipv Kramer hebben ze ook nog wel een redelijke aanval (vooral als Elia zijn oude vorm terug vind, prachtige speler) maar kampioen worden ze niet met deze selectie. Psv is de grote favoriet, daarna ajax en daarna pas feyenoord. Na feyenoord zal er overigens wel een heel groot gat komen met de nummer 4, verschil tussen de top 3 en een az of vitesse is te groot. Eigenlijk zou Twente met hun materiaal makkelijk 4e moeten worden en misschien zelfs 3e, maar er is daar te veel onrust.

27 augustus 2015 om 07:07

Ik interpeteerde het zo: de 100 miljoen die steeds genoemd word die volgens velen op de rekening van Ajax zou staan. Dat dat maar uit de lucht gegrepen is, en dat er dus volgens hem een heel ander niet zo groot bedrag op de rekening staat.

Ot: mag toch hopen dat Ajax dit klusje even klaart maar ja dat zei ik ook over Rapid. Ik houd hoop!!

27 augustus 2015 om 07:31

Dat er miss 100 milj. op de rekening zal staan, dat geloof ik wel, alleen kan jer er geen toptransfer mee doen en het salaris van de speler. Ajax kan heus geen CR7 of messi binnen halen, zelfs suarez terug halen is geen optie, dan zijn die 100 milj. zo op en dat zullen veel mensen niet goed kunnen begrijpen en is ook normaal, want voor ons is het een bedrag waar men van droomt.

27 augustus 2015 om 07:44

Dat er 100 miljoen is binnengekomen betekend nog niet dat dat op de bankrekening blijft staan. De directeur zegt zelf dat het onzin is dus Ajax heeft geen 100 miljoen op de bank staan.

27 augustus 2015 om 07:56

@ Panerai

Overigens waren dit gewoon cijfers die door Ajax officials naar buiten waren gebracht, we hadden wel degelijk rond de 100 miljoen euro op de bank, het was niet voor niets dat er al die geruchten gingen dat we van onze beursnotering af wilde.. Dat het inmiddels geen 100 miljoen meer is, zonder de CL-begroting en de transfers van Gudelj, Younes en Sinkgraven zonder dat er grote namen weg zijn gegaan, dat durf ik ook wel te geloven.

27 augustus 2015 om 07:56

Ajax had vorig jaar 86 miljoen liquide middelen, kijk maar naar de jaarcijfers. EV was dik boven de 100 miljoen.

27 augustus 2015 om 08:47

Ook al klopt die 100 miljoen wel, er blijkt toch elk jaar zonder cl voetbal verlies geleden te worden, en daarom zal ajax wat reserves willen houden..en met 2 grote aankopen ben je er natuurlijk niet, maar er moet bij ajax wel meer ervaring met kwaliteit in het team willen ze de komende jaren cl voetballen

27 augustus 2015 om 09:35

Mensen vergeten ook dat er sprake is van bruto-netto. Je draagt ook bij elke transfer weer een zooi af. Maar dat Ajax flink wat geld moet hebben staat buiten kijf.

27 augustus 2015 om 11:07

Dat dacht ik ook altijd, maar mij is verteld dat alle transfers netto zijn en dat daar geen belasting over betaald wordt. Iemand uitsluitsel?

27 augustus 2015 om 07:13

Apart. Als beursgenoteerde onderneming publiceert Ajax (elk jaar weer) een jaarverslag. Daar is toch alles gewoon prima in af te lezen.

27 augustus 2015 om 07:36

Dat sommige simpele zielen denken dat je maar van alles kunt spenderen zonder dat je een financiële buffer opbouwt. Ajax kan zich nu mindere jaren veroorloven zonder dat het spelers moet verkopen. Ze zouden dan waarschijnlijk ook amper kunnen inkopen. Eigenlijk exact het tegenovergestelde van wat er bij Twente gebeurt.

27 augustus 2015 om 08:29

We kopen ook veel gunstiger in, Ajax kan op elk moment hun vermogen aanspreken om Bv. Gudelj met een clausule te kopen. Een Feyenoord moet eerst verkopen en mist daardoor soms de boot.

Dat wordt dan een zware crisis met meer dan 100 miljoen op de bank..... pfff. Misschien dan toch vroegtijdig afscheid nemen van onze Frank. ...

27 augustus 2015 om 07:30

Ajax heeft een verwend, kortzichtig publiek. Veel simpelminds die doen of eigen vermogen volledig vrij besteedbaar zou zijn aan transfers.zoals Slop zegt, er is gekozen voor dit beleid en eerlijk gezegd: met succes. Dit jaar weer 3 jeugdspelers in de basis, ongelofelijk leuk. Waarom zijn we daar niet trots op, steunen we de club en zorgen we door de warmste support te bieden dat die jongens het maximale willen teruggeven? Waarom toch zo zuur?

In 2010 werd 26 miljoen verlies gedraaid en was de club doodziek. Nu word er gekoerst op Europa League begroting omdat je simpelweg niet elk jaar kampioen kunt worden. Dat is niet alleen verstandig maar ook noodzakelijk. Nu is toch behoorlijk geïnvesteerd, staat er een mooie selectie en voorzie ik een mooi seizoen.

Helaas zijn er teveel verzuurde 'supporters' die verwachten dat Ajax elke week met minimaal 4-0 wint, en als het 4-0 staat, moest het 6-0 zijn. Tja dan wordt het weer een klotejaar. Steun je club en de coach gewoon eens, misschien heeft dat meer effect dan steeds die haperende grammofoonplaat afspelen over hoe gierig overmars en hoe behoudend De Boer is.

Iedereen wil het beste voor Ajax, zij voorop. Maar er zijn beperkingen en daarbinnen doen ze wat ze kunnen.

27 augustus 2015 om 07:37

Manodedios, ik kan het niet beter zeggen, het is ook zo, dat men meeent dat ajax altijd met geruime uitslag moet winnen en nooit is het goed. Eerst jammeren ze dat de eigen jeugd geen kans krijgt, die krijgen dit nu, dan is het ook weer niet goed, want ze spelen niet zo als de oude garde, maar dat kan ook niet. Ook ik zeg altijd, als ze verliezen of gelijk spelen, ben ik het eerste halfe uur kwaad en dan zakt dat weg en denk weer positief na en sta achter ze. Hopelijk winnen we vanavond en gaan we door.

27 augustus 2015 om 07:38

De kritiek is niet zo zeer op de vaak magere scores, maar meer op het zeer slaapverwekkende spel. Continue risicoloos rond tikken in de verdediging en elke wedstrijd maar een handje vol zelf gecreëerde kansen. En dat in de eredivisie! Terwijl ze sinds de komst van de grote Cruyff roepen dat ze weer tot de top van Europa willen behoren.
De prijzen van de seizoenskaarten worden daarom ook nog eens flink opgeschroefd, maar daarvoor in ruil mag je naar een veredeld A-junioren team kijken wat strak staat van de angst om een fout te maken.

27 augustus 2015 om 07:56

risocoloos rondtikken is er ook niet bij, want juist als ze zo gaan spelen, verliezen ze van de 10 x 2 a 4 x de bal, met het risico dat er een goal valt, dit beginseizoen nog niet gebeurt, maar kan niet blijven duren zo. Alleen vindt ik dat men ook naar de situatie moet kijken hoe de tegenstander speelt en wanneer die zo voor de goal staan, bewijze van spreken de bus ervoor zetten, is het lastig, alleen moet er meer snelheid komen, maar vergeet niet, dat er ook veel jong gasten op het veld staan.
Wellicht mooi om te zien, maar je kan niet iedere wedstrijd verwachten dat ze dat vol zouden houden. Tot nu toe in de eredivisie staan ze goed, maar we zijn er nog niet, hopelijk houden ze het een hele tijd vol om op de 0 te spelen en wel te winnen, dan komt de rest vanzelf weer.

27 augustus 2015 om 08:07

Maar goed dat is ook zo'n simpel verwijt, de filosofie om vanuit balbezit te dicteren komt natuurlijk uit de Cruiijffiaanse/barçelona strategie, en mits goed uitgevoerd valt er ook niks tegen in te brengen:
heeft je tegenstander de bal niet, dan kan hij ook niet scoren.

Nou is het wel zo, dat wij voorheen de individuele klasse hadden om dan toch een wedstrijd open te breken als je tegenstander zich ingraaft, die ontbreekt op dit moment wel bij Ajax, maar er is genoeg potentie voor meerdere spelers om in die rol op te staan.

De Boer is daar ook heel nuchter in, die erkent dat ook: maar ik vind dat de kritiek op de Boer wel erg hard en niet goed doordacht is, iedereen praat maar de hype na, terwijl ik juist vind dat de Boer zich uitstekend heeft herpakt na zo'n doodgebloed seizoen!

27 augustus 2015 om 08:18

De filosofie van Cruyff is echter om balbezit op de helft van de tegenstander te hebben, niet in de eigen 16.

27 augustus 2015 om 08:23

Maar dat is dus nogal lastig als een team zich ingraaft, om dan toch op hun helft de bal te laten rondgaan, dan moet je erg goed op de kleine ruimte zijn en de kleinste openingen weten te vinden, en daar heb je dus grote individuele klasse voor nodig

27 augustus 2015 om 08:27

@ manodedios: held! Helemaal mee eens, te veel azijnzeikers die zelf niets presteren anders dan ongefundeerde kritiek te leveren, dat zijn geen echte supporters.

27 augustus 2015 om 09:04

Het kost tijd om spelers dat te leren ja. Maar als je het daarom maar niet doet, dan boek je ook geen progressie. En de eredivisie is juist een mooie plek om jonge spelers deze manier van spelen aan te leren.

27 augustus 2015 om 09:13

Makkelijk scoren met 'steun je club eens' en 'waarom zo'n zure reactie'. Maar elke 14 dagen zitten we er weer. Zelfs als het voetballen niet om aan te zien is. Het is zeldzaam wat het publiek onder FdB voorgeschoteld krijgt. Ik ben het in die 25 jaar, dat ik wedstrijden bezoek niet tegen gekomen. En zeker niet zo'n lange periode. Verder hulde hoe Ajax er financieel voorstaat. Een knap staaltje werk ! Verder vraagt geen enkele supporter om die 100 miljoen er doorheen te brassen. Maar dankzij het zuinige beleid en de controlerende opvatting van De Boer zijn we wel die enorme nationale voorsprong kwijt. Internationaal kun je in NL niet meer mee, alhoewel Malmo, Tel Aviv en Apoel wel door zijn in de CL..... Verder eens dat we een hele leuke en talentvolle selectie hebben !! Waarmee je gemakkelijk aanvallend attractiever spel kunt koppelen met resultaten !!!

27 augustus 2015 om 09:23

Waar jij het over hebt gaat het niet om. Niemand verwacht dat Ajax wedstrijden met grote cijfers wint. Men wil leuk aantrekkelijk voetbal zien
Dit is al jaren niet het geval .Men is het trage geschuif van het balletje breed en terug zat. Persoonlijk denk ik dat F de Boer over zijn houdbaarheids datum heen is. Ik zou als speler moe worden van die chagrijnige kop van hem. De leiding van Ajax moet ballen tonen en Frank bedanken voor bewezen diensten. Want op deze manier is het een visuele circel die nooit doorbroken gaat worden. Tevens moet de scouting op de schop . Als ik zie dat het Deense Mydjiland leuke bruikbare spelers kan halen dan klopt het niet in de scouting van Ajax.

27 augustus 2015 om 09:42

@ Brandkraan
Hahaha, ja echt een visuele cirkel dit

Maar goed, echt een onzin argument dat omdat we spelers van een Deense club halen het niet klopt in de scouting. Ben je soms Eriksen, Fischer en recenter ook nog Bay en Dolberg waar we nog maar van moeten zien, en ook nog Boilesen (het heeft niet gewerkt, maar hij begon toch alleraardigst voor de eerste blessure)hebben gehaald uit Denemarken? Wat maakt het uit dat die speler uit een mindere competitie komt, als hij maar de potentie heeft om uit te groeien tot een grote speler!

Sisto is overigens ook nog eens een écht heel groot talent, wij zijn lang niet de enige die geïnteresseerd zijn, maar niet veel clubs zijn bereid om meer dan 6 miljoen euro te betalen voor een speler uit de Deense competitie.

27 augustus 2015 om 10:04

Talenten scouten die al 6 mln moeten kosten op hun 20e kan mijn oma met één oog ook. Het zijn de onbekende diamantjes die ze moeten vinden. Olsen lijkt daarbij de enige nog wel eens iets verrassends inbrengt. Maar in de kleinere landen van zuid-amerika gebeurd bv helemaal niks qua scouting van Ajax.

27 augustus 2015 om 11:28

@ manodedios,

Ik geef je in grote delen gelijk, echter... ook jij als Ajacied moet toch constateren dat er bepaalde punten binnen het (strikte) beleid waar nu voor gekozen is op de lange termijn niet gaan verbeteren?

Prima dat ze geen grof geld meer betalen voor gearriveerde vedettes die het niet meer waarmaken en meer de nadruk leggen op de jeugd, nadeel daarvan is dat je je eigen uitgesproken wens van het structureel meedoen met de subtop van Europa voor 90% niet waar kunt maken.

Want als je gokt op jonkies binnen je team, moet je elk jaar rekening houden met hetgeen ook dit jaar weer is gebeurd: die jonkies maken (beginners)fouten, onder de mantel der liefde nemen we dat voor lief omdat dat nou eenmaal samengaat met het opstellen van jonge knulletjes die geen ervaring hebben. Maar laat dat nou juist de onwrikbare koers zijn die de club Ajax heeft ingezet. Met andere woorden: het door ons zo geliefde Ajax wordt uit Europa geknikkerd door teams waarom we ooit lachten omdat we er nog nooit van gehoord hadden.

Pijnlijk genoeg is dat een terugkerend protocol omdat we elkaar nu al zo'n minimaal 4 jaar zoet houden met het positieve gevoel wat we krijgen van "een hele goeie lichting uit de jeugd die eraan zit te komen" waarbij we ons eerst nog maar eens moeten afvragen of die lichting het werkelijk tot de top schopt (voordat ook zij weer weggekocht worden). Met andere woorden, Ajax's beleid is nu compleet verworden tot opleidingsclub voor de Barça's en Madrid's van deze wereld en dat terwijl we als Ajax ook zelf nog wel eens een bekertje willen winnen, nietwaar?

Ik denk nieteens dat er zoveel zure verwende supporters zijn, maar meer supporters die ervaren dat Ajax niet meer op de proppen komt met onbekende spelers die het wel in zich hebben om (langduriger) te schitteren in Ajax 1 (zoals daar Maxwell, Finidi en Kanu in het verleden waren) maar die nu wekelijks lezen dat Ajax een spelertje van 14 gecontracteerd hebben, waarvan we zeker weten dat we die voorlopig niet zullen gaan zien in het eerste...

Mijn mening: Ajax is doorgeslagen in haar beleid om voor de jeugd te gaan. Die jeugd kunnen we niet kwalijk nemen dat ze fouten maken, maar die fouten zorgen er wel voor dat we wederom een clown in Europa zullen blijven totdat we ons geld meer gaan aanspreken om ervaring te kopen binnen het team. Ervaring door leeftijd en dan heb ik het niet over een 31-jarige Heitinga. Jonge spelers worden imo niet beter van spelers die op de bank zitten en tijdens trainingen moeten overbrengen wat ze weten, maar dat moet in het veld gebeuren.

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet voor geldsmijten en vind de gekozen weg opzich een goede, maar we slaan door in het jeugdbeleid en dat kost ons (door gebrek aan ervaring en gochme) de kop als het gaat om het winnen van prijzen. En dat terwijl je de noodzaak van het 'moeten' inpassen van jonge spelers (toen er geen geld meer was) allang niet meer hebt.

27 augustus 2015 om 11:32

Mooi gezegd, alleen mag er nu toch wel geklaag zijn. Ajax heeft voldoende geld om te investeren, maar blijft jongetjes halen die niks hebben bewezen . Ajax wil zo graag kampioen worden en een rol spelen in Europa, dan moet je ook een keer geld uittrekken voor een speler die jou echt beter maakt ipv altijd een goedkoop jongetje halen. Het beleid is goed en het beleid is mooi, maar je kunt ook overdrijven. Ervaring is nodig, leiders zijn nodig en kwaliteit is nodig. Dit lukt je niet met een basiself van 20 jaar.

Ze zijn gewoon doorgeslagen met de 'ajax school' en het altijd kopen van jonge spelers.

27 augustus 2015 om 11:34

Precies dit.

27 augustus 2015 om 11:58

@Mandidos

Amen. Laatst sinds tijden weer in de Arena geweest, maar wat heb ik me geergerd aan het publiek. Tegen Jablonec begon men te fluiten omdat de bal achterin rond werd gespeeld bij een 1-0 stand. Volkomen belachelijk, omdat zelfs Barcelona op deze wijze afwacht op een tegenstander.

Ik hoop dat deze mensen snel een andere sport zoeken, want dit is voetbal. Ik heb genoten van de wedstrijd, ookal was het spel niet goed. Dat weet je van tevoren ook al als je de tegenstander bekijkt.

Nog erger is het minimale voetbalinzicht van deze 'supporters'. Dat is niet erg, maar als je gaat fluiten omdat je te dom bent in te zien wat er mogelijk is en wat niet... Noem jezelf dan nooit meer ajacied!

27 augustus 2015 om 13:26

Weet je wat het meest stoort? Dat die jongens van veel supporters bij voorbaat geen kans krijgen. Zeker, vorig jaar was dramatisch en het spel deed je ogen bloeden. Maar het voornemen is uitgesproken om hierin verandering te brengen, de selectie is versterkt en het systeem is aangepast, toch zitten alweer als gieren gefocust, te wachten op het eerste balletje breed om maar als eerste te kunnen roepen: 'zie je wel, het wordt weer niks.'

'sprankelend', het seizoen is amper begonnen, maar dat woord kan ik al niet meer horen. De conclusies zijn alweer getrokken en het is weer allemaal kut. Draai het eens om, De Boer spreekt zeer klare taal: de verdediging lijkt solide en dat is de enige juiste basis om op te gaan bouwen aan
(*kots) 'sprankelend' spel. Geef dit team eens wat tijd en wees ondertussen blij dat de resultaten er zijn. Misschien blijkt in de loop van dit seizoen wel dat die vervloekte Overmars met Dijks, Bazoer, Gudelj, Sinkgraven en Milik een aantal topgrepen gedaan heeft - en dat Frankie er een grote sprankelende bende van gesmeed heeft?

De Boer zijn houdbaarheid voorbij? Ga heel even na waar Ajax zonder hem stond en ga je heel diep schamen. De Boer heeft echt zijn nek uitgestoken en heeft in een heel moeilijke tijd een heel zware klus op zich genomen - is de inspiratie geweest voor vele anderen om zich in te gaan zetten voor hun oude club. Hij manouvreert steeds tussen allemaal lastige obstakels en kan nooit iedereen te vriend houden maar probeert continue af te wegen wat het best is voor de club. Maakt natuurlijk ook fouten, maar verdient Zo Veel meer krediet dan jullie hem geven. Als hij weg is wordt wel duidelijk dat hij het zo slecht niet deed. Bovendien laat hij in tegenstelling tot veel voorgangers een blakend gezonde club achter, i.p.v. een financiele puinzooi en een peloton aan nikszeggende broodvoetballers.

27 augustus 2015 om 07:33

Er staat geen 100 miljoen op de bank, het eigen vermogen is 100 miljoen. Het bedrag wat Ajax op de bank heeft is tussen de 50 en 60 miljoen.

Snappen ze bij Ajax nu niet dat kapitaal ook, of juist, op het veld kan staan? Als je een speler koopt, verlies je niet per definitie kapitaal, vooral met een goede scouting. En dan heb je ook geen moeite meer met de nummer 9 van Tsjechie.

27 augustus 2015 om 07:03

Daar zeg je wat; een goede scouting ! Wie zou bijv Sanogo vooraf bekeken hebben ????

27 augustus 2015 om 08:45

Niemand. De scouting mag niks doen, het TH scout voor Ajax 1. Waarom denk je dat Fdb, Overmars en Slop(?!?) naar Tsjechie gingen om Sisto te bekijken (en met Younes thuis kwamen)? Sanogo valt gewoon onder het kopje, huren van oud clubs van het TH, eerst Cuenca toen Bojan en nu weer Sanogo..

De scouting scout alleen jeugd en toch vind ik die aankopen vaker geslaagd te noemen dan de spelers die voor Ajax 1 gehaald worden.

27 augustus 2015 om 08:53

Huh maar Sisto speelt toch in Denemarken? Waarom zouden ze dan naar Tsjechië gaan?

Trodat, weet jij toevallig hoe het met Dolberg zit? Op welk team is hij aangesloten?

27 augustus 2015 om 10:21

Was een jeugd EK volgens mij

27 augustus 2015 om 10:24

Dolberg zal naar alle waarschijnlijkheid vlieguren gaan maken in de A1, verwacht veelal in de Spits of hij niet gaan concurreren met aanvoerder Dekker. De reden dat hij bij het verloren duel tegen Vitesse (2-1 verlies) niet meespeelde is omdat hij nog vrijgegeven moet worden door de KNVB. Voor Antonucci uit de B1 gaat hetzelfde op, kon in de prutswedstrijd tegen PSV (4-2 verlies ) om de zelfde reden niet meespelen.

27 augustus 2015 om 07:06

Snap jij niet dat je dan gewoon puur aan het hopen bent?
Oooo ik heb die speler in de ploeg en die vertegenwoordigd een aardig prijskaartje dus financieel komt het goed als ik hem verkoop. Er kan van alles gebeuren man. Zie Strootman bijvoorbeeld. Zal je als Roma zijnde misschien al kunnen afschrijven. Niet eens zo lang geleden konden ze miljoenen voor hem vangen.

27 augustus 2015 om 07:54

Ja je moet niet investeren in 1speler, je investeert in een team. Zo spreid je de risico's. Je moet inderdaad niet op 1 paard wedden.

27 augustus 2015 om 08:08

Dat doet Ajax toch ook? Maar dan in de vorm van jongere spelers die goedkoper zijn. Echter zie ik wel wat cash cows in de ploeg. Ook vooral omdat eindelijk heel wat spelers langdurig vast zijn gelegd.

27 augustus 2015 om 08:33

Juist! Jij snapt het in deze! Haal je ook veel meer rendement uit, dan kopen. Tuurlijk soms gericht versterken maar een situatie als bij PSV met maar 1 speler uit de opleiding in het eerste zou niet bij Ajax passen.

27 augustus 2015 om 08:33

Ja dat is fijn, maar daarmee kan Ajax dus de simpelste clubs niet eens verslaan. 100 miljoen (zelfs alst 80 is, is het veel). Zetten het Nl voetbal te schande.

27 augustus 2015 om 08:12

Dat staat er ook, ik denk de hoogste waarde van de eredivisie op dit moment.

Dus het komt er eigenlijk op neer dat Ajax begroot op CL deelname? Lijkt me geen goed idee, dat heeft PSV een aantal jaren geleden bijna de das omgedaan.

27 augustus 2015 om 07:05

Hett antwoordt staat in de tekst. Nee dus..

27 augustus 2015 om 07:06

Als je goed leest, kan je zien dat Ajax altijd begroot op groepsfase Europa League. De afgelopen jaren waren dus soort van 'bonus'.

27 augustus 2015 om 07:23

Ajax begroot volgens mij pas vanaf dit jaar op EL. Vorig jaar hadden ze een winst van 16.6 miljoen, maar als je de CL eraf haalde hadden ze een verlies.

27 augustus 2015 om 07:33

Het spelen van CL voetbal kost ook geld. Dus je denkt wel heel gemakkelijk met je berekening.

27 augustus 2015 om 08:11

Dan begroot je dus op EL en heb je extra inkomsten door CL. En je kan CL niet zo eenvoudig aftrekken, tel je de belasting er eerst nog bij op? Dat was ook iets van 6 miljoen

27 augustus 2015 om 08:52

Ajax had dat jaar 27,5 miljoen aan inkomsten uit de CL. Ik weet dat het makkelijk berekend is, maar Ajax had dat jaar gwn verlies geleden. Maakt verder niet uit , want ze doen het financieel netjes.

27 augustus 2015 om 07:06

Nee, op EL deelname of zelfs compleet zonder Europees voetbal. Dit wordt dit of volgend jaar bereikt.

27 augustus 2015 om 07:08

Geen idee hoe jij dat kunt herleiden uit deze tekst. Je blijft me verassen Panerai. Ajax begroot op EL, niet op CL deelname. Daarom is er amper wat aan de hand als Ajax zich weet te plaatsen.

27 augustus 2015 om 07:40

Er staat volgens mij dat Ajax de hand op de knip moet houden als ze zich niet weten te plaatsen voor de EL. Met meer dan 100 miljoen op de bank de hand op de knip moeten houden als je je 1x niet plaatst voor de EL dat relatief weinig oplevert maak ik uit op dat de financiële situatie helemaal niet zo rooskleurig is als dat het op papier lijkt. Ik denk dat Ajax verlies draait zonder EL CL of verkopen of is dit niet waar? Overigens zegt Slop in de tekst dat dat bankrekening verhaal sowieso onzin is, dus nogmaals ik denk dat het allemaal wel mee valt met het veel geld hebben van Ajax.

27 augustus 2015 om 07:54

Haha. Het staat toch letterlijk in de tekst? Ajax heeft groepsfase EL begroot.

Dat Ajax 100 miljoen op de rekening heeft staan is ook grote onzin. Ajax heeft ook niet veel geld, maar is heel vermogend. Een verschil wat velen maar niet kunnen of willen begrijpen.

27 augustus 2015 om 08:08

Nee Panerai, enige wat je daaruit zou moeten concluderen: Ajax heeft een strikte begrotingsdiscipline en wil geen verlies draaien. Het eigen vermogen blijft staan, maar men wil niet boven hun stand leven zodat men bv. moet snijden in personeel en de opleiding.

27 augustus 2015 om 08:10

Polop,
De cijfers van ajax zijn voor iedereen inzichtelijk. Dus Slop kan dingen wel ontkennen maar kijk gewoon zelf in de cijfers en dan zal je zien dat ajax financieel heel gezond is met een behoorlijke bankrekening. Dus Slop moet niet zulke domme praat doen.

27 augustus 2015 om 08:13

Er staat nog meer hand op de knip. Kortom Ajax zal doorgaan met wat ze aan het doen zijn en misschien wel minder inkopen. Er staat niets over verlies, want een resultaat uit een boekjaar kun je gemakkelijk beïnvloeden. Ajax hoeft bij wijze van alleen cil te verkopen en zal winst maken zonder Europees voetbal. Dan kunnen ze dus zeggen dat ze winstgevend zijn. Echter ben je als Ajax zijnde dan wel je beste speler kwijt, maar heey financieel gaat het goed.

27 augustus 2015 om 08:22

@lee

Daarom heeft men het operationeel resultaat, het resultaat zonder belasting en transfers.

27 augustus 2015 om 10:20

Maar dat is niet waar iedereen hiero naar kijkt

Wat ik me nu afvraag is of Ajax een nou een soort van spaarrekening bij ING of ABN Amro heeft ofzo met zoveel geld...

27 augustus 2015 om 08:05

Hebben we, levert jaarlijks nu al 1-2 miljoen aan rente op en groeiende.

27 augustus 2015 om 08:15

afcanats
natuurlijk is geld op een rekening altijd leuk maar jij maakt het iets te rooskleuring.
De rente staat heel laag en komt de komende jaren waarschijnlijk ook niet meer omhoog.
Gevolg is dat de rente lager is dan de inflatie. MAW geld op de bank neemt in koopkracht gewoon elk jaar af. Dus krijg je vandaag meer voor je 100 miljoen dan volgend jaar voor je 102 miljoen.
Dus je verhaal gaat niet op.

27 augustus 2015 om 08:19

Juist en daarom is het zo knap, kijk de jaarcijfers er maar op na. Met lage rente 1-2 miljoen, rara wat gaat er gebeuren als de rente stijgt? Klopt met de inflatiecijfers, echter maakt dat niet zoveel uit als je veelal op de euro markt begeeft, op voetbal hebben inflatiecijfers weinig invloed.

Sinds wanneer is het halen van drie basiswaardige routiniers van tussen de 25 en 30 jaar 'geld smijten.' Als PSV. Kan investeren in kwaliteit kan het gezondere Ajax dat zeker. Verkeerde zuinigheid is helemaal geen goed beleid! Hoe kun je dat volhouden na het debacle tegen Rapid en een magere voorsprong op Jablonec?

27 augustus 2015 om 08:02

Of dat zo gezond is zou ik nog maar even afwachten, als PSV een keer geen CL haalt en minder verkoopt bv. Je afschrijvingen lopen dan nog door. Ajax investeert vooral in de opleiding en kunnen ons daardoor bv. wel een Frenkie de Jong veroorloven plus dat er meer talent doorstroomt.

Kan me niet voorstellen dat ajax het moeilijk heeft ze zijn er elke jaar bij in europa daarnaast verkope ze meer dan dat ze inkopen en als spelers vertrekken dan zijn het meestal bedragen tussen de 10en 20 mil en uitzonderlijke gevallen tussen 20 en 25 dus vind beetje onzin

Wel mooi dat dit een keer gemeld wordt. Iedereen denkt dat Ajax zwemt in het geld maar dat is niet zo, het is enorm gezond maar het operationele resultaat is quitte met EL. Met andere woorden zonder transferinkomsten en met EL wordt er verlies geleden. Uitspatting zoals: Overmars moet meer uitgeven missen vaak dit in hun achterhoofd, goed beleid!

Als beursgenoteerd bedrijf moet je eens per jaar al je cijfers laten zien aan je aandeelhouders. Dus geheimzinnig kunnen ze niet doen over de miljoenen die ze hebben. Wat er nu precies op staat is weliswaar gissen, maar uiteindelijk komt iedereen er toch achter tijdens de aandeelhoudersvergadering.

27 augustus 2015 om 08:09

Staat in de jaarcijfers, ook het vermogen.

Krijg meer het gevoel dat Ajax zich al is aan het indekken voor de uitschakeling.en of je nu wel of geen 100 mil op je rekening hebt staan het aankoop beleid zit niet fout in Nederland maar bij de buitenlandse clubs die maken het voetbal kapot.vanaf het begin van de CL is het al fout gegaan met het ingestelde systeem van hoeveel buitenlandse clubs zich rechtstreeks plaatsen daar kan het merendeel van Europa niet tegen op.als we terug zouden gaan naar het oude systeem 3 buitenlanders in de opstelling de kampioen's ploegen plaatsen zich voor de CL zou je weer een eerlijker aantrekkelijker voetbalavondje hebben.dan worden de voetballers weer betaalbaar en hebben andere landen ook weer eens kans op die cup.dus laten we nou eens stoppen de Nederlandse clubs af te zeiken we stellen Europees niks meer voor en alleen omdat we niet op kunnen tegen de Uefa bepalingen en geen rijke voorzitters hebben.

Dan zou Ajax nooit beter worden dan dit. Je hebt gewoon een paar sterkhouders in de ploeg nodig waarvoor je een uitzondering moet maken.
Wat doet Ajax eigenlijk met al dat geld? In eigen zak steken. De jeugd blijft toch niet langer dan 3 jaar, dus wat willen ze nou met dit kansloze beleid?
Zichzelf afremmen ofzo? Zelfs PSV en Feyenoord hebben nu betere selectie doordat ze wat risico durven te nemen.

Die laatste zin geett maar weer eens aan, dat ook Slop lak heeft aan het beleid dat Cruijff graag uitgevoerd wenst te zien worden. Het salarisplafond zal nooit worden doorbroken, terwijl Cruijff juist een voorstander is van 2 a 3 routiniers die wel een veelvoud van dit plafond verdienen.

Slim ook.... Begroten met geld voor de groepsfase EL, zonder dat je al gekwalificeerd bent....

Begroting moet sluitend zijn zonder Europees voetbal. Dan kan het nooit mis gaan als je eens niet gekwalificeerd bent....

27 augustus 2015 om 09:55

Ik kan me niet herinneren dat Ajax ooit een seizoen geen EL of CL speelde. Dus het lijkt me redelijk om te stellen dat je daar wel je begroting op kunt baseren. Daarnaast heeft Ajax een aardige buffer mocht het een jaartje geen EL halen.

27 augustus 2015 om 15:42

Het gaat dan ook pas fout als je het een keer niet haalt hé....
Volgens mij zijn er in een niet te ver verleden andere clubs geweest die met Europees voetbal hebben begroot, en bij het niet halen daarvan flink problemen hebben gehad.... Hadden we van kunnen leren....

Als jij gelijk zou hebben, waarom gaat de hand dan op de knip als men het niet haalt? Waarom gaat er dan geen eigen vermogen in het ontstane tekort?

Ik maak al jaren budgeten en begrotingen, en alles wat niet met heel veel zekerheid te zeggen valt, reken ik niet mee, maar zie ik als een leuk extraatje. Ga je in ieder geval nooit op je bek.

27 augustus 2015 om 16:30

@remember95, daar ben ik het dus totaal mee oneens. Als je namelijk niet blijft investeren dan zul je in de toekomst ook steeds minder snel aanspraak maken op die miljoenen van de EL en CL. In het verleden had Ajax een CL begroting maar door het niet jaarlijks behalen hiervan ging het ineens ontzettend hard achteruit met de bankrekening. Totdat Ajax z'n begroting terugschroefde naar EL maatstaven. Dat was een zeer goede zaak waarmee men een buffer van inmiddels zo'n 120 miljoen heeft opgebouwd. Mocht Ajax eens in de 20 jaar geen EL spelen dan moet men niet de begroting terugschroeven maar dat buffertje gebruiken om dit eene jaar te overbruggen.
Ik begrijp dat het in een bedrijf veel voorzichtiger moet maar daar hoef je ook niet bepaalde doelstellingen te behalen om EL of CL miljoenen binnen te harken. Dan kun je een veel stabieler en zuiniger beleid voeren.

Vier jaren geleden was het plafond vastgesteld op 1 miljoen euro. 4 jaren later is het nog steeds 1 mln euro. Ooit van inflatie gehoord????

OK jongens, wat willen we liever?
1. Dure spelers, 3 jaar boven je stand leven, spectaculair voetbal, 1x kwartfinale CL, daarna bergafwaarts en dan 15 jaar nodig om schulden weg te werken en de top weer te halen?
2. Betaalbare (= modale en jeugd-) spelers, accepteren dat het gat tussen de Europese Bigfive en de rest te groot is, proberen die jonge gasten progressie te laten boeken, elk jaar meedoen om de titel, en af en toe een Europese topclub in het nauw brengen met een mooie zege?

We moeten Europese prijzen uit ons hoofd zetten, dat kan niet meer. Wie gelukkig loot speelt misschien 8 of zelfs een keer 10 wedstrijden CL, en dat is het dan. Maar nationaal speelt een topclub 38-40 wedstrijden per jaar, waar de kans om te winnen bovendien veel groter is. Dus waarom steeds maar streven naar het hoogste? Dat leidt tot frustratie als het onrealistisch is. De Graafschap wordt dit jaar ook geen kampioen en dat weten ze. Daarom blijft het daar gezellig op de tribune.

Doe mij dus maar optie 2, die mikt veel meer op nationaal succes en groei van de aanwezige spelers. Dat is mooi genoeg. Voor mij is het glas half vol en niet half leeg!

27 augustus 2015 om 12:06

Optie 2 is inderdaad waar we gewoon mee moeten leven, maar Duarte, vd Hoorn en Sanogo zijn absoluut geen modale spelers. Je zal gewoon in de categorie Larsson, Corona, Sinkgraven en nu dus die Sisto moeten kijken. In principe zou je iedere zomer 1 of 2 van dit soort spelers moeten halen op de posities waar dat nodig voor is (als het niet nodig is niet aan dat soort dure spelers beginnen natuurlijk), mits de prijs oke is (6-8 miljoen). Verder gewoon doorgaan met het scouten en halen van spelers als Cerny, Muric en nu die Younes (wat een best goed talent is volgens mij) en wat meer op de jeugdopleiding vertrouwen ipv breedtespelers als Viergever en Duarte te halen. Champions league winnen we toch nooit meer en de eigen competitie domineren als Basel of Bayern zal ook erg lastig worden, maar we kunnen Europees echt wel ever ver komen als een Basel of Olympiakos. 4 van de 6 keer kampioen worden,ieder jaar minimaal laatste 16 europa league en eens in de zoveel jaar wat verder komen in de europa league of zelfs overwinteren in de champions league zijn gewoon mooie en realistische doelstellingen.

@gooner

Die basiself van 20 jaar gaat de club wel

Toch vind ik het raar. Ajax heeft 5 jaar op rij CL gespeeld. Daarmee had je een buffer kunnen aanleggen voor een minder jaar. Kennelijk is de begroting gemaakt op EL, maar je moet toch een stroppenpot maken voor het geval het een jaar niet lukt. Er zit ook nog genoeg kapitaal in de selectie. Ik ging er van uit dat het geld op de bank ook gebruikt kon worden voor een geval zoals dit.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren