Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

ArenA zondag slechts voor de helft gevuld bij strijd om Johan Cruijff Schaal

Laatste update:

Aankomende zondag begint het nieuwe seizoen op de Nederlandse velden met de strijd om de Johan Cruijff Schaal. Landskampioen PSV staat in de Amsterdam ArenA tegenover bekerwinnaar FC Groningen, maar de supporters hebben niet veel zin in de traditionele seizoensopening.

Vorige week werd al bekend dat er nauwelijks kaarten werden verkocht en het Eindhovens Dagblad meldt nu dat de KNVB zo’n 25.000 toeschouwers verwacht. Dat zou dus betekenen dat de ArenA nog niet eens voor de helft gevuld zal zijn.

Vorig seizoen streden PEC Zwolle en Ajax om de Johan Cruijff Schaal en kwamen er 42.000 fans op het duel af. Een jaar eerder zagen 48.000 man AZ en Ajax aan het werk. De wedstrijd tussen PSV en Groningen begint zondag om 18.00 uur en staat onder leiding van Bas Nijhuis.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het trekt de mensen gewoon niet zo'n wedstrijd en bovendien zitten we in de vakantie periode.

29 juli 2015 om 11:26

voormaamste reden is ook dat suoporters van fcg en psv volle pond moeten betalen en andere mensen het voor paar euro aangeboden krijgt, onder andere op vakantieveilingen en via sponsoren.. Dat is dus een rare gang vsn zaken waardoor ieder geval harde kern(en) groningen voornamelijk weigeren te gaan.. daarnaast is het matrlk ook een prijs van niks, laat dat idd duidelijk zijn.

29 juli 2015 om 11:40

voor een club als groningen (en vorig jaar zwolle) is het gewoon een mooie prijs.

Voor psv of ajax is het opvulling omdat het allemaal om het kampioenschap gaat.

29 juli 2015 om 12:02

Bij winst 1 miljoen is voor Groningen gewoon een super prijs lijkt me...

29 juli 2015 om 12:07

Denk dat voor heel veel supporters de naam ook een reden is om niet te gaan. Zelfs johan vindt deze prijs niet eens intressant. Hij komt zelf nooit. Zorg dan als knvb dat johan de prijs uitreikt. Dan heeft het nog een betekenis. Ik herinner me nog, dat ooit een keer een speler tijdens de uitreiking vd schaal naar johan had gevraagd.

29 juli 2015 om 12:20

wat maakt het supporters uit dat die prijs de johan cruijff schaal heet?
Omdat ie toevallig bij ajax gespeeld heeft?
Die man heeft meer betekend voor het Nederlands voetbal en dus voor elke voetbal club in Nederland dan wie dan ook.

Maar als er mensen zijn die dat als reden zouden hebben, dan moeten we elke competitiewedstrijd naar hem vernoemen. Dan hou je in ieder geval die hersenlozen uit het stadion die het voor de rest verpesten.

29 juli 2015 om 12:40

Ik zou graag naar die wedstrijd gaan, maar door die achterlijke combi regeling moet ik eerst vanuit amsterdam naar Eindhoven reizen om vervolgens weer met de bus terug te gaan... Alsof dit een risico wedstrijd is! Dit, in combinatie met te hoge prijzen, zorgt ervoor dat er weinig belangstelling voor is...

29 juli 2015 om 12:47

Uhm wie is de bedenker van de Super cup? uhm raderen draaien uhm ligt op mijn puntje van mijn tong, kan er verdomd niet opkomen, oja Johan Cruyff heeft ooit aangegeven, deze prijs in het leven te roepen, om het voetbalseizoen te laten starten. Mede doordat we in Nederland eigenlijk maar 2 prijzen hadden en Europees dit wel hadden. Cruyff zijn idee erachter was om de 2 prijs winnaars een laatste groet te geven op weg naar een nieuw seizoen. De eerste jaren hete het ptt telecom cup, daarna super cup ensinds 1996 Johan Cruyff schaal. Johan Cruyff heeft eigenlijk iets uit de oude kast getrokken, want het stamt uit 1949. Sinds 1996 gaat een opbrengst naar de Johan Cruyff Foundation, dus om nu te zeggen dat Johan Cruyff er niks mee heeft is wel heel vreemd, want hij opperde het begin jaren 80 al voor deze wedstrijd en er een goed doel aan te hangen. Dat het uiteindelijk naar zijn eigen Foundation . gaat, kon die toen niet weten.

29 juli 2015 om 12:47

Ik ben nog nooit via combi regeling gegaan maar kun je niet neutraal gekleed op eigen houtje daarheen? Die situatie wat jij schetst slaat nergens op

29 juli 2015 om 13:01

Kan miss wel. Maar dan moet je ook kaarten kopen uit het neutrale vak. Dan zit je wss tussen bobo's, ouders met kinderen, sponsoren en groningen supporters. Natuurlijk veel minder leuk dan bij je eigen aanhang.

29 juli 2015 om 13:36

Volgens mij kun je alleen kaarten krijgen voor een familievak, verder is er geen vrije verkoop... Knvb geeft de rest van de kaarten weg aan amateurverenigingen en sponsorrelaties

http://www.amsterdamarena.nl/kalender/evenement/jo...

29 juli 2015 om 15:34

Klopt inderdaad en dan ben je voor dat familievak ook nog eens verplicht met 2 kinderen naar de wedstrijd te gaan (logisch, want het is een familievak, maar ik heb geen kinderen en kom daar dus al niet voor in aanmerking). Ik woon ook in de randstad en voor mij is het dus ook niet te doen om naar deze wedstrijd te gaan ivm die achterlijke combiregeling. Ik vind het niet gek dat er zo weinig mensen op af komen.

29 juli 2015 om 19:05

Hoe kom ik aan kaarten voor een paar euro? Ik zou er voor weinig graag heen gaan.

Vind het altijd wel een mooie seizoensopening, en je kan zeggen wat je wil, maar voor een club buiten de klassieke top 3 is het gewoon een mooie prijs.

29 juli 2015 om 12:52

Juist. Plus idiote combiregelingen en zo. Maar dit kan natuurlijk simpel opgelost worden. Gewoon de supercup in Japan of China spelen. Wordt de Italiaanse Supercup niet vaak in het buitenland gespeeld? Beijing, Qatar?

29 juli 2015 om 12:55

En jij denkt dat een Groningen -psv daar ook net zoveel toeschouwers gaat trekken?
Denk niet dat ze daar op zitten te wachten hoor.

29 juli 2015 om 13:00

Als je in de arena speelt en ajax speelt voor de jc-schaal, zal het echt wel vol zitten. Nu moeten de vakken gevuld worden met PSV en Groningen supporters....in het PSV stadion of Groningen stadion was het ook vast drukker geworden.

Ik stel voor in de toekomst in stadion van de kampioen spelen ......dus niet altijd in de arena.

29 juli 2015 om 16:34

Dus de bekerfinale ook dan maar niet meer in de Kuip????
De KNVB wil zoveel mogelijk geld verdienen aan dit soort wedstrijden en dat kan alleen maar in de grootste stadions in NL.
Gewoon houden zoals het nu is: de bekerfinale in de Kuip en deze troostprijs in de Arena.

29 juli 2015 om 16:34

Nee, dan zou ik er eerder voor kiezen om in het stadion van de bekerwinnaar te spelen.
Zou gek zijn als de kampioen(doorgaans veel sterker) ook nog een thuis mag spelen.

Maar aan de andere kant, moet er niet aan denken dat bijvoorbeeld het PEC stadion het decor is voor de Jcs... niet dat het lelijk is...maar het is niet te doen qua supporters en totaal niet interessant voor de relaties van de Knvb.

29 juli 2015 om 13:30

En zo is het.
Die wedstrijd leeft niet en de vakantie speelt een rol/.veel voetballiefhebbers liggen nog aan de Europese stranden en bezoeken voetbalstadions.

Logisch. Midden in de zomer en ook nog eens een pot die nergens om gaat. Echter wel een groot verschil met voorgaande jaren, het bezoekersaantal..

29 juli 2015 om 11:37

Ik denk dat het wel meevalt. Dit is een truc van de knvb om nog meer kaarten te verkopen. Zondag is de stadion gewoon vol let maar op.

29 juli 2015 om 11:59

Zal ik doen, owee als er een plekje onbezet is

Ik vind het een beetje vreemd. Het is toch een prijs die te pakken is voor beide partijen. Dit is gewoon de Nederlandse Super Cup waar we het over hebben..

29 juli 2015 om 11:30

Maak er dan ook een echte supercup van. Verander de naam (huidige slaat nergens op). Stadion van de kampioen of bekerwinnaar gebruiken. En kaarten aan echte supporters net zo duur maken als via andere sites. De huidige opzet van deze wedstrijd gaat nergens over.

29 juli 2015 om 11:42

Klopt, ten eerste gewoon de naam veranderen. Ook zou ik het mooi vinden om het in een nationaal stadion te spelen zoals in Engeland met het Wembley stadium, waar de nationale ploeg speelt en laatste bekerwedstrijden en finale wordt gespeeld, dat is toch mooier naar mijn mening. Ook is het neutraal voor de supporters en voelt het niet of je naar een stadion van een andere club moet.

29 juli 2015 om 11:45

Ik denk dat het in deze tijd niet echt verantwoord is om een nieuw stadion te bouwen.

29 juli 2015 om 12:06

Lol, welke nationaal stadion had jij dan in gedachten? Of wilde je er 1 laten bouwen?

Naam is niets mis mee? Grootste nederlandse voetballer aller tijden. Alsof de naam veranderen het wel ineens een interessante prijs maakt?

29 juli 2015 om 12:41

Waarom slaat die naam nergens op? Ben je niet goed wijs? Belangrijkste persoon uit de nl voetbalgeschiedenis. Dat je voor psv wil toch niet zeggen dat je geen respect voor JC kunt hebben?

29 juli 2015 om 16:36

Waarom spelen we de bekerfinale dan in Rotterdam?(feyenoord speelt die toch niet zo vaak, dus waarom daar?)
Kunnen we die ook niet vervangen?

29 juli 2015 om 11:33

Een prijs van niets is het, een soort veredelde oefenwedstrijd in het lelijkste en meest oncomfortabelle stadion van Nederland en dan de prijs van het kaartje, de reis en parkeerkosten...

Duur grapje voor een oefenwedstrijdje...

29 juli 2015 om 12:09

Blijkbaar ben je nog nooit in de Arena geweest, want qua comfort is het veruit het beste stadion in Nederland.

29 juli 2015 om 12:16

Hahaha en het is zeker ook nog goed bereikbaar en er hangt een lekkere voetbalsfeer in die geweldige omgeving daar?

29 juli 2015 om 12:36

Arena is prima te bereiken, je kan de metro pakken want station Duivendrecht zit zo'n beetje naast de arena en voor de auto kan je gewoon afslag van de ring pakken. Parkeerplek genoeg. En wil je niet betalen kan je gewoon op het bedrijventerrein verderop parkeren. Ben je er ook met 20 minuutjes lopen.

29 juli 2015 om 13:59

@luchini

Of de Arena het lelijkste stadion van Nederland is, daarover kan iedereen van mening verschillen, maar ''het meest oncomfortabele stadion van Nederland'? Hoe kom je daarbij? Jij vindt bv Woudestein comfortabeler?

29 juli 2015 om 16:39

Parkeerkosten zijn een tientje... nou zeg.
Met het OV meer dan uitstekend te bereiken(beter dan de kuip) en qua comfort toch echt een van de betere.
Je heb sowieso meer ruimte dan in de kuip(ben er met AZ - PSV geweest ja!).
Weer iemand die subjectief kijkt.
Als je stadion een 5 sterren / Tripple A+ status heeft heb je gewoon een uitstekend stadion.

Heerlijk dit! Het moet maar eens afgelopen zijn met die achterlijke regelingen. Een supporter betaalt rond de 32 euro terwijl moeders bij de plaatselijke supermarkt 3 kaartjes krijgt bij de eierkoeken. Probeer hier nou eens een echt voetbalfeest van te maken. Zo moeilijk hoeft dat allemaal niet te zijn.

29 juli 2015 om 11:32

Helemaal mee eens! Iedereen voor €15,- naar binnen en t stadion was gevuld geweest.

Ja in het eigen stadion zou het wel vol zitten. Iemand idee waarom het altijd in de Arena wordt gespeeld, omdat het de schaal van Johan Cruyff is?

29 juli 2015 om 11:38

Waarschijnlijk had men gedacht dat het een jaarlijks Amsterdams feestje zou worden, en dan is het natuurlijk erg gewoon om er de naam van een Amsterdamse voetbalheld aan te plakken.

De laatste jaren was het natuurlijk ook zo dat Ajax deze pot speelde, maar wtf.. wat doen Groningen en PSV nu ineens op dat Amsterdamse feestje?

29 juli 2015 om 12:07

Er is niet een naam aangehangen van een amsterdamse voetbal held maar van nederlands beste voetballer allertijde

29 juli 2015 om 12:11

Ik weet nou niet zeker of je volloopt van Amsterdamse arrogantie, of dat je het juist ironisch bedoeld. Ik wil zeggen ironisch, maar dan ben je een welkome uitzondering.

29 juli 2015 om 12:12

Dit is dus pure lariekoek! Je kunt dan beter niet reageren.
Het is toch ook niet zo dat ze in Rotterdam dachten dat Feyenoord altijd in de finale van de beker zou staan?
De locatie is aan de naam van de wedstrijd gekoppeld. Zelf vind ik de naam nergens op slaan en wat mij betreft zou het ook beter zijn als het in het stadion van de kampioen of bekerwinnaar zou zijn.
Maar, nogmaals, jouw reactie slaat totaal nergens op. Gewoon gefrustreerd en willen provoceren; sneu.

29 juli 2015 om 12:17

Gimmert, dat is slechts een mening...
Er zijn spelers met betere cijfers en ook dat is moeilijk te vergelijken omdat men in een ander tijdspan leeft.

Zo is men in Amsterdam ervan overtuigd dat Cruijff de beste ooit is, maar was het eigenlijk niet Abe Lenstra? Je zult het nooit weten.....

Dr.voetbal, het is inderdaad ironisch bedoelt, en Patjek neem het toch niet te serieus joh. Maakt het leven zoveel leuker!

29 juli 2015 om 13:12

maar wel een die aan ajax verbonden is komt op hetzelfde neer maar al zou je het flutcup noemen komt er nog steeds niemand op af het is gewoon een onzinprijs

29 juli 2015 om 16:03

Abe Lenstra?

Ga je nu serieus betwisten dat Johan Cruyff de allerbeste Nederlandse voetballer aller tijden is? Daar hoef je absoluut geen Ajax fan voor te zijn hoor...

29 juli 2015 om 16:26

Blijft altijd discutabel omdat ze zoals gezegd in een andere periode actief waren. Ook Van Basten had bijvoorbeeld betere cijfers dan Cruijff en wist eveneens 3x Europees voetballer van het jaar te worden. Van Basten heeft echter wél ooit een groot toernooi met zijn land gewonnen (waar hij in de eindronde uitblinker was).

Dat Cruijff een fenomeen is, dat is zeker. Ook door wat hij heeft behaald als trainer en wat hij maatschappelijk betekend. Maar we kennen/kenden meer uitmuntende voetballers in Nederland (zo mogelijk ook bijvoorbeeld Robben)

29 juli 2015 om 16:40

Dr Voetbal, Jansen is voor Twente, neem het dus met een korreltje zout.

29 juli 2015 om 18:41

Oeh.. iemand die eens anders kijkt dan de hele meute en daarbij ook nog eens hoogheid Cruijff afvalt. Dat is eng he, Ndisde naam?

29 juli 2015 om 12:39

Lijkt me vrij logisch, beker is in Rotterdam en arena is het grootste en modernste stadion van Nederland. stadion is zelfs een van de meest moderne van Europa. Als er een nieuw kuip is kan het eventueel daarheen.

29 juli 2015 om 13:10

Psv stadion zit bij EL wds ook nooit vol waarom bij JC schaal wel dan? Als evt in Ehoven zou worden gespeeld

PSV is famous for not travelling toch.
Van de FC Groningen fans kan ik me het wel voorstellen, moeilijke buscombi naar de Arena.

29 juli 2015 om 11:48

PSV staat achter Ajax en Feyenoord netjes op plek 3, wat ze ook staan in aantal voetbalsupporters, dus dat ze niet meereizen valt wel mee.

29 juli 2015 om 13:57

Ach, hij wil gewoon weer uitlokken, de meeste PSV supporters komen uit het zuiden en moeten veel meer reizen voor de meeste wedstrijden dan de randstedelingen van Feyenoord en Ajax. Maar ze willen graag altijd benadrukken hoe ''trouw'' ze wel niet zijn.
En Likdat hierboven zal nog wel nooit 1 uitwedstrijd van Ajax bezocht hebben.

29 juli 2015 om 14:20

Amsterdam licht voor de meeste PSV fans ook niet om de hoek. De meeste komen uit het zuid oosten van het land. Waarom zit het uitvak bij jullie wedstrijd van vanavond dan niet vol?

Lijkt me vrij logisch dat Amsterdam er niet voor warm loopt en dat Eindhoven er niet massaal voor uittrekt.

Alle mensen die zeggen dat het aan de niet trouwe supporters ligt zouden zich eens in de situatie moeten verdiepen. De wedstrijd is een soort van geboycot door de achterlijke prijzen die de Knvb vraagt aan de club supporters. Dit terwijl de rest van Nederland voor 5 euro of gratis bij bepaalde boodschappen een kaartje krijgt zo ongeveer. Ook is er maar een beperkt aantal vrij vervoer kaarten beschikbaar en dan is het alternatief de buscombi. Deze heb ikzelf ook een aantal keer meegemaakt en het is nogal een gezeur om in de buurt op te kunnen stappen als PSV supporter in de omgeving Zwolle.

Hopen dat de Knvb de komende jaren de prijzen voor deze B-prijs toch wat gaat verlagen, want een vol stadion zorgt toch wel voor meer sfeer.

29 juli 2015 om 11:48

Wat een onzin! Waarom zouden de "supporters" dan niet via hun boodschappen aan een kaartje kunnen komen?

29 juli 2015 om 11:54

Aangezien je dan plekken krijgt in de neutrale vakken. Dit is inderdaad een optie om het stadion alsnog te vullen, maar dan heb je alsnog geen sfeervak met louter PSV of Groningen supporters, dan is op de bank kijken net zo sfeervol. Zoals ik al eerder zei is het een soort van boycot tegen de buscombi en de hoge prijzen. Een leeg stadion zorgt ervoor dat de KNVB zich toch een keer achter de oren gaat krabben.

29 juli 2015 om 16:44

Groot gelijk hoor, ik heb wel wat beters te doen...zelfs al zou het Ajax - Feyenoord zijn.
Je bent of gaat nog op vakantie...het is zomer(naja normaal gesproken is het mooi weer).
Sparen voor festivalletjes of extra werken heeft voor mij prioriteiten nu.(ben al weer een maand terug van vakantie.)

De Johan Cruyffschaal is gewoon niet interessant, verkeerd getimed, veel te duur en een combi-regeling wil ook niet meewerken natuurlijk

Ik ga als PSV-supporter liever naar de Colonia cup zondag waar je voor een habbekrats fc Koln, Valencia, Porto en Stoke City aan het werk ziet.

29 juli 2015 om 12:10

Waar kun je kaartjes halen voor welke wedstrijd en hoeveel kost het? Woon in de buurt dus misschien pik ik een wedstrijdje mee...

on: die schaal is enigszins interessant, alleen heeft de Knvb het verkeerd aangepakt door het naar een Amsterdamse held te noemen en om het te houden in een plaats van een rivaal. Philips stadion of Euroborg zou veel leuker toch zijn geweest?

29 juli 2015 om 13:11

colonia-cup.de
Kaarten vanaf 10 euro voor 2 wedstrijden.

Achja, 25.000 man. Maar als we straks de cijfers bekijken zitten er gewoon 50.000 plus in het stadion. Ze rekenen daar op een andere manier merk ik vaak bij wedstrijden van Ajax zelf.

Verder is het logisch. Het is een wedstrijd om niks. Beide supporters groepen betalen de volle knip en andere kunnen voor een appel en een ei aan kaarten komen.

Willen ze dit nog een beetje aantrekkelijk houden dan zou ik elk jaar in een ander stadion spelen.

29 juli 2015 om 12:05

Het gaat bij Ajax om de verkochte kaarten, niet om de aanwezigen.

29 juli 2015 om 12:42

Ik heb dit ook wel eens geroepen. Toen werd ik gecorrigeerd dat dit bij elke club het geval is, dus bijvoorbeeld ook in de Kuip. Einde vorig seizoen was de wedstrijd Ajax - Nac geloof ik. Toen waren meer dan de helft van de stoeltjes leeg en gaf men aan 49.000 toeschouwers te hebben. Of de Arena plotseling een capaciteit van 98.000 had vroeg ik mij toen nog af...
Anyway, de wedstrijd in het stadion van de kampioen of bekerwinnaar is geen optie ivm thuisvoordeel. Gewoon een redelijk groot station kiezen in het midden. Geldredome was in dit geval een goede geweest. Of de Grolsch Veste (overigens prachtig stadion).

29 juli 2015 om 14:14

Hoe vaak moet er nog uitgelegd worden dat Ajax het aantal verkochte kaarten meld ? Dit doet trouwens niet alleen Ajax, dit doet 2/3 van de Eredivisieclubs, dus elders kloppen de toegangscijfers die gemeld worden ook niet. Valt natuurlijk meer op bij Ajax wanneer 10 procent niet komt op dagen als wanneer bij ADO of AZ 10 procent niet komt opdagen. De reden dat het aantal verkochte kaarten afwijkt van het aantal bezoekers is omdat seizoenskaarthouders niet naar alle wedstrijden gaan.

Bij Europese wedstrijden, bekerwedstrijden of bij de JC schaal kom je niet binnen met je seizoenskaart. Dus gaat die vlieger niet op voor de JC schaal.

Mooizo.
Boycotten die handel.

Rare combi-regeling, veel te duur en deze prijs heeft totaal geen relatie meer met afgelopen seizoen.

Ook zou het een hoop schelen de wedstrijd bij de winnaar van de competitie/beker te houden.

29 juli 2015 om 12:00

Dit duel is door beide supportersgroepen om het bovenstaande dus ook geboycot.

En terecht.. kaarten aan sponsoren en families aanbieden voor €10 per stuk, en aan supporters die notabene nog met eigen vervoer moeten €32 vragen..

En zichzelf dan nog niet afvragen waarom die badkuip niet vol komt..

29 juli 2015 om 12:44

Hoho. Badkuip? Mooiste station van Nederland bedoel je. Je was er zeker niet bij toen Groningen de Beker won tegen PEC vorig seizoen! Een ongekende sfeer in een waanzinnig stadion.... Badkuip, badkuip....

29 juli 2015 om 13:56

Met de badkuip bedoel ik de arena.

En zeker was ik daarbij en deel ik je mening dat de KUIP t mooiste stadion is van nederland

29 juli 2015 om 13:58

Aangezien de Arena meer wegheeft van een badkuip, dan de kuip zelf

Ik snap ook niet waarom het niet in de kuip is en niet een andere naam krijgt... zo lijkt het bedoeld als extra prijs voor ajax...

29 juli 2015 om 11:50

We kunnen het ook elk jaar in de Kuip houden en de Wim van Hanegem Schaal noemen. Oh, wacht...

29 juli 2015 om 12:22

Wat is er mis met de naam Supercup?

29 juli 2015 om 12:25

Niks maar wat is er mis met de Arena?

29 juli 2015 om 12:45

Veel, maar wat is er mis met een stadion in het midden?

29 juli 2015 om 12:47

Ook niets hoor. Het moet toch ergens gehouden worden.
Wat mij betreft prima dat de beker in de Kuip is en de Supercup in de Arena. Ik snap alleen niet dat Cruijff eraan gehangen moet worden, terwijl de man nog te beroerd is zelf de prijs te overhandigen.

29 juli 2015 om 13:16

de meer klinkt beter

29 juli 2015 om 13:51

@ Jansen Joenite

Het zal niet Cruijffs eigen idee zijn geweest om zijn naam hieraan te verbinden, dus om dan te verwachten dat hij hem ook elk jaar uitreikt, lijkt me niet realistisch.

Ik houd zelf de naam liever ook simpel, gewoon Super Cup. De KNVB-beker heet ook weer zo.

29 juli 2015 om 15:11

Ik zou het inderdaad ook gewoon de supercup noemen. Het is een wereldwijd bekende naam, en alleen de naam Cruijff voegt eigenlijk niet veel toe (hooguit free publicity voor zijn foundation). Dit is anders wanneer een goed betalende sponsor er achter zou zitten, zoals voorheen het geval was bij de Knvb beker (gatorade cup, Amstel cup).

29 juli 2015 om 11:58

Dan kunnen we het ook hebben over de bekerfinale die in de kuip is...

Noem het dan ook gewoon supercup en niet naar een icoon van een bepaalde club. Een ajacied zou ook niet graag de coen moulijn schaal willen willen of de willy vd kuijlen schaal. En laat de wedstrijd spelen in het stadion van de winnaar van de vorige editie. Dus als PSV zou winnen volgend jaar de supercup in het Philips stadion en als Groningen wint dan in de Euroborg. Dan willen de clubs hem ook graag winnen gezien de extra inkomsten die ze kunnen krijgen bij de volgende finale. Maar dat zal niet gebeuren zolang de KNJB alles beslist en alles aan Amsterdam geeft. Hetzelfde gebeurt ook al met het Nederlands elftal. Waarom altijd in Amsterdam. Waarom niet wisselen tussen Rotterdam , Eindhoven , Enschede , Groningen/Heerenveen , Amsterdam. Zo heeft iedereen in Nederland een goede mogelijkheid om het Nederlands elftal te zien zonder 3 uur te moeten reizen naar Amsterdam als je bv in Maastricht woont.

29 juli 2015 om 11:57

Waarom in Amsterdam?? De bekerfinale wordt toch ook altijd in rotterdam gespeeld... misschien dat ook veranderen?

29 juli 2015 om 12:12

Omdat de Kuip daar eenmaal symbool voor staat. Is toch ook raar dat sinds we alles in de arena spelen met het Nederlands elftal dat er amper gewonnen wordt van voetballanden met status??

29 juli 2015 om 12:20

ja.. dat zal het zijn... daarom is feyenoord pas 14x kampioen geworden en Ajax 33x. Als het echt aan het stadion ligt.. laten we dan in Amsterdam spelen....

29 juli 2015 om 14:27

De kuip is gewoon een echte voetbaltempel. Dat stadion ademt voetbal terwijl de arena gewoon een sfeerloze troosteloze betonnen bak is.

29 juli 2015 om 16:50

Dat is een mening, en dat klopt...als Ajax er niet speelt is het zeer sfeerloos.
Als Ajax er speelt is er zat sfeer.
Jammer genoeg staan er geen microfoontjes dicht op het publiek zoals het in Rotterdam wel is... hierdoor lijkt het op Tv(ja want daar baseert iedereen zijn mening op)veel zachter.
Echter ik heb 7 jaar een seizoenskaart gehad en de sfeer is er uitstekend.
Zeker vanaf 2001 toen 410 er kwam.

De Arena is over 20 jaar een voetbaltempel...kijk naar de veranderingen.
Stoeltjes dichter bij het veld, er komen stoeltjes in de clbkleuren. etc

Dat er een dak op zit maakt geen bal uit, de kuip heeft ook een gedeeltelijk dak.
Echter de Arena is gewoon heel modern, de kuip alles behalve.

Oh en de kuip is ook een bettonnen bak...met stoeltjes en wat ijzer.
Of jij moet even een stadion noemen van 40.000 cap. waar alleen maar hout, plastic of metaal gebruikt is.

29 juli 2015 om 22:56

ja want ajax werd 33x kampioen in de arena

Ook een achterlijke prijs. Dit soort wedstrijden moeten ze afschaffen of maak er een uit en thuis wedstrijd van. Bovendien komen er alleen maar ons Ajax supporters daar dat schiet niet echt op.

organiseer zo'n duel dan ook lekker in een Galgenwaard ofzo. Niets is treuriger dan een half-gevuld stadion.

29 juli 2015 om 12:11

De Galgenwaard is altijd halfgevuld...

29 juli 2015 om 13:18

nee hoor driekwart gevuld de laatste jaren dan daarvoor altijd bijna volle bak

zoek een stadion ongeveer halverwege eindhoven en groningen . waarom moet zo´n wedstrijd elke keer in amsterdam gehouden worden ? nederland is groter dan de randstad .

29 juli 2015 om 16:54

Omdat er in de randstad de meest mensen wonen misschien?
Zeker de meeste mensen die bereid zijn om te reizen.
Daarnaast zijn de Arena en de kuip ook nog de grootste stadions.

Zo raar is het niet.
Halverwege Groningen en Eindhoven...beetje Centraal...dan kom je uit bij Utrecht(ook de randstad).
Nou als er ergens troosteloos gespeeld kan worden is het wel in dat stadion.

Deze prijs is gewoon een eerbetoon aan de beste Nederlandse voetballer die er ooit in ons land heeft gespeeld en die wedstrijd is al jaren in Amsterdam zoals de KNVB-bekerfinale altijd in de kuip is , omdat er nu toevallig geen 2 ploegen uit de top vier spelen is er weer gezeur waarom die in Amsterdam wordt gespeeld . pff

29 juli 2015 om 12:10

Wat is er mis met de naam Supercup dan en wat is de reden dat dit naar Cruijff genoemd moest worden? We gaan de beker toch ook niet de Coen Moulijn beker noemen?

29 juli 2015 om 12:10

Geen 1 supporter die ik ken heeft iets met het stadion van Ajax, niemand snapt ook dat het nederlands elftal daar zijn wedstrijden speelt. Ik ga zelf ook niet heen puur omdat ik het niks vind.

De prijs, de areana, de sfeer het is het gewoon niet. Maak er maar gewoon 'supercup' van en speel het in een ander stadion. Niemand intresseert deze prijs ook maar iets

29 juli 2015 om 12:48

Nou, wij waren er in Zwolle anders behoorlijk blij mee hoor. In 2014 de beker gewonnen en in 2015 de supercup. Dat is niet niets voor een club als Pec...

29 juli 2015 om 13:19

wij wonnen hem ook met utrecht en geen hond die er wat om gaf in utrecht

29 juli 2015 om 13:46

niemand snapt waarom het nederlands elftal zijn wedstrijden daar speelt? dat lijkt me niet moeilijk in te vullen.. meest modern, kunnen de meeste mensen in, en het dak kan dicht dus kan er altijd gespeeld worden (geldredome kunnen minder mensen in) dus dat zijn al 3 redenen om het al in de arena te houden. maar waarschijnlijk iedereen die jij kent is niet voor ajax dus loopt iedereen in de parade om er een hekel aan te hebben..

niet dat het mij wat uit maakt uit waar het gehouden wordt, al is het in de kuip of in het philips stadion.. heel die prijs doet ook mij niks, meest slechte denkbare tijd om die wedstrijd te houden, veels te duur, groot gelijk dat iedereen lekker de kroeg in gaat of thuis voor de tv gaat zitten.

Het is gewoon niet aansprekend genoeg! Wat win ermee?
Zal ook te maken hebben met de clubs die erom spelen! De locatie maar t grootste probleem is denk ik dat t gebakken lucht is met zulke dingen kunnen we nog veel leren van de Engelsen en de Amerikanen als t gaat om sfeer show en entertainment

Knvb Altijd Arena,waarom word zo n wedstrijd niet gewoon in Utrecht gehouden,centraal ,je krijgt een een volle stadion.

maar goed Knvb kiest altijd voor Arena

29 juli 2015 om 12:19

Beker: Waarom kiest de Knvb altijd voor de kuip...?

29 juli 2015 om 12:23

Volgens Forzazitterd... omdat ze in dat stadion vaak winnen.. haha.. Laten we het gewoon in Amsterdam houden..

29 juli 2015 om 13:20

alsjeblieft niet wat moeten wij met supportersgroepen die niet van utrecht zijn in de galgenwaard om een niets zeggende wedstrijd te spelen

Deze prijs leeft gewoon niet bij de fans (of de prijzen zijn te duur, kan ook). Dat gezeik over de Arena heeft vooral met anti Ajax gevoelens te maken. De bekerfinale is toch ook elke jaar in de Kuip? van mij part gaat de Knvb dit elkaar veranderen, de twee finale's worden elk jaar ergens anders gehouden. Er zijn tegenwoordig genoeg mooie en grote stadions in Nederland.

Verhuis deze wedstrijd ook maar naar de kuip. Wij in de arena zitten hier niet op te wachten, in de kuip zullen er meer supporters op afkomen

De supercup is vernoemd naar de grootste voetballer die wij hebben opgeleverd als Nederland. Waarom er gekozen is voor de Amsterdam Arena is omdat de Knvb geen twee finales in één stadion wilde (de Kuip). De wedstrijden voor het Nederlands elftal worden in de Arena gespeeld omdat de Knvb stadion de Kuip te verouderd vind voor de sponsoren die hun uitnodigen. Daarbij zijn de faciliteiten in de Arena beter op order, aldus de Knvb.

Dat supporters van de clubs de wedstrijd boycotten ivm de prijs die zij dienen te betalen om in de " supporter" vakken te komen kan ik goed begrijpen, echter dan denk ik : je support te ploeg, je club die één van de drie hoofdprijzen in Nederland kan pakken.

Het bevreemd me dat ze de kaarten niet voor de supporters gelijk houden aan de kaarten voor de "neutralen" vakken. Dit kan dan alleen maar te maken hebben met de "extra" kosten die ze maken ivm politie begeleiding?

De sfeer in de Arena is zo iets geks: Als je als PSV en Groningen supporter met 40 duizend man daar zit en heen en weer aan het zingen bent is de sfeer prima, dus dat is een cul argument.

29 juli 2015 om 13:25

cul argument nou dacht het niet als ik bvb met mijn gezin na die wedstrijd wil betaal ik via psv of groningen meer dan het dubbele dan als ik een kaartje online koop ook heb ik dan geen last van het feit dat je als een hond vervoerd word en verplicht de combi mee moet.
en mijn gezin bestaat uit 4 mensen waardoor ik online zo een 70 euro bespaard voor dezelfde wedstrijd

29 juli 2015 om 14:40

Wellicht heb je het niet helemaal goed begrepen.

Het cul argument gaat over de sfeer in de Arena. Als je met het hele gezin heen wilt gaan dan kan je ook in de neutralen vakken gaan zitten. dan betaal je dus niet meer, en bespaar je dus die 70 euro. Wil je niet in de neutrale vakken dan ben je inderdaad overgeleverd aan de combi tickets. En volgens mij leg ik in mijn vorige bericht al uit wat ik daar van vind.

Dit moet er gebeuren om de Johan Cruijff schaal aantrekkelijker te maken.

1: Speel de wedstrijd aan het eind van het seizoen als spelers en supporters nog in de feeststemming zitten van het behalen van een prijs.
2: Verlaag de ticketprijzen.
3: Noem het gewoon de Supercup. Dat klinkt veel aantrekkelijker. Is de Supercup in Duitsland, Engeland, Spanje Italië naar een speler vernoemd. Nee.
4: Versoepel de buscombi regelingen. Mensen zijn nu al een berg geld kwijt aan vervoer en ticketprijzen. En eventueel nog parkeerkosten en eten.

29 juli 2015 om 12:50

Je derde statement klopt niet helemaal. In Engeland heet het de Community Shield. Daarnaast is het heel normaal om een themawedstrijd of toernooi een speciale naam te geven. De Spaanse beker heet Copa del Rey (vrij vertaald: De Beker van de Koning), de Italianen hebben met de naam TIM Cup de beker vernoemd naar de sponsor. En ook die wedstrijden en toernooien trekken genoeg bekijks. Dus wat is er dan mis met de naam Johan Cruyff schaal?

Verder ben ik het volledig met je eens wat dat tweede en vierde punt betreft. De kaarten vind ik met €25 euro voor volwassenen en €12,50 voor kinderen t/m 14 jaar niet bijster duur. Een topwedstrijd, ticket voor het pretpark of een concertkaartje is meestal duurder. Desondanks mag een wedstrijd die om een kleine prijs gaat, zoals de Johan Cruyff schaal wel wat goedkoper. Een gezin met twee kinderen is -vervoer en consumpties niet meegerekend- immers toch nog €75 euro kwijt voor pakweg anderhalf tot twee uur vermaak. En de supporters van de clubs die deze editie moeten een behoorlijke afstand afleggen, waardoor de drempel sowieso al niet hoog is om te komen. Met ticketprijs van €25 euro en dure buscombi zou ik ook liever achter de TV gaan zitten als ik helemaal vanuit Groningen of Eindhoven naar Amsterdam moet reizen.

29 juli 2015 om 15:05

Nee nee, die TIM-cup is vernoemd naar mijn zoon. Die heet namelijk Tim en het is een heel bijzonder kind...

Een half volle Arena is ongeveer gelijk aan een gevuld PSV of Groningen stadion dus komen er best aardig wat mensen kijken lijkt me. Kan me ook voorstellen dat sommige het risico niet aan willen gaan. Ik zou ook niet zo snel een wedstrijd van Ajax in de Kuip gaan bekijken. De keer dat ze in de finale van de Knvb beker staan, kijk ik liever TV en wacht ze op bij de Arena als ze hebben gewonnen.

Weinig belangstelling voor PSV-Goningen.
Bij Chelsea-Arsenal zit het mudvol.
Blijkbaar leeft het niet zo bij ons.

@ Airbags je snapt mijn punt wel.
Dat zijn toch algemenere namen voor een Supercup dan Johan Cruijff.
En het moment van spelen is nu ook niet aantrekkelijk. Na de competitie zal veel meer mensen trekken door de euforie over het behalen van een prijs.

Dan moeten ze zorgen dat de de cruijfschaal aantrekkelijker wordt. Voor publiek en clubs. Voor clubs een hoger geld bedrag aan verbinden. Miss de twee clubs laten bepalen waar ze de wedstrijd spelen. Nog iemand ideeen??

Als de strenge vervoersverplichting van supporters zou verdwijnen en de toegangsprijzen omlaag zouden gaan zou er veel meer animo zijn. Helaas denkt de Knvb over de laatste heel anders, ze zien niet in dat een prijs die pas enkele jaren bestaat en nog niet leeft bij de clubs en supporters niet de moeite waard is om tientallen euro's voor te betalen. En met halfvolle tribunes zal het aanzien van de prijs nou eenmaal niet snel stijgen.

Als de naam van de prijs sommige supporters werkelijk dwarszit kunnen we die wat mij betreft ook weer terug veranderen in supercup. Of je het nou Community Shield, Supercup of JC Schaal noemt : het principe blijft hetzelfde. Maar dat lijkt me persoonlijk wel de minst belangrijke oorzaak waarom de wedstrijd niet leeft. Het is namelijk een nieuwe prijs in vergelijking met de Knvb Beker en de landstitel. Natuurlijk zal de prijs nooit zo gaan leven zoals de andere twee prijzen, maar als je kijkt naar landen om ons heen waar ze het supercup principe al langer hebben en ook beter opzetten zie je dat er nog voldoende kansen liggen.

Wat betreft de locatie, daar kun je oneindig lang over ruzie maken. Maar omdat de de Kuip iedere bekerfinale krijgt hebben ze besloten de Arena (het enige stadion wat qua faciliteiten te vergelijken is) te gebruiken als locatie voor de JC Schaal. Veel andere opties heb je opties heb je ook niet. Dan kun je roepen dat de Arena minder sfeervol is, dat klopt helemaal. De sfeer komt vaak makkelijker en beter tot uiting in wedstrijden in de Kuip, omdat je daar dichter op het veld zit en de akoestiek beter is. Maar naar mijn weten is de sfeer uiteindelijk altijd afhankelijk van beide supportersgroepen. De supportersgroepen hebben zelf in de hand of het sfeervol wordt of niet.

Prima als we de JC Schaal niet meer in standaard in de Arena houden, maar dan zou eigenlijk hetzelfde moeten gelden voor de bekerfinale in de Kuip. Het argument dat de bekerfinale in de Kuip traditie is (wat ik hierboven teruglas) getuigt van gebrekkig historisch besef. Pas sinds 1989 wordt de Kuip standaard als finale locatie gebruikt. Sinds 1996 wordt de Arena traditioneel als locatie gebruikt voor de JC Schaal, dus dan zou de JC Schaal in de Arena ook traditie zijn. Ander probleem is dat veel stadions niet in staat zijn om dit soort evenementen te houden. Zo is men in Eindhoven nog niet eens instaat om 1200 man van Ajax of Feyenoord met de bus te ontvangen. Hoe willen die een JC gaan organiseren wanneer een van de bovengenoemde clubs daarin staat ? En zou Utrecht instaat zijn om meer als 1200 man te ontvangen van bijvoorbeeld Ajax, ADO of Utrecht ? Enschede zou misschien kunnen, maar die stad ligt als speelstad voor talloze clubs weer niet gunstig met reistijden. En zo is er eigenlijk overal wel wat te bedenken waarbij grote nadelen zijn.

Uiteindelijk denk ik dat we het prima geregeld hebben op deze manier, zorg er alleen voor dat de onzinnige combiregelingen verdwijnen en de prijzen vriendelijker worden naar supporters. Gewoon 10 euro vragen aan seizoenskaarthouders, 15 euro voor de rest. Stel een mooi geldbedrag beschikbaar stellen voor de winnaar en als het werkelijk zo stoort, verander de naam weer terug naar Supercup.

29 juli 2015 om 15:20

Inderdaad!
Ook ik zit hierboven wel te zeuren om de naam, maar dat is natuurlijk niet de reden dat bezoekers wegblijven. Simpel gezegd zijn het gewoon 1) het aanzien van de prijs, 2) verplichte regelingen, en 3) de prijs van de kaartjes waarom mensen wegblijven.

Dat is altijd al zo geweest. Ik was 15 jaar geleden bij de johan cruijffschaal en toen was het ook al half leeg. De knvb moet hier toch eens over nadenken. Misschien moeten we de supercup volgend jaar maar on de vs of in china spelen. Of later in het jaar. Of een andere opzet.

1 augustus 2015 om 11:44

Ik met PSV - Roda omdat ik aanvoerder was van mijn team dat kampioen is geworden, mochten met 100 anderen ereronde lopen, zat toen ook heel weinig volk

Steven Amsterdam, als je een PSV club card heb kun je ook gewoon de autocombi kopen en het kaartje op de parkeerplaats ophalen.. Ik heb met psv gebeld en het kan ook gewoon als je in amsterdam woont.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren