Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

'Geld is het probleem, want wij leiden niet minder goed op dan vroeger'

Laatste update:
/

Peter Bosz is het niet eens met de heersende gedachte dat Nederlandse clubs meer moeten inzetten op kracht. De coach van Vitesse denkt niet dat de Eredivisie de aansluiting met het buitenland hervindt als de trainingsmethoden worden omgegooid. Goed kunnen voetballen blijft voor hem het belangrijkste uitgangspunt, vertelt hij in het Algemeen Dagblad.

Als voorbeeld haalt Bosz Yaya Touré van Manchester City aan. De middenvelder is beresterk, maar kan ook geweldig voetballen. “Dzeko of Agüero? Ik vind Agüero beter”, aldus Bosz, wijzend op het kleine postuur van de Argentijn. Hét probleem waar de Nederlandse clubs mee kampen is voor hem duidelijk. “Dat is het geld. Wij leiden heus niet minder goed op dan vroeger, maar toen leidden we op voor Barcelona of Real Madrid.”

In het hedendaagse voetbal komend ook de mindere goden uit Engeland of Duitsland langs voor talentvolle spelers uit de Eredivisie. “Zelfs een club op het tweede niveau in Engeland kan bij wijze van spreken spelers van Ajax kopen. Dat is de realiteit”, ziet Bosz. “En het zal alleen nog maar gekker worden.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Vanuit de topclubs gaan basisspelers nog steeds alleen naar de Europese top of subtop. Een basisspeler van Ajax, PSV of Feyenoord zal echt niet direct naar het tweede niveau gaan in Engeland.

22 augustus 2015 om 10:02

Hij zegt bij wijze van spreken.

22 augustus 2015 om 10:47

Heb ik gelezen.

22 augustus 2015 om 11:00

Nou ja, een speler als Immers, schone of schaars zie ik zo maar naar de championship gaan hoor. Nog even wat geld verdienen. Nog een keer een buitenlands avontuur. Het zijn hier weliswaar niet de toppers, maar ze kunnen daar wel meer verdienen.

22 augustus 2015 om 11:06

@Kishna: voor Immers was afgelopen zomer zeer concrete belangstelling uit het Championship (Nottingham Forrest als ik het mij goed herinner, correct me if I'm wrong). Het had niet veel gescheeld of hij had daar getekend.

22 augustus 2015 om 11:08

Nou want Newcastle is ook echt een topper spelen 2 basisspelers van Ajax 1 van PSV 1 van Feyenoord en 1 van Twente, Sigthorson lang basispeler van Ajax waar zit die nu? Lens basispeler van PSV zit ook al bij zo'n topclub

22 augustus 2015 om 15:33

Blind, Memphis..maybe Cillessen. Seedorf ging nadat hij bij Ajax de CL won naar Sampdoria. What's the difference?

22 augustus 2015 om 16:11

The difference is dat Kishna43 typt dat de basisspelers van de traditionele top 3 alleen naar de (sub)top clubs gaan. Dat klopt dus gewoon niet

En daar reageer ik op.

Eredivisie wordt steeds zwakker en la liga & bpl worden steeds sterker dus de verschillen worden gewoon te groot

Dus omdat Aguëro beter is dan Dzeko is kracht niet belangrijk? Wat een onzin kraamt die man uit zeg. Natuurlijk is geld heel belangrijk t.o.v. de grote competities, maar qua zwak presteren in Europa zit ook echt wel een deel van het probleem in mentaliteit en fysiek. We hoeven als Nederlandse clubs echt niet te verliezen van Rapid Wien en Astra hoor. Dat we niet meedoen met bijv. Engeland en Duitsland is ook meer dan logisch als je kijkt naar het aantal inwoners.

"de Eredivisie de aansluiting met de Eredivisie hervindt"

typo ?

22 augustus 2015 om 10:41

nee, gewoon weer een sterk staaltje journalistiek van voetbalzone...

22 augustus 2015 om 11:37

Inderdaad, is gewoon een diepzinnige zin die een leek niet zal begrijpen.

Er wordt bedoelt dat de hedendaagse Eredivisie terug moet naar de Eredivisie van 10-20 jaar geleden. Dat de teams van nu in staat zijn de teams van toen te kunnen verslaan, dat ze de prestaties van die teams kunnen evenaren. Om dit te bereiken moeten clubs spelers langer in huis houden, in ieder geval moeten de spelers langer in de Eredivisie blijven. De gemiddelde leeftijd van de basiself en de selectie ligt een paar jaar onder het gemiddelde van vroegâh. Om dit gemiddelde weer omhoog te krikken moet het voor spelers aantrekkelijker worden om hier te blijven voetballen.

22 augustus 2015 om 11:46

Ik hoop dat je sarcastisch bent want het is gewoon een blunder die zin. Het onderwerp is zelfs dat de eredivisie niet zwakker is geworden qua opleiden maar dat het geld er voor zorgt dat alle spelers weg gekocht worden!

22 augustus 2015 om 11:50

Jouw hoop is gerechtvaardigd. Mijn reactie was inderdaad sarcastisch bedoeld.

Hoewel er wel een kern van waarheid in zit, qua opleiden is het niet slechter, maar de selecties zijn gewoon stukken jonger dan voorheen. Het verschil met het Ajax van '95 en het Ajax van nu is 2-3 jaar. Van zulke jonge jongens kun je niet verwachten dat ze constant zijn en ook met het teamproces en dergelijke bezig zijn. Ze hebben al moeite genoeg om zelf elke wedstrijd voldoende te presteren.

Maar de zin is inderdaad gewoon een blunder, maar helaas geen uitzondering op VZ.

22 augustus 2015 om 11:57

Nee hoor, dat is DD28 helemaal niet. Hij bedoelt dat spelers langer moeten blijven, zodat de ervaring toeneemt en ze beter zijn dan ze zelf waren 10-20 jaar geleden. Kuijt zal voor 5 à 10 jaar bijtekenen in de Kuip en daarmee zichzelf overtreffen. Ook kan hij dan tegen zijn eigen kinderen spelen in de eredivisie. Dat houdt (1) hem fit en (2) een hoger niveau in. Straks kan dan de finale van de Champions League 1995 gespeeld worden door het Ajax van toen tegen het Ajax van nu. Cruijff had het goed gezien.

Hoe komt hij op we? Alleen psv en Ajax leidden op voor de absolute top. Feyenoord, Vitesse en Twente hebben uitschieters gehad maar dat is het wel zo een beetje

22 augustus 2015 om 10:16

Leiden op voor de top, schei uit man, de afgelopen jaren is dat jiet meer. Grote spelers uit de Nederlandse competitie zoals Siem de Jong, Tadic,de Vrij, Pelle, Anita, Wijnaldum,Berghuis,Clasie,Janmaat Fer zijn allemaal naar de subtop gegaan. Alleen Blind en Depay naar united, maar die haddrn daar ook niet gespeeld zonder van gaal. Jaren daarvoor buttner en van ginkel naar topclubs, maar die hebben het daar niet gered. De beste spits van de afgelopen 5 jaar was Bony, met wat voor gemak hij hier speelde was niet normaal maar ging naar Swansea. Ook van Ajax en PSV is het moeilijk naar een absolute topclub te gaan. De tijden van Sneijder en van Persie zijn voorbij.

22 augustus 2015 om 10:31

Helaas moet ik het met je eens zijn. Of spelers gaan te vroeg weg, of we missen echt de aansluiting. Volgens mij is het niet alleen het geld, maar meerdere redenen. Ik denk nog steeds dat tegenwoordig jongens veel te snel denken dat ze goed zijn, terwijl ze alleen potentie hebben. Stukje mentaliteit mag in mijn ogen wel veranderen. Als die jonge jongens nu eens gaan inzien dat als ze hier wat langer blijven, het Nederlands voetbal kunnen verbeteren. Hun ego staat echt in de weg en zien het groter plaatje niet. Zelf zien ze de eredivisie een leuke plek om te ballen en opgepikt worden door een buitenlandse club en voor het grote geld gaan.

22 augustus 2015 om 10:32

De namen die jij noemt vond ik nou ook niet allemaal geweldige spelers hoor. Althans, geen spelers waarvan je verwacht dat ze naar de absolute top zouden gaan. Maar voor het gemak vergeet je dan ook maar even mensen als Suarez.

Hoe dan ook. Ik denk persoonlijk dat de talenten gewoon minder zijn. Omdat de competitie ook minder voorstelt. De echte talenten, die moeten hier ook niet te lang blijven hangen. Die moeten een hoger niveau opzoeken, om zichzelf te blijven verbeteren.

22 augustus 2015 om 10:33

Vermaelen, Suarez Barcelona, VD Wiel PSG, Alderweireld ging naar het Atletico dat de cl finale haalde. Eriksen, Chadli, Dembele, Vorm Spurs. Huntelaar Schalke, Dost Wolfsburg. Misschien niet absolute top, maar wel topclubs.

22 augustus 2015 om 10:37

Ze zijn naar de subtop gegaan omdat het op z'n best ook subtoppers zijn. Zit daar één tussen die een Europese topper gaat worden dan arnhemmer? Geloof ik echt niet in. Echt grote talenten als Depay verhuizen nog gewoon naar Man Utd.

22 augustus 2015 om 10:42

Eriksen gaat wel een topper worden.

22 augustus 2015 om 10:47

dat is toch precies wat bosz zegt...

vroeger gingen er veel spelers vanuit nederland naar de top, waar ze tegenwoordig veel eerder al opgehaald worden door de mindere goden met veel geld

en het komt gewoon op geld neer, want vroeger werd er een deel van de selectie opgeleid vanuit de jeugd en was het voor nederlandse clubs nog mogelijk om bv een ronaldo, zlatan, maxwell etc aan te kopen waardoor het niveau van de ploeg en competitie omhoog ging, waar zulke jongens nu niet meer haalbaar zijn voor nederlandse clubs

22 augustus 2015 om 12:11

leidden met dubbel dd, ik spreek in de verleden tijd...

22 augustus 2015 om 11:12

Feyenoord leidt ook op voor de absolute top, dat is absoluut geen uitschieter. Kijk maar naar de jeugdopleiding, die wordt al jaren stelselmatig leeggeplukt door Engelse topclubs. Vanuit die jeugdopleiding zijn onder andere Rekik, Bruma, Ebecilio, Ake en nog een sloot anderen naar Engelse topclubs gegaan. Dat ze het vooralsnog niet gered hebben in de absolute top, neemt niet weg dat Feyenoord ze heeft opgeleid om daarna naar een topclub te vertrekken.

Voor Vitesse is geld geen probleem. Het probleem is de kromme regelgeving rond de FFP. Qua potentie kan de nieuwe eigenaar van Vitesse ieder Nederlands talent kopen en kan Vitesse ieder jaar een selectie neerzetten waarmee het met 2 vingers in de neus kampioen wordt.

22 augustus 2015 om 10:38

Zo, jij bent goed op de hoogte

De spelers gaan gewoon steeds eerder weg. Het Ajax wat de CL won werd geroemd om de jeugdspelers, maar de gemiddelde leeftijd lag ook tussen de 24-25. Nu gaat Ajax de CL in met een gemiddelde leeftijd van 21-22 jaar. Die jongens zijn gewoon nog niet klaar voor het grote werk. Ze zijn nog te veel bezig met zichzelf en niet met het team. Een Heitinga weet nu hoe dat werkt, maar een Bazoer, om maar een voorbeeld te noemen, niet. Die is op dit moment druk met zijn eigen prestatie bezig en heeft niet de tijd om zijn teamgenoten neer te zetten en dergelijke.

Zolang de UEFA vasthoudt aan de belachelijke constructie met Europees voetbal (geplaatst/niet geplaatst) worden de rijke clubs alleen maar rijker ...

22 augustus 2015 om 11:39

De constructie geplaatst / niet geplaatst zorgt ervoor dat de kans het grootst is dat alleen de allersterkste ploegen meedoen. Het zorgt ervoor dat een poule indeling Barcelona, PSG, Ajax, Celtic is in plaats van Barcelona, Videoton, Dinamo Tblisi, KR. Commercieel zeer interessant zoals het nu is en vele malen leuker om naar te kijken.

24 augustus 2015 om 09:27

De hele poule indeling moet weg...gelijk knock out wedstrijden, maar ja...das commercieel minder interessant en dan gaat de macht van het geld tellen...toch zou het veel eerlijker zijn voor Alle teams

24 augustus 2015 om 23:07

Tsja, het blijft een lastig probleem. Aan de ene kant zie je door de commercie de allerbeste topwedstrijden in de CL. Aan de andere kant wordt de kloof tussen grote en kleine clubs steeds groter. Voor de CL geldt dat het meest eerlijk zou zijn dat alle 54 kampioenen in Europa play offs spelen tot er een ploeg overblijft. Maar ja, dan zit je wel 9 van de 10 keer naar slechte wedstrijden te kijken...

Ten dele eens met Bosz, maar fysiek is grotendeels trainbaar. Als je het daarop aflegd is dat toch een teken om daar eens op te gaan trainen. Daarnaast, Nederland is nooit het rijkste voetballand gewest. Eerst zag men daar een uitdaging in om toch te presteren, nu is het vooral eenexcudes on niet te presteren.

we leiden helemaal niet goed meer op. We leiden computer gestuurde voetballers op die gespecialiseerd zijn in het positiespel en in het houden van balbezit. Dat is waar het om draait in de jeugd tegenwoordig. Niemand kan nog passeren of dribbelen op snelheid.
Mede te danken aan Louis van Gaal toen hij zich met jeugdvoetbal ging bemoeien en het laffe positiespel heilig verklaarde.

Je mag ook wat over de verdediging zeggen. Ik begrijp dat je voorin beter met Messi Augerio Suarez iniesta isco hazard kunt spelen. Maar aub ga mij niet wijs maken dat de verdedigers die wij hier in Nederland beter moeten kunnen voetballen als verdedigen. Soms kijk ik naar de lage klasse in Nederland en dan denk ik dat er daar wat betere verdedigers rond lopen. Alleen al omdat ze daar kick and rush spelen.

Gedeeltelijk mee eens. Voor aanvallers en aanvallende middenvelders geldt dit zeker. Echter heb je ook nog een verdedigend gedeelte in het team. En die zouden we in Nederland wel iets meer mogen opleiden met het over mijn lijk principe. Af een toe de bal het stadion uit schoppen omdat het niet anders kan is geen schande. Echter moet het in Nederland altijd mooi en raken we de bal liever kwijt aan de tegenstander dan dit te doen.

Misschien nkan het geen kwaad om eens wat Duitse trainers hier heen te halen. Ze zijn fysiek goed en heel veel Duitse voetballers hebben een zeer goede techniek. Kombineer je Duitse kracht en Nederlandse techniek met elkaar. Trouwens ik word ook doodziek van die zgn. Hollandse school. Wat is dat eigenlijk?
Vroeger had je echte buitenspelers, die konden passeren voor in..... Maar nu? Iederekeer zie je het zelfde. En dan snap ik nog niet waarom die verdedigers er dan iederekeer in trappen. Rechts benig op links gaat altijd binnen door, dus de LB mee, komt hij altijd met zijn goede voet uit.

Probleem zit hem ook in visie. Wij denken altijd dat wij opleiden voor anderen. Wat gebeurt er dan. We leiden een speler op tot dat die een 8 is en nemen dan weer genoegen met een 5.

Wat gebeurt er dan? Het niveau daalt, we boeken minder resultaten, worden minder interesant terwijl andere clubs de prijzen pakken, reclames pakken, inkomsten genereren buiten transfers om.

Natuurlijk is de markt voor hun ook groter, maar op dit moment willen zelfs de 5jes niet meer in de eredivisie omdat ze bij andere clubs meer kunnen verdienen. Wat gebeurt er vervolgens.. We moeten genoeg nemen met een 3 en soms een 4. Wat alleen maar resulteert in nog minder kijkers, nog minder resultaat en nog minder inkomsten.

Leuk als je 20 miljoen binnen haalt met een enkele transfer. Maar dat is maar 10% van de meeste budgetten van de meeste clubs. En dan koop je een speler weer terug van 2 miljoen. En die andere 18 miljoen verdwijnt naar de top..

Fantastisch hoor, maar onze visie in NL maakt de hele competitie kapot. We denken te compenseren met opleiden, maar zelfs een 16 jarige wil al snel naar het buitenland en de andere jonge jongens die top kunnen worden gaan met 21 - soms 24 weg. Betekend dat je nooit en nooit meer top spelers hebt.

Resultaten boeken met deze visie is een utopie. We verliezen ook echt veel te vaak duels met 80% balbezit doordat we gewoon naief zijn. Ofwel. Dat een NL club ooit nog ver in Europa zal komen vind ik naief en tot nog toe gewoon een illusie. Totdat wij bedenken dat we met championsleage voetbal bijna net zo veel kunnen verdienen als met een enkele transfer van 12 - 20 miljoen. En de reclame, bezoekers en TV gelden daarvan zullen met resultaat ook omhoog gaan. We zijn gewoon Sinterklaas voor andere clubs. Leiden ze spelers voor hun op en hun zeggen dankjewel! Terwijl wij steeds meer in het hoekje terecht komen. Zelf volg ik voetbal al steeds minder. Alleen al daarom. We zijn onze eigen dief. Verkopen onze kennis voor een schijntje, laten andere clubs in onze opleidingen komen. Nu is die kennis zo wijd verspreid dat andere clubs ook opleiden met betere budgetten.

Ik zie t niet gebeuren. We hebben het zelf verpest.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren