Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

De Boer verdedigt keuzes van Overmars: 'Dat is ook niet goed'

Laatste update:

Ajax speelt volgende week zijn eerste wedstrijd in de derde voorronde van de Champions League, tegen Rapid Wien, en heeft zijn selectie voor dit belangrijke treffen compleet. Frank de Boer hoopte na de komst van Mitchell Dijks, John Heitinga en Nemanja Gudelj nog op een spits en een buitenspeler en kreeg zijn zin met de komst van Yaya Sanogo en Amin Younes.

/

Veel supporters zetten vraagtekens bij de twee laatstgenoemde versterkingen en dat kan De Boer wel begrijpen. Hij zegt dat dit ook te maken heeft met de eerdere keuzes die Ajax heeft gemaakt op de transfermarkt. "Maar als we spelers halen, moeten we ook met onze huidige groep rekening houden", benadrukt De Boer in gesprek met De Telegraaf.

Ajax heeft weliswaar veel geld in kas, maar wil dat niet lukraak uitgeven aan nieuwe spelers. "Als je een dure speler koopt die Riechedly Bazoer, Kenny Tete of Arek Milik voor de voeten loopt, is het ook niet goed", meent De Boer. "Er moet gezonde concurrentie én perspectief blijven. Bovendien zijn zogenaamde 'zekerheidjes' voor ons onbetaalbaar."

Ajax heeft het goed gedaan op de transfermarkt

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zo is het maar net, een speler van tien miljoen kan net zo hard falen als een speler van 1 miljoen. Daarbij is het een teamsport.

20 juli 2015 om 08:21

Feit blijft dat de boer en Overmars bewust mindere spelers kopen om perspectief te bieden voor talenten. Zegt dat wat over het niveau van hun talent en het vertrouwen daarin, of zegt dat wat over de risico's die Ajax durft te nemen?

20 juli 2015 om 08:30

Lees de tekst nog eens

20 juli 2015 om 08:52

Ja, en dan?

20 juli 2015 om 09:20

Zekerheidjes zijn niet haalbaar

20 juli 2015 om 09:56

Onzin. Lens had naar Ajax willen komen. Had Ajax 12 mio gekost, nou boehoeee met zo'n vermogen op de bank. Daarmee had Ajax zich versterkt met een speler die zich al heeft bewezen en die 'het verschil kan maken' zoals FDB graag wilde.. In plaats daarvan wordt er weer een broekie gehaald die een a twee leuke wedstrijdjes heeft gespeeld op een jeugdtoernooi.

Vergeet niet dat al die halve en mislukte aankopen bij elkaar ook een aardig bedrag hebben gekost. Hadden ze beter 1 basiskracht van kunnen halen waar je echt wat aan hebt.

20 juli 2015 om 09:59

Heb jij nou geen verstand ? 12 miljoen transferbedrag ja, en wat denk jij wat Lens had willen verdienen ? minimaal 2.5 netto dat is zo'n 5.5 bruto .

Dus Lens had ajax in 3 jaar bijn 30 miljoen gekost, vind jij dat verantwoord ?

20 juli 2015 om 10:00

Ik ben het wel met Ko3n eens, en ben het niet eens met afca0cbs. Een duurdere speler is over het algemeen een betere speler, of beter gezegd: voor een goede speler zal een club meer geld willen ontvangen. Een speler die je voor weinig geld ergens oppikt heeft het dus meestal bij zijn voorgaande club niet weten te maken, anders laat je zo'n speler niet voor weinig geld weg gaan. Tenzij je een verschrikkelijk goed scoutingapparaat hebt, maar daar ben ik bij Ajax niet van overtuigd...

20 juli 2015 om 10:06

Feit blijft dat De Boer en Overmars bewust spelers aankopen die minder bekend zijn, maar gigantische potentie blijken te hebben. Daar heb je veel meer aan: ze eisen vooralsnog een minder salaris, ze willen iedere wedstrijd nog en ze gaan over enkele jaren met dikke winst de deur uit.

Van mij mogen de toppers na 3-4jaar wél met een hoger salaris nog een/enkele jaren langer blijven. Een Blind, Alderweireld, Eriksen en Vertonghen die zou je destijds eigenlijk gewoon rond de 1,5-2 miljoen moeten kunnen bieden zodat je nog wat potten kon breken in Europa. Als zo'n speler een hoger salaris krijgt, gaat hij vaak ook voor meer weg later dus dat betaalt zich ook wel uit. Misschien probeert men bij Ajax die stap nog te maken.

De enige ervaren spelers die Ajax van mij hoeft (terug) te halen zijn oud-Ajacieden. Van der Vaart voelde er helaas minder voor, een Heitinga kan nog weleens gaan opleven heb ik het vermoeden.

20 juli 2015 om 10:08

Onzin. 12 miljoen (plus een dik salaris) voor Lens is ontzettend veel. Daarbij is hij geen zekerheidje wat mij betreft. Op alle positie voorin loopt een gelijkwaardige of potentieel betere speler: Fischer, Milik, El Ghazi.

20 juli 2015 om 10:40

Wat een onzin Gaalmeister. Een duurdere speler is per definitie niet beter. Dat is echt onzin. Natuurlijk zijn spelers als Messi en Ronaldo een directe versterking, maar dat is buitencategorie. Spelers uit het buitenland komen niet naar Nederland, al is het al vanwege het ongunstige belastingklimaat.

Spelers die het in Nederland leuk doen bij een subtopper bieden geen enkele garantie. Ook van Lens is niet zeker of hij bij Ajax zou renderen.

In het buitenland is het niet anders. Di Maria was vorig jaar voor veel geld gehaald, maar heeft het niet bewezen bij United. Luke Shaw werd voor € 40 miljoen gekocht door United, maar het was toch Blind die vorig seizoen bijna elke wedstrijd speelde. Kostte 1/3 van Shaw.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Sulejmani kostte Ajax € 16 miljoen. Suarez en Huntelaar kostte Ajax beide € 8 miljoen. Hebben meer bewezen dan Sulejmani.

Het is niet zo eenvoudig. Noem jij maar een speler die er direct staat en haalbaar is voor Ajax. Het is gewoon oppurtunistisch gelul.

Ajax doet wat het kan doen. Jonge talentvolle spelers aantrekken. Gaat wel eens fout, maar dat is bij elke club zo.

20 juli 2015 om 12:47

Jow. Ik vind het gelul over die namen. Ajax kon in 2010 Gaitan overnemen, Klasnic een jaar eerder, Perisic etc. Dan ben je een keer 8 miljoen of meer kwijt. En dat doen ze niet meer. Dan blijf je in hetzelfde segment spelers hangen. Namelijk met groot mislukkingrisico

20 juli 2015 om 13:28

@mentalist: Overmars werd in 2011 pas Directeur bij Ajax. Dus dat die spelers daarvoor niet zijn aangetrokken kun je hem niet aanrekenen. Bovendien werd er toen wel met geld gesmeten en zijn we geen enkele keer kampioen geworden.

Succes koop je niet.

Verder:
Gaitan ging in juli 2010 naar Benfica. Die betalen hogere salarissen dan Ajax. Zelfs al had Ajax interesse, dan nog kan zo'n speler veel meer verdienen bij Benfica. Geld is tegenwoordig veelal de drijfveer. Klasnic werd overgenomen door Bolton. Dit was toen bovendien ook een naam die menig wenkbrouw zou doen fronsen als hij naar Ajax was gekomen (middelmaat, etc). Perisic was haalbaar in 2009 (toen was hij ook nog wat jonger), maar toen speelde Suarez nog bij Ajax (klasse beter dan Perisic). Die had toen ook al € 8 miljoen gekost en zoals je weet speelde Ajax toen nog geen CL.

Verder blijft het een gok. Sonck was topscorer in Belgie, maar kon er bij Ajax niets van. Zo kan ik nog 10 spelers opnoemen die voor een flink bedrag zijn gehaald en niets waar hebben gemaakt (machlas, Kennedy, etc). Eigenlijk hebben de laatste 10 jaar alleen Suarez en Huntelaar het goed gedaan voor hun geld.

Of te wel, allemaal onzin wat je verkondigt. Geen enkele speler is een garantie voor succes. Een speler als Younes zou zo maar een schot in de roos kunnen zijn. Hij kan ook floppen, maar dan ben je 1.5 miljoen kwijt, i.p.v. 8 miljoen.

20 juli 2015 om 08:26

Daar ben ik het dus niet mee eens. Een Tadic sas bijvoorbeeld een aankoop die Ajax had kunnen doen waarvan je zeker weer dat hij het goed gaat doen. Dat soort spelers staan er direct en maken je ook echt beter. Durf daar dan eens 8-10 mil voor neer te leggen om je selectie echt beter te maken. Aan al dat huren heb je ook niets en Tadic was echt niet minder waard geworden in 2-3 jaar tijd.

20 juli 2015 om 08:31

Wat Arjan4ajax zegt, hier ben ik het dus volledig mee eens. Ajax moet eens stappen gaan maken, en moeten gewoon enkele gevestigde namen, of jongens halen die al 23/24 zijn en talent hebben of Ajax naar een hoger niveau kunnen tillen. Ik dacht dat ze eindelijk met Gudelj zo'n speler gehaald hadden, maar grote kans dat hij op de bank komt te zitten.

Ik kan niet op de trainingen kijken en weet niet hoe de rest het doen, maar een Gudelj is toch mentaal 10x verder dan een Sinkgraven, of neemt Sinkgraven de ploeg op sleeptouw als het even niet loopt. Teveel jongetjes bij Ajax ipv. mannen die de kar trekken, en de 2 mannen zitten op de bank :s

20 juli 2015 om 08:48

Als ajax echt mee wil gaan spelen heb je 5 spelers nodig van 28-29. Ajax koopt alsmaar jonge spelers waarvan twijfelachtig is of ze doorbreken of niet. Sinkgraven kost een fortuin, maar brengt echt niet wat ajax nodig heeft. Met klaassen, andersen en bazoer lopen er al zat talenten. Gudelj is een harde werker, die gaat nog wel nuttig zijn. Waarom die 8 miljoen van sinkgraven niet in een ervaren speler steken?
Ajax koopt talenten en loopt telkens dezelfde valkuil in. De gekochte talenten moeten concurreren met de eigen talenten en dus komt er altijd kritiek dat er een talent verloren gaat. Als ze nou gewoon een paar ervaren gasten halen steken die talenten er wat van op en op den duur spelen ze die er wel uit.
Met dit jonge grut zal je de tweede ronde CL nooit gaan halen

20 juli 2015 om 08:51

Ja net zoals Sulejmani en PSV met Matavz en berg.
Die konden het allemaal maken in de top.
Bijna 30 miljoen en wat hebben deze spelers bereikt?

We kunnen wel zeggen dat ze spelers moeten kopen maar de feiten zijn dat dat niet makkelijk is als wij denken.
Er zijn vele miskopen gedaan want als het zo werkt zoals jullie zeggen met kopen had Ajax niet 10 jaar zonder titel gezeten.

20 juli 2015 om 08:52

@stokie, ik vind juist dat Sinkgraven een goede aankoop is. Tuurlijk hij moet nog groeien. Maar hij is de enige op het middenveld met echt veel creativiteit. Ik vind eerder het verkoopbeleid belachelijk. Cillessen...

20 juli 2015 om 09:02

Bedoel jij de tadic van groningen of van Twente?

Tadic is namelijk voor 15 miljoen naar southampton gegaan. Voor een transfer naar Ajax had Twente nog meer geld gewild, geloof me. En de financiele puinhoop was toen nog niet aan het licht gekomen. Tevens heeft die op dit moment een gigantisch salaris wat Ajax nooit zou geven. Overigens heeft Twente bijna 8 miljoen betaald voor groningen dus weet niet hoe je bij deze onzin komt...

De Tadic van groningen had nog te weinig laten zien voor Ajax vind ik.

20 juli 2015 om 09:06

Die Tadic had in ieder geval al veel meer laten zien dan een Sinkgraven, waar door Ajax bijna hetzelfde voor is betaald.

20 juli 2015 om 09:16

@ Forzasittard

Gevestigde namen kopen die Ajax naar een hoger niveau kunnen tillen. Ze kochten de afgelopen jaren genoeg gevestigde namen, en weet je welke spelers juist door de mand vielen? Juist, de gevestigde namen. En niet alleen bij Ajax, wat dacht je van spelers als Narsingh, Maher, Matavz bij PSV (samen bijna 19 miljoen gekost) of spelers als Mathijsen, Toornstra en Basacikoglu bij Feyenoord?

En wil je het aller mooiste voorbeeld ter wereld: Ricardo Izecson Dos Santos Leite. Staat onder andere ook wel bekend als Kaka in de volksmond. Won slechts de gouden bal bij AC Milan en ging voor slechts 65 miljoen naar Real Madrid waar hij geen meerwaarde was. Hoe gearriveerd wil je ene speler hebben?

20 juli 2015 om 09:24

Singraven is een heel stuk jonger, en werd al lang door Ajax in de gaten gehouden. Erg veel vertrouwen in hem, het talent spat er af. Niet voor niks lijkt het erop dat Klaasen, Sinkgraven en Bazoer in de basis staan, en zelfs Gudelj nog genoegen moet nemen met een plek op de bank. Ik denk dat Sinkgraven een goed seizoen gaat draaien.

20 juli 2015 om 09:27

Tadic was op het moment van koop door Twente ook nog maar 22 ofzo, ook niet heel oud. En was wekelijks op de flank een plaag voor de tegenstander.
Natuurlijk speelt leeftijd en duur contract een rol maar Sandy_d vindt dat Tadic niet genoeg had laten zien, terwijl ook Sinkgraven eigenlijk amper iets heeft laten zien.

20 juli 2015 om 09:29

Tadic? We hebben Fischer, kortom Tadic loopt Fischer in de weg. Ik vind Tadic zeker niet beter dan Viktor, plus dat er weer nieuw talent op de deur klopt (Menig, Cerny). Vorig jaar ook nog Kishna. Bovendien kan ajax niet teveel uitgeven.

20 juli 2015 om 10:02

Bergkamp. Allemaal leuk en aardig maar er zijn dus ook genoeg voorbeelden waarbij gekochten aankopen wel een succes zijn gebleken. Bij PSV dan. Ajax heeft nagenoeg alleen maar miskopen gehad de afgelopen jaren.

Daarnaast Narsingh niet volledig mislukt. Hij is zelfs international. Niet dat ik hem zo goed vind maar hij heeft afgelopen seizoen gewoon in de basis gestaan en heeft met 8 goals en 11 assist bijgedragen aan het kampioenschap.

Ook Maher afschrijven terwijl hij pas 22 jaar is is naar mijn mening een beetje voorbarig. Alleen Matavz is de gene die je mislukt kan noemen. Al komt dat meer door de speelstijl van PSV dan door zijn eigen beperkte kwaliteiten.

20 juli 2015 om 10:03

Kaka was gewoon een hele goede speler maar is door de concurrentie kapot gegaan bij Real. Dat is niet te vergelijken met het aankoop en selectiebeleid bij Ajax...

20 juli 2015 om 10:06

Panerai: Fischer, El Ghazi, Sinkgraven, Gudelj, Schone, Bazoer, Cillessen, Milik zijn prima aankopen. Van der Hoorn, Boer en Viergever zie ik meerwaarde in en Younes is afwachten. Voor de rest opleiding!! PSV leidt weer een stuk minder op..

20 juli 2015 om 10:13

Ik snap het ook niet. Hij zegt dat hij niet iemand gaat halen die Milik voor de voeten gaat lopen. Maar waarom haalt hij Sanogo dan? Die komt niet voor de bank lijkt mij. Daarnaast slaat de scouting ook nergens op bij Ajax. Ze gaan naar dat jeugdtoernooi voor Pisto en Kadlec en komen terug met Younnes omdat die toevallig opviel. Zelfde geldt voor Sana toendertijd.

20 juli 2015 om 10:28

Sanogo is wel gehaald voor de bank, in eerste instantie lijkt mij wel. Als Milik het niet waar maakt zal hij zijn kansen wel krijgen maar onbetwist basisspeler is hij niet. Ook logisch, want Sanogo staat vooral bekend als Sanogoal. Oftewel, hij heeft het nog nergens laten zien, zo'n grootheid is het nog niet.

20 juli 2015 om 10:30

Klopt, toppers als Robben en Sneijder zijn zelfs ten onder gegaan bij Real. Kun je nagaan. Dat heeft niks te maken met gearriveerd zijn of niet. Dat is gewoon het wespennest Real met die megalomane gek aan het roer. Toen Kaka kwam was hij echt dikke prima.

20 juli 2015 om 10:44

@ Panerai, jij vind ook veel fout he als het om Ajax gaat...
Je doet alsof Ajax alleen prutsers koopt, wat een onzin.
De spelers die bij Ajax slagen zijn vooral de spelers die eerst @ de toekomst beginnen. Uiteindelijk ontvangen we miljoenen euro's voor deze spelers. De spelers worden ook vaak genoeg dragende spelers in het eerste.
Ze hoeven niet allemaal van ED middenmoot ploegen te komen en of 5 a 6 miljoen euro te kosten om gezien te worden als aankopen.

En nee Narsingh is niet mislukt, maar is gewoon een beperkte speler die de max haalt uit zijn kunnen. Zo een speler moet je als Ajax zijnde zelf kunnen opleiden of op jonge leeftijd scouten alla El ghazi.

Maher hoort indd niet afgeschreven te worden evenals Sinkgraven waar jij niet eens zo lang geleden de nodige commentaar/kritiek op had. Iets met 2 maten meten en dit soort argumenten gebruiken als het je uitkomt.

Tot slot zijn er wel meer spelers mislukt dan alleen matavz bij Psv, maar vooral alleen focussen op de mislukte spelers bij Ajax en de geslaagde bij Psv.
Uit het hoofd: waterman, Jorgenson, Pasveer die ook gewoon alleen maar bankt. Twijfel: Narsingh, Maher.
Hiljemark is ook gewoon mislukt bij Psv. Dat hij uiteindelijk wordt verkocht met een kleine winst, neemt niets weg vh feit dat hij tekort kwam voor Psv. Of wil je mij nu zeggen dat wanneer Ajax vd Hoorn verkoopt voor 3.5 miljoen euro hij opeens wel geslaagd is?

20 juli 2015 om 11:09

@ Panerai

Ach, bij PSV zijn er ook genoeg miskopen geweest alleen word dat even snel vergeten. Terwijl de verkopen juist geroemd worden. Bij Ajax worden de miskopen dubbel zo hard beschreven, maar de goede aankopen vergetne. Het is maar net met welke blik je ergens naar kijkt.

Narsingh is niet volledig mislukt, dat zeg ik niet. Hetgeen dat ik probeer aan te geven dat voor de 4,5 miljoen die Narsingh moest kosten Ajax andere keuzes heeft gemaakt. En dat die keuzes niet per definitie slecht uitgepakt hebben. Zoals gezegd, voor hetzelfde geld hebben ze 7 spelers gehaald die allemaal hun waarde hadden, hebben en krijgen.

En Maher afschrijven teriwjl hij pas 22 jaar is, als je voor 7 miljoen + word opgehaald mag er toch wel verwacht worden dat je een stempel drukt op de ploeg. Wanneer je na 2 seizoenen nog steeds geen basis plaats hebt afgedwongen kan je naar mijn idee niet spreken van een succesvol verhaal voorlopig. Wanneer je iemand aantrekt voor zo een bedrag moet hij per direct een meerwaarde zijn.

En als je alleen Matavz mislukt noemt, dat kan. Maar Tyton, Hiljemark, Zanka, Derijck, Marcelo, Manolev, Waterman, Vukovic, Zeefuik, Sinouh, Bakkal, Wuytens om zo eens een aantal namen van de laatste 3 jaar op te noemen zijn op zijn zachtst gezegd ook niet geslaagd.

20 juli 2015 om 11:11

@ Gaalmeister

Het geeft alleen maar aan dat een gearriveerde naam helemaal niets betekend en totaal geen garantie geeft op succes. Bale was ook 2x speler van het jaar in Engeland en word nu in Spanje ook afgeschreven. Sulejmani was sterspeler heereveen en presteerde niet bij Ajax. Matavz was één van de topscoorders eredivisie en faalde bij Psv. Er zijn zo ongelofelijk veel voorbeelden van gearriveerde spelers die het niet gehaald hebben.

Als je een gearriveerde speler haalt is de kans ook gewoon 50/50 of hij het haalt ja of nee. Het verschil met een jeugdspeler is alleen dat er een flink transferbedrag tegenover heeft gestaan. Waardoor de afschrijving veel groter is.

20 juli 2015 om 11:20

Bergkamp.

Ik snap je punt en je hebt deels gelijk. Alleen zijn meer dan de helft van die spelers die je opnoemt in je laatste alinea gehaald voor de breedte en niet voor een basis plaats, om die nou mislukt te noemen is ook een beetje overdreven want ze hebben door dat de wissel materiaal waren nauwelijks gespeeld.

20 juli 2015 om 12:53

@bergkamp. Toornstra & Basacikoglu mislukt noemen? Beetje voorbarig. Toornstra heeft zeker tot aan de winterstop prima gespeeld, daarna werd het wat minder, ok. Basacikoglu heeft vorig jaar te weinig vertrouwen gehad en staat er nu een stuk beter op als de voortekenen niet bedriegen. Echt sterke voorbeelden geef je niet.

Ik ben het wel met je eens dat een gevestigde naam geen garantie geeft, in ieder geval niet de "gevestigde" namen die we nog naar NL kunnen halen. Wel is het natuurlijk zo dat een speler als Maher, Toornstra, Tadic etc. halen meer garantie geeft dat een relatief goedkope jonge speler met zgn. veel potentie. Ik snap de ophef hierover echter niet zo. Ajax doet dit tenslotte ook door o.a. Sinkgraven en Gudelj aan te trekken!

20 juli 2015 om 12:53

Nu noem je net die drie voorbeelden die mis zijn gegaan, de uitzonderingen. Staan veel meer spelers tegenover die wel gewoon geslaagd zijn en vele daarvan hebben ook nog een flinke zak geld opgeleverd. Strootman, Wijnaldum, Suarez etc.

20 juli 2015 om 13:17

Wat mensen hier proberen te zeggen is dat een team gewoon niet kan bestaan uit 11 kinderen. 3 Wat oudere, ervaren spelers in een team kan wonderen doen. En nee, die zul je inderdaad niet meer verkopen met winst. Maar moet dat bij elke speler dan? Als die 3 er voor zorgen dat je de CL haalt dan verdien je ze al dubbel en dik terug.

Je kiest een beperkte voetballer die voor veel te veel geld naar Real is gegaan en dan moet dan gelden voor elke gearriveerde speler? Dat is echt veel te makkelijk. Kan hier ook een waslijst aan spelers op gaan noemen die wél voor successen hebben gezorgd. Is geen argument dus.

Het verschil met een jeugdspeler is niet alleen het transferbedrag. Je haalt ook een brok ervaring binnen. Die ervaring wordt in Nederland ernstig onderschat. We hebben altijd zeer goede talenten en teams die vaak beter positiespel spelen dan de Europese tegenstanders. Toch vliegen de Nederlandse clubs elk jaar als eerste uit de Europese toernooien. Waarom? Omdat we geen ervaring hebben.

20 juli 2015 om 13:42

@arjan4ajax, kom op zeg, jij weet dus echt niet waar je het over hebt. Het is leuk dat je Tadic noemt, maar weet je hoeveel Tadic moest kosten? FC Twente vroeg € 14 miljoen! Southampton betaalde dat. Ajax had toen al het beleid niet meer dan € 8 miljoen uit te geven voor een speler uit de Eredivisie.

Of te wel, kansloos! Bovendien is elke speler die je aankoopt een gok. Hij zou niet de eerste speler zijn die het top doet bij een subtopper, maar in de top niets meer laat zien. Tadic heeft nu bewezen dat hij dat niveau aankan. Maar dat is achteraf makkelijk lullen.

Vele Ajacieden vergeten dat Ajax een probleem heeft als het een paar jaar geen CL speelt en veel geld hebt uitgegeven aan transfers. PSV stond aan de rand van de afgrond. Zij hebben de laatste jaren € 72 miljoen uitgegeven. En hoeveel kampioenschappen heeft hen dat opgeleverd? Eentje. Als zij dit jaar geen kampioen waren geworden had PSV een groot probleem.

Ajax wil toe naar een organisatie waarbij het voor 80% rendeert op de jeugdopleiding. Daar gaat het geld heen. 20% wordt aangekocht als de jeugd er nog niet klaar voor is. Er komen juweeltjes aan. Als Ajax jaarlijks CL haalt en weinig uitgeeft, kan het een keertje een grote uitgave doen, zonder in de rode cijfers te belanden als ze de CL niet halen.

Zodoende kan Ajax in de toekomst alleen maar groeien. Als je dat niet inziet, heb je echt een bord voor je kop. Wees nou eens trots op je club, i.p.v. alleen maar te zeiken.

20 juli 2015 om 13:43

@forza, wacht jij dit seizoen maar af. Sinkgraven gaat echt alleen maar groeien. Topper in wording. Bovendien is nog niet zeker of Gudelj op de bank terecht komt.

20 juli 2015 om 13:47

@azalkmaar2, ze zijn bij Younes uitgekomen, omdat Sisto 7 miljoen moest kosten. Kadlec mocht niet weg/heeft al getekend bij een andere club.

Bovendien hebben beide ook nog niets gepresteerd. Net als Younes. Dan vind ik zijn keuze net zo goed. Bovendien heeft Younes een specifieke kwaliteit. Passeren. Klinkt misschien een beetje stom, maar in die paar minuten dat hij inviel tegen Wolfsburg zag ik iets van Overmars in hem (vooral bij die ene passeerbeweging).

20 juli 2015 om 20:48

Ja maar dat is dus een aanname van jullie dat hij het zeker goed had gedaan.. Genoeg voorbeelden van spelers die bij twente etc. top waren maar in Amsterdam bezweken.. het prijskaartje speelt ook mee, kijk wat Sinkgraven nog zei.. 15 miljoen voor Tadic ja leggenz e even neer zoals voor Sulejmani..

De jongens die mannen worden moet Ajax binnenboord gaan houden straks door sterkhouders ipv te laten vertrekken wel een riant salaris te kunnen bieden. ALs ze daar naartoe kunnen, dan leveren die spelers uiteindelijk ook weer meer op dus dat salaris win je wel terug.

20 juli 2015 om 08:52

Dat klopt natuurlijk. Iedere aankoop is een risico, maar deze uitspraak van de Boer:

"als je een dure speler koopt die Riechedly Bazoer, Kenny Tete of Arek Milik voor de voeten loopt, is het ook niet goed"

is natuurlijk pure onzin, en toont in één zin het grote probleem van Ajax. Ze willen namelijk niet de sterkste selectie. Ze willen dat deze jongens beter worden. En dat is volgens mij de doodsteek als je ambities hebt. Het is een obsessie met het beter willen maken van individuen die je al hebt, in plaats van het streven naar de sterkst mogelijke selectie.

Want net als dat een aankoop van miljoenen geen garantie is op succes, is het tijd en moeite steken in een groot talent ook geen garantie dat hij uiteindelijk het door de club gewenste resultaat haalt.

20 juli 2015 om 09:07

Leuk en aardig, maar als je Ajax door de jaren heen kijkt, dan waren het altijd de jonge broekkies die uiteindelijk de kar trokken. Er gebeurt nu niks anders dan bijvoorbeeld in het jaar 2004.
Velen willen nu komen met spelers als Sneijder, Kjh, N.de Jong, Zlatan, pienaar en weet ik veel wat ik allemaal lees. Al die spelers begonnen ook gewoon als jong Broekkie.
Ik vraag mezelf serieus af hoe lang geleden het was dat Ajax gewoon een speler kocht van 26 jaar oud of zo en die van waarde was. En dan heb ik het over van waarde alla basismateriaal en de team op sleeptouw nemend.
Zeeeeeer lang geleden, kortom men overdrijft enorm.

''"als je een dure speler koopt die Riechedly Bazoer, Kenny Tete of Arek Milik voor de voeten loopt, is het ook niet goed"

Allemaal prima spelers. Logisch dat Ajax deze jongens de kans geeft. Vooral Bazoer is gewoon echt een toptalent. Zonde als je hem laat banken. Daarnaast vind ik het als Ajacied geweldig om te zien hoe een jongen van de club (bijvoorbeeld kenny) na jarenlang uiteindelijk het eerste haalt. Waar heb je anders een opleiding voor?

Nu heeft Ajax overigens wel gewoon spelers aangetrokken die druk kunnen wegnemen. Heitinga en zelfs Gudelj, Schone hadden we al en die is ook ervaren genoeg.

20 juli 2015 om 09:12

Jou 3de alienea is op de laatste zin na correct, ajax wil die jongens beter maken idd, maar dat is niet het probleem maar juist de oplossing.

Nederlandse clubs kunnen genwoon niet mee op financieel (belastingtecnisch), ook niet met landen als zwitserland.

En laten ze hier nou 1 kwaliteit hebben waar de hele wereld nederland voor kent en dat is het afleveren van talenten.
Dus dat moet ook de hoofdzaak zijn,

Het is echter natuurlijk veel goedkoper, en aangezien ze er al zijn hoeven ze zich niet aan te passen aan bijvoorbeeld het Land de taal cultuur weer etc. De kans dat dit positief uitpakt is groter

En in het geval van Ajax proberen ze de talenten langer te binden om zo toe te werken naar een team dat een jaar of 2 misschien wel 3 kan samenspelen in de vrijwel zelfde samenstelling.

20 juli 2015 om 09:13

Gabri of Galasek ?

20 juli 2015 om 09:18

Dus een tijdje geleden of niet waar?
Daarnaast was gabri ook weer zo een zogenaamde barca gok die afgedankt was volgens de beterweters.
Galasek kwam van Willem II. Nou soort van Gudelj aankoop.

20 juli 2015 om 09:22

Gabri heeft nooit kritiek gehad. Vanaf het eerste moment een gewaardeerde speler.

20 juli 2015 om 09:26

@ Hoppa!

Milik schoot er vorig jaar in slechts 34 wedstrijden maar 21 doelpunten in en nog 7 assists. Ben je dan serieus toe aan een nieuwe spits? Riechedly Bazoer speelde een fantastische tweede seizoenshelft en trekt deze lijn vrolijk door in de voorbereiding. Als Arsenal/pl volger en als Madrid/primera volger kan ik je vertellen dat op voldoende Engelse en Spaanse sites de naam Bazoer al voorbij is gekomen.

De doodsteek in het voetbal is simpelweg het hebben van doelstellingen die niet realistisch zijn. Er word graag gepraat over Champions league doorstomen. En dat je met 3 a 4 spelers van 5 miljoen dat wel kan halen. Van de laatste 32 teams afgelopen seizoen waren 28 teams met een begroting van meer dan 100 miljoen. Oftewel 40 miljoen per jaar meer te besteden! Dat is hoe realistisch investeren is.

Een talent geeft geen garantie op succes, correct. Maar om een voorbeeld te pakken: Luciano Narsingh (niets met PSV te maken, is een passend voorbeeld). Narsingh moest ommenabij 4,5 miljoen kosten. En ik denk dat iedereen er wel over eens is dat Narsingh niet de beste voetballer is gebleken. Voor diezelfde 4,5 miljoen heeft Ajax Fisscher, Kishna, El Ghazi, Muric, Cerny, Younes en Schone gehaald en opgesteld. De grote vraag is. Zijn laatste genoemde 7 spelers tezamen meer waard en beter dan Narsingh? Die discussie is vrij kort, dat lijkt me duidelijk.

Een aankoop van miljoenen geeft geen garantie, net zoals een jeugdspeler geen garantie geeft. Maar één ding is wel zeker, ipv 1 grote aankoop kan je ook 6 tot 10 jeugdspelers de kans geven. En de kans is statistisch gezien groter dat 1 van die jeugdspelers slaagt ipv 1 gearriveerde aankoop. Simpele kansberekening.

En om het understatement nog eens extra kracht bij te zetten. Bij PSV zijn de goedkoopste spelers feitelijk de grootste uitblinkers gebleken. Memphis (jeugd), Willems (jeugd), Rekik (gehuurd), Guardado (gehuurd), Arias (1,5 mil), Mirin (gehuurd) Terwijl relatief duurbetaalde spelers als Narsingh en Maher toch niet helemaal slagen. De uitzonderingen zijn natuurlijk weer Wijnaldum en Luuk de Jong.

20 juli 2015 om 09:26

@albertino

Nee, we kunnen natuurlijk niet mee met de topcompetities en belastingtechnisch Zwitserland. Ik pleit ook nergens dat we allemaal koopclubs moeten worden in Nederland. Je leest mijn hele reactie verkeerd.

Ik vind de conclusie die de Boer trekt niet juist. Het is helemaal geen probleem als je een speler koopt die uiteindelijk een eigen jeugdspeler in de weg zit. Immers, die speler die je hebt gekocht is dan kennelijk beter. En dat moet je streven zijn, om de sterkst mogelijke selectie te hebben. Of dat met eigen jeugd of met aankopen is, dat is volslagen irrelevant.

Maar bij Ajax hebben ze een tunnelvisie op het gebied van opleiden. En dat nekt ze. Uiteindelijk ga je nooit een selectie krijgen die een team gaan vormen dat 2 of 3 jaar bijelkaar blijft. En mocht het wel lukken, dan is dat omdat de spelers gewoon niet goed genoeg zijn om te vertrekken naar het buitenland (zoals afgelopen jaar).

20 juli 2015 om 09:28

Was een gok gabri...dat hij meteen zijn status waarmaakt is weer wat anders. Evenals Guardado die ook afgedankt was, maar meteen liet zien dat hij zeer goed is.

Maar ja er is zo vaak commentaar op alles wat Ajax doet.
Als Ajax persoon A haalt, dan hadden ze persoon B moet halen. Als persoon B komt, dan is er weer een persoon C. Als Ajax dan Alsnog persoon A haalt ipv B, dan vraagt men zich af waarom ze niet voor persoon B zijn gegaan..

20 juli 2015 om 09:36

@ Hoppa!

"en mocht het wel lukken, dan is dat omdat de spelers gewoon niet goed genoeg zijn om te vertrekken naar het buitenland (zoals afgelopen jaar)."

Elke club heeft jaren waar in er geen spelers naar het buitenland vertrekken. Dit was het eerste seizoen na 6 seizoenen op rij dat Ajax geen transfer van 10 miljoen of meer maakte. ZO een seizoen heb je wel eens. Maar eigenlijk wil je zeggen dat de PSV selectie van 2013/2014 ook niet goed genoeg was. Matavz was de duurste verkoop. Wel fijn dat vrijwel dezelfde selectie afgelopen jaar kampioen is geworden en dat spelers als Wijnaldum, depay, Rekik en Willems in 2013/2014 ook speelden.

Je kan niet elk jaar miljoenentransfers doen, dat is een illusie. Dus je argument is heel erg raar. Want Ajax heeft voorlopig geen speler die deze transferperiode is vertrokken.

20 juli 2015 om 09:36

Wat jij roept is pas onzin, tuurlijk wil ajax de sterkste selectie. Beleid van Ajax is echter dat kwaliteit uit de opleiding moet komen en ook komt. Talent is geen garantie maar het voordeel is, ook geen financieel risico. Plus dat talenten de tactiek al kennen. Ajax moet het hebben van het ontwikkelen van spelers als dat goed loopt dit jaar hebben wij de sterkste selectie van de eredivisie.

20 juli 2015 om 09:47

@hoppa

Dat is wel een probleem, want zit je een jeugdspeler in de weg, leidt de opleiding gezichtsverlies. Denk je dat een Bazoer dan ook naar Ajax komt? Nee, dan ziet hij te weinig perspectief. Juist dit perspectief trekt spelers naar Ajax en is een sterkte van de club waarmee we zelfs de absolute top het nakijken geven, kijk naar Muric en Onana bv.

Je moet alleen halen als je het niet in de opleiding vindt.


Als je voor de opleiding gaat moet je dat met volle overtuiging doen, Ajax investeert ook iets van 8 miljoen per jaar in de opleiding, dat zou anders weggegooid zijn.

20 juli 2015 om 10:02

Je en Pantelic verder kwam ik ook niet, en eigenlijk is Gabri de enige echt dure speler (salaris) die echt geslaagd is de afgelopen 10 jr

20 juli 2015 om 10:15

@D-Bergkamp: Jij rekent de bekerwedstrijden zeker mee van Milik? Want die zes goals tegen die amateurs meerekenen vind ik wel erg makkelijk. Milik deed het aardig, maar dat is het dan ook. Aardig. Om nu te zeggen dat hij een verpletterende indruk heeft gemaakt.

20 juli 2015 om 11:14

@ Azalkmaar2

Tja, je kan ook zeggen dat Milik zoveel wedstrijden heeft gespeeld maar dat hij in 60 procent van de wedstrijden invaller was. Je kan inderdaad de 6 doelpunten van de beker weg halen. Maar corrigeer je dan ook het aantal minuten dat hij precies gespeeld heeft? Dan kom je namelijk op grofweg 20-23 volledige wedstrijden waarin hij er dus 15 in heeft geschoten.

Een verpletterende indruk achter gelaten, volgens velen niet want het is geen top aankoop van 5 a 10 miljoen euro. Feit blijft wel dat hij de effectiefste spits van de eredivisie is en dat hij in absolute cijfers niet onder doet voor Luuk de Jong bijvoorbeeld.

20 juli 2015 om 12:18

Ach ja, Ajax komt zichzelf nog wel een keer tegen als ze geen CL inkomsten meer hebben en spelers als Fischer en Van Rhijn straks niet meer dan vijf miljoen euro opleveren.

20 juli 2015 om 12:51

Dan komt Ajax zichzelf helemaal niet tegen, omdat ze niet met een CL-begroting werken. Voortaan is het misschien handig om je feiten op een rijtje te hebben, Imponeria...

20 juli 2015 om 12:55

Alsnog een dikke winst op Fischer en al helemaal Ricardo. Ajax weet heus wel wat het doet.

20 juli 2015 om 12:56

Als Ajax geen CL inkomsten meer heeft, moet het wel aan de spaarcentjes zitten, evenals er straks geen kapitaal is om te verkopen. Dat bedoel ik daarmee, met je feitjes. Ajax snijdt zich later wel in de vingers.

20 juli 2015 om 13:16

Waarom zij Wijnaldum en Luuk de jong de uitzondering? Wat kortzichtig weer allemaal. Je kiest zelf even lekker wat de uitzondering is. En Mertens, strootman, Lazovic en dudziak dan?

En nog even over die simpele kansberekening. Je kunt wel zo gaan rekenen, je vergaat alleen totaal dat je ondertussen wel elke week een volwassen team op moet stellen. Je kan als Ajax zijnde toch geen speeltuin van het eerste maken? Dat er dan statistisch gezien misschien een doorbreekt op langer termijn is leuk, maar dan moeten we ook niet meer gaan klagen dat we in Europa werkelijk niks klaarspelen.

20 juli 2015 om 13:55

@hoppa!, jij vergeet dat veel jeugdspelers al meetrainen met de A-selectie. In die zin wordt 'opvangen' eenvoudiger. Het wordt juist een probleem als je aankopen doet en het succes vervolgens uitblijft. Zie FC Twente. Jullie bekijken alles met oogkleppen op. Ajax geeft echt wel geld uit, alleen komen ze niet uit bij gearriveerde spelers in het buitenland. Waarom niet denk je?

Goh? Zullen die de hoofdprijs vragen qua salaris? Zullen die de Eredivisie misschien niet aantrekkelijk vinden? Ajax (en de Eredivisie) is een kweekvijver voor talent. Daar zullen we het dan ook mee moeten doen.

Vergeet niet dat Suarez destijds ook voor € 300.000 is gekocht door Groningen. Als Ajax hem had gekocht voor dat bedrag had iedereen hier kritiek gehad. Want, goede voetballers kosten volgens de Fifa spelertjes hier veel geld. Goede voetballers kosten pas veel geld als ze naam hebben gemaakt in het buitenland, of bij een PL club hebben gespeeld. Dan gaat de prijs 4x over de kop, ook al kan de speler in kwestie er geen hork van.

Weet je nog welke spits er naar Liverpool vertrok toen Suarez ook werd gekocht? Moet volgens jullie een topspits zijn geweest, want hij kostte € 40 miljoen!

20 juli 2015 om 13:59

@De Bieroloog, Lazovic was eerder speler bij Feyenoord en flopte toen volledig. Bij PSV heeft hij het ook niet geweldig gedaan hoor. De Zoetzak was een jeugdspeler toen hij kwam, geen gearriveerde speler.

Mertens kwam van Agovv, ging naar Utrecht. Daar deed hij het erg goed. Ajax had ook interesse, maar Ajax had toen nog Suarez en andere spelers op zijn positie. Dan heeft het geen zin om hem te kopen. Bovendien is PSV met hem geen enkele keer kampioen geworden.

Ajax heeft ook jarenlang spelers gekocht voor zo'n € 8 miljoen en voor € 30 miljoen verkocht. Huntelaar, Suarez. Echter geen enkele keer kampioen geworden. Dus wat heb je er dan aan?

Het gaat er toch om dat je een speler aantrekt die je team sterker maakt en kampioen maakt? Die is er dus niet! Ja, Messi, Ronaldo, Robben, dat vijvertje. Maar die zijn onhaalbaar.

20 juli 2015 om 16:14

Prachtig maar maak milik nou niet groter dan hij is.......je weet zelf ook in welke wedstrijden hij voornamelijk heeft gescoord waaronder de 7 klapper tegen amateurs......veel wedstrijden stond hij te schutteren en zijn balaanname is echt niet om aan te zien. Heeft absoluut potentie maar nog lang niet goed genoeg

20 juli 2015 om 17:31

D-Bergkamp ik blijf met verbazing lezen hoe je het stuntelende en zorgwekkende beleid van Overmars blijft verdedigen. Ik had deze reactie al geplaatst maar misschien eens leuk om te lezen.

Waarom blijft iedereen toch zeggen dat er geen geld wordt uitgegeven aan spelers? Ook de boer doet hier vrolijk aan mee. en vrolijk mee aan het verdedigen van Overmars zoals meerdere Ajacieden hier. Er is wel degelijk geld uitgegeven aan spelers, heel erg veel zelfs......overmars heeft namelijk erg veel spelers aangetrokken en voor een aantal spelers is miljoenen betaald. Is er geen transfersom betaald dan wel een huursom (die ook aardig in de papieren kan lopen), tekengeld, salaris, opleidingsvergoeding etc.

Hier eens de lijst van aankopen van Overmars:

Zomer 2012
Tobias Sana (mislukt)
Niklas Moisander (succesvol)
Danny Hoesen (mislukt)
Ilan Boccara (mislukt)
Christian Poulsen (succesvol)
Ryan Babel (mislukt mede door blessure)
Lucas Andersen (grote twijfel lijkt te gaan mislukken)

Winter 2012/2013
Riechedly Bazoer (succesvol)
Dejan Meleg (moet nog blijken)
Isaac Cuenca (mislukt)

Zomer 2013
Nathan Leyder (moet nog blijken)
Anwar El Ghazi (succesvol lijkt het op)
Marvin Honer (mislukt alweer vertrokken)
Mike van der Hoorn (mislukt)
Ottar Magnus Karlsson (nu 18 nog niks van gezien)
Markus Bay (18 nog niets van gezien)
Lerin Duarte (mislukt)
Chengkuai Wang (mislukt alweer vertrokken)
Sam Hendriks (moeten we nog zien)
Bojan Krkic (mislukt alweer vertrokken)
Stanislav Lobotka (mislukt alweer vertrokken)

Winter 2013/2014
Vaclav Cerny (potentie, moeten we nog gaan zien)

Zomer 2014
Richaïro Zivkovic (inmiddels verhuurd en nog geen succes gebleken)
Nick Viergever (geen toegevoegde waarde 13 in een dozijn voetballer)
Robert Muric (moeten we nog gaan zien)
Diederik Boer (zo'n tweede keeper moet opgeleid kunnen worden)
Niki Zimling (mislukking alweer vertrokken)
Kasper Dolberg (moeten we nog gaan zien)
Arkadiusz Milik (succesvol, maar Zijn cijfers spreken voor hem, maar een kritische blik laat zien dat hij maar 11 doelpunten in de eredivisie heeft gescoord vooral tegen kleine tegenstanders, vooralsnog slecht in de balaanname, oogt houterig maar verdient wel de voorkeur van de twijfel)

Winter 2014/2015
Daley Sinkgraven (moet het allemaal nog laten zien vorig seizoen nog niet kunnen overtuigen)
Andre Onana (wellicht nuttige derde keeper)

Zomer 2015
Mitchell Dijks (kan een nuttige speler blijken, maar natuurlijk een grote fout hem af te schrijven en voor veel geld weer terug te halen terwijl velen wel zijn potentie zagen)
John Heitinga (lijkt vooral een plaats op de bank te krijgen)
Nemanja Gudelj (lijkt ook op de bank te belanden)
Amin Younes (moet nog blijken maar zijn statistieken spreken niet voor hem)
Yaya Sanogo (moet nog blijken maar zijn statistieken spreken niet voor hem)

Dat betekend dat in 3 jaar tijd Overmars bovenstaande lijst kan overleggen. sommigen kunnen nog succesvol gaan blijken in de toekomst en van 4-5 spelers kun je zeggen dat ze succesvol zijn geweest en wat hebben toegevoegd.

Maar de lijst is schrikbarend lang en heeft enorm veel geld gekost. Tevens is een van mijn conclusies dat ook geen enkele van Overmars zijn aankopen meer waard is geworden en voor veel geld is verkocht. Sterker ze mislukken of lopen transfervrij de deur uit. Met deze lijst in mijn hand is het onbegrijpelijk dat mensen hem nog verdedigen. Dit alles wordt gemaskeerd door 4 landstitels waarbij er 2 met een dermate laag punten aantal zijn behaald dat je dit gerust een falen van de concurrentie kunt noemen. Het lijkt er dan ook op dat Overmars met Hagel schiet, alles wat maar onder de 5 miljoen kost en enigszins potentie heeft wordt gehaald. Maar veel "goedkope" aankopen bij elkaar is ook heel veel geld.

Het gericht aankopen van jongens die bij een middenmoter/subtopper in de eredivisie met kop en schouders boven de rest uit steekt en daar 7-10 miljoen aan uitgeven lijkt mij een grotere kans op succes geven dan bovenstaand "beleid" kijk naar een huntelaar of Suarez. ik durf zelfs te zeggen dat dat goedkoper is dan bovenstaand lijstje. Spelers halen die wat toevoegen voor de basis en je bank laten bestaan uit (eigen) jeugdspelers die je zo langzaam kunt brengen. Vroeger haalde Ajax altijd de beste spelers op bij andere eredivisie clubs. Niets is een garantie natuurlijk, maar bovenstaande leert mij dat het beleid van overmars zorgwekkend en zelfs dramatisch is. Tevens spreken ook alle statistieken in zijn nadeel, doelpogingen, ballen vooruit spelen, goede passes, spelsnelheid, aantal behaalde punten etc etc zijn allemaal ieder jaar gedaald. Wat omhoog is gegaan is het aantal doelpogingen door de tegenstanders.

Het lijkt mij dan ook dat vertrouwen in Overmars hebben zo ongeveer geloven in sprookjes is. Dat bewijst bovenstaande lijst wel.

20 juli 2015 om 18:29

Jij oordeelt over jeugdspelers waarbij men vaak genoeg al van tevoren wist dat ze puur als opvulling vd selectie waren aangetrokken??? Maar goed zal wel.

De enige mislukkelingen uit dat lijstje die veel geld hadden gekost waren: Duarte en vd Hoorn (gekocht op verzoek van de Boer). De rest was begonnen in de opleiding, was niet al te duur of is helemaal niet mislukt.

Viergever is indd een 13 in een dozijnen voetballer, maar ook PSV had interesse in hem... Helaas was Ajax dan wel weer concreet. Echter is hij prima voor op de bank hoor. Je kunt eerder hem laten invallen bij eventuele blessures en of schorsingen dan dan een 17jarige.
Viergever is gewoon een typische ED middenmoot voetballer die werd opgehemeld de stap had gemaakt en het tot dusver niet waarmaakt.

En jij komt ook met dat onzin vroeger verhaal. Vroeger haalde Ajax Suarez en Kjh, ja en ook 12 andere spelers van gemiddeld 5 a6 miljoen euro die er niks van bakten!!! Salarissen van 3 miljoen euro op jaarbasis. Die miskopen laat je achterwege. Dat o zo geweldig beleid van destijds resulteerde in een schrikbarend laag eigen vermogen van Ajax, donker rode jaarcijfers, te hoge vaste lasten, gedonder op ieder hiërarchisch niveau in de organisatie, ontevreden jeugd, geen prijzen, mega afhankelijk van verkopen en ga zo maar door.

Vroeger was het gras niet groener hoor.
Echt lachwekkend dat sommigen hiero doen alsof Ajax zo geweldig was vroeger op bestuursniveau. Hoe komen ze erbij.

20 juli 2015 om 10:26

Daarnaast spendeert Ajax juist ontzettend veel geld nu. Sinkgraven gehaald, Gudelj gehaald, Milik gehaald. Meer dan genoeg om de talentvolle selectie aan te vullen. Gewoon doorgaan met het halen van jeugdspelers en af en toe een uitschieter binnen de eigen competitie.

20 juli 2015 om 11:59

Wat Ajax voert is verantwoord beleid. Vergeet niet dat de hoogtij dagen van Ajax voortkwamen uit de eigen kweek. Daarbij vind ik dat FDB hele duidelijke uitleg geeft over de punten waarop deze spelers een meerwaarde kunnen hebben voor Ajax. Over Younes gaf hij bijvoorbeeld aan dat hij uit stilstand een man kan passeren(explosiviteit). Dat miste Ajax. Ik vind dus dat je echt kan merken dat er een gedachte achter zit.

Een speler kopen die je enkel afschrijft is geen beleid voor de lange termijn.

20 juli 2015 om 12:37

Helemaal mee eens!

Dit slaat nergens op. Een aantal jaar geleden haalde Ajax die zekerheidjes nog wel in de persoon van Suarez en Huntelaar. Die liepen geen jeugdspelers in de weg en zijn met een flinke winst verkocht. Maar een speler huren voor 1 jaar waardoor Milik op de bank belandt, dat is dan wel goed beleid? Ik zie liever dat Ajax wel gaat voor zekerheidjes en de portemonnee trekt voor toppers dan dat er spelers worden gehuurd of goedkope middelmaat wordt gehaald.

20 juli 2015 om 08:14

De huidige Huntelaartjes en Suarezjes willen niet meer naar de Eredivisie en kiezen al op een zeer jonge leeftijd voor de Premier League die tegenwoordig ook zoeken naar jong talenten.

20 juli 2015 om 08:26

Ik zie dat PSV echter wel dat soort gasten binnenhaalt, die spelen toch ook eredivisie?

20 juli 2015 om 08:55

PSV heeft, eerlijk is eerlijk, met het aantrekken van de Jong en Guardado gewoon ook een gok gewaagd. Dat waren ook geen zekerheidjes, natuurlijk. Dat gold eerder voor Schaars en Arias. Allemaal spelers die op een hoger niveau gewogen en te licht bevonden werden. Dat is ook geen garantie voor succes in de ED natuurlijk.

Neemt niet weg dat Ajax er ook verstandig aan zou doen om wat gerichter en slimmer te investeren.

20 juli 2015 om 09:09

PSV scout veel beter dan Ajax. De Jong en Guardado waren ook goede aankopen. Echter een Huntelaar en Suarez zijn het niet, want deze jongens doen het goed bij topclubs en sub-topclubs.

20 juli 2015 om 09:30

@ Hoppa!

Dat doet Ajax toch feitelijk ook?
- Milik was ook geen zekerheidje op een hoger niveau, is dat niet vergelijkbaar met Luuk de Jong?
- Heitinga was ook geen zekerheidje meer op hoger niveau, is dat niet vergelijkbaar met Schaars?

Verder kocht PSV in het verleden vaak de betere spelers uit de eredivisie. Narsingh, Maher, Matavz, Strootman, Mertens. Heeft Ajax niet in het afgelopen half jaar Sinkgraven en Gudelj gekocht? Zo jammer dat mensen maar wat roepen zonder dat er daadwerkelijk eens verder gekeken word. Ajax doet wel degelijk vergelijkbare aankopen.

20 juli 2015 om 09:32

@ Hootch30

Haalde Ajax niet Milik binnen die er in 34 wedstrijden 21 doelpunten en 7 assists in schiet? Haalde Ajax niet Cristian Poulsen op die ook goed gescout was? El Ghazi was na Depay de meest effectieve buitenspeler, die werd ook gescout bij Sparta. Bazoer speelt ook fenomenaal, die werd ook gescout bij Psv.

20 juli 2015 om 09:33

Zo simpel kun je het niet stellen natuurlijk. Ook Guardado heeft het in Spanje gewoon een tijd goed gedaan. En de Jong heeft steevast bij clubs in het buitenland gespeeld waar hij totaal verkeerd werd gebruikt. Ja, de Jong is een beperkte spits, maar dat is Huntelaar natuurlijk (met andere kwaliteiten/zwaktes) ook.

Suarez is natuurlijk een ander niveau, maar ik vind Guardado zeker in dezelfde categorie spelers horen als Huntelaar. De Jong weet ik niet, maar het zou mij niet verbazen als hij over een jaar naar een Europese middenmotor gaat en dan wel slaagt. Als hij maar wordt gebruikt op zijn kwaliteiten.

Uiteindelijk moet succesvol beleid van een club op twee pijlers rusten. Enerzijds een goede opleiding, waar duidelijk wordt gepredikt wat van een eerste elftalspeler wordt verwacht op zijn positie. Anderzijds een aankoopbeleid gericht op het verbeteren van je selectie, omdat je niet alles op kunt leiden. En natuurlijk is het dan goed als je die spelers zo jong mogelijk naar je club haalt.

Maar uiteindelijk kom je volgens mij uit op een balans tussen zelf opgeleide spelers en gekochte spelers die rond de 50/50 moet zijn. Anders doe je of je opleiding, of je selectie in zijn geheel te kort.

20 juli 2015 om 09:54

@D-Bergkamp
Dus eigenlijk zeg je hiermee dat alles wat je hier wat verder boven typt onzin is? En dat je eigenlijk vindt dat PSV en Ajax even grote koopclubs zijn?

Ik denk dat jij het toch met me eens bent dat de verhoudingen tussen kopen en opleiden anders liggen. En zonder nu een discussie voort te willen laten gaan die vooral gebaseerd is op het verkeerd lezen van mijn comments, wil ik het nog één keer heel duidelijk typen, zoals ik dat al vele malen heb gedaan:

PSV koopt te veel en leidt te weinig zelf op. Ajax koopt te weinig verstandig en kijkt te veel naar eigen opleiding. De waarheid en de balans ligt in het midden en beide clubs komen daar nu langzaamaan achter.

Dat is alles wat ik probeer te zeggen. Dat jij er weer een 'ajax doet alles beter' discussie van wilt maken moet je zelf weten, ik ga daar niet in mee.

20 juli 2015 om 10:09

@ D-Bergkamp.

Ik zie je in vele posts met statistieken wapperen van Milik, maar moet je daar niet bij zeggen dat 1/3 van die goals is gemaakt in de beker tegen een matige amateurclub?

20 juli 2015 om 10:34

Er zitten er ook 3 tegen Legia bij en 1 tegen Duitsland misschien strepen die elkaar weg ?

20 juli 2015 om 10:50

Ik denk Milik meer scoutingswerk vereist dan de Jong. Guardado ook een gevestigde speler, tuurlijk krediets voor het feit dat PSV de gok waagt, maar geen geweldig scoutingswerk.

20 juli 2015 om 11:23

@ Hoppa!

Nee ik maak er geen ajax doet alles beter discussie van. Ik presenteer de feiten zoals ze zijn. Dat jij die feiten niet kan of niet wilt accepteren is een keuze, weliswaar een foute keuze, maar een keuze. PSV doet veel dingen goed, maar PSV doet ook veel dingen fout. Alleen weiger je zelf naar de foute dingen te kijken van PSV en benadruk je graag de negatieve dingen van Ajax.

Wanneer je de feiten niet wilt erkennen dan zal je inderdaad tot de conclusie komen dat Ajax te weinig of de verkeerde spelers koopt. Wanneer je serieus gaat observeren wat Ajax precies doet, gedaan hefet en wat ze gekocht hebben. Dan zijn de transfers allemaal erg logisch.

Je beweert dat PSV met Guardado en de Jong gokjes gewaagd heeft en beweert dat Ajax dat vaker moet doen. Maar deed Ajax dat dan niet de afgelopen jaren met Milik en Poulsen? Schaars redde het niet in het buitenland, wat is dat anders met Heitinga? Arias is goed gescout in het buitenland, Ajax scout El Ghazi in het binnen land. Wat is dat anders van elkaar?

Beide clubs doen kopen, beide clubs gebruiken jeugd spelers en beide clubs nemen wel een gokje. Iedereen die er realistisch naar kijkt zal zien dat de transfers tussen beiden clubs weinig verschillen. De bedragen zijn misschien verschillend maar daar houd het dan ook op.

Younes/fisscher - Lestienne/pereiro
Waren alle 4 (relatief) onbekend voor het Nederlandse publiek

Milik - De Jong
Beiden relatief gefaald in het buitenland, presteren goed in de eredivisie

Gudelj/sinkgraven - Maher/wijnaldum
Alle 4 de spelers toonde (grote) potentie bij hun vorige eredivisie subtop club.

Heitinga - Schaars
Beiden ervaring opgedaan in het buitenland, beiden eigenlijk niet goed genoeg meer bij hun oude club. Beiden terug eredivisie.

Zie je dan niet dat zowel Ajax als PSV eigenlijk hetzelfde doen, maar dat ze ook beiden fouten maken?

20 juli 2015 om 11:24

@ Janwander

Haal jij dan ook het totale aantal minuten erbij dat Milik precies heeft gespeeld. Tenslotte waren zijn minuten goed voor slechts 20-25 wedstrijden volledig. Oftewel dan schiet hij er 15 in met 7 assists in slechts 23 wedstrijden. Zijn dat beroerde statistieken.

20 juli 2015 om 12:13

Ik type letterlijk dit:
"psv koopt te veel en leidt te weinig zelf op. Ajax koopt te weinig verstandig en kijkt te veel naar eigen opleiding. De waarheid en de balans ligt in het midden en beide clubs komen daar nu langzaamaan achter. "

En jouw reactie daarop is dit:
"psv doet veel dingen goed, maar PSV doet ook veel dingen fout. Alleen weiger je zelf naar de foute dingen te kijken van PSV en benadruk je graag de negatieve dingen van Ajax."

Sorry, maar dan ben je gewoon aan het reageren om het reageren.

20 juli 2015 om 08:15

De toppers waar jij het over hebt komen niet voor de salarissen en de competitie die Ajax kan bieden. Daarnaast is een aankoop nooit een zekerheid. Bijna iedereen dacht dat Suljemani een zekerheid was na zijn goede seizoen bij Heerenveen. Dat is ook niets geworden en als je dan nog jeugd erachter hebt staan, dan snap ik een huur van een speler wel. De eigen speler kan dan ervaring opdoen (zivkovic bij Willem II) en de speler die gehuurd wordt, geldt als back up voor je eerste spits (sanogo als back up voor Milik). Als Zivkovic niet doorbreekt, kun je altijd nog een andere spits kopen.

20 juli 2015 om 08:16

Je noemt Huntelaar en Suarez. Waarvan de ene zich over een langere periode had bewezen, terwijl bij de ander het talent er vanaf droop.

Ik zie nu Ajax Gudelj halen voor best veel geld. Een speler die al een seizoen of 3-4 bewijst op verschillende niveau's in de Eredivisie de beste van zijn team te zijn...te vergelijken met Hunterlaar dus.

Dan is afgelopen winter Sinkgraven gekocht. Die is nog niet lang actief in de Eredivisie, maar iedereen kan zien dat dit ventje een begenadigd talent is. Beetje te vergelijken met de situatie Suárez dus (niet als speler, maar puur het talent dat gekocht wordt).

Kortom, waar maak je je druk om? Je noemt nu 2 spelers die toevallig geslaagd zijn, maar in die periode hebben ze ook mega veel poepspelers gehaald, die je voor het gemak 'ff' niet noemt. Gemakkelijk punten scoren zo. Bovendien handelen ze nu precies hetzelfde als toen; geld investeren in Eredivisie-spelers die enerzijds er bovenuit steken, anderzijds grote talenten zijn. Tuurlijk zit er wel eens poep tussen, maar zoals ik al aangaf, dat was 10 jaar terug niet anders.

20 juli 2015 om 08:18

Waardoor Milik op de bank belandt? Sanogo is juist gehuurd om het gat achter Milik op te vullen. Daardoor kan Zivkovic aan spelen toekomen en Milik lekker basis staan bij Ajax. Noem ik een prima beleid hoor. Want waarom zou je nu een gelouterde (oude) spits kopen terwijl je voor de toekomst al 2 toppers in wording in huis hebt?

20 juli 2015 om 09:39

Ik denk dat Milik meer gaat spelen dan Sanogo eigenlijk.

20 juli 2015 om 10:23

Suarez en Huntelaar waren helemaal geen zekerheidjes, die presteerden beiden prima bij een suptopper, het zelfde geld voor Suljimani dus het blijft altijd een gok.
En wie zegt dat Milik op de bank beland ?

20 juli 2015 om 10:30

Joh, Ajax en PSV doen dat toch beiden? Ze halen een Huntelaar, Suarez, Maher, Narsingh, Wijnaldum en zoveel meer. Sommige slagen en gaat door naar het buitenland, anderen falen. Beide transferresultaten zijn pure momentopnamen. Twee jaar terug riep heel Eindhoven moord en brand dat Ajax het veel beter op orde had en nu is het weer andersom? Nee hoor, heeft alleen met flow en een beetje geluk te maken. Geloof mij maar, er speelt bij beide club wel een speler nu die het niveau van een Huntelaar gaat halen. Over een tien jaar zullen we allemaal zeggen dat het zo bijzonder was dat Willems, Bazoer en Riedewald in Nederland speelden en dat dit soort talenten nu noooooit meer langs zullen komen

20 juli 2015 om 12:09

Inderdaad, op de lange termijn is middelmaat duurder dan gerichte aankopen van pakweg 5-10 miljoen. PSV doet het in alles beter, in twee drie jaar verkopen ze voor meer dan honderd miljoen, zijn kampioen geworden en spelen ook beter.

Oooow dus Marc doet bewust matige aankopen omdat er perspectief moet blijven , nee nu begrijp ik het !! Ik dacht dat altijd dat je aankopen deed om beter te worden , zodat de jonge jongens zich op kunnen trekken aan het niveau en zich dus sneller door kunnen ontwikkelen. Ging ik even helemaal voorbij aan het feit dat het runnen van een club als Ajax een sociaal project is.

20 juli 2015 om 08:14

Volledig met je eens. Hele rare redenatie. Ben je financieel erg gezond, maar men wil geen geld uitgeven. Ja men doet mee om de prijzen, maar nee, niet in Europa. Je hebt een aantal zekerheidjes nodig in je team. Investeer in een sterke as en bouw daar omheen op. Maar goed..jonge spelers moeten zich dan maar optrekken aan matige speler. Dat is een matige visie.

20 juli 2015 om 08:19

Je wilt natuurlijk niet te goed worden.... Stel je voor dat je een tiende van je kapitaal durft te investeren...

20 juli 2015 om 08:43

Dan heb ik nieuws voor je.
Ajax heeft een 10e van het kapitaal geïnvesteerd.

20 juli 2015 om 09:54

Zelfs meer, 16 miljoen van de 100 miljoen omzet.

20 juli 2015 om 09:52

Nee, hij doet minder aankopen omdat er eerst naar de opleiding gekeken wordt. Wat er gekocht wordt moet een versterking zijn die er in de opleiding niet is. Beleid!

20 juli 2015 om 12:05

Haha perfect verwoord. Ajax geeft die talentjes zoveel ruimte, dat zelfs wanneer ze falen, ze hooguit vervangen worden door een half kneusje van het niveau Racing Genk. Op die manier weten ze, dat ze hun basisplaats weer snel terugkrijgen. Eigenlijk zegt Ajax: de elf die we hadden (twintig punten achter Psv) zijn goed genoeg. Nou, heel veel succes daarmee dan dit seizoen haha!

20 juli 2015 om 12:46

Triest kereltje, ga je nog wat anders doen dan alleen provoceren in Ajax topics?

20 juli 2015 om 12:57

Ik provoveer niet, ik ben kritisch op het Ajax beleid en dat is mijn goed recht.

Beetje bizarre redenatie, dus om te voorkomen dat we een exceptioneel goede speler in huis halen die mogelijk, misschien Bazoer of Milik uit de basis speelt kopen we maar niets. Ik denk dat je juist moet hopen dat iemand als Bazoer op de bank beland dat betekend dat je een nog betere in huis hebt.

20 juli 2015 om 08:27

Ajax haalt liever 10 spelers als Sana etc, voor in totaal 10-15 miljoen die 3x mogen invallen in het seizoen dan 1 goede speler van 10-15 miljoen.

20 juli 2015 om 08:56

Dat laatste zou ook dom zijn, want spelers die dergelijke bedragen kosten zijn ook onmogelijk te betalen qua salaris.

Als Eredivisie topclub moet je spelers kopen die max 6 miljoen kosten.

20 juli 2015 om 09:28

Het salaris van 3 matige spelers kan Ajax wel betalen maar als 1 speler 3 x zoveel verdiend als die matige spelers dan kan het niet? Geloof je zelf toch ook niet?

Waarom zou je max 6miljoen mogen uitgeven? Wat voor idiote stelling is dat? Ajax zou gewoon meer moeten investeren in 2 of 3 toppers, je talentjes worden meegetrokken in het niveau en daardoor worden ook zij meer waard. Je kunt niet 11 talenten opstellen en verwachten dat je daarmee kampioen word en goed presteert in de CL

20 juli 2015 om 10:00

Sana was een goedkoop gokje, valt niet in de categorie topaankopen en kwam ook niet voor de basis. Je zegt 10? Namen graag! El Ghazi is er een van.... En dat is een prima speler!

20 juli 2015 om 10:02

Goed, jij wint. Ajax gaat 2 a 3 spelers kopen van 15 miljoen euro. En die geven ze dan mooi een salaris van 3 a 4 miljoen (want dat krijgen die spelers in Engeland ook). En wat denk je dat er dan gebeurt?

Dan verdienen die sterren 5x zo veel als de spelers die vorig jaar de kar trokken, jij denkt niet dat die spelers daar dan een probleem van gaan maken? Dus die moeten dan ook over het miljoen gaan verdienen, of ze zijn gedemotiveerd en willen weg.

Het is heel simpel, dure spelers willen veel salaris. En dan gaat je salarishuis volledig op de kop. Nog los van het feit dat je op die dure spelers 9 van de 10 x geen winst meer gaat maken bij de doorverkoop.

Ja, je moet een balans vinden tussen aankoop en opleiden. Maar wel op een verstandige manier.

20 juli 2015 om 10:03

Met 1 speler ipv. 3 is de bezetting van de selectie niet goed. Ajax haalt vooral heel weinig, ook weinig matige spelers.

20 juli 2015 om 10:40

Die spelers die vorig jaar de kar trokken hebben het zelf laten afweten. Presteren en je kunt ook zoveel verdienen. Tot die tijd trekken andere spelers de kar en die verdienen logischerwijs meer. Jij hebt het gelijk over 3miljoen maar dat kan ook best wat minder zijn.

Je moet op zoek naar spelers die bij de topclubs buiten de boot vallen en die in zichzelf en in een club willen investeren.

Of scout eens wat meer in Zuid Amerika. Portugese clubs halen daar de 1 na de andere toekomstige topper vandaan en die betalen ook nog vaak maar een paar miljoen.

Wat ik voornamelijk dus wil zeggen. Hou ajb die middelmaat buiten de deur. De van der Hoorns, Zimlings en Viergevers......daar word niemand wijzer van.

20 juli 2015 om 14:15

@hoppa!, jammer dat er zoveel domme reacties zijn op Voetbalzone. Jij begrijpt het ook. Ze snappen niet dat er een FC Twente scenario plaatsvindt als Ajax spelers van € 15 miljoen gaat aantrekken en marktconforme salarissen gaat bieden.

Beleid is beleid en ik ben er als Ajacied trots op dat wij gaan voor talent. Ik ben het eens dat er een paar ervaren spelers in de selectie moeten zitten. Alle spelers zijn een jaar verder in hun ontwikkeling en Gudelj en Heitinga zijn erbij gekomen. Komt wel goed hoor.

De aankopen kan ik mij ook prima in vinden. Younes vind ik op Overmars lijken qua passeerbeweging, Gudelj heeft laten zien dat hij bij zijn voorgaande clubs telkens uitgroeide tot één van de beste spelers in de selectie. Sinkgraven (vorig seizoen al gehoord) is een groeibriljantje. Hij gaat dit jaar echt groeien.

Verder zie ik Bazoer alleen maar beter worden, is Milik vanaf het begin de eerste spits. Is voor hem duidelijk. El Ghazi is basisspeler. Klaassen kan zich weer richten op de 10 positie. Riedewald en Tete zijn onwijs gemotiveerd en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Op elke linie heeft Ajax een speler staan die enorm veel kwaliteiten heeft.

20 juli 2015 om 09:58

Nee om te voorkomen dat exceptioneel talent niet doorbreekt, kopen we minder. Bazoer moet minuten maken, toptalent! Destemeer omdat exceptioneel talent niet te betalen is, maar wel is op te leiden.

20 juli 2015 om 10:42

Als hij exceptioneel is breekt hij sowieso wel door. Wat een enorm voordeel is voor een talent om door te breken is 1 of 2 spelers waaraan hij zich kan optrekken. Zoals we de afgelopen jaren bij Ajax hebben gezien, op het moment dat zo'n speler ontbreekt verzuipen de talentjes.

Dan ben je nog verder van huis. Als je je talentjes niet eens meer weet te slijten of als ze voor enkele miljoenen naar Lazio vertrekken ipv voor 25miljoen naar Liverpool.

20 juli 2015 om 10:47

Heitinga bijvoorbeeld, op mentaal gebied met name! Zo ook Gudelj, Ajax heeft daar juist in geinvesteerd. Veltman, van Rhijn, Cillessen en Klaassen ontwikkelen zich ook tot dat soort spelers.

Je volgende argument snap ik niet? Heeft Ajax een financieel probleem of wat is het probleem?

Hoe blind kan liefde zijn, dat mensen werkelijk kunnen aanklikken "ajax heeft het goed gedaan op de transfermarkt". Tot nu toe zitten de spelers die aangetrokken zijn op de bank, en zijn ze 2e keuze. Ajax gaat dus met dezelfde groep verder die vorig seizoen zo'n slaapverwekkend voetbal speelden dat als ze in de jaren 90 met deze groep hadden gevoetbald Ajax degradatie kandidaat nummer 1 was.

Alleen Dijks lijkt een basisplaats af te dwingen, maar ook Dijks moet het maar bewijzen, enkele seizoenen geleden nog te licht, en dan bij Willem II bovengemiddeld, geen topper, maar gewoon bovengemiddeld, waardoor hij misschien het niveau Heerenveen, Groningen of AZ aan zou kunnen, maar meteen Ajax? Waar hij het tegen Wolfsburg ontzettend lastig had. Nee naar mijn inziens heeft Ajax het niet goed gedaan op de transfermarkt, en na alle teleurstellende aankopen (koopjes) die niks gebracht hebben in de Overmars/de Boer periode moet er eens nuchter gekeken worden naar het aankoopbeleid van Ajax dan wederom roepen dat er toppers gehaald zijn. Alle spelers van vorige seizoenen werden ook als toppers of potentiële wereldster binnengehaald, en zie het resultaat.

20 juli 2015 om 08:47

Man we zitten in de voorbereiding hoor. het is niet eens bekend wie er speelt. Daarnaast zie je aan de jongens van vorig jaar dat ze alweer een jaar verder zijn. Ajax kan eventuele blessures nu ook makkelijker opvangen, dus het is maar waar je zelf de focus op legt. Zodra dit Ajax goed speelt, dan lees je overal dat er geweldig is ingekocht. Sjees wacht het nou maar gewoon af.

20 juli 2015 om 09:16

Waar ze op dit moment zitten zegt nog helemaal niks. Het zijn bepaalde type spelers die deze selectie gemist heeft vorig seizoen. Achterin de ervaring, routine en passie. Middenveld de power, drive en dynamiek en voorin een fysiek sterke speler.

Daarnaast zal Ajax verschillende type wedstrijden spelen. De wedstrijden waarin je het spel moet maken en de tegenstander de ruimtes klein zal maken. En je krijgt de wedstrijden waarin de tegenstander meer vooruit voetbalt en er meer druk gezet zal moeten worden en er ook meer drive en duelkracht gevraagd zal worden. Vorig seizoen hadden we alleen plan A. Nu hebben we waarschijnlijk ook een plan B.

De aankopen zullen niet altijd in de basis staan. Hoeft ook niet. Ze zullen genoeg wedstrijden krijgen dat ze wel mee mogen doen. De type spelers klopt. Of het de juiste aankopen qua inhoud en kwaliteit blijkt te zijn... Dat moeten we gaan afwachten. Ik geef aankopen liever een seizoen de kans voordat ik ga beoordelen.

20 juli 2015 om 10:24

Dat is ten eerste niet waar, want of Gudelj of Sinkgraven speelt of zelfs beide, dat zijn er twee aankopen voor de basis. Verder breekt er vooral talent door, Riedewald, Tete, El Ghazi en Bazoer voorop. Exact zoals we willen, veel spelers uit de opleiding. Tevens is er weinig vertrokken, dus zoveel hoeft er niet gekocht te worden. Het zijn geen jaren 90 meer, dan hadden we ook betere spelers kunnen behouden.

Fischer ook nog terug, iedereen is fitter en een jaartje wijzer. En we zitten goed in de breedte en hebben de nodige ervaring en gif toegevoegd. Prima gedaan op de transfermarkt!

De fans verwachten geen topaankopen maar goed spel wat uiteindelijk een prijs kan opleveren en ieder geval ruimte biedt om een cl ticket te bemachtigen. Als Frank gelooft dat het met deze selectie lukt, moeten we hem daarop geloven. Mocht het weer een half jaar drama zijn, wordt er denk ik wel duidelijk dat er wat zwaargewichten gehaald moeten worden. Persoonlijk zou ik het niet snappen als een Gudelj voor de bank gehaald zou worden, maar daar zou hij toch ook niet akkoord mee zijn gegaan?

20 juli 2015 om 10:28

Ook dan geen topaankopen, die kan Ajax niet betalen, reken je dus niet rijk. Er zal dan gekeken moeten worden naar wat er mist waar nodig kan Ajax zich versterken maar de max. zal rond de 6 miljoen liggen. Gudelj moet met zijn voeten spreken, kansen gaat hij zeker krijgen.

Er zit nogal een verschil tussen een beliftespeler van Arsenal huren en de reserve van Gladbach en zoals Ajax laatst zei een topper voor twaalf miljoen halen. Ajax had ook Chery kunnen halen, een speler die er wel gelijk staat en drie miljoen kost. Om maar een voorbeeld te geven.

20 juli 2015 om 09:46

@ Basenparen

Inderdaad, ze hadden Chery kunnen halen. Maar je weet wel dat ze op het middenveld een speler genaamd Gudelj hebben gehaald van 6 miljoen? En dat er nog een speler genaamd Davy Klaassen rond loopt? Dat je met Chery op de proppen komt zegt al genoeg.

20 juli 2015 om 10:30

Chery halen omdat? Omdat we al 6-7 middenvelders hebben en 2 toptalenten daar nog achter? Slecht voorbeeld.

20 juli 2015 om 10:47

Chery die er wel gelijk staat ? Waar basseer je dat op ?
Ik denk dat de laatste jaren vaak zat bewezen is dat een speler van een suptopper niet gelijk opstaat bij een topclub en in veel gevallen zelfs erg tegenvallen.

20 juli 2015 om 12:13

Ik zou Tighadouini als voorbeeld nemen. Staat wel iets verder in zijn ontwikkeling dan Younes. Maar ja, je mag niet beter zijn dan Fischer, want stel je voor dat dit 'supertalent' op de bank terecht komt.

Ik snap werkelijk niks van het scoutingsbeleid van Ajax.. Sanogo die in 5 jaar tijd geen doelpunt heeft gemaakt en een buitenspeler waarvan nog niemand iets gehoord heeft.
Die Michu van Swansea wilt weg en een club zoals Granada (spanje) kan hem al verleiden, dan zou ik als Ajax zijnde direct aan de bel trekken en hem binnenhalen, dat is tenminste wel een echt spits!

20 juli 2015 om 10:33

Gaat niet om scouting, maar om technisch beleid. Ajax wil en hoopt dat Zivkovic zich dusdanig ontwikkeld dat hij volgend jaar de concurrentiestrijdt met Milik aangaat (die we overigens prima gescout hebben), een aankoop zit dan in de weg, een gehuurde speler niet. Sanogo voegt daarnaast de nodige fysieke kracht toe, lijkt mij een prima back up, is ook een echte spits.

20 juli 2015 om 11:00

Ik vind Zivkovic helemaal niet goed gescout, gewoon een talent die een "leuk" jaar gehad heeft bij Groningen en in eerste instantie is gehaald voor het 2e elftal en dan maar hopen..
Sanogo heeft nou niet echt fysieke kracht (is nogal een tenger mannetje) is ook geen echte spits want heeft nooit 1 seizoen meer als 15 goals gemaakt (behalve in het 2e van Auxerre).
Persoonlijk vind ik dat Ajax meer voor kwaliteit moet gaan zodat de spelers er direct staan!

20 juli 2015 om 11:04

Ik heb het over Milik. Michu? Die staat er ook niet meteen en wat kost hij aan salaris?

Ik zet vraagtekens bij supporters die hier vraagtekens bij zette. Ik vind de aanwinsten tot nu toe echt zeer goed. Heitinga, Gudelj en Younes zijn type spelers die we nog niet hadden in de selectie. Het biedt de mogelijkheid om met een ander 'smaakje' te spelen.

Talent zit er al in de huidige selectie en dat kan zich onder impuls van deze aankopen nog verder ontwikkelen. Ook Sanogo is een puike stand-in voor Milik, weinig risico en het zit Zivkovic niet in de weg.

20 juli 2015 om 10:36

Juist! Bovendien zie je duidelijk talent opstaan, met veel aankopen hadden we die niet gezien. Dijks is denk ik ook prima, daarachter met Savastano weer een prima talent. Beleid wordt goed uitgevoerd door Marc binnen wat mogelijk is worden versterkingen gehaald, vergeet een Sinkgraven niet, toptalent met veel creativiteit.

Vorig seizoen was ik (op zijn zachts gezegd) niet amused met de aankopen. Ik vind dat er dit seizoen in ieder geval qua type spelers gerichtere aankopen zijn gedaan.

Achterin iemand die ervaring, routine en passie mee kan brengen (heitinga). Een jongen van de club die er ook geen probleem mee heeft dat hij op de bank gezet wordt. Hij zorgt er dan alleen maar voor dat hij harder gaat werken. Wanneer nodig kan je hem opstellen wanneer je wedstrijden hebt die om ervaring vraagt.

Het middenveld had, voor bepaalde type wedstrijden, meer power en body nodig. Gudelj is een speler die dat kan brengen. Een op en top prof die hard werd en een goede focus heeft. Wanneer in sommige wedstrijden de beuk er in gegooid moet worden heb je zo'n type speler nodig.

Waar ik vooral blij mee ben is dat we een fysiek sterke en lange spits er bij gekregen hebben die duels kan winnen. Als je alleen Milik hebt dan heb je alleen een bewegelijke spits die de combinatie op kan zoeken. Soms heb je een targetman nodig op wie je de lange bal kan geven. Sanogo kan dit. Wat ik dan alleen jammer vindt is dat we alleen huren en geen optie tot koop hebben bedongen.

Younes kan ik geen oordeel over vellen. De kans dat Kishna vertrekt is groot. Dus dan heb je een creatieve buitenspeler nodig die een wedstrijd open kan breken. Hopen dat Younes dit kan.

De combinatie met de talenten van vorig jaar die een seizoen wijzer en beter geworden zijn, aankopen die nu beter geaard zijn (sinkgraven), spelers die weer terug gekomen zijn (fischer) en gerichte aankopen. Overmars heeft, in mijn ogen, prima gedaan binnen de omstandigheden. Volgens mij heeft hij ook redelijk geld betaald voor aankopen (sinkgraven en Gudelj). Nu hoop ik alleen nog dat Frank vaker met een 10 gaat spelen en zijn team vaker de instructie geeft om met lef vooruit te voetballen. Ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in.

20 juli 2015 om 10:43

Juist! Ik denk dat Overmars en Frank vorig jaar iets te ver door zijn geschoten in het beleid van jeugd inpassen, Andersen was er gewoon nog niet klaar voor en met Blind verloor Ajax onverwachts een belangrijke kracht. Ook zaten er teveel rotte appels in, Boilesen, Moisander en Kishna allemaal problemen op contractgebied. Dat hebben ze zich gerealiseerd en nu hebben ze iets meer geinvesteerd en doorgeselecteerd, maar de opleiding vooral niet uit het oog verloren. Overigens komt denk ik Jonk nu wel in opstand omdat hij liever nog meer jeugd zag, maar ik denk dat de mix goed is en hoop dat men elkaar daar in vind.

We mogen ze wel wat meer krediet geven, soms worden er wat fouten gemaakt, het is dan zaak om ervan te leren en het beter te doen. Die ervaring heeft Overmars nu weer in zijn rugtas en dat us onbetaalbaar.

Grootste winst voor Ajax valt te behalen dmv een aanvallender speelstijl. De intentie lijkt er te zijn, maar of De Boer dit na de oefencampagne door durft te voeren moet nog blijken. De Boer is een ontzettende controlfreak én angsthaas !

Met dat trage schuifvoetbal maak je andere ploegen niet bang. De laatste jaren speelt elke tegenstander in de Arena vol voor de winst . Daarom hebben ze het tegen elke club moeilijk en scoren ze ook zo weinig !

Ajax is veruit de grootste kampioenskandidaat.

Ze verkopen geen dragende spelers en hebben meer pit in de selectie.
PSV is serieus verzwakt, de twee doorslaggevende scorers zijn ze kwijt en hun vervangers duidelijk minder.

9 van de 10 competities worden door de hoogste begroting. Dus dit seizoen zou ik geld op frank de boer zetten.

20 juli 2015 om 09:32

Ben jij afgelopen seizoen nu al vergeten?!

Enige aankoop die me kan bekoren is Gudelj, Heitinga verwacht ik geen hol van, is gewoon een iets oudere versie van Veltman. Te langzaam, te lief.

We hebben een verdediger nodig die het gras opvreet en zijn tegenstander erbij. Bal afpakken en inleveren bij een middenvelder.

20 juli 2015 om 09:53

Als het momentum terugkeert is er weinig aan de hand. Als die Sanogo er 20 of meer inpeert worden ze fluitend kampioen. PSV is echt verzwakt en Ajax is toch een jaartje verder. Verwacht dat de invloed van de Boer bepalend zal zijn deze competitie

20 juli 2015 om 13:08

Misschien zijn die dragende spelers (buiten Cillessen en Klaassen) ook niet zo interessant voor buitenlandse clubs. En hoe weet jij zo stellig dat PSV verzwakt is?

Denk dat we dit jaar een van de sterkste selectie hebben sinds jaren. Eindelijk is er op elke positie moordende concurrentie. Ik zou het zo invullen:

Verdediging:

GK: Cillessen/ Boer/ Onana
RA: Tete/ Van Rhijn (van Rhijn in CL wedstrijden wel opstellen i.v.m meer ervaring)
Rcv: Veltman / Heitinga
Lcv: Riedewald/ Viergever (In de CL Heitinga op de LCV positie)
LA: Dijks/ aankoop

De verdediging is in mijn inziens beter dan de afgelopen 2 jaar, je hebt met Riedewald en Tete 2 geweldige talenten, en met Dijks meer body dan vorig jaar.

Middenveld:

Rvm: Bazoer/gudelj
Lvm: Sinkgraven/serero (serero moeten we zeker nog niet afschrijven, vind hem het in de CL altijd heel aardig doen.
Cam: Klaassen/gudelj

Gudelj zal het moeilijk krijgen zich in de basis te spelen, Bazoer en Sinkgraven zijn twee geweldige talenten waar het deze zomer er echt uit lijkt te komen. Aanvoerder Klaassen staat natuurlijk niet ter discussie. Ook heb je nog Andersen, die je óók zeker nog niet moet afschrijven.

Aanval:

RB: El Ghazi/aankoop?
SP: Milik/sanogo
LB: Fischer/younes

Over de aanval ben ik het meest benieuwd, op papier heb je een heerlijke aanval, maar het moet er wel allemaal uitkomen. Ik vond Menig ook sterk invallen tegen Wolfsburg, en talenten zoals Muric en Cerny moeten ook kansen krijgen.

Al met al zie ik het dit jaar positiever in dan de afgelopen 5 jaar.

20 juli 2015 om 10:55

Sterk is het, ik zou Hoorn met zijn kopkracht houden. Savastano uit de jeugd doorschuiven, backs moet je echt zelf kunnen opleiden. Heitinga naar het middenveld en Andersen verhuren. Verder eens, Schone op RA als back up en Menig zie ook wel stappen maken.

20 juli 2015 om 11:07

Nou achter Ghazi heb je Cerny en Muric terwijl ook Schone niet bij je post staat.

Heitinga en Gudelj zijn de enige spelers die Ajax denk ik echt sterker maken. Dijks was een jaar geleden niet goed genoeg voor de Boer, dus waarom nu wel? Sanogo staat meer bekend als hardloper dan als goalgetter?

20 juli 2015 om 09:48

@ Krinos

Omdat Dijks afgelopen jaar na Willems de beste linksback van de eredivisie was. Oftewel hij heeft zich ontwikkeld wat mogelijk is bij spelers. En Sanogo staat niet bekend als hardloper maar juist als fysiek sterke en kopsterke spits. Oftewel het type spits dat we nog misten in de selectie.

20 juli 2015 om 10:20

Jij gebruikt ook alleen statistiek als het je uitkomt hè? De statistieken van Milik en El Ghazi roep je overal (zonder de juiste interpretatie, maar goed), maar als het gaat om wie 'de beste linksback' is, dan laat je het statistische gedeelte lopen.

Statistisch gezien deed Boilesen het namelijk gewoon beter dan Dijks. Betere passing, meer kansen gecreëerd, meer goede verdedigende ingrepen. Oja, en Poulsen deed het ook beter dan Dijks, maar dat terzijde.

Dus er zijn 2 opties: of de statistiek bedriegt en je zou het ook niet moeten gebruiken als het je wel uitkomt. Of statistiek bedriegt niet en je stelling over Dijks klopt niet.

Of de derde optie: statistiek is hartstikke handig, maar als je het niet kunt interpreteren en te nauw gebruikt (en er niets van snapt) dan kun je je handen er beter niet aan branden.....

20 juli 2015 om 10:32

@hoppa,

Dat is gewoon de blinde liefde voor Ajax en alles wat Ajax koopt. Als Dijks voor Feyenoord had gekozen was het een middelmatige back geweest die het niveau niet aankan. Niemand weet nog hoe Dijks zich staande gaat houden, Ajax supporters roepen na een halve wedstrijd weer dat het een wereldtalent is, zoals zo vaak geroepen over middelmatige spelers die niets presteren. De rest, waaronder ik wil het nog wel eens zien wat Dijks gaat presteren. Het niveau Willem II en Ajax is nogal een verschil, de druk en de beleving zijn anders. Ik wil de jongen de voordeel van de twijfel geven, maar aangezien dat onder Overmars/de Boer meer aankopen geflopt zijn dan geslaagd kan ik er niet positief over zijn. En daar ben je dan met je kleine gokjes van 1/2 miljoen maximaal, die tot nu toe allemaal geflopt zijn of geen toegevoegde waarde hebben bij Ajax.

20 juli 2015 om 11:58

Dijks was niet eens de beste na Willems, dat was Poulsen. Die was bij AZ (hoger niveau) een van de beste. Sanogo bruikbaar door zijn fysiek? Ja leuk, haal je een spits die nooit scoort puur vanwege zijn lengte. Wow, wat een vooruitgang t.o.v. Sigthorsson zeg! Not.

Ik snap vooral niet dat ze Younes halen, terwijl er in de eredivisie een vergelijkbaar type rondliep die nog goedkoper was en veel doelgerichter. Tighadouini was toch veel logischer geweest als 2e man achter Fischer?

20 juli 2015 om 10:31

Inderdaad vreemd maar misschien vonden ze Tighadouini te balverliefd.

Wat zijn nou de goeie aankopen dan? Een speler met 1 aardig seizoen bij willem2, een verdediger die over zijn top heen is, een spits die in 7 jaar 42 wedstrijden speelt en 11x scoorde, een rechtsbuiten die op jeugdtoernooi aardig speelde, enige aanwinst is Gudelj... Slecht beleid en nog slechtere aankopen, de jeugd moet de kans krijgen maar als je denswil en veltman hebt, moet je ze vervangen, te slecht voor het niveau wat ajax zou moeten hebben...

Ajax durft de gok gewoon niet aan, om veel geld voor een gevestigde naam uit te geven, dat is hun goed recht.
Maar het is maar hoe je het bekijkt: ze kiezen ervoor om relatief goedkope spelers te halen en ze gokken erop dat die spelers iets toevoegen aan de selectie.
De realiteit is echter dat bijna alle ''koopjes'' die Overmars heeft gehaald, hopeloos zijn mislukt, van Duarte tot Sana en van Zimling tot van der Hoorn, die laatste was overigens niet eens zo heel goedkoop, heeft toch zo'n 4 miljoen gekost.

De kans dat een dure gevestigde naam, wel brengt wat van hem wordt verlangt is vele malen groter, maar die relatief kleine kans dat zo'n dure ervaren jongen toch flopt en dus pure kapitaalvernietiging wordt; wil Ajax toch niet nemen.

Allemaal prima, er is alleen een groot probleem: het zijn niet zozeer de dure aankopen die de jeugd hebben geblokkeerd ( een type Gudelj had Ajax niet in zijn opleiding rondlopen ) het zijn dus die pruts aankopen als van der Hoorn, Duarte, Viergever en Sana, die de eigen jeugd hebben geblokkeerd.
Denswill is al vertrokken omdat Viergever en van der Hoorn voor hem moesten spelen!
Dat noem ik pas kapitaalsvernietiging!!!
Ze hebben Duarte als vervanger van Erikssen aangetrokken, hoe bezopen kan je zijn???!!!!
Ze dwepen zo met hun eigen jeugd, waarom dan de bejaarde slome afgebrande Heitinga halen, als je zoveel vertrouwen hebt in eigen kweek als Riedewald en Veltman, waar heb je die suffe Heitinga dan voor nodig?
Dit heeft niks meer met financieel verantwoord beleid te maken, dit is gewoon weer ouderwets wanbeleid!!

20 juli 2015 om 11:02

Jouw realiteit dan, want El Ghazi, Bazoer, Milik, Sinkgraven laten wel leuke dingen zien. Het is zo makkelijk om de 4 'miskopen' van Overmars in 4 jaar op een rij te zetten, maar vooruit, Sana was 4 ton, Zimling niks, Duarte krijg je nog wat voor en van der Hoorn schrijf ik nog niet af. Gewoon negatief ingestoken.

Die jongens blokkeren helemaal niks, Denswil wou niet verlengen en hij had van der Hoorn niet voor zich. Was de investering met een kortlopend contract niet waard. Ja daar was dus een gat die Eriksen achterliet, maar wat heeft dat met jeugd blokkeren te maken?

Heitinga is er voor de ervaring, topbeleid!!

20 juli 2015 om 11:11

topbeleid, nou niet echt hoor, er zitten teveel kneusjes dankzij Druijff

Maar wel gewoon de beste selectie, beste trainer en beste bankrekening en dat is 99 van de 100 keer genoeg voor de titel

Wat een kul argument van De Boer, je moet gewoon spelers halen die Ajax zichtbaar beter maken. Op deze manier van goedkope middelmaat halen wordt Ajaxelk jaar slechter en slechter. Vorig jaar was Ajax al het slechtste Ajax ooit. Dan moeten er toch alarmbellen klinken? Nee hoor, dit seizoen weer overwegend goedkope middelmaat gehaald.

20 juli 2015 om 11:10

Wat is er kul aan? Ajax kan geen zekerheidjes halen. Ajax haalt vooral weinig en leidt op, exact zials het hoort. Dit jaar wat gericht ingekocht en de boel bij elkaar houden.

20 juli 2015 om 11:16

Ajax kan wel goede spelers halen voor onder de tien miljoen. Maar dan moet je wel de scouting serieus nemen.

21 juli 2015 om 10:49

Nee het potje is wel leeg na een investering van 16 miljoen. Wie moeten ze halen dan?

afcanats:

Heitinga voor de ervaring, juist ja.
Waarom niet gelijk Sjaak Swart bij de selectie halen voor de ervaring.
Iedere gek ziet dat Veltman en ook Riedewald, Heitinga nu al voorbij zijn, wat moeten die dan nog leren van de ''ervaren'' Heitinga?
Hoe je een bank van een middenmoter warm houdt, terwijl je daar een flinke zak geld voor krijgt?
Je moet voor de aardigheid eens in Rotterdam en omstreken vragen, wat ze daar van de ''ervaren'' Mathijsen vinden!!

Suggereer niet dat ik onzin praat, terwijl jezelf onzin verkoopt.

Laat Ajax maar dromen van hun 'geweldige' opleiding en talentjes. Aan het eind van de rit wordt de rekening gepresenteerd. Overmars is gewoon krenterig, daarom scout Ajax in dezelfde vijver als Racing Genk of Standard. Als straks weer blijkt dat de helft gefaald heeft, dan kan Marcie 100% zeker zijn spulletjes pakken.

De Boer liegt gewoon. Hij heeft vaak genoeg gezegd dat ze iemand alleen halen als ze een echte versterking zijn. Nu draait hij weer.

20 juli 2015 om 14:25

Ach, ze hebben gewoon intern afgesproken dat iedereen die het niet met elkaar eens is, in de media in ieder geval doet alsof ze het wel met elkaar eens zijn. Lijkt me verstandig.

Waarom blijft iedereen toch zeggen dat er geen geld wordt uitgegeven aan spelers? Ook de boer doet hier vrolijk aan mee. en vrolijk mee aan het verdedigen van Overmars zoals meerdere Ajacieden hier. Er is wel degelijk geld uitgegeven aan spelers, heel erg veel zelfs......overmars heeft namelijk erg veel spelers aangetrokken en voor een aantal spelers is miljoenen betaald. Is er geen transfersom betaald dan wel een huursom (die ook aardig in de papieren kan lopen), tekengeld, salaris, opleidingsvergoeding etc.

Hier eens de lijst van aankopen van Overmars:

Zomer 2012
Tobias Sana (mislukt)
Niklas Moisander (succesvol)
Danny Hoesen (mislukt)
Ilan Boccara (mislukt)
Christian Poulsen (succesvol)
Ryan Babel (mislukt mede door blessure)
Lucas Andersen (grote twijfel lijkt te gaan mislukken)

Winter 2012/2013
Riechedly Bazoer (succesvol)
Dejan Meleg (moet nog blijken)
Isaac Cuenca (mislukt)

Zomer 2013
Nathan Leyder (moet nog blijken)
Anwar El Ghazi (succesvol lijkt het op)
Marvin Honer (mislukt alweer vertrokken)
Mike van der Hoorn (mislukt)
Ottar Magnus Karlsson (nu 18 nog niks van gezien)
Markus Bay (18 nog niets van gezien)
Lerin Duarte (mislukt)
Chengkuai Wang (mislukt alweer vertrokken)
Sam Hendriks (moeten we nog zien)
Bojan Krkic (mislukt alweer vertrokken)
Stanislav Lobotka (mislukt alweer vertrokken)

Winter 2013/2014
Vaclav Cerny (potentie, moeten we nog gaan zien)

Zomer 2014
Richaïro Zivkovic (inmiddels verhuurd en nog geen succes gebleken)
Nick Viergever (geen toegevoegde waarde 13 in een dozijn voetballer)
Robert Muric (moeten we nog gaan zien)
Diederik Boer (zo'n tweede keeper moet opgeleid kunnen worden)
Niki Zimling (mislukking alweer vertrokken)
Kasper Dolberg (moeten we nog gaan zien)
Arkadiusz Milik (succesvol, maar Zijn cijfers spreken voor hem, maar een kritische blik laat zien dat hij maar 11 doelpunten in de eredivisie heeft gescoord vooral tegen kleine tegenstanders, vooralsnog slecht in de balaanname, oogt houterig maar verdient wel de voorkeur van de twijfel)

Winter 2014/2015
Daley Sinkgraven (moet het allemaal nog laten zien vorig seizoen nog niet kunnen overtuigen)
Andre Onana (wellicht nuttige derde keeper)

Zomer 2015
Mitchell Dijks (kan een nuttige speler blijken, maar natuurlijk een grote fout hem af te schrijven en voor veel geld weer terug te halen terwijl velen wel zijn potentie zagen)
John Heitinga (lijkt vooral een plaats op de bank te krijgen)
Nemanja Gudelj (lijkt ook op de bank te belanden)
Amin Younes (moet nog blijken maar zijn statistieken spreken niet voor hem)
Yaya Sanogo (moet nog blijken maar zijn statistieken spreken niet voor hem)

Dat betekend dat in 3 jaar tijd Overmars bovenstaande lijst kan overleggen. sommigen kunnen nog succesvol gaan blijken in de toekomst en van 4-5 spelers kun je zeggen dat ze succesvol zijn geweest en wat hebben toegevoegd.

Maar de lijst is schrikbarend lang en heeft enorm veel geld gekost. Tevens is een van mijn conclusies dat ook geen enkele van Overmars zijn aankopen meer waard is geworden en voor veel geld is verkocht. Sterker ze mislukken of lopen transfervrij de deur uit. Met deze lijst in mijn hand is het onbegrijpelijk dat mensen hem nog verdedigen. Dit alles wordt gemaskeerd door 4 landstitels waarbij er 2 met een dermate laag punten aantal zijn behaald dat je dit gerust een falen van de concurrentie kunt noemen. Het lijkt er dan ook op dat Overmars met Hagel schiet, alles wat maar onder de 5 miljoen kost en enigszins potentie heeft wordt gehaald. Maar veel "goedkope" aankopen bij elkaar is ook heel veel geld.

Het gericht aankopen van jongens die bij een middenmoter/subtopper in de eredivisie met kop en schouders boven de rest uit steekt en daar 7-10 miljoen aan uitgeven lijkt mij een grotere kans op succes geven dan bovenstaand "beleid" kijk naar een huntelaar of Suarez. ik durf zelfs te zeggen dat dat goedkoper is dan bovenstaand lijstje. Spelers halen die wat toevoegen voor de basis en je bank laten bestaan uit (eigen) jeugdspelers die je zo langzaam kunt brengen. Vroeger haalde Ajax altijd de beste spelers op bij andere eredivisie clubs. Niets is een garantie natuurlijk, maar bovenstaande leert mij dat het beleid van overmars zorgwekkend en zelfs dramatisch is. Tevens spreken ook alle statistieken in zijn nadeel, doelpogingen, ballen vooruit spelen, goede passes, spelsnelheid, aantal behaalde punten etc etc zijn allemaal ieder jaar gedaald. Wat omhoog is gegaan is het aantal doelpogingen door de tegenstanders.

Het lijkt mij dan ook dat vertrouwen in Overmars hebben zo ongeveer geloven in sprookjes is. Dat bewijst bovenstaande lijst wel.

21 juli 2015 om 10:55

Lang vind ik de lijst niet, het zijn veelal jeugdspelers of spelers voor jong ajax. Aangezien Ajax twee teams heeft in het betaalde voetbal moest er daarvoor aardig wat worden aangetrokken, deze zijn bovendien allemaal niet zo duur. Ook is Viergever prima en is Babel niet mislukt. De meeste mislukkelingen waren niet duur enkel Duarte en van der Hoorn, die ik nog niet afschrijf, deed het vorig jaar prima.

Het goede aan hem is de ruimte voor de jeugd, er breekt veel door en hoeft weinig gekocht te worden.

23 juli 2015 om 10:11

31 spelers in 3 jaar tijd vindt jij niet veel? En het 2e elftal is geen doel op zich....het 2e elftal dient als opmaat naar het eerste voor A junioren en talenten. als jij jezelf wijs wil maken dat er gericht voor het 2e wordt gekocht dan zou ik nog maar eens nadenken. Daarnaast een deel van die zogenaamde talenten en jeugdspelers is inmiddels alweer vertrokken. De jeugdspelers die doorbreken zijn op El Ghazi na niet door Overmars gehaald. Dat geeft te denken. Blijf hem vooral verdedigen...........overigens vond ik Babel wel een mislukt avontuur........is soms nuttig geweest maar heeft nou niet zijn stempel gedrukt op dat Ajax. Tevens zijn 10 aankopen/huurlingen van een half miljoen ook 5 miljoen in totaal zeker wanneer er niet 1 nuttig is gebleken. Erg duur dus imo. Viergerver is niet prima, viergever is een bankzitter die vorig jaar ook nog eens verantwoordelijk was voor een paar flinke blunders. De bank hoort bezet te zijn door jeugdspelers en talenten. Aankopen zouden alleen gedaan worden als ze direct wat toevoegen en beter zijn dan het talent in eigen huis.......je kunt niet beweren dat dat met Viergever het geval is.

Jaja, leuk verhaal Mr koning draaikont alias F. De Boer.
Vermoeiend ben je wel! Ik geloof geen barst van wat je zegt. En als deze top aankopen het per ongeluk toevallig goed doen komt dat ook echt niet door het goede oog dat jij en Marc Kniepert alias Overmars erin hebben. Maar is dat gewoon pure mazzel! Niks meer en niks minder. Jullie hadden al lijstjes klaar liggen in Maart en er zou een ervaren spits bijkomen en een topper als buitenspeler. En dit is de final result nou knap hoor! Maargoed ik hoop heeeeeeel erg dat ik er gruwelijk naast zit maar ben nu al bang voor de voorrondes cl tegen Rapid Wien.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren