Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Blazer geeft toe: omkoping bij WK’s van 1998 en 2010

Laatste update:

Chuck Blazer, FBI-informant en ooit een geliefd lid binnen de FIFA-familie, heeft toegegeven dat in de aanloop naar de WK’s van 1998 en 2010 sprake is geweest van omkoping. Hij en andere leden van het uitvoerend comité van de wereldvoetbalbond namen steekpenningen aan om op bepaalde landen te stemmen. De toernooien gingen uiteindelijk naar Frankrijk en Zuid-Afrika. Dat blijkt uit de getuigenis die Blazer heeft afgegeven en woensdag is gepubliceerd door de Amerikaanse regering .

/

“Rond 1992 hebben we steekpenningen ontvangen voor de toewijzing van het WK in Frankrijk en datzelfde is ook voor het WK in Zuid-Afrika en bij tal van Gold Cup-toernooien gebeurd”, valt er in de getuigenverklaring van de New Yorker te lezen. Het was overigens niet Frankrijk, maar Marokko dat volgens Blazer stemmen heeft gekocht. Blazer heeft daarnaast bekend smeergeld en steekpenningen te hebben aangenomen voor de verdeling van uitzendrechten.

De zeventigjarige Blazer leidde een luxeleven bij de FIFA, maar liep tegen de lamp omdat hij geen cent belasting betaalde. Als FBI-informant heeft hij vervolgens geprobeerd om belastende informatie te verzamelen over bestuursleden van de bond. Naast Blazer hebben ook Daryan en Daryll Warner, zoons van ex-FIFA-topman Jack Warner, en José Hawilla schuld bekend. Volgens bronnen in de Verenigde Staten hangt het viertal een celstraf van maximaal twintig jaar boven het hoofd.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De beerput breekt open. Verwacht dat gaat blijken dat ieder WK wel ergens gekocht is.

3 juni 2015 om 22:23

Oh Frankrijk ook. Europa doet zulke dingen toch niet joh alleen Aziaten en Afrikanen doen dat. En Oja Russen ook.

3 juni 2015 om 22:26

Ik denk overigens wel dat de omgekochte landen allemaal de kleinere landjes zijn die niet veel geld hebben en dus ook makkelijker om te kopen zijn.

3 juni 2015 om 22:28

Leer eens lezen...
Het was Marokko die stemmen had gekocht voor dat WK, maar Frankrijk won alsnog.

3 juni 2015 om 22:28

Lezen vriend. Blazer geeft aan dat Marokko juist stemmen kocht voor '98. Al sluit ik niet uit dat Frankrijk dit ook deed. Al is dat het wat Blazer verklaart!

3 juni 2015 om 22:29

Als je leest, Frankrijk juist niet. Marokko probeerde het WK te kopen door steekpenningen uit te delen. Zit je dat met je aanstellerige discriminatie argument, haha.

3 juni 2015 om 22:30

Dat stond aanvankelijk nog niet in het artikel, alleen "later meer".

3 juni 2015 om 22:30

Heeft helemaal niets daarmee te maken. Geld zit altijd in de top van een land.

3 juni 2015 om 22:32

Misschien bedoeld Blazer dat Marokko als stroman fungeerde voor Frankrijk. Zo blijft Frankrijk buiten schot.

3 juni 2015 om 22:38

Alles is corrupt. Let maar op... Platini is de lul.

3 juni 2015 om 22:40

Ik vrees dat platini er als de lachende derde vanaf komt en de nieuwe voorzitter wordt

3 juni 2015 om 22:43

Hopelijk is heel de kudde het haasje en al helemaal de laffe herder Blatter

3 juni 2015 om 22:57

Hahahaha makkelijk met een vinger wijzen naar Qatar en Rusland terwijl Frankrijk en Zuid Afrika net zo hard meedeed.

Zou me niks verbazen dat alle Wk's uiteindelijk corrupt waren.

3 juni 2015 om 23:07

Zou ook kunnen, maar dan met steun van de afgezette Blatter. Zou een duivels plan zijn wanneer ze dit zo hebben verzonnen.

3 juni 2015 om 23:20

Frankrijk heeft niks gekocht, leer eens lezen... Marokko had stemmen gekocht maar frankrijk won alsnog.

3 juni 2015 om 23:35

Racist dat je er bent beetje Frankrijk zwart maken

3 juni 2015 om 23:44

Marokki ipv Frankrijk

4 juni 2015 om 00:43

Voor 2010, deed Marokko mee met de bid, maar ging het naar SA

4 juni 2015 om 01:55

ik denk dat blatter alles zo gepland heeft dat er op korte termijn het eea over platini naar buiten komt waardoor platini of ook juridisch aangepakt wordt, of iig klaar zal zijn bij de fifa

op dit moment lijkt van praag me een ideale kandidaat, ook spreekt het voor hem dat hij maar 1 termijn die job wilt

dan zou hij 4 jaar hebben om een heldere inzichtelijke organisatie neer te zetten, de fbi helpt mee om de rotte appels aan te wijzen en evt op te ruimen

ook is van praag iemand die wereldwijd gezien wordt als rechtvaardig en niet als een macht wellustige geldgraaier

laten we hopen dat wie blatter ook opvolgt het iig een eerlijk en rechtvaardig persoon is die de boel op een fatsoenlijke manier gaat runnen

4 juni 2015 om 07:30

Jammer dat je sarcastische opmerking kant noch wal raakt he?

4 juni 2015 om 08:01

Bassir: Europa de hele wereld doet dat hahha fraude overal

4 juni 2015 om 00:32

Moet niet gewoon het land wat het meest betaald het wk krijgen? Ben je meteen van dit gezeur af! Geld wat de fifa hier mee verdient kan ze dan mooi uit geven aan sportprojecten in landen waar ze niks hebben.

4 juni 2015 om 01:31

Dus elk WK in een olie staatje? Lijkt me niet zo'n goed plan.....

4 juni 2015 om 02:04

als het geld correct gebruikt wordt, niet in zakken van officials zou verdwijnen en de mensenrechten niet geschonden worden zou het best een idee zijn om de wk's om en om toe te kennen aan het land/ de landengroep die het meest betaald en het land/de groep die het volk het liefst wilt

ook kan je naar bv 3 ''soorten bids'' door een categorie onder ontwikkelt toe te voegen, deze bids kunnen financieel ondersteunt worden door de fifa met het geld dat is binnengehaald met het best betalende bid

4 juni 2015 om 04:47

landen met het meeste geld zijn toch niet meteen de landen waar je het beste een wk kan houden. dan speel je elke 4 jaar een wk in de woestijn. tuurlijk moet geld een rol spelen aangezien een land ook in staat moet zijn het hele gebeuren te kunnen financieren, maar om nou te zeggen wie het meest betaald moet het wk krijgen vind ik erg simpel gedacht. zo los je niks op en verpest je de schoounheid van wk's

De eerste van de vele onthullingen! Hopelijk gaat de beerput nu helemaal open

3 juni 2015 om 22:49

Klopt.
En ook Europese landen hebben hiermee aan gedaan. Dus niet denken dat Europa ook schijnheilig is! Er zijn maar weinig landen die alles fair doen, waarschijnlijk alleen de noordelijke landen (gb, France-Polen en alles daar onder Not).

Maar, logisch wat denk je dat bouw bedrijven wel niet verdienen aan een WK. Het zijn dan ook de grote bouwbedrijven die vaak de stemmen kopen. Ze halen namelijk bij een WK toezegging gemakkelijk 300 miljoen euro binnen. Dus.....

En dit betekent dat Blatter het haasje is?

Kan haast niet anders, want Blatter is ook de gene die handtekeningen onder contracten zet (zoals toewijzing wk's)dus neemt hij ook deel aan deze corruptie praktijken.

Ik kan het nog steeds niet begrijpen hoeveel bewijs ze nog willen hebben om Blatter op te pakken en te veroordelen.

3 juni 2015 om 22:11

Ik denk dat Valcke het haasje is.

3 juni 2015 om 22:15

Allebei. Hij is niet voor niets opgestapt. Nu heeft hij de "eer" nog aan zichzelf gehouden. Het zou voor veel grotere krantenkoppen gaan zorgen als hij als voorzitter wordt opgepakt (fbi is nu ook met hem persoonlijk bezig).

3 juni 2015 om 22:47

Om af te treden is hoe dan ook een wijs besluit van Blatter. Het vertraagd het proces en zorgt voor een schokeffect. Waardoor hij uiteindelijk meer tijd koopt om zichzelf (zover als dat mogelijk is) in te dekken. Uiteindelijk zal er vast wel bewijsmateriaal naar boven komen van al de streken van Blatter. Al ben ik bang dat het of te laat is of dat de straf te mild is (gezien zijn leeftijd).

3 juni 2015 om 23:21

Als Blatter wat gedaan heeft komt de FBI erachter. Blazer moet zoveel weten net als die andere 3, en de FBI is er al zolang mee bezig die hebben ook al dingen liggen die ze niet vertrouwen hoor.

Grootste probleem is, denk ik, dat Blatter zelf nooit corrupt is geweest. Hij heeft wel steekpenning uitgedeeld en uitvangen maar nooit direct in/uit de handen van blatter zelf. Zoals een maffia-baas ook niet zelf z'n vijanden omlegt. Maar Blatter heeft zeker iets gevangen voor verkochte eindrondes, en de FBI zal er hoe dan ook achter komen.

3 juni 2015 om 22:14

Blatter is meer iemand die alles aanstuurt en nergens zijn handtekening onder heeft staan. Het zou best kunnen dat hij hier nog onderuit komt.

3 juni 2015 om 22:34

Met Frankrijk heeft Blatter als voorzitter niets van doen natuurlijk. Hij is in 1997 voorzitter geworden, en het is dan wel al bekend dat er in 1998 een WK in Frankrijk is lijkt mij.

Die van 1998 had ik niet verwacht eigenlijk ook doordat Frankrijk een groot voetballand. 2010 zat er wel in..

3 juni 2015 om 22:10

Wat te denken van zuid-Korea.

3 juni 2015 om 22:10

Verklaart misschien ook waarom Frankrijk toch op Blatter stemde. Ik ben benieuwd wat er allemaal nog gaat komen.

3 juni 2015 om 22:20

Dacht ik ook meteen. Als je zelf penningen aan neemt ga je niet heel hypocriet je tegen zo'n organisatie keren.

Belangrijker nog dan het verleden is de toekomst....een stokje steken voor Rusland en Qatar.

3 juni 2015 om 22:27

Blatter was toch nog geen voorzitter toen het bod voor het wk 1998 was?

3 juni 2015 om 22:30

Zou dit dan ook kunnen betekenen dat dit bij het WK in 2006 ook is gebeurd want Duitsland schijnt ook op Blatter te hebben gestemd. Kan het me haast niet voorstellen

3 juni 2015 om 22:47

Nee, maar hij zat toen al bij de fifa en had toen al veel macht.

3 juni 2015 om 22:49

En misschien ook waarom Frankrijk met het WK in Brazilië toch nog groepshoofd werd, of een beschermde status kreeg?

En misschien destijds dat Henry hands mocht maken tegen Noord Ierland :D

3 juni 2015 om 22:51

@nacbreda
Bij de toekenning van het WK aan Duitsland was er heel veel gedoe over omkoping.

3 juni 2015 om 22:20

Ik denk dat wanneer het om zoiets gaat vrijwel geen enkel land het 'clean' speelt, zeker niet de chauvinistische en arrogante Fransen. Er gaat teveel geld in om, dan zijn mensen bereid veel te doen om daadwerkelijk dat ook binnen te halen. Ongeacht het hebben van een gevestigde statis (voetballand Frankrijk) of juist niet.

3 juni 2015 om 22:22

WK 2010:

Zuid-Afrika - 14 stemmen
Marokko - 10 stemmen
Egypte - 0 stemmen

3 juni 2015 om 22:24

Bijna iedereen doet het, maar niet in dezelfde mate. Daarom gaat Rusland waarschijnlijk vrijuit, maar komt Qatar er minder goed vanaf. We gaan notabene een WK in de winter kriigen omdat ze eindelijk tot de conclusie kwamen dat het er te heet is in de zomer. En zij hadden zogenaamd de beste bid haha.

3 juni 2015 om 22:31

Ik denk dat je te negatief tegenover Qatar ziet nu. Ik denk dat Qatar gewoon een dubbel zo groot budget beschikbaar heeft gesteld dan ieder ander land (want Qatar is nu eenmaal een staat die dat zomaar kan en zou doen) en daarmee een fantastisch WK beloofde.

Achteraf blijken de nadelen (hitte) toch groter te zijn dan vooraf gedacht (alhoewel Qatar nog steeds zegt dat ze alles gekoeld kunnen krijgen wat ze met hun financiele middelen ook moet kunnen lukken). Ik denk alleen dat het bid van Qatar in essentie en puur financieel gezien de andere bids vermorzelde en daarom gekozen is. Vergeet niet dat Qatar financieel in staat is om een blanco cheque te geven voor een WK waarbij een Westers land als de VS zich moet verantwoorden bij het volk. Corruptie ben ik nog steeds niet zeker van bij Qatar, net zo veel als bij andere toewijzingen.

3 juni 2015 om 22:45

Scrumptiouz

Dat het in de winter wordt gehouden is niet de schuld van Qatar he. Die waren bereid om de stadions van verkoeling te voorzien maar dat wou de fifa niet

3 juni 2015 om 22:48

Ik denk dat Rusland er onderuit komt omdat de rest van de wereld Poetin toch ook weer niet al te veel voor de kop wilt stoten.

3 juni 2015 om 23:00

Ik wil nog best geloven dat Rusland een WK kan krijgen. Best een fatsoenlijk voetballand, bij de top 10 van grootste competities wereldwijd, en gewoon een team wat zich meestal wel kwalificeert. Qatar heeft alleen gewoon niets te zoeken op een WK.

4 juni 2015 om 11:16

Nee Aze/che ze kwamen er zelf achter dat ze het niet voor elkaar zouden krijgen (zoek maar op, de BBC heeft er een aantal berichten over geplaatst omdat een Brits bedrijf het had moeten leveren) en wat had je met de mensen moeten doen als ze niet in een stadion zitten?

3 juni 2015 om 22:30

Als jullie nou allemaal even lezen. Frankrijk kreeg rechtvaardig het WK toegewezen. Marokko probeerde tegelijkertijd het WK te kopen.

3 juni 2015 om 22:33

Er stond 'later meer' dus in plaats van iedereen terecht proberen te wijzen gewoon nadenken. De introductie verteld duidelijk niet om welke landen het gaat en wekt de indruk dat het over Frankrijk gaat.

3 juni 2015 om 23:02

@hernanes
Ik zou hier niet zomaar vanuit gaan. Natuurlijk hebben alle landen een handje in de omkoping. Alleen gaat die Blazer en de FBI nu niet Frankrijk en Duitsland aanwijzen.. hun doel was het wegwerken van Blatter. Dat moest natuurlijk op een voor westerlingen op nobele wijze gebeuren.. Dus, tijdens het WK van 1998 zijn stemmen gekocht. Maar we gaan alleen die ene omgekochte stem van Marokko noemen. En in 2010 gaan we het alleen over Marokko en Zuid Afrika hebben. De Europese landen.. nee. Hun naam / merk moet natuurlijk schoon blijven. Ongekend dat mensen dit echt geloven.

3 juni 2015 om 23:48

Misschien heeft frankrijk marokko wel gebruikt.

4 juni 2015 om 01:16

Ja, ik geloof dit. Officieel statement van FBI. Best plausibel.

Lijkt me niet heel onredelijk van me, waar jij jouw heil zoekt in vergezochte complottheorieën. Ik baseer mijn mening op dingen die ik hoor en zie. Jij baseert jouw theorie op een theorie waarin jij heilig gelooft. Beetje onredelijk om mensen die slechts beoordelen op wat ze zien en horen dan ontwetend te noemen.
Het zou in mijn ogen best kunnen dat ook Europese landen corrupt zijn geweest, ben hier erg benieuwd naar.

4 juni 2015 om 01:27

@mixp
Was het niet de Amerikaanse geheime dienst die Colin Powel liet liegen over de massavernietigingswapens in Irak? Powel die alles ook nog met volle overtuiging ging presenteren aan de VN-raad? De VN-raad die erin trapte?

Powel die daarna - toen hij erachter kwam dat hij is voorgelogen - niet meer met zijn geweten kon leven en afstand nam van zijn positie? Bedoel je dat ik die geheime diensten volledig moet geloven? Of zal ik toch enigszins in mijn achterhoofd moeten houden dat er mogelijk bepaalde politieke belangen het een wel naar boven laten drijven en het ander niet?

Noem jij het maar vergezochte complottheorien.. zulke woorden zijn zo makkelijk en destructief dat een gedachtewisseling daarna nutteloos wordt.

4 juni 2015 om 10:34

@ diegopeladona

Jou beweringen zijn 100% op je eigen aannames gebaseerd. Het enige wat officieel naar buiten is gebracht is dat Marokko vals spel heeft gespeeld. Jij noemt Frankrijk zonder dat ook maar op iets te baseren. Ik zeg niet dat het niet zou kunnen, het zou me zelfs niet verbazen als Frankrijk even rot is. Maar je kan dit niet zomaar stellen op de manier waarop jij dit doet, dat slaat nergens op.

3 juni 2015 om 23:46

Marokko kocht om lezen

4 juni 2015 om 00:23

Lees eerst zelf de bovenstaande reacties voor je een ander vraagt om te lezen, het stond er nog niet.

Zo, weer iets los uit de beerput. Dit zou enorm veel verklaren waarom Frankrijk toch voor Blatter heeft gestemd de laatste ronde.

3 juni 2015 om 22:16

Idd! Alles zal deze weken op de plek vallen. Daar ben ik van overtuigd.

3 juni 2015 om 22:19

Ik ben bang dat de Duitsers en Spanjaarden ook iets hebben gedaan wat niet helemaal legaal was...

3 juni 2015 om 23:20

De 2 meest recente wereldkampioenen... Hmm, toeval?

Er gaan dingen bekend komen die we niet hadden willen weten vrees ik.

3 juni 2015 om 22:09

Ik ben er ook heel bang voor. Jammer dat deze mensen het voetbal kapot gemaakt hebben. Als er nu een keer een gekke uitslag is denk je altijd eerst aan omkoping, in plaats van dat je er van kunt genieten.

Nou alles komt nu rustig boven water. Dat de corruptie lang geleden al gebeurde echt absurd en een schande voor onze prachtige sport..

Vond het ook al jammer dat in 2010 Marokko hem niet kreeg maar zo te zien was het geen eerlijke boel

Het is dus blijkbaar eerder de norm dan een uitzondering. Zonder een beschuldiging te uiten kan ik toch wel zeggen dat de komende twee organisatoren in ieder geval genoeg geld hebben om aan de steekpenningen voldoen.

Dat Frankrijk mensen heeft omgekocht in 1998 vind ik wel verrassend. Ik wist helemaal niet dat de Fifa zo'n lange traditie van corruptie heeft, en dat ook Frankrijk mensen omkoopt!
Misschien ben ik te naïef voor deze wereld.

3 juni 2015 om 22:16

Ik denk dat dat voor veel mensen geldt.

3 juni 2015 om 22:24

Dan ben je wel extreem naief hoor...

3 juni 2015 om 22:30

Tja, ik ga gewoon om de twee weken naar het stadion, geniet van de wedstrijd, geef de spelers een applaus en ga daarna naar huis. Dan ga ik studio sport kijken en soms een live wedstrijd. Weet ik veel wat er achter de schermen gebeurt!
Zoiets verwacht je gewoon niet.

3 juni 2015 om 22:42

Corruptie is overal ter wereld aanwezig, ook in de Westerse landen en ook in Nederland. Waar groot geld is, zijn ook geldwolven zonder moraal. Etniciteit is daar niet aan verbonden, het gebeurt overal.

3 juni 2015 om 22:31

Het was niet Frankrijk.......... maar Marokko. Leer lezen!

3 juni 2015 om 22:36

Je hebt gelijk. Ik geef het toe. Ik heb het verkeerd gelezen. Sorry.
Maar als ik de reacties bekijk ben ik niet de enige!

3 juni 2015 om 22:41

Komt namelijk omdat dit nog niet in het artikel stond .

3 juni 2015 om 22:45

Het artikel is aangepast, is al vaker in de reacties gedeeld, leer lezen!

3 juni 2015 om 23:05

@FC Tukkers..
Marokko heeft 1 stem omgekocht. Dat wordt nu genoemd. Maar Frankrijk.. haar stemmen, daar zwijgen ze over. Denk je nu dat Frankrijk geen stemmen heeft omgekocht? of denk je dat hier een politieke machtsspel plausibel is? Wil je naief blijven.. of hoe zit dat?

En de gierput gaat los. Benieuwd hoeveel we de komende weken te horen krijgen. Als er eenmaal iemand begint met praten zal de rest ook wel volgen. De volgende president kan zo wel mooi met een schone lei beginnen.

Dit betekent dat ook Franse bond het haasje is. Geen wonder dat die idioten zo openlijk Blatter steunden.

Nou ja, je verwacht het niet.. En alle andere toernooien zijn wel eerlijk toegewezen? Zal vast niet.

3 juni 2015 om 22:51

Hij had het geschreven toen daar stond 'lees meer'

Zou er dan ook wat mis zijn met het WK in Duitsland in 2006? Beckenbauer wilde wel heel graag op Blatter stemmen..

3 juni 2015 om 22:24

Zijn ook dingen niet pluis nee, lees oa het boek van Andrew Jennings of Thomas Kistner. Maar in 2006 viel het juist niet de kant van Blatter en consorten op. Hun bedoeling was om al in 2006 al het WK naar Afrika te halen. Via wat smerige spelletjes werd het toen Duitsland. Als compensatie kreeg (kocht) Afrika dus het WK van 2010 in Zuid-Afrika

Laat nou alles maar uitkomen. Beter dat nu alles uitkomt en dan proberen te herpakken met een nieuwe Fifa met een nieuwe opener en minder machtige top structuur. Of dat gaat gebeuren is afwachten maar je ziet het bij andere sporten dat het de enige manier is. Zoals het bijv bij het wielrennen ook is gegaan. Keihard op hun bek gegaan maar zijn nu wel eindelijk stappen aan het maken en het lijkt goed te gaan.

Ik las 'Blazer' serieus als 'Blatter'. Ik dacht ff dat hij alles had bekent, maar toen zag ik dat het over Blazer ging

3 juni 2015 om 22:31

Ik dacht een typefout van VZ voor ik het las.

Ik ben zeer benieuwd wanneer ook de onderzoeken worden door getrokken naar de Uefa bijvoorbeeld. Iedereen heeft het nu continu over de Fifa en dat daar wat mis lijkt / leek te gaan, is volgens mij wel overduidelijk. Als dat nog niet bewezen is, komen die bewijzen vast gauw genoeg, daar heb ik wel vertrouwen in zoals het nu gaat.

Maar de Uefa heeft ook zeer dubieuze beslissingen genomen omtrent de toekenning van het EK van 2016 bijvoorbeeld, of het EK 2020 dat naar 13 landen is gegaan. Zo kan ik vast nog doorgaan (ajacieden zullen vast ook bijvoorbeeld de 7-1 van Zagreb erbij betrekken). Er zijn in ieder geval genoeg momenten te bedenken die op zijn minst dubieus zijn en tot verdenking aanzetten. Als daar nou ook eens een onafhankelijk en eerlijk onderzoek naar komt!

Maar goed, wil de FBI zich daar ook mee bemoeien (ze hebben er ten slotte geen belang bij, zoals wel was bij de toewijzing van Wk's)? Of kan de FBI zich er mee bemoeien, strafrechtelijk gezien?
Ik hoop in ieder geval dat er een orgaan gaat optreden, want dit gaat helemaal nergens meer over!

3 juni 2015 om 22:30

De FBI wil zich daar denk sowieso niet mee bemoeien, ongeacht of het juridisch kan. Waarom zouden zij daaraan beginnen? Europa zou zoiets moeten oplossen, maarja... Wij hebben geen FBI..

3 juni 2015 om 22:33

Ja, daar zat ik dus ook aan te denken. Het blijft wishful thinking...

3 juni 2015 om 22:41

Interpol zou het kunnen doen. Zwitserse justitie kan het doen, als er betalingen via Engeland of Engelse banken zijn gegaan kan de Engelse justitie er iets aan doen, en zo verder.

4 juni 2015 om 15:58

@ stravven

Ja bijvoorbeeld, dat zijn instanties die zouden kunnen ingrijpen. Ik blijf hoop koesteren dat ze dat ook gaan doen.

3 juni 2015 om 22:56

Aan de Uefa zal momenteel niet geraakt worden, daar mag je vrij zeker van zijn. Dit onderzoek is uitstekend voor het voetbal, maar het zou me echt niks verbazen mocht dit onderzoek nu vooral plaatsvinden omdat dit in het belang is van enkele Europese landen en vooral de VS. Zou anders niet inzien waarom juist een Amerikaanse instelling als de FBI zich hiermee bezighoudt, mocht het niet in hun eigen belang zijn gingen ze zich echt wel op andere zaken concentreren maar voetbal is nu eenmaal een machtig promotiemiddel geworden en er zijn zich helaas ook politieke belangen in gaan mengen.

4 juni 2015 om 16:00

Dat was inderdaad ook de gedachtegang die er door mij heen ging. De FBI lijkt mij ook te bemoeien, omdat het hun aangaat. Plus aan de andere uiteinde van het verhaal zit Rusland, dus dat maakt het ook interessant. Maar goed, dat is ook maar een theorie en valt niet te bewijzen, alhoewel er wel sterke vermoedens zijn.

Ik had echter wel gehoopt dat er Europese instanties (zoals diegene die Stravven hierboven ook heeft genoemd) zouden instappen. Want ik vind, als je dan zo'n schoonmaak begint, doe het dan ook meteen goed. Maar vooralsnog verwacht ik ook niets inderdaad.

Tsjonge jongen, nieuws over corruptie komt wel heel erg rap boven tafel. Hoe kan het dat de FBI dit achter elkaar boven tafel krijgt, terwijl het dus blijkbaar al mimimaal 20 jaar een grote corrupte bende was? Ja, natuurlijk, nu pas die informant, maar ik kan me niet voorstellen dat geen enkele zaak de afgelopen 20 jaar het onderzoeken waard is geweest. Het moet haast wel zo zijn dat er naast FIFA-mensen ook hoge politici etc. meegedaan hebben om alles stil te houden.

3 juni 2015 om 22:36

Simpel. Ze hebben nu Blazer, en die legt nu getuigenissen af om hierdoor strafvermindering te krijgen. En ongelijk kun je hem niet geven. Voor Blazer hadden ze niet zo'n hoog geplaatst persoon als informant.

3 juni 2015 om 22:38

Dat is volgens mij allemaal ontstaan nadat de Fifa de onderzoeken van Garcia heeft verdraait. Toen is Garcia naar de Amerikaanse justitie gegaan, en toen is de zaak gaan rollen heb ik het idee.

3 juni 2015 om 23:48

Simpel die zijn alleen hier in geïnteresseerd om Rusland een hak te zetten...het gaat namelijk ver buiten het werkgebied van de Fbi.

Het verhaal van die steekpenningen was al lang bekend.
Maar nu heeft 1 van de kopstukken bekend,

Stel he als het dadelijk nou blijkt dat het beruchte WK van 2022 in Qatar nou ook is omgekocht zou het dan misschien niet meer doorgaan en herkozen worden?

4 juni 2015 om 07:00

Dat WK zal wel doorgaan ben ik bang. Die stadions en de plaatsten daar omheen worden in rap tempo uit de grond gestampt. Zal dus tè veel geld kosten om het nu af te zeggen, helaas.

Ik vond het al en beetje apart waarom Zuid Afrika de Wk kreeg en niet Marokko. Wie wilt er nou in een land spelen waar je last hebt met dat hoogte gedoe terwijl Marokko dichtbijer ligt bij Europa en de klimaat hetzelfde is als die van Spanje/Italie.

En nee ik ben geen Marokkaan.

4 juni 2015 om 08:06

De Nederlands klinkt wel bij jou als Marokaans dus ik vind jouw de reactie dubieus!

Nu weten we wrm Frankrijk op Blatter heeft gestemd.

Ik wist niet dat de kerstman ooit bij de fifa zat

3 juni 2015 om 23:04

Dit is zijn corrupte tweelingbroer .

3 juni 2015 om 23:56

Hahaha ik dacht het ook al meteen

Wat een baard heeft deze man. Geweldig. Maar dit wisten we natuurlijk al wel een beetje. Ben benieuwd hoe het met Qatar en dergelijke zit.

Was Howard Webb ook omgekocht dan?

3 juni 2015 om 23:14

Nee het WK gaat niet naar Nederland maar blijft gewoon bij Spanje hehe.

Misschien was robben omgekocht?

Grapje.

Kan bijna niet anders concluderen dat wij te "schoon" denken. Blijkbaar moet je steekpenningen betalen om een toernooi te kunnen organiseren. Ik denk dat Brazilie, Duitsland en Zuid Korea ook nog wel voorbij gaan komen.

Na Qatar moeten de biedingen anders gaan worden. De Fifa stelt de voorwaarden en blijkbaar zijn steekpenningen de enige manier om iets te winnen en dus kun je eigenlijk de landen de schuld niet geven.

Waarom probeert Johan Cruijf niet dichter in Fifa te dringen? Omkoping hoeft niet slecht te zijn zolang ze Ajax maar wereldkampioen maken. En de Fifa kan echt wel dieper worden geintegreerd in Ajax. Dan kan Ajax vrij machtig worden. Johan Cruijf zie ik graag als opvolger van Sepp Blatter. Ook omdat Johan vrijwel de beste voetballer van de wereld is dan geef ik Johan echt wel een kans.

4 juni 2015 om 07:02

Johan kennende gaat ie ruzie maken met elke nationale voetbalbond .

Hij lijkt net de kerstman! 😂

Als de Fifa zich laat omkopen als het gaat om waar Wk's plaatsvinden, hoe zit het dan met wedstrijden? Zuid Korea kreeg in eigen land toch alles mee? Brazilië? Ook daar waren wel wat dubieuze beslissingen in het voordeel van het gastland, dat wellicht het WK al door middel van omkoping had verkregen ..

Erg benieuwd waar het gaat eindigen.

Ik denk dat er bij vrijwel elke verkiezing voor een WK of EK bid wel iemand ergens stiekem geld aan geeft voor een stem eerlijk gezegd. Ben wel benieuwd om te zien hoe corrupt het nou allemaal werkelijk is.

Een 'beetje' off topic, maar deze man zou toch perfect zijn voor een rol als kerstman..

4 juni 2015 om 07:31

Idd, zoveel geld hebben en er dan zo bij lopen.

Echt jammer hoor het mooi simpele leuke spel wat velen al sinds hun jeugd liefhebben, word gewoon naar de ...... geholpen.

Geld en status zijn blijkbaar de belangrijkste aspecten geworden in het voetbal.

Ik vind het heel erg jammer en het doet pijn om dit soort dingen keer op keer te moeten lezen.

Ik hoop de de schuldigen hun straf krijgen en dat het spelletje weer eerlijk word.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren