Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ik weet dat het niet goed voor me is, maar Ajax respecteert mijn geloof’

Laatste update:

Anwar El Ghazi haalt veel kracht uit zijn geloof. De aanvaller deed onlangs mee aan de ramadan en hoewel zoiets veel discipline vergt, is de twintigjarige Ajacied niet van plan om het vasten op te geven. “Ik heb het de afgelopen jaren ook volgehouden.”

/

“Natuurlijk weet ik dat het niet goed voor me is, maar mijn geloof staat boven alles. Ajax respecteert dat ook. Daarvoor ga ik ze terugbetalen op het veld”, zegt El Ghazi maandag in een interview met de Volkskrant. Tijdens de ramadan mogen moslims niets eten en drinken tussen zonsopgang en zonsondergang.

Hij wil het sowieso beter doen dan vorig seizoen. El Ghazi was goed voor negen goals en acht assists, maar was desondanks niet geheel tevreden: “Soms denk ik: waar ben ik mee bezig? Ik kan meer meeverdedigen en druk zetten. Het gaat er nu om dat ik de stap maak van talent naar een volwassen speler.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Voor de mensen die het niet weten de ramadan is al 2 weken afgelopen

3 augustus 2015 om 20:17

Bedankt dat je het even meldt hier, was volledig langs me heen gegaan, ik verrek al twee weken overdag van de honger!

3 augustus 2015 om 21:45

@baardgrasmus: bedankt voor de brede glimlach op mijn gezicht, een van de betere grappen op VZ

On topic: toch wel jammer dat de ramadan verschuift. Na een bepaalde periode is de ramadan in het laatste deel van het seizoen. Dan is het bijna onmogelijk om en mee te doen aan de ramadan en op je toppen van je kunnen te presteren.

4 augustus 2015 om 05:26

Afellay deed ook altijd mee aan de rammadan geloof ik. Heeft hem in zijn PSV periode niet van weerhouden om goed te presteren. Wel meestal 20 minuten voor tijd gewisseld.

4 augustus 2015 om 09:07

Als je dan drie moslims in je elftal hebt, ben je standaard door je wissels heen. Dat is ook geen gezonde situatie.

3 augustus 2015 om 20:18

Ik snap ook niet waarom dit nou in een keer voorbij komt😂

3 augustus 2015 om 20:51

@ joeyflipse

Omdat er een uitgebreid interview in de Volkskrant stond vanochtend waar onder meer zijn geloof aan bod kwam en logischerwijs ook de ramadan.

3 augustus 2015 om 20:49

Shit, suikerfeest gemist...

4 augustus 2015 om 03:30

Geen zorgen, volgend jaar gewoon dubbel zo hard knallen.

Zoveel respect voor hem een van mijn favoriete spelers

3 augustus 2015 om 20:17

Ik ken weinig jonge spelers met zo'n goede mentaliteit, en die zo zelfkritisch naar zichzelf kunnen kijken.

3 augustus 2015 om 21:01

We hebben er zelfs twee van in de selectie. Viktor Fischer is ook zo kritisch over z'n presteren.

3 augustus 2015 om 21:12

Logisch, ze zijn beiden zo wisselvallig als wat. Desalniettemin zeer talentvolle spelers

3 augustus 2015 om 21:28

Inherent aan de jeugd

4 augustus 2015 om 04:11

Ik geloof niet zo in al die praatjes in de media.laat het maar op het veld zien.want dit is alleen maar om de fans tevreden te houden.

4 augustus 2015 om 12:19

Wat in jouw geval dus niet lukt (al betwijfel ik of je wel fan bent)..

Gaat een hele grote worden deze jongen. Las vandaag nog een heel stuk over hem in de krant, geweldige mentaliteit lijkt hij te hebben (iets wat me voor dit artikel natuurlijk ook wel duidelijk was). Ik heb altijd het idee gehad dat Kishna misschien meer talent had van de twee, maar El Ghazi gaat het naar mijn mening verder schoppen, puur op mentaliteit. Ben benieuwd dit seizoen, mogen een hoop van hem verwachten!

3 augustus 2015 om 20:19

Tja, ik weer het niet. Hij heeft potentie en mentaliteit. Maar ik weet niet of dat er maximaal uit gaat komen. We zullen zien.

3 augustus 2015 om 20:22

Quaresma en Ronaldo komen in mij op. Ze speelden samen bij Sporting, Quaresma had duidelijk het meeste talent van de 2 maar puur op mentaliteit is Ronaldo veel verder gekomen dan Quaresma.

3 augustus 2015 om 20:35

Heb jij ze vaak zien spelen destijds? Kan me niet voorstellen dat Ronaldo er toen al niet bovenuit stak, wellicht samen met Quaresma. Wist trouwens niet dat hij bij sporting in de jeugd speelde... Vreemd dat hij nu een soort icoon is bij Porto.

3 augustus 2015 om 20:48

Ik vraag me af hoe mensen er toch telkens bij komen dat Quaresma duidelijk meer talent had dan Ronaldo...
Kan jij het me alsjeblieft is uitleggen?

3 augustus 2015 om 21:08

Kan ie niet, want iedereen praat één a twee jeugdtrainers na in die tijd. Een ander is weer een andere mening toegedaan. Ze zaten sowieso op hetzelfde niveau, maar ik geloof dat Quaresma iets doelgerichter was.

Quaresma was bij Barca al snel aan het mekkeren over een basisplaats en had het geduld van een driejarig kind en Ronaldo leerde omgaan met de fysieke tegenstanders van de Premier League. Zocht ook geen mot met Ferguson, waar Quaresma het waagde om tegen Rijkaard in te gaan.

We kunnen straks misschien een parallel trekken tussen Kishna en El Ghazi. Ook uiterste wat mentaliteit en ethiek betreft.

On: El Ghazi moet wel hard blijven werken, want reken maar dat er volgend jaar meer concurrentie is op de vleugels bij Ajax dan nu. Muric komt eraan, Cerny kan op die positie spelen en dan is er nog de vraag wat de huurlingen kunnen brengen.

3 augustus 2015 om 20:37

Verwacht maar niets van hem, want mijn verwachting is dat hij een heel moeilijk seizoen gaat krijgen. Net als met Fisscher 2 jaar terug staat er een hoop druk op hem, omdat hij buitengewoon goed gepresteerd heeft vorig seizoen. Ben beniewd of hij zich daar onderuit kan voetballen.

3 augustus 2015 om 21:03

Makkelijk weer, omdat kishna weg is gegaan bij ajax hebben alle ajacieden weer een hekel aan die jongen en deugt zijn mentaliteit niet, erg makkelijk

3 augustus 2015 om 21:36

Nee, dat je niet ziet dat zijn mentaliteit niet deugt. Heeft een gigantisch vertekend zelfbeeld (beïnvloed door Raiola?) en zonder daadwerkelijk te presteren verwacht ie zomaar een basisplaats. Een speler met de juiste mentaliteit had ervoor geknokt, al kan ik me voorstellen dat zijn belabberde mentaliteit gekoppeld is aan zijn slechte zelfbeeld. Als ie namelijk zelf denkt dat ie keihard werkt, terwijl iedereen ziet dat je niet meeverdedigd en amper je man voorbijkomt, dan zal je niet uit je eigen harder gaan werken in het veld.

Kijk, zo mag ik het horen. Aan zijn mentaliteit ligt het in ieder geval niet. Als hij nou iets zakelijker wordt (benutten van kansen/afgeven) komt het goed met deze jongen.

3 augustus 2015 om 20:19

Inderdaad, van zjin mentaliteit mogen veel mensen wat leren. Hopen voor het Nederlandse voetbal dat hij deze lijn kan doortrekken. Ik denk toch wel dat hij samen met Depay de komende jaren in Oranje de vleugels zullen gaan bezetten.

3 augustus 2015 om 20:25

Mocht hij voor Nederland kiezen, ja.

3 augustus 2015 om 20:43

Vooral veel Marokkaans-Nederlandse talenten zouden een voorbeeld aan hem moeten nemen. Niet om per se te generaliseren, maar het is wel kenmerkend dat de beste jeugdspelers uit Marokko komen, maar niemand het uiteindelijk echt redt. Gun het El Ghazi van harte. Hij heeft echt een eigen dribbelstijl met ontzettend krachtige lichaamsschijnbewegingen. 1-3 tegen PSV is er een schoolvoorbeeld van.

Tja.. Hier valt niet over te discussiëren, al zijn er vast mensen die dat gaan doen haha. Hoop maar dat El Ghazi het inderdaad terugverdient op t veld. Ik heb er vertrouwen in

Als hij net zo gedreven is zich te bewijzen voor Ajax dan komt het helemaal goed met hem

Als hij de ramadan belangrijk vind moet die dat vooral doen, ieder zijn keuze natuurlijk. Lijkt me vooral zaak om het samen met een voedingsdeskundige/diëtist van Ajax te bespreken hoe je de impact zo klein mogelijk kan houden.

In de voorbereiding heeft het minder directe invloed, maar je moet niet teveel spiermassa verliezen door een gebrek aan voedingstoffen.

4 augustus 2015 om 12:31

Waarom zou je een tekort aan voedingsstoffen hebben? Je eet toch gewoon, alleen eet je nu s'nachts en niet overdag.. Enige wat wel slim is is s'morgens (dus voor zonsopgang) kiezen voor voedsel dat meer tijd nodig heeft om te verteren en je zodoende ook in de middag nog voldoende energie onttrekt uit je voedsel. En daar kan een voedingsdeskundige (waarvan Ajax er ook een paar van in dienst heeft) idd goed bij helpen.

4 augustus 2015 om 13:28

Het maakt weldegelijk uit, tussen zonsopgang ±06:00 en zonsondergang ±22:00, dan zit je 16 uur zonder aanvulling van de voedings stoffen. Op zich wel te overleven maar zeker met de inspanning van een topsporter toch "gevaarlijk" voor je spieren.

Je lichaam zal het wel overleven. Als die een voeding's te kort heeft begint het de spieren af te breken om dat te kort aan te vullen. Als je dat dus niet goed managed, kan je in die maand een behoorlijk deel van je spieren verliezen waardoor je minder goed kan presteren.

4 augustus 2015 om 13:39

Maar daarom zeg ik, je moet het juiste voedsel consumeren, in het geval van iemand die aan de ramadan doet en in de namiddag moet presteren is gebaat bij voeding dat langzamer verteert en dus pas echte bouwstoffen produceert op het moment dat je het nodig hebt. Je hebt namelijk voedsel dat snel verteert en dus snel energie aan je lichaam afgeeft en je hebt langzamer verterend voedsel (vaak vezelrijk voedsel).

Ik vind geloof van welk soort dan ook , in veel gevallen goed . dit gaat vaak gepaard met dicipline en geen al te gekke dingen doen . net als falco bijv een super prof , dan heb je bijv ballotelli die doet de meest omstreden dingen

3 augustus 2015 om 20:31

Ik zie anders dagelijks de gekste dingen voorbij komen die zogenaamd worden gedaan uit de naam van god, en onder atheïsten zie ik de meest rationale en intelligente mensen zitten, al is het uiteraard geen garantie. Overigens is Balotelli van geboorte christelijk en opgevoed door joden, dus als je het zo bekijkt is hij eigenlijk twee keer zo religieus als mensen die slechts 1 geloof hebben meegekregen .

3 augustus 2015 om 20:49

Jij beschrijft nu de propagandawerking van religie, waar het ook voor uitgevonden lijkt te zijn. Of denk je dat er een paar duizend jaar geleden zoveel te eten was voor iedereen, dat mensen vrijwillig gingen vasten;-)

Maargoed als individuen er kracht uit halen, is dat helemaal perfect. Al eet El Ghazi een heel jaar niet... zolang hij de ballen er maar in schiet.

3 augustus 2015 om 20:52

Stalin en Hitler waren ook atheïsten, dus dat de atheïsten meestal intelligenter zijn dan gelovigen is onzin.

3 augustus 2015 om 20:58

Gefeliciteerd, domste reactie van de dag

3 augustus 2015 om 21:14

Er zijn ontzettend veel slechte dingen over Hitler en Stalin te zeggen. En dat is natuurlijk nog zacht uitgedrukt. Maar dom waren ze allerminst.

3 augustus 2015 om 21:47

Intermilito, Stalin was streng Russisch Orthodox opgevoed en ook Hitler heeft veel met de christelijke kerk van doen gehad als misdienaar en als knaap in het koor. Je zou dus haast kunnen zeggen dat de gelovige opvoeding de reden is van de gruweldaden van deze heren.

Echter dat ze deze zodanig kunnen uitvoeren kwam omdat ze een bepaalde mate van intellect en logica bezaten, waardoor ze veel dingen naar hun hand konden zetten. Die zelfde mate van intellect en logica is waarschijnlijk ook de reden dat ze door de sprookjes van de Bijbel heen keken.

3 augustus 2015 om 22:10

Je kan gelovig zijn opgevoed maar niet geloven. Je neemt altijd iets met je mee omdat de opvoeding logischerwijs invloed heeft. Maar op wat voor manier dat is kan erg verschillen. Als jij het niet eens bent met je opvoeding kan je later juist het tegendeel gaan doen. Er zijn zat christelijke en islamitische opgevoede mensen die nu volledig anti zijn en er alles aan doen om dat te laten merken.

'je zou dus haast kunnen zeggen dat de gelovige opvoeding de reden is van de gruweldaden van deze heren.'
Dus alles wat je doet komt door je opvoeding? Als je atheïstisch bent opgevoed en je schijt in de tuin van de buren komt dat omdat je atheistisch bent opgevoed?

3 augustus 2015 om 22:48

Nee, Corian, dat was puur een reactie op zijn simpele conclusie dat als Hitler en Stalin dom zijn, dat Atheïsten over het algemeen dus niet intelligenter zijn. Dan trek ik op zijn manier de simpele conclusie dat mensen die gelovig zijn opgevoed zulke dingen doen. Tuurlijk weet ik ook dat zoiets niets met geloof te maken heeft. Wat IS doet, dat heeft met geloof te maken.

3 augustus 2015 om 23:30

Ik vind dat er best wel heftige dingen gezegd worden over de combinatie van gruweldaden en geloof. De meeste geloven die ik ken zetten helemaal niet aan tot enige vorm van geweld dan ook. Ik geloof dat de essentie van de meeste geloven altijd liefde is. Helaas worden sommige teksten uit de oude boeken totaal uit zijn verband gerukt en gebruikt om anderen jouw wil op te leggen en niet de wil van een god. Ik denk dat een klein percentage van de wereldbevolking sowieso in staat is om veel slechts te doen, ongeacht wel of niet gelovig. De ene gebruikt een angst voor buitenlanders (Wilders) om aan te zetten tot haat tegen een groep, de ander gebruikt, de ander gaat schandalig te werk onder het mom van geloof (IS, boko haram). Mijn punt is, een kleine groep mensen doet toch wel slechte dingen. Daar worden ook veel dingen voor misbruikt die niets met geloof te maken hebben. Waarom zouden voetbalsupporters anders elkaar de hersens inslaan? Waarom misbruiken pedofielen jonge kinderen? Waarom wordt iemand op het werk structureel gepest totdat iemand totaal depressief is? Ik denk dat als we allemaal elkaar wat gunnen, de wereld er een stuk beter uitziet.

Mooi dat hij zelfkritisch is, kunnen veel voetballers (van zijn generatie) van leren.
Als iemand hem verteld dat je met assist ook belangrijk kunt zijn, zou al de helft schelen. Want talent heeft ie. Hopen dat de Boer hem veel vertrouwen gaat geven. Zeker DAB is het een topper in wording.

Ik ben geen fan van El Ghazi. Nu ik dat gezegd heb wil ik eraan toevoegen, dat ik hem ook niet goed vind. Hij heeft wel de juiste mentaliteit, maar denk niet dat hij het tot de top gaat schoppen. Wat geen schande is. Hij lijkt me een toekomstige subtop/net eronder. En dit seizoen komen we erachter of hij Oranje waardig is.

3 augustus 2015 om 20:42

Volledig mee eens. Al zou het me ook niet uitmaken wat die bij het Nederlands elftal presenteert.

Of iemand nou christen,boeddhist of moslim is ik kan er totaal geen respect voor opbrengen. Het is zo narrowminded en simpel. Elk rationeel denkend mens weet dat religie gewoon een en al verzonnen is door de mens zelf. Ik zelf als ondernemer of als ik een voetbal bedrijf zou leidde zou ik een religieus iemand korten op salaris als degene niet de inspanning kan leveren als dat door religieus handelen zou komen.

3 augustus 2015 om 20:40

Ok dan stel ik jou de vraag waarom eet je dan het eten wat door God is ontstaan? Zonder Hem was er geen eten op de wereld. Dus bewijs maar dat je zonder eten kan leven dan.

3 augustus 2015 om 20:51

bewijs eerst maar eens dat god het eten heeft gemaakt.

3 augustus 2015 om 20:55

@ difference

Jij denkt dat dat eten door God gemaakt of ontstaan is, is absoluut geen feit. Ik ben het totaal eens met Obiku, maar laten we alsjeblieft geen discussie over de zin en onzin religie gaan beginnen op een voetbalforum Haha

3 augustus 2015 om 20:55

Ik eet geen eten wat door god is ontstaan, want god bestaat niet ik eet voedsel dat kan groeien door water, zuurstof en zon. Er zijn honderdduizenden bewijzen hoe de aarde is ontstaan en hoe wij zijn ontstaan. Ik ga deze niet allemaal opschrijven want dan ben ik volgende maand nog bezig. Daartegen is er geen enkel bewijs van het bestaan van God, daarom heet het ook geloof,en niet wetenschappelijk feit.

3 augustus 2015 om 21:00

@obiku zonder God was er geen water, zuurstof en zon. Er zijn ook heel veel gebeurtenissen geweest met mensen die de hemel hebben gezien maar uiteindelijk toch niet dood gingen.

3 augustus 2015 om 21:11

Laat ze maar praten, totdat het te laat is dan zullen ze smeken om genade oke ik heb een vraag voor jullie wat gebeurt er als jullie dood gaan? Denken jullie dat je voor eeuwig en altijd game over bent? Enge gedachten niet? Feiten zijn er genoeg kijk om jullie heen,maar nee dat zien jullie niet een geloof en geen geloof als je het bevestigt krijgt door iemand

3 augustus 2015 om 21:57

Bewijs? Er is net zo min bewijs voor een God als er bewijs is dat 'ie er niet is. En is er is net zo min aan te tonen dat God het universum heeft geschapen als dat er aan te tonen is dat dit op een andere manier gebeurt is. Logischer is dat het universum er altijd al geweest is, maar dat we dat niet kunnen bevatten aangezien we denken dat alles een begin en een eind moet hebben, maar dat is dan mijn mening. Iedereen doet net of het wetenschappelijk is aangetoond hoe het universum is ontstaan, of hoe de mens is ontstaan. Maar de Darwin theorie van leven uit de zee wat zich doorontwikkelt tot landdier en uiteindelijk tot mens is niet meer dan een aanname. Enige wat Darwin heeft bewezen is evolutie binnen soorten, niet tussen soorten. En heel het ontstaan van het universum is gebaseerd op een heeele grote aanname, de big bang. Een zogenaamde singulariteit. Oftewel: give us one free miracle, and we'll fill in the rest! Zinloze discussie dit dus, zeker op een voetbalsite....

On topic: die El Ghazi lijkt zeker een goede mentaliteit te hebben. Nou hopen dat hij doorzet en inderdaad niet al te veel 'slaap momentjes' meer heeft.

3 augustus 2015 om 21:58

Dan is het inderdaad game over. Vind de gedachte dat je ik persoon oneindig doorleeft heel wat enger..

3 augustus 2015 om 22:10

Als je dood bent,ben je dood. Nee, en totaal niet eng. Ik accepteer dat. Dat hemelgelul. Grow up man. Er is geen enkel bewijs voor het bestaan van een verzonnen god of hemel. En er is geen priester, imam of rabbijn die je de weg kan wijzen naar de hemel. Religie is er puur om mensen dom re houden en verantwoordelijkheid te kunnnen afschuiven op een ander. Religie zorgt slechts voor onverdaagzaamheid,intolerantie, frictie en onkunde

3 augustus 2015 om 22:25

Waar gaat dit over man,dit is een voetbalsite geen debat over religies. Degene die geloven moet je respecteren evenals voor degene voor niet geloven

3 augustus 2015 om 22:40

Ik kan geen respect hebben voor mensen die verantwoordelijkheid afschuiven op een sprookje.

3 augustus 2015 om 23:14

@difference

Gewoon 1 antwoord op de enige vraag die er toe doet.
Hoe is jouw god er dan gekomen? Alles moet ooit ontstaan zijn toch, dus ook jouw eventuele god.
Ben zeer benieuwd.

3 augustus 2015 om 23:36

@ Araman: wij kunnen er met ons bewustzijn niet bij dat iets eeuwig bestaat omdat wij zelf het begrip tijd hebben gecreeerd. Even los van het feit of je wel of niet gelooft in een schepping of bijvoorbeeld big bang (of combinatie), het zal altijd voor ons mensen lastig zijn om te bedenken dat eeuwigheid bestaat.

4 augustus 2015 om 00:47

Obiku ben je echt zo tegen gelovigen? Persoonlijk heb ik er ook niks mee maar
mijn omgeving is er nog vol mee en het zou best eenzam worden als ik elke gelovige hekel

4 augustus 2015 om 08:47

@ktb84

Dus God is na een eeuwigheid zichzelf de kolere vervelen op het lumineuze idee gekomen maar een wereld met de pracht soort mensen te creeren en omdat hij zich zo verveelde heeft hij er het alsmaar uitdeiende heelal erbij gemaakt? Als iemand dat uit verveling zou doen , had je toch minstens kunnen verwachten dat hij er hier niet zo'n janboel van zou hebben gemaakt?

4 augustus 2015 om 08:51

Je kunt wel respect hebben voor deze respectloze maatschappij gebasseerd op sex, geld en materialisme...wow doe mij maar een godsdienst, daar leer je(als je geen van de mensen bent zoals boven beschreven) goed en vredig voor jezelf en je medemens te zijn....probeer eens de koran of bijbel helemaal te lezen...je zult versteld staan hoe nep jou hollywood wereld is

4 augustus 2015 om 09:18

@ araman: in mijn reactie ga ik er bewust van uit dat er meerdere theorieen zijn over het ontstaan van de aarde. Ik wil niet zeggen dat de ene wel klopt en de ander niet, dat is aan ieder om te bepalen wat hij of zij gelooft. Maar als we van de situatie uitgaan die jij schetst: na een eeuwigheid verveling schiep god de aarde. Deze aarde was in beginsel perfect. Wij hebben er zelf als mensen een potje van gemaakt. Waarom? Omdat wij niet als robots gemaakt, maar als schepsels die zelf hun eigen keuze mogen maken. Hierbij kun je altijd voor een goede of een slechte oplossing kiezen. Doordat wij zelf slechte keuzes maken, maken wij er op deze aarde een potje van.

4 augustus 2015 om 11:07

Ik wil niet beledigend overkomen maar wat de wetenschap ons bewezen heeft komt ook voor in de heilige boeken.er was eerst duizend theorieen en nu is het De Big bang theorie? Dat staat toch ook in de tora bijbel en de koran? Die wisten een paar 1000 jaar eerder. Dat de aarde rond was heeft columbus uit de koran geciteerd en is wetenschappelijk pas veel later bewezen. Netals dat in 1960 pas ontdekt werd dat in varkensvlees k***verwekkende stoffen zitten en bij het vasten het lichaam extra weerstandstoffen aanmaakt en je lichaam er sterker van word. Wat dacht je van persoonlijke hygiene dat netjes is omschreven in de islam. Of de cyclus van het bidden van 5 keer per dag. Als je je in verdiept is dat ook allemaal wetenschap

4 augustus 2015 om 11:24

Ik vind het wel grappig Yusuf hoe je juist het ontstaan van een geloofsstroming weet te duiden.
Mohammed was een krijgsheer en die had baat bij sterke en trouwe en gezonde en loyale soldaten.
Boetseer daar leefregels omheen en verkoop het aan het volk als de waarheid van god of allah en je zit geramd.
Zorg dat je je mannen tevreden houdt met meerdere vrouwen, ergo god heeft gezegd dat dat mocht, maar dan kan de buurman jaloers worden ergo gooi er een tent overheen dat hij ze niet kan zien. Varkensvlees is sneller aan bederf onderhevig en mannen met voedselvergiftiging vechten niet best, dus zeg dat god dat heeft verboden weer een probleem getakeld.
Overigens we pakken nu de islam maar dat geldt evengoed voor het judisme als het christendom natuurlijk. Charisma zal de man best gehad hebben, zodat hij het goed kon verkopen. Geloof voorkomt dat mensen te diep gaan nadenken want je kan het toch niet met de grote almachtige god oneens zijn?
Geloof is ontwikkeld en misbruikt om de zwaarste misdaden te begaan en te deze goed te praten , want immers god zegt dat. Mocht er een god bestaan zal hij zelf zijn peultjes wel kunnen doppen daar heeft hij de mensheid niet voor nodig. Op dit moment kunnen we redelijk veilig stellen dat zeker de islam de godsdienst misbruikt om nota bene zelfs geloofsgenoten aan alle kanten wreed te behandelen. Waarmee ik de geschiedenis van het judisme en christendom niet wil schoon praten.

@ktb84
Raar dat je er vanuit gaat dat ik de bijbel nooit gelezen heb?
Op psalmen na heb ik me aardig door die verhaaltjes heen geworsteld.

4 augustus 2015 om 14:18

@araman: ik heb volgens mij iets gemist. Met welke zin suggereer ik dat ik ervan uit ga dat je de bijbel niet hebt gelezen? Ik heb dit in ieder geval niet willen suggereren als het zo op jou os overgekomen.

4 augustus 2015 om 14:33

Ik las probeer eens de koran of de bijbel te lezen, abusievelijk op mijzelf betrokken dus, mijn excuses.

Overigens gaat het om voetbal op deze site , hoe interessant de discussie over geloof ook zou kunnen zijn, het gaat wel erg off-topic.

Ot

Ik gun een ieder zijn geloof, mij maakt helemaal niet uit wat je aanhangt en hoe je daar mee omgaat als voetballer moet je ook helemaal zelf weten. Maar wel in je eigen huis/omgeving val daar andere mensen niet mee lastig en probeer zeker anderen jouw geloofsnormen en waarden op te leggen.
Als hij de behoefte heeft regelmatig te bidden bijvoorbeeld hoeven zijn medespelers en de supporters daar niet visueel mee belast te worden.
Er zal best wel een ruimte geregeld kunnen worden waar gelovigen hun zeden riten en gewoontes kunnen onderhouden zonder daar de rationeel levende mens mee te confronteren.

Edit: storende typo.

3 augustus 2015 om 21:16

Mee eena

4 augustus 2015 om 10:04

@obiku86: Om te stellen dat pakweg de helft van de wereldbevolking narrowminded en simpel is, vind ik wel ver gaan. Maar zo heeft ieder zijn eigen mening. Ik vergelijk geloof wel eens met een voetbalclub. Ook voetbal (en dus de clubs) is verzonnen door de mens. Nu zijn er heel veel mensen die hun voetbalclub behandelen als een soort religie. Alle liefhebbers van dezelfde club komen minimaal wekelijks bijeen en hebben alles over voor hun club. Van het overgrote gedeelte van de supporters heb je geen last. Er is echter een klein clubje, die zich ook supporter noemt, die binnensteden in elkaar slaan en mensen doden in naam van hun club. Door op de hooligans te focussen, zou je kunnen stellen dat supporters narrowminded en simpel zijn. Terwijl je weet dat dit niet klopt. 99% van de supporters zijn weldenkende mensen. Dit geldt ook voor religie. Het maakt niet uit waar je het op betrekt, een klein clubje verpest het altijd voor de overgrote meerderheid.

3 augustus 2015 om 20:56

" Maar soms moet je je principes overboord gooien?"

Hahaha serieus?

Volgens mij is het juist de kunst om je principes niet overboord te gooien, maar goed..

3 augustus 2015 om 21:49

Protsie, beetje een trieste reactie, vind je niet? Waarom moet je je principes overboord gooien? Is het niet de kunst om je principes te behouden, maar er voor te zorgen dat ze je niet in de weg zitten bij het dagelijks leven? Dat lijkt El Ghazi aardig te lukken.

3 augustus 2015 om 22:05

Wat jammer dat dit allemaal verwijderd gaat worden.

Mag van mij best blijven staan hoor.
Je staat er alleen maar dommer op.

Ook stoer dat je lak hebt aan een ban trouwens.
Jij bent een echte held!

4 augustus 2015 om 08:55

Succevolle moslims? Benzema, henry, kanoute, toure, tiote, nasri etc etc

4 augustus 2015 om 11:15

Arda is dit seizoen voor 40 miljoen naar barcalona gegaan en mesut ozil is voor 50 miljoen naar Arsenal gegaan. Benatia die voor een aardig bedrag naar Bayern is gegaan. Brahimi van porto? Yaya toure is volgens mij ook moslim

3 augustus 2015 om 20:56

Misschien eerst maar eens leren spellen voordat je zo hoog van de toren gaat blazen?

3 augustus 2015 om 21:27

Ondanks dat ik het totaal niet met je eens bent moest ik toch wel even lachen door "geen ramadan, jammerdan"

3 augustus 2015 om 21:39

Baas

4 augustus 2015 om 13:15

Zou ik me toch eens verdiepen in het fenomeen carnaval.. Dat is de christelijke tegenhanger van het Suikerfeest. Alleen zijn de christenen het hele vasten, wat ze vroeger ook in aanloop naar carnaval deden, 'vergeten' en is alleen het afsluitende feest overgebleven (christenen noemen het carnaval en moslims noemen het het Suikerfeest, beide zijn feestjes om de maand vasten af te sluiten).

Tot zover geschiedenisles 1

@ baardgrasmus dat wist ik niet :P en ik bedoel ook niet dat geloof altijd goed is , alles word misbruikt . er worden zoveel gekke dingen gedaan onder het mom van . ik bedoel alleen dat als er iemand is die op een goede manier zich zelf inzet en op een goede en gezonden manier leeft dat zeker niet slecht is . ik ken el ghazi uiteraard niet persoonlijk maar heb wel de indruk dat het een jongen is die professioneel met dingen omgaat en je ziet hem beter worden .

Voorbeeld voor alle met name Marokkaanse voetballers. Om er te komen is makkelijk, maar om er te blijven is een ander verhaal en dat beseft deze jongen heel goed !

Misschien dat dit ook deels is waarom moslims vrijwel nooit echt lang aan de voetbaltop zitten.

Dit bedoel ik niet lullig trouwens, maar als ik om me heen kijk zie ik de moslimjongetjes van een jaar of 8 de Nederlandertjes vierkant ondersteboven spelen, maar tegelijkertijd zijn ze vrijwel allemaal voor hun 28e uitgeblust. Boulahrouz is misschien een uitzondering, maar ook die vond ik de laatste jaren echt veel en veel minder dan diezelfde Boulahrouz bij Chelsea. Bij Bergkamp, Seedorf, van Bommel, Bronckhorst, noem ze allemaal maar op is dat duidelijk veel minder.
Ik vind het jammer en zonde dat ze hun geloof boven hun carrière verkiezen, zelf ben ik niet gelovig, zonder religie doe ik al gek genoeg. Maar zelfs als ik vanuit hun oogpunt kijk is het toch ook voor de islam beter als je beter presteert.
Van mij mag het vergeleken worden met stemmen, dat mogen moslims ook niet want ze geloven niet in democratie, maar puntje bij paaltje doen ze het toch.
Zeg dan ook dat topsporters wel mogen sporten, ten behoeve van hun volk.
Op dit moment spelen ze bewust, onnodig, een oneerlijke strijd in hun eigen nadeel.

3 augustus 2015 om 21:23

Ik ben zelf atheïst, maar ik snap dat gelovigen hun geloof boven alles stellen. Dat ze hiernaar proberen te leven, en zich op deze manier vormen tot een 'goed mens'. Sport, of topsport is net als werk een onderdeel van je leven, maar het is niet alles omvattend.
Wanneer je je geloof laat varen voor je werk i.p.v. andersom heb je er denk ik niet veel aan.

3 augustus 2015 om 22:37

Ik denk dat mensen sowieso vrij weinig aan religie hebben, ik kan geen ding verzinnen dat ik met religie wel kan dat ik zonder religie niet kan en ik kan talloze dingen bedenken waar religies me mee in de problemen brengen wat op zich totaal niet hoeft.

3 augustus 2015 om 23:47

Ook zonder religie maken mensen er wel een zootje van. Dat is de aard van het beestje. Ik geloof niet dat de wereld beter af is met religie dan zonder ( en andersom)

4 augustus 2015 om 08:59

Met alle respect, ik heb het idee dat je toch een racist bent. Je probeert je subtiel uit te drukken maar het is echt bullshit wat je zegt of je bent erg onwetend en krijgt je kennis enkel van de nos

4 augustus 2015 om 10:54

Nos? Die TV zender? Sorry, maar als ik TV kijk kijk ik het voor voetbal, ik kijk verder nooit naar die zender.
Verder is religie iets waar je zelf voor kiest en niet aangeboren, zoals huidskleur bijvoorbeeld.

Ik weet dat vrij veel religieuzen zich graag zo snel mogelijk beroepen op racisme, met name de bange/onzekere mensen die in een (uit de hand gelopen) sekte zijn getuind, maar ik zal iemand altijd behandelen op de manier waarvan ik denk dat diegene het verdient.

Religie heeft verder niets met racisme te maken, een religie is een groep waar je je op vrijwillige basis op aansluit, met alle gevolgen van dien.
Als ik het niet eens ben met een bepaalde groep ben ik ook geen racist, mocht je dit wel zo zien dan zou je eens moeten bedenken in hoeverre je zelf een racist bent.

Toppertje deze jongen. Is heel kritisch naar zichzelf. De wil op te presteren is groot bij hem en hij lijkt mij gefocust. Nog een jonge gozer dus als de voortekenen niet liegen komt het met dit talent wel goed.

Ramadan en topsport gaat niet samen vind ik. Hiermee laat je je werkgever erg in de steek door een maand niet je werk goed uit te kunnen voeren maar wel een royaal salaris opstrijkt.

3 augustus 2015 om 21:51

Heb het idee dat El Ghazi hier niet echt veel last van heeft gehad. Staat er ook meteen aan het begin van het seizoen. Met andere woorden, als je als club het voor elkaar krijgt om een speler zijn werk en religie te laten combineren, dan zal je een gelukkigere speler hebben, iets wat vaak ook zijn prestaties ten goede komt.

Natuurlijk zijn religie en vasten iets om respect voor te hebben. Maar het lijkt me dat dit nogal ten koste gaat van zijn prestaties en ontwikkeling. Zo leg je geen conditionele basis voor het nieuwe seizoen.
Ajax investeert wel een vermogen in zo'n speler.

Vraag me af of spelers in de absolute top dit ook doen, zoals bijv. Benatia, Benzema, Nasri.

Voor zover hij natuurlijk zijn ware ik laat horen in de media, maar hij komt op mij echt heel verstandig over. Hij weet zelf ook dat hij er nog niet is en benoemt precies de goede dingen om nog te verbeteren. Hij lijkt mij echt het totale tegenbeeld van een jongen als Kishna!

Als je zegt dat dat geloof nutteloos is dan gaan ze zich er alleen maar tegen verzetten.

Ikzelf geloof in kabouters en dat respecteren ze bij mijn lokale voetbalclub niet..

3 augustus 2015 om 22:07

Kabouters kennen ook een periode van vasten?

Waar in in gelooft of als je niet gelooft maakt in principe niet uit. Het is een keuze die hij maakt en die wordt gerespecteerd. Dat is alleen maar mooi. Er wordt met respect met elkaar omgegaan. Hoe je bent wie je bent en waar je ook vandaan komt. We zijn allemaal gelijk. En zo hoort t ook.

Dat marokaanse en turkse spelers vaak niet doorbreken is omdat ze vaak het totaalplaatje missen , ze hebben net als burat bijv body maar geen snelheid of de echte top techniek ( wel goed maar niet wereld top) of ze zijn vrij iel net als assaidi wat een prima speler is maar kwa kracht tekort komt . al die spelers hebben vaak een onwijze techniek in de 1 tegen 1 duels maar missen dan het overzicht of de beslissende pass . echter zijn er gelukkig ook uitzonderingen ik denk dat el ghazi er wel komt ( subtop of in ieder geval nederlandse top blijven) en net als arda turan wat gewoon een wereld speler is , dan heb je nu het grootste talent nog lopen bij ajax ,, namelijk nuri die heeft techniek een onwijs overzicht een goede pass als die zorgt dat die fysiek ook mee blijft kunnen gaan kan dat wel eens een van de grootste spelers van nederland worden

Hallo allemaal, interessante topic,
Het vasten is goed en gezond voor het lichaam dat is wetenschappelijk bewezen, wij moslims geloven en erkennen alles dat god ons geeft goed voor ons is. Wie kent ons lichamen beter de schepper of de schepping haha. Bestaat god wel, alles heeft toch een begin? Wie heeft god gemaakt? Dat zijn vele vragen waar veel mensen zich soms afvragen, luister goed. Ons denkvermogen is begrensd door god. God heeft ons geschapen vanuit Adam. God heeft ons en de universem geschapen, wij kunnen niet nadenken over iets wat zo groot is dat buiten ons vermogen is dat kan niet. Iemand die niet gelooft in een god is erger dan de duivel want zelfs de duivel (iblies) erkent god maar was hoogmoedig omdat hij moest buigen voor adam hij voelde zich beter omdat de duivel uit vuur is geschapen en adam uit klei. Het geloven in god bevind zich in het hart, hoe heb ik god leren kennen, door zijn tekenen zoals de zon en de maan, de dag en de nacht, mijn perfecte lichaam, mijn ogen die uit 576 megapixels bestaat en de iphone 5 maar 8 heeft haha, het voedsel, de koran waarin staat wat heeft plaats gevonden en wat nog plaats moet vinden. Mensen begin te onderzoeken voordat het te laat is,

Ontopic: goede instelling ghazi hij gaat het wel maken, moet alleen in mijn ogen effectiever worden meer rendement

4 augustus 2015 om 13:29

Dus omdat ik niet geloof in god, ben ik erger dan de duivel? Gelukkig maar dat ik zowel niet geloof in god als de duivel

4 augustus 2015 om 14:03

Ik vind het erg dat jij jou schepper ontkent die jou vele gunsten heeft gegeven. Indien jij komt te verdrinken midden in de zee en er is totaal niemand om je heen die je kan redden dan zul je automatisch omhoog kijken en bidden tot god om jou te redden van deze verdrinkingsdood, dat is je natuurlijke aanleg die je aanwakkert tot boven tot god.

4 augustus 2015 om 14:49

Ik ontken mijn schepper(s) niet. Ik erken mijn vader en mijn moeder gewoon. Ik kijk niet naar boven als ik midden op zee verdrink, ik bid niet, ik weet niet eens hoe het moet en heb totáál geen behoefte om het te leren. En nee, die schepper die jij bedoelt heeft mij geen gunsten gegeven, integendeel, ik kan een boek schrijven over alle shit die ik nog vóór mijn 18e allemaal had meegemaakt en dat was een fikse pil geworden, dikker dan welke bijbel, tora of Koran ook. Álles wat ik in mijn leven heb bereikt heb ik op menselijke kracht gedaan, niet op 'goddelijke' kracht. Ik geloof niet in god, ik geloof in mezelf! Zou je ook eens moeten doen, gaat een wéreld voor je open! En alles dat je bereikt in je leven, kun je jezelf de credits voor geven ipv een 'god' waarvan je alleen denkt te weten dat ie bestaat omdat iemand je dat verteld heeft. Geen enkel mens wordt gelovig geboren, iedereen gelooft omdat een ander verteld dat je dat moet geloven, je vader, je moeder, de priester, de imam of wie dan ook, zou niemand jou verteld hebben dat er een god bestond, had je het zelf nooit bedacht.

4 augustus 2015 om 15:50

Het leven kent voorspoed en tegenslagen, dat is de test die wij doorstaan om te kijken of je een ware gelovige bent. Toen jij nog in de buik van je moeder was is er een ziel in jou geblazen door god, anders zou jij nu er niet zijn. Wees god dankbaar, denk na over de schepping van het universem en hoe jou lichaam perfect is gemaakt. Want er zal een dag komen dat hij zal worden opgewekt uit jou dood en we zullen met ze alle verzameld worden. Op die dag zal iedereen erkennen dat god de koning is dat hij ons schepper is. Op die dag zul jij verantwoording af moeten leggen over wat jij hebt gedaan in het wereldse leven, of je uberhaupt in god hebt geloofd en of je hem hebt aanbeden. Is het niet onrechtvaardig dat een persoon 30 kinderen vermoord, 20 vrouwen verkracht en dan vermoord en dan komt te overlijden dat het dan over is. Dat hij niet zal berecht worden voor wat hij heeft gedaan aan onrecht. Dat zou onrechtvaardig zijn tegenover de schepping. En nee ik geloof niet omdat me ouders me dat hebben verteld je komt er zelf achter dat er een god bestaat, door de vele tekenen die hij heeft geschapen. Alleen bij sommige mensen is hun hart verzegeld zei kunnen dit niet waarnemen en zien of erkennen door hun slechtheid, zonder god was jij helemaal niks.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren