Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Blatter wil een daad stellen en haalt WK 2022 alsnog weg bij Qatar'

Laatste update:
/

Het valt te bezien of het WK van 2022 in Qatar wordt gehouden. Inmiddels is duidelijk dat de toewijzing van het toernooi aan het oliestaatje niet zuiver is verlopen en volgens Phaedra Almajid, een van de kopstukken van de bid-commissie, is het goed denkbaar dat de FIFA alsnog voor een andere locatie kiest.

Almajid claimt dat er dusdanig veel bewijs is tegen Qatar, dat de FIFA niet anders kan dan het eerdere besluit terugdraaien. Daarbij komt dat Joseph Blatter nog voor zijn afscheid wil beginnen met het opschonen van de wereldvoetbalbond. Qatar zal daar het voornaamste slachtoffer van worden, denkt zij.

Almajid was zelf betrokken bij het WK-bid van Qatar, maar ontpopte zich uiteindelijk tot luis in de pels van de organisatie. Ze keerde zich tegen de kandidatuur en bracht als officieel getuige van de FBI veel misstanden boven water. Zij vreest daarom voor extreme represailles. "Er zijn genoeg mensen die mij het liefst zien sterven, omdat ik mijn mond open trek, zeker omdat ik een vrouw en een moslima ben."

Verwacht jij dat de FIFA het WK daadwerkelijk weghaalt bij Qatar?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Jammer zeg, leek me nou wel eens leuk zo'n WK in de winter....

7 juni 2015 om 13:17

dat ben je enige die like komt zeker ook van jezelf

7 juni 2015 om 13:20

Zou dit misschien een klein beetje sarcastisch zijn

7 juni 2015 om 13:26

hoppa en nog een like van mij, mede mogelijk gemaakt door de reactie van huntelaar in d

ontopic: zou een goede beslissing zijn!! fbi bedankt!

7 juni 2015 om 13:37

Weg halen dke handel hoeft geen wk in qatar

7 juni 2015 om 13:46

Azijnzeiker!!

On: zou mooi zijn als het daar weghalen en het weer gewoon in de normale periode gehouden word.

7 juni 2015 om 14:01

Hard voor die arbeiders daar.

7 juni 2015 om 14:30

Die van Rusland gaat ook niet door...dat kan gewoon niet! Zie die foto's nog voor me waar poetin en blatt niet van elkaar af konden blijven.

7 juni 2015 om 17:00

Haha 20 likes ook zeker van hem zelf. Voetbal is vooiedereen. Niet alleen van europa

7 juni 2015 om 17:10

Rusland zal ook niet helemaal zuiver zijn maar daar is tenminste nog alles aanwezig voor een mooi WK.

7 juni 2015 om 20:36

Wow...hawler...hij is sarcastisch en jij geeft hem een like omdat je denkt dat hij serieus is?
Wow.
Je voetbal is van en voor iedereen.... maar die zien we het liefst (wk) in Europa.
Dit zijn de enige landen waar de infrastructuur er al is, normale werkomstandigheden zijn.
Waar dan ook ter wereld moeten eerst honderden miljoenen in stadions (de bouw er van) gepompt worden, honderden mensen sterven en ga zo maar door.

Nee voetbal is voor iedereen, maar niet voor ieder land geschikt helaas.... en dat doen ze toch echt zelf... niet europa!

7 juni 2015 om 14:39

Haha, WK in de winter heerlijk, lekker voetbal kijken in plaats van schaatsen toch.

Ik vraag me af hoe de Fifa dan omgaat met de investeringen die Qatar al heeft gedaan doordat het WK al wel is toegewezen aan het land.

7 juni 2015 om 12:53

Dat is niet hun probleem.

7 juni 2015 om 15:00

Dat is natuurlijk wel hun probleem...

7 juni 2015 om 12:54

De fifa hoeft er toch niet mee om te gaan. ze kunnen makkelijk als argument gebruiken dat de arbeidsomstandigheden veel te slecht zijn en om die reden het wk afpakken dan heeft qatar geen been om op te staan

7 juni 2015 om 13:17

Denk je? Ik denk het niet. Door fraude gaat het niet door, dus zal Qatar schadeloos worden gesteld.

7 juni 2015 om 13:21

Zal nog een leuk staartje krijgen.. Wel fraude die ook door de verantwoordelijke mensen in Qatar begaan is. In die zin zou het de wereld op zn kop zijn om ze schadeloos te stellen.

7 juni 2015 om 14:07

Ja en die arbeiders dus helemaal voor niets gestorven. Wk in Qatar is niks maar als je het nu weghaalt zijn er te veel zinloze doden. Kan je beter al het geld dat FIFA daar aan het WK verdient in een liefdadigheidsproject in Afrika of Zuid Oost Azie stoppen. En dat bedrag als boete nog een keer halen bij de regering van Qatar.

7 juni 2015 om 14:21

En als je het nu niet weghaalt vallen er nog meer zinloze doden. Of zijn de doden niet zinloos als we kunnen genieten van een WK op hun lijken?

7 juni 2015 om 17:12

Denk als de organisatie in Qatar zelf betrokken is bij fraude kan het wel eens heel lastig voor ze worden om alle kosten terug te krijgen.

7 juni 2015 om 15:21

Ik vraag me af hoe de Fifa omgaat met slavenhandel, uitbuiting en doden! Veel belangrijke discussie dan geld!

Zou mooi zijn. Niemand zit te wachten om rond kerst een naar het WK te kijken lijkt me.

7 juni 2015 om 13:18

nee echt hè

7 juni 2015 om 13:52

Ik denk dat de bevolking in Brazilië, Chili, Argentinië, Zuid Afrika, Australië en Nieuw Zeeland dat met je eens zijn. Met natuurlijk de toevoeging dat zij de laatste 20 wk's allemaal in de winter hebben gekeken.

7 juni 2015 om 14:29

De winter in die landen valt niet te vergelijken met winter in Vs/canda/rusland/noord Europa etc.

7 juni 2015 om 14:41

Naja liever voetbal kijken dan schaatsen in de winter vind ik zelf

haha blatter die alles gaat opschonen. Al zijn 'vriendjes' die hij nu niet meer nodig heeft worden straks door blatter verlinkt en weggebonjourd. Zo hoopt blatter vast met een beter imago de fifa te verlaten

Wat een titel VZ, applaus voor jezelf.
En de poll. Nee denk niet dat fifa het toernooi zelf weg zal halen uit qatar, de kans dat het daar gehouden zal worden is wel steeds kleiner.

7 juni 2015 om 13:37

Vertel maar, wat is er mis met de titel? Journalistiek gezien een prima titel hoor!

On:
Nou ik denk dat we heel blij mogen zijn als dit gebeurt. Denk is even in dat het daadwerkelijk door was gegaan. Een WK in de winter. Die mensen zijn helemaal gek daar joh.

Knap dat ze toch haar mond opentrekt en meehelpt in het onderzoek tegen de aanstelling van Qatar. Toch vraag ik me inmiddels in dit wereldje af of ze er niet gewoon van wist en dit uit schuldgevoel of zelfbescherming doet...

7 juni 2015 om 12:57

Wat het ook is, ze draagt haar steentje bij in het onthullen van corruptie.

7 juni 2015 om 16:34

Klopt, maar de motivatie hierbij vind ik vaak logisch maar toch bedroevend. Het is goed dat ze het doen, maar uiteindelijk is het bijna altijd uit eigen belang nadat ze in eerste instantie het zelf veroorzaakt hebben. Eerst alles kapot maken en dan de helft van je celstraf proberen te ontlopen door te gaan klikken. Uiteindelijk ben ik er dan ook wel blij mee, maar het zou nooit zo ver moeten komen dat men dit pas gaat doen als het nat onder de voeten wordt...

7 juni 2015 om 13:01

Zal waarschijnlijk leiden tot strafvermindering inderdaad. Mocht FBI iets vinden.

Hoop dat Amerika het wk overneemt dat zou geweldig zijn.

7 juni 2015 om 12:54

Ik gun het Austrlaie wel.

7 juni 2015 om 12:56

Ben ik helemaal met je eens maar ze hebben het in 1996 nog gedaan en ik denk dat er nog wat andere landen in de rij staan om het te doen.

op korte termijn zou het makkelijkste Engeland zijn, zij hebben de stadions en infrastructuur al.

7 juni 2015 om 13:11

Het moederland van het voetbal komt helaas niet in aanmerking ze hebben het al in 66 mogen organiseren...

7 juni 2015 om 13:24

Het WK in Amerika was in 1994, 96 was het EK in Engeland. Maar ik zie de Engelsen ook graag een WK organiseren. Ze hebben er inderdaad al de stadions en infrastructuur voor.

7 juni 2015 om 13:46

@gortonred:

Sinds wanneer bestaat er dan een regel dat een land maar één keer een WK mag organiseren? Brazilië (1950 en 2014), Frankrijk (1938 en 1998), Duitsland (1974 en 2006), Italië (1970 en 1990) en Mexico (1970 en 1986) hebben allemaal al twee Wk's georganiseerd.

7 juni 2015 om 14:18

Engeland mag het zoals Gortonred zegt inderdaad niet organiseren, alleen de reden die hij geeft is fout. Engeland mag het niet organiseren, omdat het WK in 2018 al in Europa is en een continent mag (tegenwoordig) geen 2 Wk's achter elkaar organiseren.

7 juni 2015 om 15:08

Ook in de verre toekomst zullen ze het niet mogen organiseren. De uitvinder van het voetbal nog een wk organiseren? Zijn we nou helemaal gek geworden. 1 keer was meer dan zat..

7 juni 2015 om 14:06

Amerika zou de meest logische kandidaat zijn omdat ze daar meer dan genoeg stadions hebben die aan de eisen voldoen. In juni zijn al die American Football stadions beschikbaar en hoef je eigenlijk alleen een grasmat erin te leggen. Ook met infrastructuur zit alles wel goed daar, alleen is het wat moeilijk om na alle acties van de FBI juist Amerika het WK te geven.
Liever wil de Fifa niet twee Wk's achter elkaar op het zelfde continent maar anders zou na Rusland in 2018 ook Duitsland kunnen als vervanger van Qatar, Engeland mist genoeg moderne grote stadions buiten London.
Meest tragische is dat zowel Japan, Zuid Korea, Brazilië en Zuid Afrika enorm veel geld zouden kwijt zijn aan renovatiekosten om de leegstaande stadions van 2002, 2010 en 2014 weer klaar te maken voor 2022 omdat die stadions in de tussentijd niet gebruikt zijn en dus ook geen onderhoud is gepleegd.

7 juni 2015 om 14:30

Engeland niet genoeg moderne stadions buiten Londen?
De stadions van Manchester United, Manchester City, Liverpool (wordt sowieso al verbouwd), Everton, Newcastle United, Southampton en Sunderland lijken me toch zeer geschikt.

Dan heb je al 7 stadions buiten Londen beschikbaar. Tel daar dan de stadions in Londen van Arsenal, West Ham (olympisch Stadion) en Wembley bij en dan zit je al op 10 stadions. De meeste van de genoemde stadions zat ook in het Engelse bid (alleen werd door geopperd om een keuze te maken tussen Liverpool en Everton)

Dan heb je er nog maar 2 nodig. De stadions van Aston Villa, Leeds United, Bristol City en het nieuwe stadion van Nottingham Forest werd in hun WK-bid geopperd en die zouden allen uitstekend volstaan.

Engeland heeft dus weldegelijk de benodigde infra.

Probleem van het Engelse bid was ook dat ze veel stadions die eigenlijk al wel voldeden toch behoorlijke wilde verbouwen om meer capaciteit te gaan bieden, waardoor hun WK-bid uiteindelijk zelfs meer bouwkosten had dan het Belgisch-Nederlandse bid.

7 juni 2015 om 14:43

Voor een WK heb je minimaal tien steden nodig met een modern stadion van minimaal 40.000 plek. Engeland heeft maar 6 steden die aan die eis voldoen (liverpool, Birmingham, Newcastle, Sunderland, London, Manchester).

Too little too late zouden onze Engelse vrienden zeggen.
Nu nog schijnheilig gaan doen en beleid waar hij zelf verantwoordelijk is gaan terugdraaien gaat er bij mij niet in.

Denk dat het gewoon doorgaat in Qatar, anders krijgt de Fifa mega claims van Qatar om de oren voor het bouwen van stadions enzo lijkt me.. dat kunnen ze niet betalen..

7 juni 2015 om 13:18

Het zal natuurlijk niet zo gaan dat Qatar even een paar facturen naar de Fifa stuurt voor de tot dan toe gemaakte kosten en dat Fifa die dan braaf zal (moeten) betalen. Die claims moeten natuurlijk juridisch hard worden gemaakt. Dus dat wordt een gigantische en complexe en ellenlange rechtsprocedure en onder welke jurisdictie valt dat dan?

En stel dat het WK daar niet meer zou worden gehouden, dan zou dat zijn omdat daar heel gegronde redenen voor zijn met de nodige harde bewijzen. Qater zou in dat geval op de blaren moeten zitten en is het eigen schuld dikke bult.

7 juni 2015 om 13:49

@fcgrunn10:

Als bewezen kan worden dat Qatar dat WK alleen gekregen heeft omdat ze zelf mensen omgekocht hebben, dan kunnen ze claimen wat ze willen, dan krijgen ze toch geen cent.

7 juni 2015 om 15:26

@cabine
Toch denk ik dat het niet zo makkelijk is. Als Qatar eveneens kan bewijzen dat het iedere 4 jaar op deze manier ging, en dat zij niet anders deden dan hun voorgangers, dan denk ik dat ze best een zaak hebben. Je kunt niet opeens de spelregels met terugwerkende kracht gaan veranderen als het toevallig Qatar is landen heeft omgekocht.

Buiten dit.. Denk ik dat alle landen toch een beetje zich achter de oren gaan krabben als de Arabische landen door 'belediging' hun handen gaan aftrekken van het sponsoren van voetbal in Europa. Dit kan best veel problemen opleveren.

Leuk leven heb je gehad als je iedereen tegen je in het harnas hebt gejaagd voor eigen voordeel.

En heel trots zijn op wat je allemaal bereikt hebt. Dat dit soort mensen met zichzelf kunnen leven. Je zou toch van jezelf walgen als je toernooien door middel van steekpenningen toewijst, er werkers aan stadions in Brazilie, Qatar en Zuid-Afrika overlijden door te hoge werkdruk en onvoldoende veiligheid, vrijwel alle voetballers & voetballiefhebbers je haten... Tja, het zou mooi zijn als hij nog een keer daarover na kan denken, maar ik denk niet dat zoiets gebeurd. Hij heeft namelijk al bewezen al heel lang niet meer na te kunnen denken. De enige oplossing voor de Fifa is om de organisatie op te heffen en helemaal opnieuw te beginnen onder een andere naam. De Fifa heeft voorgoed het gezag verloren, met als hoofdverantwoordelijke Blatter.

7 juni 2015 om 13:07

Waar ik mij dus aan stoor is dat je niet even Duitsland 2006 noemt. Waarom niet? Omdat het hier op VZ niet wordt genoemd. Als je even in de Engelse sites gaat lezen, kom je erachter (kijk even voor de grap naar Europsport) Duitsland wapens aan Saoedie Arabie heeft verkocht net voordat de Saoediers konden stemmen (tussen Duitsland of Zuid Afrika). De stand was uiteindelijk 12 -11 voor de Duitsers. Een ander Fifa lid had zich op het laatst onthouden van stemmen (dat je bij zo iets belachelijks je onthoudt van het stemmen! Een Engelsman (europeaan)). Waarom onthouden? Hij had de hele tijd aangekondigd op Zuid Afrika te zullen stemmen, wat zou betekenen dat de stand zou eindigen in 12 -12. Bij gelijke stand mag de voorzitter Blatter de knoop doorhakken. Hij was pro Zuid Afrika.

De man die zich had onthouden van het stemmen is in 2008 overleden.

Dus beste man, als al die landen die aan de verkiezingen meedoen stemmen kopen.. wapens verkopen (waarmee nu de Jemenietische nomaden mee worden afgemaakt) om een WK te mogen organiseren.. waarom wijs jij en de velen met jou alleen naar de niet Europese landen?

Of vind jij dat een Duitsland wel met zichzelf moet kunnen leven als ze de boel naait??

@Vz het wordt echt tijd dat jullie even echte nieuws gaan publiceren. Daag jezelf een keer uit en zoek over dit onderwerp wat verder dan je neus lang is.

7 juni 2015 om 13:13

@ diegopeladona

Ik heb toch geen enkel land specifiek beticht van omkoping?
Ik zeg alleen dat er werkers in de bovengenoemde landen zijn overleden door onvoldoende veiligheid en te hoge werkdruk. Ik beschuldig Zuid-Afrika, Brazilie en Qatar niet van omkoping omdat ik niet weet in hoeverre zij zelf schuldig zijn (al denk ik wel dat een groot deel van de landen die zijn aangewezen er aan mee hebben gedaan). Dat de Fifa als organisatie er een puinhoop van heeft gemaakt is evident en dat geef ik dan ook aan.

7 juni 2015 om 14:13

@hennie
Je hebt absoluut gelijk dat je geen specifiek land beticht van omkoping.
Wat wel is, je doet alsof Blatter de wereld tegen zich in het harnas heeft gejaagd en dat deze van hem walgt vanwege de omkoping (waar dus iedereen decennialang doodleuk aan meedeed en vooral van profiteert) en de dodental (wat niets met de Fifa zelf te maken heeft).

Dat er in die landen slechte werkomstandigheden zijn, en dat hierdoor mensen doodgaan weten we allemaal allang. We dragen zelfs daar aan bij. We willen zelfs niet anders (zie de westerse fabrieken die mensen uitputten in landen als india, China en Nepal). Doordat een WK in zo een land wordt georganiseerd komen deze omstandigheden aan het licht. Krijgen deze aandacht en dwingen ze de organiserende landen beter over bepaalde aspecten na te denken. Als dit de insteek is van de Fifa, wat zij meermaals heeft geopenbaard, dan is het niet de Fifa maar de idiote media die deze omstandigheden gebruikt om de Wk's in die landen als een mislukking te bestempelen en het dus daar nooit meer te houden. Daar zijn goede redenen voor. Komt dit teveel aan het licht, dan moeten de westerse fabrieken in de armere landen hun handelswijze op een gegeven moment niet meer in stand houden. Dus.. hou de media aandacht zover mogelijk uit die regio. Het is zo simplistisch gedacht om een WK af te pakken of deze landen niet te gunnen. Dan verandert er dus helemaal niets. Nu heb je nog een stok om mee te slaan. Ieder land wil op een positieve manier in het nieuws komen.

Dan over omkoping. Ik heb inderdaad niet goed aangegeven waarom ik op jou reageer. Waar het mij omgaat is dat men nu bezig is alles in de schoenen van Blatter te schuiven, terwijl het niet in zijn schoen past. De ministerie van defensie van Duitsland heeft dus een deal gesloten met die van Saoedie Arabie, die weer haar ministerie van sport de opdracht geeft voor de Duitsers te stemmen. Dit heeft niks te maken met de beste bid. Dit is machtsspelletjes, politiek en dealtjes sluiten voor eigen gewin. Dit is al decennialang zo. Blatter kon hier niets aan veranderen. Er is teveel op het spel. Het is ook een illusie om te denken dat iets met zoveel geld, macht en aanzien puur binnen de sport blijft. Blatter wilde alleen het voetbal met de hele wereld delen. En zijn boodschap is juist bij de meerderheid van de wereldbevolking aangekomen. Blatter wordt in Azie, Afrika en zelfs grote delen van Zuid Amerika geadoreerd. Het zijn een paar Europese bonden en de VS die bloed willen zien. Duitsland niet. Die had eigenlijk vrede met die Blatter.

Zolang je enkele bonden zoet houdt, is de Fifa baas een koning. Zodra hij voor de kleintjes opkomt en er wat van probeert te maken (met vallen en opstaan), dan zetten de grotere bonden alles op alles om diegene uit te schakelen. Niets onder Blatter is anders of erger gegaan dan de decennia daarvoor, maar enkel wonden kregen hun lollie niet.. en dan moet de rest van de wereld maar slikken hoe machtig en sterk ze zijn.

7 juni 2015 om 14:37

Inderdaad. Voetbalzone meld dit niet. Staat trouwens op veel sites. Zelfs hier in België in de Standaard. Een krant die toch wel een redelijke reputatie heeft. Lijkt alsof voetbalzone de Afrikaanse landen in een slecht daglicht willen brengen. En ook de 'oliestaatjes', zoals ze het zelf zo mooi omschrijven.

7 juni 2015 om 14:38

Over het onderzoek naar die 2 Engelse banken, waarvan 1 de sponsor is van Liverpook hoor je ook niets meer.

7 juni 2015 om 14:44

@rodeduivelfan
Helemaal met jou eens.
Dit is gewoon flauw. Ik vind het niet erg als men even allemaal naar zichzelf kijkt en zegt we zijn allemaal fout geweest. Even erg. Maar laten we vanaf nu voor de toekomst dingen anders doen. Echt anders doen. Niemand is beter dan de ander.

Dat gebeurt niet. Er komt een zogenaamde revolutie met goeierikken en slechterikken. De slechterikken zijn Afrikaanse en Aziatische bonden (die zijn gevoelig voor een paar eurotjes), terwijl al het bewijs tot nu toe komt van omgekochte amerikanen..

De beeldvoriming door de media is gewoon triest.
Dat bericht komt van Zeit die dit dossier heeft onderzocht en de media heeft ingeslingerd.

7 juni 2015 om 17:59

Ja die termen zijn zo denigrerend en kinderachtig. jammer dat voetbalzone daar aan meedoet. ''bananen republiek, Oliestaatje'' echt zielig. Oh wij zijn zo superieur vergeleken met de rest van de wereld... walg daar echt van.

7 juni 2015 om 14:35

Het aantal doden in Brazilië en Zuid Afrika was zeer beperkt, nog altijd vervelend maar niks anders dan wat er bijvoorbeeld bij FC Twente is gebeurd.
Wat er in Qatar dreigt te gebeuren was niet het plan van Blatter. Blatter heeft op voor 2022 voor het WK in Amerika gestemd hij wilde de laatste drie Wk's onder zijn hoede aan Rusland, Amerika en China in 2026 geven, dire absolute wereldmachten. Dat is hem niet gelukt door een succesvolle lobby van Qatar en veel steun uit Europa van onder andere Platini en Beckenbauer voor Qatar.
Dat maakt Blatter nog geen goede Fifa president, maar het WK in Qatar is niet zijn schuld. Als correcte oud-voetballers uit Frankrijk en Duitsland zoals Beckenbauer en Platini uiteindelijk op Qatar stemmen kan je nieuwe voetbalbonden oprichten dat je wil, dan blijft gewoon het probleem.

Er zijn meer details naar buiten
gekomen over de 10 miljoen dollar die
de Zuid-Afrikaanse voetbalbond zou
hebben gegeven aan oud-FIFA-topman Jack
Warner in ruil voor zijn stem voor het
WK in 2010.de voormalige vice-president
werd vorige week in de VS aangeklaagd
in een corruptiezaak tegen de Fifa.

Uit bankafschriften die de BBC heeft
ingezien zou onder meer blijken dat
Warner 5 miljoen heeft weggesluisd via
een supermarktketen in Trinidad en
Tobago.verder zouden bekenden van
Warner 360.000 dollar hebben opgenomen.

Warner gebruikte zelf bijna 1,6 miljoen
dollar om leningen af te lossen.

Die arbeiders voor niks doodgegaan!

7 juni 2015 om 13:51

Arbeiders die doodgaan voor niks of arbeiders die doodgaan voor een voetbaltoernooi, ik vind het eigenlijk allebei even erg.

Nederland en Belgie lekker het WK laten doen veel beter.

In Juni is het toch niet warmer dan 20 tot 25 graden.

Ik zie dit niet gebeuren en als het al gebeurt dan zal het WK 2022 naar Engeland gaan vermoed ik omdat die alle stadions al paraat heeft. Er is naar mijn weten nooit eerder een Wk/ek of Olympische Spelen afgepakt, ook al waren er dramatische omstandigheden. Het is een pot nat, al die organisaties en bidden zitten vol met corruptie, ja ook de Uefa.

7 juni 2015 om 13:54

"afgepakt" niet, maar in 1982 heeft Colombia wel het WK van 1986 afgestaan omdat ze financieel niet konden voldoen aan de eisen die de Fifa stelde. Toen is dat WK uiteindelijk naar Mexico gegaan.

Natuurlijk gaat Blatter dit proberen. Blatter is nooit voorstander geweest van een WK in Qatar. Blatter en Warner, onze vriend uit Trinidad hebben op Amerika gestemd, maar Qatar won door stemmen van o.a. Beckenbauer, Platini, Spanje, Argentinië en Brazilië.
Alleen kan je een WK niet zomaar afpakken binnen de regels van de Fifa zelf kan het alleen als er een situatie van bijv oorlog het toernooi onmogelijk maakt.

7 juni 2015 om 13:19

Dat in Qatar omgekocht is, is inmiddels wel duidelijk maar ik vraag me toch wat af. Kan de FIFA gewoon doodleuk het WK afpakken. Ik bedoel dan zonder consequenties?? Diezelfde FIFA heeft geld aangenomen, en Qatar heeft natuurlijk al aardig wat geïnvesteerd. Krijgen ze dit geld dan terug? (Dan heb ik het vooral of het smeergeld dat ze hebben betaald aan de FIFA). Hoe krom het ook klinkt, Qatar zou dubbel genaaid zijn als de FiFA zo'n stunt maakt. Eerst geld aannemen dan WK afnemen.

7 juni 2015 om 13:46

De Fifa heeft geen geld aangenomen, niet in de zin dat de voorzitter van Qatar een envelop vol geld door de brievenbus heeft gegooid bij het hoofdkantoor van Fifa. Misschien is zo iets wel gebeurd een gedeelte van de 25 mannen die mochten stemmen.
Veel van de omkoping is gewoon gegaan door via TV zender AL Jazeera de televisierechten van competities voor hele hoge bedragen te kopen. Dat is niet per se illegaal maar je koopt wel macht, zelfde geldt voor het kopen van de club PSG of de shirtsponsor worden van Barcelona, of Beckenbauer beloven dat Duitse bedrijven de stadions mochten ontwerpen.
Maar als de Fifa het WK nog van Qatar wil afpakken zal het moeten bewijzen dat die stemming gebaseerd op bedrog is geweest en dat Qatar nooit volgens de officiële regels gekozen is. Nu 5 jaar later mogen ze bij de Fifa wel opschieten met zo'n beslissing. Hoe het juridische precies geregeld is daar ben ik niet zeker van maar mogelijk moet de Fifa dit via een rechter afdwingen met een hoger beroep erbij ben je dan weer maanden verder.
Daarnaast is er intern bij de Fifa al een rapport geweest, opgesteld in 2014 door de heer Garcia. Dus dat ze nu een half jaar later pas aan het denken zijn aan deze oplossing werkt niet in het voordeel van Fifa. Zeker niet als dat onderzoek van Garcia door de Zwitserse en Amerikaanse overheid ook gedeeltelijk gebruikt wordt om mensen strafrechtelijk te vervolgen binnen Fifa.
Qatar kan wel geld terugvragen maar niet voor kosten van omkopingen, als jij je fiets steelt van een junk en die politie pakt hem vervolgens af dan krijg je ook geen schadevergoeding. Alleen de club PSG kopen is natuurlijk officieel geen omkoping dus hoe e dat moet oplossen is ook onduidelijk.

7 juni 2015 om 16:22

Ja maar dingen die je opnoemt zijn allemaal geen omkoping. Al jazeera die meer bied is strikt legaal, shirtsponsor van Barca is strikt legaal en PSG opkopen is strikt legaal. Ik heb het puur over geld direct in zakken van mensen steken.

7 juni 2015 om 13:20

Is daar geen Arabische revolutie en lente geweest?

7 juni 2015 om 13:28

Nee in Qatar was geen opstand.

7 juni 2015 om 14:47

Hele egoistische reactie.

Het wk wordt in sommige landen altijd in de winter gespeeld en ik denk dat ze het ook een meer fijn zouden vinden om een wk in de zomer mee te maken.

Het bewijst maar weer dat het Moslim landen niet gegund is om een WK te organiseren. Eerst Marokko afgenomen en nu is Qatar aam de beurt

7 juni 2015 om 13:19

Of dat ze totaal niet zuiver zijn. Ik vermoed het laatste

7 juni 2015 om 14:07

Nee het westen is wel zuiver met al die corruptie schandalen?

7 juni 2015 om 14:41

Duitsland die een wapenembargo opheft voor het WK 2006 is ook niet zo zuiver lijkt me ? Maar om die berichtgeving te kennen moet je verder kijken dan voetbalzone en vooroordelen. Corruptie bij 2 Engelse banken ook al vergeten ?

7 juni 2015 om 14:08

@adompi:

Deze reactie zie ik de laatste tijd vaker voorbij komen, maar dit is echt onzin. Qatar staat ter discussie omdat de omstandigheden daar ongunstig zijn en omdat de bewijzen voor omkoping zich opstapelen, niet omdat het een moslimland is.

Het WK voor clubteams is al twee keer in de Verenigde Arabische Emiraten gehouden en twee keer in Marokko. De Confederations Cup is al drie keer in Saoedi-Arabië gehouden. Dat zijn dus zeven grote FIFA-toernooien in Arabische landen in 23 jaar tijd. Dus zeg niet dat de Arabische landen niets gegund wordt...

7 juni 2015 om 14:40

Waarom gaat de discussie alleen over Qatar en niet over alle wk's van de afgelopen 30 jaar die aan westerse landen zijn verkocht. Verbaast me wel dat men de spelregels van de weste volgt en als nog niet geaccepteerd worden ??

7 juni 2015 om 14:53

"waarom gaat de discussie alleen over Qatar en niet over alle wk's van de afgelopen 30 jaar die aan westerse landen zijn verkocht."

Ten eerste: Er zijn de afgelopen 30 jaar acht Wk's gehouden, daarvan waren er vier niet in een westers land. Mexico, Zuid-Korea & Japan, Zuid-Afrika en Brazilië zijn geen westerse landen.

Ten tweede: Wie zegt dat de laatste 30 jaar alle Wk's verkocht zijn? Ik heb tot nu toe nog niets gehoord over verdenkingen van corruptie bij de Fifa vóórdat Blatter de baas werd. Blatter zit er sinds 1998 en het eerste WK dat onder zijn leiding is toegewezen was het WK van 2006.

Ten derde: Qatar is gewoon extra verdacht omdat het zo'n onlogische keuze is. Tot nu toe zijn alle Wk's gehouden in redelijk grote landen met een echte voetbalcultuur, die bovendien niet te heet zijn om in de zomer te voetballen. Dat geldt allemaal niet voor Qatar.

7 juni 2015 om 15:35

Was dat niet het wk van 2002, onder zijn leiding?

8 juni 2015 om 10:03

Nee, het WK van 2002 werd al in 1996 toegewezen aan Japan & Zuid-Korea.

En dan? Al die mensen omgekomen voor een toernooi dat er niet komt? Hun dood was al zinloos, maar dan helemaal. Opschonen en werkomstandigheden aanpakken maar lekker laten doorgaan nu.

7 juni 2015 om 13:23

Als ze nu stoppen worden er nog mensenlevens gered. De mensen die al overleden zijn, krijg je niet meer terug. Maar de mensen die daar dag en nacht werken moet je beschermen. Als het zo makkelijk was om even iets aan de werkomstandigheden te doen, was het probleem er niet

7 juni 2015 om 13:31

Dus maar doorgaan met bouwen?
Meer doden voorkomen en corruptie aanpakken lijkt me een beter argument dan "omdat het anders voor niets is geweest".

7 juni 2015 om 13:57

Er zijn op dit moment nog amper mensen omgekomen voor het WK in Qatar, omdat er nog amper begonnen is met de bouwwerkzaamheden. Die cijfers die rond gaan verwijzen of naar het aantal doden die zullen vallen als Qatar onder de huidige omstandigheden zou doorgaan met bouwen tot 2022 of het aantal doden die in totaal zijn gevallen tijdens alle bouwwerkzaamheden in Qatar sinds de Fifa in 2010 het WK aan Qatar gaf.

7 juni 2015 om 14:12

@jachtmeester:

De meeste media zeggen iets heel anders. Volgens HP De Tijd bijvoorbeeld zijn er nu al 1.200 doden gevallen. De verwachting is dat daar nog ca. 2.800 doden bij gaan komen als ze zo doorgaan.

7 juni 2015 om 14:27

Dat is het nummer van het aantal doden wat gevallen is tijdens alle bouwwerkzaamheden in Qatar sinds 2010, toen Qatar het WK kreeg toegewezen. Het WK is pas over 7 jaar en de meeste bouwwerkzaamheden moeten nog beginnen. Het klopt dat die cijfers in de media steeds verwisseld worden.

7 juni 2015 om 14:50

Er zullen indd doden vallen maar niet perse door het wk, in qatar bouwen ze namelijk ook andere dingen.

Goedzo, dat lijkt me het minste wat je kunt doen voor al die mensen die daar gestorven zijn alleen om een stadion te bouwen. Eerst iets doen aan de mensenrechten in dat land voordat er een WK gehost mag worden. Hopelijk komt het WK dan in een wat meer ontwikkeld land, Engeland bijvoorbeeld. Hebben al voldoende stadions.

Voor iedereen die een Europees land in 2022 wilt zien: 2018 is al in Europa dus dat kan helaas niet. Zal waarschijnlijk Australië of Amerika worden dan? Kan Marokko wel in aanmerking komen, want 2010 was ook al in Afrika.

WK 2010 was zelfs voor MAROKKO niet te geloven werkelijk waar dit heeft het voetbal in ieder geval mondiaal echt verziekt

7 juni 2015 om 13:24

Alles verklikt door wagner, en delegatie van botswana erkent het, 22 landen afrikaanse landen stemden voor MAROKKO gaat echt nergens over, beerput fifa heeft het goed verpest

Dat Wk terug trekken betekend vele rechtzaken en torenhoge kosten voor niets.
om nog maar te zwijgenvoor de vele doden die er al zijn gevallen door de werkomstandigheden.
Fouten uit het verleden terug draaien is verdomde moeilijk en deze zo mogelijk onmogelijk..

Maakt wel dat Blatter ineens de nog meer gehatere man wordt.

Lekkere tante nu een beetje de schijnheil gaan spelen en redden wat er te redden valt

de WK moet naar Marokko vanwege dat ze het eigenlijk in 2010 moesten houden dus hou die WK Maar in Marokko dan staat alles recht

7 juni 2015 om 20:01

Marokko dat stemmen opkocht? Geen goed idee eerlijk gezegd..

Vraag me af of dit wel kan. Al die contracten van grote bedrijven die daar nu al bezig zijn met stadion en infrastructuur: is het juridische wel mogelijk om daar nog onderuit te komen. Ik zou het wel een bak vinden. Staat dat decadente Qatar toch met een bek vol tanden als dat gebeurd. Voetballen in de woestijn: wie dat bezopen idee heeft voorgesteld moeten ze eens na laten kijken...

Als Blatter het wk niet in Qatar laat spelen mag hij wat mij betreft blijven. Dat hij corrupt is interesseert me niet zo. Zolang het voetbal maar leuk blijft. Ook al zouden de toernooien in Zuid-Afrika, Duitsland of Brazilië onterecht zijn verkregen, het zijn gewoon mooie toernooien geweest. Van Rusland 2018 verwacht ik dat ook.
Maar door een WK in Qatar te organiseren, verpest de fifa in mijn ogen het leukste evenement ter wereld. Ik hoop echt dat het toernooi naar een voetballand gaat.

Had het juist wel mooi gevonden als het Wkin Quatar gehouden wordt.

Wat hoop ik dat het WK naar Engeland gaat. Dat zou prachtig zijn.

Wat heeft moslima daar mee te maken ?

Persoonlijk lijkt een WK in Amerika mij wel wat zou ook een enorme boost zijn voor het voetbal op dat continent.

Hopen dat het WK nou naar Engeland of Australië gaat.

Het enige wat mij dwars zit bij het weghalen van het wk in qatar is al die mensen die zijn omgekomen aan de bouw, die echt als slaven zijn ingezet...

Maar laat wat mij betreft het wk enz opnieuw gestemd worden zodra het nieuwe bestuur rond is.

Zo snel mogelijk toewijzen aan marokko na wat ik vandaag heb gelezen. Dat is teminste wel wat ze kunnen terugdoen. En een wk in marokko is niet mis.

7 juni 2015 om 17:21

Marokko was ook niet zuiver bij het wk bid van 2010 dus lijkt me niet verstandig

De VS of Japan (of misschien zelfs Australie) zouden uitstekende alternatieven zijn. De wk's van '94 en 2002 waren geweldig !

Als Blatter het wk daar weg haalt. Dan haalt die zijn eigen keihard onderuit. Lijkt me dus stug.

Schoon schip maken a la Uci:
Met terugwerkende kracht alle Wk's weghalen bij de organisator en de behaalde resultaten van deze organiserende landen omzetten in een reglementaire nederlaag voor het georganiseerde toernooi en alle daaropvolgende deelnames. Die steekpenningen zijn natuurlijk altijd al betaald, ook voordat Blatter president was.. En trouwens, Blatter moest wel president worden nadat hij eerste de (steek)penningmeester was van de Fifa onder die Havelange. We beginnen dus in 1974 (toen Havelange voorzitter werd)
Bijkomend voordeel: Nederland wint de WK-finales van 78 en 74 en die van Zuid-Afrika ook, omdat Spanje het toernooi in 82 organiseerde. Ik zeg doen !

Ronald de Boer ambassadeur Qatar voor WK-bid 2022

Dit is de tekst van 9 december 2009. Ik zou toch eens gaan praten met Ronald.
Hoeveel heeft hij gekregen en waarom was hij ambassadeur van Qatar in plaats
van op de fiets voor Nederland.
Jaren later zegt dezelfde de Boer dat het WK 2022 in de winter maar moet worden gespeeld. Volgens mij weten de Heren (ook Frank) als geen ander
hoe het in Qatar wordt gespeeld (druk door oliedollars).

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren