Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Albanië krijgt in hoger beroep zege toegewezen voor ‘drone-wedstrijd’

Laatste update:

Het internationaal sporttribunaal CAS heeft de nationale ploeg van Albanië een reglementaire 0-3 overwinning op Servië toegekend. De Adelaars staan daardoor samen met Denemarken met tien punten op de tweede plaats in Groep I van de kwalificatiereeks voor het EK in Frankrijk. Portugal voert de poule met twaalf punten aan, terwijl Servië met één punt onderaan bungelt.

/

Servië en Albanië troffen elkaar in oktober in Belgrado, maar dat duel liep helemaal uit de hand. Er werd vanwege ongeregeldheden op het veld en de tribunes, bij een 0-0 stand en na 41 minuten, gestaakt. Tot verbazing van iedereen verscheen een drone boven het veld met daaronder een vlag van Groot-Albanië. Stefan Mitrovic trok de vlag vervolgens naar beneden, iets wat enkele Albanese spelers probeerden te voorkomen. Er ontstond een flinke vechtpartij, waarna ook toeschouwers het veld opkwamen en de Albanese spelers aanvielen.

Servië kreeg een 3-0 zege toegewezen, maar kreeg ook drie punten in mindering en had dus weinig aan de ‘zege’. Servië zou tevens twee thuisduels zonder publiek moeten afwerken en werd een boete van 100.000 euro opgelegd. De Albaniërs kregen slechts een geldstraf van een ton, maar vonden dat zij juist de drie punten hadden moeten krijgen en gingen daarom in beroep bij het Court of Arbitration for Sport (CAS). Servië tekende eveneens beroep aan bij dit hoogste rechtsprekende orgaan in sportgeschillen.

Het CAS heeft nu dus geoordeeld dat Albanië een 0-3 zege krijgt toegewezen. De disciplinaire commissie van de Europese voetbalbond UEFA bestrafte Albanië omdat die ploeg van het veld zou zijn gestapt zonder dat de scheidsrechter daar toestemming voor had gegeven, maar het CAS heeft die paragraaf ongegrond verklaard. Men houdt Albanië wel verantwoordelijk voor de drone met de vlag en daarom blijft de boete van een ton in stand. Het beroep van Servië heeft niets uitgehaald: de drie strafpunten, twee wedstrijden zonder publiek en boete zijn blijven staan.

Een juiste beslissing van het CAS?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit is terecht ook, de fans en de veiligheidsmensen vielen de Albanese spelers aan met stoelen.
Servie heeft niet voor de veiligheid van de spelers kunnen zorgen, en is verdient gestraft.
Er waren teouwens geen Albanese fans in het stadion.

10 juli 2015 om 12:52

Dit is dus volkomen belachelijk.
Je kan als Serbia zijnde nu nog beter kappen met de kwalificatie zooi. Wie kwam er met die verdomde drone? Wie? Ja, Albania. Dat veroorzaakte en begon alles. Werkelijk onvoorstelbaar dit.

10 juli 2015 om 12:56

Volledig mee eens.

De hel begon toen een Albanese vlag binnen het stadion invloog en een Servische speler door weer een Albanese speler werd aangevallen.

Maar maak niet uit. Die jongens hebben ook geprovoceerd in Albanie met Armeense en Servische vlaggen te verbranden. Met de Turkse vlag tijdens de wedstrijd naar boven halen.

10 juli 2015 om 13:00

Je kan Albanië toch niet verantwoordelijk houden voor één idioot? Je kan Servië (althans de Servische bond dan wel de organisatie rondom het stadion en de wedstrijd) wel verantwoordelijk houden voor de gebrekkige veiligheidsmaatregelen en tekort schietende beveiliging van zowel Albanese als Servische staf en spelers. Een reglementaire zege voor Albanië is in die zin redelijk. Ben het overigens in zoverre met je eens dat het ridicuul is om daar bovenop een puntenstraf toe te kennen aan Servië, dat is een straf die überhaupt zelden wordt toegepast en al helemaal nooit in combinatie met een reglementaire nederlaag... Al met al op z'n minst een vreemde gang van zaken.

10 juli 2015 om 13:03

Hahah jullie zijn echt lachwekkend.
Dat de spelers elkaar duwen en trekken dat is toch iets voor de scheids.
En daarvoor werd de wedstrijd ook niet stilgelegd.
De Serviers hebben niet voor de veiligheid kunnen zorgen, fans en veiligheidsmensen op het veld die spelers aanvallen, dat kan toch nergens niet.
Zidane gaf toch ook een kopstoot aan Matterazi, daar werd hij voor gestraft, daarvoor kwamen toch niet de Italiaanse fans op het veld.
Men heeft nog altijd niemand opgepakt voor die drone, men weet niet eens of het een Albanees was.
En al was dat zo, dan nog mogen de fans niet het veld opkomen.

10 juli 2015 om 13:32

Tipi09

Wat mij betreft worden beide landen gewoon volledig uitgesloten van de kwalificatie en daarmee van het EK, dat provoceren en overspannen gedoe tussen zulke partijen om een vlag, dat hoort niet thuis op een Ek.

Maar goed, als je de feiten erbij haalt is het toch wel raar dat Albanie nu de 3 punten krijgt. Een Albanese vlag komt het stadion ingevlogen (duidelijk provocerend) en vrij netjes uit de lucht gehaald door een servier. Terecht, want wat moet dat ding boven het speelveld? Daarop beginnen de Albanezen een vechtpartij (waarom in hemelsnaam?) en staan dan raar te kijken als het (al geprovoceerde) publiek daarop gaat reageren. Natuurlijk is dat reageren van het publiek ook niet goed, en dat dient inderdaad ook gestraft te worden. Echter, een punt waar jij volledig aan voorbij gaat, de scheidsrechter heeft na een afkoelperiode besloten dat er door gespeeld kon worden, maar toen durfden de Albanezen niet meer en hebben zij geweigerd. Aangezien jij blijkbaar veel waarde hecht aan het oordeel van scheids, hebben de Albanezen er dus voor gezorgd dat de wedstrijd gestaakt werd door de scheidsrechter te vermelden dat zij niet meer wilden spelen (ook al wilde de scheidsrechter het wel weer verder laten gaan) en daarmee zou de reglementaire overwinning dus wel naar Servie moeten gaan.

Een reglementaire overwinning van Servie waarbij die 3 punten gelijk weer in worden getrokken was dus een prima beslissing, snap ook niet dat ze dat niet hebben laten staan.

10 juli 2015 om 13:37

@ivanovicfc

Je maakt jezelf belachelijk met deze uitspraak. Laat me raden: je bent een Servier? Je gaat het serieus goedpraten dat je eigen fans het veld hebben bestormd en de Albanese spelers aangevallen, om een stuk textiel? Voorwerpen die op het veld belanden zijn een zaak voor de scheidsrechter een Albanie heeft gewoon een boete gekregen voor die drone.

Of had Feyenoord ook een reglementaire nederlaag moeten krijgen tegen As Roma omdat er aanstekers op het veld werden gegooid? Dat valt namelijk, officieel, onder dezelfde categorie als een vlag.

Niet beginnen over de emotionele lading of oorlogsverleden of wat dan ook. Iedereen in Europa heeft een oorlogsverleden en toch kan de rest van ons wel normaal doen.

Gewoon een terechte reglementaire zege voor Albanie en geldboete + wedstrijden zonder publiek voor Servie. Ik vind alleen wel dat die 3 strafpunten overbodig zijn, op die manier straf je Servie dubbelop en dat hoeft nou ook weer niet.

10 juli 2015 om 13:39

De Albanesen konden ook niet verder spelen.
Als de veiligheidsmenen mee doen aan het geweld, wie moet dan voor de veiligheid zorgen volgen u??
Het is vrij logisch dat ze niet verder konden spelen, of moesten ze hun leven riskeren, voor een voetbalmatch.
En hun leven was in gevaar ook, fans en veiligheidsmensen die met stoelen spelers aanvallen, je moet maar iemand verkeerd raken, en het is over.

10 juli 2015 om 13:41

@inkemontane

Ik vraag mij af wat jij ziet als vechtpartij. Toen 2 Albanese spelers ertussen kwamen was het geduw en getrek, tot ene van Servie kopstoot gaf aan Xhaka, 1 speler omsingeld door 5 Servische spelers. En dan begonnen stewards te vechten met de Albanese spelers aan de andere kant ipv hen te begeleiden en beschermen naar de spelerstunnel waar er nog eens klappen vielen. En zou jij verder doen in stadion vol met heethoofden die constant roepen voor de dood van alle Albanezen? Zoals ik al eerder zei, ik keur het allemaal af wat er gebeurde en een replay blijft het eerlijkste, maar het is onnodig om alle fouten aan de Albanese kern toe te kennen terwijl er aan beide kanten fouten zijn gemaakt.

10 juli 2015 om 13:47

Ga tog weg man, je ziet tog ook elke wedstrijd de tegenstanders vlag en die haal je niet naar beneden! Dit is zeer terecht.

10 juli 2015 om 13:51

Jij bent de grootste lachwekkende hier. Waarom proberen Albanezen spelers Servische spelers te stoppen om die vlag naar beneden te halen? Zo'n ding hoort niet op het veld!

10 juli 2015 om 13:52

Cana deelt de eerste schop uit naar een steward! En dat moet dan ook de aanvoerder van je land zijn

10 juli 2015 om 13:52

tipi09

Tsja dan meet je dus met twee maten. In het ene geval kan bij jou de scheidsrechter wel prima beoordelen over een vechtpartij op het veld en de aanleiding daarvan etc., maar in het andere geval is het oordeel van scheidsrechter over de veiligheid van de spelers (kan doorgespeeld worden) volgens jou weer niks waard. Dan krijg ik toch een beetje het gevoel dat je het oordeel van scheidsrechter in het voordeel van één partij betrekt.

@albaniangooner

Gaat mij niet zo zeer over hoe ernstig de eerste spelers zich gedragen, maar om de aanleiding van algehele vechtpartij. De Albanese vlag is al provocerend, die wordt vervolgens rustig door een Servier naar beneden gehaald en dan komen er 2 heethoofden op af gerend omdat ze beledigd zijn dat er een vlag (die daar totaal niks te zoeken heeft) naar beneden wordt gehaald. Hadden die 2 spelers niks gedaan, dan had hij de vlag opgevouwen en had er doorgespeeld kunnen worden. Dat is de aanleiding van alle ellende.

@oguz58

Nee ik heb nog nooit een wedstrijd gezien waarin een drone met een vlag boven het speelveld komt vliegen. Lijkt me ook hoogst irritant en dus terecht dat het uit de lucht wordt gehaald.

Maar nogmaals, ik heb eigenlijk met geen van beide partijen iets. Wat mij betreft worden ze allebei uitgesloten om dit kinderachtige gedrag. Deze maatregel is echter wel erg scheef. De vorige maatregel met 3 winstpunten voor Servie die gelijk weer afgetrokken werden, was meer dan prima.

10 juli 2015 om 13:57

@inkemontana

Kan je toch hetzelfde zeggen over de supporters? Als die heethoofden zich hadden ingehouden dan werd er ook verder gespeeld. Het is makkelijk praten voor iemand die de situatie niet kent van hun standpunt zelf, ookal is die voor de meeste onder ons belachelijk.

De eerste klappen werden niet uitgedeeld aan de kant van de Albanezen, maar zoals je zelf zegt als zij normaal hadden gereageerd dan was dit allemaal niet gebeurd, maar aangezien de geschiedenis tussen de twee landen kan je en mag je dit niet verwachten.

10 juli 2015 om 14:01

Ivanovicfc laat het voor wat het is, sit back, relax, we gaan weer Wimbledon finale bereiken zo! #Nole

10 juli 2015 om 14:44

Toen die gek in de jaren tachtig tijdens de wedstrijd Nederland tegen Malta of Cyprus die vuurwerkbom gooide was het ook 1 idioot, het staaf incident was 1 idioot, dus ja, een heel land of club wordt gestraft door 1 individu met verkeerde bedoelingen. Albanië had nooit deze punten mogen krijgen imo.

10 juli 2015 om 15:07

Albanië veroorzaakt het en Servië krijgt straf slaat nergens op. Of Albanië straffen of wedstrijd over spelen.

10 juli 2015 om 17:56

Het was gewoon ontzettend duidelijk dat de Servische autoriteiten deze wedstrijd niet in staat waren om te begeleiden. Zelfs zonder Albanese supporters. De wedstrijd begon al met racistische leuzen richting de Albanese spelers, georganiseerd door Ivan Bogdanov, die ook het Stadio Luigi Ferraris in Genova terroriseerde bij de wedstrijd Italië - Servië. Deze man had een stadionverbod voor het leven gekregen, maar in Servië hebben de ultra's de bovenhand. Dit is al jaren het probleem in het land. Door de drone escaleerde het inderdaad, omdat Xhaka de grote jongen ging uithangen. Dat geeft je echter niet de gelegenheid om de Albanese spelers in elkaar te slaan en met stoelen te bekogelen. Het meest trieste was dat zelfs de stewards en security de Albanese spelers gingen aanvallen, terwijl zij juist verantwoordelijk zijn voor de veiligheid, rust en stabiliteit in en rond het veld. Servië heeft gefaald in het leiden van deze wedstrijd en aangetoond dat het ver van de beschaafde wereld is. Albanië mag in de return aantonen dat het beter kan omgaan met deze situatie, ook al heb ik daar een heel hard hoofd in. Daarom is het voor beide landen het beste om dit duel op neutraal terrein te spelen.

Verder is het natuurlijk belachelijk dat de Uefa deze twee landen in een poule heeft gestopt. De halve selectie van Albanië bestaat uit spelers uit Kosovo, het land dat bijna 20 jaar geleden ontzettend heeft geleden in de oorlog met Servië. Je kon vooraf al zien dat dit verkeerd ging aflopen. Beide landen, de spelers en de supporters hadden een goede voorbeeld moeten geven, maar daar zijn ze hopeloos in gefaald. Deze wedstrijd had deze twee landen dichter bij elkaar moeten brengen. Het tegenovergestelde is gebeurd.

10 juli 2015 om 18:25

Albanie speelde ZONDER supporters... SHKIPTARIIIII! verdiende 0-3 zege voor Albanië.

10 juli 2015 om 19:33

Verdiend? heb jij iets van de wedstrijd gezien van de provocerende albanezen.

10 juli 2015 om 13:08

Dat is echt belachelijk wat je nu zegt , het was opzettelijk gedaan om zowel de spelers als Serviërs te provoceren . En dat ze nog een gelijk krijgen moet niet gekker worden . Het gaat groot deels om politieke gedoe wat thuis niet hoort in het voetbal . Ze hebben hun verdiend straf gekregen van Serviërs en die 3 punten ach ook al halen ze ek in de groepsfase vliegen ze eruit

10 juli 2015 om 13:43

Het is toch je eigen schuld wanneer je je laat provoceren door een ander? Dat betekent gewoon dat je je eigen emoties niet onder controle hebt.

Dan vind je dus ook dat Zidane geen rode kaart had mogen krijgen voor zijn kopstoot tegen Materazzi tijdens de WK-finale, omdat Materazzi hem had geprovoceerd?

10 juli 2015 om 14:21

dat is toch onzin? Ik snap echt niet waarom Ablanië hier 3 punten voor krijgt. die Drone die komt niet uit het niets uit de lucht vallen, daar zit toch iemand achter die dat ding bestuurd?

en ja de wedstrijd liep uit de hand, en begrijp me niet verkeerd, Servie heeft zich misdragen en de fans al helemaal maar Albanië is geen haar beter in dit geval.

beide ploegen moeten gewoon lekker uitgesloten worden van deze kwalificatie reeks en alle wedstrijden die nog gespeeld moeten worden mogen ze beschouwen als een oefenpot zonder fans.

daarbij, snap ik werkelijkwaar niet hoe stom de Uefa en Fifa kunnen zijn door deze twee ploegen bij elkaar in de groep te zetten, ik bedoel als de Oekraine en Rusland, maar Spanje en Gibraltar niet tegen elkaar uit mogen komen ivm politiek gedoe - dan lijkt me Servie-Albanie toch al helemaal code rood?!?

10 juli 2015 om 14:46

"servie heeft zich misdragen en de fans al helemaal maar Albanië is geen haar beter in dit geval."
Inderdaad, want het in elkaar slaan van spelers van de tegenstanders door fans én beveiligers is natuurlijk even zwaar als een provocerend vlaggetje laten zien? Heb je zelf nu niet door dat het belachelijk is wat je hier suggereert?

What's next? Real Madrid-fans die Barcelona-spelers dan maar mogen mishandelen als er een Catalaanse vlag in het stadion te zien is? Dat is immers ook provocerend aangezien Catalonië zich onafhankelijk wil maken van Spanje.

Het is volledig terecht dat Servië zwaar wordt aangepakt. Zij hadden de beveiliging niet in orde, het waren hun fans die de tegenstander mishandelden, het waren zelfs hun eigen beveiligers die de tegenstanders mishandelden.

Albanië heeft zich alleen schuldig gemaakt aan provocatie, dat is een veel lichter vergrijp. Daarom krijgen ze alleen en geldboete, en het is nog een behoorlijke geldboete ook.

Iedereen die nu roept dat Albanië even hard gestraft zou moeten worden of zelfs zwaarder, geeft indirect aan dat je dus een provocerend vlaggetje als reden mag gebruiken om anderen te mishandelen. Dat kan natuurlijk nooit, hoe erg je ook geprovoceerd wordt, je hebt gewoon met je handen van een ander af te blijven. Een provocatie is nóóít een excuus.

10 juli 2015 om 15:18

Een provocatie in het heetst van de strijd is iets anders. Maar dit was een geplande, georganiseerde provocatie. Er zijn heel veel voorbereidingen getroffen om de provocatie te laten verlopen zoals hij bedoeld was. Rechtvaardigd het geweld niet. Maar jullie doen net alsof een albanees zijn tong heeft uitgestoken en daarom alles in chaos veranderde.

10 juli 2015 om 16:10

haha @superghost.

je weet totaal niet waar je het over hebt.
1) de situatie wordt bepaald door het feit dat er een drone het veld opkomt met een vlag betreft een onderwerp waar een oorlog over begonnen is. (kosovo)

2) de situatie loopt uit de hand omdat in het begin een albanese speler een servische verdediger duwt omdat hij de vlag & touwen van de drone vast pakt en deze (is te zien aan zijn gezicht) gewoon weg wilt hebben zodat er verder gevoetbald kan worden

2.a) op een filmpje op youtube, is duidelijk te zien dat de speler (servier) de vlag helemaal niet vast heeft maar de touwen, ook verscheurd hij niks ofzo.
2.b) ook is er te zien dat de albanees die hem een duw geeft en de vlag uit zijn handen grist.

3) wat er daarna gebeurt is dat er 1 servische speler (wisselspeler) de speler albanese speler een duw/tik verkoopt omdat hij waarschijnlijk heeft gedacht dat de albanees de servier een tik gaf die de touwen van de drone vast pakte.

4) ook is duidelijk te zien dat de spelers van Servië proberen de fans tegen te houden en albanese spelers proberen te beschermen.

5) Ook zie je gewoon dat de politie zijn werk doet en flinke tikken uitdeelt maar dat er inderdaad hier en daar een jongeman ontsnapt aan de politie.

6) Ook zie je dat de politie langzaam in grote groepen het publiek intrekt en de tribunes één voor één leeg veegt.

ik zou zeggen, bekijk de beelden even van het incident - ik persoonlijk vind de beelden op youtube van "serbia vs Albania | Full Report" goede kwaliteit.

Ik vind dus dat Servie te hard wordt gestraft en dat geen van beide ploegen 3 punten verdienen. de Albanese vlag/drone was gepland, niet door de spelers zelf maar is wel het vuurtje op de olie geweest.

10 juli 2015 om 18:35

Het is je eigen schuld ?? Dus als iemand jou kapot uitscheld loop je eeg zonder wat te zeggen of juiste aan te geven dat hij ermee moet ophouden ??? Sorry maar waar blijft je zelfrespect , waar blijft je mannelijkheid ,?? En die voorbeeld over Zidane hmm, Hoe zou jij reageren als iemand je moeder of je zus voor hoer uitmaakte. ?? Als je voor zoiets wegloopt en een stuk metaal boven je familie kiest tja , voor mij ben je geen man , en die vieze Materazzi moest levenslang geschorst worden het was niet de eerste x

10 juli 2015 om 13:31

Dit is een zeer onterechte beslissing. De Drone was afkomstig van Albanezen die dus duidelijk willen provoceren en nu wordt Servie bestraft. Moet niet gekker worden.

10 juli 2015 om 13:38

Er is een onderzoek gedaan en daaruit is gebleken dat Albanie de 3 punten heeft gekregen waar wil je nu dan nog tegen optreden? Servie heeft ook beroep gedaan met en heeft het niet gekregen. je kan nu nog gaan zeuren dat die drone van een albanees is wat nog steeds niet bewezen is want dat kan ook van een servier zijn om zo stiekem de punten te krijgen. maar Albanie doet het al veel beter als servie deze EK kwalificatie nu staan ze gedeeld 2e in de groep en servie had helemaal niks aan deze punten ook al zouden ze het krijgen nog halen ze het EK nooit.

10 juli 2015 om 14:00

In nederland gebruiken ze lokfietsen om dieven te provoceren.... Die pakken ze ook gewoon op ongeacht de situatie. De rechtbank zal dan ook geen strafvermindering in kwestie nemen. Omdat er geprovoceerd werd (wat niet hoort), wilt ook niet meteen zeggen dat het gerechtvaardigd is wat de serviers als geheel doen!

10 juli 2015 om 14:51

Servië wordt niet gestraft voor de drone. Servië wordt gestraft voor het mishandelen van spelers van Albanië door hun fans én beveiligers. Het is niet de drone die die klappen heeft uitgedeeld.

Die drone mag ook nooit een excuus zijn om maar mensen ernstig te gaan mishandelen. Als je je niet kan inhouden na een provocatie én je beviliging het tegenovergestelde doet van wat ze behoren te doen, is het volstrekt logisch dat je zwaar gestraft wordt.

In bijna alle stadions komen wel provocaties voor. Hoe komt het toch dat het bijna altijd wel goed gaat? Precies: er zijn genoeg mensen die zich wel kunnen beheersen en zich niet gedragen als beesten.

10 juli 2015 om 19:36

Die grote ruzie is begonnen nadat spelers van Albanie de spelers van Servie begonnen aan te vallen omdat zei de vlag naar beneden haalden. En je kent de sfeer momenteel al jaren tussen die landen. Waarom dat Servie alleen wordt bestraft is mij niet duidelijk nadat de Albanezen duidelijk het vuurtje hebben aangestoken met die drone en het aanvallen van spelers.

Belachelijk, een stadion vol Serviërs provoceren en gaan vechten als ze die drone naar beneden halen, om dan als beloning nog drie punten te krijgen ook.

10 juli 2015 om 12:38

Provoceren??
Ze weten niet eens wie die drone bestuurde.
Er waren ook geen Albanese fans in het stadion.
Trouwens in elk rivalen wedstrijd wordt er geprovoceerd, maar dat wilt niet zeggen dat de fans en de veiligheidsmensen op het veld mogen komen, en geweld uitoefenen op de spelers van de tegenstander.

10 juli 2015 om 12:47

Vergeet niet dat de albaniers de vechtpartij begonnen door niet toe te staan dat hun vlag van de drone werd gehaald. In die landen zijn vlaggen als een rode lap voor een stier. Vrij misselijk dat albanie hiervoor beloond wordt.

10 juli 2015 om 12:48

Niet in het stadiin nee... Waarom denk je dat ze een drone gebruikten?

10 juli 2015 om 12:52

Wat er op het veld gebeurt wordt bestraft door de scheids.
Dus als de spelers elkaar duwen en trekken moet de scheids ze bestraffen.
Maar als de fans en de mensen die instaan voor de veiligheid, het veld opkomen, en met stoelen en andere voorwerpen de spelers aanvallen, dan kun je niet anders dan de wedstrijd stoppen, en de thuisploeg straffen.
Zeker als er geen fans van de tegenpartij in het stadion zijn.

10 juli 2015 om 13:32

Ja tipi09, jij benadert het heel reglementair. Thuisploeg kon veiligheid niet garanderen, dus straf. Beetje kortzichtig imo. Als ik in een volle kuip met een Ajax banner over het veld ren, of anderdom in Amsterdam, dan kan de veiligheid ook niet worden gewaarborgd. Je kunt niet verwachten dat de veiligheid tegenover alles kan worden gewaarborgd. Zelfs niet met 1000 stewards.

10 juli 2015 om 13:33

Er zaten zeker nog Albanezen in het stadion. Er zijn nog zat Albanezen aanhangers met een Servisch paspoort.

10 juli 2015 om 13:35

Maar er deden zelfs veiligheidsmensen mee aan het geweld.
Dan heb je boganovic die een stadionverbod had van de rellen van de wedstrijd tussen Italie en Servie, en hij wandeldede gewoon rustig het veld over, en wordt niet eens opgepakt, terwijl hij een stadionverbod had.
Dit is niet allemaal zo onschuldig als het lijkt.
Zeker niet als de mensen die voor de veiligheid moeten zorgen, mee doen aan het geweld.

10 juli 2015 om 12:54

Ja, laten we met zijn allen rekening gaan houden met mensen die beledigd zijn door stukjes gekleurd textiel.

10 juli 2015 om 13:06

Die relatie tussen Servië en Albanië is al heel gespannen en het is algemeen bekend dat ze op de Balkan licht ontvlambaar zijn. Zo'n vlag een stadion (waar 50000 Serviërs zijn) in laten vliegen en je weet gewoon dat er agressief gereageerd gaat worden. Niet dat ik het goedpraat van de vechtende supporters, maar de oorzaak blijft die vlag. Wedstrijd zonder publiek laten overspelen of allebei geen punten.

10 juli 2015 om 13:27

Dat is dan het probleem van de Serven zelf. Een vlag is een vlag, niets meer en niets minder. Dat ze daarom het veld bestormen omdat ze als een stel kleine kinderen hun emoties niet onder controle kunnen houden is gewoon belachelijk.

Voorwerpen die op het veld belanden = zaak van de scheidsrechter.
Spelers die gaan duwen en trekken = zaak van de scheidsrechter.
Supporters die het veld bestormen = zaak van de thuisploeg en terechte straf.

Het interesseert me niets dat dit in de Balkan gevoelig ligt. Als Nederland tegen Duitsland speelt en er verschijnt een Duitse vlag op het veld dan zouden we die gewoon aan de Duitsers geven, elkaar de hand schudden en verder voetballen. En voordat mensen gaan beginnen over dat de Balkan-oorlog een stuk recenter is, als er in de jaren 70 een Duitse vlag op het veld was gekomen tijdens NL-Duitsland, dan was het Nederlandse publiek waarschijnlijk wel pissig geworden, maar die zouden nooit als een stel idioten het veld hebben bestormd.

10 juli 2015 om 13:33

De drone kwam van Albanezen dus de 3 punten zouden gewoon naar Servie moeten gaan.

10 juli 2015 om 13:50

Nogmaals, voorwerpen die op het veld belanden zijn een zaak voor de scheidsrechter en worden bestraft met een (lichte) geldboete. Hetzelfde in principe als wat er gebeurde bij Feyenoord - As Roma toen er aanstekers op het veld werden gegooid. Een reglementaire zege toekennen als gevolg van een voorwerp op het veld is krankzinnig. Dan kunnen we onze sport beter meteen opdoeken want dan gaan er vaker mensen dingen op het veld gooien.

10 juli 2015 om 14:31

Zo kun je alles bagatelliseren FCU maar in feite is het een populistische kreet van je. Waar maken we ons druk om, we zitten op een klein stukje rots in het heelal. 22 mannetjes die achter een bal aanrennen. Een beetje in die contreien plaats ik je opmerking. De opmerking waarmee je eeuwen sentiment en geschiedenis aan context even aan de kant schuift. Wie ben jij een godsnaam om dat zo uit te leggen?

10 juli 2015 om 13:14

@koenkampioen De Albaniërs worden ook schuldig geacht aan die drone en hebben een niet mis te verstane boete gekregen. Wat er echter na de stoeipartij tussen de spelers onderling gebeurde (servische supporters en veiligheidsmensen(!) die Albanese spelers aanvielen) is volstrekt belachelijk. Je kunt die Albanezen niet kwalijk nemen dat ze daarna het veld niet meer op durven en zodoende lijkt een regelementaire nederlaag voor Servië mij hier heel terecht.

Belachelijke actie dit. Albanezen vliegen met die drone boven dat stadion en daarop volgen de reacties. Ze zouden de straf moeten leggen bij het land waar de oorzaak van deze rel zit: Albanië. Zonder die drone was dit niet gebeurd.

Met de zeer recente geschiedenis tussen deze landen is het niet meer dan logisch dat er na zo'n actie onrust is. Stel dat er in de jaren '50 in de Kuip bij Nederland - Duitsland een Duitse vlag het stadion binnen kwam vliegen. Dan was de wereld de klein geweest, maar nu het wat verder van huis gebeurd is het dat 'tuig uit het oostblok' weer. Pff..

10 juli 2015 om 12:42

De thuisploeg moet voor de veiligheid zorgen.
Als ze hun eigen fans niet in bedwang kunnen houden dan hebben ze een probleem.
En wie zegt dat die drone van een Albanees kwam??
Er is daarvoor niemand opgepakt.
Als de fans het veld bestormen, dan is het logisch dat de thuisploeg wordt bestraft, zeker als er geen fans van de tegenpartij in het stadion zijn.
Of vind je het normaal dat veiligheidsmensen en fans de spelers van de tegenstander met stoelen en verschillende voorwerpen aanvallen.

10 juli 2015 om 12:47

Ja een Albanese vlag komt het stadion binnen tijdens Servië-Albanië, wie zou die drone hebben bestuurd..? Vraag van de eeuw natuurlijk. Haal je kop uit het zand joh.

Vervolgens halen de Serviërs de vlag naar beneden omdat die de wedstrijd hindert, waarop de Albanezen agressief reageren. Maar het is allemaal de schuld van Servië, natuurlijk..

10 juli 2015 om 12:51

De drone kwam van de broer van de president van Albanië dat is bevestigd van verschillende mensen.

10 juli 2015 om 12:53

Het was geen Servier denk ik, en als je kijkt hoe de Albanese spelers zich gedroegen en hoe aggressief zijn de vlag van Mitrovic afpakten, dat was ook zeker niet goed te praten.

10 juli 2015 om 12:56

Je kunt niet iemand gaan straffen zonder enig bewijs.
Dat de spelers elkaar duwen en trekken, dat is aan de scheids om straffen uit te delen.
Maar de fans kwamen het veld op.
Trouwens het is niet de 1ste keer dat Servische hoeligans geweld gebruiken.
Als thuisland moet je in zo'n wedstrijd grote veiligheidsmaatregelen nemen, en dat hebben ze niet gedaan.
Er deden zelfs veiligheidsmensen mee aan het geweld.
Als Nederland morgen in Rusland moet gaan spelen, en de fans komen het veld op omdat ze zich geprovoceerd voelen, dan is het niet de schuld van de nederlandse ploeg.

10 juli 2015 om 13:00

Die was in het stadion...

10 juli 2015 om 13:02

Maar ook niet de schuld van de Russische ploeg. Dus overspelen was logischer geweest. Als Nederland tegen Rusland gepseeld had en er een drone met een provocerende Mh17 vlag boven het veld kwam en de Russische spelers proberen die vlag te beschermen, denk ik dat er ook een heleboel mensen heel kwaad zouden worden, Ookal is het een andere situatie, dat soort sentimenten (misschien nog wel heftiger) roept het op. Als er dan Nederlandse fans het veld op zouden zijn gekomen, zou het dan ook terecht zijn dat Rusland de punten zou krijgen?

10 juli 2015 om 13:04

Wat je al zegt, een andere situatie, laten we zeggen, een hele andere situatie... Totaal niet te vergelijken, hoe kom je zelfs bij deze vergelijking...

10 juli 2015 om 13:06

Maar het verschil is dat er geen Albanese fans in het stadion waren, ze mochten het stadion niet in, wat al niet kan.
Dus het waren de thuisfans, die het veld opkwamen.
En volgens mij staan veiligheidsmensen in voor de veiligheid, en niet op spelers van de tegenstander aan te vallen.
Als die mensen je al niet beschermen, wie dan wel??

10 juli 2015 om 13:07

Maar als jij gaat provoceren dan weet je dat er een reactie komt en als spelers die vlag er dan afhalen en de Albanese spelers reageren daar weer agressief om kan je moeilijk 1 kant maar daarop aanspreken.

Beetje hetzelfde als iemand op straat provoceren en als hij je dan slaat gaan lopen huilen hij heeft me geslagen. Je vraagt er zelf ook om en dat is met zo'n actie natuurlijk ook het geval.

Daarmee is het niet goed te praten dat al die mensen op het veld kwamen dat is Servië wel aan te rekenen.

10 juli 2015 om 13:14

@sebasjuh

Je voorbeeld komt nog steeds 1 conclusie uit.

Als je geprovoceerd word door iemand die constant zegt dat je lelijk bent.
En je hem een paar tikken geeft, ben jij strafbaar en niet hij.
Geweld lost niks op, nooit niet, en zal het ook nooit doen.

10 juli 2015 om 13:18

Het is ook niet te cergelijken, maar het roept wel bepaalde gevoelens op. Servie was in oorlog met Kosovo (dat werd gesteund door het Albaese leger). Dus er is haat. En zo'n vlag roept haatgevoelens op. Omdat we in Nederland deze dit soort haat niet kennen (misschien vlak na de oorlog met Duitsland jegens de Duitsers), kunnen wij het ook niet voorstellen wat dit oproept. Ik keur het gedrag zeker niet goed, maar het was provocatie. Ik had ook kunnen zeggen als als tijdens een wedstrijd tussen Marocco en Nederland een vlag met een grote foto van Geert Wilders op een wit paard boven het stadion gevlogen zou worden, dan denk ik dat dit ook gevoelens zou oproepen. Als er dan Maroccaanse fans het veld opekomen als die vlag zou worden beschermd door NL spelers (wat denk ik nooit zou gebeuren), zou Marocco dan de werstrijd moeten verliezen? Overspelen is toch veel logischer?

10 juli 2015 om 13:37

Iedere persoon met een gezond verstand weet dat die drone van een Albanees afkomstig was. Om nu de veiligheidsagenten de schuld te geven is ook te kort door de bocht. Iedereen weet van te voren dat dit een beladen duel zou worden, en om dan met een drone het stadion in te vliegen wat al niet de bedoeling is was gewoon met opzet het vuurtje aan te steken.

10 juli 2015 om 13:45

Wie zegt dat deze drone vanuit het stadion bediend is. Je lult ook maar wat uit je nek.

11 juli 2015 om 09:46

Maakt toch geen kut uit dat die drone er is? Ben je nou echt zo dom ofwat. Haal die servische bril van je af en accepteer dat de albanezen de overwinning terecht hebben gekregen. Hallo zelfs de stewards en polities zaten de spelers te trappen idiot. Ohja.. in de toekomst wordt groot albanie weer werkelijk gemaakt, jij als servier maak je niet dik. We willen alleen onze eigen plekken terug.. macedonie, albanie, kosovo en stukje van griekenland.. zoals dat vroeger is geweest.

12 juli 2015 om 20:05

Volgens mij ben jij zo artelijk. Het heeft allemaal te maken met die drone. Zonder dat ding was er niks aan de hand. Spelers van Servie wilde die vlag eraf halen en meteen gingen die albanezen als gekken te keer naar servische spelers toe daarmee is alles begonnen. Groot Albanie? Gelukkig zitten die landen niet in de EU anders hadden we in West Europa een gigantisch probleem gehad. Btw. Ik ben niet servisch.

10 juli 2015 om 12:43

Ja want de spelers hebben hier zoveel mee te maken? Ik keur niets goed van wat er is gebeurd en had liever een replay gezien van de match, maar het is belachelijk om Albanië verantwoordelijk te stellen omdat zij de match staakten en klappen kregen van supporters die niet eens op het veld horen te zijn. Ze zouden beter eens wat onderzoek doen in hoe die drone daar ten eerste kwam.

10 juli 2015 om 12:48

Supporters kwamen het veld op omdat de Albanezen tikken gaven aan de Serviërs, actie reactie.

10 juli 2015 om 12:54

Juist, daarom begonnen stewards zelfs te vechten met de Albanese spelers, en kwam heel de bank van Servie aangelopen en gaf A.Mitrovic de eerste tik, kopstoot aan Xhaka.

10 juli 2015 om 13:10

@albaniangooner

Dat maakt niet eens uit. Scheidsrechter is ervoor om daar tegen op te treden. De veiligheid van de Albaniers kon niet gewaarborgd worden dus word de pot gestaakt. Vervolgens worden de feiten erbij gepakt en dan kun je de bond bijvoorbeeld aanpakken, omdat zij niet voor een veilige wedstrijd zorgde.

Al met al een logische beslissing volgends de regels van de Fifa.

10 juli 2015 om 13:39

Albanezen provoceren al jaren door met dit soort acties.

10 juli 2015 om 13:17

Volkomen terechte actie. Ik weet niet of je de beelden gezien hebt, maar die Albaniërs werden met stoelen geslagen door veiligheidsmensen. Dat is toch te absurd voor woorden, hoeveel er ook geprovoceerd werd (waar Albanië ook gewoon voor gestraft is).

10 juli 2015 om 13:40

Albanie is er dus nu voor beloond.

10 juli 2015 om 14:16

@valencianistas
Ja klopt, de oplossing van de Uefa was eigenlijk eerlijker, die kwam erop neer dat beide teams geen punten kregen. Maar ik kan in deze situatie wel begrip opbrengen voor de beslissing van het Cas. Die zijn geïnstrueerd om objectief naar de zaak te kijken en de achtergrond buiten beschouwing te laten.

10 juli 2015 om 19:38

Dit zorgt dus voor nog meer onrust tussen de twee landen nu Servie de dupe is geworden van een Albanese eerste fout.

11 juli 2015 om 12:06

Daar ben ik het dan weer totaal niet mee eens. Die drone was fout, maar die reactie van de Serviërs was minstens net zo'n grote fout, zo niet een grotere.

13 juli 2015 om 14:52

Beide kanten waren fout mee eens, maar Albanie begint ermee door een drone door het stadion heen te laten vliegen. En servische spelers willen alleen de drone met de vlag naar beneden halen waarna Albanische spelers het gevecht beginnen en je weet dan hoelaat het is bij deze landen met een gevoelige geschiedenis.

Kijken wat er gebeurd als er een srebrenica vlag met een drone boven het veld gevlogen wordt. Dan kan ik je garanderen dat de Albanezen het veld op komen, maar dan zal waarschijnlijk Servie de schuld krijven voor provocatie. Ik zie die vlag als provocatie en zou de wedstrijd zonder publiek over hebben laten spelen.

10 juli 2015 om 12:46

Wat heeft Srebenica met Albanie te maken?

10 juli 2015 om 12:56

Sorry je hebt geijk, dat was Bosnie.

10 juli 2015 om 12:59

Op zo'n mensen moet je niet reageren.
Srebrenica heeft niks met Albanie te maken.
Dus hoe sommigen hier redeneren, dan mogen nederlandse fans geen nederlandse vlagen meenemen naar duitsland, als ze tegen duitsland spelen, anders voelen de duittse fans zich geprovoceerd?dit is toch sport man, wat voor zever is dat nu.

10 juli 2015 om 13:06

Ik zei in de jaren '50. Enkele jaren na de tweede wereldoorlog, waar de oorlogswonden nog niet dicht zijn. Net zoals die nog niet dicht zijn in o.a. Servië en Albanië. Nu is de situatie tussen Nederland en Duitsland natuurlijk anders. Je trekt weer de verkeerde conclusie.

Je hebt gelijk, het is maar een sport. Maar als er mensen in het stadion zitten die hun familie en/of vrienden kwijt zijn geraakt in een oorlog met dat betreffende land, en er wordt op zo'n manier geprovoceerd, moet je een hele grote meneer zijn om daar boven te kunnen staan.

10 juli 2015 om 13:09

Ja maar het zijn juist de Serviers die Albanese vrouwen en kinderen hebben vermoord in Kosovo, en niet andersom.
In Bosnje Srebrenica hebben ze dat ook gedaan, maar ze ontkennen alles, en is het nooit hun schuld.

10 juli 2015 om 13:10

En als je je geschiedenis goed kent dan weet je dat het de Serviers zijn die de meeste families hebben afgeslacht omdat ze onafhankelijk hadden willen worden. Neen ik keur het vlagincident helemaal niet goed, maar je moet niet doen alsof Servie het slachtoffer was in de oorlog.

10 juli 2015 om 13:11

Ik ga niet met je discussiëren over de oorlog zelf, daar is het de plek hier niet voor. Maar feit blijft dat er mensenlevens verloren zijn gegaan. Dat daar zo op gereageerd wordt is niet meer dan logisch.

10 juli 2015 om 13:19

Ik vraag je gewoon om geen dingen te zeggen die niet kloppen, ja er zijn mensenlevens verloren gegaan, maar je moet ook weten wie zn fout dit was ipv dat argument te gebruiken om hen te beschermen in een zaak waar beide partijen fout zijn.

10 juli 2015 om 13:26

Dat is inderdaad wat wij hier in de media zien. In Rusland en Servie leggen ze het anders uit en ik ga hier ook niet in discussie over wie gelijk heeft, maar vergeet nooit dat de media Altijd een kant kiest (bewust of onbewust). Maar als er een oorlog is, is er altijd pijn aan bijde kanten. Daarnaast hebben niet alle Serviers meegevochten, nat als niet alle Nederlander schuldig zijn aan de misdaden van de Nederlanders in Indonesie. Het gaat hier om een reactie op een zware provocatie. Het was trouwens geen gewone Albanese vlag, maar de vlag van groter Albanie, waar ook een gedeelte van het huidige Servie bij hoort volgens de aanhangers.

10 juli 2015 om 13:35

Er zijn veel Albanezen die ook niet alle Serviers veroordelen en omgkeeerd, maar dat wordt nooit getoond jammer genoeg. Het spijtige is dat het hier om een idd zware maar ook totaal overbodige provocatie gaat. Want mocht het gebeuren in Albanie dan zou waarschijnlijk hetzelfde gebeuren zoals daar gebeurde. De schuld ligt nog altijd bij UEFA zelf, deze 2 landen mogen niet samen in 1 poule.

10 juli 2015 om 13:40

Nederland en Duitsland is een andere relatie dan Albanie met Servie heeft.

10 juli 2015 om 15:32

Houd je geschiedenislessen maar voor je kleinkinderen oké? Je bent een Marokkaan en daarom sta je aan de kant van Albanezen , omdat zij ook moslim zijn. Maar kom ons geen getwiste 'waarheid' vertellen, zieligerd.

De taal die jij hier uitspreekt jegens Serviërs neigt naar het racisme toe. Durf te wedden dat je zelf tegen Geert Wilders aangifte hebt gedaan, omdat je je zo gekwetst voelde, maar anoniem lekker de grootste haat verspreiden. Je doet je afkomst veel eer aan.

10 juli 2015 om 16:12

@isreal amir

Tegen wie heb je het? In Albanie leven trouwens moslims én katholieken vreedzaam in tegenstelling tot andere landen. Vandaar dat de Paus albanie koos als beginpunt voor zijn tour door europa

10 juli 2015 om 19:39

Het zijn de grootste onrust zaaiers van de gehele Balkan.

13 juli 2015 om 14:52

De provocerende kant moet hier boeten.

Inderdaad. En het hele Servische publiek schreeuwde en zong de hele wedstrijd dood aan alle Albanezen, daar had de scheidsrechter het al stil moeten leggen, dus ze hebben een 100% verdiende overwinning aan Albanie toegekend.

10 juli 2015 om 13:06

Ze zongen Ubi sve Shiptare, vertaald dood aan alle Albanezen, maar van waar moet de scheids dit hebben kunnen begrijpen. Kon hij Servisch?

10 juli 2015 om 13:26

Misschien kan het zijn dat er een UEFA official bij elke wedstrijd zit die het taal kan verstaan en spreken? Ik zou het niet weten.

Onterecht. Een Albanees vlag vliegt het stadion in. Oké. Iemand pakt het maar word dan wel aangevallen door Albanezen voetballers en dan pas word de hel uitgebarsten.

Albanie heeft ook de Turkse vlag naar boven gehaald tegen Armenië maar ja zij komen nog naar Armenië.

10 juli 2015 om 13:06

Bring it on zou ik zeggen.....

Staat Servië dan in de min?

Eerst krijgt Servie de zege toegewezen en nu Albanie. Opvallend.

Schrijf dan een gelijkspel op en deels fikse boetes uit aan beide landen.

10 juli 2015 om 13:06

Verschil is dat Servie de zege toegewezen kreeg -3 strafpunten, dus eigenlijk gewoon een verliespartij toegewezen kreeg en nu nog steeds zo is. Beste lijkt mij replay op neutraal terrein zonder supporters.

10 juli 2015 om 13:44

Hou het maar zo. Ben het er niet 100% mee eens en een aantal Serven zal me haten voor deze maar wordt er wel een beetje schijtziek van hoeveel sommige fans verpesten voor de nationale ploeg. Ook in Italie al en nog wel een paar voorbeelden. Ik snap het zeker wel in zo'n wedstrijd als deze, maar tbh moesten ik en sommige familieleden gewoon lachen om de actie, de teksten op de vlag waren wel wat minder. Ben het er alleen niet mee eens omdat Mitrovic wordt aangevallen nadat hij de vlag uit de lucht wil halen in het kader van "dont touch our flag", dat is best kinderachtig. Ik heb een paar Albaneze vrienden, elk volk heeft een groot aantal rotte appels,

10 juli 2015 om 13:45

Maar de haat these days overal op deze planeet is wel om ziek van te worden. (Had per ongeluk verstuur gedrukt)

10 juli 2015 om 16:10

Nee je bent eerlijk tenminste. De vlagincident is niet goed te praten, maar wat de fans stewards en politie dedwn was nog erger.. maarja laten we dit vergeten. Ooit moeten albas en serviers samenkunnen leven

Indien Turkije en Armenie door de Uefa nooit in 1 poule mogen komen (vanwege historische gebeurtenissen) waarom mogen Albanie en Servie dat dan wel??? Heel naief van de uefa om observeerders(wat moeten zij in hemelsnaam doen??) daar te sturen! Zo'n chaos had ik kunne verwachten, niet alleen ik maar ook anderen. De spanningen lopen ontzettend op als die twee tegen elkaar spelen. Het is de schuld van de Uefa dat het zo is gelopen! Zo mogen blij zijn dat er geen doden zijn gevallen!!!

10 juli 2015 om 13:10

Ben ik het zeker mee eens. Bosnië en Servië worden ook niet bij elkaar in de groep gezet en Albanië en Servië horen al helemaal niet bij elkaar gezet te worden. Het conflict Kosovo is eigenlijk nog steeds bezig en zelfs als zou dat voor eens en altijd opgelost worden, blijven er spanningen. De UEFA zit fout door de landen niet uit elkaar te houden en nu zijn ze van beide kanten pissig. Ik ben nu al benieuwd naar de wedstrijd in Albanië.

10 juli 2015 om 13:25

Bosnie en kroatie hebben al in de groep met Servie gezeten. Kroatie zelfs 2 keer.

10 juli 2015 om 14:13

Kroatie wist ik wel, al is dat ook niet goed, maar Bosnie wist ik niet. Dit moet dan ook gewoon gemeden worden.

10 juli 2015 om 13:13

Inderdaad belachelijk, Spanje en Gibraltar mogen elkaar niet loten en Servië en Albanië kunnen dat wel. De Uefa mag zichzelf dit ook zeker aanrekenen.

10 juli 2015 om 15:44

Ik vind het zo vreemd dat landen elkaar maar moeten ontlopen vanwege een oorlogsverleden. We hebben het hier over een oorlog van 20 jaar geleden, niet van gisteren. Volgens mij hebben wij in de jaren 60 en 70 ook gewoon interlands tegen Duitsland gespeeld of niet?

De geschiedenis van Europa is een en al oorlog. Waarom kunnen Fransen en Duitsers dan wel bij elkaar in een poule komen? Moet je eens kijken wat een verleden die twee hebben en hoeveel slachtoffers er in al die oorlogen zijn gevallen. Daar is die hele Joegoslavie oorlog niets bij.

De situatie Turkije-Armenie is al helemaal belachelijk. Dat is 100 jaar geleden, er is niemand meer in leven die dat heeft meegemaakt.

Geen idee waar dit allemaal aan ligt, misschien is het de volksaard in Zuid-Oost Europa, maar mensen moeten gewoon eens leren om zich te beheersen.

Politieke lobby van albanie was beter om tot dit besluit te komen. Voor Servie maakt het niks uit. Albanie heeft gegokt en gewonnen. Tegen elke prijs de wedstrijd stil laten leggen en dan de politiek de rest laten doen. Overigens heeft dit niks meer met voetbal te maken maar met politiek.

Even samenvatten hoor:

1 - Een drone (?!?) met de vlag van een niet-bestaand, omstreden land komt het stadion binnengevlogen van de aartsvijand. Het publiek wordt natuurlijk gek.
2 - Stefan Mitrovic haalt de drone omlaag om de boel te kalmeren, begint netjes de vlag op te vouwen en wordt aangevallen door een paar bloeddorstige Albanezen.
3 - De eerste twee punten culmineren in een ontzet, woedend Servisch publiek dat het veld betreedt en hun spelers verdedigt.
4 - De Albanezen grijpen hun kans maar al te graag en sprinten als "slachtoffers" de tunnel in.
5 - De scheidsrechter beslist dat de wedstrijd door kan gaan, maar de Albanezen weigeren (dit zou al genoeg moeten zijn voor 3-0 Servie).
6 - De UEFA geeft de 3 punten aan Servie. Beide landen krijgen een forse boete en Servie daar bovenop -3 punten. Beide een saldo van 0 qua punten en een gelijke boete. In principe een gepaste oplossing.
7 - Albanie krijgt op 10 juli 2015 alsnog de 3 punten. Servie blijft met lege handen achter.

Het moraal van dit verhaal: Provoceer je grootste tegenstander, hoop op reactie en je kan je rijk rekenen met 3 makkelijke punten. Bravo UEFA, zo wordt het voetbal beter van.

10 juli 2015 om 13:27

Precies.

10 juli 2015 om 13:29

Je bent een servier zo te zien aan je naam.
En zoals alle Serviers ben je een specialist om het slachtoffer te spelen, en al die punten die je opnoemt in het voordeel van Servie te zetten.
Dus als fans zich geprovoceerd voelen, mogen ze het veld bestormen, samen met de veiligheidsmensen, en de spelers van de tegenstander aanvallen.
Dit is interessant om te weten.
Dus bij de wedstrijd in Albanie, mogen albanese fans het veld bestormen, en een paar spelers van Servie met een voorwerp slecht raken en zo afmaken, dan zijn de fans in hun recht, omdat ze zich geprovoceerd voelen.
Als je al met een stoel het veld kun op rennen, en een speler aanvallen, dan kun je blijkbaar met alles het veld bestormen.

10 juli 2015 om 13:38

Ik ben inderdaad een Servier en zal zodoende ook wel erg subjectief zijn. Begrijp me nie verkeerd, ik keur de acties van de supporters volledig af! Alle spelers moeten beschermd worden, dus wat dat betreft verdienen we zeker een forse straf. Dus kon ik ook zeker leven met de eerste oplossing van de UEFA. Beide uiteindelijk 0 punten en 100k boete. Maar nu wordt Albanie gewoon beloond vanwege de clown die zo'n drone bestuurt. Dat is wel oneerlijk, want zonder die drone had je gewoon 90 min. voetbal gehad. Gezien de vorm waar jullie in verkeren hadden jullie misschien zelfs gewonnen en dan is er geen excuus: Albanie beter. Maar dit geeft een wrange nasmaak. Jij als Albanees moet toch weten hoe gevoelig het allemaal is. Stel je voor dat de Groot-Servische vlag over Tirana vloog. Dat zou ook geen feest zijn geweest. Maar ja, al met al verdient Albanie het EK toch veel meer dan Servie, alleen jammer dat het zo moet.

10 juli 2015 om 13:40

'en zoals alle Serviers ben je een specialist om het slachtoffer te spelen'

Je maakt het moeilijk voor me om je serieus te nemen met zulke generaliserende teksten. Ga je frustraties jegens Servië lekker ergens anders botvieren.

10 juli 2015 om 13:45

De wedstrijd was voor die drone ook gespannen.
Bij elke ingooi of hoekschop werden de Albanese spelers bekogeld met verschillende voorwerpen, dat mag ook niet.
Als de fans het veld niet opkwamen, dan had de scheids sommige spelers bestraft met een gele of rode kaart, en zou er verder worden gespeeld.
Je weet ook zelf wel dat Servische fans niet bepaald de rustigste fans zijn, het is niet de 1ste keer dat ze geweld gebruiken.
Zolang dit niet verandert, zal dit alleen maar in het nadeel van Servie werken.
Trouwens vind ik wel dat er een einde mag komen aan de spanningen in de balkan, de gewone burgers willen vooruit in het leven, maar politiek heeft veel kapot gemaakt.

10 juli 2015 om 13:48

@mrrsb

Dit is een wrange nasmaak voor beide partijen, nu lijkt het alsof het Albanese team hierachter zit om zo de drie punten te kapen op de meest onsportieve manier die er is. Voor vele Albanezen die ik ken is dit ook verkeerd en is het beste gewoon een replay op een neutraal terrein en zonder supporters.

Maar het is en blijft gewoon de schuld van de Uefa die deze 2 ploegen heeft samengezet ondanks hun troebel verleden.

10 juli 2015 om 13:49

@tipi
Wat heb jij trouwens met Serviers? Op elk onderwerp van Servie heb jij een zeer afkeurende, hatelijke en provocerende ondertoon. Jij doel is dan ook duidelijk provoceren zonder daadwerkelijk constructief te posten.

10 juli 2015 om 13:53

Mee eens! Replay was de beste oplossing geweest. Nu kan je als Servie zijnde beter ook niet naar Albanie gaan om te voetballen, er staat immers toch niets op het spel, dus eieren voor je geld lijkt mij de beste optie, voordat daar ook weer iets gebeurt. Jammer, wat een giga-voetbalclash had moeten worden is uitgelopen op een fiasco. Hopelijk kunnen we op een dag normaal tegen elkaar voetballen.

10 juli 2015 om 13:56

Voorwerpen naar spelers gebeurt zelfs met NEC - Vitesse bij wijze van. Spreekkoren horen bij elke beladen wedstrijd, zeker bij deze. Dit alles was in Albanië niet anders geweest, dus je kunt moeilijk zeggen dat alle schuld bij Servië ligt omdat we nou zo een naar land zijn. Beetje objectiviteit is niks mis mee.

10 juli 2015 om 14:00

Ik denk dat het beste is dat als die match dan doorgaat, dat die gespeeld wordt op een onbekend terrein en zonder supporters. Zou het beste zijn voor beide, of er iets te winnen valt of niet.

Het is gewoon schandalig dat politiek betrokken werd in een voetbalmatch die eigenlijk interessant was. En ja ik hoop het ook dat we normaal als vrienden tegen elkaar kunnen spelen, niet als oude oorlogsvijanden.

Vroeger op de peuterspeelzaal moesten stoute kindjes altijd in de hoek staan totdat ze zichzelf weer normaal konden gedragen. In mijn optiek mogen zowel Servië als Albanië uitgesloten worden van verdere deelname aan de kwalificaties en mogen ze het de volgende keer weer proberen. Het is begrijpelijk dat de Balkanlanden niet allemaal vriendjes van elkaar zijn, maar in het voetbal is geen plaats voor dat extreme nationalisme.

Als die Albanezen dit in Israël hadden geflikt mochten ze blij wezen dat ze met alle ledematen terug naar huis mochten gaan. Een vlag van 'groter ' Albanië vanuit een Drone laten hangen bij een wedstrijd tussen Servië en Albanië en dan verwachten dat je geen problemen krijgt haha losers. Gelukkig hebben de Serviërs laten weten dit niet te tolereren .

Als wij ze tegenkomen in de play-offs dan zullen wij sportief wraak nemen voor onze Orthodoxe broeders uit Servië. Reken daar maar op. Wat een schande zeg dat dat nietszeggend landje de drie punten krijgt.

10 juli 2015 om 18:44

Orthodoxe broeders? Sinds wanneer zijn israelis orthodox of mis ik nou iets lol

10 juli 2015 om 18:51

En dan maak je de Albanezen uit als een nietszeggend landje... Alsof israel een grootmacht is? Die Albanezen hebben een betere ploeg dan Israel en denk dat ze Israel helemaal zoekspelen nu.

Haha israel amir... echt een flapdrol. Jyllie joden moeten blij zijn dat wij albanezen als enige land op de wereld waren die jullie lieten onderduiken tijdens de tweede wereld oorlog pannenkoek. Check je feiten

Haters kunnen lullen wat ze willen. Three points go to........albania/shqiptaria. Gedeelde twee plek fan-tas-tisch!!!

11 juli 2015 om 09:49

Haha forza albania.. nu komt t heel dichtbij. 1 wedatrijd ook minder gespeeld dan denemarken. Als ze van denemarken winnen zijn we zo goed als gekwalificeerd. Groet, albanees uit macedonie☺

11 juli 2015 om 19:57

Ik ben ook alba uit maqedoni 😃

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren