Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Oranje duikelt en hoort niet langer bij ’s werelds tien sterkste teams

Laatste update:

Het Nederlands elftal eindigde vorig jaar op het WK in Brazilië nog even knap als verassend als derde, maar hoort op dit moment zelfs niet langer bij de tien sterkste teams ter wereld. Op de donderdag gepubliceerde FIFA-ranglijst duikelt Oranje van de vijfde plaats naar de twaalfde plaats.

/

De prestaties van Nederland tijdens het toernooi van de wereldtitel tellen relatief minder zwaar mee en de resultaten die vervolgens werden geboekt onder leiding van de inmiddels vertrokken bondscoach Guus Hiddink waren niet om over naar huis te schrijven, zowel in vriendschappelijke duels als in de kwalificatiewedstrijden voor het EK van volgend jaar in Frankrijk.

Argentinië is en blijft de nummer één op de ranking van de FIFA, met België als nieuwe runner-up. Wereldkampioen Duitsland zakt naar plaats drie, gevolgd door Colombia en Brazilië. Roemenië steeg naar plaats zeven en ook voor Wales, de nieuwe nummer negen, was er een plek winst.

Denk je dat Nederland snel weer bij de eerste tien zit?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit skaat toch helemaal nergens op, Wales en Roemenië boven Nederland en Frankrijk???!

6 augustus 2015 om 11:06

Deze ranglijst van de Fifa is totaal niet representatief, de ranglijst volgens de ELO is stukken beter.
Roemenie staat daar bijvoorbeeld op de 25e plek!

http://www.eloratings.net/world.html

6 augustus 2015 om 11:25

De lijst van eloratings kan ik me wel voorstellen ja. Dat van fifa is gewoon troep. Van 5 jaar geleden telt maar 20% mee, 4 jaar geleden maar 30% ofzo! Beetje chaotisch Allemaal!

6 augustus 2015 om 11:29

Ja, maar zelfs die ranking laat volgens mij toch wel serieus wat gaten vallen;
ik zie nederland nu toch niet onmiddellijk winnen tegen Colombia, Chili, Spanje, Frankrijk of België

Maar goed; het is onmogelijk om zo'n ranking volledig juist op te stellen!

6 augustus 2015 om 11:47

Dit zijn ook momenten van het jaar. Roemenie en Wales doen het gewoon keurig in de kwalificatie. Wat maakt deze Fifa ranglijst toch uit? Er heeft niemand wat aan.

6 augustus 2015 om 11:48

Ze moeten gewoon een permanente Fifa ranking maken, van 1930 tot heden.

6 augustus 2015 om 12:50

Haha omdat NL niet meer in de top 10 staat is notabene de Fifa lijst niet meer representatief. Doe geen moeite, NL is gewoon geen top 10 van de wereld meer , is dat zo erg?

6 augustus 2015 om 13:01

Wat een kul verkondig je Amir. Ook toen Nederland 1ste stond op deze lijst was iedereen erover eens dat het een onzinlijst was. Altijd dat gejank op Nederland, waar komt die achterlijke houding nou vandaan??

6 augustus 2015 om 13:19

Litaliano heb je gezien nederlanders hier reageren?? Over andere competities over andere landen?? Krijg je een x de wind van voor, moet je nie gelijk piepen. Nederland stelt ook weinig voor. Buiten Robben en Sneijder hebben niets boeiends lopen. Ja talenten die niet verkeerd zijn, maar die talenten mogen de veters van Robben en Sneijder niet een strikken. Met de mickeymouse competitie kom je ook niet ver...

6 augustus 2015 om 14:05

Haha hou toch op man, al staat Nederland 1e deze lijst slaat gewoon nergens op, hoe komt belgie in hemelsnaam boven de wereldkampioen te staan?? Door overwinningen op san Marino ofzo? Niet sirieus te nemen deze lijst, Wales en Roemenië boven Nederland Spanje Frankrijk, en dan wil jij deze lijst sirieus nemen? Schei toch uit man, Nederland 12e die de afgelopen 2 WK's 2e en 3e werd waarbij ik Wales nog nooit op een eindtoernooi heb gezien. Isgoed hoor.

6 augustus 2015 om 11:26

Wales heeft in 2014 en 2015 maar één wedstrijd verloren. Nederland heeft er in diezelfde periode 7 verloren. Zou dat wellicht mee kunnen spelen?

6 augustus 2015 om 11:57

Terwijl Nederland 2e en 3e zijn geworden op een WK en Wales lekker thuis op t bankie zaten te kijken

6 augustus 2015 om 12:10

Die 2e plaats in 2010 telt allang niet meer mee. De FIFA-ranking gaat allen over de laatste 4 jaar.

En juist dat we 3e zijn geworden op het WK 2014 zorgt ervoor dat we tenminste nog 12e staan, anders stonden we veel lager. Face it: op het WK na speelde Nederland dramatisch en haalt het weinig punten.

6 augustus 2015 om 13:20

Qaz343 hahahahahhaahha. Moeilijk he accepteren..

6 augustus 2015 om 11:38

Ja, omdat ze de belangrijke kwalifictie wedstrijden hebben gewonnen.

Verdiep je eerst in de Fifa ranking systeem voordat je wat laat horen op deze topic.

6 augustus 2015 om 11:51

Leuk en aardig dat Wales veel gewonnen heeft de laatste tijd, maar ze waren nota bene niet eens op het afgelopen WK (of uberhaupt ook maar enig toernooi daarvoor). Het is gewoon onzin dat een paar verlies partijtjes/gelijke spelen in een kwalificatie toernooi een 2e en en 3e plaats op de laatste twee Wk's 'wegpoetsen'. Het zal volgens het Fifa ranking systeem allemaal wel kloppen, maar het probleem is juist dat dat systeem op zichzelf al niet klopt!

6 augustus 2015 om 12:17

Dus als Nederland zich niet weet te plaatsen voor het WK in Rusland en stel Curaçao lukt dat wel dankzij de relatief veel makkelijkere Noord-Amerikaanse zone, dan moet Nederland maar fors onder Curacáo staan?

Het huidige systeem zorgt er juist voor dat dat soort uitschieters nog een beetje worden ingedamd. Het WK telt al veel zwaarder mee, ga je dat nog zwaarder meetellen, dan krijg je dat 1x gelijkspelletje op een WK en verder alles verliezen al veel meer punten oplevert dan 4 jaar lang bijna alles winnen, maar toch nipt het WK mislopen. Dan krijg je pas een scheve lijst. Dan zou je krijgen dat Costa Rica, Griekenland en Nigeria veel hoger aangeschreven zouden staan dan Engeland, Italië en Spanje (die 3 kleine landjes presteerden immers beter op het afgelopen Wk). Neem je dat wel serieus dan? Volgens mij ook niet

Niet eens meer verbijsterd. Een wereld ranglijst van niks. Met wales als de grootste grap. Nooit meegedaan aan ren hoofdtoernooi hahaha.

6 augustus 2015 om 11:29

Dat is niet weer. Wales heeft gespeeld op het WK in 1958, waarbij het ternauwernood in de kwartfinale door swingende Brazilië van Pele werd uitgeschakeld (1-0), terwijl Brazilië de halve finale en finale met ruime cijfers (beiden 5-2) wist te winnen.

Daarnaast gaat de FIFA-ranking helemaal niet uit van het verleden, maar alleen van de afgelopen 4 jaar. Ook wel terecht overigens, want anders zouden de oudste landen altijd bovenaan blijven staan, ook al presteren ze vrij weinig.

Daarnaast presteert Wales de laatste 1,5 jaar ook zeer goed. Slechts 1 wedstrijd werd verloren en de rest wonnen ze. Daar kan Nederland (in diezelfde periode 7x verloren) niet aan tippen. Nederland staat alleen nog zo hoog vanwege het goede WK. Voor de rest heeft Nederland het vrij dramatisch gedaan. Zonder dat WK zouden we niet eens in de top-30 staan.

6 augustus 2015 om 11:42

Ja maar kom op het is natuurlijk belachelijk dat vriendschappelijke duels meetellen. Dit zijn wedstrijden waarin dingen worden uitgeprobeerd door de grotere landen. Nieuwe spelers die een kans krijgen, andere formaties. Daar zijn ze juist voor, en op basis daarvan komen dan kleine landen hoog te staan, omdat ze een paar potjes hebben gewonnen die letterlijk nergens over gaan?

6 augustus 2015 om 11:50

Zo proberen ze vriendschappelijke wedstrijden toch nog serieus te houden.

6 augustus 2015 om 12:18

Dat doen alle landen, dus dat argument geldt voor alle landen.

Sterker nog: de kleinere landen spelen over het algemeen minder oefenwedstrijdjes, dus zouden dan alleen maar hóger staan in de ranking in plaats van lager.

6 augustus 2015 om 12:26

Het hele punt van vriendschappelijke wedstrijden is toch dat ze niet serieus zijn en dat je spelers de kans kan geven die je normaal niet op zou stellen, tactieken kan proberen zonder dat er wat op het spel staat?

6 augustus 2015 om 12:28

Allang niet meer. Het punt van vriendschappelijke wedstrijden is al jaren om je elftal ingespeeld te raken vlak voor een WK (dus juist wel met je beste team spelen) en voor de rest om geld binnen te harken voor je nationale bond.

6 augustus 2015 om 12:36

Maar op dit moment tellen die oefenpotjes ook nog eens zwaarder dan WK- resultaten, terwijl dat is toch het podium waar je het moet laten zien?

@superghost
Die oefenduels zijn er enkel om de reden dat de sponsoren dit erdoor drukken, zij willen namelijk hier gewoon commercieel een slaatje uit slaan. Heeft weinig tot niets met geld voor de bond binnen harken te maken.

Gelet op de zwaarte van de WK-kwalificatiepoule, de zwakte van de Eredivisie en het gebrek aan talenten van de buitencategorie, kunnen het nog wel eens magere jaren worden voor het Nederlands elftal.

6 augustus 2015 om 10:32

Onzin, genoeg talenten komen eraan. Ik verwacht juist een zeer mooie toekomst. Alleen moeten er wel verdedigende talenten doorbreken..

6 augustus 2015 om 10:36

Van Beek, Willems en dan heb je de Vrij nog. Ik vind het allemaal wel mee vallen.

6 augustus 2015 om 10:37

Dit zijn spelers die ik als potentiele top verdedigers beschouw, zie ook nog wel wat anderen ver komen.

6 augustus 2015 om 10:39

Los van Depay, zoals?

6 augustus 2015 om 10:39

Met de vrij en willems die heel hard richting europese top gaan heb je er al 2. Met Van Beek, van Dijk waar ik zelf veel vertrouwen in heb, komt dat vast wel goed. Je hebt BMI nog, geen top absoluut niet maar dat waren heitinga ooijer mathijsen e.d. ook niet

6 augustus 2015 om 10:41

V ginkel, strootman, wijnaldum, promes, clasie zijn allen ook nog maar 23/24 jaar. Komt goed...

6 augustus 2015 om 10:43

@nolimit misschien wel spelers zoals de jong en dost? Die hebben beide een zeer goed seizoen gehad, als dit soort spelers door kunnen ontwikkelen is er genoeg talent in opkomst

6 augustus 2015 om 10:48

We missen alleen een spits die mee kan doen. Zivkovic lijkt te stagneren, anders zou Ajax hem wel hebben gehouden.

Genoeg middenvelders, verdediging ook wel redelijk goed, buitenspelers moet ook wel lukken en een paar prima keepers. Nu alleen nog spitsen van topniveau.

6 augustus 2015 om 10:54

Verwacjt ook een hoop van hoedt, en riedewald. Zit echt wel goed met onze talenten. Aangevuld met jongens als bazoer, Klaassen,van ginkel, Depay heb je straks gewoon weer een topteam.

6 augustus 2015 om 10:55

de Jong en Dost vallen toch niet meer onder talenten ofwel? -_-
vginkel, Promes en Clasie gaan Oranje echt niet naar een hoger niveau brengen in de toekomst. Hopen dat Wijnaldum en Depay zich goed doorontwikkelen en dat Strootman ooit weer volledig fit raakt en z'n niveau haalt.

Het spijt me zeer maar ik zou echt niet weten wie de kar moet gaan trekken over een paar jaar.

6 augustus 2015 om 11:06

Zivkovic gaat het echt wel halen als hij dr kans kreeg bij ajax 1 was hij vorig seizoen topscoorder bij ajax

6 augustus 2015 om 10:36

Riepen we dat niet na de lichting de Boer, cocu, etc. Toen stonden sneijder, Robben, etc op. Depay komt er aan en er zijn nog zat talenten in opkomst. Het Nederlands voetbal is altijd in staat geweest een zeer sterk nationaal elftal neer te zetten dus daar ben ik niet zo bang voor. Het niveau van de Eredivisie is wel zorgelijk.

6 augustus 2015 om 11:39

Dat is niet waar. Pas vanaf '88 hebben we weer een goed elftal staan. Tussen het WK van '78 en het EK van '88 presteerde het Nederlands elftal vrij weinig (plaatste zich niet voor de Wk's van '82 en '86 en ook niet voor het EK van '84)

En voor het EK van 1976 presteerde het Nederlands elftal ook niets: van de 4 Ek's deed het 1x niet eens mee en de andere 3x wisten we ons niet te kwalificeren. Van de 9 Wk's hebben we er aan 3 niet eens deel genomen van van de overige 6 hebben we ons maar 2x gekwalificeerd, waarbij we naar 1 wedstrijd al naar huis werden gestuurd door Tsjechoslowakije (0-3) en Zwitserland (2-3).

6 augustus 2015 om 10:41

Talenten te weinig? Lijkt me niet. Deze spelers van 23 en jonger noem ik wel talenten:
Depay, de vrij, van beek, el ghazi, riedewald, zivkovic, locadia, kongolo, van de beek, van dijk, bazoer, klaassen, maher, ziyech, willems, brenet, tete, rekik, sinkgraven, etc etc

6 augustus 2015 om 10:49

Als RvP dit jaar weer in de lappenmand blijft en zivko het een beetje goed doet (hij gaat denk ik meer scoren dan de meest scorende Ajacied) zie ik die dit seizoen nog bij Oranje komen. Alleen hopen dat die in zn koppie goed blijft.

6 augustus 2015 om 11:02

Ik heb het over talenten van de buitencategorie, zoals Robben en Sneijder; daarvan wist je gewoon zeker, dat worden echte toppers. Als je dan Tete en Rekik gaat opnoemen dan is dat volstrekt niet serieus te nemen.

Persoonlijk zie ik bij Depay, Bazoer en Klaassen wel veel potentie, maar vraag me sterk af of het voldoende is om zelfs al het volgende WK te halen.

6 augustus 2015 om 11:59

Ake, Kishna, Vilhena kunnen met weinig blessures en goede keuzes ook goed uitpakken

6 augustus 2015 om 12:19

Waarin heeft Klaassen dan vele potentie? Het is een goede speler maar hij blinkt nergens echt uit. Als #10 is hij niet creatief genoeg en als box to box niet fysiek genoeg. Bovendien heeft hij daar ook veel concurrentie bij oranje

6 augustus 2015 om 12:23

Genoeg talenten van buitencatagorie over enkele jaren kunnen we gewoon spelen met dit team:

Cillessen
Van der Wiel - De Vrij - Van Dijk - Willems
Wijnaldum-Clasie
Klaassen
El Ghazi - De Jong - Depay

Zo somber zie ik de toekomst nou ook weer niet in en al helemaal niet als je kijkt hoe slecht de verdediging de afgelopen jaren was dan ziet die van de toekomst er beter uit

Niet dat ik nou per se Nederland bij de beste tien wil zien maar deze lijst geeft wel een enorm vertekend beeld van de verhoudingen. Niet serieus nemen.

wat een onzin. De wedstrijden tijdens het WK zijn juist het allerbelangrijkst! Die zouden het zwaarst moeten meetellen.

Dat Argentinie nr 1 staat is natuurlijk ook raar. Geen toernooi winst en Duitsland is veel sterker. Belgie op 2 en Wales en Roeminie in de top 10 is ook een lachertje. Niets ten nadele van onze zuiderburen, dat team heeft zeker potentie, maar heeft nog niets gepresteerd om 2e te kunnen staan. Wederom gaat het meer om paaien van de Fifa naar bepaalde landen, dan de feitelijke verhoudingen.

edit: aanpassing spelling

6 augustus 2015 om 10:39

Hoezo raar? Argentinie heeft ook in de finale gestaan van de Copa, terwijl Duitsland in 2015 niet echt veel heeft laten zien. Wales en Roemenie doen het ook gewoon goed. Tegen betere tegenstanders hebben ze een beter resultaat gehaald

6 augustus 2015 om 10:52

Je kunt kwalificatie toch niet gelijk stellen aan een eindtoernooi! Prestatie op WK en EK/Copa zijn veel lastiger. EK is denk ik zelfs het sterkste toernooi.

6 augustus 2015 om 10:52

*is

6 augustus 2015 om 11:23

De Copa is dan ook het EK van Zuid-Amerika, die spelen aankomende zomer als het EK is weer geen toernooi.

Dan wordt het allemaal weer recht getrokken en staat iedereen weer waar die hoort te staan.

6 augustus 2015 om 11:44

@royalantwerper: wedstrijden op het WK tellen ook zwaarder. Daar kun je geloof ik 4x zo veel punten verdienen per wedstrijden dan met een vriendschappelijke wedstrijd.

6 augustus 2015 om 12:05

Klopt maar mijn inziens zouden zulke wedstrijden zeker 10x zwaarder moeten wegen dan oefenpotjes.

Wales heeft nu een opvlieging. Heeft Slovenie en Letland ook weleens gehad.

6 augustus 2015 om 12:21

Wales doet dat echter in EK-kwalificatiewedstrijden, niet in oefenwedstrijdjes (die spelen ze amper).

Ga je het WK juist zwaarder meewegen, dan krijg je de absurde situatie dat Nigeria, Costa Rica en Griekenland zeer hoog komen te staan ten koste van Spanje, Italië en Engeland. Die kleine landjes presteerden immers beter op het afgelopen WK dan deze grote landen.

6 augustus 2015 om 10:54

@TheHurricane

Je moet maar es het systeem van de puntentelling bekijken, dan zie je dat er toch wel logica in zit. Je punten worden vermenigvuldigd met twee factoren, het belang van de wedstrijd en de ranking van de tegenstander. De wk wedstrijden zijn wel hoogste multiplier mbt de factor belang van wedstrijd (dacht x4) maar Nederland heeft behalve Spanje niet van landen met hoge ranking gewonnen op het wk. Bij kwalificatiewedstrijden Is de multiplier 3 dacht ik, dus bijna zo belangrijk en dan kunnen landen zoals Wales tegen op papier betere landen, veel punten halen.

6 augustus 2015 om 11:29

Je bent bijna correct, de verdeling qua multiplier zit zo:

Friendly match (including small competitions): I = 1.0
Fifa World Cupâ„¢ qualifier or confederation-level qualifier: I = 2.5
Confederation-level final competition or Fifa Confederations Cup: I = 3.0
Fifa World Cupâ„¢ final competition: I = 4.0

Bron: Fifa website

Ik snap echt totaal niet waarom Roemenië zo hoog staat kan iemand dag uitleggen? Ik kan me geen enkele topper van dat land opnoemen. Wales heeft een redelijke goede kwalificatie voor het EK maar om nou ook zo hoog te staan is toch wel opmerkelijk...

6 augustus 2015 om 10:37

Wales heeft van België gewonnen onder andere. En aangezien zij zo hoog staan worden de punten maal zoveel vermenigvuldigd. Als gevolg schieten ze de ranglijst op. Zelfde geval met Roemenië veronderstel ik.

Als je van een ploeg wint die hoger op de ranglijst staat krijg je meer punten. Andersom geldt ook hetzelfde, als je tegen een lager geklasseerd team wint krijg je minder punten.

6 augustus 2015 om 12:22

En wij verloren dus van lager geklasseerde landen (ijsland en Tsjechië) en daar krijg je helemaal geen punten voor. Zie hier het verschil.

Haha, blijf elke keer toch grappiger worden. Toch duidelijk dat er snel iets aan het systeem moet veranderen.

Met alle respect voor Wales, Colombia en Roemenië en ook in mindere mate België (die niks op die 2de plek te zoeken heeft). Dat ze oefenmatchen en dergelijke meer aantrekkelijk willen maken snap ik, maar dit geeft gewoon scheve verhoudingen weer, gevolg is wel dat de poules voor de wk kwalificaties wel zo scheef uitkomen.

Het ergste vind ik nog dat ze hier in België op het nieuws dan lyrisch worden als ze melden dat ze op de tweede plek staan.

6 augustus 2015 om 10:46

België staat ook gewoon in de top5 of misschien zelfs hoger als je de waarde van de spelerskern bekijkt.

Nu goed die Fifa ranking vertelt eigenlijk meer over de vormcurve en prestaties van een land dan over de sterkte van een elftal.

6 augustus 2015 om 10:48

Weet je nog toen Nederland op plek 1 stond? Natuurlijk wordt je als land blij als dat ziet.

6 augustus 2015 om 10:49

Het heeft niks met het aantrekkelijker maken van oefenwedstrijden te maken. Punten, die bij het wk gehaald worden tellen nog steeds 4 keer zo zwaar als punten uit oefenwedstrijden tegen dezelfde tegenstander. Alleen tellen punten uit 2015 voor 100 % en die uit 2014 maar voor 50 % (2013 30 % en 2012 20 %).

Het systeem is gewoon het best mogelijke. Er wordt rekening mee gehouden hoe sterk de tegenstander is, hoe belangrijk de wedstrijd is en hoe recent de wedstrijd is.

Nederland heeft van de beste 20 landen de minste punten in 2015 gehaald. Dat weegt natuurlijk zwaar. Duitsland heeft ook heel weinig gehaald (alleen NL en Uruguay minder).

Ach, nog net op tijd voor de WK kwalificatie loting. Onzinnige lijst, België, Wales en Roemenië boven Nederland, die hebben het op een eindronde nog nooit of heel lang niet beter gedaan dan Oranje.

6 augustus 2015 om 10:47

@baardgrasmus: we hebben het beide nog niet gewonnen dat WK. Dus we doen even goed.

De tweede is de eerste verliezer. Doet precies pijn bij de kezen.

PS: je hoeft niet te reageren, ik kom toch niet terug kijken. Ik heb gelijk.

6 augustus 2015 om 10:52

Het EK hebben wij daarentegen wel degelijk gewonnen, en België heeft sinds 2002 weer eens een eindronde gehaald, en kwam daar zelfs minder ver dan Oranje dat vooral met eredivisiespelers speelden.

6 augustus 2015 om 11:45

Niet op in gaan. Hij heeft gelijk.

6 augustus 2015 om 13:02

ohja nu zie ik het ook, had die laatste zin van fwiesel niet gelezen

6 augustus 2015 om 12:26

België heeft aan 12 van de 20 Wk's deelgenomen. Nederland slechts aan 10.

Maar de FIFA-ranking gaat sowieso alleen over de laatste 4 jaar en daarin presteerde Nederland (op het WK in Brazilië na) gewoonweg slecht, terwijl Wales, België en Roemenië het beter deden. Wales en Roemenië waren er op het WK dan wel niet bij, maar hebben het voor de rest enorm goed gedaan en vrijwel niets verloren. Dit terwijl Nederland juist de helft van de wedstrijden (de WK-wedstrijden waarvan we er geen van verloren is hierbij dan zelfs meegenomen!)

ik hecht ook echt totaal geen waarde aan die lijst! totale onzin

Die FIFA-ranglijst is een grap. De ELO-rating geeft in mijn ogen een veel realistischer beeld, maar ja, dat hanteren ze niet bij de FIFA..

Wales en Roemenië in de top tien. Nooit wat gepresteerd die landen. Hoe hun in de top tien zijn gekomen is een misterie. Snap best dat we uit de top tien zijn gevallen overigens maar dat Roemenië en Wales erin staan is lachwekkend.

6 augustus 2015 om 10:50

Staan beide bovenaan in de EK kwalificatiepoules, zeker geen verkeerde teams hoor, op basis van recente prestaties zou je het wel logisch kunnen noemen, maar Roemenië verliest natuurlijk 9 van de 10 keer van Nederland.

je kunt het lachwekkend noemen maar ook wij stonden een tijdje op nummer 1, zonder WK winst.

6 augustus 2015 om 10:52

Het is helemaal geen misterie. In tegendeeel is het systeem absoluut transparent.

Teams die überhaupt op het WK waren moeten sowieso al een bonus krijgen vind ik, wat heeft Roemenie of voor mijn part Wales nou voor aansprekende resultaten geboekt. Ook de oefencampagnes hebben veel invloed want het gaat er gewoon om of je weet te winnen, er wordt te weinig gecorrigeerd voor de sterkte van het land waar je tegen oefent.

6 augustus 2015 om 10:53

Teams op het wk krijgen een bonus namelijk een verviervoudiging van de op het wk behaalde punten.

6 augustus 2015 om 11:02

Het blijft toch raar dat Roemenie en Wales zo hoog staan. Roemenie zit in een zeer zwakke EK-kwalificatiepoule. Speelt recent nog gelijk tegen Noord-Ierland en Hongarije en wint dan van Denemarken in een oefenduel en ploegen als Faeroer en Finland in de kwalificatiepoule en opeens ben je dan nummer 7 van de wereld. Ze hebben ook weer een zwakke loting met Denemarken en Polen voor het WK 2018 trouwens.

6 augustus 2015 om 11:51

Nee, want landen als Tsjechië en Ijsland waar wij van verliezen zijn ze goed?

6 augustus 2015 om 12:45

Dat zeg ik toch niet, ik zeg niet dat Nederland hoger moet staan. Ik zeg alleen dat ik het opmerkelijk vind dat Roemenie zevende staat op die lijst. Vind jij wel dat de kwaliteit en de geboekte resultaten goed weergeeft?

Ach we blijven derde van de Wereld voor nog 3 jaar.

6 augustus 2015 om 10:56

Ik heb het gezien tijdens de EK kwalificatie

6 augustus 2015 om 11:56

Klopt, want Nederland heeft in de laatste 1,5 jaar vaker verloren dan die twee landen bij elkaar opgeteld. Dat telt gewoon zwaar mee.

Als die landen niet van het niveau Nederland zijn, hoe komt het dan dat ze betere resultaten halen dan Nederland? De FIFA-ranglijst is zeer transparant en je kunt gewoon terugvinden hoe je punten kunt scoren.

Nederland staat alleen nog zo hoog omdat we op het WK goed scoorden en die wedstrijden 4x meetellen en EK-kwalificatiewedstrijden slechts 2,5x. Moet je nagaan hoe slecht we ervoor hadden gestaan als we dat WK niet zo goed gescoord hadden. Zonder dat WK hadden we zeer laag gestaan. Face it: Nederland presteert gewoon rampzalig sinds het WK en dat zorgt ervoor dat we zo laag staan. We hebben niet voor niets in de laatste 1,5 jaar maarliefst 7x verloren (bijna de helft van de gespeelde wedstrijden), terwijl Wales vrijwel alles gewonnen heeft in die periode (slechts 1x verloren). Dat is de reden dat Wales zo hoog staat.

Hoe krijgen Roemenie etc zoveel punten? Alleen omdat ze in de oefenwedstrijden goed presteren of zijn er ook nog andere redenen voor? Verder lijkt het mij dat je die ranglijst gewoon niet serieus kan nemen. Belgie heeft toch niet zoveel gepresteerd en toch een 2de plaats....

6 augustus 2015 om 11:58

Omdat ze naast de oefenwedstrijden ook in de EK-kwalificatiewedstrijden goed presteren en vrijwel alles winnen. Dit terwijl Nederland na het WK vrijwel geen wedstrijd gewonnen heeft (alleen 2x tegen Estland en 1x tegen Kazachstan)

Wat zijn jullie bekrompen en kleinzerig zeg, hoe durven jullie Nederland in de huidige vorm nog op een voetstuk te plaatsen? Ze hangen aan de life support op dit moment en ze moeten bijna hopen op een mirakel, de wedstrijden die ertoe doen staat Nederland er gewoon niet. Belgie en Wales neerhalen, het gaat erom wat e presteert in officiele wedstrijden, niet om wat je perse op eindtoernooien presteert. Belgie en Wales en ook Roemenie staan er gewoon op dit moment beter voor, onderken dat gewoon. Maar nee hoor Nederland moet op basis van niks op een voetstuk geplaatst worden. Laat Nederland zich eerst druk maken om potjes tegen Ijsland Tsjechie en Turkije vooraleer ze zich met de top mogen meten. Alsjeblieft zeg wat een grootheidswaanzin.

6 augustus 2015 om 11:16

wtf lul jij nou weer allemaal dan?

Belgie beter al Nederland is duidelijk, zeker qua materiaal.
Maar Wales en Roemenie boven Nederland en Frankrijk.... Wales is pittig maar Nederland en Frankrijk winnen dat 7 van de 10 keer en Roemenie verslaan ze 9 van de 10 keer. Niks grootheidswaanzin. Gewoon belachelijk dat Wales en Roemenie hoger staan.

Nederland uit de top-10 kan ik wel begrijpen. Maar sommige verhoudingen op de lijst zijn zo krom als wat.

6 augustus 2015 om 11:28

Nee inderdaad. Wat er op een eindtoernooi gebeurt doet er niet zo toe.

Arm Nederland, toen Nederland tweede of derde was op de ranglijst riepen ze nog hosanna, nu men wegzakt is de ranglijst ineens onzin. Hebben ze een woordje voor in de psychologieles: attributie

6 augustus 2015 om 12:18

ik heb die lijst altijd al onzin gevonden. Het is we grappig als je hoog staat maar dan houdt het op. Jhet gaat om het winnen van toernooien.

Daarnaast geeft de ELO-rating een realistischer beeld van de krachtsverhoudingen tussen landen onderling.

Dat Wales in de top 10 is overdreven inderdaad. Nederland staat wel terecht buiten de top 10.
Zonder Robben en Snijder is Oranje gewon een hele zwakke elftal!!!

EK 2016 zullen ze ook niet halen.

Oefenwedstrijden mee laten tellen is belachelijk,want tijdens deze wedstrijden wil men dingen proberen en is winnen of verliezen niet belangrijk

Een WK hoort gewoon veel zwaarder mee te tellen. Dit slaat nergens op. En de werldkampioen staat op de 3e plaats....

6 augustus 2015 om 12:07

Een WK telt ook zwaarder. Een wedstrijd op een WK telt 4x mee, een EK-wedstrijd 3x, een EK of WK-kwalifcatieduel 2,5x en een oefenwedstrijd 1x.

Daarnaast telt ook de zwaarte van de tegenstander mee (win je van Argentinië krijg je veel meer punten dan als je van San Marino wint).

Daar is gewoon rekening mee gehouden.

Feit is gewoon dat Wales in de twee zwaarste al gespeelde wedstrijden in hun EK-kwalificatiepoule (thuis- en uit tegen België) 4 punten pakte en wij in onze twee 'zwaarst' gespeelde wedstrijden (uit tegen Tsjechië en Ijsland) 0 punten pakte tegen veel lager geklasseerde landen. Dat scheelt natuurlijk ook al erg veel punten.
bijvoorbeeld in de EK-kwalificatiereeks 4 punten pakt tegen België (ze hebben zowel het thuis- als uitduel al gehad) en wij 0 punten pakken tegen de kleinere landen Tsjechië en Ijsland.

6 augustus 2015 om 12:18

goed lezen in de comments. Het Wk telt ook zwaarder mee Tja Duitsland heeft na het WK niet zo goed meer gepresteerd dan houd het op he

Dat NL op dit moment niet in de top 10 thuis hoort ben ik het volledig mee eens, draait echt dramatisch op dit moment. Alleen klopt deze lijst echt van geen kanten, totaal niet realistisch in heel veel gevallen!

Maar goed dit is altijd al zo geweest volgens mij, dus doe je toch niks aan.

Tsja, kwaliteit van teams snap ik de lijst niet, maar wat Nederland nou helemaal gepresteerd heeft verdienen ze het in mijn ogen om op de 12e plek te staan, alles wat ze tot nu toe hebben gespeeld na het WK was simpelweg dramatisch..

Heb geen ranking nodig om te weten dat Nederland helaas niet meer tot de top 10 van de wereld hoort.Onze competitieniveau is aan het dalen en de spelers die naar het buitenland gaan vertrekken niet meer naar de top. Wel heb ik een goed gevoel dat we daar weer terug gaan komen. Memphis is hier een voorbeeld van.

Blijft bijzonder dat er echt een uitzonderlijk laag aantal van de reacties in dit soort items blijk geven van enige kennis van de werking van de ranglijst.

Mensen staren zich zo blind op de naam van het land en kijken totaal niet naar de prestaties. Wales is per definitie een voetbaldwerg en hoort schijnbaar nooit boven Nederland te kunnen staan. Nou, die dwerg verliest dus 1x in 1,5 jaar tijd en Nederland 7x. Natuurlijk is het dan niet onmogelijk.

Net zoals het met pakweg tennis mogelijk is dat tennisser A op plek 8 van de wereldranglijst staat en tenniser B op plek 4. Dit terwijl tennisser A al 4x op rij van tennisser B gewonnen heeft.

Waar ik eventueel nog wel voor zou pleiten is het veranderen van de regel dat de prestaties van een jaar oud niet direct maar voor 50% tellen. In principe heeft ieder land uit ieder continent minimaal eens in de 2 jaar kans om op een grote eindronde te spelen. Tel die wedstrijden dan ook voor 100% totdat er een volgende eindronde staat.
Er zullen echter wel plausibele redenen zijn waarom dit niet gebeurt. Gewoon in eerste gedachte klinkt het mij nog wel als een goede verandering.

Wat maakt het uit, Het nederlands elftal is gewoon toernooivoetbal. Altijd al geweest. Verbaast me niks als ze dalijk op het EK weer de kwart/halve finale halen.

Let's go FIFA. Blatter kennende zal Zwitserland wel in de top 3 staan.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren