Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FC Twente baalt van wegblijven fans: 'Maar we hebben het te respecteren'

Laatste update:

Een gedeelte van de achterban van FC Twente blijft zich bijzonder kritisch opstellen tegenover de eigen club. Zij wensen openheid van zaken en een intern onderzoek, dat duidelijk moet maken wie de hoofdverantwoordelijken zijn voor het financiële chaos van de afgelopen jaren. Uit onvrede werd de traditionele Open Dag afgelopen zondag door een groep fans gemeden.

/

Directeur Gerald van den Belt zegt daar in TC Tubantia van te balen. "Maar we hebben het te respecteren", klinkt het berustend. "Misschien moeten we op zoek naar een model waarin supporters altijd een vinger aan de pols kunnen houden en zich comfortabel voelen bij het financiële reilen en zeilen van de club."

De cijfers waren altijd al openbaar, maar volgens Van den Belt heeft het bestuur destijds een te optimistische voorstelling van de werkelijkheid gegeven. Mede daardoor sloeg het nieuws over de financiële nood, die de club uiteindelijk zes punten in mindering opleverde, in als een bom. Transparantie is volgens de directeur dan ook het toverwoord voor de toekomst. "Ook als er geen grote consequenties als puntenmindering aan hangen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De zes punten mindering kwam door het niet naleven van het plan van aanpak (dat veel te ambitieus was), dat zijn gegevens die bij mijn weten niet openbaar waren. Dat het financieel niet florisant was wisten we volgens mij al? Overigens was het zonder deze jongens met stoere woorden nog altijd gezellig op de open dag hoor. Hopelijk niet het hoogtepunt van het seizoen (ik denk ik maak de opmerking zelf al, voordat de rest er op in wil haken).

Edit: de gegevens van het pva doelde ik op met 'niet openbaar'

27 juli 2015 om 14:17

Hoezo wisten we al dat het financieel niet goed was? Naar mijn weten was munsterman lauter positief of de financien en vergelijk hij twente zelfs met bayern München bij vi aan tafel. Daar naast haalden ze ook even ziyech op voor 4,5? Miljoen jaar ervoor? Bij mij was het iig alles behalve duidelijk dat er financiële problemen waren.

27 juli 2015 om 14:30

In categorie 1 ingedeeld worden is natuurlijk wel een indicatie die niet positief overkomt, dat is de meest simpele indicatie. Verder zijn alle jaarcijfers van alle clubs openbaar, degene die zich daarin verdiepten zagen naast de torenhoge hypotheek (dit mede door versnelde aflossing) een enorme post voor vreemd vermogen. Dat is ook een 'red flag' die de oren doet spitsen. Veel clubs hebben een relatief hoog vreemd vermogen, maar dan kloppen de verhoudingen tenminste nog redelijk ten opzichte van de mogelijkheid van aflossing. Dit laatste was bij Twente 2/3 jaar geleden al een probleem wat alleen maar bleef groeien. Ik zal hier straks mogelijk wat meer over uitwijden, heb er nu even geen tijd voor haha.

27 juli 2015 om 17:00

Zoals beloofd, ter aanvulling:
De constructie Ziyech was de vreemdste die ik bij Twente meegemaakt heb (ja Doyen waar ik straks op terugkom en Corona meegerekend). De Knvb 'verbood' Twente uitgaven te doen zonder deze met de bond te overleggen. Twente handelt (waarschijnlijk om ze in Rotterdam voor te zijn) razendsnel en overlegt niks met de bond. De boete, zo'n 40.000 knaken, kan de club op dat bedrag makkelijk voor lief nemen. Mede hierdoor kwam echter begin dit jaar de eerste straf, drie punten in mindering. Later volgt helaas wederom een soortgelijke straf. Duidelijk staaltje onverantwoord zakendoen, wat ons duur is komen te staan. Heerenveen ging overigens akkoord met een aflossing over meerdere jaren (ongeveer een miljoen+ over 4/4,5 jaar verdeeld). Dit is in het hedendaags voetbal echter wel gebruikelijk.

De Doyen deal had al een sterke indicatie moeten zijn over de financiële wanorde. Twente verkocht 10 tot 15% van de transferrechten van onder andere Castaignos, Ebecilio, Tadic (promes werd genoemd maar dat kan ik niet bevestigen noch ontkennen) en nog een handjevol anderen, dit voor een schamele 5 miljoen euro. Al snel blijkt dat dit voor Twente een deal is geweest waarop men goed wat knaken mis liep, dit was vooraf al ingecalculeerd wat voor mij een indicatie is dat de solvabiliteit te wensen over hield. Twente had op de korte termijn 5 miljoen nodig om de rente op (ander) vreemd vermogen af te lossen (hypotheek of andere leningen weet ik echter niet).

Corona werd aangetrokken in een deal met Mexicaanse investeerders, hij is voor 70% (!) geen eigendom van Twente, anders was hij niet te halen. De geruchten zijn dat ook zijn salaris grotendeels voor rekening van een derde partij zijn. Dat kan ik echter ook niet ontkennen noch bevestigen. Daarmee is eigenlijk al duidelijk geworden dat Twente zowel Corona als Ziyech niet op eigen kracht kon kopen.

Zo kon door het opstapelen van feiten Munsterman's mooi-weer-verhaal onderuit gehaald worden, alleen moet men zich er dan wel in verdiepen. Echter sprak niemand Joop tegen, begon hij z'n eigen leugens te geloven en zakte de club steeds verder weg. Februari barstte de bom, waarna nog veel meer louge contracten en opmerkelijke deals boven water kwamen. Het blijft eeuwig zonde, een smet op het bestaan van de club.

Weten ze wel wat hun echte fans zijn.

27 juli 2015 om 14:16

Ja deze zelfde mensen die hun club overal achterna reizen, al jaren een seizoenskaart hebben, zorgen voor de sfeer en nu een keer openheid van zaken willen bij de club waar ze hun hele ziel en zaligheid in steken.

27 juli 2015 om 16:42

het zit 1 seizoen tegen en de fans zijn weg... typisch

27 juli 2015 om 18:35

Dit zijn juist veelal supporters die al vanaf de jaren 80 of 90 op de tribune zitten. De supporters die de situatie juist aan het hart gaat.

27 juli 2015 om 19:04

alsnog gewoon 20000 seizoenskaarten verkocht.... ajax wordt 1 jaartje 2e en de halve arena zit leeg maar daar wordt niks over geplaatst op deze site......

27 juli 2015 om 20:01

1 seizoen slecht en de fans zijn weg. Wat een domme opmerking. Er zijn 25.000 man gekomen en ik vind dat een uitstekend aantal. Er hing een geweldige sfeer en was veel te doen voor de kids. Daarbij blijven 90% van de seizoenskaarthouders de club trouw. Je kan beter Ajax als voorbeerd nemen want daar zijn er al aardig wat weg na 2 slechte wedstrijden.

27 juli 2015 om 14:55

Je bent een echte fan als je naar de open dag gaat van je club... Wat een onzin. Ik ga zelden naar zulke open dagen heen.

27 juli 2015 om 17:05

Ik ging er alleen maar heen omdat m'n neefje van 8 graag een kijkje wou nemen. Ik vind het altijd 'wel leuk' maar ga er voor mezelf absoluut niet heen, beetje ontgroeid. Bij Twente is, net als bij de meeste clubs, de open dag voor de kleintjes. Het is geen volksfeest waarvoor elke volwassene z'n Twente kloffie aantrekt en naar de Grolsch Veste trekt. Kennelijk dringt dat niet tot hem door.

27 juli 2015 om 21:12

Haha, inderdaad. Ik ging er heen toen ik nog op de basisschool zat, het is echt een familie-dag, leuk met je gezin er heen. Maar voor volwassen mensen alleen is het niet zo heel bijzonder.

Dit is heldere taal van van der Belt,in plaats van een verklaring af te geven waarmee die om de hete brij heen danst,zeer diplomatisch gesproken.
Maar misschien dat hij bevoegdheid heeft om zich te bemoeien met de s.c.c administratie,want ik heb nog steeds mijn nieuwe toegangspasje niet,terwijl ik in mei al betaald heb.
Zeker wat hij stelt over de cijfers,die sloegen bij ons in als een bom.
We zijn te lang door de vorige baas om de tuin geleid.
In sommige landen hebben ze van de club een vereniging gemaakt,met clubleden,los van de wedstrijden.
Ik weet niet of dat hier ook mogelijk is,maar in dat geval heb je ook een bestuurslid,of leden die door de vereniging van de club wordt gekozen,best wel interessant.

27 juli 2015 om 14:23

Nieuwe SCC krijg je meestal een week voor de 1e thuiswedstrijd.

27 juli 2015 om 15:07

Er staat in de brief dat je die een week voor de 1e wedstrijd krijgt.

27 juli 2015 om 15:40

Oke jongens bedankt,dit wist ik niet.
Komt het toch nog goed hahaha.

27 juli 2015 om 16:07

De mensen die via de bank betalen acceptgiro betalen de 28e pas. Vandaar

Volgens mij had dit meer met het feit te maken dat een klein stukje verder op de Zwarte Cross was, denk dat veel fans daar de zondag dronken zijn geworden.

27 juli 2015 om 15:39

Prachtige reactie en hoewel er nog steeds erg veel onvrede heerst onder de Twente-supporters, denk ik dat je voor een aanzienlijk deel nog gelijk hebt ook.

Over dit gedeelte van de achterban zou ik mij niet zo zorgen maken als ik Van der Belt was, althans, alleen voor de bühne. Deze gasten zijn er straks echt wel weer bij als er weer gevoetbald wordt en maken hiermee alleen hun eigen soort van "statement". Ik denk dat van der Belt dat ook wel begrepen heeft en ze hiermee nog even kietelt.

Ik zou mij meer zorgen maken over de fans die er pas de laatste jaren bij zijn gekomen. Plak er nog 1 of 2 slechte seizoenen aan vast en je stadion blijkt, net als de financiën, ook iets te optimistisch ingeschat. En dan te bedenken dat die Munsterman eigenlijk een stadion van 44000 plaatsen wilde maken.

Mocht de selectie fit en blessurevrij blijven dan herbergt het nog altijd best wat kwaliteit met Guiterrez, Tapia, Ziyech, Corona en Eghan staan er toch een aantal zeer leuke spelers op het veld. De rest van het elftal kan mij daarentegen niet echt bekoren. Wie weet dat de twee nieuwe verdedigers kunnen verassen en een goed niveau halen anders word het denk ik weer een matig seizoen.

27 juli 2015 om 14:49

44.000 plaatsen in de Grolsch Veste zou alleen komen als het WK naar Nederland zou komen. Er was een vereiste van aantal stadions met een minimum aantal plaatsten. Twente zou het niet veel geld kosten die extra uitbreiding. Anderen zouden dat grotendeels betalen.

27 juli 2015 om 16:32

@arenacum,

Ik proef uit jouw woorden wel een soort jaloezie / frustratie: (nog 1 of 2 slechte seizoenen???) we hebben er nu al 3 gehad ongeacht resultaten die er behaald zijn, na Preud Homme hebben we bijna geen fatsoenlijk voetbal meer gezien enkele uitzonderingen daargelaten, tis niet zoals Vitesse dat je na wat slechte seizoenen ineens een half leeg stadion ziet, en dat bij Vitesse zelfs al doen ze met de top 5 mee het stadion nog niet vol zit is ook vreemd, dus jouw verwachting gaat bij twente niet op.

de supporters die er nu klaar mee zijn eisen gewoon openheid van zaken, hebben wel hun jaarkaarten verlengt, en de grolsch veste zit volgend seizoen gewoon weer vol, het was nu alleen met de open dag een statement van de supporters verenigingen.

27 juli 2015 om 17:27

Nee hoor, het enige wat mij frustreert is dat er kennelijk toch nog mensen zijn die mijn post verkeerd interpreteren, maar makkelijker dan bovenstaand kan ik het echt niet schrijven.

Succes volgend seizoen!

27 juli 2015 om 22:28

Bij Vitesse is de achterban idd 17.000.
De gelredome is idd wat te groot met 25.600 plaatsen
Maar in de top tijd van Twente 2010 zat het stadion vol.
Als ik naar de laatste seizoen kijkt zat het er ongeveer 70% bezet.
Waar zijn die zgn succes supporters,en arenacum hebt gelijk.
Nog 2 seizoenen van Twente als afgelopen seiz.
Zal je zien hoeveel Twente trouwe aanhang hebt.
Dan zal de jullie stadion ook half vol zitten.
Liever 17.000 trouwe,dan een stadion half gevuld met Nep supporters.

28 juli 2015 om 09:22

Leuk en aardig hoor, dat nattevingerwerk. Nu de feiten: Twente had het afgelopen seizoen een gemiddelde bezettingsgraad van 95%, Vitesse 68%. En dat ook na enkele magere jaren bij Twente..

27 juli 2015 om 18:39

Mooie duidelijke objectieve post. Als Tukker zijnde ben ik het (helaas) helemaal met je eens.

Ik heb vertrouwen in vd Belt en van Leeuwen. Ik ga me nu bezig houden met het supporten van mijn club. Natuurlijk ben ik ook benieuwd wat er allemaal mis is gegaan maar het belangrijkste vind ik dat mijn club weer moet gaan presteren en dat zal alleen maar beter worden als we achter onze ploeg gaan staan. Ik hoop op een mooie seizoen, plek 4 t/m 6 is een mooi haalbaar doel!

27 juli 2015 om 18:42

Terecht! Vd Belt heeft Cambuur ook gesaneerd en weer naar categorie 1 gebracht. Wees blij dat hij gekomen is. Ik ben ervan overtuigd dat het anders nog wel eens later (of te laat) geweest zou kunnen zijn. Deze man zal Twente helpen om weer gezond te worden.

2 totaal onbekende verdedigers aantrekken lokt natuurlijk ook niet.. Tevens is het handtekeningen verzamelen geen activiteit van de harde kern, die willen voetbal zien en geen dameselftal dat wordt gepresenteerd..

27 juli 2015 om 15:18

Ach ruim 25.000 bezoekers bij de open dag is niet slecht toch? Veel clubs zouden daar zeer verheugd over zijn. En dat had dan wellicht 10% hoger kunnen zijn, maar soit. Dat gaat heus wel weer goed komen. Ook de ruim 20.000 verkochte seizoenkaarten, de 2 shirtsponsors en het (vooralsnog) blijven van de echte toppers en het terugbrengen van de salarispost met zo'n €10milj zijn in ieder geval meer dan hoopgevend.

27 juli 2015 om 15:33

Zeg ook niet dat het slecht of weinig is. Alleen de harde kern blijft bij dit soort dagen en gezien de huidige omstandigheden wel weg. Terecht ook..

Toen Twente de titel binnensleepte, vonden die zelfde supporters het allemaal prachtig. De titel kon Twente veroveren mede dankzij de financiele risico's die werden genomen. Maar nu willen ze een onderzoek. Ongelofelijk.

27 juli 2015 om 15:09

De financiële risico's zijn pas genomen na de wedstrijd tegen Ajax waar Twente de titel verspeelde.

27 juli 2015 om 18:44

Juist , hadden we die gewonnen en weer champ.leag. gespeeld , had het gokken van Munsterman de goede kant opgerold , en had het plaatje er nu zeer rooskleurig uitgezien.
In plaats daarvan heeft Munsterman 3 jaar op rij alles op rood ingezet , en viel het balletje helaas 3 keer op zwart.

28 juli 2015 om 13:14

Onzin, munsterman geeft zelf in interview aan bij een tweede kampioenschap het stadion verder uit te bereiden, gaf schuld missen kampioenschap aan ontewu. Hij had zich dus gewoon nog dieper in schulden gestoken ipv de oude risicos af te betalen. Hou nou toch eens op met hem de hand boven het hoofd te houden, knettergek en club afgrond in geholpen

28 juli 2015 om 17:11

wat lul jij nou. twente investeerde na het mislopen van de titel veel geld in spelers die het niet waard waren. tevens begonnen ze de salarissen dusdanig te verhogen, dat er meer geld uitkwam dan erin. dit had als gevolg dat men spelers moesten verkopen om de salarissen te kunnen betalen. wat superb3 dus zegt klopt. hij heeft dit 3 jaar lang gedaan.

als twente idd kampioen was geworden, was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest. maar dat is nu achteraf gelul.

27 juli 2015 om 15:59

Als het goed gaat met je club worden er nu eenmaal weinig vragen gesteld
Maar ik vindt t wel goed dat de supporters kritisch zijn
Je mag als supporter best je stem laten horen in plaats van klapvee te wezen
Daar is niets ongelofelijks aan

27 juli 2015 om 16:37

@kirkhammster

Als je er niks over weet zeg dan ook niet van die domme dingen, het elftal wat in 2010 kampioen werd, was bijna gratis, met relatief weinig geld samengesteld, de duurste speler was destijds Ruiz die 5.5 miljoen kostte, de rest was huur (stoch) of gratis af te halen Perez, en Nkufo speelde er al jaaren, en Theoooo was een koopje wat Fred Rutten al net voor zijn vertrek in 2008 al had gerealiseerd, daarna toen Twente het jaar erop de beker won de beslissende wedstrijd tegen ajax om de titel in de arena verloor, toen zijn er nog veeel meer dingen fout gegaan.

27 juli 2015 om 19:36

ben het niet helemaal met je eens 5,5 miljoen voor een speler is in nederland natuurlijk heel veel geld en de rest die gratis waren hadden wel hele hoge salarissen en dan heb ik het nog niet over tekengeld

27 juli 2015 om 19:56

Wat waren dan de genomen risico's, afgezien van het stadion?

28 juli 2015 om 04:59

@ramonfcu

Als je bekijkt wat bryan Ruiz daarvoor teruggegeven heeft een kampioenschap en eeen transfersom van om en nabij de 12 miljoen, dan valt 5.5 miljoen toch heel erg mee, vooral ook omdat de CL inkomsten van het jaar erop 12 miljoen waren.

dus een investering van 5.5 miljoen en je hebt een kampioenschap een Johan cruijffschaal 12 miljoen CL inkomsten en 12 miljoen transfergeld, hmmm dat noem ik heel goed gecalculeerd risico

Maar Twente is financieel weer aardig op orde dus in de nabije toekomst komt het best wel weer goed met Twente.

27 juli 2015 om 15:11

Nee hoor. Twente moet dit jaar nogmaals flink bijlenen om overeind te blijven (10 miljoen euro) bij een buitenlandse bank. Heeft van der Belt laatst gezegd.

Financieel aardig op orde... Nee. Bij lange na niet. Maar het begin is er.

27 juli 2015 om 15:21

Iets met de klok en de klepel? Verdiep je eerst eens in de feiten voordat je een dergelijke opmerking maakt. Dit betreft een overbruggingskrediet; dat heb jij ook nodig als je tijdelijk weinig cash hebt en toch een huis wilt kopen en je oude huis nog niet hebt verkocht. Dat overbruggingskrediet gaat echt geen probleem opleveren.

27 juli 2015 om 16:11

Je kunt het noemen zoals je wilt, maar P107 heeft gelijk het is 10 miljoen die geleend werd, dat het overbruggingskrediet heet is niet heel relevant. Twente kwam geld tekort en moesten dat lenen.

27 juli 2015 om 16:13

Dan is het nog steeds lenen.

28 juli 2015 om 13:16

Alleen gaat twente zijn oude huis niet verkopen maar blijft die schuld naast de nieuwe schuld staan

28 juli 2015 om 15:14

In dit geval gaat Fctwente kortlopende leningen aflossen met het langlopende overbruggingskrediet met betere voorwaarden. De schuld blijft onveranderd! Twente heeft het niet nodig om zijn 'huishouding' te kunnen regelen. Misschien is dit duidelijk?

Wat zijn dat voor supporters die menen de boel voordat een bal is getrapt even op scherp te moeten stellen.
Waarom is niemand van deze lieden ooit gevraagd om z'n intelligentie te goede van Twente te laten komen?
Ga leuke initiatieven uitwerken en bemoei je niet met dingen waar je geen verstand van hebt.

27 juli 2015 om 16:14

Ja dat is de manier. Gewoon overal ja en amen opzeggen en ons lekker laten gebruiken als klapvee.

Dit klopt niet want er waren juist hewlveel fans aanwezig

27 juli 2015 om 19:45

13/14 is de kans groot dat deze nog samengesteld wordt op dit moment. 12/13 is ingetrokken en ik weet zo 1-2-3 niet of er een herziende versie is gedeponeerd. Dus vandaar dat de jaarverslagen niet te vinden zijn.

Heel erg jammer wat er nog steeds bij Twente gebeurd.

Ten eerste wacht ik nog steeds op een verklaring van Munsterman. Zonder zijn uitleg, zie ik Munsterman nog altijd als de man die Twente kapot heeft gemaakt.

Ten tweede snap ik nog steeds niet dat Schreuder er nog niet uit ligt. Als hij enig respect heeft voor Twente zou hij uit zich zelf opstappen, of genoeg nemen met een geringe vergoeding. Blijkbaar stapt hij niet zelf op, dus hij moet gewoon ontslagen worden. Het kost misschien geld, maar ik denk dat veel mensen hun seizoenskaart niet verlengd hebben, omdat hij nog hoofdtrainer is.

Ten derde en misschien wel het belangrijkste. De communicatie tegenover de supporters is nog steeds heel slecht. Ik wil een duidelijk meer jaren plan horen, waarin duidelijk een visie wordt geschetst over waar we nu zijn en waar we heen gaan. Logischerwijs zou dit betekenen 1 a 2 jaar de financien op orde krijgen, en dan de jaren daarop weer bouwen aan een elftal. Echter op dit moment is het gokken wat Twente in de toekomst gaat doen.

Om eerlijk te zijn kan er niet veel goeds gebeuren bij Twente dit jaar. Je moet hopen op een spelersgroep die gemotiveerd is en die elke wedstrijd 200% gaat. Dan hoeft er nog niet eens goed gevoetbald te worden, maar er moet eens een keer weer passie komen in het team. Alleen dit al zal dit seizoen kunnen "redden".

Mijns insziens is de belangrijkste reden van het wegblijven van een deel van de aanhang op de Open Dag gelegen in het feit dat Alfred Schreuder nog steeds hoofdcoach van FC Twente is. Die aanhangers hebben het na vorig seizoen even helemaal gehad met Schreuder. En ik ben bag dat die onvrede pas zal stoppen als de aangebleven trainer coach eindelijk zijn biezen heeft gepakt.

27 juli 2015 om 21:18

Heb je mis, je moet nagaan dat er een groot deel ook naar de zwarte cross is gegaan. Tijdens de presentatie werd Schreuder niet uitgefloten met uitzondering van een paar 'idoten'.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren