Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Schokkend verhaal van arbeider in Qatar: ‘We zijn absoluut slaven’

Laatste update:

Er is rond het WK van 2022 in Qatar veel te doen om de gastarbeiders uit landen als Nepal en India. Een mensenrechtenorganisatie als Amnesty International hamert al tijden op het verbeteren van de werkomstandigheden, maar daar is vooralsnog weinig terecht van gekomen. Nu de wereldvoetbalbond FIFA zwaar onder vuur ligt, komt ook de situatie van de arbeiders weer onder de aandacht. In gesprek met Metro klapt een arbeider uit de school.

/

Volgens Raju K. uit Nepal worden de arbeiders in Qatar behandeld als ‘slaven’. Traditionele markten zijn verboden terrein en ook moderne plekken en winkelcentra zijn verboden terrein voor de gastarbeiders. Een werkdag duurt twaalf uur en het komt regelmatig voor dat een arbeider te overlijden komt.

“De meeste van hen raken buiten bewustzijn en vallen dan te pletter. Ik heb iemand naar beneden zien vallen door de wind. Kan je je voorstellen hoe dat was?”, zegt Raju. Dat de mensenrechten verbeterd zouden zijn, is volgens hem onzin. “We zitten samengepropt met achttien mensen op een kamer waar maar plek is voor zes bedden”, klinkt het.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
17 juni 2015 om 14:04

en dan zijn het voor ons nog vreemden, moet je nagaan dat je vader of zelfs zoon op zo'n manier komt te overlijden...die gasten gaan letterlijk over lijken, en ik vind hier ook de politiek schuldig aan, die moeten ingrijpen en dat WK moet geboycot worden

17 juni 2015 om 15:18

Politici boycotten? De voetballers moeten boycotten, het publiek moet boycotten! Als Messi, Ronaldo en Neymar of de sterren van dat tijdperk dat wk boycot en/of wij allemaal laten het massaal links liggen moet je kijken hoe snel het dan afgelopen is met de FIFA en de Qatari en hun gekochte winterse wk.

17 juni 2015 om 15:46

je hebt wel gelijk, maar hoe kan de politiek dit allemaal maar toelaten? tientallen ofwel honderden doden en er wordt niks gedaan..

dus ik ben het met je eens dat de voetballers het moeten boycotten, maar de regering zou dit in eerste instantie sowieso niet moeten toestaan

17 juni 2015 om 16:09

@ tinuske80

De politiek komt pas echt in actie wanneer de roep uit de samenlevingen grote en serieuze vormen aanneemt. Als mensen niet massaal de straat opgaan blijft het altijd bij politieke veroordelingen, en zal de politiek altijd de economische belangen (die vaak alleen de banken en de multinationals ten goede komen) en diplomatieke relaties voorop stellen. Helaas maakt het tegenwoordig niet meer uit wat er gebeurd.

De laatste jaren zijn er genoeg dingen voorgevallen waarvan verwacht werd dat men massaal de straat op zou gaan; maar niets is minder waar. De grote massa (vooral in het westen) gaat zelden tot nooit de straat op om politici te laten merken dat er actie of veranderingen moeten komen. Wanneer dat wel gebeurd zijn dat kleine groepjes mensen, die vervolgens weer belachelijk gemaakt worden door de grote massa.

Dat zijn het weer linkse rakkers, is men geïrriteerd dat men door stakingen later op hun bestemming kopen etc etc. De solidariteit voor je medemens in de samenlevingen lijkt totaal te zijn verdwenen. Nu zijn er genoeg voorbeelden van het (recentere) verleden dat men pas luistert als de grote massa zich mobiliseert; maar nogmaals het toverwoordje is "actie", maar dat is een woord dat de grote massa niet kent.

17 juni 2015 om 16:16

dat zeg ik toch ook? maar dan kan het nog wel schandalig zijn dat het nog niet gebeurd is??

honderden doden vind ik reden genoeg om in te grijpen

17 juni 2015 om 23:38

@ tinuske80

Je stemde in met het "boycotten van "jaybee" om vervolgens de vraag te stellen waarom de politiek dit allemaal maar toelaat: "maar hoe kan de politiek dit allemaal maar toelaten? " Daar gaf ik vervolgens antwoord op

Al denk ik dat het een combinatie van boycotten en demonstraties moeten zijn. Wanneer een bedrijf massaal geboycot word door de consument betekend dit vaak niet automatisch dat de politiek zich ook direct aangesproken voelt; omdat de verontwaardiging niet direct aan hen is gericht.

In mijn ogen zullen wij (de mensen) deze twee zaken moeten uitvoeren om veranderingen in eigen land en elders op de wereld veranderingen af te dwingen. Als dat niet gebeurd dan zullen de mens onterende praktijken hoe erg ook gewoon doorgaan. Uiteraard ben ik het met je eens dat op de manier hoe de wereld nu al zoveel eeuwen draait zo niet meer verder kan.

17 juni 2015 om 14:09

Denk dat het in zuid afrika ook zo ging, arme landen hebben daar eerder de neiging toe. Qater... de rijke willen niet zelf bouwen dus laten de armen het doen.

17 juni 2015 om 14:12

Qatar is namelijk heel arm.

17 juni 2015 om 14:18

Niet arm nee daarom is er ook helemaal niemand die daar het werk wilt doen. Daarom komen er gastarbeiders.

17 juni 2015 om 14:23

Jij denkt dat het in Zuid Afrika ook zo ging dus omdat jij dat denkt is het ook gebeurd??? Zuid Afrika en Qatar zijn arm?

17 juni 2015 om 14:48

Ik begrijp niet waarom die mensen niet een normaal salaris krijgen. Die sjeiks in Qatar lopen met miljarden te smijten alsof het niets is (voor hen is het ook niets), dus het geven van een redelijk salaris aan die gastarbeiders zou voor hen nog minder zijn dan zakgeld.

Hiermee zouden ze veel goodwill voor Qatar opbouwen en hebben ze veel minder kans dat het WK ze alsnog afgepakt wordt. Het normaal behandelen van deze gastarbeiders zou ze sowieso meer opleveren dan kosten.

Maar het kan natuurlijk ook dat het te maken heeft met puur sadisme, dat deze sjeiks genieten van het lijden van andere mensen. Een andere verklaring heb ik niet.

17 juni 2015 om 15:04

Het zijn geen Moslims he die gast arbeiders, voor hun is dat als poep onder hun schoen.

17 juni 2015 om 15:11

Zuid-Afrika had geloof ik helemaal geen doden bij de bouw van de stadions. Zuid-Afrika is een land dat aardig modern is in de stedelijke gebieden en aardig op het westen is gefocust. Voor Zuid-Afrika was het WK ook een economische kans. Veel mensen kregen werk met de stadions, hotels en wegen die gebouwd werden. Verder is er natuurlijk het toerisme wat zo'n WK teweeg brengt en de sponsoring waar ook geld uit te halen viel.

In Qatar is dit echter compleet anders. Het Emiraat is aardig modern, doordat ze gewoon over veel te veel geld beschikken. Echter qua politiek en censuur is het een achterliggend land en is het niet meer dan een corrupte dictatuur. Het WK is dan ook geen kans voor de economie, maar gewoon een statussymbool voor de Emir. De Qatarese bewoners zijn aardig modern en wilden dus niet dat werk doen, waardoor er buitenlandse arbeiders zijn gehaald. Doordat er geen regels gelden in Qatar voor dat soort praktijken, mag de overheid er werkelijk waar mee doen wat ze willen. En dat doen ze ook.

17 juni 2015 om 15:20

Onzin, Bangladesh is een islamitisch land. De meeste arbeiders komen daar vandaan. Get your facts straight

17 juni 2015 om 15:49

Ik heb in Dubai gewoond en de meeste arbeiders in de bouw zijn hindoes uit India de islamieten uit Bangladesh en vooral Pakistanen krijgen de betere baantjes als taxichauffeur etc omdat ze moslim zijn

17 juni 2015 om 16:21

@ vendemen

Ook Aziatische moslims worden op alle mogelijke manieren uitgebuild. Indonesië heeft bijvoorbeeld haar eigen inwoners geadviseerd om geen werk meer aan te nemen het Midden-Oosten vanwege de uitbuiting. Het probleem zit echt in de cultuur van het Midden-Oosten, er zal dus een cultuur omslag moeten komen voordat de wetten in die landen aangepast kunnen worden.

Zolang er wetten zijn dat je bij aankomst je paspoort moet inleveren bij je werkgever; en er wettelijk weinig tot geen bescherming is voor dit soort gastarbeiders zul je die cultuur omslag nooit kunnen maken.

17 juni 2015 om 22:08

Dat is niet waar, meerderheid is moslim

18 juni 2015 om 14:50

dankjewel voor de verduidelijking!

17 juni 2015 om 20:11

Zo gaat dat helaas in die islamitische landen. Het ergste vind ik die glimlach van die rijke ambassadeurs.

18 juni 2015 om 00:45

Het zijn wel vooral de moslims die lijden in die islamitische landen

19 juni 2015 om 09:43

Ze hebben gewoon totaal geen respect voor elkaar.

en hier komt het aapje, wederom, uit de mouw. ik kan me herinneren dat een qatari enkele maanden geleden beweerde dat deze berichten op niets gebaseerd waren.

17 juni 2015 om 13:40

Dus we mogen eigenlijk de leden van de Fifa aanklagen die dit door hebben gezet, ik kan me namelijk onmogelijk voorstellen dat die niet wisten onder welke omstandigheden er daar gewerkt zou moeten worden.

Bewijs dit en je hebt een schandaal van heb ik jou daar te pakken. Treurig dat deze vorm van uitbuiting anno 2015 nog altijd bestaat.

Overigens mooi dat over de slavernij in Qatar vaak gezegd wordt: "moderne slavernij" terwijl dit eigenlijk de slavernij van vroeger is. Moderne slavernij is werken onder een hoop beperkingen en een hele hoop druk maar dit is gewoon werken tot je er letterlijk bij neervalt zonder rekening te houden met welk recht dan ook! Verschrikkelijk dit ... En het ergste is, ik betrap mezelf erop dat ik denk: bijna zonde als dat WK ergens anders gehouden wordt omdat die mensen dan voor niks gestorven zijn ... Maar zo werkt het ook niet ... Wat moet je nu met dat WK, met Qatar, met die stadions! Ook dat hele WK verplaatsen naar de Winter, hoe kon t zover komen, wat een trieste puinhoop

17 juni 2015 om 13:49

Het is ook gewoon volstrekt belachelijk dat Qatar dit WK heeft gekregen. Vanaf dag 1 was bekend dat de arbeiders slecht behandeld werden. Toch weigerde de Fifa gehoor te geven aan deze berichten. Het zal allemaal wel te maken hebben met de steekpenningen die Qatar deze FIFA-leden gegeven heeft...

17 juni 2015 om 13:54

We zijn allemaal loonslaven. Er is helemaal niet zoveel veranderd als dat men ons doen wil geloven.

17 juni 2015 om 14:02

Wil je nou serieus jouw/ onze situatie vergelijken met de situatie daar? Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp ,anders ben je echt een van de domste mensen op deze aardbol...Ja wij hebben ook zat te klagen , maar alleen over luxe problemen. Want eigenlijk hebben we t stiekem toch best goed hé

17 juni 2015 om 14:06

Wimpatsj

Zo zwart wit is het niet natuurlijk. Je zou de slachtoffers ook kunnen eren door er 1 ervoor te zorgen dat de verantwoordelijken worden gestraft 2 dit in ter nagedachtenis van de slachtoffers nooit meer laten gebeuren.

Dan zijn ze niet voor niets gestorven..

17 juni 2015 om 14:22

Kom op nou. Onze situatie is toch totaal niet te vergelijken met die van de gastarbeiders in Qatar? Ja, we moeten werken voor onze geld. Gelukkig kennen we hier in het Westen de secundaire arbeidsvoorwaarden (vakantiedagen, verlof etc. allemaal geregeld). Daarnaast hebben we ook nog de arbeidsinspectie en het Burgerlijk Wetboek 7, waarin de veiligheid van werknemers is geregeld.

Ja, ik hang nu een beetje de wijsneus uit, maar ik wil alleen aangeven dat we het hier veel en veel beter hebben.

17 juni 2015 om 15:37

Ik lees nergens in mijn bericht dat ik onze situatie vergelijk, dat maak jij ervan. Verder zal ik er niet dieper op ingaan om het niet onnodig moeilijk voor je te maken.

17 juni 2015 om 13:40

Dit was ook al zo lang bekend... FIFA moet zich schamen, ongelofelijk. Als ze nu ook niks doen zou het nog schandaliger zijn. Maar helaas is de werkelijkheid zo, dat degene die dit zegt misschien gevonden wordt en op straat wordt gezet.

Klinkt een beetje ongeloofwaardig dat van de wind, maar je weet maar nooit. Toch wel raar dat zo'n rijk land hun (gast)arbeiders zo misbruikt kan het me bijna niet voorstellen.

17 juni 2015 om 13:31

Nou, als je op een steiger staat en al 10 uur in de volle zon hebt lopen werken, kan ik me voorstellen dat je aardig uitgeput bent en dus helemaal niet meer zo stabiel op je benen staat.

17 juni 2015 om 13:38

Jaa dat snap ik. Maar ik verwacht toch wel wat veiligheid met riemen. Zulke onmenslijke omstandigheden kan je toch niet accepteren?

17 juni 2015 om 13:47

Ja natuurlijk kan je dat niet accepteren. Maar waarschijnlijk hebben die mensen ook helemaal niks anders nemen ze wel ontslag lijkt mij. Maar als ze al nieteens als normale mensen worden beschouwd, lijkt het mij sterk dat ze veiligheidsmiddelen hebben.

17 juni 2015 om 14:16

Ontslag kunnen ze niet nemen. Het schijnt dat ze hun paspoort afnemen zodra ze daar komen te werken. Dus dan komen ze op straat zonder paspoort en geld.

17 juni 2015 om 14:26

Jij snapt niks. Het is een onmenselijke situatie. Daar gaat de hele discussie over

17 juni 2015 om 13:31

Ongeloofwaardig?
Weet je hoe hard het kan waaien als je op 50 meter hoog staat? En als je dan flauw valt hoeft de wind je maar net de 'goede' kant op te duwen..

17 juni 2015 om 13:39

Jaa ik woonde in een flat van 8 verdiepingen hoog. Natuurlijk is dat gevaarlijk maar lees even mijn uitleg boven en dan snap je mijn misverstand.

17 juni 2015 om 13:34

hoe hoger je zit, hoe sterker de wind is, na een werkdag van 11 uur zou jij ook kapot zijn, dan is dit zeer mogelijk.
Misschien moet je niet op het internet praten als je geen onderzoek erover hebt gedaan, gastarbeiders = 10x goedkoper dan normale arbeiders in deze landen, zij bouwen die wolkenkrabbers voor de helft van de prijs.

17 juni 2015 om 13:34

Nou wanneer je hoog op een stadion aan het werken bent zonder beveiliging, terwijl er een stevige wind staat, kan je zo naar beneden vallen.

17 juni 2015 om 22:09

Juist, hoger dan 3 mtr hoor je gezekerd te zijn en scaffolding een reling te hebben

17 juni 2015 om 13:56

Waarom denk je dat ze rijk zijn, juist door dit soort fratsen. Iedereen denkt altijd dat de rijken smijten met geld en dat altijd al gedaan hebben, maar juist door niet zomaar alles over de balk te smijten word je rijk.

17 juni 2015 om 14:16

Qatar is iets verder als Saudie Arabie waar ze echt heel ver achter op het westen achterlopen. Compounds worden met raketten bestookt door terroristen, vrouwen mochen geen autorijden, als je het land binnen komt mag je geen bijbel meenemen, geen ander zichtbare dingen dragen die een andeee godsdienst hebben dan de Islam en bijna elke vrijdag nog onthoofdingen zijn. In die hele regio kunnen mensen uit het westen iets meer maar mensen uit india, Nepal ed worden inderdaad als slaven behandeld. En ik praat uit ervaring, heb er een tijdje gewerkt.

Dit is al een tijdje bekent,word tijd dat er eens aan wat gedaan word. Ik geloof het echt wat deze man verteld.

17 juni 2015 om 13:33

Waarom zou die man liegen, als je een goeie baan heb daar ga je echt je eigen ramen niet ingooien.door net te doen of je als slaaf behandeld wordt.

17 juni 2015 om 14:52

Precies!

Kortom: kamelen en racepaarden hebben het beter in Qatar dan de gastarbeiders die de stadions bouwen. Hopelijk gaat dat WK definitief niet door!

17 juni 2015 om 13:32

Doorgaan hoop ik natuurlijk wel. Echt dan in bijvoorbeed Engeland of iets. Dat het verplaatst moet worden, dat zeker!

17 juni 2015 om 14:31

Inderdaad het zou een pure schande zijn als ze het door laten gaan.

Amnesty International kan toch gewoon een kijkje gaan nemen en het hele gebeuren opdoeken lijkt mij?? Ik bedoel als er inderdaad 18 mensen op een kamer slapen met maar 6 bedden moet dit al voldoende zijn denk ik zo. Daarbij komen ook nog eens de andere, veel zwaardere punten wat deze meneer aangeeft.

17 juni 2015 om 13:36

Amnesty kan roepen wat het wil, wat geeft Qatar daarom? Helaas bepaalt er in Qatar maar één land hoe er met de arbeiders wordt omgegaan en dat is: Qatar.

17 juni 2015 om 13:36

Opdoeken? Amnesty heeft geen macht ofzo. Enige wat ze kunnen doen is diplomatie. En dat werkt niet.

17 juni 2015 om 13:38

Zulke organisaties worden evenals pers gewoon niet toegelaten. Laatst zijn er twee journalistenteams van de bbc en een duitse zender opgepakt. Ze moesten al het filmmateriaal verwijderen

17 juni 2015 om 13:40

Als dat zo makkelijk is, dan was het wel gebeurd. Het is uiteindelijk de zaak van de Fifa om hier harder tegen op te treden. Die mensen in Qatar hebben zat geld, maar voor een goed onderkomen van een simpel slaafje uit een ander land hebben ze geen geld. Dat is absurd. De Fifa heeft het waarschijnlijk nu te druk met wat andere zaken...

Verrassend. Wanneer wordt er nou eens keihard opgetreden hiertegen?

waarom stopt dit niet gewoon. op deze manier verdiend Qatar het Wk al helemaal niet. de nationale bonden moeten opstaan en zeggen dat ze niet willen deelnemen aan dit neptoernooi over 7 jaar. te grof voor woorden dit!

Het blijft ongelooflijk, en daar staat ene de boer ambassadeur voor te zijn. Maar met de winter spelen in sotsji was ook met van alles mits. Zijn mensen die met deze praktijken ontiegelijk rijk worden over de rug van een ander.

17 juni 2015 om 22:24

Over ambasadeur, wist jij dat de ambasadeur in Belgie verantwoordelijk is voor 14 doden onder wie veel kinderen, de brand in Vilagio 3 jaar geleden :-(

Welcome Europe your dear highness ambasssedor

Ik hoor vaak: 'dit kan niet anno 2015'.

Echter blijken er heel veel 'ouderwetse', verwerpelijke praktijken nog vrolijk door te gaan. Alleen verbergt men het nu beter, en wordt ons een vertekend beeld voorgespiegeld.

Stel je voor dat de beerput van de gehele wereld zou opengaan; we zouden gezamenlijk vergiftigd raken door die lucht!

17 juni 2015 om 13:59

En ook dicht bij huis. Als je ziet hoe wij onze ouderen (niet) behandelen daar krijg je het schaamrood op de kaken van. Maar hey aan oudjes heb je niks meer, die zijn we liever kwijt dan rijk. Dus zo heilig zijn we in Nederland ook niet.

17 juni 2015 om 15:22

Dat is een heel ander voorbeeld juicher, al snap ik wat je bedoeld
@ Fcba, bekijk het eens van de andere kant. Als de wereld lucht krijgt van dit soort praktijken, is de ontsteltenis groter dan vroeger. Er wordt nog steeds niks aan gedaan en dat is het grote probleem. Zolang er incompetente mensen aan de macht staan zullen dit soort dingen blijven komen en gaan.
Ik hoop dat ze het WK van 2022 wel laten doorgaan, maar zeker niet in Qatar.

Ik kan me echt niet voorstellen dat er in deze wereld hier nog ruimte voor is. En het aller ergste is dat het allemaal maar geaccepteerd wordt omdat er een toernooitje gespeeld moet worden.

Is er dan geen instantie in deze wereld die dit kan aanvechten en er voor kan zorgen dat zulke landen hard gestraft worden?

Maar aan de andere kant, ik lees dit op voetbalzone en hoor het ook wel eens op tv voorbij komen.
Maar al met al zal ik het WK gaan kijken. Dus ik doe er indirect ook aan mee!!

17 juni 2015 om 13:50

Dat laatste wat je zegt is inderdaad het probleem. Uiteindelijk zitten we allemaal weer voor de buis het WK te kijken. Dat is hypocriet maar natuurlijk best begrijpelijk.

Als je ziet wat er nog allemaal gebeurd op de wereld, dan kun je eerder zeggen dat wij het gewoon heel erg goed hebben. De vrijheid en veiligheid in westerse landen is eerder de uitzondering op de regel in de wereld.

17 juni 2015 om 13:53

Zo'n 40 jaar geleden reden ze in Saudi Arabie, Bahrein en Qatar nog op kamelen en liepen ze minimaal net ze ver achter, ergens rond de jaren 70 werd het land langzaam rijker en rijker door de Engelse en Amerikanen die de olie nodig hadden. Ergens is het wel te begrijpen dat dit gebeurd, zo'n 100 tot 150 jaar geleden was het ook normaal in Europa dat mensen zo behandeld werden, ze lopen daar echt gewoon achter en de FIFA had dit moeten weten en allang moeten ingrijpen.

17 juni 2015 om 15:39

Klopt, maar als je dit vertelt in India waar ik wel eens kom voor mijn werk dan vinden ze ons echt asociaal naar oudereh toe. Ik bedoel ermee te zeggen dat wat in de ene cultuur als normaal gezien wordt in de ander als asociaal wordt bestempeld.

17 juni 2015 om 15:56

Helemaal waar, zo is het ook bij een moslim ondenkbaar om je ouders naar een verzorgingshuis te brengen, want die hoor je zelf te verzorgen. Maar goed, deze wereld draait om geld en als je niet mee wilt dan heb je dikke pech en om mee toe doen moeten we allemaal hard werken hebben we geen tijd voor onze kinderen en ouders. Ik zou het liefst huisvader zijn en mijn vrouw wil dit ook wel, ik wil ook mijn ouders wel in huis nemen als dat moet dadelijk, alleen gaat dit niet lukken vanwege ruimte gebrek en geld, en om geld te hebben moet ik weer werken en daardoor hebben e ook geen tijd.

Het klinkt misschien filosofisch maar ik denk echt dat het allemaal bij de ontwikkeling van de mens hoort, we gaan van leven in een grot naar leven in een kasteel en gaande weg doen we rare vreemde dingen doordat geloof,geld en macht belangrijker worden dan leven met elkaar, maar ik denk dat het eindpunt is dat we uiteindelijk toch met elkaar kunnen leven er achter komen dat geld, geloof macht ons niet verder brengen. Alle ellende in de wereld kan verholpen worden, er hoeft helemaal geen armoede te zijn, maar iedereen wil geld hebben om iets te doen.

En dan zijn er hier mensen die zeggen dat de Europeanen het toernooi niet aan Qatar gunnen. En nee inderdaad, dat gunnen we ze inderdaad niet. Maar wel op basis van hele goede redenen.

Daarnaast moeten de mensen die stellen dat de Fifa zorgt voor betere mensenrechten ook maar eens beter nadenken. Het WK in Zuid-Afrika heeft de bevolking niets anders dan ellende gebracht. Het WK in Qatar zorgt voor tientallen doden en andere narigheid die we nog niet te weten zijn gekomen.

Maar lekker blijven benadrukken dat het zo leuk is dat dat soort landen het een keer mogen organiseren. Alle ellende die het veroorzaakt denken we voor het gemak even weg.

17 juni 2015 om 14:33

Ja inderdaad van mij mag elk land een wk organiseren als ze alles maar goed geregeld hebben, anders moet het wk maar elke keer in europa of noord amerika gehouden worden want dit kan niet

Waarom grijpt nu niemand in?
Waar staan we dan als europa met onze mooie woorden over mensenrechten?
Telt dat ineens niet als er een prijs te winnen valt.
waarom hebben we ons als Nederland niet al bij voorbaat terug getrokken.
Stop deze waanzin en boycot dat wk nu meteen!

Die is volgend week dood of hij vertelt dat het allemaal niet waar was. Ik vind het echt jammer dat zulke mensen moeten lijden

Ach wat verrassend.
1 oplossing afpakken dat WK en nooit maar dan ook nooit meer over nadenken.
Kreeg ik vandeweek nog de wind van voren hier omdat ik niet snap dat Xavi hierheen wil.
Nou beste @younes11 dit is weer een reden om dat gebied te mijden!

Stekker uit het project! Alleen toewijzen aan landen die wel de mensenrechten goed hebben...

Dus geen Rusland of Qatar..
Wat mij betreft maar eens landen als Engeland, Spanje, Italie benaderen waar de meeste stadions al aan de capaciteiten voldoen.

17 juni 2015 om 14:30

Dan kun je de USA en alle landen die onder de NAVO en EU ook afschrijven. Vergeet niet dat Guatanamo Bay bestaat.

17 juni 2015 om 15:01

En wat heeft Guantánamo Bay met het uitbuiten van arbeiders te maken? Dat je vervolgens alle EU landen en de Navo erbij haalt is al helemaal belachelijk. Wat voor schandalige mensenrechten overtredingen vinden volgens jou plaats in Engeland en Nederland?

17 juni 2015 om 21:19

Guantanamo bay zit natuurlijk vol met zuiver onschuldige mensen.

18 juni 2015 om 00:51

@ Porry

Het schenden van mensenrechten gaat niet alleen over het uitbuiten van werknemers, ook in Europa worden mensenrechten vaak geschonden. Het komt wellicht niet zo vaak in het nieuws maar Nederland is bijvoorbeeld al meerdere malen door de Europa, de Verenigde Naties en verschillende mensenrechten organisaties (zoals Amnesty International) op de vingers getikt voor het schenden van mensenrechten.

Er lopen ook een aantal strafrechtelijke procedures tegen de Nederlandse staat. Dat gaat bijvoorbeeld om kinderrechten van asielzoekers die geschonden worden, maar ook volwassen asielzoekers en ook mensen en constitutionele rechten van Nederlanders en (nederlandse) journalisten etc etc. In the "war on terror" is Nederland helaas ook alles behalve dan brandschoon. Nederland deed zogenaamd wel verbaasd over de geheime CIA gevangenissen, de daarbij horende geheime vluchten, maar daar was onze overheid echt wel van op de hoogte.

Tot op zekere hoogte heeft Nederland er ook aan mee gewerkt door bijvoorbeeld het luchtruim open te stellen voor dat soort vluchten of om tussen landingen mogelijk te maken. Zoals ik al eerder zei, dat soort zaken worden zelden vermeld door de Nederlandse mainstream media die alles behalve onafhankelijk zijn. Ook in Afghanistan wisten wat er gebeurde wanneer mensen gearresteerd werden (ook al waren ze onschuldig) en overgedragen werden aan de Afghanen, Amerikanen en de Britten.

18 juni 2015 om 00:56

@ albertino

Uit onafhankelijke onderzoeken, maar ook uit onderzoeken van het Ministerie van Justitie in Amerika is gebleken dat de meerderheid van de gevangen die daar zitten of gezeten hebben onschuldig zijn of waar tegen geen bewijs is dat ze deel hebben genomen aam de jihad. Verschillende Amerikaanse rechtbanken hebben ook vaak genoeg geoordeeld dat Guantanamo bay illegaal is.

Daar bovenop zijn er de laatste jaren ook genoeg documenten uitgelekt van o.a. defensie en de inlichtingendiensten die dit bevestigen. Als klap op de vuurpijl zijn er ook een aantal whistleblowers geweest uit het leger en de inlichtingendiensten die dit ook aan de kaak hebben gesteld.

Ondanks dat er ook een aantal schuldigen daar bevinden betekend dat nog niet dat je op grote schaal mensenrechten mag schenden; en al helemaal niet tegen onschuldige mensen of wanneer er geen enkel bewijs is dat iemand heeft deelgenomen aan de jihad.

18 juni 2015 om 01:28

Dat Nederland helemaal brandschoon is zal je mij nooit horen zeggen. En ik hoop dat onze rol bij de Amerikaanse oorlogsmisdaden tijdens de War on Terror zo klein mogelijk is geweest (wij weten ook niet waar Nederland precies wel of niet verantwoordelijk voor is) en dat alle schuldigen gestraft worden.

Dat ons asielbeleid op de schop moet is ook duidelijk, maar gelukkig is dat nu een belangrijk punt op de politieke agenda, dus ik hoop dat hier snel verbetering in komt (al heb ik er een hard hoofd in met de Pvda die de VVD overal in volgt).

Maar hier gaat het om voetbal en mensenrechtenschendingen die hier direct mee te maken hebben. Of we wel of niet een WK in een land als de USA houden zal niets uitmaken wat betreft de behandeling van Afghaanse krijgsgevangenen. Het WK in Qatar daarentegen heeft al veel mensenlevens geeist en er zullen nog velen volgen.

18 juni 2015 om 15:05


@ Porry

In haakte enkel op dit:

"dat je vervolgens alle EU landen en de Navo erbij haalt is al helemaal belachelijk. Wat voor schandalige mensenrechten overtredingen vinden volgens jou plaats in Engeland en Nederland ?"

Daarmee verbreedde jezelf het onderwerp.

Als het om de "war on terror" gaat kan je ervan uitgaan dat Nederland actiever is dan menigeen denkt. Officieel was Nederland ook niet militair betrokken bij de tweede Golf oorlog tegen Sadam Hoesein, maar niets is minder waar. Persoonlijk weet ik een aantal dingen vanwege mijn dienstverband, maar er zijn ook genoeg openbare informatie bronnen die iedereen kan inzien met een klein beetje speurwerk.

Al geef ik ook meteen toe dat ik natuurlijk ook lang niet alles weet.voor de rest ben ik het wel met je eens hoor, alleen denk ik persoonlijk dat wij westerlingen meer druk op onze politici moeten zetten. Of het nu om onze eigen belangen gaat of van mensen elders op deze planeet, maar op een of andere manier moet het solidariteit gevoel weer hersteld worden. Die verdeeldheid speelt alleen maar de partijen in de kaart die enkel en alleen ten koste van de mens willen verdienen.

18 juni 2015 om 18:39

Schrijf inderdaad de landen af waar men de mensen in zoverre behandeld waarbij hun leven in gevaar komt.
Daarbij mogen we met elkaar gaan discuseren tot hoever we dit doortrekken.

Ik vind het zelf van te zotte dat we in bijvoorbeeld Zuid Afrika of Brazilie, miljoenen tot miljarden uitgeven om alles maar aan de wensen van de Fifa te laten voldoen, waarbij 1 km verderop mensen liggen te creperen en verhongeren van de armoede in de krottenwijken..

Qatar maakt zich schuldig aan onmenselijke omstandigheden, maar daar is de Fifa net zo verantwoordelijk voor.

De voetbalwereld is entertainment waar ik ook zeker van geniet
De mensenrechten is de echte wereld waarin iedereen zou moeten kunnen genieten!

17 juni 2015 om 14:38

Het verschil met Rusland is dat Rusland wel een voetballand is, en de bouwvakkers (volgensmij) wel goed behandelt worden. Iets wat in Qatar niet het geval is

Ze zouden wat dat betreft blij moeten zijn dat Qatar het WK krijgt want anders kwam hier nooit aandacht voor want dit gebeurt daar bij elk groot bouwproject en niet alleen bij de stadions voor het WK.

17 juni 2015 om 13:50

Bij FC Twente is één dode gevallen. Een man die een normale baan en een huis had. Door een ongeluk waar niemand iets aan kon doen. En dat is destijds heel erg uitgebreid in het nieuws geweest.

In Qatar gaan naar schatting 4.000 doden vallen. Mensen die nog slechter behandeld worden als honden. Door ongelukken die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden, simpelweg door de arbeids- en leefomstandigheden wat te verbeteren. En dat nieuws wordt zoveel mogelijk weggemoffeld met alle mogelijk vormen van censuur.

Nogal een verschil he...

Edit: dit was een reactie op een ander bericht dat inmiddels verwijderd is.

Mensen heb laks aan hun eigen principes als het aan komt op geld.

Zo lang en geen concrete bewijzen op tafel liggen waar niet omheen gedraaid kan worden, dan gaat er niks gebeuren.

18 juni 2015 om 00:30

@ Ryjuu

Al tientallen jaren is het bekend dat in het Midden-Oosten gastarbeiders vanuit Azië flink worden uitgebuit, seksueel misbruikt en gemolesteerd worden door hun bazen. Daar zijn al zoveel documentaires, nieuws reportages, kranten/magazine onderzoeken/artikelen over geschreven, daarnaast liggen er tal van rapporten van zo´n beetje elke mensenrecht organisatie op deze planeet over de barbaarse manier van handelen. En ook bij de Verenigde Naties is al tig jaar bekend, bewijs is er genoeg. Het ontbreekt zoals altijd aan politieke draagkracht omdat regeringen altijd de economische belangen en diplomatieke relaties voorrang geven.

18 juni 2015 om 01:04

Ik had het anders moeten verwoorden.

Van (internationaal) politiek ingrijpen hoef je inderdaad niet veel te verwachten, er zijn gewoon te veel belangen en ook beperkingen. Anders zou een regime als in Noord-Korea in deze tijd al lang niet meer bestaan.

Wie eventueel wel invloed kan hebben zijn de commerciële bedrijven die daar zitten. Die maken de economie van het land. Wat ik dus eigenlijk bedoel, is dat zolang er geen groot schandaal aan het licht komt waarin deze bedrijven duidelijk imago schade aan oplopen en er zelf onder gaan lijden, dat er ook niks gaat gebeuren. Want daarvoor staat te veel geld op het spel.

Het WK is één groot commercieel activiteit. Nu er steeds meer verhalen opduiken over misstanden bij het bouwen van de stadions merk je ook dat er steeds meer negatieve geluiden rondom het WK en de Fifa komen, zo ook richting de sponsoren. Echter nóg niet genoeg om de spreekwoordelijke druppel de emmer over te doen lopen. Dus zolang de Fifa en haar sponsoren geen geld verliezen dan hebben ze een plaat voor hun ogen wat betreft mensenrechten.

18 juni 2015 om 01:45

@ Ryjuu

Zoals jij het nu schrijft ben ik het volkomen met jou eens dat de grote multinationals, maar helemaal de banken die dit soort systemen in stand houden aangepakt moeten worden. Een ander probleem is ook dat de politiek wereldwijd zo vervlochten is met de multinationals en de banken. Als we als mensheid echt veranderingen willen moeten wij dat als de grote massa afdwingen zodat politici niet om ons heen kunnen.

Dat betekend dat wij (de grote massa) moeten gaan boycotten en massaal demonstreren, alleen daar ligt een groot probleem en dan met name bij ons in het westen. Het is al moeilijk om een grootschalige boycot te organiseren; het is nog moeilijker om de grote massa te mobiliseren om massaal te demonstreren. De laatste jaren is toch wel duidelijk geworden dat het bedrijfsleven (multinationals), de politiek en de financiële wereld niet in staat zijn om zichzelf te controleren of zichzelf serieus te hervormen.

Klagen op verjaardagen, bij het koffiezetapparaat op het werk of online maakt geen indruk op de bestuurders. maar daar stop vaak helaas de solidariteit. Na alle schandalen die er de afgelopen jaren naar buiten zijn gekomen weet de elite dat ze in principe overal wel mee wegkomen omdat met name de westerse bevolking zo mak als een lammetje is. Helaas zijn er ook nog teveel mensen die nog steeds in die façade trappen van "links en rechts" wat eigenlijk de status quo in stand houd. Of denken dat je stem geen verschil kan maken.

Tenslotte zijn er helaas te weinig echt goede politici zoals Fortuyn (helaas vermoord), Ron Paul (gepensioneerd, maar nog wel actief als o.a. klokkenluider), Rand Paul (zoon van Ron en gelukkig nog steeds actief) en Nigel Farage (helaas gestopt vanwege gezondheidsredenen). Hetzelfde geld voor echte onafhankelijke journalistiek zoals bijvoorbeeld Ewald Engelen en Willem van Middelkoop om er maar een paar te noemen. Echte veranderingen zullen alleen plaats vinden wanneer de grote massa in actie komt door te demonstreren.

En ook door massaal te stemmen op betrouwbare politici in plaats van de gevestigde orde die in verschillende samenstellingen er al decennia een potje van maken en allemaal zo goed als "in the pocket" zitten van de multinationals en de financiële wereld. En natuurlijk het massaal boycotten van bedrijven die fout zijn.

Dus voor de FIFA was geld weer eens belangrijker dan dan mensen

Denk dat een groot deel en beetje is overdreven. In zulke landen worden gastarbeiders inderdaad gezien als tweederangs burgers maar toegang verbieden zoals het in blanke geschiedenis vaker voor kwam is tikkeltje overdreven.
Laten we niet vergeten wat Nederlands bekendste woord is. (APARTHEID)

17 juni 2015 om 15:06

Apartheid is geen Nederlands woord, het is Afrikaans (een zustertaal die heel erg op het Nederlands lijkt). De mensen in Zuid-Afrika mogen dan wel van Nederlanders afstammen, het zijn geen Nederlanders. Apartheid is ingevoerd in 1948, terwijl Nederland de kolonie Zuid-Afrika al in 1795 verloor. Of gaan we nu ook Engeland de schuld geven voor de Vietnamoorlog, alleen omdat ze in de VS ook Engels spreken?

17 juni 2015 om 15:36

en waar is het afrikaans van afgeleidt dan volgens jou?

17 juni 2015 om 15:43

apartheid is een nl'se creatie hoe graag en hoe erg je dat vindt. als tijd periode van VOC is er sprake van apartheid niet pas in zuid afrika. Nl heeft daarin een groot rol van betekenis gespeeld en dat valt niet te ontkennen.
Misschien een keer fair bekijken ipv denken dat alles wat nl heeft voortgebracht goed is. Nl in Nl lijkt het vrij normaal om minderheden als echt minder te zien maar owee als ze er at van zeggen. Dan moeten ze terug naar hun eigen land. (zie. 5 decemeber)

17 juni 2015 om 16:17

Apartheid is geen Nederlandse creatie. Dat er discriminatie was onder de VOC zal ongetwijfeld zo zijn geweest, maar voor 1948 waren er geen officiele rassenwetten en was er dus ook geen officiele rassenscheiding. Onder de Britten is het allemaal geescaleerd en de eerste rassenwetten zijn dan ook door Engelsman Cecil Rhodes bedacht (zoek maar op).

De behandeling van de lokale bevolking tot 1795 had weinig met racisme te maken, maar meer met het praktisch uitvoeren van koloniaal beleid, namelijk het in handen houden van de politieke en militaire macht tegenover een lokale bevolking die in aantallen veruit in de meerderheid is. De Britten, Fransen, Spanjaarden en Portugezen deden niet anders.

Hiermee wil ik het niet goedpraten, maar we moeten ons wel realiseren dat het de 18e eeuw was. Er bestonden nog geen mensenrechten en er was nog geen instituut als de VN. Het was simpelweg het recht van de sterkste en wij Nederlanders waren nu eenmaal het sterkst. Wij bekritiseren het Romeinse Rijk toch ook om hun behandeling van lokale Germanen of Grieken? Of de Ottomanen (zelfde tijdsperiode als de Voc) voor het halen van slaven uit de Balkan?

Waar zeg ik trouwens dat alles wat Nederland heeft geproduceerd goed is? Dat is namelijk helemaal niet zo. Je zal mij nooit iets positiefs horen zeggen over onze oorlog in Indonesie na WO II, waar we ons schandalig gedragen hebben. Ik hoop nog steeds dat er een keer een grondig onderzoek komt en de Nederlandse oorlogsmisdadigers worden opgepakt, voor het te laat is.

17 juni 2015 om 22:26

Zo.... Een metertje beton voor je kop? Leer eens wat geschiedenis en weet wie de grachtengordel mogelijk heeft gemaakt..... Cergoeding? Naaaashhhh nee.

18 juni 2015 om 00:40

Heb je het nu over de slavernij? Zo ja, zie je mij dat ergens ontkennen?

Ook de trans-Atlantische slavernij was trouwens meer een zaak van praktische oplossingen (hoe immoreel ook) dan racisme. Men wilde zo veel mogelijk producten produceren met zo min mogelijk kosten -- slavernij. Ze probeerden dit eerst met de lokale Amerikaanse bevolking, maar die stierven aan ziektes en konden het zware werk niet aan. Uit Europa kan je geen slaven halen zonder een enorme oorlog te ontketenen. In Afrika werden fysiek sterke slaven, die niet bij bosjes stierven door Europese ziektes aan de kooplieden aangeboden (zij waren dus al slaaf). Dit was dus de meest logische oplossing voor de Europese zeevarende landen.

Nogmaals, het was de 18e eeuw, er waren nog geen mensenrechten. De Ottomanen hadden ook slaven, net als de Perzen, Mughals en Chinezen. De oude Romeinen en Grieken hadden ook slaven en ja, de Afrikanen zelf waren nog de grootste slavendrijvers van allemaal. Waarom wordt West-Europa toch steeds aangesproken op de slavernij, terwijl dit van alle tijden en alle rassen was?

Punt is dat er op dit moment nog volop slavernij gaande is in Qatar (en andere onderontwikkelde landen) en wij hier in Nederland onze zaakjes prima geregeld hebben wat betreft arbeidersrechten etc.

Ik weet ook iets meer van deze situatie af in Quatar, ze schijnen je onder valse voorwendselen naar het land te lokken. Beloven je een goede baan met onderkomen en inkomen. Zodra je daar aan het werk gaat wordt je paspoort afgepakt zodat je niet weg kan en om je paspoort terug te verdienen moet je dus voor ze gaan werken tegen hongersloon. Het is mensonterend, maar dit is al zo'n 2/3 jaar bekend en wat hebben we ondertussen eraan gedaan ? Precies, helemaal niets.

Het is natuurlijk verschrikkelijk dat deze toestanden nog kunnen anno 2015. Maar in het Westen doen we het niet veel beter hoor. Neem Nederland nou waar prostitutie legaal is, waardoor je dus sneller mensenhandel in de hand werkt. Waar het zeer duidelijk is dat het argument ' we hebben het liever legaal, zodat we het kunnen reguleren ' lang geleden ontkracht is door diverse hulpverleningsorganisaties en overige instanties. Het zorgt voor meer toeristen, meer toeristen is meer inkomsten, zo simpel is het.

Laatst een documentaire gezien over het materiaal van Apple, waar mensen al dagen van te voren gaan klaar staan om de nieuwste Iphone te kopen. Kinderen die gewoon letterlijk hun leven wagen voor nog niet meer dan 10 euro. Niet te vergeten dat gedoe met Henm die kinderen uitbuit , wat uitgebreid in het nieuws was, maar later ook bleek dat het geen invloed had op het koopgedrag van trouwe klanten van de Henm.

We zijn geen haar beter en ik vind het best kwalijk dat we met vingers wijzen naar Quatar en zo beledigd zijn en doen, terwijl wij al jaren dergelijke toestanden toestaan en zelfs financieren.

Beetje off topic, maar proefde even frustratie bij mezelf dat bij dit soort berichtgevingen, wordt gedaan alsof wij het beter doen/de standaard zijn. Quatar doet niks nieuws of anders, je zou zelfs kunnen zeggen dat hun geen kinderen dwingen om te werken, terwijl Henm en Apple dat indirect wel doen. Uiteraard niet voetbal gerelateerd, of Beckham die het nieuwe boegbeeld is van de Henm toch wel?

Twisted world.

17 juni 2015 om 14:29

Zola#, ik denk daar best veel over na aangezien ik zelf actief ben in het HR wereldje en dus ook geschiedenislessen heb gehad hoe het er vroeger op de werkvloer in Nederland aan toe ging maar oook in de huidige tijd in derde wereld landen. Je laatste alinea wil ik met name op reageren en ik kan me er helemaal in vinden. De organisaties die dit goedkeuren om de kostprijs zo laag mogelijk te houden zijn de daadwerkelijke daders van dit soort praktijken. Je kunt het een kind van 8 in Taiwan niet kwalijk nemen om te gaan werken en helpen het gezin te onderhouden die het al niet zo breed heeft. Je kunt het ook de regeringen van die landen niet kwalijk nemen want die zijn allang blij dat er werk is. Overigens wordt kinderarbeid geaccepteerd in dat soort landen met name omdat het noodzakelijk is om te kunnen voldoen aan de primaire levensbehoeftes.

Je kunt het wel de Fifa, Nike, Apple etc. kwalijk nemen, want die willen graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. We kunnen het ook ons zelf kwalijk nemen, (tot op zekere hoogte, want vaak is het onwetendheid bij mensen) want ik zou wel eens willen weten of iemand nog een Apple koopt als het 3x zo duur is, terwijl bijvoorbeeld Samsung wel onder dezelfde prijsklasse en kwaliteit blijft vallen. Apple legt dan het loodje daar ben ik van overtuigd.

Dit gaat net zo lang duren totdat in landen als India de lonen en koopkracht toeneemt (daar zie je het nu al toenemen en multinationals vluchten weg uit India omdat het te duur wordt). En dan gaan we vrolijk met zijn allen weer naar een ander onderontwikkeld land om daar de boel uit te buiten (precies wat Qatar nu ook doet). Inderdaad twisted world, maar ik wil er nog wel bij zeggen dat het nog veel gekker is geweest dan dat het nu is. Wat mensen bewuster maakt is dat het nieuws ons veel sneller bereikt en ook veelvuldiger. Maar bewustwording is pas een eerste stap, er daadwerkelijk naar handelen is de volgende horde.

17 juni 2015 om 14:41

Deels mee eens Juicher. De regeringen zitten daar niet om de bevolking te helpen (moet het land nog vinden die dat daadwerkelijk als doel voor ogen heeft). Regeringen in India, Afrika, Brazilie en dergelijke willen natuurlijk zelf zoveel mogelijk winst maken en eigen zakken vullen. Hetgeen wat ik nu ga zeggen is niet gebaseerd op feiten en puur op aannames, maar ik zou er niet raar van opkijken als Apple, H&M en andere grote bedrijven regeringen wat toeschuiven om de toestanden zoals ze zijn in iedergeval onveranderd te laten. Ze zijn er in iedergeval denk ik zo, vatbaar voor.

Op dit gebied ben ik een echte socialist !

Het is inderdaad weleens gekker geweest absoluut en het is met name door de globalisering dat er veel meer zichtbaar is geworden en daardoor bedrijven toch iets meer moeten oppassen. Maar zelfs nu schijnt dat geen obstakel meer te zijn, want we weten het al jaren, grote meerderheid van de wereld die het goed heeft doet eraan mee en niemand doet iets.

Ik heb natuurlijk ook me steentje (op mijn manier bijgedragen) maar het heeft minimale invloed. Er is maar 1 manier om dit tegen te gaan en dat is boycotten die handel, massaal boycotten. Als het gaat om winst, moet je ze pijn doen waar ze er niet tegen kunnen en dat is verlies maken.

17 juni 2015 om 14:50

Boycotten is inderdaad de enige manier, maar ik denk eerlijk gezegd dat wij als mensen niet sterk genoeg zijn om ons het leed van mensen op 5000 kilometer afstand aan te trekken en bepaalde producten niet meer te kopen. Mensen kijken toch eerst naar hun eigen problemen en dan pas naar dat van een ander.

17 juni 2015 om 21:30

@zola en @juicher

Er is natuurlijk nog 1 aspekt wat het heel lastig maakt, die kinderen willen ook werken anders hebben ze thuis niets te eten.
Het is dus eigenlijk een vicieuze cirkel.
Het feit dat ze werken in een naai atelier, waar kleding word gemaakt houd zo ook uit een ander naai atelier en jullie begrijpen wel wat ik bedoel.

Tis een heel moeilijk iets hoor.

18 juni 2015 om 11:44

Precies Albertino, dat bedoelde ik ook aan te geven. Kinderen helpen bij het onderhoud van het gezin door te werken. Deze cirkel is heel lastig te doorbreken. Ik persoonlijk denk dat het nooit zal lukken als je kijkt naar hoe de mens zich gedraagt.

17 juni 2015 om 15:15

Zola,

Dat het daar er zo aan toegaat klopt inderdaad, maar de voorbeelden die je noemt over het westen ben ik het niet met je eens. Bijvoorbeeld dat prostitutie mensensmokkel in de hand zou helpen, ga je je verbieden zal je zien dat dit alleen maar erger is, er is nu eenmaal behoefte aan prostituees en ik vind het ook geen probleem.

De rest klopt eigenlijk wel, westerse bedrijven kopen in bij veelal Aziatische bedrijven waar kinderhandel heel normaal is, mijn bedrijf deed eens een audit bij zo'n bedrijf (ons bedrijf wil hier namelijk niets mee te maken hebben) en we zagen daar vouwen van in de 60 staan te roeren in een grote pot zware chemicaliën die op de langere termijn gewoon dodelijk zijn, ze deden dit zonder enige bescherming, uiteraard zijn wij direct gestopt met dit bedrijf maar kregen te horen dat dit heel normaal is en bij veel bedrijven ook kinderen gebruikt werden.

Zo is het ook in het midden oosten, zoals ik hierboven al zei lopen die landen mijlen ver achter en werd dit zo'n 100 tot 150 jaar geleden ook in het westen gedaan. Werken in deze landen is niet makkelijk en de Arabieren zijn gewoon de baas en bepalen wat wel en niet gebeurd, in Qatar zijn ook regelmatig aanslagen door fundamentalisten die de vooruitgang proberen tegen te gaan.

17 juni 2015 om 15:27

Nogmaals ik heb onderzoek gedaan naar gedwongen prostitutie in Nederland vanuit slachtofferhulp (doe zelf maatschappelijk werk & dienstverlening aan de Hva) en vanuit onderzoek is heel duidelijk naar voren gekomen dat legale prostitutie de weg makkelijker maakt om meisjes die op de grens zitten om zich zelf te mogen prostitueren, worden ontvoerd naar Belgie en omstreken (maar Belgie is by far de bestemming die deze pooiers/mensenhandelaars kiezen om vanuit Nederland hun zaakjes te regelen). Er zijn talloze instanties vanuit slachtofferhulp, maar ook vanuit de politie zelf en hulpverleningsinstanties die hebben gezegd dat legalisatie van prostitutie gewoon slecht is voor kwetsbare vrouwen (en mannen, laten we dat ook niet vergeten, zij zijn ook slachtoffer van dergelijke praktijken) en dat ze hierdoor makkelijker een doelwit zijn voor hen die ze deze vrouwen willen uitbuiten.

Maar prostitutie brengt meer toeristen vanuit andere landen naar Nederland, meer toeristen betekent meer meer uitgaves, meer uitgaves betekent meer inkomsten voor Nederland, dus oftewel geld. Geloof me ik heb dit zeer grondig onderzocht, er zijn ook heel veel slachtoffers die hebben aan gegeven dat niemand in die wereld, geen enkele vrouw vrijwillig achter de ramen wil staan. Ik kan je nu wel het hele proces gaan uitleggen maar als je meer informatie wil moet je me even een pb sturen.

En dat vind ik echt het meest zwakke argument dat ik ooit heb gehoord, er is nu eenmaal behoefte aan prositutuees dus het is geen probleem. Wel ja, er is nu ook eenmaal behoefte aan kinderporno voor de pedofielen dus, je hebt er geen probleem mee? Want prostutie gaat niet alleen over vrouwen tussen laten we zeggen de 13 en ouder, maar het gaat ook over kinderen (laat staan de kinderen die gewoon echt als seksslaaf worden gebruikt). Dat kan en mag je echt niet als argument gaan aanvoeren, er is een markt voor, dus wij voorzien andere daarin.

Tsja des de zorgwekkender dat men dus ondanks deze kennis (bedoel als jij , de gewone leek om het zo maar te zeggen dit al weet) al die tijd niks heeft gedaan. Maar goed, wat ik al eerder aangaf, we zijn heel goed in met vingertjes wijzen, maar als puntje bij paaltje komt gaan we toch allemaal naar het WK kijken en het WK sponsoren met shirtjes, en al die troep die ze verkopen uit naam van het Wk.

Te triest voor woorden.

17 juni 2015 om 16:22

Knap dat je het onderzocht hebt, maar dat toeristen alleen voor hun naar Nederland komen lijkt mij niet echt geloofwaardig, legale prostitutie heb je in heel veel landen en ik weet pertinent zeker dat er ook vrouwen zijn die het echt wel vrijwillig achter het raam zitten, dat ze zeggen dat ze het liever niet doen dat begrijp ik, maar ik werk liever ook niet. Ze kunnen immers ook gewoon een baan zoeken (ik heb het dus niet over de illegale prostitutie in Nederland waar jij het nu denk ik over heb.)

En ja als je nog eens een onderzoek gaat doen, moet je eens gaan onderzoeken welke mannen en waarom ze een prostituee bezoeken, een documentaire van een aantal jaren gelden werd duidelijk dat mannen dit noen om hun seksuele frustratie kwijt te raken omdat ze anders vrouwen kunnen lastig vallen, mannen die nooit aan een vrouw kunnen komen door wat voor reden dan ook, kunnen hun plezier bij hun halen en zo waren er nog meer reden die ik wel kon begrijpen, vergeet niet dat dit nog steeds het oudste beroep van de wereld is en dat is niet voor niets, ja het is waar dat dit een donkere kant heeft maar in landen waar dit beroep echt verboden is is mensenhandel en kinderprostitutie het grootst.

Je zegt het zelf al, jij heb onderzoek gedaan naar gedwongen prostitutie en dat op zich als een criminelenactiviteit en ja daar gebeuren lelijke dingen en logisch dat die meiden zeggen dat ze het niet vrijwillig doen. Maar dat is niet het hele verhaal, er zijn zat meiden die dit met veel plezier doen en er zijn zat clubs die alles heel netjes regelen. Maar om dit te gebruiken als vergelijking met Qatar kan helemaal niet, in Nederland is dit verboden en mensen voor worden opgepakt, wat er in Qatar gebeurd word geregeld door de regering daar.

Mensen smokkel is niet iets omdat het legaal is, want die meisjes zijn na dat ze hierheen zijn gesmokkeld nog steeds niet legaal, Alcohol is ook legaal net als tabak, het zijn dan wel geen mensen maar ook daarin heb je criminaliteit. Drugs is verboden maar de criminaliteit hierin is hoog.

Zolang mensen ergens geld aan kunnen verdienen zal je altijd criminaliteit hebben, zelfs als iets legaal.

Maar wat bedoel je met die laatste alinea? Wat moet ik doen tegen Illegale prostitutie? en wat moet ik doen tegen wat er in Qatar gebeurd?wat doe jij eraan? ,maar het is aan regeringspartijen en voetbalbonden er iets aan te doen, maar helaas zoals ik hierboven al zei alles draait om geld!!

Laten we beginnen met ik praat het absoluut niet goed.

Mensen zijn nu al vergeten hoeveel mensen zijn gestorven in Brazilië en in Zuid Afrika. Vanwege het feit dat het nu in een Arabisch land gebeurd, spreekt men opeens van schande en komt het tig keer in het nieuws. Mensen word wakker, google maar doden bouw WK brazilie of Zuid Afrika en je zult schrikbarend veel items zien van betrouwbare nieuwsbronnen als NRC en Nu.nl enz.

Mensen hebben gewoon geen zin om naar zo een land toe te reizen en zoeken nu smoesjes. Terwijl het bij iedere WK bouw wel doden vallen.

Een voorstel zou kunnen zijn om het in Marokko te houden. 2006 en 2010 is onder hun neus gestolen, weliswaar probeerde ze het te kopen voor 1998. Echter het is een Arabisch land (die mensen blij), het is een Afrikaans land (die mensen weer blij), het is om een steenworp van Europa (die mensen zeker blij). De stadions zijn er al grotendeels omdat ze gebouwd zijn voor 2010. Het land is in ontwikkeling en het is niet ver en goedkoop vliegen.

17 juni 2015 om 13:55

Schrikbarend?
In Brazilië zijn zeven arbeiders om het leven gekomen, en in Zuid-Afrika twee.
Het grootste aantal doden die daar zijn gevallen zijn bendeleden die uit de townships en favella's zijn gejaagd.

17 juni 2015 om 14:00

Ik kom zelf uit Zuid Afrika en heb het nieuws nauwlettend gevolgd.

Je weet dat door de bouw van stadions, wijken leeggeruimd moesten worden? Dat mensen hun huizen moesten verlaten en ze middels een brief op de hoogte werden gebracht? Je weet dat mensen met cafe's , bars restaurants pas na een bepaalde tijd alcohol mochten verkopen omdat anders de merken/sponsors die alcohol verkopen geen winst zouden maken, waardoor er heel veel falliet zijn gegaan?

Je bent je bewust van het feit dat de grens niet getrokken moet worden bij de dood, maar op het moment de bevolking eronder te lijden komt? Het WK in Zuid Afrika heeft op de korte termijn ontzettend veel voor Afrika zelf betekend, daarover geen twijfel. Maar op de lange termijn is zeker wel schade aangericht. En ik neem het jouw niet kwalijk dat je dit niet wist, maar geloof me maar, Redster heeft hier een zeer goed argument.

17 juni 2015 om 22:29

There are lies, lies and statistics.

Verdiep je voordat je een mening vormt.

18 juni 2015 om 12:53

Goed, zijn er bij de bouw van de stadions in Brazilië en Zuid-Afrika ongeveer 2000 (tot nu toe) mensen om het leven gekomen? Volgens mij niet.

17 juni 2015 om 15:22

Heb je voor mij misschien een bron over de mensen in Brazilie en Zuid Afrika die als slaven behandeld werden en bij bosjes vielen? In Zuid Afrika werden townships ontruimd (en hier was ook heel veel ophef over), maar dat is nog altijd iets anders dan hier. Dat heeft niks met Arabisch te maken, dat heeft te maken met de absurde gruwelijkheid van wat hier gebeurd.

Sowieso is dat hele 'jullie zijn gewoon tegen Arabieren' gelul. Een maand geleden maakte we ons met zn allen nog hard om de Qatarse Prins Ali als voorzitter van de Fifa te maken. En nu ineens haten we Arabieren.

Het enige waar ik het mee eens ben is dat een WK in Marokko erg mooi zou zijn, mooi land, geweldige mensen en ze houden daar zoveel van voetbal, dat ze het zeker verdienen.

17 juni 2015 om 15:23

Ik weet niet beter dan dat het toen ook in het nieuws was, alleen hebben we het nu slavernij en ment de recente gebeurtenissen ligt dit nog meer onder een vergrootglas. En het is immers altijd zo geweest dat dingen langzaam veranderen en misschien hebben Brazilie en Zuid Afrika er aan bijgedragen dat er nu nog meer aandacht aan besteed wordt. Ik snap wat je bedoelt om het WK naar Marokko te plaatsen alleen vergeet je dat er landen zijn die miljoenen hebben gespendeerd om het Wk te krijgen, dan kan je dus niet zomaar even een WK weggeven aan een land die niet heeft meegedaan met een bid.

Ach waar maakt iedereen zich toch druk om joh! Het toernooi zal toch gewoon doorgaan, want stel je voor de wij als mensen of als bonden onze afkeer hierover zouden uitspreken. Stel je voor dat wij eens een keer zouden zeggen het is allemaal leuk een aardig maar hier zullen wij niet aan deelnemen.

17 juni 2015 om 14:07

Je wilt een zekere vorm van bewustzijn creeren. Maar aan het einde van de rit gaat de lange stoet Oranje campers, vlaggetjes en hoempapapubliek gewoon richting het WK. We vinden het super erg voor die mensen, maar we hebben liever niet dat ze ons pleziertje van een WK in de weg staan.

17 juni 2015 om 14:50

En precies dat vind ik nu het ergste wat je kunt doen, ja ja het is zo erg allemaal en het kan echt niet. Maar puntje bij paaltje staan we als clowns weer op de eerste rij. Ik beleef ook enorm veel plezier aan een WK maar de laatste Wk's houd ik wel een nare nasmaak aan over (en dat komt niet alleen door het resultaat).

In Nederland hebben we gelukkig de Arbowet alhoewel de zwartwerkers hier buitenvallen valt het gelukkig mee. Maar niemand in Nederland gaat zich uitspreken tegen Qatar. Heb effe opgezocht wat de export naar Qatar is:
De Nederlandse uitvoer naar Qatar bedroeg ongeveer 423 miljoen US dollar in 2010.

17 juni 2015 om 13:56

423 miljoen dollar is niet enorm veel op het grote plaatje hoor.
Tijd voor vernieuwende brandstoffen, zijn we niet meer afhankelijk van de olie van die rare arabieren.

17 juni 2015 om 22:30

Juist!

Klinkt super lullig, maar dat was met de Olympische spelen in China of het WK in Afrika ook niet anders. De 'lage lonen landen' hebben uiteindelijk niet voor niets goedkope producten. Dat moet uiteindelijk wel ergens vandaan komen. Is het niet de kwaliteit van het product, dan zijn het wel de arbeidsomstandigheden.

Als je niet wil dat die mensen worden uitgebuit, dan moet je daar niet afnemen (wat ik sowieso prefereer). Die grote sportorganisaties mogen ook wel eens beginnen met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

17 juni 2015 om 14:47

MVO is ook een wassen neus. Zoals MVO nu over het algemeen gevoerd wordt is de drijfveer het onderhouden van het imago van een organisatie, terwijl MVO in mijn ogen daadwerkelijk iets voor de maatschappij terugdoen is zonder eigen gewin.

17 juni 2015 om 15:08

Zo is het net zo met al die andere normen op milieugebied, kwaliteit of arbeidsveiligheid. In insteek en de gedachte achter zo'n norm is echt heel goed. Het voegt echter pas wat toe als je er ook daadwerkelijk iets mee doet. Nu wordt dat meer gebruikt als een marketing dingetje/ imago. Ik zeg altijd voor de grap dat Odfjell ook is gecertificeerd voor hun milieusysteem, nog geen week voordat het daar compleet mis ging....

Dus de grote sportorganisaties mogen zich wel eens gaan bemoeien in het licht van Mvo. Of ze zich laten certificeren zal mij een wordt zijn (dat stukje voegt uiteindelijk niks toe). Het gaan om de gedachte erachter. Die sportwedstrijden zijn uiteindelijk ook (in de basis) bedoeld om het volk dichter bij elkaar te krijgen. Dan is het extra cru dat het tegenwoordig compleet wordt misbruikt met een winstoogmerk.

Sportkampioenschappen non-profit zou ik zeggen.

17 juni 2015 om 15:24

maar dat was met de Olympische spelen in China of het WK in Afrika ook niet anders

Heb je hier ook echt bronnen van? Ik zie veel mensen dit roepen, maar heb nergens een concreet verhaal kunnen vinden. Dat er veel mis was bij het organiseren bij die landen is een feit, en daar was dan ook heel erg veel kritiek op uit de wereld. Maar de behandeling van de gastarbeiders in Qatar is toch wel iets heel anders. Uitbuiting is 1 ding, slavernij en massasterfte zijn nog niet iets anders. Dat het allebei fout is betekent niet dat het hetzelfde is. Misschien heb je gelijk en was het echt hetzelfde, als je dat kunt aantonen ben ik daar zeer geïnteresseerd in. Maar naar mijn idee zit er toch nog een behoorlijk verschil in.

17 juni 2015 om 15:33

Heb thuis 3 documentaires liggen over het WK van Zuid Afrika en hoe de bewoners zijn behandeld hiermee. Ik vind het eerder kwalijk dat je uitbuiting en slavernij totaal iets anders vind, dan mensen gewoon met een brief te laten weten dat ze uit hun huis weg moeten omdat het gesloopt gaat worden vanwege de bouw van een stadion of dat ze hun restaurant niet meer van zolaat tot zolaat open mogen hebben waardoor ze normale inkomsten mislopen en dus falliet zijn gegaan, hun gezin niet meer konden onderhouden en moesten gaan bedelen en 3 extra baantjes zoeken om zo alsnog rond te komen.

Heb ik het nog niet eens over de schade die het ANC heeft opgelopen door deze praktijken, omdat de jongeren destijds het helemaal zat waren met al die loze beloftes vanuit de regering (wat tot uiting kwam tijdens de ering van Nelson Mandela)

Er is natuurlijk een gradatie tussen dood, slavernij, werk en dakloos zijn. Maar voor een toernooi niet langer dan 6 (?) weken is de schade op lange termijn zeer groot te noemen in Zuid Afrika en was zeker niet goed te praten voor de bevolking, aangezien zij helemaal geen voordelen hebben gezien van het WK.

17 juni 2015 om 15:37

Zijn verschillende bronnen en docu's van gemaakt.

http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/6398... de-zwarte-kanten-van-de-olympische-spelen.html

Van de betrouwbaarheid van die bronnen is het natuurlijk altijd wat gissen. Uiteindelijk heb ik natuurlijk niks uit eigen hand. Ik ga ook maar af wat (westerse) bronnen/ nieuwssites e.d. brengen. Daarbij zijn ze in Rusland, China of waar dan ook (als de arbeidsomstandigheden in het geding zijn) ook niet heel guitig als het gaat over delen van informatie/ toegang tot de bouwlocatie. Dus als je het echt wil weten, moet je zelf op onderzoek gaan.

Dit is afschuwelijk en al een tijdje bekend en die qaterezen doen zich allen voor als moslims, maar ongelovelijk hoe ze met hun medemens omgaan en behandelen, dit is iets wat zij moeten weten dat dit onrecht heel heel verboden is.

Belachelijk, dit wens je niemand toe.
Die sheiks zijn zo rijk, ze kunnen op z'n mist beter huisvesting en veilige werkomstandigheden creëren.

Ik snap het ook niet. Ze hebben geld zat daar, waarom zo gierig doen vraag ik me dan af.

17 juni 2015 om 15:45

Ik weet niet precies waar dat geld precies zit natuurlijk en wat de rol van de oliebaronnen is bij de bouw van die stadions. Aan het einde van de rit kan je je ook afvragen waarom die oliemannen zich uberhaupt moeten bemoeien met de bouw van een stadion. Wat winnen ze er uiteindelijk zelf mee? Dan heb je straks een enorm prachtig stadion, maar niemand die er verder nog naar kijkt. Ik vind het zo raar dat je zo veel geld gaat investeren in iets, waar je vervolgens niks meer mee gaat doen. Voetbal is nou niet bepaald volkssport nummer 1 in Qatar :s

17 juni 2015 om 22:32

En dat is wat mij betreft exact het argument. Als je zo rijk bent als land, moet je het allerbeste met iedereen, ongeacht afkomst, voor hebben. Maarja, dat is mijn mening, helaas weinig gedeeld hier.

Echt ongelovelijk dit...

17 juni 2015 om 22:33

Het is ook niet waar. Het is hier slecht, geloof echter niet wat iemand zomaar roept.

Dat er misstanden plaats vinden daar is gewoon een feit maar hoe zit het nou met al die westerse bedrijven met oogkleppen die daar miljoenen verdienen want de meeste van die bedrijven en managers komen gewoon uit het westen en China en Amerika? Die zijn net zo schuldig vind ik. Leuk allemaal al die negatieve berichtgeving over Qatar maar de economische belangen tellen blijkbaar zwaarder helaas.

17 juni 2015 om 22:36

Juist.

Us, meer dan 370 mensen doodgeschoten door agenten...

India, kijk eens op youtube naar het slopen van schepen, mumbai beach people...

China...... Amai.

Burma, sterfte cijfers in de bouw? Van onze schoenen fabriek...

En ga maar door.

Ik heb over dit onderwerp ooit een clubexpert geschreven. Deze zaken zijn al langer bekend, helaas zien veel mensen dit soort zaken over het hoofd.

Als morgen een andere arbeider komt die zegt dat hij het super naar z'n zin heeft en onder goede omstandigheden werkt zal niemand dat hier geloven. Dan zal er vast en zeker een omgekocht iemand zijn en noem maar op.

Maar wat deze gast zegt gelooft men gelijk.

Het is maar net wat men graag wil horen en over Qatar wil men momenteel ook niets goeds accepteren. Dat het daar slecht aan toe gaat zal best, maar de arbeidsomstandigheden en de levenstandaard is overal anders. Men kan niet alles vergelijken met hoe het hier bij ons geregeld is.

Hier worden/werden toch ook Polen, Bulgaren etc. naar de bouw, om te poetsen of weet ik veel war nog allemaal voor gehaald omdat het goedkope krachten waren die niet zeuren als ze het vuile werk op moeten knappen. Het werk waar een Nederlander, Duitser etc. zich te goed voor voelt. De meeste grote bedrijven laten hun producten maken in landen als bijvoorbeeld China, Thailand, India en noem maar op. Niet omdat die landen over de beste materialen beschikken maar over de goedkoopste krachten.

Hier zit iedereen te klagen hoe onmenselijk het is wat er in Qatar gebeurd, maar zelf hebben we allemaal een voetbalshirt, smartphone en noem maar op. 100den producten die we dagelijks gebruiken zijn Made In China (of waar dan ook) en wie weet door wie en onder welke omstandigheden het is gemaakt?

Staan de daar elke dag bij stil? Nee, dat doen we niet, maar we houden er wel van om de moraalridder uit te hangen.

Qatar moet gewoon verdwijnen uit het Europese voetbal. Dan zie je hoe snel de europese landen dit allemaal is vergeten. Tientallen clubs liggen dan gelijk op hun gat

Een WK in Qatar is waanzin. Echter de media helpt niet door gekleurde berichtgeving, eenzijdig.

Ramadan Kareem.

Nare instelling hebben een groot aantal mensen daar. Ontelbaar veel geld en nog steeds een dollar per dag dokken om een Filipijn schijtwerk te laten doen en hem te behandelen als een slaaf.

Gadverdamme wat een vieze geldwolf is die Blatter toch ook. Denkt alleen maar aan zichzelf, alleen hij en zijn geld en zijn honden die achter hem aan lopen willen dat het WK in Qatar door gaat puur voor de macht.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren