Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FBI is er klaar mee: 'Wij geven FIFA de rode kaart'

Laatste update:

De herverkiezing van Joseph Blatter als voorzitter van de FIFA lijkt opeens allesbehalve een zekerheid te zijn. Woensdag werden er zeven FIFA-officials gearresteerd in een grootschalig onderzoek naar corruptie binnen de wereldvoetbalbond en vier personen hebben inmiddels schuld bekend. In een vlammende persconferentie haalde de FBI verwoestend uit naar de FIFA.

/

Volgens de Amerikaanse aanklager Lorretta Lynch is duidelijk geworden dat er sprake was van grootschalige corruptie binnen de wereldvoetbalbond. Dit zou al sinds 1991 (!) gaande zijn. "Voetbalbonden hebben belangrijke verantwoordelijkheden; van het aanleggen van jeugdveldjes tot het organiseren van WK's. Van dergelijke organisaties mag je verwachten dat ze zich aan de regels houden", zei Lynch. "De mensen bij de FIFA hebben in plaats daarvan het voetbal gecorrumpeerd en zichzelf verrijkt."

Er werden steekpenningen aangenomen door FIFA-officials bij de toewijzing van het WK van 2010, bij de FIFA-presidentsverkiezingen van 2011 bij de toewijzing van de Copa America aan de Verenigde Staten, dat in 2016 wordt gehouden. Er staan tientallen miljoenen op bankrekeningen van FIFA-officials in landen als Hongkong, de Kaaimaneilanden en Zwitserland. De FBI gaat er alles aan doen om de schuldigen achter tralies te krijgen, zo werd tijdens de persconferentie duidelijk.

Of Blatter zelf buiten schot blijft, is nog niet bekend. "Ik kan niets zeggen over de status van meneer Blatter", zei Lynch. "De maximale gevangenisstraf voor dit soort misdrijven bedraagt twintig jaar, maar dat zal voor elk individu verschillen. Ze hebben hun positie misbruikt en ze deden dit telkens opnieuw: jaar na jaar, toernooi na toernooi. Wij geven de FIFA de rode kaart." Procureur Kelly Currie van de FBI voegde toe: "Laat duidelijk zijn dat dit pas het begin is van onze inzet, niet het einde."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
27 mei 2015 om 17:59

Degene die er het meest verantwoordelijk is waarschijnlijk niet.

Verrotte bende daar. Als er een puinhoop is in de Tweede Kamer is de Premier daar verantwoordelijk voor, die stapt dan op.
Als er een bende is in de spelersgroep van een club, en het presteert niet meer, dan wordt de trainer ontslagen of stapt op.
Wanneer een bedrijf kwartaalverliezen blijft maken en niet meer goed functioneert dan stapt de CEO op.

Wanneer het een grote bende is bij de Fifa, al jaren, dan blijft Blatter lekker zitten.

27 mei 2015 om 18:13

Ze pakken dit juist goed aan. Diegene die al bekend hebben, zullen strafvermindering aangeboden krijgen als ze tegen Blatter getuigen.

Ze hebben nu nog het bewijs tegen Blatter nog niet rond, en op deze manier krijgen ze het wel rond.

Beproefde methode van de FBI, waarmee ze ook al tientallen kopstukken van de maffia mee gepakt hebben.

27 mei 2015 om 18:15

Ik hoop dat ze die hele fifa kapot maken en de goede mensen deze vanaf de grond weer opbouwen. Laten we hopen dat de vacante posities niet weer worden opgevuld door stromannen met een dubbele agenda; hun portemonnee. Maar integere mannen die van de sport houden.

27 mei 2015 om 18:16

Premier is niet verantwoordelijk voor de tweede kamer.... maar verder ben ik het natuurlijk helemaal met je eens. Blatter zijn positie is (en was eigenlijk al) onhoudbaar. Kan/mag niet zo zijn dat hij blijft zitten.

27 mei 2015 om 18:18

Wat als:

Blatter zijn tegenstanders verlinkt heeft aan de Fbi, waarbij ook een aantal corrupten zijn, zodat Blatter meer draagvlak kan creëren door daar weer trouwe poppetjes neer te zetten.

Op het eerste gezicht is dit wel een fantastische actie, hopelijk dat het ook een fantastische actie blijft door indirect een grote schoonmaak te bewerkstelligen!

27 mei 2015 om 18:21

Geef ze de tijd! Blatter wordt als laatste van zijn troon gekegeld.

27 mei 2015 om 18:27

Vergeet niet he, nu de balletje begint te rollen gaan er meer volgen. Hoogstwaarschijnlijk gaan de reeds opgepakte een open boekje doen tegen een tegemoetkoming in hun straffen. Dat betekent dat er meer informatie bekend gemaakt zal worden, en hopelijk uiteindelijk ook die kale batser!!

27 mei 2015 om 18:28

Dan zullen diegenen waarschijnlijk ook een open boekje doen over Blatter.

27 mei 2015 om 18:35

Je hebt wel gelijk Steppie03. Zolang de nieuwe voorzitter weer macht heeft over de gehele Fifa blijft het een mogelijke tijdbom voor corruptie.

Ze zouden de Fifa op moeten splitsen, promotie van het voetbal enerzijds, monitoren van match-fixing en corruptie anderzijds.

Daarnaast moeten overheden en instanties als de FBI en Interpol meer druk moeten uitoefenen om transparantie te bevorderen. Op straffe van een verbod op alle Fifa wedstrijden in het betreffende land, geen team sturen naar Ek's en Wk's etc.

Het gaat hier om een miljarden organisatie die gewoon los wordt gelaten en troebel mag opereren. Daarbij hebben alle landen waar voetbal ook maar populair is een enorm belang in het organiseren van toernooien, hoe kan het dat deze zogenaamde niet-commerciële organisatie totaal geen onafhankelijk toezicht kent laat staan dat er iemand sancties kan opleggen.

Ik vind het geweldig dat de FBI onderzoek doet en ja dat lost op korte termijn veel op. Maar laten we alsjeblieft realiseren dat de structuur van en toezicht op de Fifa echt structureel anders moet!

27 mei 2015 om 19:55

En dan ook de verantwoordelijke personen die de steekpenningen betaald hebben aanpakken svp. De VS heeft dus betaald om de copa america te kunnen organiseren en Brazilië voor het WK. Wordt een flinke klus....

27 mei 2015 om 20:27

@blindevogel you nailed it

27 mei 2015 om 17:55

Ja ja fbi is nog corrupter allemaal een pot nat. Wie er ook de leiding krijgt het zal er nooit eerlijk aan toe gaan bij de fifa.

27 mei 2015 om 17:59

EINDELIJK!! Thumbs Up voor de FBI. Blatter was bezig met het kapot maken van de mooiste sport van de wereld. Hij zetten geld boven voetbal. Nu komt de waarheid naar boven! Leve de FBI!

27 mei 2015 om 18:01

Nou en? Dit onderzoek is allesbehalve corrupt afgaande op de bekentenissen. Dat jij incinueert dat er binnen de fbi grootschalige corruptie is, zonder ook maar iets van bewijs te leveren heeft er in deze niks mee te maken! Gewoon goed werk van de fbi. Corruptie in het voetbal moet er uit of je nu gelooft in conspiracies of niet..

27 mei 2015 om 18:13

En het mooiste van alles is naar mijn mening de timing! 2 dagen voor de verkiezingen alles om blatter heen arresteren. Wat zal die man zich beroerd voelen zeg,doodsbang dat er 1 bij zit die hem erbij lapt... heerlijk staaltje van de fbi

27 mei 2015 om 18:13

Hahah de CIA en de FBI hebben de zwaarste en meest slopende toelatingseisen van de wereld. Psychologen die je lezen als een boek. Als je ook maar een spoortje zwakte vertoont kom je er nooit tussen.

27 mei 2015 om 18:28

Mentalist, is dit tegen mij gericht? Dan snap ik je niet helemaal...

27 mei 2015 om 18:40

Nee, hij had het waarschijnlijk tegen Basir84.

27 mei 2015 om 23:49

waar slaat dat nou weer op?

er zijn in het heden en verleden genoeg corrupte fbi en cia medewerkers geweest

ook heeft de cia helemaal niks te maken met blatter of de fifa oid

en juist de cia staat er om bekend regelmatig te wisselen van kant die ze steunen, kijk maar naar bv afghanistan waar de cia al qaida in getraind heeft en enorm veel geld en materiaal geleverd heeft om de locale bevolking de russen af te laten maken, maar toen amerika daar een grote olieleiding wilde neerleggen hebben ze alles wat ze geleerd en gekregen hebben van amerika tegen hun ingezet

ook zijn toelatingseissen voor verschillende functies niet hetzelfde, ik krijg het idee dat jij iets te veel james bond achtige films kijkt als ik je uitspraken zo lees

een telefonist of analist bij de cia wordt zeker gescreend, maar vergeleken met een agent van hun sad( special activities divison) zal veel zwaarder gescreend en getraind worden en jij denkt volgens mij dat iedereen daar een grey man is

ook doet de cia zelf helemaal niks op het gebied van bedrijven vervolgen oid, het is namelijk een inlichtingendienst zoals aivd dat in nederland is en de cia heeft in amerika zelfs geen authoriteit wettelijk gezien

dit is duidelijk een actie van de fbi, kijk ook bv naar het dopingschandaal in het wielrennen en hoe dat uiteindelijk aangepakt is, ook zou het me niets verbazen als interpol en europol betrokken zijn/worden bij het onderzoek

zo zullen de aanklager en de fbi in dit onderzoek de huidige arrestanten het vuur aan de schenen leggen en strafverlaging aanbieden voor verklaringen waarmee een grotere vis gepakt kan worden en zo blijft de fbi het liefst doorgaan tot ze de grote baas hebben

helaas is dit een van de weinige manieren om zulk soort ''organisaties'' op te rollen, want het duurt erg lang en omdat er steeds deals gemaakt moeten worden zal maar een klein deel daadwerkelijk gestraft worden, maar met de huidige wet- en regelgeving kan het niet anders als je de grote baas wilt pakken

en de fbi levert veel goed werk,maar er zijn zeker ook corrupte fbi-agenten en medewerkers

en er zit ook bij de fbi een groot verschil in toelatingseisen voor verschillende functies, want de fbi bestaat echt niet alleen maar undercover agenten...

en de toelatingseisen voor de gemiddelde fbi- of cia-medewerker zijn zeker niet extreem hoog of streng meer na 11 september

beide diensten hadden namelijk een groep medewerkers die al een tijd voor hun werkte, maar omdat er ineens veel meer werk voor beide diensten kwam waar ook veel ''fieldagents'' gewond of gedood bij werden omdat het gevaarlijkere opdrachten waren dan daarvoor moest en er enorm veel mensen aangenomen worden om alle nieuwe en vrijgekomen functies te vullen

28 mei 2015 om 03:27

@mentalist Dat maakt het nog gevaarlijker aangezien ieder normaal mens weet dat de FBI corrupt is.
Zoals jij het beschijft zijn het dus een 'soort' psycho's die daar werken haha
Dit is een erg mooie dag voor het voetbal maar het geld verdwijnt in de zakken van die gierige Amerikanen en niet aan de landen waar mensen straat arm zijn zoals bijv. Brazilie. Ik was erbij tijdens het WK en ervoor.. En ik kan je vertellen dat het bloed door de straten liep alsof het een rivier was. Niet alleen mensen die drugs verkochten zijn neergeschoten maar ook mensen die in de weg stonden, laat staan de mensen die hun huis uitgeschopt worden alsof het niks is.
Dat gebeurde trouwens ook in China voor de olympische spelen, een zieke wereld waar wij in leven met zieke veel zieke mensen.
En het valt nog te bezien of Blatter en zijn vriendjes worden aangehouden..

27 mei 2015 om 17:58

Zeer goed nieuws, mogen die arrestaties maar tot helemaal in de top van die Fifa plaatsvinden!

27 mei 2015 om 18:22

Misschien een domme reactie maar; wat is een rode kaart? Bedoel wat zijn nu de gevolgen?

27 mei 2015 om 18:58

Er zijn (momenteel) nog geen gevolgen. Maar de FBI gebruikt een voetbalterm om te laten zien dat de corruptie moet stoppen bij de FIFA

27 mei 2015 om 18:22

Sorry voor deze domme vraag.

27 mei 2015 om 19:10

Geeft niks.

27 mei 2015 om 19:39

Ik ga liever niet in op de reacties. Maar door standaard de media te volgen en denken dat de wereld zo eerlijk is, is eigenlijk heel naïef. Als de fbi zich er mee bemoeit dan weet je dat er meer belangen spelen. Mensen geloven echt dat als Blatter weg gaat dat het dan opeens beter gaat. Is hetzelfde als kabinet rutte of balkenende, 2 verschillende partijen, maar verandert er iets aan de werkwijze van de politiek nee. En over de fbi ik zou eerst is naar de geschiedenis kijken van die organisatie en waar ze zich allemaal mee bezig houden, in plaats van de media te volgen en als ik volgens jou te veel films kijk dan zou ik jou mening hebben over de fbi.

27 mei 2015 om 19:44

Goed nieuws is het pas als Blatter opstapt en het gastland van het WK van 2018 En 2022 wordt heroverwogen.

Lange leve de Fbi. Dit is nieuws waar veel mensen op hebben moeten wachten.

27 mei 2015 om 17:55

Idd, ze doen dit echt niet als ze niet genoeg bewijs hebben. Game over.

27 mei 2015 om 18:20

Klopt! Ze pakken iemand pas op als ze echt heel veel bewijs hebben, en helemaal als het een internationale actie betreft. 93 procent van degene die ze oppakken worden ook daadwerkelijk veroordeeld. Dat is echt bizar hoog, en als ze echt willen kunnen ze een RICO act instellen wat ieder bedrijf gewoon compleet kapot maakt. Zelfs als het om zo'n grote organisatie gaat als om de FIFA. Hulde voor deze acties!

27 mei 2015 om 17:55

Haha hosanna! Is natuurlijk ook een discutabele organisatie, maar voor nu de helden van de dag/week/langer?

27 mei 2015 om 18:05

Ja precies. Iedereen vind het zeker ook heel fijn om dagelijks afgeluisterd te worden? Naïviteit hiero

27 mei 2015 om 18:12

FBI en NSA zijn totaal verschillende organisaties he...

27 mei 2015 om 18:51

Wat maakt het uit als ze jou afluisteren? Heb je zo belangrijke informatie dan? Denk niet dat ze achter jou aan gaan of je informatie gebruiken.

27 mei 2015 om 19:10

Je bent de eerste die ik hoor die er ook zo over denkt Arsenal. En zo is het toch ook? Snap al die heisa niet

27 mei 2015 om 19:28

Moet altijd lachen als mensen van mijn leeftijd zich opwinden dat NSA hun snapchat selfies kunnen zien

28 mei 2015 om 00:34

Hahah idd mensen hier doen alsof ze interessante informatie voor de fbi over de telefoon vertellen

27 mei 2015 om 21:07

Zonder Blatter was voetbal niets meer dan een lokale sport. Vergelijkbaar met baseball. Wij moeten stoppen met die smerige naïviteit. Geloven wij werkelijk waar dat alle problemen opgelost zullen worden na het vertrek van Blatter? Nogmaals, zonder Blatter zou voetbal niets meer zijn dan een lokale sport. Te vergelijken met baseball.

27 mei 2015 om 21:19

Voor Blatter was voetbal een lokale sport? Korfbal, dat is een lokale sport, door voetbal lokaal te noemen maak je jezelf ronduit belachelijk.

Voetbal was decennia lang voor Blatter al de grootste sport ter wereld. Ook na Blatter zal voetbal de grootste sport ter wereld blijven.

27 mei 2015 om 21:53

Haha, hoeveel zal Matthaus gekregen hebben voor deze reactie? :P

28 mei 2015 om 13:16

En jij gelooft werkelijk dat al die positieve dingen te danken zijn aan Blatter en Blatter alleen? Hij zal vast wel wat goede dingen hebben gedaan, maar het blijft gewoon een corrupte, seniele bejaarde die allang met pensioen had moeten zijn.

Prachtig nieuws, ik hoop dat dit de ondergang van Blatter zal betekenen. Wat een timing, volgens mij heeft de FBI ook besloten dat het uit moet komen voor de nieuwe verkiezing!

He he! Werd eens tijd dat die Sepp Blatter en zijn vriendjes werden aangepakt.

27 mei 2015 om 20:11

Precies @mancity1993 veel te veel heb hij er, en allemaal zakken met geld [ zwart ]
Ze hebben niet voor niks van Praag de mond gesnoerd .

Klinkt goed, gaat goed de bezem door. als eindverantwoordelijke zal Blatter vast nog aan de beurt komen.

Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen; Lang leve de Fbi! Eindelijk eens al die corruptie eruit krijgen wat al jaren aan de gang is.. Prachtig nieuws voor iedere echte voetballiefhebber!

Macht maakt blind. Z'n grote organisatie mag niet bestuurd worden door slechts een paar mensen die kunnen stemmen. De nationale voetbalbonden moeten meer macht krijgen waarbij iedereen in de nationale bonden mogen stemmen over wie er voorzitter mag worden van de Fifa. Gewoon echte verkiezingen zoals we die in Nederland kennen, maar dan zijn de voetbalbonden het volk.

Een organisatie die invloed heeft over de hele wereld moet om de zoveel tijd van voorzitter wisselen met een maximaal termijn waarin iemand mag regeren. Alles wat er nu zit opdoeken en beginnen met een betere voetbalwereld.

27 mei 2015 om 18:13

Nee, de verdeling van de macht moet anders. Het is toch te bizar voor woorden dat een voetbalgigant als Duitsland niet meer inbreng heeft dan Liechtenstein?

27 mei 2015 om 18:14

De macht van een land hangt in mijn idee af van de grote van de organisatie en de grote van de organisatie is afhankelijk van de grote van het land. Tenminste, dat is wat mij logisch lijkt.

27 mei 2015 om 18:24

Niet helemaal. De VS is een gigantisch land met veel inwoners, maar stelt qua voetbal niet heel veel voor. Same goes for China en India. Het is lastig, dat is zeker waar, maar ik vind dat landen als Argentinie, Duitsland, Brazilie, Nederland, Engeland, Italia, Frankrijk en Spanje gewoon meer te zeggen moeten hebben dan pakweg China.

27 mei 2015 om 18:28

Daar heb je gelijk in. Dan zou je landen macht moeten geven op basis van de stand op de ranglijst. Maar landen die veel invloed hebben betekent voor het voetbal met een periode van mindere selecties zou daarvan de dupe van zijn. Een Engeland met de grootste competitie zou dan zelfs buiten de top 10 vallen.

Helaas kan je nooit iedereen tevreden stellen, zolang de Fifa dan niet meer corrupt is vind ik het best als er hier en daar offers vallen.

27 mei 2015 om 18:46

Op basis van ranglijst zou ook niet goed zijn. Het zou voor een relatief nieuw voetballand zo onmogelijk worden om enige inspraak te krijgen.
Op basis van aantal inwoners is zoals jullie melden inderdaad ook lariekoek. Meest faire methode is naar rato van het geregistreerde aantal leden bij een bond. Zodoende wordt de sport het meeste gestuurd door landen die ook het meeste bijdragen en waar de sport het meeste draagvlak heeft.

27 mei 2015 om 18:51

Daar doelde ik ook op toen ik zei: De macht van een land hangt in mijn idee af van de grote van de organisatie en de grote van de organisatie is afhankelijk van de grote van het land.

Had het dan niet helemaal goed neergezet want je zou ook kunnen denken dat ik doel op t aantal inwoners, maar ik doelde op in hoever de organisatie in het land verspreid zit en invloed heeft. Nederland heeft in die zin meer invloed dan Brazilie als ik het een beetje goed schat.

27 mei 2015 om 18:58

Ja lekker, dan zal je wel zien dat China opeens een paar honderd miljoen leden heeft. Dragen die dan het meeste bij? En wil je dat die relatief gezien de meeste macht hebben?

27 mei 2015 om 19:00

Tja, een discussie waard. In Nederland telt de stem van iemand zonder opleiding toch ook net zo zwaar al van iemand die jarenlang gestudeerd heeft? Terwijl het over hele ingewikkelde materie gaat vaak. Dat is de reden van de vele stemmen voor de Pvv. Dat heet democratie.
Waar ik het ook overigens niet mee eens ben.... Grote landen. Grote stem.

27 mei 2015 om 19:33

Tsja, er zijn genoeg dingen waar ik het niet mee eens ben, alleen kun je er zo weinig aan doen.

En een democratie werkt niet. Want wat de meerderheid wil hoeft niet het beste te zijn.

27 mei 2015 om 19:38

@polop: dan krijg je uiteindelijk ook scheve verhoudingen en kan Trinidad nooit enige invloed krijgen.
Gewoon iedereen evenveel zeggenschap en een apart onafhankelijk orgaan dat gaat over voetbalontwikkeling (doellijntechnologie etc).
Ik begrijp niet waarom sommige landen meer recht hebben of zouden moeten hebben dan anderen... dan krijg je dat de grootste landen zichzelf willen gaan beschermen tegen vroege uitschakeling etc.. zie CL maar dan met clubs... juist verrassingen zijn eerg leuk en belangrijk.

28 mei 2015 om 08:31

In het huidige systeem is iedereen gelijk. Vandaar dat Blatter al 20 jaar aan de macht kan blijven. Kleine voetballanden uit Azië, Oceanie en Afrika die vrijwel geen geschiedenis of draagvlak hebben met voetbal brengen gezamenlijk meer stemmen op dan alle grote voetballanden bij elkaar. Als jij nog 20 jaar zo verder wil blijven gaan moet je lekker met dit systeem verder gaan. Als je een goed systeem wil hebben dat werkt voor het algemeen belang moet het ook gesteund kunnen worden door vertegenwoordigers van het algemeen belang.

Geweldig nieuws. Dat ze die corrupte bende maar helemaal opdoeken en opnieuw opzetten.

Als de de tijd perk van de fifa aan het vallen is geloofme het zal aleen maar erger worden

27 mei 2015 om 19:44

huh ? Misschien een idee om je tekst een keer door een spellingchecker te halen zodat het begrijpelijk word en structuur aan te brengen in dit geneuzel.

On topic: De verkiezingen moeten lopende het onderzoek echt uitgesteld worden. Wanneer de FBI klaar is met zijn verhoren moet er een nieuwe verkiezing worden uitgeschreven. Tot die tijd moet er een interim bestuur worden aangesteld met mensen van onbesproken gedrag.

Ge-wel-dig. Hopen dat Blatter ook een paar jaar gaat zitten.

Blatter word waarschijnlijk beschermd door zijn slaafjes

27 mei 2015 om 18:44

Dat waren natuurlijk alleen maar slaafjes voor het geld. Tegen een strafvermindering zeggen zij gerust wel wat er allemaal door onze heer Blatter gedaan is.

Vandaag is een mooie dag.

wow!
Prachtige dit.
Nu Florentino Perez nog (grapje)

Hopen dat ze meer en meer kunnen bewijzen om dat hele fifa schoon te maken.

27 mei 2015 om 18:41

Hahahahahahaha

Eigenlijk heb je gewoon gelijk hoor, beide zijn totaal niet geschikt voor hun functie en moeten dringend baan ruimen.

Ik ben wel benieuwd waarom de FBI zich er opeens zo stellig mee is gaan bemoeien eerlijk gezegd.

Overigens is er voor elke ontvangen steekpenning dus ook iemand aan de overkant die in staat is deze uit te reiken, waarvan veelal leidende figuren van hun land zijn, het gebeurt volgens mij op veel grotere schaal dan wij denken of kunnen beseffen.

27 mei 2015 om 17:59

Omdat Rusland ermee te maken heeft.

27 mei 2015 om 18:04

Daar ben ik dus ook benieuwd naar, want zo schoon is de FBI ook niet. Vraag mij af welk slaatje ze hier uit slaan.

27 mei 2015 om 19:18

Huzaren

27 mei 2015 om 18:01

Het gaat hier vooral om Amerikaanse mensen en Amerikaanse bankgegevens. De aangehouden verdachten zijn vooral mensen uit het Noord- Zuid en Centraal Amerika.

27 mei 2015 om 18:03

Ach ja de ene corrupte bende rolt de andere op.
Zowel de Fifa als FBI zijn boevenbendes.

Maar als de Fifa hiermee wordt aangepakt zal het met een zorg wezen wie die lulletjes in Zurich een keer aanpakken.

27 mei 2015 om 18:03

FBI is al jaren bezig, alleen nu Blatter weer aan de macht dreigt te komen brengen ze alle juist ingewonnen info naar buiten. Tevens spelen er ook Amerikanen mee in het verhaal en heeft de FBI het grootste netwerk en mogelijkheid om het uit te zoeken.

@macreal dit zal maar een fractie de reden zijn. Eerder ontduiking van belastingen en dat soort zaken.

27 mei 2015 om 18:07

@randje16 Ja oké, het is natuurlijk waar dat de FBI er jaren mee bezig is en dat zal ook gewoon de reden zijn alleen heb ik gewoon het idee dat Amerika altijd dingen doet die met politiek te maken hebben...

Echt zo; "rusland heeft het WK gekregen, wij mogen Rusland niet dus laten we ons best doen om te bewijzen dat ze het WK hebben gekregen dmv corruptie" maar dat geldt ook voor Qatar, Arabisch, olie... tja

Neemt natuurlijk niet weg dat dit prachtig is!

27 mei 2015 om 18:10

Zoals ik al zei zal dit een deel zijn, maar de FBI is al wel jaren bezig in de sport, zoals Lance Amstrong en nog een aantal andere zaken. Het is dus niet ineens dat ze "hey de sport kunnen we ook mee bezig houden, want Rusland heeft het wk gekregen", want dan hadden ze vorig jaar de OS ook al kunnen aanpakken op corruptie.

27 mei 2015 om 18:05

Omdat sommige van die zaken zich hebben plaats gespeeld op Amerikaanse bodem. Er zijn daar deals gemaakt, Amerikaanse banken zijn gebruikt etc etc. Simpel als dat. Ik denk niet dat er een politieke spelletje gaande is of wat dan ook. Als hier in Nederland aanwijzingen waren geweest dan hadden de juiste instellingen ook actie ondernomen.

27 mei 2015 om 18:20

Idd , alleen had nederland het niet aangedurft om die 7 man uit hun bed te lichten, daar zijn we hier veel te schijterig voor.

27 mei 2015 om 18:15

Er is ook Amerikaans belastinggeld naar verschillende campagnes gegaan. Daarom maakt de fbi er een zaak van.

27 mei 2015 om 18:32

FBI is al jaren bezig, dit is niet iets van de laatste maanden.

27 mei 2015 om 18:59

Omdat Amerika ook meedeed in de race voor het wk 22! Amerikanen laten zich niet graag piepelen

27 mei 2015 om 19:36

Dit is omdat de FBI toezicht heeft gekregen omdat er waatschijnlijk transacties via amerikaanse banken zijn gegaan en dan mogen ze deze volgen en een onderzoek starten. Dit geldt ook voor emailverkeer wat via amerikaanse servers is gegaan.

27 mei 2015 om 21:03

Dat heeft te maken met de brede wetgeving in de V.s. omtrent corruptie em het feit dater Amerikaanse banken zouden zijn gebruikt bij deze frauduleuze praktijken.

Je opmerking 'opeens' is volledig onjuist.

Ben benieuwd hoe het afloopt, toch een geweldig verhaal: een van de rijkste en machtigste organisaties ter wereld die zowat van de ene op de andere dag ten val wordt gebracht. Heeft Hollywood de filmrechten al geclaimed? 'red card' met Al Pacino in de rol van Blatter. Ik zou hem kijken.

27 mei 2015 om 18:05

Dan kunnen ze die FIFA propaganda speelfilm die laatst is uitgebracht meteen een vervolg geven inderdaad, zonder happy ending voor de hoofdpersoon hopelijk.

27 mei 2015 om 18:12

De vraag is, wat als de Fifa verdwijnt..
Wat zal er dan gebeuren met de games Fifa?

27 mei 2015 om 18:17

Heb uit betrouwbare bron vernomen dat de FBI begonnen is met onderzoeken na een tip van de makers van Pes.

27 mei 2015 om 18:21

De Fifa zal heus niet verdwijnen. Er zullen nieuwe figuren opstaan en de plaats innemen van de mensen die achter het tralies gaan. Het zal een jaar of 10 goed gaan en vervolgens zal het weer beginnen met corruptie!

27 mei 2015 om 19:42

FIFA gaat dan verder onder de naam VIVA met alleen nog maar vrouwelijke spelers.

Iedereen dacht kadafi is er nietmeer nu aleen maar erger daaro ook in syrie egypte overal waar amerikanen zich mengen word het erger.dit kan de onder gang van het voetbal weze als er niks aan word gedaan kan het ook niet erger worden als er wat aan word gedaan is het nog aftewachte of het niet erger word niet te vroeg juichen als blatter niet meer de president van de fifa is

27 mei 2015 om 18:02

Totaal niet te vergelijken. Waar er sprake is bij Kaddafi van een Psychopaat die zijn volk uitmoorden was het hier de Fifa die door de wetgeving van toen zonder ook maar enige weerstand zichzelf konden verrijken. De Fifa zal na de nieuwe aanstelling onder een vergroot glas liggen en corruptie kan door gaan maar zal nooit zo erg zijn als dat het nu is zeker niet nu de nieuwe wetgeving het toelaat om het bankverkeer van de Fifa in de gaten houd.

27 mei 2015 om 18:05

Hypocriet.
De reden dat het nu drama is in Libie is dat er daar verschillende stammen bij elkaar leven die nu de macht willen hebben. Dit probleem is al veel ouder dan het moment dat Kadaffi kwam. De Europeanen die met de overzeese expansie Afrika maar in een aantal delen had gedeeld is hier schuldig aan. Kadaffi onderdrukte die volkeren alleen maar, nu worden ze niet meer onderdrukt en hebben ze vrij spel. Enige oplossing daar is als mensen eensgezind worden of dat er in Afrika voor elk volk een eigen staat komt.

De reden dat het er in Syrië hard aan toe gaat is dat de denkwijze van de Extremistische islamieten lijn recht tegenover onze hedendaagse gebruiken staan. Vrouwen moeten daar gewoon de keuken in en niemand mag ze zien. Met geweld willen ze die ideeën tot uiting brengen. Dit is echter ook niets nieuws, in de Romeinse tijd had je een een staatsgodsdienst en dat zelfde wilde Spanje bij de Nederlanden doen. Mensen die anders leefde of een ander geloof volgde werden als ketters gezien en vermoord.

Ken je feiten.

27 mei 2015 om 18:34

Je hebt helemaal gelijk, maar een kleine noot: De Romeinen waren erg tolerant naar andere religies, tenzij deze die van hun aanviel, wat het Jodendom en het Christendom deden. Deze godsdiensten beweren dat er maar één ware God is, en dat betekent dat de Romeinse goden een leugen zijn.

Het grootste probleem met Amerikaanse invasies is dat ze weinig rekening houden met de lokale verhoudingen en het machtsvacuüm die ze achterlaten bij vertrek niet goed opvullen wanneer ze naar de lokale cultuur kijken. Ik denk dat het bij de Fifa wel wat anders zal gaan, aangezien het geen land of volk is, maar een bedrijf. Maar het is maar afwachten hoe het machtsvacuüm dat achterblijft zodra de FBI klaar is gaat worden opgevuld. Met andere woorden, wie grijpt de macht en hoe zal het verder gaan met de Fifa?

27 mei 2015 om 18:42

Ik heb het over de periode van keizer nero waarin Jodendom de staatsgodsdienst was en de christenen werden vervolgd. Verder waren ze inderdaad tolerant.
Je kan dan wel zeggen dat Nero een extremist was.

Je kan het probleem bij Amerika neerleggen over dat er weinig rekening wordt gehouden over hoe het land wordt achter gehouden, maar dat vind ik niet heel erg eerlijk omdat bij de laatste gevallen dat Amerika ingreep dat op verzoek van de landen zelf was. Dat er dan geen mensen zijn opgeleid in de desbetreffend landen om de opbouw van het land en het bestuur op te pakken is een gebrek aan scholing en ervaring. Als het Amerika gevraagd wordt willen ze vast wel helpen met de opbouw van een bestuur, maar vanuit de aard van Amerika willen ze geen kolonie hebben en als ze andere landen aan een bestuur moeten helpen is het eigenlijk wel een beetje een kolonie.

Wat betreft de Fifa heb je gelijk. Het grootste probleem wordt het invullen van de machtsverdeling en de wijze waarop mensen in hun positie worden verkozen. Daar zijn best wel wat oplossingen voor, maar je kan niemand 100% tevreden stellen, maar je kan wel de macht verspreid houden.

27 mei 2015 om 19:18

Wat een misselijkmakend, arrogant, debiele en idiote reactie. Vooral deze citaat:

/ Dat er dan geen mensen zijn opgeleid in de desbetreffend landen om de opbouw van het land en het bestuur op te pakken is een gebrek aan scholing en ervaring \

Nee, een ontwikkeld Europa had ook totaal geen gastarbeiders nodig na de Tweede Wereldoorlog want als je land in puin is is het enige gebrek aan opbouw de scholing en is het ook een teken van een zeer laag opgeleide cultuur in de bevolking.

Je hele reactie is al 1 puinhoop omdat je zelf al denkt dat de VS zich bemoeit voor de interesses van de landen waar de dingen spelen. Laat ik je alvast zeggen dat de VS geen flying fuck geeft om vrijheid, noch om democratie. Dus die vlag mogen ze voor de neuzen van hun eigen domme bevolking wapperen want de rest van de wereld heeft hun ware kant gezien. Vraag het de anderhalf miljoen Palestijnen opgesloten in Gaza, of de bevolking van Libië die nu geniet van vrijheid en democratie onder Isis.

Niemand heeft de VS verzocht te in te vallen. Irak heeft niet gevraagd om 1 miljoen doden, miljoenen gehandicapten, miljoenen vluchtelingen, een kapot land, sancities en misdaden tegen hun eigen bevolking. Hetzelfde geldt voor Vietnam, Libië, Afghanistan, en nu hetzelfde geval in Syrië door proxy's tegen Assad( Al Qaeda en Isis).

Kolonialisme is nooit opgehouden, zet dat uit je hoofd. Het is nog steeds keihard gaande maar op een andere manier zodat domme mensen dat niet inzien. Het gaat nu niet via bezettingen maar via puppets die bovenaan de ladder wordt geplaatst door een coup (zo zijn Saddam en Ghadaffi aan de macht gekomen). De VS en het westen houd niet van onafhankelijke landen als Syrië die eigen beslissingen nemen(hetzelfde geldt voor Iran) zonder te luisteren naar puppets van de VS en Europa.

Daar zijn die interventies voor, waarom denk je dat de VS helemaal gek werd toen Ghadaffi een eigen munt wou creëren, en zo dus met de Dollar wou concurreren, en zijn olie niet meer in Dollars wou verkopen. Waarom toen pas, en niet die jaren daarvoor toen hij als een maniak regeerde.

Dus, nee, de VS is niet de reddende engel hoe hoogbegaafde en intelligente mensen als jij het graag willen doen overkomen. Dat past in hetzelfde fantasie als dat de VS Isis dolgraag vernietigd wilt hebben.

M'n reactie niet over het artikel maar ik kon het echt niet laten. Zo veel stront in een bericht stinkt namelijk enorm.

27 mei 2015 om 20:38

Hulde aan jou! Jij snapt het! Ik kan hier een boek over schrijven maar het heeft mijn inziens toch geen nut.

Hopen dat meer mensen inzien wat er zich allemaal afspeelt.

Het mooiste nieuws van vandaag. Ik snap niet hoe je een sport met wat zal het zijn 2,5 miljard fans kan manipuleren om er zelfs iets beter van te worden. een groepje mensen van maximaal 100 mensen benadelen hier bij dus 2.5 miljard mensen. Dus ik geef ze allemaal maar lekker tussen de 10 en 20 jaar gevangenis want dit groepje mensen vind zich belangrijker dan de rest. Irritant dat soort mensen en laten we hopen dat er nog wat verassingen uit de pan komen rond om de situaties Feyenoord, Roma en Ajax, Lyon.

Blatter zal het of aan zijn hart krijgen of een gevangenis straf krijgen die zit echt niet rustig nu.

27 mei 2015 om 18:01

Dat zal niets met de Fifa te maken hebben maar eerder Uefa dus gaat er niets gebeuren op dat gebied

27 mei 2015 om 18:06

Uhm de Uefa is een van de 6 continentale organisaties van de fifa het heeft allemaal met elkaar te maken zonder Fifa geen Uefa de Fifa regelt globaal alle zaken en de Uefa alles in Europa even heel simpel uitgelegd. Ik neem dan ook aan dat hoofdkantoor fifa steekpenning ook heeft gedaan aan organisaties als de uefa maar dat horen we vanzelf.

27 mei 2015 om 18:25

Ik heb niet vaak zoveel bullshit in 1 post gelezen. Ja, de Uefa valt onder de Fifa. Maar een agent valt in principe ook onder de staat, en als die iets verprutst is dat toch niet de schuld van de staat?

28 mei 2015 om 14:04

Dan moet je eerst lezen wat er staat jou vergelijking klopt 0,0 met wat er staat in mijn reactie.

27 mei 2015 om 18:12

Geld praat he .. allemaal aan zichzelf denken

28 mei 2015 om 13:18

Feyenoord vs Roma? Was daar ook iets dan (behalve vernielingen, banaan)? Heb ik iets gemist?

Oke moge nu duidelijk zijn, dat de verkiezingen vrijdag niet doorgaan en dat Rusland en Qatar nu ook mogelijk van de baan is. Als dit met steekpenningen gegeven is, dan moet dat wel snel duidelijk worden Fifa opheffen en opnieuw beginnen met eerlijk gekozen mensen.

gelijk al die toernooien schappen die al zijn toegewezen

20 jaar gevangenisstraf. Stel blatter krijgt 20 jaar. Dan zit hij daar to zijn dood. Dat is ook wel erg. Dat gun je sepp ook niet. Laten we hopen dat sepp zich terug trekt. En dat er een nieuwe verkiezing komt. Want automatich prins ali president maken, lijkt me ook geen goed idee. Je moet president worden op basis van meeste stemmen. Misschien kan gullit zich dan verkiesbaar stellen.

27 mei 2015 om 18:05

Gun je hem niet? Hij heeft het voetbal kapot gemaakt in jaren dat die aan de macht was. Wat denk je van al die doden die zijn gevallen met de aanbouw van de Wk's zoals Brazilië Zuid Afrika en Qatar? Mede op het conto van Blatter.

27 mei 2015 om 18:12

Iedereen behoort de straf te krijgen die hij verdient. Blatter heeft zijn hele leven als een koning geleefd door zijn zakken te vullen met andermans geld en over lijken te gaan (letterlijk, kijk naar Qatar). Een paar jaartjes achter de tralies is wel het minste dat ik hem gun. Bovendien, mocht het wonderbaarlijk genoeg tot een veroordeling komen (wat ik niet denk aangezien Blatter rijk, machtig en slim genoeg is om zich er onderuit te krijgen), dan zal hij hoogst waarschijnlijk niet tussen de straatjongens en seriemoordenaars terecht komen. Voor het voetbal is het zaak hem zo snel mogelijk uit de functie te krijgen, wat nog een hele lastige taak gaat worden. Wat er daarna met hem gebeurt zal me een worst wezen, al zou ik heel wat over hebben om meneer Blatter in een overall op de luchtplaats te zien wandelen.

27 mei 2015 om 18:12

Blatter is een crimineel, die verdient het om voor de rest van zijn leven opgesloten te worden. Ik denk dat velen hier op vz nog voorzichtig zijn, want als we zeggen wat we echt denken over Blatter en zijn vriendjes, dan blijven er weinig leden meer over.

27 mei 2015 om 18:17

Gun je Sepp niet? Als het puur en alleen om geld ging, nee dan misschien niet. Maar zoals een ander lid hierboven al aangeeft: hoeveel mensen zijn wel niet als slaven onder erbarmelijke omstandigheden overleden voor die stadions die gebouwd moesten worden? Zou me overigens ook niets verbazen als Blatter zo nu en dan iets heeft over moeten maken omdat iemand 1 van zijn 'geheimpjes' naar buiten wou laten brengen (diegene moest dan uiteraard 'verdwijnen'. Die man is geen haar beter dan de gemiddelde Don van een drugskartel of mafia.

27 mei 2015 om 18:49

Ja, en de doelen moeten groter en hoger. Kan je makkelijker scoren. Meer amusement is dat. Betekent meer toeschouwers wat meer geld betekent.

Dit zou nu eens een echte overwinning voor het voetbal zijn !! Blatter en zijn zootje achter de tralies.

En gezien de leeftijd van Blatter en de strafmaat van 20 jaar heeft het er alle schijn van dat deze despoot aan zijn einde zal komen in gevangenschap.

Kan niet echt zeggen dat ik dit betreur, wel integendeel.

Je kan veel zeggen over de FBI, maar dit doen ze toch wel uitstekend. Niemand twijfelt er aan dat ook onze vriend Blatter centjes gepakt en uitgedeeld heeft, maar zelfs als hij dat niet heeft gedaan is hij de baas en dus verantwoordelijk. Als dit al sinds jaar en dag aan de gang is onder zijn leiding, is er maar een conclusie mogelijk; Opstappen!


Verschrikkelijk dat al dat geld in de zakken van bobo's verdwijnt, ze hadden er zo veel goeds mee kunnen doen voor het voetbal. Te beginnen met geld investeren in videoref's. Ik hoop dat dat het speerpunt zal zijn van de volgende FIFA baas. Slecht voetbal kan ik nog tolereren, foute beslissingen door scheidsrechters in deze tijd niet.

Goed nieuws. Ondanks dat Blatter niet officieel in staat van beschuldiging is gesteld kan die man niet anders dan opstappen. Als eindverantwoordelijke met een slecht imago zal niemand hem nog serieus nemen wanneer hij aan blijft. Dit zal ervoor zorgen dat de Fifa grondig gereorganiseerd moet worden en dat werd tijd ook.

Wat ik wel apart vind is de timing van dit hele gebeuren. Hoezo 2 dagen voor de verkiezingen? Dat is sowieso geen toeval en ik heb de indruk dat de FBI dit heeft gedaan om Blatter niet nog een termijn te gunnen.

27 mei 2015 om 18:22

Veel betere momenten zijn er niet. Iedereen is geconcentreerd in een bepaald gebied. Zo hoef je niet op 14 plaatsen tegelijk te zijn. En ook de timing heeft inderdaad met de verkiezingen te maken.

en waarom zou je dat sepp iet gunnen en andere corrupte mensen wel? corruptie is corruptie deze mensen maken misbruik van hun positie en moeten flink worden aangepakt is dat 20 jaar is dat 20 jaar terecht

Einde verhaal voor de Fifa denk ik. Als 4 van de verdachten al schuld bekennen terwijl er ook nog onderzoeken lopen weet je genoeg. Die wachten niet eens de rechtzaak af....

Amerikanen hebben flink hun tanden erin gezet, kwestie van tijd totdat Europese landen contact zullen gaan opnemen en meewerken met Doj.

Is haast onmogelijk om dit op te schonen omdat blijkbaar iedereen het de normaaltste zaak van de wereld vind bij de Fifa en voetbalbonden. Zou me niks verbazen als er een nieuwe bond word opgestart want dit is een enorme klap voor het al slechte imago van de Fifa.

27 mei 2015 om 18:45

In hoeverre is dat anders dan wat er nu is? Volgens mij hebben de continentale bonden en de nationale bonden nog altijd veel macht, en heeft de Fifa voornamelijk door het geld van het WK macht. Dit geld blijft teveel steken in corruptie, waardoor het niet bij de leden terecht komt.

Daarnaast is het het probleem van 1 nation, 1 vote. Dit geeft naar mijn idee een erg scheve verhouding, het zou beter zijn om dit te koppelen aan het aantal officiële (betalende) leden van de nationale voetbalbond oid. Tuurlijk zitten daar ook veel mogelijke problemen, maar het is beter dan het idee dat de stem van Tonga even groot is als die van Engeland.

Hopelijk moeten Blatter en de rest van zijn vriendjes de rest van hun levens achter tralies doorbrengen.

Ben ik de enigste die het vreemd vind dat een Amerikaanse opsporingsdienst invallen doet in Europa? Vervolgens aanklachten opzet tegen al dan niet gepleegde misdaden in Europa? Hebben we daar de Interpol niet voor of is het in samenwerking met Interpol? Beetje vreemd verhaal misschien naïef gedacht maar sinds wanneer valt Europa onder de jurisdictie van de verenigde staten?

27 mei 2015 om 18:15

De Interpol zal er vast aan mee hebben gewerkt maar er werd geld verdeeld in Amerikaanse banken en op Amerikaans grond dus heeft de FBI het recht dat te onderzoeken en maatregelen te nemen.

27 mei 2015 om 18:16

Er waren geldstromen welke via de VS liepen en zodoende is de FBI er achter gekomen. Feitelijk heeft de Zwitserse autoriteit deze mensen opgepakt op verzoek van de Fbi.

27 mei 2015 om 18:19

Volgens mij snap je het niet helemaal. Amerika heeft geen invallen gedaan in Europa en klagen alleen mensen aan die misdaden hebben gepleegd in Amerika of via bijvoorbeeld Amerikaanse banken (dus alles wat in aanraking komt met de Amerikaanse wet)

Als jij een misdaad pleegt in Amerika en al weer terug in Nederland bent, stuurd Amerika een aanvraag naar Nederland om jou op het vliegtuig naar Amerika te zetten. En dat is wat hier is gebeurd.

27 mei 2015 om 18:28

Niet met alle landen, maar wel met veel inderdaad.

27 mei 2015 om 18:34

Nouja alle landen, maar waar Amerika en verbond mee heeft en dat zijn er veel inderdaad

27 mei 2015 om 19:35

Dat valt nog vies tegen. Geen enkel land wat vroeger onder Joegoeslavie viel heeft zo'n verdrag. En ook in Azie en Afrika zijn er amper landen waarmee ze zo'n verdrag hebben.

27 mei 2015 om 20:04

Het Amerikaanse Ministerie van Justitie heeft de autoriteit om tegen niet-Amerikanen buiten de VS zaken aan te spannen. Deze zaken zijn al rechtsgeldig bij de minst geringe connectie met Amerika, zoals een Amerikaanse bank of Amerikaanse internet provider die gebruikt is voor e-mailverkeer (bron: NY Times)

27 mei 2015 om 18:33

De FBI heeft geen invallen gedaan. Dat was gewoon de Zwitserse politie in samenwerking met/opdracht van de Fbi.

Blatter weet nergens van, wast zijn handen in onschuld en wordt herkozen. Daarna is het de beurt aan Platini en blijft alles bij het oude.

Voetbal is een miljarden business, heb niet de illusie dat je corruptie kunt uitbannen. De macht moet dan ook niet bij één centraal orgaan als de Fifa liggen. Onderverdelen in continenten, en elk continent weer onderverdelen in aangesloten bonden, die weer verantwoording afleggen aan onafhankelijke commissies. Zo houd je het i.i.g. een stuk overzichtelijker.

Oke en als de fbi nu nog ook onderzoek doet naar hun eigen corrupte overheid dan doen ze wel wat goed.

Kijk, nu gaan we echt de goede kant op.

Er moet een hele grote schoonmaak komen bij de Fifa. Iedereen die daar zit moet eruit, want iedereen wist hiervan. Dat kan niet anders. En voer dan meteen maar eens een paar regels in waardoor dit soort situaties niet meer voor kunnen komen.

Een paar ideetjes:
- Een maximale ambtstermijn van 8 jaar voor de voorzitter van de Fifa, net zoals nu ook geldt voor o.a. de president van de Verenigde Staten.
- Niet meer alle FIFA-landen laten stemmen, dat is een veel te fraudegevoelig systeem met al die vage figuren uit obscure landjes. Laat voortaan alleen de landen stemmen die het laatste WK gehaald hebben.
- Geef een paar partijen die buiten de Fifa staan een vetorecht. Dat kun je bijvoorbeeld geven aan de Uefa, Afc, Caf, Concacaf, Conmebol en de Ofc, of aan de nationale bonden van de top 5 van de FIFA-ranglijst. Zo kan er tenminste door iemand op de rem getrapt worden zodra de Fifa weer ontspoort.
- Wk's alleen nog toewijzen aan landen die de stadions al hebben en niet aan landen die ze nog moeten gaan bouwen. Met die regel had je je die ellende in Zuid-Afrika en Brazilië (veel te arme landen die miljarden hebben verspild aan stadions die nu leeg staan) niet gehad en hadden we ook niet met Qatar opgezadeld gezeten.

28 mei 2015 om 09:57

Prima opzet. Ik heb er nog wel een paar:

-fifa functionarissen mogen er nevenfuncties op na houden mits deze volledig openbaar worden gemaakt en geen belangenverstrengeling veroorzaken.
-de fifa zal alle geldstromen openbaar maken en jaarlijks een volledig transparant verslag uitbrengen.
- de fifa zal vrij zijn van religie, religieuze uitingen en niet buigen voor religie.

Je laatste punt mbt tot de stadions ben ik het niet mee eens. Het bouwen van nieuwe stadions moet gewoon kunnen, mits dit ten goede komt aan bestaande clubs of ter vervanging van bestaande faciliteiten. Daarnaast moeten goede arbeidsomstandigheden gewaarborgd zijn.

28 mei 2015 om 11:02

Ik zou wel heel erg voor die regel zijn over die stadions. Zuid-Afrika heeft voor het WK 2010 bijna een miljard uit moeten geven aan het bouwen en verbouwen van stadions, terwijl ruim 20% van de bevolking onder de extreme armoedegrens zit (wat wil zeggen dat je niet genoeg geld hebt om te kunnen eten). Het bouwen en verbouwen van de stadions in Brazilië voor het WK 2014 heeft zelfs meer dan drie miljard gekost, terwijl daar bijna 12 miljoen mensen in krottenwijken wonen. En in Qatar gaan naar schatting 4.000 gastarbeiders om het leven komen voor het bouwen van twaalf megastadions in een land dat amper twee keer zoveel inwoners heeft als Amsterdam. En dat terwijl landen als Engeland, Duitsland en de Verenigde Staten die stadions gewoon al hebben en in principe morgen een WK zouden kunnen organiseren...

28 mei 2015 om 12:18

Je zou ook de aanbestding terug kunnen brengen naar 4 tot 2 jaar voor het toernooi. Op deze manier is het minder waarschijnlijk dat landen peperdure bouwprojecten gaan starten in de hoop ooit het toernooi te mogen organiseren (uitgezonderd die lui in het midden oosten, want die zijn gewoon knettergek als het om bizarre bouwprojecten aan komt)

Net als met de doping bij het wielrennen. Ooit komt het uit.
Laat ze maar goed straffen.

Het kan toch niet dat de belangrijkste persoon bij de Fifa buiten schot blijft. Dat zou schandalig zijn.

Sinds 1991 zijn ze er mee bezig. En nu pas naar buiten komen met dit alles? Beter laat dan nooit zeg maar

27 mei 2015 om 18:29

Simpel gezegd: Het is pas sinds korte tijd dat de FBI buitenlandse geldstromen die via de VS gaan mogen onderzoeken en dus als bewijs kunnen en mogen gebruiken.

27 mei 2015 om 18:38

Nee ze onderzoeken dingen die teruggaan tot 1991.

Dit is natuurlijk een fantastische actie van de FBI, en ook op zo'n heerlijk moment! Kan er 1 ding over zeggen: dit maakt mijn week weer goed! Hopen dat Blatter zelf ook wordt opgepakt, en dan de maximale straf krijgt opgelegd!

27 mei 2015 om 18:38

Dachten ze bij de mafia ook in de jaren 80 totdat iemand in Amerika de Rico act tevoorschijn toverde.

Ooit ben je aan de beurt.

27 mei 2015 om 20:06

Dat dacht Lance Armstrong ook

Geweldige actie van de Fbi, ik vind vooral de timing perfect, zo een paar dagen voor de verkiezing. Eindelijk komt naar boven wat wij allemaal al wisten, de Fifa is een corrupt zooitje.
Nu nog hopen dat de reeds opgepakte mensen, Blatter aan de schandpaal nagelen, kan hij mooi de rest van zijn leven in een oranje overall rondlopen.

He he eindelijk! Opsluiten die hap en sleutel weggooien

Ik zeg; "follow the money". Die Blatter is echt nog wel a.d. beurt. Als je de FBI achter je aan hebt.....

Haha leuk bedacht rode kaart. Kijken als het echt zal werken of het gewoon leuk makerij is.

Wat een euforisch gevoel krijg je door dit te lezen.

"er staan tientallen miljoenen op bankrekeningen van FIFA-officials in landen als Hongkong, de Kaaimaneilanden en Zwitserland."

Zegt toch veel dat de Fifa gevestigd is in het land met de talloze geheime bankrekeningen met als baas iemand uit dat land, en die iemand wilde die man afkomstig uit de Kaaimaneilanden als zijn opvolger! Jezusss.

Hup Fbi. Blatter achter tralies!!!

Tijd voor een Zweed of Fin als big boss bij de Fifa. Een bekende kop mag ook. Zidane of Jan Mulder.

Hulde voor de Fbi, eindelijk goed nieuws en gerechtigheid voor Fifa, het was echt al zo lang bekend dat het een corrupte bende daar was.
Laten we hopen dat die Blatter achter de tralies komt.

Blatter komt overal weer mee weg en wordt gewoon herkozen......let maar op!

Het is tijd voor meneer Blatter dat hij gaat opstappen. Hij brengt voetbal in diskrediet en dit wil je niet als voetbal liefhebber. Ik hoop dat hij hard aangepakt wordt, dit is te lang gaande. Eindelijk is er iets om Blatter aan te pakken. Hopelijk zo snel mogelijk. Het is al uit den boze dat er een WK in Dubai gehouden wordt waar ze arbeiders als slaven behandelen. Als het op andere dingen aankomt praat het westen over een democratie, maar kijken niet om naar zulke omstandigheden omdat het hun uitkomt en er zakken gevuld worden.

De Fifa kun je toch niet meer serieus nemen nu? We wisten het allemaal eigenlijk wel (vermoedens) maar als in zo'n grote organisatie zoveel mensen de boel bedriegen... Onbegrijpelijk. Zullen dus nog wel meer mensen opgepakt worden. Schande!

Kom op, laten we hopen dat ze wit kunnen maken! Ben alleen bang dat die Blatter er weer mee weg komt.

27 mei 2015 om 19:31

Zal er toch wel 1 uit de school klappen

En nu krijgen we een arabische prins aan de macht?

erg mooi nieuws, verkiezingen zullen nu wel verschoven worden en anders ben ik benieuwd wie er nog op blatter stemt want er zitten genoeg corrupte landen bij die je ook aan mag pakken.

De Fifa is helemaal niet corrupt. Dat enkele officials gearresteerd zegt helemaal niets, elke organisatie heeft rotte appels. Het zegt genoeg dat Aziatische en Afrikaanse landen massaal achter hem staan. Sepp is een onschuldige en hardwerkende oude man, en heeft niks misdaan! #gosepp!

27 mei 2015 om 19:32

Het zegt ook genoeg dat in afrika en azie de corruptie het grootst is.

Ik zeg nieuwe bond beginnen olv Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Engeland, Brazilië en Argentinië. Rest volgt vanzelf.
Stemmen obv WK punten en rouleren van WK's en professionele bestuurders met salaris.

27 mei 2015 om 19:50

Wat een onzin... die wk punten worden verdeeld nadat je je kwalificeert waarbij A-lamden in Europa zijn beschermd... die vlieger gaat niet op. Daarnaast baseer je de invloed van een land op basis van de sterkte van de selectie. Wat een rare methode.
Gewoon het model van Hockey volgen: gaan voor vooruitgang van de sport en voor vernieuwing. Wk's rpuleren per werelddeel.

Geweldig nieuws! De val van het dictatuur is in zicht.

Zou toch prachtig zijn als die Blatter de bak in moet haha.

Ik heb het vermoeden dat Amerika probeert om het WK in Rusland ongeldig te verklaren. Zodat er opnieuw gestemd moet worden.

Blatter is nog niet klaar. Laat deze man zijn werk afmaken. Deze heksenjacht op deze grootheid in het voetbal slaat werkelijk nergens op.

28 mei 2015 om 12:22

Volgens mij zit je hier gewoon te trollen. Maar ok, ik zal happen: wat is volgens jou precies het werk dat blatter zo nodig af moet maken? Het enige werk dat deze man doet is het vullen van zijn eigen zakken over de rug van eigenlijk iedereen en alles. De sport gaat kapot aan commercie en corruptie. Overigens is de Uefa geen haar beter (hoe lang wordt er al geen financial fair play beloofd?)

Geweldig! hier word je nou echt blij van! Gooi die eikels maar lekker lang achter de tralies en laat ze alles tot op de laatse cent terug betalen.

Opruimen die corrupte zooi en laat blatter maar wegrotten in de cel misselijk mannetje

Eindelijk, hebben nu de kans schoon schip te maken, Blatter is eindverantwoordelijke ook die moet het veld ruimen, maar of dat gebeurd??

Vreemd dat bert wel wil dat het doorgaat.

Is eigenlijk geen nieuws maar fijn dat er een begin wordt gemaakr om dit keihard te bewijzen. En dictator blatter die het niet eens cerdiend om met een hoofdletter te worden geschreven moet als leider van dit zooitje gelijk de rest van zijn leven de bak in. Pure mafia dit

Verkiezingen gewoon door laten gaan, Blatter wordt herkozen en volgend jaar moet hij noodgedwongen het veld ruim, met het schaamrood op zijn kaken.

Gewoon de Fifa opdoeken.

Nu een nieuwe bond oprichten, met bv. oud topspelers als Cruijf, Beckenbauer enz..
Niet van die pedante mannetjes en mafia praktijken.

28 mei 2015 om 11:40

Helemaal mee eens. Cruijff of Hiddink, van Praag, Gullit, Beckenbauer, Figo en die prins. Prima fair cluppie samen denk ik. Misschien is het gewoon voor de grote schoonmaak en een nieuwe staf bij de Fifa. En alleen de mensen die niet meedoen met deze duistere zaken mogen blijven. En die Blatter laat het vuile werk altijd door andere opknappen. Dat is erg slim bedacht maar ik hoop echt dat ze die man in de cel krijgen. Dit is gewoon de nieuwe 'godfather'. Maffiabaas numero uno. Weg met die corrupte bende fairplay is toch het motto van de Fifa.

Mooi om te zien dat de fbi heeft ingegrepen. Zit er de hele dag al van te genieten.

Mooi, keihard aanpakken die rommel. Weg ermee.

Heerlijk! Aanpakken die bende!! Mond vol over rascisme etc. (wat prima is) maar corruptie is ook een issue, WK gewoon afzeggen in Qatar, die hebben ook aan die praktijken meegewerkt.

Jan Boskamp voor president

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren