Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ze noemen je een groot talent, maar branden je af’

Laatste update:

Ajax kijkt terug op een weinig succesvol seizoen, waarin de landstitel voor het eerst sinds vier jaar aan PSV gelaten moest worden. Er was echter wel sprake van de doorbraak van Anwar El Ghazi, die Sparta Rotterdam in 2013 voor de Amsterdammers verruilde en zich in het basiselftal wist te spelen.

/

De twintigjarige vleugelspits heeft daarvoor wel wat moeten doorstaan bij Ajax, waar de lat doorgaans hoog ligt en nederlagen in feite nooit geaccepteerd worden. Voor jeugdige voetballers is dat niet altijd eenvoudig, erkent El Ghazi. “Het is heel moeilijk”, laat de buitenspeler weten aan de Volkskrant. “Ze noemen je een groot talent, maar als je een slechte wedstrijd speelt, branden ze je af.”

“Daar moet je mee omgaan”, heeft El Ghazi ondervonden. “Het enige wat je kunt, is je voeten laten spreken. En positieve energie halen uit de mensen met wie je het moet doen. Anders ga je blokkeren.” De rechtsbuiten kwam afgelopen seizoen tijdens 31 competitiewedstrijden in actie in de ploeg van trainer Frank de Boer en scoorde negen keer.

Denk je dat Anwar El Ghazi dit seizoen basisspeler zal zijn bij Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zoals het hoort. El Ghazi is iemand die daar mee om kan gaan omdat die het begrijpt en hier komt het aspect naar boven waar het in NL bij veel jonge gasten fout gaat. Je hebt talent ja maar daar red je het niet mee en dus als je iets fout doet krijg je een uitbrander zoals het hoort. Als je het dan mentaal niet trekt zul je ook nooit in de top kunnen voetballen.

Dat is niet alleen bij Ajax. Hier moet je mee leren omgaan.

3 augustus 2015 om 10:22

Moah, ik merk dat ze je bij Ajax wel erg weinig krediet geven. Zodra er een jongeling bij komt,is dat meteen de messias van het voetbal (tot de volgende langskomt).

3 augustus 2015 om 10:24

En dat word niet aangedikt door de media.

3 augustus 2015 om 10:26

Is dat Ajax, of de buitenwacht die dat doet? Ajax brengt spelers snel maar verwachten ook daarna nog groei. Dat redt niet iedereen. Debuteren wordt door veel jongens gezien als einddoel, terwijl dat de eerste echte stap in de leerschool moet zijn. Juist het omgaan met kritiek na een goede periode bepaalt of een speler echt goed is. Vertonghen, Eriksen, Alderweireld, Klaassen en Blind zijn recente voorbeelden van spelers die na een goeddebuut een terugslag kregen (vorm of blessure) maar zich daar sterker uitvochten. Een Boilesen, Kishna maar ook Van der Heijden en Denswil konden die stap niet maken.

3 augustus 2015 om 10:27

@ Westend

En dat is juist ook de reden dat spelers van Ajax veel vaker succesvol zijn in het buitenland dan spelers van bijvoorbeeld Feyenoord en/of Psv. De druk bij Ajax is met afstand het hoogste binnen heel Nederland. Moeten winnen, mooi voetbal moeten spelen, technisch onderlegd zijn en continu constant proberen te moeten zijn. Die druk die zorgt er voor dat het ongelofelijk moeilijk is om bij Ajax door te breken. Maar diezelfde druk zorgt ervoor dat zelfs de afvallers van Ajax vaak nog op een goed niveau terecht komen.

Kishna kon er niet mee om gaan, Andersen lijkt er ook aan te bezwijken. Maar bij Anwar El Ghazi bracht het vorig jaar het beste in hem naar boven.

3 augustus 2015 om 10:33

@D-Bergkamp, precies. Dat is de reden dat buitenlandse clubs graag spelers van Ajax kopen. Zeker als ze al een paar jaar in het eerste spelen.

3 augustus 2015 om 10:57

@D-Bergkamp, ik durf wel te stellen, dat Ajax in de top 3 van Europa behoord, Bayern Barca Ajax. Het is een test op mentaliteit. Veel jongeren debuteren op jonge leeftijd en misschien tijdens de puberteit. Dat is ook een reden, dat bij Ajax eerder eigen jeugd word genoemd. Kom je de harde test bij Ajax door, dan vind ik haast al dat je eigen jeugd mag noemen. Er word zoveel mentaliteit gevraagd bij Ajax, eigenlijk moeten alle eredivisie clubs en zeker subtoppers met een goeie leerschool eens in de leer gaan bij Ajax, (zoals Bayern en Barca dat ook hebben gedaan) om het niveau van de eredivisie op te krikken. Zowel Feyenoord Twente Heerenveen Groningen en zal er vast wat vergeten hebben goeie opleiding, maar misschien met een Ajax mentaliteit, zal de eredivisie niveau misschien wel 10% tot 20% hoger liggen!

3 augustus 2015 om 11:06

@ Randje16

Het gaat niet perse om de mentaliteit. Maar om het wennen en leren om te gaan met druk die continu is. Want in Nederland leef je als prof voetballer nog relatief in de luwte. Zodra je in Italie komt zijn er 25 sport (roddel) bladen die zelfs over je dode hond schrijven. In Spanje word je door de kranten op wereldwijde continenten kapot geschreven. In Turkije gaan ze in het gehele stadion staan en fluiten. In Engeland word je simpelweg terug gezet naar de A junioren.

Het belangrijkste dat de jeugd van Ajax leert is tegenslag, maar ook de tegenslag over winnen. Vertonghen, Eriksen, Alderweireld, Vermaelen, Blind, VD Wiel etc etc etc. Allemaal hebben ze meerdere malen tegen slagen gehad. En allemaal voetballen ze nu bij een mooie club.

3 augustus 2015 om 11:09

@randje 16, overdrijven is ook een vak. Feyenoord heeft een betere jeugdopleiding (aldus de kenners) en dit jaar heeft AZ de prijs voor beste jeugdopleiding geworden. Daarbij gaat dit topic niet eens over een speler die bij Ajax uit de jeugd komt.
Neemt niet weg dat Ajax een prima opleiding heeft, maar dat de rest achterligt op Ajax is gewoon niet correct.

3 augustus 2015 om 11:13

@wouterke aldus de kenners, alleen bij Feyenoord halen ze Europese subtop en bij Ajax de top, dat is een verschil!

@D-Bergkamp wat jij dus opnoemt is mentaliteit en ja die leer je ook bij Ajax. Ooit met Rob Witschge gesproken en die vertelde me, dat er vaak gesprekken zijn tussen een speler en een psycholoog, om de mentale weerbaarheid van een speler te testen en te versterken. Dus wel degelijk mentaliteit kwestie!

3 augustus 2015 om 11:14

@ Wouterke

En het ligt er maar net aan waar je een jeugdopleiding op beoordeeld. De afgelopen 5 jaar heeft de jeugd van Ajax meerdere prijzen gewonnen op jeugd niveau. Zijn er meer jeugdspelers doorgestroomd naar het eerste elftal. Zijn er in het eerste elftal (met veel jeugdspelers) meerdere prijzen gewonnen. En ook hebben de jeugd spelers van Ajax veelal grotere transfers gemaakt dan andere jeugd spelers. DUs wat zijn de criteria?

De jeugd opleiding van Ajax levert
- Meer basis spelers eerste elftal op
- Meer prijzen eerste elftal op
- transfers naar grotere clubs op
- meer geld qua transfers op
- meer prof voetballers in het algemeen op

De jeugdopleiding, moet in mijn ogen, in dienst staan van het eerste elftal. En als je die criteria hanteert. Dan is de jeugdopleiding van Ajax met afstand beter dan de rest.

3 augustus 2015 om 11:15

Ik denk dat je bij Ajax meer de topsport mentaliteit moet ontwikkelen die bij de huidige generatie voetballers nogal eens ontbreekt. Misschien komt het door het geld en de jetset lifestyle die deze jongens die net de puberteit uitrollenovervalt, maar feit is dat veel jongens zich meteen de nieuwe Ronaldo voelen en zich daardoor eerder op bijzaken gaan richten. Het is dan moeilijk om 100% gefocust te blijven op voetbal, waardoor je de potentie niet waar kunt maken (bijvoorbeeld Elia etc). Denk dat het bij El Ghazi wel snor zit met zijn mentaliteit, iets wat je over Kishna niet kunt zeggen...

3 augustus 2015 om 11:45

@wouterke: Ajax heeft een betere opleiding volgens de feiten. Spelen meer talenten uit de opleiding in het eerste en de meeste van heel Europa in de Europese competities.

3 augustus 2015 om 12:01

Joostfan dat vind ik makkelijk gezegd. Ondat kishna en denswil weg zijn konden ze het mentaal niet aan. Jij wij dus alles aan het mentale aspect. Je kan het ook gewoon niet vinden met je trainer of het kan zijn dat je je niet op je plaats voelt. Als ze dan weg gaan heeft dat absoluut niet persé te maken dat je mentaal een zwakkeling bent.

3 augustus 2015 om 12:12

Randje16

Sorry hoor maar Bayern en barca en Ajax top 3 van Europa?! Een stelling om niet serieus te nemen dus!

3 augustus 2015 om 12:26

Blind is daarbij idd het grootste voorbeeld. En speelt nu bij man utd.

3 augustus 2015 om 12:35

@soccer4u Toch vreemd dat deze 3 clubs de meeste spelers talenten leveren!

3 augustus 2015 om 12:39

@randje16,

Oef. Ik snap dat iedereen alles van zijn eigen club natuurlijk rooskleuriger inziet dan bij andere clubs. Naar mijn mening overdrijf je het wel.

Persoonlijk vind ik juist de mentaliteit een probleem bij spelers uit de jeugdopleiding van Ajax. Mentaliteit heeft natuurlijk diverse aspecten. Ik geloof best dat ze geleerd wordt dat je alles moet geven en veel moet laten om te slagen. Ze worden naar mijn idee te veel gepamperd. Er wordt te weinig de zogenaamde over mijn lijk mentaliteit aangeleerd.

Het is naar mijn smaak te veel koorknaapjes en te weinig er op knallen. Ik heb er dan ook best angst voor dat Rapid Wien dinsdag vol gas gaat geven en de spelers zich het snot voor de ogen gaan lopen, waar Ajax dan wellicht niet in mee kan komen. I

Het is wellicht te veel op techniek gericht en te weinig op het fysieke aspect.

-toevoeging op reactie 77-

Meest productief betekent sowieso niet per definitie de beste jeugdopleiding hebben. Ajax staat/stond inderdaad bovenaan de lijst met aantal spelers in de hoogste Europese divisies. Als je verder kijkt naar de top 20 dan besef je al snel dat die lijst niet per se aangeeft dat je bij de beste opleiding ter wereld hoort.

Verder in de top 20 staan bijvoorbeeld: Partizan Belgrado, Dinamo Zagreb, Hajduk Split, Crvena Zvezda, Sparta Praag, Dinamo Minks, Dinamo Kiev, MTK Budapest, Vojvodina en HJK Helsinki.

Je ziet een tendens dat de grootste (dan wel grotere clubs) van een land veelal bovenaan staan. Dit komt omdat ze in staat zijn de grootste talenten van het land aan te trekken en ze weer te lozen aan de lager geklasseerde clubs zodra blijkt dat ze niet goed genoeg zijn.

Ajax staat met 77 spelers dus bovenaan in Europa. Daarvan spelen er 15 in de 5 beste competities van Europa (ten tijde van het onderzoek). Dat vind ik een interessantere statistiek dan een lijstje waarin spelers als Nick de Bondt, Xandro Schenk en Sven Nieuwpoort ook mee worden geteld.

Overigens is Ajax daarmee wel gedeelde tweede als je alleen kijkt naar ploegen die zelf niet in de top 5 competities uitkomen. River Plate staat/stond bovenaan met 17 spelers. Ajax gedeeld tweede met Le Havre, en 1860 München, wat natuurlijk een prima prestatie is.

3 augustus 2015 om 13:00

Omdat je met veel spelers uit de eigen jeugd in het eerste speelt wil niet zeggen dat je daarom de beste jeugdopleiding hebt. Iedere club kan jonge jongens erin zetten, hebben hun dan ook een goede jeugdopleiding? Het is goed van Ajax dat ze de druk zo hoog leggen maar aan de andere kant ook zonde dat veel voetballers eraan bezwijken.

3 augustus 2015 om 13:30

Ik denk overigens dat die druk meer vanaf de supporters komt dan van Ajax zelf uit hoor. Bij Ajax maken ze zich volgens mij niet zo heel druk, maar de achterban schreeuwt al snel moord en brand. Veltman kunnen we bij wijze van spreken ook op de trein naar Roda (oid) sturen....

'de mentaliteit bij Ajax geweldig'

Ha, en dan hebben ze tegen Rapid juist verloren door een slechte (verdedigende en niet-doorpakkende) mentaliteit.

3 augustus 2015 om 13:53

Als je het puur over de eigen opleiding hebt heb je wel gelijk. Anders kun je niet zeggen dat spelers van Ajax succesvoller zijn. Kijk bijvoorbeeld naar Gullit, Ronald Koeman, Romario, Ronaldo, Van Nistelrooy, Popescu, Cocu, Stam, Van Bommel en Robben, om zo maar even tien namen te noemen.

3 augustus 2015 om 14:26

@ Sammerens

Het feit dat ik ook interessant vind is het volgende:

Op het moment spelen 69 ex spelers van Ajax op het hoogste niveau in één van de europese competities. Dat is het hoogste absolute aantal. Dat geeft aan dat de kwantiteit in orde is. Zeker als je bedenkt dat clubs als Bayern Munchen en Arsenal slechts respectievelijk maar 36 spelers afleverde aan dezelfde competities.

Een ander feit, bijgevoegd aan het bovenstaande feit:

Daarnaast is Ajax nummer 31 in de wereld die spelers heeft geleverd aan de 5 Europese topcompetities. En als je bedenkt dat een jeugdspeler van bijvoorbeeld Barcelona die 1x heeft meegespeeld al meetelt. Wanneer je die cijfers nog meer in perspectief zet zou Ajax nog hoger staan.

Nog een ander feit, Ajax is hofleverancier voor de beste 100 voetballers ooit.

Volgens association of football statisticans zijn 10 ajacieden goed genoeg om tot de beste 100 voetballers ooit te behoren.

Alles bij elkaar kan je gerust stellen dat ze de zaken aardig op orde hebben.

3 augustus 2015 om 14:27

Hahahahahaha. Ajax maakt nooit veel winst met spelers terwijl psv tientallen miljoenen winst maakt. Investeren is voor ajax al altijd verkeerd verlopen. Dat gaat ook gebeuren met spelers zoals younes en sanogo die nog nooit iets hebben gepresteerd.... El ghazi daarentegen is het enige grote talent dat ajax de laatste paar seizoenen heeft gehad. Maar bijvoorbeeld kishna voor 3 miljoen weg laten gaan is een zeer domme keuze wat typisch voor ajax is...

3 augustus 2015 om 14:38

@ Romario 35

Ach, wat dacht je van:
- Van basten
- Cruijf
- Rijkaard
- Bergkamp
- Van der Sar
- Clarence Seedorf
- Sneijder
- Kanu
- Ibrahimovich
- Frank de Boer
- Marc Overmars
- Patrick Kluivert
- Wim Jonk
- Nigel de Jong
- Edgar Davids (150 duels Juve)
- Luis Suarez
- Maxwell
- Vermaelen
- Chivu
- Jari Litmanen
- Rinus Michels
- Soren Lerby
- Witschge
- Aron winter
- Ronald de Boer

Om zo eens evens wat namen te noemen....

3 augustus 2015 om 14:39

@ P.s.v.

Haha, omdat PSV voor de tweede keer in 6 jaar tijd een positief transfersaldo heeft verdient PSV meer? Ajax heeft van de afgelopen 6 jaar in totaal 5x een (ruim) positief transfersaldo gehad.

3 augustus 2015 om 14:59

@Wouterke

Narionaal krijg Ajax idd nooit eens die prijs. Zal wel in het kader zijn dat Ajax al teveel krijgt. Internationale kenners zetten Ajax in de top 3 (based on facts). Zegt mij iets meer.

3 augustus 2015 om 15:00

Krijgt = wint

3 augustus 2015 om 15:04

Ach, die lijstjes zijn lek maar je kan niet blijven hangen in het verleden. Jullie noemen beiden spelers die al lang en breed met pensioen zijn). Als we ons nou lekker beperken tot de afgelopen 5 a 10 jaar max, dan geeft dat een veel duidelijker beeld van waar we staan. Wat dat betreft heeft Ajax de beste talenten gehad de afgelopen tijd. Maar Feyenoord (met De Vrij, Van Persie, Bmi, Clasie) doet daar ook leuk aan mee.

3 augustus 2015 om 16:26

Je hebt er een hoop spelers tussen staan die in het buitenland mislukt zijn.
PSV heeft drie spelers geleverd die Europees of wereldvoetballer van het jaar zijn geworden. Dat aantal haalt Ajax niet. 😃
Ajax heeft ook geen speler voortgebracht die zoveel doelpunten heeft gescoord in de champions league als Van Nistelrooij.
PSV heeft net als Ajax natuurlijk ook nog een hele hoop spelers geleverd die minder succesvol waren in het buitenland. Dan krijg je zo'n lijst als jij hebt.

3 augustus 2015 om 18:05

Westend; serieus, doet Feyenoord daar leuk aan mee omdat Clasie en Van Persie daar zijn vertrokken? De Vrij, Clasie en BMI zou je kunnen vergelijken met Ajax transfers als De Zeeuw, Anita en Vermaelen. Van Persie kan je vergelijken met Kishna, na onvrede met de trainer bij een grotere club in het tweede gaan doorontwikkeling. Als ik dan bij Ajax spelers noem als Ibrahimovic, Suarez, Huntelaar, Sneijder, Van der Vaart, De Jong, Vertonghen, Eriksen, De Jong (siem), Babel, Maxwell, Van der Wiel, Chivu, Blind en nog veel anderen. Hoe doet Feyenoord dan leuk mee?

3 augustus 2015 om 18:08

@sandy-D; Ik zou niet direct zeggen dat de mentaliteit van Kishna niet goed is, wat je wel kan zeggen is dat hij moeite heeft met kritiek. Als je in je debuut seizoen gaat piepen als je op de bank zit dat gaat er iets niet goed in de ontwikkeling. Noem het mentaliteit, maar het kan ook gewoon een slechte raadgever zijn.

3 augustus 2015 om 19:18

Jeetje wat een borstklopperij. Het amsterdamse schreeuwen om 'de beste' te willen zijn is wel weer erg hoor. Waar zou dat toch vandaan komen?

Naast het feit dat ik me afvraag wat ajax echt heeft toegevoegd aan huntelaar (had zijn inzicht al laten zien bij heereveen) en suarez (die was bij groningen al geslaagd en was er qua talent toch al gekomen) zetten de andere clubs daar toch iets leuks tegenover? Het talent van van persie bagetaliseren, daar word je toch ook niet beter van?

En als je kijkt naar het nederlands elftal, dan is dat niet bepaald overwegend ajax? Terwijl het gros van je talenten (wat je echt zelf opleid) doorgaans uit eigen land komt. Een 20 jarige heeft de basis en het talent vaak toch al laten zien

deze jongen speelt pas sinds 2013 bij Ajax dus jeugd opleiding van ajax doorlopen? volgens mij die van Feyenoord Sparta 20 en sparta
edit: El Ghazi begon bij BVV Barendrecht en speelde twee jaar in de jeugd van Feyenoord. Twee jaar lang speelde hij op Varkenoord, maar daarna werd hij weggestuurd. Hij ging verder bij Spartaan '20 waar hij werd opgemerkt door Sparta Rotterdam. In 2013 kwam El Ghazi bij de A1 van Ajax

3 augustus 2015 om 10:29

Dan heeft ie de jeugdopleiding van Ajax toch ook doorlopen?

3 augustus 2015 om 10:35

Nee, dan heeft hij de jeugdopleiding niet doorlopen. Dan heeft hij alleen (eventjes) in de jeugd gespeeld

3 augustus 2015 om 10:38

Als jij 2 jaar al doorlopen noemt. Als ie 5 jaar geleden was gekomen zou ik je gelijk geven maar twee jaar noem ik niet meer dan proeven.

3 augustus 2015 om 10:46

Dus hij heeft eventjes in de jeugd van Feyenoord gespeeld!

3 augustus 2015 om 10:47

Hij heeft dab volgens jou redenering helemaal niks doorlopen? Overal een jaar of 2 gespeeld dus

3 augustus 2015 om 10:51

Bij Feyenoord heeft ie toch ook maar 2 jaar gespeeld, dat is dan toch ook niet doorlopen?

3 augustus 2015 om 10:59

Wat is precies de meerwaarde van deze constatering?

3 augustus 2015 om 11:01

Wat die ook doorlopen heeft, zijn mentaliteit is bij Ajax getest en ook tijdens de puberteit of er net na, toch een harde les voor een jonge gast. Uiteindelijk word het toch na dit seizoen eigen jeugd!

3 augustus 2015 om 11:28

Nee lees ff goed hij komt van sparta rotterdam en zat in ongeveer direct bij ajax1

3 augustus 2015 om 11:28

Doe je Ajax bril is af man, alleen maar reacties waarbij je Ajax de hemel inprijst. Laten we normaal doen kom nou.

3 augustus 2015 om 11:51

Zijn gewoon feiten. Ajax 1 zegt niks, 3 jaar onder de 21 bij Ajax gespeeld heet eigen jeugd

3 augustus 2015 om 12:30

Als jij daar opgewonden van wordt randje16, dan noem je het toch lekker eigen jeugd. Willems is volgens die criteria ook eigen jeugd van PSV, ik noem het gewoon een jong gescoute speler uit de sparta jeugd. Credits geven aan wie dat verdiend

3 augustus 2015 om 12:38

@mursie, credits krijgen ze ook, wat denk je van op[leiding vergoeding en staat nadrukkelijk in het profiel van een speler. Het zijn maar dingen die je in een carrière erbij krijgt. Spelers laten hun vorige clubs, voor hun 21e mee profiteren. Zo zal Feyenoord met elke transfer die hun oud jeugd maakt via verschillende competities mee profiteren, dus is hetw el van essentieel belang

Achja, in Amsterdam willen ze altijd iets nieuws ontdekken ten koste van de gevestigde orde.

3 augustus 2015 om 10:39

Alleen in Amsterdam inderdaad...

3 augustus 2015 om 11:06

Last van die weekend dip?!

3 augustus 2015 om 11:12

Westend. Ajax is toch de gevestigde orde??

3 augustus 2015 om 12:05

Wat ben je onnodig negatief over Amsterdam? Zeg dan gewoon Ajax ofzo, nu generaliseer je bijna 1 miljoen mensen en dat staat natuurlijk niet bij je mooie groene balkje.

3 augustus 2015 om 13:26

Is dat wat nieuws dan? Dat is gewoon de mentaliteit die (over het algemeen, gemiddeld) in Amsterdam heerst. De hoofdstad waarbij men over het algemeen wat meer bravoure en spiritualiteit (creativiteit) heeft. De 'amsterdamse' arrogantie komt daar ook vandaan. Amsterdammers zijn over het algemeen gewend om altijd iets nieuws te ontdekken (of dat nou gaat over kunst, cultuur, technologie of voetballers). Iets nieuws ontdekken is zeker niet negatief, dat zeg jij erover.

In Rotterdam of Groningen is die mentaliteit gewoon totaal anders. Daar houdt men wat meer van hardwerkende spelers die niet al te hoog van de toren blazen. Spelers die daar doorbreken, krijgen daar doorgaans wat meer krediet. Dat is toch niks nieuws, zo werken die streken gewoon.

En dat mooie groene balkje zou ik (bij mij en bij anderen) niet al te veel waarde aan hechten. Die krijg je alleen vol door populistisch te zwetsen. Daar ben ik ooit blijkbaar heel goed in geweest.

Dat is het verschil tussen een talent en een goede speler. Luister naar kritiek, leg de complimenten naast je neer.

3 augustus 2015 om 10:32

Dat is wel makkelijk praten natuurlijk, zeker voor de nog jongere spelers is het moeilijk om kritiek goed op te vatten. Dan heb ik het over die van 8 tot 16 jaar ongeveer.

3 augustus 2015 om 10:41

Haha goed dat Kisnha zich hier in de discussie mengt

Jeugd van 8- 16 moeten inderdaad niet uitsluitend worden aangepakt na een mindere wedstrijd. Maar een aai over de bol en volgende keer beter heeft ook niet het gewenste resultaat

3 augustus 2015 om 11:01

@ Kishna43

Dat ligt er aan wat voor kritiek het is en van wie deze afkomstig is. Geloof je nu serieus dat ze tegen 12-16 ventjes keihard uit hun slof schieten, brullen, schreeuwen en hem met de grond gelijk maken? Trust me, dat doen ze niet. Daarnaast gaat het er ook om van wie de kritiek/tips afkomstig zijn.

- Frank de Boer, 800+ wedstrijden op het hoogste niveau
- Dennis Bergkamp, 800+ wedstrijden op het hoogste niveau
- Wim Jonk, 475+ wedstrijden op het hoogste niveau
- Marc Overmars, 600+ wedstrijden op het hoogste niveau
- Jaap Stam, 600+ wedstrijden op het hoogste niveau.

Als deze mannen, met ervaring bij Arsenal, Barcelona, Manchester United, Inter en ook veelal Ajax clubs dingen tegen een 15 jarig jongetje zeggen. Dan moet er toch wel een lichtelijk respect zijn. Zeker ook omdat de genoemde mensen de acties zelf gewoon voor kunnen doen.

3 augustus 2015 om 11:50

Kritiek begint uiteraard pas na het debuut. Daarvoor is het vooral veel stimuleren. Misschien dat daarom de stap na de doorbraak zo moeilijk is om te maken.

3 augustus 2015 om 14:37

Ik denk dat de stap na de doorbraak moeilijk is omdat je de leeftijdsgenoten verlaat en tegen kerels moet voetballen die in de kracht van hun leven zitten.
Op kracht ga je het niet winnen. Op slimheid en techniek, gecombineerd met inzet en extra arbeid, kom je heel ver.

Hmm geduld is idd niet heel erg aanwezig wat voor aantal talenten funest is. Nu wordt er veel geïnvesteerd in spelers waarbij je ook bewust kunt kiezen voor eigen jeugd iig op aantal posities.

Ach man.. Deze jongen loopt vreselijk naast zn schoenen. Hij is onwijs zelf kritisch en het tegenovergestelde van Kishna maar jeetje.. Met de wedstrijd tegen Rapid als voorbeeld, wat heb ik me geergerd aan hem.. Met als klap op de vuurpijl die assist die hij moest geven maar het mooi wil doen en mis schiet. Die hele Ronaldo fetisch stijgt hem in zn bol..

3 augustus 2015 om 10:29

@ Pantelic91

Ja hij had hem af moeten geven, ja het had daar 2-0 moeten zijn. Maar dat hij 2 minuten later simpel langs twee man loopt en een perfecte bal op Gudelj geeft die hem faliekant naast schiet vergeet je voor het gemak. Deze jongen loopt juist totaal niet naast zijn schoenen. HIj is continu zelfkritisch en is elke dag keihard aan het werk om beter te worden.

En als hij een Ronaldo fetisj heeft. Als er één topsporter is waar je wel een voorbeeld aan kan nemen dan is het C Ronaldo wel. Talent + werklust = wereld top.

3 augustus 2015 om 10:41

Eerlijk gezegd ben ik ook effe klaar met hem. Zo'n loopactie is leuk en aardig, maar dat balletje breed veel belangrijker. Welk voorbeeld hij heeft is niet zo belangrijk, maar zo'n passje niet geven is zo onvoorstelbaar dom..

3 augustus 2015 om 10:54

@ Afcfokke

Ja hij had die bal moeten geven, maar is dat de reden om klaar met hem te zijn? Die jongen is 20 jaar en behaalt cijfers die een Memphis Depay op vergelijkbare leeftijd niet behaalde. Terwijl Depay op vergelijkbare leeftijd al 40 duels meer had gespeeld op eredivisie niveau. Er komt continu dreiging van die jongen af, hij is enorm zelfkritisch, werkt keihard en verdedigd ook terug. Dat hij soms slimmer moet worden in zijn keuzes is slechts een kwestie van ervaring.

Als je zo een jongen vanwege één actie af wilt branden prima. Maar dat zegt meer over je eigen supportershart dan over de prestaties van Anwar. Wat verwacht je dan van een 20 jarige speler in zijn 2e seizoen basis. Dat hij ala Messi continu de juiste oplossing kiest?

3 augustus 2015 om 11:10

Sommige mensen willen te veel of begrijpen het niet.

Anwar moet door de staf geprikkeld blijven en alsnog de vrijheid blijven behouden om zn actie durven uit te voeren.

Ja hij knalt die 2-0 niet erin maar een minuut later biedt die gudelj wel een kans puur uit zijn kwaliteit...actie, twee man passeren!! Laat hem maar lekker zelfkritisch arrogant en tikkeltje bijdehand zijn! Als die zo doorgaat maakt die over twee jaar net zo een stap als memphis.

3 augustus 2015 om 11:19

@pantalic en afcfokke, erg jammer dat jullie zo reageren. Vergeet dat vorig seizoen nog enigzins te kijken viel door El Ghazi? Daarnaast heeft hij ook erg mooie acties gemaakt tegen wien maar dat vergeten jullie ook maar even? Inderdaad die bal moest 100% afgegeven worden maar dat zal hij na die wedstrijd ook wel gehoord hebben. Een van de weinige bij ajax die leuk en gedurft speelt en inderdaad af en toe eens een foutje maakt maken jullie maar gewoon helemaal met de grond gelijk en daar ben je helemaal klaar mee? Begin te denken dat jullie weinig van voetbal zien en vooral schrijven wat je leest en vooral via teletekst de standen terugzien?

3 augustus 2015 om 11:57

het is een van de weinige spelers waar voor ik nog ga zitten en ik ben blij dat hij een beetje anders is dat zijn de meeste technische spelers ja hij had hem moeten afgeven maar , als die bal erin gaat hoor je niemand , de rest van de selectie zijn allemaal ja knikkers die alles volgens opdracht doen wat dat betreft heeft hij gelukkig nog wat zelfinitiatief en dat worden meestal grote spelers , vind ik ook trouwens van Bazoer die is volgend jaar ook weg als hij zo doorgaat .

3 augustus 2015 om 12:01

@D-Bergkamp, hoe oud denk je dat Memphis Depay is?

3 augustus 2015 om 12:23

@ Noils

1 jaar ouder ommenabij. Dus als El Ghazi de lijn van vorig seizoen doortrekt naar dit seizoen. Dan maakt hij dit seizoen net zo een goed seizoen door als Depay afgelopen seizoen.

3 augustus 2015 om 14:41

Genuanceerder,
Depay had op deze leeftijd al een jaar langer ervaring in de erredivisie.
Dus eigenlijk moet men El Ghazi over twee jaar vergelijken met het laatste seizoen van Depay. Niet dit jaar.

3 augustus 2015 om 16:32

Als het balletje breed iets scherper was geweest was het waarschijnlijk wel een goal. El Ghazi had daar het verschil kunnen maken met twee doelpunten. Persoonlijk kan ik niet wachten op wanneer hij minder speeltijd krijgt.

3 augustus 2015 om 10:43

Dus hij is onwijs zelfkritisch, maar loopt wel naast zijn schoenen? Erg tegenstrijdig.

Ik denk dat hij het wel gaat maken, vooral omdat hij zo zelfkritisch is en zich continu wil verbeteren

3 augustus 2015 om 16:13

@ Pantelic91

Anders lees je eerst even het hele interview in de Volkskrant, dan zou je zulke dingen niet roepen gok ik.

Wat El Ghazi hier omschrijft is de topsportmentaliteit. Sommige spelers kunnen hier goed mee omgaan, anderen hebben juist heel veel moeite mee. In mijn ogen kan een goede trainer hierin ook onderscheid naar zijn spelers toe maken door die laatste categorie juist wat meer vertrouwen te geven na een slechte wedstrijd.

Volgens mij heeft El Ghazi veel eigenschappen om een toekomstige topper te worden. Hij is sterk, snel, heeft een goed overzicht (ja, die bal tegen Rapid had hij moeten afleggen, maar kijk ook naar eerdere wedstrijden) en een goede techniek. Daarnaast heeft hij een afgemeten voorzet, een doelgericht schot en kan hij aardig koppen. Maar wat misschien nog het belangrijkste van alles is: hij is zelfkritisch en heeft de drive om iedere dag beter te worden, zoals Depay dat bijvoorbeeld ook heeft.

' daar moet je mee om kunnen gaan', 'topsportmentaliteit', hoort bij druk waarmee je om moet kunnen gaan...

Wat een belachelijke gedachtenkronkels zeg. Valt zeker onder dezelfde categorie als je eigen spelers motiveren door ze uit te fluiten en de druk enorm opvoeren omdat het bij topsport hoort?

Waarom zou je in godsnaam iets doen waar spelers mogelijk ongemakkelijk van worden? Dat je kritiek brengt en fouten aanstipt om hem beter te maken is logisch, maar er zit een groot verschil tussen opbouwende kritiek en afbranden...
Als je weet dat een speler vertrouwen nodig heeft om goed te presteren, ga je ook niet met een heel stadion hem uitfluiten omdat het er blijkbaar bij hoort. Je wilt hem supporten zodat het wel beter gaat. Er zijn maar weinig spelers die beter worden van uitfluiten en afbranders

3 augustus 2015 om 11:06

Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt. Het hoge verwachtingspatroon van spelers van Ajax wordt mede opgelegd door de buitenwacht. Dit uit zich soms op een negatieve manier door uitfluiten en onnodig harde kritiek. Ajax fans/volgers verlangen heel vele van hun club en spelers. Dat je dat als speler of toeschouwer niet altijd prettig vindt kan ik begrijpen. Maar dat staat los van de begeleiding die (jeugd)spelers binnen Ajax krijgen.

De opleiding van Ajax is hard en vast en zeker niet foutloos. Maar als één ding wel vast staat is dat ze weten wat ze doen. Er is geen club in Europa die continu zo veel profvoetballers af levert waarvan er veel ook de absolute top bereiken.

Dat Ronaldo verhaal hoeft idd niks slechts te zijn, ik zelf kijk ook tegen hem op als topsporter welliswaar in andere tak van sport (atletiek) maar ondanks zijn goede spel in ''sommige'' wedstrijden irriteer ik me vaker aan hem. En dat dribbeltje dat zie ik een Younes ook doen dat is niks speciaals. Maargoed laten we hem steunen want hij heeft wel het talent en werklust om het ver te schoppen binnen het voetbal. Alhoewel hij al onwijs trots mag zijn want hij speelt voor Ajax en dat is voor weinig mensen weggelegd.

Ik zou nog niet van een definitieve doorbraak van El Ghazi willen spreken. Lorenzo Ebicilio was ook een groot talent en dat is helaas ook niet helemaal geworden wat we er allemaal van verwachtten.

El Ghazi krijgt ook zijn terugval nog wel, en zal daar doorheen moeten breken. Groot voordeel is dat hij met Frank de Boer een coach heeft die jonge spelers kansen geeft en hem natuurlijk ook nog kent vanuit de Jeugdopleiding

Als mensen kritiek op je hebben dan zien ze het in je zitten. Als mensen niets meer zeggen goedschiks of kwaadschiks dan zien ze helemaal niks meer in je. Je moet je zorgen gaan maken als mensen de trainer gaan bekritiseren omdat jij wordt opgesteld.

Hij is gewoon een van de beste bij ajax hoor.

Deze jongen komt er wel wat een nuchtere jongen.

Dat is typisch Nederlands daarom moet deze jongen gewoon voor Marokko kiezen dat lijkt me het beste.

3 augustus 2015 om 12:27

Kun je uitleggen wat volgens jou typisch Nederlands is? En waarom hij dan juist voor Marokko moet kiezen want ik snap totaal niet wat je bedoelt.

Nou en ergens hebben wij soms wel gelijk om kritiek te uiten op Anwar. Zo ook in de wedstrijd tegen Rapid Wien. Meneer moet de bal eigenlijk afspelen op Milik maar gaat voor eigen kans en schiet met de buitenkant naast. Soms speelt hij nog wel eens voor zich zelf. Maar natuurlijk heeft El Ghazi talent. Dat ziet een blinde nog. Maar dat eigenwijze voor eigen kans gaan moet er wel een beetje uit. En hij moet ook niet al te vaak zijn trukendoos opengooien. Want 9 van de 10 keer raakt hij de bal dan kwijt. Anwar kan nog heel veel leren. En word een subtopper als hij gewoon netjes blijft zoals hij nu is en de juiste keuzes maakt in zijn carriere. Dus niet te vroeger vertrekken bij Ajax bijvoorbeeld. Hij is een slimme jongen die nooit voor problemen zorgt of onrust stookt in de spelers groep. Nee, Anwar is een prima jongen. En hopelijk blijft hij dat ook.

Hij is een drama praat meer dan dat hij voetbald,rent als een wild paar helemaal geen techniek,ze hebben m niet voor niets bij Feyenoord afgetest! Eindigd bij NEC

3 augustus 2015 om 12:35

Praat meer dan hij voetbalt? Rent als een wild paard? (bedoel je blind paard?) Geen techniek? Je weet wel dat het over El Ghazi gaat he? Kom op man, je kunt geen fan zijn, da's prima maar dit is gewoon de grootste onzin. Hij rent veel, klopt, maar hij heeft ook een goeie actie in huis en een goeie voorzet. Dat het allemaal wat grillig en wisselvallig is, wil niet zeggen dat hij een 'drama' is.

@ Afca_babel Robben gaat ook heel vaak voor eigen succes net als Van Persie bijvoorbeeld dus zit niet zo te zeiken. Trukendoos openen is ook niks mee je moet iets verzinnen om je man voorbij te komen soms lukt het soms niet.

Kun je nagaan Anwar, in Engeland en Duitsland is dat nog vele malen erger. Maar goed, wanneer het daar gebeurt is het " minder erg " want dan verdien je ook gelijk 6x zoveel als bij Ajax / psv / feyenoord.

In de normale samenleving waarbij je bij/voor een "baas" gaat werken sta je ook bloot aan kritiek. Heb je vaak ook ieder jaar een evaluatiegesprek waarin je kritiek kan krijgen. Maar dan verdien je modaal of wat meer en moet je om 6 uur of 7 uur 's ochtends uit je bed.. Nu verdien jij 5 ton (whatever) en krijg je dit soort dingen voor je kiezen.

Vervelend maar niet meer dan dat.

Hoge bomen ...

En deze jongen ziet Ronaldo als voorbeeld en wil graag naar Real Madrid? Ajax is nog maar een schijntje van wat er bij een Chelsea, United of Real gevraagd wordt. Harder worden jonge.

3 augustus 2015 om 12:25

Als je goed leest is hij toch helemaal niet aan het zeuren maar zegt hij dat het moeilijk is op jonge leeftijd, wat natuurlijk 100% klopt, maar dat je daarmee om moet gaan en het positieve eruit halen, en gewoon je voeten laten spreken. Dus hoezo moet hij dan harder worden?

Ik zie El Ghazi nog steeds als een talent die nog heel veel moet leren en dat kan alleen door wedstrijden te spelen. Nu is hij nog steeds te veel gefocust om een doelpunt te maken terwijl een goede assist net zo mooi kan zijn.

Sinkgraven heeft in zijn eerste wedstrijd als buitenspeler al laten zien 2 keer zo getalenteerd te zijn als Anwar.

Beetje suggestieve titel. Volgens mij is de inhoud van het hele interview iets genuanceerder dan dit stukje suggereert.
Dit voegt niets toe

Ben ik de enige die vindt dat bazoer riedewald en el ghazi eigenlijk wel meevallen ik vind ze namelijk helemaal niet zo goed als veel mensen denken

3 augustus 2015 om 18:11

Deels, ik zie het ook niet zo in El Ghazi, mist eigenlijk te veel dingen voor een goede buitenspeler. Hij mist de explosiviteit, het voetenwerk en de fijne techniek. Bazoer maakt altijd een sterke indruk op mij, fysiek bovengemiddeld sterk voor zijn leeftijd, technisch sterk en verdedigend kan hij een mannetje uitschakelen. Riedewald maakt op mij de meeste indruk, moet alleen aan zijn timing gaan werken en werken aan het voetenwerk. Voor alle 3 geld wel dat ze meer stappen moeten zetten, letterlijk en figuurlijk.

3 augustus 2015 om 18:27

Bazoer samen met klaassen zijn echt de grootste talenten vooral Bazoer is een bijzondere speler en sinkgraven bezit ook abnormaal veel talent maar is nog heel mager. Bazoer is gewoon vergelijkbaar met Pogba alleen is pogba 3 jaar ouder en 3 jaar verder. Ik zie ongeloofelijk veel talent in deze jongen maar over de rest van ajax mag je wel je twijfels hebben. Als je niet ziet hoe goed bazoer speelt dan heb je echt wat aan je ogen

El Ghazi is eigenlijk overhypt. Hij heeft weinig goeds gedaan. Die actie tegen Rapid Wien met zijn eenmansactie sloeg totaal nergens op. Hij is veel te slordig aan de bal en loopt als een kip zonder kop over het veld en heeft geen idee wie er naast hem loopt en heeft geen overzicht. Echt jammer dat we die over het paard getilde eigenheimer niet verkocht hebben in plaats van Kishna. El Ghazi is fewoon niet goed genoeg voor Ajax. Je kan die echt geen basis plek geven want dan val je gewoon door de mand. Is veel te licht bevonden. Is er dan nienand die als goeie rechtsbuiten kan spelen??

3 augustus 2015 om 12:21

@ zienderdal

Lekker pessimistisch. Het niet afleggen bij Rapid was inderdaad niet goed, maar het is een jonge speler die zoiets nog moet leren. Anderzijds maakte hij namelijk wel veel goeie acties in die wedstrijd. Dat hij niet goed genoeg zou zijn lijkt mij persoonlijk onzin want je ziet echt wel dat hij veel talent heeft, snel is, een goeie actie en voorzet in huis heeft. Inderdaad, het is nog wat grillig en wisselvallend allemaal, maar die jongen is pas twintig (!). Veel mensen doen alsof je er op je twintigste al elke wedstrijd op je topniveau moet staan, maar dat is een utopie, 20 is nog zo jong. El Ghazi heeft gewoon een erg goed debuutseizoen gedraaid, in ieder geval wat betreft statistieken. Waar 'over het paard getilde eigenheimer' nou weer vandaan komt, waar slaat dat op? En wel mooi dat je zegt 'is veel te licht bevonden', maar door wie dan? Niet door de technische staf in ieder geval, want hij stond weer in de basis tegen Rapid.

el ghazi goede speler moet dit seizoen rond de 14 goals gaan maken, vind zijn mentaliteit erg goed, hoop datdit zijn seizoen word!

El Ghazi moet echt leren de goede keus te maken, dat is het verschil tussen redelijk en top. Legt hij tegen Rapid die eerste gewoon klaar voor Milik staat het 3-0 en is het klaar. Had El Ghazi met zijn 2 assist een puike partij gespeeld. En als je bedenkt dat je het alleen wil doen, dan moet ie er gewoon in

3 augustus 2015 om 12:43

Ja dat is 'een' verschil tussen redelijk en top, maar niet per se het enige verschil. Ook fysiek, mentaliteit en dergelijke maakt veel verschil. Ik denk daarnaast dat de goeie keus maken wel echt een punt is dat je inderdaad kan leren en dat bij veel spelers komt door onervarenheid en het feit dat ze nog zo jong zijn. Moeten niet vergeten dat dit pas het eerste seizoen van El Ghazi in de basis was, in een slecht draaiend Ajax. Vind het trouwens ook wel opvallend dat veel ajacieden enerzijds zeggen n.a.v. vorig seizoen dat frank de boer aanvallers teveel beteugelde en dat ze vrijer moeten worden gelaten om acties te maken, maar anderzijds wordt El Ghazi nu bekritiseerd (niet per se door jou hoor) omdat hij opportunistisch speelt en voor zijn eigen actie gaat. Tuurlijk had hij moeten afleggen tegen Rapid, dat weet hij zelf ook wel, maar daarna maakt hij nog een mooie actie en geeft hij de bal wel, dus hij heeft het overzicht zeker wel.

Dat is helemaal niet normaal.
Je ziet het constant dat ze eerst de hemel in geprezen worden en daarna ampubliek de grond in getrappelt worden. Dit zie je bij elke club en het is volgens mij iets van deze tijd. Ze labelen en bij tegenslag is het weer niets. Ik heb deze jongen zien spelen dit is een talent alleen puur voor de middenmood van europa. Net als de rest van deze generatie, je hebt er een paar tussen zitten. Paar? Eentje misschien! Al ken ik die nog niet bij naam. Het is bizar. Eerst veren erin proppen en dan naalden. Dat is niet motiverend. Ik zou zeggen stoppen met labelen!

3 augustus 2015 om 12:38

@ meneerbaard87

Ik mag toch hopen dat je sarcastisch bent nu? Want anders heb je toch ook wel door dat je zegt dat mensen moeten stoppen met labelen en tegelijkertijd noem je hem een talent, maar wel voor de middenmoot. Dat is ook labelen.

Geen bijzondere speler. Over een paar jaar voetbalt hij bij de middenmoot in de Eredivisie mits hij echt laat zien dat hij van een andere categorie is. Ik vind hem echt slapper dan slap spelen soms en voegt niet zoveel toe aan Ajax als zoveel zeggen. Geen exceptioneel talent, helaas.

Qua instelling kunnen Kisha en vele andere jonge spelers nog wat van hem leren. Hij is een van de weinigen die gewoon 100% ervoor gaat en geen onrust stookt of bij de eerste beste kans meteen denkt dat hij klaar is voor het grote werk.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren